آخرین خبر :

اسباب بازی کودکان را خنثی انتخاب کنید بگذارید پسرتان عروسک بازی کند!

اسباب بازی تآثیر بسیار مهمی در زندگی و رشد فکری کودکان می گذارد. کودکان مهارت در بازی های گروهی و زندگی اجتماعی آینده خود را بدین وسیله توسعه می بخشند.

 

کودک، بازی، عروسک، مهارت بازی،دختر و پسر، خانواده ایرانی،دنیای کودکانه

طبق تحقیقات انجام شده محققین، اسباب بازی ها بطور مشخص از لحاظ جنسی طبقه بندی می شوند. همانطور که پسرها و دخترها اسباب بازی های متفاوتی دارند و انتخاب این اسباب بازی از طرف کودکان از آن جهت است که جامعه اینگونه به آنان می‌آموزد.
پس اگر جامعه به کودکان یاد می دهد چه اسباب بازی بیشتر با جنس او مطابقت دارد، بهتر است بدانیم چگونه این اسباب بازی برروی پیشرفت آنها تآثیر می گذارد.

به این‌ها می‌گویند اسباب‌بازی خنثی!
مشاهدات بالغ بر ۳۰ سال تحقیق “رینگولد و کوک” از سال ۱۹۷۵ برروی اسباب بازی ها و وسایل دیگری که کودکان ۱ تا ۶ ساله دختر و پسر استفاده می کنند، به این نتیجه رسیده است که کودکان دختر و پسر دارای تعداد برابری از کتاب، اسباب موسیقی، اسباب بازی حیوانات، و به هم اندازه اساس هستند گرچه پسرها دارای مدل های متنوع تری از اسباب بازی هستند و تمایل به داشتن اسباب بازی بیشتری دارند. همچنین تفاوت هایی در انواع اسباب بازی های که کودکان دختر و پسر استفاده می کنند، هست.

 اسباب بازی دخترها به آنان تجربه زندگی اجتماعی و پرورش کودکان و مادری را آموزش می دهد این در حالی است که در دورانی که زندگی می کنیم که هر دو جنس به طور برابر وظایف خانه داری و بچه داری را باید بکنند

کودکان پسر دارای اسباب بازی ماشین (بطور مثال کامیون و انواع بزرگتری چون واگن) بودند. طبق آمار این تحقیق در اتاق کودکان پسر حدود ۳۷۵ ماشین بود و در اتاق کودکان دختر تنها ۱۷.
هیچکدام از دخترها در اتاق شان اسباب بازهایی چون واگن، اتوبوس، کشتی، ماشین های کوچک، موتور، تریلی نداشتند. پسرها میزان بیشتری از اسباب بازی های تجسمی و فضائی برای مثال ترکیب اشکال، ساعت ها، آهن ربایی، فضایی هستند.
همچنین پسرها میزان بیشتری از وسایل ورزشی (برای نمونه : توپ، اسکیت، کایت)، حیوانات عروسکی، ماشین، اسباب بازی های ارتشی و آموزشی و وسایل هنری (برخلاف اینکه به نظر می رسد این اسباب از نظر جنسی خنثی می باشند) دارند.
اتاق کودکان دختر بیشتر مملو از عروسک، اسب های عروسکی، اسباب خانگی (بطور نمونه : ظروف غذاخوری، ظرف شویی ..) دیده می شود. پسرها تقریبا” هیچوقت اسباب بازی های چون ظروف ندارند. گرچه عروسک بیشتر برای دخترها عمومیت دارد اما بستگی به نوع عروسک هم دارد. دختربچه ها ۶ برابر بیشتر از پسربچه ها عروسک مونث و ۹ برابر بیشتر عروسک بچه داشتند.
اما به میزان برابر دارای عروسک مذکر بودند. گرچه عروسک های پسرها بیشتر نمونه هایی از قبیل سرباز، کابوی و یا شخصیت های فیلم و کارتون بوده است.
در این مطالعات به طور مستمر نشان داده شده است که دخترها بیشتر جواهرات، عروسک، اسباب خانگی عروسکی، وسایل موسیقی درخواست می کنند و بدست می آورند در حالی که پسرها بیشتر وسایل ورزشی، ماشین، اسباب بازی های ارتشی، تفنگ و اشکال ترکیبی (اسباب بازی های خلاق)، ساعت تقاضا می کنند. این مسئله جالب است که بعضی از مطالعات نشان داده است که حتی فروشندگان مشتریان خود را به طرف (خرید اسباب بازی های به عرف درآمده برای دختربچه ها و پسربچه ها) این اسباب بازی ها هدایت می کنند..
در طول سال ها شواهدی بر تغییراتی در تقاضای بچه ها برای اسباب بازی مشاهده شده است. تحقیق جدیدی از درخواست بچه‌ها نشان داده است که دخترها نیز مانند پسرها تقاضای ماشین، وسایل ورزشی و عروسک مذکر کرده اند و پسربچه ها نیز لباس و وسایل موسیقی گرچه هنوز دختربچه ها بیشتر تقاضای عروسک و وسایل خانگی و پسربچه ها مدل های فیلم، عروسک های ارتشی و تفنگ … می کنند.
مطالعه دیگری که جودیت ای. اوون بلیک مور و رنه ای سنترز با در نظر گرفتن ۱۲۶ اسباب بازی که مناسب برای کودکان دختر و پسر بوده، انجام شده است.
در این مطالعات اسباب بازی ها از نظر خصوصیات به پنج نوع تقسیم بندی شده است: خیلی پسرانه، پسرانه معتدل، خنثی، دخترانه معتدل و بسیار دخترانه.
طبق این مطالعات چون کودکان اوقات زیادی از روزشان را با اسباب بازی هایشان می گذرانند، طبعا” اسباب بازی اهمیت زیادی در رشد فکری و شناخت جنسی آنان دارد.
اهمیت این امر آنقدر زیاد است که با گرایش کودکان به طرف اسباب بازی های مرسوم به پسرانه و دخترانه معمولا” قضاوت می کنند که کودک از نظر جنسی رشد کرده است.
نتایج این مطالعات نشان داده است که اسباب بازی هایی که در درجه بالایی از نظر آموزش مهارت های فکری و فیزیکی رده بندی شده اند، یا جزو اسباب بازی های پسران بودند یا خنثی. تقریبا” در بین اسباب بازی های هر دو جنس می توان از اسباب بازی‌هایی که بازی های اجتماعی را تشویق می کنند به تساوی یافت.
اسباب بازی های متحرک یا تحرک آفرینی مانند ماشین و توپ که پیش بینی می شود باعث رشد تجسم فضایی شود، بیشتر در بین اسباب بازی هایی که “پسرانه” نامیده می شود، هستند.
اسباب بازی دخترها به آنان تجربه زندگی اجتماعی و پرورش کودکان و مادری را آموزش می دهد این در حالی است که در دورانی که زندگی می کنیم که هر دو جنس به طور برابر وظایف خانه داری و بچه داری را باید بکنند، پسرها نیز به این تجربه احتیاج دارند پس اگر پسرها نیز از این اسباب بازی ها استفاده کنند، بسیار مفید خواهد بود.
اسباب بازی های دخترانه ای که ظاهر زیبا دارند و زیبایی و مد را تشویق می کنند مانند باربی و عروسک ها که همراه با لباس هستند به دختران آموزش می دهند که چگونه می توانند زیبا باشند و چگونه لباس بپوشند. این جنبه مشکل آفرین اسباب بازی‌های دخترانه است و قابل بحث و نظرسنجی می باشد.

هر دو جنس بهتر است که مهارت های اجتماعی و تجسمی خود را تقویت کنند. هر دو جنس از بازی با اسباب بازی هایی که آموزشی، علمی، هنری و تجسمی باشند، بهره خواهند برد و بهتر است که والدین اسباب بازی هایی خنثی و یا معتدل برای فرزندان خود تهیه کنند.

از طرفی اسباب بازی های پسرانه ای که منعکس کننده خشونت و جنگ می باشند مانند تفنگ، مشکل سازترین جنبه اسباب بازی‌های پسرانه می باشند و باید در این رابطه فکر اساسی شود.
اسباب بازی های پسرانه متوسط و خنثی جزو اسباب بازی های درجه بالای آموزشی، علمی و مهارتی درجه بندی شدند. گاه اسباب بازی های متعدل دخترانه هم در رده بالای آموزشی قرار گرفته اند ولی هیچگاه اسباب بازی های (کاملن) پسرانه و دخترانه در رده اسباب بازی های رده بالای آموزشی، علمی قرار نگرفته اند.
اسباب بازی های خنثی معمولا جزو اسباب بازی های هنری و موسیقی قرار دارند. اسباب بازی کاملا پسرانه جزو آنهایی هستند که در رده پائین جنبه هنری و یا موسیقی قرار داشته اند.
این تحقیق تجربی نشان داده است که اسباب بازی ها تآثیر زیادی روی رفتار کودکان می گذارند برای مثال تفنگ و مدل های جنگی رفتار پرخاشگرانه را بیشتر می کنند. بازی های ویدیویی نشان داده اند که مهارت های خاصی از قبیل تجسم فضایی را تقویت می کنند.
در نهایت نتیجه گیری این مطالعات این بوده است که هنوز به اندازه کافی تحقیقات انجام نگرفته تا به صورت قطعی بتوان نظری داد ولی روشن است که اسباب بازی های خنثی و یا معتدل بیشتر جنبه علمی، آموزشی و هنری داشته اند تا اسباب بازی های کاملا” جنسی.
همچنین هر دو جنس بهتر است که مهارت های اجتماعی و تجسمی خود را تقویت کنند. هر دو جنس از بازی با اسباب بازی هایی که آموزشی، علمی، هنری و تجسمی باشند، بهره خواهند برد و بهتر است که والدین اسباب بازی هایی خنثی و یا معتدل برای فرزندان خود تهیه کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*