اخبار خراسان جنوبی

سومین جشنواره زرشک در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

سومین جشنواره زرشک در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با برطرف شدن دغدغه کشاورزان در زمینه فروش محصولات آنها در پی آن هستیم تا جشنواره زرشک را برای سومین سال برگزار کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدحسین اکبری در جمع خبرنگاران اظهارداشت: فصل برداشت محصولات مزیت دار خراسان جنوبی به واسطه زیبایی منحصر به فردی که در این فصل دارد می‌تواند زمینه ساز ورود گردشگران بسیاری به استان باشد.

وی با بیان اینکه بزرگترین باغ زرشکی جهان با ۱۵ کیلومتر در روستای افین زیرکوه واقع شده است گفت: زیبایی غیر قابل وصف درختان عناب در فصل پاییز و مزارع زعفران و انارستان‌های خراسان جنوبی نیز می‌تواند در کنار دیگر قابلیت‌های گردشگری استان از جمله کویر گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب کند تا علاوه بر تازه خوری و خرید محصولات تازه را نیز در دستور کار خود به عنوان سوغات کشاورزی این خطه قرار دهند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: جلسه‌ای با بانک کشاورزی در هفته پیش رو نیز برای تامین منابع مورد نیاز خرید توافقی محصولات مزیت دار خراسان جنوبی برگزار شد که با برطرف شدن دغدغه کشاورزان در زمینه فروش محصولات آن‌ها در پی آن هستیم که جشنواره زرشک را نیز برای سومین سال برگزار کنیم و هدف از برگزاری این است که هم بتوانیم زرشک را به دیگر نقاط ایران و جهان بشناسانیم و هم زمینه فروش و فراوری‌هایی که در زمینه سلامت و دارویی دارد را نیز فراهم آوریم.

اکبری با بیان اینکه گندم کاران استان آماده ‌اند تا سطحی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار را در خراسان جنوبی زیرکشت پاییزه گندم و جو ببرند افزود: از یک ماه قبل پیگیری‌ها برای تامین سم و کود مورد نیاز کشاورزان خراسان جنوبی آغاز شده تا در زمان کشت مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

وی با بیان اینکه رایزنی‌هایی با بانک تجارت انجام شده تا تشکل و تعاونی‌های خراسان جنوبی اگر بخواهند در زمینه خرید توافقی ورود کنند برای تامین منابع خویش مشکلی نداشته باشند گفت: براساس رایزنی‌ها و تفاهم انجام شده با بانک تجارت قرار شده حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به تعاونی‌ها و تشکل‌هایی که بخواهند در زمینه خرید توافقی محصولات مزیت دار استان ورود کنند پرداخت شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: برای تامین منابع خرید توافقی و مدت‌دار محصولات مزیت‌دار استان نیز نامه‌نگاری‌هایی با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که منتظر پاسخ هستیم.

 

 

ایجاد راه دسترسی دوم به مهرشهر بیرجند ضرورت دارد

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اجرای طرح اتصال دوم مهرشهر بیرجند از سمت پلیس راه برای مردم این منطقه ضروری است که با احداث یک زیرگذر می‌توان آن را عملیاتی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا عباس زاده روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی ترافیک استان افزود: اجرای طرح‌های ترافیکی در برخی نقاط شهری یا حاشیه شهرها با توجه به بارگذاری جمعیت ضروری است اما دسترسی ایمن مردم به معابر در اولویت قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به درخواست‌های مردمی و بررسی‌های کمیته فنی، تعریض معبر و اصلاح هندسی بلوار سجاد در شهر بیرجند را حایز اهمیت دانست و گفت: با تصویب این طرح در شورای هماهنگی ترافیک به حل برخی مشکلات فعلی می‌توانیم امیدوار باشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی به درخواست مردمی برای ایجاد یک راه دسترسی از روستای منظریه و رقویی به بلوار پیامبر اعظم (ص) شهر بیرجند اشاره کرد و افزود: تردد مردم منطقه حسین آباد برای ورود به این بلوار باید از سمت میدان سراب به صورت ایمن مدیریت شود.

وی عنوان کرد: ۲ جاده خاکی غیر رسمی هم در این منطقه مورد استفاده مردم است که با حذف یک راه، مسیر دیگری را می‌توان رسمیت بخشید ولی باید استانداردسازی شود.

عباس زاده با اشاره به اینکه بلوار پیامبر اعظم بیرجند جزو نقاط پرحادثه شهری است گفت: باید دسترسی به این معبر را هدفمند و ایمن کنیم.

ایجاد راه دسترسی دوم به مهرشهر بیرجند ضرورت دارد

وی تاکید کرد: ارتقای ایمنی این محور و مدیریت رفتار ترافیکی میدان سراب در تصویب طرح جدید مد نظر قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پیش بینی احداث بلوار در محدوده حسین آباد و رقویی با توجه به آینده جمعیتی ضروری است افزود: افزایش عرض راه روستایی و ارتقای آن می‌تواند مشکل مردم را حل کند.

وی گفت: در این منطقه یک تالار پذیرایی نیز احداث شده که این مجموعه باید پارکینگ را تعیین تکلیف کند اما موضوع تردد مهمانان تالار از طریق راه دسترسی ایمن یک مسئله است که باید حل شود چون وضعیت فعلی مطلوب نیست.

پنجمین جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان در سال جاری با چهار دستور کار برگزار شد که سه دستور کار اجرای طرح بلوار صد متری شهر اسلامیه فردوس حد فاصل شهر اسلامیه و جبل النور، طرح اتصال دوم مهرشهر با ایجاد یک زیرگذر به سمت مهرشهر در مجاورت پلیس راه و تعریض معبر و اصلاح هندسی بلوار سجاد حد فاصل خیابان شاهد و خیابان بهشتی بیرجند به تصویب رسید.

طرح اتصال روستای منظریه و حسین آباد باقران از محل تالار کوروش به انتهای خیابان سحر واقع در خیابان سپیده (سراب) به عنوان یک مطالبه عمومی، دیگر دستور کار این جلسه بود که اعضای شورای ترافیک استان بعد از دو ساعت بحث و تبادل نظر درباره این طرح به نتیجه نرسیدند و مقرر شد طرح پیشنهادی در کمیته فنی مورد ارزیابی قرار گیرد و در جلسه بعدی شورا مطرح شود.

 

 

 

۸۰ زمین چمن مصنوعی در خراسان جنوبی احداث شد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: ۱۳۰ زمین چمن مصنوعی در استان وجود دارد که از این تعداد ۸۰ زمین چمن در سه سال اخیر احداث شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت روز چهارشنبه در نشست شورای تربیت بدنی و ورزش استان افزود: از مجموع ۸۰ زمین چمن مصنوعی نیز ۳۶ چمن در یک سال گذشته به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی برای ادامه روند توسعه‌ای استان در دولت چهاردهم مطالبه‌گری داشته باشند و کمک کنند که روند اجرای طرح‌ها متوقف نشود.

استاندار خراسان جنوبی به سایر اقدامات و دستاوردها در حوزه زیرساخت‌های استان اشاره کرد و افزود: ریل‌گذاری خوبی صورت گرفته و تکمیل آن باید در دولت چهاردهم ادامه یابد.

وی آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن شرق، انتقال آب از دریای عمان، خط انتقال گاز دشتک – زابل، احیای واحدهای راکد، سرمایه‌گذاری خارجی و احداث پست‌های برق در معادن را از جمله این اقدامات بیان کرد و گفت: در حوزه ورزش و جوانان نیز شاهد اتفاقات خوبی بودیم لذا نباید اجازه داد سرعت پروژه‌ها کند یا اعتبارات آن به بخش دیگری منتقل شود.

قناعت اظهار کرد: یکی از درخواست‌های ورزشکاران قهرمان ملی و بین المللی استان تامین زمین رایگان برای احداث باشگاه ورزشی است که در این زمینه پیگیری‌های لازم توسط دستگاه‌های اجرایی استان انجام شود.

وی افزود: در این خصوص جلسه‌ای با ریاست معاون عمرانی استاندار و حضور دستگاه‌های متولی از قبیل راه و شهرسازی و شهرداری برگزار شود تا پیشنهادها و راهکارها مورد بررسی قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: چنین موضوعی در قانون دیده نشده است اما آمادگی داریم مکاتبه‌ای با امضای استاندار برای رئیس جمهور، معاون اول، سازمان برنامه و بودجه و وزیر ورزش و جوانان ارسال کنیم و موضوع پیشنهاد تا این اختیار به استانداران داده شود.

وی با بیان اینکه شهرداران و روسای شورای شهر در این زمینه راهکار ارایه دهند ادامه داد: ابتدا باید نگاه مدیران استانی و شهرستان نگاه مساعدت و همراهی باشد چراکه در این زمینه به یک فرد کمک نمی‌کنیم بلکه به جامعه و جوانان استان کمک خواهیم کرد.

قناعت گفت: با توسعه فضای ورزشی استان به کمک قهرمانان ملی و بین المللی، شاهد کاهش بزهکاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی از طرفی ایجاد شور و نشاط در جامعه خواهیم بود لذا اولین اقدام تغییر نگاه مدیران است.

وی تصریح کرد: هرچه تعاملات بین مدیران دستگاه‌های اجرایی استان با یکدیگر بیشتر شود توفیقات بیشتری رقم خواهد خورد، این تعامل‌ و همراهی‌ها در سال‌های اخیر در استان رونق گرفته است و امیدواریم ادامه یابد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان از هیچ کمکی که سبب تقویت ورزشکاران و قهرمانان شود نباید دریغ کنند چون قهرمانان و مدال آوران باعث افتخار استان، نظام و کشور در میادین بین المللی می‌شوند.

وی افزود: در زمینه جذب حامی مالی برای ورزشکاران استان از محل صنایع و معادن فعال موضوع از طریق اداره کل امور مالیاتی پیگیری شود تا سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان در قالب مسئولیت‌های اجتماعی و مالیات به ورزشکاران کمک کنند.

قناعت بیان کرد: در این زمینه نشستی با حضور استاندار یا معاون اقتصادی، مسئولان صمت، اداره کل امور مالیاتی، دفتر سرمایه گذاری استانداری و اداره کل ورزش استان برگزار و راه‌های جذب حامی مالی از طریق صنایع و معادن بررسی و راهکار ارائه شود.

وی گفت: اگر ورزشکاران و قهرمانان ملی و بین المللی به دلایل مالی در استان حمایت نشوند بدون شک توسط استان‌های دیگر جذب خواهند شد و این به ضرر استان است.

 

 

 

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان

برای نخستین بار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، معاون تحقیقات و فناروی دانشگاه بیرجند اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای نخستین بار در رتبه بندی ۲۰۲۵ در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان در بازه رتبه‌ای ۱۰۰۰-۸۰۱ قرار گرفت.

مسعود یوسفی با بیان اینکه بر اساس معیار‌های اصلی رتبه بندی، دانشگاه بیرجند در معیار کیفیت پژوهش امتیاز بالاتری کسب کرده است افزود: در این رتبه بندی تعداد دانشجویان دانشگاه ۴ هزار و ۵۴ نفر، نسبت تعداد دانشجویان به اعضای هیأت علمی ۱۲، دانشجویان بین المللی ۵ درصد و نسبت دانشجویان ۵۶ درصد دختر و ۴۴ درصد پسر ذکر شده است.

وی با قدردانی از زحمات مشاوران، مدیران، اساتید و همکارانی که در فرایند ثبت و تکمیل اطلاعات دانشگاه در سامانه تایمز نقش داشته اند، افزود: در رتبه بندی ۲۰۲۵ علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه‌های علوم پزشکی علوم پزشکی مشهد، شیراز، کرمان، اصفهان، گیلان، زاهدان، اراک، گلستان، شهرکرد و ایلام نیز در رتبه ۱۰۰۰-۸۰۱ قرار دارند.

رتبه‌بندی مؤسسه آموزش عالی تایمز (THE) Times Higher Education، یکی از نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.

به گزارش موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۵، بیش از ۲۰۰۰ دانشگاه جهان از ۱۱۵ کشور رتبه بندی شده‌اند.

۸۱ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی ۲۰۲۵ حضور دارند که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

دانشگاه‌های صنعتی شریف با قرار گرفتن در بازه رتبه‌ای ۳۵۰-۳۰۱ رتبه اول جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت ایران در رتبه ۴۰۰-۳۵۱ و دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی کرمانشاه در رتبه ۵۰۰-۴۰۰ قرار گرفته‌اند.

 

 

 

نان کامل برای نخستین بار در خراسان جنوبی پخت شد

نان کامل برای نخستین بار در خراسان جنوبی پخت شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت:  ۶ نانوایی در مرکز استان و  ۹ نانوایی در شهرستان ها پخت نان کامل را برای اولین بار در استان  شروع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مهدی جعفری امروز در آیین شروع پخت نان کامل در مجتمع نان شاهدانه بیرجند، اظهار داشت: با زحمت‌های زیادی که دستگاه‌های متولی،  اجرایی و نظارتی کشیدند از امروز نان کامل در استان خراسان جنوبی نیز پخت می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ضمن توصیه به مردم برای استفاده از نان کامل، گفت: مردم اگر به فکر سلامتی فرزندان خود هستند از نان کامل استفاده کنند، اگرچه به لحاظ رنگ، این نوع نان، بازار پسند نیست.

به گفته وی؛  این زمینه برای نانوایان فراهم شده تا در کنار پخت نان معمولی،  نان کامل هم داشته باشند تا نان با کیفیت بهتر در اختیار مردم قرار بگیرد.

جعفری، خواستار ترویج فرهنگ استفاده از نان کامل در استان شد و افزود: از کارخانه‌های آرد درخواست داریم خط تولید آرد کامل را در استان راه‌اندازی کنند تا مجبور نباشیم آرد کامل را از استان‌های دیگر با هزینه‌های بیشتر تهیه کنیم چرا که این مهم بر قیمت نهایی نان هم تأثیرگذار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه ۶ نانوایی در مرکز استان و  ۹ نانوایی در شهرستان‌ها پخت نان کامل را شروع کرده‌اند، خاطرنشان کرد: امروز سه نانوایی در بیرجند پخت نان رایگان دارند تا فرهنگ استفاده از نان کامل رایج شود.

جعفری بیان کرد: نان گندم کامل از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شود و این خود بهترین دلیل برای اثبات سالم ‌بودن آن است. پزشکان تغذیه معتقدند اگر به‌دنبال حفظ سلامتی و بهره‌مندی از مواد مغذی موردنیاز بدن هستید، نان سبوس‌دار را جایگزین نان‌های دیگر کنید.

 

 

 

 

مسابقات والیبال کارکنان کمیته امداد در بیرجند آغاز شد

مسابقات والیبال کارکنان کمیته امداد در بیرجند آغاز شد

مسابقات والیبال قهرمانی کشور کارکنان کمیته امداد به میزبانی بیرجند آغاز شده و تا ۲۷ مهر ادامه خواهد ‌داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مراسم افتتاحیه مسابقات قهرمانی کشور کارکنان کمیته امداد با حضور نویدرضا خدیوی، مدیرکل امور اداری و رفاه کارکنان، محمد عرب مدیرکل کمیته امداد استان و جمعی از  مدیران این نهاد و کارکنان ورزشکار شرکت‌کننده در این رقابت‌ها در مجتمع فرهنگی تربیتی یادگاران امام (ره) بیرجند برگزار شد.

مدیرکل امور اداری و رفاه کارکنان کمیته امداد در این مراسم با قدردانی از مجموعه همکاران کمیته امداد خراسان‌جنوبی به واسطه میزبانی بسیار خوبی که برای برگزاری این رقابت‌ها در نظر گرفتند گفت: هدف از برگزاری جشنواره‌های ورزشی کارکنان ایجاد نشاط و شادابی،تبادل فرهنگ و افکار و ایجاد رقابت سالم بین همکاران است.

نویدرضا خدیوی ادامه داد: با توجه به فعالیت‌های کارکنان کمیته امداد سرمایه گذاری برای ورزش کارکنان و ترویج این فرهنگ یکی از مهمترین ارکان منابع انسانی است که بهبود شرایط کاری و افزایش بهره‌وری را به همراه دارد.

وی، ورزش را زمینه‌ساز دوستی‌ها بیان کرد و افزود: برگزاری این مسابقات موجب بهبود روابط کارکنان با یکدیگر می‌شود و با این رقابت سالم می‌توان شاهد انسجام و رفاقت آنان بود.

مدیرکل کمیته امداد استان خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: این رقابت‌ها زمینه‌‌ آشنایی اعضای تیم‌های شرکت‌کننده را از نزدیک با فرهنگ، سنن، آداب و رسوم مردم استا‌ن‌ها فراهم می‌کند.

محمد عرب ادامه داد: آشنایی افراد شرکت کننده در این مسابقات با استان خراسان‌جنوبی و شهر بیرجند به واقع زمینه لازم برای ثاتیرگذاری این استان در بین سایر نقاط کشور را فراهم می‌کند.

وی ضمن قدردانی از مسئولان مرکز کمیته امداد که شرایط برگزاری این گونه رقابت‌ها ویژه کارکنان را فراهم کردند از تلاش‌های همکاران مجموعه کمیته امداد خراسان‌جنوبی و اعضای هیئت والیبال استان، رسانه‌ها و …  برای برگزاری این جشنواره ورزشی قدردانی کرد.

مسابقات والیبال قهرمانی کشور کارکنان کمیته امداد با حضور  تیم‌های دفتر مرکزی، خراسان‌جنوبی، مازندران، فارس، همدان، گیلان، آذربایجان غربی، اردبیل، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان،کرمانشاه ، کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی  تا ۲۷ مهر به میزبانی بیرجند در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ ۲۵۲/.

 

 

دختر جوان با ارتباط مجازی به دردسر افتاد

بیرجند – ایرنا – رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: دختر جوانی که با اعتماد به گروه‌های دوست‌یابی، عکس‌های خصوصی خود را در اختیار فردی قرار داده بود مورد سوء استفاده قرار گرفت.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری پلیس، سرهنگ قدرت الوانی روز چهارشنبه از شناسایی فردی با سوء استفاده از خانمی جوان خبر داد که با به دست آوردن تصاویر خصوصی، وی را تهدید به انتشار آنها در فضای مجازی کرده بود.

وی افزود: خانمی جوان با ارائه شکوائیه به پلیس فتا مراجعه و اعلام کرد از مدتی قبل با فردی ناشناس در گروه‌های دوست‌یابی در یکی از پیام رسان‌های خارجی آشنا شدم و پس از مدتی ارتباط مجازی متاسفانه به این فرد اعتماد و عکس‌های خصوصی خودم را برایش ارسال کردم.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی بیان کرد: فرد ناشناس پس از مدتی از دختر خواسته‌های نامعقول داشته و از آن جایی که به خواسته او توجه نکرده، تهدید به انتشار تصاویر خصوصی در گروه‌ها، کانال‌های فضای مجازی و خانواده شده که این کار موجب برهم زدن آرامش روحی و روانی دختر جوان شده از این رو درخواست رسیدگی داشته است.

وی تصریح کرد: به‌ منظور رسیدگی به شکایت این شهروند بزه‌دیده و احقاق‌ حق، بلافاصله کارشناسان پلیس فتا رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار ‌داده و پرونده اولیه در این خصوص تشکیل شد.

سرهنگ الوانی گفت: با جمع آوری مستندات و بررسی‌های فنی صورت گرفته، هویت متهم که در خارج از استان زندگی می‌کرد، شناسایی شد و پس از هماهنگی با مقام قضایی و اقدامات فنی با شگردهای خاص پلیسی، در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد.

وی ادامه داد: متهم در تحقیقات اولیه، منکر بزه انتسابی شد اما پس از مشاهده مدارک و اسناد جمع‌آوری شده توسط کارشناسان پلیس فتا به ناچار لب به اعتراف گشود و بزه انتسابی را پذیرفت که پرونده نیز برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی ارسال شد.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: سوء استفاده از محتوای خصوصی افراد در شبکه‌های اجتماعی یکی از شایع‌ترین جرایم حوزه فضای مجازی است و اکثر مجرمان سایبری با انگیزه کسب منافع مالی، تهدید و اخاذی، تسویه‌حساب شخصی، انتقام‌جویی، تفریح و سرگرمی در این فضا وارد می‌شوند.

وی بیان کرد: افراد سودجو با ترفندهای مختلف درصدد دستیابی به تصاویر و اطلاعات شخصی شهروندان هستند لذا کاربران فضای مجازی به خصوص نوجوانان به هیچ عنوان به افرادی که با وعده‌های مختلف، قصد برقراری ارتباطات با آنان را دارند، اعتماد نکنند و اطلاعات و تصاویر شخصی خود را برایشان ارسال نکنند.

سرهنگ الوانی افزود: انتشار فیلم و عکس‌های خصوصی افراد یا تهدید به انتشار آن به موجب قانون جرم بوده و قابل پیگیری در محاکم قضایی کشور است.

وی یادآور شد: سایت پلیس فتا به نشانی الکترونیکی www.fata.gov.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و کاربران می‌توانند آخرین اخبار، حوادث و رویدادهای سایبری را از این سایت دریافت کنند همچنین شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مربوط به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر کشور است.

 

 

 

معاون هدایت و عملیات قرارگاه خاتم الاوصیا (ص) خراسان جنوبی:

مردم خراسان جنوبی پای کار کمک به جبهه مقاومت/همه آمدند

مردم خراسان جنوبی پای کار کمک به جبهه مقاومت/همه آمدند

بیرجند-معاون هدایت و عملیات قرارگاه خاتم الاوصیا (ص) خراسان جنوبی گفت: اینجا در خیمه های مقاومت حتی افرادی با تیپ‌های متفاوت کمک‌های خود را برای کمک به جبهه مقاومت تقدیم می کنند.

حجت الاسلام محمد صدیق نژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اتفاقات اخیری که در کشور لبنان رخ داد رهبر معظم معظم انقلاب اسلامی حکم دادند که فرض است همه با همه امکانات و تجهیزات خود به میدان بیابند و به مردم لبنان و حزب الله کمک کنند.

معاون هدایت و عملیات قرارگاه خاتم الاوصیا (ص) خراسان جنوبی بیان کرد: ما نیز در قرارگاه در این راستا پویشی به نام «خیمه‌های مقاومت» را راه اندازی کردیم، تا کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم در این زمینه را جمع آوری کنیم.

صدیق نژاد با تأکید بر اینکه امروزه در بحث جمع آوری کمک‌های مردم خیلی از مساجد نیز پای کار آمدند، بیان کرد: حدود یک هفته است که در میدان ابوذر بیرجند خیمه‌های مقاومت را برپا کرده و مردم نیز کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را به عزیزان لبنانی هدیه می‌کنند.

نیاز به البسه زمستانی

وی ادامه داد: وقتی سخن از هدایای غیر نقدی می زنیم مقصود لباس، پتو، مواد غذایی غیر فاسد شدنی و… است و با توجه به در پیش بودن فصل سرد سال نیاز به جمع آوری لباس گرم و البسه زمستانی بسیار احساس می‌شود و نیاز مبرم وجود دارد.

معاون هدایت و عملیات قرارگاه خاتم الاوصیا (ص) خراسان جنوبی افزود: البته چند تا از مساجد سطح شهر پای کار آمده‌اند و اهالی مسجد خودشان اقدام به دوختن لباس برای مردم بی پناه لبنان کرده‌اند.

صدیق نژاد بیان کرد: در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری بسیاری از بانوان در راستای کمک به مردم فلسطین و لبنان طلای خود را نیز هدیه می‌دهند.

وی با بیان اینکه نهادهایی چون کمیته امداد و هلال احمر نیز در کنار ما هستند، گفت: تا به این جای کار از هر قشری در بین کمک کنندگان به مردم لبنان و جبهه مقاومت وجود داشته است و گاه افرادی با پوشش‌های متفاوت مبالغ سنگینی به این جبهه کمک می‌کنند.

معاون هدایت و عملیات قرارگاه خاتم الاوصیا (ص) خراسان جنوبی گفت: ما در اینجا ساعت حدود ۷ شب (میدان ابوذر بیرجند) راوی داریم و در راستای جهاد تبیین موضوع فلسطین و جنگ اسرائیل با جبهه مقاومت را به صورت تاریخی و دقیق بیان می‌شود.

پاسخ به یک شبهه

وی با اشاره به طرح یک شبهه بیان کرد: برخی ممکن است این سوال در ذهنشان مطرح باشد که وقتی در کشور خود ما افراد نیازمندی وجود دارد چرا باید به کشور دیگری کمک کرد که این شبهه را بسیاری از معاندان در فضای مجازی نیز بیان می‌کنند.

معاون هدایت و عملیات قرارگاه خاتم الاوصیا (ص) خراسان جنوبی ادامه داد: در پاسخ به این سوال باید گفت که در وهله اول ما در کشور خودمان هر مشکل اقتصادی و یا نیاز دیگری که داشته باشیم ولی امنیت داریم اما اکنون مردم فلسطین و لبنان این امنیت از آنها سلب و زندگی معمولی شأن تحت تأثیر جنایت‌های اسرائیل قرار گرفته است.

صدیق نژاد اظهار کرد: نکته دوم اینکه اصلاً همچنین مسئله‌ای صحت ندارد که وقتی ما به مردم لبنان و فلسطین کمک می‌کنیم به معنای آن است که از نیازمندان کشور خودمان غفلت کرده‌ایم که این موضوع بر اساس مشاهدات صحت ندارد.

جهادگران همواره آماده خدمت رسانی هستند

وی گفت: مگر گروه‌های جهادی و بسیجیان در هر حادثه طبیعی از سیل و زلزله پای کار نیستند و یا به عنوان مثال در طول سال بسیجیان جهادگر به مناطق محروم و روستاها نمی‌روند و گاه خدمات گرانی چون دندانپزشکی را به صورت رایگان ارائه نمی‌دهند.

معاون هدایت و عملیات قرارگاه خاتم الاوصیا (ص) خراسان جنوبی یادآور شد: از طرف دیگر گزارش‌ها را ببینید که به عنوان مثال کمیته امداد در طول سال چه میزان جهیزیه زوج‌های نیازمند را تأمین و به آنها کمک می‌کنند

صدیق نژاد ادامه داد: باید این نکته را مد نظر قرار دهیم اگر لبنان و فلسطین در خط مقدم مقابله با اسرائیل نباشد در آینده ما در مرزهای خودمان باید با صهیونیست بجنگیم و این موضوع به امنیت داخلی کشور خود ما نیز ارتباط دارد.

کد خبر ۶۲۵۸۵۹۱

بیرجند، پرچمدار میزبانی مسابقات والیبال کمیته امداد کشور

مدیرکل امور اداری کمیته امداد کشور گفت: خیلی خوشحالم از اینکه استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند پرچمدار و میزبان کارکنان خدوم و زحمتکش کمیته امداد در مسابقات والیبال قهرمانی کشور است.
نویدرضا خدیوی، مدیرکل امور اداری و ورفاه کارکنان کمیته امداد امشب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: خیلی خرسندم از اینکه استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند میزبان مسابقات والیبال قهرمانی کشور است و میزبان کارکنان خدوم و زحمتکش کمیته امداد از سراسر کشور هستیم.وی افزود: در راستای برنامه‌های رفاهی که اداره کل رفاه امور اداری و و رفاه کارکنان کمیته امداد برنامه‌ریزی کرده‌اند، هر سال هدف ما برگزاری جشنواره‌های ورزشی با هدف ایجاد نشاط و تعالی در میان همکاران در مقاطع و استان‌های مختلف و در رشته‌های مختلف است.وی با بیان اینکه امسال، پس از برگزاری چندین جشنواره توسط استان‌ها، به مسابقات والیبال قهرمانی کشور رسیدیم، افزود: این مسابقات به صورت منطقه‌ای در بین استان‌ها برگزار شد و اکنون شاهد مسابقات پایانی با حضور ۱۶ تیم از سراسر کشور هستیم که با هم رقابت خواهند کرد و روز جمعه به امید خدا، قهرمان در بیرجند مشخص خواهد شد.وی توضیح داد: برنامه ما این است که در مسابقات و در جشنواره‌ها از ظرفیت همه استان‌ها بهره مند شویم، قبل از این، برگزاری چنین رویدادهایی بیشتر در استان‌های برجسته انجام می‌شد، اما اکنون با پشتیبانی ریاست کمیته امداد توانستیم برنامه‌ریزی کنیم تا این جشنواره‌ها در استان‌های مختلف برگزار شوند.وی ادامه داد: هدف ما این است که استان‌های کمتر معروف یا حاشیه‌ای، حتی استان‌های محروم هم فرصت برگزاری این رویدادها را داشته باشند و همکارانمان در سراسر کشور را میزبانی کنند.
وی افزود: این طرح دو هدف کلی دارد؛ اولا، آشنایی با آداب و رسوم استان‌ها و فرصت برای سفر خانوادگی به این مناطق برای همکارانمان؛ دوما، به دسترسی آنها به نقاط دیدنی، آداب و رسوم، و جاذبه‌های تاریخی استان‌های مختلف کمک می‌کند. وی بیان داشت: استان خراسان جنوبی، به‌ویژه بیرجند، با سرمایه‌های فرهنگی و تاریخی خود می‌تواند به عنوان مقصدی گردشگری برای همکارانمان در سراسر کشور شناخته شود.وی تأکید کرد: استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند دارای امکانات بسیار خوبی است، همگان از اوضاع فرهنگی و اقتصادی منطقه آگاه هستید، از زعفران، زرشک و عناب استان خراسان جنوبی که شناخته شده است و در سطح کشور شهرت دارد.وی اضافه کرد: امیدوارم همکاران من از سراسر کشور بتوانند در این فصل به این منطقه سفر کرده و شاهد محصولات و تولیدات ارزشمندی که بعضا به خارج از کشور نیز صادر می شود، باشند.

۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به تعاونی‌ها و تشکل‌هایی که بخواهند در زمینه خرید توافقی محصولات مزیت دار خراسان جنوبی ورود کنند پرداخت می‌شود.

 

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به شروع کشت پاییزه گندم و جو در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: گندم کاران استان آماده اند تا سطحی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار را در خراسان جنوبی زیرکشت پاییزه گندم و جو ببرند.

محمدحسین اکبری از پیگیری‌های انجام شده برای تامین کود و سم مورد نیاز کشاورزان برای کشت پاییزه خبر داد و گفت: از یک ماه قبل پیگیری‌ها برای تامین سم و کود مورد نیاز کشاورزان خراسان جنوبی آغاز شده تا در زمان کشت مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

وی افزود: بعلاوه آموزش‌های لازم نیز به گندم کاران خراسان جنوبی در زمان کشت پاییزه داده می‌شود تا کشاورزان شهرستان‌های استان بتوانند تولید خود را به میانگین تولید برسانند یا هم از این میزان عبور کنند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: رایزنی‌هایی با بانک تجارت انجام شده تا تشکل و تعاونی‌های خراسان جنوبی اگر بخواهند در زمینه خرید توافقی ورود کنند برای تامین منابع خویش مشکلی نداشته باشند.

اکبری با بیان این که براساس رایزنی‌ها و تفاهم انجام شده با بانک تجارت قرار شده حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به تعاونی‌ها و تشکل‌هایی که بخواهند در زمینه خرید توافقی محصولات مزیت دار استان ورود کنند پرداخت شود افزود: همچنین برای تامین منابع خرید توافقی و مدت دار محصولات مزیت دار استان نامه نگاری‌هایی با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که منتظر پاسخ هستیم.

وی به برگزاری جلسه‌ای با بانک کشاورزی در هفته پیش رو نیز برای تامین منابع مورد نیاز خرید توافقی محصولات مزیت دار خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: با برطرف شدن دغدغه کشاورزان در زمینه فروش محصولات آنها در پی آن هستیم که جشنواره زرشک را نیز برای سومین سال برگزار کنیم و هدف از برگزاری این است که هم بتوانیم زرشک را به دیگر نقاط ایران و جهان بشناسانیم و هم زمینه فروش و فراوری‌هایی که در زمینه سلامت و دارویی دارد را نیز فراهم آوریم.

به گفته وی فصل برداشت محصولات مزیت دار خراسان جنوبی به واسطه زیبایی منحصر به فردی که در این فصل دارد می‌تواند زمینه ساز ورود گردشگران بسیاری به استان باشد چرا که بزرگترین باغ زرشکی جهان با ۱۵ کیلومتر در روستای افین زیرکوه واقع شده است.

همچنین زیبایی غیر قابل وصف درختان عناب در فصل پاییز و مزارع زعفران و انارستان‌های خراسان جنوبی نیز می‌تواند در کنار دیگر قابلیت‌های گردشگری استان از جمله کویر گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب کند تا علاوه بر تازه خوری و خرید محصولات تازه را نیز در دستور کار خود به عنوان سوغات کشاورزی این خطه قرار دهند.