گزارش/ سقف وام قرض‌الحسنه بانک‌ها ۲۰۰ میلیون تومان شد

سخنگوی دولت گفت: سقف این نوع وام از ۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۳۶ ماهه، به ۲۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۶۰ ماهه افزایش یافته است.

علی  بهادری‌جهرمی ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشت: وام قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی برای کسب و کار‌های خرد و کوچک هم از ۱۰۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۸۴ ماهه افزایش پیدا کرده است.

دو روز پیش نیز کمیسیون اعتباری بانک مرکزی، سقف پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و اشتغالزایی در بانک‌های قرض الحسنه به ترتیب ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومان تعیین کرده بود.

پیش‌تر نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۱۶ اسفند امسال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف کردند تا برای حمایت از اشتغال از طریق بانک‌های عامل مبلغ ۹۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کند.

گفتنی است ششم مرداد امسال نیز بانک مرکزی سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و عادی بانک‌ها و بانک‌های قرض‌الحسنه را تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان افزایش داده بود.

 

 

 

متاهلین دارای دو فرزند کارت معافیت سربازی دریافت نمی‌کنند

نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بند مربوط به اعطای کارت معافیت رایگان به مشمولان متاهل دارای دو فرزند را حذف کردند.

روز گذشته طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان درباره فروش سربازی به مشمولین خارج از کشور و معافیت مشمولان دو فرزندی بالای ۳۰ سال که مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه مصوب کرده بود گفت: این‌ احکام غیر بودجه‌ای هستند. فرآیند تصمیم گیری در باره سربازی یک فرآیند مشخصی است و باید با ستادکل نیرو‌های مسلح هماهنگی صورت گرفته و ترتیبات قانونی طی شود که به دلیل عدم رعایت این ترتیبات قانونی در شورای نگهبان برگشت خورد.

بعد از این ایراد شورای نگهبان امروز مجلس این موضوع را به رای گذاشت و بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰ بودجه بر اساس تصمیم امروز مجلس حذف شد؛ در این بند آمده است که «با رعایت اصل یکصد و دهم (۱۱۰) قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و تشویق به فرزندآوری، مشمولین غایب و غیر غایب متأهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای سی سال سن دارند، از انجام خدمت وظیفه عمومی به صورت رایگان معاف می‌شوند.»

 

 

تلاش کشور‌های همسایه برای مصادره هویت ما/ زنگ خطری که هنوز به گوش برخی نرسیده است

با تلاش‌های پی‌درپی کشور‌های همسایه در جهت مصادره مشاهیر ما، مسئولان برنامه‌های گسترده‌ای را جهت معرفی شاعر پارسی در پیش گرفته‌اند.

اسفند امسال به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی، مراسمی برای معرفی این شاعر پارسی زبان در ایران و جهان برگزار شد. حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، بیان کرد که برنامه خط نیاکان، برنامه ای برای معرفی مشاهیر ایرانی است.

تاکنون چهل نفر از مشاهیر ایرانی در فهرست مشاهیر ایرانی در یونسکو به ثبت جهانی رسیده اند. نظامی شاعر بلند آوازه قرن ششم است که می‌توان گفت پنج گنجش  تا حدودی در ایران ناشناخته است. امسال در برنامه خط نیاکان در کمیسیون ملی یونسکو ایران، برنامه‌ای ویژه برای حکیم نظامی تدارک دیده شد و از کسانی که سالیان سال بدون هیچ ادعایی، برای معرفی حکیم نظامی چه با خط خوشنویسی، چه تئاتر، چه موسیقی و … تلاش کردند، تجلیل شد.

این برنامه مقدمه‌ای برای معرفی هرچه بهتر و باشکوه‌تر حکیم نظامی است. آثار نظامی سال‌ها پیش در سال ۱۹۷۰ میلادی توسط هانری ماسه و … ترجمه شده است. حکیم نظامی متعلق به این سرزمین و برخاسته از ایران است. او ایران را دل زمین می‌داند و معتقد است جهان تن است و ایران دل.

تلاش کشورهای همسایه برای مصادره هویت ما

ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، از اینکه در کشور‌های همسایه به میراث  کهن مشترک ما توجه می‌شود، ابراز خوشحالی و خرسندی کرد و گفت در این باره هیچ گونه خطری احساس نمی‌شود!

به گفته او، هیچکس نخواهد پذیرفت که نظامی غیر از زبان دیگری به جز فارسی اشعارش را گفته؛ حکیم نظامی برخاسته از این سرزمین است و اشعار او نیز به زبان فارسی است و تنها به ترکی ترجمه شده است.

شعر پارسی؛ مهم ترین هنر ایرانی

اصغر دادبه استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر بخش ادبیات دایره المعارف بزرگ اسلامی، هم بیان کرد در قرن ششم، نه قونیه‌ای که مولوی در آن بوده، قونیه امروز بوده و نه گنجه‌ای که نظامی در آن بوده، گنجه امروز.

به گفته او، به لحاظ فرهنگی، همه این‌ها گستره ایران فرهنگی است. اما به لحاظ تاریخی، آن دوره بخشی از ایران بوده است.

کشوری که با مشاهیر ما برای خود هویت می سازد

دادبه بیان کرد که برای ساختن هویت، شخصیت‌های هنری، فرهنگی، علمی لازم است. در نتیجه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این کشور‌ها شروع به ساختن هویت برای خود کردند. کوشیدند که نظامی را از آن خود بدانند. خیلی سال نمی‌گذرد که اشعار فارسی که بر در و دیوار آرامگاه نظامی در آذربایجان بود، تراشیده و آن را به ترکی ترجمه کردند.

بعد از آن کوشیدند بگویند اصل این اشعار به ترکی بوده و به فارسی ترجمه شده است. اساساً این حرف بی بنیاد است. این‌ها تلاش‌های بی موردی است که آنان انجام دادند و اگر دید فرهنگی نسبت به این موضوع داشتند، نظامی برای آنان هم بود.

ما باید چه کنیم؟

دادبه اظهار کرد که ابیات نظامی که من در حافظه دارم، برای دوره ابتدایی است. در کتاب‌های دوره ابتدایی ما، اشعاری بی نظیر از نظامی، مولوی و .. بود.  متأسفانه  به تدریج، این‌ها از کتاب‌های درسی حذف شد. الان دانشجویان ما با این موضوع آشنایی ندارند. مسائل آموزشی تربیتی، علمی و هنری باید از مدرسه ابتدایی و کودکستان شروع شود.

غیر از کتاب، امکانات دیگری چون ساخت فیلم، رسانه‌های مختلف و … هم وجود دارد. همه این کار‌ها خوب است. در آموزش در مدرسه و رسانه ها، این کار باید جدی در نظر گرفته شده است؛ چرا که شعر فارسی جزو مهمترین هنر ما و هستی و هویت ماست.

 

 

 

 

اولمرت: ایرانی‌ها واقعاً توانمند هستند و دانشمندان خوبی دارند

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی گفت ایران کشور قدرتمندی است و دانشمندان توانمندی در عرصه‌های علمی دارد و اسرائیل از این بابت نگران است.

 

ایهود اولمرت در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفت: ایرانی‌ها واقعا انسان‌های توانمندی هستند و به همین خاطر، زمانیکه می‌گویند “می‌خواهیم اسرائیل را نابود کنیم” باید خیلی مراقب باشیم. آنها دانشمندان بسیار قدرتمندی دارند و ابداً یک کشور جهان سومی محسوب نمی‌شود.

او این اظهارات را در پاسخ به سوال مجری درباره حمله سایبری گسترده روز دوشنبه به وب‌سایت‌ها و زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی مطرح و ایران را عامل این حملات معرفی کرد.

اولمرت در ادامه مدعی شد: اسرائیل قرار است پاسخ ایران را در قالب عملیات‌های مخفی و بدون بر عهده گرفتن مسئولیت آن بدهد. من فکر می‌کنم دیگر نیازی نباشد در این مورد توضیحات بیشتری بدهم.

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: من در زمان اوباما یکی از طرفداران توافق هسته‌ای آمریکا با ایران بودم چرا که تصور می‌کردم این توافق می‌تواند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. اما اشتباه بزرگ را دونالد ترامپ مرتکب شد که از این توافق خارج شد. حالا هم احساس می‌کنم جو بایدن به اندازه کافی به امنیت اسرائیل اهمیت می‌دهد. او هم قطعاً نمی‌خواهد که ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*