اخبار خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی:

بهترین فرصت برای توجه به مناطق محروم پیش آمده است

بهترین فرصت برای توجه به مناطق محروم پیش آمده است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر در این شرایط خوبی که سه قوه با هم همراه و همسو هستند، بهترین زمان است که به استان‌های محروم از جمله خراسان جنوبی توجه ویژه شود.

“جواد قناعت” عصر شنبه در دیدار “مصطفی خاکسار قهرودی” قائم مقام رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)­ که در دفتر استاندار انجام شد، افزود: اکنون فرصت مناسبی است تا فاصله خراسان جنوبی نسبت به استان‌های برخوردار کمتر شود و در مجموعه کمیته امداد در سال‌های اخیر نسبت به گذشته کارهای بسیار خوبی در استان صورت گرفته که درخواست ما این است همچنان خراسان جنوبی به دلیل ضریب بالای محرومیت به‌صورت ویژه و خاص دیده شود.

وی گفت: استان‌های محروم از جمله خراسان جنوبی باید ویژه دیده شوند تا بتوانیم در چهار سال اول دولت، زمینه توسعه همه‌جانبه استان را تا حدی فراهم کرده و مقداری از مشکلات مردم در حوزه اجتماعی، اقتصادی، اشتغال و رفاهیات را کم کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۲ ماهه خود در این استان و تلاش‌ها از مرکز برای پیگیری مشکلات و جذب اعتبارات همچنین بازدید از ظرفیت‌های مختلف استان افزود: در همین مدت کوتاه هفته گذشته در راستای ارتقای مبادلات تجاری، با والی استان فراه افغانستان دیداری داشتیم که قرار است در این زمینه اتفاقات خوبی در استان رقم بخورد.

وی گفت: به دنبال فعال کردن واحدهای صنعتی و بازگشایی واحدهای تعطیل شده در استان هستیم که برای بررسی این مشکلات بازدید از شهرک صنعتی بیرجند را در برنامه داریم.

قناعت با اشاره به ظرفیت‌های غنی خراسان جنوبی برای توسعه گفت: موضوعات کم‌آبی تا راه‌آهن را به جد پیگیر هستیم و در این زمینه انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس را در دست پیگیری داریم که با این اقدامات و پیگیری‌ها اتفاقات خوبی برای خراسان جنوبی در راه است.

وی ادامه داد: استانداری خراسان جنوبی و سایر دستگاه‌ها بهتر از گذشته همکاری لازم را با کمیته امداد خواهند داشت تا خدمات این نهاد نسبت به گذشته راحت‌تر، سریعتر و بهتر شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به حضور گسترده مردم شهر بیرجند برای اقامه نماز جمعه گفت: مردم خراسان جنوبی هنوز شور و نشاط انقلابی سال‌های ۵۷ و ۵۸ را دارند که خیلی با اهمیت است و حضور انقلابی مردم در صحنه‌های مختلف هر روز پررنگ‌تر است.

وی اظهار داشت: خرداد امسال نیز مردم خراسان جنوبی حضور پرشور و انقلابی در پای صندوق‌های رای داشتند و این استان رتبه نخست مشارکت در انتخابات را در کشور کسب کرد و این حماسه از طرف مردم در شرایطی رقم خورده که در کنار هجمه‌های دشمنان از خارج، برخی افراد نفوذی در داخل تلاش داشتند که مشارکت مردم کاهش یابد.

قناعت افزود: مشارکت بالای مردم خراسان جنوبی در انتخابات گذشته با وجود همه مشکلات و شیوع کرونا، از آن مشارکت‌های ریشه‌دار و اصیل است که باید همیشه قدردان این مردم انقلابی و همراه باشیم.

وی گفت: متاسفانه در چهار دهه گذشته به مردم خراسان جنوبی کم‌توجهی شده است و وقتی خراسان جنوبی جزو استان خراسان بزرگ بود این کم‌توجهی خود را چندان نشان نمی‌داد اما زمانی که استان مستقل شده بیشتر حس شد و ظهور و بروز پیدا کرد.

قائم مقام رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) هم در این نشست گفت: مهمترین کار در تحقق عدالت اجتماعی، خدمت به مردم و رسیدگی به مشکلات آنان است از این رو خدمت به محرومان در اولویت فعالیت‌های اصلی کمیته امداد قرار دارد.

مصطفی خاکسار قهرودی با بیان اینکه همراهی و همکاری دستگاه‌های اجرایی نقش مهمی در ارتقای خدمات کمیته امداد دارد افزود: هرچه مشارکت دستگاه‌های اجرایی را بیشتر داشته باشیم، توفیق و دستاورد آن نصیب مردم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مردم خراسان جنوبی به خدمات ویژه‌تر، زیادتر و بهتری نیاز دارند گفت: خراسان جنوبی علیرغم کمبودها و مشکلات نقاط مثبت و ظرفیت‌های خوبی دارد که همراهی و پشتیبانی از نظام به‌رغم همه مشکلات یکی از ظرفیت‌های غنی مردم این خطه از کشور است.

قائم مقام رییس کمیته امداد کشور افزود: قاعدتا در هر جا مشکل و کمبود است شاید به نظر برسد که همراهی مردم کمتر است اما در خراسان جنوبی مردم همه کمبودها را در همراهی با نظام طور دیگری جواب می‌دهند و تاکنون در صحنه‌های مختلف سنگ تمام گذاشته‌اند.

وی گفت: این موضوع مهم وظیفه ما را دوچندان می‌کند که بهترین خدمت را به این مردم وفادار به نظام داشته باشیم لذا احساس وظیفه ما نسبت به مردم خراسان جنوبی باید بیشتر باشد.

خاکسار قهرودی در این دیدار هدف از سفر به خراسان جنوبی را معرفی مدیرکل جدید کمیته امداد این استان برشمرد و گفت: مدیرکل سابق کمیته امداد خراسان جنوبی مدیریت کمیته امداد خراسان رضوی را برعهده گرفته است و محمد عرب از نیروهای فعال و بومی استان رسما مدیریت کمیته امداد خراسان جنوبی را برعهده دارد.

وی افزود: مهاجرت و انتصاب مدیرکل سابق کمیته امداد خراسان جنوبی به سمت مدیرکل این نهاد در خراسان رضوی به دلیل رشد و ارتقای بسیار خوب مجموعه کمیته امداد خراسان جنوبی بوده است.

قائم مقام رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در خراسان جنوبی نیروهای زیادی توانایی مدیریت کمیته امداد استان را داشتند که به دلیل جوان و فعال بودن آقای عرب به این سمت منصوب شد و تعداد بالای افراد توانمند برای مدیریت کمیته امداد استان نشان از ظرفیت بالای نیروی انسانی این استان دارد.

وی با اشاره به اینکه فضای خوبی در کشور با همراهی سه قوه برای خدمت به مردم فراهم شده است افزود: امیدواریم از این پس شاهد خدمات خوبی از سوی کمیته امداد در خراسان جنوبی باشیم و این نیازمند همراهی مسوولان استانی است.

خاکسار قهرودی گفت: حساس کردن مسوولان مرکز نسبت به خراسان جنوبی خیلی مهم است چرا که آن قدر مسائل و مشکلات در مرکز زیاد است که غافل شدن از مردم محروم این خطه شاید طبیعی باشد و باید چکش تذکر و حساس‌سازی به‌صورت مداوم نواخته شود تا توسعه استان شتاب بگیرد.

 

اعتبار مشاغل خانگی در خراسان جنوبی ۸ برابر شد

اعتبار مشاغل خانگی در خراسان جنوبی ۸ برابر شد

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از هشت برابر شدن اعتبار مشاغل خانگی در این استان خبر داد و گفت: امسال ۴۷ میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص یافت در حالی که سال قبل این رقم ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود.

غلامرضا اشرفی روز شنبه در نشست خبری اعلام برنامه‌های کارگروه کارگری و کارآفرینی ستاد دهه فجر استان خراسان جنوبی افزود: ۳۵۳ مجوز فعالیت مشاغل خانگی از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان صادر شده است.

وی گفت: از مجموع مجوزهای صادر شده، ۱۹۰ مجوز در قالب مستقل بوده و ۱۶۳ درخواست در حوزه مشاغل خانگی به‌صورت پشتیبان حقیقی و حقوقی با هزار و ۴۶۹ نفر زیر پوشش مجوز دریافت کرده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی ادامه داد: از مجموع ۱۹۰ مجوز صادر شده به‌صورت مستقل توسط دستگاه‌های اجرایی، بیشترین مجوز مستقل و پشتیبان به ترتیب ۱۱۲ و ۵۶ مجوز در رشته فعالیت‌های صنعت، معدن و تجارت بوده است.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال ۱۹۰ طرح مشاغل خانگی به بانک‌های عامل رفاه کارگران و توسعه تعاون معرفی شد که ۱۰۳ طرح به مبلغ ۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده است.

اشرفی به طرح پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: در مجموع تاکنون تسهیلات سه هزار و ۱۲۴ طرح توسط پنج بانک و موسسه عامل در استان پرداخت شده که زمینه اشتغال هفت هزار و ۱۲۹ نفر را فراهم کرده است.

وی از تشکیل ۳۴ تعاونی از ابتدای سال جاری نیز خبر داد و افزود: این تعاونی‌ها در گرایش‌های تولیدی – توزیعی، خدمات، صنعتی و کشاورزی با ایجاد ۵۴۱ فرصت شغلی در استان شروع به فعالیت کرده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۹۸۸ تعاونی در این استان بیان کرد: تعاونی‌های فعال با سرمایه فعلی ۵۶۰ میلیارد و ۴۸۵ میلیون ریال در حال فعالیت بوده و از این محل ۹ هزار و ۶۹۴ فرصت شغلی در استان ایجاد شده است.

وی همچنین تعهد اشتغال استان خراسان جنوبی توسط ۲۲ دستگاه اجرایی در سال جاری را ۱۱ هزار و ۳۶۱ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون ۹۰ درصد این تعهد محقق شده است.

اشرفی افزود: با آغاز شیوع ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن ۶ هزار و ۳۰۰ نیروی کار استان تعدیل شدند که از این تعداد پس از ۲ ماه بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر به کار بازگشتند و عده‌ای نیز از بیمه بیکاری استفاده کردند.

وی به برنامه‌های کارگروه کارگری و کارآفرینی ستاد دهه فجر اشاره کرد و گفت: همزمان با دهه فجر ۲۶ پروژه توسط دستگاه‌های عضو کارگروه کارگری و کارآفرینی در استان افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: برای این طرح‌ها ۸۰۸ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و با بهره‌برداری از آنها زمینه اشتغال پایدار ۲۸۰ نفر در این استان فراهم می‌شود.

وی افزود: افتتاح پروژه آب‌درمانی موسسه خیریه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) با ۲۳ میلیارد ریال، طرح‌های اشتغال بنیاد علوی با ۱۰۰ میلیارد ریال، طرح‌های بنیاد برکت با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال و طرح‌های اشتغال معلولان و مددجویان بهزیستی با ۱۷۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال از جمله طرح‌های شاخص استانی است.

اشرفی با بیان اینکه در ایام دهه فجر امسال ۵۰ برنامه محوری در استان برگزار می‌شود اظهار داشت: این برنامه‌ها با محوریت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، انجمن صنفی کارگران ساختمانی، اتاق اصناف، تامین اجتماعی، بهزیستی، آموزش فنی و حرفه‌ای، بانک رفاه، صندوق بیمه کشاورزی و سایر دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده است.

وی از برپایی ۴۳ میز خدمت در نماز جمعه و مساجد استان خبر داد و گفت: دستگاه‌های عضو کارگروه کارگران و کارآفرینی استان با هدف رفع مشکلات جامعه هدف نسبت به برپایی میز خدمت در مساجد مرکز و شهرستان‌های استان اقدام می‌کنند.

 

 

 

 

 

نبض معادن طلایی کشور در این شهر می‌تپد

نبض معادن طلایی کشور در این شهر می‌تپد

فرماندار خوسف از ورود شرکت ایمیدرو برای سرمایه گذاری در پنجمین معدن طلایی شهرستان خبر داد و اظهار کرد: ذخیره معدن طلای خونیک ۵۰۸ هزار تن و استخراج اسمی آن سالانه ۵۰ هزار تن کانسنگ طلاست.

به گزارش ایسنا، استان خراسان جنوبی سرزمین معادن استراتژیک با ساختار زمین شناسی منحصر به فرد دارای ذخایر قطعی مواد معدنی با حدود ۴ میلیارد تن با ۵۰ نوع ماده معدنی دارای سنگ های تزئینی و کانی های با ارزش نظیر بنتونیت،گرانیت، کرومیت، آهن، مرمریت، بازالت منشوری، مس، سرب، زغال سنگ، طلا، منیزیت، کائولن وکروم  است.

ساختار زمین شناسی منحصر به فرد و وجود پتانسیل‌های کانی‌های مهمی چون طلا، قلع، تنگستن، ‌مس، سرب، روی، آهن، زغال سنگ و ذخایر غنی سنگ های تزئینی (نظیر گرانیت، مرمریت، تراورتن، بازالت،مرمر و…) ظرفیت های بسیار ارزشمندی برای این استان زرخیز فراهم کرده است.

رتبه ششم در تعداد معادن استان های کشور با وجود بالغ بر ۵۱۵ معدن، رتبه اول در ذخایر زغال سنگ، منیزیت و خاک های صنعتی نسوز کشور و زمینه صادرات محصولات ارزشمند معدنی استان به کشور های چین، عراق، ترکیه، ارمنستان، اروپا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از دیگر ظرفیت های معدنی این استان زرخیز است.

شهرستان خوسف با داشتن معادن متعددی همچون مس و طلای قلعه زری،  طلای شادان، طلا و مس ماهرآباد، معدن مرمریت بسطام و … به عنوان قطب معادن استان خراسان جنوبی و شرق کشور مطرح است. این خطه زیرخیز با داشتن پنج معدن طلایی می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین شهرستان های کشور در مزینه طلا معرفی و نه تنها برای آن بلکه خراسان جنوبی را به عنوان نگین طلایی کشور معرفی کند.

محمدعلی آخوندی، فرماندار خوسف در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این شهرستان با داشتن پنج معدن طلایی افزود: کارخانه های فرآوری معدن طلای شادان در آستانه بهره برداری است.

وی میزان سرمایه گذاری در معدن طلای شادان را بیش از ۴ هزار میلیارد عنوان کرد و افزود: این معدن سالانه بیش از ۳۰۰ کیلوگرم طلا فرآوری خواهد کرد.

فرماندار خوسف اظهار کرد: ظرفیت معدن طلای شادان بیش از ۲۷ میلیون تن می باشد و فاز اول کارخانه فرآوری این معدن در دهه مبارک فجر به بهره برداری می‌رسد.

فرماندار خوسف معدن طلای کودکان از دیگر معادن طلایی خوسف برشمرد و ادامه داد: ذخیره این معدن ۳۰۵ هزار تن می باشد و سالانه ۷۰ کیلوگرم طلا از آن استخراج می‌شود.

وی معدن طلای ماهرآباد را یکی از معادنی قدیمی شهرستان عنوان کرد که پیشرفت فیزیکی آن کند است و افزود: ذخیره طلای این معدن ۸۳۴ هزار تن مس و ۶۹۸ هزار تن طلا است.

فرماندار خوسف ادامه داد: میزان اشتغال در معادن طلای شادان و کودکان بیش از ۶۰۰ نفر خواهد بود.

آخوندی از ورود شرکت ایمیدرو برای سرمایه گذاری در پنجمین معدن طلایی شهرستان خبر داد و اظهار کرد: ذخیره معدن طلای خونیک ۵۰۸ هزار تن و استخراج اسمی آن سالانه ۵۰ هزار تن کانسنگ طلاست.

وی ظرفیت تولید سالانه معدن طلای خونیک سالانه حدود  ۲۰۰ کیلوگرم عنوان و ابراز امیدواری کرد: هر چه سریعتر عملیات اجرایی استخراج طلا از این معدن صورت پذیرد.

فرماندار خوسف ادامه داد: ایمیدرو سرمایه گذار این طرح در جلسه‌ای که با حضور استاندار خراسان‌ جنوبی برگزار شده قول مساعدی جهت انتقال پساب فاضلاب بیرجند به واحدهای صنعتی و معادن قلعه زری داده است که امیدواریم هر چه سریعتر این موضوع به مرحله اجرا درآید.

آخوندی بیان کرد: پست ۱۳۲ کیلوولت برق برای معادن منطقه قلعه زری یکی از مهمترین زیرساخت‌هاست که امیدواریم این موضوع نیز به نتیجه برسد؛ در صورتی که این پست اجرایی نشود در تامین برق معادن این قسمت با مشکلات متعددی روبرو خواهیم شد.

وی گفت: بزرگترین معدن دولومیت خاورمیانه در این شهرستان قرار داد و ذخیره آن بیش از ۲۰۰ میلیون تن می باشد و ظرفیت اسمی اشتغال آن بیش از ۱۰۰ نفر است.

فرماندار خوسف ادامه داد: فرآوری مرمریت از دیگر پتانسیل‌های شهرستان است که دو معدن مرمریت بستان و آرک در حال حاضر در شهرستان فعال هستند.

وی بنتونیت را از دیگر ظرفیت‌های شهرستان عنوان کرد و افزود: فاز اول کارخانه بنتونیت در شهرستان با اشتغال حدود ۵۰ نفر به بهره برداری رسیده است.

فرماندار خوسف ادامه داد: برای فاز دوم این کارخانه نیاز به سیصد میلیارد ریال اعتبار است که امیدواریم با پرداخت قسمتی از این میزان هر چه سریعتر این کارخانه نیز عملیات اجرایی آن آغاز شود.

آخوندی اظهار کرد: این شهرستان ۳۷ معدن فعال دارد که این معادن به عنوان پیشران‌های توسعه شهرستان مطرح هستند؛ معدن قلعه رزی به عنوان بزرگترین معدن زیرزمینی خاورمیانه با حدود ۴۰۰ نفر اشتغال از دیگر معادن مهم شهرستان بوده که ذخیره آن یک میلیون و ۳۸۲ هزار تن مس است.

وی ابراز امیدواری کرد: با تاکید ریس جمهور در خصوص هزینه کرد حقوق دولتی معادن در منطقه و همچنین پیگیری‌های استاندار، حقوق دولتی معادن بتواند زمینه توسعه بیش از پیش شهرستان را رقم بزند.

فرماندار خوسف یادآور شد: بسیاری از زیرساخت‌ها از جمله جاده‌های دسترسی به معادن به دلیل عبور و مرور ماشین آلات سنگین معادن شهرستان و حتی عبور ماشین آلات معادن منطقه نهبندان نیاز به مرمت دارد که می‌تواند از محل حقوق دولتی معادن در انجام این پروژه‌ها تسریع شود.

 

جانشین مدیر پایانه مرزی ماهیرود:

محدودیتی برای ورود و خروج مسافر اعمال نشده است

جانشین مدیر پایانه مرزی ماهیرود گفت: تاکنون محدودیتی برای ورود و خروج مسافر در مرز ماهیرود با توجه به شیوع امیکرون اعمال نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند مهدوی افزود: تنها محدودیت اعمال شده که از حدود یک ماه پیش وضع شده است، لغو ویزا‌های گردشگری است و متوسط ورود و خروج مسافر در مرز ماهیرود در هر روز حدود ۳۵ مسافر است.

جانشین مدیر پایانه مرزی ماهیرود می گوید نیرو‌های بهداشت مستقر در مرز از افرادی که قصد ورود به کشور را دارند آزمایش تشخیص کرونا می‌گیرند و افرادی که نتیجه مثبت داشته باشند، به مبدأ برگردانده می‌شوند.

وی گفت: در دی ماه حدود ۷ هزار و ۵۰۰ مسافر از طریق مرز ماهیرود به ایران وارد شدند و بیش از ۷ هزار نفر نیز از کشور خارج شده اند.

تاکنون تعداد محدودی از موارد مبتلا به کرونا در مرز ماهیرود شناسایی و به افغانستان بازگردانده شده اند.

 

کمبود مستشار در دادگاه‌های تجدید نظر استان

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: در دادگاه های تجدید نظر خراسان جنوبی نیازمند مستشاران بیشتری هستیم.

حجت الاسلام حمیدی  افزود: قضات شعب دادگاه تجدید نظر، همزمان معاون قضایی دادگستری نیز هستند که به صورت همزمان در دو سمت فعالیت می‌کنند و نیازمند مستشار در دادگاه تجدید نظر در استان هستیم.

او گفت: ۶ شعبه دادگاه تجدید نظر در استان وجود دارد.

هر کدام از این شعبه‌ها دعاوی حوزه‌های خاصی از جمله خانواده و مواد مخدر را رسیدگی می‌کنند.

حجت الاسلام حمیدی گفت: این شعبه‌ها تنها در مرکز استان فعال هستند و هر کدام از پرونده‌ها به این شعبه‌ها ارجاع داده می‌شوند تا در حوزه خاص خود رسیدگی شوند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال ۷ هزار و ۵۹۶ پرونده به شعبه‌های دادگاه‌های تجدید نظر وارد شده و ۷ هزار و ۱۴۰ پرونده نیز مختومه شده است.

به گفته او از مجموع این پرونده ها، ۷۶۵ مورد آن‌ها نقض رأی شده است و رسیدگی مجدد برای آن‌ها صورت گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی

عادی انگاری، مشکل جدی در مقابله با بیماری کرونا

استاندار خراسان جنوبی گفت: عادی انگاری، از موضوعات و مشکلات جدی کشور در بحث مقابله با بیماری کروناست.

قناعت در ستاد استانی کرونا با اشاره به قرمز شدن شهرستان فردوس گفت: شهرستانهای  بیرجند، قاینات، طبس، فردوس و نهبندان که در مسیر محورهای اصلی مواصلاتی هستند و بیشترین عبور مسافر را دارند تدابیر لازم را برای جلوگیری از انتشار  کرونا بیاندیشند .

وی از فرماندار شهرستان فردوس خواست تا از برگزاری جلسات و تجمعات با تعداد بالا جلوگیری شود و در مناطق گردشگری  دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود .

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هر گونه تعطیلی در شهرستانها باید با تصمیم شخص استاندار و ستاد ملی کرونا باشد؛ از فرمانداران خواست تا هر گونه اجرای محدودیت در  مشاغل و مدارس حتما با ستاد ملی هماهنگ باشند .

سرپرست داشنگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه آمار مبتلایان به کرونا روز به روز در حال افزایش است، گفت: هرچند در خصوص تخت های بیمارستانی وضعیت خوبی در سطح استان داریم و جای نگرانی نیست  اما باید حتما اومیکرون را جدی بگیریم .

موسوی با بیان اینکه تاکنون ۹۲ درصد دوز اول، ۸۱ درصد دوز دوم و تنها ۲۱ درصد دز سوم را دریافت کرده اند، افزود: خوشبختانه امار فوتی‌ها نسبت به میانگین کشور پایین است.

وی  از مردم خواست تا دوز سوم را هر چه زودتر تزریق کنند تا شدت بیماری را کاهش  دهند و از مرگ  ناشی از کرونا جلوگیری کنند .

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی مطرح کرد:
اجرای۳۰۰برنامه در دهه مبارک فجر/برگزاری اجلاسیه استانی نمازدر۸اسفند
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ازاجرای بیش از۳۰۰برنامه عقیدتی،فرهنگی،هنری،تربیتی،آموزشی وورزشی دردهه مبارک فجر خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،محمدعلی واقعی درنشست خبری با اصحاب رسانه استان که در محل سالن ایثارگران مجتمع آموزشی رفاهی ارتقاء فرهنگیان استان برگزار شد، اظهار کرد: خبرنگاران همچون معلمان محقق کننده ی فرایند تعلیم و تربیت اسلامی،ایرانی در قاموس سند تحول بنیادین هستند.

وی، از برگزاری آیین  گلبانگ انقلاب، غبارروبی مزار مطهر شهدا،برگزاری نشست های بصیرتی،اجرای سرود های پاتوقی در میادین شهر،مسابقات قرآن، عرت و نماز، انشا نویسی، وبلاگ نویسی،روزنامه دیواری، نقاشی،پیامک،دلنوشته مرتبط با فجر انقلاب اسلامی،و فوتبال و فوتسال دانش آموزی و فرهنگیان، تشکیل نمایشگاه ازدست ساخته ها و ابتکارات فرهنگیان ودانش آموزان و برگزاری همایش بزرگ مثل حاج قاسم به عنوان مهمترین برنامه ها یاد کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، شرکت گسترده فرهنگیان و دانش آموزان را در راهپیمایی یوم ا… ۲۲ بهمن را حسن الختام برنامه ها و جشن های دهه فجر در آموزش و پرورش برشمرد و یاد آور شد: هر مدرسه به عنوان یک پایگاه و یک ستاد در ایام ا… دهه مبارک فجرفعالت نموده و رسالت تبیین گفتمان انقلاب و دستاوردهای آن برای نسل نونهال، نوجوان و جوان را بر عهده دارد.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از اجلاسیه استانی نماز در ۸ اسفند، همزمان با سالروز تأسیس نهاد مقدس امور تربیتی به میزبانی شهرستان طبس خبر داد و افزود: محفل مجازی کشوری انس با قرآن مجید نیز در هجدهم بهمن ماه سال جاری در آستانه مقدسه امام زده زیدبن موسی شهرستان قاین برگزار خواهد شد.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی با اشاره به برپایی میز خدمت در نماز جمعه توسط مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان، تصریح کرد: جشنواره »ایدنو» با مشارکت اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی، با موضوع ایده های نوی دانش آموزان جهت نمایش دستاوردهای انقلاب اسلامی، درطول دهه مبارک فجر و در مدارس متوسطه اول و دوم استان برگزار می شود.

این مقام مسئول با بیان این که اجرای طرح روایان تمدن از دیگر برنامه های قابل اجرا در ایام ا… دهه مبارک فجر به شمار می رود، خاطر نشان کرد: در این طرح مبلغین و روایان انقلاب به مدارس اعزام شده تا دستاوردهای انقلاب و بیانیه گام دوم  را برای دانش آموزان تبیین و تشریح نموده و به شبهات ایجاد شده توسط مزدوران و ایادی استکبار در خصوص رویش ها و ریزش های انقلاب پاسخ دهند.

 

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی خبر داد؛

کلنگ زنی و بهره برداری ۱۵ پروژه بهزیستی خراسان جنوبی در دهه فجر

کلنگ زنی و بهره برداری ۱۵ پروژه بهزیستی خراسان جنوبی در دهه فجر

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از بهره برداری ۶ پروژه اشتغالزایی و ۵ واحد مسکونی مددجویان این سازمان در دهه فجر خبر داد و گفت: کلنگ احداث ۴ واحد مسکونی بیماران خاص به زمین زده می شود.

علی عرب نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دهه فجر یادآور رشادت‌ها و از خود گذشتگی‌های مردان و زنان این ملت است که با دست‌های خالی توانستند انقلاب اسلامی را به رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی برسانند.

به گفته وی برای گرامی داشت دهه فجر بیش از ۲۰ برنامه مختلف توسط بهزیستی استان پیش بینی شده است که در مرکز و دیگر شهرستان‌های استان در طول دهه مبارک فجر با حضور مردم اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: بهره برداری از طرح‌های اشتغالزایی کافه‌تریا، طرح در و پنجره سازی، طرح راه اندازی خرازی، طرح اشتغالزایی محصولات فرهنگی، طرح لوله و اتصالات از جمله برنامه‌های دهه فجر است که برای هر کدام از آنها ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

به گفته وی مرکز نگهداری نیمه راهی بیماران روان نیز در دهه مبارک فجر افتتاح می‌شوند که با بهره برداری از همه این طرح‌ها در مجموع برای ۲۵ نفر از افراد تحت حمایت بهزیستی استان اشتغالزایی شده است.

عرب نژاد ادامه داد: در این هفته علاوه بهره برداری از پنج واحد مسکونی خانوارهای دارای دو عضو و بیشتر معلول سربیشه، کلنگ احداث چهار واحد مسکن بیماران خاص تحت حمایت بهزیستی با پیش بینی ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات و کمک بلا عوض در درمیان به زمین زده می‌شود.

به گفته وی در فجر سال جاری همچنین غربالگری‌های بینایی، شنوایی و ژنتیک در همه شهرستان‌ها با ویزیت رایگان در مراکز غربالگری و ژنتیک بیرجند و قاین و شنوایی سنجی دریک روز دهه فجر در همه بیمارستان‌های دارای زایشگاه و پایگاه‌های غربالگری بینایی می‌باشند به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برپایی میز خدمت در مصلی نماز جمعه با همراهی دستگاه و ادارات تابعه وزارت رفاه، برگزاری جلسه شنبه مهدوی با موضوع فجر انقلاب اسلامی تا فجر انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج)، برپایی جشنواره فرهنگی و هنری نماز از دیگر برنامه‌های دهه فجر است، تصریح کرد: در دهه فجر پروژه ابدر مانی توانبخشی علی اکبر (ع) که برای ایجاد آن ۲۳ میلیارد ریال هزینه شده است نیز به بهره برداری می‌رسد.

عرب نژاد از افتتاح خانه کوچک پناهگاهی معلولان ذهنی امید، بهره برداری از خانه کوچک پناهگاهی نگهداری معلولان مؤسسه حیدر کرار (ع) و ساختمان کمپ آرام، برگزاری اردوی جهادی و عطر افشانی مزار شهدا به عنوان دیگر برنامه‌های دهه فجر بهزیستی خراسان جنوبی اعلام کرد.

 

 

 

قهرمانی تیم اسکواش خراسان جنوبی در لیگ برتر کشور/۷

 

تیم اسکواش بانوان کویران طبس که در رقابت‌های دور رفت لیگ برتر شرکت کرده بود با اقتدار به مقام قهرمانی نیم فصل لیگ برتر رسید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این تیم پس از پیروزی بر نمایندگان استان‌های فارس، مازندران، و اراک ، در دیداری سخت و نفس گیر و با نتیجه دو بر یک بر تیم فولاد آلیاژی ایران نماینده استان یزد پیروز شد و با اقتدار به مقام قهرمانی نیم فصل رسید.

بوکسورهای خراسان جنوبی در راه رقابت های کشوری/۷

بوکسورهای استان خراسان جنوبی رقابت های کشوری انتخابی تیم ملی اعزام شدند.

رئیس هیئت بوکس خراسان جنوبی به خاورستان گفت: نفرات منتخب استان به رقابت های کشوری اردوی انتخابی تیم ملی بوکس در رده های سنی نوجوانان و جوانان اعزام شدند.

محمد علی قربانی ادامه داد: با توجه به سهمیه ۳ نفره خراسان جنوبی مصطفی رسانی مقدم در رده سنی جوانان، علیرضا اکبرزاده و علی دهقانی دولتی در رده سنی نوجوانان؛ با سرپرستی استاد غلامرضا نوفرستی به این رقابت ها اعزام شدند.

 

 

برگزاری همایش پیاده روی در بشرویه/۷

برگزاری همایش پیاده روی ویژه خانواده جهاد کشاورزی در شهرستان بشرویه

همایش پیاده روی ویژه خانواده جهاد کشاورزی درشهرستان بشرویه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی همایش پیاده روی ویژه خانواد جهاد کشاورزی در شهرستان بشرویه به همت هیات ورزش‌های همگانی و همکاری کانون بسیج ورزشکاران شهرستان ، جهت ایجاد روحیه نشاط و امید آفرینی برگزار شد.
کارمندان خانواده جهاد کشاورزی مسیر ابتدای بلوار جهاد تا بلوار ورزش را پیمودند و در پایان به مناسبت روز زن و مقام شامخ مادر، از مادران و بانوان شرکت کننده در همایش تقدیر شد.

 

 

 

برگزاری جشنواره بازهای همگانی و بومی محلی در بشرویه/۷

جشنواره بازهای همگانی و بومی محله محور به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س ) درشهرستان بشرویه برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی ،  جوانان ونوجوانان بشرویه ای با شرکت در جشنواره بازی های همگانی محله محور شامل (مسابقات طنابزنی ، سیب خوری ، فریزبی ، ماست خوری ،پرتا ب حلقه و…) که از شور و هیجان خاصی برخوردار بود ساعت بیاد ماندنی را تجربه کردند.
این جشنواره به همت کانون بسیج ورزشکاران و هیات ورزش های همگانی شهرستان بشرویه برگزارشد .

 

 

برگزاری همایش بزرگ پیاده روی بانوان فاطمی (س) در بشرویه/۷

برگزاری همایش بزرگ پیاده روی بانوان فاطمی (س) در شهرستان بشرویه

همایش بزرگ پیاده روی بانوان فاطمی (س) درشهرستان بشرویه برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی بانوان بشرویه ای مسیر حسینیه آقا نجفی تا هیات سادات الحسینیی درحالی که شاخه های گل در دست داشتند را پیمودند و شاخه های گل را به مقام شامخ حضرت زهرای مرضیه (س) تقدیم کردند .
شرکت کنندگان جهت ادامه برنامه ها و برپایی جشن میلاد اسوه زنان عالم درمحل هیات سادات الحسینی شهرستان گرد هم آمدند و درپایان از طرف کانون بسیج ورزشکاران و هیات ورزش های همگانی به ۳۰ نفر از شرکت کنندگان جوایزی به قید قرعه اهدا شد .

ارسال ۳۰۰ مقاله به شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن زبان و ادب فارسی/۲-۳

دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن زبان و ادب فارسی گفت: تاکنون حدود ۳۰۰ مقاله از داخل و خارج کشور در حوزه زبان و ادب فارسی به دبیرخانه این انجمن در دانشگاه بیرجند ارسال شده است.
ارسال ۳۰۰ مقاله به شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن زبان و ادب فارسی

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر شایان سرشت افزود: دانشگاه بیرجند از دو سال قبل در پی برگزاری شانزدهمین گردهمایی انجمن بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی بوده است.
دبیر اجرایی شانزدهمین گردهمایی انجمن زبان و ادب فارسی تصریح کرد: مقالات مذکور از کشورهای متعدد از جمله هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان و برخی کشورهای عربی به دبیرخانه ارسال شده است.
وی عنوان کرد: امسال چالشی در باب «نظامی گنجوی» داریم و کشور آذربایجان برای تصاحب این شاعر گرانقدر مدعی شده است. از سویی دیگر، دولت جدید افغانستان نیز تصمیم دارد زبان فارسی را از نظام اداری کنار گذاشته، زبان پشتو را جایگزین کند. در چنین وضعیتی، وظیفه دانشگاه¬ها و انجمن، ادارات ارشاد و همه نهادهای دلسوز آن است که نسبت به پاسداشت زبان فارسی و ادبیات کهن این سرزمین اقدام شایسته انجام دهند.
دکتر شایان سرشت یادآور شد: در شانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از دکتر علی اصغر میرباقری فر، رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، دکتر سالار آملی معاون روابط بین الملل وزارت علوم، دکتر دهقانی رئیس محترم مرکز ISC و دکتر محمود جعفری دهقی رییس انجمن ایران شناسی به عنوان میهمانان ویژه دعوت خواهند شد.
وی گفت: همچنین از برخی چهره¬های برجسته از جمله دکتر محمود رفیعی که دارای رشته پزشکی بوده اما علاقه وافری به ترویج فرهنگ و زبان و ادب فارسی دارد، در این گردهمایی تقدیر خواهیم کرد.

 

 

اعزام دو دانشجوی خراسان جنوبی به کشور لهستان/۲-۷

دو دانشجوی دکتری رشته فیزیولوژی ورزشی دانشگاه بیرجند به لهستان اعزام شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فاطمه اسلامی و بابک فرخانی دانشجویان مقطع دکتری رشته فیزیولوژی ورزشی  دانشگاه بیرجند در قالب طرح اراسموس +   اتحادیه اروپا، جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی به راهنمایی  دکتر مرضیه ثاقب‌جو استاد گروه علوم ورزشی به کشور لهستان اعزام شدند.

 

 

 

 

برگزاری تور بیرجندگردی دانشجویان بین الملل دانشگاه بیرجند/۲-۳

تور بیرجندگردی دانشجویان بین الملل دانشگاه بیرجندبا همکاری شورای فرهنگی خوابگاه سرو، معاونت فرهنگی و اجتماعی و مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشگاه بیرجند برگزار شد.
برگزاری تور بیرجندگردی دانشجویان بین الملل دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، تور بیرجندگردی دانشجویان بین الملل دانشگاه بیرجند با حضور ۴۰ دانشجوی بین الملل مستقر در خوابگاه سرو برادران برای بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری شهر بیرجند و آشنایی با فرهنگ ،آداب و رسوم منطقه برگزار شد. در این برنامه فرهنگی دانشجویان از باغ اکبریه و موزه مردم شناسی، موزه عروسک‌ها و موزه لباس، خانه پردلی، آب انبار، مدرسه شوکتیه، همچنین نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری شهرستان بازدید کردند

 

 

ضرورت ساماندهی پساب تصفیه خانه های آب و فاضلاب شهر بیرجند

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی بر ضرورت ساماندهی پساب تصفیه خانه های آب و فاضلاب شهر بیرجند تأکید کرد.
طالبی با تأکید بر این مطلب در جلسه تکریم و معارفه مدیرکل سابق و سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: موضوع پساب تصفیه خانه های آب و فاضلاب شهر بیرجند، چند سالی است به یکی از معضلات شهر تبدیل شده و رفع آن نگاه ویژه ای را می طلبد.
وی ادامه داد: این پساب در تابستان مورد استفاده کشاورزان قرار می گیرد و اجازه نمی دهند که هدر برود اما در زمستان که این آب رها می شود، تبعاتی را برای منطقه به همراه دارد.
به گفته وی؛ در همین محور بیرجند تا خوسف، تعدادی روستا داریم که در مسیر پساب فاضلاب قرار گرفته اند و متأسفانه محل گذر احشام نیز می باشد و نارضایتی هایی را برای مردم رقم زده است .

برگزاری ویژه برنامه‌ی میلاد بانوی آب و آینه در فردوس/۲

ویژه برنامه‌ی میلاد بانوی آب و آینه در مرکز فردوس

مرکز فرهنگی و هنری فردوس با اجرای برنامه‌های متنوع، فرخنده حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و مادر را گرامی داشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ فعالیت شعرخوانی از  کتاب« تو بوی سیب می‌دهی و نان و پروانه با موضوع مادر، بحث آزاد و معرفی شخصیت، معرفی کتاب زندگی نامه حضرت زهرا (س)،  قصه‌گویی«گردن بند پر برکت» با هدف ترویج سیره و سبک زندگی حضرت فاطمه، نمایش  عروسکی و ساخت مجسمه‌های گلی مادر و کودک در کارگاه سفال مرکز از جمله برنامه‌های مرکز در این هفته بود که با حضور پرشور اعضا و با تلاش مربیان به مرحله‌ی اجرا درآمد.

 

۳ و نیم میلیارد تومان در «چتری برای پرواز»/ آزادی ۸۹ نفر به همت خیّران در خراسان جنوبی/۷

رئیس هیأت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی گفت: در«جشن بزرگ چتری برای پرواز» با همکاری ستاد دیه‌ و خیرین بیش‌از ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان مساعدت شد.

3 و نیم میلیارد تومان در «چتری برای پرواز»/ آزادی 89 نفر به همت خیّران

«هومر شکری» رئیس هیأت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان‌ در گفت‌وگو با فارس اظهارداشت: «جشن بزرگ چتری برای پرواز» به منظور حمایت از زندانی و خانواده زندانی استان در سالن همایش شهرداری و فرهنگسرای بیرجند برگزار شد.

وی با اشاره‌ به تعهدات ستاد دیه خراسان‌جنوبی در راستای آزادی زندانیان غیرعمد افزود: مجموع تعهدات ستاد دیه‌ استان و کمک‌های مردمی‌  بیش از ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان بوده است.

رئیس هیأت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: مبالغ جمع‌آوری شده از خیران و مردم نیکوکار استان در این پویش برای خدمت‌رسانی در حوزه‌های مختلف اشتغال، آزادسازی زندانیان، فرهنگی و سیره شهدا و … هزینه خواهد شد.

شکری گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۲ بدهکار مالی، ۴۲ بدهکار مهریه، چهار برای نفقه و  یک زندانی دیه که از این تعداد ۸۵ نفر مرد و ۴ نفر زن بودند به همت خیران آزاد شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هفدهمین جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد نیز  در ۱۰ اردیبهشت‌ماه  امسال به صورت مجازی و پخش زنده از شبکه خاوران برگزار شد، که خیران  ۲۰ میلیارد ریال برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد مساعدت داشتند.

رئیس هیأت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: «جشن بزرگ چتری برای پرواز» با همکاری و مشارکت قرارگاه شهید لاجوردی، ستاد دیه، انجمن حمایت از زندانیان و هیأت ورزش زوذخانه‌ای و پهلوانی خراسان‌جنوبی برگزار شد.

شکری افزود: جواد قناعت استاندار خراسان‌جنوبی نیز در دیدار اعضای ستاد مردمی جشن بزرگ گلریزان مبلغ ۱۵۰ تومان را به این امر خداپسندانه اختصاص داد.

وی متذکر شد: خیرین محترم می‌توانند کماکان کمک‌های نقدی خود را به شماره کارت: *۰۰۵۳-۶۰۰۹-۰۸۱۰-۵۰۲۹* به نام قرارگاه شهید لاجوردی واریز نمایند.

 

۳۰۰ برنامه فرهنگی و دانش‌آموزی در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

۳۰۰ برنامه فرهنگی و دانش‌آموزی در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: بیش از ۳۰۰ برنامه شاخص عقیدتی، فرهنگی، هنری، تربیتی، آموزشی و ورزشی در کارگروه فرهنگیان و دانش‌آموزان ستاد دهه فجر پیش‌بینی شده است که در این استان اجرا می‌شود.

محمدعلی واقعی روز شنبه در نشست خبری برنامه‌های کارگروه فرهنگیان و دانش‌آموزان ستاد دهه فجر استان خراسان جنوبی افزود: برنامه‌های دهه فجر توسط تشکل‌های دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی، هلال احمر و انجمن اسلامی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: برنامه‌های دهه فجر در حدود ۲ هزار و ۶۰۰ آموزشگاه این استان با حضور ۱۴ هزار همکار فرهنگی و ۱۸۲ هزار دانش‌آموز انجام می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: برگزاری آیین گلبانگ انقلاب همزمان با سراسر کشور در مرکز استان میدان امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: غبارروبی مزار مطهر شهدا، برگزاری نشست‌های بصیرتی، اجرای سرودهای پاتوقی در میادین شهر، مسابقات قرآن، عترت و نماز، انشانویسی، وبلاگ‌نویسی، روزنامه دیواری، نقاشی، پیامک و دلنوشته مرتبط با فجر انقلاب اسلامی از جمله این برنامه‌ها است.

واقعی افزود: برگزاری مسابقات فوتبال و فوتسال دانش‌آموزی و فرهنگیان، تشکیل نمایشگاه دست‌ساخته‌ها و ابتکارات فرهنگیان و دانش‌آموزان و برگزاری همایش بزرگ مثل حاج قاسم از دیگر برنامه‌های دهه فجر ۱۴۰۰ در استان است.

وی گفت: برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری، استفاده از سرودهای پیروزی انقلاب، تولید محتوا در زمینه دهه فجر و شبکه شاد، تجلیل از خانواده‌های شهدای دانش‌آموز، اجرای مسابقات سرود و نقاشی همگانی و اختصاص موضوع انشا به عناوین فجر انقلاب نیز پیش‌بینی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اضافه کرد: اجلاسیه استانی نماز نیز هشتم اسفند همزمان با سالروز تاسیس نهاد مقدس امور تربیتی به میزبانی شهرستان طبس برگزار خواهد شد و در دهه فجر نیز پیش اجلاسیه‌های نماز در شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

وی گفت: برگزاری محافل مجازی انس با قرآن در مناطق و شهرستان‌ها، دوره‌های ختم قرآن در مدارس، گفتمان‌های دینی، جشن پیروزی انقلاب، استقرار میز خدمت در نماز جمعه شهرستان‌ها، جشنواره تولیدات رسانه‌ای، اجرای طرح راویان تمدن، پویش «نقش من در گام دوم» و اجرای برنامه توسط هیات دانش‌آموزی انصارالمهدی از جمله‌ برنامه‌هایی است که توسط کارگروه فرهنگیان و دانش‌آموزان ستاد دهه فجر استان پیش‌بینی شده است.

واقعی افزود: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، برگزاری همایش بزرگ «مثل حاج قاسم»، پیاده‌روی همکاران ستادی و برگزاری مسابقات ورزشی همکاران و دانش‌آموزان، تجلیل از فعالان حوزه تربیت بدنی، مسابقه کتابخوانی “ایران قوی ایران سربلند”، اجرای سرودهای پاتوقی و حضور پرشور فرهنگیان و دانش‌آموزان در مراسم ۲۲ بهمن از دیگر برنامه‌هاست.

وی در ادامه این نشست خبری با اشاره به واکسیناسیون دانش‌آموزان اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان ۶ تا ۱۲ سال و اغلب همکاران فرهنگی استان واکسیناسیون شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تاکنون هیچ دانش‌آموزی در این استان به دلیل ابتلا به کرونا، فوت نشده اما مبتلا داشته‌ایم همچنین ۱۴ نفر از همکاران شاغل آموزش و پرورش به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند.

وی در مورد کمبود فضاهای آموزشی در استان تصریح کرد: در مرکز استان ۸۲ واحد آموزشی دونوبت وجود دارد همچنین ۵۵۰ کلاس درس کمبود داریم.

در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی عنوان شد

بیشترین نرخ تولید گرد و غبار را خراسان‌جنوبی دارد/چالش پسماندها/۳-۲

بیشترین نرخ تولید گرد و غبار را خراسان‌جنوبی دارد/چالش پسماندها

معاون تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیشترین نرخ تولید گرد و غبار در کشور را در خراسان‌جنوبی داریم و در این راستا تداوم اعتبارات این حوزه ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن اکبری در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به چهار چالش اصلی محیط زیست اظهار کرد: یکی از مهمترین چالش‌ها محیط زیستی در خراسان‌جنوبی فرسایش تنوع ژنی است که به علت فعالیت انسانی و شکار بی رویه رخ داده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرکل سابق محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه استان ما نزدیک به ۳۰ درصد تنوع زیستی کشور را در خود جا داده است، ادامه‌داد: متأسفانه برخی از گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض قرار دارند.

حسن اکبری با اشاره به اینکه موضوع گرد و غبار و مشکل آب از دیگر چالش‌های اساسی است، اظهار کرد: تقریباً بیشترین نرخ تولید گرد و غبار در کشور را خراسان‌جنوبی داریم و در این راستا تداوم اعتبارات این حوزه ضرورت دارد.

پسماندها چهره بکر خراسان‌جنوبی را تحت تأثیر قرار داده است

وی با تأکید بر اینکه چالش دیگر خراسان جنوبی موضوع مدیریت پسماندها است که چهره زیبا و بکر استان را تحت تأثیر قرار داده است، بیان کرد: البته در کنار چالش‌ها باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان را نیز به خوبی بشناسیم

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توصیه ویژه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر این است که کارها را با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و با نگاه علمی به پیش ببریم تا محیط زیست کمترین آسیب را ببیند.

اکبری افزود: نگاه سیستم مدیریت جدید سازمان حفاظت محیط زیست کشور مانند نگاه خود دولت سیزدهم بر توجه به مشارکت مردم در حفظ محیط زیست، مردم‌داری، روحیه انقلابی و پاک دستی است.

تشکر از رسانه‌ها

وی با تقدیر از فعالیت و همکاری رسانه‌ها در سال‌های فعالیت در خراسان جنوبی گفت: رسانه‌ها بیش از حد انتظار با مجموعه محیط زیست خراسان‌جنوبی همکاری کردند و در موضوعاتی چون فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، بیان حساسیت‌ها و نقد سازنده ما را یاری کردند.

گفتنی است دکتر حسن اکبری آبان امسال با حکم معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی این سازمان منصوب شد و اسدالله حاتمی که ریاست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان‌های بیرجند و طبس را در سوابق مدیریتی دارد به عنوان سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی انتخاب شد.

خراسان جنوبی وارد پیک ششم کرونا شد

ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی ۴ برابر شد/۲-۳

موارد ابتلا به کرونا در ۸ روز اول بهمن نسبت‌ به نیمه دوم دی در خراسان جنوبی ۳۲۰ درصد افزایش‌ یافت.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت:موارد مثبت کرونا در تست های مولکولی و سریع  از ۱۶ تا ۳۰ دی ۸۰۸  مورد با متوسط روزانه ۵۴ مورد بود که در ۸ روز اول بهمن به هزار و ۸۱۵ مورد تست کووید مثبت با متوسط روزانه ۲۲۷  مورد رسید.

 

شریف‌زاده افزود: تعداد بیماران بستری تنفسی در بیمارستان ها هم در نیمه دوم دی هزار و ۲۷۳ مورد با متوسط روزانه ۸۵ مورد بود که در ۸ روز اول بهمن به ۶۰۱ مورد با متوسط روزانه ۷۵ نفر رسید که حکایت از کاهش یک درصدی دارد.

 

وی گفت: بیماران کرونا مثبت بستری در بیمارستان ها در نیمه دوم دی ۳۲۱ مورد با متوسط روزانه ۲۱ مورد بود که در در ۸ روز اول بهمن هم  ۱۷۰ مورد با متوسط روزانه ۲۱ مورد ثابت بود.

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی گفت:   ۸۴ مورد بستری در مراقبت های ویژه در نیمه دوم دی با متوسط ۵.۶ مورد، در ۸ روز اول بهمن به ۳۴ مورد با متوسط روزانه ۴ مورد یعنی ۴۰ درصد کاهش یافت.

 

شریف زاده افزود: همچنین در ۱۵ روز  نیمه دوم دی ۵ مورد مرگ با متوسط ۰.۳۳ مورد رخ داد که با افزایش ۹۰ درصدی در ۸ روز اول بهمن به  ۵ مورد مرگ با متوسط روزانه ۰.۶۳ رسید.

جاساز ۳۳۸ کیلو تریاک در کامیون/۴

مأموران انتظامی شهرستان نهبندان در بازرسی از یک کامیون ۳۳۸ کیلو و ۷۵۰ گرم تریاک کشف و ضبط کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی ایست و بازرسی”سهل آباد” شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و برای بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

سردار فرشید افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون، ۳۳۸ کیلو و ۷۵۰ گرم تریاک را که ماهرانه‌ جاساز شده بود ، کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران در این زمینه خودرو توقیف و یک متهم را بازداشت کردند که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

سردار فرشید افزود: شهروندان در صورت مشاهده افراد و یا خودرو‌های مشکوک بلافاصله با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس و یا به سامانه پیامکی ۱۱۰۵۶ اطلاع دهند.

تمدید آموزش غیر حضوری در فردوس/۲

با قرمز شدن شهرستان فردوس آموزش غیر حضوری در این شهرستان امروز شنبه نیز تمدید شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: به علت بالا گرفتن تب کرونا در شهرستان فردوس و قرمز شدن وضع کرونایی این شهرستان و به منظور صیانت از سلامت جسمی دانش آموزان و فرهنگیان ، آموزش غیر حضوری در این شهرستان امروز شنبه نیز غیرحضوری شد.

واقعی افزود: حضوری و غیرحضوری بودن کلاس‌های آموزشی پس از این تاریخ منوط به تصمیم ستاد ملی و یا استانی مبارزه با کرونا خواهد بود.

در آخرین رنگ بندی اعلام شده ستاد ملی مبارزه با کرونا،  شهرستان فردوس در وضع قرمز قرار دارد.

 

 

 

 

 

۱۸/۱۳ درصد دانش آموزان خراسان جنوبی اضافه وزن دارند/۷

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان گفت: طرح کوچ (طرح کنترل

۱۸/۱۳ درصد دانش آموزان خراسان جنوبی اضافه وزن دارند وزن و چاقی دانش آموزان) در سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ در کلیه مدارس سطح استان اجرا شد که از مجموع ۱۶۵۵۳۲ نفر دانش آموز، ۱۵۵۹۳۶ نفر در این طرح شرکت کرده و پوشش ۹۶ درصدی داشته است.

گلدانی مقدم افزود: در این طرح تعداد دانش آموزان خیلی لاغر استان ۳/۱۵ درصد؛ دانش آموزان لاغر ۸/۱۰ درصد، دانش آموزان با وزن طبیعی ۷۰/۶۲ درصد، دانش آموزان دارای اضافه وزن ۱۲/۲۲ درصد و دانش آموزان دچار چاقی ۵/۹۱ درصد بوده اند.

وی گفت: در مجموع تعداد دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی استان بر اساس این آمار ۱۸/۱۳ درصد بوده است.

اصلاح سبک زندگی غیر فعال به فعال دانش آموزان و اجرای طرح‌های مکمل یاری و تغذیه رایگان برای دانش آموزان از برنامه های آموزش و پرورش در این حوزه است.

 

 

 

ارزآوری ۹۸ میلیون دلاری صادرات کالا ازخراسان جنوبی/۲-۳

صادرات کالا از گمرکات بیرجند، مرز ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرز‌ی ماهیرود در ۱۰ ماه گذشته ۹۸ میلیون ۸۱ هزار و ۳۶۶ دلار ارزآوری داشت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیرکل گمرکات استان گفت: در این مدت ۷۶۸ هزار و ۴۲۹ تُن کالای تولیدی خراسانارزآوری ۹۸ میلیون دلاری صادرات کالا ازخراسان جنوبی جنوبی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود به خارج از کشور صادر شد.

رحیمی زاده افزود: کالا‌های تولیدی استان در این مدت به کشور‌های عراق، پاکستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴ درصد به لحاظ ارزشی و ۴۱ درصد به لحاظ وزنی کاهش داشته است.

مدیر کل گمرکات استان افزود: صیفی جات، سیمان، کاشی و سرامیک، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ بر، هیدروکربن سبک، گازوئیل، قیر، میلگرد و خرما از جمله کالا‌های صادراتی از گمرک خراسان جنوبی در این مدت بوده است.

وی همچنین از صادرات یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۷۱۱ تُن کالای تولیدی دیگر استان‌های کشور از گمرک ماهیرود خراسان جنوبی در ۱۰ ماه گذشته خبر داد و گفت: این کالا‌ها ۵۲۹ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۸۰ دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

مدیرکل گمرکات استان گفت: شیشه، مشتقات نفتی، کود، و ایزوگام از جمله کالا‌های تولیدی دیگر استان‌های کشور است که از گمرک خراسان جنوبی به خارج کشور صادر شد.

رحیمی زاده افزود: از ابتدای امسال ۲ هزار و ۵۲ تُن کالا به ارزش ۲۰ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۶۵۷ دلار نیز به خراسان جنوبی وارد شده است.

 

 

 

دستگیری ۶ سارق در خوسف/۴

مأموران انتظامی شهرستان خوسف ۶ نفر سارق دستگیر کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی خوسف گفت: با وقوع چند فقره سرقت اماکن دولتی در شهرستان خوسف، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

سرهنگ اکبری افزود: ماموران انتظامی شهرستان خوسف با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، ۶ سارق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه سارقان شناسایی شده را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

وی گفت: متهمان ابتدا در بازجویی‌های پلیسی منکر هر گونه جرم و اتهامی شدند، اما با روبه رو شدن شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشودند و به ۲ فقره سرقت اماکن دولتی اعتراف کردند.

سرهنگ اکبری با بیان این که سارقان دستگیر شده به همراه پرونده برای ت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند، افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، مراتب را بلافاصله با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس و یا به سامانه پیامکی ۱۱۰۵۶ اطلاع دهند.

 

 

شناسایی ۵۲۵ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۵۲۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۰۳۰شناسایی ۵۲۵ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۵۲۵ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده با بیان اینکه بیشترین آمار مبتلایان مربوط به شهرستان بیرجند با ۱۹۶ مبتلاست، افزود: در شهرستان بشرویه  نیز ۷ نفر، خوسف ۴ نفر، درمیان ۴ نفر، زیرکوه ۲۷ نفر، سرایان ۱۷ نفر، سربیشه ۱۰ نفر، طبس ۹۶ نفر، فردوس ۱۱۸ نفر، قاین ۳۹ نفر و نهبندان نیز ۷ نفر شناسایی شده است.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۹۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۹ نفر کرونا مثبت هستند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۱ نفر نامساعد است.

وی افزود: خوشبختانه مورد فوتی جدیدی گزارش نشده و تعداد جان باختگان این بیماری همچنان هزار و ۲۸۳ نفر باقی مانده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*