اولین آزمون اجتماعی ترین معاون پارلمانی در سیاست و روزهای حاشیه خیزش؛ کجایی رفیقم؟

با وجود اتفاقات اخیر در حاشیه ارائه لیست کابینه به مجلس، چندان خبری از معاون پارلمانی و رفیق رئیس جمهور نیست.

 

به گزارش تابناک، حتی وقتی شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور جدید، حزب رفاه و سلامت آذربایجان شرقی را در بهمن ۱۴۰۲ رسما راه اندازی کرد، تاکیدش حرکت غیر سیاسی این حزب بود که بر روی موضوعاتی همچون رفاه و سلامت تمرکز خواهد داشت.

شهرام دبیری، بدون سابقه پارلمانی، یکی از اجتماعی ترین گزینه ها برای معاونت مهم پارلمانی رئیس جمهور بود که ناگهان اسمش مطرح شد.

او که در تبریز به علت تمول و خدمات اجتماعی_ورزشی اش شناخته شده است، در بین نمایندگان مجلس، گزینه ای اجتماعی و به عنوان رفیق رئیس جمهور شناخته می شود که چه بسا همین رفاقت بتواند زمینه تعامل دو قوه را فراهم کند. البته نمایندگانی مثل بخشایش اردستانی، او را دارای قدرت لابی گری احتمالی می دانند.

 

گزینه ای اجتماعی از بین چهره های سیاسی

دبیری نامش از لابلای نامهایی کاملا سیاسی بیرون آمد. یکی از معاونت‌هایی که در روزهای پیش از انتصاب دبیری، درباره آن گمانه‌زنی زیادی می‌شد، همین معاونت پارلمانی دولت بود و خبرها از احتمال انتصاب چهره‌هایی چون الیاس حضرتی، جواد هروی، محمد دامادی، عبدالکریم حسین‌زاده  و سیدحسین هاشمی حکایت داشت.

اما در نهایت نام رفیق رئیس جمهور برای این سمت نهایی شد. اردستانی، نماینده مجلس می گوید: من احتمال می‌دهم که ایشان به واسطه شورای عالی استان‌ها معاون پارلمانی نشده بلکه به اعتبار رفاقت با آقای پزشکیان به این سمت منصوب شده است.

این روال، در دولت های قبلی، به شکل عکس انجام می شد و رئیس جمهور سعی می کرد از بین افرادی که رفاقت و علقه ای با مجلسی ها دارد، معاون خود را انتخاب کند.

اما حالا باید دید، رفاقت زبانزد پزشکیان و آقای پزشک پارلمانی چه تاثیری بر روابط دو قوه خواهد داشت.

 

دبیری در دوردست روزهای پرحاشیه آغازین 

دبیری این روزها و در برابر موضوع معرفی وزرای دولت به مجلس، و حرف و حدیث ها و حواشی آن کار سختی دارد. فداحسین مالکی، نماینده مجلس که هنوز حرکت خاصی را این معاونت رئیس جمهور ندیده است، می گوید: ما خبری نداریم و احتمالا در معرفی ایشان هم صرفا با آقای قالیباف مشورت شده است.

اولین توئیت دبیری، درباره لیست کابینه پزشکیان، شاید بتواند اندازه توان سیاست ورزی وی را نشان دهد. دبیری در مقام هماهنگی دو قوه، اما سعی کرد از تایید لیست کابینه توسط رهبر انقلاب به عنوان ابزار رای گیری لیست استفاده کند. همین موضوع شاید فاصله او را با سیاست و با شرایط سیاسی روز کشور نشان دهد و اینکه اصولا او باید شگردهای دیگر و خاص تری برای سیاست مد نظر داشته باشد.

حتی محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین هم درباره موفقیت احتمالی چنین گزینه ای در تعامل با مجلس ابراز تردید می کند. وی گفته است: «معاونت پارلمانی رئیس جمهور پست مهمی است؛ با تک تک نمایندگان نشستن و صحبت کردن و آنها را قانع کردن مهم است. مجلس اصلاً جای فرماندهی نیست که یک کسی در مجلس به چپ چپ به راست راست و از جلو نظام بگوید؛ اصلا اینجوری نیست، معاون پارلمانی رئیس جمهور باید تک تک نمایندگان را برای انجام یک کار قانع کرده و کار اقناعی انجام بدهد. آقای شهرام دبیری آدم متدینی است و با پزشکیان کار کرده، معاون او در بیمارستان بوده و در شورای شهر تبریز کار کرده و رئیس شورای عالی استان‌ها نیز بوده و تجربیاتی دارد اما تجربه پارلمانی ندارد.»

 

سوابق اجتماعی_فرهنگی دبیری

شهرام دبیری؛ پزشکِ مربیِ باشگاهدارِ موفق، که از کاندیداتوری برای مجلس همواره اجتناب کرده و از آن گریزان بوده، از پارلمان محلی به معاونت پارلمانی آمده است و با شرایط سیاسی فعلی، معلوم نیست از چه سبک و سیاقی برای تعامل با مجلس بهره خواهد برد.

دبیری در اصل پزشک است از اولین دانشجویان فارغ النتحصیل در رشته پزشکی هسته ای به شمار می رود.

وی از دوستان قدیمی پزشکیان محسوب می شود و حتی در زمانی که دبیری در سال ۱۳۹۹به اتهام فساد مالی و سیستم شهری توسط دستگاه قضایی و سازمان اطلاعات سپاه عاشورا دستگیر شد، مخالفان وی معتقد بودند که او برای خلاصی از بازداشت از حمایت پزشکیان که نماینده وقت تبریز بود، برخوردار خواهد بود. (سایت تبریبز بیدار- ۱۴ خرداد ۱۳۹۹)اما نهایتا او از اتهامات مبرا و آزاد شد.

از جمله فعالیت های وی که دارای  عنوان استاد تمام در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مدیر گروه پزشکی هسته‌ای این دانشگاه است، می توان به  ریاست «شرکت پزشکان ولیعصر تبریز» اشاره کرد. وی در واقع  مؤسس اولیه و سهام‌دار اصلی بیمارستان ولیعصر تبریز به شمار می رود. بیمارستانی مجهز و ۳۰۰ تختخوابی در تبریز که اتفاق مهمی در این کلانشهر به شمار می رود.

باشگاه فوتسال «دبیری تبریز» را که احتمالا سابقه حضورش در لیگ برتر را به خاطر دارید، یکی دیگر از حوزه های علاقه مندی آقای دکتر را در تبریز نشان می دهد.

 

ثروت نه ارزش است، نه ضد ارزش

دبیری در تبریز چهره ای شناخته شده و یکی از ثروتمندان این شهر محسوب می شود.

او همواره در انتخاباتهای ادوار شورای شهر که کاندیدا بوده، بالاترین رای را در بین کاندیداها به دست اورده است. برخی ها معتقدند همین ثروت اوست که باعث می شود بالاترین رای را در شورای شهر به دست بیاورد. اما واقعیت این است که این همه ماجرا نیست. سابقه و عملکرد وی و موفقیت هایش او را به چهره ای موجه در شهر تبدیل کرده است و البته منتقدینی نیز دارد.

او ثروت را نه ارزش می داند  و نه ضدارزش. در برابر منتقدینی که این عامل را به عنوان عامل اصلی موفقیت و رای بالای وی در شورای شهر می دانندُ می گوید: تا به الان اصلا با استفاده از پول و ثروت خود رای مردم را نخریده ام، چرا که نهادهای نظارتی حضور دارند. ثروت نه ارزش است و نه ضد ارزش؛ معیار اصلی، عملکرد اشخاص و رفتار و منش آنان است.

 

کتابی درباره معاون پارلمانی رئیس جمهور

کتابی از زندگی و بخشی از فعالیت های وی با محوریت راه اندازی بیمارستان ولی عصر تبریز، از سری کتاب ها با عنوان  «در مسیر نیکنامی – به شیوه دکتر شهرام دبیری اسکویی» توسط نسل نواندیش منتشر شده است. این کتاب به رمز و راز موفقیت های دبیری و خدمات او پرداخته است.

 

گریزان از مجلس

دبیری قبلا در برابر درخواست هایی که از وی برای شرکت در انتخابات مجلس وجود داشته، از سیاسی بودن این نهاد، به عنوان مانع اصلی کاندیداتوری اش یاد کرده و گفته است: «اولین دلیل آن این است که من خود را فردی سیاسی نمی دانم، بلکه فردی علمی هستم که در کنار آن، به فعالیت های ورزشی و فرهنگی و اجتماعی علاقه مندم؛ اگر به مجلس راه پیدا کنم ناگزیر به ورود به عرصه سیاسی هستم که هیچ علاقه ای به آن ندارم.

دومین علت آن تعصبی است که به شهر خود دارم و خواستار توسعه آن هستم؛ به نظرم با حضور در شورای اسلامی شهر بهتر می توانم به توسعه تبریز کمک نمایم تا این که وارد مجلس شوم.»

و او حالا در خارج از تبریز و درست در قلب مجلس باید تمرین کند تا با وجود سابقه اجتماعی، حرفهایی در سیاست برای گفتن داشته باشد.