آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی/ کشف ۲ دستگاه استخراج غیرمجاز رمز ارز در قاین

سخنگوی صنعت برق گفت: تشویقی مشترکان کم مصرف از ۵ هزار تومان به ازای هر ۱۰۰ کیلو وات ساعت به ۲۵ هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش تابناک به نقل از توانیر، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به تغییر در نظام تشویقی تعرفه‌گذاری برق خانگی اظهار داشت: بر اساس نظام پیشین تعرفه‌گذاری برق اگر یک مشترک خانگی میزان مصرف برق خود را در چهار ماه گرم سال نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می‌داد، متناسب با کاهش و نرخ پله اول که عدد ۵۰ تومان برای هر کیلووات ساعت بود، مشمول دریافت پاداش می‌شد.

سخنگوی صنعت برق در تشریح افزایش قابل توجه پاداش‌ها در نظام تعرفه‌گذاری جدید گفت: بر اساس نظام جدید تعرفه‌گذاری برق که از ابتدای بهمن‌ماه اجرا شده است، ملاک عمل برای تعیین نرخ پاداش، هزینه‌های تمام شده برق هست با احتساب متوسط هزینه سوخت نیروگاهی، تبدیل انرژی و هزینه توزیع در ۲ سال گذشته معادل ۲۵۰ تومان برای هر کیلووات تعیین شده و به عبارت دیگر، نرخ تشویقی‌ها ۵ برابر شده است.

وی توضیح داد: در گذشته اگر مشترکی برای ۱۰۰ کیلووات ساعت ساعت ۵ هزار تومان تشویقی دریافت می‌کرد، این عدد در حال حاضر برای زمان‌های غیر اوج بار به ۲۵ هزار تومان می‌رسد.

خبر بد برای مشترکان پرمصرف برق | ماجرای پیامک هایی که مشترکان را شوکه کرد
رجبی مشهدی با بیان اینکه میزان نرخ پاداش برای صرفه‌جویی در زمان اوج بار ۲ برابر می‌شود گفت: اگر مشترک میزان صرفه‌جویی خود را در زمان اوج بار قرار دهد، ۲ برابر نرخ بیان شده برای هر کیلووات ساعت پاداش دریافت خواهد کرد و نسبت به نظام قبلی تعرفه‌گذاری با افزایش ۱۰ برابر پاداش‌ها مواجه هستیم.

 

جزئیات تیراندازی به دژبانی سپاه سراوان

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: جوان ۲۶ ساله سروانی پس از به قتل رساندن پدرش، در اقدامی جنون‌آمیز به مقر سپاه سراوان تیر اندازی که با مجروح ساختن یک شهروند به ضرب گلوله نگهبانان مقر سپاه سراوان به هلاکت رسید.

جزئیات تیراندازی به دژبانی سپاه سراوان

سردار احمد طاهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: ساعت ۱۰ صبح امروز در پی تماس با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ و اعلام قتل مسلحانه مردی میانسال داخل منزلش در یکی از محلات شهر سراوان سریعا کار آگاهان پلیس آگاهی در صحنه حاضر شدند.

وی افزود: با حضور مأموران در صحنه جسد مردی ۵۸ ساله که بر  اثر اصابت گلوله کلت کمری به سرش به قتل رسیده بوده روئیت و طی تحقیقات اولیه از خانواده مقتول مشخص شد پسر ۲۶ ساله این مرد که چند وقتی از مشکلات اعصاب و روان رنج می برده است با شلیک کلت کمری، پدرش را که داخل اتاق در حال استراحت بوده به قتل رسانده و سریعا سوار بر موتورسیکلت خود شده و از منزل خارج شده است.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: قاتل مسلح پس از قتل پدر و خروج از منزل روبه روی مقر سپاه پاسداران شهرستان سراوان در اقدامی جنون آمیز شروع به تیراندازی به درب دژبانی سپاه کرده و در همین حین به سمت یک دستگاه پژو پارس عبوری نیز شلیک می کند که متأسفانه راننده خودروی مذکور از ناحیه پهلو مجروح  و به بیمارستان منتقل می‌شود.

سردار طاهری  افزود: نگهبان مقر سپاه پاسداران سراوان برخلاف چندین بار اخطار و تلاش برای تسلیم نمودن قاتل مسلح در نهایت برای حفاظت از خود و دیگر مراجعان، در تیر اندازی متقابل، او را به هلاکت می رساند.

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان گفت: همچنین فرد مجروح نیز به مرکز درمانی منتقل و تحت درمان است.

 

غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها به استانداران سپرده شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از تفویض اختیار به روسای ستاد کرونای استانی برای غیر حضوری کردن مدارس خبر داد.

عباس شیراوژن گفت: استانداران و ستادهای استانی مقابله با بیماری کرونا، می توانند بر اساس رنگ‌بندی و شرایط خاص محلی، درباره حضوری یا غیرحضوری بودن مدارس و مراکز آموزش عالی تصمیم گیری کنند.

مدارس ابتدایی استان قزوین، مدارس استان سیستان و  بلوچستان، مدارس شهرستان‌های نطنز، کاشان و آران و بیدگل در استان اصفهان، مدارس اراک، ساوه، محلات و دلیجان در استان مرکزی، مدارس استان یزد به دلیل تغییر رنگ بندی کرونا غیر حضوری شده است.

۱۵ شهرستان قرمز، ۲۷۴ شهرستان زرد، ۶۱ شهرستان نارنجی و ۹۸ شهرستان آبی رنگ هستند و در شبانه روز گذشته بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۸ هزار و ۹۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده اند که یک هزار و ۵۸۴ نفر از آن‌ها بستری شده اند.

 

فاطمی امین: درج قیمت تولیدکننده موجب کاهش قیمت ۱۵۰۰ قلم کالا شده است

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سه هزار قلم کالا تاکنون مشمول درج قیمت تولیدکننده شده است که با اجرای این طرح، قیمت ۱۵۰۰ کالا کاهش یافته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سید رضا فاطمی امین پس از نشست با وزیر کشور و استانداران سراسر کشور با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در اصلاح ساختار بازار پروژه‌ای از دو ماه گذشته به نام درج قیمت تولیدکننده به خاطر احتمال عدم شفافیت و افزایش قیمت آغاز کردیم.

وی افزود: روال قبلی یعنی درج قیمت مصرف‌کننده مشکلاتی دارد و در دنیا این نحوه درج قیمت، ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود.

وزیر صمت با بیان اینکه این پروژه از سه ماه قبل آغاز شده است، گفت: سه هزار قلم کالا تاکنون مشمول درج قیمت تولیدکننده شده است. قیمت مصرف‌کننده حداکثر ۳۰ درصد بیشتر از قیمت تولیدکننده است.

وی افزود: این کار باعث شد در بیش از ۱۵۰۰ قلم کالا شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم. این طرح، در گام نخست یک سری قیمت‌های مازاد را کاهش داده است و در مرحله بعد باعث رقابت و بهره‌وری و نظام توزیع به نوعی بهره‌ورتر خواهد شد.

فاطمی امین انجام این پروژه را برای مصرف‌کننده بسیار مفید دانست و بیان کرد: قیمت، شفاف می‌شود و هم قیمت برخی کالاها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داده است و هم برای ما به عنوان دولت نظارت را آسان‌تر می‌کند.

وی افزود: وقتی قیمت تولیدکننده درج می‌شود افزایش قیمت راحت‌تر قابل کنترل است. این طرح هم انضباط می‌دهد و هم نظارت بر بازار را آسان کرده و موجب کاهش قیمت‌ها می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اجرای این پروژه در ۶ مرحله است، گفت: تاکنون ۳ مرحله اجرا شد و مرحله چهارم ۲۳ بهمن اجرا می‌شود.

وی درباره چگونگی کنترل قیمت برخی اقلام اساسی مانند لبنیات و برنج با توجه به نزدیک شدن ایام عید گفت: کنترل قیمت این اقلام در حوزه وزارت جهاد کشاورزی است.

وی تورم را بیماری مزمن اقتصاد ایران دانست و یادآور شد: انتظار نمی‌رود در ۶ ماه تورم صفر شود اما خبر خوش این است نرخ تورم کاهش یافت.

فاطمی امین با تاکید بر مؤثر بودن توزیع اینترنتی برخی اقلام تصریح کرد: توزیع اینترنتی به تثبیت قیمت کمک کرد. قیمت‌ها قبل از این مشخص نبود و الان مرجع قیمتی درست شد.

 

حضور رهبر معظم انقلاب در مرقد مطهر امام خمینی (ره)

رهبر انقلاب اسلامی سحرگاه امروز و در آستانه ایام‌الله دهه‌ی فجر، در مرقد بنیانگذار انقلاب اسلامی حضور یافتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در آستانه ایام‌الله دهه‌فجر و چهل‌وسومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین ساعات صبح امروز در مرقد بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی حاضر شدند و با قرائت نماز و قرآن، یاد و خاطره امام عظیم‌الشأن ملت ایران را گرامی داشتند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با حضور بر مزار شهیدان عالی‌مقام بهشتی، رجایی، باهنر و شهدای حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰، علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در گلزار شهیدان سرافراز حضور یافتند و به ارواح مطهر مدافعان اسلام و ایران ادای احترام کردند.

 

عزل مدیر یک شعبه بانک به علت عدم اجرای بخشنامه وام بدون ضامن/ قرار نیست همه کارمندان وام دریافت کنند

تهران- ایرنا- رئیس مرکز بازرسی وزارت اقتصاد گفت: در موارد اندکی بی‌نظمی و تخلف از بخشنامه اعطای تسهیلات خرد بدون ضامن را شاهد بودیم که یکی از مدیران شعب ممتاز بانکی عزل شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «علی نظامی» اظهارداشت: پیرو ابلاغ بخشنامه آسان گیری و حذف ضامن از فرآیند پرداخت تسهیلات خرد بانکی، همکاران در بازرسی میدانی و سامانه نظارت مردمی متوجه شدند بخشنامه اعطای تسهیلات خرد بدون ضامن به مشتریان به برخی شعب ابلاغ نشده و ابهاماتی ایجاد شده است.

وی افزود: در این راستا چندین اقدام فوری در دستور کار قرار گرفت و به کلیه بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی اعلام شد که بخشنامه مربوطه را در سایت بانک‌ها بارگذاری کنند و فرآیند و جزئیات بخشنامه را در شعب بانک‌ها به اطلاع مسوولان و مردم برسانند.

رئیس مرکز بازرسی وزارت اقتصاد گفت: همچنین مقرر شد آدرس رسیدگی به شکایات بانک‌ها و آدرس نظارت مردمی وزارت اقتصاد نیز در معرض دید مردم قرار گیرد.

وی افزود: در مرحله بعد هیات بازرسی ویژه‌ای در هر بانک و نظارت و بازرسی وزارت اقتصاد تشکیل شد تا با بازرسی میدانی نحوه اجرای بخشنامه را بازرسی کنند.

نظامی گفت: گزارش‌ها حاکی از این است که اغلب بانک‌ها مقید به اجرای بخشنامه هستند و در موارد اندکی نیز بی نظمی و تخلف را شاهد بودیم که منجر به برکناری یک از مدیران ممتاز بانکی شد و تعدادی هم به کمیته انضباطی معرفی شدند.

وی اظهارداشت: در برخی موارد شبهه‌ای برای برخی شهروندان ایجاد شده مبنی بر اینکه قرار است به کلیه کارمندان تسهیلات صد میلیونی پرداخت شود در حالی که بخشنامه وزارت اقتصاد صرفا بر این موضوع تاکید دارد که در فرایند اعطای تسهیلات خرد بانکی که یکی از شرایط آن معرفی دو ضامن بود دیگر نیازی به این کار نیست.

نظامی گفت: حقوق بگیران با ارائه گواهی کسر از حقوق و اعتبار سنجی وام خود را دریافت کنند.

 

هزینه خروج هر نخبه از کشور، معادل یک میلیون دلار است

در حالی که نصرالله جهانگرد هزینه خروج هر نخبه از کشور را معادل یک میلیون دلار می‌داند به گفته استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، نبود بازار حرفه‌ای مدیران، خلاء سیستم مدیریتی کشور است؛ چون بیشتر مدیران دولتی با فشار سیاسی انتصاب و با همان توصیه‌ها نیز ماندگار می‌شوند.

نوزدهمین عصرانه بهره‌وری انجمن بهره‌وری، روز یکشنبه ۲۶ دی‌ ۱۴۰۰ با حضور صاحبنظران و متخصصان برگزار شد که در ادامه چکیده دیدگاه‌های مطرح شده، ارائه می‌شود.

«حجت‌ میرزایی» استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این موضوع که بنگاه‌های اقتصادی در اکوسیستمی متشکل از شرایط جهانی، صنعتی و ملی فعالیت دارند، می‌گوید: در اکوسیستم ضدبهره‌ور نمی‌توان از یک بنگاه انتظار بهره‌وری داشت، بنگاه‌های بزرگ در سطح جهانی از برخی‌ از مولفه‌های مهم همانند فناوری‌های نوین و پارادایم‌های مدیریتی بهره می‌گیرند، همچنین ساختارهای جامعه مدنی همانند تشکل‌های مدیریتی و اقتصادی، ساختار و عملکرد دولت ‌و کیفیت نهادی، ساختار کیفیت، سیاست‌ها و ساختارهای صنعتی، محیط عمومی کسب‌وکار، الگوها و بستر تاریخی، بازار کالا و نیروی انسانی، مدیران صنعتی، توسعه یافتگی بازارهای مالی، سیاست‌های تجاری و صنعتی از جمله موارد دیگر موثر در عملکرد شرکت‌هاست.

هزینه خروج هر نخبه از کشور، معادل یک میلیون دلار است

 

نبود بازار حرفه‌ای ارزیابی مدیران در ایران  

حجت‌ میرزایی نبود بازار حرفه‌ای مدیران را یک خلاء در سیستم مدیریتی کشور دانست و می‌افزاید: نمی‌توانیم بر پایه معیارهایی مشخص عملکرد مدیران را به‌صورت حرفه‌ای ارزیابی کنیم، چرا که عموم مدیران بخش دولتی با فشار و توصیه‌های سیاسی انتصاب و با همان توصیه‌ها نیز ماندگار می‌شوند. حتی اگر یک مدیر در تمامی مجموعه‌های محل خدمت ناکارآمد عمل کرده باشد این کارنامه غلط هیچ تاثیری در انتخاب نشدن وی ندارد و می‌بینیم که مدیران به ‌راحتی در مجموعه‌های کاملا بی‌ربط عزل و نصب می‌شوند.

 

آسیب‌های جدی صنعت ایران

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ارتباط با ‌آسیب‌های جدی صنعت ایران می‌گوید: فقدان توسعه استراتژی توسعه صنعتی، مقیاس کوچک و غیراقتصادی، مکان‌یابی نادرست، توزیع فضایی ناموزون، فناوری پایین، خام‌فروشی و فقدان تکمیل زنجیره ارزش، بهره‌وری پایین، فرسودگی ماشین‌آلات و عدم توانایی نوسازی آن به‌علت نوسات شدید ارز، فقدان بازار مدیریت حرفه‌ای، پایین بودن سطح سرمایه انسانی، حکمرانی صنعتی و شرکتی ضعیف وابستگی شدید به صادرات نفتی و اتکا به تامین مالی بانکی از جمله آسیب‌های جدی بخش صنعت و معدن است. نبود شرکت‌های بزرگ در صنایع الکترونیک و پایین بودن سهم ایران در بنگاه‌های با تکنولوژی بالا که می‌توانند رقابت‌پذیر باشند، یک معضل اساسی است. ۷۰ درصد نیروی انسانی شاغل در بنگاه‌های صنعتی کشور دارای تحصیلات دیپلم و زیردیپلم هستند که یک چالش محسوب می‌شود، با در نظر گرفتن مدرک فوق دیپلم این آمار ۸۰ درصد می‌شود.

به‌طور اساسی، رشد اقتصادی نیارمند انباشت سرمایه و بهره‌وری است  و ۱۰ سال گذشته را ایران با نرخ رشد صفر تجربه و طی کرده اما فاجعه بزرگ‌تر این است که نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص طی سه سال اخیر صفر و منفی شده و حتی در سطح جبران استهلاک نیز سرمایه‌گذاری نشده است.

 

تنزل جایگاه مدیران در ایران

«محمدرضا سعیدی» متخصص در مدیریت شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها و مدیرعامل سابق پتروشیمی جم نیز در این نشست از نوآوری، بهره‌وری و کیفیت زندگی به عنوان یک چرخه که هر یک علت و معلول یکدیگر هستند، نام می‌برد و بیان می‌کند: این روند برای پیشبرد اهداف در هر مجموعه‌ای لازم و ملزوم یکدیگر هستند. این چرخه در هر سه حوزه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی چنانچه به‌درستی عمل کند، شاهد شکوفایی و در صورت ناکارآمدی با روند نزولی کیفیت زندگی و بهره‌وری مواجه خواهیم شد.

هزینه خروج هر نخبه از کشور، معادل یک میلیون دلار است

 

مدیرعامل سابق پتروشیمی جم، تنزل جایگاه مدیریتی را از چالش‌های موجود عنوان کرد و می‌گوید: متاسفانه در ایران کمتر مدیری با برنامه وارد یک بنگاه اقتصادی می‌شود و عمده مباحث درخواستی از یک مدیر استخدام و جابه‌جا کردن افراد گزینشی و مورد نظر افرادی است که این منصب مدیریتی را به آن مدیر داده‌اند! نبود چشم‌انداز و برنامه برای آینده، استراتژی رشد و بالا بودن چرخش مدیران در بنگاه‌های اقتصادی، نبود دانش و تجربه لازم موارد دیگری از مشکلات این بنگاه‌هاست.

وی در ادامه به جایگاه ایران در شاخص رقابت‌های جهانی می‌پردازد و بیان می‌کند: از منظر جهانی و طبق آمارهای سازمان ملل در شاخص رقابت جهانی در میان ۱۴۱ کشور، ایران رتبه ۹۹ را دارد. یکی از این شاخص‌های بسیار مهم که چالش شرکت‌های ایرانی بوده، هیات مدیره است؛ سازه هیات مدیره به معنی مدیر کارآمد، با تخصص و مهارت و در جای درست تعریف شده است که متاسفانه این افراد با مهارت در خوشبینانه‌ترین حالت در جای نادرستی به‌کار گرفته شده و در بدترین حالت نیز فرد ناشایست با مهارت نادرست در جای مهم به‌کار گرفته شده و این مساله مهم و اساسی وجود مدیران بی‌ربط در منصب‌های مدیریتی مهم است. انتخاب هیات مدیره شرکت‌ها در ایران از وضعیت اسفناکی برخوردار است، برپایه آمارهای جهانی رتبه ایران در این بخش در میان ۱۳۷ کشور رتبه ۱۲۵ بوده که به عنوان یکی از چالش‌های کلیدی نیازمند بازنگری و اصلاح است.

سعیدی: با وجود جنبش مدرک‌داران بی‌سواد نمی‌توان به ایده‌آل‌های شرکتی با بهره‌وری مطلوب دست پیدا کرد که یکی از مصیبت‌های کشور افراد دارای مدرک بدون دانشی است که در پست‌های مدیریتی مهم قرار دارند.

 

اصل ۴۴ قانون اساسی مانع موثر در توسعه اقتصاد کشور

«سیدرضا نوروززاده» رئیس اسبق ایدرو و مدیرعامل سابق شستا هم با بیان این موضوع کهنتیجه اقتصاد بهره‌ور و کارآمد یک جامعه در کیفیت زندگی مردم آن نشان داده می‌شود، یادآور می‌کند که رتبه ایران در این بخش ۱۲۳ از ۱۶۷ است که ثابت می‌کند هر اقدامی تاکنون انجام شده نتیجه‌ای برای بهبود کیفیت زندگی مردم نداشته است. داشتن برنامه مدون برای یک بنگاه اقتصادی، نیروی انسانی ماهر و متخصص و ساختار سازمانی سه عامل مهم در موفقیت یک بنگاه اقتصادی است و چنانچه ساختارهای یک سازمان در یک چیدمان درست قرار نگیرند، مانند بمب‌های بی‌صدا ارزش‌ها را تخریب خواهند کرد.

هزینه خروج هر نخبه از کشور، معادل یک میلیون دلار است

 

سیدرضا نوروززاده اصل ۴۴ قانون اساسی را مانع موثر در توسعه اقتصاد کشور می‌داند و یادآور می‌شود: در سال ۱۳۴۶ در مجلس وقت مصوب شد که سازمان گسترش یک سازمان توسعه‌ای و دولتی اما تابع قانون تجارت و از شمول قوانین مجلس خارج است یعنی چنانچه مجلس قانونی را مصوب کند اگر شامل این سازمان باشد مستلزم ذکر نام است که نتیجه این اختیار تاسیس ۴۰۰ شرکت در ایران بود و وظیفه آنها گسترش صنعت ایران و نوسازی صنایع بود، بنابراین وظیفه این شرکت کارخانه‌داری نبود اما پس از انقلاب و مصادره کارخانه‌ها، نقش سازمان گسترش از وظیفه اولیه به کارخانه‌داری تبدیل شد.

رئیس اسبق ایدرو و مدیرعامل سابق شستا همچنین بر ضرورت نحوه گزینش مدیران تاکید و بیان ‌می‌کند: اگر این ساختار اصلاح نشود مسایلی که با آن دست به گریبانیم نیز حل و فصل نخواهد شد؛ با وجود این تعداد دانشگاه و این حجم از خروجی‌های تحصیلکرده، چرا شاهد پیشرفت نیستیم؟ اگر این فارغ‌التحصیلان توانمند نیستند چرا کشورهای خارجی به سرعت آنها را جذب می‌کنند. شرایط کنونی حاکم بر ساختارهای مدیریتی نشان می‌دهد اگر گزینش مدیران در سطوح مختلف بر مبنای توانمندی، خلاقیت، ارزیابی و عملکرد درست نباشد، تمام ایده‌ها برروی کاغذ خواهد ماند چرا که  مشکل ما نیروی انسانی نیست گزینش مدیران در سایه فشارهای سیاسی است. تا زمانی‌که اصل ۴۴ قانون اساسی اصلاح نشود، این اصل مانع توسعه اقتصاد کشور است.

 

هزینه خروج هر فرد نخبه از کشور معادل یک میلیون دلار است

«نصرالله جهانگرد» رئیس هیات مدیره انجمن بهره‌وری ایران با تاکید بر این که بنگاه‌ها برای موفقیت باید در محیط ملی، صنعتی تجاری و محیط بین‌المللی تعامل درستی داشته باشند، می‌گوید: این محیط شامل مباحث قانون‌گذاری، فرهنگ، قواعد کسب و کار و قوانین و نظامات مالی و بانکی و رقابت است که برای رسیدن به موفقیت‌های تدوین شده باید ساختارهای اقتصادی اصلاح شود. مشکلات و معضلات حوزه صنعت ایران بر همگان آشکار است و در این میان بزرگ‌ترین مساله فقدان برنامه‌ریزی و استراتژِی بوده که همه کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد به آن اذعان دارند.

 

هزینه خروج هر نخبه از کشور، معادل یک میلیون دلار است

 

نصرالله جهانگرد نوآوری، بهره‌وری و کیفیت زندگی را مباحث مهمی دانسته و می‌گوید که انجمن بهره‌وری ایران نیز این مباحث را سرلوحه مباحث خود قرار داده و به لحاظ اهمیتی که این چرخه دارد باید همچنان به دنبال راهکارها و ایده‌های نوآورانه جهت افزایش بهره‌وری و در نهایت افزایش کیفیت زندگی برای عموم جامعه باشیم. همه می‌دانیم که سالهاست. بخش مهمی از نیروهای تحصیلکرده کشور مهاجرت می‌کنند و همه آنها جذب بخش صنعتی نمی‌شوند بنابراین طبق بررسی که صورت گرفته اگر به لحاظ ارزش‌گذاری اقتصادی مقایسه کنیم هزینه خروج هر فرد نخبه از کشور معادل خروج یک میلیون دلار است که این رقم غیر از ارزش و فرصت زمانی حدود ۱۶ ساله تحصیلی است که برای یک فرد نخبه در مقطع دکتری هزینه شده است. به این معنا که وقتی یک کشوری مثل آلمان یا کانادا تصمیم به پذیرش مهاجر با استفاده از فیلترهای تخصصی و بدون صرف هزینه‌های آموزش می‌کنند در واقع نیروی انسانی را که طی ۱۶ تا ۱۸ سال پرورش یافته و نخبه کشورهای دیگری است به راحتی جذب رونق اقتصاد خود می‌کند. جهانگرد: وقتی یک کشوری مثل آلمان یا کانادا تصمیم به پذیرش مهاجر با استفاده از فیلترهای تخصصی و بدون صرف هزینه‌های آموزش می‌کنند در واقع نیروی انسانی را که طی ۱۶ تا ۱۸ سال پرورش یافته و نخبه کشورهای دیگری است به راحتی جذب رونق اقتصاد خود می‌کند.

رئیس هیات مدیره انجمن بهره‌وری ایران می‌افزاید: طی ۴۰ سال گذشته  به جز دوره‌ای محدود مناسبات بین‌المللی در روابط تجاری با دنیا نداشتیم و در همان مقطع که طلیعه باز شدن مناسبات تجاری ایران بود، آثار آن به وضوح و بسیار صریح دیده شد چرا که دنیا به ارزش‌های اقتصادی ایران پی برده و در این رقابت برد-برد تمایل و اشتیاق به همکاری دارند و چنانچه بسترها آماده و مسائل حل و فصل شود، شاهد رشد بسیار سریع اقتصادی و اجتماعی ایران خواهیم بود.

وی در پایان به برنامه ۲۰ ساله ایران در این ارتباط اشاره کرده و اظهار می‌کند: موضوعی که همواره مغفول مانده این است که در برنامه ۲۰ ساله ایران مصوب شده که ۷ شهر ایران از جمله تهران، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و دو شهر دیگر جهانشهر شوند و به لحاظ زیرساخت‌هایی نظیر دانشگاه‌ها، مراکز درمانی، نیروی انسانی، مدنیت توسعه یافته، حمل ونقل و ارتباطات توسعه‌یافته حرفی برای گفتن در سطح جهانی داشته باشند که لوازم این کار فراهم نشد؛ امروز یک شرکت با بیش از هزار نیرو در یکی از این کلانشهرهای ما در مقایسه با یک شرکت کوچک زیر پله‌ای در ژنو یا دبی، یک شرکت محلی حساب می‌شود که این نتیجه ارتباطات بین‌المللی و جهان‌شهر بودن است. دوره‌ای در گذار اقتصاد ایران رخ داد که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک توسعه صنعت ومعدن، سازمان مدیریت صنعتی و پارک‌های صنعتی ۴ بازوی اقتصادی ایران برای ارتقا و توسعه مباحث صنعتی شکل گرفتند و ۴ حلقه زنجیرهایی بودند تا گذار ایران به دوره صنعتی را تسریع کنند اما متاسفانه هر ۴ حلقه از هم باز شده و بسیاری از کارکردهای خود را از دست داده است.

 

بازگشت «فروش خدمت سربازی» به دستور کار با ۴ ایراد قدیمی و چند ایراد تازه!

فرد دیپلمه به ازای هر فرزند از ۵۰ میلیون تومان تخفیف برخوردار شود، این تخفیف برای فرد دارای مدرک کارشناسی ۸۰ میلیون تومان باشد و برای غایبان دارای مدرک دکترا که متقضای خرید خدمت هستند، ۱۲۰ میلیون تومان! تفاوتی غیرمنطقی که ظاهرا قرار است مجموعه اشکالات عجیب و غریب فروش سربازی را تکمیل کند!

طرحی که پیشتر هم با ایرادات فاحشی به مجلس رفته، به تصویب رسیده و حتی اجرایی شده، این بار با اشکالاتی تازه در دستور کار قرار گرفته و موجبات شگفتی بسیاری را فراهم آورده است.
به گزارش «تابناک»؛ بر پایه لایحه بودجه سال آتی و مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، باز هم فروش سربازی در دستور کار مسئولان کشورمان قرار گرفته است؛ رویدادی که به خودی خود هم عجیب و دور از باور است، به ویژه اگر بدانیم صحبت درباره خرید و فروش خدمت وظیفه عمومی است که یکی از پسوند‌های رایجش، «مقدس» است، اما دقت در جزییات آن به کشف نکات عجیب تری هم منجر می‌شود.
بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، «خرید سربازی با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولین غایب بیش از ۵ سال با اولویت افراد متأهل و بالاتر از ۳۵ سال ـ که ضریب انجام وظایف مقدس سربازی تحت تاثیر تحلیل قوای جسمانی برای آن‌ها امکان پذیر نیست ـ امکان پذیر خواهد بود؛ بنابراین، افراد با پرداخت مبالغ مشخص شده، کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را دریافت می‌کنند.»
ناگفته پیداست که مهم‌ترین بخش این مصوبه، قیمت در نظر گرفته شده برای فروش سربازی است: «دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور، قادر به خرید سربازی خود خواهند بود.»
تصمیمی که البته تازه نیست، آنقدر که می‌توان برای نقد و بررسی آن سری به آرشیو و گزارش‌های قدیمی زد (مثلا اینجا، اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا)، اما در کمال تعجب این بار هم با کلکسیونی از همان ایرادات بنیادین و قدیمی در دستور کار قرار گرفته و البته نکاتی تازه را هم شامل شده که می‌توان ایرادات تازه قلمدادشان کرد. بیایید برخی از این موارد را با هم مرور کنیم تا معلوم شود از چه ایرادات قدیمی و تازه‌ای سخن می‌گوییم؛

۱- ارائه خدمت به افراد قانون گریز و محرومیت افراد قانون مدار

نخستین ایراد بنیادین فروش خدمت سربازی در همه این سال‌ها و همچنین در مصوبه اخیر مجلس برای سال آتی، دایره مشمولان این طرح است؛ اینکه تنها مشمولان «غایب» مجاز به خرید خدمت هستند، نه آن‌هایی که موعد اعزامشان به خدمت وظیفه عمومی رسیده و به هر دلیل قصد رفتن به سربازی را ندارند و می‌خواهند و می‌توانند آن را خریداری کنند. امتیازی که قانونگذار و همه نهاد‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز در این عرصه، تنها آن را به افرادی می‌دهند که از قانون سرپیچی کرده و به سربازی نرفته اند، با این یادآوری که اگر یک سال، دو سال یا چهار سال غیبت داشته باشید، مشمول خرید نیستید، بلکه این امتیاز به افرادی تعلق می‌گیرد که مداومت بیشتری بر قانون گریزی داشته اند!

۲- طرحی که با ریاضیات هم همخوانی ندارد و وارونه است!

دومین ایراد بنیادین فروش خدمت سربازی برای سال ۱۴۰۱ و همه دوره‌های گذشته که فروش خدمت سربازی در دستور کار قرار گرفته، مبنای واژگونه این طرح است که توضیحش نیازمند یادآوری یک نکته کلیدی است؛ اینکه سن مشمولیت سربازی در کشورمان بین ۱۸ تا ۵۰ سال است؛ به این معنی که افراد ذکور کمتر از ۱۸ سال مشمول نیستند و افراد بالای ۵۰ سال هم از دایره شمول سربازی خارج شده اند و می‌بایست معاف محسوب شوند. با این یادآوری عجیب است که خدمت سربازی به افراد دیپلمه که دوران طولانی تری مشمول محسوب می‌شوند، ارزانتر فروخته می‌شود و مثلا به فردی که مدرکش دکتراست و سن بالاتری دارد (زمان کمتری از دوران مشمولیتش یعنی رسیدن به ۵۰ سالگی اش مانده) به قیمت بالاتری فروخته می‌شود!

۳- خدمتی که تنها افزایش پیدا می‌کند، نه کاهش

سومین ایراد بنیادین طرح فروش سربازی (چه طرح فعلی و چه طرح‌های به اجرا درآمده در گذشته)، طول دوره این خدمت وظیفه عمومی در کشورمان است که در نوع خود، از طولانی‌ترین خدمت‌های سربازی در جهان به شمار می‌آید و این سوال را به دنبال دارد که اگر به سرباز شدن همه افراد مشمول نیازی نیست، چرا طول دوره خدمت سربازی کاسته نمی‌شود؟ راهی که بسیاری از کشور‌های دارای خدمت سربازی طی کرده اند و حتی در برخی کشور‌ها به جایی رسیده که یا بساط سربازی برچیده شده و یا به دوره‌ای کوتاه و حداکثر چندماهه تقلیل یافته است، در حالی که طول دوره خدمت سربازی در کشورمان در یک دهه اخیر افزایش هم یافته است!

۴- این طرح در خدمت چه کسانی‌ است؟

ایراد اساسی دیگر آنجایی خود را نشان می‌دهد که سوال فوق را از خودمان بپرسیم، به ویژه وقتی می‌دانیم برای خرید خدمت اعدادی چند صد میلیونی در نظر گرفته شده که بعید است هیچ مشمول غایبی توان تامینش را داشته باشد، مگر آنکه از خانواده‌ای مرفه باشد که از عهده پرداخت چنین مبالغی برمی‌آیند. نکته‌ای کلیدی که موجب می‌شود افراد منتفع از مصوبه مجلس، قشر محدودی باشند که ظاهرا در همه امور در‌ها به رویشان باز است، حتی وقتی از اعزام به سربازی سرباز زده باشند. موهبتی که به هیچ عنوان شامل افراد کم برخوردار جامعه نمی‌شود و از این رو، می‌شود مصوبه فروش سربازی را مصوبه مخصوص خواص نامید که بی شک پیامی جز مخدوش کردن عدالت به جامعه مخابره نمی‌کند.
***
به این ایرادات بنیادین، مواردی چون بی حساب و کتاب بودن فروش خدمت سربازی در کشورمان را می‌توان افزود که مثلا در سال ۱۳۹۸ یا ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ ممکن نبوده، اما در سال ۱۴۰۱ ممکن خواهد شد و معلوم نیست در سال ۱۴۰۲ هم ممکن باشد یا خیر. رویدادی که مانع از هرگونه برنامه ریزی می‌شود و اگر بگوییم در بطنش، بی عدالتی آشکار در حق آن‌هایی است که در سال‌های ممنوعیت فروش به سربازی رفته‌اند، سخنی دور از انصاف نگفته‌ایم؛ بی عدالتی‌ که گویی در تار و پود این طرح ریسیده شده و قرار نیست از بین برود یا برای کاهش آن تلاشی شود، که برعکس، افزایش آن در دستور کار قرار دارد!
نکاتی که با توجه به مصوبه اخیر مجلس بر شمارشان افزوده هم شده؛ اینکه فروش خدمت سربازی امری در راستای توجه به استحکام خانواده و فرزندآوری است، که معنای آن، تاثیر منفی سربازی در نرخ ازدواج و همچنین زادآوری در کشورمان است که در این صورت می‌بایست به دنبال کاهش مدت سربازی می‌رفتند نه فروش آن، آن هم تنها به یک عده از مشمولان غایب. ایرادی که البته محدود به ازدواج و زادآوری نیست و به عنوان مثال در افت سطح دانش فارغ التحصیلان دانشگاهی که عازم سربازی می‌شوند یا افزایش آسیب‌های قشر جوان هم مشهود است.
ایراداتی که اگر بدانیم در مصوبه اخیر مجلس، فروش خدمت سربازی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) یا بهزیستی با ۵۰ درصد تخفیف انجام خواهد شد (۱۲۵ میلیون تومان برای افراد دارای مدرک کاردانی و کمتر، ۲۰۰ میلیون تومان برای افراد دارای مدرک کارشناسی و ۳۰۰ میلیون برای فارغ التحصیلان دوره دکترا)، ابعاد جدیدی پیدا می‌کنند چراکه به نظر نمایندگان مجلس، تصور درستی از وضعیت معیشت افراد تحت پوشش این دو نهاد ندارند و چه بسا از مستمری‌های ماهانه‌ای که به این گروه از شهروندان پرداخت می‌شود هم اطلاعی نداشته باشند.
اتفاقی عجیب که در قیاس با تخفیف در نظر گرفته شده برای خرید خدمت به ازای هر فرزند، بهتر خودنمایی می‌کند، چون بر اساس مصوبه مجلس، «مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد برخوردار خواهند بود»، حال آنکه مبنای خرید سربازی نه متاهل یا مجرد بودن، که مدرک تحصیلی در نظر گرفته شده است! نکته‌ای کلیدی که موجب می‌شود فرد دیپلمه به ازای هر فرزند از ۵۰ میلیون تومان تخفیف برخوردار شود، این تخفیف برای فرد دارای مدرک کارشناسی ۸۰ میلیون تومان باشد و برای غایبان دارای مدرک دکتری که متقضای خرید خدمت هستند، ۱۲۰ میلیون تومان! تفاوتی غیرمنطقی که ظاهرا قرار است مجموعه اشکالات عجیب و غریب فروش سربازی را تکمیل کند!

 

صدای اعتراض به وضعیت نابه‌سامان خودرو از حسینیه امام خمینی

کمپین «حق با مردم است» چگونه به نتیجه می‌رسد؟

کمپین «حق با مردم است» چگونه به نتیجه می‌رسد؟

حالا نفر اصلی کمپین #حق_با_مردم_است، شخص آقاست که روز گذشته با اظهارات صریح درباره فشل‌بودن صنعت خودرو تمام‌قد کنار مردم قرار گرفتند و حجت را تمام کردند و گفتند «با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست؛ مردم ناراضی‌اند و حق با مردم است.»

به گزارش گروه سیاسی ایرنا، بحث گلایه از بی‌کیفیتی خودروی داخلی یک موضوع قدیمی است اما آنچه این موضوع را داغ کرده و نهایتاً کار را به حسینیه امام خمینی (ره) کشاند،‌ تصادف زنجیره‌ای ۵۰ خودرو در بهبهان با آمار ۴ کشته و ۲۷ مصدوم و جنجال اِیربگ‌های باز نشده و موج اعتراضات عجیب و زیاد مردم بود. آش وضعیت اسف‌بار خودرو از قیمت آن تا امنیت نداشته‌اش آنقدر شور بود که ‌رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی هم دیگر دیسپلین موضع‌گیری را کنار گذاشت و خودروهای داخلی را به «ارابه مرگ» تشبیه کرد.

چیزی شبیه شوخی بود اما واقعاً در حادثه بهبهان اِیربگ هیچ خودرویی باز نشد؛ ‌هیچ خودرویی!

این جو اجتماعی و نارضایتی عمومی باعث شد سمت و سوی انتقادات تند مقام معظم رهبری به طرف خودروسازان و تولیدکنندگان داخلی باشد که حسابی از اعتماد و حمایت‌های حکومتی سوءاستفاده کرده بودند. این گلایه را رهبری این‌طور گفتند که «حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز به‌حق به آنها اعتراض دارند.»

چشم مردم به دولت مردمی

بعد از این سخنان رهبری جو اجتماعی در شبکه‌های رسانه‌ای هم به جنبش و جوش درآمد و مردم که عملگرایی و مردمی بودن رییس‌جمهور را حداقل از نزدیک و در همین سفرهای استانی دیده بودند، این مطالبه چندین ساله را به سمت دولت آوردند تا بلکه این ورق نابه‌حق را برگرداند. این کمپین در توییتر هم تبدیل به یک ژانر شد و بازخوردهای زیادی گرفت. یکی از کاربران درباره این موضوع نوشت «آقای رئیسی! با گله رهبر انقلاب از اوضاع صنعت خودرو، الآن دیگه وقتشه خودت پشت فرمون بشینی‌!».

این یعنی مردم امید دارند به اصلاح. وقتی حجم نامه‌های مردمی ۱۶ برابر شده، یعنی بذر امید دارد در دل‌های آنها جوانه می‌زند، اما این موضوع فقط با کار دولت شدنی نیست و یک اقدام مهم حاکمیتی است که به ورود مجلس هم نیاز دارد.

البته مجلس برای تنظیم بازار خودرو، طرح ساماندهی آن را تصویب کرده بود که شاید وضعیت کمی بهتر شود اما فعلاً وارد کش‌وقوس بسیار بین مجلس و شورای نگهبان شده است. کمیسیون صنایع که طراح اصلی آزادسازی واردات بود این طرح را با هدف تنظیم بازار خودرو برای خودروهایی غیرلوکس پیگیری کرد و فعلاً این طرح به مجمع تشخیص ارجاع داده شده تا اختلاف مجلس و شورای در این زمینه حل و فصل شود؛ هر چند مجلس سفت و سخت بر نظر قبلی خود اصرار دارد.

به هرحال این وضعیت یعنی انتقاد رهبری در کنار اعتراضات گسترده مردم به وضعیت خودرو، جایی است که مجلس باید برای یک‌بار هم شده بعد از اسلاف خود از خودروسازان “تحقیق و تفحصِ واقعی!” کند، نه یک تحقیق و تفحص صوری. هر چند بررسی سابقه این موضوع چشم‌انداز خوبی به ما نمی‌دهد.

چشم‌انداز چهار تحقیق و تفحص از مجلس

یک بررسی اجمالی به ما نشان می‌دهد در چهار دهه گذشته کدام طیف از مسئولان با کدام گرایش سیاسی بر این صنعت حکمفرما بودند که حالا بعد از حدود ۴۰ سال نه حاکمیت راضی است و نه مردم!

البته درباره یک موضوع توافق قطعی است؛ آن‌هم تحریم‌ها و التهابات ارزی است که حداقل از ۹۷ به این طرف مشکلات زیادی برای خودروسازان ایجاد کرده، اما با این وجود نمی‌توان این بحث را نادیده گرفت که مدیریت غیر اصولی و عدم شفافیت در تصمیم‌گیری‌ها توسط خودروسازان شرایط را بسیار بدتر کرد.

مجلس از سال ۱۳۸۱ وارد دالان تحقیق و تفحص از خودروسازی شده که متأسفانه تاکنون نتیجه آن “تقریباً هیچ” بوده است. اولین طرح تحقیق و تفحص از این صنعت پر حاشیه در بهمن ۱۳۸۰ استارت خورد اما چون تهیه این گزارش ۴۰۰ صفحه‌ای دو سال طول کشید، در اواخر بهار ۱۳۸۳ بالاخره در مجلس قرائت شد و رویکرد آن‌هم مشخصاً قیمت روز خودرو، وضعیت برنامه‌ریزی، سیاستگذاری، قراردادها و تحقیقاتی برای توسعه و ارتقای کیفی خودرو بود.

دومین طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی هم بهمن‌ ماه ۱۳۸۳ به تصویب مجلس رسید و در آن دوره هم هیأت تفحص، محور تحقیقات خود را بر روی کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش، قراردادهای داخلی و خارجی، قیمت تمام شده و موضوعات اینچنینی گذاشت. این موضوع هم به جایی نرسید تا اینکه سومین گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی اوایل اسفند ۱۳۹۱ دوباره در مجلس تصویب رسید اما فقط تنها چند صفحه از خلاصه آن در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت.

البته این گزارش سوم کمی تیزتر بود و تصریح می‌کرد که دو شرکت بزرگ خودروساز ایران‌خودرو و سایپا از مسیر ایفای وظایف اصلی خود (تولید خودرو) خارج شده و با ایجاد انبوهی از شرکت‌های اقماری فاقد کارآمدی لازم به افزایش قیمت محصولات روی آورده و بار اصلی را بر دوش مصرف‌کننده نهایی گذاشته‌اند.

اما طرح تحقیق و تفحص چهارم شهریور سال ۱۳۹۷ به تقاضای برخی نمایندگان مجلس کلید خورد؛ اقدامی که از همان ابتدا با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد. تا جایی که یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن در بهار ۱۳۹۸ گفته بود «در حال‌ حاضر موضوع تحقیق و تفحص از خودروسازی درحال اجراست اما برخی موانع بسیاری ایجاد می‌کنند تا مجلس نتواند وظیفه خود را انجام دهد.»

بالاخره آخرین روزهای اردیبهشت ۱۳۹۹ متن کامل گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد سایپا و ایران‌خودرو در مجلس قرائت شد اما آن طرح هم به سرنوشت قبلی‌ها دچار شد و حالا در بهمن ۱۴۰۰ در نقطه‌ای قرار داریم که هیچ‌کس دل خوشی از خودروسازی داخلی ندارد.

قوه قضائیه کار را تمام می‌کند؟

البته خود مجلسی‌ها درباره لاینحل ماندن مشکلات مربوط به خودروسازی که بارها به آن ورود شده معتقدند این موضوع به دوره‌های بعدی ربطی ندارد. این یعنی نماینده در هر دوره مقطعی عمل می‌کند و وقتی وارد دل ماجرا هم می‌شویم، دلیل بی‌نتیجه ماندن طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان همین نگاه موقت است. یعنی نمایندگان صرفاً گزارش‌های تهیه‌شده را به قوه قضائیه ارسال می‌کنند و در مراحل بعدی این دستگاه قضایی است که باید آن را پیگیری و عملیاتی کند.

به‌هرحال با بررسی این نقشه راه متوجه می‌شویم هر سه قوه به‌طور مستقیم درگیر این معضل لاینحل هستند؛ دولت به‌عنوان مجری اصلی حکمرانی، مجلس برای یک تحقیق و تفحص عملیاتی و قوه قضائیه به‌عنوان تمام‌کننده کار برای برخورد با تخلفات محرز شده می‌توانند این پازل خراب و ناقص را تکمیل کنند تا یکبار برای همیشه این بازی تمام شود.

تجمع فرهنگیان در برخی شهرهای کشور در اعتراض به عدم اجرای طرح رتبه‌بندی

 فرهنگیان شاغل و بازنشسته در برخی استان‌های کشور تجمع اعتراضی نسبت به عدم اجرای طرح رتبه‌بندی برگزار کردند.

تجمع فرهنگیان در برخی شهرهای کشور در اعتراض به عدم اجرای طرح رتبه‌بندی+عکس و فیلم

روز دوشنبه ۱۱ بهمن‌ماه، فرهنگیان شاغل و بازنشسته در اعتراض به عدم اجرای طرح رتبه‌بندی در برخی از استان‌های کشور تجمع مسالمت‌آمیزی را مقابل اداره‌کل‌های آموزش و پرورش استانی و در تهران در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار کردند.

به گزارش فارس این معلم‌ها شعار «عدالت در پرداخت»، «اجرای طرح رتبه‌بندی» و «رسیدگی به وضعیت معیشتی بازنشستگان» را سر می‌دادند. حدود دو هزار فرهنگی با تجمع در مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش شیراز اعتراض خود را مبنی بر عدم اجرای طرح رتبه‌بندی اعلام کردند.

حدود هزار نفر از فرهنگیان اصفهان در مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش این استان تجمع کردند و درخواست اجرای کامل طرح رتبه‌بندی معلمان و بهبود وضعیت معیشتی را از مسوولان داشتند.

همچنین در زنجان نیز حدود ۵۰۰ نفر از معلم‌های شاغل و بازنشسته نیز در مقابل اداره‌کل آموزش وپرورش این استان تجمع مسالمت‌آمیز برگزار کردند.

عکس|تصویر تجمع فرهنگیان مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش زنجان

حدود ۲۵۰ نفر از معلمان معترض چهارمحال و بختیاری نیز از ساعت ۱۰ صبح مقابل اداره کل آموزش و پرورش این استان تجمع کردند. این معلمان با بیان شعارهایی، اعتراض خود را به عدم اجرای طرح رتبه بندی معلمان اعلام کردند.

همچنین در استان خوزستان نیز در مجموع حدود ۱۵۰ نفر نیز در مقابل اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های این استان تجمع مسالمت‌آمیز برگزار کردند.

حدود ٢۵٠ نفر نیز از ساعت ١٠صبح امروز در مقابل اداره کل آموزش و پرورش لرستان هم تجمع اعتراضی انجام داده و خواستار اجرای کامل طرح رتبه‌بندی شدند. در این تجمع شعارهایی نظیر «اجرای رتبه‌بندی حق مسلم ماست» و «دولت انقلابی حمایت حمایت» مطرح شد.

همچنین در استان مازندران جمعی از فرهنگیان شهرهای بهشهر، آمل و نوشهر مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان‌های ذکر شده تجمع کردند.

در همدان نیز حدود ۳۵۰ نفر در محوطه اداره کل آموزش و پروش حدود یک ساعت تجمع داشتند. همچنین در آذربایجان شرقی این تجمع در حدود ۳۰۰ نفر بود. در یزد نیز بیش از ۷۰۰ نفر در مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش تجمع کرند. در کرمان و کردستان نیز این جمعیت زیر ۱۰۰ نفر بود.

گفتنی است این تجمع‌ها در برخی از شهرستان‌های استان‌های دیگر کشور نیز به وقوع پیوست که حکایت از درخواست اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و توجه به عدالت در پرداخت و رسیدگی به بازنشستگان دارد.

لایحه رتبه بندی معلمان پس از ده سال کشمکش آذر ماه ۱۴۰۰ به تصویب مجلس رسید. هم‌اکنون این طرح برای اصلاح مجدد از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شده است.

 

مدیریت آینده جامعه بر دوش حوزه و دانشگاه

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت : مدیریت آینده جامعه بر دوش حوزه و دانشگاه است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی ، آیت الله عبادی امروز در دیدار با مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ومدیریت آینده جامعه بر دوش حوزه و دانشگاه جمعی از اساتید دوره دانش افزایی (طرح اندیشه اساتید) دانشگاه های خراسان جنوبی، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت امام محمد باقر(ع) و فرا رسیدن ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: ذات انسان همواره دارای اندیشه است و اگر درست اندیشه کند همه امور او درست می شود.
وی افزود : ضیافت اندیشه همانی است که پیامبران الهی(صلوات الله علیه) اول از اینجا شروع کردند چرا که ذات انسان اینگونه است.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت : دهه مبارک انقلاب اسلامی بازخوانی تاریخ نیست، بلکه تبیین وظایف روز است.
آیت الله عبادی افزود : ۴۳ سال قبل یک وظیفه ای بود انجام شد، پیام امروز چیست تا انجام شود، لذا بازخوانی نیست بلکه انقلاب اسلامی را در انطباق با زمان خود و اولویت ها می سنجیم که باید چه کرد.
وی گفت: راهی را آمده ایم که تا کنون هیچ کشوری نتواسته بیاید، استکبار جهانی به کشوری اجازه استقلال نمی دهد، آنچه که انجام شد یک معجزه بود.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: در طول این ۴۳ سال با وجود توطئه های فراوان و فتنه های عظیم نیز دست غیب الهی آمده و انقلاب اسلامی را حمایت کرده است، لذا انقلاب اسلامی و ضیافت اندیشه با هم متناسب هستند.
آیت الله عبادی گفت : در فتنه های خطرناک و چراغ خاموش داخلی که دشمن را پررو کرده بود و دوستان انقلاب اسلامی را مأیوس کرده بود ؛ می گفتند ۱۳ آبان و ۲۲ بهمنی نخواهد بود رهبر معظم انقلاب به صورت الهام گونه گام دوم انقلاب اسلامی را نوشتند.
وی با اشاره به مسئله وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه می تواند بر اساس و پایه اندیشه باشد زیرا که محور آن انسان است.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی  افزود : مدیریت آینده جامعه به دوش حوزه و دانشگاه است و این طرح ضیافت اندیشه بسیار مسئله مهمی است و اساتید دانشگاه می توانند به آینده جامعه را پرورش دهند و باعث ایجاد دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی شوند.

یک فوتی در حادثه رانندگی در محور بیرجند – سربیشه

واژگونی خودروی سواری در محور بیرجند – سربیشه یک فوتی برجای گذاشت.

یک فوتی در حادثه رانندگی در محور بیرجند - سربیشه جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: واژگونی خودروی سواری پژو پارس در کیلومتر ۱۴ محور بیرجند – سربیشه یک فوتی برجای گذاشت.

سرهنگ توفیقی نیا با بیان اینکه علت حادثه سرعت بالا و ناتوانی کنترل خودرو بوده است ، گفت: متاسفانه نبستن کمربند ایمنی در این حاثه رانندگی ، باعث آسیب جدی سرنشین و در نهایت فوت وی شده است.

 

 

 

 

 

 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی عنوان کرد

۷۰۰ برنامه دهه فجر ویژه کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی اجرا می‌شود

افتتاح مرکز سیار روستایی سردار دلها در خراسان جنوبی/ افتتاح سومین کتابخانه سیار در شهرستان بیرجند/

 مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری ۷۰۰ عنوان برنامه در دهه فجر امسال گفت: از این تعداد ۳۰۰ برنامه توسط آموزش و پرورش و ۴۰۰ برنامه توسط کانون فکری و پرورشی در ایام الله دهه فجر برگزار می شود.

طاهره حمیدی روز دوشنبه در نشست خبری کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر استان خراسان جنوبی افزود: کانون پرورش فکری به عنوان مسئول کمیته کودک و نوجوان استان کمک می‌کند تا با همگرایی بین دستگاه‌های عضو  کمیته برنامه‌های خوب و اثرگذاری برای جامعه هدف پیش‌بینی و اجرا شود.

وی افزایش سطح آشنایی و معرفتی کودکان و نوجوانان را از اهداف اصلی برنامه‌های این کمیته عنوان کرد و گفت: فراهم کردن زمینه حضور باشکوه کودکان و نوجوانان در مناسبت‌ها از دیگر اهداف این برنامه‌ها است.

مدیرکل کانون فکری پرورشی کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۲۷ مرکز ثابت و سیار در استان افزود: از این تعداد ۱۲ مرکز ثابت، دو مرکز به صورت پستی و مابقی مراکز سیار هستند.

حمیدی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل، شهدای انقلاب به استناد سخنان مقام معظم رهبری گفت: این انقلاب بدون نام امام راحل در هیچ جای جهان شناخته شده نیست.

وی از مردم به عنوان پشتوانه عظیم انقلاب یاد کرد و ادامه داد: با پیروزی انقلاب فرهنگ توحیدی بر جامعه حکم فرما شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه حفظ و اعتلای هویت ایرانی اسلامی، ترویج نشاط و شادابی و پویایی از رویکردهای برنامه‌های دهه فجر است گفت: تلاش می‌کنیم کودکان و نوجوانان که دوران انقلاب را درک نکرده‌اند با اتحاد و وفاق ملی، بصیرت لازم را در این خصوص کسب کنند.

وی از حضور پرشور کارکنان و کودکان و نوجوانان عضو مراکز کانون در برنامه مهمانی لاله‌ها و غبار روبی مزار شهدا، تجدید میثاق با امام راحل در ۱۲ بهمن خبر داد و افزود: راه‌اندازی ایستگاه‌های تخصصی ویژه کودکان و نوجوانان در مراکز کانون و در حاشیه مراسم ۲۲ بهمن با محوریت ساخت کاردستی و اوریگامی، جشن‌های قصه‌گویی ۱۰ شب ۱۰ قصه با موضوعات پیروزی انقلاب اسلامی و اجرای سرودهای انقلابی بخشی از برنامه‌های کانون خواهد بود.

حمیدی با اشاره به رونمایی سرود سردار دل‌ها کاری از انجمن سرود کانون استان با اجرای اعضای مرکز شماره سه بیرجند گفت: اجرای برنامه‌های پیک امید کانون در مناطق مختلف شهر و مناطق کم‌برخوردار استان، اهدای کتاب و اسباب بازی در راستای پویش نذر کتاب، کارگاه‌های ادبی و نوشتن خلاق با موضوع ایران اسلامی و ارزش‌های دفاع مقدس، ویژه برنامه معرفی شخصیت شهید سلیمانی، تقدیر از اعضای موفق کانون و نشست‌های تخصصی از دیگر برنامه‌های کانون است.

وی به برنامه افتتاح ۲ پروژه‌ عمرانی کانون در دهه فجر اشاره کرد و افزود: سومین کتابخانه سیار روستایی کانون در شهرستان بیرجند با زیر پوشش قرار دادن ۲۰ روستا و مرکز تخصصی هنر در شهرستان بشرویه به بهره‌برداری خواهد رسید، علاوه بر این از کتاب نذر کار خوب شامل دلنوشته‌های اعضای کانون با موضوع امر به معروف و نهی از منکر رونمایی می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: انتشار فراخوان مسابقه نقاشی با عنوان «این قاب باشکوه» به‌صورت مجازی با مشارکت دستگاه‌های عضو کمیته کودک و نوجوان و مهرواره فرهنگی، پژوهشی «نجوای نزدیک» با مشارکت ستاد اقامه نماز استان از رویدادهای فرهنگی و هنری است که همزمان با دهه فجر منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری مهرواره کشوری«حرف‌های ناتمام» اظهار داشت: این مهرواره با موضوع گفت‌ و گو با قهرمانان، هنرمندان، نویسندگان، ورزشکاران، شهدا و ایثارگران، والدین و همسالان، مسوولان و حتی مقام معظم رهبری در قالب «متن، عکس نوشت و نوآهنگ (پادکست)» به مناسبت چهل‌ و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ سال می‌توانند آثار خود را برای این رویداد به نشانی الکترونیکی http:/basij.kpf.ir با انجام مراحل ثبت‌نام، الصاق اثر و ارسال، ثبت کنند.

 

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خبر داد؛

اجرای ۳۷۵ برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی طی دهه فجر در خراسان جنوبی

اجرای ۳۷۵ برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی طی دهه فجر در خراسان جنوبی

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اجرای ۳۷۵ عنوان برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی به مناسبت دهه مبارک فجر در استان خبر داد.

محمود رمضانی ظهر دوشنبه در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های کمیته تخصصی فرهنگی و هنری دهه مبارک فجر اظهار کرد: همزمان با ۲۱ و ۲۲ بهمن ماه محافل انس با قرآن با حضور قاری بین‌المللی استاد «حامد علیزاده» در استان برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: به مناسبت دهه فجر کاروان‌های قرآنی در استان راه اندازی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره ملی رستاخیز شن‌ها عنوان کرد: حدود ۵۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره در استان ارسال شده که اختتامیه در ۱۷ بهمن برگزار می‌شود.

رمضانی از برگزاری جشنواره استانی شعر فجر در ۱۴ بهمن خبر داد و عنوان کرد: جشنواره منطقه‌ای مد و لباس اسلامی ایرانی «چارقد» نیز ۱۰ بهمن ماه جاری در استان برگزار خواهد شد.

به گفته وی نمایشگاه آثار منتخب جشنواره از ۱۱ تا ۱۵ بهمن ماه، ۸ صبح تا ۸ شب میزبان بازدیدکنندگان است.

رمضانی بیان کرد :۲۳۴ اثر به دومین جشنواره کالاهای فرهنگی فیروزه ارسال شده که اختتامیه آن ۱۳ بهمن در استان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره استانی فیلم فجر همزمان با چهلمین دوره این جشنواره در کشور گفت: ۱۶ فیلم جشنواره در سینماهای بیرجند اکران خواهد شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۱۶ لغایت ۳۰ بهمن ماه برگزار می‌شود، افزود: ۱۱ شب شعر فجر در استان طی این ایام برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی برنامه‌های دهه فجر با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌ها برگزار خواهد شد، تصریح کرد: کنترل کارت واکسیناسیون و نظارت مداوم در دستور کار خواهد بود.

 

 

در ایام الله دهه فجر

اجرای ۱۶۰۰ برنامه فرهنگی و هنری به همت سپاه انصارالرضا(ع)

به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیش از هزار و ۶۰۰ برنامه توسط سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی برگزار می شود.

 مسئول برنامه‌های کمیته بسیج دهه فجر ستاد انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی در نشست خبری گفت : امسال با شعار جشن ملی  ۱۴۰۰ به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیش از هزار و  ۶۰۰ برنامه  مختلف در قالب ۴۳ عنوان موضوع در استان در پایگاه‌های مقاومت بسیج در ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی اجرا می‌شود.

سرهنگ یاسر صادق افزود: این برنامه‌ها شامل دیدار مسئولان بسیج پایگاه‌های مقاومت با نماینده ولی فقیه در استان و در شهرستان‌ها با ائمه جمعه ، اجرای جشن پیروزی سالگرد و ورود امام خمینی(ره) به میهن اسلامی در روز ۱۲ بهمن ، مراسم جشن در بقاع متبرکه سراسر استان، اجرای جشن صبر و شکر در شب ۲۲ بهمن در بقاع متبرکه، نورافشانی، فضا سازی محیطی، رژه موتوری نیرو‌های بسیج و همچنین افتتاح بیش از ۲۰ طرح عمرانی  و احیای قنوات با صرف اعتبار دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و طرح‌های محرومیت‌زدایی توسط بسیج سازندگی، ادامه کمک‌های مومنانه، آزادسازی زندانیان غیر عمد، اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم، ویزیت رایگان، خدمات پزشکی، برگزاری همایش‌های مختلف به صورت مجازی، زنگ انقلاب، مسابقات ورزشی و فرهنگی، برنامه خاطره گویی، شب شعر، یادواره شهیدان، عطرافشانی مزار شهیدان، افتتاح ۱۰ پایگاه مقاومت در سراسر استان، نمایش فیلم نشست‌های خانواده‌ای، برنامه ورزش کوهپیمایی ، افتتاح مرکز رشد و خلاقیت، اهدای خون و اعزام سفیران امید آفرین است.

 

 

حوزه هنری خراسان جنوبی ۵۰ برنامه را برای دهه فجر تدارک دید

حوزه هنری خراسان جنوبی ۵۰ برنامه را برای دهه فجر تدارک دید

بیرجند – ایرنا – رییس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: بیش از ۵۰ عنوان برنامه فرهنگی و هنری به مناسبت دهه فجر در این استان اجرا می‌شود و تولید سرود با موضوع انقلاب اسلامی، اجرای شب شعر و شب خاطره از جمله این برنامه‌ها است.

مجید کریمیان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران از برپایی نمایشگاه عکس خبر داد و افزود: همزمان با دهه فجر نمایشگاه عکس انقلاب و نمایشگاه عکس‌های مقایسه‌ای انقلاب در بیرجند برپا می‌شود.

وی راه‌اندازی نمایشگاه «نهضت روح الله» را از دیگر برنامه‌های حوزه هنری اعلام کرد و گفت: همچنین تابلو نقاشی کلاژ خانم «مهسا مهدی‌زاده» از هنرمندان استان با موضوع شهید «علی سندروس» رونمایی خواهد شد.

رییس حوزه هنری خراسان جنوبی بیان کرد: اجرای نمایش بچه‌های مسجد در بیرجند و نشر تله تئاتر کاوه از دیگر برنامه‌های حوزه هنری استان برای بزرگداشت دهه فجر است.

وی از رونمای کتاب «قهرمان بی نشان» در دهه فجر خبر داد و گفت: این کتاب خاطرات شهید «محمد قهرمان» است که به قلم «غلامحسین باغانی» به رشته تحریر درآمده و به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری خراسان جنوبی تهیه شده است.

کریمیان افزود: از مستند شهید «شهاب» که توسط حوزه هنری خراسان جنوبی تهیه شد نیز همزمان با سالروز شهادت این شهید والامقام در روز ۲۲ بهمن رونمایی خواهد شد.

وی اظهار داشت: همزمان با دهه فجر ۲ مستند شهید سندروس و شهید سورگی که در تظاهرات سال ۵۷ به شهادت رسیدند و توسط حوزه هنری استان تهیه شده است، از شبکه خاوران پخش می‌شود.

افتخار آفرینی کاراته کاهای خراسان جنوبی در رقابت های سراسری سبک های آزاد/۷

افتخار آفرینی کاراته کاهای خراسان جنوبی در رقابت های سراسری سبک های آزاد

کاراته کاهای خراسان جنوبی در رقابت های سراسری سبک های آزاد خوش درخشیدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، رقابت های سراسری کاراته سبک های آزاد به میزبانی مشهد برگزار شد و در پایان تیم کاراته آزاد استان با حضور قدرتمند خود موفق به کسب یک مدال نقره و سه مدال برنز این رقابت ها شد. در این مسابقات سید محمد رضا حسینی مدال نقره ، امیرحسین مردانی ، امیرعلی دوستی و محمد فاضل کفایتی نیز مدال برنز را بر گردن آویختند. گفتنی است : ناصر نجفیان مربیگری و سید شاهرخ حسینی سرپرستی تیم استان را در این رقابت ها بر عهده داشتند .

ادامه رکوردزنی کرونا ؛

شناسایی ۷۸۴ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۷۸۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روزشناسایی ۷۸۴ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی گذشته از ۴۲۲ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۲۷۴ بیمار و از ۱۱۷۲  تست سریع ۵۱۰ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۱۵۹۴ تست ملکولی و سریع ۷۸۴ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود : از این تعداد ۱۸۱ مورد از بیرجند، ۴۳ مورد از بشرویه، ۸ مورد از خوسف ، ۱۷ مورد از درمیان،   ۳۲ مورد از زیرکوه، ۹۳ مورد از سرایان، ۲۴ مورد از سربیشه ، ۱۴۹ مورد از طبس، ۱۴۳ مورد از فردوس، ۷۰ مورد از قاین و ۲۴ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۲۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۵ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت : از این تعداد ۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی ۱ نفر وخیم گزارش شده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: در شبانه روز گذشته ۲ مورد فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد که آمار جان باختگان این بیماری در خراسان جنوبی به هزار و ۲۸۶ نفر افزایش یافت.

 

 

 

ذخیره سازی هزار تُن میوه تنظیم بازار در خراسان جنوبی/۲-۳

امسال هزار تُن سیب و پرتقال تنظیم بازار در آستانه سال جدید توسط تعاون روستایی استان ذخیره سازی می‌شود.

مدیر تعاون روستایی استان گفت: دو نوع سیب قرمز و زرد و پرتقال تامسون و والنسیا در فهرست میوه های شب عید تنظیم بازار استان قرار دارد.

ضیائیان احمدی افزود: مقدار میوه ای که به استان وارد خواهد شد هزار تُن است که ۵۰۰ تُن آن سیب و ۵۰۰ تُن پرتقال خواهد بود که نسبت به پارسال ۲۵ درصد افزایش دارد.

وی با اشاره به اینکه ذخیره سازی سیب از هفته آینده و پرتقال نیز از اسفند ماه با واردات میوه به استان آغاز خواهد شد گفت: ۲ سردخانه در استان برای ذخیره سازی میوه شب عید اختصاص یافته است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه تا ۱۰ اسفندماه فرآیند ذخیره سازی میوه شب عید ادامه خواهد یافت افزود: از ۲۵ اسفندماه نیز توزیع میوه در استان آغاز می شود.

ضیائیان احمدی گفت: امسال توزیع اینترنتی میوه در دستور کار قرار دارد و مردم استان می توانند میوه خریداری شده را درب منزل دریافت کنند.

وی در خصوص قیمت میوه تنظیم بازار نیز گفت: قیمتها درصدی پایین تر از قیمت روز میوه در بازار به فروش خواهد رسید که تاکنون به طور دقیق مشخص نشده است.

 

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد

ارزش‌های انقلاب و مصلحت مردم شاخص اصلی در تعیین مدیران

سرپرستان فرمانداری قایان و زیرکوه معرفی شدند /۲

طی مراسمی حمیدرضا براتزاده به عنوان فرماندار جدید شهرستان قائنات معرفی شد.

استاندار در آئین تودیع و معارفه فرمانداران شهرستان قائنات گفت : فرمانداران علاوه بر اینکه باید به دنبال کار‌های کلان توسعه‌ای باشند نباید از امور کوچک و جزئی مردم غافل شوند.

قناعت فرماندار را محور وحدت و همدلی میان مسئولان شهرستان دانست و افزود: در این دولت نباید میان دستگاه‌ها اجرایی اختلاف باشد و چنان چه بر سر مسائل فنی و … اختلافی ایجاد شد ابتدا مدیران دستگاه‌ها و سپس فرماندار و در انتها استاندار به حل اختلاف اهتمام داشته باشند.

به اظهار وی اگر اختلافات موجب شکایت و … شد نشان دهنده این است که مدیران و سپس فرماندار موفق عمل نکرده است.

وی با بیان اینکه فرماندار در کنار ایجاد وحدت و همدلی میان مدیران باید به فکر جذب سرمایه گذار که جز اولویت‌های وظایف آن‌ها باشد، افزود: این موضوع تا آنجا مهم است که اگر مقام عالی دولت در استان برای کاری شما را فراخواند اگر سرمایه گذار در مسیر بود باید ابتدا به سرمایه گذار رسیدگی شود.

به گفته استاندار خراسان جنوبی بودجه‌های دولتی اندک و قطره چکانی تزریق می‌شوند و سرعت کار با کندی همراه می‌شود بنابراین مدیران و فرمانداران باید به فکر جذب سرمایه گذار برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد شهرستان باشند.

وی برداشتن موانع پیش روی سرمایه گذاران که بسیاری از آن‌ها را گرفتار بوروکراسی اداری کرده است را خواستار شد و افزود: برخی دستگاه‌ها برای سرمایه گذاران مانع ایجاد کرده‌اند که حل این مشکلات و رفع موانع در اولویت باید باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان از جمله تولید زرشک و وجود معادن و همچنین حضور بزرگان در مرکز هر کدام از این ظرفیت‌ها را به تنهایی عامل توسعه ندانست و افزود: باید با همدلی وحدت، برنامه‌ریزی، مشورت، انتخاب تیم منسجم و کاری، شناسایی اولویت‌ها که در واقع همان شناسایی مشکلات اقتصادی است را در کنار این ظرفیت‌ها به کار برد و توسعه اقتصاد و … را رقم زد.

وی کار جهادی، حضور در بین مردم، پاک دستی، شناخت و احاطه بر مسائل و موضوعات شهرستان، ارتباط هدفمند با سلسله مراتب اداری، بهبود و گسترش زیرساخت‌های شهرستان، ارتباط با گروه‌های مرجع و مشورت گرفتن و.. را از فرماندار خواستار شد و افزود: باید عدالت و خشنودی مردم و رفع مشکلات سرلوحه کار قرار گیرد چرا که دولت جدید بر این اساس اقدام می‌کند.

وی عزل و نصب مدیران را امری طبیعی برشمرد و افزود: هدف ایجاد نگاه و تفکر نو برای اداره امور است و در انتخاب‌ها مصلحت نظام و مردم در اولویت بوده و نگاه فردی نداشته‌ایم.

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه این جایگاه امانت است و طوری برخورد کنید که معیار رضایت مردم مد نظر باشد گفت: نماینده در انتخاب فرماندار دخالتی نمی‌کند، اما مشورت می‌دهد و دغدغه مردم را انتقال می‌دهد.
آقای اسحاقی از فرماندار جدید قائنات خواست حمایت از سرمایه گذاران را در دستور کار خود قرار دهد و این گونه نباشد که سرمایه گذار به دلیل عدم پاسخگویی‌های اداری کار را نیمه رها کند.
وی همچنین از فرماندار جدید خواست به جدّ پیگیر اعتبارات شهرستان از استان و کشور باشد و تاکید کرد: مدیرانی که بدون اجازه فرماندار اقدام به فروش زمین کنند باید پاسخگو باشند.
نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: قرار نیست که آیین نامه‌ها ودستورالعمل‌ها اول در شهرستان قاینات اجرا شود که به ضرر مردم منطقه باشد.
حجت الاسلام رحمانی امام جمعه قاین هم در این مراسم گفت: شخصی که مسئولیتی را قبول می‌کند باید خطوط سیاست به خصوص سیاست الهی و سیاست به معنای معنوی را که بر اساس وحی الهی است سرلوحه کار خود قرار دهد.
وی از فرماندار جدید شهرستان خواست یک گروه از طیف‌های مختلف به عنوان مشاوران داشته باشد تا کمبود‌ها و داشته‌ها و نداشته‌ها را بیان کنند و مصوبات سفر گذشته استاندار نیز مورد پیگیری قرار گیرد.

در این مراسم براتزاده به عنوان فرماندار جدید قائنات معرفی و از خدمات کریمی فرماندار قبلی قدردانی شد.

معرفی سرپرست فرمانداری شهرستان زیرکوه

همچنین قناعت حکم انتصاب “محمدرضا غیرتی اسفدن” را به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان زیرکوه صادر کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در متن حکم انتصاب محمدرضا غیرتی اسفدن به سمت سرپرست فرمانداری شهرستان زیرکوه آمده؛ “با توجه به پیشنهاد معاون محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و تجربیات و توان و تعهد خدمتی، به موجب این ابلاغ با حفظ سمت، به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان زیرکوه تعیین می گردید”.
شایان ذکر است؛ محمدرضا غیرتی اسفدن دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، عناوین مدیر هسته گزینش استانداری، کارشناس مسئول امور شوراها، معاون حقوقی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی، دبیر هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی و مسئول دبیرخانه هیئت بازرسی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را در سوابق اجرایی خود دارد.

معرفی سرپرست فرمانداری شهرستان زیرکوه
 

 

 

 

 

 

 

 

 

با اعتبار ۳۲۱ میلیارد تومان؛
۱۶۳ پروژه عمرانی و خدماتی در نهبندان افتتاح و کلنگ زنی می شود
فرماندار نهبندان گفت: همزمان با دهه مبارک فجر ۱۶۳ پروژه عمرانی و خدماتی با اعتبار ۳۲۱ میلیارد تومان در این شهرستان افتتاح و کلنگ زنی می شود.

«مجید بیکی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، اظهار کرد: همزمان با دهه فجر امسال تعداد ۱۶۳ پروژه عمرانی و خدماتی با اعتبار ۳۲۱ میلیارد تومان افتتاح و کلنگ زنی می شود.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه از این تعداد، ۱۴۹ پروژه شهری و روستایی با اعتبار دو هزار و ۲۴۸ میلیارد و ۵۲۵ میلیون ریال افتتاح می شود، افزود: از این تعداد ۲۳ پروژه شهری و ۱۲۶ پروژه روستایی است.

وی تصریح کرد: همزمان با دهه مبارک فجر عملیات اجرایی ۱۴ پروژه عمرانی و خدماتی آغاز می شود، همچنین مجموع اعتبار پیش بینی شده برای پروژه های کلنگ زنی۷۳۰ هزار میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال است.

فرماندار نهبندان از افتتاح بخش توسعه اورژانس و آی سی یو بیمارستان شهیدآتشدست نهبندان – دانشگاه علوم پزشکی با اعتبار ۱۹۴ میلیارد و ۷۹۴  میلیون ریال  خبر داد و گفت:  عملیات اجرایی  توسعه اورژانس  و احداث آی سی یو بیمارستان با مشارکت بنیاد برکت و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از سال ۱۳۹۷ شروع گردید که در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده است .

بیکی گفت: گازرسانی به ۵۱ روستای شهرستان همزمان با دهه فجر به بهره برداری می رسد، این پروزه به نمایندگی از ۷۱ پروژه شرکت گاز استان در شهرستان نهبندان در روستای اسلام آباد زادگاه شهید مدافع حرم، شهید مرتضی بصیری پور افتتاح می شود.

وی از افتتاح خانه محله- اداره کل راه و شهرسازی خبر داد و گفت: این پروژه از سال ۱۳۹۸ از محل اعتبارات ستاد بازآفرینی در محله قائم غربی شهر نهبندان که از محله های قدیمی و واقع در بافت بازآفرینی شهر نهبندان است آغاز شده و درسال جاری با زیر بنای ۵۴۸ متر مربع عملیات ساختمانی آن به پایان رسیده و مراحل واگذاری و تجهیز آن توسط ادارات متقاضی برای ارائه خدمات به مردم این محله انجام شده است.

وی در پایان افتتاح دو باب گلخانه سبزی و صیفی جات و کلنگ زنی پروژه آبرسانی  به روستاهای کلاته خداداد، بیدک و لبک را از دیگر پروژه های شاخص شهرستان عنوان کرد.

طرح آبرسانی به محلات عشایری شهرستان طبس تکمیل شد

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: فاز نخست طرح آبرسانی به محلات عشایری چاه مسافر شهرستان طبس با اعتبار ۱۹۰ میلیارد ریال تکمیل شد و در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

مهدی عصمتی‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با افتتاح این طرح ۵۸ خانوار در سه محله عشایری از آب سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند همچنین آب هشت هزار و ۱۵۰ راس دام سبک و سنگین عشایر تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعات طرح آبرسانی پایدار به عشایر در پنج شهرستان استان انجام شده است گفت: طرح آبرسانی به عشایر محلات عشایری بمرود شهرستان زیرکوه را به اتمام رساندیم و فاز سوم طرح آبرسانی به محلات خواجه منجیکو شهرستان نهبندان نیز در دست اجراست.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: در مجموع ۱۲ پروژه امور عشایری استان با اعتبار حدود ۲۰۰ میلیارد ریال در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد و به دلیل خشکسالی‌های اخیر بیشتر پروژه‌های قابل افتتاح در دهه فجر در حوزه‌های عمرانی به‌ویژه آبرسانی پایدار به محلات عشایری، حفر چاه برداشت آب، مرمت و بهسازی قنوات و آب انبارها، چاه‌های مالداری و نصب تلمبه‌های بادی است.

وی گفت: پروژه حفر چاه برداشت آب در محله عشایری درح سربیشه با اعتبار سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال، مرمت و بازسازی ۲ حلقه چاه مالداری در محلات عشایری نهبندان با اعتبار یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال، اجرای شبکه آبرسانی به محله عشایری محمدلاله با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و بهسازی چاه و آبرسانی به محله عشایری چاه حیدر در سربیشه نیز با اعتبار ۷۵۰ میلیون ریال از مهمترین پروژه‌های افتتاحی است.

عصمتی‌پور افزود: با تلاش و برنامه‌ریزی دقیق، نهایت اهتمام خود را برای اثربخشی هرچه بیشتر برنامه‌ها در دهه فجر به کار می‌گیریم لذا اطلاع‌رسانی خدمات ارزنده نظام در حوزه عشایری به‌ویژه در این استان حائز اهمیت است.

۸۰ درصد جمعیت ۷۲ هزار نفری عشایر خراسان جنوبی در شهرستان‌های مرزی و ۲۰ درصد دیگر در حوزه کویری استان مستقر هستند که در مجموع عشایر خراسان جنوبی ۳۵ درصد مواد پروتئینی استان را تامین می‌کنند.

 

 

 

 

 

کشف ۴ دستگاه موتورسیکلت سنگین قاچاق در خراسان جنوبی/۴

ماموران پلیس امنیت اقتصادی در بازرسی از یک منزل در شهرستان بیرجند، ۴ دستگاه موتورسیکلت قاچاق کشف کردند.

 به گزارش امروز خراسان جنوبی رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی گفت: مأموران پلیس در کشف ۴ دستگاه موتورسیکلت سنگین قاچاق در خراسان جنوبیتحقیقاتی از نگهداری ۴ موتورسیکلت سنگین قاچاق در منزلی واقع در شهرستان بیرجند مطلع شدند که بلافاصله پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

سرهنگ جواد بخشی گفت: ماموران با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی، محل نگهداری موتورسیکلت‌های قاچاق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از محل، ۴ دستگاه موتورسیکلت سنگین قاچاق کشف و توقیف کردند.

وی افزود: ارزش تقریبی موتورسیکلت‌های قاچاق کشف شده بنا بر نظر کارشناسان۴ میلیارد ریال برآورد شد.

سرهنگ بخشی گفت: ماموران در این رابطه مالک موتورسیکلت‌ها را با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی کردند.

تشییع پیکر پدر شهیدین عباسی در بیرجند/۲

پیکر پدر شهیدین عباسی در بیرجند تشییع و به خاک سپرده شد

مرحوم حاج محمدعلی عباسی پدر شهیدین محمد و ابراهیم عباسی، به علت بیماریتشییع پیکر پدر شهیدین عباسی در بیرجند دار فانی را وداع گفت و به فرزندان شهیدش پیوست.

پیکر این پدر فداکار در محل بهشت متقین بیرجند تشییع و به خاک سپرده شد.


شهید محمد عباسی در بیست و چهارم مهرماه ۱۳۴۰ در روستای رومنجان از توابع شهرستان بیرجند متولد شد و در تاریخ بیست و هفتم اردیبهشت۱۳۶۷ در عملیات زرهی میمک بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و پس از تشییع در بهشت مصطفی شهرستان زاهدان به خاک سپرده شد.

شهید ابراهیم عباسی در سال ۱۳۵۳ در زاهدان متولد شد و در سال۱۳۹۱ در محور اصلی ایرانشهر به چابهار در درگیری با اشرار مسلح به شهادت رسید و در قطعه دو گلزار شهدای شهر بیرجند به خاک سپرده شد.

 

کشف ۲ دستگاه استخراج غیرمجاز رمز ارز در قاین/۴

مأموران انتظامی شهرستان قائنات ۲ دستگاه استخراج رمز ارز غیر مجاز به همراه متعلقات و وسایل جانبی را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی قاینات گفت : مأموران انتظامی شهرستان اخباری مبنی بر فعالیت غیر مجاز و بدون مجوز در زمینه تولید ارز دیجیتال در یک واحد صنفی دریافت کردند که پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
سرهنگ محمود زال بیکی افزود : مأموران پس از انجام بررسی و تحقیقات گسترده میدانی محل استخراج ارز دیجیتال را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی و با رعایت حقوق شهروندی این محل را بازرسی کردند.
وی گفت : مأموران در بازرسی و پاکسازی واحد صنفی، ۲ دستگاه استخراج غیرمجاز رمز ارز خارجی قاچاق به همراه متعلقات و وسایل جانبی به ارزش ۲ میلیارد ریال کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان قاینات با اشاره به این که مأموران در این رابطه ۲ متهم دستگیر کردند که به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند گفت: بسیاری از تولید کنندگان ارز دیجیتال برای انجام فعالیت غیر قانونی خود از برق یارانه‌ای واحد‌های صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل استفاده می‌کنند که این کار باعث اخلال در شبکه توزیع برق شهری می‌شود.

مراسم ۱۲ بهمن در میدان امام خمینی (ره) بیرجند برگزار می‌شود/۳

مراسم ۱۲ بهمن در میدان امام خمینی (ره) بیرجند برگزار می‌شود

 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با دعوت از مردم برای حضور گسترده و آگاهانه در آیین‌های گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد که مراسم سالگرد ورود تاریخی امام راحل به میهن اسلامی ۱۲ بهمن در میدان امام خمینی (ره) شهر بیرجند برگزار می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این فراخوان آمده است: ستاد دهه فجر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در آستانه فرارسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و آغاز برنامه‌های گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر، با شعار محوری “جشن ملی ۱۴۰۰ “، ضمن تبریک و تهنیت فرارسیدن یوم الله ۱۲ بهمن، سالروز ورود تاریخی حضرت امام‌ خمینی (رحمت الله علیه) به میهن عزیز اسلامی از عموم مردم بصیر، آگاه و انقلابی دعوت می‌کند بار دیگر ضمن حضور انبوه و معنوی و پاسداشت ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و تقدیر و تجلیل از حماسه‌آفرینی‌های غیورمردان ایران اسلامی با آرمان‌های والای شهیدان و امام شهدا و انقلاب اسلامی تجدید میثاق کرده و با وحدت و اتحاد حول محور ولایت فقیه بر ادامه راه روشن شهدا و امام شهدا مهر تایید مجدد بزنند.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در این فراخوان از عموم مردم شهیدپرور و همیشه در صحنه استان برای حضور پرشور، گسترده و آگاهانه در ویژه ‌مراسم آغاز آیین‌های بزرگداشت ایام‌ الله دهه فجر انقلاب اسلامی و یوم الله دوازدهم بهمن ماه، سالروز بازگشت پرخیر و برکت احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی که با حضور اقشار مختلف و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سراسر استان برگزار می‌شود، دعوت کرد.

مراسم سالگرد ورود تاریخی امام خمینی (ره) به میهن اسلامی در مرکز استان روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن ساعت ۹ در محل میدان امام خمینی (ره) شهر بیرجند برگزار می‌شود.

نظیر این مراسم فردا در ۱۰ شهرستان دیگر خراسان جنوبی هم برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

استقبال از بهار با کاشت ۹ هزار پیاز لاله در شهر/۲

شهر بیرجند با کاشت بیش از ۹ هزار پیاز لاله به استقبال بهار می‌رود.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری بیرجند گفت : مقاومت گل‌های لاله استقبال از بهار با کاشت ۹ هزار پیاز لاله در شهربه شرایط آب و هوایی شهر و تنوع رنگیشان باعث شده تا  یکی از گل‌های مناسب کاشت در فصل بهار در بیرجند باشد.

محمد محمدزاده افزود : در سال‌های اخیر ، رویش این گل‌های زیبا در فصل بهار با استقبال خوبی از سوی شهروندان مواجه شده و به همین منظور در برنامه استقبال از بهار ۱۴۰۱ نیز کاشت این گونه‌های گیاهی به صورت گسترده در معابر شهری در دستور کار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری بیرجند قرار گرفته است.

وی گفت : با توجه به نیاز پیاز‌های لاله به منظور زمستان گذرانی برای رشد بهتر ، کاشت این پیاز‌ها از اوایل دی در سطح شهر انجام می‌شود.

 

 

 

 

 

اجرای طرح خدمات دندانپزشکی رایگان در خراسان جنوبی/۲-۳

همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی طرح لبخند احسان (خدمات دندانپزشکی رایگان) در استان اجرا می‌شود.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان گفت: بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام استان همزمان با دهه فجر در حمایت از اقشار کم برخوردار و محروم استان یک میلیارد ریال خدمات دندانپزشکی رایگان ارائه می کند.

موسوی افزود: این خدمات از طریق گروه های جهادی پزشکی همکار با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سطح استان انجام می شود.

 

 

 

 

ورود سامانه جدید بارشی از فردا/۲

با نفوذ توده هوای ناپایدار از سه شنبه تا چهارشنبه وزش باد شدید ، افزایش ابر و رگبار و رعد و برق در استان پیش بینی می شود.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت : مطابق با الگوی نقشه های هواشناسی امروز جوی پایدار و یکنواخت را در استان پیش رو داریم.

لطفی افزود : به تدریج از سه شنبه تا چهارشنبه این هفته با نفوذ و فعالیت توده هوای ناپایدار در جو استان، وزش باد شدید، گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا، افزایش ابر و رگبار و رعد وبرق در منطقه پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف دور از انتظار نخواهد بود، گفت: بارش ها بیشتر در نیمه شمالی استان و از عصر سه شنبه تا عصر چهارشنبه خواهد بود.

کارشناس هواشناسی استان افرود: دمای هوا برای چهارشنبه تا صبح پنجشنبه نیز کاهش دمای هوا پیش بینی می شود.

 

 

 

 

ادامه آموزش غیرحضوری در مدارس فردوس/۲

خدمات آموزشی و پرورشی در شهرستان فردوس به دلیل تداوم وضعیت قرمز کرونایی تا پایان هفته غیرحضوری ارائه می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت : به دلیل شیوع گسترده کرونا و تداوم وضعیتآموزش غیرحضوری در مدارس فردوس قرمز، خدمات آموزشی و پرورشی در فردوس تا پایان هفته غیرحضوری ارائه می شود.

واقعی افزود : بنا به درخواست دانشگاه علوم پزشکی استان و موافقت استاندار، به عنوان رئیس ستاد مبارزه با کرونا تمامی کلاسهای درس حضوری مدارس شهرستان فردوس تا پایان این هفته تعطیل است.

 

 

 

 

استقرار گمرک افغانستان در مرز یزدان تا ۱۰ روز آینده/۲-۳

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: قرار است گمرک رسمی افغانستان تا ۱۰ روز آینده در مرز یزدان شهرستان زیرکوه مستقر شود.

رحیمی‌زاده گفت: مسئولان محلی افغانستان هم از چند ماه گذشته پیگیر اخذ مجوز از دولت مرکزی خود بوده اند که به گفته خودشان پیگیری‌های آن ها به نتیجه رسیده و موفق به اخذ مجوز استقرار گمرک در مرز یزدان شده‌اند.

به گفته مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ثبات اقتصادی در مرز یزدان منوط به استقرار گمرک افغانستان در این بازارچه مرزی و سایر بازارچه‌ها است که تاکنون از سوی مسئولان استانی پیگیری‌های زیادی به این منظور انجام شده است.

در حال حاضر بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه در قالب خرده‌فروشی فعال است و صادرات بار با کامیون تا راه‌اندازی گمرک افغانستان متوقف شده است.

با استقرار گمرک افغانستان در مرز یزدان روند صادرات و واردات کالا در این منطقه مرزی در چارچوب قانون انجام می‌شود.

 

 

 

 

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی خبر داد؛
اجرای ۴۰۰ عنوان برنامه فرهنگی طی دهه مبارک فجر در خراسان جنوبی
حاجی گفت: بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی و ترویجی شامل مسابقات کتابخوانی، معرفی کتاب و جشن های انقلاب با عنوان طرح «طلوع۴۳» به‌ مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر به همت اداره کل کتابخانه های عمومی در استان اجرا می شود.

«محمود حاجی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی به منظور بزرگداشت ایام مبارک فجر در نظر دارد تا برنامه های مختلفی را اجرا کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی و ترویجی با عنوان طرح «طلوع۴۳» به‌ مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر در استان اجرا می شود، گفت: برگزاری نشست های تخصصی  کتاب‌خوان، نقد و معرفی کتاب، تهیه روزنامه‌دیواری، جلسه مطالعاتی، مسابقه نقاشی، داستان‌نویسی، خلاصه‌نویسی، جمع خوانی، قصه‌گویی، نمایشگاه کتاب مناسبتی، غبار روبی و عطر افشانی مزار شهدا از جمله برنامه‌های کتابخانه های عمومی است که به دو شیوه مجازی و حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی اجرا خواهد شد.

وی بر لزوم فضاسازی کتابخانه ها برای گرامیداشت ایام الله دهه فجر تأکید کرد و افزود: از مهم ترین برنامه های کتابخانه های عمومی به مناسبت دهه مبارک فجر برگزاری مسابقه بزرگ فرهنگی ۱۴۴۰ با همکاری معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، مسابقه کتابخوانی نماز، مسابقه کتابخوانی به عشق امام در سامانه سماک است.

حاجی با اشاره به اجرای طرح معرفی کتاب گفت: در راستای اجرای این طرح طی ۱۰ شب در ۱۰ مسجد با همکاری کانون های فرهنگی هنری مساجد استان به بحث معرفی کتاب پرداخته خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: بحث رونمایی از ۱۶ اثر حوزه دفاع مقدس با همکاری بنیادحفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان، معرفی کتاب «صعود چهل ساله» به همراه مسابقه پیامکی با همکاری صدا و سیما استان و تولید محتوا در فضای مجازی با محوریت چهل‌ و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی انجام خواهد شد.

وی در پایان گفت: برگزاری جشن های انقلاب ویژه کودکان، مسابقه کتابخوانی، طرح راویان انقلاب با هماهنگی بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، طرح پیک امید با همکاری کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان، محافل شعری و قرآنی با همکاری محفل ادبی چراغ خلوتیان اداره کل از اهم برنامه های کتابخانه های عمومی استان است که در این ایام مبارک اجرا خواهد شد.

از پوستر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر رونمایی شد/۲-۳

    
از پوستر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر رونمایی شد
با حضور سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از پوستر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر رونمایی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی در این رونمایی که همزمان با نشست خبری اعلام ویژه برنامه های کمیته تخصصی فرهنگی و هنری دهه مبارک فجر استان، دوشنبه ۱۱ بهمن ماه جاری برگزار شد، عنوان کرد: امسال برای اولین دوره، بخش «تجسم هنر» چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با هماهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان ها برگزار می شود.

وی با اشاره به این که در خراسان جنوبی نمایشگاه «تجسم هنر» در دو رشته نقاشی و هنرهای جدید (ویدیوآرت و اینستالیشن) برنامه ریزی شده است، اضافه کرد: این نمایشگاه با ۴۰ اثر از ۱۱ هنرمند،  ۱۶ بهمن ماه ساعت ۱۰ صبح در محل نگارخانه استاد مهدی اسماعیلی مود افتتاح می شود.

به گفته وی نمایشگاه تا ۳۰ بهمن ماه ادامه دارد و در روز پایانی، اختتامیه همراه با تقدیر از هنرمندانی که به نمایشگاه راه پیدا کردند، برگزار می شود.

 

 

 

اجرای بالغ بر ۳۷۰ برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی در دهه مبارک فجر

    
اجرای بالغ بر 370 برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی در دهه مبارک فجر
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از پیش بینی اجرای بالغ بر ۳۷۰ برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی به مناسبت دهه مبارک فجر در سطح استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، نشست خبری اعلام ویژه برنامه های کمیته تخصصی فرهنگی و هنری دهه مبارک فجر استان صبح دوشنبه ۱۱ بهمن ماه جاری برگزار شد.

رمضانی در این نشست به اهم برنامه های این ایام اشاره کرد و گفت: محافل انس با قرآن یا حضور قاریان بین المللی ۲۱ و ۲۲ بهمن ماه برگزار و کاروان های قرآنی در طول دهه فجر با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل اوقاف و بسیج راه اندازی خواهند شد.

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره ملی رستاخیز شن ها در ۱۷ بهمن ماه اضافه کرد: ۵۰۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است و اختتامیه جشنواره با حضور داوران و شعرایی از سراسر کشور برگزار می شود.

رمضانی از برگزاری جشنواره استانی شعر فجر در ۱۴ بهمن ماه نیز سخن گفت و افزود: اختتامیه جشنواره منطقه ای مد و لباس اسلامی ایرانی «چارقد» نیز ۱۰ بهمن ماه جاری برگزار شد و نمایشگاه آثار منتخب جشنواره از ۱۱ تا ۱۵ بهمن ماه، ۸ صبح تا ۸ شب میزبان هم استانی های عزیز خواهد بود.

وی با بیان این که اختتامیه دومین جشنواره کالاهای فرهنگی فیروزه نیز ۱۳ بهمن ماه برگزار می شود، ادامه داد: ۲۳۴ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از لحاظ تعداد آثار جزو ده استان برتر و از لحاظ کیفیت نیز پیشرو هستیم.

مسئول کمیته تخصصی فرهنگی و هنری دهه مبارک فجر به برگزاری هشتمین جشنواره استانی فیلم فجر همزمان با چهلمین دوره این جشنواره در کشور از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه اشاره کرد و گفت: ۱۶ فیلم در سینما فردوسی و سینما بهمن مرکز استان اکران خواهند شد.

رمضانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۱۶ لغایت ۳۰ بهمن ماه برگزار می شود، یادآور شد: نمایشگاه آثار خوشنویسی با حضور اساتید کشوری نیز از ۷ بهمن آغاز و تا ۱۴ بهمن ماه ادامه دارد علاقه مندان می توانند در محل نگارخانه استاد مهدی اسماعیلی مود از این آثار بازدید داشته باشند.

وی از اجرای تئاتر در بیرجند و سایر شهرستان های استان نیز خبر داد و افزود: در این ایام، برپایی ۱۱ شب شعر فجر در سطح استان برنامه ریزی شده است؛ همچنین دوره های آموزشی رایگان هنر و رسانه نیز به مناسبت ایام الله دهه فجر، در حال برگزاری است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به دیدار با خانواده شهدا با همکاری کانون های فرهنگی و هنری مساجد اشاره و عنوان کرد: نمایشگاه عکس، کتاب و هنرهای تجسمی نیز در بیرجند و هم در شهرستان ها برنامه ریزی شده است.

رمضانی به برنامه های اداره کل کتابخانه ها و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز اشاره کرد و گفت: تمامی برنامه ها با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت سالن ها برگزار می شود.

وی از صدور مجوز برای برپایی جشن های عمومی متعدد در دهه مبارک فجر سخن گفت و بیان کرد: مجوزهای صادر شده منوط به رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی فاصله گذاری اجتماعی، کنترل کارت واکسیناسیون و با نظارت مداوم انجام گرفته اند.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*