اخبار خراسان جنوبی/

 

 

 

 

پسته به عنوان یک محصول سودآور در کنار زرشک و زعفران در خراسان جنوبی در دستور کار قرار گیرد

 

پسته به عنوان یک محصول سودآور در کنار زرشک و زعفران در خراسان جنوبی در دستور کار قرار گیرد

استاندار خراسان جنوبی گفت: در کنار سه محصول استراتژیک زرشک ، زعفران و عناب باید به پسته هم به عنوان یک محصول سودآور توجه ویژه داشت.

حمید ملانوری اظهار داشت: باید به کاشت پسته که در سال‌های اخیر به عنوان محصول جایگزین یا مکمل، مورد توجه ویژه کشاورزان قرار گرفته، به صورت علمی، تخصصی و  برنامه‌ریزی شده ورود کرد.

وی با اشاره به این که کاشت و تولید  پسته در کشور از قدمت ۱۰۰ ساله برخوردار است، ادامه داد: با تلاش بزرگان این صنعت، در طول ۱۰۰ سال اخیر تجربه و دانش زیادی اندوخته شده که بر اساس میزان تولید و کیفیت پسته ارتقاء یافته و بازارهای داخلی و جهانی این محصول ارزشمند را توسعه داده اند.

به گفته وی با  توجه به همجواری خراسان جنوبی با کرمان و مراودات بسیار خوب دو استان، باید از از این تجربه گرانسنگ و ارشمند به صورت بهینه  استفاده کرد.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که برای کسب تجربه در زمینه صنعت پسته، میلیاردها تومان هزینه شده لذا نباید از این اعتبارات معنوی به سادگی گذشت، تصریح کرد: حدود ۲۰۰ هزار خانوار یعنی ۵ میلیون  نفر در صنعت پسته فعال هستند، لذا این محصول جایگاه رفیعی در اشتغالزایی دارد.

ملانوری با اشاره به ارزآوری ۲ میلیارد دلاری پسته برای کشور افزود: باید به تمام مراحل کاشت، داشت، برداشت و فرآوری پسته به عنوان دومین کالای ارزآور کشور، نگاهی عالمانه ، تخصصی و فنی داشت.

وی با بیان این که ارزش ریالی میزان محصول پسته ۲۵ هزار هکتار باغ استان به اندازه کل محصولات زرشک ، زعفران و عناب است، متذکر شد: این آمار، نشان دهنده اهمیت توسعه کشت علمی این محصول ارزآور در کنار دیگر محصولات استراتژیک استان است.

به گفته وی؛ فقط ۱۵ هزا هکتار از ۲۵ هزار هکتار باغ استان بازدهی دارد و ۱۰ هزار هکتار هنوز به مرحله ثمردهی نرسیده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: به هیچ عنوان نمی توان محصولات استراتژیک استان زرشک ، عناب و زعفران را حذف کرد بلکه باید در کنار توجه به کشت آنها این محصول را نیز مورد توجه قرار دهیم.

ملانوری با اشاره به این که خراسان جنوبی، اولین استانی است که سند سازگاری با کم آبی را به تصویب رسانده، ادامه داد: این سند بر مدیریت منابع آبی و توسعه آبیاری‌های نوین تأکید دارد، لذا  با استفاده از آن، باید طوری عمل کنیم که  با بهره گیری از کمترین منابع آبی،  بیشترین محصول را تولید کنیم.

وی تأکید کرد: کشاورزان استان،سال قبل با وجود فشار ناشی از خشک شدن بسیاری از چاه‌ها و قنوات و میانگین ۶۰ میلیمتر بارندگی، تولیدات قابل توجهی داشته اند.

به گفته وی مدیران استان نیز به منظور حمایت از کشاورزان و کمتر شدن این فشارها، مباحث مرتبط با حوزه کشاورزی شامل سم، کود و غیره را با جدیت دنبال کرده اند.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که باید با همکاری انجمن پسته ایران، حرکتی جدید و نو در صنعت پسته استان آغاز شود، پیشنهاد داد: نشست‌هایی با مدیران مرا کز خدمات کشاورزی، کشاورزان عمده ، خرده مالکین و غیره برگزار شود و این موضوع به طور جدی مورد توجه جهاد کشاورزی استان قرار گیرد.

به گفته وی انجمن پسته ایران ذخیره و گنجینه  بسیار بزرگی در زمینه پسته می باشد که باید مغتنم شمرده شود و در صورتی که این محصول  به ارزش و جایگاه واقعی خود دست یابد، بسیاری  از زیرساخت‌هایی که از دولت انتظار می رود، توسط بخش خصوصی قابل انجام است کما اینکه در رفسنجان بیمارستان، مدرسه، کتابخانه، سالن ورزشی، مرکز مخابراتی و غیره با درآمد پسته ساخته شده و خیرین به حوزه های راه ، امنیت و غیره نیز ورود کرده اند.

 

 

 

 

دانش آموزان در قالب انجمن اسلامی، محور مسجد و مدرسه را تقویت کنند

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور بر تقویت محور مسجد و مدرسه در قالب انجمن‌های اسلامی تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری در جمع دانش آموزان پسرعضو دانش آموزان در قالب انجمن اسلامی، محور مسجد و مدرسه را تقویت کننداتحادیه انجمن اسلامی در خصوص پیوند دانش آموزان با مسجد گفت: دانش آموزان می‌توانند در قالب انجمن اسلامی، محور مسجد و مدرسه را تقویت کنند که این کار موجب انس جوانان و نوجوانان با مسجد می‌شود.

وی افزود: رشد فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نوجوانان، سرمایه بزرگی برای جامعه است و و این موضوع در استان خراسان جنوبی و مخصوصا شهر فرهنگی بیرجند کاملا مشهود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: خلاء پرورشی را می‌توان با انجمن‌های با طراوت اسلامی پر کرد و باید قدر این انجمن را دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری افزود: خودشناسی، خودسازی و دیگر سازی اهمیت ویژه‌ای دارد و شایسته است دانش آموزان ما از سرمایه جوانی خود بهترین بهره را ببرند.

وی در جمع دانش آموز دختر عضو اتحادیه انجمن اسلامی در حسینیه جماران بیرجند نیز گفت: ویژگی انجمن اسلامی تربیت نیرو‌هایی است که هدف‌های بزرگ دارند و هدف‌های این انجمن با آرمان‌های انقلاب اسلامی گره خورده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارتباط ائمه جمعه با شبکه نخبگانی در اقصی نقاط کشور یک ضرورت است

 

احیای شورای فرهنگ عمومی با همکاری دولت دنبال می‌شود

بیرجند – ایرنا – رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: شورای فرهنگ عمومی که مسوولیت آن با ائمه جمعه است را باید احیا کنیم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه عزم و همکاری خوبی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری روز چهارشنبه در گردهمایی ائمه جمعه استان خراسان جنوبی که در دومین روز سفرش به این استان برگزار شد، افزود: شبکه ائمه جمعه کشور دارای نقشه راه است و ما براساس آن نقشه با امامان جمعه تفاهم کردیم و متعهد شدیم که از ظرفیت‌های نهادی، مردمی منطقه در پیشبرد مقاصدمان استفاده حداکثری داشته باشیم.

وی گفت: هدفگذاری کردیم که شورای فرهنگ عمومی را باید احیا کنیم و مسوولان مرتبط با حوزه فرهنگی که موظفند حضور پیدا کنند را گرد هم بیاوریم و فعال و تقسیم کار کنیم.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی به معنای واقعی کلمه باید شورای فرهنگ عمومی شود و نگاه ما به این شورا نگاه ظرف نیست بلکه نگاه ظرفیت است چون می‌دانیم آنجا ظرفیت زیادی دارد.

وی افزود: مجموعه‌هایی که به ماموریت خود واقف نیستند و غفلتی از این جهت دارند باید برای آنها ذکر شویم، برای آنها که وقوف دارند و ماموریت‌هایشان متداخل است باید هماهنگ‌کننده و برای کسانی که به منظور انجام ماموریت‌های خود نیاز به حمایت دارند، باید پشتیبان شویم.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: شورای فرهنگ عمومی را باید از این وضعیت انفعال خارج کنیم و مسوولیت مستقیم آن با ائمه جمعه است که باید این مجموعه‌ها را کنار هم جمع کنیم، متحد و سازماندهی کنیم و ظرفیت‌ها تجمیع شود.

وی افزود: همزمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در شورای فرهنگ عمومی کشور تحولات مربوط به ساختار شورای فرهنگ عمومی را دنبال می‌کنیم و خیلی از این موارد به هماهنگی در مرکز نیاز دارد که در حال انجام است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: خوشبختانه این اقدامات با شروع به کار دولت سیزدهم مصادف شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور است و ادارات کل در استان‌ها دبیری شورا را برعهده دارند با عزم جزم وارد این عرصه شده است.

وی افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور صریحا اعلام کرد که ما درصدد هستیم شورای فرهنگ عمومی را متحول و تقویت کنیم و این برنامه از اولین ماموریت‌های ما در وزارتخانه است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: خیلی مهم است که وزیر ارشاد اولین ماموریت خود را احیا و فعالسازی شورای فرهنگ عمومی بداند و ما هم خوشحال شدیم همچنین وی در شورای فرهنگ عمومی کشور اعلام کرد که طرح ما طرح اعتلا است.

وی اظهار داشت: البته کار دارد تا طرح اعتلا به بدنه کشور برسد اما مهم نگاه وزیر و دبیر شورای فرهنگ عمومی است که باید این شورا را احیا کنیم و زاویه دیدشان با ما هماهنگ است و دوم اینکه بگویند طرح ما همین طرح اعتلا است لذا باید قدر بدانیم و مغتنم است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: از طرف دیگر تحول ساختاری شورای فرهنگ عمومی کشور و نافذ شدن آن را در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تضمین پیدا کردن مصوبات شورا را پیگیری می‌کنیم که در دولت جدید با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این مساله نیز حل و فصل شود.

وی ادامه داد: در ساحت اجتماعی، فرهنگی و تربیتی بدون تردید کنشگران اصلی این میدان امامان جمعه هستند و بعد امتدادی است که در روحانیون منطقه داریم و این مسوولیت مباشر، جدی و مستقیم ماست که باید آن را بپذیریم.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: هیچ تردیدی نداشته باشیم که این مسوولیت متوجه و برعهده ما است که باید با نقشه درست و طراحی منطقی و دقیق بتوانیم این میدان را به شایستگی اداره کنیم.

وی با بیان اینکه کار امامت جمعه همان راهبری میدان فرهنگی و اجتماعی است افزود: هنر امام جمعه این است که همه ظرفیت‌های منطقه خود را بسیج، سازماندهی و به هم متصل کند برای تحقق اتفاق بزرگ و با این تجمیع وحدت و تمرکز و اتصال است که می‌توانیم به اهدافمان برسیم.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: نقش ما خیلی بزرگ، وظیفه ما تاریخی و رسالت سنگینی است که باید از خدا کمک بخواهیم و تقویت بنیه فکری و معنوی و مهارت‌های مدیریتی در ساحت راهبری و روانشناسی ارتباطی با اقشار مختلف و خواستن شرح صدر از لوازمی است که مجاهدانه و غیرتمندانه این رسالت را در این مقطع سرنوشت‌ساز کشور انجام دهیم.

وی افزود: مقدمات کار تا حد زیادی فراهم شده و نقشه‌پردازی کلی در شبکه امامت جمعه صورت گرفته که منجر به طرح اعتلا شد و از نظر نقشه راه کار ما را آسان کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه تنوع سلیقه و دیدگاه در یک جمع کار را سخت می‌کند گفت: با عنایت خداوند و هدایت رهبر حکیم انقلاب الان شبکه امامت جمعه دارای نقشه راه و مشخص است که باید قدر بدانیم و می‌دانیم چه کار می‌خواهیم انجام دهیم.

وی اظهار داشت: با نظرخواهی و مباحثه‌هایی که صورت گرفت به یک نقشه متحد رسیدیم و البته نقشه ما منعطف است یعنی متناسب با شرایط بومی هر منطقه امکان تطبیق دارد و عملیات تطبیق هم برعهده امام جمعه است که نقشه کلی را با منطقه و اقتضائات محل ماموریت خود تطبیق دهد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: الان به‌صورت متحد و یکپارچه می‌دانیم که درباره عمران مادی و معنوی مساجد منطقه خود باید وارد میدان شویم و در هدفگذاری امت‌سازی و جامعه‌پردازی، تکیه‌گاه ویژه در شبکه امامت، مساجد است که احیای مساجد، وجود مساجد آباد، زنده و پویا در هر محله و منطقه و بعد اتصال بین این مساجد و ائمه جماعات و فعالان آنها با هم در منطقه عمومی شهر، شهرستان و استان به‌صورت متنی هویت منطقه را با محوریت مساجد شکل می‌دهد.

وی افزود: البته اقتضائات، دشواری‌های خاص و سوالاتی هم دارد که پاسخ بخشی از آنها مربوط به سایر نهادها و مجموعه‌هاست ولی در نهایت وظیفه جدی ما است و با همه دشواری‌ها باید با هوشمندی، خردمندی، بردباری، سماحت، حضور فعال و فعال‌سازی ظرفیت‌های مردم و روحانیت در منطقه این هدف محقق شود.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری اظهار داشت: الان نقشه راه وجود دارد و ساز و کار آن هم تا حد زیادی در حال فراهم شدن است البته شیوع ویروس کرونا مقداری اتصالات مردمی ما را با مشکل مواجه کرد اما در بخش ارتباطات مجازی و غیرحضوری تقویت شدیم و اکنون زیرساخت‌های لازم برای شبکه آماده است.

وی گفت: ما هدفگذاری کردیم که به سراغ جوانان، نوجوانان و آموزش و پرورش برویم، ظرفیت‌های مردمی به‌ویژه نخبگان جوان، آحاد مردم و تشکل‌ها سرمایه هستند و ائمه جمعه باید از این ظرفیت‌ها برای تحول هر منطقه استفاده کنند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به برنامه عمران مساجد افزود: شورای هماهنگی سراسری برای مدیریت یکپارچه مساجد کشور دنبال می‌شود که امیدواریم گفتمان‌ها از طریق ائمه جمعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در محور اقتصاد مقاومتی سهم امامت جمعه در مردمی‌سازی و مقاوم‌سازی اقتصاد به ویژه در حوزه فرهنگ‌سازی جزو گفتمان کلی کشور و دیدگاه مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه در ساحت اخلاق معنویت کارویژه اصلی ما است افزود: در ساحت علم و پژوهش رسالت داریم و گفتمان مهر، خدمت و مواسات در شرایط کرونایی ماموریت بزرگی است که باید از همه ظرفیت‌ها برای تحقق مقاصدمان استفاده شود.

وی گفت: در گفتمان عدالت و مبارزه با فساد پای عهد و میثاق خودمان هستیم و عزم ما برای ریشه‌کنی فساد و تعمیم عدالت در کشور و به میدان آوردن ظرفیت‌های مردمی جزم است، ائمه جمعه همواره پای مساله عدالت خون دل می‌خورند و خیلی از مشکلات به برکت حضور امام جمعه حل و فصل شده است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور رهگیری عدالت فرهنگی، آموزشی و اقتصادی را برعهده امامان جمعه دانست و گفت: ائمه جمعه ناظر و امین رهبری در منطقه خودشان هستند که مشکلات را باید به مدیران دستگاه‌ها ابلاغ کنند اما عده‌ای اگر با رفتار ژورنالیستی و راه‌اندازی شوی عدالت خواهی بخواهند اقدامی انجام دهند این نوع از عدالت‌خواهی اسمش ضد عدالت است و ربطی به نهاد امامت جمعه ندارد.

وی اظهار داشت: برای تحقق حقوق مردم کوتاه نمی‌آییم و آنچه خواسته عامه مردم است را در تریبون فریاد می‌زنیم، وقتی می‌بینیم به مردم منطقه ظلم می‌شود باید از حق مردم کوتاه نیاییم و اگر امامت جمعه چشم خود را روی ظلمی که می‌شود ببندد از نظر ما صلاحیت ندارد زیرا خودش عادل نیست و نمی‌شود به او اقتدا کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری افزود: باید خودمان را به‌روز کنیم زیرا تحولات فرهنگی و اجتماعی هر روز پیچیده‌تر می‌شود که باید خود را به این تحولات برسانیم و تاخیر را جبران کنیم.

وی گفت: همه ما مسوولیت مشترکی داریم که دور هم جمع شدیم و وضعیت منطقه، دنیا و کشور خاص است و به تعبیر رهبر حکیم و ژرف‌اندیش انقلاب در پیچ تاریخی قرار داریم که یکی از نقش‌آفرینان اصلی آن جریان عمومی روحانیت و به‌طور خاص و با تاکید فراوان ائمه جمعه هستند که باید موقف خود را به‌خوبی شناسایی و زمان را به‌خوبی تحلیل کنیم و وظیفه و ماموریت خود را به‌خوبی انجام دهیم.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: مجموعه خراسان یک واحد یکپارچه است و تقسیم ظاهری را برای انجام امور بهتر اداری می‌دانیم لذا این منطقه همه در سایه سار امام رضا (ع) است و حس حرمی دارد.

وی گفت: قطعه خراسان جنوبی از مجموعه پرنور که خورشیدسان برای کشور و عالم است دارای ویژگی‌های خاص خود در مجموعه جغرافیای کشور به لحاظ جغرافیای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است و سرمایه‌های این منطقه به لحاظ فرهنگی، تمدنی، علمی و ریشه‌های فرهنگی بسیار بزرگ است و از قدیم این منطقه را به عنوان منطقه ویژه فرهنگی می‌شناسیم.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: مساله فرهنگ، تعلیم و تربیت، آموزش دانش‌آموزان، آموزش و پرورش، فرهنگیان و معلمان در این منطقه و فرهنگ عمومی خراسان جنوبی برجسته است بنابراین با این ملاحظه خراسان جنوبی در جغرافیای فرهنگی و تعلیم و تربیتی کشور دارای جایگاه ویژه است.

وی ادامه داد: در بخش طبیعی نیز سرمایه‌های خدادادی فراوانی در این استان وجود دارد که باید قدرشناسی و با طراحی از آنها استفاده کرد که ماموریت دیگران است و در سرمایه‌های انسانی نوع زبدگی مشاهده می‌شود و اگر سرمایه‌گذاری صورت گیرد، برداشت‌های خوبی از استعدادهای انسانی می‌شود و زودیاب است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: خراسان جنوبی منطقه تلفیقی و مرزی است و از نظر جغرافیای سیاسی و ترکیب مذهبی نیز خصوصیات خاص دارد لذا مسائل مرتبط با وحدت و یکپارچگی و همزیستی قومی و مذهبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این منطقه یک سربلندی وجود دارد و جزو جاهایی است که موضوع نگران‌کننده مطرح نیست.

وی اظهار داشت: معنای این نکات این است که باید سرمایه‌گذاری وسیع انجام شود و در بخش زیست عمومی مردم، محرومیت‌ها و دشواری‌ها بخش عمده استان دارای شرایط خاص است که مردم به‌رغم این دارایی‌ها و استعدادهایی که دارند در شرایط سخت زندگی هستند و البته اقتضائات منطقه کویری و خشکی هم وجود دارد و اگرچه اگر درست طراحی شود یک ظرفیت است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری افزود: به عقیده برخی افراد که در استان شما خدمت کردند و موفق بودند، اگر طراحی درستی برای خراسان جنوبی انجام شود نه فقط خود را مستغنی اداره می‌کند قادر به رفع مشکلات بسیاری از مناطق کشور هم خواهد بود و باعث تعجب است چقدر در این منطقه سرمایه داریم و چرا بهره‌برداری نمی‌شود.

وی گفت: امیدواریم کسانی که در این زمینه مسوولت دارند به ویژه در دولت جدید که چشم امید بسته شده با شرایط ویژه‌ای که در کشور هست و اتحادی که بین قوا وجود دارد شاهد تحرک بیشتری در این بخش باشیم و موفقیت پیش‌رو باشد البته همه باید کمک کنند از جمله جریان عمومی روحانیت در فرهنگ‌سازی و هدایت کلی حرکت نقش مهمی دارند و مردم را باید به میدان آورد، جریان مسوولان و دولت هم باید با شناخت درست و نقشه خوب مجاهدانه به میدان بیایند تا اتفاق مناسب در این منطقه رخ دهد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور روز سه‌شنبه با سفر به خراسان جنوبی ضمن دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند، در گردهمایی علما و روحانیون مرکز استان حضور یافت و در نشست با فعالان جبهه فرهنگی اجتماعی خراسان جنوبی شرکت کرد.

همزمان با برگزاری این گردهمایی ضمن تعیین حریم برای تبدیل مصلای المهدی (عج) بیرجند به مسجد، صیغه مسجد توسط رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور قرائت شد.

 

 

 

 

کار امامت جمعه راهبری میدان فرهنگی و اجتماعی است

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: کار امامت جمعه راهبری میدان فرهنگی و اجتماعی است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری در گردهمایی ائمه جمعه خراسان جنوبی که در دفترکار امامت جمعه راهبری میدان فرهنگی و اجتماعی است نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، گفت: در ساحت اجتماعی و فرهنگی و تربیتی کنشگران اصلی میدان، روحانیت هستند.

وی با بیان اینکه هدایت فرهنگی جامعه مسئولیتی اصلی بر عهده روحانیت و ائمه جمعه است، افزود: با نقشه راهی که به همین منظور در کشور ترسیم شده کار امامت جمعه راهبری میدان فرهنگی و اجتماعی کشور است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به ظرفیت جغرافیای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و سرمایه عظیم خراسان جنوبی یعنی نیروی انسانی موجود در آن گفت: مسئله فرهنگ و تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش در فرهنگ عمومی خراسان جنوبی برجسته است و به همین منظور خراسان جنوبی در تعلیم و تربیت کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه امامان جمعه با استفاده از تمام ظرفیت های منطقه و هماهنگ کردن آن باید به رسالت سنگین خود را پیش ببرند، گفت: شبکه امامت جمعه دارای نقشه راه است و می داند به کدام مسیر حرکت می کند.

وی افزود: این نقشه راه نقشه منعطف روشن است و متناسب با شرایط بومی و ساخت و بافت هر منطقه ترسیم شده که به وسیله امام جمعه به مردم جهت عمران و آبادانی مساجد منطقه منتقل می شود در شبکه پویا و ارتباط امامان جماعت با فعالان در روستاها و شهرها، استان در نهایت کشور تار و پود فرش هویت را می بافد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت : به ثمر نشاندن این امر کاری دشوار است اما با بردباری و فصاحت می‌توان آن را به منزلگاه مقصود رساند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه تحول ساختاری در شورای فرهنگ عمومی کشور در حال شکل‌گیری افزود:  شورای فرهنگ عمومی را با استفاده از حمایت ها، پشتیبانی ها و هماهنگی ها و مسئولیت امامان جمعه به چشم ظرفیت ببینیم.

وی با بیان اینکه مخاطب ویژه شبکه امامت نوجوانان هستند، گفت: امامان جمعه در سراسر کشور باید در ارتباط با ظرفیت های مردمی به ویژه نخبگان جوان طلاب و دانشگاهیان که سرمایه های ویژه کشور هستند هوشیار باشند و شایسته است آنها را به میدان بیاورند و از هویت نسل جوان صیانت کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: در گفتمان عدالت و مبارزه با فساد بگو مگوها سرسوزنی ارزش ندارد و ذره ای از عزم ائمه جمعه برای فسادستیزی کم نخواهد شد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: ائمه جمعه همچنان در وسط میدان هستند و با قدرت بیشتر پرچمداری عدالتخواهی را دنبال خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ائمه جمعه ناظر امین رهبری در منطقه خود هستند، افزود: ائمه جمعه هر کجا ضعف ببینند آن را به گوش مسئولان در سطوح مختلف می رسانند اما به دنبال تشویش اذهان عمومی نخواهند بود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه تریبون نماز جمعه جایی برای گفتن مصادیق فساد نیست، گفت: ائمه جمعه فساد را شناسایی کنند درست است اما انتصاب فساد به یک شخص و گروه مستلزم رهگیری جدی دستگاه‌های قضایی و امنیتی است و ائمه جمعه در حکم قاضی نیستند و وظیفه دیگری دارند و همین منظور طبیبانه نصیحت و خیرخواهی را برای حل مسئله دنبال خواهند کرد.

 

 

 

معرفی مسئول جدید دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

طی حکمی از سوی نماینده ولی فقیه در استان مسئول جدید دفتر نماینده ولی فقیه در استان معرفی شد.

طی حکمی از سوی نماینده ولی فقیه در استان و با حضور حجت الاسلام و المسلمین نوری معاون شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، حجت الاسلام رحیم آبادی بعنوان مسئول جدید دفتر نماینده ولی فقیه در استان منصوب و از خدمات پنج ساله حجت الاسلام عارفی قدردانی شد.

 

 

 

 

 

به مناسبت هفته بسیج دانش آموزی

اجرای ۱۵۰ برنامه بسیج دانش آموزی در خراسان جنوبی

۱۵۰ برنامه به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج دانش آموزی در خراسان جنوبی اجرا می شود.

سرهنگ امانتی مسئول بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی در نشست تخصصی اجرای ۱۵۰ برنامه گرامیداشت هفته بسیج دانش آموزی در خراسان جنوبیفرماندهان حوزه‌های مقاومت بسیج دانش‌آموزی استان گفت: دیدار با خانواده‌های شاهد دانش‌آموزی و غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا، دیدار با ائمه جمعه ،به صدا درآمدن زنگ استکبارستیزی در روز ۱۳ آبان تهیه و تولید محتوایی دانش‌آموزی در فضای مجازی، اجرای سرود ،تقویت فرهنگ استکبارستیزی در بین نوجوانان و برگزاری یادواره شهدای دانش‌آموز از مهم‌ترین برنامه‌های هفته بسیج دانش‌آموزی است که در ۲۰ حوزه دانش‌آموزی اجرا می‌شود.

 

جانشین فرمانده سپاه انصارالرضا  هم با گرامی‌داشت هفته بسیج دانش‌آموزی با اشاره به نقش دانش‌آموزان در صحنه‌های مختلف ۸ سال دفاع مقدس گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بسیج دانش‌آموزی علاوه‌بر فعالیت‌ در مدارس، حضور دانش‌آموزان در مساجد محلات است.

 

سرهنگ هزاری گفت: سند اعتدال راهبردی بسیج از سال ۱۴۰۱ عملیاتی و طی یک برنامه پنج‌ساله، اجرایی می‌شود.

 

وی گفت: این سند دارای ۴ راهبرد است که بسیج ده‌میلیونی در آن رقم خواهد و نقش‌آفرینی، جهاد، امید آفرینی، گام دوم انقلاب و مقاومت از مهم‌ترین اهداف این سند است.

 

جانشین فرمانده سپاه انصارالرضا گفت: ما باید همواره ظرفیت بسیج دانش‌آموزی را بالا ببریم و همواره دانش‌آموزان در صحنه‌های مختلف نقش‌آفرینی و حضور داشته باشند و در مسیر مبارزه و جهاد که برای تربیت جوانان گام برمی‌داریم باید با مشکلات بسازیم.

 

در این مراسم همچنین از پوستر شهید شاخص دانش آموزی محمد رسول رضایی، از شهدای استکبار ستیز رونمایی شد.

 

 

دبیر انجمن پسته کشور در ستاد توسعه خاوران:
هر مترمربع پسته، یک دلار ارزآوری برای کشور

دبیر انجمن پسته کشور در ستاد توسعه خاوران گفت: هر متر مربع پسته، یک دلار ارزآوری برای کشور به همراه دارد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ رضایی با بیان این مطلب در جریان سفر به خراسان جنوبی و در بیست و یکمین جلسه ستاد توسعه خاوران خاطرنشان کرد: پسته به جهت ارزآوری و اشتغالزایی، جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور دارد.
وی با اشاره به دامنه شمول این محصول در اغلب استان های کشور، ادامه داد: سطح زیر کشت پسته در ۲۷ استان کشور، ۵۰۰ هزار هکتار است.
به گفته وی؛ یکی از بزرگترین مزیت های پسته این است که کم آب ترین محصول می باشد.
دبیر انجمن پسته کشور با اشاره به این که هر نهال پسته ۵۰ سال مورد بهره‌برداری قرار می گیرد، گفت: ۹۰ درصد اعتباری که برای پسته هزینه می شود در راستای اشتغالزایی است.
رضایی با بیان این که سال ۹۷ کمترین میزان تولید پسته را در سطح کشور داشتیم، اظهار داشت: یک پنجم محصول تولیدی ما در سال ۹۷ به خراسان جنوبی اختصاص داشت.
وی تأکید کرد: میزا پسته تولیدی خراسان‌ جنوبی در سال ۹۷ به میزان ۵۵ هزار تن بوده است.
به گفته وی؛ خراسان‌جنوبی شرایط لازم برای کشت پسته را دارد.
دبیر انجمن پسته به تشریح برنامه ها و وظایف این انجمن پرداخت و تصریح نمود: در راستای مسئولیت های اجتماعی انجمن، آمادگی لازم برای سرویس دهی به پسته کاران خراسان جنوبی را داریم.
رضایی ادامه داد: چنانچه باغ ریزی به شیوه مناسب و اصولی صورت گیرد، در کیفیت و کمیت پسته تولیدی نقش بسزایی خواهد داشت.
رئیس کمیته باغبانی انجمن پسته کشور نیز در این دیدار به جایگاه پسته ایران در بازار جهانی اشاره کرد و گفت: ایران با ۲۷۰ هزار تن، بعد از امریکا، جایگاه دوم تولید پسته دنیا را دارد.
انجم شعاع خاطرنشان کرد: ترکیه، سوریه و چین به ترتیب در رده های بعد از ایران قرار گرفته اند.
وی با تأکید بر محدودیت پسته برای کشت و بهره‌برداری در هر شرایطی، اظهار داشت: خوشمزگی، تنوع واریته، عیار بالا و کیفیت مطلوب از مزیت های پسته ایران می باشد.

 

 

 

در یک سال گذشته محقق شد؛

مبادله ۵ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: از زمان راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران در سال گذشته تاکنون ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در این استان امضا و مبادله شده است.

مشیرالحق عابدی افزود: نظریه تشکیل ستاد توسعه خاوران سال قبل با پیشنهاد استاندار برای حذف بسیاری از موانع پیشرفت در سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شد.

وی بیان کرد: پنج کارگروه شامل کارگروه نخبگان و ایده‌های نو، کارگروه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها، کارگروه جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، کارگروه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و کارگروه نظارت و بازرسی بر عملکرد کارگروه‌ها ذیل این ستاد تشکیل شد و جلسات ستاد نیز به طور منظم برگزار شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: هدف نهایی و غایی ستاد توسعه خاوران همراهی، همکاری و همیاری بین دستگاه‌های اجرایی برای تسهیل و تسریع سرمایه‌گذاری در استان است که تاکنون اقدامات بسیار شایسته‌ای در این زمینه انجام شده است.

وی گفت: وزارت کشور نیز اوایل امسال طی مکاتبه‌ای به استانداری‌های سراسر کشور اعلام کرد به تاسی از اقدام شایسته خراسان جنوبی برای حل مشکلات سرمایه‌گذاران برنامه‌ریزی کنند که باعث بسی افتخار برای استان بوده است.

عابدی اضافه کرد: برای رفع مشکل زرشک‌کاران استان جلسه‌ای امروز در تهران با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برگزار شد و برای حل مشکل زرشک‌کاران در زمینه قیمت‌گذاری و خرید تضمینی در روزهای آینده میزبان دو تن از معاونان وزیر جهاد کشاورزی در استان خواهیم بود.

 

 

 

 

چهار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی به امضا رسید

چهار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی به امضا رسید

بیرجند – ایرنا – چهار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در زمینه معدن، انرژی خورشیدی و توسعه روستایی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۵۲۲ میلیارد تومان در خراسان جنوبی امضا و مبادله شد.

به گزارش ایرنا این تفاهم‌نامه‌ها روز چهارشنبه در بیست و یکمین نشست ستاد توسعه خاوران به ریاست استاندار خراسان جنوبی با حضور سرمایه‌گذاران بخشی خصوصی به امضا رسید.

سه تفاهم‌نامه مربوط به شهرستان سرایان و یک تفاهم‌نامه درخصوص روستاهای استان با سرمایه‌گذاران بومی و بخش خصوصی مبادله شد.

تفاهم‌نامه طرح تولید پودر میکرونیزه بنتونیت در شهرستان سرایان با سرمایه‌گذاری ۱۳۲ میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال ۸۵ نفر با سرمایه‌گذار بخش خصوصی امضا شد.

عملیات اجرایی این طرح از ماه جاری آغاز می‌شود و مدت اجرای آن ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است.

طرح تولید پودر میکرونیزه و فرآوری بنتونیت با سرمایه‌گذاری ۱۹۰ میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال ۱۳۰ نفر از دیگر تفاهم‌نامه‌هایی است که در محل شهرستان سرایان از آبان‌ ماه جاری آغاز و به مدت ۱۸ ماه اجرا خواهد شد.

براساس تفاهم‌نامه دیگری که امروز در استانداری امضا شد، نیروگاه خورشیدی فتوولتاییک هفت مگاواتی در شهرستان سرایان با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی راه‌اندازی و زمینه اشتغال مستقیم پنج نفر فراهم می‌شود.

طرح توسعه بوم‌بازار در روستاهای استان خراسان جنوبی نیز با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان، اشتغال هزار و ۸۰۰ نفر و دوره اجرای ۱۸ ماهه از دیگر تفاهم‌نامه‌هایی بود که بین استانداری خراسان جنوبی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی امضا و مبادله شد.

ستاد توسعه خاوران با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن خراسان جنوبی، ۱۷ دی ۹۹ با حضور استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

ستاد توسعه خاوران از ابتدای امسال فعالیت جدی و اجرایی خود را آغاز کرد و صدور مجوز بی‌نام سرمایه‌گذاری اولین بار در کشور از دستاوردهای این ستاد بوده است.

پنج کمیته تخصصی شامل «کمیته شناسایی و جذب نخبگان، فعالان و افراد موثر در حوزه سرمایه‌گذاری»، «کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان»، «کمیته شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی»، «کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی» و »کمیته پایش و ارزیابی عملکرد» ذیل ستاد توسعه خاوران فعالیت می‌کنند و دبیرخانه این ستاد در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی مستقر است.

 

 

 

 

مجلس در دفاع از حق معلمان کوتاهی نخواهد کرد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: طرح طبقه‌بندی معلمان را امضا کرده‌ایم و مجلس در دفاع از حقوق این جامعه ارزشمند ذره‌ای کوتاهی نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، حجت الاسلام نصیرایی در جلسه بررسی مشکلات حوزه آموزش و پرورش شهرستان مجلس در دفاع از حق معلمان کوتاهی نخواهد کردفردوس گفت: طرح طبقه‌بندی معلمان را امضا کرده و مجلس در دفاع از حقوق این جامعه ارزشمند کوتاهی نخواهد کرد.
وی افزود: معتقدم هرچه در حوزه آموزش و پرورش سرمایه گذاری شود، هزینه نیست و یکی از ملزومات اساسی کشور برای تربیت نیروی انسانی نخبه است.
نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: احیاء واحد پسران و افزایش سهمیه و افزودن یک رشته در دانشگاه فرهنگیان؛ احداث یک مدرسه در محله جوادیه و اختصاص برخی مبالغ به حوزه آموزش و پرورش قسمتی از پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون در شهرستان بوده و البته این وضعیت هنوز مطلوب نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

با همکاری انجمن پسته ایران؛

برنامه‌ریزی برای کشت پسته در خراسان جنوبی آغاز شد

برنامه‌ریزی برای کشت پسته در خراسان جنوبی آغاز شد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: باید به کاشت پسته که در سال‌های اخیر به عنوان محصول جایگزین یا مکمل مورد توجه ویژه کشاورزان قرار گرفته است، به‌صورت علمی، تخصصی و برنامه‌ریزی شده، ورود کرد.

به گزارش ایرنا حمید ملانوری روز چهارشنبه در بیست و یکمین نشست ستاد توسعه خاوران که با حضور دبیرکل انجمن پسته ایران و برخی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در محل استانداری برگزار شد افزود: امروز در ستاد توسعه خاوران حرکت جدیدی را در صنعت پسته استان آغاز کردیم که باید رفت و آمدها با انجمن پسته ایران مستمر و نشست‌ها به‌صورت طبقه‌بندی در حوزه‌های مختلف ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: نگاه عالمانه، تخصصی و فنی به موضوع کاشت، داشت، برداشت، فرآوری، بازاریابی، اشتغال و رساندن محصول پسته به جایگاه واقعی آن به عنوان دومین کالای ارزآور کشور بعد از نفت در استان خراسان جنوبی مورد توجه جدی بوده و در دستور کار است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان باید محصول پسته را جدی بگیرد اظهار داشت: انجمن پسته ایران یک ذخیره، سرمایه یا گنجینه بسیار بزرگ در حوزه اطلاعات، علوم و تجربه‌ای است که برای صنعت پسته در استان به آن نیاز داریم و باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی گفت: از ابتدای راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران تاکنون درخصوص موضوعات متعدد از قبیل معادن، گردشگری و محصولات کشاورزی متمرکز شدیم و در زمینه محصول پسته که در سال‌های اخیر سطح زیر کشت آن در حال افزایش است به‌صورت علمی، تخصصی و برنامه‌ریزی شده، کار چندانی در استان انجام نشده است.

ملانوری با بیان اینکه کاشت و تولید پسته در کشور ۱۰۰ سال قدمت دارد افزود: در این مدت اقدامات، تجربیات و هزینه‌های زیادی انجام شده که باید از این تجربیات به‌ویژه استان‌های همجوار مانند کرمان استفاده کرد.

وی تاکید کرد: خراسان جنوبی باید از دانش و تجربیات انجمن پسته ایران که تاکنون میلیاردها تومان در این زمینه هزینه و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، استفاده کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: هرچند درآمدزایی محصول پسته اکنون از دو محصول زرشک و عناب بیشتر است اما نمی‌توان جلوی افزایش سطح زیر کشت پسته را گرفت از طرفی محصول زرشک و عناب را هم نمی‌توان از استان حذف یا جلوی گسترش سطح را گرفت.

وی افزود: خراسان جنوبی، اولین استانی است که سند سازگاری با کم‌آبی آن به تصویب رسید و این سند بر مدیریت منابع آبی و توسعه آبیاری‌های نوین تاکید دارد لذا با استفاده از این سند باید طوری عمل کنیم که با بهره‌گیری از کمترین منابع آبی، بیشترین محصول با بهره‌وری بالا تولید شود.

ملانوری بیان کرد: امروز از تولید ۲۲ هزار تن زرشک در استان خراسان جنوبی حدود هشت درصد و از ۶۷ هزار تن زعفران تولیدی نیز ۲۰ تا ۲۵ درصد فرآوری و بسته‌بندی و مابقی به‌صورت فله وارد بازار می‌شود.

سود کشاورز متناسب با هزینه‌ها نیست

وی گفت: انرژی و هزینه‌های زیادی در بخش کشاورزی و توسط کشاورز می‌شود اما سودی که باید عاید نمی‌شود، در استانی مانند خراسان جنوبی که امسال حدود ۶۰ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم اینکه کشاورز همچنان تولید دارد نشان از سختی کار کشاورز و دغدغه مدیران است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به هم مرز بودن خراسان جنوبی با کشور افغانستان یادآور شد: بزرگترین مرز مشترک ایران با افغانستان با ۳۳۱ کیلومتر در این استان است و چهار شهرستان مرزی استان با این کشور مراودات دارند.

وی با اشاره به تولید محصول پسته در کشور افغانستان افزود: امروز یکی از معبرهای بزرگ تجاری کشور با توجه به تحریم‌ها، کشور افغانستان و مرز ماهیرود خراسان جنوبی است که می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق از این ظرفیت در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

ملانوری گفت: در صنعت پسته کشور ۲۰۰ هزار خانوار با جمعیت بیش از پنج میلیون نفر فعال هستند که این محصول حدود ۲ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری و سهم زیادی در توسعه دارد.

وی اضافه کرد: همه موضوعات توسعه و اقتصادی استان باید به محور گردشگری متصل شود چون این استان ظرفیت‌های گردشگری بسیار بالایی از جمله در بخش کشاورزی دارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: از ظرفیت محصولات کشاورزی استان از جمله زرشک، زعفران و عناب می‌توان در زمان کاشت، داشت و برداشت این محصول در حوزه گردشگری استفاده کرد، اینکه محصول سریع برداشت شود هنر نیست بلکه باید در کنار آن ارزش افزوده دیگری در بخش گردشگری نیز ایجاد کرد.

وی افزود: سالانه ۲۲ میلیون شاخه گل نرگس در استان تولید می‌شود در حالی که از این ظرفیت در حوزه گردشگری و رونق این صنعت استفاده نمی‌شود.

ملانوری با بیان اینکه همه امور باید خوب و اصولی انجام شود تا به نتیجه مطلوب برسیم اظهار داشت: گاهی همه انرژی، پول، سرمایه و منابع را هزینه می‌کنیم اما آن طور که باید اثربخش نیست لذا در برابر هزینه‌های زیادی که در بخش‌های متعدد حوزه کشاورزی اعم از آب، خاک و محیط زیست می‌شود باید عایدی ما نیز مناسب و متناسب با هزینه‌ها باشد.

وی با اشاره به اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه خاوران منطبق بر اسناد بالادستی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در وهله نخست ظرفیت‌های استان در مناطق مختلف شناسایی و سپس با اولویت‌بندی ظرفیت‌ها، در قالب هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی به ارزش افزوده بالایی تبدیل شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خیلی از زیرساخت‌هایی که امروز مردم از دولت توقع دارند در صورت اقداماتی که ما انجام دهیم، توسط بخش خصوصی قابل انجام است.

وی عنوان کرد: اگر منابع استان در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌صورت مردم‌محور فعال شود و فعالیت‌ها را جدی بگیریم در آینده نزدیک می‌توان استان را از محرومیت خارج و به یکی از استان‌های توسعه‌یافته تبدیل کرد.

توسعه کشت پسته در برنامه است

دبیرکل انجمن پسته ایران هم در این نشست گفت: اکنون ۵۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در ۲۷ استان کشور داریم و توسعه کشت این محصول در برنامه قرار دارد.

حسین رضایی افزود: هر استانی که ظرفیت و موقعیت مناسبی داشته باشد محصول پسته به عنوان محصولر کم آب‌بر در برنامه توسعه قرار گرفته است.

وی گفت: محصول پسته به دلیل اشتغال و سایر جنبه‌های اقتصادی که دارد به عنوان بزرگترین صنعت ارزآور کشور در حوزه کشاورزی مطرح است.

دبیرکل انجمن پسته ایران با اشاره به فعالیت دو کمیته باغبانی و بازرگانی در این انجمن افزود: کمیته آب نیز تشکیل شده است و تصویب قوانین جدید که می‌تواند ضدتولید باشد برای ما مشکل ایجاد می‌کند.

وی گفت: یکی از مشکلات کنونی انجمن پسته، موضوع پیمان‌سپاری ارزی است که برای صادرات پسته خطرناک بوده و شاید کم کم بازارهای این محصول را از دست بدهیم.

رضایی با بیان اینکه آبروی پسته ایران باید در خارج از کشور حفظ شود افزود: مهمترین کار در این زمینه توسط انجمن پسته انجام می‌شود که حضور در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی، وبینارها، بحث‌های آموزشی داخل و خارج از کشور و ترویج صنعت پسته را در برنامه داریم.

وی گفت: سال ۹۷ کمترین محصول پسته را در کشور داشتیم در حالی که بیش از ۵ هزار تن محصول مربوط به خراسان جنوبی بود و نشان از ظرفیت این استان در تولید پسته دارد.

رییس کمیته باغبانی انجمن پسته ایران هم گفت: کشور آمریکا رتبه نخست جهان و ایران با ۴۰۰ هزار هکتار باغ بارور رتبه دوم پسته جهان را به خود اختصاص داده است.

محمدعلی انجام‌شعاع افزود: در حال حاضر مشکل عمده درخصوص پسته ایران مربوط به خرده مالکی است و تا این موضوع حل نشود نخواهیم توانست به رکورد اصلی برسیم.

وی گفت: با توجه به اینکه پسته در نقاط محدودی از دنیا قابل کشت است لذا این ظرفیت در کشور ما وجود دارد اما کشور ترکیه به عنوان رتبه سوم کشت در حال تبدیل کردن باغات دیم به آبی است و شاید این موضوع در آینده ایران را دچار مشکل کند.

رییس کمیته باغبانی انجمن پسته ایران با اشاره به پنج مزیت منحصر به‌فرد پسته ایران نسبت به سایر کشورها عنوان کرد: داشتن تنوع واریته، بالا بودن عیار پسته (۵۵ درصد مغز)، خاصیت رست شدن (برشته کردن)، انحصاری نبودن پسته در ایران از جمله این مزایا است.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم پسته بین هفت تا هشت دلار و مغز آن ۱۶ دلار است گفت: پسته محصولی بسیار گران است لذا کشاورز ایرانی اگر خوب عمل کند سود بسیار بالایی را کسب خواهد کرد.

وی با توجه به کمبود منابع آبی گفت: آبیاری قطره‌ای در سال‌های اخیر که با کمبود نزولات آسمانی مواجه شده‌ایم ما را نجات داده است و اگر تناسب بین سطح زیرکشت و آب رعایت شود خیلی موثر خواهد بود.

رتبه پنجم خراسان جنوبی در سطح زیر کشت پسته

معاون مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در حال حاضر سطح باغات استان ۸۸ هزار و ۷۰۳ هکتار با تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن محصول دیم و آبی است.

غلامرضا دره‌کی افزود: خراسان جنوبی از نظر سطح زیرکشت پسته در کشور رتبه پنجم و از لحاظ تولید رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است که بشرویه با هفت هزار و ۵۴۳ هکتار سطح و حدود پنج هزار تن رتبه نخست استان را دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح محصولات باغی استان مربوط به پسته است اظهار داشت: علیرغم اینکه سال‌هاست درگیر خشکسالی هستیم سالانه به سطح باغات پسته استان افزوده می‌شود.

معاون مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در دوره ۱۰ ساله سطح زیرکشت باغات پسته استان از ۱۲ هزار و ۵۲۶ هکتار اکنون به ۲۵ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در زمینه فرآوری پسته نیز در مجموع ۳۵ جواز تاسیس با ظرفیت ۲۵ هزار تن صادر شده که در حال ساخت و ساز است، همچنین اکنون ۲۶ ترمینال ضبط پسته در استان فعال است.

دره‌کی گفت: رقم احمدآقایی، فندقی و کله قوچی به ترتیب بیشترین رقم‌های تولیدی پسته در خراسان جنوبی است و با توجه به افزایش سالانه سطح زیرکشت پسته در استان نیاز به تسهیلات و نگاه ویژه به استان داریم.

 

 

 

 

 

 

سومین جشنواره کتاب خراسان جنوبی برگزار می شود

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۱۰۵ کتاب از ۸۰ نویسنده برای شرکت در سومین جشنواره کتاب استان ارسال شد.

محمود رمضانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه نویسندگان تا ۱۰ شهریور ماه مهلت ارسال کتاب‌های خود را داشته‌اند، گفت: حدود ۸۰ نویسنده استان در زمان مشخص شده ۱۰۵ کتاب خود را برای شرکت در سومین جشنواره کتاب استان ارسال کردند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای استان موضوع این جشنواره را آزاد اعلام کرد و افزود: شرکت کنندگان در جشنواره می‌توانستند آثار خود را برای داوری در بخش ویژه با موضوع‌های شعار سال، کرونا و استان ارسال کنند.

محمود رمضانی عنوان کرد: کتاب‌های شرکت کننده در این جشنواره برای داوری به خانه کتاب و ادبیات ایران در تهران ارسال شده که به زودی نتایج داوری مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: در مراسم اختتامیه که آبان یا آذر ماه برگزار می‌شود از ۶ صاحب آثار برتر ۳ نفر در بخش آزاد و ۳ نفر در بخش ویژه تقدیر خواهد شد.

به گفته وی اولین جشنواره کتاب استان سال ۹۰ در سربیشه، دومین در سال ۹۸ همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب استان و سومین جشنواره امسال برگزار می‌شود.

 

 

 

ثبت دو فوتی جدید در خراسان جنوبی/۲-۳

با ثبت ۲ مورد فوتی کرونایی در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های این بیماری به هزار و ۱۸۹ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۱۴ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۶۴ بیمار جدید و از ۶۱۷ آزمایش سریع کرونا ۱۲۳ بیمار جدید شناسایی شدند.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۸۹ مورد از بیرجند، ۷ مورد از سربیشه، ۲۴ مورد از فردوس، ۲۱مورد از نهبندان، ۵ مورد از درمیان، ۸ مورد از طبس، یک مورد از خوسف، ۲ مورد از زیرکوه، ۷ مورد از بشرویه، ۸ مورد از سرایان، ۲۵ مورد از قاین و ۱۱مورد از نهبندان بودند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۷۲بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۵نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی افزود: با ثبت ۲ مورد فوتی کرونایی در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های این بیماری به هزار و ۱۸۹ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۴۹۳ هزار و ۹۲۴ نفر واکسن نوبت اول و ۳۰۰ هزار و ۵۹۲ نفر واکسن نوبت دوم و ۳۳۵ نفر دز سوم واکسن را دریافت کردند.

 

 

 

اعزام کاروان تجهیزات ورزشی به خانه های ورزش روستایی

کاروان تجهیزات ورزشی برای تجهیز خانه های ورزش روستایی در خراسان جنوبی اعزام شد.

 به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش تجهیزات ورزشی ۱۵ خانه ورزش روستایی با شعار «ایران تندرست، ایران همدل، ایران قوی» به روستاهای استان ارسال شد.

این تجهیزات ورزشی شامل میز پینگ پنگ، فوتبال دستی، تخته دارت، شطرنج و میله والیبال است.

 

 

 

 

 

 

 

مسئول بسیج دانش آموزی خراسان جنوبی:

برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا است/ برگزاری ۱۵۰ برنامه در هفته بسیج دانش آموزی

سرهنگ امانتی گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم می‌گیرد که راهپیمایی ۱۳ آبان در چه شرایطی برگزار شود.

سرهنگ امانتی مسئول بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، در خصوص برنامه‌های پیش بینی شده برای هفته بسیج دانش آموزی گفت: برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان منوط به نظر ستاد ملی مقابله با کرونا است.

او افزود: ۱۵۰ برنامه برای هفته بسیج دانش آموزی پیش بینی شده است و برنامه‌های این هفته که از ۸ آبان همزمان با سالروز شهادت شهید محمدحسین فهمیده آغاز می‌شود و تا ۱۳ آبان ادامه دارد، با شعار نوجوان انقلابی، پیشگامان گام دوم انقلاب برگزار می‌شود.

سرهنگ امانتی اظهار کرد: شهید شاخص امسال برای هفته بسیج دانش آموزی، شهید محمدحسین رضایی است که در وصیتنامه خود گفته بود باید در تشییع جنازه من شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دهید.

مسئول بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی بیان کرد: برنامه‌های پیش بینی شده در قالب پویش‌ها و مسابقات برگزار می‌شود که یکی از مهمترین این برنامه ها، برگزاری پویش سند سیاهه جنایت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است و محتوای آن در بیش از ۲۰ هزار کانال دانش آموزی بارگذاری خواهد شد.

او ادامه داد: پویش نوجوان پلاس نیز دیگر پویشی است که در فضای مجازی و توسط دانش آموزان برگزار می‌شود و یکی دیگر از پویش‌ها نیز برنامه دنیای بدون آمریکا یا دنیای بدون سایه است که با انجام مصاحبه توسط دانش آموزان از عموم مردم برگزار می‌شود.

سرهنگ امانتی عنوان کرد: مسابقه مروارید صدف که به منظور ترویج حجاب بین دانش آموزان دختر برنامه ریزی شده است، با همت دانش آموزان دختر استان برگزار خواهد شد و راهکار‌های خود دانش آموزان در این مسابقه ارائه خواهد شد.

مسئول بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی تصریح کرد: زنگ استکبار ستیزی نیز در روز ۱۳ آبان همزمان با روز دانش آموز در مدارس استان نواخته خواهد شد.

۷۸ درصد  دانش آموزان استان بسیجی اند

سرهنگ امانتی مسئول بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی ۲۰ حوزه دانش آموزی در فعالیت‌های بسیج مشارکت دارند.

او افزود: ۷۸ درصد کل دانش آموزان خراسان جنوبی عضو تشکل بسیج دانش آموزی هستند.

سرهنگ امانتی بیان کرد: در ۷۰ درصد مدارس استان نیز پایگاه‌های مقاومت بسیج دانش آموزی فعال هستند و در سه پایهه فعالیت می‌کنند.

مسئول بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی عنوان کرد: پایگاه‌های امیدان در مدارس ابتدایی، پویندگان در مدارس متوسطه اول و پیشگامان در مدارس متوسطه دوم فعال هستند.

 

 

 

 

 

 

رشد ۴.۵ برابری سرمایه‌گذاری معدنی در خراسان‌جنوبی

معاون امور معاون سازمان صمت خراسان‌جنوبی گفت: میزان سرمایه‌گذاری در بخش معادن استان طی ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴.۵ برابر شده است.

رشد 4.5 برابری سرمایه‌گذاری معدنی در خراسان‌جنوبی

حجت ایمان‌طلب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: در شش ماهه امسال شاهد رشد سرمایه‌گذاری در حوزه معادن خراسان‌جنوبی بوده‌ایم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری حدود ۶۳ میلیارد تومانی در شش ماهه امسال در بخش معادن استان، تصریح کرد: با توجه به این آمار میزان سرمایه‌گذاری در این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴.۵ برابر شده است.

ایجاد اشتغال جدید برای ۱۱۱ نفر در بخش معادن

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت خراسان‌جنوبی از صدور ۱۴ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی جدید در استان در شش ماهه نخست سال جاری خبر داد و افزود: میزان اشتغال ایجاد شده در این معادن اشتغال برای ۱۱۱ نفر نفر بوده که با رشد ۱۵۰ درصدی همراه بوده است.

ایمان‌طلب اضافه کرد: میزان استخراج اسمی پروانه‌های صادر در سال ۱۴۰۰ استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۲۵ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: میزان ذخیره معادنی که برای آنها پروانه بهره‌برداری در شش ماهه سال جاری صادر شده بیش از ۴ میلیون تن بوده است.

طبس رکوردار صدور پروانه‌های معدنی

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه بیشترین پروانه‌های معدنی صادر شده طی این مدت مربوط به شهرستان‌های طبس و نهبندان بوده است، خاطرنشان کرد: بیشترین مواد معدنی که برای آنها پروانه بهره‌برداری در شش ماهه امسال در استان صادر شده طلا، بنتونیت، پرلیت، منیزیت و آهن بوده است.

 

 

 

 

درگذشت مادر شهید حسین مهری/۲

مادر شهید حسین مهری از شهدای روستای خانیک از توابع شهرستان بشرویه دعوت حق را لبیک گفت.

مرحومه بمانه سلطان نظری مادر شهید حسین مهری روز گذشته در سن ۸۳ سالگی بهدرگذشت مادر شهید حسین مهری علت کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت.

پیکر آن مرحومه پس از  تشییع در جوار گلزار مطهر شهدای روستای خانیک در قطعه صالحین به خاک سپرده شد.

شهید حسین مهری در تاریخ ۱۳۴۷/۱/۳۰ متولد شد و در سن ۱۸ سالگی در تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ در منطقه عملیاتی شلمچه در عملیات کربلای ۵ به درجه رفیع شهادت نایل آمد و در گلزار شهدای روستای خانیک به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

پایش سد رزه شهرستان درمیان

سد رزه بزرگترین سازه آبی خراسان جنوبی مورد پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان قرارگرفت.

سرپرست شبکه دامپزشکی درمیان گفت: سد مخزنی رزه بزرگترین سازه آبی پایدار استان، توسط کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست مورد رصد و و پایش قرار گرفت.

ذوالفقاری افزود: تعدادی از پرندگان مهاجر، سد رزه شهرستان را برای استراحت انتخاب می کنند و برخی تا پایان فصل سرما در این منطقه به حیات خود ادامه می دهند.

وی گفت: اهمیت این پایش ها بدلیل پایداری سالانه این مخزن آبی است که تعدادی از این پرندگان بصورت بومی باقی مانده و با پرواز بر روی مزارع، روستاها و واحدهای پرورش طیور مجاور احتمال رخداد بیماری را به همراه دارد و همچنین شکار و نگهداری این پرندگان می تواند تهدید بالقوه سلامت افرادی باشد که به این امر اقدام می کنند.

ذوالفقاری گفت: این سد با هدف کنترل و مهار سیلاب‌های فصلی، نقش موثری در توسعه کشاورزی و اقتصاد منطقه درمیان دارد و بررسی آن از حیث بیماری در جمعیت پرندگان و آبزیان برای بهره برداران آن حائز اهمیت است که به همین منظور نمونه هایی از آب این سد برداشت و برای بررسی های تکمیلی به آزمایشگاه ارسال شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان درمیان تاکید کرد: خوشبختانه در پایش و کنترل های صورت گرفته تاکنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری مسابقات دارت در بخش درح/۷

برگزاری مسابقات دارت ویژه رابطین ورزش روستایی بخش درح

مسابقات دارت و  مراسم تجلیل از رابطین ورزش روستایی بخش درح با حضور اکبری نیا رییس اداره شهرستان سربیشه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبیی، این رقابت ها در محل سالن اجتماعات جهاد کشاورزی شهر درح با حضور رییس اداره شهرستان و شرکت ده نفر از رابطین برگزار گردید و در پایان از نفرات برتر تجلیل شد.

 

 

 

همایش دوچرخه سواری در سربیشه برگزار شد/۷

همایش دوچرخه سواری ویژه آقایان به همت هیأت دوچرخه سواری شهرستان و با مشارکت هیأت ورزش های همگانی و اداره ورزش و جوانان شهرستان در مسیر میدان ۱۳ آبان تا گلزار شهدای سربیشه برگزار شد.

به گزارش امروز، روز سه شنبه مورخ ۴ آبان ۱۴۰۰ به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش همایش بزرگ دوچرخه سواری ویژه آقایان در شهرستان سربیشه برگزار گردید. در این همایش که به همت هیأت دوچرخه سواری شهرستان و با مشارکت هیأت ورزش های همگانی و اداره ورزش و جوانان شهرستان شکل گرفت، جوانان ورزشکار مسیر میدان ۱۳ آبان تا گلزار شهدای سربیشه را رکاب زدند. در پایان مسیر نیز ضمن تجدید میثاق دوچرخه سواران با شهدای گرانقدر، مراسم قرعه کشی با حضور محمدی فرماندار سربیشه، اکبری نیا رییس اداره شهرستان، حجه الاسلام و المسلمین رحیمی رییس هیأت دوچرخه سواری و عابدینی رییس هیأت ورزش های همگانی شهرستان برگزار شد.

 

 

 

 

 

صعود کوهنوردان سرایان به ارتفاعات زابر /۷

برگزاری همایش کوهپیمایی خانوادگی و صعود کوهنوردان شهرستان به ارتفاعات زابر سرایان

همایش کوهپیمایی خانوادگی و صعود کوهنوردان شهرستان سرایان به ارتفاعات زابر سرایان به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش با شعار« ایران تندرست، ایران همدل، ایران قوی» برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، این همایش با شرکت ۳۰ کوهنورد و پس از ۳ ساعت ونیم پیمایش و با حضور آمیان رئیس هیات کوهنوردی شهرستان، ارشادی رئیس اداره محیط زیست شهرستان، دکتر شمسی و دیگر اعضای هیات کوهنوردی برگزار شد.

برگزاری مسابقات پینگ پنگ در قاین/۷

به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش مسابقات پینگ پنگ رده آزاد در شهر قائن برگزار شد.

این رقابت ها با شرکت ۴۰ پینگ پنگ باز در سالن فتح المبین صورت گرفت و در پایان علی بذرافشان، علی عاملی و محمد فلاحی به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند.
گفتنی است در جریان این رقابت ها از سینا بقراطی و خانم ها یاقوتی مقام آوران مسابقات استانی نیز تجلیل به عمل آمد.

برگزاری مسابقه دارت در دانشگاه بیرجند/۷

مسابقات دارت ویژه کارکنان دانشگاه همزمان با گرامیداشت هفته تربیت بدنی برگزار شد.
برگزاری مسابقه دارت ویژه کارکنان

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این مسابقات با حضور  ۸۸ نفر از کارکنان برگزار شد و در بخش خواهران این مسابقات در پردیس شوکت آباد که با حضور ۱۸ شرکت کننده  برگزار شد به ترتیب مریم یعقوب زاده، آسیه محتشمی و کوثر خسروی مقام‌های اول تا سوم را به‌دست آوردند.
در پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست  نیز ۱۴ شرکت کننده حضور داشتند که مقام اول این مسابقات را راضیه عزیزی به‌دست آورد و  طاهره عاملی و زهرا پارسا به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را از آن خود کردند.
در بخش برادران پردیس شوکت آباد،  ذبیح ا….مسعودی، رامین رحمان‌پور و  حسن خراشادی‌زاده از بین ۲۸ شرکت کننده به ترتیبت مقام‌های اول تا سوم را به‌دست آوردند.
همچنین در بخش آقایان پردیس کشاورزی که با حضور  ۲۸ شرکت کننده برگزار شد، سیدابوالفضل ناصری، دکتر حسین حمامی و دکتر علی شهیدی مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

 

 

 

دستگیری سارقان به عنف کمتر از ۲ ساعت در فردوس/۴

۳ سارق سابقه دار که از کامیونی در شهرستان فردوس سرقت کرده بودند کمتر از ۲ ساعت از وقوع سرقت دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: با اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰مبنی بر سرقت به عنف از یک راننده کامیون در حاشیه شهر فردوس، دستگیری سارق یا سارقان به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی و کلانتری ۱۱ این شهرستان قرار گرفت.

سرهنگ فولادی افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و سرنخ های موجود به ۳ متهم سابقه دار دارای سوابق متعدد کیفری در رابطه با این سرقت مشکوک شدند که با هماهنگی مقام قضائی هر ۳ سارق کمتر از ۲ ساعت از وقوع سرقت به همراه یک خودرو شناسایی و دستگیر شدند و خودرو نیز توقیف شد.

فرمانده انتظامی فردوس با بیان اینکه متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی شدند، گفت: پلیس با قاطعیت تمام با برهم زنندگان نظم و امنیت برخورد خواهد کرد.

 

 

 

 

صدور ۳ پروانه فعالیت موسسه فرهنگی در مهر ماه /۲

    
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از صدور ۳ پروانه فعالیت موسسه فرهنگی تک منظوره در مهر ماه ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: پروانه فعالیت برای دو موسسه در شهرستان طبس و یک موسسه در شهرستان فردوس صادر شده است.

به گفته وی موسسه نوآوران هنر مدیریت زندگی در طبس، در حوزه برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت سبک زندگی و موسسه گوهر آگاهی وجود نیز در همین شهرستان، در حوزه انجام فعالیت هایی برای گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، فعالیت خواهند کرد.

رمضانی خاطرنشان کرد: موسسه حکیم رایان تون در فردوس نیز با حوزه فعالیت طراحی و برگزاری دوره های آموزشی مهارتی آزاد و مهارتی کار و دانش به زودی راه اندازی خواهد شد.

 

روند کند انتقال صنوف آلاینده در «بیرجند»/ همکاری دولت گره‌گشای این مشکل

طرح انتقال صنوف آلاینده بیرجند از چندین سال پیش آغاز شده ولی هنوز هم مشکلات عدیده‌ای بر سر راه آن قرار دارد که رفع آن‌ها همکاری دولت برای تأمین اعتبار را می‌طلبد.

روند کند انتقال صنوف آلاینده در «بیرجند»/ همکاری دولت گره‌گشای این مشکل

خبرگزاری فارس – خراسان‌جنوبی؛ صنوف آلاینده، نام اصنافی بوده که به هر شکلی آلودگی در جامعه ایجاد کرده و مخل آسایش و آرامش افراد هستند.

طرح انتقال صنوف آلاینده بیرجند چندین سال است که مصوب و مکان آن مشخص شد اما هنوز هم خبری از انتقال کامل این صنوف به خارج از شهر و محل زندگی مردم نیست.

شاید تاکنون اخبار و گزارشات فراوانی از کم و کیف موضوع منتشر و پخش شده اما انگار باز هم باید نوشته شود گزارشاتی که مسئولان مربوطه را به فکر وادارد تا به حال این موضوع فکری برداشته تا نتیجه‌ای حاصل شود.

طرح انتقال صنوف آلاینده بیرجند مربوط به سال ۸۷ بوده که متأسفانه هنوز کامل نشده و جدول‌کشی، آسفالت معابر، برق رسانی و غیره در آن باقی مانده است.

ساخت و ساز قطعات واگذار شده در این منطقه رونق چندانی ندارد که به گفته صاحبان این زمین‌ها گرانی مصالح ساختمانی، کامل نشدن زیرساخت‌های لازم برای استقرار، معین نبودن تکلیف چگونه اخذ قیمت واقعی قطعات و اخذ پول زیاد برای آماده‌سازی منطقه از مهم‌ترین این مشکلات است.

دولت کمک کننده صنوف باشد

«غلامرضا حاجی‌آبادی» شاغل در صنف جوشکاران در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: فعالیت صنوف آلاینده در داخل شهر نه تنها برای ساکنان آن منطقه بلکه برای خود صنوف ایجاد مشکل می‌کند و طرح انتقال صنوف طرحی مناسب برای رفع این مشکلات است.

وی با بیان اینکه علی‌رغم تمام مشکلات توانستم بعد از یک سال ساختمان قطعه‌ام را سر و پا نمایم اما در حال حاضر برای انتقال مغازه‌ام به اینجا با مشکلات فراوانی مواجه شدم، تصریح کرد: هنوز آسفالت معابر کامل نشده و برای این امر حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه از اعضای صنوف خواسته شده است.

حاجی‌آبادی ادامه داد: برای راه‌اندازی صنف جوشکاری برق یکی از الزامات اساسی بوده که متأسفانه هنوز برق نداریم هر چند نفر از اعضای صنفمان به سختی توانسته‌اند برق خود را به طرق مختلف تأمین و کار خود را آغاز کنند.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید در اینگونه طرح‌ها همراه و کمک کننده صنوف باشد و در این شرایط که کسب و کارها رونق نداشته و درآمدی نیست آن‌ها را تنها نگذارد.

جوانب کار قبل از اجرای طرح در نظر گرفته شود

«جعفر یعقوبی» یکی دیگر از اعضای صنوف آلاینده در ادامه در این رابطه اظهار داشت: هر چند طرح انتقال صنوف آلاینده طرحی مناسب بوده اما به نظر می‌رسد دولت باید قبل از اینکه بخواهد طرحی را اجرا کند تمام جوانب کار را در نظر گرفته تا یک طرح مانند این طرح اینقدر زمان بر نشود.

وی ادامه داد: زمان‌بر شدن این طرح هزینه‌های زیادی را بر صاحبان صنوف متحمل نموده به طوری که هر روز مصالح و خدمات گران‌تر شده است.

یعقوبی با اشاره به اینکه برای هزینه‌های شهرداری و نقشه‌کشی قطعه واگذار شده خود تاکنون حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه نموده‌ام، افزود: در حال حاضر نیز برای هزینه آسفالت و دیگر زیرساخت‌های هزینه‌های هنگفتی از صاحبان قطعات تقاضا شده است.

وی یادآور شد: هر چند اعضای صنوف آلاینده گلایه‌های خود را برای اینکه توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند به گوش مسؤلان مربوطه رسانده‌اند اما تنها کاری که صورت گرفته پرداخت تسهیلاتی بوده که به نظر می‌رسد با توجه به اقساط فراوان آن برای صنوف کارساز نیست.

یعقوبی از دولت خواست تا حامی صنوف به عنوان گردانندگان چرخ اقتصاد باشد، گفت: مشکلات زیادی پیش روی اعضای صنوف آلاینده بوده که از یک طرف اعتراضات مردم برای پر سر و صدا بودن کارشان و از طرف دیگر مشکلاتی که در بحث انتقال صنفشان با آن مواجه هستند.

موافقت شهرداری و شورای شهر برای رفع مشکل صنوف آلاینده

«محمدحسین دلیر» مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در حال حاضر تنها دو یا سه نفر در محلی که برای انتقال صنوف آلاینده بیرجند مشخص شده مستقر شده و ۸۰۰ نفر از صاحبان این صنوف در حال ساخت و ساز هستند.

وی با بیان اینکه برخی از قطعات در این مجموعه در قراردادی که تنظیم شده بود ارزش افزوده ناشی از سرمایه‌گذاری متقاضی ذکر نشده بود و این موضوع مورد اعتراض اعضا بوده که مورد پیگیری قرار گرفت، افزود: خوشبختانه سرپرست شهرداری بیرجند و اعضای شورای شهر موافقت کردند تا مشکلات ۳۴۰ قطعه دارای این مشکل رفع شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند با اشاره به اینکه واگذاری قطعات در مجموعه صنوف آلاینده از سال ۹۷ و ۹۸ آغاز شده، گفت: از مجموع ۷۸ هکتار از اراضی صنوف آلاینده بیرجند ۴۲ هکتار در یک مرحله و سه هکتار در مرحله دیگر واگذار شده و در حال حاضر واگذاری چند قطعه باقی مانده که بایستی از سوی شهرداری و مسکن و شهرسازی پیگیری شود.

نیاز به ۳۸ میلیارد تومان اعتبار برای اتصال برق فشار ضعیف

دلیر یکی دیگر از مشکلات منطقه صنوف آلاینده بیرجند را اتصال به برق فشار ضعیف کارگاه‌ها دانست و یادآور شد: در این خصوص ۳۸ میلیارد تومان اعتبار لازم بوده که این میزان از بودجه شهرستانی خارج بوده و باید از طریق اعتبارات استانی و کشوری تأمین شود.

وی در رابطه با آسفالت معابر منطقه صنوف آلاینده بیرجند، گفت: تأمین اعتبار برای آماده‌سازی این معابر از توان اصناف عضو این صنوف خارج بوده بنابراین درخواست قیر رایگان به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ تن برای آسفالت معابر کرده‌ایم که متأسفانه شهرداری این موضوع را مربوط به راه و شهرسازی و راه و شهرسازی این منطقه را در محدوده شهر و جزو وظایف شهرداری می‌داند.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند از پرداخت تسهیلات به اعضای صنوف آلاینده در راستای پرداخت هزینه‌های آماده‌سازی و ساخت قطعات خبر داد و افزود: این تسهیلات از طریق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت می‌شود که شرایط خاص خود را دارد.

پرداخت تسهیلات برای آماده‌سازی و ساخت

دلیر ادامه داد: همچنین وام قرض الحسنه‌ای با ارائه معرفی‌نامه از سوی این شرکت برای اعضا در راستای پرداخت آماده‌سازی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه عملیات آبرسانی به محدوده صنوف آلاینده بیرجند صورت گرفته و در این خصوص مشکلی وجود ندارد، یادآور شد: جدول‌کشی معابر مقداری جزئی باقی مانده که تا دو ماه آینده انجام و آسفالت معابر اصلی نیز تا پایان سال صورت می‌گیرد.

رفع مشکل صنوف آینده از سوی شهرداری بیرجند

«آذر اکرم‌زاده» مسئول واحد مدیریت املاک شهرداری بیرجند نیز در ادامه این گزارش در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در راستای رفع مشکل برخی از قعطات صنوف آلاینده که مربوط به شهرداری بوده نامه‌نگاری به شرکت صنوف آلاینده برای معرفی اعضایی که این مشکل را داشته‌اند صورت گرفته ولی هنوز کسی معرفی نشده است.

وی ادامه داد: بندی که در مفاد این قرارداد آمده تغییر کرده و دوباره در این خصوص در حال نامه‌نگاری با شرکت صنوف آلاینده هستیم تا مشکل این قطعات که تعدادشان ۳۷۳ قطعه بوده رفع شود.

آسفالت معابر محدوده صنوف آلاینده منفعتی برای شهرداری ندارد

مسئول واحد مدیریت املاک شهرداری بیرجند در رابطه با همکاری شهرداری برای آسفالت معابر محدوده صنوف آلاینده بیرجند، گفت: با توجه به این که در این منطقه قطعات توسط راه و شهرسازی واگذار شده و شهرداری بیرجند منفعتی ندارد بنابراین آسفالت معابر این محدوده باید توسط اداره راه و شهرسازی انجام گیرد.

با توجه به مطالب ذکر شده باید اذعان داشت که پرونده انتقال صنوف آلاینده بیرجند بدون همکاری و کمک دولت و تأمین اعتبار برای این موضوع بسته نخواهد شد همچنان صنوف آلاینده سردرگم خواهند ماند.

 

 

 

چهار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی به امضا رسید/۳

چهار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی به امضا رسید

چهار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در زمینه معدن، انرژی خورشیدی و توسعه روستایی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۵۲۲ میلیارد تومان در خراسان جنوبی امضا و مبادله شد.

به گزارش ایرنا این تفاهم‌نامه‌ها روز چهارشنبه در بیست و یکمین نشست ستاد توسعه خاوران به ریاست استاندار خراسان جنوبی با حضور سرمایه‌گذاران بخشی خصوصی به امضا رسید.

سه تفاهم‌نامه مربوط به شهرستان سرایان و یک تفاهم‌نامه درخصوص روستاهای استان با سرمایه‌گذاران بومی و بخش خصوصی مبادله شد.

تفاهم‌نامه طرح تولید پودر میکرونیزه بنتونیت در شهرستان سرایان با سرمایه‌گذاری ۱۳۲ میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال ۸۵ نفر با سرمایه‌گذار بخش خصوصی امضا شد.

عملیات اجرایی این طرح از ماه جاری آغاز می‌شود و مدت اجرای آن ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است.

طرح تولید پودر میکرونیزه و فرآوری بنتونیت با سرمایه‌گذاری ۱۹۰ میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال ۱۳۰ نفر از دیگر تفاهم‌نامه‌هایی است که در محل شهرستان سرایان از آبان‌ ماه جاری آغاز و به مدت ۱۸ ماه اجرا خواهد شد.

براساس تفاهم‌نامه دیگری که امروز در استانداری امضا شد، نیروگاه خورشیدی فتوولتاییک هفت مگاواتی در شهرستان سرایان با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی راه‌اندازی و زمینه اشتغال مستقیم پنج نفر فراهم می‌شود.

طرح توسعه بوم‌بازار در روستاهای استان خراسان جنوبی نیز با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان، اشتغال هزار و ۸۰۰ نفر و دوره اجرای ۱۸ ماهه از دیگر تفاهم‌نامه‌هایی بود که بین استانداری خراسان جنوبی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی امضا و مبادله شد.

ستاد توسعه خاوران با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن خراسان جنوبی، ۱۷ دی ۹۹ با حضور استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

ستاد توسعه خاوران از ابتدای امسال فعالیت جدی و اجرایی خود را آغاز کرد و صدور مجوز بی‌نام سرمایه‌گذاری اولین بار در کشور از دستاوردهای این ستاد بوده است.

پنج کمیته تخصصی شامل «کمیته شناسایی و جذب نخبگان، فعالان و افراد موثر در حوزه سرمایه‌گذاری»، «کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان»، «کمیته شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی»، «کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی» و »کمیته پایش و ارزیابی عملکرد» ذیل ستاد توسعه خاوران فعالیت می‌کنند و دبیرخانه این ستاد در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی مستقر است.

 

 

 

 

 

 

 

تکرار بلاتکلیفی‌ها در دومین ماه تحصیلی/آموزش مجازی فاتح میدان نشد

تکرار بلاتکلیفی‌ها در دومین ماه تحصیلی/آموزش مجازی فاتح میدان نشد

با گذشت دو ماه از شروع سال تحصیلی هنوز دانش‌آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی نمی‌دانند که در ماه‌های آتی شیوه آموزش آنان به چه صورت خواهد بود و این نکته به معنای استمرار بلاتکلیفی است.

به گزارش مهر اگر بگوییم از ابتدای شیوع کرونا وضعیت آموزش به نوعی نابسامان شد اغراق نکرده‌ایم، بخش نامه‌های متعدد، سردرگمی والدین، کیفیت نامناسب آموزش در فضای مجازی و …بسیاری از مؤلفه‌های دیگر موجب شد که هم والدین و دانش آموزان و هم معلمان گلایه‌های به حقی داشته باشند.

کش و قوس‌های بازگشایی حضوری مدارس نیز مزید بر علت شده است. روزی می‌گوید از ابتدای آبان ماه مدارس زیر ۳۰۰ نفر و از ۱۵ آبان ماه مدارس بالای ۳۰۰ نفر فعالیت خود را به صورت حضوری خواهند داشت و زمانی نیز موضوع به ستاد کرونا محول می‌شود.

والدین و دانش‌آموزان نمی‌دانند بالاخره تکلیف‌شان چیست و باید چه اقدامی انجام دهند. در خراسان‌جنوبی نیز استاندار دستور داده است که در مناطق شهری هیچ مدرسه‌ای نباید به صورت حضوری بازگشایی شود.

آخرین تصمیم وزارتخانه

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که «مدارس متوسطه اول از اول آذر و مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان بازگشایی می‌شوند که هیچ منافاتی با الگوی ما ندارد و همچنین آموزش ابتدایی‌ها فعلاً مسکوت است، نه کسی رد کرده و نه تأیید کرده‌اند و تابع سیاست‌های ستاد ملی کرونا هستیم».

این در حالی است که براساس بخشنامه قبلی که مدارس زیر ۳۰۰ نفر جمعیت می‌توانستند از ابتدای آبان فعالیت حضوری داشته باشند برخی مدارس در نقاط مختلف باز شده است ولی در خراسان‌جنوبی تأکید ستاد کرونا بر عدم بازگشایی حضوری مدارس به جز مناطق روستایی و عشایری بوده است.

والدین نیز از یک طرف نگران وضعیت سلامت فرزندان خود و از جنبه دیگر نگران وضعیت آموزشی نامناسب و بی کیفیت در فضای مجازی هستند که علی رغم قول و وعده‌ها ارتقا نیافته است.

مرضیه خدابخشی، مادر یک دانش‌آموز پایه هشتم در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: کرونا مقوله‌ای نیست که امسال تازه با آن رو به رو شده باشیم، بلکه از بهمن ۹۸ با این پدیده رو به رو بوده‌ایم ولی با این وجود به نظر من مسئولان نتوانستند مدیریت درستی برای وضعیت آموزش در سال تحصیلی ۱۴۰۰ داشته باشند.

گلایه از حرف‌های متناقض

وی با بیان اینکه مدیران آموزش و پرورش یک حرف را می‌گویند و ستاد ملی کرونا نیز یک سخن دیگر را، بیان‌کرد: از ابتدا می‌گفتند در آبان ماه به تدریج شرایط برای آموزش حضوری در مدارس فراهم می‌شود (مدارس زیر ۳۰۰ نفر در ابتدای آبان ماه، و مدارس بیش از ۳۰۰ نفر از ۱۵ آبان) ولی در خراسان‌جنوبی به شدت بر ممنوعیت آموزش حضوری در مناطق شهری تا تصمیم ستاد کرونا تأکید شد.

خدابخشی گفت: خود من در رسانه‌ها گزارشی دیدم که در آبان ماه در سطح کشور برخی از مدارس زیر ۳۰۰ نفر جمعیت بازگشایی شده بود ولی در خراسان‌جنوبی در مناطق شهری، ممنوعیت بازگشایی وجود داشت که این تناقض‌ها مردم را سردرگم می‌کند.

وی اظهار کرد: البته باز هم در رسانه‌ها شنیدیم که روز گذشته سرپرست وزارت آموزش و پرورش از تغییر زمان بازگشایی در یک هماهنگی با ستاد کرونا سخن گفته و بیان‌کرده که مدارس متوسطه اول از اول آذر و مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان بازگشایی می‌شوند.

این شهروند خراسان‌جنوبی گفت: کاش قبل از مهرماه برای این موضوعات تصمیم قطعی گرفته می‌شد تا مردم سردرگم نشوند.

مشکلات آموزش مجازی همه را کلافه کرده است

رضا فاطمی نسب از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هر چند همه والدین نگران سلامتی فرزندان خود از حیث شیوع کرونا هستند، بیان‌کرد: اما تدریس در فضای مجازی هم مسائل و مشکلات خاص خود را برای والدین، دانش‌آموزان و هم معلمان دارد.

وی گفت: هر تصمیمی که برای ادامه روند آموزش چه حضوری و چه مجازی گرفته شود بالاخره موافقان و مخالفانی خواهد داشت چرا که هر کس از جنبه‌ای به موضوع نگاه می‌کند.

این شهروند خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اما سخن من این است که چرا از شهریور ماه که به شروع سال تحصیلی نزدیک می‌شدیم تا همین امروز حرف قطعی درباره شیوه آموزش در سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس زده نشد.

تغییر تصمیمات در طول دو ماه

فاطمی نسب ادامه داد: به عنوان مثال از ابتدا می‌گفتند برای آشنایی با محیط مدرسه دانش‌آموزان سال اول دبستان، یکی- دو روز در هفته به صورت حضوری آموزش خواهند داشت اما یک مدرسه مراعات می‌کرد و یک مدرسه نه و در نهایت نیز در خراسان‌جنوبی گفته شد که هیچ مدرسه‌ای در مناطق شهری حق بازگشایی ندارد.

وی گفت: همه ما نگران سلامت فرزندان مان هستیم ولی براستی کودکی که سال اول مدرسه است و هیچ تصوری از مدرسه و معلم ندارد و نمی‌داند پشت سیستم کیست چگونه می‌تواند آموزش مجازی را فرا گیرد.

فاطمی‌نسب گفت: بالاخره اگر تصمیم بر بازگشایی حضوری بود باید به صورت قطعی در مهرماه شیوه بازگشایی توضیح داده می‌شد و اگر هم قرار بر ادامه روند آموزش در فضای مجازی در طول سال تحصیلی و یا برای مدتی می‌بود، باید زیرساخت‌های آن بعد از گذشت یک سال و نیم از شیوع کرونا ارتقا می‌یافت.

تابع نظر ستاد کرونا هستیم

محمد علی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ما تابع نظر ستاد ملی کرونا هستیم، اظهار کرد: اگر در برخی از استان‌ها از اول آبان ماه تعدادی از مدارس بازگشایی شده است بر اساس بخش‌نامه قبلی صورت گرفته ولی در خراسان‌جنوبی بر اساس تأکید استاندار منتظر ابلاغ و نظر ستاد ملی کرونا بودیم.

وی با اشاره به اینکه ستاد ملی کرونا ابلاغی برای بازگشایی مدارس از اول آبان ماه نداشته است، بیان‌کرد: به نظر می‌رسد که از نیمه آبان ماه بر اساس دستورالعمل به صورت تدریجی به سمت بازگشایی برویم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: البته هر زمان مدارس در هر مقطعی بازگشایی شوند، بی شک به گونه‌ای نخواهد بود که همه دانش‌آموزان با هم در کلاس حاضر شوند بلکه شرایط به گونه‌ای پیش خواهد رفت که در کلاس‌های درس پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله‌اجتماعی رعایت شود.

واقعی یادآور شد: نکته مهم و اساسی دیگر که بارها نیز بر آن تأکید کرده‌ایم این است که همه مدارس باید شیوه آموزشی خود چه حضوری و چه ترکیبی و … را به تأیید آموزش و پرورش منطقه برسانند.

تکلیف دانش آموزان ابتدایی مسکوت ماند

در هر حال آنچه مسلم است حتی بر اساس آخرین نظر سرپرست وزارت خانه باز هم برای دانش آموزان مقطع ابتدایی موضوع مسکوت مانده است و معلوم نیست این دسته از دانش آموزان چه تکلیفی خواهند داشت و انگار باز هم باید منتظر ماند.

هر چند تصمیم‌گیری برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه به واسطه واکسیناسیون عمومی در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال آسان‌تر باشد ولی نباید فراموش کنیم که به ویژه در سال‌های نخست مقطع ابتدایی تنها موضوع آموزش مطرح نیست بلکه کودک باید محیط مدرسه، معلم، همکلاسی، روابط اجتماعی و مقوله دوستی آشنایی پیدا کند.

امید است که در مورد این دسته از دانش‌آموزان نیز ستاد کرونا زودتر تصمیم بگیرد.

پاتوق معتادان در شهرستان نهبندان پلمب شد/۴

پاتوق معتادان در شهرستان نهبندان پلمب شد

 فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان گفت: ۲ واحد مسکونی که در این شهرستان به پاتوق مصرف‌کنندگان مواد مخدر تبدیل شده بود به دستور مقام قضایی پلمب شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ احسان رحیمی اظهار داشت: ماموران کلانتری ۱۱ شهرستان نهبندان در راستای افزایش احساس امنیت و آرامش در محلات جرم‌خیز و طرح ارتقای امنیت اجتماعی در چند مرحله به مالکان ۲ واحد مسکونی که منزل خود را به پاتوق معتادان و برهم زنندگان امنیت و آرامش ساکنان محل مبدل کرده بودند، تذکر دادند و افرادی را نیز در این مکان در ماموریت‌های قبلی دستگیر کردند.

وی افزود: علیرغم تذکرات متعدد پلیس، حضور معتادان در این واحدها همچنان ادامه داشت که به دلیل بی‌توجهی مالکان  به هشدارهای پلیس از یک سو و ادامه نارضایتی‌های مردم و اهالی محل از سوی دیگر منجر به اقدام عملیاتی نیروی انتظامی شد.

فرمانده انتظامی نهبندان گفت: با هماهنگی مرجع قضایی این ۲ پاتوق مواد مخدر پلمب شد و ۶ متهم دستگیر شدند که متهمان با تشکیل پرونده به مقام قضایی معرفی شدند.

 

 

کشف ۳۲۱ کیلوگرم تریاک در بازرسی از کامیون/۴  

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی هم گفت: ماموران پلیس در فرماندهی انتظامی شهرستان نهبندان در بازرسی از یک کامیون ۳۲۱ کیلوگرم تریاک را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سردار ناصر فرشید افزود: ماموران ایستگاه بازرسی “شهید حسینی سهل‌آباد” نهبندان در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و هنگام کنترل و بازرسی خودروهای عبوری به یک کامیون باری حامل کوره مخزن شوفاژ مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: با تلاش چند ساعته ماموران پلیس در بازرسی از جاساز پیچیده مواد مخدر در بدنه کوره مخزن شوفاز حمل شده توسط کامیون، ۳۲۱ کیلوگرم تریاک در قالب ۵۷ بسته کشف و راننده خودرو در این رابطه دستگیر شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در ادامه عملیات سه نفر از رابطان و قاچاقچیان مواد مخدر در رابطه با محموله مواد مخدر کشف شده دستگیر شدند که متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده به مقام قضایی معرفی و روانه زندان شدند.

 

 

 

 

 

بایسته‌هایی برای جلوگیری از آسیب‌های جدایی؛

چرا زنان بیش از مردان تقاضای طلاق دارند؟

چرا زنان بیش از مردان تقاضای طلاق دارند؟

ایسنا/خراسان جنوبی کارشناس مسئول مددکاری و خدمات مشاوره‌ای دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: امروزه زنان نسبت به گذشته به حقوق خود آگاهی بیشتری پیدا کرده‌اند، اما با توجه به دلایل زنان برای طلاق ضروری است در خصوص شروط ضمن عقد آگاهی‌های لازم به آنان داده شود.

زهرا ابراهیم آبادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از آنجایی که طبق قانون حق طلاق با مرد است و درصورتی که وی تصمیم به طلاق داشته باشد، باید حقوق مالی زوجه را پرداخت کند، شاید این موضوع یکی از دلایلی باشد که سبب شده مردان کمتر به سمت و سوی طلاق بروند.

وی ادامه داد: البته زن با داشتن شرایطی که در قانون آمده و با اثبات عسر و حرج می‌تواند تقاضای طلاق کند، اما  با توجه به اینکه اغلب زنان این شرایط را ندارند، تصمیم به طلاق توافقی می‌گیرند؛ لذا معمولا اگر مرد تمایلی به طلاق نداشته باشد و زن هم دلایل و مدارک لازم جهت اثبات عسر و حرج را در اختیار نداشته باشد زن اغلب با بذل حقوق مالی خود با همسرش به توافق طلاق می‌رسد.

زنان پس از طلاق با چه آسیب‌هایی مواجه‌اند؟

ابراهیم آبادی ادامه داد: زنان پس از طلاق در معرض انواع فشارهای روحی و روانی قرار می‌گیرند؛ واکنش‌های منفی دیگران، نداشتن امنیت، کم شدن روابط اجتماعی، پشیمانی و افسردگی، طرد شدن از سوی دیگران و غیره از تبعات تلخ طلاق است؛ البته یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب پذیری زنان عدم استقلال مالی آنان است.

وی افزود: زنان برای تامین نیازهای مالی خود اغلب ناگزیر به انجام کارهایی می‌شوند که علاقه‌ای به انجام آن ندارند؛ بسیاری از زنان به این دلیل در معرض سوء استفاده دیگران قرار می‌گیرند و برخی از زنان نیز به دلیل فشارهای مالی مجبور به ازدواج می‌شوند و چون این ازدواج‌ها معمولا برمبنای شناخت و علاقه صورت نمی‌گیرد اغلب دوباره به طلاق منجر می‌شود و یا به دلیل عدم رضایتمندی زنان از زندگی، وضعیت روحی و روانی آنان را به هم می‌ریزد.

چه آگاهی‌هایی پس از طلاق باید داده شود؟

کارشناس مسئول مددکاری و خدمات مشاوره‌ای دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: مشاوران خانواده نقش مهمی در هدایت افراد و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش آسیب‌های زنان پس از طلاق دارند؛ تلاش مشاورین در دادگاه‌ها بر این مهم متمرکز است که تا آنجایی که امکان داشته باشد طلاقی صورت نگیرد لذا ارائه خدمات مشاوره به زوجین در تمامی پرونده‌های خانواده الزامی و موضوعی است که با جدیت دنبال می‌شود تا در همان مراحل شروع اختلاف با ارتقاء آگاهی‌های زوجین در خصوص ایجاد مصالحه و پیشگیری از طلاق اقدام شود.

ابراهیم آبادی ادامه داد: در صورت عدم همراهی زوجین و اصرار به طلاق تلاش می‌شود تا آگاهی‌های لازم به طرفین به ویژه زوجه در خصوص آسیب‌های پس از طلاق داده شود چرا که زنان باید پیش از طلاق از جوانب مختلف این موضوع مطلع باشند و برای آن برنامه ریزی داشته باشند متاسفانه اغلب زنان قبل از طلاق به تنها چیزی که فکر می‌کنند رهاشدن از زندگی سختی است که با آن مواجه‌اند لذا به زندگی پس از طلاق و مشکلاتی نظیر مسکن، درآمد، تربیت فرزندان و … کمتر فکر می‌کنند.

انتخاب‌های آگاهانه و درست

وی با بیان اینکه مشاور خانواده به آنها می‌آموزد برای این موارد مهم برنامه ریزی داشته باشند، ادامه داد: امروزه بیشتر دلایل اختلاف ناشی از عدم آشنایی زوجین با مهارت‌های زندگی، سوء رفتار، فقدان مهارت‌های سازگارانه، پایین بودن آستانه تحمل، عدم مسئولیت پذیری طرفین و … است؛ لذا در قدم نخست باید آگاه‌سازی لازم درخصوص انتخاب‌های آگاهانه و درست صورت پذیرد.

کارشناس مسئول مددکاری و خدمات مشاوره‌ای دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: قطعا اگر ازدواج‌ها بر مبنای ملاک‌های صحیح و به ویژه شناخت صورت گیرد از بروز اختلاف و طلاق درآینده پیشگیری می‌شود؛ همچنین باید به زوجین آموخت که بروز اختلاف در زندگی مشترک امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است، اما نحوه مواجهه آنان با اختلافاتشان بسیار حائز اهمیت است؛ لذا در حوزه استحکام خانواده آنچه ضرورت دارد باجدیت دنبال شود توجه به آموزش خانوادها از سوی نهادهای متولی به ویژه رسانه‌ها است.

ابراهیم آبادی با بیان اینکه به هر حال برای پیشگیری از طلاق و یا کاهش آسیب‌های پس از طلاق ضروری است درخصوص موارد ذیل آگاه‌سازی لازم صورت پذیرد و تدابیرلازم اتخاذ شود، تصریح کرد: آموزش خانواده‌ها برای آماده‌سازی جوانان برای زندگی مشترک و نحوه کمک به آنها در تصمیم گیری، آموزش و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها در خصوص عواقب طلاق، بسترسازی ازدواج‌های آسان و آگاهانه برای کاهش انحرافات اخلاقی، فراهم کردن زمینه اشتغال پایدار برای جوانان، آگاه‌سازی خانواده‌ها در خصوص آسیب‌های فضای مجازی، توجه ویژه به اشتغال زنان سرپرست خانواده و فرهنگ‌سازی در خصوص انجام مشاوره‌های قبل از ازدواج برای کمک به زوجین برای انتخاب‌های صحیح و منطقی از تدابیز اصلی مشاوره‌ای است.

 

 

 

 

 

آغاز برداشت یاقوت سرخ در خراسان جنوبی/۲

برداشت انار از ۴ هزار و ۳۷۰ هکتار از باغ‌های زیرکاشت این محصول در خراسان جنوبی آغاز شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان درگفتگو با خبرنگار صدا و سیماآغاز برداشت یاقوت سرخ در خراسان جنوبی پیش بینی کرد: ۴۸ هزار تُن انار از باغ‌های استان برداشت شود.

رضایی شیشه کپ، شهسوار، قند ملس یزدی، شیرین یزدی، زاغ یزدی، خزرو رقم جدید واندرفول و ارقام بومی از ارقام تولیدی انار در خراسان جنوبی اعلام کرد و افزود: بیشترین سطح زیرکاشت انار استان به شهرستان‌های فردوس با ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار سطح زیرکاشت اختصاص دارد.

وی تعداد بهره برداران این محصول در استان را ۹ هزار و ۶۰۰ خانوار اعلام کرد.

برداشت محصول انار در خراسان جنوبی تا نیمه آذر ادامه دارد.

پارسال ۵۴ هزار و ۷۴ تن انار از باغ‌های زیرکاشت این محصول در خراسان جنوبی برداشت شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از گرانی به یک اشاره از مرغ به سر دویدن/مرغ ۶ هزار و ۱۰۰ تومان گران تر شد/۳-۷

در حالی مرغ در خراسان جنوبی ۶ هزار و ۱۰۰ تومان گران تر شده که مسئولین استانی می‌گویند هنوز به ما مصوبه رسمی برای گرانی مرغ ابلاغ نشده است.

زجاجی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ، تخم مرغ و مواد پروتئینی بیرجند در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش قیمت مرغ هنوز به طور رسمی اعلام نشده  اما به طور غیر رسمی خبر افزایش سراسری قیمت آن در سطح کشوری اعلام شده است.

او افزود: به دنبال این اعلام غیر رسمی، کشتارگاه‌های استان خراسان جنوبی مرغ را به قیمت بالاتر از قبل به فروش می‌رسانند و همین موضوع باعث شده است نرخ آن در استان در حال حاضر به ۳۱ هزار تومان برسد.

زجاجی ادامه داد: مصوبه‌ای هنوز به ما اعلام نشده است و اگر اعلام شود نیز در ابتدا تحلیل می‌شود و معمولا قیمت نهایی مرغ در استان هزار تا دو هزار تومان کمتر از قیمت کشوری به تصویب می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ، تخم مرغ و مواد پروتئینی بیرجند تصریح کرد: دیروز طی صحبتی با اداره کل بازرسی استان قرار بر این شد نامه‌ای برای وزارت صمت ارسال شود تا قیمت مرغ را به طور رسمی اعلام کنند و تصمیم نهایی برای آن صورت گیرد.

او  با بیان اینکه مدتی است قیمت مواد پروتئینی در استان‌های دیگر  بالاتر رفته  است افزود: در حال حاضر با افزایش قیمت مرغ به طور سراسری کشتارگاه‌ها نیز مرغ را با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند.

زجاجی عنوان کرد: قیمت جگر، دل و دیگر فرآورده‌های مرغ نیز به دنبال افزایش قیمت آن بالاتر می‌رود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*