اخبار خراسان جنوبی / ۶ طرح صنعتی خراسان جنوبی در سطح ملی به بهره‌برداری می‌رسد

اعزام گروه جهادی به مشهد مقدس

۳۰ نفر از جهادگران گروه جهادی برای زیارت امام رضا (ع) عازم مشهد مقدس شدند.

با همکاری مرکز آموزش ۰۴ بیرجند و گروه جهادی شهید خلبان محمدحسین رئوفی فرداعزام گروه جهادی به مشهد مقدس از سوی پایگاه مقاومت شهید سفیدی روستای مزگ ۳۰ نفر از جهاد گران گروه جهادی برای زیارت امام رضا (ع) عازم مشهد مقدس شدند.

مسئول اعزام گروه جهادی شهید خلبان محمدحسین رئوفی فرد گفت: این جهادگران به مدت ۴ روز برای زیارت ثامن الحجج (ع) در مشهد مقدس اقامت دارند.

مزگی نژاد افزود: این گروه جهادی در دو سال گذشته در روز‌های پنجشنبه و جمعه اقدام به ساخت، مرمت و بازسازی اماکن همچون مسجد، حسینیه و خانه محرومان کرد.

 

نقشه کرونایی خراسان جنوبی تیره‌تر شد

بر اساس آخرین به روزرسانی نقشه کرونایی کشور بیرجند نیز در وضع قرمز قرار گرفت.

بر اساس آخرین به روزرسانی نقشه کرونایی کشور اعلام شده  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان بیرجند از وضع نارنجی به قرمز تغییر رنگ داد.

بر این اساس هم اکنون شهرستان های بیرجند و فردوس در وضع قرمز (خیلی پُرخطر) قرار دارند.

 شهرستان های سرایان ، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاینات، سرایان، طبس و بشرویه در وضعیت نارنجی قرار دارند.

بر این اساس شهرستانهای خوسف و زیرکوه نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها ممکن است.

 

اکران ۱۶ فیلم در هشتمین جشنواره فیلم فجر خراسان جنوبی

۱۶ فیلم در هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر خراسان جنوبی اکران می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در جلسه برنامهاکران ۱۶ فیلم در هشتمین جشنواره فیلم فجر خراسان جنوبی ریزی ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر خراسان جنوبی گفت: جشنواره فیلم فجر استان همزمان با چهلمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ، ۱۵ تا ۲۲ بهمن برگزار می شود.

سیدعلی زمزم  افزود: فیلم‌های جشنواره در دو سینمای مرکز استان (سینما بهمن و سینما فردوسی) در دو سانس با داشتن بهترین کیفیت پخش صدا و تصویر ، اکران می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به استقبال بسیار بالای مردم استان خصوصا دوستداران سینما ، فیلمسازان و هنرجویان سینمایی از این جشنواره در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به گسترش واکسیناسیون در سطح استان انتظار می‌رود امسال نیز شاهد حضور چشمگیر علاقه‌مندان به فیلم‌های جشنواره باشیم.

زمزم با تاکید بر اجرا شدن تمامی دستورالعمل‌های های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اجرای این جشنواره، افزود: خوشبختانه شرایط کرونایی کشور مساعدتر از گذشته است و همین موضوع باعث شده تا هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه با اشتیاق بیشتری به خلق اثر بپردازند و انتظار می‌رود عموم مردم نیز با همین نشاط و اشتیاق به استقبال فیلم‌های هفتمین جشنواره فیلم فجر در خراسان جنوبی بیایند.

وی گفت: بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره، بلیط فروشی امسال نیز همانند سال گذشته اینترنتی خواهد بود و علاقه‌مندان برای تهیه بلیط فیلم‌های مورد علاقه خود می‌توانند از ۱۳ بهمن  به سایت‌های سینما تیکت، ایران تیکت و گیشه هفت مراجعه کنند.

 

 

 

در پی رحلت آیت الله صافی گلپایگانی؛

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با صدور پیامی درگذشت فقیه نامدار آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی  با صدور پیامی درگذشت فقیهپیام تسلیت نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نامدار  آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.
◾️ متن پیام به شرح زیر است
بسم الله الرحمن الرحیم
عن علی علیه السلام : إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَیرا فَقَّهَهُ فی الدِّینِ
خبر ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.
فقدان این فقیه نامدار رخنه ای جبران ناپذیر در جهان اسلام و حوزه های علمیه است .
اینجانب این ضایعه ی بزرگ را به محضر امام زمان ارواحنا فداه و نائب برحق ایشان و مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه و مردم عزیز ایران و خاندان مکرم آن فقید سعید تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال علو درجات و همجواری اولیائش را برای ایشان مسألت دارم.
اینک بیش از هر زمان تقویت حوزه های علمیه جهت تربیت طلاب آگاه و بصیر و مرزداران باورهای دینی مردم در مقابل تهاجم دشمنان بد طینت وظیفه همگان به ویژه مسئولان متعهد و انقلابی است.
۴۴۱ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی نهبندان اختصاص یافت

بیرجند – ایرنا – فرماندار نهبندان گفت: ۴۴۱ میلیارد تومان اعتبار برای اجرا و افتتاح ۲۷۱ پروژه عمرانی و خدماتی این شهرستان در سال جاری اختصاص یافته است.

مجید بیکی روز سه‌شنبه در دیدار مسوولان این شهرستان مرزی با امام جمعه نهبندان در اولین روز دهه فجر افزود: به مناسبت دهه فجر ۱۴۹ طرح عمرانی و خدماتی با اعتبار ۲۴۸ میلیارد تومان در نهبندان به بهره‌برداری می‌رسد همچنین عملیات اجرایی ۱۴ پروژه با اعتبار ۷۳ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: هفته دولت سال جاری نیز ۱۰۸ طرح عمرانی و خدماتی با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که در مجموع این ۲ مناسبت مهم ۴۴۱ میلیارد تومان برای ۲۷۱ پروژه اختصاص یافت و همه اینها در شرایط سخت کاری و اقتصادی رقم خورده است.

فرماندار نهبندان از افتتاح بخش توسعه اورژانس و آی سی یو بیمارستان شهید آتشدست نهبندان با اعتبار ۱۹ میلیارد تومان در دهه فجر خبر داد و گفت: همچنین پروژه خانه محله نهبندان با اعتبار سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از دیگر پروژه‌های شاخص این شهرستان است.

وی افزود: گازرسانی به ۵۱ روستای این شهرستان با اعتبار ۱۳۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به مناسبت دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

بیکی اظهار داشت: تبیین دستاوردهای نظام در دهه فجر برای مردم به‌ویژه نسل جوان ضروری است و مسوولان باید برای بیان این دستاوردها تلاش کنند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را هوشمندانه تدوین کردند گفت: برای ۴۰ سال دوم انقلاب وظایف و تلاش‌های بسیاری لازم است تا جمهوری اسلامی به جایگاه واقعی خودش برسد.

فرماندار نهبندان افزود: در سنوات گذشته از بهمن ۵۷ تاکنون، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و جنگ‌های نابرابر در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی بر جمهوری اسلامی وارد شده تا نتوانیم به اهداف خود برسیم که اگر در این سطح از فشارهای دشمن نبودیم سطح خدمات‌رسانی بسیار بیشتر از امروز بود.

وی تصریح کرد: امروز شهرستان نهبندان به هیچ وجه با سال‌های اولیه انقلاب قابل قیاس نیست و با تلاش جهادگران عرصه‌های مختلف و مشارکت خوب مردم در تمامی عرصه‌ها، اقدامات شایسته‌ای رقم خورده و جنس مطالبات و درخواست‌ها نیز بسیار متفاوت شده که دولت هم تلاش می‌کند تا نیازهای مردم را رفع کند.

 

 

 

 

 

 

در کار گروه اجرای مداخلات مؤثر به منظور پیشگیری و کاهش تصادفات منتهی به ورود ضرر جانی و مالی عنوان شد

 

۶۹ درصد تصادفات درون شهری خراسان جنوبی در بیرجند/۴

نقاط حادثه خیز ساماندهی شود/گلایه از روشنایی ناکافی برخی معابر

معاون دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه نقاط حادثه خیز باید ساماندهی شود، گفت: شاید برای اصلاح الگوی مصرف روشنایی برخی از معابر کم شده است ولی آسیب هایی را به همراه دارد.

به گزارش مهر حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا در کار گروه اجرای مداخلات مؤثر به منظور پیشگیری و کاهش تصادفات منتهی به ورود ضرر جانی و مالی اظهار کرد: بخشی از کاهش تصادفات به ساماندهی نقاط حادثه خیز درون و برون شهری برمی‌گردد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این نقاط آشکارسازی و مشخص شده است، بیان کرد: هوشمند سازی و نصب دوربین و تجهیزات در میادین خارج شهر و معابر اصلی است که در این قسمت هر گونه هزینه در این بخش در واقع سرمایه گذاری است.

وحدانی نیا ادامه داد: در حوزه کاهش تصادفات جلسات زیادی گرفته می‌شود ولی اگر تصمیمات ما اجرایی و عملیاتی نشود فایده‌ای برای آن مصور نیست و از این جهت شیوه نامه‌های برای همکاری‌ها و تعاملات دستگاه‌ها خواهد گرفت.

وی با گلایه از روشنایی ناکافی برخی معابر یادآور شد: شاید برای اصلاح الگوی مصرف این اتفاق صورت می‌گیرد ولی آسیب‌هایی را به همراه دارد.

علی دادگر، معاون دادستان بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: آمار تصادفات جاده‌ای و … نشان می‌دهد که باید در جهت کاهش حوادث ترافیکی اقدامات ضروری و عاجل انجام دهیم.

وی گفت: اگر در برخی مناطق روشنایی و یا علائم رانندگی کم است و یا نیاز به نصب دوربین مدار بسته داریم به دادستانی اعلام کنید تا با مدیر مربوطه مکاتبه لازم را داشته باشیم.

معاون دادستان بیرجند با اشاره به اینکه سرعت زیاد وسایل نقلیه در خراسان جنوبی باید آسیب سنجی شویم، اظهار کرد: در نهایت باید ببینیم که رفع این معضل نیاز به فرهنگ سازی و یا اقدام دیگری دارد و پیگیری کنیم.

دادگر با گلایه از عدم روشنایی کافی برخی از خیابان‌ها و محورها یادآور شد: به عنوان مثال چرا در آرین شهر مسیری که از داخل شهر رد می‌شود روشنایی کافی وجود ندارد و نمونه از این قبیل وجود دارد.

۶۹ درصد تصادفات درون شهری خراسان جنوبی در بیرجند به وقوع پیوست

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی نیز بر ایمن‌سازی مرکز استان در بحث کاهش تصادفات تأکید کرد و گفت: ۶۹ درصد تصادفات جرحی و فوتی درون شهری خراسان جنوبی در بیرجند به وقوع پیوسته است.

«علیرضا عباسی» در کارگروه اجرای مداخلات مؤثر به منظور پیشگیری و کاهش تصادفات منتهی به ورود ضرر جانی و مالی با اشاره به ۲۳ نفر فوت ناشی از تصادفات درون شهری از ابتدای سال جاری، اظهار داشت: در این مدت یکهزار و ۶۳۴ فقره تصادف جرحی به وقوع پیوسته است.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی تصریح کرد: از این تعداد ۸۴۴ فقره تصادف معادل ۵۲ درصد در شهر بیرجند به عنوان مرکز استان رخ داده است.

 

وی بر ایمن‌سازی مرکز استان در بحث کاهش تصادفات تأکید کرد و گفت: ۶۹ درصد تصادفات جرحی و فوتی درون شهری خراسان جنوبی در بیرجند به وقوع پیوسته است.

 

عباسی متذکر شد: زیرساخت های ترافیکی در برخی از شهرهای استان خراسان جنوبی که در مدت کوتاهی از بخش به شهر تبدیل شده‌اند مناسب نیست که این امر آمار تصادفات را افزایش می دهد.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسان جنوبی ادامه داد: ۴۵ درصد تصادفات درون شهری در ساعت ۱۷ بعداز ظهر به بعد به دلیل کاهش روشنایی معابر و پوشش تیره شهروندان رخ می‌دهد.

 

وی با انتقاد از فقر تجهیزات الکترونیکی و هوشمند کنترل ترافیک در بیرجند، گفت: تاکنون اقدامی در خصوص ساماندهی بلوار طبیعت و خط کشی محل عبور عابرین پیاده انجام نشده است که باید برای جلوگیری از تصادفات سریعتر در دستور کار قرار گیرد.

 

 

 

سرقت های مرد زن نما با خودروی مدل بالا

مرد سارق که با پوشیدن لباس زنانه و اجاره خودروهای مدل بالا از مردان زورگیری می‌کرد دستگیر شد.
به گزارش «ایران»، رسیدگی به این پرونده با شکایت مردی آغاز شد که مدعی بود از سوی راننده زن یک خودروی مدل بالا مورد زورگیری قرار گرفته است. وی در تشریح ماجرا گفت: ساعاتی پیش در حال قدم زدن در خیابان بودم که خانمی با یک خودروی مدل بالا کنارم توقف کرد و پیشنهاد دوستی داد من هم فریب او را خوردم و سوار خودرواش شدم اما دقایقی بعد با تهدید از من زورگیری کرد.
در ادامه مأموران با اطلاعاتی که شاکی داده بود توانستند مالک خودرو را شناسایی کنند و مشخص شد که راننده خودرو را برای چند ساعت کرایه کرده بود. به این ترتیب پلیس موفق شد در نهایت راننده زورگیر را که مرد جوانی بود شناسایی و دستگیر کند.
سرهنگ جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در این باره گفت: در ادامه تحقیقات و پس از هماهنگی‌های قضایی، متهم در حالی که با صورتی آرایش کرده و با پوشش زنانه در حال خروج از مخفیگاهش بود، دستگیر و به کلانتری شهرک قدس انتقال پیدا کرد. متهم در اعترافاتش مدعی شد با کرایه خودروی مدل بالا و با استفاده از آرایش و کلاه گیس زنانه سوژه‌هایش را شناسایی و پس از طرح دوستی با آنان از مالباختگان زورگیری می‌کرد.
تحقیقات بیشتر برای شناسایی سایر مالباختگان ادامه دارد.

 

اجاره کارت بانکی یک خانواده برای سایت شرط بندی

اعضای یک خانواده که کارت‌های بانکی خود را برای استفاده در سایت‌های قمار و شرط‌بندی اجاره می‌دادند از سوی پلیس دستگیر شدند.
به گزارش «ایران»، چندی قبل پلیس فتای پایتخت در جریان آگهی‌های اجاره کارت بانکی برای استفاده در سایت‌های قمار و شرط‌‌بندی از سوی چند صفحه اینستاگرامی با بیش از ۴۰۰ هزار نفر دنبال کننده قرار گرفت.
بنابراین بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار قرار گرفت و پس از بررسی گزارش‌های ارسالی، کارشناسان پلیس فتای پایتخت تحقیقات خود را آغاز کردند و مشخص شد تعدادی صفحه اینستاگرامی برخی کاربران فضای مجازی را با تبلیغات فریبنده به سمت و سوی اجاره دادن کارت‌های بانکی برای استفاده در سایت‌های شرط‌‌بندی هدایت کرده و در ازای این کار مبالغ زیادی دریافت می‌کنند که مأموران پس از اقدامات لازم، موفق شدند تمامی اعضای این باند را که ۵ نفر بودند شناسایی کنند و پس از تشریفات قضایی مجرمان را دستگیر و به پلیس فتا انتقال دادند.
سرهنگ «داوود معظمی گودرزی» رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در این باره گفت: این افراد ضمن اجاره کارت‌های بانکی خود به سایت‌های شرط‌بندی، کارت بانکی دیگران را نیز اجاره می‌کردند. مجرمان که همگی اعضای یک خانواده متشکل از پدر، مادر و ۳ فرزند بودند پس از انتقال به پلیس فتا هرگونه اقدام مجرمانه‌ای را رد کردند، اما پس از مشاهده ادله جمع‌آوری شده توسط پلیس، ضمن پذیرش بزه انتسابی انگیزه خود از این اقدام مجرمانه را منفعت مالی عنوان کردند.

سرپرست دانشگاه بیرجند منصوب شد/۲-۳

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی «احمد لامعی‌گیو» را به عنوان سرپرست دانشگاه بیرجند منصوب کرد.

دکتر احمد لامعی گیو دارای دکترای تخصصی زبان و ادبیات عرب، عضو هیات علمی و دانشیار گروه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند است که معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه و ریاست شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان خراسان جنوبی و همچنین عضویت در ده‌ها اتاق فکر برنامه‌ریزی و پژوهشی در کارنامه کاری وی به چشم می‌خورد.

 

فرماندار خوسف:
۱۱۵ پروژه عمرانی و خدماتی در خوسف کلنگ زنی و افتتاح می شود
آخوندی گفت: همزمان با دهه مبارک فجر ۱۱۵ پروژه عمرانی و خدماتی با بیش از سه هزار و ۳۹۸ میلیارد تومان در شهرستان خوسف افتتاح و کلنگ زنی می شود.

«محمدعلی آخوندی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، اظهار کرد: همزمان با دهه مبارک فجر در شهرستان خوسف ۱۱۵ پروژه عمرانی و خدماتی افتتاح و کلنگ زنی می شود.

فرماندار خوسف با بیان اینکه از این تعداد ۹۸ پروژه افتتاح می شود، افزود: ۳۹ پروژه شهری و ۵۹ پروژه روستایی با اعتبار دو هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان آماده بهره برداری است.

وی از افتتاح تعداد ۱۴ پروژه جهاد کشاورزی با اعتبار یک میلیارد و ۱۶۲ میلیون و ۴۸۰ هزار ریال در دهه فجر خبر داد و گفت: همچنین دو پروژه منابع طبیعی با اعتبار ۳۰ میلیون و ۲۸۳ هزار ریال افتتاح می شود.

وی عنوان کرد: در بخش صنعت، معدن و تجارت شهرستان خوسف دو پروژه کلنگ زنی خواهد شد و تعداد سه پروژه با اعتبار چهار میلیارد و ۳۰ میلیون ریال افتتاح می شود.

فرماندار خوسف ادامه داد: شرکت توزیع برق ۹ پروژه، امور عشایری ۶ پروژه، شرکت گاز چهار پروژه آب و فاضلاب، راهداری و منابع طبیعی هر کدام دو پروژه و سایر ادارات دانشگاه علوم پزشکی، بسیج، نوسازی مدارس، شهرداری خوسف و صدا و سیما هم یک پروژه دارند که همزمان با دهه فجر به بهره برداری می رسد.

وی میزان اشتغال ایجاد شده در پروژه های بخش صنعت، معدن و تجارت را ۷۶۷ نفر و جهاد کشاورزی را ۲۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: در مجموع از محل این پروژه ها برای ۹۶۷ نفر شغل ایجاد می شود.

وی از آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید کاشی در خوسف خبر داد و گفت: این واحد با سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیارد تومان با هدف صادرات به اروپا با اشتغال ۲۲۳ نفر در دهه فجر کلنگ زنی می شود.

فرماندار خوسف با اشاره به بهره برداری واحد فرآوری طلای شادان خوسف، ادامه داد: این واحد با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومان با هدف استحصال ۳۰۰ کیلوگرم طلا در سال با اشتغال ۲۲۰ نفر در زمینی به متراژ یک هزار و ۷۰۰ هکتار افتتاح می شود.

آخوندی تصریح کرد: همزمان با ایام دهه فجر، گاز رسانی به ۲۶ روستای شهرستان افتتاح و عملیات اجرای خط تقویتی خوسف ماژان آغاز می شود.

وی از بهره برداری کشتارگاه صنعتی دام خوسف با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۷۰ نفر و بهره برداری از هشت واحد گلخانه با سرمایه گذاری ۱۴ میلیارد تومان برای اشتغال ۲۴ نفر خبر داد.

فرماندار خوسف در پایان گفت: همزمان با دهه فجر  امسال عملیات اجرایی کارخانه تولید کنسانتره آهن با سرمایه گذاری خارجی به مبلغ پنج میلیون دلار  و پنج میلیون دلار سرمایه در گردش برای اشتغال ۸۰ نفر آغاز می شود.

افزایش ۴.۵ برابری تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده/۳

تسهیلات مشارکت مدنی برای ساخت در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری خراسان جنوبی تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

 رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی خراسان اعطای تسهیلات نوسازی در بافت های فرسودهجنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: به‌منظور تقویت جریان نوسازی مردمی و تشویق ساکنان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری که مهم‌ترین دستور کار این شرکت در برنامه اقدام ملی محسوب می‌شود و در راستای تقویت توان مالی متقاضیان سقف تسهیلات مشارکت مدنی (دوران ساخت)آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، به‌ازای هر واحد مسکونی تولید شده در شهر‌ها از ۸۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته و با انعقاد قرارداد عاملیت با بانک مسکن نرخ سود ۳۰۰ میلیون تومان از این تسهیلات  ۹.۵ درصد و ۵۰ میلیون تومان درصد ۱۸ محاسبه می شود.

اله پور افزود:  همچنین سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت طی تفاهم‌نامه منعقده با صندوق کارآفرینی امید تا سقف ۴۵ میلیون تومان افزایش‌ یافته است.

مهلت یکساله دانشجویان برای تعیین تکلیف خدمت سربازی/۴

 

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان گفت: مشمولان از تاریخ فراغت، انصراف، اخراج و یا ترک تحصیل حداکثر یک سال فرصت دارند تا وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “سیداحمد حسینی” اظهار داشت: برابر تبصره (۱) ماده (۳۳) قانون خدمت وظیفه عمومی، حداکثر معافیت تحصیلی در مقطع تحصیلی کاردانی ۲ سال و نیم، کارشناسی ناپیوسته وکارشناسی ارشد ناپیوسته ۳ سال، کارشناسی پیوسته ۵ سال و کارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال، دکترای پیوسته ۸ سال و دکترای تخصصی ۶ سال می باشد.

وی بیان داشت: دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاهی که در سنوات اولیه تحصیلی موفق به فراغت از تحصیل نشده اند، در صورت موافقت کمیسیون موارد خاص دانشگاه مربوطه می توانند به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) مراجعه و حداکثر تا ۲ ترم مجوز سنوات ارفاقی به صورت مرحله ای دریافت کنند.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی در خصوص مهلت معرفی دانشجویانی که در سنوات ارفاقی فارغ التحصیل می شوند، تصریح کرد: دانشجویانی که با بهره مندی از سنوات ارفاقی فارغ التحصیل می شوند مانند سایر دانشجویان از حداکثر یک سال مهلت معرفی برخوردار بوده و همچنین در صورت پذیرش در مقاطع بالاتر نیز می توانند از معافیت تحصیلی برخوردار شوند.

سرهنگ حسینی افزود: مشمولانی که در سنوات ارفاقی فارغ التحصیل نشوند از تاریخ انصراف و یا اخراج از تحصیل یک سال مهلت داشته تا وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند.

 

 

فقط ۳ درصد اراضی کشاورزی خراسان جنوبی سنددار است/۲-۳

۳ درصد از اراضی کشاوزی خراسان جنوبی تاکنون سند دار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما اعلام کرد: ۴۲۰تنها 3 درصد اراضی کشاورزی خراسان جنوبی سنددار است هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مستعد کشت استان قابلیت دریافت سند کشاورزی را دارند که تاکنون ۱۴ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی سند دار شده اند.

مهدی جعفری با اشاره به گام نخست استان برای سنددار شدن اراضی کشاورزی، افزود: برای سند ددار شدن اراضی کشاورزی می توانند به ادارات ثبت و مدیریت های جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

وی کاهش بروکراسی‌های اداری را از برنامه‌های قرارگاه صدور سند اراضی کشاورزی استان برشمرد و گفت: معاونان و مدیران جهادکشاورزی و همچنین مدیران مستقل سازمان، پاسخگویی به مردم و حذف بروکراسی‌های اداری را سرلوحه کار خود قرار دهند و تا حد امکان می‌توانند از اختیارات رییس سازمان استفاده کرده و قانون را به نفع مردم تفسیر کنند.

جعفری با تأکید بر اهمیت موضوع صدور سند اراضی یادآور شد: اگر با همین روند و روال پیش برویم تا ۳۰ سال دیگر هم نخواهیم توانست صدور سند اراضی داشته باشیم ولی برنامه‌ای را سرعت بخشی این موضوع داریم که تا پایان دولت جشن پایان صدور سند اراضی را داشته باشیم.

 

 

در مراسم محوری بزرگداشت ۱۲ بهمن سالروز ورود امام راحل عنوان شد

ضرورت بیان حقایق انقلاب در فضای مجازی و حقیقی/۳

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: بنا بر تاکید پیوسته رهبر معظم انقلاب در ۲ سال اخیر، باید حقایق انقلاب توسط کسانی که تربیون به دست دارند و خواص جبهه حق در فضای مجازی و حقیقی بیان شود.

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی روز سه‌شنبه در مراسم محوری بزرگداشت ۱۲ بهمن سالروز ورود امام راحل به کشور که در میدان امام خمینی (ره) شهر بیرجند برگزار شد، افزود: مقام معظم ولایت در ۲ سال اخیر پیوسته بر موضوع جهاد تبیین و جهاد روایت در خصوص حقایق انقلاب تاکید دارند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب افزود: ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و رهبر معظم انقلاب در چله انقلاب فرمودند اکنون در مرحله خودسازی ، جامعه سازی و تمدن سازی هستیم.
حجت الاسلام نوفرستی گفت: مسیر حق بر دل‌ها اثر می‌گذارد، چون حق است و این نهضت بزرگ دینی با قدرت و شکوه پا به میدان گذاشت و چارچوب‌های مادی را شکست و دین و دنیا را کنار هم مطرح کرد.
وی افزود: انقلاب اسلامی توانست جریان بلوک شرق را در هم بشکند و امروز صدای در هم شکسته شدن قدرت آمریکایی‌ها به گوش می‌رسد.
حجت الاسلام نوفرستی با اشاره به اینکه تشکیل جبهه مردمی در کشور‌های دیگر هم مانند سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، نیجریه، افغانستان و پاکستان بلکه در دل جهان فریاد اسلام ناب محمدی را می‌شنوید و می‌ببینید گفت: در حالیکه انقلاب اسلامی با حفظ و پایبندی شعار‌های خود با قدرت پیش می‌رود امروز اسلام را نه تنها در منطقه که در سطح جهان به وعده‌های الهی و اندیشه امام و انقلاب صادر کردیم.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به مقایسه‌ای از خدمات عمومی در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: در موضوع آب آشامیدنی سالم در مناطق شهری و روستایی، راه‌های روستایی و فرعی، برق‌رسانی، تلفن و مخابرات، گازرسانی و سایر خدمات اقدامات زیادی انجام شده که ثمره انقلاب بوده و قابل مقایسه نیست اما دشمن همچنان در حال سیاه‌نمایی است.

حجت‌الاسلام نوفرستی عنوان کرد: رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی دلهای مستعد به ویژه نوجوانان را مجذوب کرد، مجاهدت‌ جوانان در میدان‌های سخت از جمله در دفاع مقدس با ذکر و دعا و روحیه برداری و ایثار همراه شد، ماجراهای صدر اسلام را در برابر چشم همه عالم زنده کرد.

وی بیان کرد: اکنون ۴۳ از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و در حالی جشن می‌گیریم که ۲ کانون قدرت که ابتدای انقلاب بودند یکی درهم شکسته شد.

حجت‌الاسلام نوفرستی با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به گورباچوف قبل از فروپاشی شوروی قدیم اضافه کرد: این کانون قدرت درهم شکسته شد، انقلاب اسلامی خوشبختانه توانست جریان بلوک شرق را درهم بشکند و امروز صدای درهم شکسته شدن قدرت غرب و آمریکایی‌ها به گوش می‌رسد.

وی با اشاره به کارگزاران نظام تصریح کرد: در بهترین موقعیت در دوران انقلاب، امروز به آنچه در صحنه میدانی، قوه مجریه رییس جمهور مردمی و انقلابی، مجلس مردمی و دینی و قوه قضاییه رقم خورد افتخار می‌کنیم.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: این افتخار مردم مسلمان کشور است که باید از این فرصت‌ها استفاده کرده و تمام توان خود را برای محرومیت‌زدایی‌ها، عدالت محوری، مبارزه با فساد، ظلم‌ و استبداد آنچه در توان داریم در این میدان دریغ نکنیم که بدون شک اینگونه است.

به گفته وی انقلاب اسلامی با قدرت و پایبندی بر شعارهای خود پیش می‌رود و امروز اسلام را نه تنها در منطقه بلکه به جهان بر اساس وعده‌های الهی و اندیشه‌های امام (ره) صادر کرده ایم.

برگزاری رژه موتوری و خودرویی و گلباران تمثال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و عطرافشانی و غبارروبی گلزار شهدا و ادای احترام به شهدا هم از دیگر برنامه های امروز بود.

۶ طرح صنعتی خراسان جنوبی در سطح ملی به بهره‌برداری می‌رسد

۶ طرح صنعتی خراسان جنوبی در سطح ملی به بهره‌برداری می‌رسد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از افتتاح هشت طرح صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۳۰۲ میلیارد تومان در دهه فجر خبر داد و گفت: ۶ طرح از این استان در سطح ملی به بهره‌برداری می‌رسد.

عباس جرجانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا واحد احیای مستقیم کارخانه فولاد قاینات با سرمایه‌گذاری هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان و اشتغال ۴۰۰ نفر و واحد فرآوری معدن طلای شادان با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۲۴۰ نفر را از مهمترین طرح‌های ملی آماده افتتاح در این استان اعلام کرد.

وی اظهار داشت: طرح احداث واحد فرآوری طلای هیرد با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۵۰ نفر نیز طرح مهم استان در سطح ملی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، تولید پودر باریت و بنتونیت درین کاشان با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد تومان و اشتغال ۳۰ نفر، معدن هماتیت و مس سولفیدی مس اکسیر و بهره‌برداری از معدن منیزیت سپیدان را سه طرح دیگر خراسان جنوبی در سطح ملی عنوان کرد.

وی گفت: طرح تولید تینرهای نیتروسلولزی و تینرهای روغنی با سرمایه‌گذاری پنج میلیارد تومان و اشتغال ۹ نفر یکی از طرح‌های استانی است که در طبس افتتاح خواهد شد.

جرجانی افزود: تولید فیلتر هوای خودرو با سرمایه‌گذاری یک میلیارد تومان و اشتغال پنج نفر از دیگر طرح‌هایی است که به مناسبت دهه فجر در شهرستان فردوس به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: افتتاح طرح‌های صنعتی و معدنی استان در دهه فجر سال جاری در مجموع زمینه اشتغال مستقیم حدود ۸۵۰ نفر را فراهم می‌کند.

همزمان با دهه فجر امسال که از امروز سه‌شنبه (۱۲ بهمن) آغاز شد، هزار و ۵۲۲ پروژه مختلف با اعتبار و سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان در این استان افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

از مجموع پروژه‌های دهه فجر، هزار و ۲۸۴ مورد با هزینه‌کرد هشت هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان در خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد.

 

 

 

پیگیر دوبانده کردن جاده های طبس هستیم

سرپرست معاونت استاندای و فرمانداری ویژه شهرستان طبس گفت: دوبانده سازی جاده های شهرستان جزو وظایفی است که در حال پیگیری آن هستیم.

 رحیمی در نشست خبری گفت: سیاست کلی نظام به ایمن‌سازی جاده‌ها، دو بانده کردن آن‌ها است که در مسیر‌های مختلف راه‌های شهرستان این کار بر اساس اعتبارات موجود درحال انجام است.

او گفت: راه‌های شهرستان دو طرفه و حادثه‌آفرین است و وظیفه ذاتی و مهم ما برای پیگیری تخصیص اعتبار هرچه بیشتر به قوت خود باقی است و برای تسریع در دوبانده سازی محور‌های مواصلاتی به طور جدی و با همراهی مدیران مربوطه در شهرستان و استان به میدان می‌آییم.

رحیمی گفت: دستور برگزاری ستاد تنظیم بازار را در اولین روز کاری صادر کرده‌ام و در مورد مشکلات بیان شده درباره بازار و برپایی نمایشگاه‌ها و کارشکنی‌ها و عدم نظارت احتمالی، پس از بررسی و کار کارشناسی تصمیم گیری و اعلام نظر خواهم کرد.

سرپرست فرمانداری ویژه طبس گفت: در مسئله خام فروشی محصولات معدنی شهرستان، نیازمند سرمایه گذاری کلان و البته وجود زیرساخت‌های مختلف برای تحقق این نوع سرمایه گذاری‌ها و تکمیل چرخه استخراج زغال سنگ و سایر مواد معدنی هستیم.

او گفت: در حال حاضر نیازمند تأمین مسکن برای حضور نیرو‌های طرح توسعه معدن زغال سنگ پروده ۴ در طبس هستیم و درحالی که برای اشتغالزایی و حضور نیروی انسانی و نیز سرمایه گذاری‌های کلان دغدغه داریم، اما اگر به تأمین حداقل ۳ هزار واحد مسکونی دیگر علاوه بر سایت‌های مسکن ملی فعلی، برنامه‌ریزی نکنیم در حوزه مسکن دچار تورم بیشتر و مشکلات برای همشهریان خواهیم شد.

رحیمی گفت: مسئله آب به عنوان اساسی‌ترین زیرساخت لازمه هر سرمایه گذاری و بهره برداری از ظرفیت‌های شهرستان است که به جد پیگیر تأمین اساسی و عملی و علمی منابع آبی برای شهرستان طبس هستیم.

سرپرست معاونت استاندای و فرمانداری ویژه شهرستان طبس گفت: اهمیت تکمیل طرح‌های نیمه تمام مهم است و ضمن اینکه مناقصه دوبانده کردن ۵ کیلومتر دیگر از محور طبس به دیهوک انجام و پیمانکار مشخص شده است.

او گفت: در مسئله گرانی اجاره بهای منازل با کار کارشناسی و دقیق و قطع دست دلالان و نظارت دقیق و نظام‌مند از حباب و افزایش تصاعدی و بدون حساب و کتاب آن جلوگیری خواهد شد.

 

 

 

 

آغاز فراخوان مهرواره حرف‌های ناتمام/۲

مهرواره حرف‌های ناتمام با هدف تعامل بین دنیای کودکان و نوجوانان با دیگر آحاد جامعه و درک بهتر محیط پیرامون، از امروز ۱۲ بهمن آغاز شد.

 حمیدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: مهرواره حرف‌های نا تمام از ۱۲ بهمن آغاز و تا ۲۵ فروردین سال آینده ادامه دارد و نتایج آن همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر اعلام می‌شود و آثار برگزیده در قالب کتاب به چاپ می‌رسد.

به گفته او موضوع این مهرواره، گفتگو با قهرمانان، هنرمندان، نویسندگان، ورزشکاران، شهدا و ایثارگران، والدین و همسالان، مسئولان و حتی مقام معظم رهبری و ویژه کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ ساله است.

حمیدی گفت: آثار ارسالی می‌تواند در قالب متن، عکس نوشت و پادکست باشد و متن نامه‌ها نیز باید به صورت تایپی و حداکثر ۳۰۰ کلمه باشد.

به گفته مدیرکل کانون پرورش قکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی علاقمندان به شرکت در این مهرواره می‌توانند به سایت www.kpf.ir/info@kpl.ir مراجعه کنند.

 

 

افراد فاقد هر گونه بیمه درمانی، رایگان بیمه سلامت می‌شوند/۲-۳

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی از فراخوان عمومی طرح پوشش همگانی بیمه سلامت رایگان برای افراد فاقد هر گونه بیمه درمانی خبر داد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  اربابی گفت: هم استانی‌ها در صورت سکونت در شهر یا روستا و نداشتن هیچ گونه بیمه درمانی می‌توانند از طرح پوشش بیمه سلامت که به صورت رایگان ارائه می‌شود برخوردار شوند.

به گفته او افراد پس از بیمه شدن و انتخاب پزشک خانواده می‌توانند از مزایای این طرح مانند آزمایشگاه، رادیولوژی و داروخانه استفاده کنند.

با آغاز به کار طرح تحول سلامت در سال ۹۳ نیز مقرر شد پوشش بیمه رایگان برای ایرانیان محقق شود.

اربابی گفت: با تشکیل پرونده سلامت برای بیمه شده، بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون به موقع شناسایی می‌شود و بیمه شدگان می‌توانند با نظر پزشک خانواده از خدمات تشخیصی، تخصصی و درمانی به صورت سرپایی و بستری استفاده کنند.

به گفته مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی متقاضیان می‌توانند برای پوشش بیمه‌ای خود به آدرس bimehsalamatiranian.ir و یا دفاتر پیشخوان طرف قرارداد مراجعه کنند.

 

 

بیشترین طرح‌های دهه فجر در قاینات مربوط به روستاها است/۲

بیشترین طرح‌های دهه فجر در قاینات مربوط به روستاها است

سرپرست فرمانداری قاینات گفت: ۱۲۷ پروژه مختلف در این شهرستان آماده بهره‌برداری شده که از این تعداد ۵۲ پروژه در مناطق شهری و ۷۵ مورد در مناطق روستایی است.

حمیدرضا برات‌زاده روز سه‌شنبه در دیدار مدیران شهرستان قاینات با امام جمعه قاین که در اولین روز دهه فجر برگزار شد، افزود: افتتاح این تعداد پروژه با اعتبار ۴ هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان را در دستور کار داریم که تعدادی از آنها در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: ۲۱ پروژه با اعتبار هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز کلنگ‌زنی می‌شود که شاخص‌ترین آنها گازرسانی به ۲۰ واحد صنعتی و احداث خانه محله دستجرد است.

سرپرست فرمانداری قاینات اضافه کرد: از مدیران انتظار داریم پروژه‌هایی را افتتاح کنند که بلافاصله برای مردم قابل استفاده باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دهه فجر در شهرستان قاینات خاص و ویژه است زیرا مردم در چنین روزهایی پنج شهید را تقدیم انقلاب کردند و از این بابت خوشحال و خرسندیم که بصیرت و تدین این مردم برای همگان اثبات شده است.

برات‌زاده افزود: انقلاب اسلامی مسیر تاریخ را عوض کرد و عالم را تکان داد، اکنون که ۴۳ سال از عمر این انقلاب گذشته است مردم همچنان در همه صحنه‌ها پرشور و شعور داشته‌اند.

وی تدین، خدمت خالصانه و بی‌منت و استکبارستیزی را از شاخص‌های انقلابی‌گری ذکر کرد و گفت: مدیران بیانیه گام دوم انقلاب را به دقت مطالعه کنند و تکلیف و وظایفی که در برابر خواسته‌های مقام معظم رهبری باید داشته باشیم، مدنظر باشد.

امام جمعه قاین هم در این دیدار گفت: رفتار و برخورد یک مسئول با شخص عادی خیلی فرق دارد و توجه داشته باشیم که یک سخن در مقام مسئولیت با همان سخن در موقعیت عادی تفاوت دارد.

حجت الاسلام علی رحمانی افزود: عزل و نصب‌ها یکی از مصادیق اجرای عدالت است و در بدنه همه دولت‌ها انسان‌های نجیب، عفیف و پاکدستی داشته ایم و جابه‌جایی مدیران براساس منطق صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: با تغییر مدیران، تغییرات باید دیده شود و برای مردم ملموس باشد.

امام جمعه قاین از سرپرست فرمانداری قاینات که دیروز معارفه شد، خواست از ظرفیت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) برای این شهرستان نهایت استفاده صورت گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 امام جمعه بیرجند: صادر کردن انقلاب به معنای صدور عدالت است

 امام جمعه بیرجند: صادر کردن انقلاب به معنای صدور عدالت است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: صدور انقلاب به معنای صادر کردن عدالت است و اول باید در کشور خودمان این مهم پیاده شود تا الگوی سایر کشورها باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز سه‌شنبه در دیدار استاندار و مسوولان استان خراسان جنوبی با وی که در اولین روز دهه فجر انجام شد، اظهار داشت: مدیران و مسوولان بزرگترین سرمایه کشور هستند و اصولا در هر جایی، هر کاری، هر کشور و امری نیروی انسانی حرف اول و آخر را می‌زند.

وی افزود: از آنجایی که نیروی انسانی در کیفیت کارها بسیار تاثیرگذار است و سرمایه جامعه نیز نیروی انسانی محسوب می‌شود لذا مدیران باید جایگاهشان را مقدس بدانند و در پیاده کردن اسلام به معنای صحیح تلاش کنند که حاصل آن نجات نوع بشر است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: جایگاه مدیران مشروط به پیاده کردن اصول اسلام است و نقاط ضعف و قوت باید شناسایی شود تا آزمون و خطاها را بتوان بهتر شناخت.

وی بیان کرد: شرط این مهم آزادی عقل از دام هوای نفس است و در تجربه مدت گذشته کاملا محسوس بوده زیرا خط و ربط‌هایی وجود دارد در انقلاب که همه چیز را به اسلام وصل می‌کند اما خطوطی هم هستند که اسلام را به خود ربط می‌دهند که از مشکلات ۴۰ سال گذشته ما بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همه نسبت به پیروی از رهبر انقلاب و امام خمینی (ره) شعار می‌دادند و اگر رهنمودی از ایشان ایراد می‌شد هر روزنامه یک مطلبی را تعقیب می‌کرد، در حالی که امام هنر عجیبی داشت و با مقام علمی خاص وقتی صحبت می‌کردند سطح مطلب را طوری پایین می‌آوردند که حتی فرد روستایی هم متوجه شود.

وی افزود: هرگز اصطلاح فلسفی در سخنان امام راحل نبود ولی با این وجود روزنامه‌ها پر از اختلاف نظر از صحبت ایشان بود و نشان می‌داد جریان‌هایی هستند که می‌خواهند اسلام را با خط خود تطبیق دهند.

امام جمعه بیرجند گفت: نفاق همیشه مشکل کشور ما بوده که عمل بر عکس شعارهاست لذا لازمه آن آسیب‌هایی است که بیش از ۴۰ سال تحمل کرده‌ایم و در گام دوم انقلاب باید از آنها دوری کرد.

وی اظهار داشت: در این مدتی که از انقلاب گذشته در انتخابات اخیر مجلس و دولتی انقلابی با رای مردم شکل گرفت و قوه قضاییه پا در رکاب و همسو را خدا برای مردم رقم زد که از انقلاب ۵۷ مهمتر است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: آن روز همه چیز بود و انقلاب هم معجزه محسوب می‌شد لذا علیرغم وجود اخلاص، صداقت اشک‌ها و دعاها اما باور اینکه در این دنیا در قرن ۲۰، اسلام بتواند پیروز شود مورد تردید داخل و خارج بود.

وی با اشاره به سرنوشت انقلاب مشروطیت و موضوع ملی شدن صنعت نفت گفت: امام بزرگوار هم خط و رسم داد و فرمود که ما می‌توانیم و هم برای افکار عمومی فرمود که ما موظف به وظیفه هستیم تا نتیجه.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: لذا چنین توطئه‌های متعدد در داخل و خارج خنثی شد و حتی جمهوری اسلامی از هر زمانی جوان‌تر شده است.

وی گفت: ایده‌های اسلام، علم و عدالت در مسیر آینده وجود دارد و مدیران هر فردایی نتیجه کار امروز را می‌بینند لذا باید با برنامه‌ریزی حساب شده و مشخص کردن اولویت‌ها و مشکلات، کار را دنبال کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: هم شرق اشاره کرده که ما می‎‌توانیم و هم غرب بالاخره این را باور کرده و هم اینکه خود ما بعد از ۴۰ سال به این باور رسیده‌ایم.

همچنین مراسم غبارروبی مزار شهدای بیرجند به مناسبت آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

وحدت ملی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است

وحدت ملی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از ویژگی‌ها و ثمرات انقلاب اسلامی، وحدت و اتحاد ملی است که در کشورهای دیگر هم تاثیرگذار بوده است.

جواد قناعت روز سه‌شنبه در دیدار مسوولان ارشد استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی که به مناسبت ۱۲ بهمن سالروز ورود امام راحل به کشور و آغاز دهه فجر انجام شد، افزود: ایران کشوری با قومیت و مذاهب مختلف است که به برکت انقلاب اسلامی و با محوریت اسلام ناب و در راس آن ولایت فقیه، وحدت خوب و مثال‌زدنی بین شیعه و سنی ایجاد شده است.

وی گفت: اتحاد بین شیعه و سنی در کشور ما به بیرون از مرزها هم کشیده شده و برخی کشورهای اسلامی گوش به فرمان مقام معظم رهبری هستند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگی‌های انقلاب اسلامی این است که بدون اینکه لشکرکشی و حمله کنیم، شاهد صدور تفکر انقلاب به اقصی نقاط جهان هستیم و همه معادلات سیاسی منطقه با مدیریت انقلاب اسلامی و کشور ما شکل می‌گیرد.

وی افزود: پیام انقلاب به جهانیان صادر شده است به‌طوری که الان در حیات خلوت آمریکا در آمریکای لاتین حضور و نقش داریم.

قناعت گفت: انقلاب اسلامی را می‌توان به یک مثلث مهم و راهبردی ترسیم و تفسیر کرد؛ مثلثی که سه راس بسیار مهم، حیاتی و کلیدی دارد و یک راس آن عقلانیت دینی است یعنی علاوه بر اینکه دین دستورالعمل‌ها و باید و نبایدهایی برای زندگی فردی و شخصی دارد، ورود دین در مدیریت اجرایی کشور که از آن به عنوان عقلانیت دینی نام برده می‌شود.

وی بیان کرد: راس بعدی مثلث انقلاب کارآمدی اجتماعی است یعنی در اجتماع و کارکردهای اجتماعی ما ردپای یک مدیریت اجرایی دینی را داریم و اگر این دو راس نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند، در راس سوم مثلث، تمدن‌سازی اسلامی شکل پیدا می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: استکبار جهانی به‌ویژه آمریکا، اسرائیل و انگلیس با این ضلع سوم یعنی تمدن‌سازی اسلامی خیلی مشکل دارند.

وی با اشاره به اینکه امروز چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خودمان را جشن می‌گیریم گفت: این انقلاب خاص، ویژه و منحصر به‌فرد توسط مردم ایران شکل گرفته و آمده که عقب‌ماندگی‌های رژیم پلید و منحوس پهلوی را جبران کند.

قناعت افزود: در آن دوران وضعیت زندگی مردم خیلی سخت بود، جمعیت کشور ما ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر بود و علیرغم فروش بالای ۶ میلیون بشکه نفت، اما فقر در جامعه بیداد می‌کرد.

وی اظهار داشت: اگر پیشرفتی هم در کشور داشتیم فقط در جاهای خاص متمرکز بود اما در دهه اخیر به دلیل تحریم‌ها زیر یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم لذا وضعیت این دوران و جمعیت کشور با زمان پهلوی قابل مقایسه نیست.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: با وجود همه سختی‌ها ایران اسلامی توانسته موفقیت‌های زیادی را در بخش‌های مختلف رقم بزند و بخشی از عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کند.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های انقلاب اسلامی را آزادی قلم و بیان عنوان کرد و گفت: وقتی شخص اول کشور و رهبر جامعه اسلامی سخنرانی می‌کند و جوانی در بین بیانات خود انتقاد می‌کند می‌داند که در جامعه ما آزادی بیان وجود دارد، می‌داند مثل زمان رژیم پهلوی نیست که خفقان باشد و با وی برخورد شود.

قناعت عنوان کرد: امروز ما در کشور روزنامه‌هایی داریم که با صراحت برخلاف جریان انقلاب کار می‌کنند و به صراحت درباره اولویت‌های اصلی نظام قلم می‌زنند که این یعنی آزادی بیان و قلم است.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به‌فرد انقلاب اسلامی این است که گفتمان جدید و حکمرانی نو را ایجاد کرده است، یعنی فقط اکتفا به جمهوریت نکرده و لیبرال دمکراسی غرب اصالت را بر انسان و لذت گذاشته‌ اما جمهوری اسلامی دین را در کنار دنیا، علم را در کنار اخلاق، استقلال را در کنار آزادی و جمهوری را در کنار اسلامی قرار داده که مقام معظم رهبری از آن به عنوان مردم‌سالاری  دینی نام برده‌اند و دمکراسی بی‌بدیل بشری است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اگرچه برخی از خواص غرب‌زده و استکبار جهانی با اینکه دین در مدیریت جامعه نقش داشته باشد، مشکل دارند و جنگ اصلی نظام سلطه با کشور ما همین است و برخی افراد روشنفکر مآب و خواص آلوده و استحاله شده هم همین مسیر را دنبال می‌کنند.

وی افزود: انقلاب اسلامی بدون اتکا به جهان غرب و شرق شکل گرفته و همان شعار زیربنایی «نه شرقی نه غربی؛ جمهوری اسلامی» است اگرچه امروز برخی رسانه‌ها روایات و تفاسیر غلطی را ارائه می‌دهند که مقام معظم رهبری هشدار دادند و تاکید بر جهاد تبیین دارند.

قناعت گفت: در حال حاضر در جنگ تفسیرها و روایت‌ها قرار داریم و هرکسی می‌خواهد رخدادی را به نفع خود و براساس دیدگاه خودش تفسیر کند در صورتی که آنچه حقیقت است باید توضیح داده و تفسیر شود.

وی گفت: برخی البته نه مردم، اذعان دارند مگر شما نمی‌گویید نه شرقی و نه غربی برای چه عضو شانگهای شدید یا با روسیه دوست و برادر می‌شوید، برخی خواص آلوده که از مدار انقلاب خارج شدند چند روز قبل گفتند که ایران مستعمره روسیه شده که این موضوع چه دانسته تا ندانسته، فکر آلوده است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر بلوک و ابرقدرت شرقی و اتحادی تحت عنوان جماهیر شوروی وجود ندارد همچنین نشانه‌هایی از هم پاشیدن آمریکا سرکرده بلوک غرب هم نمایان شده است و شاید بعدا آمریکایی هم وجود نداشته باشد، پس باید در جهاد تبیین دقت کنیم و وظیفه همه ما این است که در فضای غبارآلوده ذهن مردم را روشن کنیم.

وی گفت: در حال حاضر بلوک شرقی وجود ندارد که ما مستعمره آن شویم؛ هر وقت هر چیزی که به نفع جمهوری اسلامی و ملت ایران باشد استکبار جهانی و منافقین و برخی خواص آلوده در داخل کشور دادشان در می‌آید و هر وقت که داد اینها درآمد بدانید که کار نظام و اولویت‌بندی آن کار درستی است.

قناعت با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی اتحاد دین و سیاست است اضافه کرد: احیای تفکر قرآنی در جامعه از دیگر ویژگی‌های انقلاب است که قرآن از مظلومیت خارج شده و دستورات قرآن را در مدیریت کشور به‌کار گرفته است.

وی رشد و بالندگی مردم ایران را از دیگر مشخصه‌های انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: الان مردم صاحبنظر، اهل تحلیل و تفسیر هستند، مردم می‌فهمند و با بصیرت هستند و همچنان با بصیرت خودشان با نظام، انقلاب و ولایت فقیه همراهی دارند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه آمریکا و دشمنان ما اقتصاد و معیشت مردم را گرو گرفته‌اند افزود: دشمنان با تحریم‌های مختلف به دنبال این هستند که با فشارهای زیاد مردم دست از پشتیبانی از انقلاب بردارند و جای حساسی را هم هدف گرفته‌اند.

وی گفت: وظیفه ما مسوولان در این زمینه بسیار سنگین و سخت است که باید موضوع اقتصاد و معیشت مردم را سامان دهیم تا این توطئه بزرگی که آمریکا و متحدانش برنامه‌ریزی کردند، نقش بر آب شود.

قناعت عنوان کرد: اگر جایی مشکل داریم ربطی به حاکمیت، رهبری و نظام ندارد و بی‌عرضگی یا کم‌توجهی مدیران است، دشمن هر جایی را که ضعف در کشور ببیند به دنبال این است که به حاکمیت ربط دهد در حالی که این مشکلات ربطی به حاکمیت ندارد و مسوولان بخش‌های مختلف باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به تلاش دولت سیزدهم و رییس جمهور برای تقوت ارتباط با کشورهای همسایه و منطقه افزود: قطعا در آینده ما اثرات این تعاملات و معاهدات را در اقتصاد کشور شاهد خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی همچنین با بیان اینکه هنوز تیم مدیریتی ما یکدست نشده است گفت: در همین مدت خدمت در خراسان جنوبی پیگیری‌های زیادی برای مسائل و مشکلات استان داشته‌ایم و به‌جد پیگیر طرح‌های مهم از جمله راه آهن و مصوبات سفر رییس جمهور هستیم.

دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند با عنوان مراسم تجدید میثاق با ولایت به عنوان نخستین برنامه دهه فجر در استان صبح امروز با حضور استاندار، معاونین استانداری، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی و نیز مسوولان کمیته‌های تخصصی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی انجام شد.

 

 

 

در خراسان جنوبی

اعطای تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده/۳

تسهیلات مشارکت مدنی برای ساخت در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری خراسان جنوبی تا سقف ۸۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی خراسان اعطای تسهیلات نوسازی در بافت های فرسودهجنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: به‌منظور تقویت جریان نوسازی مردمی و تشویق ساکنان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری که مهم‌ترین دستور کار این شرکت در برنامه اقدام ملی محسوب می‌شود و در راستای تقویت توان مالی متقاضیان سقف تسهیلات مشارکت مدنی (دوران ساخت)آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، به‌ازای هر واحد مسکونی تولید شده در شهر‌ها تا سقف ۸۰ میلیون تومان تعیین‌شده و با انعقاد قرارداد عاملیت با بانک مسکن نرخ سود این تسهیلات ۹ درصد محاسبه می شود.

اله پور افزود: علاوه‌ بر این، از محل تسهیلات بدون سپرده بانک مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد ۴۰ میلیون تومان و اوراق گواهی حق تقدم با نرخ سود ۱۶ درصد حداکثر تا سقف ۲۰میلیون تومان پرداخت می‌شود.

وی گفت: همچنین سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت طی تفاهم‌نامه منعقده با صندوق کارآفرینی امید تا سقف ۴۵ میلیون تومان افزایش‌ یافته است.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی رحلت آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

استاندار خراسان جنوبی رحلت آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

استاندار خراسان جنوبی روز سه‌شنبه با صدور پیامی رحلت آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید را تسلیت گفت.

 در پیام تسلیت جواد قناعت آمده است: ضایعه ارتحال مرجع عالیقدر “حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی” موجب تاسف و تاثر فراوان شد. بدون ترید فقدان این شخصیت ممتاز جهان تشیع که از کم‌نظیرترین سرمایه‌های علمی و فقهی کشور بود، خسرانی جبران‌ناپذیر است.

وی افزود: اینجانب رحلت این فقیه ربانی که عمر با عزت خود را صرف تحقیق، تدریس و ترویج معارف دینی نمود را به محضر قطب عالم امکان حضرت بقیه‌الله الاعظم امام زمان (ارواحنا فداه)، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید (ایدهم الله تعالی)، علما و فضلا، عموم مردم، بیت مکرم و همه شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند منان برای آن عالم زاهد، رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان ایشان، شکیبایی مسئلت دارم.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید بامداد امروز در ۱۰۳ سالگی به لقاءالله پیوست.

عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی (ره) از جمله فعالیت‌های سیاسی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بوده است.

از این مرجع تقلید بیش از ۸۰ عنوان کتاب برجا مانده که برخی از آنها جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت را به دست آورده‌اند، منتخب الاثر، اوقات الصلوات، بیان الاصول و ثلاث رسائل فقهیه از جمله آثار آیت الله صافی گلپایگانی است.

ایشان از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی و عضو شورای استفتای وی بوده و کتاب منتخب الاثر درباره امام دوازدهم شیعیان را به توصیه استاد خود نوشته است.

این مرجع تقلید در ۳۰ بهمن ماه سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در گلپایگان اصفهان دیده به جهان گشود.

 

 

 

 

پدر شهید والامقام حسن عباسیان به فرزند شهیدش پیوست/۲

پدر شهید والامقام حسن عباسیان به علت کهولت سن و بیماری دعوت حق را لبیک گفت.

حسینعلی عباسیان پدر شهید والامقام حسن عباسیان در سن ۸۴ سالگی به علت کهولت سن و بیماری دعوت حق را لبیک گفت.

پیکر آن مرحوم پس از تغسیل و قرائت نماز تشییع و در آستان مبارک حضرت حسین ابن موسی الکاظم(ع) در کنار فرزند شهیدش به خاک سپرده شد.

شهید حسن عباسیان در عملیات والفجر۳ در منطقه مهران در تاریخ سوم تیر ۶۷ بر اثر اصابت ترکش به درجه رفیع شهادت نائل شد.

 

 

 

 

به مناسبت دهه فجر؛

۲۰ عنوان برنامه توسط هلال احمر در خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود

۲۰ عنوان برنامه توسط هلال احمر در خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: بیش از ۲۰ عنوان برنامه به مناسبت دهه فجر در استان اجرا می‌شود.

محمدرضا رضایی صبح سه شنبه در نشست شورای معاونین هلال احمر استان، بیان کرد: با افتتاح سه خانه هلال در شهرستان‌های بیرجند، فردوس و زیرکوه مجموع خانه‌های هلال در سطح استان خراسان جنوبی با هدف ارائه آموزش‌های همگانی و اولیه امداد و نجات به ۱۹۵ خانه می‌رسد.

وی با بیان اینکه خانه‌های هلال با محوریت داوطلبانه اداره می‌شوند، افزود: راه اندازی خانه‌های هلال زمینه مناسب برای برگزاری دوره‌های آموزش همگانی در بخش خدمات اولیه امداد و نجات را برای روستاییان در زمان وقوع حوادث فراهم می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به برنامه‌های جمعیت هلال احمر استان طی ایام دهه فجر، عنوان کرد: اجرای کمپین آموزشی خانه‌های هلال، دیدار اعضای جوانان هلال احمر با مادران شهید، فراخوان عضویت، همراهی اعضای جوانان در سطح مدارس در خصوص اجرای برنامه زنگ انقلاب، جشن انقلاب در مجتمع‌های دانش آموزی زیرکوه و قاین و همچنین دیدار با نماینده ولی فقیه، امامان جمعه و خانواده شهدا از اهم برنامه‌های دهه فجر است.

وی با بیان اینکه ارائه آموزش همگانی، مقابله و پاسخگویی به سوانح دو وظیفه اصلی هلال احمر است، گفت: در این راستا سه دوره تخصصی امداد و نجات و توان افزایی در ۲۴ پایگاه امدادی بین شهری همزمان با دهه فجر در سطح استان برگزار خواهد شد.

رضایی با اشاره به اینکه خدمت‌رسانی و ارتقا سطح سلامت خانواده‌ها از مهم‌ترین اولویت‌های هلال احمر به ویژه در ایام کرونا است، افزود: اعزام کاروان سلامت، برپایی ایستگاه سلامت در محل نماز جمعه، برپایی ایستگاه سلامت و نقاشی در مسیر راهپیمایی و همچنین اجرای طرح سلامتگر مدرسه از جمله برنامه‌های هلال در دهه فجر است.

به گفته وی برگزاری مسابقه کتاب خوانی “چرا انقلاب کردیم”، مسابقه دلنوشته های انقلابی، برگزاری اردوی جهادی خدمت در شهرستان قاین، افتتاح کانون‌های دانش آموزی در شهرستان‌ها، و افتتاحیه طرح دادرس از دیگر برنامه‌های هلال احمر استان در دهه فجر است.

مرکز آموزش ۰۴ امام رضا(ع) میزبان مسابقات دوو میدانی قهرمانی نزاجا/۷

مرکز آموزش ۰۴ امام رضا(ع) میزبان مسابقات دوو میدانی قهرمانی نزاجا

مسئول تربیت بدنی مسابقات دو و میدانی نزاجا گفت: مسابقات دو و میدانی قهرمانی نزاجا به میزبانی مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) بیرجند برگزار می‌شود.

حسین کوثری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مسابقات دوومیدانی قهرمانی نزاجا گرامی داشت دهه مبارک فجر به میزبانی مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) از ۱۲ تا ۱۴ بهمن ماه با همکاری اداره ورزش و جوانان و هیأت دو میدانی در ورزشگاه ۱۵ هزار نفری غدیر بیرجند برگزار می‌شود.

به گفته وی این مسابقات در ۱۱ رشته دوومیدانی مانند ۱۰۰ متر، ۴۰۰ متر، ۸۰۰ متر، پرش طول، سه گام، پرتاب وزنه و نیزه و غیره برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: چهاردهم بهمن اختتامیه این مسابقات برگزار و از نفرات برتر این رقابت‌ها تقدیر می‌شود.

 

 

وقوع ۶۹ درصد تصادفات درون شهری خراسان جنوبی در بیرجند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: ۶۹ درصد تصادفات جرحی و فوتی درون شهری خراسان جنوبی در بیرجند رخ داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ علیرضا عباسی صبح سه شنبه در کار گروه اجرای مداخلات مؤثر به منظور پیشگیری و کاهش تصادفات منتهی به ورود ضرر جانی و مالی اظهار کرد: از ابتدای سال در حوزه درون شهری خراسان‌جنوبی ۲۳ نفر در تصادفات فوت کرده‌اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: از این تعداد هشت نفر در تصادفات مرکز استان جان خود را از دست داده‌اند که با آمار سال گذشته برابری می‌کند.

عباسی با اشاره به اینکه از ابتدای سال هزار و ۶۳۴ فقره تصادف جرحی درون شهری در خراسان‌جنوبی داشته‌ایم، ادامه‌داد: از این تعداد ۸۴۴ فقره تصادف یعنی حدود ۵۲ درصد در شهر بیرجند رخ داده است.

وی با بیان اینکه در مجموع تصادفات درون و برون شهری ۶۹ تصادفات درون شهری خراسان‌جنوبی در بیرجند رخ داده است، گفت: اگر بتوانیم مرکز استان را از نظر تصادفات ایمن سازی کنیم، میزان تصادفات خراسان به شدت کاهش می‌یابد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: برخی از شهرها با یک مصوبه و در مدت زمان کوتاهی از بخش به شهر تبدیل شده‌اند ولی زیر ساخت‌های ترافیکی آن برای یک شهر مناسب نیست که آمار تصادفات را افزایش می‌دهد.

عباسی بیان کرد: اگر قرار است بخشی به شهر تبدیل شود، قبل از آن به مرور باید زیر ساخت‌های ترافیکی آن تأمین شود.

وی گفت: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که ۴۵ درصد تصادفات درون شهری در ساعت ۱۷ بعد از ظهر به بعد رخ می‌دهد که کاهش روشنایی معابر و پوشش تیره شهروندان از دلایل افزایش تصادفات در غروب به بعد است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی اظهار کرد: از نظر هوشمندسازی و نصب تجهیزات کنترل ترافیکی در خیابان‌ها و معابر ما در خراسان جنوبی تقریباً فقیر هستیم و برخی از تجهیزاتی که نصب شده قابل بهره برداری نیست.

عباسی با اشاره به اینکه رانندگان پرخطر بر اساس و مبنای نمرات منفی احصاء می‌شوند، بیان کرد: بلوار طبیعت باید ساماندهی شود و محل عبور عابرین پیاده نیز به صورت کامل و دقیق مشخص شود ولی تاکنون این اقدام انجام نشده است.

وی یادآور شد: پل‌های هوایی در خراسان جنوبی نیز به هیچ وجه قابل استفاده برای افراد مسن نیست چرا که قدیمی و جانمایی مناسب نداشته و پلکان بسیاری دارند.

 

 

در دهه فجر؛

بهره برداری از ۸ طرح صنعتی و معدنی بزرگ/۲-۳

۸ طرح صنعتی و معدنی با سرمایه گذاری بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان همزمان با دهه فجر در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه ۶ طرح از این بهره برداری از ۸ طرح صنعتی و معدنی بزرگطرح‌ها در سطح ملی به بهره برداری خواهد رسید گفت: واحد احیای مستقیم کارخانه فولاد قائنات با سرمایه گذاری یک هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان و اشتغال ۴۰۰ نفر و واحد فراوری معدن طلای شادان با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۲۴۰ نفر از جمله مهمترین طرح‌های ملی آماده افتتاح در استان است.
عباس جرجانی افزود: طرح احداث واحد فرآوری طلای هیرد با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۵۰ نفر، دیگر طرح مهم استان در سطح ملی است.
وی گفت: تولید پودر باریت و بنتونیت درین کاشان با سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد تومان و اشتغال ۳۰ نفر، معدن هماتیت و مس سولفیدی مس اکسیر و بهره برداری از معدن منیزیت سپیدان ۳ طرح دیگر استان در سطح ملی است.
رئیس سازمان صمت استان همچنین گفت: طرح تولید تینر‌های نیتروسلولزی و تینر‌های روغنی با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد تومان و اشتغال ۹ نفر در طبس، تولید فیلتر هوای خودرو با سرمایه گذاری یک میلیارد تومان و اشتغال ۵ نفر در فردوس هم از دیگر طرح‌هایی است که افتتاح خواهد شد.
جرجانی افزود: افتتاح طرح‌های صنعتی و معدنی استان در دهه فجر سال جاری در مجموع زمینه اشتغال مستقیم حدود ۸۵۰ نفر را فراهم می‌کند.

 

رکورد شکنی کرونا در خراسان جنوبی ادامه دارد

شناسایی هزار و ۱۶۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا /۲-۳

 

در شبانه روز گذشته هزار و ۱۶۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته از ۶۵۱ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۴۱۵ بیمار و از ۱۶۱۲  تست سریع ۷۴۶ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۲۲۶۳ تست ملکولی و سریع ۱۱۶۱ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۵۰۸ مورد از بیرجند ، ۴۴ مورد از بشرویه ، ۱۷ مورد از خوسف ، ۷ مورد از درمیان ، ۹۲ مورد از زیرکوه ، ۸۴ مورد از سرایان، ۳۷ مورد از سربیشه، ۱۴۴ مورد از طبس، ۱۰۵ مورد از فردوس، ۸۴ مورد از قاین و ۳۹ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۳۱ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۷ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی ۲ نفر وخیم گزارش شده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: در شبانه روز گذشته یک فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت شد که آمار جان باختگان این بیماری در خراسان جنوبی به هزار و ۲۸۷ نفر افزایش یافت.

 

 

 

 

تشییع پیکر مادر شهید سبزه کار/۲

پیکر مادر شهید محمد سبزه کار امروز در روستایی سیوجان از توابع خوسف تشییع و به خاک سپرده شد.

مادر شهید محمد سبزه کار مرحومه نسا صادقی پس از تحمل بیماری به فرزند شهیدشتشییع پیکر مادر شهید سبزه کار پیوست.

 پیکر مادر این شهید امروز در روستای سیوجان تشییع شد و در جوار فرزند شهیدش به خاک سپرده شد.
شهید «محمد سبزه کار» در سال ۱۳۴۰ در روستای سیوجان از توابع شهرستان خوسف دیده به جهان گشود و در تاریخ سوم بهمن ماه سال ۱۳۶۵ بر اثر اصابت ترکش گلوله دشمن بعثی به شهادت رسید و پیکرش در روستای سیوجان به خاک سپرده شد.

خراسان‌جنوبی میزبان وزیر ورزش و جوانان می‌شود

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از سفر مقام عالی وزارت به بیرجند خبر داد و گفت: ارائه راهکار برای جذب ۲ برابری اعتبارات سال ۱۴۰۱ و بازدید از پروژه‌های عمرانی- ورزشی درحال احداث مناطق مرزی و کم‌برخوردار این سفر می‌باشد.

خراسان‌جنوبی میزبان وزیر ورزش و جوانان می‌شود

حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس  در بیرجند اظهار داشت: مکاتبات و رایزنی‌هایی در راستای سفر قریب‌الوقوع «دکتر حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی به استان صورت گرفته است.

وی با اشاره به افزایش ۲ برابری اعتبارات وزارت ورزش و جوانان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ افزود: افتتاح، کلنگ‌زنی و بازدید از پروژههای ورزشی در حال احداث مناطق مرزی و کم‌برخوردار استان از اهم موضوعات مرتبط با سفر وزیر است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از اجرای ۵۰۰ عنوان برنامه در ایام دهه فجر امسال خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۶ عنوان برنامه با همکاری ۳۶ دستگاه اجرایی زیر مجموعه کمیته ورزش، ۲۷۶ عنوان توسط اداره کل ورزش و جوانان، ۱۵۰ عنوان برنامه توسط ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها اجرا می‌شود.

عزیزی با اشاره به افتتاح ۱۴ پروژه عمرانی ورزشی خراسان‌جنوبی افزود: این پروژه‌ها شامل ۱۳ چمن مصنوعی مینی‌فوتبال و در شهرستانهای بیرجند، نهبندان و سربیشه و همچنین بهسازی استخر سرپوشیده امید قائن با زیربنای۲۱ هزار مترمربع و هزینه‌کرد یک‌صد میلیارد ریال می‌باشد.

وی سرانه ورزشی جنوب خراسان در قبل از انقلاب  را  ۵ سانتی‌متر عنوان کرد و  گفت: امروزه این رقم با رسد ۱۰ برابری به ۵۱ سانتی متر مربع رسیده است!  اگرچه با سرانه ۹۵ سانتیمتر فعلی ورزشی کشور عقب ماندگی صد درصدی داریم.

 عقب‌ماندگی ۱۰۰درصدی فضای ورزشی خراسان‌جنوبی

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: از  دستاوردهای نظام در بخش ورزشی می‌توان به رشد ۵۶ برابری کرسی‌های بین المللی و همچنین افزایش ۸۰ برابری سرانه ورزشی کشور اشاره کرد.

عزیزی گفت: قبل از انقلاب زیرساخت ورزشی مشخصی در روستاهای خراسان‌جنوبی نداشته‌ایم و این در حالی است که در حال حاضر شاهد فعالیت ۳۵ سالن چند منظوره ورزشی، ۸۵ چمن مصنوعی و ۳۶۸ باب خانه ورزش در روستاهای استان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب فقط ۲ باشگاه‌ ورزشی فعال در بیرجند داشتیم که هم‌اکنون تعداد ۲۷۰ باشگاه ورزشی بخش خصوصی و دولتی مشغول سرویس‌دهی به علاقمندان می‌باشند.

کسب ۸۵ مدال آسیایی ورزشکاران خراسان‌جنوبی

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۱۴ فضای سرپوشیده و روباز ورزشی قبل از انقلاب گفت: به برکت انقلاب اسلامی امروزه این تعداد به ۳۰۰ باب فضای ورزشی سرپوشیده و روباز رسیده است.

عزیزی اضافه کرد: پیش از انقلاب هیچ مدال رنگی بین‌المللی در جنوب خراسان بزرگ نداشتیم ولی امروزه بالغ بر کسب ۸۵ مدال آسیایی و حضور نجمه خدمتی در بازی‌های المپیک را شاهد هستیم.

وی بزرگترین دستاورد انقلاب  اسلامی در حوزه جوانان بعنوان موتور محرکه جامعه را توجه به ساختار نظام مندی جوانان عنوان کرد و گفت: در این بسترسازی و اعتماد به توانمندی جوانان علیرغم همه تحریم‌های مادی و علمی توانسته‌ایم جایگاه یازدهم در بین ۲۰۰ کشور جهان را کسب نماییم.

 

 

 

 

 

 

زمستان ۵۷ در بیرجند چه گذشت/انقلاب در حوزه حاکمیت خاندان علم/۷

زمستان ۵۷ در جنوب خراسان چه گذشت/انقلاب در حوزه حاکمیت خاندان علم

مردم خراسان‌جنوبی و یا همان جنوب خراسان آن زمان مانند سایر مردمان ایران زمین در سال‌های انقلاب فریاد آزادی خواهی و عدالت خواهی سر دادند و در راه وطن جانفشانی کردند.

به گزارش مهر بهمن ماه که فرا می‌رسد یاد و خاطره روزهای انقلاب برای کسانی که آن روزها را به یاد داشته و نوجوانی و جوانی خود را در آن ایام گذرانده‌اند، تداعی می‌شود. آن‌هایی که به امید آینده‌ای بهتر و زیباتر برای این سرزمین، خطر را به جان خریدند.

مردم خراسان‌جنوبی و یا همان جنوب خراسان آن زمان نیز مانند سایر مردمان ایران زمین در سال‌های انقلاب جانفشانی کردند و فریاد عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی آن‌ها از دل کویر بلند شد. مردمانی که می‌خواستند که سرنوشت کشورشان را خود به دست بگیرند و رها از بند استکبار و استعمار در هوای آزادی تنفس کنند.

دهه فجر فرصت مناسبی است تا پای سخن و خاطرات کسانی که در روزهای انقلاب شکوهمند اسلامی در راهپیمایی‌ها و تظاهرات علیه رژیم ستم شاهی حضور پیدا کردند، بنشینیم تا از اتفاقات آن روزهای خاطره ساز و تاریخ ساز بیشتر مطلع شویم.

قابل تأمل است به واسطه اینکه جنوب خراسان تحت حاکمیت خاندان علم بود و این خاندان بیرجند را تبدیل به یکی از مراکز تفریحی برای شاه کرده بودند، فعالیت انقلابی بی شک جسارت بیشتری نیاز داشت.

مهدی افتخاری از فعالان فرهنگی و فعال در راهپیمایی‌های سال ۵۷ در این زمینه در خاطرات خود که در کتاب ۱۳ امامی‌ها منتشر شده است، اظهار کرد: در یکی از راهپیمایی‌هایی که در سال ۵۷ در خیابان کشمان (خیابان طالقانی فعلی) انجام دادیم، ناگهان تیراندازی شروع شد و دیدیم جوانی که بعدها فهمیدیم فامیلش خاکشور است، پشت سر ما تیر خورده و افتاده است.

وی گفت: دقیقاً یادم هست نزدیکی‌های خیابان طالقانی فعلی این اتفاق افتاد و من به اتفاق آقای حسینی او را به سمت بیمارستان بردیم.

زمستان ۵۷ در جنوب خراسان چه گذشت/انقلاب در حوزه حاکمیت خاندان علم

گلوله‌ای که قلب شهید را نشانه گرفت

افتخاری با اشاره به اینکه چون ترافیک بود بخشی از مسیر را پیاده و بخشی دیگر را با وانت رفتیم، ادامه‌داد: جلوی درب بیمارستان به آیت الله عارفی برخوردیم و شهید خاکشور در بیمارستان به شهادت رسید.

فعال در راهپیمایی سال ۵۷ بیان‌کرد: آن زمان هنوز ایشان را نمی‌شناختیم و برای کشف هویت جیب‌هایش را می‌گشتیم که از توی جیب بلوزش سه سکه ۱۰ ریالی بیرون درآمد که یکی از آن درست از وسط سوراخ شده بود.

وی افزود: در واقع گلوله سکه را سوراخ کرده و به قلب شهید خورده بود.

مریم سندروس از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی که خاطرات زیبایی از روزهای انقلاب دارد، در بخشی از خاطرات خود می‌گوید: ۱۷ دی ماه (سالروز کشف حجاب) در تقویم و تاریخ روز شاه به نام روز زن نامگذاری شده بود ولی به ابتکار خواهران انقلابی به ویژه خانم زهرا حقیقی که محصل دبیرستان مهتدی بود، تظاهرات زنان از جلوی مسجد آیت الله آیتی تا میدان کوروش (ابوذر فعلی) شکل گرفت.

وی بیان کرد: البته تعدادی از آقایان جلوتر از ما در حرکت بودند و دلیل این اقدام هم مقابله با اقدامات احتمالی مأموران شهربانی بود.

زمستان ۵۷ در جنوب خراسان چه گذشت/انقلاب در حوزه حاکمیت خاندان علم

جلوه‌ای از شجاعت بانوان بیرجندی

این بانوی انقلابی یادآور شد: خاطرم هست جمعیت شرکت کننده که دختران مدارس سطح شهر و بانوان بودند، شعار می‌دادند قسم به رهبر زنان فاطمه / نداریم از کشته شدن واهمه

نرگس حسین نژاد مادر شهید سندروس نیز در خاطرات خود از ایام انقلاب اظهار کرد: ما معمولاً در تظاهرات به صورت خانوادگی شرکت می‌کردیم و من همراه همسر و بچه‌هایم در تجمعات حضور داشتیم.

وی بیان‌کرد: یک روز در مسیر بازگشت از یکی از این راهپیمایی‌ها چند نفری از شاه دوستان و وابستگان به حکومت در کوچه با حالت تمسخر به ما اشاره کردند و گفتند: ببینید ۱۳ امامی‌ها هم آمدند.

ما را ۱۳ امامی خطاب می‌کردند

مادر شهید سندروس یادآور شد: حالا داستان این ۱۳ امامی‌ها هم به ما مربوط می‌شد چرا که چون ما امام خمینی را برای احترام بیشتر با لفظ امام خطاب می‌کردیم، به تمسخر به ما می‌گفتند ما فقط ۱۲ امام داریم و شما ۱۳ امام هستید.

سید علی سوفاری از فعالان انقلابی در سال ۵۷ در این زمینه گفت: خاطرم هست در بیرجند یکی – دو روز بعد از فرار شاه مردم بیرجند تجمعی را تشکیل دادند که این راهپیمایی از مقابل مسجد آیتی تا نزدیکی‌های بانک ملی ادامه داشت.

وی ادامه داد: بعد از پایان راهپیمایی نیز آقای محمد باقر کمیلی کرد و در آخر سخنرانی بود که یکی از راهپیمایان با صدای بلند گفت «محمود جلایری» هم آزاد شد.

تجلیل از یک زندانی آزاد شده

این فعال انقلابی با اشاره به اینکه آقای جلایری چند ماه پیش زندانی شده بود، گفت: همه به طرف سه راه اسدی راه افتادیم و در آنجا آقای جلایری را سر دوش گرفته و تا مسجد آیتی بدرقه کردیم و بعد هم نماز ظهر و عصر را در مسجد خواندیم.

سوفاری اظهار کرد: خاطرم هست در روز ورود امام (ره) به کشور خیلی از مردم برای تماشای لحظه ورود امام به ایران مقابل مسجد آیت الله آیتی جمع شده بودند تا ورود امام را از تلویزیون تماشا کنند چرا که در آن زمان همه تلویزیون نداشتند.

زمستان ۵۷ در جنوب خراسان چه گذشت/انقلاب در حوزه حاکمیت خاندان علم

اقدام انقلابی یک معلم

وی ادامه داد: یکی از معلمین انقلابی ماشین پیکانش را جلوی مسجد پارک کرده بود و تلویزیون منزلش را روی کاپوت ماشین گذاشت و با برق مسجد آن را روشن کرد تا کسی لحظه ورود امام را از دست ندهد.

شهروند خراسان جنوبی گفت: رأس ساعت ۹:۳۰ دقیقه هواپیمای حامل امام (ره) بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و یادم هست علی رغم اینکه مراسم استقبال به طور کامل نشان داده نشد تا یکی – دو روز بعد مردم به صورت خودجوش شربت و شیرینی توزیع می‌کردند.

سید علی اکبر سوفاری درباره وقایع نیز گفت: روز ۲۲ بهمن با اینکه حکومت نظامی اعلام شده بود ولی از ساعت‌ها قبل درگیری و زد و خورد در خیابان اسدی (مطهری فعلی) با نیروهای شهربانی اوج گرفته بود.

روایت وقایع روز ۲۲ بهمن در بیرجند

این راوی خاطرات ایام انقلاب در جنوب خراسان ادامه داد: در همین حین ماشین سیمرغی متعلق به یکی از ساواکی‌ها که قبلاً توسط بچه‌های انقلابی شناسایی شده بود در همان خیابان توسط رجبعلی آهنی و دوستانش به آتش کشیده شد.

سوفاری گفت: حمله همزمان بچه‌های انقلابی به صورت سازماندهی شده به بیمارستان و شکستن مجسمه شاه و شکستن نماد شاهنشاهی میدان کوروش (ابوذر فعلی) توسط رضا باقری در همین روز برایم جالب توجه بود.

وی اظهار کرد: من نزدیکی‌های میدان کوروش بودم که یکی از بچه‌ها که اخبار را از رادیو دنبال می‌کرد ناگهان گفت انقلاب پیروز شد و من که انتظار شنیدن این خبر را نداشتم برای کنجکاوی بیشتر نزدیک شدم و بیشتر گوش دادم.

گردآورنده کتاب ۱۳ امامی‌ها بیان کرد: در نهایت شنیدم که گوینده رادیو می‌گفت این صدای انقلاب ملت ایران است، صدای راستین ملت ایران است و سپس آیت الله محلاتی از رادیو پیام حضرت امام (ره) را قرائت کرد.

مرور خاطرات آن روزها باعث می‌شود که به یاد بیاوریم برای آنکه آزادی، استقلال و دین مداری را به میهن خویش هدیه کنیم چه روزگارانی بر این دیار گذشته است. چه مردمانی جان خود را ارزانی راه استقلال وطن کردند و چه شیر مردان و شیر زنانی در این راه جوانی را نثار کردند.

قدر بدانیم و برای آبادی بیشتر آن بکوشیم و از تلاش برای حل مشکلات و سختی‌های پیش رو باکی نداشته باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

نواخته شدن زنگ انقلاب در اولین روز دهه فجر در خراسان جنوبی

در اولین روز دهه فجر همزمان با سراسر کشور زنگ انقلاب در نقاط مختلف استان نواخته شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، این مراسم همزمان با ۱۲ بهمن اولین روز دهه فجر انقلاب اسلامی و سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره) به کشور در نقاط مختلف استان نواخته شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*