اخبار خراسان جنوبی/

 

 

توقف ۲ ساله عملیات بارورسازی ابرها در ایران

 

مطالبه گری از دولت دلسوزانه و با ارائه پیشنهادات کارساز باشد

 

 

مطالبه گری باید کارشناسانه و همراه با ادب و اخلاق باشد

 

 

 

کمک و مطالبه‌گری از دولت سیزدهم در دستور کار باشد

 

 

خنثی سازی توطئه‌های دشمنان با مدیریت همگانی

مصلی‌ المهدی بیرجند ‌محل‌‌ فعالیت‌های فرهنگی و نماز جماعت می‌شود

 

امام جمعه موقت بیرجند: مصلی‌ المهدی بیرجند ‌محل‌‌ فعالیت‌های فرهنگی و نماز جماعت می‌شود

 امام جمعه موقت بیرجند گفت: یکی از برکات سفر اخیر رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به استان تبدیل مصلی المهدی بیرجند به مسجد بود که از این پس این مسجد، محلی برای فعالیت‌های فرهنگی و نماز جماعت خواهد بود.

 حجت الاسلام  محسن مشرفی امروز در میعادگاه نمازجمعه مسجد المهدی بیرجند اظهار داشت:سرعت در اطلاع رسانی و هوشمندی و اقدام به موقع وزارت نفت در حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت توطئه‌های دشمنان را خنثی کرد.

وی با قدردانی از صداوسیما، خبرگزاری ها ورسانه های رسمی کشور برای اطلاع رسانی به موقع در این راستا گفت: مدیریت هوشمندانه مردم و مسئولان در مشکل بوجود آمده موجب رفع این مشکل در کوتاهترین زمان ممکن شد.

خطیب نماز جمعه بیرجند حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت ما را بیش از پیش متوجه ضرورت و اهمیت پدافند غیرعامل در این شرایط می‌کند.

مشرفی به فرارسیدن هفته پدافند غیرعامل اشاره کرد واظهار داشت: پدافند غیرعامل امروزه بهترین شیوه مبارزه با دشمن است و همه کشور‌ها توجه به آن را برای حراست از خود و کاهش تلفات انسانی در اولویت قرار داده‌اند.

امام جمعه بیرجند با گرامیداشت هفته بسیج دانش‌آموزی و روز نوجوان گفت: شهید فهمیده همواره الگویی برای جامعه بویژه نسل جوان و نوجوان است وجوانان و نوجوانان همچنان در مسیر استکبارستیزی با هوشیاری کامل به میدان می‌آیند و فریاد انزجار خود را نشان می‌دهند.

مشرفی به سفر اخیر رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به استان  اشاره کرد و گفت: یکی از برکات این سفر تبدیل مصلی المهدی بیرجند به مسجد بود که از این پس این مسجد، محلی برای فعالیت‌های فرهنگی و نماز جماعت است و مسئولان وظیفه دارند بیش از گذشته در این زمینه  همکاری کنند.

 

 

 

سرعت غیر مجاز،جان ۲۹ ساله بیرجندی را گرفت/۴

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی بیرجند گفت: سواری سمند در بلوار شهید مدرس بیرجند به دلیل سرعت غیر مجاز با عابر پیاده که خانمی ۲۹ ساله بود برخورد نموده که متاسفانه عابر فوت کرد.

سرهنگ محمد رضا خسروی با بیان اینکه لازمه رانندگی ایمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی است،از رانندگان خواست همواره با سرعت مطمئنه رانندگی کنند تا از حوادث مشابه جلوگیری گردد.

 

خواب ابدی نوجوان ۱۷ ساله در کمر بندی قاین/۴

در واژگونی پراید در کمر بندی قاین یک نوجوان ۱۷ در دم جان باخت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، این حادثه همچنین یک مصدوم ۲۰ساله دارد که حال عمومی وی وخیم گزارش شده است.

 

 

 

راه اندازی دو کارگاه صنایع دستی در سربیشه

دوکارگاه صنایع دستی در رسته حوله بافی در روستای کاهی شهرستان سربیشه راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان جنوبی، مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سربیشه گفت: این کارگاه‌ها بعد از برگزاری دوره آموزشی راه‌اندازی شد که راه اندازی دو کارگاه صنایع دستی در سربیشهاعطای تسهیلات و کمک در تامین مواد اولیه از کمک‌های نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سربیشه به این دو کار گاه حوله‌بافی بوده است.

حق پناه افزود: این دوره‌های آموزشی با اشتغال برای هنرجویان و ونق صنایع دستی در شهرستان برگزار می‌شود.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سربیشه ضمن بیان اینکه با توجه به بازار خوب تولیدات صنایع‌دستی در رشته خراطی چوب، نمایندگی شهرستان برآن شد، کارگاه‌های این رشته را هم در شهرستان ایجاد کند، افزود: «لزوم ایجاد کارگاه، برگزاری دوره آموزشی است و در راستای این هدف تامین مربی و خرید مواد اولیه از قبل انجام شد و کلاس آموزش این رشته در شهر سربیشه تجهیز و راه‌اندازی شد تا بزودی دوره مذکور برگزار شود.

حق‌پناه گفت: همچنین در ابتدای هفته، لیست اسامی ۶۰ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی متقاضی تسهیلات کم‌بهره به بنیاد برکت ارسال شد که بزودی بعد از اعطای تسهیلات، ۶۰ کارگاه صنایع‌دستی به کارگاه‌های تولیدی شهرستان اضافه و شاهد اشتغال قابل توجهی در این بخش خواهیم بود.

 

 

ایمنی بازار بیرجند مطلوب نیست/هشدارها جدی گرفته نمی‌شود

ایمنی بازار بیرجند مطلوب نیست/هشدارها جدی گرفته نمی‌شود

بیرجند-رئیس سازمان آتش نشانی بیرجند گفت: هشدارهای قبلی ما درباره عدم رعایت مسائل ایمنی در شهر بیرجند به ویژه در نقاطی چون بازار و بافت قدیمی جدی گرفته نشد.

سید علی حسینی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه هشدارهای قبلی ما درباره عدم رعایت مسائل ایمنی در بازار، انبارهای شمال شهر بیرجند و مرز چندان جدی گرفته نشد و ما همچنان در این زمینه نگرانی‌هایی داریم.

بیان‌کرد: به عنوان مثال در غفاری دو بیرجند یکی از سازمان‌ها، انباری از سموم کشاورزی و مواد شیمیایی دارد ولی مسائل ایمنی در آن نقطه مراعات نشده که بسیار خطرناک است چرا که در صورت حریق این سموم موجب مسمومیت‌های شدید و … علاوه بر خسارت آتش سوزی می‌شود.

حسینی گفت: تنها نکته ایمنی در آن انبار وجود ۴ کپسول اطفاء حریق است که البته مشخص نیست کی شارژ شده است.

عرض کم کوچه‌ها و مشکل اطفاء حریق

وی ادامه داد: متأسفانه در بافت قدیمی شهر بیرجند انبارهای متعدد ضایعات وجود دارد که به واسطه عرض کم کوچه‌ها در آن منطقه در صورت حریق، اصلاً ماشین‌های ما نمی‌تواند وارد آن کوچه‌ها شود که در این زمینه نیز نگرانی داریم.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: مورد از آتش‌سوزی در بافت قدیمی شهر بیرجند داشته‌ایم که به واسطه پارک بودن یک ماشین در کوچه با عرض‌کم، ماشین ما نمی‌توانست از آن کوچه رد شود.

حسینی با گلایه از عدم رعایت مسائل ایمنی در بازار بیرجند در برخی از واحدهای صنفی اظهار کرد: ما در چند نوبت از بازار بیرجند بازدید کرده‌ایم اما متأسفانه در برخی از واحدها سیستم سرمایش و گرمایش، سیستم اطفاء حریق و سیستم‌های تهویه مناسب وجود ندارد.

وی افزود: در بازار گلشنی بیرجند چند وقت قبل آتش‌سوزی داشته‌ایم که آن واحد صنفی پر از مواد اشتعال‌زا از جمله تابلو فرش و … بود ولی متأسفانه سیستم تهویه آن اصلاً مناسب نبود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: خدایی نکرده اگر در موردی حریق در بازار بیرجند سرایت کند کار بسیار مشکل می‌شود و از این نظر باید به شدت موضوع ایمنی در بازار بیرجند و در تمام واحدهای صنفی مراعات شود.

حسینی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که همیشه مورد تأکید ما بوده است موضوع رعایت مسائل ایمنی در مرز ماهیرود است، افزود: در آن منطقه نیز گاه کامیون‌های متعدد با بار سوختی پشت سر هم قرار دارند ولی متأسفانه به اندازه حجم بار و انبارها و…مسائل ایمنی مرتبط با پیشگیری از حریق در آنجا مراعات نمی‌شود.

موارد ایمنی در مرز متناسب با حجم بار سوختی آن منطقه نیست

وی گفت: ما در گذشته هم در طرف ایران و هم در افغانستان حریق داشته‌ایم که همه این‌ها یک زنگ خطر است ولی متأسفانه باز هم در اندازه و حجم انبارها و بارهای سوختی در آن منطقه، موضوع جدی گرفته نشده است.

خدمت رسانی ۲۱ گروه جهادی از شهریور تاکنون

پس از انعقاد تفاهم نامه بین اداره کل توسعه تجهیز مدارس و سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی از شهریور تاکنون ۲۱ گروه جهادی به مردم خدمات رسانی کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان جنوبی،  مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) استان در جریان بازدید از گروه جهادیر قرارگاه جهادگران مدرسه ساز ا شهید زارعی گفت: نیمه شهریور در مراسمی تفاهم نامه‌ای فی ما بین اداره کل توسعه تجهیز مدارس استان و سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با هدف ایجاد قرارگاه جهادگران مدرسه ساز منعقد شد.

 

هنری هدف از ایجاد قرارگاه جهادگران مدرسه ساز را رفع کمبود‌های زیر ساختی فضای آموزشی و پرورشی استان دانست و افزود: با هماهنگی بیشتر و با پشتیبانی قرارگاه استانی در بحث تجهیز و نوسازی مدارس استان می‌توان فعالیت‌های بهتر و اثر بخش تری انجام داد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) استان گفت: پس از انعقاد تفاهم نامه از شهریور تاکنون ۲۱ گروه جهادی به تعداد ۳۲۰ نفر در ۲۸ مدرسه در عرصه‌های مرمت، بهسازی، رنگ کاری، نقاشی، دیوار کشی، تعمیر میز و صندلی  به ارزش ۱۱۰ میلیون تومان خدمات ارائه داده اند.

هنری با اشاره به برخی از اقدامات قرارگاه جهادی شهید زارعی در اردوی جهادی روستای کلاته سلیمان افزود: این قرارگاه در عرصه احیاء و مرمت دبستان میثاق روستای کلاته سلیمان اقداماتی از قبیل ترمیم و بازسازی تأسیسات آب و برق مدرسه، احداث آبخوری، تسطیح زمین ورزش مدرسه، لکه گیری و گچ کاری کل مدرسه نقاشی کل ساختمان، رنگ آمیزی درب و پنجره کل مدرسه، زیباسازی و دیوارنویسی مدرسه، توزیع بسته‌های لوازم التحریر بین دانش آموزان، شستشو و نظافت کل مدرسه و برگزاری مراسم هیئت انصارالشهدا را انجام داده است.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد؛
ضرورت توجه به توسعه ورزش بانوان در خراسان جنوبی
ملانوری با بیان اینکه ورزش با تنوع رشته ای، ترویج کننده رفتار سالم در جامعه است، گفت: ورزش بانوان به اندازه نقش و تأثیر آنها در ورزش خراسان جنوبی باید دیده شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان  «حمید ملانوری»  در نشست هم اندیشی جامعه ورزشی استان اظهار کرد: این که در نام وزارتخانه، ورزش و جوانان در کنار هم دیده شده اند، موضوع درستی است چرا که ورزش می تواند رفتار جوانان را به گونه ای شکل بدهد که در مسیر امور جامعه قرار گیرد.

 

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: بنده معتقدم باعث و بانی اقتدار و استقامت هر جامعه ای، فرهنگ عمومی غنی آن است و هر جامعه ای که از فرهنگ رو به رشدی برخوردار باشد، پایه های مستحکم تری دارد.

 

وی به کارکردهای ورزش در جامعه اشاره کرد و گفت: ورزش ضمن این که باعث سلامت روح و جسم می شود، ماندگاری اخلاق، آداب، رسوم و سنت ها را نیز به همراه دارد.

 

ملانوری تأکید کرد: اندیشه های نو، فکرهای بلند، ایده های رو به جلو و تفکر توسعه ای در قالب یک جسم و روح سالم شکل می گیرد.

 

استاندار خراسان جنوبی متذکرشد: ورزش وسیله ای است که می توان به آن تمسک جست تا جامعه به سوی توسعه حرکت کند.

 

وی با بیان این که تمامی محورهای توسعه کشاورزی، معادن، گردشگری و … به هم وابسته اند، اظهار داشت: مهمترین عامل وابستگی این حوزه ها، منبع انسانی است که اگر سالم، پرانرژی و باانگیزه باشد، به راحتی می تواند تمامی محورها را فعال کند.

 

ملانوری با اشاره به مطالبات ارائه شده در جلسه و تأکید بر این که این موارد در قالب صورت جلسه تدوین شود تا به جهت پیگیری در دستور کار قرار گیرد، گفت: مطالبه گری به جهت نتیجه دهی بهتر باید با ارائه راهکار و پیشنهاد همراه باشد.

 

وی ادامه داد: با ارائه پیشنهاد و راهکار می توان مسیر تحقق مطالبه را هموار کرد و گرنه مطالبه بدون پیشنهاد سال ها ادامه دارد و راه به جایی نمی برد.

 

استاندار خراسان جنوبی، ستاد توسعه خاوران را راهکاری ابتکاری برای پاسخ به برخی مطالبات استان عنوان کرد و گفت: در قالب این ستاد زمینه بهره برداری از همه ظرفیت های بکر استان فراهم می شود تا رفاه عمومی و رسیدن خراسان جنوبی به توسعه محقق گردد.

 

ملانوری با اشاره به نتایج مطلوب ستاد توسعه خاوران در چند ماه گذشته، اظهار داشت: طی این مدت پنج هزار میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه گذاری در این ستاد به امضا رسیده که اغلب طرح های مربوط به این تفاهم نامه ها وارد فاز اجرا شده اند .

 

وی با تأکید بر این که بخش خصوصی در قالب مسئولیت اجتماعی خود ۵۰ میلیارد تومان در حوزه های بهداشت، ورزش، آموزش و پرورش و …استان هزینه کرده، تصریح کرد: قطعاً اگر سرمایه گذاری ها افزایش یابد، اعتباراتی که از قِبَل آن در قالب مسئولیت های اجتماعی به استان اختصاص می یابد و در حوزه های مختلف از جمله ورزش هزینه می شود، بیشتر خواهد شد.

 

به گفته وی؛ آغاز مطالعات اکتشافات معدنی از محل سهم دولتی ایمیدرو و تزریق ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان، در همین راستا محقق شده است.

 

استاندار خراسان جنوبی با قول پیگیری درخواست های نمایندگان ورزشکاران استان که در این جلسه، طرح موضوع نمودند، گفت: برای محل استقرار دفاتر هیئت های ورزشی، هماهنگی های لازم صورت می گیرد تا از فضاهای اداری دولتی تأمین گردد.

 

ملانوری با اشاره به کمبود فضای ورزشی مورد نیاز بانوان، ادامه داد: برخی از فضاها مثل مدارس دخترانه با توجه به شرایط مساعدی که دارند، می توانند به این موضوع اختصاص یابند.

 

وی در پایان تأکید کرد: ورزش بانوان به اندازه نقش و تأثیر آنها در ورزش استان باید دیده شود.

 

گفتنی است: در این جلسه برخی از رؤسای ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها و هیئت های ورزشی استان به طرح موضوع پرداختند.

 

 

 

 

افزایش بیش از۱۴۰ هزار متر مربع به فضاهای ورزشی خراسان جنوبی در طول دوسال

افزایش بیش از۱۴۰ هزار متر مربع به فضاهای ورزشی خراسان جنوبی در طول دوسال

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در نشست هم اندیشی جامعه بزرگ ورزش استان با استاندار خراسان جنوبی گفت:در طول ۲۵ماه گذشته بیش از۱۴۰هزار متر مربع به فضاهای ورزشی استان افزوده شد و۴۰ طرح ورزشی تا پایان سال جاری در خراسان جنوبی تکمیل و به بهره برداری می رسد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسن عزیزی  در نشست هم‌اندیشی استاندار با جامعه ورزش استان اظهار داشت: از این تعداد پروژه های که در طول ۲۵ماه گذشته احداث و به بهره برداری رسید تعداد ۸۳چمن مصنوعی، گود باستانی، سالن ورزشی و استخر سرپوشیده بوده است و تا پایان سال نیز، ۳۱ باب زمین چمن مصنوعی، هفت سالن ورزشی تخصصی، یک خانه جوان و یک استخر سرپوشیده ورزشی با تخصیص اعتبارات به موقع، عملیاتی و آماده بهره‌برداری خواهد شد. وی افزود: موضوع دوم ما در سال جاری علاوه بر تکمیل طرح‌های ورزشی استان، حضور مقتدرانه و عزتمندانه خراسان جنوبی در سومین دوره المیپاد استعدادهای برتر کشور است، از آنجایی که این المپیاد بستر و نقطه عطفی است و اگر ورزشکاران ما روی سکو قرار بگیرند، در اردوهای تیم ملی حضور خواهند داشت، نیازمند حمایت ویژه هستیم. مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: درخصوص برگزاری این المپیاد ۲ میلیارد تومان کمک مالی تقاضا کردیم که درخواست ما تخصیص این اعتبار توسط استانداری در راستای حمایت از ورزشکاران است. وی با اشاره به اینکه سند تحولی خراسان جنوبی تا افق ۱۴۰۸ ترسیم شده است اضافه کرد: در این سند ما متعهد شده‌ایم که سالانه ۵۰ هزار متر مربع به فضای ورزشی استان بیفزاییم. عزیزی گفت: براساس این سند موظف شدیم که ۱.۶ مدال ارزشمند را در مسابقات معتبر آسیایی، المپیک و پارالمپیک کسب کنیم. وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است خراسان جنوبی به عنوان قطب توسعه بازی‌ها و ورزش‌های ساحلی کشور مطرح شود و بنا داریم در سند تحولی بر ورزش‌های ساحلی متمرکز شویم چرا که خراسان جنوبی براساس طرح آمایش سرزمین این ظرفیت را دارد. مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی سرانه فضای ورزشی این استان را ۴۹.۵ سانتیمتر مربع اعلام کرد و گفت: در ۲ سال گذشته بیش از ۱۴۰ هزار متر مربع به سرانه فضای ورزشی خراسان جنوبی افزوده شده است. وی افزود: در این مدت ما رکورددار توسعه فضاهای ورزشی در کشور بوده‌ایم اما هنوز از میانگین کشوری عقب هستیم و میانگین فضای ورزشی کشور ۹۵ سانتیمتر مربع است. عزیزی گفت: ۱۶ سال از تاسیس استان خراسان جنوبی می‌گذرد و در این مدت باید گام‌ها برداشته می‌شد و اینکه عقب ماندگی‌ها را بخواهیم یک دفعه‌ رفع کنیم، منطقی به نظر نمی‌رسد. وی از وجود ۲۲۱ باشگاه ورزشی خصوصی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: طی ۲ سال گذشته این تعداد از ۱۵۰ به ۲۲۱ باشگاه افزایش یافته و به‌شدت به دنبال توسعه فضاهای ورزشی در بخش خصوصی بوده‌ایم و همکاری خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است. مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی افزود: تعداد خانه‌های ورزش روستایی در این مدت از ۱۵۳ به ۳۸۳ خانه افزایش یافته است. وی با اشاره به اینکه در هفته تربیت بدنی و ورزش از ۲۶ مهر ماه ۵۷۰ برنامه فرهنگی، ورزشی و زیرساختی در خراسان جنوبی اجرا شد گفت: در این هفته ۱۲ طرح ورزشی را افتتاح کردیم که ۱۵ هزار متر مربع به سرانه ورزشی استان افزوده شد. عزیزی مهمترین مشکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی را فقدان ثبات مدیریتی دانست و اضافه کرد: بنده هفتمین مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هستم و در این مدت میانگین عمر خدمتی مدیران ورزش استان ۱۴ ماه بوده است. وی گفت: دوری از مرکز کشور یکی دیگر از مشکلات ما در خراسان جنوبی است و بسیاری از مسابقات و رویدادهای ورزشی در استان‌های شمالی و مرکزی کشور برگزار می‌شود بنابراین دوری از مرکز باعث می‌شود که بسیاری از ورزشکاران ما توان و آمادگی حضور در مسابقات را نداشته باشند و حق استان به نوعی تضعیف می‌شود. مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ما یکسری ضعف در ایاب و ذهاب ورزشکاران و زیرساخت‌هایی داریم که باید به نحو احسن برای آنان فراهم کنیم همچنین ضعف شدید زیرساخت‌های تخصصی ورزشی را در خراسان جنوبی داریم. وی در عین حال خراسان جنوبی را استانی بسیار با ظرفیت و مستعد در زمینه ورزش معرفی کرد و افزود: ۳۵۰ هیات ورزشی شهرستانی و ۴۹ هیات ورزشی استانی داریم که با بیش از ۶ میلیارد تومان اعتبارات ملی و مبلغی کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان اعتبارات استانی نمی‌توانیم همپای استان‌هایی که سال‌های سال در حوزه ورزش قهرمانی کشور و بین‌المللی فعالیت می‌کنند، حرکت کنیم. در این نشست برخی از مدیران ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها و هیات‌های ورزشی استان به طرح موضوع پرداختند. نبود زیرساخت‌های تخصصی ورزش، کمبود اعتبار هیات ورزشی، فقر و کمبود زیرساخت‌های ورزشی، نبود امکانات اسکان، لزوم ورود حامیان مالی، اختصاص نیافتن سهم یک درصد حوزه ورزش از سوی دستگاه‌های اجرایی، نبود خوابگاه برای ورزشکاران شهرستانی در مرکز استان، نحوه همکاری آموزش و پرورش در زمینه استعدادیابی دانش‌آموزان و لزوم ورود خیرین در حوزه ورزش از مشکلات و درخواست‌هایی بود که توسط ورزشکاران، روسای ادارات و روسای هیات ورزشی در این نشست مطرح شد.

کسب مقام اول و دوم مسابقات دارت توسط دانشجویان دانشگاه بیرجند/۷

مسابقات دارت ویژه دانشجویان پسر دانشگاه های استان خراسان جنوبی همزمان با گرامیداشت هفته تربیت بدنی به میزبانی دانشگاه پیام نور و با همکاری هیات ورزش های دانشگاهی برگزار شد.
کسب مقام اول و دوم در مسابقات دارت قهرمانی دانشگاه های استان توسط دانشجویان پسر دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این مسابقات مجید تاج الدینی مقام اول و محمد زمین کشت مقام دوم را کسب نمودند.

مسابقات دارت استانی دانشجویان دانشگاه های استان خراسان جنوبی بین ۵ دانشگاه استان به میزبانی دانشگاه پیام نور با همکاری هیات ورزش های دانشگاهی در محل کمیته دارت بیرجند برگزار شد

 

 

 

 

مراسم بزرگداشت اهالی صنعت چاپ خراسان جنوبی برگزار می شود/۲-۳

    
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری مراسم بزرگداشت اهالی صنعت چاپ استان در ۱۱ آبان ماه جاری خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: زمان برگزاری مراسم بزرگداشت اهالی صنعت چاپ برای دومین سال پیاپی، به دلیل همزمانی با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان و شیوع بیماری کرونا از شهریورماه و همزمان با روز ملی صنعت چاپ، به آبان ماه تغییر یافته است.

به گفته وی این مراسم سه شنبه ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۰ ساعت ۹ صبح، در محل سالن گلبانگ با حضور مدیران چاپخانه های استان و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد.

رمضانی خاطرنشان کرد: صنعت چاپ از زیرساخت‌های اصلی حوزه فرهنگ بوده و توجه به دغدغه‌های فعالان این حوزه برای دستیابی به توسعه فرهنگی ضروری است.

وی با اشاره به ۶۰ چاپخانه موجود در استان، اضافه کرد: چاپخانه های خراسان جنوبی ظرفیت بسیار خوبی در عرصه تولید دارند به گونه ای که علاوه بر سفارشات داخلی ، از خارج استان و حتی خارج از کشور نیز سفارش دریافت می کنند.

 

 

 

توزیع یک هزارپک لوازم التحریر بین دانش آموزان محروم خراسان جنوبی/۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از توزیع یک هزار پک آموزشی و لوازم التحریر به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان بین دانش آموزان محروم استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، اظهار کرد: در راستای اجرایی نمودن برنامه های هفته پیوند اولیا و مربیان و تقارن آن با هفته تربیت بدنی و سلامت ، پک های لوازم التحریر شامل کیف، دفتر،مداد،خودکار،خط کش،تراش،مداد پاک کن و سایر اقلامی که مورد نیاز دانش آموزان می باشد، بین دانش آموزان محروم توزیع شد.

وی، با اشاره  به مشارکت ستاد اجرایی فرامین حضرت امام خمینی(ره) و خیرین نیک اندیش؛ در تهیه و توزیع این اقلام یاد آور شد: ارزش هر پک آموزشی و لوازم التحریر قریب  ۲ میلیون و پانصد هزار ریال معادل دویست و پنجاه هزار تومان می باشد.

تصویب ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای زرشک خراسان‌ جنوبی/۲-۳

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از تصویب ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات کم‌بهره در حوزه زرشک برای استان خبر داد.

 قوسی گفت : جلسه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکلات زرشک کاران استان برگزار شد که مقرر شد اعتباری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات کم‌بهره در اختیار تشکل‌ها ، تعاونی‌ها ، صاحبان واحد‌های فرآوری و صادرکنندگان در حوزه زرشک قرار گیرد.

وی افزود : مصوب شد برای خرید زرشک تازه و خشکی که در انبار‌ها باقی مانده این اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان تأمین شود تا خرید از کشاورزان انجام گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی همچنین افزود : مقدمات اولیه گرفتن ردیف بودجه برای مرکز توسعه و ترویج محصولات استراتژیک استان که شامل زرشک و عناب  از دیگر مصوبات جلسه در وزارت خانه بود.

 

 

 

 

واحد‌های اقتصادی در سامانه جامع تجارت نام نویسی کنند

واحد‌های اقتصادی خراسان جنوبی مکلفند اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ، رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت : به منظور شفاف واحد‌های اقتصادی در سامانه جامع تجارت نامنویسی کنندسازی نظام تولید و توزیع و همچنین کنترل قیمت‌ها در کشور همه تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالا باید اطلاعات مربوط به تولید، توزیع و نگهداری کالا‌های خود را در سامانه‌های جامع تجارت و جامع انبار‌ها ثبت کنند.

جرجانی افزود : واحد‌های تولیدی ، توزیعی و صنفی با ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت به تنظیم بازار و حمایت از تولید داخلی کمک کنند.
وی گفت : همه واحد‌های اقتصادی استان شامل واحد‌های تولیدی ، صنعتی ، معدنی ، صنفی ، فروشگاه‌های زنجیره‌ای ، شرکت‌های پخش ، کسب و کار‌های مجازی و … که کالا‌یی را تولید و عرضه می‌کنند مکلفند تا ۱۰ آبان ماه جاری در سامانه جامع تجارت نام نویسی کرده و اطلاعات مربوط به تولید و محل نگهداری کالا‌های خود را ثبت کنند.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت : واحد‌های تولیدی و توزیعی که قبلا در سامانه نام نویسی کرده اند هم باید با مراجعه به سامانه مذکور در خصوص ثبت اطلاعات خود و بروز رسانی موجودی انبار‌های خود اقدام کنند.
جرجانی افزود : پس از پایان مهلت مقرر ، در صورت عدم انجام این تکلیف قانونی ، علاوه بر عدم امکان تخصیص مواد اولیه و کالا با متخلفان بر اساس نوع تخلف تحت عنوان عرضه خارج از شبکه ، احتکار و قاچاق کالا در چارچوب قوانین تعزیرات حکومتی ، نظام صنفی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد قانونی می‌شود.

 

 

 

در بازدید رئیس انجمن پسته ایران از باغات پسته فردوس عنوان شد

سالانه ۲۰۰ هزار تن پسته صادر می شود/۲

دبیر انجمن پسته ایران با حضور در خراسان جنوبی از باغات پسته فردوس بازدید کرد.

رضایی در جریان این بازدید گفت : در راستای برنامه های انجمن پسته ایران و بازدیرئیس انجمن پسته ایران از باغات پسته شهرستان فردوس از مناطقی که پسته برداشت می شود امسال از شهرستان های خراسان جنوبی بازدید به عمل آوردیم.

وی افزود : فردوس یکی از شهرستان هاییست که قابلیت بسیار خوبی برای پست های صادراتی دارد و و در اینجا تمام ارقام تجاری را مشاهده کردیم.

دبیر انجمن پسته ایران گفت : با توجه به اینکه سال به سال کیفیت آب و خاک بعضی مناطق در حال تغییر است و با توجه به اینکه سازگاری دو رقم کله قوچی و فندقی با توجه به شوری آب در این جا کمتر است بهتر است که پسته کاران در این مناطق بیشتر روی ارقام احمدآقایی و اکبری تمرکز کنند.

رضایی ابراز امیدواری کرد با توجه به همکاری که بین بخش های دولتی و انجمن پسته ایران وجود دارد بتوانند باعث بهره‌وری بیشتر باغداران پسته شوند.

وی هدف کلی از این بازدید ها را شناخت منطقه و آموزش باغداران با همکاری سازمان جهاد کشاورزی برای بهره وری بیشتر پسته بیان کرد.

دبیر پسته ایران همچنین گفت: بصورت میانگین سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن پسته به کشورهای شرق دور مثل چین هندوستان و تا حدودی هم برخی کشورهای اروپایی صادر می شود.

رضایی افزود: بعد از استان کرمان استانهای خراسان رضوی، جنوبی وشمالی، یزد و فارس به ترتیب بیشترین تولید پسته را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

درخشش کشتی گیران پهلوانی خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور/۷

 

کشتی گیران پهلوانی خراسان جنوبی در فینال کشتی کشور که با حضور رئیس جمهور برگزار شد خوش درخشیدند.

 درخشش و کسب دو عنوان نایب قهرمانی کشور در اوزان ۷۰و۹۰ کیلوگرم و کسبدرخشش کشتی گیران پهلوانی خراسان جنوبی عنوان ششم تیمی توسط کشتی گیران پهلوانی و زورخانه‌ای استان از بین ۳۳تیم شرکت کننده در مسابقات سخت و نفس گیر کشتی پهلوانی و انتخاب پهلوان سال۱۴۰۰ با حضور ۲۰۲کشتی گیر از ۳۱ استان در قالب ۳۳تیم در استادیوم ۱۲هزار نفری آزادی تهران، نشان از صعود خراسان جنوبی در بین مدعیان کشتی پهلوانی کشور دارد.

گفتنی است ابراهیم ولیان در وزن ۷۰کیلو و مصطفی نجفی در وزن ۹۰کیلو موفق به کسب نایب قهرمانی ایران و احسان قلی زاده در وزن ۱۰۰کیلو مقام دهم در بین ۳۳تیم و ۲۰۲کشتی گیر پهلوانی شدند.

در این مراسم شکری رئیس هیات پهلوانی استان و استعدادیابی فدراسیون، کاردان مقدم ورزشکار استان و عضو تیم ملی جمهوری اسلامی ایران و اعضاء تیم استان حضور داشتند

 

 

 

 

 

 

اولین جشنواره استانی «فیلم کوتاه، انیمیشن و عکس» در حوزه فرهنگ کار

اولین جشنواره استانی «فیلم کوتاه، انیمیشن و عکس» در حوزه فرهنگ کار در خراسان جنوبی برگزار می‌ شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان جنوبی، مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: اولین جشنواره استانیاولین جشنواره استانی «فیلم کوتاه، انیمیشن و عکس» در حوزه فرهنگ کار «فیلم کوتاه، انیمیشن و عکس» در حوزه فرهنگ کار، با همکاری ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سطح استان در قالب فیلم کوتاه، انیمیشن و عکس در حوزه فرهنگ کار برگزار می‌ شود.

 

سیدحسن شریفی مقدم  افزود: از تاریخ ۲۵ مهر سال جاری ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سطح استان فرایند انتخاب و معرفی برترین آثار فیلم کوتاه، انیمیشن و عکس» با موضوعات مرتبط با فرهنگ کار (فرهنگ کار، تلاش و سخت کوشی، وجدان کاری، وقت شناسی، نظم، رعایت ایمنی در کار، رعایت بهداشت در کار، انگیزه، قانون مداری، مردم داری در کار، توان کار تیمی، خلاقیت و نوآوری، اعتماد، توان خود مدیریتی، همدلی و همدردی در کار، هدفمند بودن، توان خود ارزیابی، داشتن مهارت کاری، دقت در کار، به روز رسانی دانش و مهارت‌ها، پاک دستی و اعتقاد به روزی حلال، داشتن اخلاق نیکو در کار، تعهد در کار، مسئولیت پذیری، ترکیب دانش با عمل، ارزش قائل شدن برای کار و.) را آغاز کردند .

وی گفت: مقرر شد آثار برتر هر شهرستان در سه بخش «فیلم کوتاه، انیمیشن و عکس» تا تاریخ ۲۰ دی ماه سالجاری برای حضور در جشنواره استانی به این اداره کل معرفی شوند.

شریفی مقدم افزود: جشنواره استانی با تشکیل کمیته فنی انتخاب و معرفی برترین آثار حوزه فرهنگ کار در هر سه بخش جشنواره از تاریخ ۲۱ دی سال جاری آغاز و نفرات برتر استان همزمان با دهه مبارک فجر و در مراسمی مورد تجلیل قرار خواهند گرفت و آثار برتر برای حضور در جشنواره کشوری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال خواهد شد.

مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از همه علاقه‌مندان، هنرمندان و فعالان حوزه فیلم، عکس و انیمیشن استان دعوت کرد در این جشنواره شرکت کنند.

 

 

 

جوی پایدار و یکنواخت تا اواسط هفته آینده/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی جوی پایدار و یکنواخت تا اواسط هفته در استان پیش بینی کرد.

لطفی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی تا اواسط هفته  شرایط جوی در غالب نقاط استان پایدار و یکنواخت خواهد بود و در برخی ساعات افزایش ابر قابل پیش بینی است.

وی افزود: به لحاظ دمایی نیز دمای هوا امروز به طور نسبی روند افزایشی دارد و هوا گرمتر خواهد شد.

 

 

 

 

 

۶۲ میلیارد تومان برای آسفالت معابر شهر بیرجند هزینه شد

۶۲ میلیارد تومان برای آسفالت معابر شهر بیرجند هزینه شد

 رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری بیرجند گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵۰ هزار متر مربع از معابر شهر بیرجند با اعتبار ۶۲ میلیارد تومان آسفالت شده است.

مهدی حدیدی‌نژاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آسفالت ۳۰۰ هزار متر مربع از معابر مرکز استان در سال جاری را در برنامه داشتیم که تاکنون آسفالت ۲۵۰ هزار متر مربع را انجام داده‌ایم.

وی گفت: تا پایان امسال بیش از تعهد سالانه عمل خواهیم کرد و آسفالت ۱۵۰ هزار متر مربع دیگر از معابر شهر را در صورت تخصیص اعتبار و شرایط جوی مناسب در دستور کار داریم.

رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری بیرجند ادامه داد: تلاش ما این است که در راستای رفاه شهروندان، حجم عملیات آسفالت معابر نسبت به سال قبل را به ۲ برابر افزایش دهیم.

وی گفت: به‌زودی روکش آسفالت بلوار شهید غفاری بیرجند حد فاصل چهار راه قدس تا چهار راه بهداری را به متراژ ۲۵ هزار متر مربع آغاز می‌کنیم و روکش آسفالت معابر اصلی بیرجند که دچار مشکل اساسی هستند در اولویت قرار دارد.

۶۲ میلیارد تومان برای آسفالت معابر شهر بیرجند هزینه شد

حدیدی‌نژاد اظهار داشت: همچنین از سال گذشته آسفالت معابر خاکی مهرشهر بیرجند در دستور کار جدی شهرداری بیرجند قرار گرفت و در این مدت زیرسازی و آسفالت ۱۷۰ هزار متر مربع از معابر خاکی منطقه را انجام دادیم.

وی افزود: درخصوص سایر معابر خاکی مهرشهر در صورت اجرای زیرساخت‌های لازم از قبیل عملیات اجرایی فاضلاب و تحویل از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان، در اسرع وقت نسبت به آسفالت اقدام خواهد شد.

رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری بیرجند گفت: هرچند با تلاش مجموعه شهرداری آسفالت بیش از ۸۵ درصد معابر خاکی مهرشهر بیرجند انجام شده و حجم کمی معابر خاکی در این منطقه باقی مانده است.

۲ منطقه و چهار ناحیه در شهرداری بیرجند وجود دارد و ناحیه ویژه خدماتی “بند دره” به عنوان ناحیه پنجم نیز سال گذشته از سوی شورای اسلامی شهر بیرجند تصویب شد.

 

 

 

 

در پی بازدید استاندار خراسان جنوبی؛

مدیران مکلف به رفع مشکلات ۲ روستای اقماری بیرجند شدند/۲-۷

مدیران مکلف به رفع مشکلات ۲ روستای اقماری بیرجند شدند

استاندار خراسان جنوبی مدیران دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرد با توجه به اهمیت موضوع و به جهت همجواری روستاهای امیرآباد و حاجی‌آباد با مرکز استان، مشکلات این ۲ منطقه را در کمترین فرصت، پیگیری و رفع کنند.

“حمید ملانوری” روز پنجشنبه پس از بازدید میدانی از روستاهای امیرآباد و حاجی‌آباد در جمع معتمدین این مناطق گفت: ۲ روستای امیرآباد و حاجی‌آباد به جهت قرار گرفتن در حاشیه شهر بیرجند و پوشش دادن سر ریز جمعیت مرکز استان، اهمیت ویژه‌ای دارند.

وی بیان کرد: وقتی یک شهر، روستا یا منطقه عشایری سیر طبیعی رشد خود را طی می‌کند، فرهنگ منطقه نیز متناسب با رشد جمعیت جلو می‌رود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه افراد زیادی از مناطق مختلف در این ۲ روستا سکنی گزیده‌اند گفت: تنوع افراد از سکونتگاه‌های مختلف، تجمیع خرده فرهنگ‍ها و در نتیجه بروز پدیده‌های اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و سایر موارد را به همراه دارد.

وی به رشد نامتعارف جمعیت در این روستاها اشاره و تصریح کرد: در سرشماری سال ۹۵ جمعیت ساکن در ۲روستا حدود ۱۰ هزار نفر بوده و این آمار در حال حاضر به بیش از ۲۳ هزار نفر رسیده است.

ملانوری با تاکید بر اینکه این رشد غیرمنتظره جمعیت، تبعات زیادی برای مجموعه مدیریتی استان به همراه دارد افزود: به همین نسبت که جمعیت مرکز استان به این مناطق سر ریز شده، مسایل و مشکلات و آسیب‌های مترتب بر این پدیده نیز به مرکز استان سرریز خواهد شد.

وی با بیان اینکه موارد مطرح شده توسط اعضای شورا و دهیاران روستای امیرآباد و حاجی‌آباد، ثبت و ضبط شده و پیگیری خواهد شد گفت: برخی موارد به کار کارشناسی و نشست‌های تخصصی نیاز دارد.

استاندار خراسان جنوبی حل چند موضوع اساسی را مقدمه رفع مشکلات این ۲ روستا عنوان کرد و افزود: مهمترین موضوع، ارتقای سطح این ۲ روستا به شهر است که قبل از این هم بحث شده اما به جایی نرسیده است.

وی با مخاطب قرار دادن مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری از وی خواست طی چند روز آینده پرونده ارتقای این روستاها را به‌روز کرده و با تبدیل کردن آن به پرونده تقسیماتی، شرایط را برای پیگیری موضوع در مرکز مهیا کند.

ملانوری تبدیل روستای امیرآباد و حاجی‌آباد به شهر، استقرار شهرداری و اجرای مدیریت یکپارچه را راهکاری مطلوب برای پاسخگویی به مطالبات مردم و خدمات‌دهی بهتر به جمعیت ساکن عنوان کرد.

وی به موضوع الحاق ۱۸ هکتار حفره بین ۲ روستا گریزی زد و گفت: جلسه کارشناسی بررسی این درخواست با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط در معاونت عمرانی استانداری برگزار می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی با این دید که باید این مشکل حل شود، موضوع را پیگیری و به الحاق این منطقه و یکپارچگی ۲ روستا کمک کنند.

وی با تاکید بر رویکرد مثبت استان با الحاق این منطقه افزود: الحاق این حفره می‌تواند به رفع کاربری‌های مورد نیاز در زمان ارتقای منطقه و تأسیس شهر کمک کند.

ملانوری با اشاره به اینکه آسفالت مورد نیاز معابر از محل قیر رایگان تامین می‌شود خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که تخصیص می‌یابد و به جهت اهمیت موضوع در اولویت برنامه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار می‌گیرد تا به سرعت انجام شود.

وی گفت: بنا به قول مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان، تیرهای برق تا آخر آذر ماه جابه‌جا می‌شوند و روشنایی بلوار امام رضا (ع) نیز تامین می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: موضوع اجرای کانال هدایت آب‌های سطحی و دیوار ساحلی تبدیل به طرح شده و پیگیری خواهد شد.

وی درخصوص احداث ۲ زمین ورزشی مورد مطالبه مردم نیز گفت: زیرساخت‌های لازم تا پایان سال تامین می‌شود تا با دیده شدن سهم اداره کل ورزش و جوانان از محل اعتبارات ۱۴۰۱ سکوها و چمن زمین‌ها اجرا شود.

ملانوری افزود: پارک شهدای گمنام ۲۰۰ میلیون تومان تخصیص دارد که ۱۰۰ میلیون تومان نیز اختصاص خواهد یافت تا محوطه‌سازی شروع شود و کار با کمک دهیاری به نتیجه برسد.

وی درباره تامین فضای آموزشی مورد نیاز هم دستورات لازم را به مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان صادر کرد.

استاندار خراسان جنوبی امروز از ۲ روستای امیرآباد و حاجی‌آباد در بیرجند با هدف پاسخگویی به مطالبات مردم بازدید کرد.

امیرآباد و حاجی‌آباد از روستاهای اقماری شهر بیرجند محسوب می‌شوند که طی سال‌های اخیر با افزایش جمعیت مواجه بوده‌اند.

توسعه و الحاق ۲ روستا به یکدیگر و در نهایت به محدوده شهر بیرجند به جهت افزایش سطح خدمات از مهمترین مسایلی است که به‌طور ویژه توسط فرمانداری بیرجند دنبال شده است.

 

 

 

 

 

 

امام جمعه بیرجند: مطالبه‌گری همراه با اخلاق و پیشنهاد باشد/۲-۳

امام جمعه بیرجند: مطالبه‌گری همراه با اخلاق و پیشنهاد باشد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: مطالبه‌گری باید به شیوه‌ای استاندارد و کارشناسی شده، صورت گیرد و چه بهتر که همراه با پیشنهادهای کارساز باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” در دیدار “محمود هاشمی” معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج اساتید کشور و اعضای شورای مرکزی بسیج اساتید خراسان جنوبی گفت: یکی از کارهایی که باید صورت گیرد، مطالبه‌گری از دولت سیزدهم است، برای اینکه این بیداری که الحمدلله به وجود آمده و مایه امید شده به غفلت تبدیل نشود باید مطالبه صورت گیرد و مطالبه‌گری باید همراه با ادب، اخلاق و با انگیزه دلسوزی باشد.

وی افزود: همه باید توجه داشته باشیم که وظیفه ما نسبت به قبل سنگین‌تر شده است زیرا تحقق هر امری مشروط به وجود مقتضی و رفع مانع است، مقتضی قوی است اما از اول انقلاب اسلامی تاکنون موانع بسیاری بوده که پشت سر گذاشته شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: امروز بعد از تجربه‌های تلخ و شیرین، سران سه قوه که برای ما تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستند و امور اجرایی هم دست آنها است، همسو شده‌اند و به تعبیر دیگر همه آنها همسوی با مردم هستند.

وی گفت: شما بهتر از بنده می‌دانید که موانع سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و متناسب با این موانع هم مردم ما تحمل کردند، خدا هم تفضل فرمود و دل‌ها را هدایت کرد و به معناست که کار شروع شده و امروز هم روزی است که بدون طرح، برنامه، کارشناسی، زمان‌بندی و نظارت، نمی‌شود به نتیجه رسید.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: اساتید جایگاهی دارند که هم در میان مردم و هم در محیط دانشگاهی حرفشان سند است و این سند وقتی هم مستند و هم با شیوه استادانه باشد، می‌تواند خیلی موثر باشد که هست.

وی گفت: خداوند بر ما اتمام حجت کرده است تا در این آزمایش توفیق پیدا کنیم اما اجمالش این است که براساس آیه قرآن و حدیث نبوی “کسی که یک نفس را احیا کند گویا تمام نفس‌ها را احیا کرده است”، دشمنان ما یکی دو برگ برنده دارند که یکی از آن برگ‌های برنده این است که واقعا در تبلیغات تجربه عظیمی دارند و همانطور که خودشان می‌گویند همه گزینه‌ها را هم روی میز حاضر دارند و برای آنها دروغ، مکر و حیله منعی ندارد و جزو گزینه‌هایشان است.

امام جمعه بیرجند ادامه داد: امتیازی که شما دارید این است که آنچه می‌گویید پشتوانه دارد و به تعبیر قرآن حکمت است؛ حکمت سخنی است که زیرساخت دارد، وقتی سخن حقیقت، پشتوانه و زیرساخت دارد اگر درست تبیین شود می‌تواند روی هر کسی تاثیر بگذارد.

وی گفت: دشمنان که می‌خواهند حرف باطل خود را تحمیل کنند خودشان را کاملا آماده می‌کنند برای اینکه با همه زرنگی باطل را تحمیل کنند اما ما وقتی حرف درستی را هم می‌خواهیم بیان کنیم برای آن زیاد تلاش نمی‌کنیم و می‌گوییم طرف می‌خواهد بپذیرد، می‌خواهد نپذیرد و به اتکای اینکه حرف ما درست است جنبه‌های تبلیغاتی را رها می‌کنیم حال اینکه به اتکای درست بودن حرفمان باید تبلیغاتمان را بیشتر و بهتر کنیم.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: مسلمانان شیعه و سنی در خراسان جنوبی از گذشته‌های دور همزیستی خیلی خوبی داشتند، برادران اهل تسنن از گذشته حتی برای عزاداری حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) وقف‌هایی دارند و الان هم به آن عمل می‌کنند و در شب‌های خاصی اطعام می‌دهند.

وی افزود: انقلاب که شد برادران اهل سنت همواره پای انقلاب اسلامی بوده‌اند چه آنهایی که به جبهه رفتند و به مقام شهادت رسیدند و چه عالمان بزرگشان که مواضع انقلابی خیلی خوبی داشتند و هم اکنون هم دارند؛ از همان اوایل انقلاب شعرایی که در صحنه هنر پای انقلاب بودند و هستند، اینها سرمایه‌های خوشبختی ما است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: چه شیعیان چه برادران اهل تسنن و چه هر انسان دیگری همواره در معرض آسیب هستند و ما تا زنده‌ایم احتمال آسیب برای ما هست و این خطر همه را تهدید می‌کند؛ بنده تصور می‌کنم موضوعی که باید با برادرانمان به‌صورت مستند و روشن در میان بگذاریم این است که خودشان را فراموش نکنند، یعنی به معنای واقعی سنی باشند.

وی گفت: همه ما در برابر ویروس کرونا و هر ویروس و بیماری دیگر اصول و رعایت‌هایی را برای پیشگیری انجام می‌دهیم که درست هم هست، در هویت معنوی و اعتقادی هم خطرات زیادی هر انسانی را تهدید می‌کند و ممکن است شیعیان را یک موضوع و برادران اهل تسنن را موضوعی دیگر تهدید کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: یکی از مواردی که ممکن است برادران اهل تسنن ما را تهدید کند این است که اندیشه‌های افراطی وهابی‌ها و سایر گروه‌ها را به عنوان تسنن به آنها تحمیل کنند در حالی که پیشوایانشان این موارد را نگفتند، اینجاست که اگر خودشان را در مذهب خود حفظ کنند ما مشکلی نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت اما شرط این است که آگاهی‌های لازم نسبت به مذهب و تفاوت اندیشه خود با آنچه که وهابی‌ها دارند را پیدا کنند.

وی بیان کرد: وهابی‌ها دشمن مسلمین هستند و استعمار انگلیس برای شیعه بهایی و برای اهل سنت وهابیت را ساخته است، به طوری که سران وهابی پیشوایان چهارگانه اهل سنت را کافر می‌دانند و برادران اهل سنت ما باید توجه کنند که تسنن خود را فراموش نکنند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: حدود ۱۵۰ سال پیش در روستای درمیان یک عالم اهل تسنن به نام آقای رفیعی داشتیم که فرزندان و نوادگان ایشان که در تهران هستند اوایل انقلاب کتاب شعر جدشان را چاپ کردند و برای ما هم فرستادند، این کتاب هم از نظر ادبی و شعری و هم از نظر اعتقادی بسیار جالب است و در آن در مدح رسول اکرم (ص)، امیرالمومنین (ع)، حضرت زهرا (س)، و ائمه تا حضرت مهدی (عج) برای هر کدام یک شعر جداگانه ناب گفته‌اند، باز برای حضرت مهدی (عج) یک شعر اختصاصی هم به عنوان سند نَسَب حضرت، از امام حسن عسکری (ع) تا رسول اکرم (ص) را بیان می‌کند که اینها خیلی ارزشمند است اما شرطش این است که بیگانه نتواند نفوذ و فکرها را آلوده کند.

 

 

 

ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن ملی در خراسان جنوبی آغاز شد/۲-۷

ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن ملی در خراسان جنوبی آغاز شد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: این استان رتبه پنجم پیشرفت فیزیکی طرح اقدام ملی مسکن را بین استان‌های سراسر کشور کسب کرده و تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد وارد مرحله آغاز عملیات اجرایی شده است.

وحید داعی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: سهمیه اولیه استان ۲ هزار و ۴۵۰ واحد بود که با پیگیری‌های انجام شده این سهمیه افزایش یافت و تعداد کل ثبت‌نام‌کنندگان در این طرح به ۱۲ هزار و ۳۲۰ نفر رسید.

وی افزود: تعداد واجدین شرایط پس از بررسی و پایش به ۴ هزار و ۹۹۴ نفر رسید که برای همه آنها زمین تخصیص یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد وارد مرحله آغاز عملیات اجرایی شده و هزار و ۶۰۰ واحد پروانه ساختمانی اخذ کرده است.

وی بیان کرد: حدود هزار و ۵۰۰ واحد فونداسیون آنها اجرا شده و ۵۰۰ واحد مرحله اسکلت، ۱۵۰ واحد مرحله سقف، ۷۰ واحد مرحله سفت‌کاری و پنج واحد نازک‌کاری آنها به اتمام رسیده است، حدود ۵۰۰ واحد هم با بانک مسکن انعقاد قرارداد انجام داده‌اند.

داعی گفت: علاوه بر اقدامات اعلام شده، درخصوص ۲۸۲ واحد برای بهره‌مندی مددجویان کمیته امداد اراضی به‌صورت رایگان واگذار شده که به میزان حدود ۳.۷ هکتار در سطح استان است.

وی افزود: دیوان محاسبات کشور اخیرا گزارشی از پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن در سراسر کشور که از موضوعات اولویت‌دار حسابرسی و نظارتی این دستگاه در تحقق شعار سال (تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها) است را منتشر کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: براساس گزارش این دستگاه نظارتی از پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن و رتبه‌بندی استان‌های سراسر کشور از نظر اجرایی شدن این طرح، استان خراسان جنوبی حائز رتبه پنجم در پیشرفت فیزیکی طرح اقدام ملی مسکن بین استان‌های سراسر کشور شده است.

وی افزود: البته در گزارش دیوان محاسبات کشور به این نکته اشاره شده که در برخی استان‌های کشور ادغام پروژه‌های مسکن مهر یا انتقال واحدهای آماده و با پیشرفت بالا به طرح اقدام ملی مسکن، موجب افزایش پیشرفت فیزیکی در این رتبه‌بندی شده و این نکته قابل تاکید است که خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۸ و همزمان با آغاز طرح اقدام ملی مسکن در کشور جشن اتمام پروژه‌های مسکن مهر را به عنوان چهارمین استان در کشور برگزار کرد و عملا پروژه و واحد آماده‌ای وجود نداشته که در قالب طرح اقدام ملی مسکن لحاظ شود.

داعی تصریح کرد: بنابراین کسب رتبه پنجم استان خراسان جنوبی در این گزارش با پیشرفت فیزیکی متوسط ۱۸ درصد فقط مختص طرح اقدام ملی مسکن بوده و چه بسا با بررسی و لحاظ کردن موضوع فوق، رتبه استان بهتر از این هم باشد.

علاوه بر این ثبت‌نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که با شروع به‌کار دولت سیزدهم با دستور رییس جمهوری در چارچوب اجرای قانون جهش تولید مسکن در سراسر کشور اجرایی شد، ادامه دارد و به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی سامانه ثمن (نهضت ملی مسکن) برای ۱۷ شهر خراسان جنوبی که زمین مورد نیاز در آنها تامین شده، باز است.

داعی بیان کرد: در ۱۴ شهر خراسان جنوبی هنوز زمین مورد نیاز تامین نشده است که به محض تامین زمین در این شهرها نیز سامانه برای نام‌نویسی متقاضیان باز خواهد شد.

وی گفت: تمامی مزایای موجود در طرح جهش تولید مسکن مشمول افرادی که برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند نیز خواهد شد و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

سهمیه استان خراسان جنوبی از طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور، ۶ هزار و ۴۵۰ واحد در سال اعلام شد که در پایان چهار سال به بیش از ۲۵ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی می‌رسد.

 

 

نمایشگاه کتاب در سرایان گشایش یافت/۲

 

نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سرایان گشایش یافت.

به گزارش شبستان «مهدی خوشکام» در حاشیه افتتاح این نمایشگاه اظهار داشت: هدف از برگزاری این نمایشگاه ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در بین دانش آموزان و انس بیشتر با کتاب است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سرایان بیان کرد: نمایشگاه کتاب از امروز تا پایان آبان ماه از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ عصر پذیرای علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

 

خوشکام با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب در قسمت شمال شهر سرایان دایر است، گفت: به منظور دسترسی و بهره برداری دانش آموزان مرکز و جنوب شهر سرایان، این نمایشگاه بعد از یک هفته در محل کانون تربیتی بعثت سرایان نیز برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه بالغ بر ۵۰۰ جلد کتاب در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان به کتاب قرار گرفته است، افزود: عناوین کتاب های موجود در این نمایشگاه در زمینه های روانشناسی، کودک و نوجوان، رمان، طب و مزاج شناسی و آموزشی است که کلیه کتاب ها با ۵۰ درصد تخفیف عرضه می شود.

 

 

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی خبر داد؛
بهره مندی ۱۸۰۰ بیمار روانی از خدمات بهزیستی خراسان جنوبی

 

 

عرب نژاد گفت: در حال حاضر هزار و ۸۳۲ نفر از بیماران روانی از خدمات مستمر و غیرمستمر سازمان بهزیستی خراسان جنوبی استفاده می کنند.

«علی عرب نژاد»  اظهار داشت: شناسایی و ارزیابی افراد دارای اختلالات اعصاب و روان در کمیسیون های پزشکی تعیین نوع و شدت معلولیت بر اساس طبقه بنـدی بین المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت و سـنجش سطح توانمندی آنان صورت می پذیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: بیماران دارای اختلالات روان سایکوتیک و مزمن با تشخیص متخصص اعصاب و روان به شرط آن که ۲ سال از سابقه بیماری آن ها گذشته باشد و سابقه عود های مکرر و بستری در بیمارستان را داشته باشند به کمیسیون پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت سازمان بهزیستی معرفی می شوند و با تایید کمیسیون تحت پوشش سازمان قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و ۸۳۲ نفر از بیماران روان از خدمات مستمر و غیر مستمر سازمان بهزیستی خراسان جنوبی استفاده می کنند، گفت: به این افراد خدماتی از جمله توان بخشی و مراقبتی(آموزشی ،توانپزشکی ،اجتماعی) از طریق مراکز شبانه روزی، درمان و توانبخشی روزانه، توانبخشی در منزل، درمان و توانبخشی کودکان مبتلا به اختلالات نافذ رشد ارائه می شود.

عرب نژاد با اشاره به مرکز روزانه آموزشی توانبخشی بیماران روانی مزمن بیان کرد: در حال حاضر یک مرکز آموزش و توانبخشی بیماران روان روزانه در شهرستان بیرجند به تعداد ۳۹ نفر از توانخواهان خدمت رسانی می کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر یک مرکز روزانه اتیسم در شهرستان بیرجند وجود دارد که به تعداد ۴۰ نفر خدمات آموزشی شناختی رفتاری، توانبخشی، تکمیلی و ترکیبی ارائه می دهد.

وی در خصوص کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیارشدید ویاشدید فاقد شغل ودرآمد افزود: در حال حاضر به تعداد ۵۱۶ نفر از بیماران روانی در استان این مستمری پرداخت می شود.

عرب نژاد در پایان عنوان کرد: تعداد ۹۰ نفر در شهرستان بیرجند، ۵۰نفر در زیرکوه و ۵۰ نفر در طبس از بیماران روانی تحت پوشش بهزیستی خدمات توانبخشی در منزل استفاده می کنند.

 

 

 

چالش های آموزش و پرورش فردوس / از کمبود نیرو تا مدارس فرسوده/۲

 چالش های آموزش و پرورش فردوس / از کمبود نیرو تا مدارس فرسوده

مدارس تخریبی، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات آموزشی به عنوان سه چالش مهم آموزش و پرورش فردوس مطرح شده است.

به گزارش مهر مشکلات و چالش‌های آموزش و پرورش شهرستان فردوس چهارشنبه شب در جلسه‌ای با حضور نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی، مدیریت و معاونان آموزش و پرورش فردوس و جمعی از نمایندگان فرهنگیان های این شهرستان بررسی شد.

مدیر آموزش و پرورش فردوس در این جلسه سه چالش مهم این حوزه را در شهرستان فردوس مدارس تخریبی، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات آموزشی برشمرد و تاکید کرد: بالاترین آمار مدارس تخریبی خراسان جنوبی متعلق به فردوس است که بیش از ۳۰ درصد مدارس شهرستان فرسوده بوده و باید نوسازی شود.

بحران کمبود نیروی انسانی

محمد ناظری با بیان اینکه شهرستان فردوس ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز دارد، تصریح کرد: نیروی انسانی آموزش و پرورش شهرستان از هزار نفر به ۹۲۲ نفر تقلیل یافته و ۳۷۶ معلم تا سال ۱۴۰۵ بازنشست خواهند شد که اگر تدبیری اندیشیده نشود با بحران نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.

وی از کمبود نیروی انسانی در حوزه خدماتی خبر داد و افزود: از ۸۵ نیروی خدماتی ۲۰ نفر تغییر سمت داده شده‌اند و مجبوریم با ۶۵ نیرو ۹۲ آموزشگاه را از نظر نیروی خدماتی مدیریت کنیم.

ناظری عنوان کرد: ۷۰ درصد تجهیزات مدارس فردوس فرسوده و قدیمی است و نیاز به ۱۰۰ دستگاه ملزومات هوشمند سازی مدارس داریم.

وی ادامه داد: برای تشویق حائزین رتبه‌های برتر مسابقات فرهنگی، قرآنی و آموزشی هیچ گونه منبع اعتباری در اختیار نداریم.

۱۰۰ درصد فضاهای ورزشی فردوس تخریبی است

مدیر آموزش و پرورش فردوس با بیان اینکه ۱۰۰ درصد فضاهای ورزشی شهرستان فردوس تخریبی است افزود: در تأمین هزینه‌های برق، آب و گاز سالن‌های ورزشی نیز مشکل داریم.

وی با اشاره به اینکه در تأمین نیروی‌های متخصص در حوزه پرورشی منع قانونی داریم، تاکید کرد: به عنوان نمونه حتی یک مددکار در این بخش نداریم.

ناظری اضافه کرد: در عدم رعایت سقف جمعیت کلاس‌ها در استان رتبه دوم را داریم و در متوسطه نرم کلاس‌ها از ۲۵ نفر به بالاست.

افتخارات آموزش و پرورش فردوس

وی گریزی نیز به موفقیت‌های آموزش و پرورش فردوس در ۲ سال گذشته زد و گفت: رتبه ۶ آموزشی کشور، قبولی حدود ۵۰ دانش‌آموز در رشته پزشکی در کنکور سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰، برگزیده جشنواره خوارزمی استان از فردوس، ۷ رتبه برتر کشوری قرآنی و دهها رتبه برتر استانی در بخش‌های مختلف آموزشی، پرورشی و قرآنی گواه بر استعداد و نبوغ دانش آموزان فردوسی است.

عدم اختصاص سرانه به مدارس، توسعه بی رویه مدارس خاص که موجب ایجاد تفکر فاصله طبقاتی در آموزش شده، مشکلات مهد کودک‌ها و تعطیلی مطلق آنها در ایام کرونا و خسارات زیادی که متحمل شده‌اند، مشکلات حقوق پایین نیروهای خدماتی و سرایداری و تبدیل وضعیت نیروی شاغل آموزش و پرورش از مهمترین مشکلات و کمبودهایی بود که معاونان آموزش و پرورش و نمایندگان بخش‌های مختلف این حوزه مطرح و خواستار توجه ویژه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به آنها شدند.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: هزینه‌ای که در آموزش و پرورش می‌شود سرمایه گذاری برای آینده مملکت و نظام است.

طرح رتبه بندی معلمان بزودی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود

حجت الاسلام مجید نصیرایی تاکید کرد: بزودی رتبه بندی معلمان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود و خبرهای خوبی برای فرهنگیان خواهیم داشت.

وی احیای تربیت معلم پسران و افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان در فردوس را از مهمترین اقدامات در جهت رفع کمبودی نیروی انسانی در این شهرستان برشمرد و قول مساعد داد سایر مشکلات مطرح شده را نیز به طور جد پیگیری کند.

 جاده‌ها و مردم، هر دو مقصر تصادفات اند/۴

در خراسان جنوبی عوامل متعددی سبب بروز تصادفات در جاده‌ها می‌شود و باید فکری برای حفظ جان مسافرین کرد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان تصادفات جاده‌ای در ده روز اخیر، ۱۰ کشته و بیش از ۲۰ مصدوم در خراسان جنوبی بر جای گذاشته است.

بیشتر این حوادث در جاده‌های طبس، بشرویه، قاین و ماژان رخ داده و اندوه فراوانی را به دل هموطنان باقی گذاشته اند.

عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند تا تصادفات جاده‌ای رخ دهد و یکی از مهمترین عوامل در خراسان جنوبی، جاده‌های کویری خلوت و سرعت زیاد رانندگان است.

از سرعت تا سبقت/ جاده‌ها هم مقصر اند

یکی از رانندگان خراسان جنوبی می‌گوید: با سرعت ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در جاده حرکت می‌کنم و فکر نمی‌کنم این سرعت، غیر مجاز باشد.

او ادامه می‌دهد: شاید یکی از دلایل تصادفات در خراسان جنوبی کویری بودن جاده‌ها باشد که رانندگان با خیال راحت پای خود را روی پدال گاز می‌گذارند و از باز بودن جاده با سرعت بالا بهره می‌گیرند.

یکی از رانندگان خودرو‌های سنگین نیز بیان می‌کند: در برخی موارد سبقت‌های غیر مجاز رانندگان که در نواحی خطر ساز صورت می‌گیرد، سبب برخورد رخ به رخ خودرو‌ها می‌شود.

او بیان می‌کند: خستگی و خواب آلودگی رانندگان در چند کیلومتری مقصد نیز می‌تواند منجر به تصادف شود و جان افراد زیادی را به خطر بیندازد.

این راننده کامیون دار عنوان می‌کند: در برخی موارد هم واقعا مقصر جاده و مسئول است؛ مثلا در برخی جا‌ها سرعت گیر‌ها نصفه و نیمه کنده شده اند و رانندگان خودروهای سنگین مجبور به ترمزگیری هستند و این ترمز گرفتن سبب برخورد خودروی سواری از پشت می‌شود.

سرعت رانندگان خراسانی بیشتر از بقیه است

سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: در کل کشور، ۱۰ درصد خودرو‌ها سرعت مجاز را رعایت نمی‌کنند، اما در خراسان جنوبی، این رقم به ۲۱ درصد رسیده است.

او افزود: در مسیر‌های ارتباطی کشور، ۱۴ درصد خودرو‌های حاضر در جاده، سنگین و باربری هستند، اما در جاده‌های خراسان جنوبی، ۲۷ درصد خودرو‌های حاضر در جاده، باربری و سنگین اند.

سرهنگ رضایی اظهار کرد: بیشتر جاده‌های خراسان جنوبی کویری و دو طرفه است و باعث خستگی و سر رفتن حوصله رانندگان می‌شود.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی بیان کرد: این عوامل سبب می‌شوند تا راننده در سر پیچ‌های دو طرفه انحراف به چپ یا سبقت غیر مجاز داشته باشد و این مورد باعث برخورد رخ به رخ می شود.

برخورد رخ به رخ در جاده‌های خراسان جنوبی، بیشترین نوع تصادفات را شامل می‌شود.

 

 

 

 

 

تاراج منابع طبیعی خراسان جنوبی زیر سایه بی‌خبری/ درختانی که ذغال می‌شود

چند مدتی فروش چوب درختان خشک از برخی روستاهای خراسان‌جنوبی در حال انجام است که این موضوع با توجه به اینکه قیمت‌های متفاوتی به روستائیان داده می‌شود به نظر می‌رسد بدون مجوز قانونی صورت می‌گیرد.

تاراج منابع طبیعی خراسان جنوبی زیر سایه بی‌خبری/ درختانی که ذغال می‌شود

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ پوشش گیاهی از منابع غنی در روی کره زمین بوده که خداوند آن را برای زندگی انسان آفریده و به آن گره خورده است.

از زمان پیدایش انسان پوشش گیاهی در موارد مختلف مورد استفاده‌اش قرار گرفته برای رساندن اکسیژن، برای آماده ساختن غذا، برای ساخت ابزار و حتی برای پوشش انسان و در واقع باید بگوییم همه زندگی انسان به گونه‌ای وابسته به پوشش گیاهی است.

از دیرباز پوشش گیاهی در خدمت انسان بوده و هر چند برخی از اقدامات انسان در ضربه بزرگ و جبران‌ناپذیری به این منابع طبیعی وارد ساخته و گاهی از مواقع از علم برای بهتر و بهینه‌تر استفاده شدن این منابع به کار گرفته شده است.

شاید یکی از مهم‌ترین مزایای پوشش گیاهی پیشگیری این منابع در صدمات مخاطرات طبیعی مانند سیل، رانش زمین، طوفان و غیره باشد، پوشش گیاهی از فرسایش خاک با توجه به اینکه خاک یکی از سه رکن اصلی زندگی بشر بوده جلوگیری می‌کند.

 

خراسان‌جنوبی یکی از مناطق گرم و خشک ایران بوده که سال‌های متمادی درگیر خشکسالی است و این امر ضربه مهلکی به پوشش گیاهی آن وارد ساخته و درختان بسیار زیادی خشک شده اما نباید از این موضوع غافل ماند که بودن همین درختان خشک به نفع این منطقه بوده و از بسیاری مشکلات منجمله فرسایش خاک جلوگیری می‌کند.

متأسفانه این روزها شاهد قطع بسیاری از درختان برخی از روستاهای استان هستیم که از ناآگاهی اهالی این روستاها توسط سودجویان سوء استفاده شده و درختان خشک به تاراج می‌رود.

نظارتی بر قطع درختان نیست

«احمد محمدی» یکی از اهالی روستاهای بخش مرکزی بیرجند در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: روزانه چندین وانت در روستاهای اطراف مشغول جمع‌آوری هیزم و قطع درختان خشک هستند که با قیمت‌های متفاوتی آن‌ها را از مردم روستایی خریداری می‌کنند.

وی افزود: مردم نسبت به منابع مهمی که به قیمت ارزان به فروش می‌رسانند با خبر نیستند و نمی‌دانند که با این کار خود حق آیندگان را نابود می‌سازند.

محمدی با اشاره به اینکه با روال کنونی در چند سال آینده دیگر درختی باقی نخواهد ماند تا حتی برای پخت نان توسط خود اهالی به کار گرفته شود، اضافه کرد: متأسفانه نظارتی بر این موضوع نبوده و هر روز سودجویانی که برای این امر به روستاها مراجعه می‌کنند، بیشتر می‌شوند.

ادامه روند قطع درختان ضرر بزرگی به منطقه می‌زند

«مهدی زاهد» یکی از اهالی روستاهای بخش مرکزی بیرجند در ادامه در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: هر چند شاهد خشک شدن درختن بسیاری در روستاها هستیم اما این درختان می‌تواند مورد استفاده خود اهالی قرار گیرد نه اینکه با قیمت‌های متفاوت از سوی افراد غریبه برده شود.

 

وی ادامه داد: حتی بعضی از مواقع درختان خشک بدون اطلاع صاحبان آن بریده و به خارج از روستا منتقل می‌شود که متأسفانه این روزها بسیار زیاد شده است.

زاهد با اشاره به اینکه دهیاری و اعضای شورای روستاها باید بر این کار نظارت داشته و مسئولان ذیربط را مطلع سازند، اضافه کرد: ادامه روند قطع درختان ضرر فراوانی به این منطقه وارد خواهد ساخت که جبران آن غیر ممکن می‌شود.

 

وی ادامه داد: به گفته راننده وانتی که برای همین کار به روستا مراجعه و درختان قطع شده را حمل می‌کرد این درختان به فردوس برده و در آنجا بعد از تبدیل شدن به ذغال به خارج از استان صادر می‌شود.

قیمت‌ها بدون نظارت پیشنهاد می‌شود

«فریدون اسماعیلی» یکی دیگر از اهالی روستاهای اطراف بخش مرکزی بیرجند در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در حال حاضر قطع درختان با سرعت بالایی در روستاها در حال انجام است که البته روستائیان اغلب با این موضوع مشکلی ندارند.

وی اضافه کرد: اگر با این روند قطع درختان ادامه یابد در آینده دیگر چوبی در این منطقه باقی نخواهد ماند تا حتی مورد استفاده خود اهالی قرار گیرد.

اسماعیلی گفت: هر چند مبلغی برای بردن درختان خشک و الوار به روستائیان پرداخت می‌شود اما به نظر می‌رسد این قیمت‌ها بدون نظارت پیشنهاد می‌شود.

روال قانونی برای قطع درختان خشک باید انجام گیرد

«علیرضا نصرآبادی» مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیرداری خراسان‌جنوبی در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: روند قانونی قطع درختان خشک شده بر اثر کم‌آبی و آفت باید انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای این کار باید متقاضی به جهاد کشاورزی مراجعه و تعداد، نوع و دلیل خشک شدن درختان را اطلاع تا اقدامات کارشناسی در این خصوص انجام و سپس مجوز برای قطع این درختان داده شود و در غیر این صورت کار غیرقانونی بوده و پیگرد قانونی دارد، تصریح کرد: همچنین برای حمل چوب باید مجوز حمل چوبالات باغی اخذ و این کار از طریق سامانه که مربوط به منابع‌طبیعی بوده صورت گیرد.

وی ادامه داد: بریدن و قطع درختان و همچنین حمل چوب و ذغال بدون مجوزهای اعلام شده غیرقانونی بوده و قاچاق محسوب می‌شود.

کمبود نیروی حفاظتی

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه حمل چوب در مبادی راه‌های استان کنترل می‌شود، افزود: متأسفانه یکی از مشکلات اساسی کمبود نیرو بوده به طوری که نُرم حفاظتی برای نیروهای غرق‌بان، محیط‌بان و یا نیروی حفاظتی برای هر ۱۰ هزار هکتار یک نفر است که این رقم در کشور ما برای هر ۱۰۰ هزار هکتار یک نفر نیروی حفاظتی بوده و متأسفانه با توجه به گستردگی استان خراسان‌جنوبی و کمبود شدید نیرو در این حوزه این میزان یک نفر نیروی حفاظتی برای بیش از ۴۰۰ هزار هکتار است.

 

نصرآبادی اضافه کرد: روستائیان می‌توانند با قطع درختان، گونه‌های سازگار با منطقه خود را از جمله گیاهان دارویی و گونه‌های مرتعی جایگزین کنند که در این راستا منابع طبیعی استان نیز آن‌ها را حمایت کرده، به این صورت که اگر ماکیت زمین را دارند با در دست داشتن سند مالکیت خود می‌توانند به ادارات منابع‌طبیعی مراجعه تا اراضی آن‌ها کارشناسی و سپس بذر برای جایگزین کردن گونه‌های گیاهی جدید در اختیارشان قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین اگر اراضی ملی باشد افراد متقاضی می‌توانند در قالب ماده ۳ درخواست خود را به منابع‌طبیعی برای تصویب طرح داده تا گونه‌های مرتعی و گیاهان دارویی با هدف حفظ آب و خاک، جنگل ها و مراتع بعد از مزایده قرار دادن طرح عرصه در بازه‌های زمانی مختلف ۳، ۱۰ تا ۳۰ سال در اختیارشان قرار داده که البته حق مالکیت با دولت و تنها حق برداشت محصول را دارند و باید در این بازه زمانی درصد جزئی از بهره مالکانه را به صورت سالانه به حساب دولت واریز نمایند.

شماره‌های تماس‌‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ منابع طبیعی برای گزارش تخلفات

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی یادآور شد: اگر درختانی بر اثر آفت و یا خشک شدن به سبب کم‌آبی با مجوز قطع شوند و جزو اراضی دیم باشند و دوباره کاشتی در آن‌ها صورت نگیرد طبیعت دوباره خود را به حالت مرتعی تبدیل کرده و بهتر این است که انسان با شیار کردن در این امر دخالت نکند تا زمین به حالت اولیه خود بازگردد.

نصرآبادی با اشاره به اینکه منابع‌طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی در خانه‌های ترویج روستایی به یادآوری موضوعاتی از این قبیل به کشاورزان را انجام می‌دهند، گفت: کشاورزان باید مواظب باشند و اگر با مشکلی در راستای قطع درختان بدون مجوز مواجه شدند با شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ که مربوط به منابع‌طبیعی بوده تماس و تخلفات را گزارش دهند.

به نظر می‌آید مجوزی برای قطع درختان خشک در این منطقه وجود ندارد، بنابراین باید روستائیان به این موضوع توجه و از منابع طبیعی خود محافظت نمایند.

 

 

 

مهاجران سیبری در خراسان‌جنوبی

براساس آمارگیری سال قبل حدود ۵ هزار پرنده مهاجر میهمان این تالاب و دیگر زیست‌بوم‌های آبی نهبندان بودند که به طور حتم امسال نیز تعداد پرندگان مهاجر بیش از این نباشد.

به گزارش فارس اینجا دورنمایی از تابلوی زیبا طبیعت را می‌توان در نقطه نقطه آن به نظاره نشست و زیبایی‌های آن را ثبت دفتر ذهن، قلب و چشم کرد.

اینجا بومی وصف‌ناشدنی را کردگار عالم به زیبایی تمام به تصویر کشیده است تا هر به گوشه‌اش که نظر می‌افکنی فقط زیبایی، یک رنگی و غیره را ببینی.

تالاب کجی نمکزار نهبندان که نمایشگاه تمام نمایی از زیستگاه بیابانی- تالابی است این روزها منتظر مهربانی ابرهایی است که کمتر به مهمانی آسمان خراسان‌جنوبی و به طبع  این زیست‌بوم زیبا و منحصر به فرد می‌آیند.

 

 اگر آسمان بر سر خراسان‌جنوبی می‌گریست این روزها باید شاهد مهاجران سیبری در این زیست‌بوم می‌بودیم اما چون قهر طبیعت همچنان ادامه‌دار است با اینکه مهاجرت پرندگان سیبری به آبگیرها، سدها، و تالاب‌ها در همه نقاط آغاز شده میهمانانی از سیبری هم خود را به خراسان‌جنوبی رسانده‌اند  اما کمتر پرنده‌ای به واسطه خشکی تالاب کجی نمکزار نهبندان که در سال‌های ترسالی میزبان تعداد بسیاری بالای از پرندگان مهاجر بود امسال نیز همانند سال قبل تعداد کمی مهمان را پذیرایی می‌کند چرا که خشک و تشنه لب است و هنوز هم چشمه‌های زیر زمینی این تالاب به واسطه پاییز بی‌باران نجوشیده و آن مقدار آبی هم در که در سفره‌های زیر زمینی است به وسیله چاه‌های کشاورزی در حال مکیدن است.

تالاب کجی خشک

«کوهستانی» رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: تالاب کجی نمکزار شهرستان این روزها خشک و به واسطه نامهربانی ابرها  آبگیری آن انجام نشده است.

 

وی به مشاهده پرندگان مهاجر سیبری در دیگر آبگیری نهبندان اشاره و بیان داشت: در تالاب تعداد پرندگان مهاجر به واسطه خشک بودن آن کمتر دیده می‌شود و اگر محاسبات کارشناسان هواشناسی اشتباه باشد و بارانی ببارد به طور حتم شاهد حضور مهمانان و مهاجران بیشتری از سیبری در این زیست‌بوم استان خواهیم بود.

تغییر اقلیم تغییر تقویم تالاب

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان با اشاره به اینکه جوشش چشمه‌های زیر زمینی تالاب از آبان‌ماه آغاز می‌شود، ادامه داد: تغییر اقلیم سبب شده تا تقویم ورودی و خروجی پرندگان مهاجر و جوشش چشمه‌ها نیز تغییر کند هر چند حفر چاه‌های عمیق و برداشت بی‌رویه آب از این منابع نیز سبب شده تا آب‌دهی چشمه‌های تالاب با چالش مواجه شود.

کوهستانی اضافه کرد: پرندگان مهاجر پاییز را مهمان تالاب کجی و دیگر آبگیرها بوده و با شروع فصل زمستان بازگشتشان به سیبری آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس آمارگیری سال قبل حدود ۵ هزار پرنده مهاجر مهمان این تالاب و دیگر زیست‌بوم‌های آبی نهبندان بودند، افزود: به طور حتم امسال نیز تعداد پرندگان مهاجر بیش از این نباشد.

منطقه کجی نمکزار نهبندان واقع در حوضه آبریز شرق از سال ۱۳۸۶ به عنوان منطقه شکار ممنوع و سرانجام از سال ۱۳۸۹ به عنوان پناهگاه حیات‌وحش کجی نمکزار نهبندان معرفی شد. محدوده تالابی پناهگاه از سال ۱۳۹۱ در فهرست تالاب‌های ملی کشور قرار گرفته است.

وسعت پناهگاه این زیست‌بوم ۲۲ هزار و ۲۱۹ هکتار و عرصه تالابی آن ۷۰۰ هکتار، عمق تالاب هم در سال‌های متفاوت و شرایط آبی مختلف بین ۱۰ تا ۳۰ سانتی و منبع تأمین آن نیز رواناب سطحی و آب زیرزمینی است.

جاذبه‌های گردشگری و طبیعی پناهگاه

تالاب کجی نمکزار نهبندان شوره­‌زاری وسیع در ۷۵ کیلومتری شمال شهر نهبندان است که به دلیل پایین بودن سطح ارتفاع آن نسبت به مناطق اطراف محل تجمع زهاب منطقه شده و با توجه به اینکه شوری خاک آن نیز زیاد است به دریاچه نمکی تبدیل شده است.

از آنجایی که در برخی از فصول سال دارای آب بوده، محل امنی برای پرندگان مهاجر آبزی است و همه ساله تعداد زیادی از پرندگان مهاجر را در خود جای می‌­دهد.

در فصل مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی، گونه­‌های مختلفی از قبیل باکلان بزرگ، حواصیل خاکستری، اگرت، بوتیمار، اکراس سیاه، فلامینگوی بزرگ، غاز خاکستری، خوتکا، اردک سرسبز، اردک سرحنایی، یلوه کوچک، چنگر، سلیم خرچنگ‌خوار، سلیم طوقی کوچک، آبچلیک، فالاروپ گردن سرخ، پاشلک معمولی، سنقر تالابی، ماهی خورک در آن به چشم می­‌خورند.

 

 

 

 

بارورسازی ابرها در هاله‌ای از ابهام/ تنها ۲ فروند هواپیمای خاص بارورسازی ابر در ایران وجود دارد/۲-۳

عملیات انجام بارورسازی ابرها در همه نقاط درگیر خشکسالی توسط مرکز بارورسازی ابرها در کشور انجام می‌شود اما طی دو سال گذشته به واسطه مشکلاتی که این مرکز داشته در هیچ نقطه‌ای از ایران اجرایی نشده است.

بارورسازی ابرها در هاله‌ای از ابهام/ تنها ۲ فروند هواپیمای خاص بارورسازی ابر در ایران وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در این سال که خشکسال‌ترین سال نیم قرن اخیر است، ابرهای باران‌زا هم کمتر به میهمانی آسمان خراسان‌جنوبی می‌آیند، همین موضوع سبب شده تا در کنار اجرایی شدن گزینه‌های زمان‌بر چون انتقال آب از خارج از استان، کنتور گذاری چاه‌های کشاورزی و غیره باروسازی ابرها هم برای جبران بارندگی‌های اندک مطرح شود.

حال این پرسش مطرح است که برای اجرایی شدن این اقدام چه اقدامات و پیگیری‌هایی از سوی متولیان امر در خراسان‌جنوبی انجام شده است و آیا امسال ابرهای باران‌زا بر سر این استان تشنه خواهند گریست یا نه؟

توقف ۲ ساله بارورسازی

آن طور که «سروری» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی به خبرنگار فارس، گفت: عملیات انجام بارورسازی ابرها در همه نقاط درگیر خشکسالی توسط مرکز بارورسازی ابرها در کشور انجام می‌شود و در یکی دو سال گذشته به واسطه مشکلاتی که این مرکز داشته در هیچ نقطه‌ای از ایران اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه پیگیری‌ها از سوی استان در حال انجام است و چنانچه این مرکز بخواهد عملیات بارور سازی ابرها را در دستور کار قرار دهد به طور حتم سهمی برای خراسان‌جنوبی هم دریافت خواهد شد.

وی اجرایی عملیات بارورسازی ابرها را شامل داده‌های خاص و تایم‌های مفید دانست که ابرها وارد کشور می‌شوند و اجرای این عملیات می تواند موفقیت‌آمیز باشد.

به گفته وی هنوز مشخص نیست امسال این اقدام انجام می‌شود یا نه، چرا که عملیات اجرایی بارورسازی ابرها توسط هواپیماهای خاص در کشور انجام می‌شود و در ایران ۲ فروند بیشتر از این نوع هواپیما وجود ندارد.

هنوز اقدامی انجام نشده است

«حسی خسروی‌اسفزار» نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اعلام کرده بود؛ با وزارت نیرو در زمینه مکاتبه کرده اما هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است تا اطلاع‌رسانی کند.

 

 

 

 

روند ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی افزایشی است/۲-۳

روند ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی افزایشی است

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: موارد کرونا مثبت سرپایی در این استان افزایشی است و با ادامه این روند آمار بستری در بیمارستان‌ها هم افزایش می‌یابد.

غلامرضا شریف‌زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان مراجعه‌کنندگان به مراکز سرپایی و درمانی مجددا از مهر امسال افزایش یافت و رکورد تست مثبت روزانه در یک ماه گذشته شکسته شده به طوری که از ۱۲۷ مورد در اول آبان به ۲۱۲ نفر تا شامگاه گذشته رسیده است.

وی گفت: در شبانه‌روز منتهی به ششم آبان ماه، ۲۶۰ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان خراسان جنوبی انجام شد که در نتیجه ۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ و از ۷۱۱ آزمایش سریع نیز ۱۲۳ بیمار جدید شناسایی شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۶۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد تست کرونای ۶۰ نفر مثبت بوده است و هشت نفر در آی سی یو بستری هستند.

وی کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تجمع‌ها و برگزاری مراسم جشن و عزا را از مهمترین دلایل شیوع مجدد ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خراسان جنوبی به زیر ۵۰ درصد رسیده است که تداوم این روند خیز ششم بیماری را به دنبال خواهد داشت.

شریف‌زاده با اشاره به ادامه واکسیناسیون عمومی، آن را در کاهش موارد ابتلا و شدت بیماری موثر دانست و اضافه کرد: تاکنون ۸۰۴ هزار و ۳۹۶ دز واکسن کرونا در خراسان جنوبی تزریق شده است که از این تعداد ۴۹۵ هزار و ۹۲۱ نفر دز اول، ۳۰۸ هزار نفر دز دوم و ۳۸۰ نفر دز سوم (یادآور) را دریافت کرده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی:
بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود/۲-۳

حجت الاسلام حمیدی با بیان لزوم ایجاد بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار در خراسان جنوبی، گفت: با ایجاد این سامانه مشخصات کاملی از مجرمان حرفه‌ای و با سابقه بالا در استان ثبت خواهد شد.

 حجت الاسلام «ابراهیم حمیدی» در اولین جلسه کارگروه کنترل مجرمان حرفه ای و سابقه دار که در دادگستری استان برگزار شد، اظهار کرد: مجرمان به سه بخش مجرمان سابقه دار، حرفه ای و خطرناک تقسیم می شوند که برا ی کنترل هرکدام باید راهکارهای قانونی خودش انجام شود.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در ادامه گفت: برای اینکه بتوانیم با راهکار مناسب و قانونی مؤثر با مجرمان برخورد کنیم لازم است تا مجرمین شناخته و از حیث ارتکاب جرم و در سامانه ای ثبت شوند و بانک اطلاعاتی دقیق و کاملی از آنان در دسترس باشد.

 

وی افزود: زمانی که مجرم از زندان آزاد شد باید تحت کنترل و نظارت در جامعه باشد چرا که کنترل این افراد در جامعه بعد از آزادی آنان، باعث امنیت بیشتر در جامعه می شود.

 

حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه مجرمین سابقه‌دار دارای جرائم مختلف از قبیل قتل عمد، سرقت مسلحانه، نزاع های بزرگ و دسته جمعی هستند، ادامه داد: برای کنترل مجرمین سابقه دار  باید برنامه ریزی درست و دقیقی صورت پذیرد تا هم امنیت جامعه فراهم شود و هم شخص مجرم متنبه شود و بداند که تحت نظارت و کنترل است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان داشت: با تعامل و همکاری مستمر باید یک بانک اطلاعاتی دقیق از مشخصات مجرمین اعم از مشخصات سجلی دقیق، اسامی مستعار و سوابق جرائم ارتکابی آنان ایجاد شود.

 

به گفته وی لازم است جهت کسب اطلاع از وضعیت مجرمین خطرناک و حرفه ای از گزارشات موثق مردمی نیز استفاده و  پس از ارزیابی آن ها، در سامانه های الکترونیکی به ثبت برسد.

 

حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه تاکنون در خراسان جنوبی حدود ۲۰۰ نفر از مجرمین سابقه دار ثبت سامانه شده اند، گفت: امیدواریم با ادامه این کار به نحوی برنامه ریزی کنیم که کنترل و نظارت بر مجرمان حرفه ای یا سابقه دار در استان انجام شود.

 

پایان پیام/۳۷۵

 

 

استاندار خراسان جنوبی:
زمان عرضه به بازار و قیمت گذاری زرشک در دست استان باشد
​استاندار خراسان جنوبی گفت: سنگ بنای کاری را گذاشته ایم که با اجرای آن، زمان عرضه و قیمت گذاری زرشک به طور کامل در دست استان باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حمید ملانوری» امروز (۶ آبان) در جریان بازدید از مرکز خرید زرشک بیرجند واقع در روستای بجد اظهارکرد: با اقداماتی که در دستور کار قرار داده ایم، بنا داریم بازار فروش محصول زرشک استان را توسعه بدهیم.

 

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: کشاورز ما نباید ناچار شود محصول زرشک خود را بلافاصله بعد از چیدن به بازار عرضه کند.

 

وی عمده ترین مشکل زرشک استان را فسادپذیری سریع عنوان کرد و گفت: زرشک، محصولی است که هم در قالب ترخوری و هم به شکل خشکبار عرضه می شود.

 

ملانوری ادامه داد: طبق بررسی های کارشناسی، زرشک قابلیت تبدیل شدن به ۲۰ نوع محصول را دارد بر این اساس باید برای فرآوری این محصول به طور ویژه برنامه ریزی و سرمایه گذاری شود.

 

استاندار خراسان جنوبی به اقدامات جهاد کشاورزی و تعاون روستایی در زمینه ایجاد بازار ترخوری زرشک اشاره کرد و گفت: زرشک تازه، سال گذشته تنها به یک استان ارسال می شد اما با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر، زرشک تازه در چهار استان کشور عرضه می شود.

 

ملانوری اظهار داشت: به جهت اهمیت موضوع این بخش باید توسعه پیدا کند.

 

وی با تأکید بر این که عرضه زرشک تازه، تنها ۱۰ درصد ۱۰۰ هزار تن محصول استان را شامل می شود، تصریح کرد: برای مابقی محصول زرشک استان، منهای بخشی که لازم است در قالب زرشک خشک به بازار عرضه شود، باید شرایطی فراهم کنیم که ارزش افزوده ایجاد شود.

 

استاندار خراسان جنوبی به برخی اقدامات استان در راستای ایجاد ارزش افزوده برای زرشک اشاره کرد و گفت: طرح هایی به منظور ایجاد واحدهای کارگاهی کوچک آماده شده که ضمن دان کردن و خشک نمودن زرشک، اشتغالزایی خوبی هم به همراه دارد.

 

ملانوری با تأکید بر نیاز استان به واحد صنعتی بزرگ فرآوری زرشک، اظهار داشت: با عنایت به این که سطح زیرکشت زرشک استان در حال توسعه می باشد و بالطبع تولید هم افزایش خواهد یافت، لذا ایجاد واحد صنعتی بزرگ نیاز است که بتواند تولیدات سال های آینده را پوشش دهد.

 

وی تأکید کرد: متولیان امر به فکر کشاورزان و محصولات تولیدی هستند، اما اقدامات برنامه ریزی شده برای حصول نتیجه به زمان نیاز دارند.

 

 

 

 

 

استاندار خبر داد:

بازار فروش زرشک خراسان جنوبی توسعه می‌یابد

بازار فروش زرشک خراسان جنوبی توسعه می‌یابد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: با اقداماتی که در دستور کار قرار داده‌ایم، به دنبال توسعه بازار فروش محصول زرشک استان هستیم.

حمید ملانوری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مرکز خرید زرشک بیرجند واقع در روستای بجد افزود: سنگ بنای کاری را گذاشته‌ایم که با اجرای آن، زمان عرضه و قیمت‌گذاری زرشک به‌طور کامل در دست استان باشد.

وی تصریح کرد: کشاورز ما نباید ناچار شود محصول زرشک خود را بلافاصله بعد از چیدن به بازار عرضه کند.

استاندار خراسان جنوبی عمده‌ترین مشکل زرشک استان را فسادپذیری سریع عنوان کرد و گفت: زرشک، محصولی است که هم در قالب ترخوری و هم به شکل خشکبار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های کارشناسی، زرشک قابلیت تبدیل شدن به ۲۰ نوع محصول را دارد، بر این اساس باید برای فرآوری این محصول به‌طور ویژه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شود.

ملانوری به اقدامات جهاد کشاورزی و تعاون روستایی در زمینه ایجاد بازار ترخوری زرشک اشاره کرد و گفت: زرشک تازه سال گذشته تنها به یک استان ارسال می‌شد اما با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر در چهار استان کشور عرضه می‌شود و به جهت اهمیت موضوع این بخش باید توسعه پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه عرضه زرشک تازه فقط ۱۰ درصد ۱۰۰ هزار تن محصول استان را شامل می‌شود افزود: برای مابقی محصول زرشک استان، منهای بخشی که لازم است در قالب زرشک خشک به بازار عرضه شود، باید شرایطی را فراهم کنیم که ارزش افزوده ایجاد شود.

استاندار خراسان جنوبی به برخی اقدامات استان در راستای ایجاد ارزش افزوده برای زرشک اشاره کرد و گفت: طرح‌هایی به منظور ایجاد واحدهای کارگاهی کوچک آماده شده که ضمن دان و خشک کردن زرشک، اشتغالزایی خوبی هم به همراه دارد.

وی با تاکید بر نیاز استان به واحد صنعتی بزرگ فرآوری زرشک اظهار داشت: با توجه به اینکه سطح زیرکشت زرشک استان در حال توسعه است و بالطبع تولید هم افزایش خواهد یافت، ایجاد واحد صنعتی بزرگ نیاز است که بتواند تولیدات سال‌های آینده را پوشش دهد.

ملانوری افزود: متولیان امر به فکر کشاورزان و محصولات تولیدی هستند اما اقدامات برنامه‌ریزی شده برای حصول نتیجه به زمان نیاز دارند.

استاندار خراسان جنوبی عصر امروز با هدف رصد شرایط موجود، نحوه خدمات‌دهی به کشاورزان و اطلاع از شیوه بسته‌بندی و ارسال محصولات به دیگر استان‌ها از مرکز خرید زرشک شهرستان بیرجند بازدید کرد.

این مرکز با ۵۰۰ متر مربع زیربنا در زمینی به مساحت ۵ هزار و ۱۰۰ متر مربع احداث شده و با به‌کارگیری ۳۰ نیروی کارگری یکی از سه مرکز فعال خرید زرشک در خراسان جنوبی است.

مرکز خرید زرشک در روستای بجد با ظرفیت ۱۰ تن در روز برای بسته‌بندی زرشک شاخه، خوشه و دانه فعالیت دارد و زرشک تولیدی خراسان جنوبی را در بسته‌بندی‌های نیم کیلویی و یک کیلویی به اغلب استان‌های کشور صادر می‌کند.

دستگاه دان‌کن زرشک و تجهیزات فرآوری شربت، مربا و آب زرشک از جمله امکاناتی است که در این مرکز تعبیه شده اما در حال حاضر فقط دستگاه دان‌کن فعال است.

اداره کل تعاون روستایی استان خراسان جنوبی زرشک کشاورزان را بسته به کیفیت محصول از ۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کند.

 

بازدید استاندار خراسان جنوبی از مرکز خرید زرشک شهرستان بیرجند
بازدید استاندار خراسان جنوبی از مرکز خرید زرشک شهرستان بیرجند
استاندار خراسان جنوبی از مرکز خرید زرشک بیرجند واقع در روستای بجد بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ این بازدید با هدف رصد شرایط موجود ، نحوه خدمات دهی به کشاورزان و اطلاع از شیوه بسته بندی و ارسال محصولات به دیگر استان ها صورت گرفت.
این مرکز با ۵۰۰ مترمربع زیربنا در زمینی به مساحت ۵ هزار و ۱۰۰ مترمربع احداث شده و با بکارگیری ۳۰ نفر نیروی کارگری، یکی از سه مرکز فعال خرید زرشک در استان می باشد.
این مرکز با ظرفیت ۱۰ تن در روز به بسته بندی زرشک شاخه، خوشه و دانه مشغول است و زرشک تولیدی استان را در بسته بندی های نیم کیلویی و یک کیلویی به اغلب استان های کشور صادر می کند.
دستگاه دان کن زرشک و تجهیزات فرآوری شربت، مربا و آب زرشک از جمله امکاناتی است که در این مرکز تعبیه شده اما در حال حاضر تنها دستگاه دان کن فعال می باشد.
شایان ذکر است: اداره کل تعاون روستایی استان ، زرشک کشاورزان را بسته به کیفیت محصول از ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان خریداری می کند.
زمان عرضه و قیمت گذاری زرشک باید در دست استان باشد
زمان عرضه و قیمت گذاری زرشک باید در دست استان باشد
استاندار خراسان جنوبی گفت: سنگ بنای کاری را گذاشته ایم که با اجرای آن، زمان عرضه به بازار و قیمت گذاری زرشک به طور کامل در دست استان باشد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در جریان بازدید از مرکز خرید زرشک بیرجند واقع در روستای بجد خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در دستور کار قرار داده ایم، بنا داریم بازار فروش محصول زرشک استان را توسعه بدهیم.
وی تصریح نمود: کشاورز ما نباید ناچار شود محصول زرشک خود را بلافاصله بعد از چیدن به بازار عرضه نماید.
استاندار، عمده ترین مشکل زرشک استان را فسادپذیری سریع عنوان کرد و گفت: زرشک، محصولی است که هم در قالب ترخوری و هم به شکل خشکبار عرضه می شود.
ملانوری ادامه داد: طبق بررسی های کارشناسی، زرشک قابلیت تبدیل شدن به ۲۰ نوع محصول را دارد.
وی متذکر شد: بر این اساس باید برای فرآوری این محصول به طور ویژه برنامه ریزی و سرمایه گذاری شود.
استاندار به اقدامات جهاد کشاورزی و تعاون روستایی در زمینه ایجاد بازار ترخوری زرشک اشاره کرد و گفت: زرشک تازه، سال گذشته تنها به یک استان ارسال می شد اما با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر، زرشک تازه در ۴ استان کشور عرضه می شود.
ملانوری اظهار داشت: به جهت اهمیت موضوع این بخش باید توسعه پیدا کند.
وی با تأکید بر این که عرضه زرشک تازه، تنها ۱۰ درصد ۱۰۰ هزار تن محصول استان را شامل می شود، تصریح نمود: برای مابقی محصول زرشک استان، منهای بخشی که لازم است در قالب زرشک خشک به بازار عرضه شود، باید شرایطی فراهم کنیم که ارزش افزوده ایجاد شود.
استاندار به برخی اقدامات استان در راستای ایجاد ارزش افزوده برای زرشک اشاره کرد و گفت: طرح هایی به منظور ایجاد واحدهای کارگاهی کوچک آماده شده که ضمن دان کردن و خشک نمودن زرشک، اشتغالزایی خوبی هم به همراه دارد.
ملانوری با تأکید بر نیاز استان به واحد صنعتی بزرگ فرآوری زرشک، اظهار داشت: با عنایت به این که سطح زیرکشت زرشک استان در حال توسعه می باشد و بالطبع تولید هم افزایش خواهد یافت، لذا ایجاد واحد صنعتی بزرگ نیاز است که بتواند  تولیدات سال های آینده را پوشش دهد.
وی تأکید کرد: متولیان امر به فکر کشاورزان و محصولات تولیدی هستند، اما اقدامات برنامه ریزی شده برای حصول نتیجه به زمان نیاز دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*