اخبار خراسان جنوبی

مزار این بانو را زیارت کنید تا شایسته بهشت شوید

دهم ربیع‌الثانی سالروز رحلت بانویی است که طبق روایات کرامات زیادی دارد و برادر بزرگوارش امام رضا(ع) فرمود: کسی که حضرت معصومه(س) را با آگاهی به حق وی زیارت کند، شایسته بهشت می‌‏شود.
البته بنا بر برخی روایات ایشان بر اثر مسمومیت به شهادت رسیده‌اند، اما صحت این روایات مورد تأیید محدثان نیست.در این مطلب به برخی اوصاف و کرامات آن حضرت اشاره می‌کنیم.برتری حضرت فاطمه معصومه(س)به گفته محدث بزرگ حاج شیخ عباس قمی و نویسنده کتاب قاموس الرجال در میان فرزندان امام موسی بن جعفر علیه‌السلام بعد از امام رضا علیه‌السلام حضرت معصومه(س) برترین و گران‏‌سنگ‌‏ترین آنها به شمار می‏‌آید.موقعیت معنویامام رضا علیه‌السلام که در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) در بزرگداشت و تجلیل آن حضرت او را دارای منزلت رفیع در نزد خداوند می‏‌خوانند و خواستار شفاعت خود، توسط آن حضرت در درگاه خداوندی می‌‏شوند.فقاهتروزی گروهی از شیعیان به قصد دیدار امام موسی بن جعفر علیه‌السلام و پرسش سؤالات خود به مدینه آمدند ولی امام در مدینه حضور نداشتند. از این رو، سؤالات خود را مکتوب به خانواده آن حضرت تحویل دادند تا در سفر بعدی، پاسخ آنها را از امام بگیرند. حضرت معصومه(س) خود پاسخ پرسش‌ها را نوشته به آنها داد. این گروه، در بین راه با امام موسی بن جعفر برخورد کردند و پاسخ‌ها را به امام ارائه کردند. امام ضمن تأیید پاسخ‌‏ها ابراز خوشحالی کردند.اهل حدیثدر تاریخ اسلام به بانوان با فضیلت و صاحب حدیثی برمی‏‌خوریم که نام خود را در زمره محدثان ثبت کرده‏‌اند. حضرت معصومه(س) یکی از زنان بزرگ اهل بیت در این زمینه است.
زیارت حضرت معصومه(س)از امام رضا علیه‌السلام نقل شده کسی که حضرت معصومه(س) را با آگاهی به حق وی زیارت کند، شایسته بهشت می‌‏شود. شاید یکی از حقوق و انتظارات آن حضرت به عنوان پیامدار دین و معنویت از زائران خود، تلاش آنها جهت تدارک یک سفر معنوی و کوشش برای قرب بیشتر به آن حضرت از طریق کوشش برای اصلاح خویشتن و تقویت کمالات معنوی در خود باشد.زیارتنامهحضرت معصومه در میان امامزادگان، از امامزادگان نادری است که برایش زیارتنامه مخصوص از جانب امام معصوم علیه‌السلام نقل شده است و به مقام شامخ آن حضرت اشاره شده است.لقبلقب معصومه از جانب حضرت امام رضا علیه‌السلام به دلیل مراتب تقوی و پرهیزگاری تنها به فاطمه معصومه(س) در میان دختران حضرت امام موسی بن جعفر علیه‌السلام اعطا شد. خانمی که در اقتدا به پدر بزرگوارش، بسیاری از ساعات زندگی‏‌اش، به عبادت و راز و نیاز با خدا سپری شد.تحول شهر قم پس از ورودشهر قم در اواخر قرن اول، با ورود تعدادی از شیعیان کوفه بتدریج مذهب شیعه را پذیرفت و به عنوان یک شهر شیعی معروف گشت. ولی با ورود حضرت معصومه(س) به قم، فصل نوینی در اهمیت این شهر در گسترش اسلام و مذهب شیعه گشوده شده.میزبان حضرت معصومه(س) در مدت ۱۷ روز اقامت و زندگی آن حضرت در شهر قم، جناب موسی بن خزرج، پس از رحلت حضرت معصومه(س)، محراب عبادت آن بزرگوار را به همان حالت باقی گذاشت و خانه مسکونی خویش را به احترام حضرتش به مسجد تبدیل کرد. پس از رحلت و خاکسپاری حضرت(س) موسی بن خزرج سایبانی از حصیر بر روی قبر ایشان نصب کرد که به مدت ۱۰۰ سال این سایبان وجود داشت.
بارگاه فاطمه معصومه(س) و تجلیگاه فاطمه زهرا(س)مرحوم آیت‌الله العظمی نجفی مرعشی(ره) فرمود: پدرم مرحوم آیت‌‏الله سیدمحمود مرعشی که در نجف اشرف می‌‏زیست علاقه‌‏مند بود که به طریقی، محل قبر جده‌اش حضرت زهرا (س) را بیابد، برای این مقصود ختم مجربی انتخاب کرد و چهل شب به آن مداومت داشت. شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان به بستر خواب رفت، در عالم خواب به محضر امام باقر علیه‌السلام رسید، امام به او فرمود: «علیک بکریمه اهل البیت» به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن، ایشان تصور کرد منظور امام علیه‌السلام حضرت زهرا(س) است، عرض کرد: آری قربانت گردم من نیز ختم را برای همین امر گرفتم. امام فرمود: منظور من قبر شریف حضرت معصومه در قم است سپس افزود: بخاطر مصالحی خداوند اراده کرده که قبر حضرت زهرا(س) مخفی باشد از این رو قبر حضرت معصومه(س) را تجلی‌گاه قبر حضرت زهرا(س) قرار داده است.در زیارت‌نامه حضرت معصومه که بوسیله امام رضا علیه‌السلام نقل شده عنوان شده است ای دختر رسول خدا، ای دختر فاطمه و خدیجه و… این تعابیر در مورد حضرت معصومه آن هم از زبان امامی معصوم فقط بیانگر شرافت خانوادگی نیست بلکه علاوه بر آن اشاره به مقامات عالی و ملکوتی و معنوی حضرت دارد.مقام عصمت حضرت معصومه(س)امام رضا علیه‌السلام فرمودند: کسی که حضرت معصومه را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است. امام ثواب زیارت خویش را با زیارت حضرت معصومه در یک حد و اندازه می‏‌داند و نیز اینکه نام مبارک حضرت، فاطمه کبری بوده و امام او را ملقب به صفت معصومه کرده است و این مطالب نشانگر اوج عظمت روحی و معصومیت حضرت فاطمه کبری است.

نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه:

بسیاری ازظرفیت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی بالقوه مانده است

بسیاری ازظرفیت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی بالقوه مانده است

بیرجند- نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه و عشق آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: به اعتقاد من در حوزه جذب سرمایه گذاری در خراسان جنوبی هنوز بسیاری از ظرفیت‌های ما بالقوه باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نصیری ظهر یکشنبه در دیدار با مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی اظهار کرد: باور ما در خراسان جنوبی بر این است که مدیریت تیم اقتصادی در استان بر عهده مدیرکل امور اقتصادی و دارایی است که اقدامات خوبی چون بازدیدهای میدانی از پروژه‌های سرمایه گذاری خارجی همراه با یک تیم رسانه‌ای را انجام دادند.

نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه بیان کرد: برای استانداری خراسان جنوبی نیز ما در مجمع نمایندگان استان اظهار نظر کرده‌ایم که به دنبال فردی هستیم که بتواند خراسان جنوبی را از نظر اقتصادی به رشد و توسعه برساند.

نصیری با تأکید بر اینکه در حوزه سرمایه گذاری و اقتصاد خراسان جنوبی باید یک تحول ایجاد شود، گفت: اگر سخن از جهش تولید می‌زنیم باید بدانیم که این مهم با جذب سرمایه گذاری و رفع موانع تولید محقق می‌شود.

وی اظهار کرد: به اعتقاد من در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی در خراسان جنوبی هنوز بسیاری از ظرفیت‌های ما بالقوه باقی مانده است.

نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه بیان کرد: بارها در جلسات متعدد کشوری گفته‌ام ما در منطقه نیاز به پول و اعتبار نداریم بلکه اگر همین ظرفیت‌های بالقوه ما شناخته و به بهره برداری برسد کل کشور را از نظر اقتصادی نجات خواهد داد.

نصیری یادآور شد: به عنوان مثال اگر نیروگاه زغال سنگ سوز ما احیا شود در رفع مشکل ناترازی انرژی برق بسیار کمک کار خواهد بود.

وی گفت: اینکه خراسان جنوبی از نظر امنیت اقتصادی رتبه پنجم کشوری را دارد یک خبر بسیار خوب است ولی در کنار توجه داشته باشیم که به بسیاری از ظرفیت‌های سرمایه گذاری در استان بی توجه هستیم.

نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه با تأکید بر اینکه ما در مباحث توسعه استان نگاه منطقه‌ای نداریم، اظهار کرد: باور ما بر این است که همه نقاط استان ظرفیت‌هایی دارند که استفاده از آن به نفع همه خراسان جنوبی خواهد بود.

 

انهدام باند سارقان و کشف ۲۰ فقره سرقت در بیرجند

انهدام باند سارقان و کشف ۲۰ فقره سرقت در بیرجند

بیرجند – ایرنا – فرمانده انتظامی بیرجند گفت: با دستگیری سه نفر سارق و پنج نفر مالخر در این شهرستان ۲۰ فقره سرقت کشف شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری پلیس، سرهنگ احمدرضا کارگر روز یکشنبه اظهار کرد: با وقوع چند فقره سرقت قطعات داخل خودرو در سطح شهرستان بیرجند، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: مأموران انتظامی شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، سه نفر سارق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی در یک عملیات غافلگیرانه سارقان را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه مأموران پلیس با توجه به اظهارات متهمان دستگیر شده پنج نفر مالخر را شناسایی و دستگیر کردند، تصریح کرد: متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

بیرجند میزبان رقابت‌های والیبال کارکنان کمیته امداد کشور

معاون اداری و مالی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) خراسان‌جنوبی گفت: رقابت‌های والیبال کارکنان کمیته امداد کشور از ۲۴ تا ۲۷ مهرماه در بیرجند برگزار می‌شود‌.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، قائم عبداللهی با اشاره به برگزاری رقابت‌های والیبال کارکنان کمیته امداد  از ۲۴ تا ۲۷ مهرماه در بیرجند گفت: بعد از برگزاری رقابت‌های والیبال کارکنان کمیته امداد به صورت منطقه‌ای تیم‌های برتر به مرحله کشوری راه یافتند.

به گفته وی در این مرحله ۱۶ تیم از استان‌‌های خراسان‌جنوبی، تهران، مازندران ،فارس، همدان، گیلان، آذربایجان غربی، اردبیل، یزد، ایلام ،خراسان رضوی، خوزستان، کرمان،کرمانشاه و کهگیلویه وبویراحمد حضور دارند که به صورت تک حذفی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

معاون اداری و مالی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) خراسان‌جنوبی با اشاره به پذیرش تیم‌ها از صبح سه‌شنبه ۲۴ مهر افزود: مراسم افتتاحیه عصر همان روز  و اختتامیه روز جمعه ۲۷ مهر برگزار خواهد شد‌.

عبداللهی عنوان کرد: رقابت‌ تیم‌ها در مجموعه فرهنگی ورزشی مخابرات بیرجند خواهد بود و در کنار برگزاری رقابت‌های والیبال تورهای بیرجندگردی،خوسف‌گردی و برنامه‌های فرهنگی متنوع در نظر گرفته شده است

برترین‌های اسکیت آلپاین خراسان‌جنوبی

رئیس هیئت اسکیت خراسان‌جنوبی گفت: دومین دوره مسابقات قهرمانی اسکیت آلپاین ماده اسلالوم در شهرستان فردوس با معرفی برترین‌ها برگزار شد.

بهروز آدینانی به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» گفت: این مسابقات به همت هیئت اسکیت و شهرداری فردوس و آکادمی مایاس اسکیت برگزار شد.

به گفته وی در این دوره از مسابقات بیش از ۵۰ نفر شرکت کننده از سطح شهرستان فردوس حضور داشتند و در۱۴ رده سنی با هم به رقابت پرداختند.

رئیس هیئت اسکیت استان ادامه داد: در بخش پسران رده سنی ۸۹ امینی بنی اسد، مصطفی بذر افشان و محمد پارسا نیک نهاد مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کرد.

آدینانی ادامه داد: در رده سنی ۹۲ مبین جیحون، بهزاد حمیدی و محمدرضا انصاری مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.

به گفته وی در رده سنی ۹۵ کیامهر افخمی راد، امیر ارسلان ناوکی و محسن نوروزی و در رده سنی ۹۶ پوریا محمد پور، ایلیا یعقوبی و رادین غلامی در جایگاه اول تا سوم ایستادند.

رئیس هیئت اسکیت استان اظهار کرد: رده سنی ۹۷ شایان کرمپور. مهراد فاضلی نیا اول و دوم و رده سنی ۹۰ تا ۹۱ رضا نوروزی، علی نعیم زاده یاراحمدی و کیارش افخمی مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.

آدینانی ادامه داد: در رده سنی ۹۴ تا ۹۳

سامان کرمپور، علیرضا نیک نهاد و شایان احمدی اول تا سوم شدند

وی به نتایج بخش دختران هم اشاره کرد و افزود: رده سنی ۸۵ تا ۸۸ سمیه سادات امامی باغستان، زهرا کشتبان و محیا دیبا نژاد و رده رده سنی ۸۹ تا ۹۱ شکیبا سادات موسوی، بهاره قارون و رویا محبی مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.

به گفته وی در رده سنی ۹۵ تا ۹۶ حلما قیصری چهری، ستاره یعقوبیان و سلدا اسفنددارنه و رده سنی ۹۹ تا ۹۷دینا دشتی ،حنانه مرادی و شادی احمدی در جایگاه اول تا سوم ایستادند.

به گفته وی در رده سنی ۹۲ آوا صفاریان، نازنین زهرا عابدینی و فاطمه زهرا زال حسینی ، رده سنی ۹۳ فاطمه خاضعی، هلنا رادمرد و ستایش صبوری ، رده سنی ۹۴ فرزانه زال حسینی، کیمیا قبادی و مهرناز رجبی اول تا سوم شدند.

 

 

 

 

 

ده‌گردشی مسئولان با چاشنی کارت سبز و زرد به مدیران

نکته خاص ده‌گردشی که نماینده مردم نهبندان و سربیشه به همراه مسئولان نهبندان به ۲ روستاهای سیدال و دهک بخش سرداران این شهرستان داشت این بود که از مدیران پیگیر قدرانی و به مدیران کم‌کار هم تذکر داده شد.
خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مسئولان نهبندان در ادامه برنامه ده گردشی به ۲ روستای دهک و سیدال رفتند و نه‌تنها با مسائل و مشکلات این روستاها آشنا شدند بلکه اقدامات انجام شده نظام در مرکز بخش سرداران را تشریح کرده و راهکارهایی برای رفع برخی کمبودها و مشکلات مردم ارائه کردند. برخی نقاط راه‌های دسترسی این دو روستا که مدتی خراب بود یا روکش شده یا لکه‌گیری شده بود و چون آنتن‌دهی تلفن همراه این روستاها نیز تقویت شده و مردم از این بابت راضی بودند.همچنین سالن ورزشی آنها توسعه‌یافته و امید ورزشکاران را برای حضور در مسابقات سطح بالاتر افزوده بود، اقدامات توسعه‌ای برای رونق صنایع‌دستی سبب معرفی تولیدات روستای سیدال شده و کمک خوبی به توسعه گردشگری منطقه کرده است.اینها بخشی از خدمات دولت بود که با پیگیری نماینده مجلس و مسئولان محقق شده، اما در کنار همه اینها هنوز کاستی‌هایی هم وجود داشت که از زبان اعضای شوراهای این دو روستا بیان شد که به همین سبب عضو شورای اسلامی روستای سیدال از برخی مدیران نهبندان بابت ارائه خدمات مطلوب تشکر و از برخی گلایه کرد. طرح خواسته‌ها از مسئولان اعضای شورای اسلامی روستاهای دهک و سیدال در این ده گردشی مشکلات و خواسته‌های اهالی را مطرح کرده و خواستار تحقق آنها شدند، خواسته‌های اهالی از جنس فرسودگی شبکه آب لوله‌کشی، برق و روشنایی، بهسازی جاده‌ها، زمین چمن مصنوعی، طرح هادی، بهسازی قنات، استقرار نمایندگی ادارات دولتی در مرکز بخش سرداران و ایجاد بند خاکی… بود.مشکلات زیاد بود و مجال رسیدگی کم که برای رفع برخی از اینها از سوی مسئولان قول پیگیری داده شد.

پیگیری ارتقای سیاسی دهک به شهر

یکی از خواسته‌های مهم اهالی این دو روستا ارتقای موقعیت سیاسی مرکز بخش سرداران بود که مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در جمع مردم سیدال دراین‌خصوص این گونه گفت: ارتقای سیاسی مرکز بخش سرداران در طرح توسعه نهبندان گنجانده شده و پیگیری‌های زیادی برای تحقق آن انجام شده اما یک سری محدودیت‌ها هم وجود دارد و رفع این محدودیت‌ها مشمول زمان می‌شود که ما در پی آن هستیم تا این زمان به حداقل ممکن برسد. وی بر استفاده از ظرفیت گردشگری و صنایع‌دستی روستای سیدال تأکید کرد و افزود: به لطف اطلاع‌رسانی های خبرنگاران و صداوسیما در استان به‌خوبی معرفی شده و باید در کشور نیز این روستا را به‌عنوان هدف گردشگری مطرح کرد چرا که توجه افراد و دیگر مدیران را به این منطقه جلب خواهد کرد. یکی از خواسته‌های اهالی سیدال آسفالت کردن جاده ارتباطی سیدال به هیرد بود که نماینده مردم نهبندان و سربیشه دراین‌خصوص قول پیگیری با همکاری بخش خصوصی را داد. اخطار نماینده مجلس به مدیران کم‌کارنخعی همچنین در جمع اهالی دهک از مدیران ادارات بهزیستی و ثبت‌احوال برای بررسی مشکلات مردم در روستاها تشکر کرد و به برخی مدیران کم‌کار اخطار داد و اظهار کرد: مدیرانی که در اجرای مصوبات سفر استاندار به منطقه عرب خانه کم‌کاری می‌کنند قطعاً معرفی خواهند شد.وی تصریح کرد: پیگیر تداوم استقرار اداره کمیته امداد در بخش سرداران از طریق رئیس کمیته امداد کشور خواهم بود.

درخواست هایی با هزینه بالا

مهدی مرادی، فرماندار نهبندان نیز در جمع اهالی روستای دهک بر اجرای مصوبات سفر استاندار به این روستا تأکید کرد و گفت: برخی از نیازها و خواسته‌های مردم به حق است اما باید در نظر داشت که حل برخی مشکلات نیاز به تأمین اعتبار زیادی دارد که به طور مثال اصلاح شبکه آبرسانی روستای دهک ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد درحالی‌که سرجمع اعتبارات شهرستان نهبندان ۱۶۰ میلیارد تومان در سال است. وی تصریح کرد: پیگیر اجرای تمام مصوبات سفر استاندار به این روستا هستیم.ادای احترام به مقام شامخ شهید یوسفی در روستای دهک نیز از برنامه‌هایی بود که در حاشیه این ده گردشی انجام شد.

ضرورت تنوع شغلی برای ثبات درآمد عشایر خراسان جنوبی

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی بر اهمیت تنوع شغلی برای ثبات درآمدزایی در زندگی عشایری نظیر صنایع‌دستی، گیاهان داروئی و بوم‌گردی در کنار دامداری تأکیدکرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمدابراهیم ابراهیمی، مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی امروز در اولین جلسه ستاد راهبردی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در فرمانداری عشق‌آباد از بیمه به‌عنوان پشتوانه‌ای برای دوران از کارافتادگی عشایر نام برد و بر استمرار پرداخت حق بیمه سالانه عشایر تأکید کرد. وی گفت: بیمه اجتماعی سبب آرامش خاطر در زندگی عشایر شده در تأمین سفره رزق و آسودگی ذهنی خانواده‌های عشایر بسیار حائز اهمیت است. ابراهیمی با اشاره به این که بیمه دام صددرصد برای دامدار منفعت به همراه دارد اضافه کرد: دولت از این بابت منفعتی دریافت نمی‌کند و صرفاً به‌منظور آسایش خاطر عشایر و روستاییان اجرا درمی‌آید. به گفته مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی عشایر باید بیمه دام را جدی بگیرند زیرا زندگی آنان از نظر اقتصادی بسیار شکننده است و وابستگی بسیار زیادی به دام دارد.ابراهیمی بر اهمیت تنوع شغلی برای ثبات درآمدزایی در زندگی عشایری نظیر صنایع‌دستی، گیاهان داروئی و بوم‌گردی در کنار دامداری تأکید کرد.

شبیه‌سازی عملیات پر افتخار وعده صادق با دستان کودکان

شبیه‌سازی عملیات پر افتخار وعده صادق با دستان کودکان

در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی عملیات پر افتخار وعده صادق با دستان کودکان در کارگاه هنری شبیه‌سازی شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی؛ کودکان فردوسی در کانون پرورش فکری با حضور در کارگاه معرفی ایام و وقایع ضمن آشنایی با عملیات افتخارآمیز وعده صادق در کارگاه هنری و کاردستی با خمیر پاپیه ماشه به ساخت موشک پرداختند، سپس با توجه به شبیه‌سازی خانه عنکبوت به اسرائیل، آن را به صورت نمادین درست کردند.

شایان ذکر است فعالیت معرفی ایام و وقایع یکی از ۶۰ فعالیت تعریف شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هست که بسته به برنامه های هر مرکز به صورت خلاق در مراکز کانون در سراسر کشور برگزار می گردد.

افزایش ۲۸.۵ درصدی صادرات تعاونی‌های خراسان جنوبی

صادرات تعاونی‌های خراسان جنوبی در شش ماهه نخست امسال ۲۸.۵ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۲۸.۵ درصدی صادرات تعاونی‌های خراسان جنوبی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما از ارزآوری ۱۰ میلیون و ۵۷۸ هزار دلاری صادرات تعاونی‌ها در شش ماهه نخست امسال خبر داد.

رزم افزود: این مقدار صادرات از ۴ تعاونی صادراتی استان انجام شده است.

وی زعفران، زرشک و مغزدانه را از جمله محصولات صادر شده از تعاونی‌های استان اعلام کرد و گفت: این محصولات به کشور‌های قطر، روسیه، ترکیه و افغانستان صادر شده است.

هم اکنون ۶۶۸ تعاونی با سرمایه ۱۷۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در خراسان جنوبی فعال است.

 

 

 

اعلام سهمیه نفت سفید پاییز ۱۴۰۳

سهمیه نفت سفید پاییز خانوار‌های سکونت دائم ساکن در مناطق فاقد علمک گاز طبیعی در خراسان جنوبی اعلام شد.

اعلام سهمیه نفت سفید پاییز ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، سهمیه نفت سفید مصرفی خانوار‌های سکونت دائم ساکن در مناطق فاقد علمک گاز طبیعی و قابل عرضه از طریق زیرساخت بانکی اعلام شد.

مردم استان می توانند برای ذخیره سازی در فصل سرما سهمیه خود را از فروشندگی‌های محل سکونت دریافت کنند.

نفت سفید تخصیص شده به خانوار‌های استان در قالب “سامانه الکترونیکی توزیع نفت سفید” (سدف) و از طریق کارت بانکی قابل تهیه و  تا ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۳ دارای اعتبار است.

 

 

 

محکومیت ۲۸۰ میلیارد تومانی متهمان پرونده‌های تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

متهمان پرونده‌های تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی در شش ماهه نخست امسال ۲۸۰ میلیارد و ۳۷۵ میلیون تومان جزای نقدی در سه بخش مختلف در حق دولت محکوم شدند.

محکومیت ۲۸۰ میلیارد تومانی متهمان پرونده‌های تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: این متهمان در بخش‌های کالا و خدمات، قاچاق کالا و ارز و ویژه بهداشتی محکوم شدند.

محدثی نژاد تعداد پرونده‌های وارده در بخش‌های کالا و خدمات را هزار و ۶ پرونده اعلام کرد و افزود: از این تعداد هزار و یک پرونده مختومه و متهمان به پرداخت ۲۰ میلیارد تومان محکوم شدند.

وی پرونده‌های قاچاق کالا در این مدت را هزار و ۶ پرونده اعلام کرد و گفت: از این تعداد هزار و یک پرونده مختومه و متهمان به پرداخت ۲۱۷ میلیارد و ۵۰۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند.

محدثی نژاد با بیان اینکه ۱۸۲ پرونده  ویژه بهداشتی به شعب تعزیرات استان وارد شده است، گفت: تمام این پرونده‌ها مختومه شده که متهمان به پرداخت ۴۲۶ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شدند.

 

 

 

 

افزایش ۸ برابری ترانزیت کالا از مرز ماهیرود

کالا‌های ترانزیت شده از مرز ماهیرود خراسان جنوبی در ۶ ماه نخست امسال ۸ برابر افزایش داشته است.

افزایش ۸ برابری ترانزیت کالا از مرز ماهیرود

به گزارش  خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در جلسه شورای ساماندهی و کارگروه توسعه مبادلات مرزی گفت: در این مدت ۱۵ هزار و ۷۱۱ دستگاه کامیون به وزن ۴۰۴ هزار و ۵۰۴ تن کالا از مرز ماهیرود به مقصد افغانستان ترانزیت شده که از نظر وزن نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۱۹ درصد افزایش داشته است.
جعفری ارزش این کالا‌ها را ۶۷۱ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۶۵۸ دلار اعلام کرد و افزود: این ترانزیت شامل لوازم یدکی مستعمل، شکر، آرد، فوفل، روغن خوراکی و کود شیمایی بوده که از کشور‌های ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه و اندونزی از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

وی همچنین از برگزاری دو نمایشگاه بین المللی صادرات به کشور‌های آسیا میانه و افغانستان و فرصت‌های سرمایه گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران یکم تا چهارم آبان در نمایشگاه بین المللی مشهد خبر داد و گفت:گروه کالایی این دو نمایشگاه شامل همه گروه‌های کالایی با حضور بیش ۳۰۰ تاجر از کشور‌های حوزه آسیای میانه،۸۰ بازرگان از ترکمنستان، بیش از ۵۰ نفر از افغانستان و بیش از۱۰ نفر از تاجیکستان و سایرکشور‌ها هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همچنین از موافقت برای تأمین زمین برای ایجاد یک درمانگاه غربالگری بهداشت و درمان برای بیماران افغانستانی و خروج کالا‌های مرزنشینی از استان به صورت تجمیعی و تجاری با حذف معافیت‌ها و پرداخت ما به التفاوت حقوق ورودی خبر دادو

جعفری گفت: ۸ میلیارد تومان اعتبار تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای درخصوص برگشت درآمد ارایه خدمات در بازارچه مرزی به استان ابلاغ شده است

در این جلسه همچنین مقرر شد تعداد نازل‌های سوخت در جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی در مرز ماهیرود از هشت نازل به ۱۰ نازل ظرف مدت یک ماه آینده افزایش یابد.

 

 

 

 

آغاز غربالگری بینایی و شنوایی کودکان زیر ۶ سال

برنامه غربالگری بینایی وشنوایی کودکان زیر ۶ سال از امروز در خراسان جنوبی آغاز شد.

برگزاری مراسم نمادین آغاز برنامه‌های غربالگری بینایی و شنوایی کودکان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل بهزیستی استان گفت: خانواد‌ه های دارای فرزند ۳ تا ۶سال برای غربالگری بینایی و خانواد‌ه های دارای فرزند ٣ تا ۵ سال برای غربالگری شنوایی به پایگاه‌ها و مراکز مربوطه مراجعه کنند.

شرفی افزود: امسال طرح‌های غربالگری بینایی و شنوایی کودکان توأم با هم برگزار می‌شود.

 

 

 

 

افزایش ۷ درصدی تولید عناب در خراسان جنوبی

تولید عناب در خراسان جنوبی ۷ درصد افزایش یافت.

افزایش ۷ درصدی تولید عناب در خراسان جنوبی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  رییس سازمان جهادکشاورزی استان با عنوان اینکه ارزش محصول تولیدی ۹۵۰ میلیارد تومان است، گفت: اشتغال مستقیم محصول عناب ۵ هزار و ۳۵۰ نفر و غیرمستقیم هزار و ۸۵۰ نفر است.

محمد حسین اکبری با اظهار اینکه برداشت محصول از سطح ۵ هزار و ۵۹۳ هکتار درختان بارور است، افزود: پیش بینی میزان تولید امسال ۹ هزار تن به میزان ۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته و نسبت به تخمین سال‌جاری ۲۵ درصد کاهش تولید را شاهد هستیم که دلیل کاهش تولید سرمای دیررس بهاره و افزایش دمای هوا در اواسط تابستان است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی به۵۸۱۱ هکتار سطح کشت عناب استان اشاره کرد و گفت: برداشت از اواسط مرداد بصورت نوبرانه آغاز شده تا مهر ماه ادامه دارد. وی افزود: ۳۰ درصد محصول تولیدی در استان مصرف و مابقی به سایر استان‌ها بصورت عناب تازه و خشکباری صادر می‌شود. اکبری با اعلان اینکه تعداد کارگاه‌های فعال فرآوری عناب ۸ مورد با ظرفیت تولید ۲ هزار تن در سال است، گفت: انواع تولیدات از جمله حبه عناب، شیره عناب، دمنوش و کنسانتره عناب در کارگاه‌های استان از عناب تولید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ارزش محصول تولیدی ۹۵۰ میلیارد تومان است، افزود: اشتغال مستقیم محصول عناب ۵ هزار و ۳۵۰ نفر و غیرمستقیم هزار و ۸۵۰ نفر است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی افزود: بیشترین سطح کشت شهرستان خوسف دو هزار و ۶۰۷، بیرجند هزار و ۲۶۰ و سربیشه ۵۸۰ هکتار است.

 

 

 

 

قصه های به یاد ماندنی در " روز کودک، روز قصه"

همزمان با سراسر کشور و با عنوان «روز کودک، روز قصه» ویژه برنامه های این روز در تمام مراکز استان خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی؛ با هدف توسعه و ترویج قصه‌گویی، ایجاد فضایی متنوع و شاد فرهنگی با رویکرد توجه به جامعه‌ی کودک و نوجوان، در سراسر استان و در مکان های مختلف، علاقه مندان به قصه گویی به اجرای قصه پرداختند.

مهدی مظهری مدیر کل کانون پرورش فکری نیز به همراه مربیان در مدرسه آرمین افشار نژاد و شهید حسین زاده بیرجند حضور پیدا کرده و ضمن صحبت پیرامون اهمیت قصه گویی از علاقه‌مندان جهت شرکت در بخش‌های مختلف جشنواره بین المللی قصه گویی دعوت کرد.

در سراسر استان خراسان‌جنوبی نیز قصه گویان در محافل عمومی برای کودکان قصه گویی کرده و در جهت توسعه و ترویج قصه گویی گام هایی مؤثر و مفید برداشتند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان «روز کودک، روز قصه» را روز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ با مشارکت مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و یونیسف برگزار کرد و کودکان روستایی هم در این برنامه‌ها سهمی داشته و کتاب‌خانه‌های سیار روستایی و پستی کانون و دیگر نهادها نیز این بچه‌ها را در لذت شنیدن قصه و قصه‌گویی سهیم نمودند.

 

 

 

 

نخستین مدرسه نمادرس در خراسان جنوبی افتتاح شد + فیلم

بیرجند – ایرنا – نخستین مدرسه انسان دوستی در متاورس «نمادرس» با هدف توان‌افزایی دانش آموزان و افزایش تاب‌آوری جامعه در جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی روز یکشنبه در آیین افتتاح مدرسه هوشمند نمادرس که مدیرکل آموزش و پرروش استان نیز حضور داشت، گفت: از آنجایی که سیل و زلزله از حوادث غالب در خراسان جنوبی است در اتاق نمادرس با به کارگیری هوش مصنوعی و فضاسازی سه بعدی مراحل پناهگیری و خروج اضطراری به دانش آموزان آموزش داده می‌شود.

مِتاوِرس یا فراجهان فرضیه‌ای از آینده اینترنت است که از محیط‌های مجازی سه‌بعدی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار تشکیل می‌شود.

محمدعلی کاوسی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد آسیب‌های حوادث ناشی از ترس است افزود: تلاش داریم آموزش‌های امدادی را طبق فناوری روز پیش ببریم و جامعه هدف گسترده ای در این زمینه داریم.

وی بیان کرد: تعامل بین جمعیت هلال احمر و آموزش و پرورش به افرایش تاب‌آوری جامعه کمک می‌کند چون اغلب مشکلات در حوادث ناشی از ترس بوده پس غلبه بر ترس در کاهش آسیب‌ها اثرگذار است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: برای راه اندازی اتاق نمادرس در هلال احمر بیرجند حدود ۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و مشابه آن در دیگر شهرستان‌ها نیز ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: تا پایان سال تحصیلی جاری ۸۰۰ دانش آموز مقطع متوسطه باید با حضور در این مجموعه از آموزش‌های پناهگیری و خروج اضطراری در مواقع سیل و زلزله بهره مند شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در این آیین بر استفاده حداکثری مدیران مدارس از ظرفیت ایجاد شده در مدرسه هوشمند نمادرس تاکید کرد.

سید علیرضا موسوی نژاد گفت: با توجه به اهمیت جان انسان‌ها فناوری، ورود موفقی به مباحث ایمنی و امداد و نجات داشته است.

وی افزود: ادغام تجربه و آموزش نیز می‌تواند در نجات جان انسان‌ها کارساز باشد از همین رو به شکل ویژه و خاص آموزش‌های امدادی برای مربیان و مراقبان سلامت دنبال می‌شود.

خراسان جنوبی بر روی ۲ گسل بزرگ واقع شده و بیش از دو سوم مساحت استان از نسبت زلزله‌خیزی بالا و بسیار بالا برخوردار است به طوری که مردم این دیار به‌طور میانگین هر ۱۲ سال یک بار شاهد زلزله‌های بالای ۶ ریشتر و خسارت‌های زیان‌بار ناشی از آن بوده‌اند.

سابقه وقوع بیش از ۲۰ نوع بلای طبیعی و غیرطبیعی در استان به ثبت رسیده و زلزله، خشکسالی، سیل، توفان و سرمازدگی دارای بیشترین فراوانی است.

۱۳ اکتبر روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی است که امسال با ۲۲ مهر همزمان شد.

 

 

 

 

۲۰ مدرسه روستایی خراسان جنوبی از حالت مختلط خارج شد

۲۰ مدرسه روستایی خراسان جنوبی از حالت مختلط خارج شد

بیرجند- ایرنا- معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با اجرای سه راهکار امسال توانستیم ۲۰ مورد از آمار مدارس مختلط متوسطه اول در روستاهای استان را کم کنیم.

سید مهدی نبوی ثالث روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا سال گذشته ۴۵ مدرسه بالای ۵۰ نفر در روستاهای استان داشتیم که دانش آموزان مقطع متوسطه اول به صورت مختلط تحصیل می‌کردند و امسال این آمار به ۲۵ مورد رسیده اما تلاش کرده‌ایم که کلاس‌ها تفکیک شده برگزار شود.

وی اظهار کرد: طرح جامع کاهش مدارس مختلط امسال در آموزش و پرورش خراسان جنوبی تعریف شده و با ارزیابی فاصله روستاها، تعداد دانش آموزان، ظرفیت‌های استانی، موانع و محدودیت‌ها توانستیم ۲۰ مدرسه را از حالت مختلط خارج کنیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه حد نصاب تشکیل مدرسه متوسطه اول ۷۵ دانش آموز است ادامه داد: حداقل باید سه کلاس ۲۵ نفره تک پایه در مدارس متوسط اول تشکیل شود اما مهمترین مشکل روستاها و تشکیل مدارس مختلط به حد نصاب نرسیدن دانش آموزان است.

وی با تاکید بر اینکه به نسبت جمعیت استان بالاترین مدارس شبانه روزی را داریم عنوان کرد: این مدارس برای تجمیع دانش آموزان ساخته شده اما والدین در این زمینه مقاومت می‌کنند لذا مجبور به تشکیل کلاس‌های مختلط در روستاهای کم جمعیت هستیم.

نبوی ثالث استفاده از ظرفیت مدارس شبانه روزی، راه اندازی مدارس روستا مرکزی، تفکیک کلاس‌ها و شفیت‌بندی دختران و پسران را از راهکارهای کاهش مدارس مختلط برشمرد و ادامه داد: برای اینکه دانش آموزان بتوانند از تحصیل با کیفیت بهره‌مند شوند بهترین راهکار استفاده از ظرفیت مدارس شبانه روزی است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی هزینه‌های ایاب و ذهاب دانش آموزان مدارس شبانه روزی از سوی آموزش و پرورش تامین می‌شود گفت: اکنون ۱۹ هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی تحصیل می‌کنند و ۱۱ هزار نفر در سه وعده غذایی پذیرایی می‌شوند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی همکاری والدین را مهمترین راهکار در حذف مدارس مختلط برشمرد و ادامه داد: می‌توانیم مدارس روستا مرکز را راه اندازی کنیم و دانش آموزان از چند روستای همجوار در یک مدرسه تحصیل کنند.

وی یکی از دلایل مخالفت والدین برای اعزام دانش آموز به مدارس شبانه روزی را اقتصاد ضعیف خانواده‌ عنوان کرد و گفت: در برخی از شهرستان‌ها دانش آموزان باید در تامین هزینه‌های خانواده‌ همکاری کنند از این رو تمایل به کار کشاورزی، معدن یا دامداری دارند.

نبوی ثالث با اشاره به اینکه آمار مدارس زیر نرم دانش‌آموزی در خراسان جنوبی بسیار بالا است اضافه کرد: بیش از ۵۰۰ مدرسه خالی از سکنه در سطح روستاهای استان داریم که زمانی به خاطر فشار مردم احداث شده و اکنون به عنوان آغول گوسفند از آن استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: از همین رو اکنون به میزان پشتوانه آمار دانش آموزان ابتدایی در روستاها کد مدرسه متوسطه صادر می کنیم مشروط به اینکه حداقل آمار مقاطع بالاتر باید تکمیل شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید مراقبت کنیم هیچ دانش‌آموزی بازمانده از تحصیل نباشد ادامه داد: چنانچه موردی در روستاها معرفی شود قطعا پیگیری می‌کنیم و با تقبل تمام هزینه‌ها دانش‌آموز در مدارس شبانه روزی ثبت نام خواهد شد.

 

 

 

پیام قدردانی ، طلب حلالیت و خداحافظی دکتر سید علی حسینی فرماندار شهرستان خوسف از مردم فهیم و مسئولین شریف شهرستان

«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»

مردم فهیم و شریف استان خراسان جنوبی و شهرستان خوسف

مسئولین محترم و همکاران عزیز

با اهداء سلام و تحیات الهی

اکنون با توجه به پذیرش اینجانب در دانشگاه به عنوان عضو هیأت علمی و الزام به اشتغال در ترم جاری دانشگاه که با مکاتبه وزارت متبوع در این خصوص همراه بوده است ، بنابر تکلیف قانونی و عدم امکان قانونی فعالیت هم زمان در دو دستگاه ، مکلف به خدمت در سنگر دیگری و عرصه تعلیم و تربیت گردیده ام.

خداوند متعال را شاکرم که به این بنده کوچک توفیق عنایت فرمود تا برهه ای از دوران عمر خویش را به خدمتگزاری مردم فهیم ، آگاه و مومن شهرستان خوسف سپری کنم.

خدمت به مردم شریف ، فهیم و فرهیخته شهرستان خوسف و ارتقای شاخص های توسعه همه جانبه همواره مهم ترین هدف اینجانب در طول تصدی مسئولیت فرمانداری بوده است.

جا دارد از توجه و حمایت های همه جانبه استاندار محترم در واگذاری این مسئولیت مهم به اینجانب صمیمانه تشکر کنم.

خدا را شاکرم که با تلاش و همراهی همکاران عزیزم در فرمانداری و بخشداری های تابعه ، نمایندگان محترم حوزه انتخابیه، امام جمعه محترم،اعضای محترم شورای تأمین، مدیران محترم اجرایی استان و شهرستان ، شوراهای محترم شهر و روستا توانستیم به اهداف تعیین شده مهمی دست یابیم و پروژه هایی را با موفقیت در حوزه های مختلف به سرانجام برسانیم .

خبرنگاران ، اصحاب رسانه و همه مطالبه گران در استان خراسان جنوبی و شهرستان خوسف در تمام دستاوردهای موجود از لحاظ سیاسی، اجتماعی ، عمرانی، اقتصادی و.. نقش پررنگ و غیر قابل انکاری را داشته اند و در این مجال از زحمات ایشان که مرا در امر خدمات رسانی مطلوب‌تر و جلب رضایت حداکثری شهروندان مصمم تر نمود ، قدردانی می کنم.

در پایان از مردم شریف شهرستان خوسف که بهترین لحظات زندگیم همراهی با آن ها بوده است بخاطر محبت ها و همکاری هایتان با تمام وجود سپاسگزارم و برای هر گونه کوتاهی در طول خدمت در این مسئولیت از آنها طلب حلالیت می کنم.

با تشکر سید علی حسینی