نسخ الکترونیکی در مراکز تأمین اجتماعی استان

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی از اجرای طرح حذف نسخه های پزشکی و در حقیقت الکترونیکیIMG_7005 شدن نسخه ها در مراکز ملکی تأمین اجتماعی در استان خبر داد.
فرایند اجرای طرح حذف نسخ پزشکی
دکتر فیروزی به خبرنگار ما گفت: در این طرح، بیمارانی که قبلا نوبت تلفنی دریافت کرده اند، همچون روال قبلی به مراکز ملکی درمان تأمین اجتماعی مراجعه و دفترچه خود را به پذیرش تحویل می دهند. بارکد دفترچه اسکن و سریع وارد سامانه پذیرش می شود و برای بیمار بارکد مراجعه ۳ یا ۴ رقمی چاپ می گردد. بیمار بعد از دریافت بارکد طبق برنامه زمانبندی به پزشک مخصوص مراجعه و پزشک با وارد کردن کد به سیستم نرم افزاری، پرونده بیمار را باز می کند. ( در این طرح هر بیمار یک پرونده پزشکی در مراکز ملکی درمان تأمین اجتماعی خواهد داشت.)
به گفته وی در این طرح پزشک با استفاده از اطلاعات مربوط به مصرف داروهای قبلی که در پرونده بیمار موجود است نسبت به تجویز اقدام می کند. طریقه مصرف دارو نیز به صورت اتوماتیک توسط سیستم تنظیم و سپس نسخه به صورت الکترونیک به داروخانه مرکز ارسال می گردد. در داروخانه نیز بارکد صادره اولیه برای بیمار اعلام و مشخصات داروها و دستور مصرف دارویی بدون دخالت دست توسط دستگاه پرینت و بر روی داروها الصاق می شود و داروها و دستور مصرف دارویی بدون دخالت دست توسط دستگاه پرینت و بر روی داروها الصاق می شود و داروها به همراه پرینتی مهر شده از نسخه که به عنوان سابقه پزشکی می گیرند به بیمار تحویل می شود. در صورت نیاز به خدمات رادیولوژی و آزمایشگاه نیز همین روال طی می شود.
نسخه پیش از مراجعه بیمار به داروخانه می رسد
وی افزود: در این طرح نسخه پیش از مراجعه بیمار به داروخانه می رسد  و لذا  داروخانه می تواند تا رسیدن بیمار، نسخه را پیچیده و آماده نماید و لذا صف های طویل در داروخانه  ساماندهی می گردد. علاوه بر اینها مشکلات مربوط به نسخه خوانی یا تشخیص اشتباه نوع و میزان مصرف داروها و در واقع خطاهای مسیر تجویز دارو و تبدیل آن به نسخه مرتفع می شود.
به مرور دفترچه های بیمه از دور خارج خواهد شد
وی اضافه کرد: در این طرح دفترچه ها کمتر مورد استفاده قرار گرفته و دیرتر تمام می شود و به مرور هم از روندکار حذف خواهد شد. البته در آغاز اجرای طرح و تا مدتی به همراه داشتن دفترچه ها الزامی است. ضمن اینکه این طرح در حال حاضر و در فاز اول تنها در مراکز ملکی تأمین اجتماعی در استان شامل بیمارستان تأمین اجتماعی شهید دکتر رحیمی بیرجند و درمانگاههای تأمین اجتماعی قاین، فردوس، نهبندان و طبس به اجرا در می آید و از آنجا که اجرای آن در بیمارستان تأمین اجتماعی حضرت ابوالفضل العباس(ع) بیرجند نیازمند فراهم نمودن تجهیزات و امکانات سخت افزاری است، پس از فراهم نمودن شرایط، با اطلاع قبلی و در آینده اجرایی خواهد شد و در مراحل بعدی نیز به کل مراکز ملکی تأمین اجتماعی تعمیم داده می شود.
الصاق دستور پزشک به صورت خوانا بر روی داروها
دکتر فیروزی همچنین گفت: در قالب این طرح، ترتیبی اتخاذ شده که دستورات پزشک به صورت بسیار خوانا و بر روی برچسب هایی به نام خود بیمار چاپ و روی داروها الصاق می شود و جلوی خطا و اشتباه و استفاده از دست در نوشتن دستور مصرف گرفته خواهد شد و کارکنان داروخانه ها تنها نسبت به جمع آوری دارو از قفسه ها و چسباندن  برچسب مصرف روی داروها اقدام خواهند کرد.
وی در خصوص محاسن دیگر این طرح گفت: پزشک در لحظه معاینه بیماران متوجه می شود که داروی مدنظر در داروخانه مرکز موجود هست یا خیر و می تواند نسبت به اصلاح دارو و نسخه اقدام کند. ضمن اینکه از طریق سیستم سوابق مربوط به حساسیت ها، بیماری های قبلی، آزمایشات و داروهای مصرفی قبلی بیمار به رویت پزشک می رسد که در تشخیص پزشک و تصمیم دقیق تر وی موثر است. علاوه بر اینها در این طرح تداخل های دارویی به صورت اتوماتیک مشخص می شود و اطلاعات لازم را قبل از ارسال نسخه به داروخانه در اختیار پزشک قرار می دهد.
شبکه اطلاعات بیماران در دسترس پزشکان خواهد بود
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان با اشاره به اینکه این طرح فواید زیادی دارد، افزود: استاندارد سازی و ساماندهی زمان معاینه و جلوگیری از اتلاف زمان و صرفه جویی در اوراق دفترچه از فواید این طرح است و درآمد حاصل از این صرفه جویی ها می تواند در ارائه خدمات دیگر به بیمه شدگان مورد استفاده قرار گیرد. ضمن اینکه این طرح بخشی از یک طرح بزرگتر است که با اجرای آن در آینده اطلاعات بیماران در قالب یک شبکه در دسترس پزشکان قرار خواهد گرفت.
بیمه شدگان در روزهای اول اجرای طرح شکیبایی پیشه کنند
دکتر فیروزی تصریح کرد : این طرح از روزهای شنبه برای رفاه حال بیمه شدگان تأمین اجتماعی آغاز خواهد شد و تیمی از تهران برای این منظور دعوت و تمامی همکاران بسیج شده اند. البته در اجرای این طرح هم مثل هر طرح بزرگی در روزهای اول به لحاظ اعمال تغییرات ممکن است مشکلاتی پیش آید و بیمه شدگان عزیز قدری معطل شوند که انتظار داریم شکیبایی به خرج دهند و همراهی کنند تا این طرح روزهای اولیه اجرا را پشت سر بگذارد و پیش بینی می شود که در ادامه سرعت کار همکاران پزشک که نقش کلیدی در اجرای این طرح دارند پس از گذشت یک هفته به حد قابل قبولی برسد و بیمه شدگان از محسنات و فواید این طرح که طرحی جدید و نوین است و ما سالها آرزوی الکترونیکی شدن نسخه ها را داشتیم بهره مند گردند.

وی در پایان گفت: طرح حذف نسخه ها پیش از این در ۶ استان کشور اجرا شده و پس از گذشت روزهای اولیه و روی ریل قرار گرفتن امور، باعث سرعت و دقت بیشتر در حوزه درمان شده به نحوی که استان های مذکور دیگر حاضر نیستند به روال سنتی قبل برگردند و ما امیدواریم که همین اتفاق و بلکه خیلی بهتر از آن را در استان خراسان جنوبی شاهد باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*