اخبار خراسان جنوبی

کوه‌های مینیاتوری نهبندان، جلوه مریخ بر روی زمین

زمین نگاره‌ای منحصر به فرد و تابلویی مینیاتوری در سرزمین آسباد‌ها که خالقی جز خداوند ندارد و در سرزمینی به وسعت ۲۵ کیلومتر مربع بر بوم زمین نقش خورده است و حال به دلیل زیبایی کم نظیر از آن به عنوان کوه‌های مریخی یاد می‌شود.

 

کوه‌ها و تپه‌های مینیاتوری نهبندان در فاصله ۵ کیلومتری از این شهر قرار گرفته اند و هر رهگذری چشمش به آن‌ها بیفتد از زیبایی این نگارگری روی زمین انگشت حیرت به دندان می‌گیرد.

تپه‌های ماسه‌ای و یا همان کوه‌های مریخی نهبندان با ترکیب و رنگ بندی چشم نواز در دو طرف جاده نهبندان به شهداد قرار گرفته است که خود سیاره‌ای است با شکل و شمایل مریخ، بر روی زمین.

این کوه‌های مینیاتوری دارای یک کیلومتر عرض و ۲۵ کیلومتر طول است و حتی از آن می‌توان به عنوان بهترین اثر زمین شناسی شرق کشور یاد کرد؛ ترکیب رنگ این اثر زمین شناسی دوران کواترنری آن چنان به زیبایی تمام در کنار هم چیده شده که گاهی انسان بین رویا و واقعیت آن می‌ماند.

این کوه‌های رنگی کله قندی به دلیل نوع رسوباتی که در دل دارد تا حدودی بدون پوشش گیاهی است و ارتفاع آن از ۵ تا ۱۰۰ متر متغیر است.

منحصر به فرد بودن این سلسله جبال سبب شده تا هر فرد و طبیعت دوستی که آوازه آن را شنیده یا تصاویر آن را دیده باشد اگر گذری به خراسان جنوبی داشته باشد سری به این جزیره زیبا بزند و حظ لازم را از آن ببرد.

گذرگاه رویایی‌

می‌توان به واسطه جا خوش کردن این تپه‌های رنگارنگ طوسی، سفید و… با واریزه‌هایی که در پای آن ریخته شده از جاده‌ای که از میان این تپه‌های شنی می‌گذرد به عنوان یکی از گذرگاه‌های رویایی و کم نظیر در ایران یاد کرد.


بیشتر بخوانید


برای دیدن این جاذبه بی نظیر، بهترین فرصت روز‌های بهار است، این روز‌ها چندان سرمای هوا آزار دهنده نیست و می‌توان ساعاتی را در کنار مینیاتور زیبای زمین گذراند.

شبانی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهبندان گفت: این تپه‌های ماسه‌ای که از آن به عنوان کوه‌های مریخی یاد می‌شود در وسعتی به طول ۲۵ کیلومتر و عرض یک کیلومتر در حاشیه جاده نهبندان- شهداد قرار گرفته است.

او بابیان این که در ایران تنها یک نمونه دیگر از این آثار طبیعی آن هم در چابهار وجود دارد افزود: تنوع رنگ این تپه‌های ماسه‌ای که قدمت آن به دوران کواترنری برمی گردد آن قدر زیبا و چشم نواز است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

ثبت در فهرست ملی

شبانی اشاره‌ای به ثبت این اثر طبیعی در سال ۹۴ در فهرست آثار ملی کشور کرد و گفت: وقتی یک عرصه طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید میراث فرهنگی به عنوان متولی اثر، حفاظت از آن را بر عهده می‌گیرد.

او به این نکته هم اشاره کرد که باید دستگاه‌های اجرایی و مردم هم خودشان در حفظ و حراست از آثار طبیعی بکوشند، زیرا این گونه آثار اگر از بین بروند همان طور که میلیون‌ها سال یا قرن‌ها طول کشیده که به وجود آمده اند به همین میزان هم زمان می‌برد تا دوباره ایجاد شوند.

کوه‌های مینیاتوری نهبندان، جلوه مریخ بر روی زمین

به گفته شبانی در عرصه و اعیان این اثر طبیعی هم بر اثر قوانینی که در حفاظت از آثار طبیعی وجود دارد هرگونه ساخت و ساز و رفت و آمد‌هایی که سبب تخریب آن شود ممنوع است.

ژئو پارک جهانی نهبندان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهبندان عنوان کرد: این اثر طبیعی برای ثبت در فهرست آثار جهانی پیشنهاد شده، اما با توجه به این که ثبت در فهرست آثار جهانی دارای ضوابط ویژه و خاصی است کوه‌های مریخی نهبندان این ویژگی‌ها را ندارد.

او با بیان این که یکی از استادان زمین شناسی دانشگاه زاهدان با توجه به ویژگی‌های خاص نهبندان از جمله تاالاب کجی، غنای معدنی، جنگل‌های بنه و کویر‌های مختلف این شهرستان موضوع ژئو پارک جهانی نهبندان را مطرح کرده است افزود: از این مسیر می‌توان زمینه جهانی شدن آن را فراهم کرد.

شبانی ادامه داد: روزانه بیش از ۲۰۰ تردد در این مسیر صورت می‌گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهبندان به کمبود‌های این اثر طبیعی گردشگری هم اشاره کرد و گفت: بهره‌مند نبودن از زیر ساخت‌های آب و برق، سرویس بهداشتی، نبود اعتبار برای ادامه ساخت کمپ گردشگری از جمله مشکلات پیش روی مهم‌ترین سازه طبیعی شرق کشور است.

او تصریح کرد: کمپ گردشگری کوه‌های مینیاتوری نهبندان حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر منابع اعتباری لازم تخصیص یابد می‌توان ادامه عملیات اجرایی آن را به اتمام رساند.

شبانی در پایان تأمین زیرساخت‌ها در این نقطه گردشگری را لنگ منابع اعتباری دانست.

از توسعه مسکن ملی تا رونق معادن، دستاورد دولت آیت‌الله رئیسی

از توسعه مسکن ملی تا رونق معادن، دستاورد دولت آیت‌الله رئیسی

ایسنا/خراسان جنوبی فرماندار طبس گفت: دولت سیزدهم دستاوردهای خوبی برای خراسان جنوبی بویژه شهرستان طبس داشت که از آن جمله به توسعه مسکن ملی و رونق معادن می‌توان اشاره کرد.

علی اکبر رحیمی فرماندار طبس در گفت و گو با ایسنا در خصوص شوق خدمت شهید جمهور بیان کرد: علت اشتیاق ایشان برای خدمت، داشتن ایمان به انجام آن کاری بود که همواره برای رضای خدا و برای رفع مشکلات مردم صورت می‌گرفت. این شهید بزرگوار همواره به دنبال حل مسئله بودند و نه پاک کردن مسئله و علاقه زیادی داشت که ببینند مشکلات مطرح شده مردم به درستی حل شود.

وی با اشاره به اینکه از مهم‍ترین خصوصیاتی که شهید آیت‌الله رئیسی داشت، ولایت‌مداری، اخلاق‌مداری و نگاه توأم با کرامت به مردم ایران است، افزود: او در کار و حل مشکلات مردم نیروی خستگی ناپذیری داشت و با این فعالیت‌هایی که انجام می‌داد الگوی قابل احترامی برای مدیران، مسئولین و کارگزارن است.

فرماندار طبس درباره توجه شهید آیت‌الله رئیسی به قشر محروم اظهار کرد: علت توجه و اینکه به فکر قشر محروم جامعه بودند و این طور شبانه روزی فعالیت می‌کردند، به این دلیل بود که خودش نیز از همان قشر جامعه بود و مشکلات این قشر را درک می‌کرد و به دنبال حل آن‌ها با سرعت هرچه تمام‌تر بود.

وی در خصوص نگاه و ارادت خاص شهید جمهور به مرم استان خراسان جنوبی و همچنین نگاه متقابل مردم نسبت به ایشان تصریح کرد: آیت الله رئیسی به خراسان جنوبی ارادت خاصی داشت و به عنوان نماینده خبرگان رهبری استان از افتخارات استان ما بود که مردی با این خصایص اخلاقی به عنوان نماینده خبرگان رهبری باشد. این شهید حتی زمانی که رئیس‌جمهور نبود و در قسمت تولیت آستان قدس رضوی خدمت می‌کرد و به عنوان نماینده خبرگان رهبری حضور داشت، مرتب به استان ما سفر می‌کرد و خدمات زیادی انجام می‌داد.

از توسعه مسکن ملی تا رونق معادن، دستاورد دولت آیت‌الله رئیسی

رحیمی در خصوص فعالیت‌های ارزنده این شهید بزرگوار و دولت سیزدهم، افزود: فعالیت و کارهای زیادی از طرف دولت آیت‌الله رئیسی برای شهرستان طبس صورت گرفت، از زمان آغاز دولت سیزدهم فعالیت‌های گوناگونی شروع، پیگیری و تکمیل شد که می‌‎‌توان به عنوان مثال به طرح نهضت ملی مسکن در سه شهر دیهوک، عشق‌آباد و طبس اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین در خصوص پروژه راه‌ها در دولت شهید رئیسی بدهی‌های احداث و راه‌اندازی راه‌ها پرداخت و پروژه‌ها راه‌اندازی و فعال شد، علاوه برآن در توسعه معادن نیز شتاب خوبی داشتیم.

فرماندار طبس با اشاره به اینکه آیت‌الله رئیسی برای زیرساخت‌های معادن اهمیت خاصی قائل بود که به مرور تاثیر این توسعه و نتایج را در سال‌های آینده هم در اشتغال و هم در چرخش مالی در بازارهای شهرستان طبس خواهیم دید، گفت: از دیگر پروژه‌هایی که آیت الله رئیسی انجام داد، گازرسانی به تمامی روستاهای شهرستان طبس بود، همچنین ایجاد صنایع عظیمی که با تسهیل مجوزات و یا با در اختیار قرار دادن تسهیلات، شروع به کار و تولید کرد، همچنین در حوزه آبرسانی و توزیع برق نیز به سه شهر دیهوک، عشق‌آباد و طبس فعالیت خوبی از سوی دولت سیزدهم صورت گرفت.

فرماندار شهرستان طبس در خصوص میزان شوق خدمت آیت‌الله رئیسی به مردم خاطرنشان کرد: او زمان را برای انجام کار محدود می‌دانست و همیشه می‌گفت کار را با برنامه و سریع جلو ببرید و علاقه داشت کار محول شده را سریع به اتمام برساند و در این خصوص تفکرش همواره این بود که حاضربود ده‌ها بار به یک استانی سفر کند تا آن پروژه و کار تحقق پیدا کند، لذا کارهایی که توسط هیچ یک از مسئولین سابق انجام نمی‌شد، توسط او برای استان‌ها و شهرستان‌ها صورت می‌گرفت.

 

پیام تسلیت دکتر توکلی در پی شهادت رییس جمهور و همراهانشان

مدیر کل پزشکی قانونی استان خراسان جنوبی شهادت رئیس جمهور مکتبی و مردمی جمهوری اسلامی ایران و همراهانشان را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان خراسان جنوبی، دکتر توکلی مدیر کل پزشکی قانونی استان خراسان جنوبی روز دوشنبه مورخ ۳۱ اردیبهشت ماه در پیامی، سانحه هوایی برای رئیس جمهور کشور و شهادت ایشان و هیئت همراهشان را به ملت ایران تسلیت گفت. متن پیام بدین شرح است:

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

رئیس جمهور مکتبی و مردمی جمهوری اسلامی ایران در حین خدمت به محروم‌ترین نقاط کشور به همراه آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و مالک رحمتی استاندار تبریز در سانحه سقوط بالگرد در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی به شهادت رسید و به ملکوت اعلی پیوست. بی‌شک، ایران عزیز ما امروز با خبر شهادت رییس جمهور متاثر است.

اینجانب ضایعه دردناک را به محضر امام عصر علیه‌السلام، رهبر معظم انقلاب و مردم شریف و ولایت مدار استان تبریک و تسلیت عرض می‌ نمایم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با شهیدان گرانقدر و برای عموم بازماندگان معزز صبر و سلامتی مسألت دارم.

دکتر محمد علی توکلی

مدیر کل پزشکی قانونی استان خراسان جنوبی

 

 

 

 

آبرسانی سیار به عشایر خراسان جنوبی ۲۵ درصد افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: حجم آبرسانی سیار به عشایر استان در فصل گرم سال ۲۵ درصد افزایش یافت تا در فصل کوچ و گرما مشکلی در تامین آب خود نداشته باشند.

محمد ابراهیم ابراهیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در ۲ ماه اخیر با پر شدن منابع آب سطحی و امکان شرب دام از آن، حجم آبرسانی سیار نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته اما پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های گرم پیش رو و با افزایش کوچ و تعداد دام عشایر در مراتع تعداد درخواست‌های آبرسانی افزایش یابد که برای مدیریت این شرایط تدابیر لازم اندیشیده شده است.

وی بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی انجام شده حجم آبرسانی در ماه‌های گرم تابستان حدود ۲ هزار و ۲۰۰ سرویس خواهد بود که ۴۵۰ سرویس بیشتر از شرایط فعلی است و تهمیدات لازم در این زمینه نیز پیش‌بینی شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: اکنون تعداد تانکرهای آبرسان اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی ۲۰ تانکر است و ۱۰ تانکر از بخش خصوصی به این تعداد افزوده می‌شود.

وی افزود: خشکسالی و فقر مراتع طی سالیان گذشته یکی از مشکلات اساسی عشایر خراسان جنوبی بوده اما امسال بارندگی‌های مطلوب بهاری و نزول رحمت الهی و تقویت مراتع، باعث ترغیب بیشتر عشایر به کوچ و استفاده از ظرفیت مراتع دوردست شده و این قشر سخت‌کوش امسال امیدوار به تولید بیشتر هستند.

ابراهیمی بیان کرد: از سوی دیگر بارندگی سیل آسا باعث بروز خساراتی به ایل‌راه‌ها شده که مرمت و تیغ‌زنی آن توسط گریدرهای اداره کل امور عشایر و مساعدت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شد.

وی گفت: در شرایط کوچ بهاره، خدمات‌رسانی به عشایر کوچنده از قبیل آبرسانی سیار انسان و دام، تامین و توزیع نهاده دامی مورد نیاز، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش، مرمت ایل‌راه‌ها و تحویل پنل‌های خورشیدی به عشایر کوچنده توسط امور عشایر استان به طور مستمر انجام می‌شود.

پیام تسلیت مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی درپی شهادت رئیس جمهور محبوب و مردمی آیت الله دکتر ابراهیم رئیسی و هیئت همراهإنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

بسمه تعالی
إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ
خبر سانحه ناگوار برای بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس جمهور عزیز و مردمی مان و هیئت همراه  موجب اندوه و تاثر فراوان شد. ، لذا بدینوسیله اینجانب و خانواده حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی ، شهادت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، خادم الرضا(ع) شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی،وزیر محترم امور خارجه، شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان،نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه محترم شهر تبریز، ،استاندار محترم تبریز ، شهید پاسدار سردار سید مهدی موسوی و کادر پرواز هلیکوپتر حامل ریاست جمهور و هیئت همراه در سانحه هوایی را خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت داغدار ایران اسلامی و خانواده های معزز ایشان تبریک و تسلیت عرض نموده، از درگاه رب الرضا (ع) در روز میلاد امام الرئوف، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) علو درجات برای شهد و  صبر و اجر جزیل برای همه داغداران مسئلت می نماییم.
اسدالله حاتمی : مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی
در جلسه شورای معاونین اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در سال جاری برگزارشد:
بیعت مجدد با آرمانهای رئیس جمهور شهید و ادامه خدمت در جهت پیشبرد اهداف عالی نظام
اولین جلسه شورای معاونین اداره کل حفاظت محیط زیست استان در سال جاری به ریاست حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد.  به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ، در ابتدای این جلسه حاتمی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت رییس جمهور محبوب و مردمی  کشور و همراهانشان  در سانحه بالگرد، از حضور کلیه پرسنل و محیط بانان حفاظت محیط زیست استان در مراسم تشییع این شهیدان عزیز قدردانی کرد. وی با اشاره به اقدامات ارزشمندی که از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون در استان خراسان جنوبی و بویژه در حوزه  حفاظت محیط زیست استان  انجام شده اظهار داشت: مجموعه حفاظت محیط زیست استان با بیعت مجدد با ارمانهای رئیسس جمهور شهید، در راه خدمت به مردم هیچگونه تعلل و کوتاهی نخواهد کرد و همچون گذشته بصورت منسجم و با وحدت و همگکرایی درون سازمانی و برون سازمانی در راه اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی گام برخواهد داشت. در ادامه هریک از اعضای حاضر در جلسه به بیان نظرات و پیشنهادات بخش خود در جهت بهبود  عملکرد پرداختند. لازم به ذکر است در این جلسه  در خصوص برنامه ریزی و همکاری با ستاد انتخابات استان درجهت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ،  جذب اعتبارات ملی و استانی ،تقویت خانه های محیط زیست، برنامه ریزی در خصوص گرامیداشت هفته محیط زیست،تسریع در پاسخگویی به مکاتبات اداری و ارباب رجوع، صرفه جویی در هزینه کرد های اداری و… ، فعال کردن کمیته بهروری ، فعال کردن کمیته رفاهیات پرسنل و… بحث و تبادل نظر شد .

پیام تسلیت مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی به مناسبت شهادت جانسوز حضرت آیت الله رییسی و همراهان

پیام تسلیت مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی به مناسبت شهادت جانسوز حضرت آیت الله رییسی و همراهان

ربیعی مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی طی پیامی شهادت جانسوز حضرت آیت الله رییسی و همراهان را تسلیت گفت. متن پیام بدین شرح است:

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ،انا لله و انا الیه راجعون.
غم و اندوهی بی‌پایان جامعه ورزش و جوانان خراسان جنوبی را در پی شهادت رئیس جمهور محبوب دولت مردمی و نماینده منتخب مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری و همراهان ایشان در اثر سانحه‌ بالگرد فراگرفته است.
این ضایعه‌ اسفبار مایه‌ تالم جامعه‌ ورزش و جوانان همچون دیگر اقشار جامعه شد، که به شخصیت وارسته و خدمات ماندگار و با ارزش ایشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آشنایی داشتند.
حضرت آیت‌الله رئیسی رحمه الله علیه با قلبی رئوف، نیتی صادقانه و خالصانه، اندیشه‌ای ژرف و اراده‌ای جدی همواره برای حل مشکلات مردم به‌ویژه طبقه کم‌درآمد، تلاشی وافر و شبانه‌روزی داشتند و دغدغه‌مندانه مسائل را پیگیری و رصد می‌کردند.
اینجانب به نیابت از جامعه بزرگ ورزش و جوانان خراسان جنوبی این ضایعه اسفناک را خدمت حضرت ولی عصر (عج) مقام معظم رهبری «مدظله العالی» نماینده معزز ولی فقیه در استان،خاندان مکرم، همسر گرامی، فرزندان محترم، همه وابستگان و مردم شریف و ولایت مدار خراسان جنوبی تسلیت می گویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان و همه همراهان شهیدشان را از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم .
محمد علی ربیعی
مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی

اثر سرود سیدالشهدای خدمت در بیرجند رونمایی شد

اثر سرود سیدالشهدای خدمت در بیرجند رونمایی شد

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی از رونمایی اثر سرود سیدالشهدای خدمت در بیرجند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری خراسان جنوبی، مجید کریمیان -رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با اشاره به رونمایی اثر سرود سیدالشهدای خدمت در خراسان جنوبی، اظهار کرد: این مهم در بیان همدردی ایام سوگ و عزای شهادت شهید جمهور و هیئت همراه، به همت واحد موسیقی و سرود حوزه هنری خراسان جنوبی تولید و منتشر شد.

وی گفت: با وجود زمان کم جهت انجام مراحل فرآیند تولید با توجه به احساس تکلیف و انجام وظیفه در عرصه هنر، برای واکنش به این حادثه ناگوار و همدردی با ملت شریف ایران، با همیاری و کمک هنرمندان عزیز و انقلابی این اثر فاخر تولید شد.

کریمیان ضمن قدردانی از واحد موسیقی وسرود حوزه هنری افزود: شاعر این اثر علیرضا کوچی با اجرای گروه سرود ابناءالاحرار بیرجند و آهنگسازی، تنظیم، میکس و مسترینگ مجید نصری بوده و مراحل ضبط در استودیو حوزه هنری خراسان جنوبی انجام شده است.

به گفته وی مراسم رونمایی از سرود نیز در اولین یادواره شهدای غریب اسارت استان خراسان جنوبی و گرامیداشت شهید آیت الله رئیسی و شهدای خدمت در پارک آزادگان با حضور مسئولین و مردم انجام شد.

بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک

بزرگداشت شهدای خدمت امروز شنبه(۵ خرداد) با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان استانی و علمای اهل سنت در مسجد جامع شهر گزیک برگزار شد.

  • بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک
  • بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک
  • بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک
  • بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک
  • بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک
  • بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک
  • بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک
  • بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک
  • بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک
  • بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک
  • بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک
  • بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک
  • بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک
  • بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک
  • بزرگداشت شهدای خدمت در شهر گزیک

 

 

 

 

ثبت نام مسابقات قرآن کریم خراسان جنوبی آغاز شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از ثبت نام چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم از یکم لغایت ۱۹ خردادماه خبر داد.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور-مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: ثبت نام چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه ویژه خواهران و برادران آغاز شد.

 

وی در ادامه بیان کرد: این دوره از مسابقات در دو گروه سنی بالای ۱۸ سال یعنی متولدین اول خرداد ۱۳۸۵ به قبل و ۱۲ تا ۱۸ سال یا همان متولدین ۲ خرداد ۱۳۸۵ تا اول خرداد ۱۳۹۱ برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به زمان ثبت نام در چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم گفت: علاقمندان جهت ثبت نام از اول خرداد ۱۴۰۳ لغایت ۱۹ خردادماه می توانند جهت ثبت نام در این دوره از مسابقات به تارنمای میز خدمت سازمان اوقاف و امور خیریه به نشانی my.oghaf.ir مراجعه نمایند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در خصوص رشته های مسابقات قرآن کریم عنوان کرد: رشته های این دوره از مسابقات ویژه گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال شامل قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم است.

 

وی در پایان گفت: گروه سنی بالای ۱۸ سال می توانند در رشته های بخش آوایی انفرادی شامل رشته های؛ حفظ کل، ۲۰ جزء ، ۱۰ جزء ، ۵ جزء، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان و دعاخوانی و بخش گروهی شامل رشته مدیحه سرایی و همخوانی قرآن کریم، بخش معارفی عمومی شامل ترجمه سوره های لقمان، حجرات و حشر و بخش معارفی تخصصی شامل رشته های معارف قرآن کریم، معارف نهج البلاغه، معارف صحیفه سجادیه شرکت کنند.

 

 

 

هفت قرارداد پژوهشی با مشارکت دانشگاه صنعتی بیرجند منعقد شد

بیرجند – ایرنا – معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: در یک سال اخیر قرارداد هفت طرح‌ پژوهشی فناورانه با سرمایه‌گذاری مشترک دانشگاه و بخش خصوصی در استان خراسان جنوبی منعقد شده است.

یدالله یعقوبی نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مبلغ این قراردادها حدود پنج میلیارد ریال است که با مشارکت دانشگاه صنعتی و بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به طرح “روشی نوین در سنتز کربن فعال از زغال سنگ با قابلیت جذب سطحی بالا” اظهار کرد: همچنین ساخت نانو کاتالیست بر پایه مواد معدنی استان خراسان جنوبی به منظور حذف آلاینده‌های آب از دیگر طرح‌ها است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: یکی دیگر از قراردادهایی که بین دانشگاه و بخش صنعت منعقد شد، طرح پژوهشی امکان سنجی، استحصال و فرآوری عناصر نادر خاکی و عناصر کمیاب از زغال سنگ است.

وی به قراردادهای تولید آلی رس «ارگانو کلی» از بنتونیت و فناوری استفاده از بنتونیت در ریخته‌گری اشاره کرد و افزود: تولید کود گوگرد بنتونیتی، استفاده بهینه از مواد اولیه ارزان داخلی برای توسعه کشاورزی و بومی سازی تولید خاک رنگبر از بنتونیت در خراسان جنوبی از دیگر طرح‌هاست.

یعقوبی نژاد با بیان اینکه هفت محصول حوزه بنتونیت دانشگاه صنعتی بیرجند در مسیر تجاری‌سازی قرار گرفته است عنوان کرد: به منظور گسترش زمینه‌ همکاری‌های علمی و پژوهشی برای رفع نیازهای موجود در صنایع کشور تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری اخیرا بین دانشگاه صنعتی بیرجند، بخش خصوصی و استانداری منعقد شد.

وی ادامه داد: در این تفاهم‌نامه زمینه گسترش همکاری‌ها بر تجاری ‌سازی هفت محصول فناورانه دانشگاه صنعتی بیرجند که با سرمایه ‌گذاری شرکت بخش خصوصی در دست اقدام است، مورد توافق قرار گرفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: بنتونیت یکی از مواد معدنی ارزشمند کشور بوده که حدود ۸۵ ذخایر آن در استان خراسان جنوبی است.

وی بیان کرد: اکنون ۱۳۷ معدن بنتونیت در این استان وجود دارد و بیشترین اشتغال در حوزه معادن به لحاظ تنوع در ماده معدنی بنتونیت است.

یعقوبی نژاد افزود: بیشترین کاربرد بنتونیت به ‌عنوان چسب و استحکام دهنده در صنایع گندله ‌سازی است که در زنجیره تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی از بررسی زمینه‌های توسعه صادرات محصولات فناورانه دانشگاه صنعتی بیرجند به کشور عمان نیز خبر داد و گفت: امسال مذاکرات اولیه برای استفاده از بازارهای خارجی به‌ ویژه کشورهای حوزه حاشیه خلیج‌ فارس برای انتقال دانش فنی و استفاده از ظرفیت‌های تحقیق و توسعه صادرات محصولات فناورانه دانشگاه صنعتی بیرجند به عمان انجام شد.

 

 

 

 

 

رئیس جمهور شهید برای مشکلات مردم در میدان حضور داشت

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: رئیس جمهور شهید فقط به شنیدن مشکلات مردم از طریق گزارش‌ها و پشت میزنشینی و برگزاری جلسات اکتفا نمی‌کرد و آنها را به صورت میدانی بررسی می‌کرد.

به گزارش ایرنا، جواد قناعت روز شنبه در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت که در مسجد جامع شهر گزیک شهرستان درمیان و با حضور اهل سنت و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، به پشتکار شهید آیت الله رئیسی اشاره کرد که پس از بازگشت سفر روسیه بلافاصله به استان البرز رفت و افزود: شهید جمهور مخلصانه و صادقانه کار کرد و در این مسیر شب از روز نمی‌شناخت و استراحت کوتاهش داخل خودرو و هواپیما بود.

وی از سانحه سقوط بالگرد و شهادت رئیس جمهور و همراهانش به عنوان غم و مصیبت بسیار سنگین یاد کرد و گفت: اگرچه این شهدا با جان دادن در راه خدمت به مردم به سعادت اخروی رسیدند اما برای ملت ایران از دست دادن رئیس جمهور بسیار سخت و ناراحت‌کننده است.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی افزود: این روزها شاهد تجمعات میلیونی مردم در مراسم تشییع شهدای خدمت در استان‌های آذربایجان شرقی، قم، تهران، خراسان جنوبی و خراسان رضوی بودیم که این حرکت عظیم نشان داد حضور پرشور و خودجوش مردم در مراسم تشییع و گرامیداشت شهدای خدمت در سراسر کشور پیام‌های مختلفی در عرصه ملی و بین المللی دارد.

وی با اشاره به بازتاب رسانه‌ای حضور معنادار میلیونی مردم در مراسم تشییع شهدای خدمت گفت: این حضور باشکوه نشان می‌دهد مردم کشورمان قدردان و قدرشناس مسئولان جهادی و انقلابی هستند و از درک، فهم و شعور سیاسی بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌بینند چه مسئولانی در میدان و پای کار است.

قناعت اضافه کرد: دومین پیام حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع و گرامیداشت شهید جمهور این است که با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی، همچنان وفادار به شهدا و آرمان‌های امامین انقلاب هستند.

وی گفت: این حضور باشکوه نشان داد که آرمان‌های نظام و انقلاب و شهدا با گوشت و پوست و خون این مردم عجین شده است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: ملت عزیز ایران می‌فهمد چه کسی دوستدار نظام و در خط ولایت است و خدمت ‌رسانی به مردم را از شئونات خود و کار کردن برای آنان را یک حرکت جهادی و مقدس می‌داند لذا مردم از این نوع مسئولان قدردانی می‌کنند.

وی عنوان کرد: پیام بعدی، مخابره وحدت و انسجام داخل کشور به دنیاست؛ اینگونه نیست که رأس قوه مجریه به شهادت برسد و بخشی از مردم بی خیال باشند بلکه همه ملت حول محور این شهادت، وحدت و انسجام پیدا کردند.

قناعت از حضور قومیت‌های مختلف و خاخام‌های یهودی در تشییع پیکر شهید آیت الله رئیسی گفت و افزود: اگرچه آمریکا و انگلیس این مراسم تشییع میلیونی را پوشش نمی‌داد اما واقعیتی در داخل کشور بود.

وی ثبات و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را پیام دیگر تشییع باشکوه شهدای خدمت عنوان کرد و با دعای طول عمر برای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، از اقتدار، صلابت و تیزبینی مقام معظم رهبری گفت.

رئیس جمهور شهید برای حل مشکلات مردم حضور میدانی داشت

استاندار خراسان جنوبی گفت: رهبر انقلاب در موضوعات کلان و راهبردی کشور هرگز اشتباه نکردند و تصمیمات بسیار درستی اتخاد فرمودند، اکنون هم در فقدان رئیس جمهور به برکت وجود ایشان و قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی ایران که جایگاه رفیعی برای ولایت فقیه قائل شده و اختیاراتی به ایشان داده است، به جای اعلام حکومت نظامی، برای شهدای خدمت مجلس ختم می‌گیریم.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب عصر همان روز با ابراز تأثر از حادثه نگران کننده برای رئیس جمهور و همراهان ایشان فرمودند: «ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید».

قناعت افزود: ۷۰ هیئت عالی رتبه دنیا که ۲۰ مورد در سطح سران بود برای تسلیت شهادت رئیس جمهور به ایران سفر کردند و دولت‌های یک چهارم جهان برای آیت‌ الله رئیسی اعلام عزای عمومی کرده‌اند.

وی گفت: دوران فعالیت آیت الله شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان، بهترین دوران هماهنگی عرصه میدان و دیپلماسی بود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در یکی از ایالت‌های هند برای رئیس جمهور شهید ما ختم گرفته شد و جالب بود که شعار فارسی می‌دادند و این به معنای اقتدار و عظمت و محبوبیت جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهار کرد: پیام دیگر تشییع میلیونی رئیس جمهور شهید این است که مردم ما رئیس جمهور ساده زیست، مردم دوست، جهادی، باکفایت، کارآمد و صادق می‌خواهند، در پنج روز عزای عمومی و مراسمی که در اقصی نقاط کشور برگزار شد، مردم شعارهایی سر می‌دادند که یکی از آنها این بود «مردم رئیس جمهوری می‌خواهند که شهید زنده باشد».

قناعت یادآور شد: رهبر انقلاب در دیدار اخیر با نخست وزیر عراق فرمودند: «ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم. آقای رئیس جمهور برادر بسیار خوب و مسئولی کارآمد و با کفایت و صمیمی و جدی بود».

وی گفت: آیت الله رئیسی برخلاف برخی از روسای جمهور گذشته پشت میزنشین نبود و مدام در عرصه و میدان برای خدمت و گره‌گشایی از کار مردم بود، در همین استان تا دو ماه آینده کلنگ‌زنی ایستگاه راه آهن در بیرجند را خواهیم داشت.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفتی برای پروژه فراملی راه آهن خراسان جنوبی اختصاص یافته، گفت: این پروژه فعال و در مرحله اجرای زیرساخت با اعتبار ۱۸۰ هزار میلیارد ریال است که ۱۲۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به این استان بوده است.

وی افزود: آیت الله رئیسی هر وقت مرا می‌دید در مورد وضعیت راه آهن و انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی می‌پرسید.

قناعت به اجرای پروژه انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی به برکت دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: به مردم قول می‌دهیم که همان فعالیت و دغدغه‌های رئیس جمهور شهید و دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف تامین زیرساخت‌ها، طرح نهضت ملی مسکن، احداث باندهای دوم، معیشت، احیای واحدهای راکد و نیمه راکد را با انگیزه و شدت بیشتری ادامه خواهیم داد چون سید محرومان و شهید جمهور به گردن تک تک ما حق دارد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیر امسال گفت: باید حواسمان باشد که با انتخاب خود شرمنده شهدا و شهید جمهور نشویم و با انتخاب احسن، کسی را انتخاب کنیم که همین روند شهید آیت الله رئیسی را ادامه دهد و دل رهبر معظم انقلاب شاد شود.

 

 

 

ویژه برنامه های خادم الرضا دوست همه ی بچه ها در مراکز کانون

به مناسبت تولد امام مهربانی ها و شهادت سید الشهدا خدمت و یارانش برنامه های گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی؛ برنامه های متنوع فرهنگی جهت گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور محترم شهید سید ابراهیم رئیسی و یارانشان در مراکز کانون به شرح زیر برگزار شد.

اعضای مرکز بشرویه برای این شهدای گرانقدر قرآن قرائت کردند. سپس بعد معرفی شخصیت و آشنایی بیشتر با زندگی شهید جمهور کشورمان‌، اعضا دل نوشته هایی را برای رئیس جمهور شهیدشان نوشتند.

اعضای کانون در شهر سرایان نیز برای شادی روح خادم الرضا شهید ابراهیم رئیسی و همراهانش قرآن قرائت کردند. معرفی و خوانش کتاب های صبح روز عید با موضوع آشنایی با زندگی امام هشتم بود و کتاب خوشبوتر از گلاب که برشی از زندگی امام مهربانی در قالب شعر از دیگر برنامه های اجرا شده برای کودکان و نوجوانان در سرایان بود.

در شهر قاین اعضای کانون آشنایی با شخصیت شهید ابراهیم رئیسی را با پخش تصاویری از کودکی تا بزرگسالی ایشان در کنار توضیحاتی از زندگی‌شان را به عنوان الگوی مردمی و جهادی، خدمتگزار عموم مردم به ویژه محرومان، دارای پشتکار و همت والا و خدایی را معرفی کردند.

و اما در مرکز شماره دو بیرجند پرچم گردانی حرم مطهر امام رضا (ع) توسط خدام رضوی و همزمان نوحه خوانی جهت گرامیداشت یاد و خاطره خادم الرضا، رئیس جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی و یارانشان برگزار شد.

 

 

 

 

پیام تسلیت مدیرعامل کانون در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی؛ رییس‌ جمهور

پیام تسلیت مدیرعامل کانون در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی؛ رییس‌ جمهور

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور پیامی شهادت سیدابراهیم رئیسی؛ رییس‌جمهور ایران را تسلیت گفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی مدیرعامل کانون در متن تسلیت آورده است:

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا. سوره احزاب آیه ۲۳

خبر جانکاه شهادت بزرگ‌مردان عرصه سیاست و خدمت، خادم‌الرضا حضرت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهور محترم و سخت‌کوش، دکتر حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر انقلابیِ امور خارجه، حضرت آیت‌الله سیدمحمدعلی ‌آل‌هاشم؛ نماینده محترم ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه محبوب تبریز، جناب آقای دکتر مالک رحمتی؛ استاندار محترم آذربایجان شرقی و همراهان ایشان، نه تنها قلب ملت شریف و فهیم ایران اسلامی، بلکه قلب آزادگان و حق‌طلبان جهان را به ‌درد آورد.

انسان‌های مومن و مخلصی که در ایثار، دستگیری از مظلومان، خدمت بی‌دریغ و خالصانه به اقشار و آحاد انسان‌ها، مجاهدتی کوشا و بی‌دریغ داشته و در این راه، جان در کف اخلاص نهادند و در این مسیر به اجری عظیم که همانا شهادت فی سبیل‌الله است، دست ‌یافتند.

این فقدان جانسوز را به محضر امام عصر(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، ملت شریف ایران و همکاران عزیز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تسلیت عرض کرده و رحمت و مغفرت الهی را برای شهدای گرانقدر این حادثه، از خداوند بلندمرتبه مسئلت می‌کنم.

بر همه ما فرض است که اوامر رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی را سرلوحه فعالیت خود قرار داده، اجازه هیچ‌گونه خللی در خدمت‌رسانی به مردم در حوزه فعالیتی خودمان را ندهیم.

ارزیابی۶۷۱متقاضی ردای معلمی،در۵ حوزه ارزیابی خراسان جنوبی/ارزیابی تکمیلی،مبتنی برادبیات ارزیابی حرفه‌ای بادرجه اعتبار بالا

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: از مجموع هزارو۲۲۰پذیرفته شده در آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورش،تا کنون ۶۷۱ متقاضی پوشیدن ردای معلمی در ۵ کانون ارزیابی استان ارزیابی شده اند.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی،سیدعلیرضاموسوی نژاد، صبح امروز در بازدید ازحوزه های ارزیابی در مرکز استان، با بیان این مطلب که روزانه ۸۰ نفر مورد ارزیابی قرار می گیرند، خاطر نشان کرد: پیش از آغاز به کار کانون های ارزیابی، بررسی مدارک متقاضیان به طور صد در صد انجام شده است.

وی، با اشاره به پایان روند ارزیابی متقاضیان تا پایان هفته جاری، اظهار کرد: با توجه به نقش معلمان در پیشرفت همه جانبه بهارستان علم و ادب، جذب عادلانه معلمان شایسته همواره یکی از مطالبات جامعه بوده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از طراحی جدول ارزیابی مصادیق شایستگی را به صورت تفصیلی باتعیین ابزار، حدود امتحان کتبی و ارزیابی تکمیلی در  آزمون استخدامی رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی خبر داد و عنوان کرد: سنجش صلاحیت پایه معلمی درابعادعمومی،حرفه‌ای وتخصصی درنگارش جدول ابزار شایستگی مورد توجه بوده ومفادآزمون استخدامی؛ازوضعیت کلیشه‌ای، بارویکردی تحولی ومبتنی براصول علمی بازنویسی شده است.

به گفته موسوی نژاد،فرایند ارزیابی تکمیلی در آزمون استخدامی آموزگاری،مبتنی بر ادبیات ارزیابی حرفه‌ای با درجه اعتبار بالا،به‌نحوی برنامه‌ریزی شده که جایگزین مصاحبه‌های سنتی جذب معلمان شده و زمینه بسترسازی برای احرازشایستگی‌های پایه وجذب معلمان ماهر و توانمندرا فراهم نماید.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*