اخبار خراسان جنوبی

 

 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیرجند:
۶۰۰ عنوان برنامه طی هفته بسیج در بیرجند اجرا می شود
سرهنگ خراسانی مطلق با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ عنوان برنامه طی هفته بسیج در بیرجند اجرا می شود، گفت: در این مدت ۱۰۰ گروه جهادی از بیرجند به مناطق محروم استان اعزام خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، سرهنگ «حسین خراسانی مطلق» امروز (۲۹ آبان) در رزمایش بزرگ گروه های جهادی استان به مناسبت هفته بسیج، اظهار کرد: حضرت علی(ع) می‌فرماید: «جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند آن را بر روی اولیای خاص خود گشوده است» شاید یکی از مصداق های جهاد همین فعالیت گروه های جهادی باشند که بدون هیچ‌گونه چشم داشتی با مال، جان و آبروی خود برای تقویت و عمق بخشی انقلاب اسلامی انجام می دهند.

 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیرجند ادامه داد: ۲۵۰ گروه جهادی از شهرستان بیرجند در سامانه اطلس بسیج ثبت شده است که از این تعداد ۱۰۰ گروه جهادی در هفته بسیج نقش ایفا خواهند کرد.

 

خراسانی مطلق با بیان اینکه  امروز از شهرستان بیرجند پنج گروه جهادی حضور دارند و مابقی گروه ها در طی هفته بسیج اعزام خواهند شد، گفت: گروه های جهادی را در راستای ماموریت های سازمان بسیج تخصصی و به هم وصل می کنیم.

 

وی از اجرای بیش از ۶۰۰ برنامه در قالب ۳۴ سرفصل محوری به مناسبت هفته بسیج خبر داد و افزود: برگزاری همایش سراسری اقتدار بسیجیان، رزمایش جهادگران با شرکت ۱۰۰ گروه جهادی، برگزاری یادواره شهدا، افتتاح کارگاه مقاومتی، شیفت ایثار کارگری، غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا، تجلیل از رزمندگان ایثارگران و خانواده‌های شاهد، اجرای برنامه‌ میقات صالحین در نماز جمعه، توزیع کمک‌های مؤمنانه در شهرستان بیرجند، حضور ۲ پایگاه مقاومت نمونه در نمایشگاه استانی «پایگاه های اسوه بسیج»، برگزاری مسابقات فرهنگی‌ و ورزشی، نشست بصیرتی و تهیه جهیزیه از اهم برنامه‌های هفته بسیج در شهرستان بیرجند است.

رزمایش کمک مومنانه در آرین شهر قاینات

۱۴۰بسته معیشتی در قالب رزمایش کمک‌های مومنانه در آرین شهر قاینات توزیع شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی؛ ارزش هر بسته غذایی ۳۰۰ هزار تومان است.رزمایش کمک مومنانه در آرین شهر قاینات

همچنین ۸گروه جهادی در روستای چاه یوسف آرین شهر به مناسبت هفته بسیج فعالیت می کنند.

 

 

 

 

 

۷۵۹۰نفرساعت آموزش ویژه تعاونگران در خراسان جنوبی

۷هزار و ۵۹۰نفرساعت آموزش‌های مهارتی تخصصی، مهارتی مدیریتی، مهارتی حقوقی و مهارتی مجازی ویژه تعاونگران خراسان جنوبی در سال جاری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی؛  مدیر تعاون اداره کل تعاون کارورفاه اجتماعی استان گفت: آموزش‌های برگزار شده 7590  نفرساعت آموزش ویژه تعاونگران در خراسان جنوبیمشتمل بر وبینار‌های آموزشی یکشنبه و چهارشنبه‌های آموزشی وزارت متبوع، دوره‌های آموزشی بار گذاری شده در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون، دوره‌های برگزار شده توسط جهاد دانشگاهی استان و سازمان امور مالیاتی است.

علیرضا رزم افزود:قسمت عمده نابسامانی‌ها و مشکلات ناشی از ناآگاهی اعضا و مدیران تعاونی‌ها به وظایف و مسئولیت‌های خویش در چارچوب فلسفه و روش اقتصادی و اجتماعی تعاون و قانون و مقررات مربوطه است.

به گفته وی آموزش در تعاونی‌ها وسیله‌ای است که موجب همکاری بیشتر، کارایی، توانمندی و سرانجام تبلور فعالیت‌ها می‌شود.

 

 

 

 

 

 

استاندار خبر داد:

مدیریت کرونا در خراسان جنوبی با تشکیل تیم‌های واکنش سریع

مدیریت کرونا در خراسان جنوبی با تشکیل تیم‌های واکنش سریع استاندار خراسان جنوبی گفت: با تشکیل تیم‌های واکنش سریع در شهرستان‌های استان و ترغیب افراد به واکسیناسیون، وضعیت شیوع کرونا در خراسان جنوبی مدیریت می‌شود.

حمید ملانوری روز شنبه در نشست مدیریت کرونا در کانون‌های تجمع جمعیت که در محل استانداری برگزار شد، افزود: براساس آخرین گزارش‌های مربوط به رنگ‌بندی‌ها، شهرستان‌های بیرجند و قاینات که قرمز بودند این هفته به وضعیت نارنجی تغییر رنگ دادند، شهرستان‌های فردوس و طبس قرمز و مابقی شهرها نیز زرد هستند.

وی با اشاره به اظهارات فرمانداران ۲ شهرستان قاینات و بیرجند که موفق به کاهش رنگ‌بندی شدند اظهار داشت: با تشکیل تیم‌های واکنش سریع و از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی باید به گونه‌ای عمل کنیم تا کسانی که نسبت به تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند، مجبور به انجام آن شوند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی، عادی‌انگاری، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، استفاده نکردن از ماسک و انجام ندادن واکسیناسیون نقش مهمی در میزان ابتلاها و فوتی‌های این بیماری دارد.

لزوم نظارت جدی بر فعالیت‌های اقتصادی و صنفی

وی افزود: دستگاه‌هایی همچون جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز فرمانداران باید در بخش‌های وابسته به فعالیت‌های اقتصادی مداخله کرده و نظارت جدی داشته باشند.

ملانوری تاکید کرد: با واحدهای صنفی پروتکل‌شکن باید به عنوان تخلف صنفی برخورد شود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در زمینه رعایت پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی در بازار و نیز واحدهای صنفی نسبت به میانگین کشوری شرایط مطلوبی دارد گفت: باید تلاش کنیم باز هم این وضعیت را ارتقا دهیم و لازم است در این راه از تجربیات ارزشمند یک سال و نیم گذشته در مدیریت بیماری بهره ببریم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه کارکنان دولت ملزم به رعایت قوانین و دستورالعمل‌ها هستند اظهار داشت: حوزه اداری و مالی باید ابتدا به کارمندانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، تذکر کتبی داده و در مرحله بعد این افراد را به حوزه تخلفات اداری بفرستد.

افراد واکسن نزده به دانشگاه علوم پزشکی معرفی شوند

وی افزود: اتاق اصناف نیز باید آمار افراد دارای پروانه صنفی که واکسیناسیون انجام نداده‌اند را طی یک هفته استخراج کرده و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهد، فرمانداران هم با اقناع‌سازی به این موضوع ورود کنند.

ملانوری به افزایش سطح پوشش واکسیناسیون استان اشاره کرد و گفت: واکسن به میزان کافی و در انواع برندهای تزریقی کشور در استان وجود دارد لذا باید با استفاده از ظرفیت کمیته اطلاع‌رسانی و متنفذین نظیر ائمه جمعه، علمای شیعه و سنی مردم را به انجام واکسیناسیون تشویق کنیم.

وی به موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: لازم است نگاه‌مان را به دانش‌آموزان و دانشجویان تغییر دهیم زیرا دوران کرونا باعث بروز تغییراتی مهم در آنها شده بنابراین باید محتواهای کوچک علمی و روان تهیه شده در اختیار معلمان و اساتید قرار گیرد تا آنها بتوانند با دانش‌آموزان با زبان علمی خاصی در حوزه کرونا صحبت کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در بازگشایی مدارس، تعداد دانش‌آموزان هر کلاس نباید از ۱۵ نفر تجاوز کند، ضمن آنکه فضای آموزشی باید کاملا ضد عفونی شده و از تهویه مناسب برخوردار باشد و پروتکل‌ها نیز با جدیت رعایت شود همچنین دانشگاه علوم پزشکی بر انجام دستورالعمل‌ها نظارت کند.

وی بیان کرد: اگرچه حوزه آموزش در دوران کرونا آسیب جدی دیده و باید تقویت شود اما نمی‌توانیم برای جان گرفتن فضای آموزشی، جان مردم را بگیریم.

برگزاری تجمع در مناطق قرمز ممنوع است

ملانوری به ۲ شهرستان قرمز استان شامل طبس و فردوس اشاره کرد و گفت: طبس با وجود حرم مطهر امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع)، محل مراجعه زائران متعدد به‌ویژه افراد غیربومی است لذا اقامت موقت و زیارت بلامانع است ولی باید از تجمع در این مجموعه جلوگیری شود و در صورت استفاده از زائرسراها رعایت پروتکل‌ها با نظارت دقیق‌تر صورت گیرد.

وی افزود: برگزاری نمازجمعه در شهرستان‌های قرمز براساس دستورالعمل‌ها با رعایت فاصله اجتماعی (چهار متر مربع) در مدت زمان ۴۵ دقیقه و حضور ۱۰۰ نفر بلامانع است.

در این نشست که با دستور ویژه استاندار و با حضور فرمانداران بیرجند، قاینات، نهبندان، فردوس و طبس (به‌صورت ویدئو کنفرانسی) و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، ضمن بررسی آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا، برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه کاهش آمار ابتلا و افزایش واکسیناسیون صورت گرفت.

استاندار خراسان جنوبی در نشست هفته گذشته ستاد استانی مدیریت کرونا (۲۲ آبان) از فرمانداران این استان خواسته بود برای افزایش آمار واکسیناسیون کرونا و یک درجه تغییر رنگ شهرستان‌های خود تا این هفته اقدامات ویژه را در دستور کار قرار دهند.

براساس آخرین رنگ‌بندی کرونا از هشت شهرستان قرمز در کشور ۲ شهرستان مربوط به خراسان جنوبی است.

با توجه به رنگ‌بندی جدید از امروز (۲۹ آبان) شهرستان‌های بیرجند و قاینات از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر رنگ دادند اما علاوه بر طبس که پیش از این در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار داشت، شهرستان فردوس نیز از وضعیت نارنجی (پرخطر) خارج و قرمز شد.

هفت شهرستان خراسان جنوبی هم در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

 

 

تغییر در روند واریز سهمیه مرزنشینان از عواید حاصل از فروش سوخت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از تغییر در روند واریز سهمیه مرزنشینان از عواید حاصل از فروش سوخت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی؛  عابدی در گفتگو با برنامه میزخبر رادیو خاوران با اشاره به تغییرات اعمال شده دتغییر در روند واریز سهمیه مرزنشینان از عواید حاصل از فروش سوختر روند واریز سهمیه مرزنشینان از عواید حاصل از فروش سوخت، گفت: در ۵ سال و در قالب ۱۴ نوبت، سهمیه سوخت به حساب مرزنشینان استان واریز شده است.

وی افزود: از سال ۱۳۹۴ تا مهرماه ۱۳۹۹ طی ۱۴ مرحله، سود حاصل از محل فروش سوخت به حساب مرزنشینان استان واریز شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: این مقدار برابر میزان سهمیه سوخت تخصیص یافته به مرزنشینان و میزان فروش صورت گرفته به مبلغ ۳۶۶ میلیارد ریال به حساب کل مرزنشینان ساکن در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز واریز شده است.

وی با بیان این که استانداری در سال های ۹۷ تا ۹۹ به حساب هر یک از سرپرستان خانوار مبلغ ۷۱۴ هزار تومان واریز کرده، گفت: با احتساب حدود ۴ هزار نفر جمعیت مرزنشین خراسان جنوبی ، این مبلغ از میزان وجوهات واریزی به حساب مرزنشینان در سایر استان های مرزی کشور به مراتب بیشتر بوده است.

عابدی به تشریح اهداف اجرای طرح تخصیص سهمیه سوخت به مرزنشینان پرداخت و گفت: پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی در محدوده مرزی کشور، توسعه روابط تجاری و رونق مبادلات مرزی در بازارچه های مرزی، توسعه صادرات فرآورده های نفتی، بهبود معیشت و افزایش درآمد مرزنشینان و مهاجرت معکوس آنان، تثبیت جمعیت و امنیت در مناطق مرزی از مهمترین اهداف در تخصیص این سهمیه به مرزنشینان بود.

به گفته وی؛ هیئت وزیران در تاریخ شهریورماه ۱۳۹۰ با هدف کاهش قاچاق فرآورده های نفتی در مرزهای کشور، تأمین تقاضای کشورهای همسایه، بهبود وضع معیشتی و اشتغال قانونی مرزنشینان و افزایش ضریب امنیتی در مرزهای کشور، وزارت نفت را موظف کرد با ایجاد جایگاه های عرضه سوخت در مرزها و بازارچه های رسمی نسبت به فروش فرآورده های نفتی به ساکنین روستاهای مرزی در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز و با قیمت تعادلی اقدام کند.

وی افزود: در این راستا و طی جلسات متعدد کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآورده های نفتی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور، دستورالعمل” رویه اجرایی فروش سوخت مرزی” با رویکرد فروش سوخت به شرکت های تعاونی مرزنشینان و به منظور صادرات از طریق بازارچه های مرزی را ابلاغ کرد.

معاون استاندار گفت: مطابق رویه اجرایی فروش فرآورده های نفتی به ساکنین روستاهای مرزی، مشمولین این طرح، ساکنین روستاهای شعاع ۲۰ کیلومتری مرز با لحاظ حریم امنیتی بودند که در این استان نیز روستاهای مشمول طرح با لحاظ همین حریم تعیین شدند.

عابدی از تغییر در این دستورالعمل گفت و اظهار داشت: با توجه به مصوبه تیرماه ۹۹ هیئت وزیران، مشمولین طرح فروش سوخت مرز فقط روستاهای واقع در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز بدون لحاظ حریم امنیتی تعیین شدند که این موضوع منجر به حذف تعدادی از روستاهای استان از فهرست دریافت کنندگان سهمیه سوخت شد.

به گفته وی؛ بر اساس این مصوبه ، عواید حاصل از فروش سوخت از اواخر سال گذشته به صورت متمرکز توسط سازمان هدفمندی یارانه ها واریز می شود.

وی افزود: در اولین مرحله به حساب هر یک از مرزنشینان استان مبلغ یک میلیون و ۹۴۲ هزار و ۴۰۰ ریال واریز شده  که این مبلغ برای تمام مرزنشینان کشور و ۳ هزار و ۱۶۸ نفر مرزنشین در شعاع ۲۰ کیلومتر خراسان جنوبی، یکسان است.

 

 

 

 

 

مدیریت بیماری کرونا با تشکیل تیم‌های واکنش سریع

استاندار خراسان جنوبی گفت: با تشکیل تیم‌های واکنش سریع در شهرستان‌های خراسان جنوبی و ترغیب افراد به واکسیناسیون، بیماری کرونا را در استان مدیریت کنیم.

ملانوری در نشست مدیریت بیماری کرونا در کانون‌های تجمع جمعیتمدیریت بیماری کرونا با تشکیل تیم‌های واکنش سریع گفت: بر اساس آخرین گزارش‌های مربوط به رنگ بندی ها، شهرستان‌های بیرجند و قاینات نارنجی، نهبندان، فردوس و طبس قرمز و مابقی شهر‌ها زرد هستند.

وی به اظهارات فرمانداران دو شهرستان قاینات و بیرجند که موفق به کاهش رنگ بندی شده بودند اشاره کرد و افزود: با تشکیل تیم‌های واکنش سریع و از طریق آموزش و فرهنگ سازی باید به گونه‌ای عمل کنیم که کسانی که نسبت به تزریق واکسن اقدام نکرده اند، مقید به انجام آن شوند.

به گفته وی؛ بر اساس گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی، عادی انگاری، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عدم استفاده از ماسک و عدم انجام واکسیناسیون نقش مهمی در میزان ابتلا‌ها و فوتی‌های این بیماری ایفا می‌ کند.

استاندار با بیان این که دستگاه‌هایی همچون جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز فرمانداران باید در بخش‌های وابسته به فعالیت‌های اقتصادی مداخله کرده و نظارتی جدی داشته باشند، افزود: با واحد‌های صنفی پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند باید به عنوان تخلف صنفی برخورد شود.

ملانوری با تأکید بر این که استان در زمینه رعایت پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی در بازار و نیز واحد‌های صنفی نسبت به میانگین کشوری شرایط مطلوبی دارد، گفت: باید تلاش کنیم باز هم این وضعیت را ارتقاء دهیم و لازم است در این راه از تجربیات ارزشمند یکسال و نیم گذشته در مدیریت بیماری بهره ببریم.

وی با بیان این که نیرو‌های دولتی ملزم به رعایت قوانین و دستور العمل‌ها هستند، افزود: حوزه اداری و مالی باید ابتدا به کارمندانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، تذکر کتبی داده و در مرحله بعد این افراد را به حوزه تخلفات اداری بفرستد.

به گفته وی؛ اتاق اصناف نیز باید آمار افراد دارای پروانه صنفی که واکسیناسیون انجام نداده اند را ظرف یک هفته استخراج کرده در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهد و فرمانداران هم با اقناع سازی به این موضوع ورود کنند.

استاندار به افزایش سطح پوشش واکسیناسیون استان اشاره کرد وگفت: واکسن به میزان کافی و در انواع برند‌های تزریقی کشور در استان وجود دارد، لذا باید با استفاده از ظرفیت کمیته اطلاع رسانی و متنفذین نظیر ائمه جمعه، علمای شیعه و سنی و … مردم را به انجام واکسیناسیون تشویق کنیم.

ملانوری به موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: لازم است نگاه مان را به دانش آموزان و دانشجویان تغییر دهیم، زیرا دوران کرونا باعث بروزتغییراتی مهم در آن‌ها شده بنابراین باید محتوا‌های کوچک علمی و روان تهیه شده در اختیار معلمین و اساتید قرار گیرد تا آن‌ها بتوانند با دانش آموزان با زبان علمی خاصی در حوزه کرونا آگاه سازی و اطلاع رسانی کنند.

وی گفت: در بازگشایی مدارس، تعداد دانش آموزان هر کلاس نباید از ۱۵ نفر تجاوز کند، ضمن آنکه فضای آموزشی باید کاملاً ضد عفونی شده و از تهویه مناسب برخوردار باشد و پروتکل‌ها نیز با جدیت رعایت شود و دانشگاه علوم پزشکی نیز باید بر انجام دستورالعمل‌ها نظارت کند.

به گفته وی؛ اگرچه حوزه آموزش در دوران کرونا آسیب جدی دیده و باید تقویت شود، اما نمی‌توانیم برای جان گرفتن فضای آموزشی، جان مردم را بگیریم.

استاندار به دو شهرستان قرمز طبس و فردوس اشاره کرد و گفت: با وجود حرم مطهر امامزاده حسین بن موسی الکاظم (س) طبس، محل مراجعه زائرین متعدد بویژه افراد غیر بومی است، لذا اقامت موقت و زیارت بلا مانع است، ولی باید از تجمع در این مجموعه جلوگیری شود و در صورت استفاده از زائرسرا‌ها باید رعایت پروتکل‌ها با نظارت دقیق‌تر انجام شود.

ملانوری گفت: برگزاری نمازجمعه در شهرستان‌های قرمز بر اساس دستورالعمل‌ها با رعایت فاصله اجتماعی (۴ متر مربع)، در مدت زمان ۴۵ دقیقه و شرکت ۱۰۰ نفر بلا مانع است.

در این جلسه که با دستور ویژه استاندار و با حضور فرمانداران شهرستان‌های بیرجند، قاینات، نهبندان، فردوس و طبس (به صورت ویدئو کنفرانسی) و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، با بررسی آخرین وضعیت شیوع بیماری، برنامه ریزی‌های لازم در زمینه کاهش آمار ابتلا و افزایش واکسیناسیون انجام شود.

 

 

 

 

 

بهره برداری از کتابخانه روستای تیغاب قاینات

کتابخانه روستای تیغاب قاینات به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی؛ کتابخانه روستای تیغاب در زمینی به مساحت ۴۲۰ متر مربع و با زیربنای ۱۶۰ متر مربعبهره برداری از کتابخانه روستای تیغاب قاینات با اعتبار ۲۹۵ میلیون تومان از محل اعتبارات تملک و دارایی شهرستان، جامعه یاوری و خیران این روستا به ویژه مرحومه زینب صادقی احداث و به بهره برداری رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در این آیین گفت: ۱۱۰ میلیون تومان هزینه این پروژه را خیران جامعه یاوری فرهنگی و مردم  روستای تیغاب پرداخت کرده اند.

حاجی کمک ۲۷۵ میلیون تومانی دولت و نهاد کتابخانه‌های عمومی برای تکمیل و تجهیز این پروژه را حائز اهمیت دانست و از توجه فرمانداری شهرستان و مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی تقدیر و تشکر کرد.

 

 

 

 

 

 

 

فرصت‌سوزی‌ در مرزها/ تعطیلی ۳ بازارچه در میان وعده‌های بی‌پایان

فرصت‌سوزی‌ در مرزها/ تعطیلی ۳ بازارچه در میان وعده‌های بی‌پایان

 بازگشایی بازارچه های مرزی خراسان جنوبی وعده چند ساله مسئولان است که در حد حرف و شعار باقی مانده و هنوز شاهد فرصت سوزی ها و از بین رفتن موقعیت های اشتغال در مرزها هستیم.

به گزارش مهر مناطق مرزی مهمترین ظرفیت برای توسعه مبادلات منطقه‌ای به شمار می‌روند و اقتصاد آن می‌تواند نقشی اساسی در پیشرفت اقتصادی نواحی مرزی، بهبود استانداردهای زندگی مردم و موارد مشابه داشته باشد.

خراسان جنوبی با داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و در اختیار داشتن چهار معبر مرزی رسمی دارای موقعیتی استراتژیک برای حمل و نقل کالا به آن سوی مرزها و تجارت فرامرزی است.

اما اواخر سال ۹۳ کشور همسایه یعنی افغانستان فعالیت در سه مرز خراسان جنوبی را به حالت تعلیق در آورد و سرانجام قفل تعطیلی بر سه معبر مرزی خراسان جنوبی زده شد و طی این مدت تنها معبر مرزی و رسمی فعال مرز ماهیرود بود که نقش شاهراه تجاری با افغانستان و دیگر کشورها را برای خراسا ن جنوبی ایفا کرد و استان از فرصت‌های دیگر مرزها بی بهره ماند.

تعطیلی مرزهای استان سبب خاموش شدن چراغ بازارچه‌های مرزی و بیکاری مرز نشینانی شد که داد وستدهای مرزی ممر درآمدشان بود و طی سال‌های اخیر اگر چه برای بهبود معیشت مرزنشینان اقداماتی صورت گرفت اما باز هم جبران ضرر و زیان تعطیلی‌ها مرزها را نکرد.

حال اگر چه زمینه‌ها و زیرساخت‌ها در تمامی این معابر فراهم و خراسان جنوبی آمادگی تجارت از هر چهار معبر را دارد اما هنوز صحبت مسئولان در زمینه بازگشایی سه معبر مرزی که طی ماه‌های اخیر اعلام شده در حد حرف و شعار باقی مانده و در عمل رونقی در مرزها وجود ندارد و شاهد فرصت سوزی‌ها و از بین رفتن اشتغال در مرزها هستیم.

استاندار: هر چهار معبر مرزی خراسان جنوبی باز است

استاندار خراسان جنوبی مهر ماه سال جاری در آخرین نشست شورای مبادلات مرزی چنین اعلام کرد: از نظر ما هر چهار معبر مرزی استان باز است و امکان تجارت و مبادلات مرزی در آنها وجود دارد.

به گفته ملانوری فعالیت در بازارچه‌های مرزی استان به همت تجار و بازرگانان ایران و افغانستان بستگی دارد و تجار با توجه به شرایط پیش آمده مراودات خود را توسعه دهند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از رویکردهای اصلی استان فعال‌سازی مرز مشترک با کشور افغانستان است، بیان داشت: اقدامات جدی را در راستای تقویت و توسعه زیرساخت‌های مرزی در دست انجام داریم تا علاوه بر مرز ماهیرود، معبرهای دوکوهانه شهرستان نهبندان، گلورده شهرستان درمیان و یزدان شهرستان زیرکوه را هم فعال کنیم.

به گفته وی به لحاظ سازمانی و اداری هیچ مشکلی در مبادلات مرزی در خراسان جنوبی نداریم و تجار با توجه به وضعیت مرز تلاش بیشتری داشته باشند و مراودات و پیگیری‌ها جدی‌تر از قبل باشد.

گمرک: مسئولان استان رایزنی کنند

در همین ارتباط مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به موقعیت استراتژیک خراسان جنوبی اظهار داشت: پایه ریزی کار در مرزهای خراسان جنوبی با کشور افغانستان و فعالیت بازارچه‌ها بوده است.

حسن رحیمی زاده با بیان اینکه مرز ماهیرود در ابتدا بازارچه و در ادامه به گمرک ارتقا یافته است، بیان داشت: در حال حاضر چندین هزار نفر در بازارچه‌های استان و گمرک ماهیرود فعالیت دارند و حتی مرز یزدان که غیر فعال بوده و به تازگی بازگشایی شده است در حدود ۱۸۰ میلیون دلار صادرات داشته است.

رسانه‌ها باید در این زمینه مطالبه گری داشته باشند و توقع می‌رود همانند استان همجوار مسئولین استان ما برای رایزنی با والی فراه و ولایت هم مرز با خراسان جنوبی اقدام کنند تا کار در مرزها سرعت گیردمدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ادامه داد: با فعالیت دوباره آنها امیدواریم اشتغال ارزآوری رونق بیشتری داشته باشد.

به گفته وی در حال حاضر ما آمادگی تبادلات تجاری در مرزها و بازارچه‌های خراسان جنوبی را داریم و کشور همسایه باید در این زمینه ورود کند.

وی افزود: رسانه‌ها باید در این زمینه مطالبه گری داشته باشند و توقع می‌رود همانند استان همجوار مسئولین استان ما برای رایزنی با والی فراه و ولایت هم مرز با خراسان جنوبی اقدام کنند تا کار در مرزها سرعت گیرد.

مدیر کل گمرکات در ادامه با بیان اینکه گمرک و بازارچه به معنای صادرات و صادرات به معنای ارزآوری است، بیان داشت: وجود گمرک و مرز علاوه بر اینکه در ارزآوری تأثیر گذار و نقش آفرین است در تولید و حمایت از تولید استان نیز مؤثر است.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال کارخانه کاشی، سیمان و … هیچگاه تعطیل نشده‌اند چرا که به واسطه صادرات تقاضا برای تولید داشته‌اند.

خرده فروشی در یزدان

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در دو بازارچه مرز دوکوهانه و گلورده غرفه‌ها را آماده و مرتب تحویل داده‌ایم، گفت: ایران برای شروع خرده فروشی در این دو بازارچه مانعی ندارد و بعد از اینکه در بازارچه یزدان شرایط خرده فروشی فراهم شد این امکان برای دوکوهانه و گلورده نیز به وجود آمد و از طرف ما مسئله و مشکل خاصی وجود نداشت.

به گفته وی از آنجایی که در آن طرف مرز یزدان جمعیتی ساکن بودند خرده فروشی با سرعت انجام شد ولی در دوکوهانه و گلورده چون جمعیتی در آن سوی مرز نبود این خرده فروشی آغاز نشده است.

تخصصی کردن مرز تأثیرگذار نخواهد بود

وی در پاسخ به این سوال که اختصاصی کردن مرزها برای صادرات برخی از محصولات چون سیمان و سوخت در رونق بخشی به این مرز تأثیرگذار است یا خیر، بیان‌کرد: اینکه بگوییم سیمان حتماً از طریق فلان مرز مثلاً گلورده و یا سوخت حتماً از دوکوهانه صادر شود و یا برعکس، به نظرم محدود کردن تاجر است و تأثیرگذار نخواهد بود.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در شرایطی می‌توانیم صادرات یک کالا را تنها از طریق یک مرز مقرر کنیم که محدودیت صادرات از سایر مرزها داشته باشیم ولی وقتی در ماهیرود محدودیتی برای صادرات وجود ندارد چرا مرز و بازارچه را اختصاصی کنیم.

کاهش صادرات

رحیمی زاده با بیان اینکه همچنان که قبلاً گفتم به واسطه شرایط در کشور افغانستان حتی از ماهیرود نیز صادرات کاهش یافته است، گفت: تنها سوخت به واسطه اینکه نیاز ضروری است تغییری نکرده ولی صادرات بقیه کالاها کاهش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی در این باره که آیا حذف دلار از تبادلات با افغانستان برای تجار ما مشکل‌ساز خواهد بود یا خیر، اظهار کرد: ما با کشور افغانستان بیشتر تبادلات ریالی داشته‌ایم و حذف دلار از این تبادلات هر چند بی تأثیر نخواهد بود ولی مشکلی به وجود نخواهد آورد.

بازارچه‌های مرزی از طریق کاهش پدیده قاچاق، توسعه صادرات، تثبیت جمعیت بومی و افزایش اشتغال مرزنشینان می‌توانند در توسعه اقتصادی استان نقش داشته باشند و توجه به آن و توسعه این بازارچه‌ها در راستای رفع مشکلات اقتصادی و … باید در اولویت باشد اما تا کنون هر آنچه مسئولان در زمینه فعال شدن بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی داده‌اند در حد حرف و شعار باقی مانده و در عمل هنوز سه بازارچه مرزی این استان تعطیل است.

زیرکوه قهرمان مسابقات سپک‌تاکرای قهرمانی بانوان خراسان جنوبی/۷

‍زیرکوه قهرمان مسابقات سپک‌تاکرای قهرمانی بانوان خراسان جنوبی

زیرکوه قهرمان مسابقات سپک‌تاکرای قهرمانی بانوان خراسان جنوبی شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مسابقات قهرمانی سپک تاکرای بانوان استان خراسان جنوبی به میزبانی شهرستان طبس با شرکت شش تیم از شهرستان‌های زیرکوه، بیرجند، طبس«دو تیم » و بشرویه« دو تیم » در محل سالن ورزشی نشاط شهر طبس برگزار شد. این دوره از رقابت‌ها در دو گروه سه تیمی به صورت حذفی برگزار شد و تیم های بشرویه«۲» و نامی‌نو طبس از گروه (الف) و از گروه (ب) تیم های زیرکوه و بشرویه«۱» به مرحله بعد صعود کردند. در ادامه تیم سپک تاکرای بانوان شهرستان مرزی زیرکوه با غلبه بر تیم موج‌نو طبس به فینال این دوره از رقابت ها راه یافت و حریف تیم بشرویه«۲» شد. در رقابت فینال مسابقات نماینده شایسته زیرکوه توانست در دو ست متوالی تیم بشرویه«۲» را شکست دهد و با اقتدار قهرمان سپک تاکرای بانوان استان خراسان جنوبی شود و تیم های بشرویه«۲» و نامی‌نو طبس مقام های بعدی را بدست آوردند. شایان ذکر است: فاطمه صادقی بمرود به عنوان فنی ترین بازیکن این رقابت‌ها انتخاب شد.

همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی در سربیشه و مود/۷

همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی به طور همزمان در دو شهر سربیشه و مود

همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی به طور همزمان در دو شهر سربیشه و مود با شعار “بسیج پاره تن مردم است” به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج با مشارکت و همکاری نهادهای دولتی و هیأت های ورزشی شهرستان برگزار گردید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  این همایش ها با مشارکت و همکاری نهادهای دولتی و هیأت های ورزشی شهرستان از جمله اداره ورزش و جوانان، حوزه های مقاومت بسیج شهید شیرودی سربیشه و مالک اشتر مود، شوراهای اسلامی، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و هیأت های ورزش همگانی و ورزش روستایی و بازی های بومی محلی به صورت خانوادگی و با حضور پرشور مردم شریف و انقلابی برگزار گردید. در پایان مسیر نیز طی مراسم قرعه کشی هدایای نفیسی به شرکت کنندگان اهدا گردید.

دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی قهرمان مسابقات دارت دانشگاههای کشور/۷

دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی قهرمان مسابقات دارت تیمی دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور

دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی قهرمان مسابقات دارت تیمی دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در دومین دوره مسابقات آزاد دارت دانشجویان و موسسات آموزش عالی کشور که از روز چهارشنبه ۲۶ابان ماه به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شده بود پس از دوروز رقابت با شناخت برترین ها به پایان رسید. در بخش تیمی نیز، دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی با اقتدار به مقام قهرمانی کشور رسید و در بخش انفرادی ملیحه قریشی زادگان به مقام سوم مشترک مسابقات دارت رسید و زهره فنجانی و آتنا بیگمی پنجم مشترک شدند. شایان ذکر است: که تیم دارت دانشجویان دانشگاه بیرجند نیز در بخش تیمی بانوان به مقام پنجم کشور رسید در بخش تیمی پسران نیز تیم دانشگاه بیرجند به مقام هشتم مشترک کشور رسید و دانشگاه پیام نور بیرجند سیزدهم شد.

برگزاری مسابقات چوب کشی قهرمانی خراسان جنوبی/۷

برگزاری مسابقات چوب کشی قهرمانی خراسان جنوبی

مسابقات چوب کشی قهرمانی خراسان جنوبی برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مسابقات چوب کشی انتخابی تیم استان جهت اعزام به اولین دوره لیگ کشور با حضور بیش از هشتاد نفر در دوبخش بانوان و آقایان به میزبانی شهرستان بیرجند در سالن غدیر برگزار گردید و نفرات برتر هر وزن مشخص شدند. در بخش آقایان در وزن ۶۰- مهدی حسین زاده، در وزن ۷۰- ابوالفضل یونسی، در وزن ۸۰-عادل بهرامیان، در وزن ۹۰- حمیدحاتمی ، در وزن ۱۰۵- حسین اسداللهی ، در وزن ۱۲۵- سعیدحسنی و در وزن ۱۲۵+ علی خسروی مقامهای برتر را کسب کردند. در بخش بانوان نیز در وزن ۵۵- ملیحه رهگذری، در وزن ۶۵- آرزو حسینی، در وزن ۷۵- محدثه شخمگر ، در وزن ۸۵- نجمه زواری ، در وزن ۸۵+ کوثر ابراهیمی معرفی شدند . لازم به ذکر است: اولین دوره مسابقات لیگ بازی های سنتی کشور آذرماه به میزبانی اصفهان برگزار خواهد شد.

م‍عرفی استعدادهای برتر دوچرخه‌سواری خراسان جنوبی/۷

م‍عرفی استعدادهای برتر دوچرخه‌سواری استان خراسان جنوبی
مسابقات استعدادهای برتر ورزشی رشته دوچرخه سواری انتخابی استان خراسان جنوبی با حضور ۳ تیم در شهر بیرجند برگزار شد. در این دوره از مسابقات ۲۵ پسر و ۱۴ دختر در ۳ رده سنی ۱۴ تا ۱۶ سال با یکدیگر به رقابت پرداختند و در پایان نفرات اول تا سوم هر رده سنی بر سکوی قهرمانی قرار گرفتند. علوی رئیس هیات دوچرخه سواری استان در این مراسم ضمن تقدیر از هیات‌های شرکت کننده از سطح استان گفت: نفرات برتر هر رده سنی به اردوی آمادگی استان دعوت خواهند شد و تحت نظر مربیان داخل و خارج از استان تمرینات خود را ادامه خواهند داد. وی افزود: برابر بخشنامه فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی ایران از هر رده سنی یک نفر در بخش پسران و یک نفر در بخش دختران به مسابقات المپیاداستعدادهای برتر دوچرخه‌سواری کشور اعزام خواهند شد. نفرات برتر بخش دختران: در رده سنی ۱۶ سال : .ثنا برزگر بیرجند مقام اول ، کوثر عرب بیرجند مقام دوم و ملیکا حمیدی قاین مقام سوم . در رده سنی ۱۵ سال: ناهید عرب بیرجند مقام اول ، .نسترن ایمانی بیرجند مقام دوم و نازنین آریانسب قاین مقام سوم . در رده سنی ۱۴ سال: آیدا ابریشمی مقدم از بیرجندمقام اول ، نیلوفر نصر آبادی از بیرجند مقام دوم و نگار ارغوانی از قاینات مقام سوم را به خود اختصاص دادند . همچنین در بخش پسران در رده سنی ۱۶ سال: محمدصدیق سلمانی از بیرجند مقام اول ، ابوالفضل غفرانی از بیرجند مقام دوم و .پارسا بهترین از بیرجند مقام سوم . در رده سنی ۱۵ سال: سید عرشیا لولو از بیرجند مقام اول ، حمید حسینی از بیرجند مقام دوم و علیرضا دستگردی از بیرجند مقام سوم . در رده سنی ۱۴ سال: امیر علی بهرامی از بیرجند مقام اول ، امیر عباس مسلم زاده از قاین مقام دوم و میلاد مسعودی نسب از بیرجند مقام سوم را کسب کردند .

دومین روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در ۲۴ساعت گذشته در خراسان جنوبی ثبت نشد و تعداد جان باختگان بیماری کرونا در استان همان هزار و ۲۱۵نفر ثابت ماند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۲۱۶آزمایشروز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی ملکولی تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۷۰بیمار جدید شامل ۱۲بستری و ۵۸مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۳۳مورد از بیرجند، شهرستان‌های هزیرکوه، فردوس و قاینات هر کدام هشت مورد، دو مورد از خوسف، شهرستانهای سرایان و نهبندان هرکدام یک مورد و از طبس ۹مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۴۲۲تست سریع کرونا ۹۰بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۲۱۱بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۴نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۲۵نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.

 

استاندار خراسان جنوبی:

بسیج به نهاد تحول‌آفرین و قدرتمند تبدیل شده است

بسیج به نهاد تحول‌آفرین و قدرتمند تبدیل شده است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: بسیج با برنامه‌ریزی جامع، فعالیت‌ منسجم و بهره‌گیری از توان نیروهای مردمی، به نهادی تحول‌آفرین و قدرتمند تبدیل شده است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، حمید ملانوری در پیامی به مناسبت “هفته بسیج” که از امروز (۲۹ آبان) آغاز شد، با این کلام مقام معظم رهبری که “تا بسیج هست، نظام اسلامی و جمهوری اسلامی از سوی دشمنان تهدید نخواهد شد، این یک رکن اساسی است” افزود: بسیج، یکی از ماندگارترین یادگارهای حضرت امام (ره) و از مهمترین سرمایه‌های نظام جمهوری اسلامی است که با برنامه‌ریزی جامع، فعالیت‌ منسجم و بهره‌گیری از توان نیروهای مردمی، به نهادی تحول‌آفرین و قدرتمند تبدیل شده و نقشی ارزنده‌ در سرنوشت میهن دارد.

وی اظهار داشت: بسیج، یک مکتب فکری و چارچوب عملی برای زندگی اجتماعی در این دنیای پرآشوب و فتنه است، در این مکتب، انسان‌ها به دور از اغراض شخصی، به خدا و منافع خلق او می‌اندیشند و اقتدار و امنیت جامعه را نه در سایه دریوزگی قدرت‌های بیگانه، بلکه از رهگذار اتکا به توانایی‌های خود جستجو می‌کنند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: بسیجی بودن یعنی فراهم کردن شرایط برای زیستنی پاک و زیبا در دنیایی سرشار از مسئولیت و تعهد لذا بسیج، قلعه‌ای مستحکم به گستره تمامی کشور است که همه شهروندان به فراخور حال، وظیفه‌ای در حفظ امنیت، رونق، شکوه و عظمت آن برعهده دارند و امام (ره) با همین دید بود که از خداوند می‌خواست؛ “با بسیجیان محشور گردد”.

وی افزود: بدون تردید این تعریف انقلاب از بسیج و بسیجی است که سبب شده هشت سال دفاع مقدس، ظفرمندانه به سرانجام برسد و بعد از آن هم، جهاد و رزم در عرصه‌های گوناگون سازندگی در مناطق محروم، توسعه علم و فناوری، جنگ اقتصادی، شبیخون فرهنگی، مقابله با تحریم‌های ظالمانه و سایر حوزه‌ها بسیار سازنده و تأثیرگذار ادامه یابد.

ملانوری اظهار داشت: اینجانب ضمن تبریک هفته بسیج به همه بسیجیان گرانقدر که به ندای ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) لبیک گفته و با نیتی خیرخواهانه همواره همراه و همگام با سیاست‌های کلان کشور بوده‌اند، مجاهدت‌های مخلصانه مدافعان سلامت که مردم را در مصائب طاقت‌فرسای ایام مبارزه با بیماری کرونا یاری نموده‌اند ارج نهاده، امید آن دارم که با تداوم بصیرت و هوشمندی بسیجیان انقلابی و ولایتمدار خراسان جنوبی، به‌زودی شاهد رونق و توسعه روزافزون این استان زرخیز باشیم.

۲۹ آبان تا پنجم آذر سالروز تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸، به نام هفته بسیج نامگذاری شده است.

هزار و ۵۸۹ عنوان برنامه به مناسبت هفته بسیج در استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

جنگل‌های بنه خراسان جنوبی در چنگال تَشی

جنگل‌های بنه خراسان جنوبی در چنگال تَشی

چند سالی است که جنگل‌های بنه در خراسان جنوبی گرفتار جانوری خوش اشتها و شبگرد به نام «تَشی» شده‌اند و مقابله موثر با این جانور برای حفاظت از جنگل‌زارهای منطقه ضروری است.

به گزارش ایرنا جنگل بنه استند نهبندان اسفند ۱۳۹۷ در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسید و با وجود اقلیم خشک منطقه حدود ۲۵۴ هزار و ۹۱۰ هکتار جنگل بنه و بادامشک به‌صورت پراکنده در شهرستان مرزی نهبندان وجود دارد که عمده رویشگاه‌های درختان جنگلی در رشته کوه حوری، کوه بهاران، انجیرک، ارتفاعات عربخانه، سمافات، چهار فرسخ، استند و کوه بادامشک است.

بَنِه یا پسته کوهی با نام علمی Pistacia atlantica درختی با ارتفاع هفت یا ۹ متر است که در مناطق کوهستانی خراسان جنوبی روییده می‌شود و میوه این درخت همزمان با رسیدن خرما در مناطق گرمسیری می‌رسد که قابل مصرف بوده و نام دیگر بنه، پسته کوهی و سقز است.

این روزها حال و روز درختان بنه خوش نیست، در روزهایی که خشکسالی‌های چندین ساله رمق بنه‌زارها را گرفته، کمبود خوراک در سرمای پاییزی نیز جانور تشی را به جان درختان انداخته به گونه‌ای که این جانوران شبگرد در دسته‌های ۲ تا ۱۰ تایی به تنه درختان بنه هجوم می‌برند و با دندان‌های تیز خود پوسته پایین درختان بنه را می‌جوند.

امسال به دلیل شدت خشکسالی خسارت تشی در جنگل‌های بنه و مزارع کشاورزی خراسان جنوبی نسبت به ۲ سال قبل افزایش یافته به گونه‌ای که این جانور به ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های بنه این استان خسارت وارد کرده و پنج درصد درختان هم خشک شده‌اند.

تشی در کنار خشکسالی مهمترین عاملی است که جنگل‌های خراسان جنوبی را تهدید می‌کند و طی سال‌های اخیر برای نجات جنگل‌های استان کار سنگ‌چینی در اطراف درختان به‌صورت محدود انجام شده است.

در گذشته تشی توسط پلنگ و سایر گونه‌های گوشتخوار شکار می‌شد که به دلیل نبود پلنگ در جنگل‌های بنه خراسان جنوبی، جمعیت تشی‌ها در برخی نقاط استان بیش از حد افزایش یافته، تعدیل جمعیت تشی به عنوان یکی از راهکارها در راستای کاهش خسارت آن توسط کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی پیشنهاد می‌شود ولی تاکنون اجرایی نشده است.

ایجاد مانع فیزیکی در اطراف درختان بنه به ۲ روش سنگ‌چینی و حصارکشی با تورهای فلزی از دیگر راهکارهای پیشنهادی کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی است که انجام سنگ‌چینی در اطراف درختان با توجه به وسعت زیاد جنگل‌ها کار سختی است و احتمال سرقت تورهای فلزی هم علیرغم هزینه زیاد وجود دارد، از طرف دیگر با ایجاد مانع در اطراف درختان، این جانور مجبور است برای تامین غذای خود به سایر بخش‌ها از جمله مزارع کشاورزی خسارت وارد کند.

چرا تشی به درختان هجوم می‌برد؟

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در پاسخ به این پرسش گفت: دندان‌های این جانور دائما در حال رشد است و با جویدن پوست درختان باید دندان خود را کوتاه کند بنابراین اگر این اقدام را انجام ندهد، به مشکلات جدی دچار می‌شود.

بهمن مودی افزود: تشی از روی ناچاری به جویدن پوسته درختان اقدام می‌کند و در این شرایط خشکسالی که درختان براثر کم‌آبی بی‌رمق شده‌اند، هجوم تشی به درختان فشار را بر آنها بیشتر می‌کند.

وی گفت: تشی جانوری شب فعال است و تعدیل آن هم کار نسبتا سختی محسوب می‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال جاری به دلیل خشکسالی حجم خسارت تشی به درختان بنه خراسان جنوبی افزایش یافته است.

وی گفت: در گذشته جمعیت تشی توسط پلنگ و سایر گونه‌های گوشتخوار کنترل می‌شد که به دلیل از بین رفتن و کم شدن آنها، جمعیت تشی‌ در چند سال اخیر در برخی نقاط استان از جمله شهرستان‌های نهبندان و زیرکوه افزایش یافته است.

مودی بیان کرد: خشکسالی در مناطقی از جمله جنوب و جنوب غربی استان، درختان بنه را بی‌رمق کرده و از طرفی هجوم تشی باعث می‌شود تا درختان آسیب‌پذیرتر شوند.

راهکار چیست؟ 

این سوالی است که رییس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی به آن پاسخ داد و گفت: حصارکشی درختان با استفاده از سنگ‌چینی و تورهای فلزی یکی از راهکاری مقابله‌ای برای توقف خسارت این جانور است.

عباسعلی محمودی افزود: استفاده از تورهای فلزی در اطراف درختان هزینه‌بر و نیازمند اعتبارات کلان است، از طرفی امکان سرقت آن توسط برخی افراد وجود دارد.

وی گفت: سنگ‌چین کردن اطراف درختان هم با توجه به حجم بالای جنگل‌ها کار سخت و تقریبا نشدنی است اما اگر از ظرفیت جوامع محلی استفاده شود تا حدوی می‌توان این کار را در اطراف درختان خیلی ارزشمند انجام داد.

رییس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به شرایط محیطی موجود، تجدید حیات گونه “بنه” امکان ندارد و اگر نابودی این درختان ادامه داشته باشد به‌زودی شاهد انقراض این گونه ارزشمند خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به طول عمر ۱۵ ساله تشی و زادآوری آن که در هر سال یک تا چهار بچه می‌زاید، خطر جدی برای درختان بنه محسوب می‌شود و سال‌های ۹۸ و ۹۹ به دلیل ترسالی هجوم کم تشی را به درختان بنه داشتیم ولی در سال جاری به دلیل تشدید خشکسالی حجم خسارت افزایش یافته است.

محمودی گفت: یکی از اقدامات، کاهش جمعیت این جانور است که در این زمینه در حال رایزنی با حفاظت محیط زیست هستیم.

جنگل‌های بنه خراسان جنوبی در چنگال تَشی

تعدیل جمعیت تشی نیازمند کار مطالعاتی است 

اما معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی درباره اقدام برای کاهش جمعیت این جانور معتقد است که تشی به عنوان یکی از گونه‌های جانوری نباید از نظر جمعیت به‌شدت کاهش یابد و از نظر مسائل اخلاقی نابودی مطلق این جانور درست نیست.

مودی با اذعان به اینکه تشی خسارت‌هایی را به بخش کشاورزی و عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند افزود: در راستای مقابله با تشی یک گزینه پیشنهادی تعدیل جمعیت آن از طریق صدور مجوز شکار است و دوم زنده‌گیری و انتقال به نقطه دیگر است.

وی گفت: انتقال به نقطه دیگر کار سختی است و از طرفی با این کار معضل را به سایر نقاط منتقل خواهیم کرد و این گزینه قابل اجرا نیست.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: در زمینه تعدیل جمعیت تشی هم باید کار مطالعاتی انجام شود که اگر جمعیت واقعی حیوان در منطقه بالاست به چه نسبت جمعیت آن را تعدیل کنیم.

وی افزود: سال گذشته ۱۳ مجوز میرشکار و سال ۹۸ هم ۱۶ مجوز میرشکار در راستای تعدیل جمعیت این جانور و برای جلوگیری از خسارت آن در منطقه نهبندان صادر کردیم.

مودی عنوان کرد: در منطقه حفاظت شده شاسکوه هم شاهد خسارت تشی به درختان بنه هستیم و در راستای کاهش خسارت این جانور اطراف بیش از ۲ هزار درخت را فنس‌کشی کردیم.

فنس‌کشی و سنگ‌چینی راهکار اساسی نیست

وی در عین حال گفت: با فنس‌کشی و سنگ‌چینی اطراف درختان بنه مشکل به‌طور اساسی حل نخواهد شد زیرا این جانور برای تامین مواد غذایی خود به سمت سایر نقاط و منابع غذایی از جمله مزارع و باغات خواهد رفت و باید تصمیم اساسی‌تر بگیریم.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اضافه کرد: برای مقابله با این جانور اگر تصمیم ضربتی و بدون مطالعه هم بگیریم، کار اشتباهی است.

به گفته وی بهترین راهکار ممکن در زمینه مقابله با تشی این است که در قالب یک طرح تحقیقاتی بدانیم ظرفیت عرصه‌های طبیعی برای نگهداشت چه جمعیتی از این جانور با توجه به‌ کنترل کننده‌های طبیعی آن مطلوب است، همچنین میزان زادآوری و جمعیت فعلی آن بررسی و سپس نسبت به تعدیل اقدام شود.

این در حالی است که جنگل‌های خودرو در تنوع زیستی و کاهش ریزدگردها هم نقش مهم و اساسی دارد و اگر درختان بنه از بین بروند بسیاری از گونه‌های جانوری و تنوع زیستی منطقه نیز از بین خواهد رفت و نبود آنها در ایجاد و افزایش گرد و غبار تاثیر بسزایی دارد.

خسارت تشی به ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های نهبندان

رییس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این باره گفت: هجوم تشی به درختان بنه از سال ۱۳۹۴ همزمان با تشدید خشکسالی بحرانی شده و تاکنون به ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های بنه در شهرستان نهبندان خسارت زده که حدود پنج درصد این جنگل‌ها به‌طور کامل نابود شده است.

محمودی افزود: همچنین ۲۰ تا ۳۰ درصد درختان بنه در شهرستان نهبندان آسیب بالایی بر اثر هجوم جانور تشی دیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آسیب جانور تشی در شهرستان‌های نهبندان و زیرکوه بوده است گفت: در شهرستان زیرکوه ۲۰ هکتار بر اثر حمله تشی دچار خسارت شده که در این سطح ۵۰ درصد درختان دچار آسیب جدی شده‌ و ۱۰ درصد به‌طور کامل خشک شده‌اند.

رییس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: تشی جانوری است که از ریشه و پیاز گیاهانی از جمله زعفران و سیب زمینی تغذیه می‌کند ولی به دلیل تغییر شرایط اقلیمی و کمبود غذا ناشی از خشکسالی به درختان بنه هجوم آورده و با تغذیه از پوست آنها خسارت فراوانی را به درختان وارد می‌کند که در نهایت باعث خشکیدگی درخت می‌شود.

وی افزود: این جانور باعث نابودی و خشک شدن درختان بنه با قدمت بالا در نهبندان شده و در سطح استان هم خسارت‌های شدیدی را به محصول زعفران کشاورزان وارد می‌کند.

تشی یا سیخور جوندگان بزرگی هستند که بخش‌ زیادی از سطح بدن آنها برای حفاظت از گزند حیوانات شکارچی، پوشیده از خارهای تیز و بلند است و همین خارها جانور را از سایر پستانداران متمایز می‌کند ولی نباید آن را با جوجه تیغی یا خارپشت اشتباه گرفت.

این جانور در بیشتر زیستگاه‌ها اعم از جنگلی، کوهستانی، استپی و بیابانی زندگی می‌کند، گاهی نیز پیرامون باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی ساکن می‌شود.

همچنین کارشناسان محیط زیست از تشی به عنوان جانور شب کار یاد می‌کنند به گونه‌ای که شب دیروقت از لانه خود خارج می‌شود و سحرگاه قبل از روشن شدن هوا به لانه خود باز می‌گردد.

 

 

 

شدت سرما در خراسان جنوبی کاهش می‌یابد/۲

شدت سرما در خراسان جنوبی کاهش می‌یابد

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی از امروز (شنبه) تا اواسط هفته جاری روند تغییرات دما در این استان افزایشی خواهد بود و هوا در طول روز گرم‌تر می‌شود.

به گزارش اداره کل هواشناسی مطابق با داده‌ها، تصاویر ماهواره‌ای و الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی، شرایط جوی تا اواسط این هفته پایدار و یکنواخت پیش‌بینی می‌شود و در این مدت روند تغییرات دما افزایشی است.

سرما و یخبندان شبانه در منطقه نیز به‌تدریج کاهش می‌یابد و به مناطق سردسیر استان محدود می‌شود.

همچنین از دوشنبه (اول آذر) به‌تدریج افزایش ابر و بارش ملایم باران و برف در خراسان جنوبی قابل پیش‌بینی است.

دمای هوا در ۹ شهر استان خراسان جنوبی زیر صفر درجه بود و وقوع یخبندان در این مناطق گزارش شد.

 

 

 

 

همزمان با هفته بسیج؛

رزمایش ۴۴۰ گروه جهادی در خراسان جنوبی آغاز شد

رزمایش ۴۴۰ گروه جهادی در خراسان جنوبی آغاز شد

 رزمایش بزرگ خدمت‌رسانی ۴۴۰ گروه جهادی در نخستین روز از هفته بسیج همزمان با سراسر کشور در استان خراسان جنوبی آغاز شد.

آیین آغاز این رزمایش با رمز “یا امام حسن عسکری (ع)” روز شنبه با حضور قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، معاون استاندار، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی، جمعی از مسوولان، فرماندهان نظامی و انتظامی در ناحیه مقاومت بسیج بیرجند برگزار شد.

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی در این آیین گفت: رزمایش بزرگ خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی در قالب نهضت‌ خدمت مومنانه همزمان با سراسر کشور به مناسبت هفته بسیج با فعالیت در ۱۵۰ نقطه استان انجام می‌شود.

مهدی هنری افزود: رزمایش گروه‌های جهادی دارای کمیته‌های متعدد است که با شعار محوری “بسیج پاره تن مردم” فعالیت خود را در قالب کمک‌های مومنانه در شهرستان‌ها آغاز می‌کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از این گروه‌های جهادی در حوزه فنی و مهارتی فعالیت دارند گفت: همیاری در برداشت محصول به‌ویژه محصول زعفران در مناطق محروم از دیگر فعالیت‌ها خواهد بود.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی به اهمیت فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی در این رزمایش تاکید کرد و گفت: جهاد علمی آموزشی و ارتقای سطح تحصیلی دانش‌آموزان مناطق محروم از اولویت‌های گروه‌های جهادی است.

وی بیان کرد: همزمان با خدمت مومنانه، توزیع بسته‌های حمایتی و ۴۰ تانکر آبرسانی آب شرب در مناطق روستایی و عشایری استان نیز انجام می‌شود.

هنری افزود: در خراسان جنوبی هزار و ۶۰۰ گروه جهادی در اطلس جهادی ثبت شده که از این تعداد هزار و ۱۰۰ گروه جهادی محله‌محور و بقیه گروه‌های جهادی تخصصی است.

وی گفت: در این رزمایش که از امروز آغاز شد، سه هزار و ۶۰۰ جهادگر حضور دارند و از این تعداد هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه عمران و آبادانی فعالیت خواهند کرد.

۲۹ آبان تا پنجم آذر سالروز تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸، به نام هفته بسیج نامگذاری شده است.

هزار و ۵۸۹ عنوان برنامه به مناسبت هفته بسیج امسال با شعار محوری «بسیج پاره تن مردم» در استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

ضعف در بازاریابی زرشک با معرفی جهانی این محصول برطرف می‌شود/۲-۳

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: عمده خواسته بهره‌برداران زرشک در استان، بازاریابی و بازاررسانی است؛ تولید زرشک خاص خراسان جنوبی است و در این سال‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی کمی صورت گرفته؛ حال درخواست داریم تا این محصول در سطح بین‌المللی معرفی شود.

غلامرضا قوسی، خواستار حمایت از تعاونی‌ها شد و بیان کرد: با تقویت تعاونی‌ها و حمایت‌های مالی در این شرایط امیدواریم بتوان به بازار زرشک کمک کرد.

وی ادامه داد: زرشک‌کاران خراسان جنوبی از سالیان دور با مشکلات روبه‌رو هستند و این در حالی است که ۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه خشکسالی یکی از دلایل اصلی مشکلات زرشک‌کاران استان است، گفت: خوشبختانه با توجه به مقاومت زرشک در برابر کم آبی، این محصول همچنان توانسته در الگوی کشت محصولات باغی استان قرار گیرد.

قوسی با اشاره به دیگر محصول جهانی استان، افزود: زعفران خراسان جنوبی به دلیل کیفیت بالا متقاضیان زیادی در کشورهای خارجی از جمله آلمان، آمریکا، اسپانیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در استان ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار زعفران کشت بوده، ادامه داد: امسال حدود ۵۰۰ هکتار توسعه سطح کشت زعفران در استان هستیم.

قوسی با بیان اینکه امسال ۵۶ تن زعفران از مزارع کشت زعفران استان برداشت می‌شود، افزود: میانگین تولید زعفران در هر هکتار چهار کیلوگرم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیشترین سطح کشت زعفران در خراسان  جنوبی را مختص به قاینات دانست و افزود: امسال به دلیل کاهش بارندگی در ماه‌های اسفند و فروردین و افزایش شوری خاک، گرمای هوا افت کیفیت آب و خاک از عوامل کاهش تولید زعفران در خراسان جنوبی است که امسال شاهد کاهش ۲۰ درصدی تولید هستیم.

وی با بیان اینکه زعفران خراسان جنوبی به دلیل برداشت گل زعفران قبل از طلوع آفتاب و برداشت غنچه قبل از بازشدن از کیفیت عطر و قدرت رنگ دهی بالایی برخوردار است، یادآور شد: ۳۲ هزار و ۲۸۳ خانوار این محصول با ارزش را جمع آوری می‌کنند و در حال حاضر هم ۶ تعاونی در زمینه تولید زعفران در استان فعالیت می‌کنند.

 

 

 

 

همزمان با هفته بسیج؛

رزمایش ۴۴۰ گروه جهادی در خراسان جنوبی آغاز شد/۳

۴۴۰ گروه جهادی در خراسان جنوبی رزمایش برگزار کردند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در این رزمایشگفت:سهمیه گروه‌های رزمایش ۴۴۰ گروه جهادی در خراسان جنوبیجهادی خراسان جنوبی در هفته بسیج ۳۰۰ گروه بود، که با استقبال خوب  جهادگران ۴۴۰ گروه جهادی با ۳۶۰۰ نفر تشکیل شد و به ارائه خدمات خواهند پرداخت.

هنری با بیان اینکه این گروه‌ها در زمینه عمرانی، فرهنگی و اشتعال فعالیت خواهند داشت افزود: در این هفته ۳۹هزار ۹۰۰ نفر از خدمات این گروه‌ها بهره مند می شوند.

وی افزود: امروز همچنین ۴۰ تانکر آبرسانی آب شرب در روستا‌ها و مناطق عشایری استان توزیع می شود.

 

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه حضور فعال جهادگران نهصت خدمت مومنانه و طرح سلیمانی کمک‌های زیادی برای کمک به مقابله  با کرونا در استان انجام داده اند گفت: پس از تاکید رهبری بر ترویج فرهنگ گفتمان جهادی، روز به روز شاهد افزایش چشم گیر گروه‌های جهادی در استان بودیم و بالغ بر هزار و۶۰۰ گروه جهادی در سامانه اطلس استان ثبت شده است.

هنری از ثبت هزار و۱۰۰ گروه مسجد و محله محور خبر داد و افزود: مابقی گروه ها در زمینه‌های تخصصی دیگر فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه گستره فعالیت ها‌ی جهادگران در استان هر روز متناسب با ماموریت و نیازمندی‌ها  گسترش می یابد گفت: شعار امسال “بسیج پاره تن مردم است” نامگذاری شده و خدمت رسانی به مردم در اولویت است.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم گفت: سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض بین نیازمندان در استان توزیع شد که بیانگر همین سخن معظم له در ارتباط با روحیه جهادی است.

سردار قاسمی همچنین از توزیع ۱۱ هزار و ۹۰ بسته معیشتی از ۱۷ مهر تا هفتم آذر امسال خبر داد و گفت: ۴۰۰ بسته کفش و لباس، ۲۶۰ بسته لوازم مصرفی، ۵۳ هزار و ۳۰۰ غذای گرم، ۱۰۵ هزار و ۲۳ کیلوگرم گوشت، ۵۶۷ خدمات دارویی، ۵۲ جهیزیه، بهسازی و مرمت ۴۲ واحد مسکونی محرومان و چهار هزار و ۸۱۵ نوشت‌افزار، آزادی ۱۰۰ زندانی و ۶۷ مورد وام قرض‌الحسنه از دیگر فعالیت‌ها بوده است.

 

 

 

 

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس:
ستاد اجرایی فرمان امام شرایط تسهیلات اعطایی را شفاف اعلام کند
خسروی اسفزار با اشاره به اینکه دفاتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی محل رجوع مردم است، درخواست کرد تا ستاد اجرایی فرمان امام(ره) شرایط و نحوه پرداخت تسهیلات اعطایی را به صورت شفاف به این دفاتر اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسین خسروی اسفزار» امروز (۲۹ آبان) در دیدار با مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در خراسان‌ جنوبی اظهار کرد: اعتماد مردمی امروز سرمایه اصلی جمهوری اسلامی ایران است و هر کسی بتواند اعتماد مردم را افزایش دهد به نظام و انقلاب اسلامی کمک کرده است.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد امام خمینی(ره)، گفت: اگر امام راحل نبود با این ساختارها، مردم در این شرایط اقتصادی و تحریم هایی که فلج کننده است به حداقل ها هم نمی رسیدند.

 

وی با بیان اینکه دفاتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی محل رجوع مردم است، درخواست کرد تا ستاد اجرایی فرمان امام(ره) شرایط و نحوه پرداخت تسهیلات اعطایی را به صورت شفاف به این دفاتر اعلام کنند.

 

خسروی اسفزار بیان کرد: توزیع اعتبارات و تسهیلات در سطح استان عادلانه باشد و دین خود را به دنیای دیگران نفروشید.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تکمیل طرح های نیمه تمام می طلبد که در اولویت بنیاد برکت قرار بگیرد، عنوان کرد: ساخت آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی استان با پیشرفت فیزیکی بالا با دلیل کمبود اعتبار نیمه تمام باقی مانده است.

 

وی در پایان بر اولویت بندی پروژه های و هم افزایی بنیاد برکت با دستگاه های اجرایی استان خراسان جنوبی تأکید کرد.

 

پایان پیام/

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی:
مشارکت بنیاد برکت در ۶۶۷ طرح عمرانی و زیربنایی خراسان جنوبی
موسوی گفت: ۶۶۷ طرح عمرانی و زیربنایی با مشارکت بنیاد برکت در خراسان جنوبی داریم که تاکنون ۴۵۶ طرح به بهره برداری رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «سید مجتبی موسوی» امروز (۲۹ آبان) در دیدار با نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در گذشته ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری کرده است که اکنون مجموع سرمایه‌گذاری ها به ۲ برابر افزایش یافته است.

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی با اشاره به ساخت بیمارستان فردوس و ۱۴ درمانگاه در سطح استان، گفت: ۲۱ طرح تسهیلات محور در استان با حجم سرمایه گذاری ۳۲۰ میلیارد تومان ایجاد شده است که ۳۰ میلیارد تومان آن توسط بنیاد برکت تأمین شده است.

 

وی ادامه داد: با مشارکت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۶۶۷ طرح عمرانی و زیربنایی در استان خراسان جنوبی داریم که تاکنون ۴۵۶ طرح اجرا شده و مابقی تا پایان ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید.

 

موسوی در ادامه به طرح های اشتغال زایی در دست اقدام اشاره کرد و افزود: با توجه به فعالیت ۷۰ درصد مردم خراسان جنوبی در حوزه کشاورزی و دامداری، طرح هاب شتر(تکمیل زنجیره ارزش پرورش شتر) با اعتبار ۲۱۰ میلیارد تومان در این استان در دست اجرا است.

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی بیان داشت: کشتارگاه دام نهبندان در خارج از حریم مسکونی تا دو ماه دیگر به بهره برداری می رسد.

 

وی از سرمایه گذاری در بحث فرآوری معادن استان خبر داد و گفت: تاکنون ۹ محدوده معدنی شناسایی شده و تا سال آینده ۷۰۰ میلیارد تومان در این زمینه سرمایه گذاری خواهد شد.

 

 

 

 

۲۸مین کتابخانه روستایی خراسان جنوبی در معصوم آباد خوسف/۲

بیست و هشتمین کتابخانه روستایی خراسان جنوبی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در روستای معصوم آباد شهرستان خوسف به بهره برداری رسید .

این کتابخانه با اعتبار یک میلیارد ریال در ساختمانی به زیربنای ۱۲۰ متر با مشارکت28مین کتابخانه روستایی خراسان جنوبی در معصوم آباد خوسف دهیاری و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان به بهره برداری رسید.

فرماندار خوسف در این مراسم گفت: کتابخانه‌های مکانی امن برای استفاده از امکانات و ظرفیت مناسبت برای جوانان و مکانی برای برنامه ریزی آن‌ها برای آینده خود هستند.
محمدعلی آخوندی افزود : باید شرایطی فراهم شود که روستاییان  بتواند از این مکان برای استفاده از کتابخانه‌های دیجیتال نیز فراهم شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حمل ۹۷۸۶ تن شیر از فردوس به خارج از استان/۲

۹۷۸۶ تن شیر از ابتدای سال تاکنون از شهرستان فردوس به خارج استان حمل شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس گفت: حمل شیر خام مازاد بر نیاز از استان با نظارت بازرسان بهداشتی این اداره و به صورت روزانه برای تامین شیر مورد نیاز کارخانه‌های لبنی استان‌های همجوار صورت گرفته است.

اسماعیلی افزود: این مقدار شیر در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی این شهرستان تولید و عمدتاً به شرکت صنایع شیر پگاه خراسان تحویل می‌شود.

 

 

 

تخفیف ۵۰ درصدی بن کتاب برای دانشگاهیان دانشگاه بیرجند/۲

بن تخفیف ۵۰ درصد تخفبف خرید کتاب برای دانشگاهیان دانشگاه بیرجند فراهم شد.

سید مجتبی حسینی مدیر اجرایی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند گفت: همزمان با بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران (۲۴ آبان تا اول آذر) و تقارن با هفته کتاب و طرح پاییزه کتاب ، ۵۰ درصد تخفبف خرید کتاب برای دانشگاهیان در نظر گرفته شد.

در این طرح علاقه مندان به خرید کتاب می‌توانند از ۵۰ درصد تخفیف خرید کتاب از فروشگاه پاتوق کتاب بیرجند استفاده کنند.

اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان باید برای استفاده از این تخفیف، حداکثر تا ۳۰ آبان ۱۴۰۰ با مراجعه به لینک https://birjand.ac.ir/fa/form/۵۲۶ و دریافت کدرهگیری و ارائه آن به کتابفروشی پاتوق کتاب به صورت حضوری و یا مجازی اقدام کنند.

پاتوق کتاب وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها است و در بیرجند، خیابان مدرس، حدفاصل مدرس ۲۵ و فلکه سوم واقع شده است.

 

 

 

 

آغاز طرح‌های راهداری زمستانی در خراسان‌جنوبی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی گفت: در راستای طرح راهداری زمستانی ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه‌های استان تحت پوشش قرار می‌گیرد.

آغاز طرح‌های راهداری زمستانی در خراسان‌جنوبی

«اسدالله جلال‌زاده» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه‌های استان تحت پوشش راهداری زمستانی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در طرح راهداری زمستانی امسال ۲۷ راهدارخانه بین راهی و مرکزی جانمایی شده است، افزود: همچنین ۱۳۶ دستگاه ماشین‌آلات سبک، نیمه‌سنگین و سنگین در راهداری زمستانی امسال در تمامی راهدارخانه‌ها مستقر خواهند شد.

وی تصریح کرد: امسال ۹۰ دستگاه ماشین‌آلات جهت راهداری زمستانی شامل؛ گریدر، لودر، دستگاه شن پاشو بیل برف روب آماده به کار است که تعداد آنها به ‌مرور بنا به ضرورت با اجاره ماشین‌آلات مورد نیاز در طول فصل به بیش از ۱۲۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.

جلال‌زاده از شروع عملیات آماده‌سازی ماشین‌آلات برای استقرار در نقاط دارای اولویت یک براساس گردنه های برفگیر و راهدارخانه‌ها خبر داد و گفت: بقیه ماشین‌آلات نیز در محل‌های در نظر گرفته شده مستقر خواهند شد.

وی تاکید کرد:‌ نوسازی و آماده سازی ماشین‌آلات راهداری جزو اولویت‌های این اداره‌کل است که تمام توان خود را در بخش ماشین‌آلات و نیروی راهداری برای ارائه خدمات به موقع و قابل قبول به مردم آماده کرده‌ایم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌ جنوبی در راتباط با راهداری زمستانی نیز یادآورشد: حدود ۱۵ هزار تن شن، ماسه و نمک را برای مصرف زمستانی پیش بینی و تمامی آن آماده شده و در محل مورد نظر دپو شده است.

جلال‌زاده خاطرنشان کرد: جلسات هماهنگی با روسای ادارات شهرستان‌ها، عوامل اجرایی و سایر دستگاه‌های امدادی از قبیل؛ هلال احمر و اورژانس برگزار شده است.

سرهنگ رضایی، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی نیز اظهار داشت: طرح راهداری زمستانی امسال بر اساس دستورالعمل کشوری از ابتدای آذرماه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به تجربه سالیان گذشته و شناسایی نقاطی که بیشترین مشکل را در زمان بارندگی دارد، افزود: برنامه ریزی لازم انجام پذیرفته و ضروری است باتوجه به وسعت طول راه‌های استان در زمان بارش و جهت رفع انسداد مسیرهای روستایی می‌بایست از تعاملات با دهیاری ، بخشداری‌ها و ستاد بحران استفاده کرد.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: نیرو پلیس راه در قالب گشت های پلیس راه در تعامل با نیروهای راهداری آماده خدمت رسانی به مردم شریف استان  است.

 

 

 

 

«درمیان» ته جدولی در مقاوم سازی مسکن روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: شهرستان درمیان در بین شهرستان های خراسان جنوبی کمترین آمار مقاوم سازی واحد مسکونی روستایی را دارد و از این نظر ته جدولی به حساب می آید.

«درمیان» ته جدولی در مقاوم سازی مسکن روستایی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، «قاسم تنها» امروز در شورای مسکن شهرستان درمیان با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده قیر رایگان به صورت آماده و نقدی قابل تحویل به پیمانکاران و مجریان طرح‌های هادی روستایی و شهرداری‌ها برای آسفالت معابر و خیابان‌ها تحویل می‌شود، امکان کاهش هزینه‌ها وجود دارد که مدیران بنیاد مسکن شهرستان‌ها در این زمینه باید پیگیری لازم را انجام دهند.

 مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی افزود: در اجرای طرح ملی مسکن برای احداث واحدهای مسکونی به صورت در جا سازی مبلغ ۱۵ میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص داده شده است، برای استفاده مردم از مزایای اجرای این طرح مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان وام احداث مسکن در روستاها و ۳۰۰ میلیون تومان وام احداث مسکن در شهرها پیشنهاد شده که پس از تصویب پرداخت شود.

 وی بیان داشت: کمترین نرخ مقاوم سازی منازل مسکونی در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان درمیان است که ضرورت دارد با اهتمام مردم و پیگیری مسئولان این نرخ به میانگین استانی و استاندارد کشوری برسد تا در صورت حوادث غیر مترقبه نظیر زلزله، سیل و غیره شاهد بروز خسارات جانی و مالی به هموطنان ساکن منازل در شهرها و روستاها نباشیم.

«حسینعلی بخشی» فرماندار درمیان هم در این جلسه بر اهتمام ویژه همه مدیران ادارات متولی در زمینه تحقق طرح نهضت ملی مسکن و استفاده کامل از ظرفیت ادارات در این زمینه تأکید کرد.

وی در ادامه خواستار نظارت بیشتر بر ساخت مسکن به صورت استاندارد با رعایت همه ضوابط فنی و همچنین پیگیری تأمین زیرساخت ها توسط ادارات خدمات رسان آب و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، طبق دستور استاندار خراسان جنوبی برای تسریع در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن مقرر شد جلسات شورای مسکن در شهرستان هر دو هفته یکبار برگزار شود. در این جلسه همچنین درخصوص هماهنگی بیشتر و تسریع در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن بحث و تبادل نظر شد، از جمله مهمترین موارد می‌توان به طرح پیشنهاد در زمینه، امکان صدور پروانه ساختمانی به شرط وجود نقشه تایید شده توسط دفاتر فنی طی یک هفته در شهرستان، پیشنهاد استفاده از نقشه های تیپ و الگوهای تأیید شده توسط دفاتر فنی برای تسریع در انجام کار، پیشنهاد واگذاری انشعاب موقت توسط ادارات خدمات رسان در مناطقی که این امکان وجود داشته باشد مطرح و مورد تایید قرار گیرد.

 

 

 

 

 

راه‌اندازی نخستین کتابخانه مستقل سیار کشور در خراسان‌جنوبی

مدیرعامل بنیاد توسعه فرهنگی و توانمندی سپهر گفت: نخستین کتابخانه عمومی و مرکز توانمندسازی سیار افق کشور با هزینه ۲ میلیارد و ۵۵۸ میلیون ریال توسط خیران‌ و حامیان بنیاد در شهر قائن راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی نخستین کتابخانه مستقل سیار کشور در خراسان‌جنوبی

«سیدناصر نوربخش» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: در راستای توسعه فرهنگ کتاب‌ و کتابخوانی و ترویج مطالعه نخستین کتابخانه مستقل سیّار کشور در شهر دارالمومنین قاین افتتاح شد.

مدیرعامل بنیاد توسعه فرهنگی و توانمندی سپهر افزود: کتابخانه عمومی و مرکز توانمندسازی سیار افق بمناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخانه و با حضور مسوولان استانی مورد بهره‌برداری شهروندان قاینی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این بنیاد به عنوان یک سازمان مردم نهاد فعال در حوزه توانمندسازی و توسعه و ترویج کسب و کار، این کتابخانه را با مجوز از نهاد کتابخانه های عمومی راه اندازی کرده است.

نوربخش افزود:کتابخانه عمومی و مرکز توانمندسازی سیار افق با ظرفیت ۱۵۰۰ جلد کتاب در سه بخش امانت کتاب، پخش فیلم‌های مستند کارآفرینی و مطالعه گروهی داستان کارآفرینان به مخاطبان ارائه خدمت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مخاطبان اصلی نخستین کتابخانه مستقل سیّار کشور، جوانان روستایی و ساکنان محلات حاشیه شهر قاین هستند که در ابتدای راه  راه اندازی این کتابخانه به ۱۰ روستا و محله حاشیه شهر قاین خدمات ارائه خواهد داد.

مدیرعامل بنیاد توسعه فرهنگی و توانمندی سپهر با بیان برای راه اندازی این کتابخانه مبلغ ۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون ریال هزینه شده است، گفت: در این خصوص ۲۲ نفر نیروی داوطلب فعالیت داشته‌ و تمام منابع مالی آن نیر توسط نیکوکاران و حامیان بنیاد تامین شده است.

نوربخش یادآور شد: همچنین برای مدیریت کتابخانه در حال حاضر ۱۵ نیروی داوطلب به عنوان راننده و کتابدار اعلام آمادگی کرده اند و قرار است هزینه‌های جاری کتابخانه از محل حق عضویت، مشارکت نیکوکاران، فروش موادبازیافتی اهدایی شهروندان تامین شود.

 

 

 

یک تن و ۴۸۰ کیلوگرم تریاک در خراسان جنوبی کشف شد/۴

یک تن و ۴۸۰ کیلوگرم تریاک در خراسان جنوبی کشف شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران انتظامی استان در بازرسی از یک تریلی باری، یک تن و ۴۸۰ کیلوگرم تریاک را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار ناصر فرشید اظهار داشت: ماموران یگان تکاوری امام حسین (ع) دیهوک در عملیات مشترک با ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان طبس هنگام کنترل خودروهای عبوری در محور دیهوک – کرمان به یک تریلی باری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از تریلی یک تن و ۴۸۰ کیلوگرم تریاک را که به‌طرز ماهرانه داخل خودرو جاساز شده بود، کشف کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در این رابطه تریلی توقیف و یک متهم دستگیر شد که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی و روانه زندان شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال در جهت حفظ آرامش جامعه بالغ بر ۵۲ تن انواع مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شده است افزود: اقدامات مقابله‌ای پلیس با پدیده شوم مواد مخدر همه‌جانبه بوده و رصد و پیگیری تحرکات باندها و شبکه‌های توزیع‌کننده مواد مخدر در دستور کار ماموران مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

سردار فرشید از شهروندان خواست هر گونه موارد مشکوک را از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*