اخبار خراسان جنوبی

فرماندار نهبندان مطرح کرد؛

نهبندان دروازه رشد و توسعه خراسان‌ جنوبی در آینده

نهبندان دروازه رشد و توسعه خراسان‌ جنوبی در آینده

نهبندان- فرماندار نهبندان گفت:شهرستان نهبندان دروازه رشد خراسان جنوبی در آینده بوده و یکی از شهرستان های پر رونق و شکوفا در آینده با توجه به زیرساخت ها است.

مهدی مرادی، فرماندار نهبندان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهید آیت الله رئیسی الگویی برای مردم هستند.

وی با اشاره به خدمات بسیار خوبی که در طول دولت سیزدهم در شهرستان نهبندان ارائه شده است، تصریح کرد: با حمایت ویژه استاندار و دولت و نماینده مردم در این شهرستان اتفاقات خوبی رقم خورده است.

فرماندار نهبندان از افتتاح ۹۵ پروژه در طول هفته دولت در این شهرستان خبر داد و افزود: از این تعداد ۳۵ پروژه در بخش مرکزی و مابقی پروژه‌ها در بخش‌های شوسف، سرداران و دیگر نقاط این شهرستان تقدیم مردم خواهد شد.

مرادی به پروژه خط انتقال گاز دشتک زابل به نهبندان اشاره داشت و اضافه کرد: این پروژه یکی از رهاوردهای مهم دولت سیزدهم بوده که با سرعت اجرا شد به طوری که جزو سریع‌ترین پروژه‌ها در کشور بوده است.

وی یادآور شد: این پروژه سبب پایداری انرژی گاز در این شهرستان می‌شود که خود موجبات ماندگاری جمعیت را در پی خواهد داشت.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه در این شهرستان شرایط خاصی قبل از دولت سیزدهم وجود داشت و حضور سرمایه گذار با چالش‌های زیادی مواجه بود و لازم بود که این زیرساخت‌هایی برای ماندگاری جمعیت و جذب سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شد، بیان داشت: یکی از چالش‌ها افت فشار گاز بود بنابراین این موضوع مورد پیگیری ویژه استاندار قرار گرفت و خوشبختانه امروز شاهد افتتاح خط انتقال دشتک زابل به نهبندان برای رفع این چالش هستیم.

مرادی از احداث پست ۴۰۰ کیلوولت در شهرستان نهبندان خبر داد و افزود: صنایع و معادن بزرگ رغبتی برای سرمایه گذاری به دلیل نبود این زیرساخت مهم نداشتند که خوشبختانه تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شد که در حال حاضر با پیشرفت ۴۰ درصدی در این شهرستان همراه بوده که امیداست سرمایه گذاری‌های بزرگ با وجود این زیرساخت ایجاد شود و این پروژه بزرگ را می‌توان دومین هدیه رئیسی جمهور شهید به مردم این شهرستان دانست.

وی با بیان اینکه خط انتقال آب از دریای عمان که جزو پروژه‌های بزرگ دولت در کشور بوده و۶۰ میلیون مترمکعب آب را به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی خواهد رساند، گفت: در نهبندان به جهت کمبود آب و نزولات جوی نیاز به انتقال آب برای تقویت خاص حوزه معدن وجود داشت که این پروژه بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد و با راه‌اندازی آن در حوزه فرآوری آهن اتفاقات خوبی در این شهرستان رقم خواهد خورد.

فرماندار نهبندان اضافه کرد: در هفته دولت با حضور استاندار خط انتقال ۱۳۲ ولت شاهکوه برای کمک به معادن افتتاح می‌شود.

مرادی یادآور شد: در حوزه شبکه برق رسانی بسیاری از روستاهای این شهرستان برق رسانی شده است‌.

وی ادامه داد: همچنین تعداد هفت پروژه طرح توسعه اینترنت پرسرعت در این هفته تقدیم مردم این شهرستان خواهد شد.

فرماندار نهبندان اضافه کرد: فاز سوم پروژه آبرسانی به محلات عشایری در طی هفته دولت امسال در این شهرستان افتتاح خواهد شد تا اندازه‌ای مشکلات کم‌آبی در این مناطق برطرف شود.

مرادی گازرسانی به نهضت ملی مسکن نهبندان را از دیگر پروژه‌های هفته دولت در این شهرستان برشمرد و گفت: در طول هفته دولت ۴۴ طرح در حوزه دهیاری‌های این شهرستان افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: آسفالت پنج کیلومتر از نهبندان به سمت شوسف از دیگر پروژه‌های هفته دولت در این شهرستان می‌باشد.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه ۸ هزار مترمربع زمین در اختیار اداره نوسازی مدارس در این شهرستان قرار گرفته تا مدارس فاخر در این منطقه ساخته شود، تصریح کرد: مساحت شهر نهبندان حدود ۶۰۰ هکتار بوده که در دولت سیزدهم ۵۸۰ هکتار به این شهر الحاق تا مشکلی در ساخت مسکن وجود نداشته باشد.

مرادی به شهرک صنوف آلاینده نهبندان اشاره داشت و یادآور شد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۰ هکتار در بحث صنوف آلاینده زمین به این شهر اضافه شده تا در بحث صنوف نیز مشکل رفع شود.

وی گفت: شهرستان نهبندان دروازه رشد خراسان جنوبی در آینده بوده و یکی از شهرستان‌های پر رونق و شکوفا در آینده با توجه به زیرساخت‌هایی که فراهم شده است.

فرماندار نهبندان در پاسخ به این پرسش که چه توقع از دولت پزشکیان برای این شهرستان وجود دارد، افزود: پروژه‌های بزرگی در دولت سیزدهم در این شهرستان تعریف شده که امیداست دولت چهاردهم نیز این پروژه‌ها را تکمیل و ادامه دهد تا با رفع مشکلات زیرساختی شاهد فرآوری مواد معدنی و همچنین حفظ جمعیت با تثبیت اشتغال و ایجاد اشتغال‌های جدید باشیم.

مرادی با اشاره به معادن سنگ این شهرستان گفت: سنگ‌های استخراج شده از معادن این شهرستان برای برش به دیگر مناطق کشور ارسال می‌شود بنابراین برای جلوگیری از این امر در شهرک صنعتی این شهرستان منطقه ویژه‌ای برای سنگ‌بری تعریف شده و از دولت چهاردهم تقاضا می‌شود تا پیگیر این موضوع تا به نتیجه رسیدن آن باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه انرژی‌های پاک دو نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۵۰ و ۱۰ مگاواتی در این شهرستان آغاز شده است، خاطرنشان کرد: امیداست دولتمردان آینده به این امور توجه کرده تا کمکی به حوزه تولید در این شهرستان باشد.

 

 

 

تشریح شرایط مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری- صنعتی

 

 

تشریح شرایط مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری- صنعتی

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی، شرایط و ضوابط مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علی کریمدادی، اظهار داشت: با عنایت به شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ به فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، “از ابتدای سال ۱۴۰۰ به‌ موجب بند (ت) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، مناطق آزاد تجاری- صنعتی و از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده (۱۰ دی‌ماه سال ۱۴۰۰) علاوه بر مناطق آزاد تجاری- صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی نیز مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است.

وی ادامه داد: در اجرای ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، فعالان اقتصادی مناطق یادشده که حائز شرایط هر یک از فراخوان‌های ده‌گانه ثبت‌نام موضوع ماده (۱۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ است، از تاریخ‌های مقرر مکلف به اجرای تکالیف قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله تسلیم اظهارنامه مالیاتی، ثبت‌نام، صدور صورتحساب، درج و وصول مالیات و عوارض متعلقه و پرداخت مالیات و عوارض در مهلت قانونی به حساب‌های تعیین‌شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشند. در این راستا، فعالان اقتصادی فراخوان‌ شده باید نسبت ثبت نام و یا تکمیل ثبت نام و انتخاب گزینه «مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده» در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir اقدام کنند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی تأکید کرد: فعالان اقتصادی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی با فعالیت صرفاً معاف موضوع ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ و اشخاصی که بر اساس فراخوان‌های ده‌گانه تاکنون جهت ثبت‌نام در این نظام مالیاتی فراخوان نشده‌اند، تکلیفی برای ثبت‌نام و اجرای مقررات قانون مزبور ندارند.

کریمدادی افزود: وفق مفاد ماده (۱۱) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷، تاریخ تعلق مالیات و عوارض ارزش افزوده عبارت است از تاریخ صورتحساب، تاریخ تحویل کالا یا تاریخ تحقق معامله کالا (در مورد کالا) و تاریخ صورتحساب یا تاریخ ارائه خدمت (در مورد خدمت) هر کدام که مقدم است. لذا چنانچه تاریخ تعلق مالیات بابت عرضه کالا یا ارائه خدمت قبل از تاریخ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری- صنعتی (ابتدای سال ۱۴۰۰) باشد، فارغ از تاریخ صدور صورتحساب، عرضه کالا یا ارائه خدمت مزبور در مناطق آزاد تجاری- صنعتی مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نخواهد بود. بدیهی است آن بخش از قراردادها (اعم از فروش کالا یا ارائه خدمت) که به موجب اسناد و مدارک مثبته احراز شود، قبل از تاریخ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ در مناطق ویژه اقتصادی (۱۰ دی‌ماه سال ۱۴۰۰) عملیاتی و اجرایی شده است، صرف‌نظر از تاریخ صدور صورتحساب یا صورت وضعیت، حسب مورد آن بخش از قراردادها که در دوره حاکمیت قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ به اتمام رسیده است مشمول پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده نخواهد بود.”

وی بیان کرد: صادرات کالاها از طریق مبادی خروجی رسمی مناطق مذکور به خارج از کشور و همچنین صادرات خدمات از مناطق یادشده از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف می‌باشد و مالیات و عوارض پرداخت‌شده بابت خرید نهاده‌های آن، با ارائه پروانه سبز گمرکی صادره توسط گمرک یا برگ خروجی (در مورد صادرات کالا) و صادرات خدمات با ارائه قرارداد مربوط و گواهی انجام کار که به تأیید نزدیک‌ترین نمایندگی رسمی جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد رسیده باشد یا گواهی ارزآوری با تأیید بانک مرکزی یا سایر اسناد و مدارک مثبته، با رعایت سایر قوانین و مقررات در اجرای ماده (۱۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ و تبصره‌های آن مسترد می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی ادامه داد: در اجرای قسمت اخیر بند (الف) ماده (۱۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی خارج از نقاط جمعیتی که دارای تراز تجاری مثبت باشند، در صورتی‌ که محصور بودن آن‌ها به‌صورت سالانه به تأیید گمرک جمهوری اسلامی ایران برسد، مشمول اجرای قانون مذکور از حیث مطالبه و وصول مالیات و عوارض فروش در مناطق مزبور نبوده و صادرات کالاها و خدمات از قلمرو گمرکی سرزمین اصلی به مناطق مورد‌نظر مشمول مقررات ماده (۱۰) قانون مذکور و تبصره‌های آن خواهد بود.

کریمدادی خاطرنشان کرد: مفاد ماده (۲۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ موضوع عوارض سبز (آلایندگی) در خصوص واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده مستقر در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی نیز با رعایت مقررات موضوعه جاری است.

وی تأکید کرد: با عنایت به مفاد تبصره (۳) ماده (۳۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، نقل‌وانتقال انواع خودرو و موتورسیکلت با پلاک انتظامی مناطق آزاد تجاری- صنعتی مشمول مالیات نقل و انتقال موضوع ماده مذکور نمی‌شود.

کریمدادی گفت: مطابق تبصره (۲) ماده (۳۱) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ ، گردشگران، ساکنین دائم یا موقت مناطق آزاد تجاری- صنعتی که صرفاً از مبدأ مناطق مذکور به خارج از کشور عزیمت می‌کنند، مشمول عوارض خروج از کشور موضوع قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۰۷/۰۶/۱۳۷۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط می‌شوند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی اظهار داشت: وفق ماده (۱۰) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۷۲ و ماده (۲) آیین‌نامه اجرایی اخذ عوارض در مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۷۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی، شماره‌گذاری انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت در مناطق آزاد تجاری- صنعتی مشمول مقررات ماده (۲۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ نیست. لیکن شماره‌گذاری خودرو در مناطق ویژه اقتصادی مشمول مالیات و عوارض شماره‌گذاری وسایل نقلیه موضوع ماده (۲۸) قانون مزبور می‌باشد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت برگزاری دوره های آموزشی لازم جهت افزایش آگاهی و اشراف فعالان اقتصادی به قوانین و تکالیف مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی آمادگی کامل دارد که در هر بخش برای فعالان اقتصادی استان دوره های آموزشی لازم را به صورت مستمر برگزار نماید و متقاضیان می توانند به صورت گروه های شغلی، درخواستهای خود را در این خصوص جهت برنامه ریزی لازم به اداره کل ارسال نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

شخصیت سازی کودکان خود را به انیمیشن‌های اجنبی نسپارید

شخصیت سازی کودکان خود را به انیمیشن‌های اجنبی نسپارید

حضور کودکان در دنیای آنلاین و تماشای انیمیشن‌های کودکانه و تاثیر مستقیم آن بر شخصیت کودکان موجب شده بسیاری از خانواده‎ها که دغدغه خوراک سالم ذهن و روح فرزندان خود را دارند به این فکر بیافتند که آیا تماشای این برنامه مناسب کودک و نوجوانمان است و برای انتخاب انیمیشن مناسب چه ملاکهایی را باید در نظر گرفت.

گروه ایرنا زندگی– همه روانشناسان و جامعه‌شناسان بر این باورند که محتوای انیمیشن‌ها و فیلمهای کودکانه بر شخصیت و روان کودکان تاثیر مستقیمی دارد. متاسفانه مشغله والدین و کم شدن زمانی که می‌توانند با کودکان خود بگذرانند و گسترش دنیای آنلاین موجب شده تا کودکان بیشترین زمان خود را مقابل صفحه نمایش تلویزیون در حال دیدن انیمیشن‌های پلتفرم‌های خانگی باشند. بیشتر این پلتفرها رده سنی انیمیشن را مشخص کرده و والدین با اطمینان به این رده بندیها و گزینشهای انجام شده کودک خود را به تماشای برنامه دعوت میکنند اما آیا به راستی این انیمیشنها مناسب کودکانمان است.

انیمیشن‌های  معروف و آموزه‌های اشتباه

انیمیشن دختر کفشدوزکی، برنامه‌ای که در رده بندی سنی مناسب ۹ تا ۱۲ سال در نظر گرفته شده و در آن دو کودک عادی با در دست داشتن مبدلهای باستانی به قهرمانان بزرگی تبدیل می‌شوند و با دشمنان شرور میجنگند. این انیمیشن که موجب همزاد پروری کودک با قهرمانان آن می‌شود، در ظاهر مشکلی ندارد اما با نشان دادن عشق و علاقه دو شخصیت دختر و پسر این داستان و گاهی صحنه‌های منافی عفت، سلامت معنوی کودکان و نوجوانانمان را به خطر می‌اندازند.

شخصیت سازی کودکان خود را به انیمیشن‌های اجنبی نسپارید

انیمیشن بچه رییس و لک‌لک‌ها، این دو انیمیشن که هر دو ساخته هالیوود هستند با توجه به سیاست‌های هالیوود بی شک بی دلیل ساخته نشده‌اند و در پس ساخت آن اهداف بلند مدتی وجود دارد. این دو انیمیشن با نشان دادن کارخانه تولید کودک وجود خدا و نقش خداوند در آفرینش را زیر سوال میبرند. در انتهای انیمیشن، لک‌لک‌ها کودکان ساخت کارخانه را به خانواده های مختلف میدهند و یکی از این کودکان را به دو مرد که همدیگر را در آغوش گرفته اند میدهند و این خود، ترویج همجنسگرایی است.

شخصیت سازی کودکان خود را به انیمیشن‌های اجنبی نسپارید

انیمیشن سگهای نگهبان؛ این برنامه تصویری از سگ‌ها و قهرمانان دوست‌داشتنی به کودکان ارائه می‌دهد که درس‌های فراوان اخلاقی و رفتاری در پس آن نهفته است. شهردار فاسد و بدجنس با گربه های بی کفایت که همیشه مشکل ایجاد میکنند و در مقابل شهرداری دیگر که کمی کودن است و حیوان خانگی اش مرغی به نام چیکالتا است. این انیمیشن ساخت کانادا مناسب ۳ سال به بالا بوده و از همان دوران کودکی به فرزندانمان می‌آموزد که باید حیوان خانگی داشته باشیم و سگ مظهر شجاعت و اخلاق و درایت بوده و بهترین حیوان خانگی به حساب می‌آید.

شخصیت سازی کودکان خود را به انیمیشن‌های اجنبی نسپارید

انیمیشن باب اسفنجی؛ این برنامه کودک که تا کنون ۲۶۰ قسمت از آن تولید شده و همچنان تولید آن ادامه دارد و تاکنون به ۵۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده این انیمیشن به صورت غیر مستقیم سبک زندگی فرزندان ما را تحت تاثیر قرار می دهد و به مرور زمان آن ها را از سبک زندگی ایرانی اسلامی دور می کند. برای مثال آنها را تشویق میکند با شورت بخوابند، مجرد بودن شخصیت‌های اصلی این کارتن تشویق به زندگی مجردی را در دوران جوانی به کودکانمان یادآوری میکند، عاشق پول بودن آقای خرچنگ و هزاران آموزه‌ نامحسوس دیگر در این انیمیشن به کودک القا می‌شود.

انیمیشن‌‎های اینچنینی بسیار است برای مثال هتل ترانسیلوانیا که ازدواج انسان با جن را مطرح میکند یا سفید برفی و هفت کوتوله که زندگی یک زن تنها با ۷ مرد را تعریف میکند و یا مینیون‌ها که شرارت را خنده دار و با مزه نشان میدهد و کودکان را ترغیب به شرارت می‌کند و انیمیشن‌های بسیار دیگری که هر روز فرزندان ما ساعتها مشغول تماشای آنها هستند و ما با اعتماد به صدا و سیما و نظارت آنها فرزندانمان را با آنها مشغول میکنیم. درحالی که آرام آرام کودکان و نوجوانانمان تاثیر گرفته و تاثیر دوران کودکی به راحتی از بین نمی‌رود. برای آگاهی بیشتر شما با دکتر مصطفی کوچکزایی استاد دانشگاه و روان‌درمانگر در این خصوص به گفت پرداختیم.

تاثیر انیمیشن‌ بر شخصیت کودکان

این عضو فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص نقش انیمیشن‌ها بر روی شخصیت و روان کودکان بخصوص انیمیشن‌های پلتفرم‌های خانگی گفت: «دوره کودکی تا اواسط دوره نوجوانی دوره تاثیرپذیری نامیده شده و کودک و نوجوان بیشترین تاثیر را از مسائل هیجانی دریافت می‌کنند. به مرور زمان عقل و دانش و ذکاوت کودکان کامل‌تر و کنترل شده می‌شود و وارد مرحله تاثیرگذاری می‌شوند. بنابراین هرچقدر سن پایین تر باشد اثرپذیرتر بوده و از محیط پیرامون تاثیر بیشتری دریافت می‌کنند.»

وی در ادامه افزود: «در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ که هنوز تکنولوژی به معنای امروزی در زندگی روزمره نفوذ نکرده بود، کودکان روابط اجتماعی خوبی داشتند اما از زمانیکه نظام فن‌آوری و تکنولوژی گسترش یافت، مردم از کوچه و خیابانها وارد خانه ها شده و در اتاقهای خود وارد فضای مجازی شدند و شروع به تماشای کارتن‌ها، فیلمها و انیمیشن‌هایی کردند که شرکت‌های مختلف تولید می‌کنند.  در این مرحله با توجه به اینکه کودکان در مرحله تاثیرپذیری هستند، مربی آنها انیمیشن‌هایی شده که تماشا میکنند. این در حالی است که سازندگان این برنامه‌ها هیچ توجهی به مسائل تربیتی کشور ما نداشته و در کنار اهداف بلند مدت خود، مسائل اقتصادی و سرمایه داری در اولویت اول آنها قرار دارد و به هر قیمتی قصد جلب مخاطب دارند.»

کوچکزایی با بیان نظریه ماکیاولی که هدف وسیله را توجیه می‌کند ادامه داد: «هدف در نظام سرمایه داری و اقتصاد فن‌آورانه این است که سود بزرگ کنند و از هر وسیله‌ای برای رسیدن به این هدف استفاده کنند. هر انیمیشنی برای خود یک جهان‌بینی دارد کسی که سناریو نویس و تهیه کننده این کارتن‌ها است قطعا هدفی دارد. هدف اول سود بزرگ است و هدف دوم جهان بینی است که قرار است در تمام مخاطبان گسترش پیدا کند. اینجا است که شخصیت کودک ما بر اساس آن نظام سرمایه داری که کودک ما را میخکوب و جذب آن انیمیشن شکل میگیرد.»

کودکان  و الگو برداری از انیمیشن‌ها

این عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در تحلیل این مطلب از منظر روانشناسی گفت: «آلبرت بندورا که یکی از بزرگترین نظریه پردازان روانشناسی یادگیری است، به این نکته اشاره دارد که کودکان الگو برداری و همانندی می‌کنند. از چه‌کسی؟ از کسی که برای او نماد قدرت، شجاعت و.. است. این نظریه‌پرداز انیمیشن هایی را به کودکان نشان میدهد که پر از خشم است و متوجه می‌شود که پس از چند روز آنها آن حرکات را از خود نشان می‌دهد . او با این آزمایش نشان میدهد که کودک بر اساس مشاهدات خود الگو برداری می‎کند و اگر این کار به نحو احسنت انجام نشود کار نادرست در او نهادینه شده و تا بزرگسالی با او همراه است. بنابراین باید به الگوهایی که در انیمیشن‌ها به کودک  القا می‌شود توجه داشت.»

وی افزود: «برخی از این انیمیشن ها میزان شجاعت را پایین می‌آورد و به مرور زمان اگر جامعه میزان شجاعتش پایین برود و دیگران برای او تصمیم بگیرند قطع به یقین اقتدار سیاسی و اجتماعی کشور به خطر میافتد. بهترین گزینه برای از بین بردن، شجاعت دوران کودکی است یعنی کودکان را وارد یک اوهامی کنیم که در مراحل بعدی مثلا جوانی نتوانند شجاعت داشته باشند. پس بسیاری از این انیمیشن‌ها بی‌برنامه نیست و پشت آن برای بزرگسالی کودکان برنامه‌ریزی شده است.

این رواندرمانگر از منظر روانشناسی رفتاری مشاهده انیمیشن ها  را تحلیل کردند و بیان داشتند: «رفتارهای پرتحرک و جذاب موجب میشود که کودکان بیشتر جذب انیمیشن شوند. این تقویت مثبت ابزار رسانه‌ها و تهیه کنندگان برنامه ها است  که از جلوه‌های بصری جذاب، حرکات جذاب و حتی از فحشها و بی ادبی‌ها استفاده می‌کنند تا کودک را جذب شده و قسمتهای بعدی را ببیند. در مجموع نقش انیمیشن‌ها در شخصیت بچه‌ها تاثیر گذار بوده و من توصیه موکد دارم که نهادهای نظارتی و امنیتی برای چشم انداز بیست ساله کشور حتما در حوزه انیمشن‌ها نظارت بیشتری کنند. این نظارت باید با نگاه علمی صورت گیرد نه با نگاه بسته تعصب گرایانه.»

شخصیت سازی کودکان خود را به انیمیشن‌های اجنبی نسپارید

ملاکهای رده بندی سنی انیمیشن‌ها

این استاد دانشگاه ملاکهای رده‌بندی سنی فیلمها و انیمیشن‌های کودک را چهار شاخص دانست و گفت: «نظام شاخص رده بندی بر اساس گفته سازمان جهانی بهداشت چهار بخش است که عبارتند از:

سلامت جسم به مولفه های بهداشت فردی و اجتماعی و به کیفیت زندگی و جلوگیری از بیماری ها می پردازد.

سلامت روان مولفه بعدی است بدین معنی که؛ آیا فیلم میتواند ترس، اضطراب، افسردگی و…ایجاد کند

سلامت اجتماعی ملاک بعدی رده بندی سنی است. اگر رسانه‌ای کودک را میخکوب خود کند سلامت اجتماعی کودک را از بین میبرد. انیمیشنی که دوستی، رفاقت، خانواده دوستی، محبت ، ارتباط در مدرسه و خیلی مفاهیم مثبت را به کودک بیاموزد آن مفید است.

سلامت معنوی، سلامتی است که ابعاد انتزاعی و ابعادی که مربوط به عالم غیب است را در ذهن کودک و نوجوان فعال می‌کند. خدا دوستی که در وجود همه انسانهای عالم هستی وجود دارد و یا در فرهنگ اسلام سیره انبیا و سیره رسولان در سایر ادیان و یا آموزش مفاهیم شکرگذاری، عبادت، یاری دیگران، امیدواری و … را باید ملاکها برای رده بندی سنی فیلمها و انیمیشنها ها گنجاند.»

نقش والدین در تاثیر پذیری انیمیشن‌ها

مصطفی کوچکزایی در بیان نقش والدین اظهار داشت: «متاسفانه سینماهای خانگی به جهت اینکه حمایت دولتی ندارند و باید بیزینس خود را فراهم کنند و اقتصاد خود را تامین کنند از هر ابزاری برای فروش فوق العاده خود استفاده می‌کنند. ما ناگهان با کودکی که فیلم‌های سینما خانگی را تماشا کرده و مکررا سیگار میکشد، فحش میدهد، حرفهای رکیک می‌زند و از حرفهای روانشناسی به اشتباه استفاده می‌کند و مدام میگوید افسرده‌ام، مشکل دو قطبی دارم و موارد مشابهی که در سینماهای خانگی فراوان است. این نگاه نظارتی بر سینماهای خانگی درست نیست. وقتی با کارگردان صحبت می‌کنید میگویند عرف همین است و شما در جامعه نیستید. اتفاقا ما در جامعه‌ هستیم اما قرار نیست ترویج دهنده الگوهای نادرست باشیم و فرهنگ نادرست را ترویج دهیم. ما قرار نیست مشکلات موجود در جامعه را به صورت سیاه نمایی نشان دهیم.»

این روان‎درمانگر در پایان گفت: «کارگردان‎های ما شاخص لازم را ندارند که مثلا این برنامه‌ای که من تولید می‌کنم تولید اعتماد به نفس می‌کند یا خیر؟ تولید کننده یا تهیه کننده باید توجه کنند برنامه مدنظر شاخص‌های درست را دارد یا نه حداقل ده صفت درست را به کودکان القا کند. من پیشنهاد میدهم سینماهای خانگی یک تیم متخصص تشکیل دهند و شاخصه های مثبتی که مدنظر دارند به کودک منتقل کنند را در ۴ بعدی که در بالا اشاره شد تعیین نمایند. این چهار بعد حرف سازمان جهانی بهداشت است تا فردا روز جامعه دچارمشکلات فردی و اجتماعی نشود.»

بودجه ۹۳۳/۸۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومانی در باشگاه سپاهان

بودجه باشگاه سپاهان اصفهان در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۹۳۳ میلیارد تومان است که باید مشخص شود که چه میزان از این مبلغ برای تیم فوتبال این باشگاه هزینه می‌شود.

کد خبر:۱۲۵۶۱۹۰
تاریخ انتشار:۰۶ شهریور ۱۴۰۳ – ۱۶:۳۷۲۷ August 2024

اختصاصی تابناک؛ بودجه ۹۳۳/۸۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومانی در باشگاه سپاهان

به گزارش تابناک ورزشی، بودجه باشگاه سپاهان در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۹۳۳ میلیارد تومان اعلام شده و این در حالی است که فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از به هم ریختگی مالی باشگاه‌ها و پول پاشی در فصل نقل‌وانتقالات، سقف بودجه‌ای را برای تمامی باشگاه‌ها در نظر گرفته که عبور از این سقف می‌تواند تنبیهات انضباطی را به دنبال داشته باشد.

سقف بودجه این فصل باشگاه‌های لیگ برتری از ۳۲۵ میلیارد تومان آغاز می‌شود و برای تیم‌هایی که در لیگ نخبگان آسیا هستند تا ۴۲۵ میلیارد تومان قابل افزایش است. تبصره‌ای هم اخیراً اعلام شد که باشگاه‌های آسیایی اجازه دارند از پاداش حضور در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا برای افزایش سقف بودجه خود استفاده کنند که این سقف برای استقلال و پرسپولیس که در لیگ نخبگان هستند حداقل تا سقف ۸۰۰ هزار دلار قابل افزایش و برای سپاهان و تراکتور که در لیگ قهرمانان آسیا هستند حداقل تا ۳۰۰ هزار دلار قابل افزایش خواهد بود.

با این حال بودجه باشگاه سپاهان عددی بسیار بزرگ‌تر و بیش از دو برابر سقف بودجه اعلامی از سوی فدراسیون فوتبال است. در ردیف بودجه شرکت فولاد مبارکه اصفهان بر اساس اطلاعات کدال حدود یک هزار و ۱۵ میلیارد تومان بابت تبلیغات سال ۱۴۰۳ است که طبق اطلاعات رسیده به تابناک ۹۲ درصد از این بودجه سنگین تبلیغاتی سهم باشگاه سپاهان است.

حال اینکه چه میزان از رقم ۹۳۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی برای تیم فوتبال و چه میزان برای سایر رشته‌ها هزینه می‌شود، نکته‌ای است که مسئولان باشگاه سپاهان باید درباره آن پاسخگو باشند، اما آنچه مسلم است، بخش فوتبال مردان سهم عمده‌ای از بودجه باشگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد که قابل مقایسه با هیج رشته دیگری نیست.