اخبار خراسان جنوبی/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زندگی زیر سقفهای لرزان/ بافت فرسوده خراسان جنوبی نیازمند بازنگری است

در حال حاضر ۸۱ هزار و ۳۹ نفر از جمعیت خراسان جنوبی در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند که از این جمعیت تنها ۱۹ هزار و ۱۹۶ نفر در بافت‌های فرسوده بیرجند سکونت دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، در کوچه پس کوچه‌های بیرجند که قدم می‌گذاری بافت تاریخی فرهنگی این شهر جلوه‌های تصویری است که با تلفیقی از هنر و معماری اصیل ایرانی در برابر چشمانت حرکت می‌کند.

ساختمان‌هایی از جنس خشت و گل با پنجره‌های قدیمی که در برخی مواقع شیشه‌های رنگارنگ چشم هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

اما در کنار زیبایی بافت‌های فرسوده و کوچه‌های نامنظم نیز به چشم می‌خورد که ضمن ناشایست کردن چهره شهر، می‌تواند سلامت شهروندان این دیار را به مخاطره اندازد.

گذر از کوچه پس‌کوچه‌های تنگ و دیدن خانه‌های فرسوده و مخروبه تن آدم را می‌لرزاند چه برسد به زندگی در زیر سقف‌هایی لرزان که هر آن خطر ریزش و آور شدنش وجود دارد.

زندگی در خانه‌های کوچک با سقف‌های چوبی و عبور از کنار ساختمان‌های قدیمی تنها یکی از مشکلات بافت‌های فرسوده است؛ مشکلات در بافت فرسوده یکی دو تا نیست و غیر از فقر و محرومیت، معضلات اجتماعی و اعتیاد نیز در این مناطق بیداد می‌کند.

بافت‌های فرسوده به دلیل قدیمی بودن و نداشتن استحکام و تراکم ساختمانی بالا به‌نوعی تهدیدی برای شهروندان به شمار می‌رود و در برابر حوادثی مانند زلزله و بلایای طبیعی امنیت نداشته و جان ساکنان را به خطر می‌اندازد.

آسیب‌های اجتماعی بافت‌های فرسوده هم ساکنان محل و هم‌محله‌های مجاور را تهدید می‌کند؛ کوچه‌هایی تنگ با پله‌های زیاد، نبود امکان تردد خودرو به‌ویژه خودرو‌های امدادی یکی از دغدغه‌های اصلی ساکنان این محله‌ها است چرا که در صورت رخ دادن هر گونه حادثه‌ای امکان امدادرسانی در این مناطق وجود ندارد.

اگر چه بازسازی بافت‌های فرسوده نقشی مهم در ایجاد آرامش زندگی ساکنان این محله‌ها را دارد و در این راستا تقویت و توسعه زیرساخت‌ها و بنا‌های عمرانی در شهر‌ها و روستا‌ها باید در اولویت کاری مسئولان باشد.

هر چند بافت‌های قدیمی و فرسوده برای ادامه زندگی ساکنان خود نیازمند حرکتی کنترل کننده هستند که این حرکت در قالب یک الگوی بهسازی و نوسازی تبلور می‌یابد چرا که ساکنان بافت‌های فرسوده با دلی لرزان زیر سقف‌های خانه‌های خود می‌روند و همچنان منتظر رفع مشکلات خود هستند.

اگر چه باسازی بافت فرسوده امری آنی و سریع نیست بلکه فرآیندی حساس و پیچیده است که نیاز به طراحی برنامه‌های هدفمند کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دارد و برای دستیابی به ساماندهی و احیای موفقیت آمیز، به شناخت دقیق بافت قدیمی و کل سیستم شهر و نظام منطقه‌ای نیاز است.

وجود بافت‌های فرسوده در همه شهر‌های کشور مشهود است و این بافت‌ها اغلب مناطق بزرگ با جمعیت زیادی از ساکنان را در برگرفته‌اند و مردمان آن از بسیاری امکانات و حتی زیرساخت‌های شهری و خدماتی نسبت به سایر مناطق شهری کم‌بهره‌اند.

بافت‌های فرسوده از جمله چالش‌های پیش روی مدیریت شهری است و شهر‌های خراسان جنوبی به لحاظ اینکه در پهنه زلزله قرار دارند در معرض خطر بیشتر است، هر چند بعد از تقسیم استان نگاه مسئولان به بافت فرسوده تغییر کرده و برنامه‌هایی هم برای بهسازی و نوسازی آن با توجه به حادثه خیز بودن منطقه ارائه شد، اما در این میان مشکلاتی از جمله نبود اعتبار برای خرید املاک، ناتوانی ساکنان، موروثی بودن املاک، نداشتن توان مالی برای خرید ملک جدید و … باعث شده طرح‌های مسئولان در این زمینه به کندی پیش برود یا متوقف شود.

سکونت ۸۱ هزار ۴۰ نفر در بافت‌های فرسوده

مدیرکل راه وشهرسازی استان خراسان جنوبی با تاکید براینکه در حال حاضر ۸۱ هزار و ۳۹ نفر از جمعیت خراسان جنوبی در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستنند گفت: ۱۹ هزار و ۱۹۶ نفر در بافت‌های فرسوده بیرجند سکونت دارند.

داعی افزود: هزار و هفت هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در خراسان جنوبی وجود دارد که از این میزان بافت‌های ناکارآمد، ۴۹۱ هکتار در بیرجند قرار دارد و درحال حاضر در هفته شهر استان طرح بازآفرینی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سهمیه استان برای تسهیلات بازآفرینی شهری ۳۵۰ واحد است افزود: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ مجموعا تعداد ۴۵ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی شده اند و از سال ۹۷ برای اجرای طرح‌های بازآفرینی بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان هزینه شده که ارزش روز آن حدود ۳۷ میلیارد تومان است.

مدیرکل راه وشهرسازی استان خراسان جنوبی با تاکید براینکه این میزان اعتبار برای اجرای ۴۴ طرح بازآفرینی شهری هزینه شده است، افزود: با این میزان اعتبار ۳۲ طرح بازآفرینی به بهره برداری رسیده و ۱۲ پروژه نیز در دست اجراست و این طرح‌ها شامل ۸ هزار و ۴۶۲ مترمربع احداث کتابخانه، مدرسه، درمانگاه و فضای ورزشی، ۴۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع بهسازی شبکه معابر و ساماندهی محله، ۷ هزار مترمربع مسیرگشایی و ۱۶ هزار و ۸۲۵ مترمربع اجرای تاسیسات زیربنایی توسعه فاضلاب است.

بیرجند بیشترین وسعت بافت فرسوده را دارد

داعی با اشاره به این که بیرجند بیشترین وسعت بافت فرسوده را دارد، افزود: اگر بخواهیم محلات قدیمی ۱۷ شهریور و فرزان را در نظر بگیریم سند توسعه‌ای برای بافت‌ها داریم و پروژه‌های مختلفی برای آن تعریف شده که با توجه به سند توسعه محله پیگیری می‌شود.

مدیر کل راه وشهرسازی خراسان جنوبی گفت: استقبال مردم از دریافت تسهیلات بسیار کم است و امسال هنوز میزان سهمیه تسهیلات اعلام نشده است هر چند پیش‌بینی می‌کنیم تسهیلات امسال بیشتر باشد.

داعی با بیان اینکه برخی از این پروژه‌ها شامل خدمات زیربنایی اعم از اصلاح شبکه‌های آب و فاضلاب، اصلاح معابر در بافت‌های فرسوده، نوسازی و آسفالت معابر، ایجاد خانه محله، کتابخانه و آموزش است که منجر به بازآفرینی شهری می‌شود، افزود: ایجاد زیر ساخت‌ها، مسائل روبنایی، اصلاح شبکه‌های آب، برق و موضوعاتی مانند احداث فضای سبز، کتابخانه و ایجاد خانه محله بخشی از اقدامات برای بافت فرسوده است برای پروژه‌های بافت فرسوده چشم‌انداز در نظر است تا سند توسعه در بازه زمانی تهیه و اجرا شود.

۴۸ درصد خانه‌های روستایی استان نا ایمن

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی هم از مقاوم نبودن حدود ۵۰ درصد خانه‌های روستایی استان در برابر زلزله خبر داد و گفت: از میان خانه‌های روستایی در خراسان جنوبی تنها ۵۲ درصد مقاوم سازی شده اند و ۴۸ درصد باقی مانده در برابر زمین لرزه مقاومت قابل قبولی ندارند.

نوری زاده افزود: از میان ۴۸ درصد ۱۱ درصد از این خانه‌ها نیمه مقاوم هستند و درصد باقی مانده مقاومتشان به صفر می‌رسد که این امر بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: زمین لرزه به خودی خود فاجعه نیست بلکه زیرساخت نادرست و مقاوم سازی نکردن ساختمان‌ها فاجعه‌ای بزرگ است که باید در جهت پیشرفت مقاوم سازی‌ها اقدامات لازم انجام شود.

 

 

 

 

 

 

 

افتتاح اولین کارگاه صنایع دستی هلال احمر در رشته توبافی

«توبافی»؛ نامزد دریافت مهر اصالت بین‌الملی

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی از راه‌اندازی اولین کارگاه صنایع‌دستی در رشته پارچه‌بافی سنتی در شهرستان بیرجند خبر داد.

راه‌اندازی کارگاه صنایع‌دستی در «بیرجند»/ «توبافی»؛ نامزد دریافت مهر اصالت بین‌الملی

محمدرضا رضایی، در حاشیه مراسم افتتاحیه کارگاه توبافی حاجی‌آباد شهرستان بیرجند اظهار داشت: با توجه به اینکه سال جاری به سال پشتیبانی‌ها، تولید و رفع موانع نامگذاری شده جمعیت هلال‌احمر در همین راستا خدمات بشر دوستانه‌ای در جهت کمک به اقتصاد خانوارها ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه متأسفانه یکی از معضلات امروز بیکاری و مشکلات اقتصادی خصوصا در روستاها است، افزود: صنایع‌دستی می‌تواند به توان‌افزایی و معیشت مردم کمک شایانی کند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی علاوه بر اقتصاد به احیای فرهنگ نیز کمک به‌سزایی می‌کند، مطرح کرد: به همت اعضای جمعیت هلال‌احمر اولین کارگاه صنایع‌دستی در رشته توبافی در حاجی‌آباد شهرستان بیرجند راه‌اندازی شده است.

رضایی با بیان اینکه تعداد ۸ دستگاه توبافی در این کارگاه فعال است، عنوان کرد: تاکنون ۳۰ نفر در این کارگاه آموزش‌های لازم را به صورت کاملا رایگان دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تأمین مواد اولیه و آموزش در این کارگاه کاملا رایگان است و تمام تولیدات توسط اتحادیه صنایع‌دستی خریداری می‌شود، افزود: صادرات صنایع‌دستی علاوه بر ارزآوری، صادرات فرهنگ و تمدن ایرانی را به دنبال دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در مجموع تاکنون مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان جهت راه‌اندازی این کارگاه هزینه شده، خاطرنشان کرد: پیش از این ۲ کارگاه صنایع‌دستی در شهرستان‌های سربیشه و نبهندان نیز راه‌اندازی شده‌اند.

«علی ناصری» فرماندار بیرجند نیز اظهار داشت: هنر توبافی از هنرهای اصیل و احیا شده‌ای است که پس از بافت فرش پر درآمدترین صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی است و هم‌اکنون نامزد دریافت مهر اصالت بین‌الملی است.

وی با اشاره به راه‌اندازی اولین کارگاه توبافی جمعیت هلال‌احمر در راستای اهداف بشر دوستانه و ایجاد اشتغال خانوارها در شهرستان بیرجند، افزود: این گام در راستای اهداف و برنامه‌های استان برداشته شده و بسیار قابل تقدیر است.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و جمعیت هلال‌احمر در تلاش است برای رونق هر چه بیشتر هنر پارچه‌بافی سنتی طرح توسعه بازار و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ارتقاء کمی و کیفی کارگاه‌های پارچه بافی سنتی را اجرا کنند، گفت: خوشبختانه تا به امروز حدود ۵ هزار نفر این هنر را در سطح استان آموزش دیده‌اند.

ناصری با اشاره به اینکه افراد علاقه‌مند پس از آموزش می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره جهت ارتقاء و افزایش تولیدات بهره ببرند، خاطرنشان کرد: به دلیل کیفیت و بازار پسندی این هنر امیدواریم ضمن تقویت اشتغال به ارزآوری در کشور و استان نیز کمک کند.

 

شناسایی ۳ واحد متخلف تولیدی و پخش کالا در خراسان جنوبی

بیش از ۵۰۰ میلیون تومان پرونده تخلف برای سه واحد تولیدی و پخش کالا در استان از ابتدای هفته تشکیل شده است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندکان سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گفت: برای نظارت بر چرخه توزیع کالا و ضرورت برخورد با تخلفات اقتصادی؛ از ابتدای هفته تاکنون طی بررسی‌های صورت گرفته و بررسی اسناد و مدارک چند واحد تولیدی در نهایت یک واحد تولیدی قند، یک واحد خوراک دام و یک نمایندگی توزیع کالا (نوشیدنی) بعنوان متخلف شناسایی شدند.

تهوری افزود: به همین منظور ۳ پرونده تخلف عرضه خارج از شبکه، تقلب و گرانفروشی به ارزش بیش از ۵ میلیارد ریال برای واحد‌های مذکور تشکیل و برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان ارسال شد.

 

 

 

 

 

 

 

از ابتدای سال جاری تاکنون صورت گرفت
صدور ۴۸ مجوز فعالیت های مشاغل خانگی در خراسان جنوبی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از صدور ۴۸ مجوز فعالیت های مشاغل خانگی در حوزه های مختلف صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

«غلامرضا اشرفی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و توسط جهاددانشگاهی به عنوان نهاد توسعه ای و مداخله گر در حوزه اشتغال در حال انجام است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در خصوص مزایای اجرای این طرح گفت: از مزایای طرح مشاغل خانگی می توان به کاهش هزینه ایاب و ذهاب، کار در خانه و انتقال دانش و مهارت به سایر اعضای خانواده، تنظیم ساعات کار بر اساس میل و خواسته متقاضی، صرفه جویی در هزینه تاسیس و راه اندازی کسب و کار، ایجاد تعامل و روحیه همکاری در بین اعضای خانواده و غیره اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۳ طرح مستقل و پشتیبان در این حوزه مجوز دریافت کردند، افزود: سهم استان از محل منابع مشاغل خانگی در سال ۹۹ اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده که از سوی بانک های عامل به استان ابلاغ شده که توانستیم ۱۰۰درصد این اعتبار را جذب نماییم.

اشرفی در ادامه بیان کرد: این طرح ها توانستند برای ۷۰۲ فرصت شغلی ایجاد کنند که ۱۰۸ مورد به صورت مستقل و ۵۹۴ مورد در قالب پشتیبان و تحت پوشش بوده است و در مجموع از ابتدای اجرای این طرح در استان برای بیش از ۳۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۸ مجوز صادر شده است، ادامه داد: از مجموع مجوزهای صادر شده در سال جاری ۶ مورد در قالب پشتیبان و ۴۲ مورد به صورت مستقل بوده است.

وی در ادامه گفت: بیشترین تعداد مجوزهای صادر شده از ابتدای سال جاری تاکنون مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

اشرفی عنوان کرد: : بر اساس اعلام معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت متبوع، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی موفق به کسب سطح بسیار خوب در جذب اعتبارات مشاغل خانگی و رشد چشمگیر بیش از ۷۰ درصد اعتبارات در قالب فعالیت پشتیبان شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در پایان اظهار داشت: با اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان و تسهیل گری و اجرای جهاد دانشگاهی استان، حمایت‌های لازم از افراد در زمینه آموزش، توانمندسازی، ایجاد شبکه، برندسازی و اتصال به بازار برای آن‌ها فراهم شده است و همچنین تعداد زیادی از دارندگان مجوزهای مشاغل خانگی از تسهیلات قرض‌الحسنه بهره مند شده اند.

 

 

 

۹۷ کیلو مواد افیونی در یک پژو در سربیشه/۴

فرمانده انتظامی استان از کشف ۹۷ کیلوگرم مواد افیونی از نوع حشیش و تریاک در بازرسی از یک سواری پژو در شهرستان”سربیشه” خبر داد و گفت: در این رابطه یک متهم دستگیر شده است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان”سربیشه” اخباری دریافت کردند که سوداگران مرگ قصد دارند یک محموله مواد مخدر را در محورهای فرعی این شهرستان حمل و به نقاط مرکزی کشور منتقل کنند که بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.
وی بیان داشت: مأموران انتظامی هنگام گشت زنی در محور های فرعی شهرستان”سربیشه” به یک سواری پژو ۴۰۵ که در حال حرکت بود مشکوک شدند و به راننده خودرو دستور ایست دادند.
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: راننده سواری پژو به محض مشاهده مأموران متواری شد که با انجام اقدامات پلیسی خودرو متوقف و در بازرسی از آن ۹۷ کیلو مواد مخدر شامل ۶۹ کیلو حشیش و ۲۸ کیلوگرم تریاک کشف شد.

 

 

 

 

 

واژگونی سواری در فردوس یک کشته برجای گذاشت/۴

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: بر اثر واژگونی سواری پی کی در بلوار انقلاب شهرستان”فردوس” راننده خودرو جان خود را از دست داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا عباسی” اظهارداشت: با اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر واژگونی سواری پی کی در بلوار انقلاب بعد از درمانگاه، شهرستان”فردوس” بلافاصله ماموران گشت انتظامی و نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.
وی بیان داشت: ماموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند سواری پی کی واژگون شده که در اثر این حادثه راننده آن مجروح و با اورژانس به بیمارستان منتقل شده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با اشاره به این که راننده خودرو به دلیل شدت جراحات وارده در مسیر بیمارستان جان خود را از دست داد، تصریح کرد: علت واژگونی برابر اعلام کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی، سرعت بالا و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه تشخیص داده شده است.

 

 

 

کشف ۵ تن آهن سرقتی در بیرجند/۴

مأموران انتظامی بیرجند ۵ تن صفحه آهنی سرقتی را در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش  امروز خراسان جنوبی ، فرمانده انتظامی بیرجند گفت: با وقوع سرقت ۵ تن صفحه آهنی در شهرستانکشف ۵ تن آهن سرقتی در بیرجند بیرجند، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت.

سرهنگ فولادی افزود: ماموران کلانتری ۱۳ شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک سارق را در این خصوص شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

وی گفت: متهم ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شد، اما با ارائه شواهد و مستندات به سرقت ۵ تن صفحه آهنی به ارزش ۲ میلیارد ریال اعتراف کرد.

سرهنگ فولادی با بیان این که در ادامه عملیات یک نفر مالخر توسط ماموران پلیس دستگیر شد، افزود: ۲ متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

خاموش شدن چراغ عمر ۶ هم استانی مبتلا به کرونا۲-۳

با جان باختن ۶ نفر دیگر مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته، آمار فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به هزار و ۹۱ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین در شبانه روز گذشته خاموش شدن چراغ عمر ۶ هم استانی مبتلا به کرونا۳۲۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.
دکتر مهدی زاده افزود: روز گذشته ۳۵۹ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۱۳۱ بیمار جدید شامل ۳۵ مورد بستری و ۹۶ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

وی گفت: از این تعداد ۳۸ مورد از بیرجند، خوسف ۴ مورد، بشرویه ۹ مورد، درمیان ۸ مورد، زیرکوه ۱۶ مورد، سرایان ۳ مورد، سربیشه ۶ مورد، طبس ۱۹ مورد، نهبندان ۱۶ مورد، قاین ۱۱ مورد و فردوس یک مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۸۶۹ تست سریع کرونا ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

دکتر مهدی زاده افزود: در حال حاضر ۳۸۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۲۵ نفر کرونا مثبتند.

وی گفت: از این تعداد ۴۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۸ نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در شبانه روز گذشته ۸۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۸۶ بیمار شامل ۵۳ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

 

 

تامین ۵۰ درصد کنسانتره زغالسنگ مورد نیاز کشور در خراسان جنوبی /۲-۳

۵۰ درصد نیاز کشور به کنسانتره زغالسنگ از معادن و واحد‌های فرآوری خراسان جنوبی تامین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن وتجارت استان در گفتگو با خبرنگار تامین ۵۰ درصد نیاز کشور به کنسانتره ذغالسنگ در خراسان جنوبیصدا و سیما گفت: سالانه در کشور ۲ و نیم میلیون تن کنسانتره زغالسنگ نیاز است که واحد‌های فرآوری زغالسنگ در شهرستان طبس با تولید یک و ۲ دهم میلیون تن کنسانتره زغال، نیمی از نیاز کشور به این ماده را تامین می‌کنند.
ایمان طلب افزود: همچنین خراسان جنوبی با تولید و تامین ۲ و نیم میلیون تن زغالسنگ خام حدود ۵۶ درصد نیاز کشور به زغالسنگ خام را تامین می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ۳۱ معدن زغالسنگ دارای پروانه بهره برداری در استان داریم گفت: ذخیره قطعی زغالسنگ در استان ۸۷۵ میلیون تن است که به دو روش زیرزمینی و روباز استخراج می‌شود.
معاون امور معادن سازمان صمت استان همچنین گفت: این معادن اغلب در دو منطقه پروده و مزینو واقع در شهرستان طبس هستند.

ایمان طلب افزود: از ابتدای امسال بیش از یک و دو دهم میلیون تن زغالسنگ از معادن استان استخراج و حدود ۴۰۰ هزار تن کنسانتره نیز در واحد‌های فرآوری خراسان جنوبی تولید شده است.

وی گفت: این تولیدات برای استفاده در صنایع فولاد اغلب به اصفهان و همچنین واحد‌های زغالشویی استان‌های دیگر ارسال می‌شود.
معاون امور معادن سازمان صمت استان همچنین از افزایش ذخایر قطعی زغالسنگ در خراسان جنوبی به ۲.۵ میلیارد تن در صورت اخد مجوز‌ها و تاییدیه‌ها از وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

ایمان طلب افزود: در معادن زغالسنگ خراسان جنوبی ۶ هزار نفر به طور مستقیم مشغول به کارند.

 

 

آغاز ثبت نام متولدان۶۵ برای دریافت واکسن کرونا/۲-۳

سامانه ثبت نام واکسن کرونا برای متولدان۱۳۶۵ به قبل در خراسان جنوبی باز شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام اینکه هم اکنون در تمام استان‌های ثبت نام متولدان ۶۵ برای دریافت واکسن کروناکشور، امکان ثبت نام واکسیناسیون کرونا برای متولدان۱۳۵۵ و قبل از آن فراهم شده است گفت: علاوه بر آن، سامانه ثبت نام واکسیناسیون کرونا برای متولدان ۱۳۵۶تا۱۳۶۵ یعنی ۳۵سال به بالا که ساکن استان خراسان جنوبی و همچنین ۱۰ استان دیگر کشور از جمله بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، قم و هرمزگان هستند و پرونده بهداشت دارند، باز شد.

دهقانی با اشاره به تحویل ۶۸هزار دز واکسن جدید کرونا به استان و افزایش ساعت کاری مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در  استان افزود: با توجه به تامین واکسن‌های جدید برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در مراکز واکسیناسیون، هم استانی‌ها، قبل از مراجعه به این مراکز از طریق ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir برای اخذ نوبت اقدام کنند.

گفتنی است هم وطنان باید به منظور زمان بندی و نوبت دهی تزریق واکسن کووید-۱۹ بر اساس سند ملی واکسیناسیون برای گروه‌های سنی اعلام شده از طریق سامانه salamat.gov.ir، نسبت به ثبت نام و درج کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه خود اقدام و سپس زمان و محل مراجعه برای دریافت واکسن را انتخاب کنند.

نوبت تخصیص داده شده برای افراد نمایش داده و علاوه بر آن از طریق پیامک به تلفن همراه آنان ارسال خواهد شد.

 

گِل هایی که با دستان هنرمندانه دو خواهر به سخن می آیند/ خلق مجسمه هایی که نشان از آداب و رسوم دارند/۷

خلق مجسمه هایی هنرمندانه به کمک علم و هنر توانسته امروز برای خواهران بیرجندی کسب و کاری موفق را ایجاد کند.

 

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، اگر نگاهی  به اطرافمان بیندازیم  می ببینیم  هر فردی برای رفع نیازهای مالی روزمره خود نیازمند داشتن  شغل است. عموم مشاغل با کار کردن برای شخصی تحت عنوان، کارفرما، مافوق یا عناوین این‌چنینی تعریف می شود اما در این میان افرادی هم هستند که ترجیح می‌دهند شیوه ی متفاوت و بدور از بوروکراسی اداری برای کسب  درآمد داشته باشند، شیوه هایی خلاقانه   و با هنر دست …

سخن از دو خواهر ی است که با تلفیق هنر و انگیزه و  تکیه بر توان مندی‌های دورنی  کسب و کاری موفق را به راه انداخته اند.

این دو خواهر به خاک و گل جان می‌بخشند و در شروع کار سفال گری همدل هم شدند و در خانه‌ای قدیمی با گل اثری خلاقانه  می سازند.

گل هایی که با دستان هنرمندانه دو خواهر به سخن می آیند/ خلق مجسمه هایی هنرمندانه به کمک علم و هنر

خواهر بزرگتر انواع ظرف‌های سفالی و خواهر کوچک‌تر انواع مجسمه سفالی درست می‌کند.  از هنرشان برایمان می گویند: این مجسمه‌های سفالی هم به صورت تکی درست می‌شوند و هم با ظرف‌های سفالی تلفیق می‌شوند.

گل هایی که با دستان هنرمندانه دو خواهر به سخن می آیند/ خلق مجسمه هایی هنرمندانه به کمک علم و هنر

خواهر کوچک‌تر ادامه می‌دهد: دوست دارم فرهنگ و آداب رسوم شهر خودمان را در کارهایم نمایان کنم.

خواهر بزرگ‌تر به مجسمه پیرمردی که در حال کار بود اشاره کرد و افزود: این مجسمه چهره واقعی پیرمردی است که چند وقت پیش در روستا او را مشاهده کردم.

او ادامه داد: سعی می کنم در آثارم از رنگ‌های شادی که در لباس زنان استان مشاهده می‌شود استفاده کنم.

گل هایی که با دستان هنرمندانه دو خواهر به سخن می آیند/ خلق مجسمه هایی هنرمندانه به کمک علم و هنر

وقتی تلفیق هنر با علم آثاری زیبا خلق می‌کند

از کودکی دستی در هنر داشتیم، اما برای موفقیت بیشتر از علم هم کمک گرفته ایم.

هر دو در دانشگاه رشته صنایع دستی و گرایش سفال و سرامیک را انتخاب کرده اند، و در حال حاظر کارشناسی ارشد باستان شناسی می خوانند.

می گویند: مشتریانی داریم که تصویر خودشان را برای ساخت مجسمه سفالی ارسال می‌کنند تا با گل تندیسی مانند خودشان داشته باشند.

گل هایی که با دستان هنرمندانه دو خواهر به سخن می آیند/ خلق مجسمه هایی هنرمندانه به کمک علم و هنر

همراهی که پایش از زندگی به کار باز شده است

یکی از خواهران با اشاره به اینکه یکی از حامیان این کار همسرم بود که مرا برای راه اندازی کارگاه و توسعه آن بسیار تشوبق می‌کرد. گفت: بخشی از کار‌ها بر عهده همسرم است.

او با بیان اینکه بیشتر فروش آن‌ها از طریق فضای مجازی است افرود: تاکنون مشتریانی از استان‌های دیگر مانند خوزستان و آذربایجان شرقی داشته ایم.

امید این گروه سه نفره را به جلو پیش می‌برد برای رسیدن به اهداف هیچ وقت دیر نیست به طوری که توسعه این شیوه از کار از اهداف اصلی این دو خواهر است.

 

 

 

 

 

فعال گردشگری؛

نهال نوپای گردشگری نیازمند توجه وزیر است/ توسعه اقتصادی فقرزدا در پی توجه به حوزه گردشگری/ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی مدیری متخصص و دلسوز باشد

کاشانی گفت: درخواست ویژه‌ای که از وزیر داریم این است که برای انتخاب مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از جمع متخصصان استفاده کند‌. خواهش میکنیم نگاه های حزبی و سیاسی کنار گذاشته شود و یک مدیر متخصص انتخاب شود‌. مدیری که دلسوز حوزه گردشگری باشد و بتواند این صنعت را در خراسان جنوبی توسعه داده و راه بیندازد.

نهال نوپای گردشگری نیازمند توجه وزیر است/ توسعه اقتصادی فقرزدا در پی توجه به حوزه گردشگری/ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی مدیری متخصص و دلسوز باشد

به گزارش خبرنگار خاورستان، خراسان جنوبی استانی است که دارای ظرفیت های عظیمی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. ظرفیت هایی که به ثبت جهانی رسیده و بسیاری در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وجود بیابان های بکر، مناطق گردشگری روستایی، قلعه های تاریخی، طبعیت بسیار زیبا، مناطق کوهستانی جذاب و صنایع دستی مختلف گوشه ای از ظرفیت های گردشگری استان است. ظرفیت هایی که اگر به آن توجه شود تاثیر قابل توجهی در حوزه رونق اقتصادی نیز خواهد داشت.

گردشگری در خراسان جنوبی صنعت نوپایی است و نیاز به توجهات خاصی دارد. شیوع ویروس کرونا نیز این صنعت و فعالان حوزه گردشگری را دچار مشکلاتی کرده که اگر به آن توجه نشود به گردشگری و استان آسیب های جدی وارد خواهد کرد.

فعالان حوزه گردشگری مشکلات و دغدغه های فراوانی داشته و برای رفع این مشکلات راه حل هایی دارند که نیاز به توجه دارد.

سه اثر ثبت شده در میراث جهانی/ ۹۰۰ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی

احمد کاشانی فعال حوزه گردشگری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در حوزه توانمندهای گردشگری خراسان جنوبی خیلی مختصر می‌توان گفت ما در خراسان جنوبی سه اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو داریم.

وی افزود: یک روستای جهانی در حوزه صنایع دستی به ثبت رسیده و بیش از ۹۰۰ اثر ثبت شده در فهرست میراث اثر ملی کشور داریم.

فعال حوزه گردشگری بیان کرد: این آمار اعلام شده آمار خیلی خوبی است برای هر کسی بخواهد از دور نگاه کلی به توانمندی حوزه گردشگری استان بیندازد.

کاشانی عنوان کرد: استان‌های خیلی قدیمی‌تر از خراسان‌جنوبی؛ از نظر تاسیس، هوز اثر ثبت شده ای در حوزه میراث جهانی یونسکو ندارند یا تعداد آثار ثبت شده ملی آنها بعضا دو رقمی است اما در خراسان جنوبی بیش از ۹۰۰ اثر ملی ثبت شده داریم.

توانمندی خراسان جنوبی در حوزه گردشگری

وی اظهار کرد: این آمار خیلی آمار کلی دقیق و روشنی است که نشان می‌دهد خراسان جنوبی در حوزه گردشگری و صنایع دستی توانمندی بسیاری دارد.

فعال حوزه گردشگری گفت: قبل از شیوع کرونا خراسان جنوبی میزبان گروه های مختلف خارجی و مهمان هم وطن داخلی بود و واقعا گردشگران وقتی از جاذبه های گردشگری، تاریخی، مذهبی، فرهنگی و میراث ناملموس استان دیدن میکردند به حدی ذوق و شوق داشتند که این نشان دهنده ظرفیت استان است.

کاشانی با بیان اینکه معمولا قانون نانوشته ای وجود دارد، عنوان کرد: معمولا مسافری که به خراسان جنوبی می آید این مسیر جزو آخرین مسیرهایش است؛ یعنی قبل از خراسان جنوبی نقاط مختلفی از استان را دیده است چون نهال گردشگری در خراسان جنوبی نهال جوانی است.

وی بیان کرد: ما حدود پنج سال است توانسته ایم در حوزه گردشگری کشور و گردشگری  بین المللی خودمان را مطرح کنیم.

فعال حوزه گردشگری گفت: وقتی گردشگرانی که نقاط مختلفی از دنیا و ایران را دیدند از حضور در خراسان جنوبی بازخورد مثبت نشان داده، لذت برده و کیف می‌کنند یا حتی چندین بار از استان بازدید کرده و گروه های دیگری را برای سفر به استان هدایت میکنند، این حاکی از توانمندی داشتن خراسان جنوبی است.

کاشانی اظهار کرد: در اینکه خراسان جنوبی در حوزه گردشگری ظرفیت دارد هیچ شکی وجود ندارد.

وی افزود: خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان است که در کنار هر شهرستان یک بیابان بسیار زیبای ماسه ای داریم. در کنار سرایان بیابان سه قلعه را داریم، در کنار خوسف دق اکبرآباد را داریم، در کنار نهبندان بیایان لوت را داریم، در طبس بیابان حلوان را داریم، در فردوس پلند را داریم، در بشرویه ریگ بشرویه را داریم و … ما هرکدام از این ۱۱ شهرستان را نگاه کنیم دارای جاذبه های گردشگری است که این یک ظرفیت بسیار بزرگ، نعمت و گوهر خدادادی است که ما میتوانیم در حوزه اقتصادی از آن استفاده کنیم.

ظرفیت های خراسان جنوبی در شرق کشور بی‌نظیر است

فعال حوزه گردشگری گفت: در حوزه میراث تاریخی، آثار و عمارات تاریخی، کاروان سراها و آن چیزهایی که از دیرباز به جای مانده واقعا در شرق کشور و بدون تردید بی نظیر است.

کاشانی اظهار کرد: باغ و عمارت اکبریه در میراث جهانی یونسکو ثبت است. در کشور ۹ باغ در میراث جهانی ثبت است که یکی باغ و عمارت اکبریه است. معماری بینظیری که از دوران زندیه به جای مانده و انبوه تاریخی را در دل خود جای داده قطعا هر گردشگری را شگفت زده میکند.

وی ادامه داد: در شهر بشرویه خیابانی که در بافت تاریخی قرار گرفته و به مسجد میان ده ختم می‌شود. ما از ۷۰۰ سال قبل دوران تیموریان در این شهر بنا داریم تا دوران قاجاریه و معاصر؛ یعنی کلکسیون معماری ایرانی اسلامی را از دوران تیموریان تا معاصر در این خیابان میتوان مشاهده کرد.

فعال حوزه گردشگری گفت: اینگونه کلکسیونی در کشور و دنیا وجود ندارد و این منطقه در شهر بشرویه بینظیر است.

کاشانی اظهار کرد: خراسان جنوبی در حوزه میراث طبیعی نیز حرفی برای گفتن دارد. ژئوپارک طبس در آستانه ثبت جهانی است و آثار و جاذبه‌های گردشگری طبیعی مثل کال جنی، چشمه مرتضی علی در طبس، بیابان‌ها و کویرهای استان، بافت‌های کوهستانی خراسان‌جنوبی و آبشارهای دره سبز رود سرایان را داریم که اینها همه مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است.

وی افزود: در حوزه فرهنگی نیز خراسان جنوبی در شرق کشور و شاید کشور پیشتاز است.

میراث ناملموس فرهنگی

فعال حوزه گردشگری بیان کرد: میراث ناملموس فرهنگی ما مجموعه از آداب، رسوم و سنت هایی است که مردم از دیرباز در زندگی شان جاری و ساری بوده و تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

کاشانی عنوان کرد: یکی از مهمترین میراث های ناملموس در خراسان جنوبی آئین عزاداری امام حسین (ع) است. در خوسف آیین بیل زنی را داریم که در فهرست ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: آیین نخل گردانی را در طبس و درخش داریم. آنقدر این مراسم زیبا است و آیین ها به دل مینشید که پشت هرکدام از این آیین ها حکمتی نهفته که چگونه عرض ارادت کنیم به حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش. اینها جزئی از آداب و فرهنگ ما است.

فعال حوزه گردشگری در حوزه علم و دانش به مدرسه شوکیته اشاره کرد و گفت: این مدرسه سومین مدرسه ایران در حوزه آموزش نوین است. پدران علمی که از دل مدرسه شوکتیه و جای جای استان بلند شدند نشان از این است که خراسان جنوبی دانشمند خیز است و علمای دینی بزرگی از این دیار به پا خواستند همه و همه نشان از جاذبه های استان است.

کاشانی افزود: ما در خراسان جنوبی مجموعه ای جاذبه های گردشگری فرهنگی،تاریخی، مذهبی و طبیعی را در کنار یکدیگر داریم و این نکته نکته بسیار مهمی است.

وی خاطرنشان کرد: از یک سو بافت تاریخی بسیار زیبایی در شهرهای مختلف خراسان جنوبی از جمله سرایان، بشرویه، بیرجند و خوسف داریم و از سوی دیگر وقتی به آستان مقدس حضرت حسین ابن موسی الکاظم مشرف میشویم روح ما تازه میشود. در کنار آن وقتی پا به باغ گلشن میگذاریم گویی وارد قطعه ای بهشت شده ایم.

فعال حوزه گردشگری تصریح کرد: جمع بندی و مجموعه این آثار و گنجینه جاذبه های گردشگری، تاریخی، فرهنگی، میراث طبیعی و … نشان میدهد که خراسان جنوبی در این حوزه بسیار توانمند است.

چالش ها و مشکلات

کاشانی در مورد چالش ها و مشکلات پیش روی گردشگری در استان، اظهار کرد: این همه نعمت و ظرفیت در حوزه گردشگری داریم. مدیران استان از دیرباز از زمانی که خراسان جنوبی به عنوان استانی مستقل هویت پیدا کرد در میراث فرهنگی و استانداری دست به دست هم دادند که ماحصل آنها ثبت آثار جهانی و ملی شد که بسیار ارزشمند و مورد احترام است.

وی ادامه داد: اما این نعمتها، آثار و میراث چه استفاده هایی کرده ایم؟ شاید در حوزه اقتصاد گردشگری خراسان جنوبی بدون معرفی باقی مانده است. ما هنوز نتوانسته ایم معرفی دقیق، صحیح و حرفه ای از خراسان جنوبی در حوزه ملی و بین المللی انجام دهیم.

معرفی تاثیر گذار

فعال حوزه گردشگری بیان کرد: پله اول توسعه گردشگری در هر استان، شهر و منطقه معرفی دقیق و تاثیر گذار است. ما باید بازارهای هدف خود را شناسایی کرده و بعد خودمان را به بازارهای هدف درست معرفی کنیم.

کاشانی گفت: معرفی صحیح و تاثیر گذار معرفی است که ما در حال حاضر که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در بین مردم بسیار رونق دارد و مورد اقبال مردم قرار گرفته است باید تولید محتوا داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما در تولید محتوای دیجیتال از جاذبه های گردشگری و صنایع دستی استان بسیار ضعیف عمل کرده ایم. آن قدر محتوای دیجیتال به صورت حرفه‌ای و تاثیر گذار در این خصوص کم تهیه شده که می‌توان گفت هیچی نداریم.

فعال حوزه گردشگری بیان کرد: محتوای دیجیتال باید کوتاه بین یک تا سه دقیقه، حرفه ای، دارای عکسهای زیبا و متنی کوتاه که جاذبه‌ها را به صورت صحیح معرفی می‌کند، باشد. امروز دوران مجله، بروشور، تراکت و … گذشته است.

کاشانی اظهار کرد: در مجموع در حوزه معرفی خیلی ضعف داریم.

ارائه راه حل

وی با بیان اینکه اگر چالشی معرفی می‌شود برای آن راه حل هم داریم، افزود: برای رفع ضعف در حوزه معرفی طرحی با عنوان معرفی حرفه ای و تاثیر گذار و تهیه محتوای دیجیتال از جاذبه های گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی طی ۶ ماه کار آماده و ارائه شد اما متاسفانه مورد استقبال مسئولان استان قرار نگرفت.

فعال حوزه گردشگری ادامه داد: این طرح را به دو نماینده مجلس در استان و دو استاندار ارائه کردم اما متاسفانه از طرح اقبالی نشد.

کاشانی با بیان اینکه ما اصراری نداریم حتما این طرح را انجام دهیم، تصریح کرد: دولت اگر میتواند آستین همت بالا بزند و خودش محتوا تولید کند. اگر دولت نمی‌تواند، زمان را نباید از دست داد و از بخش خصوصی کمک بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: عدم توانایی تامین اعتبار برای این طرح و بررسی هایی که قرار بود انجام شود اما هیچ وقت انجام نشد از جمله دلایلی اصلی برای اجرایی نشدن این طرح بود.

فعال حوزه گردشگری گفت: به نظر من اهمیت معرفی و تهیه محتوای دیجیتال از حوزه گردشگری و صنایع دستی، متاسفانه برای مدیران استان شفاف نشده است. مدیران اگر بدانند کلید ورود به اقتصاد گردشگری همین معرفی صحیح و تاثیرگذار و تهیه محتوای دیجیتال است قطعا آنها هم مشتاق خواهند شد.

کاشانی به رشد اقامتگاه‌های بوم گردی در استان اشاره و بیان کرد: علی رغم وجود این همه ظرفیت گردشگری در استان اما هیچ کدام معرفی نمی‌شود.

وی افزود: استان کرمان این همه تبلیغ و تولید محتوا داشته که اگر گردشگری میخواهد بیابان لوت را ببیند باید به استان کرمان سفر کنید. استان یزد تبلیغ کرده اگر گردشگری بخواهد بافت خشت و گلی ببیند باید به یزد سفر کند؛ اینها همه بمباران تبلیغات است. ما در خراسان جنوبی برای معرفی چه کرده ایم؟ چطور میتوان شهر بشرویه را در کنار یزد معرفی کرد؟ ما چطور روستاهای نهبندان مانند دهسلم و حیدرآباد را در کنار دهسلم معرفی کنیم؟ نتوانسته‌ایم معرفی کنیم و برای همین است که از میدان رقابت عقب مانده‌ایم.

استفاده از سرمایه گذاران متخصص

فعال گردشگری بیان کرد: در حوزه سرمایه گذاری های کلان در زمینه گردشگری و صنایع دستی باید سرمایه گذاران متخصص باشند چراکه اگر تخصص نداشته و فقط سرمایه داشته باشند با شکست مواجه شده، از سرمایه گذاری در استان ناامید شده و در طرف مقابل در استان فرصت سوزی میشود.

کاشانی گفت: در حال حاضر برخی از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه گردشگری که موفق هستند موفقیت آنها مرهون تخصص آنها است.

وی افزود: باید کمیته تخصصی گردشگری صنایع دستی ایجاد شود و پیشنهاد میشود این کمیته ذیل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری ایجاد شود چراکه محل ورود و خروج سرمایه گذاران است و میتوان سرمایه گذاران متخصص را انتخاب کرد.

کارگروه گردشگری احیا شود

فعال حوزه گردشگری به یکی دیگر از چالش ها اشاره و عنوان کرد: متاسفانه کارگروه گردشگری در استانداری در کارگروه امور زیربنایی ادغام شده است.

کاشانی ادامه داد: پیشنهاد ما به دولت جدید این است که کارگروه گردشگری در استانداری احیا شود چراکه مصوبات آنان برای مدیران کل مربوط با حوزه گردشگری جنبه قانونی و اجرایی داشته باشد.

خراسان جنوبی اولین مقصد سفر وزیر باشد نه آخرین

وی خاطرنشان کرد: چالش دیگر حوزه گردشگری در استان این است که وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مسئولان مرتبط با گردشگری در کلان کشور همیشه آخرین مقصد سفرشان خراسان جنوبی است؛ معمولا وزرای میراث فرهنگی از نیمه کار دولت به بعد به خراسان جنوبی آمده، زمان سفر کم است و متاسفانه بیشتر وزرا و مسئولان مرتبط در حوزه گردشگری خراسان جنوبی را نمیشناسند.

فعال گردشگری بیان کرد: خراسان جنوبی استان پهناوری است و نمیتوان در سفرهای یکروزه به تمام استان سفر و ظرفیت ها را دید. آقای مونسان وزیر سابق میراث فرهنگی در سفر کوتاهی که به استان داشت نتوانست یک سوم ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی استان را از نزدیک ببیند چراکه خراسان جنوبی سومین استان وسیع کشور است.

کاشانی عنوان کرد: درخواست ما از آقای ضرغامی وزیر جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این است که خراسان جنوبی را اولین مقصد سفرهای استانی قراردهند و برای شنیدن مشکلات فعالین گردشگری و دیدن ظرفیت های استان وقت بگذارند.

وی اظهار کرد: نهال گردشگری در خراسان جنوبی نوپا است؛ گردشگری در استان کمتر از پنج سال سن دارد در حالیکه گردشگری در یزد، کرمان، شیراز و … مانند درختی تنومند است. به درخت تنومند خیلی کمتر میتوان آسیب زد تا نهالی نوپا که اگر به حوزه گردشگری خراسان جنوبی توجه نشود آسیب های جدی خواهد دید.

فعال گردشگری بیان کرد: اگر به حوزه گردشگری، فعالان این بخش و به آسیب هایی که کرونا بر گردشگری استان و فعالان داشته توجه نشود شاید فعالان حوزه گردشگری تغییر شغل بدهند. قبل از شیوع کرونا فعالیت در حوزه گردشگری رو به رشد بود اما بعد از کرونا روند نزولی و منفی شده که اگر توجه نشود آسیب هایی برای استان ک حوزه گردشگری خواهد داشت.

گردشگری روستایی

کاشانی به گردشگری روستایی اشاره کرد و گفت: باید به گردشگری روستایی توجه ویژه ای شود چراکه غالب ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی استان در دل روستاها نهفته است. روستاهایی که متاسفانه امروز شرایط اقتصادی خوبی ندارند.

وی افزود: قطعا توسعه گردشگری در خراسان جنوبی میتواند با توسعه اقتصادی فقر زدا در روستاهای استان برابر باشد؛ باتوجه به اینکه اغلب ظرفیت های گردشگری در روستاها است اگر بتوان روستاییان را تقویت کرد، از فعالان حوزه گردگشری روستایی حمایت کرد و بتوان اینها را به فعالین حوزه گردشگری شهری متصل کرد تا تقویت شوند شاهد توسعه اقتصادی فقرزدا در روستاها خواهیم بود‌.

فعال گردشگری اظهار کرد: از وزیر جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست میشود راه ارتباطی با فعالان گردشگری استان برقرار کنند چراکه ما فعالان حوزه گردشگری خیلی بهتر از کارشناسان وزارت خانه نسبت به استان خود، ظرفیت ها و چالش ها در حوزه گردشگری اشراف داشته و میتوانیم با ارائه راه حل برای رفع مشکلات همکاری کنیم.

کاشانی گفت: خوشبختانه امسال یکی از نمایندگان استان عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که ظرفیت و فرصت خوبی برای پیگیری و رفع مشکلات استان است.

درخواست ویژه، برای انتخاب مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری از متخصصان استفاده شود/ نگاه سیاسی و حزبی را کنار بگذارید

وی افزود: درخواست ویژه دیگری که از وزیر داریم این است که برای انتخاب مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از جمع متخصصان استفاده کند‌. خواهش میکنیم نگاه های حزبی و سیاسی کنار گذاشته شود و یک مدیر متخصص انتخاب شود‌. مدیری که دلسوز حوزه گردشگری باشد و بتواند این صنعت را در خراسان جنوبی توسعه داده و راه بیندازد.

 

 

 

 

 

 

 

ساکنان مهرشهر خواستار آسفالت معابر خاکی هستند/ عدل: اجرای آسفالت در این منطقه با قدرت در حال انجام است

ساکنان مهرشهر از عدم آسفالت برخی از معابر در این منطقه گلایه داشته و خواستار آسفالت معابر خاکی هستند.

ساکنان مهرشهر خواستار آسفالت معابر خاکی هستند/ عدل: اجرای آسفالت در این منطقه با قدرت در حال انجام است

به گزارش خبرنگار خاورستان، اهالی کوچه ولی عصر ۲۸ در منطقه مهرشهر از عدم آسفالت این کوچه گلایه داشته و خواستار پیگیری شدند.

باقری یکی از اهالی این منطقه در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: علی رغم اینکه فاضلاب کشی در این کوچه به اتمام رسیده اما اقدامی برای آسفالت انجام نشده است.

وی افزود: بارها برای پیگیری این موضوع به شهرداری مراجعه کردیم اما اقدامی صورت نگرفته است.

باقری گفت: گردوخاک ناشی از رفت و آمد خودروها و وزش باد و بیشتر شدن گردوخاک، مردم را اذیت می‌کند.

وی از شهرداری بیرجند درخواست کرد برای آسفالت این منطقه اقدام شود.

علی عدل سرپرست شهرداری بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: خیابان های مهرشهر با قدرت در حال آسفالت است.

وی افزود: در حال حاضر همکاران ما در حال آسفالت خیابان لاله و بعد از آن خیابان عمار هستند. آسفالت معابر ولی‌عصر نیز در دستور کار است. آسفالت معابر به صورت نوبتی و یکی پس از دیگری انجام می‌شود.

سرپرست شهرداری بیرجند بیان کرد: اگر مشکلات زیرساختی از جمله گاز، آب، برق و فاضلاب در برخی از مناطق مهرشهر برطرف شود آسفالت انجام خواهد شد.

عدل با بیان اینکه ۹۰ درصد معابر مهرشهر آسفالت شده و تنها ۱۰ درصد باقی مانده، گفت: بسیاری از معابری که در حال حاضر در مهرشهر آسفالت می‌شود، ساکنان حق شهرداری را پرداخت نکرده‌اند.

بیش از ۲۸ هزار متر مربع از معابر خاکی مهرشهر آسفالت شد

وی با بیان اینکه بیش از ۲۸ هزار متر مربع از معابر خاکی مهرشهر در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰ آسفالت شد، اظهار کرد: ارائه خدمات از سوی شهرداری به شهروندان در شمال و جنوب شهر متناسب و به طور یکسان است.

سرپرست شهرداری بیرجند گفت: هدف و برنامه اصلی شهرداری بیرجند، شهری بدون کوچه خاکی است. طبق برنامه‌ریزی همه خیابان‌ها و کوچه‌های بیرجند از نعمت آسفالت بهره‌مند خواهند شد و این اقدامات در راستای تأمین امنیت و تسهیل تردد شهروندان و ساماندهی وضعیت معابر شهری در حال اجراست.

عدل عنوان کرد: توجه به کیفیت معابر به عنوان شریان‌های اصلی شهر تاثیر بسزایی در هدایت و کنترل ترافیک شهر خواهد داشت، از این رو اهمیت و ضرورت اجرای آسفالت جهت تامین رفاه شهروندان، بسیار مهم و ضروری است.

وی تصریح کرد: آسفالت بلوار همت، معابر شهید شوشتری، معابر امیرکبیر و فرعی‌های آن ، خیابان دکتر حسابی، معابر ابن سینا و فرعی های آن، خیابان الهیه، ابوذر غفاری، لاله، عمار، حر و ……. از ابتدای سال تا کنون انجام شده است.

سرپرست شهرداری بیرجند عنوان کرد: آسفالت معابر خاکی مهرشهر بیرجند از درخواست‌های ساکنان این منطقه بوده که به دلیل عدم اجرای شبکه فاضلاب شهری تا مدتی امکان پذیر نبوده است.

عدل خاطر نشان کرد: شهرداری آمادگی دارد در صورت اجرای شبکه آب و فاضلاب در مهرشهر تمام معابر خاکی مهرشهر را آسفالت کند.

انتهای پیام/۱۲۷

 

 

 

گرانی میوه در بازار خراسان جنوبی/ عدم نظارت ها دلالی را رونق داد/۳-۷

گرانی میوه در بازار خراسان جنوبی/ عدم نظارت ها دلالی را رونق داد

این روزها در خراسان‌جنوبی خبری از میوه ارزان نیست و کارشناسان سوء استفاده دلالان، افزایش کرایه حمل و عدم نظارت را از علل گرانی محصولات باغی می‌دانند.

به گزارش مهر، گفت و گو ها و نظرات کارشناسان حوزه سلامت را که می‌خوانیم همه بر این نکته اتفاق نظر دارند که تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق تغذیه مناسب به ویژه مصرف برخی میوه‌ها یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلاء به کرونا و یا بهبودی سریع‌تر مبتلایان است.

اما وقتی مردم با توجه به این توصیه‌ها و با برای مصرف خانواده به بازار میوه مراجعه می‌کنند، درمی‌یابند که قیمت انواع مختلف میوه با موجودی جیب یا عابر بانکشان همخوانی ندارد! و چیزی به نام میوه ارزان در بازار یافت نمی‌شود.

قیمت همان خربزه و هندوانه‌ای که معمولاً اقشار متوسط و ضعیف جامعه خریداری می‌کردند، نسبت به چند ماه قبل افزایش داشته است و قید خرید آن را می‌زنند.

میوه تبدیل به یک کالای لوکس شده است

رضا بهمنی از همشهریان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خرید میوه و به ویژه برخی از انواع آن تبدیل به یک خرید لوکس شده است و اقشار ضعیف امکان استفاده از آن را ندارند.

وی بیان‌کرد: حتی در بازار روزها که معمولاً قیمت میوه از برخی نقاط شهر ارزان‌تر است مردم به واسطه گرانی معمولاً از سر ناچاری به سراغ میوه‌های نامرغوب و حتی پلاسیده می‌روند که مقداری ارزان‌تر است تا حداقل دست خالی به خانه نروند.

این شهروند خراسان‌جنوبی افزود: این در حالی است که این روزها مردم هر وقت تلویزیون را روشن می‌کنند و یا خبرگزاری و یا روزنامه‌ای را نگاه می‌کنند، در آن کارشناسان سخن از نقش مصرف انواع ویتامین‌ها در بهبودی کرونا و یا پیشگیری از آن از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

فاطمه مودی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه قیمت انواع میوه رو به افزایش است، گفت: حتی هندوانه نیز که جزو ارزان‌ترین میوه‌ها محسوب می‌شده و معمولاً قشر ضعیف و متوسط جامعه آن را خریداری می‌کنند، گران شده و هر کیلویی نزدیک به ۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی افزود: بسیار رنج‌آور است که گاه در میوه فروشی‌ها مشاهده می‌کنیم که یک کودک از پدرش تقاضای میوه خاصی می‌کند ولی پدر توان مالی خرید آن را ندارد.

گرانی میوه در بازار خراسان جنوبی/ عدم نظارت ها دلالی را رونق داد

گرانی میوه تولید داخل چه ربطی به افزایش قیمت دلار دارد

این شهروند خراسان‌جنوبی اظهار کرد: هندوانه، سیب، گلابی، زردآلو، خربزه، گیلاس، آلبالو، لیمو و بسیاری از میوه‌های دیگر در داخل تولید می‌شود و محصول وارداتی نیست که بگوییم افزایش قیمت دلار باعث گرانی آن شده است.

مودی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که عدم نظارت بر بازار میوه و یا دلال بازی موجب این گرانی شده است وگرنه چرا باید قیمت میوه در باغ تا میدان تره بار چندین برابر تفاوت داشته باشد.

وی یادآور شد: گاه میوه از شهر دیگری است و خوب طبیعتاً هزینه حمل بر آن افزوده می‌شود ولی تأسف بار این است که مشاهده می‌کنیم قیمت میوه در یک شهر از باغ یا میدان تره‌بار و میوه فروشی تفاوت عمده‌ای دارد که هیچ توجیهی ندارد.

چرایی گرانی میوه را در استان‌های مبدأ خرید بیابیم

محمد حیدری، رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با مهر اظهار کرد: علت افزایش قیمت میوه را باید در استان‌های مبدأ که از آن‌ها میوه خریداری می‌کنیم، پیدا کرد چرا که خراسان‌جنوبی خود تولیدکننده عمده میوه نیست.

وی با اشاره به اینکه افزایش کرایه حمل از جمله علل افزایش قیمت میوه در بازار خراسان‌جنوبی است، گفت: به عنوان مثال هندوانه در شیراز کیلویی پنج هزار و ۳۰۰ تومان است ولی وقتی کرایه حمل از استان فارس تا بیرجند به آن افزوده می‌شود در بازار ما به قیمت کیلویی ۶ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: موز وارداتی در خراسان‌جنوبی کیلویی ۳۵-۴۰ هزار تومان و موز ایرانی نیز حدود ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و همچنین خربزه تایباد نیز کیلویی ۶ هزار تومان و خربزه جیم آباد نیز کیلویی ۱۱ هزار تومان در بازار خراسان‌جنوبی به فروش می‌رسد.

حیدری یادآور شد: انواع سیب نیز از ۹ هزار تومان تا ۱۶ هزار تومان در بازار خراسان‌جنوبی متغیر است.

گرانی میوه در بازار خراسان جنوبی/ عدم نظارت ها دلالی را رونق داد

هزینه تمام شده تولید در بخش کشاورزی افزایش یافت

عبدالرضا رضایی، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در زمینه چرایی قیمت میوه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: گرانی میوه دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها افزایش هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی است.

وی بیان کرد: به عنوان مثال هزینه‌های کارگری، قیمت نهال و قیمت انواع نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و سم به شدت افزایش پیدا کرده است و در طول یک سال گذشته قیمت کود فسفاته و پتاسه حدود پنج برابر افزایش پیدا کرده که بی شک بر قیمت میوه نیز تأثیر می‌گذارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه کرایه‌های حمل نیز افزایش یافته است، گفت: یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت میوه سیستم توزیع نامناسب است.

سود گرانی میوه نصیب کشاورز خرده مالک نمی‌شود

رضایی با تأکید بر اینکه از این افزایش قیمت‌ها چیزی نصیب کشاورز به ویژه کشاورز خرده مالک نمی‌شود، یادآور شد: وقتی که قیمت یک میوه از باغ در یک شهر تا میدان میوه و تره بار همان شهر چند برابر تفاوت دارد جز نقش واسطه و دلال در این میان چیزی نمی‌تواند مطرح باشد.

وی گفت: البته بی شک نمی‌توان دلال و یا خریداران عمده را از بازار حذف کرد ولی باید ساماندهی شده و بر آنان نظارت شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در پاره‌ای موارد نیز عده‌ای از نیاز مردم سو استفاده کرده و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند که این موضوع را در افزایش قیمت هویج می‌توان مشاهده کرد و در شرایطی که مردم برای بیماران کرونایی خود به این میوه نیاز دارند، قیمت را افزایش می‌دهند.

گرانی میوه در بازار خراسان جنوبی/ عدم نظارت ها دلالی را رونق داد

راه اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم میوه، قیمت را تعدیل می‌کند

رضایی یادآور شد: راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم میوه با کمک و همکاری اتحادیه‌های میوه و تره بار و تقویت این اتحادیه‌ها می‌تواند در تعدیل قیمت انواع میوه نقش آفرین باشد.

وی در مورد نقش قیمت کرایه حمل بر گرانی انواع میوه گفت: در استان ما گاه یک کامیون میوه و یا یک بار دیگر می‌آورد و چون باری برای مسیر برگشت ندارد بی شک قیمت کرایه بیشتری در استان ما اخذ می‌کند.

غلامرضا یدالهی مسئول روابط عمومی سازمان صمت خراسان‌جنوبی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر اظهار کرد: تفاوت قیمت انواع میوه در وهله اول به کیفیت آن و در گام دوم نیز به استان‌های مبدأ که از آنان میوه خریداری شده است، بستگی دارد.

وی بیان کرد: گاه میوه را از استان خراسان رضوی خریداری می‌کنیم که هر روز به استان ما سرویس و وسیله دارد ولی زمانی نیز از استان فارس و شیراز همان میوه را خریداری می‌کنیم که قاعدتاً قیمت کرایه حمل از این استان با کرایه حمل از خراسان رضوی متفاوت است.

قیمت میوه باید بر مبنای فاکتور خرید و سود قانونی باشد

یدالهی با اشاره به اینکه قیمت میوه باید بر مبنای فاکتور خرید و سود قانونی تعیین شود، یادآور شد: میوه فروشان مکلف هستند که تابلوی قیمت را نیز در محل فروش نصب کنند.

مسئول روابط عمومی سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه افزایش هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی نیز در گرانی میوه تأثیر داشته است، افزود: باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در روز بازارها نظارت با شهرداری‌ها است.

هر چند به واسطه خشکسالی‌های اخیر و کمبود منابع آبی، کِشت برخی از میوه‌ها چون هندوانه در خراسان‌جنوبی از منظر محیط زیستی به صرفه نیست، اما می‌توان با ایجاد بازارچه‌های عرضه مستقیم میوه و کوتاه کردن دست دلالان و نظارت بیشتر بر سیستم توزیع، میوه را با قیمت مناسب‌تری به دست مردم رساند.

اولین کارگاه صنایع دستی هلال احمر در شهرستان بیرجند راه اندازی شد

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از راه اندازی اولین کارگاه صنایع دستی در رشته پارچه بافی سنتی در شهرستان بیرجند خبر داد.

محمدرضا رضایی صبح سه شنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه کارگاه توبافی حاجی آباد شهرستان بیرجند گفت: با توجه به اینکه سال جاری به سال پشتیبانی ها، تولید و رفع موانع نامگذاری شده است، جمعیت هلال احمر در همین راستا خدمات بشر دوستانه ای در جهت کمک به اقتصاد خانوارها ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه متاسفانه یکی از معضلات امروز بیکاری و مشکلات اقتصادی خصوصاً در روستاها است، افزود: صنایع دستی می تواند به توان افزایی و معیشت مردم کمک شایانی کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صنایع دستی علاوه بر اقتصاد، به احیای فرهنگ نیز کمک بسزایی می‌کند، گفت: به همت اعضای جمعیت هلال احمر اولین کارگاه صنایع دستی توبافی در حاجی آباد شهرستان بیرجند نیز راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه تعداد هشت دستگاه تو بافی در این کارگاه فعال است، عنوان کرد: تا کنون ۳۰ نفر در این کارگاه آموزش های لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت کرده اند.

رضایی با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه و آموزش در این کارگاه کاملاً رایگان است و تمام تولیدات توسط اتحادیه صنایع دستی خریداری می شود، افزود: صادرات صنایع دستی علاوه بر ارز آوری، صادرات فرهنگ و تمدن ایرانی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در مجموع تا کنون مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان جهت راه اندازی این کارگاه هزینه شده است، بیان کرد: پیش از این دو کارگاه صنایع دستی در شهرستان های سربیشه و نبهندان نیز راه اندازی شده اند.

طرح توسعه بازار هنر «تو بافی» اجرا می شود

بیرجند-فرماندار بیرجند با بیان اینکه هنر «توبافی» نامزد دریافت مهر اصالت بین المللی است،گفت: برای رونق هر چه بیشتر هنر پارچه بافی سنتی طرح توسعه بازار و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ناصری صبح سه شنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه کارگاه توبافی حاجی آباد شهرستان بیرجند بیان کرد: هنر توبافی از هنرهای اصیل و احیا شده‌ای در استان است.

وی با بیان اینکه توبافی پس از بافت فرش پر درآمدترین صنایع دستی خراسان جنوبی است، عنوان کرد: این هنر هم اکنون نامزد دریافت مهر اصالت بین المللی است.

وی با اشاره به راه اندازی اولین کارگاه توبافی جمعیت هلال احمر در راستای اهداف بشر دوستانه و ایجاد اشتغال خانوارها در شهرستان بیرجند، افزود: این گام در راستای اهداف و برنامه های استان برداشته شده و بسیار قابل تقدیر است.

ناصری ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی و جمعیت هلال احمر در تلاش است برای رونق هر چه بیشتر هنر پارچه بافی سنتی طرح توسعه بازار و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ارتقاء کمی و کیفی کارگاه‌های پارچه بافی سنتی را اجرا کنند.

وی گفت: خوشبختانه تا به امروز حدود پنج هزار نفر این هنر را در سطح استان آموزش دیده اند.

وی ادامه داد: افراد علاقه مند پس از آموزش می توانند از تسهیلات کم بهره جهت ارتقاء و افزایش تولیدات بهره ببرند.

فرماندار شهرستان بیرجند بیان کرد: به دلیل کیفیت و بازار پسندی این هنر امیدواریم ضمن تقویت اشتغال به ارز آوری در کشور و استان نیز کمک کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی:

روزهای دارای هوای ناسالم در خراسان‌جنوبی دو برابر شد/۳

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: طبق داده‌های ایستگاه‌ها تعداد روزهای دارای هوا ناسالم از ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در خراسان‌جنوبی به دو برابر افزایش یافته است.

حسن اکبری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی دو روز گذشته ما طوفان شبانه‌روزی را در خراسان‌جنوبی داشتیم که این مسئله باعث شد وضعیت هوا به ویژه برای گروه‌های حساس مانند سالمندان و کودکان مطلوب نباشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های ما وضعیت را از ساعت ۱۱ یک روز تا ۱۱ روز بعد بررسی می‌کنند و در نهایت یک داده ارائه می‌دهد، بیان‌کرد: اگر داده ایستگاه در یک ۲۴ ساعت بالای ۱۰۰ باشد نشان می‌دهد که هوا ناسالم است.

اکبری گفت: هر چند در دو روز گذشته تقریباً تمام استان هوای ناسالمی داشت، ولی از آنجایی که تنها در بیرجند، سرایان، نهبندان و زیرکوه ایستگاه داریم، شاخص‌ها مربوط به این چهار شهرستان است که در دو روز گذشته ذرات معلق در هوا را بالاتر از حد استاندارد نشان داد.

وی درباره وضعیت روزهای ناسالم از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با سال گذشته اظهار کرد: ما یک شش ماهه گرم و خشک را سپری کردیم که در این ماه‌ها رطوبت خاک به شدت کاهش پیدا کرده بود که این مسئله زمینه را برای روزهای دارای گرد و غبار مساعد می‌کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ایستگاه‌های ما تقریباً از ابتدای سال تاکنون حدود دو برابر سال گذشته در همین مدت روزهای دارای هوای ناسالم ثبت کردند، بیان‌کرد: در بیرجند و سرایان روزهای ناسالم دو برابر و در نهبندان حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

اکبری گفت: هر چند در حال حاضر شاید وضعیت روزهای ناسالم در خراسان‌جنوبی را به نوعی بتوان مدیریت کرد ولی نگرانی ما بابت آینده است که با کاهش منابع آبی و به طبع آن کاهش رطوبت هوا و همچنین کاهش پوشش گیاهی به علت چرای غیر اصولی دام و ایجاد راه‌های دسترسی متعدد وضعیت نامساعدتری را تجربه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تمام تصمیمات توسعه‌ای خراسان‌جنوبی باید با توجه به مؤلفه آب و دقت در میزان منابع آبی این خطه صورت گیرد، ادامه‌داد: موضوع دیگری که ما را نگران کرده است طولانی شدن دوره‌های آلودگی هوا است به گونه‌ای که در همین سال جاری در مقطعی پنج روز متوالی هوای ناسالم داشتیم.

 

 

 

 

 

قول مساعد رییس دفتر رییس جمهوری برای پیگیری مسایل خراسان جنوبی/۳

قول مساعد رییس دفتر رییس جمهوری برای پیگیری مسایل خراسان جنوبی

رییس دفتر رییس جمهوری در دیدار استاندار خراسان جنوبی برای پیگیری مسایل استان قول مساعد داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری  با حضور در دفتر کار رییس دفتر رییس جمهوری، با غلامحسین اسماعیلی دیدار کرد.

استاندار خراسان جنوبی در این دیدار به تشریح شرایط و وضعیت استان پرداخت و گزارش جامعی از اقدامات صورت گرفته در راستای رفع مشکلات موجود ارائه کرد.

وی از برنامه‌های انجام شده به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان گفت و نتایج حاصل از چند ماه فعالیت ستاد توسعه خاوران را تشریح کرد.

ملانوری پیگیری موضوعات مهمی از جمله تسریع در روند اجرای پروژه راه‌آهن و باندهای دوم محورهای مواصلاتی استان و نیز شبکه حمل و نقل سوخت را خواستار شد.

قول مساعد رییس دفتر رییس جمهوری برای پیگیری و همراهی برای رفع آنها، نتیجه این دیدار بود.

 

 

 

 

کمک پنج میلیارد تومانی مردم به مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی/۲-۳

کمک پنج میلیارد تومانی مردم به مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون پنج میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی خیرین جمع‌آوری شده و برای تامین اقلام بسته‌های معیشتی، بهداشتی، لوازم توانبخشی، کمک هزینه ازدواج، سرمایه کار، ودیعه مسکن و غذای گرم در اختیار افراد زیر پوشش قرار گرفته است.

علی عرب‌نژاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر ۳۱۹ مرکز غیردولتی همکار با بهزیستی در این استان مشغول به خدمت هستند که برای نزدیک به هزار و ۳۰۰ نفر در این مراکز اشتغال ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۲ هزار و ۵۶۴ خانواده معادل بیش از ۱۲۱ هزار نفر زیر پوشش بهزیستی استان هستند گفت: ۱۴ هزار و ۹۳۶ خانوار مستمری‌بگیر این اداره هستند و افزایش ۲ تا ۳ برابری مستمری معلولان و مددجویان، گسترش خدمات الکترونیک و تاسیس ۳۷ مرکز مثبت زندگی از دستاوردهای بهزیستی خراسان جنوبی در چند سال اخیر بوده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: در راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی به محورهای مختلف و مواردی همچون مشارکت مردمی، محله‌محوری، تسهیل دسترسی، خانواده‌محوری، مددکار محوری، توجه به دولت الکترونیک، ارتقای سلامت اجتماعی و اجرای طرح‌های غربالگری به ویژه کاهش آسیب‌های اجتماعی توجه ویژه‌ شده است.

عرب‌نژاد گفت: فعالیت موسسات خیریه با حضور خیرین و مردم موجب توسعه کمی و کیفی خدمات بهزیستی به اقشار زیر پوشش سازمان بهزیستی و مشارکت بیشتر آحاد مردم و خیرین در رفع آسیب‌های اجتماعی و محرومیت می‌شود.

وی افزود: بهزیستی، سازمان حمایتی – تخصصی است که خدمات مختلفی را به گروه‌های هدف ارائه می‌کند و امروز با توجه به گسترش فعالیت‌ها و اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تبدیل به سازمان پرسشگر و مطالبه‌گر شده که تلاش می‌کند خدمات خود را ضمن شفاف‌سازی و در دسترس قرار دادن امکانات برای جامعه هدف، تخصصی و به‌روز ارائه کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: احداث بیش از سه هزار مسکن مددجویی، اشتغال ۶ هزار و ۳۸۶ مددجوی زیر پوشش و حمایت‌های بیمه خویش‌فرمایی و کارفرمایی از جمله اقدامات بهزیستی استان در چند سال گذشته بوده است.

 

 

 

 

 

بادهای ۱۲۰ روزه در خراسان‌جنوبی تشدید می‌شود/۲

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی از تشدید بادهای ۱۲۰ روزه در استان خبر داد و گفت: پدیده گرد و خاک تا پایان این هفته مهمان آسمان استان خواهد بود.

بادهای ۱۲۰ روزه در خراسان‌جنوبی تشدید می‌شود

جواد نخعی  اظهار داشت: مطابق با الگوی نقشه‌های هواشناسی از عصر امروز وزش بادهای ۱۲۰ روزه در استان شدت می‌یابد و نقاط مختلف استان را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه پدیده گرد و خاک تا پایان این هفته مهمان آسمان استان خواهد بود، بیان داشت: وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید افقی را به همراه دارد.

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه این پدیده در اغلب نقاط استان پیش‌بینی می‌شود، اضافه کرد: در مرز شرقی توفان گردوخاک در برخی ساعات سبب ایجاد خسارت خواهد شد.

 

 

 

 

بازگشت ۱۱ واحد صنعتی خراسان‌جنوبی به چرخه تولید/ ۲ هزار نفر شاغل می‌شوند

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اشاره به بازگشت ۲۰ واحد تولیدی استان به چرخه تولید طی سال گذشته، گفت: با تلاش‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال جاری نیز تاکنون ۱۱ واحد غیرفعال به چرخه تولید بازگشت.

بازگشت ۱۱ واحد صنعتی خراسان‌جنوبی به چرخه تولید/ ۲ هزار نفر شاغل می‌شوند

عباس جرجانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: خراسان‌جنوبی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص زمین‌شناسی و اینکه از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور حدود ۵۰ نوع آن در این استان است، به عنوان بهشت معادن نام برده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر۶۹۶ معدن با ذخیره قطعی ۶.۸ میلیارد تن در استان خراسان‌جنوبی وجود دارد، اظهار داشت: ۶ درصد مجموع معادن کشور، ۵.۱ درصد از ذخایر قطعی، ۲.۴ درصد استخراج اسمی و ۸.۵ درصد اشتغال در حوزه معادن کشور مربوط به خراسان‌جنوبی است.

بازگشت ۶۰ واحد معدنی به چرخه تولید

شهریورماه سال گذشته ۲۶۰ واحد معدنی تعطیل شده بود که در جلسات متعدد از جمله شورای معادن ۶۰ واحد دوباره به چرخه تولید بازگشت

وی افزود: شهریورماه سال گذشته ۲۶۰ واحد معدنی تعطیل شده بود که در جلسات متعدد از جمله شورای معادن ۶۰ واحد دوباره به چرخه تولید بازگشت و براساس تفاهم‌نامه‌های ستاد توسعه خاوران یک تفاهم‌نامه برای واحدهای معدنی تعطیل شده نیز مبادله شد.

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه در بخش صنعت ۵۴۴ واحد دارای پروانه بهره‌برداری داریم که تعدادی تعطیل شده، بیان داشت: در حال حاضر کمتر از ۱۰ واحد صنعتی بزرگ با اشتغال بیش از ۲۵۰ نفر، ۱۸ واحدهای صنعتی متوسط و ۵۰۸ واحد صنعتی کوچک با اشتغال زیر ۵۰ نفر در استان وجود دارد.

جرجانی با اعلام اینکه در حال حاضر ۳۲۳ واحد صنعتی در استان فعال اما ۴۰ درصد واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل است، اضافه کرد: صنایع با اشتغال کمتر از ۵۰ نفر در زمره صنایع کوچک، اشتغال ۵۰ تا ۱۰۰ نفر صنایع متوسط و بیش از ۱۰۰ نفر صنایع بزرگ محسوب می‌شوند.

اشتغال ۱۱۰ هزار نفری در استان

۱۲ هزار نفر در بخش صنعت، ۱۳ هزار نفر در بخش معدن و ۸۷ هزار نفر در بخش تجارت مشغول به‌کار هستند

وی مطرح کرد: در حال حاضر ۱۱۰ هزار نفر در سه بخش صنعت، معدن و تجارت استان مشغول به‌کار هستند که از این تعداد ۱۲ هزار نفر در بخش صنعت، ۱۳ هزار نفر در بخش معدن و ۸۷ هزار نفر در بخش تجارت مشغول به‌کار هستند.

بازگشت ۱۱ واحد به چرخه تولید

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اشاره به بازگشت ۲۰ واحد تولیدی استان به چرخه تولید طی سال گذشته، عنوان کرد: با تلاش‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال جاری نیز تاکنون ۱۱ واحد غیرفعال به چرخه تولید بازگشت.

۷۱۸ میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته برای رونق تولید در استان پرداخت شد که ۱۴۴ میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌دار به واحدهای دارای مشکل پرداخت شد

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی از پرداخت ۷۱۸ میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته برای رونق تولید در استان خبر داد و گفت: حدود ۱۴۴ میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌دار به واحدهای دارای مشکل پرداخت شده است.

بهره‌برداری از کارخانه فولاد قاینات

جرجانی تصریح کرد: در سال جاری تکمیل واحدهای تولیدی دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد پیگیری می‌شود که احداث خط تولید جدید در کاشی نیلوفر با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد در حال انجام است و ظرف ۲ماه آینده با ظرفیت اشتغال ۳۵۰ نفر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین به وضعیت کارخانه فولاد قاینات اشاره و بیان داشت: یکی از مشکلات استان آهن فولاد قاینات بود که با پیگیری‌های انجام شده اصلاحات در دستگاه‌ها انجام و در حال تست است که این واحد نیز طی ۴۵ روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

۲ هزار نفر شاغل می‌شوند

وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری ۲ واحد تولید کاغذ با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد و ۳۰ درصد تا آذرماه امسال، مطرح کرد: در مجموع بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال ۲ هزار نفر در بخش صنعت استان محقق خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۳۷ درصد صادرات کشور به افغانستان از استان خراسان‌جنوبی انجام می‌شود و در چهار ماه گذشته ۴۸ میلیون دلار صادرات داشتیم که ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

 

 

 

 

۹۵ هزار متر مربع فرش دستباف در خراسان جنوبی تولید شد/۲-۳

۹۵ هزار متر مربع فرش دستباف در خراسان جنوبی تولید شد

رییس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: ۹۵ هزار متر مربع فرش دستباف در سال جاری به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان در این استان تولید شده است.

محمدحسین کامیابی مسک روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان تولید فرش دستباف در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی ندارد اما قیمت فرش دستباف استان نسبت به سال گذشته به صورت میانگین ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: این افزایش قیمت در فرش‌های مصرف داخل بیشتر به چشم می‌خورد و در فرش‌های صادراتی به دلیل مشکل صادرات کمتر بوده است.

رییس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی بیان کرد: در یک سال گذشته قیمت مواد اولیه فرش دستباف رشد چشمگیری نداشته است ولی با توجه به شرایط جامعه و زحمت زیاد، بافت فرش برای بافنده صرفه اقتصادی ندارد و بافندگان به دلیل نبود شغل چاره‌ای جز بافت فرش ندارند.

وی درباره ارزآوری فرش دستباف خراسان جنوبی در سال جاری گفت: ارزآوری فرش دستباف خراسان جنوبی در ۲ سال اخیر ناچیز بوده و در مجموع آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف به دست ما نمی‌رسد.

کامیابی مسک افزود: به دلیل صادرات کم، فرش دستباف در بدترین وضعیت خود از نظر صادرات و رکود در ۵۰ سال اخیر قرار دارد و تحریم‌ها نیز در نبود ارزآوری فرش بسیار تاثیرگذار بوده که باعث شده فرش سایر کشورهای منطقه جایگزین فرش کشورمان در بازارهای جهانی شود.

وی از بافندگان فرش خواست در حال حاضر به دلیل مشکل صادرات و ارزآوری فرش دستباف به سلیقه و ذائقه بازار مصرف داخل توجه کنند چرا که بافت فرش‌های ۶، ۹ و ۱۲ متری به صورت جفتی در بازار داخل فروش خوبی دارد.

خراسان جنوبی بیش از ۵۰ هزار بافنده تمام وقت، نیمه‌وقت و پاره‌وقت دارد که در حال حاضر کمتر از چهار هزار نفر آنان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

 

 

 

 

 

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی:
دستگاه های اجرایی برنامه های اثربخش در هفته دفاع مقدس برگزار کنند
فلاحی گفت: از تمامی دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی انتظار داریم برنامه های اثربخش و با کیفیتی در هفته دفاع مقدس برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «غلامرضا فلاحی» امروز (۱۶ شهریور) در جلسه هماهنگی بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس نهبندان اظهار کرد: اینکه ما امروز با آسایش و آرامش مسئولیت هایی را داریم به واسطه رشادت های رزمندگان دفاع مقدس است که بسیاری از آنها گمنام هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به منویات رهبری مبنی بر اینکه دفاع مقدس گنجینه تمام نشدنی است، گفت: ما نتوانسته ایم از این گنجینه عظیم و بزرگ به درستی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: متولی هماهنگ کننده بخش حفظ ارزش های دفاع مقدس، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس است اما برای اجرای سیاست ها و خط مشی ها همه ادارات باید دخیل باشند.

وی ادامه داد: دفاع مقدس باید مردمی پیش برود و نباید به اعتبارات متکی باشیم؛ برای موزه دفاع مقدس از سال ۹۱ ردیف اعتباری ملی داریم اما تاکنون هیچ اعتباری برای آن نیامده است اما کارهای بزرگی با کمک مردم برای گرامیداشت شهداء انجام شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی تصریح کرد: ۲۰ درصد از منابع مختلف ادارات به موزه ایثار و شهادت باید پرداخت شود، انتظار داریم برنامه های اثربخش و با کیفیتی توسط همه دستگاه ها در هفته دفاع مقدس برگزار شود؛ همچنین به شبهات کارکنان جوان که هیچ تجربه ای از جنگ ندارند باید پرداخته شود تا فرهنگ دفاع مقدس نشر داده شود.

فلاحی بیان کرد: رزمندگان دفاع مقدس باید در بین کارکنان خاطره های جنگ را تعریف کنند این مهم منجر به نشر ارزش های دفاع مقدس می شود. همچنین نشست های علمی و پژوهشی دفاع مقدس، چرایی و پیروزی های آن باید در حوزه های علمیه و توسط مدرسان در دانشگاه تبیین شود چراکه جوانان نیاز به کرسی های آزاد اندیشی هستند، اینگونه برنامه ها به تربیت کادر تراز انقلاب اسلامی کمک خواهد کرد.

وی به توجه ویژه به استفاده از فضای مجازی در هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بهترین فرصت و پرمخاطب ترین فضا، همین فضای مجازی است لذا باید با تولیدا محتوای متناسب و بامفهوم و سبک زندگی جهادی در این فضا بپردازیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه ما در انقلاب اسلامی الگوهایی همانند شهدا داریم، ولی سبک زندگی ما برگرفته از سبک زندگی غربی شده است، گفت: بیان درس ها، پیروزی ها، بیان خاطرات در مساجد، مدارس و بستر فضای مجازی، استفاده از رسانه های دیداری و شنیداری، برگزاری تئاتر و فیلم در اشاعه فرهنگ دفاع مقدس مهم هستند لذا در این هفته، برگزاری شعر دفاع مقدس و مسابقه فانوس را خواهیم داشت.

فلاحی خاطرنشان کرد: برای توسعه حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس که با هدف استفاده از ظرفیت های بیشتر و ادای دین و حق شهرستان ها است اما کمتر به آن توجه شده است، البته شورای هماهنگی با حمایت استاندار راه اندازی کردیم که به پیشرفت برنامه ها کمک کرد و جایگاه حقوقی به حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس داد.

گفتنی است در این جلسه «حبیب الله فراشی» به عنوان نمانیده حفظ اثار و نشر ارزش های دفاع مقدس شهرستان نهنبدان معرفی شد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*