۵ اشتباه فاحش در دیکته مسوولی که برای خود و همکارانش پاداش میلیاردی تجویز کرده!

پس از آنکه انتشار نامه‌ای بسیار عجیب در شبکه‌های اجتماعی که در آن تقاضای پاداش میلیاردی برای حل و فصل یک پرونده حقوقی مطرح شده، حاشیه ساز شد و توجه بسیاری از ایرانیان را به خود جلب کرد، مدیری که نام وی پای نامه به چشم می‌خورد، مسائلی در رد ادعا‌های مطرح شده بیان کرد که بر ابهامات ماجرا افزود.

کد خبر: ۸۶۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ – ۱۵:۴۱ ۱۴ December 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد

«۱۵ میلیارد ریال به من و برخی همکارانم بابت حل این پرونده پاداش دهید»؛ این چکیده نامه‌ای است که به تازگی در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است و دهان بسیاری را از تعجب باز نگه داشته است!

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه انتشار نامه‌ای بسیار عجیب در شبکه‌های اجتماعی که در آن تقاضای پاداش میلیاردی برای حل و فصل یک پرونده حقوقی مطرح شده، حاشیه ساز شد و توجه بسیاری از ایرانیان را به خود جلب کرد، مدیری که نام وی پای نامه به چشم می‌خورد، مسائلی در رد ادعا‌های مطرح شده بیان کرد که بر ابهامات ماجرا افزود.
صحبت درباره نامه‌ای است که مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی ذیل آن را امضا کرده و مخاطب آن، معاونت حقوقی سازمان مرکزی اوقاف است. نامه‌ای که در آن عطف به نامه‌ای دیگر در خصوص تقاضای پاداش به همکاران و حق الوکاله وکیل، چند فرد به همراه سمت آن‌ها ردیف شده تا در نهایت این پیشنهاد ارائه شود:
«مبلغ پیشنهادی برای حق الوکاله برای وکیل موقوفه، جناب آقای. [اسامی افراد محفوظ است]مبلغ ۱۵ میلیارد ریال و برای تشویق همکاران نیز مبلغ ۱۵ میلیارد ریال از محل کمک سازمان و سود سپرده به همراه منابع درآمدی موقوفه پیشنهاد می‌گردد.»
۵ غلط فاحش در دیکته رئیسی که برای خود و همکارانش پاداش میلیاردی تجویز کرده!
نامه‌ای که در ادامه آن تاکید شده که «موجودی موقوفات مشمول رای صادره در سرفصل‌های منابع تسهیم، حدودا مبلغ ۹ میلیارد ریال می‌باشد» که برخی از قیاس آن با عدد ۳۰ میلیارد ریالِ پیشنهاد شده برای حق الوکاله و پاداش، شگفت زده‌تر شده‌اند!
اما ماجرا زمانی جالب می‌شود که بدانید پیرو انتشار این نامه، مدیرکلی که نام وی به عنوان امضا کننده نامه ذیل آن درج شده، در گفت‌وگو‌هایی با برخی رسانه ها، توضیحاتی بیان کرد که هم تایید کننده اصالت نامه بود و هم ابهاماتی جدید آفرید که پیچیده شدن هر چه بیشتر ماجرا را به دنبال داشت.
توضیحاتی که اگرچه قرار بود به ابهامات مطرح شده با انتشار نامه پاسخ دهد، اما برعکس، ثابت کرد که اشکالاتی بنیادی‌تر در عملکرد این مدیر و همکارانش و حتی از آن‌ها فراتر، نهادی که در آن مشغول به کارند دیده می‌شود که می‌بایست مورد توجه قرار گیرند و در خصوص شان شفاف سازی شود. اشکالاتی که برخی از آن‌ها بدین شرح‌اند:
شماره‌گذاری نامه‌ی پیش نویس؟!
۵ غلط فاحش در دیکته رئیسی که برای خود و همکارانش پاداش میلیاردی تجویز کرده!
حجت‌الاسلام علی مصائبی، مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان ظهر سه شنبه ۲۰ آذر ماه در واکنش به نامه منتشر شده به ایلنا گفت: «در این نامه تنها پیشنهاد ارزش کار درج و پیش‌نویسی تهیه شده که هنوز امضایی ندارد.»
توضیحی که البته ظاهرا با تصویر منتشر شده از نامه هم‌خوانی دارد، اما کمی دقت کافی است تا دریابیم این نامه تاریخ خورده و شماره گذاری هم شده است. مقدماتی که معمولا بعد از امضای نامه صورت می‌گیرد تا نامه ارسال گردد!
مسائلی که مرورشان شاید هیچ اهمیتی نداشته باشد، مگر اینکه مدیرکلی مدعی شود که نامه “پیش‌نویس” بوده و امضا ندارد و بخواهد پشت این استدلال، مدعی شود که متن نامه مورد وثوقش نبوده و نیست. ادعایی که ظاهرا تنها یکی از ادعا‌های آقای مدیرکل در خصوص این نامه کذایی است.
اصرار سازمان برای پرداخت پاداش میلیاردی؟!
۵ غلط فاحش در دیکته رئیسی که برای خود و همکارانش پاداش میلیاردی تجویز کرده!
حجت الاسلام علی مصائبی سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: «در نامه نخست ارسالی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی به سازمان مرکزی در این باره، مبلغی نوشته نشده بود، اما سازمان تاکید داشت که رقم مشخصی به عنوان حق الوکاله و پاداش عوامل دخیل در اخذ رای به نفع موقوفات نوشته شود.»
اینکه آیا سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه کشور اصرار دارد که رقم مشخصی برای پاداش درج شود، ادعایی است که بهتر است چشم انتظار پاسخ مسئولان سازمان به آن در آینده، ولو به صورت غیرمستقیم (!) باشیم، اما آنچه از متن نامه منتشر شده برمی‌آید، ماجرا چیز دیگری است.
ظاهرا برخلاف ادعای مطرح شده در خصوص تاکید و اصرار سازمان مرکزی به درج پاداش، این نامه عطف به نامه دیگری ارسال شده که در آن به تفصیل شرح افتخار خلق شده در پیگیری حقوقی پرونده آمده است و پیرو آن، در این نامه «تقاضا» (به معنای “تقاضا” دقت کنید) شده که افتخار آفرینان مشمول دریافت پاداش شوند.
تبدیل «۱» پرونده به سلسله پاداش؟!
۵ غلط فاحش در دیکته رئیسی که برای خود و همکارانش پاداش میلیاردی تجویز کرده!
از جمله مسائلی که مصائبی در گفتگو با دو خبرگزاری بر آن تاکید کرده، این است که نامه یاد شده برای پیشنهاد حق الوکاله وکیل و پاداش خود و همکارانش، نه مربوط به یک پرونده، که پیرو حل یک سلسله پرونده است. پرونده‌هایی که شمارشان یکی نبوده و احتمالا برای دریافت رای در آن‌ها روند‌های مجزایی طی شده است.
به این جمله در گفتگو با ایرنا دقت کنید: «همکاران من در اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی برای نشان دادن اهمیت و بزرگی ۱۱۰ رای رای ماخوذه به نفع سازمان، مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان را به عنوان پاداش پیشنهادی درج کرده اند.»
اکنون بیایید نگاهی دیگر به نامه منتشر شده بیاندازیم و دقت کنیم که آیا در آن از «پرونده ها»، «آرای صادره»، «وکلا» و هر نشانه “جمع” دیگری از وجود یک سلسله پرونده آورده شده یا در آن با «پرونده» (مفرد پرونده ها)، «رای» (مفرد آرا)، «وکیل» (مفرد وکلا) مواجهیم؟!
تکذیب یک روال دائمی و همیشگی؟!
۵ غلط فاحش در دیکته رئیسی که برای خود و همکارانش پاداش میلیاردی تجویز کرده!
«قرار نیست این مبلغ پرداخت شود»؛ این پاسخی است که مصائبی به ایلنا داده تا مشخص شود که نه تنها درج این مبلغ در نامه و موافقتش با آن را تایید می‌کند (در حالی که ابتدا تاکید کرده بود نامه چیزی بیش از پیش نویس نیست)، که اساسا مدعی است که ممکن نبودن پرداخت این پاداش نشانه‌ای برای رد کلی نامه است.
او در این باره به ایرنا گفته: «سازمان اوقاف و امور خیریه نه چنین پولی در اختیار دارد و نه مبلغ پیشنهادی برای پاداش، در کمیته مربوط به در سازمان مرکزی تصویب می‌شود.»؛ جمله‌ای که نشان می‌دهد نه با اتفاقی یگانه و منحصر به فرد، که با روندی ثابت و همیشگی در این سازمان مواجهیم که این نامه تنها یکی از نمونه‌های آن است.
روندی که ظاهرا در آن میزان پاداش پیشنهاد می‌شود، پیشنهاد در کمیته‌ای ویژه بررسی و احیانا جرح و تعدیل می‌شود و آنقدر تکرار شده که مدیرکل استانی تلویحا به آن انتقاد وارد کرده و بگوید «قرار نیست این مبلغ پرداخت شود»، بلکه «ما ارزش کار را به سازمان گفته‌ایم»، ولی «در سازمان کمیته‌ای وجود دارد» که ارزش کار را ندید می‌گیرند و «آنان تعیین‌کننده هستند.»!
درج پاسخ نامه در نامه پیشنهادی؟!
۵ غلط فاحش در دیکته رئیسی که برای خود و همکارانش پاداش میلیاردی تجویز کرده!
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در گفتگو با ایرنا تاکید کرده که «سازمان اوقاف و امور خیریه چنین پولی در اختیار ندارد.» نکته‌ای که می‌توان بر اساس آن پرسید اگر پولی در بساط نیست، چرا سازمان از مدیرکل استانی خواسته تا رقم مشخصی برای پاداش در نامه درج کند؟ آیا این پیشنهاد، کاری بیهوده و اصرار سازمان برای درج آن در نامه، بیهوده‌تر از بیهوده است؟
اگر از بررسی میزان صحت این ادعا صرف نظر کرده و قصد حدس زدن در خصوص پاسخ احتمالی سازمان به این پیشنهاد را هم نداشته باشیم، با تامل در نامه منتشر شده به یک نکته قابل تامل در این خصوص برخواهیم خورد که می‌تواند بخشی از واقعیت پنهان ماجرا را مشخص کند؛ اینکه محل تامین پاداش میلیاردی مشخص و پیشنهاد شده است!
جملاتی که نشان می‌دهند یا با روال دائمی در این سازمان مواجهیم که بر اساس آن، پیشنهاد دهنده پاداش می‌بایست محل تامین پاداش را هم مشخص کرده و پیشنهاد دهد و یا با اقدامی نوظهور و ابداعی ویژه در این مورد مواجهیم که هدف از اتخاذ آن، بستن دست سازمان مرکزی برای دستاویز قرار دادن بهانه‌هایی مانند بی پولی برای پرداخت نکردن پاداش تقاضا شده است!
***
به صف اشکالات یاد شده، چرایی در نظر گرفتن پاداش برای انجام امور جاری یک نهاد (که طبیعتا بخشی از آن حقوقی و پیگیری قضایی است)، مشخص نبودن حق الوکاله وکیل و ارائه پیشنهاد در خصوص آن، چرایی سکوت سازمان مرکزی در قبال این نامه افشا شده و موارد دیگر را می‌توان افزود که ظاهرا قرار نیست پاسخ داده شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*