اخبار خراسان جنوبی/ ثبت اثر طبیعی کال سردر خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی

شرط انتصاب فرمانداران خراسان جنوبی سکونت در شهرستان است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: شرط و توصیه ما به فرمانداران این است که باید همراه با خانواده در شهرستان‌ها مستقر شوند تا فعالیت آنان اثربخشی بیشتری داشته باشد.

جواد قناعت عصر شنبه در نشست شورای اداری شهرستان سرایان که به منظور تکریم فرماندار سابق و معارفه سرپرست فرمانداری سرایان برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید خدمت صادقانه به مردم داشته باشیم ادامه داد: یک مدیر برای اینکه خدمت صادقانه به مردم داشته باشد باید فسادگریز باشد یعنی مدیران از جایی که احتمال وجود فساد برای حیطه کاری آن وجود دارد، باید گریزان باشند و کارشان برای خدا باشد.

وی گفت: فقط فسادگریزی کفایت نمی‌کند و نکته مهمتر فسادستیزی است یعنی باید به جنگ فساد، تقابل و مبارزه با آن برویم، شهید مدرس در این زمینه جمله زیبایی دارد و از آن به عنوان «تقوای ستیز» یاد می‌کند، وقتی هم که جایگاه حقوقی داریم حتما باید به‌جد فسادستیزی را مدنظر قرار دهیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: فسادستیزی از اصول اساسی انقلاب اسلامی و ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است که خواسته مقام معظم رهبری هم بوده است.

وی افزود: امروز مردم علاوه بر حل مشکلات اقتصادی و معیشتی از دولت سیزدهم انتظار فسادستیزی دارند که البته به همین سادگی محقق نمی‌شود و به دقت، ظرافت، یکپارچگی و وحدت نیاز دارد.

قناعت عنوان کرد: پایبندی به عدالت و مبارزه با فساد همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است که باید مسوولان و دولتمردان به این بخش توجه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه عدالت‌محوری و فسادستیزی از برنامه‌های محوری دولت سیزدهم است گفت: رییس جمهور در این خصوص تاکیدات ویژه‌ دارد و سفرهای استانی خود را هم از استان‌های کم‌برخوردار شروع کرد، ما هم به کمک یکدیگر این موضوع را مدنظر قرار دهیم و باید در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی افزود: عدالت‌محوری باید مورد اهتمام جدی مسوولان استانی قرار گیرد و شهرستان‌های کم‌برخوردار را بیشتر ببینند، در شهرستان‌ها هم مسوولان توجه ویژه‌ای به نقاط محروم‌تر داشته باشند تا با هماهنگی و هم‌افزایی محرومیت‌ها برطرف شود.

وی گفت: امیدواریم در این فضای جدیدی که ایجاد شده، شاهد تحقق عدالت‌محوری و فسادستیزی در کشور و استان باشیم.

قناعت افزود: امسال در حالی ۴۳ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی خودمان را جشن می‌گیریم که موفقیت‌های زیادی را در عرصه‌های بین‌المللی و داخلی برای خودمان رقم زدیم اما چه کنیم که فضای رسانه‌ای قدرتمند و امپراطوری نظام سلطه باعث شده نقاط قوت نظام دیده نشود و نقاط ضعف را بسیار پررنگ نشان می‌دهند اما خودشان نقاط قوت خود را بسیار پررنگ نشان می‌دهند و نقاط ضعف را اصلا نشان نمی‌دهند.

وی گفت: با مقایسه آماری وضعیت خراسان جنوبی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، انصافا قابل مقایسه نیست اما به این معنا هم نیست که در نقطه مطلوب قرار داریم بلکه با آن بسیار فاصله داریم اما خدمات خوبی به برکت انقلاب ارائه شده است که باید تبیین شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: ۳۴ سال قوه مجریه کشورمان دست یک گروه خاص قرار داشت که نگاهشان به غرب بود و اعتقادی به باورهای دینی در حوزه اجرا نداشتند و تنها نظام را زیر سوال می‌بردند.

وی گفت: در دوران جنگ تحمیلی نگاه ما براساس آموزه‌های دین و تکیه بر ظرفیت‌های داخل بود اما در حوزه مدیریت اجرایی و اقتصاد نگاه برخی خواص به باورهای دینی نبود و به غرب چشم دوخته بودند که اقتصاد فعلی شد و باید آن مسوولان جوابگو باشند.

قناعت عنوان کرد: باید درخصوص مشکلات به وجود آمده، مسوولان متولی جواب دهند و چرا از نظام و حاکمیت هزینه می‌شود؟

وی افزود: نزدیک یک دهه است که نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد و معیشت مردم است و هر روز حلقه مطالبات رهبری از مدیران در حوزه اقتصادی بیشتر می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر دشمنان اقتصاد و معیشت مردم را هدف گرفته‌اند و مقام معظم رهبری موضوعات را به‌خوبی مدیریت می‌کنند ولی متاسفانه برخی از مدیران متوجه نیستند و اعتقادی به ظهور و بروز باورهای دینی و توان داخلی در مدیریت اقتصادی کشور ندارند که اقتصاد کشور چنین شده است.

وی افزود: اگر اقتصاد لیبرالی مردم را سعادتمند می‌کرد، وضعیت کشورهای اروپایی این نبود؛ شک نکنید وضع کشورهای آمریکا خیلی بدتر است و هر روز بدتر هم می‌شود.

قناعت اظهار داشت: اینکه چهار و پنج کشور قدرتمند جهان هر روز در مورد ایران اسلامی تصمیم‌گیری می‌کنند نشان از قدرت کشور ما است، ایران همه معادلات جهان را به هم ریخت که این جایگاه ایران اسلامی است و در مسائل منطقه‌ای هم هر زمان ایران وارد شد به‌خوبی مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه امروز بدون جنگ و لشکرکشی شاهد صدور انقلاب اسلامی هستیم گفت: ما هشت سال دفاع مقدس را به‌خوبی رقم زدیم که یک وجب از خاک کشور به دست دشمن نیفتاد، مردم ما در این ۴۳ سال علیرغم همه مشکلات از آرمان‌های خود دست برنداشته‌ و پای انقلاب و نظام ایستاده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی رییس جمهور را از جنس مردم خواند و افزود: فضای کار، تلاش و خدمت در کشور مطلوب است و با همسو شدن دولت و قوای دیگر شاهد اتفاقات خوبی در کشور خواهیم بود.

وی اظها رداشت: درخصوص سفرهای شهرستانی هم در اولین فرصت به سرایان سفر خواهیم داشت تا موضوعات را بررسی و بخشی از مشکلات را پیگیری و حل کنیم.

در این نشست از خدمات سه ساله “ابراهیم رسولی مقدم” فرماندار سابق سرایان تقدیر شد و استاندار خراسان جنوبی حکم انتصاب “سید یاسر رضوی حیدری” به عنوان سرپرست فرمانداری را اعطا کرد.

سید یاسر رضوی حیدری، متولد ۱۳۵۷ دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، عناوین مدیر واحد ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای صدا و سیمای خراسان شمالی، مسوول ارزیابی نیروی انسانی و برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مسوول واحد آموزش مرکز تولید فنی سیمای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مسوول بانک اطلاعات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را در سوابق اجرایی خود دارد.

 

 

 

 

۹۰ پروژه عمرانی در شهرستان فردوس افتتاح یا عملیاتی شد

۹۰ پروژه عمرانی و زیرساختی با اعتبار ۲۴ میلیارد تومان در پنجمین روز دهه فجر با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در شهرستان فردوس افتتاح یا کلنگ‌زنی شد.

به گزارش ایرنا فاز چهارم طرح آبرسانی شهر باغستان با اعتبار ۵۵ میلیارد ریال و جمعیت برخوردار ۵۰۰ نفر روز شنبه به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی واحد رنگرزی و تکمیل و چاپ دینا فام پردیس شرکت کارخانجات نساجی فردوس با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان آغاز شد.

کلنگ‌زنی احداث مخزن هزار متر مکعبی شهر باغستان با اعتبار یکصد میلیارد ریال، افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی با مساحت ۷۸۰ متر مربع و اعتبار چهار میلیارد تومان و افتتاح واحد تولیدی پودر میکرونیزه بنتونیت از مهمترین پروژه‌های پنجمین روز دهه فجر در فردوس بود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: فعالیت همه معادن استان و نیز فرآوری محصولات معدنی در استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

علیرضا عباس‌زاده روز شنبه در حاشیه افتتاح واحد تولیدی پودر میکرونیزه بنتونیت در جمع خبرنگاران افزود: از برترین مزیت‌های سرمایه گذاری و توسعه در استان و شهرستان فردوس، توسعه بخش معادن است که باید فعال شود.

وی گفت: شهرستان فردوس به جهت موقعیت استراتژیک و مسیر تردد زائران رضوی، قابلیت ویژه برای توسعه حوزه گردشگری را دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی افزود: حمایت دستگاه‌های اجرایی و سرمایه‌گذاران می‌تواند در توسعه شهرستان به عنوان پایتخت گردشگری استان تاثیر زیادی داشته باشد.

 

شرط ویژه در انتصاب فرمانداران، سکونت در محل خدمت
در مراسم تودیع و معارفه فرماندارن سرایان و فردوس عنوان شد

شرط ویژه در انتصاب فرمانداران، سکونت در محل خدمت

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: شرط ویژه ما در انتصاب فرمانداران، استقرار و سکونت در محل خدمت است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با تأکید بر این مطلب در جلسه شورای اداری سرایان که به منظور تکریم فرماندار و معارفه سرپرست فرمانداری شهرستان برگزار شد، ضمن پاسداشت ایام حاضر، خاطرنشان کرد: از شروط آیت الله رئیسی و وزارت کشور برای استانداران، حضور و سکونت در استان محل خدمت است، لذا تأکید ما به فرمانداران و مدیران نیز همین می باشد.
وی ادامه داد: شخص بنده نیز از این قاعده تبعیت کرده و الان خانواده ام در استان مستقر هستند.
استاندار در بخش ابتدایی صحبت هایش، عدالت محوری و فساد ستیزی را برنامه محوری دولت سیزدهم خواند و گفت: پای بندی به عدالت و مبارزه با فساد، همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بوده و در اولویت برنامه های آیت الله رئیسی قرار دارد.
قناعت، فساد گریزی و فساد ستیزی را لازمه خدمت صادقانه به مردم عنوان کرد و اظهار داشت: فساد ستیزی، فساد گریزی را کامل می کند و بر مدیران لازم است که به واسطه جایگاه حقوقی شان، به مقابله با فساد اهتمام ورزند.
وی با اشاره به مطالبه مردم از دولت که حل مشکلات معیشتی و مبارزه با فساد است، تأکید کرد: شروع سفرهای استانی از مناطق کم برخوردار و گرایش مصوبات جلسات به سمت استان های محروم، نشان دهنده نگاه عدالت محور آیت الله رئیسی است.
به گفته وی؛ دو موضوع عدالت محوری و فساد ستیزی باید به طور ویژه در دستور کار مدیران ما در استان قرار داشته باشد و مدیران مناطق کم برخوردار را ویژه تر ببینند.
استاندار به موفقیت های نظام در ۴۳ سال گذشته اشاره کرد و گفت: ما در این مدت موفقیت های چشمگیری در عرصه های ملی و بین المللی داشته ایم، اما به جهت اقدامات امپراتوری رسانه ای قدرتمند نظام سلطه، نقاط قوت نظام دیده نمی شود و برعکس نقاط ضعف پررنگ‌تر شده اند.
قناعت با اشاره به آمار مقایسه ای وضعیت استان و کشور، بعد و قبل انقلاب متذکر شد: این به معنای رسیدن ما به نقطه مطلوب نیست اما به برکت انقلاب از زیر صفر به شرایط موجود رسیده ایم که البته اگر در طول این ۴۳ سال،قوه مجریه در اختیار نیروهای دلسوز و انقلابی بود، قطعاً توفیقات بیشتری داشتیم.
وی ادامه داد: قرار گرفتن قوه مجریه در اختیار گروه خاصی که نگاه شان به غرب بود و اعتقادی به آموزه های دینی در حوزه اجرا نداشتند، عامل بروز مشکلات معیشتی و اقتصادی فعلی شده است.
به گفته وی؛ مدیریت جنگ در دوران دفاع مقدس، براساس آموزه های دینی اما در مدیریت اجرایی و اقتصادی، لیبرالی بود.
استاندار با اشاره به عناوین سال طی ده سال اخیر، گفت: این تدبیر رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در انتخاب شعارها بر مبنای اقتصاد، به جهت تلاش دشمن در هدف گرفتن معیشت مردم است.
قناعت متذکر شد: طی این سال ها، ایران به یک کشور تأثیر گذار در دنیا تبدیل شده به نحوی که مانع اجرایی شدن تصمیم ابرقدرت ها در فروپاشی عراق، سوریه، یمن و… شده است.
وی ادامه داد: در قائله قزاقستان که آمریکا، ترکیه و اسرائیل می خواستند با انقلاب مخملی، این منطقه را از روسیه بگیرند، سپاه قدس ورود کرد و موضوع حل شد.
به گفته وی؛ وضعیت رو به جلوی ما در جامعه بین الملل، همان صدور انقلاب اسلامی است که بدون لشکرکشی و درگیری نظامی محقق شد.
شایان ذکر است؛ در پایان این جلسه، ضمن تقدیر از زحمات رسولی مقدم فرماندار سرایان، رضوی حیدری به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان معرفی شد. گفتنی است در شورای اداری فردوس از حلاج مقدم فرماندار تقدیر و  روشن به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان فردوس معرفی شد

استاندار خراسان‌جنوبی تأکید کرد؛

اقتصاد لیبرالی کشور را به موفقیت و پیشرفت نمی رساند

اقتصاد لیبرالی کشور را به موفقیت و پیشرفت نمی رساند

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه اقتصاد لیبرالی کشور را به موفقیت و پیشرفت نمی‌رساند، گفت: مدیران در خراسان‌جنوبی نه تنها فساد گریز بلکه باید فساد ستیز باشند.

 جواد قناعت عصر شنبه در مراسم تکریم و معارفه سرپرست فرمانداری شهرستان سرایان اظهار کرد: مدیران در خراسان‌جنوبی نه تنها فساد گریز بلکه باید فساد ستیز باشند.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مدیران باید به جنگ فساد رفته و با آن تقابل داشته باشند، بیان‌کرد: فساد ستیزی از اصول و ارکان اصلی انقلاب اسلامی و در واقع تحقق خواسته مردم از دوست سیزدهم در کنار حل مشکلات اقتصادی است.

قناعت با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها به عدالت و ضرورت رسیدن به آن اشاره کرده‌اند، ادامه داد: در کنار اینکه سفره و کسب و کار آسیب دیده مردم را باید بهبود ببخشیم در زمینه رسیدن به عدالت در بخش‌های مختلف و مبارزه با فساد نیز باید قدم برداریم.

وی گفت: اگر رئیس جمهور نیز سفرهای استانی خود را از استان‌های کم برخوردار شروع کردند نیز در راستای رسیدن به عدالت بوده است و در واقع می‌توان گفت فساد ستیزی و عدالت محوری در بین مدیران دولت سیزدهم باید مورد همت ویژه باشد.

استاندار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ما چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در حالی جشن می‌گیریم که به موفقیت‌های متعددی رسیده‌ایم اما امپراطوری رسانه‌ای دشمن در حال پر رنگ نشان دادن مشکلات و کم رنگ جلوه دادن موفقیت‌ها و پیروزی‌ها است.

قناعت بیان‌کرد: اگر در سال‌های گذشته و در چهل سال قبل نیز در برخی از مقاطع مدیریت اجرایی دست دولتمردان دلسوز می‌بود و افرادی که نگاه به غرب داشتند در رأس نمی‌بودند از نظر اقتصاد و… در وضعیت بهتری می‌بودیم.

وی گفت: دشمن اقتصاد کشور را نقطه هدف قرار داده است و از این نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و بارها در نامگذاری سال‌ها موضوعات اقتصادی را مطرح کردند که به نوعی مطالبه از دولتمردان برای حل این مشکلات بود.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه اقتصاد لیبرالی کشور را به موفقیت نمی‌رساند، اظهار کرد: وضعیت ما در عرصه بین‌المللی نیز مطلوب و رو به جلو است و ما بدون لشکر کشی و… شاهد صدور انقلاب اسلامی در کشورهای مختلف هستیم.

قناعت گفت: امیدواریم با فضای همدلی فعلی بین سه قوه و رویکرد مردمی دولت شاهد حل مشکلات در آینده باشیم.

شرط ویژه در انتصاب فرمانداران، سکونت در محل خدمت
شرط ویژه در انتصاب فرمانداران، سکونت در محل خدمت
استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: شرط ویژه ما در انتصاب فرمانداران، استقرار و سکونت در محل خدمت است.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با تأکید بر این مطلب در جلسه شورای اداری سرایان که به منظور تکریم فرماندار و معارفه سرپرست فرمانداری شهرستان برگزار شد، ضمن پاسداشت ایام حاضر، خاطرنشان کرد: از شروط آیت الله رئیسی و وزارت کشور برای استانداران، حضور و سکونت در استان محل خدمت است، لذا تأکید ما به فرمانداران و مدیران نیز همین می باشد.
وی ادامه داد: شخص بنده نیز از این قاعده تبعیت کرده و الان خانواده ام در استان مستقر هستند.
استاندار در بخش ابتدایی صحبت هایش، عدالت محوری و فساد ستیزی را برنامه محوری دولت سیزدهم خواند و گفت: پای بندی به عدالت و مبارزه با فساد، همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بوده و در اولویت برنامه های آیت الله رئیسی قرار دارد.
قناعت، فساد گریزی و فساد ستیزی را لازمه خدمت صادقانه به مردم عنوان کرد و اظهار داشت: فساد ستیزی، فساد گریزی را کامل می کند و بر مدیران لازم است که به واسطه جایگاه حقوقی شان، به مقابله با فساد اهتمام ورزند.
وی با اشاره به مطالبه مردم از دولت که حل مشکلات معیشتی و مبارزه با فساد است، تأکید کرد: شروع سفرهای استانی از مناطق کم برخوردار و گرایش مصوبات جلسات به سمت استان های محروم، نشان دهنده نگاه عدالت محور آیت الله رئیسی است.
به گفته وی؛ دو موضوع عدالت محوری و فساد ستیزی باید به طور ویژه در دستور کار مدیران ما در استان قرار داشته باشد و مدیران مناطق کم برخوردار را ویژه تر ببینند.
استاندار به موفقیت های نظام در ۴۳ سال گذشته اشاره کرد و گفت: ما در این مدت موفقیت های چشمگیری در عرصه های ملی و بین المللی داشته ایم، اما به جهت اقدامات امپراتوری رسانه ای قدرتمند نظام سلطه، نقاط قوت نظام دیده نمی شود و برعکس نقاط ضعف پررنگ‌تر شده اند.
قناعت با اشاره به آمار مقایسه ای وضعیت استان و کشور، بعد و قبل انقلاب متذکر شد: این به معنای رسیدن ما به نقطه مطلوب نیست اما به برکت انقلاب از زیر صفر به شرایط موجود رسیده ایم که البته اگر در طول این ۴۳ سال،قوه مجریه در اختیار نیروهای دلسوز و انقلابی بود، قطعاً توفیقات بیشتری داشتیم.
وی ادامه داد: قرار گرفتن قوه مجریه در اختیار گروه خاصی که نگاه شان به غرب بود و اعتقادی به آموزه های دینی در حوزه اجرا نداشتند، عامل بروز مشکلات معیشتی و اقتصادی فعلی شده است.
به گفته وی؛ مدیریت جنگ در دوران دفاع مقدس، براساس آموزه های دینی اما در مدیریت اجرایی و اقتصادی، لیبرالی بود.
استاندار با اشاره به عناوین سال طی ده سال اخیر، گفت: این تدبیر رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در انتخاب شعارها بر مبنای اقتصاد، به جهت تلاش دشمن در هدف گرفتن معیشت مردم است.
قناعت متذکر شد: طی این سال ها، ایران به یک کشور تأثیر گذار در دنیا تبدیل شده به نحوی که مانع اجرایی شدن تصمیم ابرقدرت ها در فروپاشی عراق، سوریه، یمن و… شده است.
وی ادامه داد: در قائله قزاقستان که آمریکا، ترکیه و اسرائیل می خواستند با انقلاب مخملی، این منطقه را از روسیه بگیرند، سپاه قدس ورود کرد و موضوع حل شد.
به گفته وی؛ وضعیت رو به جلوی ما در جامعه بین الملل، همان صدور انقلاب اسلامی است که بدون لشکرکشی و درگیری نظامی محقق شد.
شایان ذکر است؛ در پایان این جلسه، ضمن تقدیر از زحمات رسولی مقدم فرماندار سرایان، رضوی حیدری به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان معرفی شد.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد:
شرط ویژه در انتصاب فرمانداران، سکونت در محل خدمت

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: شرط ویژه ما در انتصاب فرمانداران، استقرار و سکونت در محل خدمت است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با تأکید بر این مطلب در جلسه شورای اداری سرایان که به منظور تکریم فرماندار و معارفه سرپرست فرمانداری شهرستان برگزار شد، ضمن پاسداشت ایام حاضر، خاطرنشان کرد: از شروط آیت الله رئیسی و وزارت کشور برای استانداران، حضور و سکونت در استان محل خدمت است، لذا تأکید ما به فرمانداران و مدیران نیز همین می باشد.
شخص بنده نیز از این قاعده تبعیت کرده و الان خانواده ام در استان مستقر هستند.

 

 

 

سرپرست دانشگاه بیرجند با ارائه برنامه کار خود را شروع کرد

سرپرست دانشگاه بیرجند با ارائه برنامه کار خود را شروع کرد

بیرجند – ایرنا – سرپرست دانشگاه بیرجند با ارائه برنامه مدون برای اداره این دانشگاه براساس ۲ محور “ترویج گفتمان علم‌گرایی و فناوری” و “دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی” کار خود را شروع کرد.

“احمد لامعی‌گیو” همزمان با اولین حضور رسمی به‌ عنوان سرپرست دانشگاه بیرجند، روز شنبه در جوار مزار شهید گمنام این دانشگاه با اعضای شورای دانشگاه، همکاران دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه و اعضای شورای بسیج اساتید دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، وی با تسلیت سالروز شهادت امام هادی (ع) و گرامیداشت دهه فجر گفت: انقلاب اسلامی به باور بسیاری از نظریه‌پردازان بعد از انقلاب نبوی صدر اسلام در مبانی و ساختار بدیل و نظیری برای آن وجود ندارد.

سرپرست دانشگاه بیرجند با بیان اینکه سخنران نیست و بیشتر عملگرا است افزود: بعد از درخواست ارائه برنامه از سوی مقام عالی وزارت با مشورت و همفکری تعدادی از همکاران برنامه‌ای براساس برنامه ۱۰ ساله دانشگاه و در رأس آن اسناد بالا دستی و به‌طور مشخص برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی مدنظر قرار گرفت.

وی گفت: این برنامه پیشنهادی که در ۵۲ صفحه تهیه و تنظیم شد، مورد اعجاب مقام عالی وزارت قرار گرفت و در نهایت اعتماد وزیر را کسب کرد.

لامعی‌گیو در توضیح این برنامه بیان کرد: برنامه ارائه شده براساس ۲ محور اساسی و بنیادی تنظیم شده که محور اول ترویج گفتمان علم‌گرایی و فناوری در دانشگاه است و در آموزه‌های دینی و قرآن کریم بر این محور بسیار تاکید شده است و مرحوم طنطاوی در تفسیر النور بیان داشته که قریب به ۷۵۰ آیه در قرآن کریم با تاکید بر دانش، دانایی، خرد و عقلانیت است و منابع اصیل دینی ما همچون نهج‌البلاغه سرشار از مسائل دانایی و خردورزی است.

وی افزود: محور دوم، دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی است؛ دانشگاهی که بر مبنای عقلانیت و معنویت شکل گرفته باشد چون باور ما این بوده که تمدن اسلامی که ما در قرن‌های پیش داشته‌ایم و به طور مشخص تمدنی که در قرن چهارم و پنجم شکل گرفت به سمت علم و علم‌گرایی و تکامل دیگر شاخه‌های علوم و فنون حرکت کرد.

سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: باور اندیشمندان این است که اگر ما به دنبال تمدن‌سازی هستیم باید بر مدار علم، فناوری و پژوهش حرکت کنیم و این ۲ محور اساسی برگرفته از سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها است که وقتی ما سند را بررسی می‌کنیم هدف دانشگاه‌ها را تربیت عالم ربانی بیان می‌کند.

وی به تاریخ دانشگاه بیرجند اشاره کرد و افزود: اندیشه یا ایده تشکیل و تاسیس دانشگاه به سال ۱۳۴۵ بر می‌گردد که این تفکر به دلایلی در یک دهه بعد در سال ۱۳۵۴ با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی محقق شد و مرکز آموزش عالی بیرجند به ریاست مرحوم دکتر گنجی راه‌اندازی شد.

لامعی‌گیو اظهار داشت: سال ۱۳۵۶ همزمان با آیین گشایش در مدرسه شوکتیه، کلنگ دانشگاه در اراضی شوکت‌آباد به زمین زده شد و دانشگاهی که ما امروز تحویل گرفتیم بزرگانی در مسند خدمت دانشگاه بودند که جا دارد در اینجا از مرحوم دکتر گنجی تا دوازدهمین مدیر دانشگاه، دکتر خامسان که انصافا برای دانشگاه تلاش کردند، یاد کنیم.

وی گفت: دکتر خامسان را از دهه ۶۰ می‌شناسم و با روحیات دلسوزی، تعصب و تعلق ایشان آشنا هستم، ما هم آمدیم که اگر خداوند توفیق دهد آجری به دیوار دانشگاه اضافه کنیم، به دنبال ساختن هستیم و اول خودمان را سرباز ولایت می‌دانیم که کمک، مساعدت و راهنمایی همه شما عزیزان را می‌طلبم و درخواست دارم از تمامی ظرفیت‌ها بدون سوگیری‌های سیاسی استفاده کنیم تا در این دوره هم ورق دیگری به تاریخ و کتاب زرین دانشگاه اضافه شود.

سرپرست دانشگاه بیرجند افزود: دانشگاه متعلق به همه شماست و انتظار داریم ما را در ادامه مسیر معاضدت و مساعدت کنید.

وی تصریح کرد: برنامه‌ها همان سیاست‌های دانشگاه و برنامه پنج ساله دانشگاه است و باید همان برنامه‌ها با رویکردهای جدید استمرار داشته باشد.

لامعی‌گیو گفت: هدف مشترک همه ما تعالی و ترقی جایگاه دانشگاه و حفاظت و حراست از منافع دانشگاه است که برای منافع دانشگاه تعامل خواهم کرد ولی با هیچ کس معامله نخواهم کرد و در این راه همه همت خود را وقف پیشبرد اهداف دانشگاه می‌کنیم و اگر لازم باشد از حیثیت و آبروی خود در این راه سرمایه‌گذاری خواهم کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هفته گذشته طی حکمی دکتر احمد لامعی‌گیو را به عنوان سرپرست دانشگاه بیرجند منصوب کرد.

احمد لامعی‌گیو (زاده بیرجند – ۱۳۴۸) دارای دکترای تخصصی زبان و ادبیات عرب، عضو هیات علمی و دانشیار گروه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند است که معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه و ریاست شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان خراسان جنوبی همچنین عضویت در ده‌ها اتاق فکر برنامه‌ریزی و پژوهشی در کارنامه کاری وی به چشم می‌خورد.

همچنین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نامه‌ای جداگانه از زحمات و تلاش‌های دکتر احمد خامسان رییس سابق دانشگاه بیرجند در مدت تصدی این مسئولیت‌ قدردانی کرد.

 

 

 

اولویت های پیگیری شهر بیرجند/ پروژه جدید تعریف نشده است

بیرجند- رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: با توجه به این که پروژه‌هایی از گذشته به شکل نیمه تمام باقی مانده برای سال جاری پروژه جدیدی تعریف نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا محمودی راد ظهر شنبه در جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند اظهار کرد: با توجه به اینکه تعدادی از پروژه‌های شهرداری به شکل نیمه تمام از دوره گذشته باقی مانده است برای سال جاری پروژه جدیدی تعریف نشده است و همه تلاش شورا و شهرداری صرف تکمیل پروژه‌های نیمه تمام می‌شود.

به گفته وی با توجه به برنامه‌ریزی که از سوی شورا و شهرداری شده است با گذشت سه ماه از مدیریت جدید شهر مقرر شد گزارشی از اقدامات انجام شده در این مدت توسط شهردار بیان شود.

وی اضافه کرد: انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر، تعریض خیابان‌های طالقانی و شهید منتظری و حل مشکل اراضی پادگان ۰۴ از جمله مباحثی است که با اولویت پیگیری می‌شود.

شهردار بیرجند در ادامه گزارشی از کارهای انجام شده و در دست اقدام شهرداری بیرجند بیان و اظهار کرد: در سه ماه مدیریت جدید شهرداری پیگیری‌ها برای پاسخگویی به مطالبات مردم انجام شده است که از آن جمله می‌توان به کمک ۳۵۰ میلیون تومانی به آموزش و پرورش، کمک ۱۵۰ میلیون تومانی به اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی از محل نیم درصد در آمد شهرداری، کمک ۳۰ میلیون تومانی برای کمک به انتشار کتاب گویش‌های بیرجند، ۱۱ بازدید میدانی از پروژه‌های نیمه تمام اشاره کرد.

وی تصریح کرد: فاز اول پروژه سایت پردازش پسماند با ۸۵ هکتار مساحت و ۱۲ میلیارد تومان اعتبار در دهه فجر به بهره برداری رسید که در سه ماه گذشته سه میلیارد از ۱۲ میلیارد تومان مربوط به آن پرداخت شد و در این مرحله جدا سازی زباله‌ها انجام و آنها فروخته می‌شوند و با راه اندازی بخش کمپوست این سایت در آمد پایداری برای شهرداری ایجاد خواهد شد.

شهردار بیرجند اظهار کرد: بوستان خطی مهر شهر با مساحت ۲.۵ هکتار و با بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی اسفند و در روز درختکاری به بهره برداری می‌رسد.

به گفته وی بوستان طبیعت (بند دره) به مساحت ۴.۵ هکتار در حال انجام است و با نصب مبلمان آن در کمترین زمان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد اما سازمان‌های خدمات رسان باید کارهای خود را در آن به پایان برسانند.

وی با بیان اینکه آب پایدار آن تأمین و مشکل آب شرب باید حل شود، ادامه داد: بوستان الهیه به مساحت ۱.۹ هکتار امسال یا اوایل سال آینده به بهره برداری می‌رسد و اجرای راست‌گردهای خیابان‌های مدرس و پاسداران از مصوبات شورای ترافیک انجام شده است.

بهترین اضافه کرد: آیلند خیابان ظفر با ۷۰۰ میلیون تومان انجام شد و به دلیل وجود مشکلات حقوقی با پیمانکار کار بوستان شهید احمدی روشن متوقف شده است.

وی بیان داشت: شبانه روزی شدن مرکز فوریت‌های اجتماعی شهرداری با جمع‌آوری ۲۴۸ متکدی و ۹۰ خود معرف از دیگر اقدامات انجام شده است.

اولویت های پیگیری شهر بیرجند/ پروژه جدید تعریف نشده است

۱۰۰ هزار متر مربع آسفالت

شهردار بیرجند تصریح کرد: در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع از معابر شهر آسفالت شد و ۴۱۴ آن قیر رایگان از سوی دولت به شهرداری بیرجند داده شد که یک سوم نیاز ما را تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: بزرگترین کار شورا هم که با پیشنهاد شهرداری مصوب شد افزایش نیافتن بهای تعرفه خدمات شهری در بیشتر مناطق مهر شهر است.

وی استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و حوزوی، برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، برپایی جشن‌های دهه فجر در فرهنگسرای شهرداری، ایجاد بانک مفاخر علمی و هنری و استفاده از ظرفیت فرهنگسرا و خانه محله‌ها به عنوان برنامه‌های فرهنگی شهرداری یاد کرد.

بهترین باز پیرایی پارک‌ها، توجه به ناوگان حمل و نقل درون شهری، تخصیص حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات مورد نیاز سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری را از دیگر برنامه‌های انجام شده در سه ماه گذشته اعلام کرد.

جذب سرمایه گذار

شهردار بیرجند از جذب سرمایه گذار به عنوان بزرگترین افق سال آینده یاد کرد و گفت: با در خواست شهرداری و موافقت شورا موضوع خواهر خواندگی برای جذب سرمایه گذاران مادی و معنوی با همکاری نمایندگی وزارت خارجه در حال پیگیری است.

در این جلسه مطرح شد با وجود مخالفت شهرداری و شورای اسلامی شهر بیرجند زمینی با کاربری تأسیسات شهری در حاشیه میدان مهر شهر تنها با در خواست مدیرکل راه و شهر سازی استان در کمیسیون ماده ۵ بدون رأی‌گیری تغییر کاربری داده شده تا به پنج جانباز با بیش از ۷۰ درصد جانبازی داده شود.

حسنی صفت عضو شورا انجام این کار را از مصادیق ظلم به شهروندان اعلام کرد و اعضای شورا با انجام این کار مخالفت کردند.

یزدان شناس دیگر عضو شورا هم خواستار یک‌طرفه شدن خیابان شهید منتظری به دلیل ترافیک موجود در آن شد.

تداوم توزیع نهال در قالب پویش ایران سبز تا پایان سال/۲-۷

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از تداوم توزیع نهال بین مردم در قالب پویش ایران سبز تا پایان سال خبر داد.

نصرآبادی گفت: پویش ایران سبز از آذر ماه در استان آغاز شده است و تا پایان سال ادامه دارد.

او گفت: این طرح با هدف توزیع نهال و توسعه پوشش گیاهی در استان برگزار می‌شود.

نصرآبادی گفت: برنامه‌های هفته درختکاری نیز تحت عنوان این پویش برگزار می‌شود و نهال‌ها با قیمتی اندک بین مردم توزیع می‌شود.

پیش بینی می‌شود حداقل ۴۳۰ هزار نهال بین مردم تا پایان سال توزیع شود؛ نهال‌های توزیع شده شامل گونه‌های مرتعی، جنگلی و گیاهان دارویی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: برگزاری برنامه توزیع متمرکز نهال در مصلی‌های نماز جمعه منوط به شرایط کرونایی استان خواهد بود.

 

همزمان با دهه فجر؛

نمایشگاه “تجسم هنر” در خراسان جنوبی افتتاح شد/۲-۳

نمایشگاه "تجسم هنر" در خراسان جنوبی افتتاح شد
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: به مناسبت دهه فجر و همزمان با چهاردهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی در تهران، نمایشگاه “تجسم هنر” در خراسان جنوبی افتتاح شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این که نمایشگاه “تجسم هنر” شنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ با حضور جمعی از مسئولین و هنرمندان هنرهای تجسمی استان افتتاح شد، عنوان کرد: این نمایشگاه تا ۳۰ بهمن ماه جاری در محل نگارخانه استاد مهدی اسماعیلی مود، برپا است.

به گفته وی در نمایشگاه هنرهای تجسمی خراسان جنوبی ۴۰ اثر از ۱۱ هنرمند برجسته استان در دو رشته نقاشی و هنرهای جدید (ویدیوآرت و اینستالیشن) به نمایش درآمده است.

زمزم با اشاره به این که آثار به نمایش گذاشته شده، توسط ستاد جشنواره هنرهای تجسمی کشور انتخاب شده است، اضافه کرد: علاقه مندان می توانند تا پایان بهمن ماه، همه روزه صبح ها از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و عصرها از ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰ از این آثار بازدید داشته باشند.

 

 

در کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات شورای اطلاع رسانی خراسان جنوبی عنوان شد

استفاده از ظرفیت معتمدین برای تشویق مردم به تزریق دوز سوم واکسن/۷

استفاده از ظرفیت معتمدین و روحانیون برای تشویق مردم به تزریق دوز سوم واکسن
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: برای اطلاع رسانی به روستاهای استان می توان از ظرفیت معتمدان و روحانیون استفاده کرد تا با تشویق مردم به تزریق دوز سوم واکسن، هر چه سریع تر از پیک‌ششم بیماری عبور کنیم.

محمود رمضانی در کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات شورای اطلاع رسانی با بیان این که وضعیت بیماری کرونا بسیار نگران کننده است، ادامه داد: در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، دغدغه و تاکید استاندار نیز بر افزایش اطلاع رسانی و اقناع سازی افکار عمومی بود.

وی با اشاره به این که در روزهای اخیر عادی انگاری مردم و تصور این که سویه اُمیکرون خطر کمتری دارد، موجب رشد تصاعدی بیماری شد، اضافه کرد: تعداد بیماران هر روز نسبت به روز قبل چند برابر افزایش داشته است.

به گفته وی ضروری است کمیته های اطلاع رسانی شهرستان ها بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تزریق دوز سوم واکسن تاکید بیشتری داشته باشند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که لازم است دایره پوشش اطلاع رسانی را گسترده تر کنیم، خاطرنشان کرد: برای اطلاع رسانی به روستاهای استان می توان از ظرفیت معتمدان و روحانیون استفاده کرد تا با تشویق مردم به تزریق دوز سوم واکسن، هر چه سریع تر از پیک‌ششم بیماری عبور کنیم.

رمضانی با اشاره به این که برنامه های دهه فجر همچنان برگزار خواهند شد، ادامه داد: برگزاری این برنامه ها منوط به رعایت کامل شیوه نامه ها و استفاده از حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت سالن ها است.

وی افزود: در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، تصمیم گیری درخصوص برگزاری جشن های دهه فجر در شهرستان ها بر عهده فرماندار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شبکه بهداشت شهرستان قرار گرفت تا با توجه به شرایط شهرستان در خصوص نحوه برگزاری و تعداد افراد شرکت کننده برنامه ریزی شود.

 

 

ایستگاه انقلاب در قاین/۲

ایستگاه انقلاب در مرکز فرهنگی هنری و فراگیر کانون در شهرستان قاین

همزمان با گرامی‌داشت دهه فجر مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین با هدف آشنایی کودکان با روزهای انقلاب، تقویت نشاط و شادمانی ایستگاه شور انقلاب را به مرحله‌ی اجرا در آورده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این ایستگاه  مربیان کانون ابتدا به قصه‌گویی قصه‌های  انقلاب می پردازند و در ادامه با معرفی کتاب‌های مرکز با موضوعات پیروزی انقلاب اسلامی، کودکان ونوجوانان مراجعه کننده به مرکز را بیشتر با آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی آشنا می کنند.

گفتنی است: نمایش فیلم و پویانمایی، شعرخوانی، اجرای مسابقه، معرفی شخصیت‌های انقلابی از جمله امام راحل و شهدای انقلاب شهرستان، تبیین نقش مقام معظم رهبری در ادامه راه انقلاب  از دیگر برنامه‌های اجرایی در ایستگاه شور انقلاب مرکز فرهنگی و هنری و فراگیر کانون در شهرستان قاین می باشد که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حال برگزاری است.

کسب مقام‌ اول ایروبیک کشور توسط دانشجوی دانشگاه بیرجند/۷

غزاله یزدان پناه، دانشجوی دانشگاه بیرجند موفق شد مقام‌اول مسابقات همگانی ایروبیک کشوری را کسب کند.
کسب مقام‌اول مسابقات همگانی ایروبیک کشوری توسط دانشجوی دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این دانشجوی دانشگاه بیرجندبه سرپرستی حمیده مرکی، موفق به کسب مقام اول برگزیده در بین ۱۱۰شرکت کننده از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور شد.
این مسابقات به میزبانی دانشگاه الزهرا(س) تهران توسط انجمن آمادگی جسمانی بصورت مجازی برگزار شد.  ۱۱۰ دانشجوی دختر و پسر شرکت کننده در این مسابقات از دانشگاه ها موسسات آموزش عالی در سامانه ستا ثبت نام  و نسبت به ارسال کلیپ اقدام کردند. پس از بررسی و داوری کلیپ های ارسالی نفرات برگزیده در بخش دختران به ترتیب خانم‌ها غزاله یزدان پناه مطلق از دانشگاه بیرجند (برگزیده اول) انسیه نصیری و زینب نورادی هردو از دانشگاه حکیم سبزواری  برگزیده دوم و سوم این رقابت‌ها شدند.

 

 

 

برترین های مسابقات دومیدانی دختران بیرجند به مناسبت دهه فجر مشخص شدند/۷

اعلام برترین های مسابقات دومیدانی دختران بیرجند به مناسبت دهه فجر

برترین های مسابقات دومیدانی دختران بیرجند به مناسبت دهه فجر اعلام و معرفی شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مسابقات دومیدانی دختران بیرجند به مناسبت دهه فجر، با همکاری بسیج و مدرسه دومیدانی دختران زرین در رده سنی متولدین ۹۱ تا ۹۴ برگزار شد. این مسابقات با شرکت ۴۳ نفر در رشته های پرتاب توپ _ پرش جفت_ ۱۰۰ متر و ۴۰۰ متر برگزار شد و نفرات برتر به مسابقات استانی اعزام خواهند شد. در این مسابقات در ماده دوی ۱۰۰ متر شهرزاد سادات حسینی، مرساناصیامی و فاطمه نخعی بر سکوهای اول تا سوم ایستادند . در ماده دوی ۴۰۰متر  مه‌نیا برزگر، مهدیس جمالی و فاطمه رضوان سهرابی‌فرد حائز رتبه برتر شدند. در ماده پرش جفت مسابقات قهرمانی دو ومیدانی دختران بیرجند پرنیا اکبری، ستایش محمدنژاد، ندا شجاعیان مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند. در پرتاب توپ نیز مهلا آسف، حلما لطفی و فائزه زنگویی رتبه‌های برتر را بدست آوردند. لازم به ذکر است رقابت ۳۸ دختر دوومیدانی‌کار متولدین سال‌های ۸۵ تا ۹۰ در ماده‌های دوی۲۰۰ متر،۸۰۰ متر، پرش طول، پرتاب وزنه برگزار شد. در ماده دوی ۲۰۰ متر الناز نامداری، سمانه غیاثی و آنسه عظیمی و در ماده ۸۰۰ متر نیز سحرعباس‌نیا، آیدا وحدتی و نسرین امیرآبادی‌زاده زودتر از رقیبان به خط پایان رسیدند. در ماده پرش طول دختران بیرجند ثنا برزگر، فهمیه مزگی‌نژاد و یسنا برزگر در جایگاه‌های اول تا سوم قرار گرفتند و در ماده پرتاب وزنه فاطمه گندمی، نجمه شفیعی و زهرا آرگینی نیز عنوان‌های برتر را کسب کردند.
به همت بسیج سازندگی

احیای آب کشاورزی روستای کوشه پس از ۳۴ سال/۲-۳

طرح انتقال آب از بستر رودخانه چاه کوشه علیا به کوشه سفلی شهرستان بیرجند به بهره برداری رسید.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: این طرح با ۲میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری رسید که ۳۱۵میلیون تومان آن توسط بسیج سازندگی تامین شده است.

مهدی هنری افزود: با بهره برداری از این طرح ۵۰ خانوار  از مزایای آن بهره‌مند شدند.

وی گفت: این طرح در سه فاز شامل تجهیز و راه اندازی چاه، برق دارکردن چاه کشاورزی و  چاه کمکی و انتقال آب با لوله به اراضی کشاورزی بطول ۴۳۰۰ متر اجرا شد و بعد از ۳۴ سال، کشاورزان امسال اقدام به آماده سازی اراضی و کشت آن کردند که مهاجرت معکوس جوانان را در پی خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درخت چنار کهنسال مهوید خراسان جنوبی در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد

درخت چنار کهنسال مهوید خراسان جنوبی در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان از ثبت درخت چنار کهنسال مهوید شهرستان فردوس خراسان جنوبی در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.

به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، زهرا رضایی ملکوتی گفت: «در حاشیه روستای مهوید شهرستان فردوس و در فاصله ۳۲۰ متری امامزاده سلطان احمد این روستا، درخت کهنسالی از گونه چنار که از درختان بومی استان خراسان جنوبی است قرار دارد. این درخت با توجه به قطر تنه و بررسی شرایط فیزیکی آن، به سن کهنسالی رسیده و دارای شکل ظاهری بسیار زیبا، خاص و شاداب است.»

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان افزود: «تنه این درخت در اثر درون پوسیدگی به دو قسمت تقسیم شده، تنه سمت شرق محیطی برابر ۸/۷ متر و تنه سمت غرب محیطی معادل ۵/۳ متر دارد. بین دو قسمت تنه، فاصله ای ایجاد شده و گسستگی‌ای وجود دارد که محیط کلی تنه ۳۰/۱۱ متر است. »

ملکوتی ادامه داد: «این چنار کهنسال با تاج پوشش تقریباً متقارن دارای ارتفاع ۸ متر است.»

او گفت: «تنه این درخت از ارتفاع ۵/۲ متری سطح زمین به شاخه‌های متعدد تقسیم شده است و شاخه‌های خشکیده لابلای شاخه‌های سرسبز آن نشان از پشت سرگذاردن چند دوره خشکسالی در منطقه دارد و قدمت این چنار زیبای کهنسال ۶۵۰ تا ۷۰۰ سال است. »

 

 

ثبت شاه توت کهنسال زیرکوه در فهرست میراث ملی/۲

شاه توت کهنسال روستای افین شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد.

 کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستیثبت شاه توت کهنسال زیرکوه در فهرست میراث ملی استان گفت: در مجاورت آسیاب قدیمی روستای افین، شاه توت کهنسالی قرار دارد که با چشم اندازی منحصر به فرد از فاصله دور خودنمایی می‌کند.

زهرا رضایی ملکوتی افزود: این درخت از فاصله ۸۰ سانتی متری سطح زمین به شاخه‌های متعدد تقسیم شده و شاخه‌ای از سمت شرق به زیر خاک فرو رفته و به صورت درختی مستقل سر از خاک برداشته که یکی از زیبایی‌های این درخت است محیط تنه ۵.۸۰ متر بوده و ارتفاع درخت ۷ متر است.

وی گفت: تنه دارای گره‌ها و پیچ خوردگی‌های زیادی بوده و آثاری از شکستگی و بریدگی در تنه مشاهده می‌شود.

سن این درخت زیبا و منحصر به فرد ۳۰۰ تا ۳۵۰ سال است.

 

 

 

 

افزایش ۲۴ درصدی جمع آوری زکات در خراسان جنوبی/۲-۳

جمع آوری زکات در خراسان جنوبی در ۱۰ ماه گذشته ۲۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافت.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: در ۱۰ ماهه امسال هفت میلیارد وافزایش ۲۴ درصدی جمع آوری زکوات در خراسان جنوبی ۹۲۳ میلیون تومان زکات شامل زکات واجب ، مستحبی ، فطریه و کفاره توسط این نهاد و مراکز نیکوکاری در استان برای کمک به نیازمندان جمع آوری شد.

محمد عرب افزود: در ۱۰ ماه سال گذشته  ۶ میلیارد و ۳۷۴ میلیون تومان زکات در  استان جمع آوری شده است.

وی گفت: از زکات جمع شده در امسال چهار میلیارد و ۴۵۷ میلیون تومان زکات نقدی و سه میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومان به صورت غیرنقدی به این نهاد اهداء شده است.

دبیر ستاد زکات استان گفت: در این مدت کشاورزان و دامداران به ویژه مودیان زکات چهار میلیارد و ۳۲۸ میلیون تومان زکات مالی ومستحبی به کمیته امداد امام خمینی(ره) برای پرداخت به مددجویان و نیازمندان اهداء کردند.

عرب افزود: علاوه بر اقلام ۹ گانه زکات واجب شامل غلات و احشام مشمول زکات و نقدی براساس فتوای اکثر علما و مراجع به سایر درآمد‌ها و محصولات کشاورزی نیز زکات مستحبی به آن تعلق می‌گیرد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: مردم مومن استان نیز در این مدت ۳ میلیارد و ۵۹۵ میلیون تومان فطریه، کفاره و رد مظالم به این نهاد اهداء کردند.

به گفته وی زکات جمع آوری شده در این مدت در سرفصل‌های درمان، مسکن، معیشت، فرهنگی، موردی، تحصیلی و… نیازمندان و مددجویان زیرپوشش این نهاد هزینه شده است.

 

 

 

 

تلف شدن ۲۰ رأس گوسفند در حمله گرگ‌های گرسنه در بشرویه/۴

گرگ‌های گرسنه در حمله به یک دامداری در یکی از روستا‌های شهرستان بشرویه ۲۰ راس گوسفند را دریدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه گفت: با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی برتلف شدن ۲۰ رأس گوسفند در حمله گرگ‌های گرسنه در بشرویه حمله گرگ‌های گرسنه به یک دامداری در یکی از روستا‌های شهرستان بشرویه، بلافاصله مأموران برای بررسی به محل اعزام شدند.

سرهنگ طاهری افزود: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند تعدادی گرگ گرسنه با حمله به یک دامداری، ۲۰ رأس گوسفند را دریده و تلف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه به دامداران هشدار داد: با توجه به نزدیکی شروع فصل زمستان و کاهش دما، ضمن نگهداری احشام در مکان‌های حفاظت شده و استاندارد، از نگهبان توانمند برای حفاظت از گله در برابر سارقان احتمالی و حیوانات وحشی استفاده کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هشدار مدیریت بحران در احتمال وقوع باد شدید و بارندگی/۴

مدیریت بحران خراسان جنوبی برای احتمال وقوع باد شدید و بارش برف و باران در استان هشدار داد.

مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: این هشدار به ویژه در شهرستان های قاینات، سرایان، فردوس، زیرکوه، درمیان و بیرجند محتمل است.

میرجلیلی افزود: موج بارشی که از ظهر شنبه در استان فعال شده همراه با وزش باد شدید و ریزش برف در گردنه‌های استان بود و در شهرستان ذکر شده شدت بیشتری داشته که علاوه بر وقوع روان آب احتمال یخ‌زدگی و لغزندگی جاده‌ها از اواخر وقت امشب تا صبح فردا یکشنبه محتمل است.

 

 

 

 

 

 

فعالیت ۷۵ گروه جهادی تخصصی در خراسان جنوبی

۷۵ گروه جهادی تخصصی در خراسان جنوبی در زمینه‌های اصناف، فنی و حرفه‌ای، جامعه پزشکی، حقوق دانان و بسیج مهندسین کشور سازماندهی شده اند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در انتخابات مجمع جهادگران استان گفت: از فعالیت ۷۵ گروه جهادی تخصصی در خراسان جنوبیابتدای سال تاکنون حدود ۲هزار و ۶۶۰ اردو در استان با حضور بیش از  ۲۹ هزار جهادگر برگزار شده که ارزش ریال خدمات ارایه شده  ۱۱۵ میلیارد ریال است که مربوط به کمک‌های مجمع خیران استان و کمکهای مردمی است.

هنری همچنین گفت: همه فعالیت‌های جهادگران در سامانه ملی اطلس جهادی ثبت می‌شود و در حال حاضر هزار و ۸۵۵ گروه جهادی در این سامانه ثبت شده اند.

وی افزود: ۹۶۰ گروه جهادی محله محور در پایگاه‌های بسیج و مساجد و ۹۰۰ گروه نیز گروه‌های جهادی جغرافیا محور و تخصصی فعال هستند.

فرمانده سپاه انصارالرضای استان هم گفت: مسئله جهاد در اسلام یک رکن است و در قرآن و بنا به گفته اهل بیت جهاد از ارزش بالایی برخوردار است و با توجه به نزدیک شدن به سال نو، می‌توان گروه‌های جهادی را قوت داد تا به مناطق کم برخوردار بیش از پیش کمک کنند.

سردار قاسمی با بیان اینکه رمز تداوم انقلاب اسلامی، ایثار و جهاد است گفت: با وجود تهاجم فرهنگی، باید در بحث جهاد فکری فعال شویم و در فضای مجازی گروه‌های جهادی فعال و خبره داشته باشیم.

حجت الاسلام نوفرستی قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان نیز گفت: تکیه انسان‌های جهادگر و انقلابی به خداست و دو رو کن جهاد، کار و تلاش برای خدا و ایستادگی در برابر دشمن است.

در انتخابات مجمع جهادگران استان امروز حدود ۱۵ نفر کاندید بودند که در نهایت ۵ نفر در مرحله استانی انتخاب شدند.

مجمع جهادگران استان وظیفه نظارت، راهبری، هدایت و پشتیبانی و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی مختلف برای اجرای فعالیت‌های جهادی را بر عهده دارد.

مجمع کشوری جهادگران هم سوم اسفندماه برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

کشف هزار و ۸۴۵ قطعه مرغ زنده غیرمجاز در قاینات/۴

ماموران انتظامی شهرستان قاینات در بازرسی از یک کامیون بنز، هزار ۸۴۵ قطعه مرغ زنده غیرمجاز کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی شهرستان قاینات گفت: مأموران کلانتری”۱۶ نیمبلوک” شهرستان قاینکشف هزار و ۸۴۵ قطعه مرغ زنده غیر مجاز در قاینات هنگام گشت زنی در محور‌های مواصلاتی به یک کامیون بنز مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ زال بیگی افزود: ماموران در بازرسی از کامیون، هزار و ۸۴۵ قطعه مرغ زنده گوشتی بدون مجوز بهداشتی به ارزش یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون ریال کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان قاین افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی:

۴۰ هزار نفر از خراسان جنوبی در طرح جهش تولید مسکن ثبت نام کردند

 ۴۰ هزار نفر از خراسان جنوبی در طرح جهش تولید مسکن ثبت نام کردند

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: تاکنون ۴۰ هزار نفر از استان در طرح جهش تولید مسکن ثبت نام کرده اند.

وحید داعی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مردم خراسان‌جنوبی در طرح جهش تولید مسکن اختصاص نیافتن زمین برای ۶ شهر بود که خوشبختانه این مشکل از دو هفته پیش مرتفع شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه این ۶ شهر قاین، آیسک، مود، ماژان، باغستان و آبیز بوده است، بیان‌کرد: با توجه به رفع این مشکل و اختصاص زمین برای طرح، در همه شهرهای خراسان جنوبی ثبت نام برای طرح جهش تولید مسکن انجام می‌شود.

داعی با بیان اینکه در طرح جهش تولید مسکن تاکنون در حدود ۴۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند، ادامه‌داد: افرادی که ثبت نام کرده‌اند نیز تقسیم بندی شده‌اند و به مرور برای آنان پیامک برای مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و تحویل مدارک به صورت فیزیکی ارسال می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه افراد برای مراجعه به دفاتر پیشخوان در بازه زمانی مشخصی مهلت دارند، گفت: مدارکی که افراد به دفاتر پیشخوان دولت تحویل می‌دهند به راه و شهرسازی ارسال می‌شود تا پالایش و واجد شرایط بودن این عزیزان مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی یادآور شد: امیدواریم حال که مشکل تأمین زمین ۶ شهر دیگر خراسان جنوبی برای این طرح حل شده است، افراد بیشتری در طرح جهش تولید ثبت نام کنند.

حمل ۷۸کیلو تریاک با کوله پشتی در بیرجند/۴

مأموران انتظامی خراسان جنوبی در بازرسی از ۳ کوله پشتی قاچاقچیان مواد مخدر، ۷۸ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک در بیرجند کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گفت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدرحمل مواد مخدر با کوله پشتی در بیرجند استان هنگام کنترل محور‌های فرعی شهرستان بیرجند به ۳ عابر پیاده که در تاریکی شب در حال تردد بودند مشکوک شدند و به آنان دستور ایست دادند.

سرهنگ شاهوردی افزود: عابران پیاده با مشاهده پلیس و رها کردن کوله‌ها اقدام به فرار کردند که با تلاش مأموران در نهایت یک متهم دستگیر و ۲ متهم با استفاده از تاریکی شب متواری و از دید مأموران خارج شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان این که عملیات پلیس برای دستگیری متهمان متواری شده ادامه دارد، گفت:  مأموران در بازرسی تکمیلی از کوله پشتی‌های رها شده، ۷۸ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

 

 

 

 

 

بمناسبت دهه فجر؛

۲۰ عنوان برنامه توسط هلال احمر در خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: بیش از ۲۰ عنوان برنامه به مناسبت دهه فجر در استان اجرا می‌شود افتتاح خانه های هلال، اعزام کاروان سلامت و برگزاری دوره های آموزشی از جمله این برنامه‌ها است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمدرضا رضایی در نشست شورای معاونین هلال احمر استان، بیان کرد: با افتتاح سه خانه هلال در شهرستان های بیرجند، فردوس و زیرکوه مجموع خانه های هلال در سطح استان خراسان جنوبی با هدف ارائه آموزش های همگانی و اولیه امداد و نجات به ۱۹۵ خانه می رسد.
وی با بیان اینکه خانه‌های هلال با محوریت داوطلبانه اداره می‌شوند، افزود: راه اندازی خانه های هلال زمینه مناسب برای برگزاری دوره های آموزش همگانی در بخش خدمات اولیه امداد و نجات را برای روستاییان در زمان وقوع حوادث فراهم می‌کند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به برنامه های جمعیت هلال احمر استان طی ایام دهه فجر، عنوان کرد: اجرای کمپین آموزشی خانه های هلال، دیدار اعضای جوانان هلال احمر با مادران شهید، فراخوان عضویت، همراهی اعضای جوانان در سطح مدارس در خصوص اجرای برنامه زنگ انقلاب، جشن انقلاب در مجتمع های دانش آموزی زیرکوه و قاین و همچنین دیدار با نماینده ولی فقیه، امامان جمعه و خانواده شهدا از اهم برنامه های دهه فجر است.
وی با بیان اینکه ارائه آموزش همگانی، مقابله و پاسخگویی به سوانح دو وظیفه اصلی هلال احمر است، گفت: در این راستا سه دوره تخصصی امداد و نجات و توان افزایی در ۲۴ پایگاه امدادی بین شهری همزمان با دهه فجر در سطح استان برگزار خواهد شد.
رضایی با اشاره به اینکه خدمت‌رسانی و ارتقاء سطح سلامت خانواده‌ها از مهم ترین اولویت های هلال احمر به ویژه در ایام کرونا است، افزود: اعزام کاروان سلامت، برپایی ایستگاه سلامت در محل نماز جمعه، برپایی ایستگاه سلامت و نقاشی در مسیر راهپیمایی و همچنین اجرای طرح سلامتگر مدرسه از جمله برنامه های هلال در دهه فجر است.
به گفته وی برگزاری مسابقه کتاب خوانی “چرا انقلاب کردیم” ، مسابقه دلنوشته های انقلابی، برگزاری اردوی جهادی خدمت در شهرستان قاین، افتتاح کانون های دانش آموزی در شهرستان ها، و افتتاحیه طرح دادرس از دیگر برنامه های هلال احمر استان در دهه فجر است.

دومین یادواره «رفیق خوشبخت ما» در خراسان جنوبی آغاز شد/رتبه سوم کشوری در میزان مشارکت

مراسم افتتاحیه دومین یادواره «رفیق خوشبخت ما» در دو بخش جشنواره فرهنگی، ادبی و هنری با محور سردار سلیمانی و بخش چلچراغ برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدرضا رضایی اظهار داشت: مراسم افتتاحیه دومین یادواره «رفیق خوشبخت ما» با هدف ترویج روحیه نوع‌دوستی و بزرگداشت خدمات سردار شهید قاسم سلیمانی در جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.
وی با بیان اینکه این یادواره با هدف ترویج روحیه نوع‌دوستی و بزرگداشت خدمات سردار شهید قاسم سلیمانی در جمعیت هلال احمر برگزار شده است، افزود: سازمان جوانان جمعیت هلال احمر براساس وظیفه و اهداف بشردوستانه خود با این نگاه که عملکرد سردار سلیمانی بشردوستانه بود و بشردوستی سردار در همه فعالیت‌ها محرز است، جشنواره «رفیق خوشبخت ما» را برای اولین بار طی سال گذشته برگزار کرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شش هزار و ۱۸۴ نفر از استان خراسان جنوبی در این جشنواره شرکت داشته اند، گفت: جوانان خراسان جنوبی رتبه سوم کشوری را در میزان مشارکت در اولین دوره این جشنواره کسب کرده اند.
وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی چهار مقام برتر کشوری در رشته های پادکست، دلنوشته، فیلم کوتاه و نقاشی کسب کرده اند، عنوان کرد: هفت هزار و ۴۰۴ نفر نیز در طرح چلچلراغ نیز شرکت کرده اند.
رضایی با اشاره به محور فعالیت های پویش ملی چلچراغ، بیان کرد: نذر اعمال مذهبی، نذر اعمال فرهنگی، نذر اعمال بشردوستانه، نذر خدمات داوطلبانه و نذر طرح های ابتکاری و خلاقانه از محورهای این پویش است.
وی ادامه داد: شرکت کنندگان می توانند آثار خود را با مراجعه به سایت سازمان جوانان هلال احمر به آدرس http://javanan.rcs.ir  ارسال کنند.

«نخعی» مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی شد/۲

طی حکمی از سوی استاندار خراسان جنوبی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری منصوب شد.

«جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی با صدور حکمی، «حسین رضا نخعی» را به سمت مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری منصوب کرد.

“حسین‌رضا نخعی” متولد سال ۱۳۵۵ و دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، عناوین مسئول صدور پروانه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی معاونت صنایع توسعه روستایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، کارشناس دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی استانداری، کارشناس دبیرخانه ستاد تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی استانداری، رییس دفتر معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استانداری و کارشناس پیگیری حوزه معاونت برنامه‌ریزی استانداری (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی) را در کارنامه دارد.

همکاری با دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، کارشناس امور روستایی و دهیاری‌های دفتر امور روستایی استانداری، بخشدار سده (شهر آرین‌شهر) شهرستان قاینات، بخشدار بخش مرکزی شهرستان خوسف، کارشناس امور تقسیمات کشوری استانداری، مسئول دبیرخانه احزاب و تشکل‌های سیاسی و صنفی استانداری و مسئول دبیرخانه کمیسیون کارگری شورای تامین استانداری از دیگر سوابق اجرایی وی است.

پیش از این “عباسعلی بهاری” از سال ۱۳۹۸ مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی بود.

 

 

 

 

مسجدی که نقطه آغاز تحرکات انقلابی شد/۷

مسجد آیت‌الله آیتی یکی از مساجد قدیمی در شهر بیرجند بوده که نقش بسیار زیادی در شکل‌گیری مبارزات انقلابی در بهمن‌ماه ۵۷ و قبل از آن داشته است.

مسجدی که نقطه آغاز تحرکات انقلابی شد

به گزارش فارس اگر نگاهی به صفحات تاریخ ایران بیاندازیم به طور واضح به نقش مساجد در تحولات سیاسی در ادوار مختلف پی می‌بریم.

درجریان انقلاب اسلامی ایران نقش مؤثر مساجد در تحولات سیاسی بر هیچ کس پوشیده نبوده به طوری که مساجد زمینه‌ساز گسترش، تعمیق و تثبیت این جریانات و تحولات انسانی بوده‌اند.

مساجد با حضور ائمه جماعات هسته‌های اولیه شکل‌گیری نهضت انقلاب اسلامی بوده و بسیاری از جنبش‌هایی که در دوران پیش از انقلاب بر علیه رژیم شاهنشاهی شکل گرفته از کانون مساجد بوده است.

یکی از مساجد قدیمی شهر بیرجند که تقریبا در جنوب شهر قرار گرفته و نقش فراوانی در دوران انقلاب در این شهر داشته «مسجد آیت‌الله آیتی» است.

بسیاری از راهپیمایی‌ها و تظاهرات‌ زمان انقلاب جنوب خراسان از این مسجد آغاز گردید که از نمونه‌های آن می‌توان به راهپیمایی بعد از نماز عید فطر در ۱۳ شهریورماه ۱۳۵۷ ، راهپیمایی ۲۸ آبان‌ماه ۵۷ همزمان با عید سعید غدیرخم وتحصن بانوان در مقابل مسجد آیتی در تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه ۵۷ همزمان با سالروز کشف حجاب رضاخانی اشاره کرد.

آری این وقایع که در تاریخ بیرجند به ثبت رسیده نقطه آغازین آنها مسجدی بوده که نه تنها جنبه دینی داشته بلکه همراه با مردم در بخش سیاسی جامعه نیز نقش‌آفرینی داشته است.

مسجد آیتی مکان آغازین جنبش‌های مردمی علیه رژیم شاه

«سید حسین اصغری» یکی از انقلابیون بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند با اشاره به بخشی از خاطرات دوران پیش از پیروزی انقلاب اظهارداشت: مسجد آیت‌الله آیتی در آن دوران از مکان‌هایی بود که مردم برای راهپیمایی و تظاهرات علیه رژیم شاه در قالب دسته‌های بزرگ جمع و در واقع این مکان نظقه آغازین حرکت‌های انقلابی بود.

وی تصریح کرد: روز ۲۱ بهمن ۵۷ دوباره در بیرجند تظاهراتی صورت گرفت و مردم از مسجد آیت‌الله آیتی به راه افتادند و از سه راه اسدی به سمت خیابان جمهوری و بعد از آن به سمت میدان امام حرکت کردند.

اصغری ادامه داد: همچنین روز ۲۲ بهمن‌ماه سال ۵۷ که مصادف با گرفتن شهربانی بود از سمت مسجد آیتی این حرکت آغاز شد به طوری که به خاطر می‌آورم در آن روز از سمت مسجد آیت‌الله آیتی دوباره به راه افتادیم و مسیرهای روزهای قبلی را طی کردیم که من به همراه شهید رجبعلی آهنی، شهید سید علی راشدی، آقایان نوربخش، محمود ساکی و تعداد زیادی از دوستانم بودم و در سطح شهر دور می‌زدیم که یک لحظه شهید سید علی راشدی گفت در همه شهرهای بزرگ شهربانی و پادگان‌ها را گرفته‌اند، چرا ما هیچ کاری نمی‌کنیم. بیایید ما هم برویم شهربانی و پادگان را بگیریم.

وی اضافه کرد: محل فرماندهی انقلاب در آن دوران در بیرجند دو مسجد جامع پایین شهر و مسجد آیت الله آیتی بود و یکی از افرادی که برای آگاهی بخشی به مردم در آن دوران در مسجد آیت‌الله آیتی سخنرانی می‌کرد شهید سید احمدی رحیمی بودند.

اصغری یادآور شد: همچنین برنامه‌ریزی برای بسیاری از آموزش‌های نظامی و دریافت اطلاعات در مورد حرکات انقلابی در سایر نقاط کشور در مساجد صورت می‌گرفت.

مسائل برجسته مبارزاتی در بیرجند در تجمعات مساجدر قم خورد 

«محمدباقر کمیلی» یکی دیگر از مبارزان انقلابی و از فعالان سیاسی بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: مساجد  در دوران انقلاب علاوه بر نقش و جایگاه دینی خود نقش هدایت مردم را نیز داشت.

وی با اشاره به اینکه در این دوران بسیاری از سخنرانی‌های هدایت‌گر و کارساز برای انجام راهپیمایی و تظاهرات علیه شاه خائن و حمایت از امام خمینی(ره) در مساجد انجام می‌گرفت، افزود: یکی از این مساجد که در دوران انقلاب در بیرجند بسیار اهمیت داشت « مسجد آیت‌الله آیتی» بود که نقش کلیدی در جریان انقلاب داشته است.

کمیلی به فعالیت‌های سیاسی خود در بهمن‌ماه ۵۷ در شهر بیرجند اشاره داشت و یادآور شد: به طور مشخص و مرتبط با منطقه بیرجند، ۱۰ شب پی در پی از ۱۲ بهمن تا ۲۲ بهمن سال ۵۷ در محوری‌ترین اجتماع سیاسی و مبارزاتی که درمسجد آیتی برگزار می‌شد، سخنران این جلسات من بودم و مسائل برجسته مبارزاتی در این شهر هم در همین تجمع‌ها رقم می‌خورد.

اعلامیه های امام فساد و دودمان خاندان علم را در بیرجند برچید

محمد مهدی گنجی فرد (عضو حزب موتلفه و جامعه اصناف خراسان جنوبی) از مبارزان  انقلابی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان این که اعلامیه های انقلاب از طریق حجت الاسلام شهید شهاب، حجت الاسلام کمیلی و حجت الاسلام باقری به مردم خراسان جنوبی می رسید و آنها در جلسات مختلف پیام امام را برای مردم می خوانند، گفت: مسجد آیتی کنونی، خیابان جمهوری اسلامی و خیابان شهدا پاتق اصلی تظاهر کنندگان خراسان جنوبی بود.

وی بیان داشت: مردم همواره در جلوی مسجد آیتی و ژاندارمری قدیم بیرجند تجمع کرده و شعار مرگ برشاه، درود بر خمینی و الله اکبر سر می دادند و نیروهای ژاندارمری که وابسته به حکومت پهلوی بودند با ماسک و صورت پوشیده و گاز اشک آور و سلاح به مردم حمله کرده و سعی می کردند با سرکوب مردم و کتک کاری با ایجاد وحشت مانع تظاهرات مردم شوند اما جوانان به رغم این شکنجه ها باز صبح روز بعد در راهپیمایی ها شرکت می کردند.

وی با بیان این که مدارس و مساجد و هیئت های عزاداری به خصوص در ماه محرم بدنه اصلی مبارزین انقلابی را در استان شکل می دادند،بیان داشت: خاندان علم به هر شکلی که شده می خواستند جلوی تظاهرات مردم بیرجند را گرفته و در نظر شاه بیرجند را یکی از نقاط امن برای حکومت پهلوی جلوه دهند.

وی ادامه داد: اما مردم با خراب کردن طاق نصرت ها برای ورود شاه و پایین کشیدن عکس شاه در یک سال آخر مانده به انقلاب مانع سفر شاه به بیرجند شدند.

گنجی فر با اشاره به این که حجت الاسلام شهید شهاب، حجت الاسللام کمیلی ، عارفی و باقری از سخنرانان اصلی برای مبارزان انقلابی در استان بودند، گفت: حکومت پهلوی و خاندان علم بارها سعی کردند این سخنرانان را ترور کنند ولی با همکاری مردم وحمایت نیروهای انقلابی موفق به انجام این کار نشدند.

وی از فراری دادن نظامیان طرفدار انقلاب توسط گروه های مبارز انقلابی به خصوص نسل جوان خبرداد و افزود: با فرار شاه مردم با همکاری هم زمینه آزادی بسیاری از زندانیان سیاسی را از زندان مرکزی بیرجند فراهم کردند.

 

 

 

ارتقای ۲ پله‌ای اعتبارات خراسان جنوبی در بودجه ۱۴۰۱

ارتقای ۲ پله‌ای اعتبارات خراسان جنوبی در بودجه ۱۴۰۱

 سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: اعتبارات استان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با ۲ پله صعود از رتبه ۲۳ به ۲۱ ارتقا پیدا کرد در حالی که ما در این استان، کمترین جمعیت را دارا هستیم.

حمید جهانشاهی افزود: مقایسه اعتبارات و درآمدهای مصوب خراسان جنوبی با سایر استان‌ها و رصد جایگاه استان همواره در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بوده است.

وی بیان کرد: برای مثال مقایسه استان خراسان جنوبی با GDP کمتر از نیم با استان تهران با GDP بالای ۲۲ قیاس مع‌الفارغ است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: همچنین در بخش اعتبارات توازن منطقه‌ای که با نگاه بالا بردن میانگین شاخص‌های توسعه در استان‌های کمتر توسعه‌یافته تعریف می‌شود، رتبه ۱۸ و در بخش اعتبارات سه درصد نفت حائز رتبه ۱۳ در کشور هستیم.

وی عنوان کرد: در بخش درآمدهای استانی، کارگروه درآمد و تجهیز منابع استانی که دبیرخانه آن در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مستقر است به‌صورت مداوم وضعیت درآمدهای مصوب و میزان تحقق درآمدها به تفکیک دستگاه‌های اجرایی و نیز جایگاه استان را در میان ۳۱ استان رصد می‌کند.

جهانشاهی افزود: ارقام درآمدهای استان در دهه گذشته نشان می‌دهد که خراسان جنوبی همواره کمتر از سه درصد درآمدهای کشور را وصول کرده در حالی که با نگاه حمایتی دولت‌ها همواره بیش از ۲ درصد اعتبارات کشور سهم ما بوده است.

وی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ بودجه‌ای متفاوت با سنوات گذشته بوده و هرگونه تحلیل در این حوزه نیازمند ملاحظاتی است گفت: از جمله مهمترین موضوعات در بودجه سال آتی، تاسیس و راه‌اندازی صندوق‌های پیشرفت و عدالت در استان‌ها با کف اعتباری ۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: بودجه سال آتی ساز و کاری مشابه صندوق توسعه ملی اما در مقیاس استانی خواهد داشت و اعتبارات دولتی را با منابع بخش خصوصی اهرم کرده و در این رابطه اختیارات ویژه‌ای به استان‌ها داده خواهد شد.

وی گفت: تمامی پروژه‌های ملی و استانی ویژه پیش‌بینی نشده در قانون به استان‌ها واگذار می‌شود که مبادله موافقت‌نامه، نظارت و هزینه‌کرد آن با استان خواهد بود؛ اختیاری که در هیچ کدام از دولت‌های قبل به استان‌ها داده نشده بود.

جهانشاهی با قدردانی و بیان اینکه همواره مقام معظم رهبری و مدیران پرتلاش کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی نگاه ویژه‌ای به این منطقه داشته‌اند افزود: امیدواریم با تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تبدیل آن به قانون، در آینده نزدیک و در دولت انقلابی و مردمی، شاهد خبرهای امیدبخشی برای مردم این استان به‌ویژه درخصوص توسعه همه‌جانبه خراسان جنوبی باشیم.

خراسان جنوبی با حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت از این نظر بیست و هشتمین استان کشور است و به لحاظ وسعت نیز سومین استان پهناور بعد از کرمان و سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود.

 

 

 

افزایش شهر‌های قرمز؛

۶ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز/۲-۳

بر اساس آخرین رنگبندی ۶ شهر خراسان جنوبی در وضعیت قرمز قرار دارد.

بر اساس آخرین رنگ بندی شیوع کرونا شش شهرستان بیرجند، فردوس، نهبندان، سربیشه، سرایان و بشرویه در وضعیت قرمز قرار دارد.
 شهرستان های طبس، قائنات، زیرکوه و درمیان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.
هم اکنون تنها شهرستان خوسف در وضعیت زرد قرار دارد.

فوت ۲ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

همچنین در آزمایش های شبانه روز گذشته، ۸۷۳ مبتلای جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی گفت: در شبانه روز گذشته از ۴۹۴ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۳۳۷ بیمار و از ۱ هزار و ۴۳ آزمایش سریع ۵۳۶ مورد مثبت جدید کرونا و  درمجموع ازهزار و ۵۳۷ آزمایش ملکولی و سریع  ۸۷۳ مورد جدید کرونا شناسایی شدند.
شریف زاده افزود: از این تعداد ۳۳۱ مورد از بیرجند، ۲۳ مورد از بشرویه، ۲۹ مورد از خوسف، ۱۱ مورد از درمیان، ۷۰ مورد از زیرکوه، ۶۳ مورد از سرایان، ۴۴ مورد از سربیشه، ۱۱۲ مورد از طبس، ۶۱ مورد از فردوس، ۹۸ مورد از قائنات و ۳۱ مورد از نهبندان شناسایی شدند.
وی گفت: در حال حاضر ۱۸۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۷ نفر کرونا مثبتند.
دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی گفت: از این تعداد ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی ۲ نفر وخیم گزارش شده است.
شریف زاده افزود: در شبانه روز گذشته ۲ موردجدیدی از فوت ناشی از کرونا در استان انفاق افتاد و تعداد فوتی‌های این بیماری به هزار و ۲۸۹ نفر رسید.

 

آموزش مدارس در ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی غیرحضوری

علاوه بر این آموزش مدارس ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی جز شهرستان خوسف غیرحضوری است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: بر اساس صورت جلسه مکتوب ستاد استانی مبارزه با کرونا فقط آموزش در شهرستانهای قرمز و نارنجی تا اطلاع ثانوی غیرحضوری است.

محمدعلی واقعی گفت: بر اساس بند ۶ صورت جلسه ستاد مبارزه با کرونا و طبق رنگ بندی اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان، خدمات آموزشی و تربیتی تمام مهدکودک ها، کلاس‌های حضوری پیش دبستانی و مدارس دوره‌های ابتدایی متوسطه اول و دوم و آموزشگاه‌های علمی و زبان شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز و نارنجی قراردارند؛ تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: حضور کادر اجرایی و اداری در تمامی مدارس الزامی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بنیاد نخبگان خراسان جنوبی:

بنیاد نخبگان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی/ ۴۷۶ نخبه استان زیر چتر پوشش های بنیاد نخبگان

احمدی زاده گفت: تاسیس بنیاد نخبگان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و هم اکنون در خراسان جنوبی ۴۷۶ نخبه تحت پوشش حمایت های این بنیاد قرار دارند.

سید سعیدرضا احمدی زاده رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، با اشاره به اینکه بنیاد نخبگان به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی مطرح است، اظهارکرد: بنیاد ملی نخبگان مرجعی برای شناسایی، جذب و حمایت مادی و معنوی از نخبگان است که با حمایت های خاص مقام معظم رهبری، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس و به مرکزی تبدیل شد که اولویت اول آن جذب، حفظ و بکارگیری نخبگان و پشتیبانی از آنها در راستای ارتقای تولید علم، فناوری و پیشبرد توسعه فرهنگی و علمی کشور است.

وی افزود: ایده تاسیس بنیادی برای رسیدگی به مسایل گوناگون نخبگان کشور، برای نخستین برابر با رهنمودهای مدبرانه مقام معظم رهبری در دیدار ایشان با برخی از نخبگان دانشگاهی در مهرماه سال ۱۳۸۳ شکل گرفت.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار؛ خطاب به مسئولین ارشد کشور فرمودند: «من در مورد خاص نخبگان این طور به نظرم می رسد که ما یک بنیاد نخبگان لازم داریم … ما باید یک بنیاد درست کنیم که زیر نظر ریاست جمهوری باشد؛ چون بهترین جا آنجاست. حتی دستگاه های وزارتی هم برای اینکار کافی نیست؛ چون اینکار فراتر از کار یک وزارتخانه است».

وی گفت: از زمان تاسیس بنیاد ملی نخبگان تاکنون، مهمترین و تنهاترین پشتوانه و حامی نخبگان هم شخص رهبر معظم انقلاب است که در هیچ زمانی نخبگان را تنها نگذاشتند. به طوری که ایشان در دیدار  ۲۸ مهر ماه ۱۳۹۵ با نخبگان فرمودند: “بنده در دفاع از جامعه نخبگان و از حرکت علمی کشور تا نفس دارم ذره ای کوتاه نخواهم آمد و میدانم این حرکت، حرکت با برکتی است و ان شاء الله عاقبت به خیر است.”

وی اظهارکرد: برابر چشم انداز ترسیم شده برای بنیاد ملی نخبگان بر اساس سند چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی نخبگان (در دو طیف مستعدان برتر و نخبه)، جذب، حفظ و به‌کارگیری و پشتیبانی از آنان در راستای ارتقاء تولید علم، فناوری، هنر، ادب و فرهنگ و توسعه علمی و متوازن کشور و احراز جایگاه برتر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه، از اهداف غایی بنیاد ملی نخبگان محسوب می‌شوند.

تاسیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی در سال ۱۳۸۹

وی با اشاره به اینکه دفاتر استانی بنیاد ملی نخبگان نیز، با هدف استفاده از ظرفیت‌های موجود و تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط استانی در جهت تحقق و اجرای اهداف کلان بنیاد ملی نخبگان و پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌های مصوب آن، تحت نظارت بنیاد ملی نخبگان فعالیت می‌کنند، گفت: بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی نیز به عنوان نهمین دفتر استانی بنیاد ملی نخبگان، در سوم آذرماه ۱۳۸۹ افتتاح شد.

وی ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان بر اساس اقدامات تکلیفی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، با کمک سایر نهادهای کشور، تسهیلات متنوعی را برای اقشار مختلف اجتماع نخبگانی در سطوح مختلف فراهم آورده است. تسهیلات بنیاد به واسطه سوابق فعالیت­‌های نخبگانی هر فرد شامل سوابق آموزشی، پژوهشی، افتخارات و سایر فعالیت­‌های فرهنگی و اجتماعی به وی اعطا می‌شود.

وی بیان کرد: از جمله این تسهیلات و حمایت‌ها شامل جوایز تحصیلی دانشجویی به دانشجویان صاحب استعدادهای برتر و پشتیبانی از پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، اعطای تسهیلات جهت انجام فرصت‌های مطالعاتی و کمک هزینه مقالات به مشمولین جوائز بنیاد، اعطای تسهیلات مربوط به مشمولان نظام وظیفه دانشگاهی، غیر مقیم و فناور، اعطای اعتبار پژوهشی به مخترعان و نوآوران، تسهیل استفاده از امکانات پژوهشی موجود در استان بومی نخبگان، اعطای وام خرید مسکن ویژه نخبگان در تمام سطوح، اعطای تسهیلات مربوط به سبد اشتغال نخبگان، جذب در دستگاه‌های اجرایی، اعطای کمک هزینه به مراکز جذب نخبگان، اعطای جایزه علمی شهید دکتر چمران به دوره های پسا دکتری و … است.

افزایش نخبگان تحت پوشش بنیاد از ۲۴ به ۴۷۶ نفر

وی با بیان اینکه بنیاد نخبگان خراسان جنوبی در ابتدای افتتاح در سال ۱۳۸۹، تعداد ۲۴ نخبه تحت پوشش داشت، گفت: هم اکنون تعداد نخبگان تحت پوشش این بنیاد به حدود ۴۷۶ نفر رسیده است که شامل ۶۰ نفر رتبه‌های برتر کنکور‌های سراسری و آزمون‌های جامع، ۳۰ نفر المپیاد‌های دانش آموزی و دانشجویی، ۳۰ نفر جشنواره‌های مورد حمایت بنیاد، ۶۰ نفر از برگزیدگان طرح شهید احمدی روشن،۶ نفر استادیاران جوان، ۱۱۳ نفر برگزیده جوایز تحصیلی،۶۳ نفر مخترع سطح ۳، ۵ نفر برگزیده مسابقات ملی مهارت و ۱۱۴ نفر حائز تسهیلات نظام وظیفه تخصصی هستند.

وی اظهارکرد: از جمله تسهیلات و حمایت‌های بنیاد نخبگان استان می‌توان به معرفی ۵۰ نفر به بنیاد نخبگان نیرو‌های مسلح جهت استفاده از تسهیلات انجام پروژه سربازی به جای خدمت نظام وظیفه، ۵ جایزه دانش آموختگی برتر و استادیاران جوان، ۱۱۳ جایزه تحصیلی به دانشجویان، ۳۰ جایزه دانش آموزی المپیادی برتر استان، ۸۰ فقره وام مسکن ۱۵۰۰ میلیون ریالی تصویب شده، معرفی ۳۵ طرح جهت تجاری سازی در جشنواره‌های بنیاد، معرفی بیش از ۳۰ نفر از مخترعین به پارک علم و فناوری جهت دریافت تسهیلات اشاره کرد.

وی یادآور شد: همچنین تسهیلات بنیاد نخبگان به دو دسته دانش آموختگان و دانشجویان تقسیم می شود که در تسهیلات دانشجویی می‌توان به مواردی، چون جوایز تحصیلی و طرح شهید احمدی روشن اشاره کرد. در تسهیلات دانش آموختگان هم می توان به مواردی همچون پروژه به جای خدمت سربازی، بورس تحصیلی احدی در مقطع دکترا و تسهیلات جذب در موسسات علمی و دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد.

 

 

ثبت اثر طبیعی کال سردر خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی

اثر طبیعی کال سردر شهرستان طبس خراسان جنوبی در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستیثبت اثر طبیعی کال سردر خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی استان گفت: مجموعه طبیعی و تاریخی کال (دره) سردر در ۲۵ کیلومتری شرق طبس و در دل رشته‌کوه شتری قرار دارد.

زهرا رضایی ملکوتی افزود: کال سردر در دو قسمت، یکی منطقه کوهستانی (رشته‌کوه شتری) و دیگری دشت طبس پدید آمده است.

به گفته وی با توجه به وجود سنگ‌های مختلف در این منطقه  شامل سنگ‌آهک، دولومیت، شیل، مارن، ماسه سنگ، کنگلومرا، نهشته‌های آبرفتی و … توپوگرافی منطقه، سیمای بسیار واضحی بصورت کوهستان‌های مرتفع، تپه ماهور، دشت و دره‌های عمیق را پدید آورده است.

وی گفت: کال سردر از دامنه‌های مرکزی رشته‌کوه شتری از کوهی به نام اژدر کوه و چشمه قنبر شروع شده و در طی مسیر توسط شاخه‌های فرعی و متعددی تغذیه می‌شود و رودخانه دائمی سردر در بستر این دره جریان دارد.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: طول این رودخانه از محل چشمه قنبر تا دشت طبس (جایی که دره خاتمه پیدا می‌کند) ۲۸ کیلومتر است که از این مسافت، ۱۶ کیلومتر آن در رسوبات آبرفتی است.

وی گفت: ارتفاع دیواره‌های کال سردر در بخش‌های کوهستانی حدود ۱۵۰ متر و در نهشته‌های آبرفتی ۴۵ تا ۵۰ متر است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان گفت: به دلیل ساخت سد نهرین در پایین دست روستای مهربانی، آب رودخانه به سد نهرین منتقل شده و از این سد، به طبس منتقل می‌شود و این رودخانه سرمنشاء اصلی حیات برای شهر طبس است و جریان اصلی آب باغ گلشن نیز از رودخانه کال سردر تأمین می‌شود.

رضایی ملکوتی افزود: از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی این دره می‌توان به دستکند‌ها و چشمه آبگرم مرتضی علی، آبشار و چشمه‌های زیبا و تاق زیبای شاه‌عباسی با قدمت دوران صفویه اشاره کرد.

قدمت این پدیده زیبای زمین‌شناسی مربوط به دوره کواترنری (۲.۵ میلیون سال قبل تا عهد حاضر) است.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌ جنوبی:

همراهی با نظام و ولایت یکی از نکات برجسته علمای دین است/

همراهی با نظام و ولایت یکی از نکات برجسته علمای دین است

ایسنا/خراسان جنوبی قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌ جنوبی گفت: همراهی با نظام و ولایت یکی از نکات برجسته علمای راستین دین از جمله آیت الله صافی گلپایگانی بوده که این همراهی‌ها منشا خیر و برکات برای نظام و انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی، شامگاه جمعه ۱۵ بهمن ماه در مراسم شهادت امام هادی (ع) و بزرگداشت مرجع عالیقدر آیت الله صافی گلپایگانی که از طرف نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در محل مسجد امام حسین (ع) بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: این عالم بزرگ در موقعیت‌های مختلف به میدان آمدند و نایب امام زمان (عج) را همراهی و یاری کردند.

به گزارش ایسنا، وی گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و در تدوین قانون اساسی نقش علمای دین از جمله شخصیت بزرگوار آیت الله صافی گلپایگانی بسیار پررنگ و موثر است؛ آیت الله صافی گلپایگانی در زمینه تبیین قانون اساسی سخنان خاص دارد که مشروعیت نظام و ولایت است.

وی با بیان اینکه این شخصیت بزرگوار مورد اعتماد امام راحل بود، گفت: ایشان در دو دوره مجلس خبرگان رهبری و در شورای نگهبان نقش اساسی داشتند و سال‌ها در شورای نگهبان رکن اصلی این شورا محسوب می‌شدند.

نوفرستی اظهار کرد: در دوران مقام معظم رهبری همراهی مراجع، علما و همراهی خواص جبهه حق برای تحکیم نظام و انقلاب با این همه همجه‌های دشمنان یک مساله مهم است.

وی گفت: درخصوص جایگاه علمی هم کتاب «سلسه مباحث امامت و مهدودیت» که مورد تایید و تاکید علمای داخل و خارج است، نشانگر جایگاه مهم این شخصیت بزرگوار است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با اینکه دهه فجر یادآور غلبه اسلام بر طاغوت و کفر است، افزود: این انقلاب حاصل جانفشانی بزرگ امام راحل، شهدا و مردم است و همه باید تاریخ، اهداف و آرمان‌های انقلاب را به‌خوبی بشناسیم و به‌خوبی تبیین کنیم.

نوفرستی یادآور شد: برای ترویج اسلام از زمان ائمه اطهار (ع) و بزرگان و علمای دین تاکنون تلاش‌های زیادی صورت گرفته و پس از تلاش‌ها و زحمات علمای اسلام در طول تاریخ این نهضت بزرگ انقلاب به دست بزرگمرد تاریخ، امام خمینی (ره) رقم خورد.

 

 

 

سهم اندک ابتلا به کرونا در میان تزریق کنندگان دز سوم واکسن/۲-۳

سهم اندک ابتلا به کرونا در میان تزریق کنندگان دز سوم واکسن

جنوبی دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: تشدید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمعات، رعایت فاصله گذاری و تهویه مناسب محیط و تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، موثر است.

غلامرضا شریف زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در آزمایش‌ها تاکنون ۱۱۵۲ مبتلای جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.

وی با بیان اینکه بیشترین بیماران این مدت مربوط به شهرستان‌های بیرجند، طبس و قائنات بوده است، افزود: در این مدت موردی از فوت کرونا در استان گزارش نشد و تعداد فوتی ها همان هزار و۲۸۷ نفر است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی تصریح کرد: هم اکنون نیز ۱۹۴ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۹۲ نفر آن‌ها مبتلا به کرونا هستند که حال دو نفر از آنان وخیم است.

وی بیان کرد: تا کنون ۵۶۴ هزار و ۴۸۴ نفر دز اول، ۵۱۰ هزار و ۲۷۰ نفر دز دوم، و ۱۶۵ هزار و ۳۸۱ نفر دز سوم را در استان تزریق کرده‌اند و در مجموع تا کنون یک میلیون و۲۴۰ هزار و ۱۳۵ دز واکسن کرونا در استان تزریق شده است؛ تنها ۲۳ درصد از افراد واجد شرایط در سطح استان دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

شریف زاده یادآور شد: تشدید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمعات، رعایت فاصله گذاری و تهویه مناسب محیط و تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، موثر است.

مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند: بیشتر بستری‌های کرونا در شرایط شیوع امیکرون، افرادی هستند که یا اصلا واکسن نزده‌اند و یا ۳ مرحله آن را تکمیل نکرده‌اند و مشخصا ابتلا در مواردی که واکسیناسیون دو نوبت و به ویژه سه نوبت را داشته‌اند بسیار خفیف است.

بر اساس آخرین رنگبندی شش شهر خراسان جنوبی در وضعیت قرمز قرار دارد که شامل؛ بیرجند، فردوس، نهبندان، سربیشه، سرایان و بشرویه هستند. شهرستان‌های طبس، قائنات، زیرکوه و درمیان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند. هم اکنون تنها شهرستان خوسف خراسان جنوبی در وضعیت زرد قرار دارد.

 

 

 

 

فیلم‌های جشنواره فجر در خراسان جنوبی با استقبال مردم مواجه شد/۲-۷

فیلم‌های جشنواره فجر در خراسان جنوبی با استقبال مردم مواجه شد

 معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در اولین روز از اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فجر در خراسان جنوبی شاهد استقبال بالای مردم از فیلم‌های “هناس” و “خائن کشی” بودیم.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم افزود: روز جمعه ۱۵ بهمن ماه، فیلم‌های “هناس” به کارگردانی حسین دارابی و “خائن کشی” به کارگردانی مسعود کیمیایی در مرکز استان اکران شد.

وی از رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در سینما بهمن و سینما فردوسی بیرجند خبر داد و گفت: شرایط برای حضور علاقه‌مندان به فیلم‌های جشنواره فجر به‌خوبی فراهم شده و امیدواریم این نشاط و اشتیاق را در روزهای آتی جشنواره نیز شاهد باشیم.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین فیلم‌های “ماهان” به کارگردانی حمید شاه حاتمی و “ملاقات خصوصی” به کارگردانی امید شمس در روز دوم جشنواره (امروز) اکران می‌شود.

وی گفت: “ماهان” در سینما بهمن ساعت ۱۸ و در سینما فردوسی ساعت ۲۰:۳۰ همچنین “ملاقات خصوصی” در سینما فردوسی ساعت ۱۸ و در سینما بهمن ساعت ۲۰:۳۰ به نمایش در می‌آید.

خراسان جنوبی برای هشتمین دوره متوالی همزمان با سراسر کشور میزبان جشنواره فیلم فجر است که از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار می‌شود.

۱۶ فیلم در هشتمین دوره جشنواره استانی فیلم فجر در سینما فردوسی و سینما بهمن بیرجند اکران می‌شود و اکران هر کدام از فیلم‌ها در ۲ سانس (ساعت‌های ۱۸ و ۲۰:۳۰) در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

تاملی بر دستاورد های انقلاب اسلامی در شهرستان بشرویه؛

انقلاب توسعه زیر ساخت ها در بشرویه / دستاوردهای انقلاب در حوزه های مختلف به نسل جوان کشور معرفی شود

فرماندار بشرویه با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب در حوزه های مختلف باید به نسل جوان کشور معرفی شود،گفت: مهم ترین دستاورد انقلاب در شهرستان بشرویه توسعه زیرساخت های در بخش های مختلف بوده است.

علی شفیعی فرماندار بشرویه در گفتگو با خبرنگار خاورستان در رابطه با مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار داشت: مهم ترین دستاورد مربوط به توسعه زیرساخت ها در بخش های مختلف آب ، برق، گاز، تلفن، بهداشت، راه و…. بوده است.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی ایران موجب رشد و ترقی در تمام نقاط کشور در حوزه‌های مختلف علمی، سیاسی، نظامی و اجتماعی شده است، گفت: این دستاوردها باید به خوبی برای نسل جوان کشور بازگو و تبیین شود.

به گفته وی در همه روستاها تلفن ثابت وجود دارد و بیشتر روستاهای این شهرستان در شرایط فعلی از پوشش تلفن همراه هم بهره مند هستند.

وی بیان داشت: در حوزه های مسیرهای ارتباطی هم در این سال ها پیشرفت های بسیار خوبی داشتیم طوری که مسیرهای دسترسی به همه روستاها که قبل از انقلاب خاکی بود آسفالت شده و در مسیرهای دسترسی به شهرها هم پیشرفت های چشمگیری حاصل شده است.

او با اشاره به این که در حوزه تاسیسات شهری در شهر بشرویه هم اتفاقات چشمگیری رخ داده افزود: ایجاد و راه اندازی کشتارگاه ، توسعه شهرک صنعتی، مجتمع دامپروری، مجتمع گلخانه ای و… در این لیست قرار دارد.

به گفته وی هم چنین بیشتر منابع آبی بعد از انقلاب ایجاد شده و تولیدات کشاورزی به شدت افزایش یافته است و قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

فرماندار بشرویه ادامه داد: توسعه زیر ساخت های شهری و تاسیسات نظیر آب و برق و بهره مندی شهروندان از آب شیرین با بهترین کیفیت در شهر بشرویه و ارسک از دیگر دستاوردهای انقلاب است.

شفیعی تصریح کرد : افزون بر این مخازن آب شربی که در این سال ها در بشرویه، غنی آباد، رقه، کرند و… در کنار چاه های ستاد بحران برای تامین آب شرب ایجاد شده را نیز می توان در کنار دستاوردهای بزرگی که به برکت انقلاب بوده گنجاند.

به گفته وی در حوزه آبخیزداری قبل از انقلاب و بعد از آن هم اقدامات بسیار بزرگی نظیر نهال کاری و ایجاد فضاهای سبز داخل شهر انجام شده است.

وی ادامه داد: در بخش بهداشت و درمان هم پیشرفت های خوبی داشتیم مرکز بهداشت به بیمارستان مجهز با بخش های مختلف تبدیل شده است و بیمارستان جدید هم شروع به کار کرده و فضای ساختمان ساخته و تجهیزات و امکانات آن هم تکمیل شده است.

بالاترین مقام مسئولیتی در شهرستان بشرویه اظهار داشت: در حوزه گردشگری فضاها و تاسیسات گردشگری و خانه های بومی گردی ایجاد شده که جمعیت گردشگری نیز افزایش چشمگیری داشته است.

شفیعی ادامه داد: در حوزه معادن هم قبل از انقلاب معدنی نداشتیم که هم اکنون معادن با ذخایر مختلف طلا، بتونیت و.. با سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال بالا در شهرستان ایجاد شده است.

وی در ادامه به توسعه زیرساخت های ورزشی هم اشاره کرد و افزود: ایجاد ۳ سالن ورزشی شهری و یک سالن ورزشی روستایی و چمن های متعدد روستایی و…. گوشه ای از افزایش زیرساخت های ورزشی است.

به گفته وی در حوزه توسعه زیر ساخت های آموزشی نیز مدارس جدید بعد از انقلاب ساخته شده و مدارس قدیمی جمع شده است و فقط بهسازی دو مدرسه که آن هم بعد از انقلاب ساخته شده در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: در مجموع اقدامات اشاره شده به صورت کلی بیان شد و اگر بخواهیم جزئی به مسائل ورود کنیم باید یک کتاب قطور بنویسیم.

وی با اشاره به این که پیشرفت ها در سال های اخیر هم چشمگیر بوده است افزود: در حوزه اعتبارات هم شاهد رشد ۱۲ اعتبارات در ۴ سال گذشته هستیم طوری که اعتبارات شهرستان در سال ۹۶ حدود ۱۵ میلیارد تومان بوده است که هم امسال این اعتبارات به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: در دو سال گذشته در حوزه مسکن روستایی هم شاهد ساخت هزار و ۲۰۰ مسکن روستایی بودیم که جای حرف زیادی برای گفتن دارد .

به گفته وی طرح الحاقیه توسعه شهر بشرویه هم بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال تصویب و ۵۰ هکتار به محدوده شهر بشرویه اضافه شده است‌.

 

انتهای پیام /۳

 

 

در سومین روز از دهه مبارک فجر محقق شد:

افتتاح آموزشگاه۶ کلاسه سربیشه

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت:مدرسه شش کلاسه محمد امینی آذر شهر سربیشه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی  آموزش و پرورش خراسان جنوبی محمد علی واقعیصبح امروز پنج شنبه همزمان با سومین روز از دهه مبارکه فجر اظهار کرد: این آموزشگاه درزمینی به مساحت ۷۰۹ متر و زیربن ۲۶۵ مترمربع با اعتبار۳.۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به محوطه سازی۳۶ متر مربعی سرویس بهداشتی این آموزشگاه تاکید کرد:  پروژه شش کلاسه آذر شهر سربیشه با مشارکت اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس و خیرین  گرانقدر خانواده امینی آذر احداث و به نام شهید محمد امینی آذر مزین شد.

در این آیین که مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان،نماینده مردم شریف شهرستان های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و تنی چند از مسئولین شهرستانی حضور داشتند، واقعی عنوان کرد؛  در حال حاضر ۱۹۹ پروژه با ۵۰۰ کلاس درس در سطح استان در دست اجرا است،که سهم شهرستان سربیشه ۲۰ پروژه با ۵۷ کلاس درس است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی وی با بیان این که برای  برای این تعداد پروژه در سربیشه مبلغ ۳۷ میلیارد تومان هزینه شده است،بیان کرد:با بهره برداری از آنها۷۵۰۰ متر مربع به فضاهای آموزشی شهرستان مرزی سربیشه افزوده می شود.

 مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود:سهم اعتبارات ملی شهرستان سربیشه در سال جاری بیست و دو ونیم میلیارد تومان بوده که بیشتر از ده درصد سرجمع اعتباری در بین سایر شهرستان های استان است و این  نشان از توجه ویژه به توسعه فضاهای آموزشی در شهرستان سربیشه می باشد.

 به گفته واقعی،میزان اعتبارات تخصیصی در سرفصل استانی مبلغ  ۷۰۰ میلیون تومان بوده که توجه ویژه فرماندار محترم در این خصوص را طلب می نماید.

موقعیت جغرافیایی آرین شهر، یک فرصت بسیار عالی
موقعیت جغرافیایی آرین شهر، یک فرصت بسیار عالی
استاندار خراسان جنوبی، موقعیت جغرافیایی آرین شهر را یک فرصت بسیار عالی خواند و بر استفاده از این فرصت، تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با بیان این مطلب در جمع مردم حاضر در محل میز خدمت برپا شده در  مصلای نماز جمعه آرین شهر خاطرنشان کرد: برای استفاده از این موقعیت باید برنامه ریزی کنید.
وی ادامه داد: تأمین زیرساخت های شهر به عهده مدیران و دستگاه های اجرایی است که باید محقق شود.
به گفته وی؛ بخش عمده ای از کار باید توسط خود شما در مجموعه شهر و از طریق جذب سرمایه گذار انجام شود.
استاندار تصریح نمود: این که آرین شهر در مسیر کریدور جنوب به شمال و محل گذر مسافران و زائران زیادی قرار گرفته را باید مغتنم شمرد.
دکتر قناعت تأکید کرد : مشکلات مطرح شده در جلسه در نشستی به ریاست فرماندار و با حضور بخشدار و مدیران دستگاه‌های اجرایی پیگیری شود و درصورت نرسیدن به نتیجه مثبت برای حل و فصل به استانداری منتقل گردد.
وی در بخشی از صحبت هایش به پیگیری های صورت گرفته درخصوص انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان به استان اشاره کرد و گفت: انتقال آب ۳-۴ سال زمان می برد اما همچنان پیگیر هستیم تا روند اجرای کار شتاب بگیرد.
به گفته وی؛ راه آهن نیز از زیرساخت‌های مهم و از مسایل کلان استان است که با جدیت دنبال می شود.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*