اخبار خراسان جنوبی /

برگزاری مراسم وداع با شهید گمنام، روضه‌خوانی و طبخ و توزیع حلیم ویژه مددجویان این مرکز توسط مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه یاران با همکاری «مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند» به‌مناسبت شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) انجام شد.

 

 

 

 

 

حضور پرستویی مهاجر در محفل رسانه یاران/ اینجا گره گشایی از مشکلات مردم حرف اول را می‌زند

حضور پرستویی مهاجر در محفل رسانه یاران/ اینجا گره گشایی از مشکلات مردم حرف اول را می‌زند

 محفلی گرم و صمیمی با حضور شهید گمنام و استاندار  در شب شهادت مادر سادات، اهالی رسانه یاران ( مرکز نیکوکاری خبرنگاران خراسان جنوبی)در مرکز فوریتهای اجتماعی بیرجند به همراه طبخ حلیم برپا کردند.

به گزارش تسنیم بر روی صندلی در حالی که هوای کویر شبهایی سرد دارد نشسته است و با خود فکر می کند، هر از گاهی نگاه بر ساعتی که پشت دستش بسته است می اندازد گویا منتظر کسی است، آن سوی محوطه هم دو مرد در در حالی که با یکدیگر صحبت می کنند از نگاهشان معلوم است که در انتظار میهمانی هستند و لحظه شماری می کنند، ماجرا به همینجا تنها ختم نمی شود چرا که در سوی دیگر محوطه در آشپزخانه ای نه چندان بزرگ کار و طبخ غذا به راه است.

ذکر حدیث کسا هم از آشپزخانه و از سر دیگ حلیم به گوش میرسد و هر از گاهی افراد برای هم زدن وارد  آشپزخانه میشوند حال و هوای خاصی به راه است هر کدامشان در تدارک برنامه ای هستند تا در شب شهادت حضرت زهرا(س) مراسم به بهترین نحو اجرا شود،  اینجا در این نقطه از شهر یعنی در میدان آزادی و در پشت پارک آزادی جایی که کمتر محل تردد مردم است و کمتر شهروندانی از وجود این مرکز خبر دارند، چه خبر است؟

گویا حکایت داستان جدیدی نیست باز هم اهالی خبرنگاران خراسان جنوبی در قالب رسانه یاران طبق مابقی مناسبتها بار دیگر با طبخ غذا و در انجام یک کار نیک حاضرند . و این بار مکان برگزاری مراسمشان را مرکز فوریت های اجتماعب شهرداری بیرجند ( محل جمع آوری و ساماندهی متکدیان و افراد آسیب پذیر) را انتخاب کرده اند.

عقربه های ساعت سپری میشوند و هر  کدام گوشه ای از کار راه گرفته اند برخلاف همیشه که مراسم رسانه یاران طبخ غذا در مسجد یا حسینیه انجام میشد این بار در مرکز فوریت های اجتماعی شهرداری بیرجند قرار بود برگزار شود..مکانی که سرپناه امنی برای ۳۰ نفر مرد در شهرستان بیرجند شده است تا در شبهای سرد زمستان مکان گرمی برای استراحت داشته باشند تا اینجا همه چیز خوب پیش میرود برخی از مسئولان هم یکی پس از دیگری وارد میشوند..

چراغ های قرمزآمبولانس از نزدیکی مرکز به چشم میخورد گویا میهمان مجلس امشب وارد میشود، میهمان اصلی محفل یک شهید است یک شهید گمنامی که مشخص نیست از کدام نقطعه از خاک کشورمان باشد اما قرار است امشب در جمع باصفایی که به نیت عزاداری برای مادر پهلو شکسته دور هم جمع شده اند تا برای این شهید عزاداری کنند محفلی گرم و صمیمی بود باید اینجا بودی و میدیدی از خبرنگار تا مدیر مسعول رسانه هر کدامشان گوشه ای از کار را گرفته اند و به نیت مادر سادات از میهمانان پذیرایی میکنند..

شهردار بیرجند اعضای شورای شهر و دیگر مسعولان هم  به برنامه اضافه میشوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم از اتاقهای موجود بازدید می کند و کم وکاستی های مرکز را جویا میشود، در همین حال و هوا بود که یکی از حاضران به سرعت خود را به جمعیت رساند و با صدایی لرزان گفت، آمدند شهید را آوردند…با این صدا حضار خود را به محوطه مرکز رسانند .

آمبولانس وارد محوطه میشود حاضرانی را دیدم که با سرعت از روی صندلی بلند شده و خود را به نردیکی امبولانس میرسانند تا گوشه ای از تابوت را بگیرند و اینگونه میشود که عطر شهید و شهادت در مرکر جمع اوری و ساماندهی متکدیان و افراد اسیب پذیر میپیچد، آری میزبان امشب اهالی رسانه خراسان جنوبی در قالب رسانه یاران و مرکز اورژانس فوریت های اجتماعی بودند.بوی سپند و سلام و صلوات بلند میشود گویی  فضای سرد حیاط را هم هیچ کس احساس نمیکند  نوای شهید گمنام سلام خوش اومدی مسافر من خسته نباشی پهلوان …بلند میشود در نیمه راه که بود افراد مستقر در مرکز که با لباس های یک رنگ ابی  خود را به مراسم رساند و تابوت شهید گمنام را با گلهای خوش عطر و بوی نرگس گلباران کردند هر کس در زیر لب ذکر و زمزمه ای داشت یکی را دیدم که حالش عجیب دگرگون شده بود و در نیمه راه تنهایی را برگذید و با خود خلوت کرد دیگری را دیدم که بغص اه و اشک و اندوه امانش را نمیداد و بلند بلند مادر پهلو شکسته را فریاد میزد دیگری هم با بغض و صدایی لرزان از شهید گمنام میخواست سلام ما را به مادرمان زهرا برساند…

دیشب حال و هوای مرکز فوریتها عجیب زهرایی و کربلایی بود،نمیدانم هرکدام از افراد چه زمزمه ای با داشتند و با ذکر مداحی مداح اهل بیت حال و هوا را به سمت کوچه پس کوچه های مدینه برد.میهمان دیگر مراسم دیشب هم استاندار خراسان جنوبی بود .استاندار که از تهران امده بود و مستقیم از فرودگاه خود را به این مراسم خودمانی و گرم رساند …
در ادامه استاندار به همراه فرماندار و شهردار بیرجند، اعضای شورای شهر و خبرنگاران از مجتمع فوریت های خدمات اجتماعی بیرجند بازدید کرد. «جواد قناعت» در این بازدید گفت: ساماندهی متکدیان، در راه‌ماندگان و معتادان متجاهر استان نیاز به یک برنامه جامع و زیرساخت دارد که در این زمینه سازمان‌ها و نهادهای مسئول باید برنامه‌ریزی کنند.

در پایان این مراسم، مددجویان مرکز فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند به طرح درخواست ها و خواسته‌های خود پرداخته و استاندار خراسان جنوبی قول پیگیری آن را داد.

 

 

پرواز روح در جوار شهید گمنام
مددجویان و بی خانمان های روزگار، پروانه وار بر گرد شهید حلقه زده اند و آمده اند تا با تمام ذره های وجودشان در جوار شهیدی پاک طینت بر محضر دوست عقده گشایی کرده و گره از کار خود بگشایند.

به گزارش شبستان عطر گلاب است، عشق است یا معرفت نمی‌دانم، نور است یا حرارت، نمیدانم! گل واژه ها برای توصیف فضای اینحا عقیم شده اند. نیرویی عجیب اینجا موج می‌زند، حرارتی که پروانه ها را مستانه می رقصاند، عشقی، که عشاق را دلبرانه به وجد می آورد و معرفتی که حباب اشک را بی بهانه سرازیر می کندو این همان نور وجودی شهیدی‌است که پس از سال‌ها دوری از وطن امروز بر سر دستانی عاشق سر به سجود آستان الهی می نهد و دست همه آنان که دل‌مرده به خشونت روزگارند و افسرده به نامردی و نامرادی زمان هستند را به دست یار می دهد.

مددجویان و بی خانمان های روزگار، پروانه وار بر گرد شهید حلقه زده اند و آمده اند تا با تمام ذره های وجودشان در جوار شهیدی پاک طینت بر محضر دوست عقده گشایی کرده و گره از کار خود بگشایند.

با ورود شهید گمنام همگی سر تعظیم فرود آورده و با ناله و خواندن چاوشی به راز و نیاز با معبود پرداخته تا بتوانند به حرمت و شفاعت این شهید پاک، آن‌ها هم پس از سال‌ها گرمای خانواده را با تمام وجود حس کنند.

مددجویان مرکز فوریت های اجتماعی شهرداری بیرجند در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) میزبان شهید گمنامی هستند که دستی می شود برای دعا و چشمی می شود برای ریختن اشک هایشان که بی محابا و بدون هیچ ترس و خجالتی سرازیر شده است.

عده ای زیر تابوت را گرفته و در دل زمزمه می کنند و عده ای هم تابوت شهید بر دوششان سنگینی کرده و جو سنگین مراسم را بر نتافته و با پاهایی بی جان خود را بر روی نیمکت های مرکز می کشانند تا نشسته و پیکر شهید گمنام را واسطه قرار داده و پس از عقده گشایی سر سجده بر معبود فرود آورند.

شب گذشته حال و هوای مرکز فوریت های اجتماعی متفاوت بود و هر یک از مددجویان به نحوی و با زبان قاصر خود شهید را نقطه اتصالی برای ارتباط تنگاتنگ با معبود کردند.

با ورود شهید گمنام دیگر به دنبال مسئولان برای رفع مشکلاتشان نبودند بلکه پیکر شهید گمنام را واسطه ای بین خود و معبودشان قرار دادند و خداوند را به حرمت دل شکسته حضرت زهرا(س) قسم دادند تا بتوانند بار دیگر گرمای وجودی خانواده را از صمیم قلب حس کنند.

در ادامه استاندار به همراه فرماندار و شهردار بیرجند، اعضای شورای شهر و خبرنگاران از مجتمع فوریت های خدمات اجتماعی بیرجند بازدید کرد. «جواد قناعت» در این بازدید گفت: ساماندهی متکدیان، در راه‌ماندگان و معتادان متجاهر استان نیاز به یک برنامه جامع و زیرساخت دارد که در این زمینه سازمان‌ها و نهادهای مسئول باید برنامه‌ریزی کنند.

در پایان این مراسم، مددجویان مرکز فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند به طرح درخواست ها و خواسته‌های خود پرداخته و استاندار خراسان جنوبی قول پیگیری آن را داد.

 

 

 

 

یادواره ی سفیران عشق در دبستان دخترانه علامه حلی بیرجند برگزار شد/۵

یادواره‌ ی سفیران عشق به مناسبت گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و بزرگداشت شهید نوفرستی در آستانه ی شهادت حضرت فاطمه (س) با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی دانش آموزان با سیره ی فکری و عملی شهدا در غالب طرح لاله های روشن به میزبانی دبستان دخترانه علامه حلی ۱ برگزار شد.
در این مراسم مدیرکل حج و زیارت استان ضمن اشاره به مقام شامخ شهدا در قرآن و روایات اظهار کرد شهدا معلم اول و آخر ما و قهرمانان وطن می باشند و زنده نگه داشتن یاد آنان وظیفه هر ایرانی است.
نوفرستی همچنین پیرامون شخصیت سردار سلیمانی مطالبی را بیان کرد
در این مراسم همچنین یکی از کارکنان آموزشگاه که از خانواده معزز شهدا بود کتابی را که مزین به دلنوشته خودش و دانش‌آموزان پایه اول بود بخشی از آن را قرائت و آن را به مسئولین اداره آموزش و پرورش اهدا نمود.
گفتنی است همزمان با این همایش نمایشگاهی از کارهای خلاقانه ی دانش‌آموزان افتتاح شد. در در حاشیه این مراسم مدیر آموزشگاه گفت: ستاد بزرگداشت مراسم سالگرد سردار دلها درمدرسه تشکیل و برنامه ریزی های لازم جهت تشکیل نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی صورت گرفته است .

رنجبر افزود: در این مراسم که با مداحی و نوحه سرایی همراه بود تعدادی از دانش آموزان با در دست داشتن تمثال سردار دل ها دل نوشته ها خود را قرائت کردند

وی گفت: در این جلسه که با حضور خانواده دانش آموز شهید نوفرستی برگزار شد قسمتی از وصیت نامه شهید قرائت گردید .

گفتنی است در پایان مراسم که با حضور جمعی از مسئولین اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ،اداره آموزش و پرورش شهرستان بیرجند ،اعضای هیئت امنا و انجمن اولیا و مربیان مدرسه برگزار شد از خانواده شهید نوفرستی تقدیر به عمل آمد ودعای خیر مادر شهید بدرقه راه دانش آموزان گردید.

 

 

 

وقف بانوی سخاوتمند در فردوس/۲

مادر شهید کاظمی در فردوس یک ساعت آب را در سالروز شهادت بانوی بی نشان وقف کرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گفت: خانم صاحب جان دلجو مادر شهیدوقف بانوی سخاوتمند در فردس کاظمی در روستای خانکوک یک ساعت آب از چاه موتور همت روستای خانکوک را به نیت هزینه‌های مسجد روستای خانکوک وقف کرد.

حجت الاسلام بخشی پور ارزش این موقوفه را یک میلیارد و چهارصد میلیون ریال وقف کرد.

این موقوفه در محل هیئت فاطمیه روستای خانکوک پس از مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور واقف و فرزندانش و جمعی از اهالی روستای خانکوک ثبت شد.

این موقوفه هفتمین وقف ثبت شده شهرستان فردوس در سال جاری است.

 

افزایش جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی به ۱۲۷۴ نفر/۲-۳

با ثبت یک مورد فوت جدید ناشی از کرونا در خراسان جنوبی، آمار جان باختگان این بیماری به هزار و ۲۷۴ مورد افزایش یافت.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه

 روز گذشته از ۱۹۱ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شده ۳۷ بیمار و از ۱۴۳ تست سریع ۲۲ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۳۳۳ تست ملکولی و سریع ۵۹ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲۱ مورد از بیرجند، ۲ مورد از خوسف، ۳ مورد ازدرمیان، ۳ مورد از سربیشه، ۲ مورد از سرایان، ۱۵ مورد از طبس، ۱۰ مورد از فردوس ، ۲ مورد از قاینات و یک مورد جدید از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۰۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۵ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی سه بیمار وخیم گزارش شده است.

 

زنان در اسلام پرورش دهنده نسل تمدن ساز هستند

در دین مبین اسلام، زنان با الگوگیری از حضرت فاطمه زهرا (س) پرورش دهنده نسل تمدن ساز هستند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، امام جمعه موقت بیرجند در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بیرجند با اشاره به ۱۷ دی سالروز توطئه استعماری کشف حجاب در ایران توسط رضا شاه گفت: زن در جوامع شرقی عنصری در حاشیه و در جوامع غربی ابزاری برای تبلیغات هستند.

حجت الاسلام مشرفی افزود: اما در دین مبین اسلام زنان با الگوگیری از حضرت فاطمه زهرا (س) پرورش دهنده نسل تمدن ساز هستند.

وی تاکید کرد: شیرزنان انقلاب اسلامی با اتکا از حضرت زهرا (س) در تمامی عرصه‌های اجتماعی حضور پررنگ دارند.

حجت الاسلام مشرفی با اشاره به سالگرد ارتحال حضرت آیت الله مصباح یزدی و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: این بزرگان الگوی تمام عیار از علم، تقوا و شجاعت بودند که باید شخصیت و الگوگیری نسل جوان از این بزرگان در جامعه تبیین و نهادینه شود.

وی با اشاره به استقبال بی نظیر مردم ایران از ۲۵۰ شهید گمنام در چند روز اخیر در کشور گفت: ۴ تن از این شهیدان میهمان استان ما بودند که این روحیه قدرشناسی مردم در قبال شهدا نشان از فرهنگ ایثار و شهادت در بین مردم ایران دارد.

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به کشتار بی رحمانه مردم مظلوم یمن توسط ائتلاف سعودی آمریکایی گفت: قرار بود استکبار جهانی چند روزه بساط یمن را بر هم چیند، اما در این هفت سال هرچند زیرساخت‌های بسیاری را تخریب کردند و انسان‌های بی گناهی را به خاک و خون کشیدند، اما مردم یمن تسلیم نشدند و امروز برای جبهه استکبار به یک با تلاق تبدیل شده است.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: همانطور که رئیس جمهور گفت باید قاتلان سرداران جبهه مقاومت در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند و گرنه بی شک دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد.

در پایان مراسم نماز جمعه، نمازگزاران در بیرجند پس از اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه به مناسبت ۱۷ دی سالروز واقعه صدور فرمان کشف حجاب توسط رضاشاه راهپیمایی کردند

 

 

 

افتخاری دیگر برای ورزش خراسان جنوبی؛

دعوت کماندار خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی/۷

دعوت شیرین ریحانی کماندار شایسته استان به اردوی تیم ملی جمهوری اسلامی ایران

شیرین ریحانی ورزشکار خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی کامپوند دعوت شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، با توجه به درخشش شیرین ریحانی ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور، این ورزشکار به اردوی تیم ملی کامپوند دعوت شد. این اردو از ۱۸ لغایت ۳۰ دی ماه به میزبانی استان تهران برگزار خواهد شد.

کارگاه بازی و ورزش مادر و کودک در سه قلعه برگزار شد/۷

کارگاه بازی و ورزش مادر و کودک در سه قلعه برگزار شد

کارگاه بازی و ورزش مادر و کودک در سه قلعه شهرستان سرایان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی کارگاه بازی و ورزش مادر و کودک با اجرای عطاری مربی رسمی فدراسیون بازی و ورزش کودکان و مربی بین المللی بازی های هدفمند ورزشی، در سالن ورزشی تختی سه قلعه و با شرکت ۲۰ نفر از مادران به همراه کودکان خود برگزار و شرکت کنندگان با انواع بازی ها و نحوه ارتباط با کودک خود آشنا شدند. گفتنی است : این برنامه به همت ورزش و جوانان سه قلعه و با همکاری بسیج ورزشکاران شهرستان سرایان برگزار شد.

برگزاری همایش فرهنگی ورزشی در سرایان/۷

برگزاری همایش فرهنگی ورزشی در شهرستان سرایان

همایش فرهنگی ورزشی در رشته های تیراندازی با تفنگ بادی، دارت، دو و میدانی، حلقه زنی و طناب زنی به مناسبت گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شهرستان سرایان برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این برنامه به همت ورزش و جوانان سه قلعه و با همکاری بسیج ورزشکاران و حوزه مقاومت بسیج مالک اشتر سه قلعه در روستاهای عشایری چاه غیاث و چاه تریخی بین ورزشکاران روستا و در دو بخش پسران و دختران برگزار گردید و به نفرات برتر در رشته های مختلف جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.

برترین های مسابقات شنای دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی مشخص شدند/۷

اعلام برترین های مسابقات شنا آقایان کارکنان دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی

برترین های مسابقات شنا کارکنان دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی اعلام و معرفی شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مسابقات شنا کارکنان مرد دستگاه های اجرایی به مناسبت دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان جام سردار دل ها در دو بخش تیمی و انفرادی برگزار شد. در بخش تیمی آموزش و پرورش مقام اول ، اداره کل ورزش و جوانان و جهادکشاورزی مشترکا دوم و دانشکده پزشکی مقام سوم این دوره از مسابقات را از آن خود کردند . همچنین در بخش انفرادی رده سنی ۳۰ سال و کمتر از ۳۰ سال در رشته قورباغه۵۰ متر مقام اول محمد رحمتی ، آزاد ۵۰ متر مقام اول علی حسین پور قاینی ، مقام دوم مجید امیری . در رده سنی ۳۱ سال تا ۳۵سال قورباغه ۵۰ متر مقام اول محمدامین رضایی، مقام دوم هادی اخباری ، در بخش آزاد ۵۰متر مقام اول محمدحسین محمودی ، مقام دوم محسن دهقان نژاد ، مقام سوم مصطفی احمدی . در رده سنی ۳۶ تا ۴۰ سال  قورباغه ۵۰ متر مقام اول حسن اصغرزاده ، مقام دوم محمدیوسفی ، مقام سوم علی اکبرآریا . در بخش آزاد ۵۰متر ، مقام اول ابوالحسن احمدی ، مقام دوم حسن سبزکار ، مقام سوم  مهدی حسینی . در رده سنی۴۱ تا ۴۵ سال: قورباغه  ۲۵ متر مقام اول فرهاد مرآتی ، مقام دوم مجتبی ابوالحسن نژاد و مقام سوم علی مهدی آبادی . آزاد  ۲۵ متر  مقام اول حسن نادی مقدم ، مقام دوم :محمود زرع کار و مقام سوم بهروز آدینانی . در رده سنی۴۶ تا ۵۰ سال قورباغه  ۲۵ متر مقام اول محمدحسین خسروی ، مقام دوم  فرود صالحی ، آزاد  ۲۵ متر مقام اول سیدمسعود زجاجی ، مقام دوم :حسن محمدی ناری و مقام سوم محمد خضری . رده سنی ۵۱ سال به بالا قورباغه ۲۵ متر مقام اول:عبدالرضا رضایی ، مقام دوم محمدحسین اکبری . آزاد  ۲۵ متر مقام اول محمد امیرآبادی زاده مقام دوم سعید ابراهیم زاده و مقام سوم را حسین مسیح کسب کرد. گفتنی است : ناظر مسابقات را امین لطفیان از اداره کل ورزش و جوانان بر عهده داشت

 

تعهدات جدید ایمیدرو برای توسعه خراسان جنوبی /۲-۳

 ایمیدرو تعهدات جدیدی را برای توسعه خراسان جنوبی پذیرفت

استاندار خراسان جنوبی با مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) دیدار کرد که این مجموعه، تعهدات جدیدی را در راستای توسعه استان پذیرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این جلسه مقرر شد، ایمیدرو در کوتاه‌ترین فرصت، نسبت به تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام خود در استان اقدام کند.

این مصوبه به منظور سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه‌های معطل مانده در فهرست تعهدات ایمیدرو قرار گرفت.

اعزام گروهی از کارشناسان ایمیدرو به استان با هدف بررسی راهکارهای عملیاتی اجرای پروژه انتقال آب تصفیه‌خانه بیرجند به حوزه معدنی قلعه زری از دیگر مصوبات این جلسه بود که این اقدام در راستای تامین منابع آبی مورد نیاز معادن این حوزه صورت خواهد گرفت.

تعیین بازه زمانی ۲ هفته‌ای به منظور تشکیل کارگروهی ویژه در این مجموعه و بررسی زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله آب، برق و غیره برای فعالیت‌های معدنی ایمیدرو در استان نیز مصوبه دیگری بود که در راستای توسعه سرمایه‌ گذاری‌های این هلدینگ در بهره‌برداری از معادن استان تعیین شد.

در جلسه امروز با تعیین فرصت ۲ هفته‌ای، ایمیدرو مکلف شد در راستای اجرای مسوولیت‌های اجتماعی خود در استان، طرح‌ها و پروژه‌هایی را اعلام کند.

این دیدار با هدف برنامه‌ریزی برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های ایمیدرو و مشارکت این مجموعه در پروژه‌های اقتصادی استان صورت گرفت.

 

همچنین هیات عامل صندوق توسعه ملی با پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی در خصوص پرداخت تسهیلات پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی، بدون الزام به تامین آورده بانک‌های عامل قول مساعد داد.

در دیدار جواد قناعت با مهدی غضنفری، رییس هیئت عامل صندوق توسعه ملی همچنین مقرر شد که این صندوق، مساعدت لازم را برای پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، بدون الزام به تامین آورده بانک‌های عامل انجام دهد که این تصمیمی مهم و گامی بزرگ در پیشبرد پروژه راه آهن استان است.

رییس حوزه هنری: کانون‌های مردمی هنر انقلاب پشتیبانی می‌شود

بیرجند – ایرنا – رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: شناسایی و پشتیبانی از کانون‌های مردمی که برای فرهنگ و هنر انقلاب تلاش و مجاهدت می‌کنند یکی از سیاست‌های حوزه هنری در کشور است.

“محمدمهدی دادمان” روز چهارشنبه در دیدار با حجت‌ الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: این مهم تحت یک برنامه کلی اولویت‌بندی شده و برنامه‌ها جلو برده می‌شود البته نواقص و ایراداتی هم وجود دارد که باید به خودمان تذکر داده و تذکرات دیگران را هم بشنویم.

وی با اشاره به اینکه سه نکته مهم در حوزه هنری مورد توجه قرار گرفته است بیان کرد: ابتدا اینکه با تعبیر فراتهران، ظرفیت‌های حوزه هنری را به بیرون از مرکز متوجه کنیم چون بسیاری از استعدادها و ظرفیت‌های هنری و فرهنگی انقلاب بیرون از مرکز کشور قرار دارند.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: دوم اینکه تلاش کردیم حرکت و جریان انقلابی در حوزه هنری وزن بیشتری بگیرد، ایده‌ها، رویکردها، جریان و بدنه انقلابی ارتباط‌گیری بیشتری با حوزه هنری پیدا کند و این حوزه را پایگاه خود بداند.

وی شناسایی و پشتیبانی از کانون‌های مردمی هنر انقلاب را سومین اولویت حوزه هنری دانست و اظهار داشت: تلاش ما بر احیای این رویکردها است در کنار آنچه سرمایه معنوی و داشته‌های بزرگ حوزه هنری انقلاب اسلامی و همه این سال‌ها مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.

دادمان تاکید کرد: توجه به فرهنگ و ادبیات پایداری، ادبیات انقلاب و ادبیات دفاع مقدس که جریان گسترده‌ای در کشور نیز شکل گرفته، از جمله مهمترین این رویکردها است.

وی افزود: البته با نقطه مطلوب فاصله داریم و عزم و همت ما باید چندین برابر باشد تا شاید گوشه‌ای از این بار برداشته شود.

مشکل آسفالت باعث افزایش خسارت به خودروها

سهم تقصیر سازمانهای در حوادث مشخص می گردد/۴

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: آسفالت در برخی از نقاط معابر اصلی شهری نواقصی دارد که خصوصا در روزهای بارانی برای شهروندان مشکل به وجود می آورد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا عباسی” اظهار داشت: در چند روز گذشته با نزول رحمت الهی بیش از ۲۶ حادثه رانندگی به وقوع پیوسته که باعث خسارات شدید به خودروها شده است.

وی با اعلام این که رفع نواقص معابر شهری از بروز خسارت به مردم جلوگیری خواهد کرد؛ تصریح کرد: سهم تقصیر سازمانهای متولی در این گونه حوادث، توسط کارشناسان پلیس مشخص می گردد.

سرهنگ عباسی خاطرنشان کرد: برخی از این نقاط در معابر شهری توسط شهروندان و کارکنان پلیس برای جلوگیری از خسارت های بیشتر به صورت موقت مرتفع گردیده تا اقدامات اساسی از سوی دستگاه مسئول انجام شود.

گرامی‌داشت دهه بصیرت در سرایان/۲

گرامی‌داشت دهه بصیرت در کانون پرورش فکری سرایان

به مناسبت دهه بصیرت ویژه برنامه‌های مختلفی با هدف گرامی‌داشت این مناسبت در مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان سرایان به مرحله‌ی اجرا درآمد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، نشست بصیرتی ویژه اعضای نوجوان، فضاسازی مرکز، معرفی وقایع نه دی ، کارگاه معرفی شخصیت شهید سردار سلیمانی، بازدید مدارس و تقدیر از عضو برتر کتابخوان مرکز، بازدید دانش آموزان، غبار روبی مزار شهدای گمنام این شهرستان توسط اعضای نوجوان پسر و تجدید میثاق با این شهدا نیز از دیگر برنامه های این مرکز بود که همزمان با  ایام دهه بصیرت،  برگزار شد.

تولید انبوه دو مکمل آبیاری در دانشگاه بیرجند/۳-۷

پس از ثبت اختراع دو مکمل آبیار و آبسار توسط عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند این دو محصول به تولید انبوه رسیده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجند با اشاره به تحقیقات انجام شده برای ثبت این دو مکمل آبیاری برروی ۱۵۶ نمونه گیاهی گفت: محلول مکمل آبیار برای گیاهان غیر مثمر همانند فضای سبز و مراتع کاربرد دارد، استفاده از این محصول در زمان آبیاری، بین ۱۵ تا ۴۰ درصد آب مورد نیاز گیاه را کم کرده و افزایش عملکرد بین ۱۰ تا ۳۰ درصد خواهد داشت.

محمدرضا سعیدافخم الشعرا گفت: در حال حاضر دو کارگاه در مشهد و بیرجند مشغول تولید این محصول است که توان تولید ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۱۰۰هزار لیتر را داراست. وی گفت: این محصول بصورت نیمه صنعتی و انبوه تولید می‌شود و در تمام کشور قابلیت استفاده را دارد. عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجند گفت: این محصول راهبردی برای اولین در داخل کشور تولید شده است.

سعیدافخم الشعرا گفت: بررسی‌های انجام شده بر روی این محصول نشان می‌دهد استفاده از مکمل آبسار در محصول یونجه می‌تواند تا ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش دهد و تا ۲۵ درصد افزایش عملکرد را در محصول به ارمغان آورد.

وی افزود:مدیریت بهینه مصرف آب در مزارع یونجه خراسان جنوبی با کمک این محصول می‌تواند تا ۴ میلیون مترمکعب در مصرف این نعمت خدادادی صرفه جویی کند و بالغ بر ۲۵ درصد به افزایش این محصول کمک کند.

وی افزود: در شهرستان فردوس نیز برای نهال‌کاری درختان انار از این محصول کاملا دانش بنیان استفاده شده است و در پروژه بین المللی ترسیب کربن در حسین آباد غیناب و نیز در پروژه بین المللی منارید در استان یزد از این محصول استفاده شد و در محصولات زراعی و باغی و محصولات استان تأییدیه‌های لازم را دریافت کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه گفت:دستگاهی برای ایجاد کارگاه تولید این مکمل‌ها خریداری شده، که البته نیاز به خرید و تجهیز برخی دیگر از وسایل خط تولید است که با تامین اعتبار برای خرید باقی تجهیزات و اختصاص مکانی مناسب، نصب و راه اندازی کارگاه در مجموعه پردیس شوکت آباد به زودی انجام می شود.

 

 

 

بیش از ۴۰ درصد تالاب کجی نهبندان آبگیری شد/۲

بارندگی‌های روز‌های اخیر باعث آبگیری ۴۰ درصد‌ی تالاب نمکزار نهبندان شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان گفت: در اثر بارندگی هایبیش از 40 درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد روزهای اخیر که سبب جاری شدن اکثر رودخانه های منتهی به تالاب شد ،بیش از ۴۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد. 
امیر کوهستانی افزود: با توجه به وضعیت مناسب تالاب و آبگیری آن ، باعث شده تا شاهد فرود دسته هایی از پرندگان آبزی و کنار آبزی را در مسیر برگشت این پرندگان زیبا از مناطق جنوبی به سمت شمال در این تالاب باشیم .
وی گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان یک تالاب نمکی و فصلی است که معمولا اواسط پاییز تا اواسط بهار آبگیری می شودکه مهم ترین منبع تأمین کننده آب تالاب کجی، ریزش باران و جاری شدن سیلابهای حوزه آبریز نهبندان و چشمه های کرانه تالاب است.
پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند – زاهدان قرار دارد
توسط فعالان فضای مجازی

گرامیداشت یاد و خاطره سردار دلها در بیرجند/۲

فعالان فضای مجازی خراسان جنوبی، یاد و خاطره سپهبد حاج قاسم سلیمانی را زنده نگه داشته اند.

مسئول سازمان فضای مجازی بسیج استان با اشاره به اینکه از ابتدای دیماه و به مناسبت دومین سالگرد حاج قاسم سلیمانی پویش فراگیر در فضای مجازی استان با دو هشتگ هیرو (به معنی قهرمان) و هشتگ محبوبِ دل‌ها برگزار شد گفت: فعالان فضای مجازی استان با محوریت این دو هشتگ در عرصه‌های تولید محتوا و انتشار تا کنون بیش از ۷۸ هزار توئیت و ری توئیت، بیش از هشت هزار و  ۵۰۰ پست اینستاگرامی با بیش از ۶۵ هزار لایک (پسند) فعالیت داشته اند.

رضایی فوروارد (باز ارسال) ۲۰۰ پست در بستر پیامرسان‌های داخلی و خارجی با بیش ۳۰۰ هزار لایک (پسند) در بستر پیامرسان‌های داخلی و خارجی را از دیگر فعالیت‌ها در فضای مجازی استان عنوان کرد و افزود: در  این مدت بیش از ۳۵ نشست مجازی آنلاین برای فعالان فضای مجازی انجام شده است.

وی از تهیه دو نماهنگ اختصاصی و یک موشن گرافیک توسط مرکز متنای سازمان فضای مجازی بسیج خبر داد و گفت: در  تولید محتوا نیز بیش از  هزارو و ۵۱۴ عکس نوشته، ۲۸۳ استوری موشن، ۴۸ پوستر گرافیک تخصصی، ۲۵۷ کلیپ محتوایی با موضوع حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم و محور مقاوت تولید و در بستر فضای مجازی انتشار یافته است.

مسئول سازمان فضای مجازی بسیج استان همچنین با اشاره به اینکه هزار و  ۲۰۰ نفر از کاربران فضای مجازی نیز در پویش تغییر تصاویر کاربری شرکت و تصاویر کاربری خود را به تصویر سردار سلیمانی تغییر دادند از فعالان مجازی خواست تا در پویش «زنده‌تر از قبل» شرکت کنند.

پویش «زنده‌تر از قبل» تا ۲۰ دیماه ادامه دارد و فعالان مجازی می‌ توانند از تصاویر سردار سلیمانی نصب شده در منازل یا محل کار خود فیلم و عکس تهیه و در فضای مجازی منتشر کنند.

 

 

 

 

 

 

محکومیت ۸ میلیاردی برای عرضه خارج از شبکه ۲۳۵ تن جو در فردوس/۴-۲

متهم عرضه خارج از شبکه نهاده دامی در فردوس به پرداخت ۸ میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان گفت: با گزارش اداره اطلاعات شهرستان فردوسمحکومیت ۸ میلیاردی برای عرضه خارج از شبکه نهاده دامی در فردوس درباره فروش خارج از شبکه ۲۳۵ تن جو ، سهمیه‌ای توسط یک شرکت تعاونی تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

حسین حسن پور افزود: شعبه بدوی پس از اخذ استعلامات مدیر عامل شرکت مذکور را به پرداخت ۸ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم کرد.

وی گفت: پس از اعتراض و بررسی پرونده در شعبه تجدید نظر ویژه قاچاق کالا و ارز مرکز استان رای بدوی تائید شد.

 

 

 

بارش اولین برف زمستانی در برخی مناطق خراسان جنوبی

بارش ۲۲ سانتیمتر برف در مهوید/۲

 نخستین برف زمستانی برخی مناطق روستایی و شهری خراسان جنوبی را سفید پوش کرد.

کارشناس هواشناسی گفت: از مهوید فردوس ۲۲ سانتیمتر ،

بارش ۲۲ سانتیمتر برف در مهویدسرند طبس ۱۳.۵ سانتیمتر ، انارستانک ۴ سانتیمتر،  باغستان ۳ سانتیمتر و دیهوک ۱ سانتیمتر بارش برف گزارش شد.

 

زارعی افزود: بیشترین بارش باران هم در بیشه خوسف با  ۷۵ میلیمتر بود و در حیدرآباد ۳۹ میلیمتر، قدمگاه ۳۳، فتح‌آباد ۳۰ ، مهوید ۲۰، اسلامیه ۱۹، آتشکده، باغستان و فردوس ۱۸ ، چاه دراز ۱۷ ، دستگرد ۱۴ ، نهبندان و طبسین ۱۳ ، میقان و چیروک ۱۲،  انارستانک ۱۱  ، سرند طبس ۱۱ ، حاجی‌آباد ۱۰ ، طاهرآباد ، زهری،  سرند فردوس و پیکوه ۸ ، کلاته سورگ ۳ ، فتح‌آباد خضری ۴ ، آرین شهر ۱ ، روستای درمیان ۵ ، درخش ۲ ، کلات گاویج ۴ ، گزیک ۲ ، بیهود ۲ ، دوست آباد ۱ ، ابراهیمی ۶ ، چاهداشی ۴ ، طبس ۱.۶ ، خرو ۶ ، عشق‌آباد ۳ ، دیهوک ۵ ، کلشانه ۲ ، پیر حاجات ۵ ، معدن قلعه ۴ ، معدن پروده ۵ ، ده محمد ۲ ، دهشور ۱ ، تپه طاق ۶ ازمیغان ۱ ، آبیز ۱۱ ، معصوم آباد ۱ ، نهبندان ۲۳.۴  ، فردوس ۱۷.۷ ، حاجی‌آباد ۱۲.۲ ، قاین ۷.۶ ، زهان ۴.۴ ، درمیان ۳.۷ ، بشرویه ۳.۴ ، بندان ۰.۷ ، سرایان ۰.۳ ، خوسف ۰.۱ و ماهیرود ۲۷ میلمیتر باران بارید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری یادواره ۴ شهید در روستای مزگ بیرجند/۲

در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی یادواره چهار شهید دوران دفاع مقدس به نام شهید منوچهر رضایی، شهید محمدعلی حسنی، شهید یوسف سفیدی، شهید محمد واسمی از روستا‌های مزگ، فوداج، میرعلی و اسفهرود با حضور خانواده‌های شاهد و مردم روستا‌های تابعه برگزار شد.

 

در این مراسم مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با گرامیداشت ایام سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و یاد سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی پیرامون نقش شهیدان طی ۸ سال دفاع مقدس مطالب مبسوطی ایراد کرد.

حجت الاسلام عزیزی گفت: امروز با گذشت بیش از ۳۰ سال از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هنوز نام و یاد شهیدان در هر کوی برزن جاودانه و مانگار است.

وی هدف از برگزاری این یادواره‌ها را بیان خدمات و رشادت‌ها و انتقال فرهنگ شهادت و ایثارگری و مجاهدت در راه خداوند و نسل جدید و جوان عنوان کرد.

 

 

۵ کشته و ۴ مصدوم در تصادف جاده قهستان به بیرجند/۴

 

رئیس پلیس راه استان گفت: برخورد وانت امیکو با پراید در کیلومتر ۷ جاده فرعی “قهستان به بیرجند ” ۵کشته و ۴ مجروح برجای گذاشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا رضایی” اظهار داشت: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند خودروی وانت دوکابین با سواری پراید برخورد کرده است که بر اثر این حادثه ۵ نفر جان خود را از دست داده اند و ۴ نفر مصدوم که با اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به این که علت حادثه توسط کارشناسان پلیس راه تجاوز به چپ خودروی پراید تشخیص داده شده است؛ تأکید کرد: شهروندان با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از هرگونه عجله و شتاب بی مورد پرهیز کنند تا شاهد اینگونه حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری یادواره شهدای سیوجان، معصوم آباد فخرآباد و تقاب /۲

یادواره شهدای سیوجان، معصوم آباد فخرآباد و تقاب خوسف در روستای تقاب به صورت محوری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی،  مدیر کل سازمان تبلیغات  استان در این مراسم گفت: مردم صدر اسلام در دفاع از ولایت به یاری حضرت زهرا (س) می‌شتافتند که تاریخ به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و مردم ایران درسی را که از صدر اسلام گرفتند در دفاع از انقلاب و دفاع از کشور در جنگ تحمیلی به کار بردند و شهدای زیادی را در این راه تقدیم کردند و یک تهدید بزرگ مثل جنگ تبدیل به یک فرصت و مکتب شد.

حجت الاسلام رضایی افزود: دوران دفاع مقدس طلایی‌ترین دوران تغییر و تحول است که در این دوران انسان‌هایی تربیت شدند که دفاع از اسلام را به گونه‌ای دیگر جلوه دادند.

 

 

 

 

 

اولین یادواره شهدای تربیت بدنی و سلامت شهرستان فردوس برگزار شد/۷

اولین یادواره شهدای تربیت بدنی و سلامت شهرستان فردوس برگزار شد

اولین یادواره شهدای تربیت بدنی و سلامت شهرستان فردوس در استان خراسان جنوبی، با عنوان شاخص‌های بصیرتی، فرصتی برای خودسازی برگزار شد.

به گزارش مهر مدیر آموزش و پرورش فردوس در یادواره شهدای سلامت و تربیت بدنی فردوس گفت: شهید علیرضا درخشان مربی تربیت بدنی آموزشگاه‌های فردوس، در سال ۱۳۶۰ به عنوان رئیس اداره تربیت بدنی شهرستان فردوس منشأ برکات زیادی در ورزش فردوس بود.

محمد ناظری تاکید کرد: شهید درخشان یک قهرمان بود، نه یک قهرمان ورزشی بلکه قهرمان ملی که در تنگه چزابه با یاران شهیدش: مهدی صبوری و محمد پارسا از این موقعیت استراتژیک دفاع و حماسه‌ها آفرید.

امام جمعه فردوس نیز گفت: این از برکات اسلام به این کشور است که ما از همه اقشار شهید داریم و هر کس برکات و واقعیت‌های موجود را نبیند کوردل است.

حجت الاسلام محمد شاکری عنوان کرد: روز قیامت همه مؤمنین آرزو می‌کنند که کاش شهید و جز شهدای کربلا، شیعه علی ابن ابیطالب و بهشت نصیبشان شود و شهدای معلمی مانند شهید درخشان بی شک جایگاهشان در آن دنیا برجسته و والا است.

برادر شهید علیرضا درخشان نیز به برخی خصوصیات شهید پرداخت کرد و گفت: ما در سنین کودکی از پدر یتیم شدیم و مادرم ما را از همان ابتدا با قرآن مأنوس کرد.

اکبر درخشان تصریح کرد: جوانان بدانند نقش تربیتی والدین و سپس معلمین بی‌بدیل و بسیار در آینده انسان تأثیرگذار بود.

وی به آشنایی برادر شهیدش با شهید فرودی اشاره کرد و گفت: شهید درخشان از یاران و هم‌رزمان این سردار بود و تنگه چزابه شاهد رشادت‌ها و حماسه آفرینی او در این تنگه استراتژیک بود که ۴۸ ساعت باتفاق امثال شهید مهدی صبوری این مسیر که دشمن قصد نفوذ از آنجا را داشت نگه داشت تا نیروهای کمکی رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از جاهایی که می‌توان غیر مستقیم فعالیت فرهنگی انجام داد بخش ورزش کشور است که روحیه پهلوانی و جوانمردی در جوانان زنده می‌شود.

معاون اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی:

۱۳۸ شهید گمنام در خراسان جنوبی تدفین شده‌اند/اجرای ۴۰ یادمان شهدا

۱۳۸ شهید گمنام در خراسان جنوبی تدفین شده‌اند/اجرای ۴۰ یادمان شهدا

معاون فرهنگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی از تدفین ۱۳۸ شهید گمنام تاکنون در ۵۹ نقطه استان خبر داد.

مهدی رحیم آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تاکنون ۱۳۸ شهید گمنام در ۵۹ نقطه استان تدفین شده‌اند که با تشییع چهار شهید گمنامی که فردا تشییع و به خاک سپرده می‌شوند تعداد شهدای گمنام تدفین شده در خراسان جنوبی به ۱۴۲ شهید می‌رسد که در ۶۲ نقطه استان تدفین شده‌اند.

به گفته وی در گذشته تعداد شهدای گمنام به خاک سپرده شده در نقاط مختلف خراسان جنوبی ۱۴۴ شهید گمنام بود که به تازگی هویت شش شهید گمنام تدفین شده در استان شناسایی شد که با انجام این کار تا امروز ۱۳۸ شهید گمنام در نقاط مختلف استان خاک سپاری شده‌اند.

رحیم آبادی

یادمان شه

دای گمنام استان تکمیل شده است و با توجه به قول داده شده برای تخصیص اعتبار تا خرداد سال آینده ۱۲ یادمان شهدای گمنام به بهره برداری می‌رسد.

معاون اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اضافه کرد: سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی تاکنون برای احداث یادمان‌های شهدای گمنام استان هزینه شده است.

رحیم آبادی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی در نیمه امسال در هر مکانی که متقاضی تدفین شهید گمنام باشند ابتدا باید یادمان شهید احداث شود تا بعد از آن اقدام لازم در این خصوص انجام شود.

اعزام ۱۰نیروی عملیاتی به منطقه سیل زده کنارک در سیستان و بلوچستان

اعزام ۱۰نیروی عملیاتی به منطقه سیل زده کنارک در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از اعزام ۱۰ نجاتگر در قالب دو تیم عملیاتی به منطقه سیل زده کنارک در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدرضا رضایی گفت: با توجه به بارندگی اخیر و تغییر ناگهانی وضعیت جوی، استان‌های جنوبی و جنوبی شرقی گرفتار سیلاب و آسیب‌های ناشی از آن شده است.

وی با بیان اینکه پیرو درخواست سازمان امداد و نجات هلال احمر شب گذشته تیم‌های عملیاتی هلال احمر استان جهت پوشش و کمک رسانی به سیل زدگان به منطقه کنارک در استان سیستان و بلوچستان اعزام شدند، افزود: در این راستا ۱۰ نجاتگر در قالب دو تیم عملیاتی به این منطقه اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین ۱۰ دستگاه پمپ لجن کش و دو دستگاه خودروی امدادی از استان نیز جهت امدادرسانی در منطقه به‌کارگیری می‌شود.

وی بیان کرد: امدادرسانی در شهر سیل زده کنارک تا هر زمانی که به نجات گران استان نیاز باشد، ادامه خواهد داشت.

۲ تیم امدادی خراسان جنوبی به منطقه سیل‌زده کنارک اعزام شدند

 ۲ تیم امدادی خراسان جنوبی به منطقه سیل‌زده کنارک اعزام شدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: با توجه اهمیت امدادرسانی به موقع ۱۰ نجاتگر هلال احمر در قالب ۲ تیم عملیاتی از این استان به منطقه سیل‌زده کنارک در سیستان و بلوچستان اعزام شدند.

محمدرضا رضایی افزود: با توجه به بارندگی اخیر و تغییر ناگهانی وضعیت جوی استان‌های جنوبی و جنوب شرقی گرفتار سیلاب و آسیب‌های ناشی از آن امدادرسانی از اهمیت ویژ­‌ه‌ای برخوردار شده است.

وی ادامه داد: پیرو درخواست سازمان امداد و نجات هلال احمر شب گذشته تیم‌های عملیاتی هلال احمر استان برای پوشش و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان به منطقه کنارک در استان سیستان و بلوچستان اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین ۱۰ دستگاه پمپ لجن‌کش و ۲ دستگاه خودروی امدادی از استان نیز برای امدادرسانی در منطقه به کارگیری می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: امدادرسانی در شهر سیل‌زده کنارک سیستان بلوچستان تا هر زمانی که به نجاتگران استان نیاز باشد ادامه خواهد داشت.

ورود ۲ سامانه بارشی به شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان طی چهار روز گذشته و ریزش بیش از ۳۰۰ میلی‌متر باران باعث جاری شدن سیل و آبگرفتگی بسیاری از خانه‌ها در شهرستان‌های کُنارک، چابهار و دشتیاری شده است.

با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد خانه‌ها در شهر بندری کُنارک با مشکل آبگرفتگی مواجه شده است، بسیاری از مردم در سالن‌های اسکان موقت مستقر شده‌اند و برای بازگشت به خانه‌های خود مشکلاتی دارند و طبق گفته مسوولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، رفع این مشکلات نیازمند توجه مسوولان در سطوح استانی و ملی است.

معاون دادگستری خراسان جنوبی:

هزار و ۴۵۱ حکم جایگزین حبس در خراسان جنوبی صادر شد/۴

هزار و ۴۵۱ حکم جایگزین حبس توسط قضات خراسان جنوبی صادر شد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: هزار و ۴۵۱ حکم جایگزین حبس در ۹ ماهه سال جاری توسط قضات استان صادر شد.

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا افزود: با توجه به تصویب قانون مجازات‌های جایگزین حبس در مجلس شورای اسلامی و تاکید رئیس قوه قضائیه بر توسعه اعمال مجازات‌های جایگزین حبس در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ در مجموع یک هزار و ۴۵۱ حکم جایگزین حبس توسط قضات خراسان جنوبی صادر شده است.

به گفته وی در سه ماهه اول سال ۳۷۳ حکم در این باره صادر شده که ۹۳ مورد آن در فروردین، ۱۵۰ مورد در اردیبهشت و۱۳۱ مورد آن هم در خرداد صادر شده است.

وی ادامه داد: ۵۹۸ حکم مجازات جایگزین حبس هم در سه ماهه دوم سال توسط قضات خراسان جنوبی صادر شده است که از این تعداد ۲۲۱ حکم در تیر، ۱۸۹ حکم در مرداد و ۱۸۸ حکم در شهریور سال جاری صادر شده است.

معاون دادگستری خراسان جنوبی با بیان این که در سه ماهه سوم سال نیز ۴۸۰ حکم مجازات جایگزین حبس توسط قضات استان صادر شده است، تصریح کرد: از این تعداد ۱۳۴ حکم در مهر، ۱۹۳ حکم در آبان و ۱۵۳ حکم جایگزین حبس در آذر امسال صادر شده است.

حجت الاسلام وحدانی نیا اضافه کرد: مجازات‌های جایگزین حبس شامل مواردی مانند الزام به انجام خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، تعویق مراقبتی و غیره می‌شود.

شبستان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛
پرواز روح در جوار شهید گمنام
مددجویان و بی خانمان های روزگار، پروانه وار بر گرد شهید حلقه زده اند و آمده اند تا با تمام ذره های وجودشان در جوار شهیدی پاک طینت بر محضر دوست عقده گشایی کرده و گره از کار خود بگشایند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: عطر گلاب است، عشق است یا معرفت نمی‌دانم، نور است یا حرارت، نمیدانم! گل واژه ها برای توصیف فضای اینحا عقیم شده اند. نیرویی عجیب اینجا موج می‌زند، حرارتی که پروانه ها را مستانه می رقصاند، عشقی، که عشاق را دلبرانه به وجد می آورد و معرفتی که حباب اشک را بی بهانه سرازیر می کندو این همان نور وجودی شهیدی‌است که پس از سال‌ها دوری از وطن امروز بر سر دستانی عاشق سر به سجود آستان الهی می نهد و دست همه آنان که دل‌مرده به خشونت روزگارند و افسرده به نامردی و نامرادی زمان هستند را به دست یار می دهد.

مددجویان و بی خانمان های روزگار، پروانه وار بر گرد شهید حلقه زده اند و آمده اند تا با تمام ذره های وجودشان در جوار شهیدی پاک طینت بر محضر دوست عقده گشایی کرده و گره از کار خود بگشایند.

با ورود شهید گمنام همگی سر تعظیم فرود آورده و با ناله و خواندن چاوشی به راز و نیاز با معبود پرداخته تا بتوانند به حرمت و شفاعت این شهید پاک، آن‌ها هم پس از سال‌ها گرمای خانواده را با تمام وجود حس کنند.

مددجویان مرکز فوریت های اجتماعی شهرداری بیرجند در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) میزبان شهید گمنامی هستند که دستی می شود برای دعا و چشمی می شود برای ریختن اشک هایشان که بی محابا و بدون هیچ ترس و خجالتی سرازیر شده است.

عده ای زیر تابوت را گرفته و در دل زمزمه می کنند و عده ای هم تابوت شهید بر دوششان سنگینی کرده و جو سنگین مراسم را بر نتافته و با پاهایی بی جان خود را بر روی نیمکت های مرکز می کشانند تا نشسته و پیکر شهید گمنام را واسطه قرار داده و پس از عقده گشایی سر سجده بر معبود فرود آورند.

شب گذشته حال و هوای مرکز فوریت های اجتماعی متفاوت بود و هر یک از مددجویان به نحوی و با زبان قاصر خود شهید را نقطه اتصالی برای ارتباط تنگاتنگ با معبود کردند.

با ورود شهید گمنام دیگر به دنبال مسئولان برای رفع مشکلاتشان نبودند بلکه پیکر شهید گمنام را واسطه ای بین خود و معبودشان قرار دادند و خداوند را به حرمت دل شکسته حضرت زهرا(س) قسم دادند تا بتوانند بار دیگر گرمای وجودی خانواده را از صمیم قلب حس کنند.

س از آنکه مددجویان با نثار شاخه گل نرگس با شهید گمنام تجدید میثاق کردند «نماینده مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه یاران خراسان جنوبی» با بیان اینکه خراسان جنوبی اولین استانی است که مرکز نیکوکاری رسانه‌ای در آن فعالیت دارد، اظهار داشت: مرکز نیکوکاری در سال ۹۸ با حضور رئیس کمیته امداد کشور راه اندازی شد.

«محمدرسول ابراهیمی» با بیان اینکه خبرنگاران نقطه اتصال مسئولان و مردم هستند، گفت: بر اساس درخواست برخی استان‌های دیگر، مرکز نیکوکاری رسانه یاران به عنوان الگو، باید تجربیات خود را در اختیار دیگر خبرنگاران قرار دهد.

وی با اشاره به راه اندازی مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی با کمک شهرداری بیرجند افزود: فعالیت این مرکز بسیار مهم است چرا که در شرایط فعلی و سرما و برودت زمستان با راه اندازی این مکان،‌گرما به جان تعدادی از افراد آسیب پذیر جامعه هدیه می شود.

ابراهیمی با اشاره به نیازمندی های این مجتمع یادآور شد: اسکان مددجویان به تنهایی کافی نیست و امید است با توانمندسازی این اقشار آسیب پذیر، نام مرکز به مجتمع توانمندسازی فوریت های اجتماعی تغییر کند.

در ادامه استاندار به همراه فرماندار و شهردار بیرجند، اعضای شورای شهر و خبرنگاران از مجتمع فوریت های خدمات اجتماعی بیرجند بازدید کرد. «جواد قناعت» در این بازدید گفت: ساماندهی متکدیان، در راه‌ماندگان و معتادان متجاهر استان نیاز به یک برنامه جامع و زیرساخت دارد که در این زمینه سازمان‌ها و نهادهای مسئول باید برنامه‌ریزی کنند.

وی در حاشیه بازدید از مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند اظهار داشت: باید با فراهم کردن زیرساخت ها، چند مرکز یا مجتمع بزرگ در این راستا راه‌اندازی شود.

فرماندار بیرجند هم با بیان اینکه مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند در ۲ طبقه با ظرفیت بیش از ۵۰ تخت امسال راه‌اندازی شده است، گفت: ساختمان مرکز امسال بازسازی  بهسازی شده است.

«علی ناصری» خواستار آماده سازی و ارائه طرح توسط شورا و شهرداری شد و افزود: در صورت آماده شدن طرح های مورد نیاز، می توان از اعتبارات شهرداری، شهرستان و استان برای تأمین و تجهیز مرکزی بزرگتر اقدام کرد.

وی یادآورشد: هر فردی به هر دلیلی مکانی برای خواب و اسکان نداشته باشد می‌تواند با مراجعه به این مرکز از خدمات حمایتی آن برخوردار شود.

در پایان این مراسم، مددجویان مرکز فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند به طرح درخواست ها و خواسته‌های خود پرداخته و استاندار خراسان جنوبی قول پیگیری آن را داد.

۸۰ نفر در مرکز فوریت‌های اجتماعی بیرجند پذیرش شدند

۸۰ نفر در مرکز فوریت‌های اجتماعی بیرجند پذیرش شدند

شهردار بیرجند گفت: با راه‌اندازی مجتمع شبانه‌روزی فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند از یک‌ماه گذشته تاکنون ۸۰ مددجو در این مرکز پذیرش شدند که ۳۰ نفر به‌طور ثابت خدمات دریافت می‌کنند.

مهدی بهترین چهارشنبه شب در بازدید استاندار خراسان جنوبی از مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند افزود: برای جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان و افراد آسیب‌پذیر جامعه که یکی از وظایف شهرداری است این مجتمع سال گذشته بازسازی و بهسازی شد.

وی بیان کرد: مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری با هدف پاسخ به نیازهای پاسخ داده نشده افراد آسیب‌پذیر و بی‌خانمان شهر بیرجند راه‌اندازی شده است.

شهردار بیرجند اظهار داشت: بسیاری از همشهریان ما، کسانی که به هر دلیلی از گردونه مهر خانواده جدا شده‌ و در مکان‌های نامناسبی گذر عمر می‌کردند می‌توانند به صورت شبانه‌روزی از خدمات این مجتمع استفاده کنند.

وی ادامه داد: هر فردی اعم از زن یا مرد و افراد آسیب‌دیده احساس کند شب نیاز به سرپناه و محیط امن دارد در این مجتمع پذیرش می‌شود.

بهترین با تاکید بر اینکه افراد پذیرش شده در این مکان میهمانان ویژه شهردار هستند تصریح کرد: هر فردی که جزو گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه باشد اینجا پذیرش و در حد امکان از این افراد پذیرایی می‌شود.

وی عنوان کرد: در ابتدا از ابن بابت که زمینه تهیه ملزومات و امکانات مشکل داشته باشیم نگران بودیم اما در همین مدت کمتر از یک‌ماه خیرین به ویژه بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و مرکز نیکوکاری رسانه یاران پای کار آمدند.

شهردار بیرجند با اشاره به نیازهای مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند یادآور شد: در درجه اول توجه عاطفی به این گروه بسیار مهم است، باید درد دل این افراد را شنید، مصایب و مشکلاتی آنها را رصد و تا حد امکان رفع کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاهمان را به این افراد عوض کنیم گفت: تامین کمک‌های مومنانه در خوراک و پوشاک و ایجاد اشتغال برای شکستن چرخه منحوس بیکاری و آسیب‌های اجتماعی از دیگر اقداماتی است که باید مورد توجه واقع شود.

بهترین افزود: شهرداری متولی ایجاد شغل نیست اما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا در ایجاد درآمد پایدار برای این افراد سهیم باشیم تا این افراد مجدد وارد چرخه بیماری نشوند.

برگزاری مراسم وداع با شهید گمنام، روضه خوانی و طبخ و توزیع حلیم ویژه مددجویان این مرکز توسط مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه یاران و با همکاری « مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند» به مناسبت شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) نیز از دیگر برنامه‌ها بود.

 

 

 

پیکر ۲ شهید گمنام در بیرجند تشییع شد/۲-۳

پیکر ۲ شهید گمنام در بیرجند تشییع شد

پیکر پاک ۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس روز پنجشنبه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در بیرجند تشییع و به خاک سپرده شد.

پیکر چهار شهید گمنام یکشنبه ۱۲ دی‌ وارد فرودگاه بیرجند شد و مورد استقبال مردم و مسوولان قرار گرفت و پس از میزبانی مردم خراسان جنوبی در شهرستان‌های مختلف استان امروز پیکر ۲ شهید با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار خراسان جنوبی، خانواده معظم شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم در بیرجند تشییع و در ۲ نقطه خاکسپاری شدند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بر پیکر مطهر ۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس در بیرجند نماز خواند و پیکر شهدا بر دستان مردم در مسیر خیابان‌ شهدا تا میدان ابوذر این شهر تشییع شد.

این شهدا پس از مراسم تشییع، تحویل مسوولان پایگاه هوایی سرلشکر شهید حسینی و هوافضای سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی شدند که در آیین درون سازمانی در این مکان‌ها خاکسپاری شوند.

با احتساب تشییع و تدفین این شهدا ۱۴۲ شهید در ۶۲ نقطه خراسان جنوبی آرمیده‌اند.

 

 

 

سیلاب در خراسان جنوبی خسارت جانی نداشت/۴

سیلاب در خراسان جنوبی خسارت جانی نداشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به ثبت ۱۱۵ میلی‌متر بارندگی و وقوع سیلاب اخیر در بسیاری از شهرستان‌های استان تاکنون هیچگونه خسارت جانی گزارش نشده است.

سید ابوالحسن میرجلیلی افزود: اطلاع‌رسانی به‌موقع و همکاری مردم در این سامانه که حدود یک هفته به طول انجامید و تلاش نیروهای امدادی و عملیاتی باعث شد که شاهد کمترین خسارت با توجه به میزان بارندگی‌ها باشیم.

وی ادامه داد: در این مدت ۷۱ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شد که بلافاصله مشکل توسط نیروهای امدادی و عملیاتی استان مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: بر اثر بارندگی زیاد شاهد تخریب قسمت‌هایی از ۶ واحد مسکونی خشتی گلی در استان بودیم که بلافاصله قبل از ایجاد مشکل، امدادرسانی صورت گرفت و افراد اسکان داده شدند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در این فصل محصول کشاورزی خاصی در استان نداریم خسارت‌ها فقط مربوط به گل و لای باقی‌مانده از سیلاب است که مورد توجه جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

میرجلیلی گفت: در این مدت هیچگونه مسدودی در محورها و شریان‌های اصلی استان گزارش نشده و مسدودی‌ها مربوط به برخی راه‌های روستایی و عشایری بود که تعدادی رفع شده و تعدادی در دست اقدام است.

 

 

 

غذاهای سنتی خراسان جنوبی؛ خوشمزه‌هایی با طعم سلامتی/۵-۷

غذاهای سنتی؛ خوشمزه‌هایی با طعم سلامتی

غذاهای سنتی که با روش‌های ساده و سالم تهیه می‌شوند، طعم سلامتی را به سفره‌ها می‌بخشند و چند نوع از این غذاها در استان خراسان جنوبی همچون قروت، غلور و نوجوش ثبت ملی نیز شده است.

به گزارش ایرنا انواع غذاها و نحوه طبخ آنها از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در هر منطقه‌ای است و غذاهای سنتی خراسان جنوبی نیز از مواد در دسترس و متناسب با شرایط آب و هوایی تهیه می‌شود.

مواد به‌کار رفته در غذاهای سنتی نشان‌ می‌دهد که مردم این دیار از دیرباز به سلامت غذایی خود اهمیت می‌داده‌اند و همواره سعی بر تهیه غذاهای سالم و مقوی داشته‌اند.

علاوه بر روش‌های طبخ سالم، لذیذ بودن، استفاده از ارزش‌های غذایی در قالب گروه‌های متنوع نظیر غلات، حبوبات، لبنیات، سبزی‌ها و گیاهان دارویی از شاخص‌های غذاهای سنتی خراسان جنوبی است.

تغییر شیوه زندگی در کشور و به‌تبع خراسان جنوبی در سال‌های اخیر لذت خوردن غذاهای محلی را به فراموشی سپرده و سلامت مردم را در معرض خطر قرار داده است.

اما یکی از پژوهشگران حوزه غذاهای سنتی در خراسان جنوبی مهمترین ویژگی این نوع غذاها را استفاده از مواد موجود همان منطقه برشمرد و گفت: دلیل اینکه توصیه شده به هرجا سفر می‌کنید از غذای همان منطقه بخورید بدلیل سازگاری هر غذا با آب و هوای آن منطقه است.

زهرا مزروعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به‌خصوص اگر قرار است مدتی در یک منطقه اقامت داشته باشید، نیازمند سازگاری و انطباق خود با شرایط آن منطقه هستید و یکی از راهکارهایی که به سازگاری بدن کمک می‌کند مصرف مواد غذایی آن منطقه است.

وی گفت: برای معرفی بیشتر غذاهای سنتی خراسان جنوبی نیازمند مشارکت عمومی هستیم و در مرحله اول باید با کمک رسانه‌های جمعی این کار شروع شود.

لزوم تغییر ذائقه مردم

پژوهشگر فرهنگ عامه با تاکید بر لزوم تغییر ذائقه مردم افزود: به‌طور مثال در تمامی رستوران‌ها یک لیوان کوچک قروت یا بنه به عنوان پیش غذا، مخلفات همراه غذا یا دسر مدتی به مهمان‌ها ارائه شود و خواص این غذاها را در یک بروشور کوچک همراه ظرف غذا می‌توان معرفی کرد.

وی با اشاره به تنوع غذاهای سنتی در خراسان جنوبی گفت: قروت بیرجندی خواص زیادی دارد که به عنوان تنها غذای بنفش جهان نیز شناخته شده است.

مزروعی کشک زرد یا قورتی که با کشک ماستی ساییده شده را از دیگر غذاهای سنتی خراسان جنوبی برشمرد و افزود: از این قبیل غذاها را می‌توان در لیست رستوران‌ها نیز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه نوجوش از دیگر غذاهای سنتی در خراسان جنوبی است که اخیرا ثبت ملی شده گفت: این غذا در ساندویچی‌ها می‌تواند به عنوان خوراک به مردم معرفی و ارایه شود تا بتوان اقبال عمومی به سمت غذاهای سنتی را افزایش داد.

پژوهشگر غذاهای سنتی ضمن تاکید بر آموزش اصولی و درست غذاهای سنتی به‌ویژه از طریق رسانه ملی افزود: قطعا بیان خواص غذاهای سنتی به استفاده آنها نیز کمک خواهد کرد.

وی برگزاری جشنواره در سایر استانها را راهکاری برای معرفی بیشتر غذاهای محلی خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: بیان خواص غذاها، مصلحات و اضدادش با ذکر دلایل علمی در این جشنواره‌ها می‌تواند مفید واقع شود.

مزروعی اظهار داشت: برای معرفی بیشتر غذاهای سنتی،  دستگاه‌های دولتی می‌توانند موظف شوند که مهمانانشان را به صرف غذاهای سنتی دعوت کنند یا از طریق جشنواره‌هایی ویژه دانشجویان و سربازان این معرفی امکان‌پذیر خواهد بود.

وی یکی از غذاهای اصلی خراسان جنوبی را که ثبت ملی است “قروت” نام برد و  گفت: این غذا با مخلوط‌های مختلف مانند بادمجان، اسفناج، کما، سیب زمینی، مرغ و دیگر محصولات تهیه می‌شود.

این پژوهشگر با اشاره به غذای محلی دیگری به نام “بنه” افزود: بنه محصولی در دامنه کوه‌ها بوده و سرشار از مواد مغذی و پروتئین است.

وی گفت: پُختیک یا شلغم پخته از دیگر غذاهای خراسان جنوبی است که به عنوان آجیل و غذا مصرف می‌شده و اکنون به دلیل ویتامین‌هایی مانند منیزیم و سدیم برای انواع سرماخوردگی‌ها و بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزروعی افزود: حتی برخی غذاهای محلی خراسان جنوبی با تغییرات کوچک در استان‌های دیگر و حتی کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و گردشگران خارجی داشته‌ایم که با خوردن غذاهای محلی ما، دستور پخت آن را درخواست کرده‌اند.

وی گفت: غذاهایی نیز داشته‌ایم که با گیاهان دارویی مانند گشنیز، شوید،  گوجه و مواد دیگر به صورت اشکنه درست می‌شده و ارزش غذایی بالایی داشته‌ است.

پژوهشگر فرهنگ عامه اظهار داشت: در خراسان جنوبی انواع حلوا، کاچی و ساوری داریم که با گندم درست می‌شود و اکنون ثابت شده که نان سبوس‌دار برای بدن مفید است در حالی که آن زمان از بلغور گندم که سرشار از سبوس است، استفاده می‌شد.

وی با اشاره به غذای محلی به نام “غلور” گفت: این غذا بمب انرژی است چرا که از گوشت، گندم و انواع حبوبات درست می‌شود همچنین هر شهرستان خراسان جنوبی با توجه به محیط خود انواع غذای محلی مانند بزپاش و دیگر موارد را داشته که در آیین و مراسم‌ خاص تهیه می‌شده است.

مزروعی بیان کرد: حتی در بخش شیرینی‌ها نیز شیرینی‌هایی مانند نان لوله‌ای و رو ورکرده داریم که بدون شکر و مناسب افراد مختلف است و از مواد مغذی مانند گندم، کنجد و دارچین در آن استفاده شده است.

غذاهای سنتی در لیست پذیرایی گردشگران

یک کارشناس گردشگری در خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه کف به عنوان یک دسر سنتی با بستنی زمستانی بین گردشگران محبوبیت دارد گفت: شیرینی‌های محلی همچون نان لوله‌ای و رو ورکرده بیشترین طرفدار را بین دسرهای سنتی استان دارد.

احسان درستکار افزود: کشک بادمجان بیرجندی تنها غذای بنفش در کشور معرفی شده و بیشترین طرفدار را دارد.

وی با بیان اینکه غذاهای دیگر مثل ساوری پلو، گندم پلو، قاتق بنه و کشک زرد هم برای پذیرایی از گردشگران استفاده می‌شود گفت: اکثر غذاهای سنتی در سفره‌خانه‌های استان یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی طبخ شده و در لیست پذیرایی از گردشگران موجود است.

این کارشناس گردشگری گفت: نمایشگاه‌ها و رویدادهای گردشگری در سطح استان یا کشور بیشترین تاثیر را در معرفی غذاها و دسرهای سنتی دارد به‌طور مثال نحوه عمل‌آوری قروت بادمجان به شکل ورکشاپ در نمایشگاه‌ها اجرا می‌شود و آیین سنتی کف‌زنی نیز چاشنی اغلب نمایشگاه‌ها به‌خصوص در فصل زمستان است.

وی افزود: امسال هم نهم تا دوازدهم بهمن ماه، خراسان جنوبی با برپایی غرفه‌ای در نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور خواهد داشت و بخشی از نمایشگاه به غذاهای سنتی استان اختصاص می‌یابد.

درستکار با اشاره به برگزاری آیین‌های محلی خراسان جنوبی که آذر ماه در باغ و عمارت جهانی اکبریه برگزار شد گفت: این جشنواره با حضور دانشگاه‌های استان و با هدف آشنایی دانشجویان با غذاهای محلی و پخت غذاهای سنتی برگزار شد که دانشجویان غیربومی به عنوان سفیران فرهنگی اسقبال خوبی از آن داشتند.

چهار غذای سنتی خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی

تاکنون سه نوع غذا و یک شیرینی محلی خراسان جنوبی ثبت ملی شده است که مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی این موارد را شامل قروت، نوجوش، غلور و نان لوله‌ای نام برد.

سید احمد برآبادی اظهار داشت: نوجوش، غذای سنتی و محلی مقوی و مغذی است که از نان درست می‌شود و در وعده‌های غذایی ظهر و شب استفاده می‌شود.

وی گفت: بانوان بیرجندی با نان‌هایی که در سفره خرد می‌شود و یا چند روزی می‌ماند و بیات می‌شود، این غذا را تهیه می‌کنند.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ جنوبی با اشاره به ثبت شیرینی نان لوله شهر بیرجند در فهرست میراث ناملموس (معنوی)  گفت: نان لوله یکی از شیرینی‌های اصیل مردم بیرجند است که توسط بانوان بیرجندی پخته می‌شود.

وی ادامه داد: این شیرینی قالبی از جنس چدن با دسته‌های بلند دارد. قالب را روی چراغ یا گاز می‌گذارند و از مایع تهیه‌شده داخل قالب می‌ریزند و بعد از پخت آن را در حالی‌که داغ است به شکل لوله می‌پیچند و چون به شکل لوله درست می‌شود نام آن را هم نان لوله می‌گویند.

برآبادی به ثبت ملی “قروت” اشاره کرد و گفت: قروت از جمله غذاهایی است که از فرآورده‌های دامی تهیه می‌شود و رنگ بنفش و زیبای آن نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

وی اظهار داشت: این غذای لذیذ توسط عامه مردم بیشتر استفاده شده است ولی خواص و بزرگان هم نتوانسته‌اند از لذت خوردن قروت چشم‌پوشی کنند.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه قروت به دو صورت گرم و سرد مصرف می‌شود گفت: برای تهیه قروت گرم مقداری پیاز داغ یا سیر داغ تهیه کرده و قروت را به آن اضافه می‌کنند همچنین کمی نمک، فلفل سیاه و دارچین افزوده می‌شود و قبل از آنکه به جوش بیاید از روی حرارت برداشته و آماده خوردن است.

وی افزود: قروت گرم را گاهی با بادمجان، سیب زمینی، کدو، کما و سبزیجات پخته مثل اسفناج میل می‌کنند و این غذا از جمله غذاهای سنتی شهرستان بیرجند و خراسان جنوبی است که هنوز در بیشتر نقاط آن را طبخ می‌کنند.

برآبادی گفت: غلور خراسان جنوبی چند سال قبل ثبت ملی شده که نوعی غذای محلی و از خانواده آش‌های ایرانی است و بیشتر در ماه محرم طبخ می‌شود.

وی اظهار داشت: بین ایرانیان به گندم خورد شده “بلغور” می‌گویند و در خطه خراسان جنوبی “غلور” نامیده می‌شود که مثل بقیه آش‌های ایرانی ترکیبی از حبوبات است که البته گوشت قرمز در آن به کار می‌رود.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: مهارت و دانش سنتی شیره‌پزی انگور خراسان جنوبی و آیین کف‌زنی نیز در فهرست میراث ناملموس (معنوی) کشور ثبت شده است.

 

 

 

 

بدرقه شهدای گمنام تا خانه ابدیبدرقه شهدای گمنام تا خانه ابدی

پیکر ۲ شهید گمنام امروز با حضور گسترده مردم بیرجند از میدان شهدا تا ابوذر همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تشییع شد و مردم انقلابی خراسان جنوبی با بدرقه باشکوه این شهیدان، عهد بستند که همیشه ادامه دهنده راه آنان باشند.

به گزارش ایرنا روز موعود فرا رسید شهدای گمنام چند روزی است که میهمان مردم خراسان جنوبی هستند و قرار شد همزمان با شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تشییع شوند، فوج فوج جمعیت به سمت میدان شهدای بیرجند اعم از مرد و زن، پیر و جوان سرازیر شدند تا برای میهمانان خوشنام‌شان مادری و پدری کنند.

مردم همیشه در صحنه خراسان جنوبی بار دیگر با حضور خود در مراسم تشییع شهدا حماسه آفریدند و همانند پدران، مادران، برادران و خواهران شهدا، فرزندان ملت را بدرقه کردند.

ندای لبیک یا زینب، لبیک یا حسین، لبیک یا رقیه و لبیک یا خامنه‌ای در جای جای این مراسم به گوش می‌خورد و مردم با نوای «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد» بار دیگر با شهدا و ولایت هم‌پیمان شدند.

من قاسم سلیمانیم

جوانی که با پرچم مزین به نام ابوالفضل‌ العباس (ع) لباس رزم بر تن کرده بود امروز در مراسم تشییع شهدا به خبرنگار ایرنا گفت: من یک قاسم سلیمانیم و آمده‌ام تا راه شهدا را ادامه دهم.

احمد قاسمی افزود: ما نسبت به خونی که شهدا برای این ملت هدیه کرده‌اند مسوولیم و باید پاسدار خون شهدا باشیم.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند که جوانان باید همیشه در میدان باشند که به‌طور حتم نقش جوانان موثر است.

این جوان یادآور شد: جوانان باید پرچمدارنظام و انقلاب باشند تا کشور عزیزمان که با نثار خون شهدا به اینجا رسیده است مورد دست‌اندازی دشمنان قرار نگیرد.

جوانان  ادامه دهنده راه شهدا

شهروند دیگری که با مشتی گره کرده در مراسم تشییع شهدا ندای لبیک یا حسین سر می‌داد معتقد بود که انقلاب اسلامی ما امروز نیازمند قاسم سلیمانی‌ها است که جوانان به خوبی می‌توانند این راه را ادامه دهند.

علی حاجی‌آبادی ادامه  داد: ما سه مصداق مهم جندالله، حزب‌الله و اولیاالله داریم که شهدا جزو هر سه این مصداق‌ها هستند زیرا شهدا به سعادت و کمال رسیدند و جز از خدا از چیزی نمی‌ترسیدند که سرلوحه همه آنها سردار دلها حاج قاسم سلیمانی بود.

وی با بیان اینکه راه انبیا و اولیا را شهدا به ما نشان دادند افزود: همه ما امروز یک وظیفه خطیر بر عهده داریم که آن ادامه راه شهدا در مسیر ولایتمداری است.

وی تاکید کرد: جوانان اگر بخواهند جزو این مصادیق باشند باید مثل شهید سلیمانی که همواره در میدان عمل بود در مقابل ظلم بایستند.

تشییع شهدا در مسیر اقتدار ملت

ابراهیم زنگویی از دیگر شهروندان شرکت‌کننده در این مراسم گفت: فلسفه تشییع شهدای گمنام که نوبت به نوبت می‌آیند این است که انقلاب مستحکم‌تر شود و مردم بیشتر بتوانند از آرمان‌های انقلاب دفاع کنند.

وی ادامه داد: مردم از ابتدای انقلاب در تمام صحنه‌ها حضور داشتند و دشمن را ناامید کردند و حضور در آیین تشییع شهدا هم مشتی محکم بر دهان استکبار جهانی و ایادی آنها است.

زنگویی یادآور شد: از ابتدای انقلاب تاکنون حضور جوانان در همه آیین‌ها قابل تقدیر بوده و این مهم ضمن تایید اقتدار نظام، وظیفه را بر دوش مسوولان سنگین‌تر می‌کند.

پیکر پاک ۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس روز پنجشنبه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در بیرجند تشییع شد.

پیکر چهار شهید گمنام یکشنبه ۱۲ دی‌ وارد فرودگاه بیرجند شد و مورد استقبال مردم و مسوولان قرار گرفت و پس از میزبانی مردم خراسان جنوبی در شهرستان‌های مختلف استان امروز پیکر ۲ شهید با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار خراسان جنوبی، خانواده معظم شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم در بیرجند تشییع و در ۲ نقطه خاکسپاری شدند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بر پیکر مطهر ۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس در بیرجند نماز خواند و پیکر شهدا بر دستان مردم در مسیر خیابان‌ شهدا تا میدان ابوذر این شهر تشییع و در ۲ نقطه خاکسپاری شد.

پیکر ۲ شهید گمنام دیگر فردا پس از برگزاری نماز جمعه در نهبندان تشییع و در روستای چاهداشی این شهرستان به خاک سپرده می‌شود.

این چهار شهید ۱۶، ۱۷، ۱۹ و ۲۴ ساله هستند که پیکر آنها در مناطق شلمچه، شرق دجله و فکه شناسایی شده‌اند و در عملیات‌های کربلای پنج، بدر و والفجر مقدماتی نیز به شهادت رسیده‌اند.

با احتساب تشییع و تدفین این شهدا ۱۴۲ شهید در ۶۲ نقطه خراسان جنوبی آرمیده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

پوشش گاز طبیعی خانوار‌های روستایی به ۹۸درصد می‌رسد/۲-۳

۹۸درصد خانوار روستایی خراسان جنوبی تا پایان امسال زیرپوشش گاز طبیعی قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اعلام کرد: در ادامه نهضت گازرسانی، تا پایان امسال با اتمام پروژه‌های در دست اجرا، درصد بهره مندی خانوار روستایی استان از نعمت گاز طبیعی به ۹۸درصد افزایش خواهد یافت.

سیدمحمود هاشمی با اشاره به بهره مندی ۸۸هزار و ۷۵۶خانوار روستایی استان از نعمت گاز طبیعی گفت: از ابتدای امسال تاکنون به ۷۸روستا در استان گازرسانی شده که منجر به بهره مندی بیش از هزار و ۵۰۰خانوار شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه عملیات گازرسانی به ۱۶۹روستا نیز در دست اجرا‌ است افزود: با اتمام این پروژه‌ها پرونده گازرسانی روستایی در خراسان جنوبی بسته خواهد شد.

هاشمی افزود: تعهد شرکت گاز استان در سال جاری در حوزه روستایی، گازرسانی به ۲۱۲روستا است ولی امیدواریم امسال هم بتوانیم فراتر از تعهد خود در بهره مندی روستا‌های استان عمل و زمینه برخورداری حدود ۲۴۰روستا از نعمت گاز طبیعی را فراهم کنیم.

شرکت گاز خراسان جنوبی سال گذشته با گازرسانی به ۶۳۴روستا توانست بالاترین میزان گازرسانی روستایی طی یکسال را در بیش از نیم قرن فعالیت شرکت ملی گاز ایران به نام خود ثبت کند.

 

 

 

حضور پرستویی مهاجر در محفل رسانه یاران/ اینجا گره گشایی از مشکلات مردم حرف اول را می‌زند

 

حضور پرستویی مهاجر در محفل رسانه یاران/ اینجا گره گشایی از مشکلات مردم حرف اول را می‌زند

محفلی گرم و صمیمی با حضور شهید گمنام و استاندار  در شب شهادت مادر سادات، اهالی رسانه یاران ( مرکز نیکوکاری خبرنگاران خراسان جنوبی)در مرکز فوریتهای اجتماعی بیرجند به همراه طبخ حلیم برپا کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازبیرجند، بر روی صندلی در حالی که هوای کویر شبهایی سرد دارد نشسته است و با خود فکر می کند، هر از گاهی نگاه بر ساعتی که پشت دستش بسته است می اندازد گویا منتظر کسی است، آن سوی محوطه هم دو مرد در در حالی که با یکدیگر صحبت می کنند از نگاهشان معلوم است که در انتظار میهمانی هستند و لحظه شماری می کنند، ماجرا به همینجا تنها ختم نمی شود چرا که در سوی دیگر محوطه در آشپزخانه ای نه چندان بزرگ کار و طبخ غذا به راه است.

ذکر حدیث کسا هم از آشپزخانه و از سر دیگ حلیم به گوش میرسد و هر از گاهی افراد برای هم زدن وارد  آشپزخانه میشوند حال و هوای خاصی به راه است هر کدامشان در تدارک برنامه ای هستند تا در شب شهادت حضرت زهرا(س) مراسم به بهترین نحو اجرا شود،  اینجا در این نقطه از شهر یعنی در میدان آزادی و در پشت پارک آزادی جایی که کمتر محل تردد مردم است و کمتر شهروندانی از وجود این مرکز خبر دارند، چه خبر است؟

گویا حکایت داستان جدیدی نیست باز هم اهالی خبرنگاران خراسان جنوبی در قالب رسانه یاران طبق مابقی مناسبتها بار دیگر با طبخ غذا و در انجام یک کار نیک حاضرند . و این بار مکان برگزاری مراسمشان را مرکز فوریت های اجتماعب شهرداری بیرجند ( محل جمع آوری و ساماندهی متکدیان و افراد آسیب پذیر) را انتخاب کرده اند.

عقربه های ساعت سپری میشوند و هر  کدام گوشه ای از کار راه گرفته اند برخلاف همیشه که مراسم رسانه یاران طبخ غذا در مسجد یا حسینیه انجام میشد این بار در مرکز فوریت های اجتماعی شهرداری بیرجند قرار بود برگزار شود..مکانی که سرپناه امنی برای ۳۰ نفر مرد در شهرستان بیرجند شده است تا در شبهای سرد زمستان مکان گرمی برای استراحت داشته باشند تا اینجا همه چیز خوب پیش میرود برخی از مسئولان هم یکی پس از دیگری وارد میشوند..

چراغ های قرمزآمبولانس از نزدیکی مرکز به چشم میخورد گویا میهمان مجلس امشب وارد میشود، میهمان اصلی محفل یک شهید است یک شهید گمنامی که مشخص نیست از کدام نقطعه از خاک کشورمان باشد اما قرار است امشب در جمع باصفایی که به نیت عزاداری برای مادر پهلو شکسته دور هم جمع شده اند تا برای این شهید عزاداری کنند محفلی گرم و صمیمی بود باید اینجا بودی و میدیدی از خبرنگار تا مدیر مسعول رسانه هر کدامشان گوشه ای از کار را گرفته اند و به نیت مادر سادات از میهمانان پذیرایی میکنند..

شهردار بیرجند اعضای شورای شهر و دیگر مسعولان هم  به برنامه اضافه میشوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم از اتاقهای موجود بازدید می کند و کم وکاستی های مرکز را جویا میشود، در همین حال و هوا بود که یکی از حاضران به سرعت خود را به جمعیت رساند و با صدایی لرزان گفت، آمدند شهید را آوردند…با این صدا حضار خود را به محوطه مرکز رسانند .

آمبولانس وارد محوطه میشود حاضرانی را دیدم که با سرعت از روی صندلی بلند شده و خود را به نردیکی امبولانس میرسانند تا گوشه ای از تابوت را بگیرند و اینگونه میشود که عطر شهید و شهادت در مرکر جمع اوری و ساماندهی متکدیان و افراد اسیب پذیر میپیچد، آری میزبان امشب اهالی رسانه خراسان جنوبی در قالب رسانه یاران و مرکز اورژانس فوریت های اجتماعی بودند.بوی سپند و سلام و صلوات بلند میشود گویی  فضای سرد حیاط را هم هیچ کس احساس نمیکند  نوای شهید گمنام سلام خوش اومدی مسافر من خسته نباشی پهلوان …بلند میشود در نیمه راه که بود افراد مستقر در مرکز که با لباس های یک رنگ ابی  خود را به مراسم رساند و تابوت شهید گمنام را با گلهای خوش عطر و بوی نرگس گلباران کردند هر کس در زیر لب ذکر و زمزمه ای داشت یکی را دیدم که حالش عجیب دگرگون شده بود و در نیمه راه تنهایی را برگذید و با خود خلوت کرد دیگری را دیدم که بغص اه و اشک و اندوه امانش را نمیداد و بلند بلند مادر پهلو شکسته را فریاد میزد دیگری هم با بغض و صدایی لرزان از شهید گمنام میخواست سلام ما را به مادرمان زهرا برساند…

دیشب حال و هوای مرکز فوریتها عجیب زهرایی و کربلایی بود،نمیدانم هرکدام از افراد چه زمزمه ای با داشتند و با ذکر مداحی مداح اهل بیت حال و هوا را به سمت کوچه پس کوچه های مدینه برد.میهمان دیگر مراسم دیشب هم استاندار خراسان جنوبی بود .استاندار که از تهران امده بود و مستقیم از فرودگاه خود را به این مراسم خودمانی و گرم رساند …
نگاهها به سمت تابوتی شهید گمنام بود که توسط حاضران مملو از گل های نرگس شده بود‌

شهردار بیرجند در بازدید استاندار خراسان جنوبی از مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند افزود: برای جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان و افراد آسیب‌پذیر جامعه که یکی از وظایف شهرداری است این مجتمع سال گذشته بازسازی و بهسازی شد.

بهترین بیان کرد: مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری با هدف پاسخ به نیازهای پاسخ داده نشده افراد آسیب‌پذیر و بی‌خانمان شهر بیرجند راه‌اندازی شده است.

شهردار بیرجند اظهار داشت: بسیاری از همشهریان ما، کسانی که به هر دلیلی از گردونه مهر خانواده جدا شده‌ و در مکان‌های نامناسبی گذر عمر می‌کردند می‌توانند به صورت شبانه‌روزی از خدمات این مجتمع استفاده کنند.

وی ادامه داد: هر فردی اعم از زن یا مرد و افراد آسیب‌دیده احساس کند شب نیاز به سرپناه و محیط امن دارد در این مجتمع پذیرش می‌شود.

بهترین با تاکید بر اینکه افراد پذیرش شده در این مکان میهمانان ویژه شهردار هستند تصریح کرد: هر فردی که جزو گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه باشد اینجا پذیرش و در حد امکان از این افراد پذیرایی می‌شود.

وی عنوان کرد: در ابتدا از ابن بابت که زمینه تهیه ملزومات و امکانات مشکل داشته باشیم نگران بودیم اما در همین مدت کمتر از یک‌ماه خیرین به ویژه بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و مرکز نیکوکاری رسانه یاران پای کار آمدند.

شهردار بیرجند با اشاره به نیازهای مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند یادآور شد: در درجه اول توجه عاطفی به این گروه بسیار مهم است، باید درد دل این افراد را شنید، مصایب و مشکلاتی آنها را رصد و تا حد امکان رفع کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاهمان را به این افراد عوض کنیم گفت: تامین کمک‌های مومنانه در خوراک و پوشاک و ایجاد اشتغال برای شکستن چرخه منحوس بیکاری و آسیب‌های اجتماعی از دیگر اقداماتی است که باید مورد توجه واقع شود.

بهترین افزود: شهرداری متولی ایجاد شغل نیست اما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا در ایجاد درآمد پایدار برای این افراد سهیم باشیم تا این افراد مجدد وارد چرخه بیماری نشوند.

استاندار خراسان جنوبی هم  در حاشیه بازدید از مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند افزود: زیرساخت‌های لازم در این زمینه باید فراهم و چند مرکز یا مجتمع بزرگ راه‌اندازی شود.

فرماندار بیرجند هم گفت: مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند در ۲ طبقه با ظرفیت ۵۲ تخت امسال راه‌اندازی شده است.

علی ناصری با بیان اینکه ساختمان این مجتمع امسال بازسازی و بهسازی شده است افزود: باید با استفاده از اعتبارات شهرداری و استانی، مرکز بزرگتری تحت همین عنوان در مرکز استان احداث شود.

وی بیان کرد: از یک‌ماه گذشته که این مرکز راه‌اندازی شده تاکنون ۸۰ نفر مراجعه کرده و تشکیل پرونده دادند که ۳۰ نفر آنان مددجو ثابت هستند.

فرماندار بیرجند اظهار داشت: هر فردی به هر دلیلی مکانی برای خواب نداشته باشد می‌تواند به این مرکز مراجعه و از خدمات حمایتی برخوردار شود.

وی عنوان کرد: افرادی که مددجو ثابت هستنددر طول روز از مجتمع خارج و ظهر و شب در مرکز مستقر هستند همچنین از ۲ وعده غذای گرم، بهداشت، خدمات مددکاری و سایر نیز بهره‌مند می‌شود.

ناصری تاکیدکرد: مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند برای پذیرش افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب شبانه‌روزی شده است و خدمات لازم را به این افراد ارایه می‌دهد.

برگزاری مراسم وداع با شهید گمنام، روضه‌خوانی و طبخ و توزیع حلیم ویژه مددجویان این مرکز توسط مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه یاران با همکاری «مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند» به‌مناسبت شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) نیز از دیگر مراسم بود..

اما نکته ای که برایم جالب و شنیدینی بود اینکه برای حضور شهید گمنام ادارات و جاهای مختلفی درخواست داده بودند اما بنا به دلایلی این امر محقق نشد، در حالیکه برای حضور شهید گمنام در این محفل گرم و صمیمی اهالی رسانه در همان ابتدای کار برنامه حضور شهید مهیا میشود و اینگونه است که شهدا خود راهشان و حضورشان را انتخاب میکنند..

استاندار در پایان بخش مراسم علاوه بر اینکه به مشکلات برخی از افراد حاضر در مرکز با گوش و جان شنید در آشپزخانه هم حاصر شد تا دیگ حلیمی که برپا شده بود در هم زدنش سهیم شود.

 

 

 

 

باغ جهانی اکبریه؛ پنج شنبه بازار صنعت دست خراسان‌جنوبی

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: باغ و عمارت جهانی اکبریه بیرجند هر پنج‌شنبه میزبان هنر هنرمندان خراسان جنوبی ست که آن چه را تولید کرده اند برای فروش در بازارچه صنایع دستی آن عرضه کنند.

باغ جهانی اکبریه؛ پنج شنبه بازار صنعت دست خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سرپنجه هنر مردان و زنان این سرزمین بر روی تار و پود فرشینه ها قالی، قالیچه، گبه، جاجیم و…) حوله ها یا همان برک بافی، نقش زدن بر دل سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، خلق آثار از میان گل های رس ( سفال ها)، از گذشته و تا حال ورق زرینی ست بر کتاب صنعت دست خراسان جنوبی که  ۱۲ سال است در بازارچه صنایع دستی مجموعه جهانی باغ و عمارت اکبریه این هنرها  هر پنج شنبه به نمایش و فروش می رسد.

از این رویداد می توان به عنوان پنج شنبه بازار هنر صنعت دست خراسان جنوبی یاد کرد که در این برهه ای که اپیدیمی جهانی کرونا همه کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داد  هنرمندان این هنرهای دستی هم به آن ها ضربه ای سنگین وارد شد.

«زهره اسدپور» سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: رویداد صنایع‌دستی و جشنواره فروش ویژه محصولات صنایع‌دستی در بازارچه صنایع‌دستی اکبریه هر هفته برگزار می‌شود.

وی با بیان این که صنایع‌دستی از جمله کسب و کار‌های متأثر از آسیب‌های همه‌گیری ویروس کرونا محسوب می‌شود و فعالان این حوزه در این مدت دچار خسارت شدند، افزود:  برگزاری رویداد‌های ویژه در حوزه صنایع‌دستی همچون جشنواره فروش به‌ویژه در بازارچه‌های صنایع‌دستی که در اماکن تاریخی و گردشگری وجود دارد، سبب جذب گردشگران و رونق فروش می‌شود.

وی ادامه داد: بازارچه صنایع‌دستی مجموعه جهانی باغ و عمارت اکبریه از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرد و این بازارچه دارای ۲۵ غرفه است که به ارائه محصولات صنایع‌دستی اختصاص دارد.

وی بیان داشت: همچنین کارگاه‌های این مجموعه در رشته‌هایی همچون حوله بافی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ، سفال و سرامیک، خراطی، ساخت ساز، چرم، رودوزی‌های سنتی و … فعال  است.

به گفته وی این رویداد و جشنواره فروش ویژه محصولات صنایع‌دستی استان، پنج‌شنبه‌های هر هفته در بازارچه مجموعه جهانی باغ و عمارت اکبریه بیرجند از صبح از ساعت ۹ الی ۱۳ و عصر از ساعت ۱۶ الی ۲۰ برگزار می شود.

از میان بیش از ۲۵۰ رشته شناسایی شده و کددار صنایع دستی و هنرهای سنتی در کشور بیش از ۷۵ رشته در استان خراسان جنوبی زمینه فعالیت داشته یا دارد که در این مجموعه به بخشی از مهمترین آن ها اشاره شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*