اخبار خراسان جنوبی /۳۶۵ معتاد متجاهر در خراسان جنوبی ساماندهی شدند

 

 

 

در دیدار استاندار خراسان جنوبی با رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی عنوان شد

پرداخت تسهیلات راه آهن بیرجند توسط صندوق توسعه ملی

صندوق توسعه ملی درخصوص پرداخت تسهیلات پروژه راه آهن بیرجند – قاین- یونسی، بدون الزام به تأمین آورده بانک های عامل قول مساعد داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در دیدار استاندار با رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی چنین مقرر شد که این صندوق، مساعدت لازم را برای پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، بدون الزام به تأمین آورده بانک های عامل انجام دهد که این تصمیمی مهم و گامی بزرگ در پیشبرد پروژه راه آهن استان است.
از دیگر مصوبات این جلسه نیز این بود که؛ با نظر مساعد رئیس هیئت عامل، موضوع تأمین ۲۰  درصد سهام مالکانه توسط سرمایه گذار به صورت تدریجی ( کسر ۲۰ درصد از صورت وضعیت کارکرد سرمایه گذار) در هیئت امنای صندوق توسعه ملی طرح و تصویب شود.
شایان ذکر است؛ اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و داعی مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در جلسه دیدار قناعت استاندار خراسان جنوبی با غضنفری رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی حضور داشتند.

 

 

احداث پارک خطی مهرشهر در راستای نیاز منطقه مهرشهر

شهردار بیرجند از تکمیل عملیات اجرایی پارک خطی مهرشهر به مساحت ۵/۲۵ هکتار خبر داد.
به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند، دکتر مهدی بهترین اظهار داشت: عملیات اجرایی پارک خطی مهرشهر با پیشرفت ۹۵ درصد با هدف خدمت به شهروندان به ویژه مردم مناطق کمتر برخوردار در محدوده مهرشهر بیرجند در حال انجام می باشد.
شهردار بیرجند با بیان اینکه ابنیه این پارک انجام شده است خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی ابنیه شامل اجرای دیوار حایل سنگی، کف سازی، پیاده روسازی، اجرای گلفوژ ، پیست پیاده روی، تراس های فضای سبز و نصب سه عددپل هوایی و نرده های حفاظتی به پایان رسیده است.
دکتر بهترین با اشاره به چشم انداز زیبای این پارک اضافه کرد: نصب مبلمان این پارک در حال انجام می باشد که در این راستا صندلی های پارکی و ست لوازم ورزشی و تندرستی و سطل زباله نصب می گردد.
وی تصریح کرد: احداث مخزن ۵۰۰ مترمکعبی جهت آبیاری فضای سبز پارک و کاشت گونه های گیاهی مختلف و متنوع شامل زیتون تلخ، نارون، اقاقیا پیوندی، ژونی پروس، پیچ امین الدوله، زرشک زینتی، رز سفید و هفت رنگ، ناز عقربی و فرانسوی، یوکا، سرو، پامپاس کراس و رزماری نیز از دیگر اقدامت انجام شده در این پارک می باشد.
شهردار بیرجند در پایان یادآور شد: روشنایی و عملیات نورپردازی نیز با نصب چراغ های خیابانی انجام شده است.

 

برگزاری پنجمین مرحله رزمایش مومنانه در سرایان

پنجمین مرحله رزمایش مومنانه در شهرستان سرایان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، فرمانده سپاه شهرستان سرایان گفت : همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار شهیدبرگزاری پنجمین مرحله رزمایش مومنانه در سرایان قاسم سلیمانی در پنجمین مرحله از رزمایش مومنانه در شهرستان سرایان با کمک خیریه ها و نهادهای انقلابی بالغ بر ۷۸۰ بسته غذایی ده سری جهیزیه، پنجاه دست پوشاک و ۲۰۰ سری لوازم التحریر بین خانواده‌های نیازمند در شهرستان توزیع می‌شود.
 سرهنگ خدادی افزود: این کمک ها مجموعاً ۶۳۵ میلیون تومان است.

 

 

قرص جوشان عناب در خراسان جنوبی ثبت اختراع شد۳-۲

قرص جوشان عناب در خراسان جنوبی ثبت اختراع شد

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: «قرص جوشان آرام بخش و ضد افسردگی عناب» توسط پژوهشگران مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان در سامانه مالکیت فکری ثبت اسناد و املاک کشور با شماره ۱۰۴۶۶۱ ثبت شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی جلال‌الدین صادقی افزود: خام‌فروشی محصولات کشاورزی یکی از چالش‌ها و معضلات استان است و می‌تواند یکی از علل ناکامی صادرات تلقی شود.

وی گفت: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تولید فرآورده‌های غذایی دارویی از محصولات استراتژیک استان می‌تواند از خام‌فروشی محصولات ارزشمند استان مانند زرشک، زعفران و عناب جلوگیری کند و یکی از بهترین راهکارهای توسعه اشتغال پایدار، ایجاد ارزش‌افزوده محصولات و توسعه اقتصادی، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی است.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: میوه عناب با توجه به خواص تغذیه‌ای و دارویی بالا، پتانسیل بسیار خوبی برای فرآوری دارد و می‌توان از این محصول فرآورده‌های متعدد غذایی و دارویی تولید کرد.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی استان از سال ۱۳۹۶ برای کاهش خام‌فروشی و صادرات خام محصولات استراتژیک استان و ایجاد فرآورده‌های متنوع‌تر و باکیفیت‌تر از این محصولات اقدام به تولید دانش فنی فرآورده‌های متعدد و متنوعی بر پایه محصولات استراتژیک استان کرده که از جمله آن می‌توان به بیسکویت عناب، کیک عناب، چیپس عناب، شکلات عناب، سرکه عناب، سرکه زرشک و گل محمدی ،کوکی عناب، مربای پری بیوتیک عناب، سس زرشک، سس عناب و آبنبات زرشک دارای خاصیت تصفیه خون اشاره کرد.

صادقی گفت: جدیدترین محصول ثبت اختراع شده در این نهاد، فرآورده «قرص جوشان آرام‌بخش و ضد افسردگی عناب» است.

وی یادآور شد: قرص‌های جوشان معمولا یک فرم ایده‌آل در بین بیماران، کودکان و سالمندانی هستند که به دلایل مختلف فیزیولوژیکی توانایی بلع قرص را ندارند.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: فرمولاسیون قرص جوشان آرام‌بخش عناب قابلیت تولید صنعتی را داشته و فاقد ساکارز و گلوتن است و به همین دلیل استفاده از آن برای افراد مبتلا به سلیاک و دیابت بلامانع است.

وی ادامه داد: این محصول فاقد نگهدارنده‌های شیمیایی و سنتزی بوده و یک محصول فراسودمند به شمار می‌آید.

 

برترین های مسابقات تنیس روی میز بانوان دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی مشخص شدند/۷

برترین های مسابقات تنیس روی میز کارکنان زن دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی معرفی شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مسابقات تنیس روی میز بانوان کارکنان دستگاه های اجرایی به مناسبت دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان جام سردار دل ها در دو بخش تیمی و انفرادی در محل سالن تنیس روی میز شهید سرحدی بیرجند برگزار شد . گفتنی است تیم های سازمان آموزش و پرورش مقام اول ، دانشگاه علوم پزشکی مقام دوم ، اداره کل جهاد کشاورزی مقام سوم و اداره کل ورزش و جوانان مقام چهارم این دوره از مسابقات را کسب کردند . همچنین در بخش انفرادی طیبه محمدی از آموزش و پرورش مقام اول ، ملیحه راستی از آموزش و پرورش مقام دوم ، محبوبه ساقینی از دانشگاه علوم پزشکی و نرگس طالبی از آموزش و پرورش مشترکا مقام سوم را کسب کردند.

 

برگزاری یادواره۳۵ شهیدمعلم ودانش آموزسرایان دربهمن ماه

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ازبرگزاری یادواره ۳۵ دانش آموز و معلم شهید شهرستان سرایان، در بهمن ماه و همزمان با ایام رحلت بزرگ بانوی دشت کربلا، اسوه صبر و ایثار حضرت زینب کبری«س» خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، عصر امروز، سه شنبه، چهاردهم دیماه، در در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان سرایان، بر تشکیل ستاد یاد واره و حضور فعال دستگاه های فرهنگی در این ستاد تأکید کرد.

وی، با اشاره به لزوم مشاکرت همه دستگاه ها در فرایند تعلیم و تربیت در راستای نهادینه شدن طرح تحول بنیادین و تحقق منویات مقام معظم رهبری در دستیابی به تمدن نوین اسلامی، اظهار کرد: رسالت مهم دستگاه تعلیم و تربیت در این راستا، فرهنگ سازی، جامعه پردازی و تربیت نسلی متعهد، مؤمن و توانمند برای  خلق تمدن نوین اسلامی است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب رتبه اول استان توسط گروه همسرایی دارالقران دختران سرایان خبر داد و عنوان کرد: شناسایی، پرورش، شکوفایی و هدایت استعداد های بالقوه دانش آموزان برای  آموزش و پروش نسلی در طراز انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی با تکیه بر معلمین دلسوز، مؤمن و متعهد مهم ترین رویکرد آموزش و پرورش در بهارستان علم و ادب به شمار می رود.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سرایان در حوزه سنجش امتحانات نهایی خردادماه سال جاری موفق به کسب رتبه اول استان، در رشته علوم تجربی شد، تصریح کرد: وظیفه ما به عنوان خادمین نظام تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی، تحقق منویات رهبر فرزانه انقلاب، با آموزش سبک زندگی اسلامی مطابق با سیره و روش شهدای گرانقدر انقلاب است.

به گفته واقعی، گام‌ دوم انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه برخوردار  است  و همه باید گوش به فرمان ولایت فقیه باشیم تا گفتمان نظام مردم سالاری اسلامی  علی رقم توطئه های دشمنان و بدخواهان داخلی و خارجی، جهان شمول شود.

 

 

آموزش مجازی شاد در دل کوه/ گلایه اهالی ۳ روستای زیرکوه از نبود اینترنت/۴

اهالی به ویژه دانش‌آموزان سه روستای مرزی زیرکوه از فراهم نبودن زیرساخت اینترنت و شبکه دیجیتال سیما در روستاهایشان گلایه دارند چرا که مجبورند برای همراهی تلفن‌های همراه به ارتفاعات پناه ببرند.

آموزش مجازی شاد در دل کوه/ گلایه اهالی 3 روستای زیرکوه از نبود اینترنت

به گزارش فارس در سرما و گرما مجبورند به کوه‌های بزنند، وقتی آنتن دهی تلفن‌های همراه در روستاهایشان همراهی نمی‌کند و شبکه‌های دیجیتال تلویزیونی دیجیتال هم به این نقاط روستایی شهرستان مرزی زیرکوه نرسیده است.

هر چند پیگیری‌های بسیاری اعضای شورای اسلامی و دهیاران این سه روستا چه آن زمان که مسئولان و نماینده آن‌ها در مجلس شورای اسلامی در روستاهای دارج علیا، دارج سفلی و کرت آباد زیرکوه حضور یافته و یا دیگر مسئولان مهمان این نقاط روستایی شدند و چه با مکاتبه با هر آن کس که می‌تواند این نیاز مبرم و ضروری شان را در این برهه حساس که اپیدمی جهانی کرونا سبب شده وابستگی محصلان به شبکه شاد و برنامه‌های آموزشی سیما بیش از پیش مورد توجه و امتنان قرار گیرد.

۵۵ دانش آموز در ۳ روستا

اما فراهم نبودن زیرساخت این دو نیاز مبرم سه نقطه روستایی شهرستان زیرکوه سبب شده تا ۵۵ دانش آموز این روستاها چه دانش آموزانی که در مدارس دارج علیا، دارج سفلی و کرت آباد درس می‌خوانند و چه محصلانی که برای ادامه تحصیل به شهر آبیز می‌روند و پایان هفته‌ها به روستاهایشان بر می‌گردنند، برای این که تلفن‌های همراه شان آنتن دهی داشته باشد و بتوانند از برنامه‌های شبکه شاد بهره مند شوند باید به ارتفاعات این نقاط روستایی پناه ببرند.

این ها گفته‌های شورای‌های اسلامی هر سه نقطه روستایی ست که با خبرنگار فارس در میان گذاشتند و خواستار اطلاع رسانی خواسته شان به متولیان امر بودند تا شاید گامی برای بهره مندی روستاهای دارج علیا، دارج سفلی و کرت آباد که فاصله نزدیکی با یکدیگر دارند بردارند.

به گفته آن ها در این برهه‌ای که اینترنت نیاز مبرم هر نقطه‌ای چه روستایی و چه شهری ست هنوز نقاط روستایی چون دارج علیا، دارج سفلی و کرت آباد باید از این زیرساخت محروم باشند و دانش‌آموزان و مردم روستاها اگر بخواهند تماسی گرفته یا از نرم افزارهای شبکه های اجتماعی استفاده کنند باید به دل کوه‌ها بزنند که این اقدام علاوه بر تحمل سرما و گرما می‌تواند خطر آفرین نیز باشد.

فاصله این روستاها تا بخش مرکزی شهرستان زیرکوه ۳۳ کیلومتر است و جمعیتشان نیز حدود ۱۲۰ خانوار است.

 

پاسخ مدیرکل

«مصطفی بهی» مدیرکل ارتباطات فناوری اطلاعات خراسان جنوبی هم در پاسخ به گلایه اهالی این سه روستا در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: مطالبه اهالی روستاها به حق است اما در شهرستان مرزی زیرکوه روستاهای بسیاری هستند که هنوز از زیرساخت اینترنت بهره مند نبوده و به ترتیب اولویت که ابتدا روستاهایی با جمعیت بالا در برنامه است این زیرساخت در نقاط روستایی زیرکوه  فراهم می شود.

در دیدار شهردار بیرجند با سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری عنوان شد

انتقال پادگان ۰۴ اولویت حوزه عمران استانداری/۲-۳

عباس زاده گفت: پیگیری انتقال پادگان ۰۴ در اولویت برنامه های حوزه عمران استانداری خراسان جنوبی است.

 «علیرضا عباس زاده» در جلسه دیدار شهردار و معاونین شهرداری بیرجند اظهارکرد: پیگیری انتقال پادگان ۰۴، در اولویت برنامه های حوزه عمران استانداری است این موضوع با هدف زیباسازی شهر به طور ویژه دنبال خواهد شد.

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی، شهر را خانه واقعی شهروندان خواند و تصریح کرد: ما می بایست با مسئولیت پذیری، شهر را برای زندگی شهروندان آماده نماییم.

 

به گفته وی؛ در این راستا تمام تلاش خود را برای کمک به شهرداری به کار می‌گیریم و در فراهم نمودن شرایط به منظور جلب رضایت شهروندان در کنار این مجموعه هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه شهرداری بیرجند، مورد حمایت استانداری قرار دارد، اظهار داشت: شناختن ظرفیت های شهر و برنامه ریزی اصولی در راستای بهره برداری از آنها، می تواند در روند اجرای پروژه های شهری مؤثر باشد.

 

عباس زاده تأکید کرد: با برگزاری جلسات هفتگی با شهرداری و شورای اسلامی شهر، در برطرف کردن مشکلات شهر بیرجند، تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

 

شهردار بیرجند نیز با بیان اینکه شهر بیرجند از نظر امکانات تفریحی نیاز شهروندان را برطرف نمی‌کند، اظهار امیدواری کرد؛ با حمایت دستگاه‌های ذیربط، امکانات تفریحی شهر بیرجند را برای شهروندان مهیا نماییم.

 

«مهدی بهترین» اظهار داشت: تلاش بر این است که با برنامه ریزی اساسی، مشکلات و معضلات شهری را کاهش دهیم و رضایت شهروندان را جلب کنیم.

 

وی با اشاره به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل درون شهری خاطرنشان کرد: با هدف بهینه‌سازی مصرف سوخت، کاهش سطح آلاینده ها، افزایش ایمنی ناوگان و بهره وری حمل و نقل درون شهری باید نوسازی ناوگان در اولویت اجرا قرار گیرد.

 

شهردار بیرجند با تأکید بر این که انتقال پادگان ۰۴ خواسته به حق شهروندان است، تصریح کرد: موضع شهرداری در خصوص آزادسازی و تعیین تکلیف اراضی پادگان بیرجند التزام به قانون است، لذا باید قانون اجرا و از حقوق مردم دفاع شود.

 

بهترین ادامه داد: نوسازی ناوگان آتش نشانی با توجه به خدمت رسانی وسیع این سازمان به شهر بیرجند و حومه نیز یک ضرورت و نیاز جدی محسوب می شود.

 

وی در ادامه طی گزارشی، وضعیت پروژه های عمرانی شهرداری از جمله مرکز تفریحی بند دره را تشریح کرد.

 

 

 

۳۶۵ معتاد متجاهر در خراسان جنوبی ساماندهی شدند

۳۶۵ معتاد متجاهر در خراسان جنوبی ساماندهی شدند

 مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۶۵ معتاد متجاهر در این استان جمع‌آوری و در مراکز مجری تبصره ۲ ماده ۱۶ ساماندهی شده‌اند.

علی عرب‌نژاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در راستای طرح تحول مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر در استان از طریق مراکز مجری تبصره ۲ ماده ۱۶ از ابتدای امسال این تعداد معتاد به سوء‌مصرف مواد مخدر، پذیرش شدند.

وی افزود: ۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال برای ساماندهی معتادین متجاهر استان به مراکز هدف اختصاص یافته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به نحوه ساماندهی معتادین متجاهر گفت: در این طرح، معتادان متجاهر جمع‌آوری و از طریق طرح‌های ضربتی به مرکز قرنطینه اولیه یا قرنطینه کووید۱۹ سپرده می‌شوند.

وی ادامه داد: در این مرکز معتادان پس از انجام غربالگری‌های اولیه از حیث تجاهر یا نبود تجاهر، همزمان مورد غربالگری علامتی کرونا و تست pcr یا تست سریع قرار می‌گیرند.

عرب‌نژاد گفت: چنانچه دارای تست منفی باشند در مرکز قرنطینه اولیه کووید۱۹ به مدت ۱۴ روز قرنطینه و پس از این مدت به مراکز نگهداری موضوع ماده ۱۶ سپرده می‌شوند.

وی با بیان اینکه معتادان در این مراکز به مدت ۱۴ روز مورد غربالگری علامتی از طریق تب‌سنج و دستگاه پالس اکسیمتر قرار می‌گیرند اظهار داشت: چنانچه افراد دارای علامتی مشکوک بر وجود کرونا باشند برای درمان به مراکز بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی استان ارجاع می‌شوند تا اقدامات درمانی لازم برای این افراد صورت گیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: طرح‌های جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح استان با همکاری دستگاه‌های همکار از جمله دادگستری، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، فرماندهی انتظامی استان و سایر دستگاه‌های عضو کمیته هماهنگی استانی موضوع ماده ۱۶ به‌صورت منظم و برنامه‌ریزی شده دنبال می‌شود تا این افراد از سطح شهر جمع‌آوری شده و شهروندان با طیب خاطر به امور روزمره خودشان بپردازند.

 

 

ساخت هزار و ۸۷۷ واحد مسکن ملی در خراسان جنوبی آغاز شد/

ساخت هزار و ۸۷۷ واحد مسکن ملی در خراسان جنوبی آغاز شد

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: سهم بنیاد مسکن استان از مسکن ملی ساخت چهار هزار و ۵۰۰ واحد بوده که تاکنون عملیات اجرایی هزار و ۸۷۷ واحد آغاز شده است.

قاسم تنها روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق برنامه‌های دولت سیزدهم مقرر شد تعداد چهار میلیون واحد مسکونی در بازه زمانی چهار ساله (هر سال یک میلیون واحد مسکونی) در کشور احداث شود که طبق توافقات انجام شده از تعداد یک میلیون واحد در سال ۴۰۰ هزار واحد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تکلیف شده است.

وی گفت: بر این اساس بنیاد مسکن باید از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تعداد ۲۰۰ هزار واحد در قالب مسکن روستایی و ۲۰۰ هزار واحد در قالب مسکن شهری در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت احداث کند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی افزود: با توجه به این موارد سهمیه خراسان جنوبی از مسکن روستایی سالی چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی است که با توجه به ادغام ۲ طرح نهضت ملی مسکن و اقدام ملی مسکن تاکنون ۲ هزار و ۹۳۶ نفر احراز هویت و تایید نهایی شده‌اند.

وی اظهار داشت: از این تعداد ۲ هزار و ۸۹۹ واحد واریز وجه داشته و عملیات اجرایی برای هزار و ۸۷۷ واحد آغاز شده است.

تنها مبلغ تسهیلات مسکن روستایی به ازای هر واحد را ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد پنج درصد اعلام کرد و گفت: این مبلغ پس از ابلاغ تسهیلات به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

وی افزود: اکنون هزار و ۳۹ واحد در مرحله اجرای فونداسیون، ۴۲۵ واحد اجرای اسکلت، ۲۱۹ واحد اجرای سقف و ۷۸ واحد به مرحله سفت‌کاری رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: البته در تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان هم مقرر شد چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد در روستاها و شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ساخته شود.

وی با بیان اینکه هنوز ابلاغ این طرح به استان ارسال نشده است افزود: پیگیری‌ها برای تسریع در ابلاغیه ادامه دارد و در قالب این طرح علاوه بر تسهیلات بنیاد مسکن، متقاضیان از وام بلاعوض ۵۰ میلیون تومانی بنیاد مستضعفان هم بهره‌مند می‌شوند.

 

 

آب‌گرفتگی ۷۱ واحد مسکونی در خراسان جنوبی/۲

بارش باران در خراسان جنوبی باعث آب‌گرفتگی ۷۱ واحد مسکونی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان گفت:۱۰۲تیم امدادی و عملیاتی تاکنون به  ۵۳۲ نفر گرفتار در سیلاب در محور‌های مواصلاتی و روستا‌ها و شهر‌ها در دو بحران سیلاب و برف و گردنه‌ها امدادرسانی کردند.

 

میرجلیلی افزود: در این عملیات ۴۹ نفر اسکان داده شدند و  ۲۵ خودرو رهاسازی شد.

 

وی با اشاره به اینکه در این حوادث هیچ‌گونه تلفات تلفات جانی نداشتیم گفت: بارش باران باعث آب‌گرفتگی ۷۱واحد مسکونی در استان شد که بخش قابل توجه آن مربوط به شهرستان نهبندان و تعدادی نیز مربوط به سربیشه و خوسف بود که مشکل آبگرفتگی تمامی واحدها توسط نیرو‌های امدادی و عملیاتی هلال‌احمر و آتش‌نشانی مرتفع شد.

 

 

 

شناسایی ۵۶ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۵۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی شناسایی شد.

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۱۷۲ آزمایش ملکولی تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۲۱ بیمار جدید و از ۲۳۹ تست سریع ۳۵ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۴۱۱ تست ملکولی و سریع ۵۶ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲۱ مورد از بیرجند، ۳ مورد از بشرویه، ۱ مورد از درمیان، ۱ مورد از سربیشه، ۱۶ مورد از طبس، ۹ مورد از فردوس،    ۳ مورد از نهبندان و ۲ مورد از قاینات شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۹۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۰ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۱ تن وخیم است.

 

 

 

 

 

 

 

 

خراسان جنوبی رتبه اول توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور/۳

خراسان جنوبی رتبه اول توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله آنغوزه را در کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل امور مراتع سازمان جنگل‌ها و امور مراتع کشور در گفتگو با خبرنگارخراسان جنوبی رتبه اول توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور صدا و سیما گفت: پارسال به طور میانگین ۱۱۶ هزار و ۷۰۰هکتار‌ در کشور توسعه گیاهان دارویی داشتیم که ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به خراسان جنوبی بوده و این استان بیشترین سطح توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور را داشته است.

بهزادی افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی به ویژه گیاه آنغوزه تلخ و شیرین را در این استان داشتیم که بهترین نوع آنغوزه شیرین دنیا در طبس کشت می‌شود و از لحاظ کیفی بالاترین کیفیت را در سطح دنیا دارد.
وی گفت: برای توسعه کشت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کردیم و در در این استان ۸ میلیون و ۳۶۱ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده که تاکنون بیشتر از آن یعنی هشت میلیون و ۸۹۵ هزار هکتار ممیزی شده است و با توجه به عملکرد خوب خراسان جنوبی اعتبار خوبی را هم برای طرح‌های توسعه کشت گیاهان دارویی استان اختصاص خواهیم داد.

مدیرکل امور مراتع سازمان جنگل‌ها و امور مراتع کشور همچنین گفت: مجموع عرصه‌های منابع طبیعی کشور ۱۳۴ و ۴ دهم میلیون هکتار است که ۸۴ و ۸ دهم میلیون هکتار از آن مراتع کشور است.

بهزادی افزود: شیوه نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع طراحی شد و بیش از ۸۰ میلیون هکتار در کشور ممیزی شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد دام موجود در کشور ۷۹ میلیون راس است که دو برابر ظرفیت مراتع کشور است گفت: ۳۵۰ هزار پروانه چرا داده شده که ۹۸۱هزار خانوار از عرصه‌های مرتعی در کشور استفاده می‌کنند و این ۶ برابر ظرفیت مجاز مرتع‌های کشور است.

 

 

 

 

 

گزارش عملکرد شش ماهه مدیریت امور فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی(اداره ساختمان و تأسیسات)

 ۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۵ کد : ۱۶۵۱۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۲
اقدامات انجام شده در اداره ساختمان و تأسیسات مدیریت امور فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه در شش ماهه نخست سال جاری توسط مهندس علی یعقوبی اعلام شد.
گزارش عملکرد شش ماهه مدیریت امور فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی(اداره ساختمان و تأسیسات)

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، مهندس علی یعقوبی، مدیر امور فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی در مصاحبه با روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه اهم اقدامات انجام شده توسط اداره ساختمان و تأسیسات را برشمرد و گفت: در این بازه اقدامات مؤثری برای تکمیل پروژه دانشکده ادبیات و علوم انسانی صورت گرفته است. همچنین ساختمان الحاقی سالن اجتماعات دانشجویی پردیس شوکت آباد (سالن چند منظوره) ساخته شد. وی به اجرای عملیات ساخت استخر ۱۰۰۰ متر مکعبی ذخیره آب کشاورزی در دانشکده کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: محوطه سازی مجموعه باغ امیرآباد و بهسازی و تعمیرات در این مجموعه نیز انجام شد. اجرای پایه‌ها و سیم خاردارهای قسمتی از ضلع غربی سایت شوکت آباد، تسطیح و شن ریزی پیاده رو تندرستی در مجموعه پردیس دانشگاه از اقدامات انجام شده در پردیس شوکت آباد بوده است.
مهندس یعقوبی با اشاره به اجرای سقف پارکینگ عمومی ضلع جنوبی سازمان مرکزی و اجرای بتن زمین ورزشی واقع در مجتمع آفتاب گفت: جابجایی قسمتی از فنس‌های باغ امیرآباد و پرکردن چاه های دانشکده کشاورزی در این مدت انجام شد.
مدیر امور فنی و نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه تسطیح، رگلاژ، آبپاشی، کوبیدن و تهیه واجرای فونداسیون سایت نیروگاه جدید خورشیدی، تسطیح و رگلاژ راه‌های اطراف دیوار ضلع شمالی سایت شوکت آباد، اجرای سنگ‌کاری کف و آبنمای حیاط مسجد امام جعفر صادق (ع) و ایجاد ورودی مسجد از ضلع شرقی و اجرای درب برقی و نرده استیل در دانشکده علوم و درمانگاه را بخش دیگری از اهم اقدامات صورت گرفته توسط همکاران ساعی این مدیریت نامید و افزود:  ساخت پروژه خوابگاه دانشجویی خواهران با تمام توان آغاز شد.
تهیه، حمل و جایگزاری نیوجرسی واقع در محوطه کارواش نقلیه، اجرای محوطه سازی در دانشکده فنی فردوس، اجرای سقف کناف در استریو سایت شهداء بخش دیگری از اقدامات بود.
همچنین در این بازه شش ماهه پروژه بهسازی لرزه‌ای، بازسازی و تکمیل مراکز نوآوری دانشگاه بیرجند انجام شد.
وی گفت: امور ساختمانی و محوطه سازی موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه در سایت شهداء صورت گرفت.
آسفالت خیابان منتهی به استادسرا و دانشکده هنر، فنس کشی دانشکده هنر و حصار اطراف استخر ذخیره آب سایت شوکت آباد اجرا شده است.

 

 

برگزاری ویژه برنامه «به یاد سردار دل‌ها» در نهبندان

ویژه برنامه «به یاد سردار دل‌ها» در کانون پرورش فکری نهبندان

با مشارکت مراکز ثابت و سیار کانون در شهرستان نهبندان ویژه برنامه «به یاد سردار دل‌ها» با حضور حجت الاسلام والمسلمین « احمد لعل بدخشان» نماینده ولی فقه در ناحیه سپاه در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛در این ویژه برنامه که هم‌زمان با ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ ودومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و با  هدف شناخت فرهنگ ایثار وشهادت،معرفی شخصیت شهید سلیمانی، آگاهی اعضا نسبت به دشمن شناسی وشناخت بصیرت دینی واجتماعی به مرحله‌ی اجرا درآمد، حجت الاسلام و المسلمین لعل بدخشان مهمان ویژه باین برنامه با بیان گوشه‌ای از رشادت‌ها وفداکاری‌های شهید سلیمانی از مقام والای شهدا و مسیری که ایشان را به خط شهادت متصل کرد برای اعضای حاضر سخن گفت.

 در ادامه کودکان ونوجوانان با حضور در کارگاه نوشتن خلاق «دختران سلیمانی»  دلنوشته های زیبا خلق کردند  وآن را تقدیم به روح شهید سلیمانی کردند.

 گفتنی است، قصه گویی از کتاب بچه‌ها وکبوترها،  شعرخوانی صدای بال لک لک‌ها و در پایان اهدای جوایزی به بهترین دلنوشته‌ها از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

مهلت ارسال آثار به نهمین جشنواره استانی شعر فجر خراسان جنوبی تمدید شد/۲-۳

    
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از تمدید ارسال آثار به نهمین جشنواره استانی شعر فجر تا ۲۳ دی ماه سالجاری خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمود رمضانی با بیان این خبر، بیان داشت: این جشنواره با هدف اعتلای فرهنگ و هنر اصیل اسلامی و ایرانی، کشف استعدادهای ادبی و رشد و بالندگی شعر، ارتقای سطح شعر و ادب فارسی در سطح استان و تجدید پیمان شاعران انقلابی با آرمان های انقلاب برگزار می شود.

 

 

 

پویایی و آشنایی کامل شورای پژوهشی با حوزه های فرهنگی استان

    
پویایی و آشنایی کامل شورای پژوهشی با حوزه های فرهنگی استان
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ارائه طرح های پژوهشی به صورت مداوم، نشان از پویایی و آشنایی کامل شورای پژوهشی این اداره کل با حوزه های فرهنگی استان دارد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، هفتاد و هشتمین جلسه شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی دوشنبه ۱۳ دی ماه جاری برگزار شد.
نبی زاده در این جلسه به حضور موثر اعضای شورای پژوهشی اداره کل اشاره کرد و گفت: مستحضرید طی دو تا سه سال اخیر حوزه پژوهشی اداره کل همواره دارای طرح بوده و توانسته بیشتر از میزان اعتبارات پیش بینی شده، اعتبار جذب کند که نشان از پویایی و آشنایی کامل شورای پژوهشی با حوزه های فرهنگی استان دارد.
وی با اشاره به سومین دوره “معرفی برترین های پژوهش های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی” ، عنوان کرد: پس از بررسی های انجام شده از فعالیت های پژوهشی ۳ سال اخیر، ۱۰ نفر به عنوان پژوهشگر برتر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در بین سایر استان ها، به عنوان برگزیده انتخاب شد و از مهین زرنگ به عنوان کارشناس پژوهش برتر تقدیر بعمل آمد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: نتیجه حاصل شده به دلیل زحمات اعضای شورای پژوهشی، اظهار نظرهای کارشناسانه و نگاه حرفه ای آن ها به حوزه های فرهنگی است.

نبی زاده ضمن قدردانی از تلاش های شورای پژوهشی استان، بیان کرد: کسب رتبه برتر در کنار استان هایی که دارای امکانات گسترده تر و بسترهای دانشگاه بیشتر بودند، نشانگر عمق ظرفیت های فرهنگی این استان است.

گفتنی است در ادامه جلسه اولویت های پژوهشی سال ۱۴۰۱ با همفکری اعضای شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

 

سرپناهی که وقف زوجهای نیازمند شد/۲

یک باب منزل مسکونی وقف هزینه اجاره بهای زوجهای نیازمند سرایان شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت:محمدمهدی صمیمی راد یک باب منزل مسکونی سنتی در روستای چرمه را برای تامین اجاره بهای مسکن زوجین نیازمند و برگزاری مراسم اعیاد و شهادت اهل بیت(ع) وقف کرد.

حجت‌الاسلام بخشی پور  ارزش موقوفه را یک میلیارد ریال اعلام کرد.

پنجمین وقف جدید سرایان در سال جاری، در سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به ثبت رسید .

 

بارش‌ها تا پنجشنبه در خراسان جنوبی ادامه دارد

‌فتح آباد فردوس رکورد دار بارندگی‌های خراسان جنوبی/۲

فتح آباد فردوس با ۳۰ میلیمتر بارندگی رکورد دار بارندگی‌های روز دوشنبه در خراسان جنوبی بود.

کارشناس هواشناسی استان گفت : در ۲۴ ساعت گذشته خُنگ ۲۷ میلیمتر، انارستانک ۲۶ میلیمتر، کنیف ومیغان ۲۵ میلیمتر ، مهوید ۲۴ میلیمتر ، سربیشه ۲۱ میلیمتر ، قدمگاه ۲۰ میلیمتر ، محمدشهر و بندان ۱۶ میلیمتر، خور ۱۵ میلیمتر، نهبندان ۱۳ میلیمتر، مختاران و زهری ۱۲ میلیمتر، کفاز و کلاته گاویچ و جنوب بیرجند و باغستان فردوس ۱۱ میلیمتر، چاهداشی وآتشکده و کهنو و سرند ۱۰ میلیمتر، طبسین و ایستگاه فرودگاهی بیرجند و معصوم آباد ۹ میلیمتر بارندگی ثبت شد.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی همچنین گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی، بارش‌ها تا پنجشنبه هفته جاری در این استان ادامه دارد و شدت بارندگی می‌تواند سبب جاری شدن روان‌آب و سیلاب در برخی نقاط استان شود.

 

 

 

خط سرخ شهادت ضامن تشکیل تمدن نوین اسلامی/۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت:خط سرخ شهادت و تبیین سیره عملی شهدا، لازمه تحقق اهداف سند تحول و تشکیل تمدن نوین اسلامی است.

 به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، در یادواره۳۳شهیدفرهنگی ودانش آموزشهرستان سرایان که با حضور دانش آموزان دبستان شهید قربانزاده که در محل مهدیه سرایان برگزار شد، تصریح کرد: و آرامش امروز ما در نتیجه مجاهدت و پایمردی شهدای گلگون کفن حریم و حرم انقلاب اسلامی است.

وی، زنده نگه داشتن یادشهدا  را مهمترین عامل حفظ انقلاب دانست و عنوان کرد: پیام بزرگ و مهم انقلاب ما برای امت اسلامی،احیای هویت اسلامی، بازگشت به اسلام، بیداری مسلمانان و بازگشت به نهضت اسلامی بوده و هست.

رئیس ستاد ساهد و امور ایثارگران آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این مطلب که امام و پیشوای بزرگ این راه و معلم بزرگ این خط و مکتب، خمینی«ره» بت شکن بود و تداوم بخش این مسیر امام خامنه ای«مدظله العالی» است؛ اظهار کرد: اصول اساسی پیش‌روی انقلاب اسلامی همان مبانی و اصول دینی، اعتقادی اسلام است که استقلال، آزادی، خودآگاهی، نفی سلطه غیر الهی، تلاش برای تحقق آموزه‌های اسلام در جوامع،از جمله آنهاست.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از ولایت مداری،حق محوری و عدالت‌خواهی به عنوان ابزارهای مهم برای صیانت از انقلاب در مقابل دشمنان ایاد کرد و ابراز داشت: صدور فرهنگ قرآنی و انسان‌ساز اسلام و اشاعه مفاهیم، ارزش‌ها و معارف اسلامی که مایه نجات ملت‌ها و مستضعفان و مظلومان است کمک زیادی به تحقق اهداف انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی می‌کند.

نماینده وزیرآموزش وپرورش درخراسان جنوبی،تربیت برمبنای سندتحول،وتحقق تمدن نوین اسلامی رامهمترین رسالت خادمین نظام تعلیم و تربیت برشمرد و اضافه کرد:تمدن نوین اسلامی،تمدنی است که همه مؤلفه های آن مبتنی بر آموزه های اسلام ناب،وبرخورداری ازمؤلفه هایی نظیردین،اخلاق،علم،عدالت،قوانین ومقررات اسلامی،همبستگی ملی،امنیت، تحمل و بردباری،وحدت ویکپارچگی و خردورزی است.  

به گفته واقعی، رسیدن به هویت حقیقی تمدن اسلامی، احیای آن ورسیدن به تمدن نوین اسلامی مسلتزم آگاهی از ظرفیت های موجود در جهان اسلام است.

شایان ذکر است در این آیین یاد شهیدان قربانزاده و اصیل دو تن از شهدای این شهرستان به عنوان شهدای شاخص گرامی داشته شد.

مسدود بودن چند محور مواصلاتی در نهبندان/۲

چند محور مواصلاتی در نهبندان در پی بارش باران مسدود است .

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت : محور بصیران- معدن قلعه زری به علت مسدود بودن چند محور مواصلاتی در نهبندانطغیان رودخانه فصلی و آبگرفتگی تا اطلاع ثانوی مسدود است.

سرهنگ رضایی افزود : در محور نهبندان-بیرجند هم بارش شدید باران و تگرگ، تردد خوردوها را با کندی مواجه کرده است.

رئیس پلیس راه نهبندان هم گفت : محور نهبندان-چاهداشی و چاهداشی-دهسلم – شهداد و بالعکس تا اطلاع ثانوی مسدود شدو محور  نهبندان-زاهدان لغزنده است.

 

 

 

 

 

 

 

جریمه ۱.۶ میلیارد ریالی گرانفروشی تخم مرغ در قاین/۲

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از محکومیت ۱.۶ میلیارد ریالی برای گرانفروشی تخم مرغ خبر داد.

حسین حسن پور گفت : با اعلام سازمان صنعت ، معدن و تجارت گزارشی در مورد گرانفروشی تخم مرغ توسط یک واحد مرغداری تشکیل و پرونده برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی شهرستان قاین ارسال شد.
وی افزود : شعبه پس از اخذ استعلامات و احراز تخلف متهم را به پرداخت یک میلیارد و ۶۵۲ میلیون ریال جزای نقدی و مهمور کردن پروانه به مهر تخلف محکوم کرد.

 

 

 

 

 

ثبت نام اولیه بیش از ۳۴ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن/۲-۳

تاکنون بیش از ۳۴ هزار نفر در خراسان جنوبی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام اولیه را انجام داده اند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به ثبت نام اولیه ۳۴ هزار و ۹۷۱ نفر در طرح نهضت ملی مسکن در ۲۵ شهراستان تا امروز گفت : براساس دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی سهمیه استان خراسان جنوبی درطرح نهضت ملی مسکن طی چهارسال ۴۰ هزار و ۴۴۹ واحد است که از این تعداد ۱۸ هزار واحد مسکن روستایی و ۲۲ هزار واحد مسکن شهری است.
وحید داعی افزود : براساس برنامه کاری این اداره کل برای تحقق این هدف در ۲۵ شهراز ۳۱ شهر استان تامین زمین صورت گرفته و پیگیری‌های لازم برای تامین زمین مورد نیاز در ۶ شهر باقی مانده استان شامل: مود، ماژان، باغستان، آیسک، آبیز و قاین در حال انجام است.

وی گفت : از ۳۴ هزار و ۹۷۱ نفرکه برای طرح نهضت ملی مسکن در استان ثبت نام اولیه راه انجام داده اند و درمرحله پالایش وبررسی قراردارد ۱۵هزار و ۴۵۹ نفر مربوط به شهر بیرجند (مرکز استان) است.

 

 

 

شهید گمنام مهمان نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی/۲-۳

محفل وداع با شهید گمنام امروز در جمع نیرو‌های نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، در این مراسم که با حضور فرماندهان نظامی در استان و کارکنان ارشد نظامی شهید گمنام مهمان نیرو‌های مسلح خراسان جنوبیآجا ، قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ و پایگاه هوایی شهید حسینی بیرجند برگزار شد سردار رضوی یکی از همرزمان شهید سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: سردار سلیمانی همواره با مردم بود و به ائمه اطهار (ع) متوسل و گوش به فرمان رهبری بود و خداوند به او عزت داد.
وی گفت: مبارزه با اشرار در منطقه شرق کشور، استان سیستان و بلوچستان و برقراری امنیت در این مناطق در سال‌های گذشته با مردم و در کنار مردم بود و خدمت به مردم از جمله ویژگی‌های این شهید گرانقدر بود.
سردار رضوی همچنین گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های سردار سلیمانی در کشور‌های سوریه، عراق، لبنان و فلسطین ایجاد گروه‌های بسیجی از اقشار مختلف مردم و مبارزه با داعش بود که با پیروزی بر داعش به سرانجام رسید.
وی افزود: هسته‌های مقاومت زیادی در کشور‌های مختلف راه اندازی شد و این هسته‌های تشکیل شده در کشور‌های مختلف نشات گرفته از مکتب حاج قاسم سلیمانی بود، زیرا این مکتب وابسته به ولایت بود.
وی افزود: شهادت حاج قاسم سلیمانی انقلابی در کشور ایجاد کرد و برای جمهوری اسلامی دارای ثمر بود و این عزتی بود که خداوند به هر کسی نمی‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

پیگیری انتقال پادگان 04، در اولویت برنامه های حوزه عمران
پیگیری انتقال پادگان ۰۴، در اولویت برنامه های حوزه عمران
سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: پیگیری انتقال پادگان ۰۴، در اولویت برنامه های حوزه عمران استانداری است.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ عباس زاده با بیان این مطلب در جلسه دیدار شهردار و معاونین شهرداری بیرجند خاطرنشان کرد: این موضوع با هدف زیبا سازی شهر به طور ویژه دنبال خواهد شد.
وی، شهر را خانه واقعی شهروندان خواند و تصریح نمود: ما می بایست با مسئولیت پذیری، شهر را برای زندگی شهروندان آماده نماییم.
به گفته وی؛ در این راستا تمام تلاش خود را برای کمک به شهرداری به کار می‌گیریم و در فراهم نمودن شرایط به منظور جلب رضایت شهروندان در کنار این مجموعه هستیم.
سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به اینکه شهرداری بیرجند، مورد حمایت استانداری قرار دارد، اظهار داشت: شناختن ظرفیت های شهر و برنامه ریزی اصولی در راستای بهره برداری از آن ها، می تواند در روند اجرای پروژه های شهری مؤثر باشد.
عباس زاده تأکید کرد: با برگزاری جلسات هفتگی با شهرداری و شورای اسلامی شهر، در برطرف نمودن مشکلات شهر بیرجند، تمام تلاش خود را خواهیم نمود.
شهردار بیرجند نیز با بیان این که شهر بیرجند از نظر امکانات تفریحی نیاز شهروندان را برطرف نمی‌کند، اظهار امیدواری کرد؛ با حمایت دستگاه‌های ذیربط، امکانات تفریحی شهر بیرجند را برای شهروندان مهیا نماییم.
بهترین اظهار داشت: تلاش بر این است که با برنامه ریزی اساسی، مشکلات و معضلات شهری را کاهش دهیم و رضایت شهروندان را جلب نماییم.
وی با اشاره به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل درون شهری خاطر نشان کرد: با هدف بهینه‌سازی مصرف سوخت، کاهش سطح آلاینده ها، افزایش ایمنی ناوگان و بهره وری حمل و نقل درون شهری باید نوسازی ناوگان در اولویت اجرا قرار گیرد.
شهردار بیرجند با تأکید بر این که انتقال پادگان ۰۴ خواسته به حق شهروندان است، تصریح نمود: موضع شهرداری در خصوص آزادسازی و تعیین تکلیف اراضی پادگان بیرجند التزام به قانون است، لذا باید قانون اجرا و از حقوق مردم دفاع شود.
بهترین ادامه داد: نوسازی ناوگان آتش نشانی با توجه به خدمت رسانی وسیع این سازمان به شهر بیرجند و حومه نیز یک ضرورت و نیاز جدی محسوب می شود.
وی در ادامه طی گزارشی،وضعیت پروژه های عمرانی شهرداری از جمله مرکز تفریحی بند دره را تشریح نمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خاطره های شنیدنی از همرزم شهید؛
از سین جیم کردن نیروها تا شنا با فرمانده/۷

حاج قاسم همه بچه ها را دعوت به شنا کرد، حتی آنهایی که در حضور فرمانده خجالت می کشیدند حاج قاسم همه را با لباس به داخل استخر انداخت تا روحیه آنها عوض شود، این شوخی های خودمانی او را محبوب دلها کرد.

به گزارش شبستان ۱۳ دی ماه سالروز شهادت بزرگ مردی است که حتی شنیدن خاطراتش برای ما مایه فخر و مباهات است. «حاج قاسمِ» گزارش ما مردی از جنس میدان ها و نبردهاست که از کمال رأفت، حلم و قاطعیت برخوردار و ایمانی مثال زدنی و رشک برانگیز داشت.

او که در پاسداری از دین و نبرد با دشمنان خدا و یاری مظلومان و دستگیری از محرومان، مصمم و سازش‌ناپذیر بود اما بسیار خاکی و تودل برو از او یاد می شود، فرمانده ای که در کمال قاطعیت و جدیت، دوست داشتنی تر از برادر است.

حاج قاسم ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۳۵ در روستای قنات‌ملک از توابع رابر کرمان در یک خانواده کارگری دیده به جهان گشود و بعد از اینکه در تجمعات انقلابیون کرمان شرکت کرد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیش از دفاع مقدس، در مقابله با ضدانقلاب تجزیه‌طلب در غرب کشور شرکت کرد و نقش موثری در ختم غائله مهاباد داشت. اما رشادت‌های حاج قاسم در نبرد با ضدانقلاب در غرب کشور، موجب شد مسئولان نهاد تازه تاسیس سپاه پاسداران، او را به فرماندهی پادگان قدس در کرمان منصوب کنند.

متاسفانه علی‌رغم نقش و فعالیت‌های زیادی که سردار دل‌ها داشت، خاطرات مدون و تاریخ شفاهی از حاج قاسم سلیمانی وجود ندارد، لذا برای پاسداشت این والا مقام در ادامه پای خاطراتی از یک دوست و همرزم همیشگی او در قرارگاه قدس زاهدان و سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان در سال های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۶ که مناطق ناامن بودند، می نشینیم.

خاطره اول/ دستور عجیب حاج قاسم برای رفع درگیری با اشرار جوان!

سردار «علی قاسمی»، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیان خاطراتش از زمان همرزمی سردار دلها، می‌گوید: شهید حاج قاسم سلیمانی توجه خاصی به زیر مجموعه و زیر دستانش داشت، ایشان هوای زیر مجموعه خود را خاص داشت؛ در یکی از ماموریت هایی که با ایشان در کویر بم در سال ۱۳۷۲ داشتم شرایطی پیش آمد که در غروب آفتاب با اشرار درگیر شدیم، و چون بحث عبور کاروان اشرار از کویر بود و باید با آنها برخورد می کردیم؛ حاج قاسم دستور رفع درگیری داد، از آنجا که اشرار در تله ما بودند، من از این دستور خیلی ناراحت شدم که چرا باید اشرار را به حال خود رها کنیم و این چه دستوری است؟!

شب شد. ما در ارتفاعات تا صبح ماندیم؛ صبح زود صدای هلی کوپتر آمد و حاج قاسم از راه رسید بعد از یک احوالپرسی گرم با سردار؛ اعتراض کردیم که چرا دیشب دستور رفع درگیری اشرار دادید؟ ما که در به در به دنبال اشرار در کویر هستیم چرا به این راحتی در دستمان بودند و شما مخالفت کردید و گفتید اشرار را محاصره و نابود نکنیم؟

سردار قاسمی جواب دادند: «شما ۲۰۰ کیلومتر از کویر نهبندان فاصله دارید و احتمال اینکه بچه های ما مجروح می شدند وجود داشت، لذا برای ساماندهی اوضاع بچه ها در دل شب هیچ اقدامی نمی توان انجام داد و کسی نبود که بچه های مجروح را برای درمان منتقل کند، همچنین سردار پاسخ دادند درگیری دیشب شما با مزدوران بود نه سران اشرار، آنها جوانانی بودند که چند روز پیش آموزش دیده اند و اسلحه گرفته اند تا مواد مخدر را از اینجا عبور دهند، لذا جوانان ناآگاه فقط برای امرار معاش حضور داشتند و ما دلمان نمی خواست که این جوانان تنها از سر ناآگاهی به دام افتند».

این دستور حاج قاسم در دل کویر و دربرخورد با اشرار برای ما تازگی داشت، چراکه با این دستور جوانانی که اسلحه به دست و مخالف نظام ایستاده اند تنها به خاطر ناآگاهی کشته نشوند و آنها هم انسان هستند.

خاطره دوم؛ موضوع پاکسازی ارتفاعات لکرکوه کرمان / ورود حاج قاسم با غذای گرم

وقتی که در حال پاکسازی منطقه کرمان از دست اشرار بودیم، آذوقه و آب ما بعد از چند روز کاری رو به اتمام و ما ناامید بودیم، در همین حال سردار قاسم سلیمانی با دو هلی‌کوپتر با غذای گرم، یخ، آب و نوشابه از راه رسید. این حضور و دلگرمی سردار دلها برای بچه ها در شب های سرد و روزهای داغ کویر خیلی تاثیرگذار بود.

ایشان ضمن اینکه از نیروها کار بسیار زیاد و سختی می خواست؛ از آنها دلجویی بسیاری هم می کردند و همواره هوادار نیروهای خود بود. توجه به معیشت و روحیه کارکنان، پشتیبانی از نیروها در ماموریت های کاری سردار زبانزد بود.

خاطره سوم؛ حضور در میدان ها و مقرها به صورت سرزده

سردار سلیمانی در میدان ها و مقرهای ماموریتی معمولا سرزده و در ایامی تعطیل که فکرش را نمی کردیم، حضور می یافت.

ایشان روزهایی می آمد تا در کنار رزمنده ها سپری کنند، یک بعد از ظهر نگهبانی اعلام کرد فردی آمده و می گوید: «می خواهم برم داخل مقر، ماده کاریز نهنبدان».

وقتی رفتم دیدم حاج قاسم با ماشین پلاک شخصی همراه دو سه نفر آمده اند، ظهر تابستان و هوا بسیار داغ بود و همه با لباس غیر نظامی و راحت در حال استراحت بودند، حاج قاسم به محض ورود با همه اعضا دست داد و احوال پرسی گرمی با همه داشت. یکی از بچه ها گلایه کرد که باید اطلاع می دادید تا ما آماده حضور و تشریفاتی برای شما تهیه می کردیم؛ در این لحظه حاج قاسم گفتند: «من آمدم تا جویای احوال شما باشم نه تحقیقات نظامی».

شنا با فرمانده در استخر

ایشان بسیار خاکی، خودمانی و دوستانه با بچه ها ارتباط برقرار می کرد، ظهر پنج شنبه بود که حاج قاسم دلشان هوای یک زیارت همراه با گردش و سیاحت در کویر کرده بود؛ لذا به سمت قدمگاه نهبندان عازم شدیم و بعد از اقامه نماز و زیارت، چون استخر شنایی در این زیارتگاه بود، ایشان پیشنهاد دادند در این استخر شنا کنیم.

حاج قاسم همه بچه ها را دعوت به شنا کرد، حتی آنهایی که در حضور فرمانده خجالت می کشیدند و لباس از تن بیرون نمی آورند، حاج قاسم همه را با لباس به داخل استخر انداخت  تا روحیه آنها عوض شود، این شوخی های خودمانی با مجموعه زیر دست توسط فرمانده برای همه خاطر انگیز بود.

ایشان با دوستان، آشنایان، و کادر زیر دست خیلی خودمانی و خاکی رفتار می کردند اما در عوض در مقابله با اشرار بسیار قاطع و سر سخت بودند.

طرح تسلیح حاج قاسم سیستان را ایمن کرد

یکی از اقدامات حاج قاسم در سیستان و بلوچستان بحث تامین بود، اشرار اسلحه به دست در کوه ها، جاده ها را مسدود، راه بندان و آدم ها را می ربودند، در این موقعیت حاج قاسم اعلام «تسلیح» کرد و گفت اسلحه باید به افراد تحویل داده شود، بسیاری از افراد تامین گرفتند (به آنها مجوز می دادند و سلاحی از بسیج و سپاه به آنها می دادند تا در شهر و مسیر تردد کنند ولی حق تیراندازی ندارند) با اجرا شدن طرح حاج قاسم درگیری ها، راه بندان جاده ها و اسارت افراد و مهندسین معادن توسط اشرار در سیستان و بلوچستان تمام شد.

افراد جوان بیکاری که برای امرار معاش دست به قاچاق مواد مخدر زده بودند، بعد از دریافت اسلحه در کوه ها، باید به روستاها و خانه خودشان بر می گشتند که ساماندهی شدند و هر ۱۰ تا ۱۵ نفر در مکان هایی که امکان کشاورزی بود، برای آنها چاه های کشاورزی راه اندازی کردند که در همان محل مشغول کار کشاورزی شوند، در حال حاضر خیلی از اقدامات کشاورزی امروز سیستان و بلوچستان مرهون زحمات حاج قاسم سلیمانی است.

این افراد هم اسلحه را کنار گذاشتند هم به دامان جمهوری اسلامی برگشتند و هم معیشت آنها خوب شد.

سردار قاسمی در ادامه خاطراتشان می گوید: اقدامات حاج قاسم در قرار گاه قدس زاهدان و سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان در سال های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۶ که مناطق نا امن بود بسیار زیاد بود که اینها بخشی از خاطرات به یادمانی است.

سین جیم کردن های حاج قاسم

وی در پایان بیانات خود می افزاید: خوشرویی، سین جیم کردن و ماموریت خواستن از افراد از ویژگی های شهید حاج قاسم سلیمانی است. که در فکرم همیشه تداعی می شود؛ به نحوی که بعد از سرکشی و احوالپرسی پر شوری که با خوشرویی و خنده همراه بود، ۵۰ سوال از منطقه، آموزش ها، کمین گاه ها، سلاح ها، نیروها می پرسید و همواره در کار جدی و پر از اطلاعات بودند.

کل ملت ایران مدیون حاج قاسم هستند چون هرچه امروز جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی دارند همه از زحمات ایشان است، به ویژه مردم سیستان و بلوچستان و استان های شرقی کرمان و خراسان جنوبی و شهرستان های مرزی نهبندان و سرببیشه با تلاش های فرمانده دارای امنیت پایدار است و باید برای ایشان آرزوی بهشت برین و محشور شدن با شهادت را داریم.

استاندار خراسان جنوبی خواستار سرمایه‌گذاری در صنایع فرآوری شد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های استان در زمینه کشاورزی و معدن گفت: یکی از مهمترین حوزه‌هایی که انتظار می‌رود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به آن ورود کند، صنایع فرآوری است.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت روز دوشنبه در دیدار مدیرکل و معاونین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی افزود: استان باید از ظرفیت‌های بسیار خوب ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) حداکثر استفاده را ببرد و این ستاد می‌تواند فرصت طلایی و ظرفیت مطلوبی برای استان خراسان جنوبی باشد.

وی ضمن تشکر از اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان متذکر شد: با توجه به توانایی و بنیه این مجموعه، آنچه در استان انجام شده، اندک است و باید توسعه یابد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بر معادن ضمن جلوگیری از خام‌فروشی، اشتغالزایی و کمک به تولید، به توسعه استان نیز کمک می‌کند.

وی اظهار اشت: در حالی که دامداران ما با معضل کمبود نهاده‌های دامی مواجهند، در آن سوی مرزهای استان در کشور افغانستان، انباشت نهاده‌ها را شاهدیم لذا یکی از حوزه‌هایی که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) می‌تواند ورود کند، همین سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این نهاده‌هاست.

قناعت سرمایه‌گذاری‌های کلان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان را الزامی خواند و گفت: باید طی جلسات کارشناسی با محوریت معاونت عمرانی استانداری، چند پروژه شاخص در راستای بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان تعریف شود و ستاد را مکلف کنیم که بر این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: انتظار ما این است که ستاد اجرایی، اقدامات خود در استان را با جدیت ادامه دهد و به اجرای پروژه‌های کلان نیز ورود کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: همه مدیران دستگاه‌های اجرایی مکلفند در راستای اجرای موفق این پروژه‌ها با ستاد اجرایی همراهی کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: در تمامی خدماتی که توسط ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان و دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی ارائه می‌شود، هدف این است که استان از محرومیت فاصله بگیرد.

علیرضا عباس‌زاده افزود: به جهت هدفدار شدن برنامه‌ها و اقدامات لازم است که نیازهای اساسی شناسایی شده و برای رفع آنها از ظرفیت‌های مختلف استفاده شود.

وی با اشاره به شعار محرومیت‌زدایی دولت گفت: هلدینگ‌های اقتصادی قوی زیرمجموعه ستاد اجرایی باید در راستای تحقق شعار دولت به سرمایه‌گذاری در طرح‌های کلان استان ورود کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: آنچه باید در قالب مطالبه استان در دیدار با مدیران ارشد ستاد در کشور مطرح شود، سرمایه‌گذاری صد درصدی در اجرای پروژه‌ها و طرح‌هاست.

وی با اشاره به اعتبارات اندک استان ادامه داد: تنها نتیجه تعیین حق‌السهم برای استان در راستای اجرای پروژه‌ها، ناتوانی در پرداخت این مبلغ و در نهایت معطل ماندن پروژه‌هاست.

مدیرکل و معاونین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خراسان جنوبی نیز در ابتدای جلسه به تشریح اقدامات این مجموعه در استان پرداختند و از سفر قریب‌الوقوع معاون ستاد اجرایی کشور به خراسان جنوبی به منظور حضور در مراسم افتتاح طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر خبر دادند.

 

 

 

 

 

قرص جوشان عناب در استان خراسان جنوبی ثبت اختراع شد/۲-۳

 

قرص جوشان عناب در استان خراسان جنوبی ثبت اختراع شد

 رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از ثبت “قرص جوشان آرام بخش و ضد افسردگی عناب” توسط پژوهشگران مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جلال الدین صادقی در جمع خبرنگاران با اعلام این  خبر اظهار داشت: خام فروشی محصولات کشاورزی یکی از چالش‌ها و معضلات استان است و می‌تواند یکی از علل ناکامی صادرات تلقی شود.

وی گفت: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تولید فراورد‌ه‌های غذایی دارویی از محصولات استراتژیک استان می‌تواند از خام فروشی محصولات استراتژیک و ارزشمند استان مانند زرشک، زعفران و عناب جلوگیری کند و یکی از بهترین راهکارهای توسعه اشتغال پایدار، ایجاد ارزش‌ افزوده محصولات و توسعه اقتصادی در استان، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی به حساب آید.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: میوه عناب با توجه به خواص تغذیه‌ای و دارویی بالا، پتانسیل بسیار خوبی جهت فراوری دارد و می‌توان از این محصول فراورده‌های متعدد غذایی و دارویی تولید کرد.

صادقی بیان کرد: جهاد دانشگاهی استان از سال ۱۳۹۶ در جهت کاهش خام فروشی و صادرات خام محصولات استراتژیک استان و ایجاد فراورده‌های متنوع‌تر و باکیفیت‌تر از این محصولات اقدام به تولید دانش فنی فراورده‌های متعدد و متنوعی بر پایه محصولات استراتژیک استان کرده که از جمله آن می‌توان به بیسکویت عناب،کیک عناب، چیپس عناب، شکلات عناب، سرکه عناب، سرکه زرشک و گل محمدی،کوکی عناب، مربای پری بیوتیک عناب، سس زرشک، سس عناب و آبنبات زرشک دارای خاصیت تصفیه خون اشاره کرد.

وی گفت: جدیدترین محصول ثبت اختراع شده در این نهاد، فراورده «قرص جوشان آرام بخش و ضد افسردگی عناب» است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد:  قرص‌های جوشان معمولا یک فرم ایده ال در بین بیماران، کودکان و سالمندانی هستند که به دلایل مختلف فیزیولوژیکی توانایی بلع قرص را ندارند. این فراورده توسط پژوهشگران گروه پژوهشی تولید و فراوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی در سامانه ماکیت فکری ثبت اسناد و املاک کشور با شماره ۱۰۴۶۶۱ ثبت شد.

صادقی با اشاره به اینکه فرمولاسیون قرص جوشان آرام بخش عناب قابلیت تولید صنعتی را داشته و فاقد ساکارز و گلوتن است و به همین دلیل استفاده از آن برای افراد مبتلا به سلیاک و دیابت بلامانع است یادآور شد: این محصول فاقد نگهدارنده‌های شیمیایی و سنتزی بود و یک محصول فراسودمند به شمار می‌آید.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*