گزارش/ زنانه‌شدن مصرف سیگار؛ دودی که به چشم جهان می‌رود

سعید محمد: امارات با سوخت قاچاق ایران ۲۰ میلیارد دلار درآمد دارد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: می‌دانیم که سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد کشور امارات از بانکرینگ سوخت و در واقع خدماتی که به کشتی‌ها و شناورهای مختلف از منطقه خلیج فارس به سمت بندر فجیره می‌روند، به دست می‌آید و متاسفانه باید بگوییم که بخش عمده‌ای از سوختی که امارات برای بانکرینگ از آن استفاده می‌کند از ایران قاچاق و به سمت فجیره می‌رود.

انتقاد وزیر اقتصاد از ناهماهنگی میان ۲۵ دستگاه دولتی

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در بازدید از گمرک شهید رجایی و در پاسخ به پرسشی درباره عدم تخصیص منابع از سوی بانک‌ها به بازرگان‌ها و مشکلات گمرک شهید رجایی، گفت: گمرک به تنهایی بار نیمی از تجارت کشور را به دوش می‌کشد، اما دچار ضعف‌ها و مشکلات فراوانی است که همین موجب شده تولید کنندگان و تجار دچار خسارت فراوانی شوند. وزیر اقتصاد تشریح کرد: بخشی از مشکلات گمرک بر می‌گردد به نهادهای دولتی که در حوزه واردات کالاهای اساسی، زمان بندی به موقعی انجام نمی‌دهند که نسبت به آن باید دقت بیشتری داشته باشند تا شاهد چنین اتفاقاتی دیگر نباشیم. وی تصریح کرد: گمرک با ۲۵ دستگاه و سازمان دیگر کار می‌کند و ضعف در نهادهای دیگر همکار با گمرک، باعث اختلال در فرآیند کار گمرک شده و باعث شده که فرآیند ترخیص طولانی و هزینه بر شود. خاندوزی با اشاره به اینکه حل مشکلات هماهنگی نهادهای مرتبط به نفع گمرک کشور خواهد بود، گفت: در نتیجه هماهنگی، دستگاه‌های مرتبط با گمرک آن زمان و هزینه کمتر برای تجار و تولید کننده و در نهایت قیمت تمام شده کمتر برای مصرف کننده را شاهد خواهیم بود.

 

 

افزایش ۱۶۰۰ درصدی قیمت مسکن در ۱۰ سال اخیر

بررسی تحولات بازار مسکن تهران حاکی از آن است که طی ۱۰ سال اخیر قیمت مسکن حدود ۱۶۰۰ درصد افزایش یافته است. مطابق آمار منتشر شده بانک مرکزی طی آذرماه امسال متوسط قیمت مسکن در تهران به رشد ۱.۸ درصدی نسبت به ماه قبل از آن به ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان افزایش یافته است. در آبان‌ماه امسال متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های املاک ۳۲ میلیون تومان بود. متوسط قیمت آذر امسال در مقایسه با آذرماه سال ۹۹ با ۲۶ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان بالغ بر ۲۱.۱ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات صورت گرفته در آذرماه امسال نیز با رشد ۳۳.۸ درصدی نسبت به ماه قبل از آن به ۹۷۷۲ فقره رسید. این تعداد معاملات نسبت به معاملات سال ۹۹ با ۲۵۵۵ فقره ۲۸۲.۵ درصد افزایش یافته است. بررسی متوسط قیمت مسکن مناطق ۲۲گانه تهران طی یک دهه اخیر منتهی به آذر ۱۴۰۰ حکایت از افزایش ۱۵۹۴ درصدی دارد. در آذرماه سال ۱۳۹۰ متوسط قیمت مسکن یک میلیون و ۹۲۳ هزار تومان بود. در ماه مورد اشاره تعداد معاملات انجام شده ۱۲ هزار و ۴۳۹ فقره بود که نسبت به آذرماه امسال ۲۱.۴ درصد بیشتر است.

رئیس جمهور: فروش نفت به قدری افزایش داشته که دیگر نگرانی نداریم

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در توئیتی با تاکید براینکه پیگیری برای رفع تحریم‌ها دستور کار جدی دولت است، گفت: در دولت سیزدهم تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها موکول به مذاکرات نشده است.

آیت الله رئیسی در این توئیت نوشت: هر چند پیگیری برای رفع تحریم‌ها دستور کار جدی دولت است، اما در دولت سیزدهم تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها موکول به مذاکرات نشده است. رئیس جمهور افزود: امروز و در همین شرایط تحریم، فروش نفت ما به قدری افزایش داشته که دیگر نگرانی نداریم و درآمد حاصل از آن نیز در حال بازگشت به کشور است.

 

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت که پس از گذشت هشت سال، نرخ ازدواج جوانان در کشور مثبت شده است.

وحید یامین پور در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان مازندران با بیان اینکه بررسی آماری نشان می‌دهد که آمار ازدواج جوانان در ۶ ماهه نخست امسال در کشور روند صعودی داشته، افزود: باید با اتخاذ راهکاری درست و اصولی زمینه اشتغال و ازدواج جوانان را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه نرخ ازدواج جوانان در ۶ ماهه نخست امسال در مازندران از میانگین کشوری کمتر بوده است، بر ضرورت پیگیری علل این وضعیت تاکید کرد و گفت: رفع مشکلات فراروی جوانان بویژه در بخش ازدواج، مسکن و اشتغال نیازمند تعامل و همکاری بیشتر دستگاه‌های اجرایی ذیربط است.

یامین پور همچنین وضعیت طلاق در کشور را تشریح کرد و با اعلام این که نرخ طلاق در ۶ ماهه نخست امسال در کشور ۷.۳ دهم بود، افزود: نرخ طلاق در مازندران خیلی کمتر از میانگین کشور و ۲.۸ دهم بوده است.

وی از فعالیت ۴۵۰ مرکز مشاوره تخصصی قبل، حین و پس از ازدواج در کشور خبر داد و با بیان اینکه این مراکز در کاهش آمار طلاق و همچنین ترغیب و تشویق بیشتر جوانان به ازدواج نقش تاثیرگذاری دارند، گفت: از ابن تعداد، ۱۴ مرکز در مازندران فعال است.

معاون وزیر ورزش و جوانان، با بیان اینکه فرآیند صدور مجوز تاسیس مراکز مشاوره ازدواج در کشور تسهیل می‌شود، افزود: سازمان‌های مردم نهاد نیز که در این بخش مشغول فعالیت هستند بویژه حمایت می‌شوند.

یامین پور، گفت: افزایش سن ازدواج جوانان در کشور طی این سال‌ها، بیانگر این واقعیت مهم و اساسی است که سیاست‌های اجرا شده در این بخش نادرست بود و نتوانستیم در این بخش به موفقیت دست یابیم.

 

 

 

رئیسی در نمایشگاه توانمندی‌های ندسا: تحریم و تهدید مانع پیشرفت نیست/ امروز خیال مردم از امنیت کشور راحت است

رئیس جمهور در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه امروز خیال مردم ازامنیت کشور در بخش‌های مختلف آسوده است، گفت: این نمایشگاه اثبات کرد که تحریم و تهدید مانع پیشرفت نیست.

رئیسی در نمایشگاه توانمندی‌های ندسا: تحریم و تهدید مانع پیشرفت نیست/ امروز خیال مردم از امنیت کشور راحت است

به گزارش  نیروی دریایی سپاه، آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح روز جمعه در ادامه سفر خود به استان هرمزگان در بازدید از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه یکم دریایی، ضمن تقدیر و تشکر از فرماندهان و پرسنل این یگان، اظهار کرد: این نمایشگاه اثبات کرد که تحریم و تهدید مانع پیشرفت نیست.

وی گفت: اقدامات شما به بهترین شکل جلوه «ما می‌توانیم» است. آنچه در این نمایشگاه دیده شد نماد توانایی و اقتدار برای سپاه پاسداران و کشور است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه حجم محدودیت و تحریم‌های نظامی و هسته‌ای در هیچ صنعت دیگری وجود ندارد، اظهار داشت: اما علی‌رغم این تحریم‌ها بیشترین پیشرفت را در این حوزه داشته‌ایم.

رئیسی با اشاره به اراده قوی و توانمندی در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، افزود: تا وقتی این روحیه انقلابی و بسیجی باشد، دشمن هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. آنچه امروز به کشور قدرت داده اراده پولادین است.

وی تصریح کرد: امروز مردم خیالشان از امنیت کشور در بخش‌های مختلف آسوده است زیرا هیچ حرکتی از چشم دلاوران نیروهای مسلح پوشیده نیست.

‌رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این احساس امنیت به دلیل اقتدار سپاه، ارتش و بسیج است. ارتش و سپاه در دل مردم جای دارند و ارتباط مردم با نیروهای مسلح بسیار نزدیک است.

آیت الله رئیسی در این بازدید از آخرین دستاوردها و توانمندی های نیروی دریایی سپاه در یک سال و نیم اخیر شامل یگان پهپادی، سامانه‌های موشکی، سامانه‌های جنگال، شناورهای راکت‌انداز، موشک‌انداز و اژدرافکن، تجهیزات زیرسطحی، ناوچه‌های موشک‌انداز، شناورهای رزمی تندرو و قایق های پرنده اطلاع یافته و از نزدیک در جریان پیشرفت‌های نیروی دریایی سپاه که تماما به دست متخصصان داخلی انجام شده، قرار گرفت.

 

فاش شدن یک فساد جدید؛

تخلیه بار کانتینر‌های ترانزیتی در داخل کشور

گزارشگران فساد از کشفی جدید در گمرک خبر دادند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده ده‌ها کانتینر لوازم آرایشی که باید از گمرک بازرگان به گمرک باشماق ترانزیت و از کشور خارج می‌شد در تهران تخلیه و در گمرک باشماق به صورت صوری وصول آن اعلام شده است.

این فساد در گمرک وقتی کشف شد که پلیس یک کامیون حامل کالای قاچاق را کشف می‌کند.

 

 

دیگر نگرانی از بابت فروش نفت نداریم

رئیس جمهور تاکید کرد:در همین شرایط تحریم، فروش نفت ما به قدری افزایش داشته که دیگر نگرانی نداریم و درآمد حاصل از آن نیز در حال بازگشت به کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در توئیتی نوشت: هر چند پیگیری برای رفع تحریم‌ها دستور کار جدی دولت است، اما در دولت سیزدهم تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها موکول به مذاکرات نشده است.

رئیسی ادامه داد: امروز و در همین شرایط تحریم، فروش نفت ما به قدری افزایش داشته که دیگر نگرانی نداریم و درآمد حاصل از آن نیز در حال بازگشت به کشور است.

 

 

 

 

سیدبندی لیگ قهرمانان آسیا مشخص شد/خبری از استقلال و پرسپولیس نیست

سیدبندی لیگ قهرمانان آسیا مشخص شد/خبری از استقلال و پرسپولیس نیست

کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت رسمی سیدبندی لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ آسیا را اعلام کرد که در این سیدبندی خبری از استقلال و پرسپولیس نیست.

 سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز جمعه به صورت رسمی سیدبندی لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ آسیا را اعلام کرد که بر این اساس فولاد خوزستان در سید یک و سپاهان اصفهان در سید دوم این رقابت‌ها قرار گرفته‌اند.

بر خلاف اخباری که از احتمال بازگشت پرسپولیس و استقلال به لیگ قهرمانان آسیا و احتمال تغییر رای AFC منتشر شده بود، در خبر سایت کنفدراسیون آسیا نامی از استقلال و پرسپولیس نیامده است تا حذف این دو تیم هم حالت رسمی به خود بگیرد.

وزیر ورزش و جوانان ایران روز گذشته از شکایت به دادگاه عالی ورزش در پی حذف استقلال و پرسپولیس خبر داده بود اما به نظر می‌رسد اندک امیدهای باقیمانده برای بازگشت سرخابی‌ها به آسیا هم بی نتیجه مانده است.

 

 

 

رتبه‌بندی جهانی پاسپورت‌ها در آغاز سال ۲۰۲۲ درحالی اعلام شد که آزادی سفر برای شهروندان کشورهای ثروتمند بیشتر شده، اما سویه اُمیکرون نوعی «آپارتاید سفر» را علیه کشورهای عمدتا آفریقایی راه انداخته است.

                                                   قوی‌ترین پاسپورت دنیا و رتبه ایران در سال ۲۰۲۲                                       به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، شرکت مشاوره جهانی شهروندی و اقامت Henley & Partners گزارش فصلی خود از رتبه‌بندی پاسپورت‌ها در آغاز سال ۲۰۲۲ را منتشر کرد. پایه این ارزش‌گذاری، اطلاعات محرمانه و انحصاری انجمن بین‌المللی حمل و نقل جهانی (یاتا) است که مشخص می‌کند چه تعداد از ۲۷۷ نقطه سرزمینی برای ۱۹۹ پاسپورت (گذرنامه) در دسترس قرار گرفته‌اند. جایگاه گذرنامه‌ها نیز براساس شاخص‌هایی چون نیاز نداشتن به ویزا هنگام سفر، امکان دریافت ویزا در فرودگاه و مرزها و همچنین، فرایند و مدت زمان انتظار برای دریافت ویزا تعیین شده است.

قوی‌ترین پاسپورت‌های ۲۰۲۲

سی‌ان‌ان براساس نخستین گزارشی که شرکت «هنلی» در سال ۲۰۲۲ منتشر کرده‌ به این نتیجه‌گیری رسیده است که شکاف عمیقی در آزادی سفر بین کشورهای شمالی و جنوبی کره زمین وجود دارد. همچنین محدودیت‌های کرونا، بزرگترین مانع سفر را در تاریخ ۱۶ سال بررسی این شاخص و رتبه‌بندی پاسپورت‌ها ایجاد کرده است. با این وجود، در رتبه‌بندی و ارزش‌گذری اعتبار پاسپورت‌ها به این محدودیتِ موقتی توجه نشده است و بر پایه شاخص دسترسی آزاد کشورها، این نتیجه اعلام شد که شهروندان ژاپنی و سنگاپوری همانند سال‌های گذشته، مطلوب‌ترین گذرنامه را در اختیار دارند و می‌توانند بدون ویزا به ۱۹۲ مقصد سفر کنند. ضعیف‌ترین پاسپورت نیز مانند سال‌های گذشته متعلق به افغانستان است و شهروندان این کشور فقط به ۲۶ کشور دسترسی بدون ویزا دارند.

اما بررسی وضعیت سایر کشورها نشان می‌دهد کشورهای اتحادیه اروپا طبق معمول در صدر جدول قرار دارند. براساس رتبه‌بندی ابتدای سال ۲۰۲۲ شرکت «هنلی»، کره جنوبی با آلمان در رتبه دوم (با امتیاز سفر به ۱۹۰ مقصد) و فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا (با امتیاز سفر به ۱۸۹ مقصد) مشترکا در رتبه سوم قرار دارند.

فرانسه، هلند و سوئد با یک پله صعود، به اتریش و دانمارک در جایگاه چهارم (با امتیاز سفر به ۱۸۸ مقصد) پیوسته‌اند. ایرلند و پرتغال با امتیاز دسترسی به ۱۸۷ مقصد، در رده پنجم قرار دارند.

ایالات متحده و بریتانیا که در سال ۲۰۱۴ رتبه اول را مشترک در اختیار داشتند، اکنون در کنار چهار کشورِ سوئیس، نروژ، بلژیک و نیوزیلند که از سیاست بی‌طرفی پیروی می‌کنند، در رتبه ششم این فهرست قرار گرفته‌اند. شهروندان این کشورها به ۱۸۶ کشور دسترسی بدون ویزا دارند.

رتبه هفتم مطلب‌ترین پاسپورت‌ها نیز مشترکا به دو کشور مهاجرپذیر استرالیا و کانادا و جمهوری چک، یونان و مالت رسیده است که شهروندان این پنج کشور امتیاز دسترسی بدون ویزا به ۱۸۵ کشور را دارند.

کشورهای اروپای شرقی نیز جایگاه‌های بعدی ۱۰ پاسپورت برتر ابتدای سال ۲۰۲۲ را تصاحب کرده‌اند؛ مجارستان و لهستان (با امتیاز سفر بدون ویزا به ۱۸۳ مقصد) به رتبه هشتم صعود کرده‌اند. لیتوانی و اسلواکی (با امتیاز سفر بدون ویزا به ۱۸۲ مقصد) رتبه نهم مطلوب‌ترین پاسپورت‌ها را به‌دست آورده‌اند و استونی، لتونی و اسلوونی نیز (با امتیاز سفر به ۱۸۱ مقصد) در جایگاه دهم قرار گرفته‌اند.

پاسپورت‌های ضعیف و رتبه ایران

اما بدترین پاسپورت‌ها به کشورهایی تعلق دارد که شهروندان آن‌ها حق دسترسی به کمتر از ۴۰ کشور را دارند؛ افغانستان با حق سفر بدون ویزا به ۲۶ مقصد در رتبه ۱۱۱ و انتهای این فهرست قرار گرفته و همانند سال‌های گذشته ضعیف‌ترین پاسپورت را دارد. گذرنامه عراق نیز رتبه ۱۱۰ این جدول را به‌دست آورده، ‌ درحالی‌که شهروندان آن امکان سفر بدون ویزا به ۲۸ مقصد را دارند.

سوریه (۲۹ مقصد بدون ویزا)، پاکستان (۳۱ مقصد)، یمن (۳۳ مقصد)، سومالی (۳۴ مقصد)، نپال و فلسطین (۳۷ مقصد) و کره شمالی (۳۹ مقصد) به ترتیب رتبه‌های انتهایی این فهرست و بعد از افغانستان و عراق را به خود اختصاص داده‌اند.

اما گذرنامه ایران مشترک با کنگو با امتیاز سفر بدون ویزا به ۴۲ کشور جایگاه ۱۰۱ جدول رتبه‌بندی پاسپورت‌ها در ابتدای سال ۲۰۲۲ را به‌دست آورده‌ است. جایگاه کنونی ایران مشابه سال ۲۰۲۰ است. ایران در نیمه اول سال ۲۰۲۱ رتبه ۹۹ را داشت. هرچند در این سال‌ها تغییر چندانی در وضعیت دسترسی یا سفر با گذرنامه ایرانی به کشورهای بیشتر ایجاد نشده است.

درحال حاضر و بدون درنظر گرفتن محدودیت‌های کرونا، با گذرنامه ایرانی می‌توان به جمهوری آذربایجان، قطر، لبنان، ترکیه، ارمنستان، گرجستان، عمان، سوریه، سریلانکا، مالدیو، ماکائو، کامبوج، مالزی، نپال، تیمور شرقی یا لسته از مستعمره‌های اندونزی، اکوادور، بولیوی، ونزوئلا، جزایر کوک، میکرونزی، نیووی، جزایر پالائو، ساموآ، تووالو، دومینیکا، هاییتی، جزایر کیپ‌ورد، جزایر کومورس، گینه بیسائو، کنیا، ماداگاسکار، موریتانی، موزامبیک، روآندا، سنگال، سیشل، سیرالئون، سومالی، تانزانیا، توگو، اوگاندا و زیمبابوه بدون روادید و یا از طریق ویزای فرودگاهی سفر کرد. هرچند بسیاری از این کشورها مقصد سفر ایرانی‌ها نبوده و پرواز مستقیم به آن‌ها وجود ندارد و امکان دسترسی نیز بسیار محدود و سخت بوده است.

معتبرترین پاسپورت خاورمیانه

اما در خاورمیانه، معتبرترین پاسپورت همچنان به امارات عربی متحده تعلق دارد. گذرنامه امارات با امتیاز سفر به ۱۷۵ کشور جایگاه پانزدهم جدول رتبه‌بندی ابتدای سال ۲۰۲۲ را به‌دست آورده است. امارات که در سال ۲۰۱۹ در جایگاه بیستم ایستاده بود، این پرش رتبه‌ای را مرهون سیاست آزادسازی مرزها برای کشورهای بیشتر است.

گذرنامه ترکیه نیز که مهاجرت ایرانی‌ها به آن در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ سه برابر شده و بر اساس اعلام سازمان آمار این کشور، ایرانی‌ها در پاییز سال ۱۴۰۰ صدرنشین خریداران خارجی مسکن در این کشور بوده‌اند، رتبه ۵۰ پاسپورت‌های معتبر ابتدای سال ۲۰۲۲ را به‌دست آورده است. شهروندان ترکیه با گذرنامه این کشور می‌توانند به ۱۱۰ کشور بدون ویزا و یا با ویزای فرودگاهی سفر کنند.

شکاف آزادی سفر بیشتر شد

با وجود این رتبه‌بندی، اما ظهور سویه اُمیکرون، شکاف فزاینده‌ای در جابه‌جایی‌های بین‌المللی بین شهروندان کشورهای ثروتمندتر و فقیر ایجاد کرده است؛ چرا که محدودیت‌های سختگیرانه‌ای علیه کشورهای عمدتاً آفریقایی اعمال شده است، به گونه‌ای که آنتونیو گوترش ـ دبیرکل سازمان ملل متحد ـ آن‌ را به «آپارتاید سفر» توصیف می‌کند. بسیاری معتقدند کشورهای ثروتمند و تولیدکننده واکسن با محدودیتی که در دسترسی کشورهای آفریقایی ایجاد کرده‌اند عامل چنین وضعی هستند.

با این حال، شرکت «هنلی» به استناد داده‌هایش معتقد است: جدا از بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، سطح کلی آزادی سفر در چند دهه اخیر بیشتر شده است، ‌ مثلا براساس شاخص سال ۲۰۰۶ برای یک فرد سفر به ۵۷ کشور بدون ویزا به طور میانگین امکان‌پذیر بود، اما امروز این تعداد تقریباً دوبرابر شده است. اگرچه، شهروندان اروپا، آمریکای شمالی و کشورهای ثروتمند آسیایی از این آزادی بیشتر از سایرین برخوردارند.

به جز «هنلی» که در سال دو مرتبه پاسپورت‌ها را اعتبارسنجی می‌کند، شاخص‌های دیگری برای رتبه‌بندی و ارزش‌گذاری گذرنامه‌ها وجود دارد، مثلا شاخص پاسپورت «آرتون کاپیتال» که گذرنامه‌های ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد و شش منطقه دیگر همچون تایوان، ماکائو، هنگ‌کنگ، کوزوو، سرزمین فلسطین و واتیکان را درنظر می‌گیرد. بر این اساس، امارات با امتیاز سفر به ۱۶۰ کشور، معتبرترین و مطلوب‌ترین پاسپورت را دارد.

 

 

 

زنانه‌شدن مصرف سیگار؛ دودی که به چشم جهان می‌رود

زنانه‌شدن مصرف سیگار؛ دودی که به چشم جهان می‌رود

تهران- ایرنا- کارشناسان اجتماعی از سیگار به عنوان دروازه‌ای برای ورود به دیگر آسیب‌های اجتماعی نام می‌برند؛ اما اکنون این «ناهنجاری اجتماعی یا آنومی» پس از عبور از مردان به سرعت به جمعیت زنان رسیده و زنگ خطر را برای سلامت نسل‌های آتی در جهان به صدا درآورده است.

۸ میلیون نفر قربانی سیگار در جهان
چندین دهه است که سیگار برای سلامتی انسان ماده‌ای مضر شناخته شده و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی سیگار یکی از انواع مواد مخدر و اعتیادآور است. براین اساس اعتیاد به نیکوتین به اندازه هروئین خطرناک و وابستگی به آن پیش‌رونده بوده اما تاکنون آگاهی مردم از خطرهای آن، سبب قطع مصرف آن نشده است.

علاوه براین شاهدیم که سن استعمال سیگار در حال کاهش است، به‌گونه‌ای که طبق گفته «محمدرضا مسجدی» دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، سن استعمال سیگار به ۱۲ سال رسیده و نزدیک به ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان و کمتر از ۳ درصد زنان سیگاری هستند؛ اما اگر به دانش‌آموزان و دانشجویان دختر برسیم ارقام نشان می‌دهد تا ۳۵ درصد دختران تجربه مصرف قلیان دارند که اگر از این تعداد ۵ درصد به دام دخانیات بیفتند، ارقام وحشتناک خواهد شد.
علاوه بر این در اطلس جهانی دخانیات، فقط در سال ۲۰۲۰ دلیل مرگ بیش از ۸ میلیون نفر انسان، دخانیات بوده است که از این تعداد بیش از ۱.۵ میلیون نفر زن بودند. زنان چه خود مصرف­‌کننده باشند و یا در معرض دود تحمیلی دیگران قرار گیرند، بزرگ‌ترین قربانیان این صنعت پرسود هستند.

طبق گزارش جنسیتی سازمان بهداشت جهانی در مورد سیگار در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰۰ میلیون نفر از یک میلیارد نفر سیگاری در جهان را زنان تشکیل می‌دهند.مرگ سالانه ۱.۵ میلیون نفر زن در اثر مصرف سیگار
طبق گزارش جنسیتی سازمان بهداشت جهانی در مورد سیگار در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰۰ میلیون نفر از یک میلیارد سیگاری در جهان را زنان تشکیل می‌دهند و نکته حائز اهمیت اینکه صنعت تنباکو در جهان با توجه به اینکه بازار خود را در میان مردان پیدا کرده با تغییر مسیر برای افزایش وسعت بازار خود، زنان را به شدت هدف قرار داده است. اکنون سیگارهایی فقط برای مصرف زنان به بازارهای جهانی گسیل شده است.

برخی از شرکت‌های تولیدکننده سیگار در دنیا ، سیگارهایی را به بازار عرضه کرده‌اند که مدعی هستند مختص زنان است. شرکت «رینولدز» برند «کمل» را معرفی کرده و برخی برندهای دیگر مانند «ویرجینیا اسلیمز، ایو، میستی و کاپری» به بازار مصرف عرضه شده و این شرکت‌ها در تبلیغات خود مدعی‌اند که این سیگارها ویژه بانوان در همه سنین است و به آنها کمتر آسیب می‌زند.

این شرکت‌های صنعتی تولیدکننده تنباکو شعار دروغین «این چیزی برای خانم‌هاست» را روی پاکت برندهای سیگار خود چاپ کرده‌اند.«IT IS A WOMAN THING»
اما نکته مهم این است که جمعیت رو به افزایش زنان سیگاری در جهان سبب شده جلوگیری از شیوع جهانی(اپیدمی) سیگارکشیدن در میان زنان، بخش مهمی از هر استراتژی کنترل دخانیات در کشورهای مختلف به‌ویژه توسعه یافته باشد.
این درحالی است که براساس گزارش‌های پزشکی، مصرف دخانیات آثار متفاوتی بر جسم زنان و مردان دارد و زنان به دلایل مختلف آسیب‌پذیری بیشتری در این زمینه دارند.

گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد از بیش از ۵ میلیون نفری که سالیانه جان خود را در اثر استعمال سیگار از دست می‌دهند ۱.۵ میلیون نفر زن هستند که ۷۵ درصد آنها در کشورهای کم‌ یا متوسط درآمد زندگی می‌کنند.
کارشناسان این سازمان معتقدند اگر کشورها توجه نکنند، تا سال ۲۰۳۰ سیگارکشیدن می‌تواند عامل مرگ دست‌کم ۸ میلیون نفر در سال باشد که ۲.۵ میلیون نفر از آنها را زنان تشکیل می‌دهند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود ۱.۵ میلیون زن در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.بنابراین با توجه به آمارها می‌توان به این نتیجه رسید که حرکت به سمت زنانه شدن مصرف سیگار در جهان بزودی رخ خواهد داد. اگر زمانی سیگارکشیدن برای زنان امری زشت و قبیح تلقی می‌شد در دوران معاصر سیگار کشیدن معناهای دیگری همچون نماد روشنفکری، جذابیت، قدرت و مواردی از این دست یافته که گویی متفاوت و حتی متضاد با ارزش‌های سنتی است.
برای مثال در رابطه با علل استعمال سیگار، «علی اصغر سعیدی» و همکارانش در سال ۱۳۸۹ در تحقیقی با عنوان عوامل «جامعه شناختی موثر بر مصرف سیگار توسط زنان و دختران شهر تهران» به این نتیجه رسیدند که ۶ متغیر «واکنش اجتماعی، عاملیت، هنجارشکنی، رهایی از فشار عصبی، سیگاری بودن همسر و ریسک» به طور همزمان بر مصرف پنهانی سیگار موثرند و تعداد سیگار مصرفی همزمان با واکنش شرمنده‌ساز و سنت‌گرایی در ارتباط است.

در تحقیقی دیگر که توسط «محمد اسکندری‌نصب» و همکارانش در سال ۱۳۹۹ با عنوان «عوامل فرهنگی موثر بر گرایش زنان به استعمال قلیان در تفرجگاه‌های شمال تهران» انجام شده، نتایج نشان می‌دهد میان احساس محرومیت نسبی و فرایند روی آوردن به مصرف قلیان با متغیر وابسته گرایش به قلیان، به میزان ۹۰ درصد ارتباط معنادار است. همچنین، رابطه دو متغیر شیوه گذران اوقات فراغت و مصرف فرهنگی، نگرش‌ها نسبت به قلیان با متغیر وابسته گرایش به قلیان، در سطح ۹۵ درصد معنادار است.

اهمیت توجه به جنسیت و ارتباط آن با استعمال سیگار زنان آن‌گونه است که سازمان جهانی بهداشت، توصیه کرده باید در مورد علل شروع مصرف دخانیات به تأثیر جنسیت توجه کرد؛ زیرا مصرف دخانیات یک رفتار مرتبط با جنس است. به این معنا که زنان برای شروع مصرف دخانیات ممکن است دلایلی متفاوت از مردان داشته باشند؛ بنابراین درک عواملی که برای شروع و تداوم دخانیات مؤثرند، می­‌تواند دستورالعمل‌های کنترل دخانیات را به حالت بهینه درآورد.
همچنین باید به پیامدهای استعمال سیگار توسط زنان نیز اشاره کرد؛ به این معنا که زنان علاوه بر خطرهای عمومی مصرف دخانیات، در معرض خطر عوامل خاص جنس خود از نظر مصرف دخانیات نیز قرار دارند و این امر اهمیت موضوع را مضاعف می‌کند و از همین رو لازم است برنامه‌ریزان و سیاست‌گذارن نسبت به این موضوع حساسیت لازم را نشان داده و از وقوع آسیب‌های جبران ناپذیر آن جلوگیری کنند.

زنان چه خود مصرف­‌کننده دخانیات باشند و یا در معرض دود تحمیلی دیگران قرار گیرند، بزرگ‌ترین قربانیان این صنعت پرسود هستند.سیگار دروازه ورود به آسیب‌ها و جرایم اجتماعی
«سیدحسن موسوی‌چلک» رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، درباره سیگار و تاثیرات آن به پژوهشگر ایرنا می‌گوید: یکی از موضوع‌هایی که تقریبا در سه دهه اخیر در کشور ما موضوعیت پیدا کرده، آسیب‌های اجتماعی است. با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی مرز جنسیتی نمی‌شناسد، به طور طبیعی زنان و دختران هم از جمله گروه‌هایی هستند که درگیر این نوع آسیب‌ها می‌شوند. حال این آسیب‌ها می‌تواند به اشکال و انواع مختلف باشند که از جمله این موارد سیگارکشیدن است.

وی اظهار می‌کند: چند سال پیش، یادداشت‌هایی با عناوین «سیگار دروازه ورود به آسیب‌های اجتماعی و جرایم» و «آسیب‌های اجتماعی زنان را جدی تر بگیرید»، نوشته بودم که در آن به اهمیت سیگار کشیدن و تاثیرات آن در جامعه اشاره شده بود. در واقع مساله سیگارکشیدن از گذشته بوده و ابتدا از اتاق‌های خواب و پستوها شروع و بعدها به ماشین‌ها، پارک‌ها و خیابان‌ها هم کشیده شد. یعنی از یک حالت پنهانی کاملا به حالت آشکارا و علنی درآمده است.

زنان برای شروع مصرف دخانیات ممکن است دلایلی متفاوت از مردان داشته باشند؛ بنابراین درک عواملی که برای شروع و تداوم دخانیات مؤثرند، می­‌تواند دستورالعمل‌های کنترل دخانیات را به حالت بهینه درآورد.«اکرم سهرابی» روانشناس نیز در این خصوص به پژوهشگر ایرنا می‌گوید: مصرف دخانیات به عنوان یکی از عوامل خطر، افزایش‌دهنده بیماری‌ها در دنیا به‌ویژه در ارتباط با بیماری‌های مزمن و غیرواگیری مانند بیماری‌های تنفسی و سرطان، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی است. مصرف سیگار یکی از زیرمجموعه‌های اعتیاد به مواد مخدر و یکی از مشکلات عمده اجتماعی است که سلامت جسمی و روانی و سلامت جامعه را از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: براساس پژوهش‌های انجام شده در جامعه می‌توان گفت سیگار دروازه سوءمصرف مواد مخدر محسوب می‌شود. استعمال سیگار در بین جوانان و نوجوانان شایع است و سن شروع در جوامع مختلف در حال کاهش است.

زنگ‌ خطر عادی‌سازی سیگاری شدن زنان
موسوی‌چلک درباره دلایل سیگار کشیدن بانوان می‌گوید: سیگار کشیدن به دلایل مختلفی می‌تواند انجام شود که از جمله آن، اموری مثل ابراز وجود، سرگرمی، کنجکاوی، ژست و تسکین است. همچنین استعمال سیگار می‌تواند به دلیل رقابت با مردان یا بیماری‌ها و مشکلات متعدد، زمینه‌های خانوادگی، ارتباط با دوستان و… انجام شود.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران می‌گوید: اعتقاد من این است که بیشترین نقش را دوستان دارند. چه در گذشته و چه اکنون، چه در میان مردان و چه در میان زنان این امر موضوعیت دارد، اما آنچه مشهود است پایین آمدن سن سیگار کشیدن است. آماری که انجمن دخانیات در هفته مربوطه اعلام می‌کند، این نگرانی را نشان می دهد و نگرانی مهمتر اینکه این موضوع هم در محیط خانواده و هم در جامعه عادی‌سازی می‌شود.

دخانیات به عنوان یکی از عوامل خطر افزایش‌دهنده بیماری‌ها در دنیا به‌ویژه در ارتباط با بیماری‌های مزمن و غیرواگیری مانند بیماری‌های تنفسی و سرطان، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی شناخته شده است.وی ادامه می‌دهد: به نظر من عادی‌سازی در مردان و زنان می‌تواند خطرناک باشد و فرقی ندارد. سیگار کشیدن در مردان به دلایل مختلفی سابقه طولانی‌تری دارد و جامعه با استعمال سیگار مردان چندان مشکلی ندارد، اما در مورد استعمال سیگار توسط زنان، پیش از این حساسیت‌ها بیشتر بود؛ اما امروزه این حساسیت‌ها به طور کامل از بین رفته و دیگر سیگار کشیدن در میان مردان و زنان قبح گذشته را ندارد.

وی می‌گوید: اعتقاد من به عنوان کسی که چندین سال در این حوزه کار کرده این است که فرد سیگاری، راحت‌تر تریاک، الکل و … را می‌پذیرد. در واقع ممکن است درخواست‌های دیگر را نسبت به کسی‌که استعمال سیگار ندارد، راحت‌تر قبول کند و به‌ همین دلیل است که می‌گویم سیگار می‌تواند دروازه ورود به برخی آسیب‌های اجتماعی و زنگ خطری برای آن باشد.

سهرابی نیز در این خصوص می‌گوید: مصرف سیگار در دختران و زنان جوانان دلایل متعددی اعم از عوامل محیطی، فرهنگی و روان‌شناختی دارد که از آن جمله خانوده، دوست و محیط است. زیرا فرد به تنهایی نمی‌تواند گرایش را بالا ببرد.

وی ادامه می‌دهد: باور اشتباه در مورد افراد سیگاری مبنی بر اینکه دوستان بیشتری دارند و از طریق سیگارکشیدن جذابیت بیشتری در مقایسه با دیگران دارند، سبب می‌شود افراد غیرسیگاری هم برای دست یافتن به این اهداف به سیگار کشیدن روی آورند و از این رو استعمال سیگار به یک عادت روزمره تبدیل می‌شود. همچنین عوامل روان‌شناختی هم وجود دارد اعم از اعتیاد پدر یا سرپرست خانوار یا الگوی مصرف سیگار در هر دو والد یا یکی از والدین که به صورت آشکار و یا پنهان بر رفتار مصرف سیگار افراد تاثیر می‌گذارد.

زنان علاوه بر خطرهای عمومی مصرف دخانیات، در معرض خطر عوامل خاص جنس خود از نظر مصرف دخانیات نیز قرار دارند و این امر اهمیت موضوع را مضاعف می‌کند و از همین رو لازم است برنامه‌ریزان و سیاست‌گذارن نسبت به این موضوع حساسیت لازم را نشان داده و از وقوع آسیب‌های جبران‌ناپذیر آن جلوگیری کنند.این روانشناس اظهار می‌کند: رها شدن دختران و نابرابری جنسیتی در جامعه و خانواده و همچنین شیوه جامعه‌پذیری جنسیتی و خشونت‌های خانوادگی زمینه‌ساز تنش‌ها و درگیری‌های روحی و روانی می‌شوند که فرد برای تسکین آن‌ها به سمت مصرف سیگار و حتی مواد مخدر روی می‌آورد.

سهرابی معتقد است: علاوه بر این، موارد ازدواج ناموفق، ازدواج زودهنگام، تنهایی، نداشتن مهارت‌های زندگی، ناآگاهی و عزت نفس پایین نیز در روی آوری افراد به مصرف سیگار نقش دارد. هر چند زنان و دختران باید از این موضوع آگاه باشند که استعمال سیگار و دخانیات اگرچه ممکن برای موقت می‌تواند زمینه آرامش را فراهم می‌کند، اما در طولانی مدت آسیب‌های جبران ناپذیری را برای آنها به همراه خواهد داشت.

پیامدهای مضاعف مصرف سیگار در بانوان
سهرابی به پیامدهای مصرف سیگار در زنان اشاره کرده و می‌گوید: دخانیات به عنوان یکی از عوامل خطر افزایش‌دهنده بیماری‌ها در دنیا به‌ویژه در ارتباط با بیماری‌های مزمن و غیرواگیری مانند بیماری‌های تنفسی و سرطان، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی شناخته شده است.
وی ادامه داد: اختلال در چرخه قاعدگی، اختلال در باروری، حاملگی خارج رحمی به دلیل مصرف سیگار، یائسگی زودهنگام، سرطان دهانه رحم و سرطان پستان، همه از پیامدهای مصرف سیگار است. همچنین نتایج بسیاری از تحقیقات تائیدکننده این علایم و نشانه‌ها در افراد سیگاری و غیرسیگاری است.

راهکار چیست؟
موسوی‌چلک در مورد راهکارها می‌گوید: خیلی سخت است که بگوییم تنها یک راهکار وجود دارد. اگر بگوییم افرادی که سیگار می‌کشند، آگاه نیستند، درست نیست. بسیاری از کسانی‌که بیماری‌های ریوی را درمان می‌کنند هم خودشان سیگار مصرف می‌کنند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران ادامه می‌دهد: به نظرم در رابطه با سیگار به‌اندازه کافی آگاهی داده شده است و کسی از عوارض آن بی‌اطلاع نیست. در واقع سیگار به بخشی از سبک زندگی افراد دارد تبدیل می‌شود؛ ضمن اینکه تولید و فروش سیگار هم یک اقتصاد قوی دارد؛ به همین دلیل است که گاه می‌بینیم شکلش را تغییر می‌دهند؛ خلاقیت‌های مختلف در این زمینه را بکار می‌گیرند تا سیگار جذابیت خود را داشته باشد زیرا اقتصاد سیگار یک اقتصاد قابل توجهی در کشور است اما اولویت اول، پیشگیری است. اطلاع‌رسانی مستمر، بسیار می‌تواند در پیشگیری و جلوگیری از اقدام برخی از افراد موثر باشد.

موسوی‌چلک اظهار می‌کند: بدون شک فضای خانواده در روی‌آوری و یا عدم گرایش افراد به آسیب‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد. فضای صمیمی خانواده می‌تواند با شرمنده‌سازی افراد زمینه‌های ادغام و جلوگیری آنها از ورود به  آسیب‌های مختلف از جمله سیگارکشدن را فراهم سازد. بنابراین محیط خانواده بسیار مهم و اساسی است و همواره باید مورد توجه مادران و پدران، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان قرار داشته باشد.

سهرابی نیز به راهکارهای روان‌شناختی حول این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه بانوان به دلیل ساختار شخصیتی و فیزیولوژیکی در اثر مصرف سیگار دچار آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شوند، ضروری است زنان، خانواده، مدارس، معلمان و دولت توجه خاصی به این موضوع داشته و نکات و دستورالعمل‌های لازم را رعایت کنند.

فضای صمیمی خانواده می‌تواند با شرمنده‌سازی افراد زمینه‌های ادغام و جلوگیری آنها از ورود به آسیب‌های مختلف از جمله سیگار کشدن را فراهم سازد.وی می‌گوید: برای پیشگیری از این امر، آموزش، مشاوره و تشکیل جلسه‌ها برای جوانان از طریق کلاس‌ها و رسانه‌ها و به تصویرکشیدن آسیب‌های اجتماعی و جسمی در بانوان می‌تواند تاثیرگذار باشد. مهمترین جایگاه و تاثیرگذارترین قشر را می‌توان خانواده دانست؛ از این جهت که می‌تواند نقش بسزایی در تعیین الگو داشته باشند. بنابراین حمایت اجتماعی و صمیمیت در خانواده و آگاه‌سازی والدین و فرزندان می‌تواند از شیوع سیگار در بین دختران و جوانان بکاهد.

سهرابی اظهار می‌کند: گفت‌وگوی مستمر میان اعضای خانواده و توجه خاص به ریشه‌ها و دلایل سرپیچی نوجوان و جوان از هنجارهای فردی و اجتماعی، هویت‌یابی و حتی جلوگیری از تعارض‌های خانوادگی می‌تواند در این زمینه اثربخش باشد و از ایجاد انگیزه‌های منفی در آنهاو سوق به سمت مصرف سیگار خودداری کند.

 

بیماران سرطانی قربانی تروریسم اقتصادی کاخ سفید

تهران- ایرنا- آمریکا اگرچه در ظاهر ایران را از تحریم دارو و کمک‌های بشردوستانه معاف کرده اما تحریم‌های بانکی و معاملاتی، تولیدکنندگان دارو در کشورمان به ویژه در زمینه درمان سرطان را با چالش‌های زیادی مواجه کرده‌است.

از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ که «دونالد ترامپ» پس از ترک توافق هسته‌ای، برخی تحریم‌ها علیه ایران را ازسر گرفت، بخش‌های مختلف حتی «دارو و درمان» نیز از این تحریم‌های ظالمانه در امان نماند. تشدید تحریم ذیل کارزار «فشار حداکثری» که در دولت «جو بایدن» نیز تداوم یافته، حتی بیماران صعب‌العلاج همچون افراد مبتلا به سرطان را با مشکل مواجه کرده و از نگاه جهان دور نمانده‌ است.

شبکه خبری «ای‌بی‌سی نیوز» در گزارشی با عنوان «پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، تحریم‌ها دوباره بیماران سرطانی را در معرض خطر قرار داد» به مصائب بیماران مبتلا به سرطان پرداخت و نوشت: هنوز چهار هفته از جشن ازدواج «محدثه گل علیزاده» پرستار ۲۶ ساله‌ نگذشته بود که متوجه بازگشت سرطان روده مادرش شد. دریافت این خبر، ویران‌کننده بود؛ مادرش نیاز داشت که در مدت ۲۴ ساعت به‌صورت اورژانسی آزمایشی به نام «پت اسکن» یا «توموگرافی انتشار پوزیترون» را انجام دهد اما به دلیل کمبود دارو و منابع در ایران، دست‌کم تا ۲۰ روز پس از تشخیص اولیه موفق نشد که این آزمایش را انجام دهد؛ زمانی که دیگر سرطان به‌اندازه‌ای پیشرفت کرده‌بود که روند درمان را پیچیده‌تر کند.

دسترسی محدود به دارو به‌ویژه پس از خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸ و تشدید این معضل، باعث ناامیدی بیماران ایرانی و خانواده‌های آنها شده است. این توافق در سال ۲۰۱۵ بین ایران و ۶ قدرت جهانی شامل آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و ایالات‌متحده آمریکا امضا شد. توافقی که در ازای کاهش ذخایر هسته‌ای و فعالیت‌های تولید اورانیوم توسط تهران، تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش داد. خروج آمریکا از این توافق اما منجر به بازگشت تحریم‌های اقتصادی، تجاری و مالی علیه جمهوری‌اسلامی شد.

تاثیر مستقیم تحریم‌ها بر دارو
با وجود اینکه کالاهای بشردوستانه معاف از تحریم هستند اما وجود برخی دیگر از تحریم‌ها همچون تحریم‌های بانکی و معاملاتی، تولیدکنندگان دارو در ایران را با چالش‌های زیادی مواجه کرده‌است. محدودیت‌های پرداخت برای دارو یا تجهیزات، علاوه بر مشکلات ارسال کالا به ایران و از ایران، دسترسی سریع و گسترده به این کالای بشردوستانه را دشوارتر کرده‌است.

بخشی که بیش از همه با این محدودیت‌ها در معرض خطر قرار گرفته پزشکی هسته‌ای است؛ حوزه‌ای که برای آزمایش تشخیصی پت اسکن ضروری است اما به دلیل مرتبط بودن با صنعت انرژی اتمی ایران زیر فشار تحریم‌ها قرار گرفت.

شرکت «پارس ایزوتوپ» تولیدکننده رادیوداروهای ایران، یکی از شرکت‌هایی بود که پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای به فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا اضافه شد. «محمدرضا داورپناه» مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی نیوز گفت: «همه ما با شنیدن این خبر شوکه شدیم. فعالیت‌های ما فقط برای اهداف پزشکی است. سالانه حدود ۸۰۰ هزار ایرانی از محصولات ما استفاده می‌کنند». براساس گزارش وب‌سایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت پارس ایزوتوپ به‌عنوان شرکتی «مرتبط با سازمان انرژی اتمی ایران» تحریم شده‌است.

مشکل دیگر، تاخیر در تحویل مواد اولیه مورد استفاده در ساخت رادیو داروها ناشی از تحمیل دوباره تحریم‌هااست. این مواد معمولا عمر بسیار کوتاهی دارند و موضوع سرعت حمل‌ونقل برای آنها امری حیاتی محسوب می‌شود.

«داوود بیگی» استاد داروسازی هسته‌ای و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد اهمیت سرعت در دسترسی به مواد اولیه برای تولید داروهای رادیواکتیو گفت: مواد اولیه این رادیوداروها مانند یخ هستند و در صورت عدم تحویل به موقع، ذوب و فاسد می‌شوند. همچنین، زمانی که به‌دلیل وجود تحریم‌ها و دسترسی محدود به خدمات هوانوردی، تحویل مواد اولیه این داروها مختل می‌شود، نه تنها چیزی که دریافت می‌کنیم کمتر از نیازهای واقعی است، بلکه این امر باعث می‌شود تا آزمایش تشخیصی بیماران به تعویق افتاده و آنها نتوانند هیچ درمانی را تا زمان تشخیص دقیق شروع کنند.

پیامدهای فرامرزی تحریم‌های ایران
امکانات پزشکی ایران همچنین در اختیار  بیماران دیگر کشورها همچون عراق که در جست‌وجوی گزینه‌های درمانی مقرون به صرفه‌تر از آنچه در کشورهای خودشان ارائه می‌شود، نیز قرار می‌گیرد. طبق گفته‌های داورپناه، برخی بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان‌های عراق، هند، سوریه و مصر نیز رادیوداروها را از ایران وارد می‌کنند. بنابراین تحریم‌ها فقط به بیماران ایرانی مبتلا به بیماری‌های وخیم آسیب نمی‌رساند، بلکه برخی از مشتریان ایران را نیز با مشکلات لجستیکی مواجه می‌کند.

با وجود باقی‌ماندن تنش‌ها بین ایران و ایالات‌متحده بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران، تلاش‌هایی برای کاهش بار سنگین تحریم‌ها بر مردم ایران وجود دارد. به‌عنوان نمونه، سوئیس یک کانال تجاری را که در نسخه قبلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران کارساز بود، دوباره فعال کرده‌است.
«فریال مستوفی» رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: این کانال برای مبادله کالاهای بشردوستانه مانند غذا و دارو با مجوز «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» یا «اوفک» (OFAC) در وزارت خزانه‌داری آمریکا خواهد بود. با این حال، خدمات این کانال برای دسترسی به داروهای رادیو ایزوتوپ اعمال نمی‌شود زیرا شرکت سازنده به طور مستقیم تحت تحریم اوفک قرار دارد و برای پرونده شرکت پارس ایزوتوپ نیاز به معافیت مستقیم از طرف این دفتر کنترل دارایی‌های خارجی است. [۱]

نگرانی جهانی از کمبود داروی بیماران سرطانی
به گزارش «سازمان جهانی بهداشت» (WHO)، وجود پیچیدگی‌های ذاتی مبارزه با سرطان و بار بیماری دست به دست هم داده و آن را به یکی از جدی‌ترین تهدیدهای سلامت عمومی در ایران تبدیل کرده‌است. این کشور در حال حاضر با بار قابل توجهی از بیماری‌های غیر واگیر  دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ بیماری‌هایی که علت بیش از ۸۲ درصد از مجموع مرگ‌ومیرها در کشور را تشکیل می‌دهد. از این میان، سرطان سومین علت مرگ‌ومیر است و روند رو به افزایشی دارد.

از ۸۵ هزار بیمار سرطانی که هر ساله در جمهوری اسلامی ایران تشخیص داده می‌شود، ۳۵۰۰ نفر آنان کودک هستند و از هر ۲ کودک، یکی از آنان جان خود را در اثر این بیماری از دست می‌دهد.  همان‌گونه که گفته شد، به دلیل تحریم‌ها، دسترسی به داروهای با کیفیت و مقرون به صرفه برای سرطان کودکان به یک مشکل جدی در این کشور تبدیل شده‌است.

همه بیماران سرطانی نیاز به دسترسی بی‌وقفه، پایدار و ایمن به داروهای ضروری دارند. طبق مطالعات انجام شده، تاخیر نزدیک به چهار هفته‌ای در شروع درمان ممکن است، به افزایش ۱۰ درصدی مرگ‌ومیر بیماران سرطانی منجر شود. افزون بر آن، شیوع کووید۱۹ فشار جدی بر سیستم سلامت کلی کشور وارد کرده‌است.

دفتر کشوری سازمان جهانی بهداشت در ایران، برای فراهم ساختن داروهای کودکان مبتلا به سرطان و دسترسی به داروهای با کیفیت و مقرون به صرفه در ایران بر مداخلات اورژانسی تمرکز کرده‌است. این دفتر با بودجه ۲ میلیون دلاری که از طرف کمیسیون اروپا ارائه شد، ۱۲ مورد از داروهای سرطان مورد نیاز را برای کودکان تهیه و آنها را در ۳۲ مرکز و بیمارستان درمان سرطان کودکان در سراسر کشور توزیع کرد.

دفتر کشوری سازمان جهانی بهداشت در این پروژه با سازمان غذا و داروی ایران (IFDA) در مورد همه مسایل مربوط به شناسایی مهمترین نیازها، توافق روی فهرست داروهای منتخب و اطمینان از رسیدن داروها به بیمارستان‌های هدف و کودکان نیازمند همکاری نزدیک داشت. [۲]

کمبود دارو از دریچه آمار
«فارین پالیسی» در گزارشی به تاثیر تحریم‌ها بر واردات دارو در ایران پرداخت و آورد: اگرچه تحریم‌های ایالات‌متحده در ظاهر به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که دسترسی بشردوستانه به غذا و دارو را هدف قرار نمی‌دهد اما در واقع این محدودیت‌ها ابزاری برای جنگ اقتصادی است.
مقام‌ها در واشنگتن همچنان اصرار دارند که فعالیت‌های بشردوستانه معاف از تحریم‌های ایالات‌متحده است آن هم در حالی که دیوان بین‌المللی دادگستری حکم داده‌ این معافیت‌ها کافی نیستند و با وجود آنها امید چندانی برای بهبود شرایط و کاهش پیامدهای مخربی که بر سلامت و زندگی افراد ایرانی ایجاد می‌کند، وجود ندارد. در نهایت، ایالات‌متحده موظف است به این هشدار بشردوستانه توجه کند.

داده‌های اداره آمار نشان می‌دهد ایالات‌متحده در دوران تحریم‌های دوران باراک اوباما سالانه به طور متوسط ۲۶ میلیون دلار محصولات دارویی به ایران صادر می‌کرد. در دو سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و تحت سیاست‌های تحریمی سختگیرانه‌تر وی، صادرات این حوزه به طور متوسط تنها ۸.۶ میلیون دلار در سال بوده‌است.

دولت ترامپ همچنین صادرات دارو به ایران را برای کشورهای اروپایی دشوارتر کرده‌بود. بر اساس داده‌های گمرک سوئیس، صادرات دارویی سوئیس به ایران ۳۰ درصد از ۲۳۵ میلیون فرانک سوئیس(۲۴ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۷ به ۱۶۳ میلیون فرانک در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت.

براساس داده‌های یورواستات، صادرات دارویی فرانسه به ایران نیز به طور مشابه در سال گذشته با ۲۵ درصد کاهش از ۱۹۴ میلیون یورو  یا ۲۱۸ میلیون دلار به ۱۴۶ میلیون یورو  یا ۱۶۴ میلیون دلار  رسید.

ایران در واکنش به چنین فشارهایی و به عنوان بخشی از سیاست‌های خودکفایی پس از انقلاب، گام‌های مهمی در حفظ دسترسی مردمش به دارو برداشته‌است. ایران، کشوری پیشرو در تولید داروهای ژنریک  در عرصه جهانی است؛ توانمندی که به کاهش قابل توجه هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند.
به گفته «اکبر برندگی» مدیرکل سابق اداره غذا و داروی سازمان غذا و دارو ایران، تقریبا ۹۷ درصد از دُز دارویی مورد نیاز این کشور توسط حدود ۱۰۰ شرکت دارویی داخلی که بیشتر آنها متعلق به بخش خصوصی است، تامین می‌شود و تنها ۳ درصد تقاضا از طریق واردات از بزرگترین شرکت‌های دارویی جهان تامین می‌شود.

با وجود اینکه این خریدها ممکن است تنها بخش کوچکی از تقاضای کل را تشکیل دهد اما به داروهای خاصی مربوط می‌شود که برای رفاه بسیاری از بیماران، به‌ویژه بیماران مبتلا به بیماری‌های پیشرفته یا مزمن، حیاتی هستند. [۳]

 

 

قسمت‌هایی از بدن هستند که به دلیل ژنتیک، هورمون‌ها و آسیب‌هایی که نور خورشید وارد کرده، بافت و رنگ‌شان زودتر تغییر می‌کند، اما راه‌هایی برای حفظ جوانی و شادابی‌شان وجود دارد.
کد خبر: ۴۹۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ – ۱۷:۳۲ – ۱۳ January 2022

پیری دست ها

قسمت‌هایی از بدن هستند که به دلیل ژنتیک، هورمون‌ها و آسیب‌هایی که نور خورشید وارد کرده، بافت و رنگ‌شان زودتر تغییر می‌کند، اما راه‌هایی برای حفظ جوانی و شادابی‌شان وجود دارد.

دست‌ها

دست‌های شما (مخصوصا خانمها) یکی از اولین قسمت‌های بدن‌تان هستند که متوجه علائم پیری در آن‌ها خواهید شد. تغییرات هورمونی موجب از دست رفتن قابلیت انعطاف پذیری پوست از جمله پوست پشت دست‌ها می‌شوند. این تغییرات می‌توانند ظاهری چروک خورده به پوست داده و رگ‌ها را برجسته‌تر جلوه دهند. ضمنا دست‌ها به ندرت پوشیده می‌شوند و برای همین در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، دچار لکه‌هایی خواهند شد و علائم پیری را بیشتر می‌کنند. به دست‌های‌تان نیز ضد آفتاب بزنید و هنگام رانندگی دستکش به دست کنید.

چشم‌ها

خط لبخند بی‌دلیل این اسم را به خود نگرفته است. پوست اطراف چشمها، نازک‌ترند و در اثر تکرار عادت‌هایی مانند اخم کردن، لبخند زدن و آسیب نور خورشید، چروک می‌خورند. بیشتر ضد آفتاب‌ها برای استفاده‌ی دور چشم‌ها مناسب نیستند، اما زدن عینک آفتابی محافظت خوبی از پوست اطراف چشم‌ها به عمل می‌آورد. ضمنا اگر از عینک آفتابی استفاده نکنید، مجبورید اخم کنید و پوست دور چشم‌تان چروک خواهد خورد.

لب‌ها

خطوط ریز اطراف لب‌ها اغلب بعد از خطوط اطراف چشم‌ها و پیشانی بروز می‌کنند. آسیب نور خورشید در به وجود آمدن این خطوط نقش دارد، اما عادت‌هایی که باعث بهم فشردن لب‌ها می‌شوند مانند با نی یا بطری نوشیدن نیز در این اتفاق دخیلند.
60 هزار تومان تخفیف + هدیه + ارسال رایگان (خرید بالای 250 هزار تومان)

۶۰ هزار تومان تخفیف + هدیه + ارسال رایگان (خرید بالای ۲۵۰ هزار تومان)

خرید

تبلیغ

پیشانی

معمولا برای ابراز احساسات، پیشانی را جمع می‌کنیم یا بالا می‌بریم و این قسمت، یکی از اولین قسمت‌ها در صورت است که دچار چین و چروک می‌شود. محصولاتی که حاوی رتینول هستند، تولید کلاژن را افزایش می‌دهند و از چین و چروک‌ها کم می‌کنند، ضمنا پوست مرده را لایه برداری می‌کنند تا پوست ظاهری روشن‌تر و لطیف‌تر پیدا کند.

گردن

خیلی از افراد نسبت به مراقبت از پوست صورت بینهایت حساسند، اما گردن را فراموش می‌کنند. شما باید به گردن‌تان نیز ضد آفتاب بزنید. اصطلاح «گردن بوقلمونی» عبارتی است که برای توضیح شل شدن پوست (ناشی از افزایش سن) در زیر چانه و بالای ناحیه گردن روی می‌دهد. علت شل شدن پوست، ترکیبی از کاهش حجم پوست و قابلیت انعطاف پذیری آن است.

روی قفسه سینه

پوشیدن لباس‌های یقه باز باعث می‌شود پایین گردن و پوست قفسه سینه‌تان در معرض نور خورشید باشد و پارگی مویرگ‌ها، لکه‌های تیره و آفتاب سوختگی در این قسمت بروز کند. اگر لباس‌تان یقه باز است حتما ضد آفتاب بزنید.

زانو‌ها

پوست زانو‌ها معمولا پیش از سایر قسمت‌های بدن شروع به شل شدن می‌کنند. اطراف زانوها، برجستگی‌های استخوان و تاندون‌ها و رباط‌های زیادی وجود دارند، اما هیچ چربی و عضله‌ای در این قسمت نیست، بنابراین نرم و بالشتک مانند نیست تا پوست این قسمت برجسته بماند، بنابراین حالت استخوانی و تورفتگی پیدا خواهد کرد. به پوست زانوهای‌تان مرطوب بزنید و آن را چرب نگه دارید.

آرنج‌ها

آرنج‌ها نیز مانند زانو‌ها بیشتر استخوانی‌اند و چربی و عضله‌ای ندارند. ضمنا معمولا عادت داریم آرنج‌های‌مان را تا کنیم و قسمتی از وزن خود را روی آن بیندازیم. به آرنج‌های‌تان نیز مرطوب کننده بزنید و آن‌ها را چرب نگه دارید.

مو‌ها

خیلی از افراد در دهه‌ی سی زندگی خود اولین مو‌های خاکستری‌شان را می‌بینند، چون بدن‌شان دیگر سلول‌های رنگدانه تولید نمی‌کند. نیمی از افراد می‌توانند انتظار داشته باشند که با رسیدن به ۵۰ سالگی، پنجاه درصد از موهای‌شان خاکستری شده باشد. این مو‌های خاکستری، نازک‌تر از تار مو‌های رنگ‌دار هستند، اما ضخیم‌تر احساس می‌شوند، زیرا پوست سر، چربی کمتری تولید می‌کند و سبب خشکی مو‌ها می‌شود.

میمون‌ها در هند با حمله غافلگیرانه نوزادی را از تراس خانه‌ای ربودند و آن را به داخل مخزن آب انداختند.

کد خبر:۱۰۹۸۷۷۹
تاریخ انتشار:۲۳ دی ۱۴۰۰ – ۰۷:۴۰۱۳ January 2022

 میمون‌ها در هند نوزادی را در آب غرق کردند به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در حادثه‌ای تکان دهنده در منطقه‌ای در ایالت شمالی اوتار پرادش هند نوزادی ۲ ماهه که در تراس خانه‌ای خوابیده بود، ابتدا توسط گله میمون‌ها ربوده و سپس به داخل مخزن آب انداخته شد.

این نوزاد کنار مادربزرگش روی تراس خوابیده بود که توسط یکی از میمون‌ها ربوده شد. این حیوان پس از ربودن نوزاد آن را به داخل مخزن آب انداخت و غرق کرد. خانواده نوزاد بعدا جسد بی جان فرزند خود را در داخل مخزن آب پیدا کردند.

والدین قربانی به پلیس محلی گفتند که این دومین بار بود که این میمون به نوزاد آن‌ها حمله ور شده بود. آن‌ها بار نخست موفق شده بودند که مانع ربوده شدن نوزاد توسط میمون‌ها شوند. کومال به یکی از رسانه‌های محلی گفت: ما انتظار نداشتیم این میمون‌ها در تاریکی شب بازگردند. ما فرزند خود را از دست دادیم.

یک مقام ارشد پلیس محلی هند به رسانه‌ها گفت؛ آن‌ها پس از بازبینی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته محل، میمون‌ها را در حالی که به داخل تراس این خانه پریده و سپس نوزاد را با خود می‌بردند مشاهده کردند.

وقوع این اتفاق موجب وحشت ساکنان محلی شده است. مردم محلی می‌گویند؛ میمون‌ها پیشتر در چندین مورد با حمله به افراد محلی آن‌ها را زخمی کردند.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*