اخبار خراسان جنوبی/ راه و شهرسازی فاتح مسابقات جام رمضان «بیرجند» شد

 

اولویت استخدام در آموزش و پرورش با مناطق کمتر برخوردار است

 

کمبود ۲ هزار معلم در خراسان جنوبی

نماینده مجلس: جدایی پرورش از آموزش ریشه مشکلات کشور است

 

 

 

 

تیم های برتر  مسابقات والیبال جام رمضان بانوان بیرجند مشخص شدند/۷

آیین اختتامیه رقابت های والیبال جام رمضان بانوان بیرجند با قهرمانی تیم موج نو برگزار شد.

در این دوره از مسابقات هفت تیم با یکدیگر به رقابت پرداختند که در پایان تیم موج نو (آهن آلات سجاد) مقام اول، پدیده شرق مقام دوم و تیم بنیاد شهید (بهاران) مقام سوم را به خود اختصاص داد.

 

در جلسه شورای معادن استان عنوان شد

مهلت سه ماهه برای تعیین تکلیف حساب‌های مالی معادن در خراسان جنوبی

خراسان جنوبی با صدور ۱۴۴ پروانه اکتشاف در سال ۱۴۰۰ ، حائز رتبه برتر کشوری/۳

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: استان خراسان جنوبی با صدور ۱۴۴ پروانه اکتشاف در سال ۱۴۰۰ حائز رتبه برتر کشوری شده است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علیرضا عباس زاده با بیان این مطلب در جلسه شورای معادن استان خاطرنشان کرد: معدن، از مزیت های مهم سرمایه گذاری ،اشتغال و تولید در استان است.
معاون استاندار با بیان این که خراسان جنوبی از نظر ظرفیت های معدنی جزو استان های برتر کشور است، اظهار داشت: شورای معادن در راستای بررسی سازو کارهای لازم جهت توسعه ، نظارت و پایش عملکردهای حوزه معدن تشکیل می شود.
عباس زاده تأکید کرد: بر اساس گزارش عملکرد سازمان صنعت،معدن و تجارت استان ، شورای معادن خراسان جنوبی ، با صدور ۳۵ پروانه بهره برداری در سال ۱۴۰۰ رتبه ۴ را در سطح کشور کسب نموده که این مهم نشان دهنده حرکت استان به سمت استفاده از این ظرفیت غنی، در راستای سرمایه گذاری و تولید می باشد.
وی با اشاره به این که در سال گذشته، تعداد ۴۰ مورد گواهی کشف در استان صادر شده ، تصریح نمود: این حجم از پروانه و گواهی اکتشاف به این معناست که ذخایر معدنی خراسان جنوبی، امکان رقابت در سطح کشور را دارند و می توانند با توسعه اشتغالزایی و تولید، رونق اقتصادی را در استان به دنبال داشته باشند، منوط به این که شرایط کار از ابتدا تا انتها مهیا شده و نظارت های لازم صورت پذیرد.
معاون استاندار با تأکید بر این که بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم توسعه، معادن باید حساب و کتاب های مالی و مالیاتی خود را در استانی که فعالیت می کنند، مستقر نمایند، متذکر شد: در حال حاضر و بر اساس این تکلیف قانونی، ۷۲۰ معدن فعال در استان وجود دارد که برای ۹۰ درصد آنها این قانون اجرا شده، یعنی حساب های مالیاتی خود را در استان مستقر نموده اند.
عباس زاده افزود: طبق آمار، در ۶۷ مورد از معادن استان، این قانون رعایت نشده که بر اساس مصوبه جلسه امروز، باید در یک بازه زمانی سه ماهه، این قانون را عملیاتی نمایند.
وی با بیان این که استفاده از این ظرفیت قانونی برای استان سودمند است تصریح نمود: انجام حساب های مالیاتی شرکت های بهره برداری معادن در داخل استان، توسعه گردش مالی بانک ها را سبب شده و زمینه بهره مندی از ظرفیت های معدنی فعال را بیشتر می کند
به گفته وی؛ بر اساس تبصره ۱۱ قانون جبران خسارت های وارده به شبکه جاده ای و حمل و نقل ناشی از بهره برداری از معادن، شورای معادن باید دو درصد درآمدهای وصولی را از طریق اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای همان استان هزینه نماید.

 

 

 

 

حادثه رانندگی محور دیهوک – راوار ۴ کشته و زخمی برجای گذاشت/۴

واژگونی سواری کیا اسپرتیج در محور دیهوک- راور یک کشته و ۳ زخمی برجای گذاشت.

، رئیس پلیس راه استان گفت: واژگونی سواری کیا اسپرتیج  در کیلومتر ۲۰۰خواب آلودگی پدر، دختر 13 ساله اش را به خواب ابدی برد محور دیهوک به راور منجر به فوت دختر ۱۳ ساله و زخمی شدن ۳ سرنشین شد.

سرهنگ رضایی علت این حادثه را عدم توجه به جلو ناشی از خستگی وخواب آلودگی اعلام کرد.

 

 

 

 

 

در دیدار استاندار با مدیرعامل بانک صادرات عنوان شد

حمایت بانک صادرات از واحدهای صنعتی خراسان جنوبی

حمایت بانکی از ۲ طرح صنعتی در خراسان جنوبی لازم است

استاندار خراسان جنوبی گفت: با اجرای ۲ طرح بزرگ صنعتی در این استان زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر فراهم می‌شود و حمایت بانک صادرات منجر به تسریع در تکمیل طرح‌ها می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت به منظور تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات ۲ مجموعه بزرگ صنعتی استان با مدیرعامل بانک صادرات در تهران دیدار کرد.

وی در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های خراسان جنوبی، خواستار حمایت بانک صادرات از  تکمیل طرح توسعه کویر تایر و راه‌اندازی پروژه کاشی پرسلان زیگورات در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: فعال شدن این ۲ واحد صنعتی و اشتغالزایی قابل توجهی که به همراه دارند، در حقیقت عینیت بخشیدن به شعار سال است.

وی ضمن دعوت از مدیرعامل بانک صادرات برای سفر به خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این حضور و آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های استان از نزدیک، منجر به سرمایه‌گذاری های گسترده‌تر بانک صادرات در خراسان جنوبی خواهد شد.

“سید ضیاء ایمانی” مدیرعامل بانک صادرات نیز در این نشست با تاکید بر وجود محدودیت‌های منابع بانکی، درخصوص تخصیص و آزادسازی تسهیلات طرح‌های مذکور قول مساعد داد.

این دیدار که با حضور سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی برگزار شد، قول مساعد مدیرعامل بانک صادرات برای سفر به خراسان جنوبی در اولین فرصت را نیز به همراه داشت.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه نشست‌های کاری در تهران با مدیران هلدینگ توسعه سرمایه‌گذاری دَریک دیدار کرد.

وی بر روان‌سازی فرآیندهای سرمایه‌گذاری و حذف مجوزهای غیرضروری از مسیر سرمایه‌گذاران تاکید کرد و گفت: لازم است ضمن بررسی راهکارهای تسهیل شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران در استان، دوره زمانی فرآیند سرمایه‌گذاری کوتاه شود.

قناعت با اشاره به طولانی شدن بازه زمانی صدور برخی مجوزها متذکر شد: براساس اقداماتی که در دستور کار برخی کمیته‌ها و کارگروه‌ها قرار گرفته، می‌توان مجوزهای غیرضروری را از فهرست الزامات فرآیند سرمایه‌گذاری حذف کرد.

در این نشست که در ادامه سلسله دیدارهای استاندار به منظور دعوت از مجموعه‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی کشور برای مشارکت در طرح‌های سرمایه گذاری استان و با حضور سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی انجام شد، زمینه‌ها و راهکارهای حضور شرکت‌های تابعه گروه توسعه سرمایه‌گذاری دریک در حوزه‌های معدنی و صنعتی خراسان جنوبی مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

واکسیناسیون اتباع علیه سرخک، سرخجه و اوریون/۲-۳

اتباع خراسان جنوبی با دریافت واکسن MMR علیه سرخک، سرخجه و اوریون واکسینه می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: واکسیناسیون اتباع خارجه علیه سرخک، سرخجه و اوریونهمه مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت در سطح استان، آمادگی ارائه خدمت به اتباع محترم جهت تزریق یک نوبت واکسن MMR (سرخک، سرخجه و اوریون) را دارند.

 

شایسته افزود: با همه شبکه‌های بهداشت استان مکاتبه شده تا همه اتباعی که در استان حضور دارند یک نوبت واکسن MMR  بدون توجه به سابقه واکسیناسیون قبلی آن‌ها تزریق شود.

وی گفت: گروه هدف در این کمپین افراد ۹ ماهه تا ۳۰ سال اتباع استان شامل ۶هزار و ۸۰۰  نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از هم استانی‌ها خواست در صورتی که کودکانشان به سن ۱۲ ماهگی و ۱۸ ماهگی رسیده اند یا از این سن گذشته و تاکنون برای دریافت واکسن MMR اقدام نکرده اند در اسرع وقت به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت محل سکونت خود مراجعه تا یک نوبت واکسن MMR را دریافت کنند.

شایسته افزود: در صورتی که فردی دچار علائم تب و بثورات شد به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت محل سکونت خود مراجعه کنند تا از نظر بیماری سرخک و سرخجه مورد بررسی قرار گیرند و در صورت مشکوک بودن به بیماری سرخک و سرخجه از این افراد نمونه تهیه و به آزمایشگاه ویروس شناسی دانشگاه تهران ارسال شود.

 

وی گفت: همچنین تاکنون ۴۰ نمونه از موارد مشکوک به تب و بثورات استان به آزمایشگاه ویروس شناسی دانشگاه تهران ارسال شده که خوشبختانه تاکنون ۳۱ مورد از نمونه‌های ارسالی منفی گزارش شده و بقیه نمونه‌ای ارسالی در دست بررسی است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه تعداد نمونه مورد انتظار در هر سال برای بیماریابی موارد مشکوک به تب و بثورات (سرخک و سرخجه) ۴ در یکصد هزار نفر کل جمعیت است گفت:با تلاش و پیگیری مستمر همکاران، پزشکان و واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های ستاد شهرستان‌های استان به شاخص ۴.۶ در یکصد نفر کل جمعیت رسیده ایم.

برپایی ۵۶ پایگاه حامی یابی در شبهای قدر/۲

۵۶ پایگاه حامی یابی در شب های قدر در خراسان جنوبی برپا می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گفت: دربرپایی ۵۶ پایگاه حامی یابی در شبهای قدر این پایگاه ها که کنار مساجد، حسینیه ها و مکانهای برگزاری شبهای قدر برپا می شود، برای ایتام استان در طرح های اکرام ایتام و محسنین حامی یابی انجام می شود.

عبد الرحیم لطفی افزود: همچنین در تهران و مشهد نیز پایگاه حامی یابی در شبهای قدر برای ایتام خراسان جنوبی راه اندازی می شود.

وی گفت: در طرح اکرام ایتام فرد به عنوان حامی بصورت داوطلبانه حمایت از یک یا چند فرزند یتیم برای مدت یک یا چند سال با کمک ماهیانه حداقل ۱۰ هزار تومان برعهده می گیرد.

لطفی افزود: حامیان و خیران می توانند علاوه بر حضور در پایگاه های حامی یابی در استان از طریق سایت اکرام به نشانی
ekrarn.emdal.ir و همچنین ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۳۳۳ نسبت به ثبت نام در طرح اکرام أیتام و محسنین اقدام کنند.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دو هزار و ۳۶۰ فرزند یتیم زیرپوشش این نهاد است گفت: در ماه رمضان امسال تا کنون ۶۰۳ حامی حمایت از ۸۹۵ فرزند یتیم و محسنین را بر عهده گرفتند.

وی طرح محسنین را حمایت از خانواده های نیازمند دارای سرپرست دانست و افزود: در این طرح شش هزار و ۴۸۱ فرزند محسنین شناسایی شده اند که سرپرست خانواده دارای مشکلات از قبیل کارافتادگی، کهولت سن، بیمار و… است.

 

ثبت درخت ۷۰۰ ساله مهوید در فهرست آثار ملی/۲

درخت کهنسال مهوید شهرستان فردوس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فردوس گفت:  درختثبت درخت 700 ساله مهوید در فهرست آثار ملی کهنسال چنار مهوید باقدمت ۶۵۰ تا ۷۰۰ سال باشماره ۹۶۹ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

روح اله صداقت طالبی افزود: با ثبت اثر طبیعی درخت چنار مهوید تعداد آثار ملی فردوس به ۷۶ اثر افزایش یافت.

وی گفت:  در حال حاضر یک اثر ثبت جهانی و ۷۶ اثر ثبت ملی و ۹۸ اثر شناسایی شده در شهرستان فردوس وجود دارد که با توجه به تعداد زیاد آثار تاریخی و گستردگی آن‌ها در  شهرستان، لازمه حفاظت و نگهداری از این آثار ارزشمند تخصیص اعتبار لازم است که امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده این امر تحقق یابد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فردوس افزود: در حال حاضر پرونده ثبت خانه اقدسی، درخت روستای ترشیزوک، تنور سازی خزاف مقدم، غذا‌های محلی شهرستان در دستور کار این اداره که امیدواریم تا پایان سال جاری آثار ارزشمند مذکور نیز در فهرست میراث کشور ثبت شود.

 

 

 

شناسایی ۴۶ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی /۲-۴

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۳۲ روز بدون فوتی کرونایی در خراسان جنوبیآزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۴۶ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲۳ مورد از بیرجند، ۱ مورد از بشرویه ۲ مورد از خوسف، ۱ مورد از زیرکوه، ۱ مورد از سرایان، ۲ مورد از سربیشه، ۴ مورد طبس، ۳ مورد فردوس، ۸ مورد قائنات و ۱ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۲۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۶ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۲ نفر نامساعد است.

وی گفت: در شبانه روز گذشته فوتی کرونایی نداشته ایم و  تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی در عدد هزار و ۴۴۶ باقی ماند.

 

 

 

گرانی محصولات برای مصرف‌کننده؛ زیان انباشته برای تولید کننده/ حکایت این روزهای صنعت دامداری استان خراسان جنوبی/۷

 

گرانی محصولات برای مصرف‌کننده؛ زیان انباشته برای تولید کننده/ حکایت این روزهای صنعت دامداری استان خراسان جنوبی

در حالی شهروندان خراسان جنوبی از افزایش قیمت گوشت قرمز گلایه دارند که دامداران نیز معتقدند با توجه به گرانی علوفه و نهاده‌های تولید دامداری دیگر صرفه اقتصادی نداشته و حذف گله بهترین گزینه این روزهاست.

به گزارش تسنیم کاهش تولیدات گیاهی با افزایش قیمت نهاده‌های دامی و افزایش هزینه‌های تمام شده تولید گوشت و شیر به ویژه در بخش دام سبک همراه است؛ اتفاقی که بعضاً باعث زمینگیر شدن تولیدکنندگان کوچک و تمایل به حذف گله شده است.

کمبود خوراک و بضاعت مالی پایین دامداران به ویژه دامداران خرده پای پرورش دهنده دام سبک، ناچیز بودن سهمیه خوراک دولتی، شکاف هزینه تمام شده تولید و قیمت گوشت در بازار و قاچاق دام از معضلات حوزه دامداری کشور و البته استان خراسان جنوبی است که درصورت بی‌توجهی به این اتفاقات در آینده نزدیک موضوع تامین گوشت قرمز و شیر را با چالشی جدی روبرو خواهد کرد.

از سویی دیگر موضوع تامین نهاده‌های دامی که به واسطه پدیده خشکسالی و گرانی پیچیده‌تر شده، مشکلات روز افزونی را به طور خاص از یکی دو سال گذشته برای تولیدکنندگان دام و طیور در کشور و به تبع استان خراسان جنوبی ایجاد کرده ؛ چون نه تنها تامین خوراک از داخل سخت شده بلکه نهاده‌های خارجی هم براساس شرایط فعلی به اندازه در اختیار دامداران نیست.

خشکسالی‌ها، مشکلات حمل و نقل، گرانی نهاده‌ها و افزایش هزینه‌های جانبی هم دست به دست هم داده تا گوشت را گران کند و مردم را ناراضی و دامدار را گلایه‌مند از زیانی که روز به روز انباشته می‌شود و نهایتاً می‌تواند تولیدکننده را زمینگیر کند.

این درحالی است که دامپروری سهم مهمی در تامین غذای مورد نیاز بشر و البته اقتصاد دارد که در این مورد می‌توان به تولید محصولات لبنی، گوشت، پشم و چرم اشاره کرد. علاوه بر این کود حیوانی نقش اساسی را در صنعت کشاورزی دارد و باعث رونق تولید در این حوزه می‌شود.

کمبود و گرانی نهاده‌های دامی از جمله مشکلاتی است که این روزها به دنبال استمرار خشکسالی و کاهش بارندگی و در نتیجه کمبود شدید علوفه در مراتع به وجود آمده و دامداران دام‌های سبک و سنگین را در سراسر کشور دچار سختی و تنگنا کرده به طوری که بسیاری از آن‌ها حتی دام‌های شیری و مولد خود را به دلیل افزایش هزینه‌های دامپروری روانه کشتارگاه می‌کنند.

تا دو سال دیگر دامداری باقی نمی‌ماند

یکی از دامداران استان خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات تولید به خبرنگار ما گفت: دام‌های ما گرسنه‌اند و ما در تامین نهاده‌ها با مشکلات مواجه هستیم؛ حیوان را نمی‌توان گرسنه نگهداشت.

ملکی افزود:  در سال گذشته تنها کنسانتره برای دام‌ها تأمین شده در حالی که دام‌ها نیاز به جو، ذرت و کنجاله سویا هم دارند و  قیمت کاه نسبت به سال پیش دو برابر شده و به ‌دلیل خشکسالی‌ها وضعیت مراتع نیز بسیار نامناسب است و دیگر نمی‌توان با هزینه‌های کمرشکن دام را نگه داشت، ادامه این روند می‌تواند زمینه حذف گله را ایجاد کند.

یکی دیگر از دامداران هم گفت: گرانی نهاده‌ها و افزایش هزینه‌های جانبی، تنها بخشی از عواملی است که در کنار مساله تحریم و تبعات منفی آن بر واردات نهاده‌ها، صنعت پرورش دام در کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگارما با بیان اینکه دامدار به هیچ عنوان راضی به گران فروشی و افزایش قیمت شیر و گوشت نیست اظهار داشت: گاهی مردم فکر می‌کنند که دامدار ناخن خشکی می‌کند درحالی که قیمت تمام شده گوشت و شیر زیاد است.

جواد غریبی با بیان اینکه اگر دولت نهاده را به قیمت پایین به دامدار بدهد گوشت و شیر هم به قیمت پایین به مردم عرضه می‌شود گفت: وقتی به طور متوسط قیمت تولیدات بسیار زیاد افزایش داشته نمی‌توان انتظار داشت قیمت شیر و گوشت افزایش نیابد هرچند همین امروز هم تولید کننده محصولات خود را با زیان به بازار عرضه می‌کند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با بیان اینکه دولت اگر می‌خواهد قیمت‌ها را کنترل کند باید اصولی مدیریت شده و ویژه ورود پیدا کند گفت: در حوزه کشاورزی نیز به همین روال قیمت کود شیمایی و هزینه‌های تولید بالا رفته است، بنابراین زنجیره تولید باید درنظر مسئولان و سیاست‌گذاران باشد تا محصول نهایی که موضوع صحبت ما اینجا گوشت و لبنیات است با قیمت مناسب در اختیار خریداران قرار گیرد.

غریبی ادامه داد: دولت می‌تواند با کنترل قیمت جو قیمت تمام شده خوراک‌ها را کنترل کند اما به این هم باید اشاره کرد که با حرف نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد باید برای کنترل قیمت‌ها برنامه داشت و در صنعت دامپروری و لبنیات بروز هرگونه وقفه در یک بخش از زنجیره تولید در کوتاه مدت سایر بخش‌ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی بیان کرد: در حال حاضر وضعیت دامپروری در تمام کشور و استان تحت فشار است و ادامه شرایط برای تولیدکننده و مصرف کننده نگران کننده است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی در تامین دام زنده مشکلی نداریم، اما دام در استان با قیمت متعارف و تمام شده آماده عرضه است.

غریبی اظهار داشت: خراسان جنوبی استانی تامین کننده است و تولیدات مازاد بر نیاز است که همیشه صادر می‌شود اما قیمت تمام شده دام در این استان از سایر نقاط کشور ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر است.

رشد ۴۰۰ درصدی قیمت برخی نهاده‌های تولید

وی با بیان اینکه در حال حاضر به نسبت سال گذشته در برخی از اقلام علوفه‌ای ۲۰۰، ۳۰۰ و حتی در برخی از اقلام تا ۴۰۰ درصد رشد قیمت داشتیم گفت: درخواست پیگیری داریم که در کشور نهاده به قیمت پایین به ما بدهند که قیمت تمام شده تولیدات پایین بیاید.

مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی بیان کرد: قیمت شیر قیمت کشوری است و از سال گذشته تغییر نکرده و قیمت گوشت نیز که مصوب استانی است متاسفانه علیرغم اینکه قیمت تمام شده آن در استان ما بالاتر از سایر نقاط کشور است اما پایین‌ترین قیمت گوشت را داریم.

غریبی اظهار داشت: درخواست ما این است که قیمت گوشت در استان خراسان جنوبی با استان‌های مجاور و همسایه یکسان شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: به دلیل خشکسالی‌ها در خراسان جنوبی وارد کننده نهاده بودیم و حدود ۷۰ درصد نهاده‌های بخش دام از استان‌های غربی، شمالی یا مبادی ورودی وارد می‌شود.

غریبی با بیان اینکه نهاده‌های دولتی مثل کنجاله سویا، ذرت و جو متاسفانه به اندازه نیاز دامدار و حتی نصف نیاز دامدار  تامین نمی‌شود گفت: خیلی از استان‌های تولید کننده علوفه از جمله سیستان و بلوچستان خروج علوفه از استان خود را ممنوع کرده و علیرغم اینکه دامداران استان ما با برخی کشاورزان این استان جهت کشت یا خرید علوفه قرارداد داشتند و از قبل خرید کرده‌اند اما به دلیل ممنوع کردن خروج علوفه دامداران با مشکلات مواجه شدند.

وی عنوان کرد: تهیه علوفه از استان‌های غربی نیز به دلیل بالا رفتن نرخ کرایه حمل به طور سرسام آور امکان ندارد که باید نظارت بیشتری صورت گیرد. وقتی بر قیمت کرایه حمل نظارت نمی‌شود بر قیمت تمام شده محصول تاثیر می‌گذارد.

کمبودی نداریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفندی تنظیم بازار از گوشت‌های تازه بازار حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر است گفت: قیمت ران گوسفندی تنظیم بازار ۹۵ هزار تومان، سردست ۸۵ هزار تومان، گردن ۷۸ هزار و ۷۵۰ تومان، قلوگاه ۵۵ هزار تومان، مخلوط ۸۵ هزار تومان و راسته ۹۵ هزار تومان است.

جعفری افزود: کمبود گوشت قرمز و گوشت مرغ در استان خراسان جنوبی نداریم اما به واسطه گران شدن قیمت‌ها قدرت خرید مردم پایین آمده و اصلاً قابل مقایسه با نوروز و رمضان سال‌های قبل نیست.

وی اظهار داشت: در ایام عید نوروز و اوایل ماه مبارک رمضان در مجموع ۲۳۰ تن گوشت گوساله منجمد و ۲۷ تن گوشت گوسفندی منجمد و هزار تن مرغ منجمد توزیع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: درباره مشکلات به وجود آمده در توزیع گوشت منجمد تنظیم بازار وظیفه ما تنظیم بازار است نه تأمین بازار که با بهره‌گیری از ابزارهای که در اختیار داریم کار تنظیم بازار را انجام می‌دهیم.

جعفری افزود: وی تأمین بازار گوشت برعهده دامداران و اتحادیه‌ها و مجراهایی است که برای این منظور در نظر گرفته شده و اتحادیه مواد پروتئینی در گذشته مباشر برای این منظور بود که بعد از انجام این کار حذف شده و با پیگیری‌هایی که شد کمیسیون تنظیم بازار تصمیم گرفت این اتحادیه جز مباشرین در این زمینه باشد.

 

 

 

راهداری خراسان جنوبی در ستاد اجرایی سفر برگزیده شد

راهداری خراسان جنوبی در ستاد اجرایی سفر برگزیده شد

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در کمیسیون ستاد اجرایی سفر به عنوان دستگاه برگزیده استان معرفی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، استاندار خراسان جنوبی در کمیسیون ستاد اجرایی خدمات سفر استان از مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان با عنوان دستگاه برگزیده تجلیل کرد.

در کمیسیون ستاد اجرایی خدمات سفر از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در نوروز ۱۴۰۱ که منجر به توفیق خراسان جنوبی در میزبانی از مسافرین نوروزی شد تقدیر شد.

بر اساس ارزیابی صورت گرفته توسط دبیرخانه ستاد استان کسب عنوان «دستگاه برگزیده استان» در ارائه خدمات مؤثر در راستای سفر ایمن و با آرامش برای مسافرین به این دستگاه اختصاص یافت.

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در ستاد اجرایی خدمات سفر استان یادآور شد: خراسان جنوبی در طرح نوروزی ۱۴۰۱ رتبه اول کشور را در کاهش تلفات جاده‌ای کسب کرده است.

 

 

اختصاص۳۶ میلیارد از محل مشارکت مالیاتی به توسعه ورزش مدارس /۷

36 میلیارد ریال از محل مشارکت مالیاتی به توسعه ورزش استان خراسان جنوبی اختصاص یافت

 مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان جنوبی گفت: در سال گذشته از محل مشارکت فعالان اقتصادی در پرداخت مالیات، ۳۶ میلیارد ریال به توسعه ورزش مدارس  استان اختصاص یافت.

 جعفر احسانی مهر در مورد نقش مالیات در بخش توسعه خدمات آموزشی و ورزشی استان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ از محل مشارکت فعالان اقتصادی در پرداخت مالیات، ۳۶ میلیارد ریال (سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ) جهت توسعه ورزش مدارس اختصاص یافت.

وی افزود: این مبلغ به ورزش همگانی، فدراسیون بین المللی ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیرساختهای ورزشی به ویژه در حوزه معلولان و جانبازان اختصاص یافت.

مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان جنوبی  بیان کرد: همچنین شش میلیارد ریال برای تأسیس و توسعه واحدهای آموزشی مورد نیاز در مناطق کمتر توسعه یافته به صورت مستقیم توسط اداره کل امور مالیاتی استان واریز شده است.

احسانی مهر عنوان کرد: این مبلغ بیش از ۴۴ درصد اعتبارات نقدی تخصیصی به بخش نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوده است.

مدیرکل امورمالیاتی استان خراسان جنوبی افزود: امروزه رغبت و مشارکت فعال مؤدیان مالیاتی جهت انجام تکالیف مالیاتی و پرداخت مالیات جهت توسعه استان بیشتر از گذشته است به نحوی که مبالغ ذکر شده نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۲۰ درصد در این بخش رشد داشته است

 وی با قدردانی از مشارکت فعال مؤدیان مالیاتی اظهار امیدواری کرد: مسئولین دستگاههای اجرایی نیز با شاخص کردن این مشارکت در توسعه بخش‌های مختلف و خدمات ارائه شده به مردم از محل مالیات، سازمان امور مالیاتی کشور را در فرهنگ‌سازی مالیات و نقش آن در زمینه‌سازی و مناسب‌سازی جامعه برای نسل‌های آینده‌ ساز این کشور، یاری رسانند.

 

 

صدای تولید از کارخانه بتن خوسف به گوش می‌رسد

کارخانه بتن خوسف با وارد کردن ماشین آلات مجهز و پیشرفته روز دنیا همچنان در راه رونق تولید گام بر می‌دارد.

 

سرمایه گذار کارخانه بتن آماده خوسف گفت:کارخانه بتن خوسف از سال ۱۳۸۹ دچار مشکل مالی شده بود که منجر به تعطیلی کارخانه شده، اما مجدد با جذب سرمایه گذار افغانستانی راه اندازی شد.

او گفت: تعداد ۲۰ دستگاه ازجمله تراک میکسر، کامیون پمپ بتن، کمپرسی، بچینگ، جرثقیل، لودر، بیل مکانیکی وارد شده است.

اشتغال ۳۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر به طور غیر مستقیم که شامل کارگران ایرانی و افغانستانی است از ویژگی‌های برجسته‌  این مجموعه تولیدی است.

یوسفی گفت:این مجموعه تولیدی روزانه ۳هزار قطعه بتنی تولید و روانه بازار می‌کند که برای مسکن سازی، ساخت پل، دیوار‌های پیش ساخته و… کاربرد دارد.

راه و شهرسازی فاتح مسابقات جام رمضان «بیرجند» شد/۷

پرونده مسابقات قهرمانی والیبال جام رمضان شهرستان بیرجند با شرکت فقط ۵ تیم بسته شد و تیم راه و شهرسازی بر سکوی این رقابت‌ها ایستاد.

راه و شهرسازی فاتح مسابقات جام رمضان «بیرجند» شد

مسابقات والیبال جام رمضان شهرستان بیرجند که با شرکت فقط ۵ تیم در سالن جهان پهلوان تختی در حال برگزاری بود با قهرمانی تیم راه و شهرسازی پایان یافت.

 در آخرین روز از این رویداد ورزشی دو تیم والیبال راه‌ و شهرسازی و سپاهان بیرجند در فینال مسابقات رودروی هم قرار گرفتند و بازی به نتیجه تساوی کشیده شد.

تیم والیبال راه و شهرسازی در ست پنجم رقابت‌ها توانست در دیداری حساس و نفس‌گیر با نتیجه (۱۵ بر ۱۰) و در مجموع بازی با نتیجه (۳ بر ۲) از سد سپاهان بیرجند بگذرد و فاتح مسابقات والیبال قهرمانی جام رمضان بیرجند شود.

 در بازی رده‌بندی این دوره از رقابت‌ها نیز تیم والیبال کویر تایر با نتیجه (۳ بر ۱) در مقابل صنعت کویر به پیروزی رسید و در جایگاه سوم مسابقات قرار گرفت.

مراسم اختتامیه مسابقات والیبال جام رمضان شهرستان بیرجند با حضور «محمدحسین خسروی» سرپرست اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی، «شیردل» رئیس اداره ورزش و جوانان بیرجند و «رمضانی» رئیس هیأت والیبال استان برگزار و از تیم‌های برتر با کاپ و مدال قهرمانی تجلیل شد.

 

 

 

 

 

جشن روزه اولی ها در سیزدهمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد/۲-۴

جشن روزه اولی ها با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در سیزدهمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت الاسلام ابراهیم سبزه کار مدیر ستاد کانون های مساجد خراسان جنوبی در این مراسم عنوان کرد: ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای تقویت ارتباط با خداوند و اندیشیدن در گفتار، رفتار و کردار توسط هر شخص مسلمان برای بندگی بهتر خداوند است.

وی با تبریک آغاز جشن بندگی به دختران ۹ ساله عضو کانون‌های فرهنگی هنری مساجد افزود: تجربه بیدار شدن در سحرگاهان و لذت افطاری در اولین سال از روزه داری، بسیار شیرین و دلچسب است که برای همیشه در اذهان شما به یادگار خواهد ماند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی ادامه داد: این مراسم به همت اعضای کانون‌های فرهنگی هنری «قبا، مهدویت، شهید رحمتی، ولایت، منتظران ظهور، عاشقان ولایت، مالک اشتر، صدیقه طاهره (س)، علمدار کربلا، حضرت حجت، امام هادی (ع)، شهید فهمیده و سردار مقاومت» برگزار شده است.

وی از حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در برپایی این جشن قدردانی کرد و گفت: به هر یک از دانش آموزان شرکت کننده در این جشن، مبلغ یکصد هزار تومان بن خرید از سیزدهمین نمایشگاه قرآن کریم خراسان جنوبی هدیه می شود.

گفتنی است، در این مراسم ۱۰۰ دختر روزه اولی شرکت کردند.

سیزدهمین نمایشگاه قرآن کریم خراسان جنوبی تا ۲ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۲۰:۳۰ میزبان علاقه مندان در محل حسینیه جماران بیرجند است.

 

 

 

 

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی خواستار شد

تعیین تکلیف محور نهبندان- شهداد و اعتبارات سفر ریاست جمهوری/۲-۳

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بر تعیین تکلیف جاده مسدود نهبندان- سربیشه و تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان تاکید کرد.

نخعی در صحن علنی مجلس اعلام کرد:تاکید بر تعیین تکلیف محور نهبندان- شهداد و اعتبارات سفر ریاست جمهوری تذکر اول بنده به وزیر راه و شهرسازی است که بار‌ها در خصوص مسدود بودن جاده نهبندان- شهداد که یکی از شریان‌های اصلی شرق کشور است و معیشت بسیاری از مردم در سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان به این جاده گره خورده تذکر دادم، ولی متاسفانه جز قول دادن، چیزی در عمل مشاهده نکردیم.

وی افزود: وضعیت و کیفیت بسیار نامناسب جاده‌های فرعی و روستایی مردم ما را به شدت کلافه کرده است.

وی گفت: روند احداث باند دوم مسیر‌های ارتباطی نهبندان- بیرجند، نهبندان- زابل و سربیشه به مرز ماهیرود متاسفانه مدتی است با کندی بسیار زیادی مواجه شده است.

وی خطاب به مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مسئولان استانی و نظارتی اعلام کرد: تعارفات را با برخی از پیمانکاران این مسیر که کم کاری می‌کند و تمکین مقررات و قوانین نمی‌کنند را کنار بگذارید.

وی خطاب به رئیس جمهور ضمن تشکر از اقدامات جهادی و روحیه خستگی ناپذیری آیت الله رئیسی تاکید کرد: چندین ماه از سفر جنابعالی به خراسان جنوبی می‌گذرد و حرف‌هایی از اعتبارات سفر زده شد، اما در عمل اقدامی صورت نگرفته که لازم است هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

وی همچنین خواستار تعیین تکلیف طرح توسعه نهبندان و سربیشه شد.

 

 

 

انتصابات حاشیه دار در حوزه بهداشت و درمان خراسان جنوبی/۳

روز گذشته خبر انتصاب پنج رئیس شبکه بهداشت و درمان در شهرستان های درمیان، طبس، سرایان، بشرویه و فردوس منتشر شد که با حاشیه های همراه بود

به گزارش خبرنگار خاورستان، طبق خبری در سایت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، سرپرست دانشگاه، سرپرستان ۵ شبکه بهداشت و درمان استان را منصوب کرد.

در این خصوص؛ دکتر موسوی میرزائی با صدور احکامی جداگانه، ابراهیم رسولی مقدم را به عنوان سرپرست شبکه بهداشت و درمان فردوس، دکتر علی حسینی نژاد محبی را به عنوان سرپرست شبکه بهداشت و درمان بشرویه، دکتر دانیال حداد نامقی را به عنوان سرپرست شبکه بهداشت و درمان سرایان، دکتر محمد حسین جامی را به عنوان سرپرست شبکه بهداشت و درمان درمیان و عباس زمانی را به عنوان سرپرست شبکه بهداشت و درمان طبس منصوب کرد.

اما هنوز مهر این انتصابات خشک هم نشده بود که در فضای مجازی مطرح شد که بدلیل عدم هماهنگی انتصابات روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی استان با فرمانداران شهرستان های طبس، بشرویه، سرایان، فردوس و درمیان، تغییرات مدیریتی شبکه های بهداشت و درمان شهرستان ها از طرف استانداری خراسان جنوبی منتفی شده است.
مهدی فرجامی فرد فرماندار درمیان در گفتگو با خبرنگار خاورستان، در خصوص این موضوع گفت: بنده اصلا از این انتصاب و منتفی شدن آن خبر ندارم و نه ابلاغ انتصاب و نه ابلاغ لغو آن را در کارتابلم ندیده ام و اصلا در این خصوص هماهنگی با من انجام نشده است.
وی افزود: اگر قرار باشد انتصابی در شهرستان انجام شود، باید با فرماندار هماهنگ و فرد مورد نظر معرفی شود.

سید یاسر رضوی حیدری فرماندار سرایان هم در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: موضوع انتصاب سرپرست شبکه بهداشت و درمان سرایان و لغو این انتصاب صحت دارد.

وی افزود: چون این انتصاب بدون هماهنگی با فرمانداری بوده است، موضوع را بصورت مکتوب به استانداری اعلام کرده ایم.
وی بیان کرد: بر اساس قانون؛ همه مدیران کل و رؤسای سازمان ها باید انتصابات شهرستانی را با هماهنگی فرمانداران شهرستان انجام دهند.
وی ادامه داد: اما چون انتصابات شبکه بهداشت و درمان بدون هماهنگی با فرمانداران و یکجانبه انجام شده، فعلا این انتصابات لغو شده است.
وی یادآور شد: بر اساس قانون برای انتصابات شهرستانی باید هیئتی با حضورمدیرکل دستگاه مربوطه، فرماندار شهرستان و نماینده استانداری تشکیل شود و موضوع مورد بررسی قرار بگیرد که قرار است طی همین هفته جلسه ای به همین منظور تشکیل شود و رؤسای شبکه بهداشت و درمان شهرستان های مورد نظر انتخاب و انتصاب شوند.

گفتنی است؛ یک منبع دانشگاه علوم پزشکی هم در خصوص این انتصابات اعلام کرده که این موضوع فارغ از مباحث سیاسی بوده و آنچه که برای مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهمیت دارد، موضوع بهداشت و سلامت مردم است.

 

 

 

 

روان سازی فرآیندهای سرمایه گذاری و حذف مجوزهای غیر ضرور از مسیر سرمایه گذاران
روان سازی فرآیندهای سرمایه گذاری و حذف مجوزهای غیر ضرور از مسیر سرمایه گذاران
استاندار خراسان جنوبی بر روان سازی فرآیندهای سرمایه گذاری و حذف مجوزهای غیر ضرور از مسیر سرمایه گذاران تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با تأکید بر این مطلب در دیدار مدیران هلدینگ توسعه سرمایه گذاری دَریک در تهران، خاطرنشان کرد: لازم است ضمن بررسی راهکارهای تسهیل شرایط برای حضور سرمایه گذاران در استان، دوره زمانی فرآیند سرمایه گذاری کوتاه شود.
وی با اشاره به طولانی شدن بازه زمانی صدور برخی مجوزها متذکر شد: بر اساس اقداماتی که در دستور کار برخی کمیته ها و کارگروه ها قرار گرفته، می توان مجوزهای غیر ضروری را از فهرست الزامات فرآیند سرمایه گذاری حذف نمود.
در این جلسه که در ادامه سلسله دیدارهای استاندار به منظور دعوت از مجموعه ها و هلدینگ های بزرگ اقتصادی کشور جهت مشارکت در طرح های سرمایه گذاری استان و با حضور شریعتی سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری و جرجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام شد، زمینه ها و راهکارهای حضور شرکت های تابعه گروه توسعه سرمایه گذاری دریک در حوزه های معدنی و صنعتی خراسان جنوبی مورد بررسی قرار گرفت.
شایان ذکر است؛ شایان ذکر است؛ شرکت توسعه سرمایه گذاری دَریک با سرمایه گذاری صددرصد خصوصی و با ایجاد چندین مجتمع و کارخانه بزرگ صنعتی در سال ۱۳۸۰ پایه گذاری شد و در حال حاضر بزرگترین شرکت سرمایه گذاری در شمال غرب کشور است که با ظرفیت سازی مناسب سه هلدینگ تخصصی سرمایه گذاری گسترش فولاد تبریز،سرمایه گذاری فولاد گستر کوثر و سرمایه گذاری هواپیمایی آتا را فعال نموده و در این راستا هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد کرده است.

 

 

 

 

بیرجند دومین مرکز سرد  کشور/۲

بیرجند بعد از کرمان با حداقل دمای ۵ درجه سلسیوس دومین مرکز سرد کشوراست

کارشناس هواشناسی گفت:بر اساس مدل های پیش یابی هواشناسی در بعضی ساعات افزایش ابر و وزش باد قابل پیش بینی است . زارعی افزود : به لحاظ دمایی هم تا پایان هفته دمای هوا روند افزایشی دارد و هوا گرمترمی شود .
وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته سربیشه با حداقل دمای ۳ درجه سلسیوس خنک ترین و دهسلم وبندان با ۲۹ درجه گرمترین نقاط بوده است .

 

 

 

 

 

 

تاکید جانشین فرمانده کل سپاه بر اجرای کامل طرح جهاد آبرسانی

تاکید جانشین فرمانده کل سپاه بر اجرای کامل طرح جهاد آبرسانی

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تامین آب مردم به خصوص روستاییان از اولویت هاست و سپاه و سایر ارگان ها پای کار آمده اند تا طرح جهاد آبرسانی به روستاها به نحو احسن اجرا شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا سردار علی فدوی روز سه‌شنبه در آیین عملیات آبرسانی به مجتمع آبرسانی علی آباد لوله بیرجند اظهار داشت: وارد سال چهل و چهارم پیروزی انقلاب اسلامی شده‌ایم و خیلی از روستاهای ما با کم آبی مواجه هستند و با تانکر آبرسانی می‌شوند و نباید این مشکل وجود داشته باشد؛ وزارت نیرو، کل مجموعه سپاه و بسیج سازندگی پای کارآمدند تا طرح جهاد آبرسانی به روستاها به درستی اجرایی شود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: به صورت هفتگی با ارتباط مستقیم و ویدئوکنفراسی با تمام دست اندرکاران در استان‌های کشور طرح‌های مربوط به جهاد آبرسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا تمامی طرح ها به سرانجام خوبی برسند.

سردار فدوی با تاکید براینکه آنچنان باید طرح‌ها متقن و باکیفیت اجرا شود که صد درصد دغدغه کم آبی مردم حل شود، اضافه کرد: در اجرای طرح‌های آبرسانی به روستاها کیفیت طرح‌ها مدنظر قرار می گیرد و باید طرح‌ها زودتر از زمان تعهد اجرایی شود و با کار جهادی این موضوع امکان پذیر است.

عملیات آبرسانی به مجتمع آبرسانی علی آباد لوله بیرجند عصر امروز با اعتبار ۱۷۰ میلیارد ریال اجرایی شد و تا دهه فجر امسال علاوه بر شهرک فرهیختگان بیرجند، هشت روستا نیز از آب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف شرکت در آیین تودیع و معارفه فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی به این استان سفر کرده است.

 

 

آغاز عملیات آبرسانی به مجتمع «علی آباد لوله» بیرجند

 آغاز عملیات آبرسانی به مجتمع «علی آباد لوله» بیرجند

عملیات آبرسانی به مجتمع آبرسانی علی آباد لوله بیرجند با حضور جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مسوول سازمان بسیج سازندگی کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی روز سه‌شنبه در این آیین گفت: این طرح با اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان اجرایی خواهد شد که علاوه بر شهرک فرهیختگان بیرجند، هشت روستا از محل این مجتمع از آب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

مهدی هنری افزود: اسفهرود، علی آباد لوله، رزگ، میرعلی، مزگ، فوداج، الادر و فراشان از جمله روستاهایی هستند که آب آن‌ها از محل این مجتمع تامین خواهد شد.

وی عنوان کرد: این پروژه با مشارکت شرکت آب و فاضلاب استان و بسیج سازندگی اجرایی خواهد شد و در دهه فجر سال جاری هم به صورت کامل افتتاح خواهد شد.

هنری با اشاره به اینکه طبق تفاهم‌نامه طرح بسیج آبرسانی با وزارت نیرو اجرای ۲۶ مجتمع آبرسانی استان با اعتبار ۲۵۶ میلیارد تومان با مشارکت بسیج سازندگی انجام خواهد شد، اضافه کرد: از این تعداد تاکنون عملیات اجرایی پنج مجتمع آبرسانی در استان آغاز شده است و در مجموع عملیات اجرایی این ۲۶ مجتمع آبرسانی طی ۳۰ ماه آینده به صورت کامل اجرایی خواهد شد.

وی افزود: بسیج سازندگی آبرسانی این تعداد مجتمع آبرسانی را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای اجرا می‌کند که در مجموع قیمت تمام شده آن ۴۰ درصد پایین‌تر از قیمت تمام شده پیمانکاران بخش خصوصی است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف شرکت در آیین تودیع و معارفه فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی به این استان سفر کرده است.

سردار فدوی همچنین عصر امروز از نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات روستاییان در محل ساختمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی بازدید کرد.

 

 

۶۰ درصد تعهدات شهرداری‌های خراسان جنوبی برای کتابخانه‌ها محقق شد/۲-۳

۶۰ درصد تعهدات شهرداری‌های خراسان جنوبی برای کتابخانه‌ها محقق شد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: شهرداری‌های استان سال ۱۴۰۰ در مجموع یک میلیارد و هفت میلیون تومان به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی استان واریز کردند که ۶۰ درصد تعهدات محقق شده است.

محمود حاجی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرداری‌های استان ۴۰ درصد سهم کتابخانه‌های عمومی را در سال گذشته پرداخت نکردند.

وی بیان کرد: این مبالغ به اختیار انجمن کتابخانه‌ها برای پرداخت امور جاری، خرید کتاب و تجهیزات، تعمیر و بهسازی کتابخانه‌ها و کارهای فرهنگی هزینه می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: براساس ماده ۶ قانون تاسیس کتابخانه‌ها، حداقل نیم درصد درآمد شهرداری‌ها باید به حساب انجمن کتابخانه‌ها واریز شود و ۳۰ شهرداری در این استان طبق قانون مکلف به پرداخت سهم نیم درصدی درآمد خود هستند.

وی ادامه داد: سال گذشته شهرداری‌های باغستان، درح، حاجی‌آباد، سرایان، طبس مسینا و زهان نسبت به سایر شهرداری‌ها به تعهدات خود به‌خوبی عمل کردند و بیشترین درصد واریزی را داشته‌اند.

حاجی با تاکید بر اینکه پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها یک قانون است گفت: با توجه به اینکه کتابخانه‌ها درآمد خاصی ندارند سهم نیم درصد کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها می‌تواند در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بسیار اثرگذار باشد.

وی کمک به تقویت مراکز فرهنگی را از رسالت شهرداری‌ها دانست و اضافه کرد: بر همین اساس نباید در پرداخت این سهم به کتابخانه‌ها کوتاهی شود زیرا تمامی هزینه‌های جاری این اداره کل از محل سهم نیم درصد تامین می‌شود و در این زمینه نیازمند تعامل بیشتر هستیم.

۸۳ باب کتابخانه عمومی با ۵۵ هزار عضو در خراسان جنوبی وجود دارد.

 

 

 

 

رییس اتاق بازرگانی بیرجند:

تولید دانش‌بنیان راهکار جلوگیری از خام‌فروشی است

تولید دانش‌بنیان راهکار جلوگیری از خام‌فروشی است

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یکی از مشکلات عمده خراسان جنوبی را خام‌فروشی محصولات عنوان کرد و گفت: تولید محصولات با فناوری بالا توسط صنایع و واحدهای دانش‌بنیان از راه‌های دور شدن از این معضل و ایجاد ارزش افزوده در منابع است.

محسن احتشام روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تولید محصولات با فناوری بالا به فناوری جدید و منابع انسانی متخصص با تحصیلات عالی نیاز دارد.

وی گفت: امید است این بستر مهیا شود به نحوی که نگاه به «انسان نوآور» باشد نه به «بنگاه نوآور» زیرا نوآوری و توسعه فناوری تولیدکننده، ارزش افزوده برای شرکت‌ها هستند.

رییس اتاق بازرگانی بیرجند با تاکید بر اینکه انسان متخصص محور اصلی دانش، خلاقیت و نوآوری است اظهار داشت: هر سیاستی در دانش‌بنیان بدون توجه به انسان متخصص و خواسته‌هایش نمی‌تواند اقتصاد ما را به نوآوری یا دانش‌بنیان بودن برساند و بتوانیم در بازارهای جهانی رقابت و کالای رقابتی تولید کنیم.

وی افزود: صنایع می‌توانند با اتکا به دانش، نوآوری و فناوری روز محصولات جدید و پیشرفته که نیاز و تقاضای بازارهای جهانی باشد را به تولید برسانند.

احتشام عنوان کرد: شعارهای سال که از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب می‌شود، در ۱۴ سال اخیر همواره حول مباحث اقتصادی بوده است همچنین معظم له در دو، سه سال اخیر توجه ویژه‌ای به تولید داشته‌اند.

وی گفت: ایشان امسال را نیز بر همین محور نامگذاری کرده و شعار سال را «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامیدند و اعلام کردند که مشکلات اقتصادی علاج‌پذیر است و حتما باید علاج شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: امسال و در سالی که به عنوان “تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” نامگذاری شده است، فعالان بخش خصوصی دوشادوش و همراه با عموم مردم و با همت و عزم همگانی همه تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا در سال ۱۴۰۱ اقتصاد کشور رونق بگیرد.

وی تصریح کرد: برای حرکت چرخ اقتصادی در سال جدید باید فارغ از شعارهای احساسی و بی‌برنامه، بر عملگرایی در پیاده‌سازی برنامه‌های کارشناسی تمرکز شود.

احتشام با بیان اینکه نیاز امروز کشور توجه به موضوع دانش‌بنیان است افزود: اکنون جنس بیکاری در کشور از نوع بیکاری تحصیلکرده‌ها است و این قشر جامعه هرگز حاضر نمی‌شوند به‌ عنوان یک کارگر ساده مشغول به‌کار شوند.

وی گفت: لذا اگر می‌خواهیم برای این افراد شغل ایجاد کنیم که در کنار رضایت آنان ما نیز بتوانیم از ظرفیت علمی افراد استفاده کنیم، باید بر مشاغل دانش‌بنیان تمرکز داشته باشیم همچنین از مهاجرت مغزها، نخبگان و دانش‌آموختگان با ایجاد انگیزه و امید جلوگیری کنیم.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: اکنون که در سال ۱۴۰۱ وارد قرن جدید شدیم هر فعال اقتصادی، کارآفرین، تولیدکننده یا صادرکننده‌ با توجه به تغییر و تحولات سریع که در فضای داخلی و بین‌المللی اتفاق می‌افتد باید چشم‌انداز جدید و تجزیه و تحلیل خوبی از بازار بین‌المللی داشته باشد.

وی گفت: همچنین باید براساس نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو باید به طرح‌ریزی راهبردی پرداخته و کسب و کار دانش‌محور باشد.

احتشام با بیان اینکه قرن جدید قرن نوآوری و فناوری است افزود: باید به سمتی برویم که فرآیندها را هرچه بیشتر و بهتر تخصصی کنیم و با استفاده از فناوری‌های روز در بازار بین‌المللی بتوانیم با کیفیت‌های بالاتر رقابت کنیم.

وی اظهار داشت: انتظار ما از دولت این است در تصمیماتی که در حوزه کسب و کار می‌گیرد بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را نیز مشارکت دهد چراکه اگر تصمیم‌گیری‌ها با نظر و مشارکت بخش خصوصی انجام شود بدون شک می‌تواند ثمرات بسیار خوبی برای دولت و هم فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به همراه داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با تاکید بر اینکه در قرن جدید باید پنجره تجارت را به روی مردم باز کنیم گفت: امیدواریم مسئولان راه و روش‌های قرن گذشته را فراموش کرده و با روش و رویه جدید وارد قرن جدید شده باشند.

وی ادامه داد: همچنین امید است مسوولان با همراهی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به نحوی حرکت کرده که طرح‌ریزی را از اجرا جدا کنند چراکه در این تقسیم ملی و بین‌المللی کار، نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود.

 

 

 

 

فرود مشکلات فرودگاه بیرجند

 مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی از رشد ۱۴ درصدی ورود و خروج پروازها نسبت به سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: پروژه توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه بیرجند با پیشرفت ۹۵ درصدی در حال انجام است.

عظیم طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۴ مسافر با ۱۳۴۱ پرواز ورودی و خروجی در مسیرهای داخلی در این فرودگاه تردد نموده اند که خوشبختانه سال گذشته رشد ۱۴ در صدی تعداد پرواز و همچنین رشد ۲ درصدی تعداد مسافر نسبت به سال ۱۳۹۹ را تجربه کردیم.

وی در خصوص میزان بار جابجا شده در مدت مذکور در فرودگاه بیرجند اظهار کرد: درسال ۱۴۰۰، میزان ۸۰۷ هزار کیلوگرم بار و مرسولات در فرودگاه شهید کاوه بیرجند جابجا شده که شاهد رشد ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ هستیم.

طهماسبی در خصوص پروازهای سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: برنامه تابستانی فرودگاه بیرجند از ابتدای فروردین ماه آغاز شده است که در برنامه جدید افزایش پروازی نسبت به برنامه زمستانی نداشته‌ایم؛ مکاتبات و رایزنی جهت افزایش پروازها به شهرهای مشهد و تهران که بیشترین تقاضا از فرودگاه بیرجند را دارند با ایرلاین‌های فعال کشور صورت پذیرفته و قول مساعد توسط برخی از شرکت‌های هواپیمایی داده شده که امیدواریم پس از ماه مبارک رمضان که تقاضای سفر به شهرهای یاد شده بیشتر خواهد بود شاهد افزایش پروازهای فرودگاه استان باشیم.

طهماسبی در خصوص پروازهای طبس گفت: فرودگاه طبس همانند سال گذشته هفته‌ای ۲ پرواز در مسیر طبس-تهران-طبس برقرار کرده که به دنبال افزایش پروازها با ایرلاین‌هایی که هواپیماهای بدنه کوچک در اختیار دارند هستیم.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم بنا به درخواست مسافرین یک پرواز دیگر به فرودگاه طبس اضافه کنیم، تصریح کرد: پروژه توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه بیرجند با پیشرفت ۹۵ درصدی در حال انجام است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: پروژه یاد شده علی رقم مشکلات مالی با حمایت ستاد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در حال انجام است؛ عملیات ساخت موتورخانه پروژه توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه بیرجند به پایان رسیده و پس از برگزاری مناقصه خرید، نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور پروژه مذکور نیز صورت خواهد پذیرفت.

طهماسبی افزود: عملیات انتقال تاسیسات زیربنایی پروژه نیز در حال انجام بوده که به زودی به پایان خواهد رسید؛ پیش بینی می‌شود پروژه یاد شده در سه ماه دوم سال جاری آماده افتتاح و بهره برداری شود و در صورت تامین اعتبار پس از افتتاح و بهره برداری ترمینال جدید، ترمینال قدیم فرودگاه وارد فاز بهسازی خواهد شد.

 

 

 

داد فروشندگان و مردم از گرانی ماهی در آمده است/۴

رصد بازار ماهی در شهرستان بیرجند نشان می‌دهد عوامل زیادی روی افزایش قیمت آن تأثیر گذاشته که این خود باعث نارضایتی فروشندگان و خریداران شده است.

 

جلیل زاده نائب رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و مواد پروتئینی شهرستان بیرجند گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو ماهی شیر ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تومان، قزل آلا ۷۳ هزار تومان، سفید ۹۳ هزار تومان و ماهی حلوا هر کیلو ۱۵۰ هزار تومان است.

او گفت: این موارد ماهی‌هایی هستند که هنوز مردم تا حدودی توانایی خرید آن را دارند، اما به طور مثال ماهی حلوای شیر کیلویی ۵۵۰ هزار تومان است که وقتی تمیز می‌شود و سود روی آن می‌خورد تا کیلویی ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد و این اصلأ برای مردم توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.

نائب رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و مواد پروتئینی شهرستان بیرجند گفت: سال‌های گذشته در شب عید و خود ایام عید دو تا سه تن ماهی خریداری و به فروش می‌رساندم، اما امسال ۱۵۰ کیلو ماهی خریده ام که ۱۰۰ کیلوی آن به فروش رسیده است.

ماهی از چابهار وارد می شود

نائب رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و مواد پروتئینی شهرستان بیرجند گفت:  هم اکنون ماهی مورد نیاز خود را از سمت چابهار وارد می‌کنیم، اما باز هم قیمت‌ها خود به تنهایی بالا است و بحث کرایه بالای آن نیز باعث می‌شود روی هر کیلو ماهی از ۳ تا ۱۵ هزار تومان کرایه بار بخورد.

جلیل زاده گفت: قاچاق ماهی نیز زیاد شده است و این عوامل همه روی بالا رفتن قیمت ماهی تأثیر گذار اند و خرید ماهی برای درصد زیادی از مردم توجیه اقتصادی ندارد.

 

 

 

 

 

دیدارمشاور و ارزیاب پروژه های بین المللی دفتر عمران سازمان ملل متحد با رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست

 ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۸۰۲۶ اخبار دانشکده اسلایدر
تعداد بازدید:۹۷

آقای دکتر حمید فراهانی راد مشاور و ارزیاب پروژه های بین المللی دفتر عمران سازمان ملل متحد(UNDP) ، به همراه خانم مهندس راشین دولتشاهی کارشناس دفتر فنی بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و آقای مهندس علیرضا یاری مدیر پروژه ترسیب کربن اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی صبح امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ با آقای دکتر محمدرضا رضائی  رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست در محل دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دیدارداشتند.

دراین دیدار ابتدا آقای دکتر محمدرضا رضایی ضمن خیر مقدم به میهمانان محترم، به معرفی امکانات، توانمندی ها و پتانسیل های علمی و تحقیقاتی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجند در خصوص اجرای طرح های پژوهشی و تحقیقاتی از جمله مشارکت در طرح ترسیب کربن پرداختند و در ادامه به همکاری متقابل بین دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در قالب تفاهم نامه و اجرای طرح ها و پایان نامه های مشترک اشاره داشتند و ابراز امیدواری نمودند که ان شاء الله این همکاری های متقابل توسعه یابد. سپس آقای دکتر حمید فراهانی راد مشاور و ارزیاب محترم پروژه های بین المللی دفتر عمران سازمان ملل متحد(UNDP) به بیان پروژه ترسیب کربن و نتایج تاثیر آن در منطقه و استفاده از نتایج آن در آموزش های دانشگاهی پرداختند و سپس اعضای حاضر در جلسه به بحث و تبادل نظر در خصوص پروژه ترسیب کربن و توسعه همکاری ها در این خصوص پرداختند. در این جلسه آقای دکتر محمدرضا سعید افخم شعرا مدیر محترم گروه مرتع و آبخیزداری دانشکده و آقای دکتر مسلم رستم پور استادیار محترم گروه مرتع و آبخیزداری دانشکده نیز  حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر در خصوص نقاط قوت و ضعف این پرژوه در منطقه و پیشنهادات کاربردی جهت اجرا در سایر مناطق کشور و همچنین اعلام آمادگی جهت هر گونه همکاری در این خصوص پرداختند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*