اخبار خراسان جنوبی

برگزاری رژه و همایش دوچرخه سواران شهرستان بیرجند به مناسبت دهه فجر

برگزاری رژه و همایش دوچرخه سواران شهرستان بیرجند به مناسبت گرامیداشت یوم الله دوازدهم بهمن ماه

رژه و همایش دوچرخه سواران شهرستان بیرجند به مناسبت گرامیداشت یوم الله دوازدهم بهمن ماه، سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، همزمان با یوم الله ۱۲ بهمن سالروز ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران و آغاز دهه مبارک فجر ، دوچرخه سواران با حمل پرچم های جمهوری اسلامی ایران، نیز مسیر بلوار فرودگاه ، میدان امام خمینی (ره) تا مزار شهدای بیرجند را رکاب زدند و این روز را گرامی داشتند .

روایت انقلاب در مرکز فرهنگی وهنری سرایان

روایت انقلاب در مرکز فرهنگی وهنری سرایان

مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری در اولین روز از دهه فجر ۱۴۰۰ ویژه برنامه روایت انقلاب را برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ برپایی وافتتاح نمایشگاه هنرهای دستی اعضا ومربیان با همکاری هنرکده رنگین کمان شهر سرایان، برگزاری کارگاه نقاشی وخوشنویسی با عنوان روایت انقلاب برای اعضای پسر، معرفی وقایع ۱۲ بهمن ماه و معرفی کتاب‌های با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی از بخش‌های این ویژه برنامه بود که در اولین روز از جشن‌ ملی ۱۴۰۰ در این مرکز برگزار شد.

جشن انقلاب در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان نهبندان

جشن انقلاب در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان نهبندان

مربیان مرکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان نهبندان با حضور در مدرسه دخترانه شاهد و «روستای بیدک»، جشن ملی ۱۴۰۰ را آغاز کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این برنامه که همزمان با ۱۲ بهمن ماه سالروز  ورود امام خمینی(ره) برگزار شد، دانش آموزان مدرشه شاهد حضرت رقیه(س) نهبندان، با اجرای برنامه‌های قصه‌گویی، معرفی وقایع، مسابقه و معرفی شخصیت امام خمینی(ره) و معرفی کتاب‌های انقلابی مرکز  توسط مربیان کانون و خوانش شعر و دکلمه توسط دانش آموزان این روز را جشن گرفتند.

بر همین اساس کتابخانه سیار روستایی کانون در این شهرستان نیز جشن انقلاب را با اجرای برنامه‌های مختلف در کنار کودکان ونوجوانان «روستای بیدک» برگزار کرد.

 

شناسایی ۱۱۱۰ مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته با شناسایی هزار و ۱۱۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته از ۷۱۰ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۴۶۰ بیمار و از ۱۵۱۳  تست سریع ۶۵۰ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۲۲۲۳ تست ملکولی و سریع ۱۱۱۰ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۴۱۰ مورد از بیرجند، ۶۹ مورد از بشرویه، ۲۷ مورد از خوسف، ۲۶ مورد از درمیان، ۶۶ مورد از زیرکوه، ۲۸ مورد از سرایان، ۳۲ مورد از سربیشه، ۱۸۳ مورد از طبس، ۱۱۸ مورد از فردوس، ۱۰۷ مورد از قائنات و ۴۴ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۷۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۰ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی ۲ نفر وخیم گزارش شده است.

اختتامیه دومین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی برگزار شد

اختتامیه دومین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی برگزار شد
اختتامیه دومین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ با حضور جمعی از مسئولین استانی، فرهیختگان و برگزیدگان جشنواره برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم عنوان کرد: فراخوان جشنواره با همکاری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تهیه و مهرماه امسال منتشر شد.

محمود رمضانی به استقبال بسیار بالای شرکت کنندگان از این جشنواره اشاره کرد و گفت: ۲۳۴ اثر در دو بخش کالاهای فرهنگی و عروسک سازی به دبیرخانه ارسال شد که از لحاظ تعداد آثار، جزو ده استان برتر کشور قرار گرفتیم.

وی با بیان این که گفتمان سازی و فرهنگ سازی برای تولید کالاهای فرهنگی ایرانی و اسلامی و ایجاد فضای رقابتی در حوزه تولید صنایع دستی جزو اهداف این جشنواره بود، ادامه داد: با برگزاری این جشنواره تلاش کردیم تا فرهنگ خرید کالاهای فرهنگی بومی خراسان جنوبی در بین مردم، بیش از پیش ایجاد شود.

تجاری سازی کالاهای فرهنگی بر اساس نیاز مردم

عباسعلی بهاری مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان این که هر کالای فرهنگی برای اثرگذاری در جامعه، نیاز به دو بخش فرهنگ سازی و تجاری سازی دارد، ادامه داد: برای تجاری سازی نیز باید نیاز مردم در نظر گرفته شود و بر مبنای آن تولید انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: قرار گرفتن سازمان صنعت، معدن و تجارت در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تجاری سازی و رساندن کالاهای فرهنگی به تولید انبوه، موجب فراهم شدن دسترسی مردم به این کالاها خواهد شد.

به گفته وی در نظر گرفتن مکان های فرهنگی برای عرضه این کالاها نیز ضروری است و حتی نحوه تبلیغات آن ها نیز باید حاوی نکات فرهنگی و ویژگی های بومی منطقه باشد.

 

تقویت حضور بانوان صنعتگر در خانواده ها

فرشته اسدزاده مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی نیز در این آیین به تلاش بانوان استان در تولید صنایع دستی و ضرورت معرفی این فعالیت ها در سطح کشور، اشاره کرد و افزود: تعامل ایجاد شده بین دو دستگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای معرفی کالاهای فرهنگی بسیار ارزشمند است.

وی با بیان این که جزیره ای عمل کردن دستگاه ها در نهایت منجر به ایجاد خلاهایی غیر قابل جبران می شود، اضافه کرد: اثرگذاری این جشنواره حتی با حضور دستگاه های دیگر همانند صنعت، معدن و تجارت نیز قوی تر خواهد شد.

اسدزاده با اشاره به این که هدف اصلی فعالیت های ما، ایجاد امید در خانواده ها است، بیان کرد: تقویت حضور بانوان صنعتگر در خانواده ها به عنوان کمک کننده به چرخه اقتصادی خانواده، می تواند این هدف را محقق سازد.

به گفته وی در این فضای سخت اقتصادی باید کمک کنیم تا هنر و صنعت کنار هم قرار بگیرند و محصولی از خانه تولید و روانه بازار شود.

وی افزود: امیدوارم متولیان جشنواره، این اختتامیه را پایان کار قرار ندهند و از این به بعد برای معرفی این کالاهای فرهنگی برنامه ریزی کرده و تلاش کنند.

 

 

مدیرکل پست خراسان جنوبی:
کالاهای تنظیم بازار رایگان و درب منزل تحویل می‌شود
الهامی گفت: شهروندان بیرجندی می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی اداره پست خراسان جنوبی نسبت به خرید کالای مورد نیاز (تنظیم بازار) اقدام و آن را رایگان درب منزل تحویل بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علی الهامی» امروز (۱۳ بهمن) در نشست خبری رونمایی از سامانه فروش اینترنتی کالاهای تنظیم بازار بیرجند با بیان اینکه یکی از دغدغه ها دولت سیزدهم ساماندهی نظام توزیع کالا است، اظهارداشت: مقرر شده است که در راستای تکریم مردم، کالاهای تنظیم بازار را به صورت اینترنتی به مردم ارائه کنیم.

وی حفظ کرامت مردم و جلوگیری از شکل گیری صفوف، جلوگیری از رفت و آمدهای غیر ضروری، ایجاد و امکان سهمیه بندی سیستمی و توزیع عادلانه کالا، شفافیت در توزیع و امکان برنامه ریزی برای مدیران استان در راستای اطلاع از میزان توزیع کالاهای تنظیم بازار و نظارت بیشتر را از جمله اهداف راه اندازی سامانه دانست و گفت: شهروندان بیرجندی می توانند با مراجعه به ادرس اینترنتی www.postsam.ir و یا افرادی که دسترسی به اینترنت ندارد با شماره گیری ۳۱۱۴۰ نسبت به خرید کالای مورد نیاز اقدام و آن را رایگان درب منزل تحویل بگیرند.

مدیرکل پست خراسان جنوبی افزود: این کالاها در کمتر از ۴۸ ساعت درب منزل تحویل افراد خواهد شد، حتی ممکن است که این زمان به ۲۴ ساعت کاهش پیدا کند.

الهامی اظهارداشت: همچنین در این سامانه امکان رصد پیک هم وجود دارد و افراد می توانند شماره موبایل پیک را در اختیار داشته باشند.

وی افزود: تحویل کد تایید که در زمان خرید به مشتری داده می شود، هنگام دریافت محصول ضروری است که باید با خود به همراه داشته باشند.

مدیرکل پست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این طرح در فازهای بعدی گسترش خواهد یافت، گفت: هم اکنون در این طرح که ارسال آن برون سپاری شده است، حدود ۱۰ نفر نیروی کاری جدید مشغول شدند.

به گفته الهامی، در حال حاضر تنها محصول شکر با قیمت هر بسته ۹۰۰ گرمی ۱۴ هزار تومان در سامانه بار گذاری شده که هر کد ملی می تواند ۴ بسته سفارش دهد.

دستور ویژه استاندار برای رفع مشکل مجتمع تفریحی در بیرجند

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی در دیدار سرمایه‌گذار مجتمع رفاهی و تفریحی روستای منظریه برای رفع مشکل این مجتمع دستور ویژه داد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت در این دیدار که در دفتر استاندار انجام شد، گفت: اصلی‌ترین مشکل مجتمع رفاهی و تفریحی منظریه، در حقیقت معضل اهالی روستاهای حسین‌آباد، رقویی و منظریه است.

وی بیان کرد: به منظور حل مشکل تامین راه دسترسی این سه روستا و مجتمع رفاهی و تفریحی، جلسه ویژه‌ای با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل حوزه استاندار و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار شود و بازدید میدانی از این منطقه نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: تامین راه دسترسی از محل مورد تقاضای مردم اگر به لحاظ فنی ایرادی نداشته باشد، در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار خواهد گرفت.

مجتمع رفاهی تفریحی منظریه در زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع در حال احداث است.

بخش خصوصی برای اجرای این طرح تاکنون ۲۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و قرار است در فاز اول، سالن هزار و ۵۰۰ نفره مجتمع فروردین سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

 

 

 

۴ هزار و ۹۲۵ واحد مسکن روستایی در نهبندان افتتاح شد

بیرجند – ایرنا – همزمان با دومین روز دهه فجر چهار هزار و ۹۲۵ واحد مسکن روستایی با مجموع اعتبار ۱۵۳ میلیارد و ۴۶۸ میلیون تومان در شهرستان مرزی نهبندان به بهره‌برداری رسید.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار نهبندان روز چهارشنبه در آیین افتتاح این طرح‌ها گفت: یک واحد مسکونی در طرح ویژه مسکن روستایی در روستای خوانشرف از توابع بخش مرکزی به نمایندگی از سایر واحدها امروز افتتاح شد.

مهدی صادقی افزود: علاوه بر این پنج طرح عمرانی و خدماتی دیگر با اعتبار یک میلیارد و ۳۴ میلیون تومان در این شهرستان به بهره‌برداری رسید که بیش از چهار هزار نفر از مزایای آن برخوردار شدند.

وی بیان کرد: سنگ فرش و بهسازی میلان شهدای ١۱ در شهر نهبندان، پروژه‌های امور آب و فاضلاب شهرستان نهبندان در روستای خوانشرف از جمله توسعه شبکه آب مسکن محرومان به طول ١۵ هزار متر و اصلاح و توسعه شبکه توزیع آب به طول ١٨ هزار مترمربع، دستگاه آب شیرین‌کن در روستای چاهبک و افتتاح ساختمان مهمانسرای روستایی چاه ژاله‌ای از جمله طرح‌های افتتاحی این شهرستان در دومین روز دهه فجر است.

همچنین دیدار با یکی از خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) در روستای چاه ژاله‌ای و برگزاری مراسم نهضت‌ روشنگری سیاسی از دیگر برنامه‌های دومین روز دهه فجر در نهبندان بود.

 

 

گفتمان جهادی باید حفظ شده و نشر یابد
استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: اگر چه باب شهادت بسته شده، اما باید آن رشادت ها و گفتمان جهادی حفظ شده و نشر یابد .
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با تأکید بر این مطلب در دیدار سرهنگ فلاحی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان خاطرنشان کرد: ما اقتدار کشور و پیشرفت های آن را مدیون ازخود گذشتگی های ایثارگران و جانبازان هستیم.
وی تصریح نمود: این که ایران به عنوان کشوری مقتدر و توانمند در دنیا حرف اول را می زند و شاهد صدور انقلاب به اقصی نقاط جهان هستیم، همه و همه به واسطه مجاهدت های شهداست.
به گفته وی؛ یکی از مهمترین علل مخالفت سردمداران کفر و تلاش هاشان برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همین رشادت های ایثارگران می باشد.
استاندار گفت: مطالعه تاریخ نشان می دهد روزی هر گوشه سرزمین مان در اختیار یک کشور بود اما الان بعد از گذشت ۴۳ سال از انقلاب ، یک وجب از خاک کشور در دست دشمن نیست و ما ذره ای از آرمان هایمان عقب نشینی نکرده ایم.
دکتر قناعت تأکید کرد: با رهبری های داهیانه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، جمهوری اسلامی ایران توانسته فضای جهادی را به عنوان یک مدل و الگوی ویژه به گروه های مقاومت و منطقه صادر کند.
وی متذکر شد: ما باید در داخل کشور، حواس مان باشد و دچار غفلت نشویم تا جایگاه معنوی ایثار شهادت کمرنگ نشود.
به گفته وی؛ نکته قابل تأمل این است که برخی روشنفکرمآبان می خواهند بگویند آن دوران تمام شده و دوران دفاع مقدس باید کنار گذاشته شود.
استاندار گفت: وظیفه ما در قبال آنها که از جان و همه هستی خود برای دفاع از میهن گذشتند، بسیار سنگین است.
دکتر قناعت با تأکید بر این که کمبود اعتبار نباید بهانه ای برای ادای وظیفه مان در این مسیر باشد، اظهار داشت: کار برای شهدا و ایثارگران بسیار ارزشمند است و ما در حد توان مان کمک می کنیم تا عملیات اجرایی آن تعداد از یادمان های شهدای گمنام مانده، اجرا شوند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس نیز طی گزارش مبسوطی از اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای یادمان شهدا، نشر آثار و تألیف کتب ویژه گفت.
سرهنگ فلاحی تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس را از جمله اقدامات فاخر این حوزه عنوان کرد و تصریح نمود: به موضوع پروژه باغ موزه دفاع مقدس به جهت نگاه ویژه استاندار وقت، طی یک سال گذشته ، توجه خاصی شده است.
وی ادامه داد: تکمیل پروژه های باغ موزه دفاع مقدس استان و موزه استکبارستیزی طبس، اعتبار و نگاه ویژه ای را می طلبد.
در پایان این دیدار، سرهنگ فلاحی، حکم انتصاب دکتر قناعت استاندار خراسان جنوبی به عنوان رئیس ستاد هماهنگی و پشتیبانی راهیان نور استان و پیام تبریک انتصاب استاندار از سوی سرتیپ کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کشور را اهدا کرد.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

انفجار امیکرون در خراسان جنوبی/فرمانداران آتش به اختیار عمل کنند

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ابتلا به امیکرون در استان انفجاری است، گفت: در شرایط پیش رو فرمانداران آتش به اختیار عمل کنند تا شاهد تکرار تجربیات تلخ دوران گذشته نباشیم.

جواد قناعت در جلسه ستاد کرونای استان اظهار کرد: شدت ابتلای افراد به امیکرون انفجاری است بنابراین مردم نباید با عادی انگاری سبب تکرار تجربیات تلخ دوره‌های گذشته در این زمینه شوند.

وی با بیان اینکه سویه امیکرون به دلیل بی توجهی و عادی انگاری در توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی با شیب صعودی و با سرعت زیاد در حال افزایش است، گفت: شاخص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش یافته و وضعیت رنگ بندی شهرستان‌ها هر روز در حال تغییر است.

قناعت با بیان اینکه شهرستان‌های نارنجی به قرمز و شهرستان‌های زرد به نارنجی تغییر می‌کنند، گفت: نیاز است مردم نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدام کنند تا آمار تعداد مبتلایان به کرونا در استان کاهش یابد که این امر نیازمند هماهنگی‌های لازم بین دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه‌های مربوط است.

بازگشت به محدودیت‌ها به صلاح نیست

استاندار با تاکید بر اینکه تاب‌آوری اجتماعی و اقتصادی مردم کاهش یافته است، اظهار کرد: برگشت به محدودیت‌های گذشته به صلاح نمی‌باشد و از مردم انتظار داریم با انجام واکسیناسیون دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و طرح شهید سلیمانی هم باید ادامه یابد.

قناعت ادامه داد: با هوشیاری مردم از این شرایط می‌توانیم عبور کنیم بنابراین کار فرهنگی و تبلیغی وسیعی باید از سوی دانشگاه علوم پزشکی با همکاری صدا و سیما انجام شود و به نظرات فنی و علمی دانشگاه علوم پزشکی باید توجه کنیم.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم اعمال محدودیت کنیم بنابراین دور کاری منتفی است، افزود: در هر شهرستان فرماندار، دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه اجرای مربوط بعد از بررسی‌های مورد نیاز باید تصمیم لازم را برای موارد جدید بگیرند و این تصمیمات مورد تأیید ستاد استانی کرونا هم خواهد بود.

فرمانداران آتش به اختیار عمل کنند

قناعت بیان کرد: باید فرمانداران در شرایط فعلی آتش به اختیار عمل کرده و با بررسی لیست کارکنان دستگاه‌های اجرای، باید برای تزریق دز سوم واکسن کرونا توسط کارکنان دستگاه‌ها موارد مورد نظر را اعلام کنند.

بنا به گفته استاندار خراسان جنوبی کوتاهی دستگاه‌ها در زمینه در ارزیابی به طور جدی لحاظ می‌شود.

در این جلسه مصوب شد در ۱۴ روز آینده آموزش دانش آموزه مدارس استان مجازی باشد و همه دستگاه‌های اجرایی تأیید گواهی استراحت پزشکی با تشخیص بالینی پزشکان داخلی و عفونی تا پنج روز بدون انجام آزمایش پی سی آر پذیرفته شود.

همچنین مصوب شد کارکنان دستگاه‌های اجرایی که دز سوم واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند ملزم به انجام این کار شوند و مراسم‌ها با توجه به محدودیت تعداد شرکت کنندگانی که در سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، برگزار شود.

همچنین مصوب شد اعتکاف و مراسم مربوط به راهپیمایی فجر با تجمع تعداد زیاد مردم برگزار نشود تنها با تعداد کم کرد فضای باز این برنامه‌ها برگزار شود و هیچ مراسمی در شهرستان‌های برای افتتاح پروژه‌ها برگزار نشود و تنها استاندار در فضای باز این پروژه‌ها را افتتاح می‌کند.

 

اغلب مبتلایان جدید به کرونا در خراسان جنوبی سرپایی هستند

اغلب مبتلایان جدید به کرونا در خراسان جنوبی سرپایی هستند

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: هرچند تعداد زیاد مبتلایان به کرونا را در حال حاضر داریم اما تعداد بستری‌های استان به نسبت کم است و اغلب موارد جدید سرپایی هستند.

سید محمد موسوی میرزایی اظهار داشت: افزایش شدید مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی نگران‌کننده است و کارکنان مجموعه ما را به‌شدت درگیر کرده است.

وی افزود: ششم بهمن امسال ۷۶ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان داشتیم که ۲۶ نفر کرونا مثبت بودند و در شبانه‌روز گذشته این تعداد به ۱۳۱ نفر افزایش یافته که ۴۷ نفر آنان مبتلای قطعی به کرونا هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از یک ماه گذشته پیگیر تامین دارو، سرم و تجهیزات پزشکی لازم برای موج ششم کرونا بوده‌ایم و مشکلی در حال حاضر نداریم اما کادر ما به‌شدت در حال درگیر شدن با موج ششم هستند که بر روند خدمات‌رسانی تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: همچنین به دلیل گرفتن تعداد بالای تست کرونا گاهی این موضوع از توان ما خارج می‌شود چرا که هم کیت‌ها هزینه‌بر است و هم نیروی انسانی ماهر برای انجام این کار را نداریم هرچند تعداد مراکز نمونه‌گیری به پنج مرکز افزایش یافته است.

موسوی اظهار داشت: درخواست ما این است که گواهی استراحت پنج روزه برای کارکنانی که با افراد کرونا مثبت در ارتباط هستند و از طرف متخصصان عفونی و داخلی صادر می‌شود، توسط ادارات قبول شود تا کاهش تعداد گرفتن تست کرونا را داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به اینکه در پیک ششم کرونا هستیم درخواست ما این است که مراسم دهه فجر با محدودیت‌هایی همراه شود و این موضوع به ادارات متولی هم ابلاغ شود همچنین باید برای فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم به زدن دز سوم کرونا از ظرفیت پایگاه‌های بسیج، روحانیون، معتمدین محلی و رسانه‌ها بیشتر استفاده کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این نشست گفت: براساس نقشه جدید کرونا که روز (سه‌شنبه) اعلام شد شهرستان‌ بیرجند هم در کنار فردوس وضعیت قرمز پیدا کرد، شهرستان‌های سرایان، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاینات، طبس و بشرویه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های خوسف و زیرکوه نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: در حال حاضر ۸.۸ درصد جمعیت استان در وضعیت زرد (خطر متوسط)، ۵۱ درصد در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۳۹.۹ درصد در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) هستند.

وی گفت: یکی از مهمترین شاخص‌هایی که درخصوص کرونا مورد توجه بوده، بازه زمانی ۲ برابر شدن موارد مثبت است، از ۱۰ تا ۱۲ بهمن ماه تعداد مبتلایان به کرونا در استان ۲ برابر شده که در موج قبلی این زمان بین پنج تا هفت روز بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: این شرایط نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به کرونا در این استان به‌شدت در حال افزایش است و افزایش انفجاری را داریم، به گونه‌ای که شهرستان زیرکوه در وضعیت زرد قرار دارد اما تعداد مبتلایان آن در شبانه‌روز گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی گفت: تعداد بستری‌ها در استان خیلی افزایشی نبوده و ظرفیت بیمارستان‌های خراسان جنوبی چندان اشغال نشده است.

مهدی‌زاده افزود: وضعیت بستری‌ها شاید گول‌زننده باشد و چند هفته دیگر تعداد بیشتری از بیمارستان‌های ما درگیر خواهند شد که پیش‌بینی‌های لازم اندیشیده شده است، همچنین پیش‌بینی می‌شود تا هفته سوم اسفند افزایش چشمگیر مرگ و میر را در استان داشته باشیم.

وی گفت: خراسان جنوبی همچنان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی شاخص‌ها به نسبت به میانگین کشور پیشگام است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون عمومی در استان گفت: در حال حاضر روزانه به‌صورت میانگین چهار هزار و ۲۰۰ دز واکسن در استان تلقیح می‌شود که در پایگاه‌های ما ظرفیت تلقیح روزانه ۱۲ هزار دز هم وجود دارد و افزایش تعداد پایگاه‌ها فقط کارکنان ما را درگیر می‌کند و باعث افزایش پوشش واکسیناسیون نخواهد شد.

وی ادامه داد: انواع واکسن‌ کرونا جز یکی ۲ مورد در استان وجود دارد و مشکلی از این بابت نداریم، واکسن رازی هم به مجموع واکسن‌های ما اضافه شده که از فردا (چهارشنبه) توزیع خواهد شد.

مهدی‌زاده درخصوص آخرین وضعیت پوشش واکسیناسیون عمومی در خراسان جنوبی گفت: تاکنون در استان ۹۰.۲ درصد دز اول، ۸۱.۴ درصد دز دوم و ۲۴.۶ درصد دز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

وی اظهار داشت: پوشش واکسیناسیون جوانان به‌خصوص دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال هم در استان افزایش یافته است و تاکنون ۹۸.۲ درصد دز اول و ۸۳.۵ درصد نوبت دوم را دریافت کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اما روند ابتلا به کرونا در بین دانش‌آموزان و معلمان همچنان افزایشی و نگران‌کننده است به گونه‌ای که در شهرستان درمیان ۴۳ درصد موارد ابتلا مربوط به دانش‌آموزان و ۳۶ درصد مربوط به معلمان بوده است.

وی افزود: به دلیل شیوع کرونا در بین معلمان و دانش‌آموزان پیشنهاد ما تعطیلی و غیرحضوری کردن مدارس است.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم گفت: مجموعه بسیج استان می‌تواند در تزریق واکسن کرونا، اخذ تست کرونا، فرهنگ‌سازی برای زدن واکسن و پشتیبانی از افراد آسیب‌دیده از کرونا همانند گذشته همراهی کند.

سردار علی قاسمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیشترین هجمه‌های دشمنان را علیه نظام داریم اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که مراسم دهه فجر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در حد منطقی برگزار شود ولی به کلی تعطیل نشود.

وی تصریح کرد: نباید دورکاری کارکنان دستگاه‌های اجرایی را داشته باشیم چرا که این موضوع  در گذشته باعث مشکلات زیادی در خدمات‌دهی به مردم شده است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی کرونا خراسان جنوبی هم گفت: جشن‌های دهه فجر به دلیل ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی در مرکز استان تعطیل شده است و درخصوص ادامه برگزاری این جشن‌ها تابع ستاد استانی کرونا هستیم.

محمود رمضانی افزود: فیلم‌های جشنواره فجر در مرکز استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اکران می‌شود.

وی گفت: درخواست ما این است که نظارت بیشتری بر حمل و نقل درون شهری و برون شهری انجام شود چرا که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی نیز گفت: اطلاع‌رسانی و تبلیغات در زمینه تزریق دز سوم واکسن کرونا در صدا و سیما و رسانه‌های استان کم است و باید بیش از گذشته در این زمینه کار شود.

علیرضا آینه‌دار افزود: تقاضای ما از دانشگاه علوم پزشکی این است که جدی‌تر از گذشته در راستای فرهنگ‌سازی تزریق واکسن کرونا پای کار بیاید و ما هم همراهی‌های لازم را خواهیم داشت.

 

آموزش غیرحضوری دانشگاه‌ها و مدارس استان در نقاط قرمز و نارنجی طی ۲ هفته آینده، تایید گواهی استراحت پزشکی کرونا با تشخیص بالینی پزشک‌های داخلی و عفونی برای افرادی که با بیمار کرونایی در تماس هستند حداکثر تا پنج روز بدون انجام تست پی سی آر یا آر تی، تاکید به کارکنان دستگاه‌های اجرایی برای زدن دز سوم واکسن کرونا، محدودیت زمانی و تعداد شرکت‌کننده در برگزاری مراسم دهه فجر براساس رنگ‌بندی شهرستان‌ها و مشروط به تلقیح واکسن کرونا توسط شرکت‌کنندگان، عدم برگزاری مراسم اعتکاف و مراسم پرتجمع در دهه فجر و مکان‌های بسته از مصوبات ستاد استانی کرونا بود.

 

 

 

 

پای صحبت حماسه سازان «قاینی»، در روزهای انقلاب

همه ایران که یک صدا شد و علیه رژیم شاهنشاهی به پا خواست، قاینی‌ها نیز پا به میدان نهادند تا با پیوستن به لشکر خمینی کبیر، انقلابی بیافریند در خور ایرانیان.

پای صحبت حماسه سازان «قاینی»، در روزهای انقلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از قاین، فجری دیگر با گذشت ۴۳ سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی آمد تا  باری دیگر حماسه آفرینی‌های مردان و زنان انقلابی را در اذهان زنده کند که برای به ثمر نشستن این درخت پربار چه فداکاری‌ها و جان فشانی‌ها و از خودگذشتگی‌ها کردند.

مبارزانی که برای ایران به رهبری امام خمینی(ره) با تکیه بر نیروی ایمان و خداخواهی و آزادی طلبی در برابر شکنجه‌های سخت و سهمگین دژخیمان رژیم ستم شاهی پایداری و استقامت کردند تا نهال انقلاب جان گرفت و قامت برافراشت و امروز میوه پر ثمرش نصیب همه مردم شده است.

قاینات نیز در روزهای آتش و خون سال ۵۷، صحنه های بسیاری از حماسه آفرینی را به خود دیده است، صحنه هایی که هنوز هم مایه افتخار مبارزانی است که این روزها پا به سن گذاشته اند. ورق ورق دفتر خاطرات آن ها خواندنی است.

«جعفر حقانی» یکی از مبارزان آن دوران این گونه نقل کرد که، مردم این شهرستان از ابتدای مهر سال ۵۷ با برپایی تظاهرات و راهپیمایی خواستار براندازی رژیم مستبد و وابسته پهلوی و بر چیده شدن بساط ظلم و بی عدالتی حاکم در منطقه به ویژه توسط عمال اسدا… علم و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی به رهبری امام راحل بودند.

نکات بارز حرکت‌های انقلابی

وی حضور پر شور همه قشرها خاصه کشاورزان، فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان، کسبه و بازاریان و اعتصاب‌های مستمر، پخش اعلامیه‌های حضرت امام(ره) ، به آتش کشیدن خودروی دارایی و پایین کشیدن عکس شاه و همسرش از تنها اداره دارایی آن زمان ( تنها اداره‌ای  که عکش شاه معدوم را بر بالای اداره نصب کرده بود)، کمک به فرار صدها سرباز از پادگان نظامی بیرجند و انتقال آن‌ها به اقصی نقاط کشور، کشتن یکی از مأموران رژیم که در کشتار و سرکوب ۲۲ آذر مردم قاین نقش داشت، تأمین سلاح برای مبارزان تهرانی و قمی و ارسال و انتقال سلاح‌ها به تهران را از جمله نکات بارز حرکت‌های مردم قاینات علیه رژیم ستم شاهی برشمرد که به همین دلیل رژیم مردم مبارز را از حق مسلم آن‌ها یعنی امکانات و رفاهیات محروم کرد و کمترین توجهی به قاینات نداشت.

«عبدالله ناصرزاده» یکی دیگر از مبارزان قاینی هم این طور بیان کرد: نام انقلاب در قاینات با نام شهیدان نصیری زاده، صبیانی،  ریاحی، مهدوی و لاخی عجین شده است.

اولین راهپیمایی اعتراض آمیز

وی خاطرنشان کرد: مردم مبارز قاینات اولین راهپیمایی اعتراض آمیز خود را در هفتم مهر سال ۵۷ آغاز کردند و سپس به مناسبت چهلم و هفتم شهدای شهرهای بزرگ هر روز تحصن، اعتراض و اعتصاب داشتند و با تشکیل کمیته‌ای با عنوان انقلاب در عمل امور مربوط به شهر را از نیروهای شهربانی و ژاندارمری سلب کردند و خود مسئولیت کشیک و نگهبانی از اموال عمومی و تأسیسات سطح شهر را عهده دار بودند.

همچنین  نیروهای شهربانی فقط در داخل شهربانی بودند و جرئت گشت زنی در داخل شهر را نداشتند به همین دلیل یک گردان از ارتش از شهرهای همجوار برای کمک آن‌ها اعزام شد و قاین را وضعیت قرمز اعلام و حتی عبور سه نفر در شب را ممنوع کردند.

دستور تیر مستقیم

این مبارزه تصریح کرد: ۲۲ آذر مردم قاینات برای محو شعارهای نوشته شده روی دیوارها و پایین کشیدن تصاویر شاه از داخل برخی ادارات در مهدیه قاین تجمع و سپس راهپیمایی با شکوه خود را از مهدیه به سمت مسجد جامع آغاز کردند که در بین راه مأموران رژیم ستم شاهی به وسیله تیر مستقیم مردم را مورد هدف و حمله قرار دادند و پنج نفر از انقلابی‌ها را شهید و چند نفر را زخمی کردند به طوری که اعلام کرده بودند هر زخمی که به بیمارستان برای مداوا اعزام شود پول تیر از خانواده‌اش توسط دولت گرفته شود و مورد بازخواست قرار گیرد.

به گفته وی این اقدام بی رحمانه آنان سبب شد تا مجروحان از رفتن به بیمارستان خودداری کنند.

سید «علی محمدزاده » از دیگر مبارزان انقلابی قاین هم این طور نقل کرد که اولین زمزمه‌های انقلاب در قاین در زمان دستگیری آیت الله فاضل قاینی و آیت الله مصطفوی و حمله به حوزه علمیه قاین و تبعید آنان به تهران آغاز شد.

وی این طور ادامه داد که در آن زمان برای تکثیر اعلامیه‌های حضرت امام(ره) که از پاریس به ایران می آمد و پخش آنان در سطح شهر و روستاها اقدام می‌کردیم و همراه با جوانان مبارز و جسور قاینی بدون واهمه و ترس از مأموران ضمن شعار نویسی روی دیوارهای شهر اعلامیه و عکس‌های حضرت امام (ره) و رساله آن حضرت را در بین مردم پخش می کردیم.

خاطرات شیرین

وی خبر آزادی پنج نفر از انقلابی‌ها توسط دادسرای نظامی آن زمان بیرجند و استقبال چندین کیلومتری مردم قاین از آنان و خبر ورود امام راحل به کشور را از خاطرات شیرین خودبرشمرد و گفت: پس از اعلام خبر ورود امام و بازگشایی فرودگاه توسط دولت بختیار جمع زیادی از مردم قاین با وسیله نقلیه شخصی و اتوبوس و حتی سوار بر کامیون برای استقبال به تهران اعزام شدند و جمعیت بی شماری از روستاها و شهرها به قاین آمدند و با پخش نقل و شیرینی به جشن و پایکوبی پرداختند.

خانم «فاطمه کوهی» یکی از مبارزان و انقلابی های  زن قاین است که در پیروزی انقلاب و فراهم کردن زمینه حضور خواهران در تحصن‌ها و اعتراضات نقش ارزنده‌ای داشته است.

این مبارزه هم این طور بیان کرد که مردم قاینات زمانی که به فعالیت انقلاب و راه امام پی بردند لحظه‌ای از همراهی انقلاب دریغ نکردند و تا به امروز در همه  صحنه‌های سیاسی و اجتماعی دین خود را ادا کردند.

به گفته وی مردم تا امروز برای دفاع از انقلاب اسلامی کم نگذاشتند و تمام هستی خود را در طبق اخلاص گذاشتند و امروز نوبت مسئولان است که از این مردم غافل شده‌اند و از آن ها می خواهیم با روحیه جهادی به مشکلات اقتصادی و اجتماعی و اشتغال و بیکاری و رفع تبعیض توجه بیشتری داشته باشند و با برنامه ریزی صحیح و اصولی و اختصاص اعتبارات لازم همه تلاش خود را برای کم کردن درد و رنج مردم به کار گیرند.

 

 

 

 

سفر رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به خراسان جنوبی /۲

استاندار خراسان جنوبی از سفر رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی کشور، تا پایان سال به استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با اعلام این خبر در دیدار حجه الاسلام پور مهدوی مسئول بنیاد علوی شهرستان درمیان خاطرنشان کرد: باید با برنامه ریزی درست و رصد کلیه شرایط، با دست پُر و با مطالبات جدی به استقبال ایشان برویم.
وی با تأکید بر این که مطالبات ما در این سفر، باید معطوف به کل شهرستان های استان باشد، ادامه داد: جامعه هدف بنیاد علوی به عنوان دستگاه معین توسعه ای شهرستان درمیان نیز در این مطالبات، جایگاه ویژه ای خواهند داشت.

بهره برداری از پروژه‌های گازرسانی در شهرستان بیرجند/۲-۳

پروژه گاز رسانی به ۳۶ روستای شهرستان بیرجند در دومین روز از دهه فجر با حضور استاندار به بهره برداری رسید.

در این مراسم پروژه‌ های گازرسانی به ۳۶ روستا، ۲۴ واحد صنعتی، طرح مسکن ملیبهره برداری از پروژه‌های گازرسانی در شهرستان بیرجند و واحد‌های مسکونی ویژه محرومین افتتاح شد.

با اجرای این پروژه‌ها ۲۵۵ نفر جمعیت ساکن در ۳۶ روستای شهرستان بیرجند از نعمت گاز شهری برخوردار شدند.

 

شرکت گاز برای اجرای ۶۵ کیلومتر شبکه توزیع و نصب ۲۰۱ رشته انشعاب ویژه گازرسانی به این ۳۶ روستا ۱۷ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار هزینه کرده است.

اعتبار هزینه شده برای اجرای شبکه گازرسانی به ۲۴ واحد صنعتی نیز ۴ میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان است.

در اجرای پروژه گازرسانی به طرح مسکن ملی و واحد‌های مسکونی ویژه محرومین که ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان هزینه در پی داشته، ۱۷۷ نفر از نعمت گاز شهری برخوردار شده اند.

 

مجموع این پروژه‌ها به صورت متمرکز در روستای هاونگ پایین از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند به بهره برداری رسید.

 

 

 

 

برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی وصنایع دستی آیسک/۲

نمایشگاه اقتصاد مقاومتی وصنایع دستی و تولیدات محلی در هیئت ابوالفضلی آیسک سرایان در دومین روز از دهه فجر گشایش یافت.

این نمایشگاه شامل ۱۳ غرفه معرفی و عرضه صنایع دستی، محصولات محلی، تعاونی توسعه و عمران، گوهر تراشی، سنگ‌های قیمتی و تزیینی، صنایع فلزی، عرقیات، دمنوش‌های گیاهی، حوله بافی، گل و گیاه، طب سنتی و مشاوره، دارو‌های گیاهی، چوب و سایر اقلام است.

این نمایشگاه همه روزه صبح و عصر تا پایان دهه فجر برای بازدید عموم دایر است.

 

 

 

در قالب اردوی جهادی

ارائه خدمات پزشکی به اطفال ۳ تا ۵ ساله در بیرجند/۲-۳

به مناسبت ایام الله دهه فجر اردوی جهادی فوق تخصصی ارولوژی اطفال صبح امروز در بیمارستان رازی بیرجند آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی،  در این اردوی جهادی یک تیم چهار نفره پزشکی ارولوژی از دانشگاه تهران و مشهد بهاردوی جهادی فوق تخصصی ارولوژی اطفال در بیرجند مدت دو روز به درمان بیماران کودکان ۳ تا ۵ ساله که از نظر مجاری ادراری دچار مشکل هستند می پردازند.

این پزشکان، کودکان سه تا ۵ ساله را  مورد معاینه و عمل جراحی قرار می دهند .

در اولین روز برگزاری این اردو تعداد ۱۸ نفر از کودکان دارای مشکل توسط پزشکان متخصص ویزیت شدند و مورد عمل جراحی قرار گرفتند و در آینده ادامه معالجات آنان انجام خواهد شد.

کودکان ۳ تا ۵ سال از شهرستان‌های مختلف استان و حتی سیستان و بلوچستان برای درمان به این بیمارستان مراجعه کرده اند

 

 

در آیین اختتامیه دومین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی عنوان شد

هم‌افزایی دستگاه‌ها موجب افزایش اثرگذاری برنامه‌ها می‌شود/۷

هم‌افزایی دستگاه‌ها موجب افزایش اثرگذاری برنامه‌ها می‌شود

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: با هم‌افزایی دستگاه‌ها اثرگذاری قوی‌تری از برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌ها به دست می‌آید و جزیره‌ای عمل کردن نهادها و دستگاه‌ها در نهایت موجب ایجاد خلاءهای غیرقابل جبران می‌شود.

فرشته اسدزاده روز چهارشنبه در آیین اختتامیه دومین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی به تلاش بانوان استان در تولید صنایع دستی و ضرورت معرفی این فعالیت‌ها در سطح کشور اشاره کرد و گفت: تعامل ایجاد شده بین دو دستگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای معرفی کالاهای فرهنگی بسیار ارزشمند است.

وی افزود: اثرگذاری این جشنواره حتی با حضور دستگاه‌های دیگر مانند صنعت، معدن و تجارت قوی‌تر خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: هدف اصلی فعالیت‌های ما ایجاد امید در خانواده‌هاست و تقویت حضور بانوان صنعتگر در خانواده‌ها به عنوان کمک کننده به چرخه اقتصادی خانواده می‌تواند این هدف را محقق سازد.

وی افزود: در این فضای سخت اقتصادی باید کمک کنیم تا هنر و صنعت کنار هم قرار بگیرند و محصولی از خانه تولید روانه بازار شود.

اسدزاده عنوان کرد: امیدواریم متولیان جشنواره، این اختتامیه را پایان کار قرار ندهند و از این به بعد برای معرفی این کالاهای فرهنگی برنامه‌ریزی کرده و تلاش کنند.

سرپرست اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: فراخوان جشنواره با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهیه و مهرماه امسال منتشر شد.

محمود رمضانی افزود: ۲۳۴ اثر در ۲ بخش کالاهای فرهنگی و عروسک سازی به دبیرخانه ارسال شد که از لحاظ تعداد آثار، جزو ۱۰ استان برتر کشور قرار گرفتیم.

وی گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی برای تولید کالاهای فرهنگی ایرانی و اسلامی و ایجاد فضای رقابتی در حوزه تولید صنایع دستی را از اهداف این جشنواره ذکر کرد و گفت: با برگزاری این جشنواره تلاش کردیم تا فرهنگ خرید کالاهای فرهنگی بومی خراسان جنوبی در بین مردم، بیش از پیش ایجاد شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: هر کالای فرهنگی برای اثرگذاری در جامعه، نیاز به ۲ بخش فرهنگ سازی و تجاری سازی دارد که برای تجاری سازی نیز باید نیاز مردم در نظر گرفته شود و بر مبنای آن تولید انجام گیرد.

عباسعلی بهاری افزود: قرار گرفتن سازمان صنعت، معدن و تجارت در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تجاری سازی و رساندن کالاهای فرهنگی به تولید انبوه، موجب فراهم شدن دسترسی مردم به این کالاها خواهد شد.

وی بیان کرد: در نظر گرفتن مکان‌های فرهنگی برای عرضه این کالاها نیز ضروری است و حتی نحوه تبلیغات آن‌ها نیز باید حاوی نکات فرهنگی و ویژگی‌های بومی منطقه باشد.

در آیین اختتامیه دومین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی که در دومین روز دهه فجر برگزار شد، برگزیدگان در دو بخش هدایای فرهنگی و عروسک (عروسک‌های بومی و محلی استان) معرفی شدند و تندیس جشنواره، لوح تقدیر و هدایای نقدی به آنان اهدا شد.

داوری آثار در بخش هدایای فرهنگی توسط زهره اسدپور، امیر انوری مقدم و محمود دلخوش و در بخش عروسک توسط فاطمه آدینی، محدثه تقدیری و آمنه سیاری انجام شد.

دستگیری سارق پراید در بیرجند/۴

سارق سابقه دار و زندانی که اقدام به سرقت خودروی پراید در بیرجند کرده بود، بازداشت شد.

رئیس پلیس آگاهی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما با بیان اینکه این سارق بادستگیری سارق پراید در بیرجند تماس با آژانس اقدام به در اختیار گرفتن خودرو و با خوراندن نوشیدنی مسموم اقدام به بیهوش کردن راننده کرده بود ، گفت: سارق با زدن ضربه به سر، راننده را در خارج از شهر رها  کرده و سپس اقدام به سرقت خودرو می کند.

سرهنگ کاظمی با بیان اینکه علاوه بر خودرو، سارق دو دستگاه تلفن همراه را نیز به سرقت برده است، افزود: با بهوش آمدن راننده بعد از ۲۴ ساعت و اعلام به پلیس، موضوع در دستور کار  پلیس قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بعد از در دستور کار قرار گرفتن پرونده ، متوجه شدیم متهم به خراسان رضوی متواری شده است، گفت: بعد از ۴۸ ساعت، متهم قصد ورود به استان را داشت که توسط نیرو‌های عملیاتی دستگیر و خودرو تحویل مال باخته شد.

سرهنگ کاظمی از افزایش ۱۳ درصدی سرقت‌ها از ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: در این مدت ۷۵ درصد سرقت‌ها نیز کشف شده است.

 

 

توقیف ۸۳ ماینر غیر مجاز در خراسان جنوبی/۴

 

جانشین انتظامی استان گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در بازرسی از یک سوله ای واقع در شهرک صنعتی شهرستان”بیرجند” ۸۳ دستگاه ماینر غیر مجاز به همراه متعلقات و وسایل جانبی به ارزش ۳۰ میلیارد ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی اخباری مبنی بر ایجاد مزرعه استخراج رمز ارز در یک سوله ای واقع در شهرک صنعتی شهرستان “بیرجند” دریافت کردند که پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی و با همکاری اداره برق از سوله در شهرک صنعتی بازدید که ۸۳ دستگاه ماینر غیر مجاز به همراه متعلقات و وسایل جانبی به ارزش ۳۰ میلیارد ریال کشف و در این رابطه یک متهم را دستگیر و به مراجع قضائی معرفی کردند.

توسعه اقتصادی و رونق اشتغال با حمایت از تعاونی ها

رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی گفت: تعداد ۹۹۰ تعاونی فعال در استان وجود دارد که حمایت از آنها رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند – حسینی  گفت: از ۹۹۰ تعاونی فعال در خراسان جنوبی ۹۰ تعاونی با سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد و ۲۴۷ میلیون و ۴۳۷ هزار مربوط به بانوان است.

به گفته او  سایر تعاونی‌ها هم شامل تأمین نیاز مصرف، تولیدی، خدماتی، دانش بنیان، سهام عدالت، فرش دستباف، مسکن و… بوده که در حوزه‌های مربوط فعالیت می‌کنند.

رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی می گوید:  هزاران فرصت شغلی توسط تعاونی‌های ایجاد می شود بر این اساس در ۲۵ تعاونی استان نزدیک به ۷ میلیون دلار صادرات وجود داشته است.

حسینی مهم‌ترین فرصت‌ها در بخش تعاونی‌های استان را افزایش امنیت منطقه، جلوگیری از قاچاق کالا، ایجاد اشتغال در استان، جلوگیری از مهاجرت از نقاط آسیب‌پذیر، افزایش رفاه خانواده و توسعه منطقه‌ای دانست.

او با اشاره به پیشنهادات و راهکار‌های فعالیت بهتر شرکت‌های تعاونی در خراسان جنوبی گفت: درخواست کالا‌های مورد نیاز و مصرفی شخصی اساسی ساکنین استان از مسؤولین به جای درخواست تعدد اقلام، تعیین نکردن سقف برای عضویت خانوار‌های استان و برخورداری همه اعضای مشمول برخورداری از امتیاز مرزنشین و عضویت همه تعاونی‌ها با موضوع فعالیت یکسان در اتحادیه‌های استانی و عضویت اتحادیه‌ها در اتحادیه‌های کل کشور جزو این پیشنهاداست.

رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی همچنین سامان یافتن صادرات اجباری تعاونی‌ها در مقابل واردات کالای سهمیه‌ای خود، افزایش مشوق‌های صادراتی تعاونی‌ها در مقابل واردات کالای سهمیه‌ای خود و افزایش مشوق‌های صادراتی تعاونی‌ها در صورتی که هزینه‌های گمرکی را پوشش دهند، را از دیگر راهکار‌ها برای رونق بخشیدن به فعالیت تعاونی‌ها عنوان کرد.

به گفته حسینی توجه ویژه به امور مرزنشینان از طریق تمام دستگاه‌ها و تعامل و هماهنگی بین آنها، برخورد قاطع با واردکنندگان کالا‌های قاچاق، اجازه صادرات و واردات از تمام گمرکات کشور، رفع محدودیت از شعاع ۳۰ کیلومتری و برخورداری اهالی و ساکنین شهرستان‌های استان از امتیازات طرح مبادلات مرزی، اجازه صادرات فرش دستباف، زعفران و سایر محصولات منطقه بهره‌مندی از امتیازات ملی از دیگر درخواست‌ها برای رونق تعاونی‌های استان است.

رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی گفت: افق و دید نسبت به تعاونی‌ها بسیار امید بخش بوده و امیداوریم با حمایت سهم ۲۵ درصدی تعیین شده برای تعاونی‌ها در اقتصاد تحقق یابد که در این صورت تعاون جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند.

 

 

مراکز نمونه گیری کرونا در بیرجند افزایش یافت/۲-۳

با شلوغ شدن مراکز نمونه گیری کرونا در بیرجند تعداد آن به ۵ مرکز افزایش یافت.

در چند روز گذشته تعداد مراکز نمونه گیری کرونا در شهر بیرجند افزایش یافته است.

در حال حاضر ۵ مرکز نمونه گیری کرونا در بیرجند فعال است.

دومین معدن طلای نهبندان وارد فاز اجرا شد/۲

برق طلای نهبندان که چشم سرمایه گذاران را گرفته سبب شد تا این بار ایمیدرو قدم در راه سرمایه گذاری معادن طلای این شهرستان بگذارد.

یه گزارش باشگاه خبرنگاران جوان نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد با سازمان توسعه، نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو ) و پیگیری های مستمر انجام شده یکی از مهم ترین موضوعات مورد نظر وارد فاز اجرایی شد.

به گفته او دومین کارخانه طلای نهبندان با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت و یکی از بزرگترین پشتبان های اقتصادی کشور احداث می شود.

به گفته نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با امضای قرار داد بین شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، به نمایندگی از دولت و شرکت سرمایه گذاری غدیر ، بهره برداری یکی از مهم ترین محدوده های طلای نهبندان وارد فاز عملیاتی شد.

نخعی این رویداد مهم اقتصادی را در آستانه دهه مبارک فجر به فال نیک گرفت.

نهبندان با داشتن ۲۳ نوع ماده معدنی و ذخیره ۱۸۵ میلیون تنی مواد معدنی از شهرستان‌های معدنی شرق کشور به شمار می‌رود و توجه و تمرکز به سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع وابسته به آن، نقشه راه توسعه پایدار این منطقه است.

 

آموزش در همه مدارس خراسان جنوبی غیرحضوری شد/۲-۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: از آموزش در تمامی مدارس شهرستان‌های استان به مدت دو هفته غیر حضوری شد.

 واقعی گفت: با توجه به آمار بالای ابتلا به کرونا و تغییر رنگ بندی شهرها، از امروز کلیه‌ مهد کودک ها، کلاس‌های حضوری پیش دبستانی ها و مدارس دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و دوم استان تعطیل هستند.

او گفت: کلیه خدمات آموزشی و تربیتی از امروز به مدت ۱۴ روز به صورت مجازی ارائه می‌شود.

واقعی گفت: حضور کادر اجرایی و اداری در مدارس الزامی است

این تعطیلی به استناد مصوبه ستاد استانی مبارزه با کرونا انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی: جلوگیری از خام‌فروشی مطالبه جدی است

استاندار خراسان جنوبی: جلوگیری از خام‌فروشی مطالبه جدی است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از مطالبات جدی در استان جلوگیری از خام‌فروشی محصولات معدنی و کشاورزی است که گروه‌های مرجع و مردم از آن رنج می‌برند.

جواد قناعت روز چهارشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید فروسیلیس در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند که همزمان با دومین روز دهه فجر برگزار شد افزود: گروه‌های مرجع در استان و مردم همیشه درخواست دارند که از این خام‌فروشی جلوگیری و تولیدات تبدیل به احسن و فرآوری شود.

وی تصریح کرد: بنابراین خواسته همه ما این است که محصولات، قبل از فرآوری و ایجاد ارزش افزوده از استان خارج نشوند.

استاندار خراسان جنوبی جذب سرمایه‌گذاری را لازمه تحقق این خواسته عنوان کرد و گفت: امروز شاهد اجرایی شدن اولین پروژه تولید فروسیلیس شرق کشور در خراسان جنوبی هستیم و ما مدیران استانی تمام قد در خدمت این سرمایه‌گذار خواهیم بود.

وی اظهار داشت: مدیران استان دقت کنند که این موضوع از مطالبات استان است و دیگران و آیندگان که برای سرمایه‌گذاری و فرآوری حضور خواهند یافت، چشم آنها به این پروژه خواهد بود.

قناعت گفت: همه باید کمک کنیم در این مسیر مانع ایجاد نشود یا موانع سرمایه‌گذاری را برداریم که در بازه زمانی مقرر و حتی زودتر از آن شاهد افتتاح پروژه باشیم تا بقیه هم تشویق شوند و سرمایه‌گذاری را جدی‌تر بگیرند.

عملیات اجرایی نخستین کارخانه تولید فروسیلیس شرق کشور به همت بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی در دومین روز دهه فجر آغاز شد.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: پروژه احداث کارخانه تولید فروسیلیس شرق کشور با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود.

مرتضی صفدری‌زاده افزود: مدت اجرای این پروژه ۲۴ ماه تعیین شده و تولید اولیه آن ۱۲ هزار تن فروسیلیس در سال است.

وی گفت: این کارخانه که به همت بخش خصوصی احداث می‌شود، زمینه اشتغال ۱۲۰ نفر را در فاز اول و ۱۸۰ نفر را تا پایان کار فراهم خواهد کرد.

همچنین امروز عملیات اجرایی پست برق منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان آغاز شد.

این پست برق با مشارکت ۴۰ درصدی دولت و ۶۰ درصدی بخش خصوصی (منطقه ویژه اقتصادی بیرجند) اجرا می‌شود.

اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این پروژه که در راستای تقویت شبکه برق منطقه ویژه اقتصادی اجرا می‌شود، ۱۳۰ میلیارد تومان است.

نصب ۲ دستگاه فیدر ۱۳۲ کیلو ولت در زمینی به مساحت ۱۴ هزار و ۴۰۰ مترمربع و اجرای ۲۰ کیلومتر خط انتقال از جمله اقداماتی است که در این پروژه انجام خواهد شد.

 

ساخت کارخانه تولید فروسیلیس شرق کشور در بیرجند آغاز شد

بیرجند – ایرنا – عملیات اجرایی نخستین کارخانه تولید فروسیلیس شرق کشور به همت بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی در دومین روز دهه فجر آغاز شد.

به گزارش ایرنا رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی روز چهارشنبه در این آیین گفت: پروژه احداث کارخانه تولید فروسیلیس شرق کشور با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود.

مرتضی صفدری‌زاده افزود: مدت اجرای این پروژه ۲۴ ماه تعیین شده و تولید اولیه آن ۱۲ هزار تن فروسیلیس در سال است.

وی گفت: این کارخانه که به همت بخش خصوصی احداث می‌شود، زمینه اشتغال ۱۲۰ نفر را در فاز اول و ۱۸۰ نفر را تا پایان کار فراهم خواهد کرد.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در ادامه روند سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان توسط سرمایه‌گذاران را خوب ارزیابی کرد و گفت: پذیرای سرمایه‌گذاران در حوزه‌های متعدد هستیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت منطقه ویژه اقتصادی در بیرجند از سال ۹۳ آغاز شد افزود: منطقه ویژه اقتصادی منطقه‌ای عام است که سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در آن سرمایه‌گذاری کنند و ما هم در تامین زیرساخت‌ها به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنیم.

صفدری‌زاده یکی از مهمترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی را معافیت‌های مالیاتی ۱۳ ساله ذکر کرد و گفت: ورود هر نوع مواد اولیه در منطقه ویژه اقتصادی بدون حقوق گمرکی، ورود تجهیزات ماشین‌آلات خط اعم از مستعمل بدون پرداخت عوارض گمرکی، صدور قبوض انبار تفکیکی و غیرقابل معامله بودن از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی است.

وی گفت: خوشبختانه تا امروز متناسب با شرایط توانسته‌ایم پاسخگوی متقاضیان باشیم چرا که معتقدیم توسعه اقتصادی جز با همراهی بخش خصوصی امکان ندارد و فعال‌سازی و معرفی بخش خصوصی می‌تواند به توسعه استان کمک کند.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده قرار است ۲۰ تا ۳۰ درصد سهام این واحد به مردم و شهروندان استان واگذار شود.

همچنین امروز عملیات اجرایی پست برق منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان آغاز شد.

این پست برق با مشارکت ۴۰ درصدی دولت و ۶۰ درصدی بخش خصوصی (منطقه ویژه اقتصادی بیرجند) اجرا می‌شود.

اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این پروژه که در راستای تقویت شبکه برق منطقه ویژه اقتصادی اجرا می‌شود، ۱۳۰ میلیارد تومان است.

نصب ۲ دستگاه فیدر ۱۳۲ کیلو ولت در زمینی به مساحت ۱۴ هزار و ۴۰۰ مترمربع و اجرای ۲۰ کیلومتر خط انتقال از جمله اقداماتی است که در این پروژه انجام خواهد شد.

همزمان با دهه فجر امسال هزار و ۵۲۲ پروژه با اعتبار و سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

از مجموع پروژه‌های دهه فجر در این استان هزار و ۲۸۴ مورد با هزینه‌کرد هشت هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی ۲۳۸ پروژه شهری و روستایی با پیش‌بینی اعتبار ۲ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

 

 

 

 

شهرک‌های تخصصی معدنی در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

بیرجند – ایرنا – رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه اکنون چرخه کامل فرآوری طلا از معدن تا شمش و مس از معدن تا مس کاتد در استان فراهم شده است گفت: این سازمان همت خود را برای ایجاد شهرک‌های تخصصی مانند شهرک طلاسازی و مس گذاشته است.

عباس جرجانی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: یکسال گذشته سال خوبی برای حوزه معدنی استان بود و حداقل حوزه طلایی شهرستان خوسف از حالت بالفعل به بالقوه رسید.

وی ادامه داد: در این مدت یک واحد فرآوری طلا در شهرستان افتتاح شد و یک واحد در دهه فجر امسال و واحد دیگر تا پایان سال در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: از پنج محدوده طلایی شناسایی شده در استان، واحد فرآوری در سه معدن راه‌اندازی شده یا در حال احداث است که واحد فرآوری طلای شادان در ایام دهه فجر افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه واحد فرآوری معدن طلای خونیک حداقل ۱۲ ماه و حداکثر کمتر از ۱۸ ماه وارد چرخه تولید خواهد شد تصریح کرد: با توجه به اینکه معادن طلا اخیرا در استان شناسایی شده و اکتشافات در این زمینه ادامه دارد، با تلاش بیشتر در این حوزه به یکی از قطب‌های معدنی طلای کشور تبدیل خواهیم شد.

جرجانی یادآور شد: در ۱۰ ماه گذشته ۲۶ پروانه معدنی با ذخیره قطعی ۱۲ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۹۲۷ تن در مساحت ۳۳۳ هزار و ۴۹۹ کیلومترمربع در استان صادر شد.

وی اشتغال این پروانه‌های معدنی را ۱۶۹ نفر اعلام کرد و افزود: همچنین استخراج سالانه این واحدها ۵۱۱ هزار و ۹۴۰ تن و سرمایه‌گذاری اولیه آن نیز ۹۲۷ هزار و ۸۵۴ میلیارد ریال است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در مجموع در استان تاکنون ۷۱۶ فقره پروانه معدنی با سرمایه‌گذاری اولیه ۲۲ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال تشکیل شده است.

وی بیان کرد: در ۱۰ ماه گذشته ۳۲ فقره گواهی کشف با میزان ذخیره قطعی ۳۵ میلیون و ۷۱۵ هزار و ۴۹۷ تن، ذخیره احتمالی ۱۹ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۷۱۷ تن در مساحت ۴۹۰ کیلومترمربع و با هزینه عملیات ۱۹۳ هزار و ۹۲۵ میلیارد ریال صادر شده است.

جرجانی با بیان اینکه خراسان جنوبی دو سال پیاپی رتبه اول صدور پرانه اکتشاف کشور را به خود اختصاص داده است اظهار داشت: همچنین در این مدت ۱۱۶ پروانه اکتشاف در مساحت هزار و ۳۲ کیلومترمربع با هزینه عملیات یک میلیون ۷۳ هزار و ۷۳۱ میلیارد ریال صادر شد.

وی تصریح کرد: در حوزه صنعت در ۱۰ ماه گذشته ۴۳ پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی در استان صادر و در این زمینه پنج هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی میزان اشتغال ایجاد شده از این طریق در استان را هزار نفر اعلام کرد و افزود: همچنین در ۱۰ ماه گذشته ۳۲۱ جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری ۱۸۳ هزار و ۳۴۸ میلیارد ریال و اشتغال ۱۰ هزار و ۱۷ نفر صادر شد.

وی ادامه داد: از لحاظ تعداد جواز تاسیس ۲۰.۷ درصد، سرمایه‌گذاری ۵۴۱ درصد و اشتغال ۸۹.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

جرجانی از افتتاح هشت طرح صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری بیش از پنج هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان همزمان با دهه فجر در خراسان جنوبی خبر داد.

وی با بیان اینکه ۶ طرح از استان در سطح ملی به بهره‌برداری خواهد رسید اظهار داشت: واحد احیای مستقیم کارخانه فولاد قائنات با سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۴۰۰ نفر از جمله این پروژه‌ها است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین واحد فرآوری معدن طلای شادان با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۳۴۰ نفر از دیگر طرح‌های ملی آماده افتتاح در استان است.

وی افزود: طرح احداث واحد فرآوری طلای هیرد با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۲۵۰ نفر، تولید پودر باریت و بنتونیت درین کاشان با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد تومان و اشتغال ۳۰ نفر، معدن هماتیت و مس سولفیدی مس اکسیر و بهره‌برداری از معدن منیزیت سپیدان از دیگر طرح‌هایی است که در استان افتتاح خواهد شد.

وی عنوان کرد: طرح تولید تینرهای نیتروسلولزی و تینرهای روغنی با سرمایه‌گذاری پنج میلیارد تومان و اشتغال ۹ نفر در طبس و طرح تولید فیلتر هوای خودرو با سرمایه‌گذاری یک میلیارد تومان و اشتغال پنج نفر در فردوس از دیگر طرح‌های قابل افتتاح است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: افتتاح طرح‌های صنعتی و معدنی استان در دهه فجر سال جاری در مجموع زمینه اشتغال مستقیم بیش از هزار نفر را فراهم می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

سایت متمرکز پردازش و دفع پسماند شهرداری بیرجند افتتاح شد

بیرجند – ایرنا – سایت متمرکز پردازش و دفع پسماند شهرداری بیرجند به مساحت ۸۵ هکتار با حضور استاندار خراسان جنوبی در دومین روز دهه فجر افتتاح شد.

به گزارش ایرنا شهردار بیرجند روز چهارشنبه در این آیین گفت: احداث ساختمان نگهبانی با مساحت ۹۰ مترمربع، اتاق استراحت، نصب باسکول ۶۰ تنی، دفع اتاق پسماند شهری و پسماندهای بیمارستانی، ارایه خدمات به بخش خصوصی، اجرای  ۶۴۰ متر آیلند، اجرای عملیات زیرسازی به مساحت هشت هزار مترمربع از جمله بخش‌های مختلف این سایت است.

مهدی بهترین، اجرای شبکه آبیاری، احداث سوله پردازش به مساحت هزار و ۳۰۰ مترمربع، نصب و خرید خط تفکیک پسماند، خرید و نصب سیستم پایش تصویری، انتقال زیرساخت‌های گاز و افزایش قدرت برق، ایجاد نخاله‌گاه متمرکز، ایجاد کنارگذر شامل زیرسازی، حفر بزرگترین ترانشه بیمارستانی، احداث چهار چشمه سرویس بهداشتی حمام و اتاق استراحت را از دیگر جزئیات سایت متمرکز پردازش و دفع پسماند شهرداری ذکر کرد.

وی اظهار داشت: مجموع اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۱۲۹ میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی شهرداری است.

شهردار بیرجند افزود: شاید سایت پسماند تنها پروژه‌ای بوده که با اعتبار داخلی شهرداری و بدون کمک دولت ساخته شده است اما در ساخت سایت کمپوست نیاز به کمک داریم.

وی بیان کرد: در این سایت آخرین فناوری روز به‌کار رفته و جدیدترین سایت کشور است.

بهترین با بیان اینکه اکنون جزو پنج سایت برتر پسماند کشور هستیم تصریح کرد: جمع‌آوری زباله در مرکز استان به‌صورت محله‌ای انجام خواهد شد و در این خصوص نیازمند همکاری و کمک هستیم.

وی ادامه داد: از سال ۷۴ موضوع دفن زباله‌های شهری و پادگان ۰۴ بیرجند در مرکز شهر یکی از دغدغه‌های من به عنوان یک پزشک جوان‌ و عضوی از شورای بهداشت در این شهر بود و امروز با افتتاح سایت پسماند با هدف گسترش فرهنگ بازیافت زباله و ایجاد درآمد پایدار شهری یکی از معضلات این شهر حل خواهد شد.

شهردار بیرجند گفت: زباله یا طلای کثیف ثروت شهر بیرجند است که در حال حاضر گردش مالی زباله‌گردی در این شهر ماهانه بیشتر از چهار میلیارد تومان است و بیشتر افراد زباله‌گرد مستحق نیستند.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد زباله بازیافت و ۷۰ درصد دفع می‌شود که با تفکیک صنعتی زباله اقدام‌ مهمی انجام خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی:
گفتگوی مسئولان با جوانان مستمر و عملیاتی باشد
عزیزی با بیان اینکه جوانان محور بیانیه گام دوم انقلاب هستند، گفت: گفتگوی مسئولان با جوانان باید مستمر، پایدار، منظم و عملیاتی باشد که بتوانیم انگیزه، استعداد و لیاقت جوانان را در مسیر توانمندی آنان به منصه ظهور برسانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند،«حسن عزیزی» امروز (۱۳ بهمن) در دومین روز گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در دیدار جمعی از دانشجویان و جوانان شهر بیرجند با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: علی رغم اینکه ۲۶ دستگاه اجرایی استان در حوزه جوانان مأموریت دارند اما آنگونه که شایسته است نتوانسته اند مأموریت خود را به سرانجام برسانند.

 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی افزود: آن چه که جوانان ما از دستگاه های اجرایی درخواست دارند این است که، نگاه ویژه ای به حوزه جوانان نمی شود و نشست هایی که جوانان دارند، به نتیجه دلخواه و مطلوب نمی رسد و یکی از انتظارات ما این است که گفتگوی مسئولان با جوانان باید یک گفتگوی مستمر، پایدار، منظم و عملیاتی باشد که بتوانیم انگیزه، استعداد و لیاقت جوانان را در مسیر توانمندی آنان به منصه ظهور برسانیم.

 

عزیزی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب ۶ هزار کلمه دارد که موضوع انقلاب ۷۲ بار، اسلام ۴۸ بار و همچنین موضوع جوانان ۴۱ بار به آن پرداخته شده است، ادامه داد: با توجه به این که جوانان محور بیانیه گام دوم انقلاب هستند که باید به موضوع جوانان، نقش و جایگاه آنان پرداخته شود.

 

وی به عنوان دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان استان خراسان جنوبی خواستار برگزاری مستمر و پیوند مسئولان با جوانان در برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و پیگیری امور و مشکلات جوانان شد و بیان کرد: یکی از انتظارات ما از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، بحث تبدیل شدن بیانیه گام دوم انقلاب به قانون است.

 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: با توجه به این که لایحه قانون برنامه هفتم توسعه در حال تدوین است، امیدواریم بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یک قانون، نقش و جایگاه مبنایی در برنامه ریزی های دولت قرار گیرد.

 

 

 

 

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی:
سامانه فروش اینترنتی کالاهای تنظیم بازار در بیرجند راه اندازی شد
ضیائیان احمدی از راه اندازی سامانه فروش اینترنتی کالاهای تنظیم بازار در بیرجند خبر داد و گفت: مردم از امروز (۱۳ بهمن) می توانند با مراجعه به سامانه شرکت پست استان نسبت به خرید کالای تنظیم بازار اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «وحید ضیائیان احمدی» امروز(۱۳ بهمن) در نشست خبری رونمایی از سامانه فروش اینترنتی کالای تنظیم بازار در بیرجند، اظهارداشت: در گذشته کالاهای تنظیم بازار در کشور به شکلی ارائه می شد که مردم مجبور بودند در صف های طولانی بایستند و این برازنده مردم نجیب ایران اسلامی نبود، در همین راستا اولین برنامه توزیع اینترنتی کالاهای تنظیم بازار در تهران با عرضه مرغ شروع شد و بعد از رضایت رئیس جمهوری از این طرح، تاکید شد که در سایر استان ها هم اجرایی شود.

وی با بیان اینکه سامانه فروش اینترنتی کالاهای تنظیم بازار در خراسان جنوبی در حال حاضر فقط در بیرجند فعال خواهد بود و بقیه شهرستان ها در مراحل بعدی قرار دارند، افزود: این طرح با همکاری شرکت پست استان که نیروهای خوبی برای توزیع دارد و از طرفی می توان نظارت کامل بر روی امر توزیع داشت صورت می گیرد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مردم می توانند برای ثبت سفارش کالای تنظیم بازار به آدرس اینترنتی www.postsam.ir  مراجعه کنند، گفت: در حال حاضر تنها محصول عرضه شده در این سامانه شکر به قیمت بسته ۹۰۰ گرمی ۱۴ هزار تومان است که هر فرد با یک کد ملی می تواند چهار بسته سفارش دهد و آن را درب منزل و بدون پرداخت هیچ وجهی برای هزینه پستی دریافت کند.

ضیائیان احمدی با بیان اینکه در این سامانه قابلیت هایی طراحی شده که بتوان نظارت کامل بر روی توزیع محصولات تنظیم بازار داشت، خاطرنشان کرد: به دنبال توسعه این سامانه و اضافه کردن کالاهای تنظیم بازار دیگری مانند برنج، مرغ، گوشت و حتی حبوبات در این سامانه هستیم که این کالاها با قیمت تنظیم بازار عرضه می شود.

وی این را هم گفت که این سهمیه فقط برای عموم مردم است و اصناف مانند قنادی ها از سهمیه تعیین شده خودشان که به طور مستقیم دریافت می‌کنند بهره می‌برند.

کلاس‌های دانشگاه بیرجند تا پایان بهمن غیرحضوری شد/۲

کلاس‌های دانشگاه بیرجند تا پایان بهمن غیرحضوری شد

دانشگاه بیرجند در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اوج‌گیری کرونا تمامی کلاس‌های آموزشی این دانشگاه تا پایان بهمن ماه جاری به‌صورت غیرحضوری (مجازی) برگزار می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اوج‌گیری ویروس کرونا (اُمیکرون) و مصوبه ستاد کرونای استان خراسان جنوبی، تمامی کلاس‌های آموزشی تا پایان بهمن ماه به‌صورت غیرحضوری (مجازی) برگزار می‌شود.

این اطلاعیه می‌افزاید: همچنین همه جلسات دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا تا پایان بهمن ماه غیرحضوری برگزار خواهد شد.

براساس اطلاعیه دانشگاه بیرجند در پایان بهمن ماه نحوه ادامه حضوری و غیرحضوری بودن کلاس‌ها طی اطلاعیه‌ای از طریق روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این دانشگاه اعلام خواهد شد.

 

بیهود قاینات رکورددار بارش‌های خراسان جنوبی/۲

در شبانه روز گذشته بیهود قاین با ۱۴ میلیلمتر بارش رکورددار بارش‌ها در خراسان جنوبی گزارش شد.

 رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی استان گفت: مطابق با الگوی نقشه های پیش یابی هواشناسی از عصر دیروز بارش ها در استان آغاز شد.

نخعی افزود: بر این اساس در شبانه روز گذشته بیهود قاینات با ۱۴ میلیمتر بارش رکورددار بارشها در استان ثبت شد و بعد از آن ایستگاه جنوب شهر بیرجند ۱۳ میلیمتر، ایستگاه فرودگاهی بیرجند ۱۱ میلیمتر، کره از توابع قاینات ۱۰ میلیمتر، سرند دیهوک و خوسف ۹ میلیمتر، روستای درمیان، خنگ، محمدشهر ۸ میلیمتر، آرین شهر و سربیشه ۷ میلیمتر، چاه سالم، گزیک، اسفندیار، فتح آباد خضری، دوست آباد، اسدیه، مختاران ۵ میلیمتر، ماژان، حاجی آباد زیرکوه، آویز، ده محمد، دیهوک، بغداده ۴ میلیمتر، ماهمیران، آیسک، فتح آباد فردوس، پیکوه، نهبندان، چاهداشی، قاینات، زهان ۲ میلیمتر، مهوید، نوغاب حاجی آباد، خلف، سه قلعه، محمد آباد پسکوه ۳ میلیمتر، باغستان، قهستان، سرایان،  کریمو، خفر، علی آباد زارعین ۱ میلیمتر و از اسلامیه و فردوس نیز بارش ناچیزی گزارش شده است

وی گفت: در اسفزار از توابع سربیشه ۴ سانتیمتر، مهوید فردوس حدود ۲ سانتیمتر و مود ۱ سانتیمتر برف گزارش شده است. 

افتتاح طرح تاکسی کتاب انقلاب برای اولین بار در اسلامیه /۲

طرح تاکسی کتاب انقلاب برای اولین بار در خراسان جنوبی در اسلامیه فردوس در دومین روز از دهه مبارک فجر اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، این طرح به همت کتابخانه شیخ مفید اسلامیه و شهرداری اسلامیه با هدف گسترشافتتاح طرح تاکسی کتاب انقلاب برای اولین بار در اسلامیه فردوس فرهنگ کتابخوانی در اوقات فراغت مسافران در طول روز و معرفی کتاب‌ها و منابع کتابخانه مخصوصا با موضوع انقلاب اسلامی و چگونگی پیروزی انقلاب اسلامی، برای ترغیب مسافران به عضویت در کتابخانه اجرا شد.

 

در طرح تاکسی کتاب انقلاب تعداد ۲۰ عنوان کتاب و ۱۰ نشریه با موضوع انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر در یک جعبه طراحی شده در صندلی اتومبیل، در اختیار رانندگان تاکسی قرار می‌گیرد تا در مدت ۱۰ روز با مسئولیت رانندگان، به مسافران بویژه با مسیر‌های طولانی در شهرستان و حومه تحویل و در همان مسیر مطالعه شود.

این طرح که در ایام الله دهه فجر افتتاح شده، قرار است بعد از دهه فجر نیز با کتب و نشریات با موضوعات متنوع در طول سال ادامه یابد.
در این طرح همچنین بروشور معرفی کتاب‌های انقلاب و سیره شهدا در بین مسافران اهدا می‌شود.

 

اعزام هیئت پهلوانی خراسان جنوبی به مسابقات قهرمانی کشور/۷

ورزشکاران هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان جنوبی به مسابقات قهرمانی بزرگسالان کشور در شهر آبادان اعزام شدند.

ورزشکاران هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای استان از شهر‌های بیرجند، قائن و طبس در قالب تیم هنر‌های فردی ورزش زورخانه‌ای استان به مسابقات قهرمانی بزرگسالان کشور در شهر آبادان اعزام شدند.

ترکیب این تیم متشکل از امیرحسین کاردان مقدم ، مرتضی حاجی آبادی،  کاوه کرمانی، امیرحسین کیوان زاده و مهدی کلنگی خواه  از بیرجند، محسن اعتمادیان ، احمدسلطانی  و حسین کروسی  از قائنات و  سید مهدی خادمی  از طبس گلشن هستند.

مربی و سرپرست این تیم مهدی تقی زاده  از قائنات است.

دراین مسابقات علیرغم تعطیلی کرونایی زورخانه‌ها، اکثر استان‌های کشور باترکیبی قوی شرکت کرده اند و مسابقات از سطح بالایی برخوردار است.

 

 

ویزیت رایگان بیماران در بیمارستان بوعلی بیرجند/۲

بیماران امروز در بیمارستان بوعلی بیرجند به مناسبت ۱۳ بهمن ماه و دهه فجر، به صورت رایگان ویزیت می شوند.

مسئول درمانگاه بیمارستان بوعلی بیرجند با بیان اینکه ویزیت بیماران امروز در سه شیفت صبح، عصر و شب انجام می شود، گفت: این روز با توجه به شلوغی بیمارستان و پذیرش بالای بیماران انتخاب شده است.

گلنگری افزود: متخصصان قلب، ارتوپدی، اطفال، جراحی، بینایی سنجی، داخلی و بیهوشی امروز بیماران را به صورت رایگان ویزیت می کنند.

وی گفت: پیش بینی می شود بیش از هزار بیمار امروز خدمات رایگان دریافت کنند.

 

 

 

ثبت چنار ۷۰۰ ساله مهوید فردوس در فهرست میراث ملی

درخت چنار کهنسال مهوید شهرستان فردوس خراسان جنوبی در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستیثبت چنار 700 ساله مهوید خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی استان گفت: این چنار کهنسال در حاشیه روستای مهوید شهرستان فردوس در فاصله ۳۲۰ متری امامزاده سلطان احمد این روستا، قرار دارد. 

زهرا رضایی ملکوتی افزود: این درخت با توجه به قطر تنه و بررسی شرایط فیزیکی آن، به سن کهنسالی رسیده و دارای شکل ظاهری بسیار زیبا، خاص و شاداب است.

به گفته وی تنه این درخت در اثر درون پوسیدگی به دو قسمت تقسیم شده، تنه سمت شرق محیطی برابر ۸.۷ متر و تنه سمت غرب محیطی معادل ۵.۳ متر دارد و بین دو قسمت تنه، فاصله‌ای ایجاد شده و گسستگی‌ای وجود دارد که محیط کلی تنه ۳۰.۱۱ متر است.

این چنار کهنسال با تاج پوشش تقریباً متقارن دارای ارتفاع ۸ متر است.

تنه این درخت از ارتفاع ۵.۲ متری سطح زمین به شاخه‌های متعدد تقسیم شده و شاخه‌های خشکیده لابلای شاخه‌های سرسبز آن نشان از پشت سرگذاردن چند دوره خشکسالی در منطقه دارد.

قدمت این چنار زیبای کهنسال ۶۵۰ تا ۷۰۰ سال است.

 

 

 

اولین دوره جست و جو و نجات در کوهستان در درمیان

ولین دوره جست و جو و نجات در کوهستان در شهرستان درمیان برگزار شد.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان درمیان با اشاره به برگزاری دوره تخصصیاولین دوره جست و جو و نجات در کوهستان در درمیان جست و جو و نجات در کوهستان در شهرستان درمیان، گفتت: این دوره به مدت شش روز و در بخش‌های مختلف برگزار شد.

جواد مرادی افزود: شرکت کنندگان در این دوره موضوعاتی همچون هواشناسی کوهستان، تغذیه در کوهستان، جهت یابی، اصول کوهپیمایی، بسکت کردن و حمل مصدوم در کوهستان، ابزار شناسی، صعود و فرود و پزشکی کوهستان را فرا گرفتند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان درمیان هدف از برگزاری این دوره را ارتقای سطح دانش نجاتگران، و آمادگی تیم عملیات کوهستان عنوان کرد و افزود: تعداد ۱۳ نفر از نجاتگران هلال احمر شهرستان در این دوره شرکت کردند.

وی با اشاره به اینکه علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره باید دوره‌های کمک‌های اولیه، عمومی امداد و نجات و تخصصی پیش بیمارستانی را گذارنده باشند، گفت: فراگیران بعد از گذراندن دوره می‌توانند در پایگاه‌ها و عملیات‌های کوهستان فعالیت کنند.

مرادی با بیان اینکه دوره آموزشی امداد و نجات کوهستان برای اولین بار در شهرستان درمیان برگزار شده است، افزود: جمعیت هلال احمر با برگزاری این دوره‌ها تلاش می‌کند با تربیت نجاتگران متخصص و کارآمد به افراد گرفتار در کوهستان در کمترین زمان کمک و آن‌ها را نجات دهد.

 

 

 

حضور نمایندگان فوتبال خراسان جنوبی در رقابت های مناطق کشور/۷

دبیر هیئت فوتبال شهرستان بیرجند از حضور نمایندگان فوتبال خراسان جنوبی در رقابت های فوتبال مناطق کشور خبر داد.

حسین کوثری در گفتگو با خبر نگار مهر اظهار کرد: تیم‌های فوتبال بیرجند به عنوان نمایندگان استان، پنجشنبه و جمعه هفته جاری و شنبه هفته آینده در قالب هفته دوم رقابت‌های مناطق فوتبال کشور به مصاف حریفان می‌روند.

به گفته وی، در ادامه مسابقات مناطق فوتبال در رده‌های سنی کشور، تیم سپاهان بیرجند (امید زیر ۲۱ سال) در بندر لنگه به مصاف سایپا ی این شهر می‌رود.

کوثری با بیان اینکه این مسابقه روز پنج شنبه ۱۴ بهمن ساعت ۱۳ و ۴۰ دقیقه برگزار می‌شود، گفت: در روز جمعه ۱۵ بهمن ساعت ۱۳:۴۰ در بندرعباس تیم ایران جوان بیرجند (نوجوانان زیر ۱۶ سال) به مصاف تیم نخل طلایی این شهر می‌رود.

وی بیان کرد: تیم سرخ پوشان بیرجند (نوجوانان زیر ۱۵ سال) هم در زاهدان روز شنبه ۱۶ بهمن مهمان تیم خیبر زاهدان خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

تپش نبض انقلاب در روستاهای خراسان‌جنوبی

نبض انقلاب علاوه در نقاط شهری در روستاها هم می تپید و همین تپش سبب شد تا نقش روستاییان خراسان جنوبی هم در پیروزی انقلاب خیلی پر رنگ باشد.

تپش نبض انقلاب در روستاهای خراسان‌جنوبی

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ اگر نقشی بیشتر از شهرنشینان در به ثمر نشستن پیروزی انقلاب اسلامی ایران نداشته باشند به طور حتم نقش آن‌ها در این رویداد کمتر نبوده است و در غرس نهال انقلاب هم‌پا و همراه بودند.

صحبت از روستاییان و پیش قراولان عرصه تولید در پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری بنیان گذار انقلاب اسلامی است. هر چه آن سال‌ها، به روزهای فتح و پیروزی نزدیک‌تر می‌شد بر شور و حال روستاییان با انتشار و پخش اعلامیه‌ها، برگزاری تجمع‌ها، دورهمی‌ها و… افزوده می شد و فعالیت‌های مخفیانه، جای خود را به کارها و تجمعات علنی می داد.

بسیاری از نقاط روستایی در آن سال‌ها کانون اعتراض و مقابله با رژیم ستم شاهی بود. از جمله این نقاط می‌توان به روستای گسک درمیان، اشاره کرد که زمینه‌های اعتراض به حکومت ستم شاهی در این نقطه روستایی با پخش و انتشار اعلامیه‌ها و برگزاری تجمع‌های بین روستایی آغاز شد.

اولین راهپیمایی روستایی

آن طور که یکی از جوانان انقلابی آن زمان و کهن سال این روزها در گسک به خبرنگار فارس، گفت: این روستا یکی از نقاط فعال روستایی در پیروزی انقلاب اسلامی بود، اعلامیه‌های امام خمینی(ره) از پاریس به قم و از قم به مشهد و از آن جا به بیرجند ارسال می‌شد و ما این اعلامیه‌ها را از رابطان در بیرجند به همراه هفت یا هشت نفر دیگر دریافت و با تکثیر آن در منازل، معابر عمومی و دیگر نقاط روستایی آن هم شب هنگام پخش می‌کردیم تا زمینه های بیداری مردم را فراهم کنیم.

به گفته «محمدقاسمی»، بالاخره کار به جایی رسید که فعالیت‌های انقلابی این گروه هشت نفره علنی شد و اقدام به برپایی راهپیمایی روستا به روستا کردیم و اولین راهپیمایی روستایی، از گسک به کوشکک بود. این راهپیمایی‌ها به صورت به اصطلاح عامیانه دهواری انجام می شد و در ادامه اهالی روستاهای آسیابان، درخش، سرخنگ و… هم به آن‌ها پیوستند.

وی که تاریخ دقیق این راهپیمایی‌ها را به یاد ندارد و باید به دفترچه ای که در صندوقچه قدیمی‌اش دارد مراجعه کند تا آن تاریخ‌ها را به یاد آورد، ادامه داد: اوج فعالیت‌های علنی روستاییان منطقه مربوط به بحبوبه پیروزی انقلاب یعنی ماه های دی و بهمن ۵۷ بر میگردد، طوری که بعد از برگزاری اولین تجمع‌های روستایی دیگر راهپیمایی‌ها در روستاهای سیدان، مسک، نوزاد، بورنگ و… انجام می‌شد و هر روز یک روستا محل قرار تجمع‌ها بود و این روند تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران ادامه داشت.

فعالیت‌های وی و دیگر همراهانشان که سه نفر از آن‌ها در جبهه‌های حق علیه باطل به شهادت رسیده‌اند زمینه واکنش نیروهای امنیتی و ژاندارمری درخش را در پی داشت طوری که بعد از پرس و جو برخی از اهالی نام وی و دیگر سردسته‌های انقلابیون را می‌برند و رئیس پاسگاه هم او را به خانه کدخدای گسک به عنوان اخلال گر فرا می‌خواند اما او منکر این فعالیت‌ها می شود و کدخدا هم از آن ها دفاع می کند به همین دلیل رئیس پاسگاه از دستگیری‌اش منصرف می‌شود.

فعالیت‌ها مصادف با محرم

وی، مصادف شدن فعالیت‌های انقلابی با ماه‌های محرم و صفر را یادآور شد و گفت: مردم فعالیت‌های انقلابیشان را در پوشش تجمع‌های عزاداری انجام می‌دادند و گاهی در لفافه اقدام به بیان شعار مرگ بر شاه، مرگ بر بختیار و… می کردند. همچنین در روزهای اوج فعالیت های انقلابی همراه با تعدادی از اهالی روستاهای منطقه قهستان با کرایه کردن مینی بوس به بیرجند می آمدیم و با پرچم داری آیت الله ربانی از فعالان انقلابی، مسیر میدان فرودگاه تا آزادی را راهپیمایی می‌‌کردیم تا به نوبه خود زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی ایران باشیم.

برپایی سخنرانی

در دیگر نقاط روستایی استان و بخش قهستان هم زمانی که زمزمه پیروزی انقلاب اوج گرفت افراد زیادی اقدام به فعالیت‌های انقلابی کردند از جمله این انقلابیون می‌توان به «پرویز اکبری» که آن زمان دانشجوی ترم سوم دانشگاه علم و صنعت تهران بود و ۱۹ سال بیشتر نداشت اشاره کرد. با اوج گرفتن راهپیمایی‌های مردمی در سال ۵۷، دانشگاه‌ها تعطیل شد و به همین دلیل به بیرجند بازگشتم و چون مکانی برای اسکان نداشتم به زادگاهم روستای بیدسک رفتم.

وی ادامه داد: همراه با دیگران در آن جا برای آشنایی بیشتر مردم با بنیان گذار انقلاب اسلامی سخنرانی هایی برپا می کردیم.

وی افزود: یادم می آید از جا مهری مسجد روستا تریبون درست می‌کردم و شب هایی که در مسجد جلسه بود مطالبی را برای مردم بیان می کردم اما تحرکات روستاییان منطقه قهستان در دو سه ماه مانده به پیروزی انقلاب افزایش داشت طوری که افرادی چون مرحوم حجت الاسلام صالحی و زینلی اقدام به تحرکات ویژه‌ای در منطقه می‌کردند به علاوه، مردم روستاهای بیدسک، منند، نگینان و حومه به حرکت درآمده و تظاهرات و راهپیمایی‌هایی را به راه انداخته بودند و این راهپیمایی هم از این روستا به آن روستا بود.

تشکیل هیئت ۳۰ نفری

بنابر گزارش خبرنگار فارس از قاینات، نیز «پهنایی» یکی از نقاط روستایی این شهرستان در پیروزی انقلاب اسلامی بود. یکی از مبارزان و انقلابیون پهنایی، «غلام اشتری» معلم و عضو فعال شورای اسلامی این روستاست که در سامان‌دهی مردم در اوایل پیروزی نقش ارزنده‌ای داشت.

وی گفت: مردم پهنایی همراه مردم مبارز انقلابی قاین لحظه‌ای از دفاع از انقلابیون و مبارزه با رژیم ستم شاهی کوتاهی نکردند. جوانان روستا در سال ۵۷ با هدایت یکی از روحانیون جوان و فعال روستا حجت الاسلام «برقه‌ای» هیئتی ۳۰ نفره از جوانان مبارز روستا تشکیل می‌دادند و علاوه بر یاری رسانی به انقلابیون مرکز شهرستان در شب ها نیز به تهیه، تکثیر و توزیع تمثال و اعلامیه‌های امام خمینی(ره) در میان مردم روستا و در روستاهای همجوار می‌ پرداختند.

وی افزود: علاوه بر حضور در راهپیمایی مرکز شهرستان در روستا نیز به طور مرتب راهپیمایی و تحصن داشتیم. یک روز مأموران ستم شاهی به روستا آمدند و مرا تهدید کردند که چنان چه دست از فعالیت برندارم مرا دستگیر و زندانی می‌کنند.

به گفته وی، در اواخر دی ماه، اداره آموزش و پرورش آن زمان به دلیل حضور در راهپیمایی‌ها سه ماه برایم غیبت ارسال و از واریز حقوقم خودداری کرد.

یکی دیگر از مبارزان پهنایی هم ادامه داد: در آن زمان ۱۰ سال داشتم که با وجود سن کم، اعلامیه‌ها را توزیع و همچنین دیوارنویسی ها را انجام می دادم و هر روز که خانواده ام برای حضور در راهپیمایی به قاین می آمدند، من هم سوار بر وانت با آن ها به راهپیمایی می رفتم.

به گفته «اکملی»، ۲۲ آذر ماه سال ۵۷ که مأموران ستم شاهی راهپیمایی مردم مبارز و انقلابی قاین را به خاک و خون کشیدند صبح آن روز به همراه حجت الاسلام برقه ای و ۵۰ نفر از اهالی روستا در راهپیمایی قاین شرکت داشتیم.

روشنگری در یک کارخانه

گزارش خبرنگار ما از فردوس نیز در این شهرستان بر اساس برنامه ریزی مدونی که توسط انقلابیون انجام شده بود از چند ماه به پیروزی انقلاب، مردم در شهر و روستاها نیز تظاهرات می کردند و به طور متقابل از روستاها نیز به صورت گروهی می آمدند و در راهپیمایی های شهر شرکت می کردند. بنابراین گزارش، تا حدودی همه روستاهای فردوس در صحنه بودند اما روستاهایی هم بودند که حضور اهالی آن در تظاهرات پر رنگ تر بود که«فتح آباد» یکی از این روستاها بود.

سید محمد رفیعی، حاجی حسین پور، شاطر محمد آگاهی و تعداد دیگری از اهالی فتح آباد از انقلابیونی بودند که عزم خود را جزم کرده بودند تا در صحنه تظاهرات و پخش اعلامیه ها و نوارهای حضرت امام خمینی (ره) حضوری فعال داشته باشند.

سید «محمد رفیعی» یکی از فعالان انقلابی آن زمان، گفت: قبل از انقلاب در کارخانه ای در تهران مشغول به کار بودم که صاحب کارخانه افسر بازنشسته گارد شاهنشاهی بود و همراه سه پسرش از فعالان سیاسی و علیه رژیم شاه بودند. او، من و تعداد دیگری از کارگران را با فساد رژیم آشنا کرد و ما هم مصمم شدیم با پخش اعلامیه ها و نوارهای حضرت امام خمینی (ره) به سرنگونی رژیم پهلوی کمک کنیم و بر این اساس اعلامیه ها و نوارهای سخنرانی حضرت امام (ره) و بقیه مراجع تقلید را لا به لای لباس و رختخواب ها به شهرستان منتقل و در روستا پخش می کردیم تا اهالی بیشتر با فساد رژیم شاه آگاه شوند.

وی ادامه داد: آن زمان هنوز اسپری رنگ در فردوس نبود و با دوستم مرحوم کاتوزی از تهران چند عدد اسپری برای شعارنویسی روی تابلوهای کنار جاده ها می آوردیم و شبانه اقدام به شعارنویسی علیه شاه می کردیم. همچنین چند روزی که در روستا بودیم مخفیانه بر در و دیوارها شعار مرگ بر شاه می نوشتیم طوری که هیچ کس متوجه نمی شد شعارنویسی ها کار چه کسی است. به گفته او، دو سه ماه مانده به پیروزی انقلاب، خیلی ها بدون هراس شعار می دادند و ما با وانت بار و حتی با تریلی تراکتور مردم را به شهر منتقل و هر روز در تظاهرات در فردوس شرکت می کردیم.

«ابوالقاسم محمدزاده»، از دیگر انقلابیون فتح آباد می گوید: در آن زمان، همه مصمم شده بودند تا رژیم شاهنشاهی را سرنگون کنند، شرکت در تظاهرات برای مردم اولویت داشت و هر روز به دنبال وسیله ای بودیم تا خود را به فردوس برسانیم و در راهپیمایی شرکت کنیم یا لحظه شماری می کردیم که از تظاهرکنندگان فردوس به روستای ما بیایند و ما با آن ها تظاهرات کنیم. او، می افزاید: من و تعدادی از دوستانم اعلامیه های حضرت امام (ره) را در هیئت و مسجد برای مردم می خواندیم و مردم روز به روز با فساد رژیم شاه آشناتر می کردند.

طرح مطالعات جامع ایستگاه راه آهن طبس رونمایی شد

 

 

طرح مطالعات جامع ایستگاه راه آهن طبس رونمایی شد

گروه استان‌ها_ مدیرکل راه آهن شرق از رونمایی طرح مطالعات جامع ایستگاه راه آهن طبس با حضور مسئولان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  طبس ، این مراسم با حضور مدیرکل راه آهن شرق، معاون عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان طبس، رئیس اداره نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن ج.ا.ا و معاونین و مسئولین اداره کل راه آهن شرق و طی تماس تصویری با وحید علی قارداشی مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن کشور برگزار شد.

مدیرکل راه آهن شرق در این مراسم گفت: نگرش نوین راه آهن جمهوری اسلامی ایران نسبت به نقش ایستگاه‌ها در شهرسازی مبتنی بر حمل و نقل ریلی (TOD) منجر به این شد که طرح جامع ۳۲ ایستگاه مهم و تشکیلاتی  راه آهن کشور در دستور کار حوزه معاونت فنی و زیربنایی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید

وی افزود: در این راستا ایستگاه راه آهن طبس به عنوان یکی از ۷ ایستگاه اولویت‌دار برای تهیه طرح جامع و راهبردی با بهره‌گیری از تجربیات جهانی متناسب و متناظر با مسائل ریلی و شهری منطقه قرار گرفته است.

رضا شرقی بیان کرد: مطالعات این راه آهن با نظارت دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تلاش مجدانه ادارات کل مناطق، ادارات ستادی و مقامات منطقه‌ای ذیربط نهایی و به اتمام رسیده و امروز طی تماس تصویری با مدیرکل دفتر مهندسی نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی از مطالعات طرح جامع ایستگاه راه آهن طبس رونمایی می‌شود.

مدیرکل راه آهن شرق اظهار داشت: این مطالعات به عنوان راهنما و خط مشی کلی طرح توسعه بلندمدت تا افق چشم انداز ۱۴۱۵ مبنای برنامه‌ریزی توسعه آتی ایستگاه راه آهن طبس قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به  ادامه رایزنی‌ها جهت آغاز عملیات احداث خط تعمیر دیزل‌های چینی در طبس نیز گفت:  امروز فضای کاری و نگاه مدیریتی، جهادی است و در این فضای بوجود آمده که اراده مدیران ارشد استان و مجموعه مدیران شهرستان طبس بر حمایت از سرمایه‌گذاران است امیدواریم در آینده روند توسعه زیرساخت‌ها شتاب بیشتری گرفته و شاهد آغاز عملیات احداث خط تعمیر دیزل‌های چینی در ایستگاه راه آهن طبس باشیم.

شرقی با تأکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد مدیریت جهادی جهت رفع مشکلات از  همراهی و همکاری این اداره کل با تمام سرمایه گذاران حوزه حمل و نقل ریلی خبر داد و خاطرنشان کرد: راه آهن شرق به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بین المللی و دسترسی به بزرگترین معادن سنگ آهن و زغالسنگ کشور دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است.

وی افزود: سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه صنعت ریلی بویژه در بخش خرید واگن و لکوموتیو با توجه به مشوق‌های خوبی که راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته یقینا تضمین شده و دارای صرفه اقتصادی خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*