اخبار خراسان جنوبی

 

 

 

فعالیت ۱۲ هزار صنعتگر صنایع دستی در خراسان جنوبی

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار نفر صنعتگر صنایع دستی در حوزه‌های مختلف در شهرستان‌ها فعال بوده و شناسامه‌دار هستند.حسنعلی فولادی در جمع خبرنگاران افزود: حوزه صنایع دستی استان در سه زمینه آموزش، تولید، فروش و بازاریابی به صنعتگران خدمات ارائه می‌دهد.وی بیان کرد: جامعه صنعتگران صنایع دستی استان روز به روز در حال افزایش است و ایجاد اشتغال به واسطه صنایع دستی در استان از اهمیت زیادی برخوردار است.معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: آموزش عمومی و تخصصی در حوزه رشته‌های مزیت‌دار شهرستان‌ها و استان در طول سال برگزار می‌شود.وی با اشاره به حوزه بازاریابی و فروش صنایع دستی، ادامه داد: برای نخستین بار در ششمین نمایشگاه صنایع دستی استان با محوریت هنر دست و سنگ، غرفه ویژه مشاوره بازاریابی ایجاد شده که به صورت رایگان به همه صنعتگران مشاوره ارایه می‌دهد.فولادی عنوان کرد: در بحث تولید صنایع دستی نیز حمایت‌هایی از صنعتگران استان می‌شود مانند اعطای تسهیلات با نرخ‌های متفاوت، که سال گذشته خراسان جنوبی رتبه نخست اعطای تسهیلات در این زمینه را به خود اختصاص داد.وی یادآور شد: بیش از ۴۴ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه صنایع دستی از محل بند «الف» تبصره ۱۸ با نرخ ۱۲ درصد و تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال انفرادی و پشتیبان به صنعتگران پرداخت شد.معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: یکی از کارهایی که در حوزه صنایع دستی بر عهده ما هست زیرساخت‌های بازاریابی و فروش است، که در این زمینه اعزام صنعتگران به نمایشگاه‌های صنایع دستی را در برنامه داریم.فولادی از اعزام ۲۰ صنعتگر استان به نمایشگاه‌های صنایع دستی سراسری خبر داد و افزود: استقبال بی‌نظیری از نمایشگاه‌های صنایع دستی استان می‌شود همچنین متقاضیان زیادی دارد اما با کمبود فضا مواجه‌ایم.وی بیان کرد: ششمین نمایشگاه صنایع دستی استان با محوریت هنر دست و سنگ علیرغم اینکه با نمایشگاه صنایع دستی استان گلستان ( ۲۹ آبان تا سه آذر) همزمان شده است اما شاهد استقبال صنعتگرانی از تمام استان‌ها هستیم.معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: صنعتگرانی از ۲۶ استان کشور در قالب ۷۶ نفر در نمایشگاه صنایع دستی استان حضور دارند.وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه صنایع دستی امسال با موضوعیت و محوریت خاص هنر دست و سنگ در حال برگزاری است، اظهار داشت: در مجموع ۳۰۰ صنعتگر در ۲۱۴ غرفه این نمایشگاه حضور دارند.

 

دوره روزنامه‌نگاری پیشرفته در خراسان جنوبی برگزار می‌شود/۷

معاون فرهنگی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوره آموزشی روزنامه‌نگاری پیشرفته را برگزار می‌کند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی افزود: دوره آموزشی روزنامه نگاری پیشرفته به مدت ۳۲ ساعت و به صورت حضوری و در سرفصل‌های چاپ و صفحه‌آرایی (۱۶ آذر) روزنامه‌نگاری کوله‌پشتی (۲۳ آذر) عکاسی خبری (۷ دی) روزنامه‌نگاری پادکستی (۱۴ دی) برگزار خواهد شد.
وی گفت: در پایان دوره، به شرکت‌کنندگان گواهینامه معتبر از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا خواهد شد.

دودکش ها را بررسی کنید/۴

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: با توجه به وزش تند باد و طوفانی شبانه روز گذشته در استان مشترکان می‌بایست مجدد نسبت به بررسی دودکش‌ها اقدام کنند .

محمودی مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: یکی از موارد مهمی که همواره خطرات بسیار زیادی را به همراه دارد دودکش‌ها هستند که عدم توجه به این موضوع می‌تواند پیامد‌های خطرناکی را در پی داشته باشد.

او افزود: خروجی دودکش نباید در کنار کولر و یا زیر پنجره باشد چرا که باعث ورود گاز‌های سمی به فضای خانه شده وحوادث جبران ناپذیری بویژه مرگ خاموش را به همراه خواهد داشت بنابراین مشترکین می‌بایست مرتب مسیر دودکش را کنترل و از عدم مسدود بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کنند.

محمودی در ادامه گفت: مشترکان می‌بایست بطور مستمر کلاهک دودکش‌های وسایل گازسوز را بازرسی کنند چنانچه در اثر وزش باد و طوفان، کلاهک از محل خود جدا شده باشد مجدداً درمحل مربوطه نصب شود چرا که وجود کلاهک علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر‌اشیاء به داخل جلوگیری می‌کند، در تنظیم سوخت وسیله گازسوز و خروج محصولات احتراق نیز مؤثر است.

وی افزود: لوله‌های حدفاصل وسیله گازسوز تا دریچه دودکش و نیز اتصالات آن باید از ورق‌های ضدزنگ (گالوانیزه) و نسبتاً ضخیم و مقاوم و بدون هیچ گونه منفذ یا نشتی باشد و بکارگیری لوله‌های آکاردئونی آلومینیومی به هیچ عنوان مجاز نیست.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: آبگرمکن، بخاری و هر وسیله گازسوز حتماً بایستی مجهز به دودکش مجزا باشد و دقت شود از نصب وسایل گازسوز بدون دودکش در محیط‌های بسته به جد خودداری شود ضمن اینکه از قرار دادن انتهای لوله دودکش در ظرف آب نیز به شدت پرهیز گردد، زیرا موجب انتشار آن در فضا شده و حوادث ناگواری نیز بهمراه دارد.

 

 

توسعه کسب و کار در جامعه عشایری باید بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای باشد/۷-۵

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: تنوع شغلی در مناطقی که درگیر خشکسالی‌های مداوم هستند، بسیار مهم است، ولی توسعه کسب و کار در جامعه عشایری باید بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای و جغرافیایی صورت پذیرد تا موجب رونق اقتصادی و درآمدزایی برای عشایر شود.

توسعه کسب و کار در جامعه عشایری باید بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای باشد

مهدی میزبان شامگاه دوشنبه در شورای عشایری شهرستان درمیان با گرامیداشت هفته بسیج با اشاره به نگاه ویژه نظام و دولت به عشایر اظهار داشت: عشایر خدمت صادقانه را می شناسند و در همه جا پای نظام و ولایت ایستاده اند.

وی با بیان اینکه حضور عشایر در نوار مرزی ارزشمند است و اهمیت این موضوع، امنیتی است که در مناطق مرزی وجود دارد، گفت: اولویت سازمان امور عشایر ایران در ابتدا، تأمین آب عشایر در استان‌هایی نظیر خراسان‌ جنوبی است که با مشکل خشکسالی دست به گریبان هستند.

وی به معضل خشکسالی و تأمین آب عشایر به ویژه در استان‌های مرزی در شرق کشور اشاره کرد و  افزود: با توجه به هشدار عشایر و مردم بومی مبنی بر شیب زمین و طبعأ سرازیر شدن آب‌های روان و زیرزمینی به سمت کشور افغانستان، تصمیم بر این شد، مطالعات امکان‌سنجی استفاده از منابع آب سطحی شهرستان درمیان با هماهنگی با امور آب منطقه‌ای پیگیری جدی شده تا بتوان بخش بزرگی از مشکلات تأمین آب عشایر منطقه، چه در دامداری و چه در کشاورزی را رفع گرداند.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: بارش باران در خراسان‌جنوبی اندک ولی سیل‌آسا است، بنابراین برای همین منظور اعتبار لازم برای تسطیح و مرمت ایل‌راه‌های عشایری قطعاً مدنظر قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تنوع شغلی در مناطقی که درگیر خشکسالی‌های مداوم هستند، بسیار مهم است، ولی توسعه کسب و کار در جامعه عشایری باید بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای و جغرافیایی صورت پذیرد تا موجب رونق اقتصادی و درآمدزایی برای عشایر شود.

میزبان  ادامه داد: پتانسیل‌یابی در چهار طرح حوزه اشتغال‌زایی یعنی زنجیره گوشت قرمز، گیاهان دارویی، صنایع دستی و گردشگری باید از طریق ترویج و آموزش به طور جدی پیگیری شود و موضوع اشتغال‌های مکمل و جایگزین در دستور کار قرار گیرد تا در شرایط خشکسالی با اتکای صرف به دامداری برای معیشت عشایر مشکلی بوجود نیاید.

وی، حوزه گیاهان دارویی و صنایع‌دستی شهرستان درمیان را دارای پتانسیل مناسب ارزیابی کرد و گفت: هنرهای دستی به مانند سوزن‌دوزی که گوشه‌ای از پیشه و هویت عشایر شهرستان درمیان را به خود اختصاص داده است باید برندسازی شده و نام عشایر بر آن حک گردد و این اقدامی است که باید در هر زمینه‌ای که عشایر در آن فعالیت داشته و جزو آداب و رسوم آنان محسوب می‌شود، عملی گردد.

فرماندار نهبندان:

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نیازمند هوشمندی جامعه بسیجی است/۲

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نیازمند هوشمندی جامعه بسیجی است

ایروانی گفت: بسیجیان برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باید هوشمندانه و به صورت شبکه ای نسبت به مسائل، تبیین گری داشته باشند.

به گزارش شبستان از خراسان جنوبی، ابوالفضل ایروانی-فرماندار نهبندان- در جمع خواهران پایگاه مقاومت بسیج ام وهب شهر نهبندان و جشنواره غذای محلی سالم، اظهار کرد: حضرت زینب سلام الله علیها سه راهبرد هوشمندانه در واقعه کربلا انجام داد که اگر بانوان امروز ما همانند ایشان به راهبردهای صبوری، جهادتبیین و مسئولیت پذیری توجه کنند، جامعه موفق می شود.

وی با اشاره به صبر و مقاومت حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا، گفت: هم اکنون ما در جریان غزه شاهد فرهنگ مقاومت و صبر در مقابل رژیم کودک کش و غاصب صهیونیستی هستیم.

ایروانی با بیان اینکه امام راحل معمار انقلاب هستند و لشکر ۲۰ میلیونی بسیج را تشکیل دادند، گفت: ما مکلف هستیم تفکر ناب بسیجی را در جامعه نشر دهیم.

وی افزود: پایگاه های مقاومت بسیج محلات می توانند رابط خوبی بین مردم و مسئولان باشند و دغدغه های مردمی را مطالبه گری کنند، لذا نقش بسیج بسیار پر رنگ است.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه بسیجیان همواره از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی دفاع کرده اند، گفت: جشنواره غذاهای محلی سالم به همت بسیجیان یک ترویج فرهنگ کار و اقدامی اثرگذار و ارزشمند است.

وی گریزی به انتخابات سالم و حداکثری زد و گفت: دشمن تمام فکر و ذهن خود را معطوف به انتخابات و عدم حضور مردم پای صندوق های رای کرده است، بنابراین بسیجیان باید هوشمندانه و به صورت شبکه ای نسبت به مسائل تبیین گری داشته باشند.

وی از بسیجیان به عنوان سفیران این نظام و انقلاب یاد کرد و گفت: امسال انتخابات مهمی را داریم و باید جشن رای اولی ها را در نهبندان برگزار کنیم تا نمایش و اقتدار متفاوتی را نشان دهند.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی خبر داد:
تداوم و افزایش تعداد پروازهای ایر وان در خراسان جنوبی

 

استاندار خراسان جنوبی از تداوم و افزایش تعداد پروازهای شرکت هواپیمایی ایر وان در استان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ جواد قناعت با اعلام این خبر به تشریح نتایج دیدار مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایر وان پرداخت و خاطرنشان کرد: در این دیدار، ضمن تشکر از حضور این شرکت هواپیمایی در فهرست پروازهای استان، درخواست افزایش این پروازها مطرح شد.
وی تصریح کرد: بنا به تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه، پرواز های فعلی هواپیمایی ایر وان در استان ادامه می یابد و در صورت استقبال مردم و وجود مسافر، این پروازها افزایش خواهد یافت.
شایان ذکر است؛ پروازهای ایر لاین ایر وان از روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه در استان آغاز شده و در حال حاضر روزهای دوشنبه و پنجشنبه، دو پرواز خود را به مسیر تهران- بیرجند – تهران اختصاص داده است.

 

 

معاون مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو:

 

خراسان جنوبی بعنوان استان اول پایلوت اجرای پروژه های مشترک سازمان عشایر و ابفا انتخاب شد/ ویژ داخلی

 

مهدی خان احمدی معاون مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو بهمراه مهدی میزبان معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران در بازدید از پروژه های آبرسانی پایدار استان خراسان جنوبی در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه از جمله پروژه آبرسانی پایدار خواجه منجیکو نهبندان، گفت: خراسان‌جنوبی بعنوان استان پایلوت جهت اجرای پروژه‌های مشترک جهاد آبرسانی پایدار با مشارکت وزارت نیرو با عشایری انتخاب شده است. خان احمدی با اشاره به اینکه در بسیاری از مناطق عشایری پروژه های موازی با روستایی اجرا می گردد که می توان در راستای هدفمند نمودن و افزایش اثربخشی خدمات رسانی به مردم می توان پروژه های مشترک درقالب پروتکلی اجرایی با موضوع آبرسانی به محلات عشایری مورد بررسی و اجرایی گردد، ایشان افزود: اگر خط انتقال آب از کنار محلات عشایری عبور می کند در قالب این پروتکل می توان با لحاظ تخصیص های مصوب و رعایت پایداری آبرسانی در شهرها و یاروستاهای هدف به مناطق عشایر نیز آبرسانی گردد .وی با تاکید بر وظیفه ذاتی آبرسانی به تمام مناطق کشور، اظهار داشت: اگر چارچوب های مقرراتی همچون واگذاری انشعاب و نصب کنتور و اخذ آب بها در حوزه آبرسانی عشایری رعایت شوند ، امکان تعریف پروژه های آبرسانی پایدار از فاز مطالعات و اجرای پروژه های آبرسانی تا نگهداری و بهره برداری در قالب مدل فنی و اجرایی توسط وزارت نیرو اجرایی می گردند.
 معاون مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو بر برگزاری نشست هایی متعدد برای رسیدن به یک سرفصل مشترک با سازمان امور عشایر و با محوریت آبفا تاکید نمود. در ادامه مهدی میزبان معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: پروژه های آبرسانی پایدار با بهره برداری و نگهداری پایدار است که تکمیل می شوند. میزبان با اشاره به نحوه بهره‌برداری مشارکتی گفت: بزرگترین پروژه های آبرسانی پایدار در خراسان‌جنوبی اجرا شده است ولی برای اجرای ادامه فازهای بعدی این پروژه های ملی نیاز به همکاری و مشارکت دستگاه های ذیربط می باشد. وی گفت: هم اکنون ۹ پروژه مطالعه و طراحی شده شده در حوزه آبرسانی پایدار در استان خراسان جنوبی آماده همکاری، تخصیص اعتبار و اجرا می باشد.

 

 

 

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی:

بسیج در همه عرصه‌ها پیشرو و پیش برنده بوده است/۵

بسیج در همه عرصه‌ها پیشرو و پیش برنده بوده است

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: بسیج در ۴۴ سال گذشته علاوه بر اینکه در همه عرصه‌ها پیشرو بوده، نقش پیش برندگی و تاثیرگذاری بر بیرون را هم داشته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار محمدرضا مهدوی در دیدار دست‌اندرکاران گرامیداشت هفته بسیج با حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند افزود: بسیج با ایفای نقش پیش روندگی و پیش برندگی توانسته است راه را برای بسیاری از مجموعه‌ها و دستگاه‌ها باز کند.

وی گفت: بسیج در عرصه‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سازندگی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و هر جا که نیاز بوده با ورود خود توانسته است گره‌های بزرگی از این ملت را بگشاید و در کنار ملت برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی مسیر را باز کند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی ادامه داد: افتخار ما این است که در راس بسیج فرمانده بزرگ، حکیم و فرزانه‌ای قرار دارد که همواره در همه فراز و نشیب‌ها با منویات خود ما را از گردنه‌ها عبور داده است.

وی با اشاره به اینکه خصلت بسیج، مردمی بودن آن است گفت: امروز بسیاری از کشورها که سال‌ها زیر یوغ استعمار قرار داشته و توانسته‌اند از زیر یوغ استعمار بیرون بیایند به خاطر نسخه بسیج بوده است.

سردار مهدوی با بیان اینکه نقش بسیج در دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست گفت: بسیجیان دوش به دوش رزمندگان و نیروهای مسلح ایستادگی و شهدای بزرگی را تقدیم انقلاب کردند لذا بسیاری از عملیات‌ها توسط نیروهای بسیجی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در حوادث غیرمترقبه اولین نقش را بسیجیان داشتند اظهار کرد: در اقصی نقاط ایران گروه‌های جهادی بسیجی با خدمات رسانی در عرصه‌های مختلف نقش مهمی دارند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی امنیت را رکن مهم هر جامعه عنوان کرد و افزود: بسیج در کنار سایر نیروهای امنیتی به ناامنی‌ها ورود پیدا کرد و موفق شد عوامل و سرسپردگان را شناسایی و جمع کند.

وی گفت: تلاش‌هایی که بسیج در حوزه فرهنگی و جهاد تبیین انجام داده در شرایطی است که دشمن امپراطوری رسانه‌ای در اختیار دارد و همه این فعالیت‌ها به واسطه تلاش‌های گروه‌های مختلف از جمله بسیج بوده است.

سردار مهدوی اضافه کرد: در عرصه دفاعی تیپ حرفه‌ای که در استان داریم مردم پایه است و عمده نیروهای آن نیروهای بسیجی هستند که با حضور خودشان از هر ماموریتی سرافراز بیرون آمده‌اند.

وی گفت: امروز ماموریت مهم سازمان بسیج علاوه بر حفظ آمادگی در عرصه‌های مختلف به ویژه آمادگی دفاعی و امنیتی، جهاد تبیین است و در استان خراسان جنوبی با هدایت‌های نماینده ولی فقیه و قرارگاهی که در این راستا تشکیل شده، برنامه ریزی‌های خوبی برای همه دستگاه‌ها و اقشار صورت گرفته است.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی افزود: آنچه اهمیت دارد، توکل و اخلاصی است که در مجموعه بسیج و بسیجیان وجود دارد و هر حرکت پیش برنده‌ای داریم به خاطر توکل و اخلاص بسیجیان بوده و مشکل جامعه اداری ما این است که تفکر بسیجی جای خود را کمرنگ کرده است.

وی گفت: تفکر بسیجی اخلاص، توکل و اراده است و اگر بتوانیم بر مدار تفکر بسیجی به درستی حرکت کنیم قطعا بسیاری از مشکلات امروز به راحتی حل خواهد شد و از آن عبور خواهیم کرد.

۲۹ آبان‌ تا پنجم آذر سالروز تشکیل بسیج مستضعفین، هفته بسیج نامگذاری شده است و برنامه‌های هفته بسیج امسال با شعار “بسیج، امید ملت ایران” برگزار می‌شود.

 

 

 

 

۲۴۱ پنل خورشیدی سهمیه عشایر درمیان/۲

امروز خراسان جنوبی/عفت هاشمی

سهمیه جدید عشایر شهرستان درمیان ۲۴۱ پنل خورشیدی است که پس از ثبت نام، مراحل تحویل آن آغاز خواهد شد.

 

ابراهیمی مدیرکل امور عشایر استان در شورای عشایری شهرستان درمیان گفت:  در سال ۱۴۰۰ به عشایر شهرستان درمیان تعداد ۷۵ پنل تحویل داده شد و از سال گذشته  ۵۷ پنل دیگر نیز در مرحله تحویل است.

وی افزود : امسال نیز ۲۴۱ پنل خورشیدی سهمیه شهرستن درمیان است که پس از ثبت نام، مراحل تحویل آن آغاز خواهد شد.

ابراهیمی گفت: بیمه دام، چتری امن برای جبران خسارت عشایر می‌باشد، ولی متاسفانه در برخی از شهرستان‌ها شاهد عدم استقبال لازم بوده که دلیل اصلی آن عدم فرهنگ سازی مناسب درخصوص بیمه‌هایی نظیر بازنشستگی و حوادث می‌باشد.

مدیرکل امور عشایر استان افزود: ارائه خدمات و پرداخت غرامت در بحث بیمه دام بر مبنای تعرفه‌های مصوب نوع بیمه و میزان خسارت بررسی شده و در حوزه اختیارات اداره امور عشایر قرار ندارد.

فرجامی فرد فرماندار درمیان گفت: ۱۳ هزار و ۳۸۳ نفر عشایر در شهرستان با پراکندگی زیاد زندگی می‌کنند لذا تامین گریدر برای مرمت ایلراه‌ها ضروری می‌باشد.

وی گفت: با توجه به خشکسالی‌های متداوم، فقر مراتع و همچنین افزایش قیمت نهاده‌های دامی اعطای تسهیلات کم بهره و بلند مدت می‌تواند برای عشایر مفید باشد.

فرجامی فرد اختصاص یک تانکر آبرسان برای عشایر شهرستان را ضروری برشمرده و افزود: در زمان کوچ، افزایش سهمیه نفت برای گرمایش باید در دستور کار قرار گیرد.

 

 

 

به همت خانه مطبوعات و جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی؛

دوره آموزشی خبرنویسی و اصول عکاسی در بیرجند برگزار شد/۲-۳

دوره آموزشی خبرنویسی و اصول عکاسی در بیرجند برگزار شد

دوره آموزشی خبرنویسی و اصول عکاسی به همت خانه مطبوعات خراسان جنوبی و با همکاری جهاد دانشگاهی و دانشگاه بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدمحمدحسین سیدکاشی رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: یکی از اهداف برگزاری دوره آموزشی خبرنویسی و اصول عکاسی، استفاده از توان دانشجویان در بدنه دستگاه های اجرایی و همچنین رابطان خبر در رسانه ها است.

وی گفت: از همکاران شاغل در دستگاه‌های اجرایی و دانشجویانی که در این جلسه شرکت کردند و علاقه‌ و استعداد خود را در حوزه خبر و رسانه می‌بینند، دعوت به همکاری می‌کنیم.

رئیس جهاد انشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: آماده همکاری با علاقمندان به حوزه خبر و رسانه به عنوان خبرنگار افتخاری، رابط خبری در دستگاه اجرایی و کارآموزی دانشجویانی که به صورت حضوری در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی آموزش‌های تکمیلی را ببینند هستیم تا بتوانیم از افراد توانمند در آینده به صورت خبرنگار حرفه ای در قالب قراردادهای متنوعی که برای همکاری در جهاد دانشگاهی تعریف شده استفاده کنیم.

 

محمود حیدری مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه خانه مطبوعات ۴۹۲ نفر ثبت نام شده در بخش‌های مختلف دارد که ۳۳۹ نفر تایید قطعی شدند و از این تعداد ۲۹۰ نفر خبرنگار هستند، گفت: در حال حاضر ۸۶ نشریه محلی و پایگاه خبری در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۶ باب پایگاه خبری، ۵۱ دفتر سرپرستی نشریات سراسری و ۱۵ دفتر خبرگزاری است.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما بر این بود که دوره‌ها به شکل حضوری برگزار شود، اظهار کرد: خانه مطبوعات خراسان جنوبی این آمادگی را دارد، دوره‌های آموزشی را با هدف ارتقای سطح سواد رسانه‌ای و بهره‌گیری از دانش‌های مرتبط با مباحث روز جامعه رسانه‌ای در برنامه کاری خود قرار دهد.

سیدمحمدرضا خلیل‌نژاد سرپرست مدیریت روابط عمومی واطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند هم با اشاره به تفاهم‌نامه مشترک دانشگاه بیرجند و جهاددانشگاهی استان، گفت: در این دوره رابطین خبری دانشگاه بیرجند با هدف ارتقای دانش و آگاهی، پیشرفت روزافزون تکنولوژی و لزوم استفاده از آن در جهت افزایش سرعت و دقت، حضور دارند.

 

سپیده قلندری مدیر اداره هنر و رسانه جهاددانشگاهی خراسان جنوبی هم گفت: یکی از رسالت‌های جهاددانشگاهی برگزاری دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف است.

وی اظهار کرد: در این دوره اصول و مفاهیم اولیه خبرنویسی، سبک‌های تنظیم خبر، ارکان، عناصر و اجزای خبر، انواع لید و تیترنویسی به فراگیران آموزش داده می‌شود.

 

شایان ذکر است سید میلاد اوصیا، مدیرشعب خبرگزاری ایکنا مدرسی دوره خبرنگاری و محسن نوفرستی مدیر مسئول پایگاه خبری بیرجند رسا مدرسی آموزش عکاسی را بر عهده داشتند.

 

 

افزایش تعداد دوربین‌های نظارت تصویری خراسان جنوبی به ۳۵ دستگاه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از افزایش تعداد دوربین‌های نظارت تصویری استان به ۳۵ دستگاه خبر داد.

اسداله جلال زاده با بیان اینکه ۱۸ دوربین نظارت تصویری به سامانه‌های استان اضافه و به روزرسانی می‌شود گفت: پیرو پیگیری‌های انجام شده با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، ۴ دستگاه دوربین نظارت تصویری به سامانه‌های هوشمند حمل و نقل جاده‌ای استان افزوده و تعویض و ارتقاء کیفیت ۱۴ دوربین نیز انجام می شود.

وی با اشاره به اهمیت پایش تصویری محور‌های استان بویژه در ایام پرترافیک و هنگام بارش‌ها، افزود: این سامانه‌ها علاوه بر تشخیص ترافیک جاده ای، سوانح، انسداد و تغییرات آب و هوایی را نیز رصد می‌کنند.

اسدزاده گفت: دوربین‌های جدید نظارت تصویری در نقاط مهم از جمله گردنه‌ها، نقاط مه‌گیر و نقاط پرحادثه نصب می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر ۳۱ دستگاه دوربین نظارت تصویری در محور‌های استان فعال بوده که با اضافه شدن دوربین‌های جدید به ۳۵ دستگاه افزایش می‌باید.

به گفته وی تصویر این دوربین‌ها بر روی اپلیکیشن و سایت ۱۴۱ برای همه هموطنان قابل رویت است و هموطنان می توانند برای مدیریت سفر خود از این تصاویر و سایر قابلیت‌های سامانه ۱۴۱ استفاده کنند.

 

 

 

استان های درگیر با خشکسالی در اولویت طرح های آبرسانی سازمان امور عشایر قرار دارند
🔹 به گزارش روابط عمومی اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی، مهدی میزبان معاون سازمان امور عشایر ایران در بازدید از محله عشایری چاه بیدک شهرستان سربیشه، گفت: استان هایی بمانند خراسان‌جنوبی که بدلیل خشکسالی‌های متداوم بیشتر چشمه ها و قنوات آن آسیب دیده و عشایر برای تامین آب مورد نیاز خود و دامشان در آنجا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، در اولویت اجرای پروژه های آبرسانی پایدار سازمان امور عشایر ایران قرار دارند.
🔹 میزبان افزود: مطابق با بند ه تبصره ۱۴ در سال ۹۸ مقام معظم رهبری، ۲۵۰ میلیارد تومان برای تأمین آب شرب پایدار عشایر اختصاص دادند که سال های بعد نیز ادامه داشته است و در کل کشور اقدامات خوبی در مناطق عشایری صورت پذیرفت ولی بطور مثال در خراسان‌جنوبی تأمین اعتبارات لازم برای اجرای پروژه‌ها صرفا از عهده امور عشایر برنمی آید و باید دستگاه های حاکمیتی ذیربط علی الخصوص وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب درقالب طرح های جهاد آبرسانی، برای تأمین آب انسان و دام عشایر استان در شرایط خشکسالی شدید، مشارکت کنند.
🔹 در این بازدید طرح اجرایی پروژه آبرسانی پایدار به محلات عشایری ملکه شهرستان سربیشه با طول ۱۱.۵ کیلومتر خط انتقال آب برای ۵ محله عشایری و با بهره مندی ۸۰ خانوار و با تخمین اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی توسط شرکت مشاور برای مسئولین تشریح گردید.

 

 

لایروبی و مرمت مجموعه قنوات جهانی بلده فردوس/۲

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: لایروبی و مرمت قنوات جهانی بلده در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، جعفری گفت: مجموعه قنوات بلده شهرستان فردوس از قدیمی‌ترین قنوات استان است که با داشتن ۲۴ کیلومتر طول با احتساب رشته‌های فرعی بلندترین قنات استان است.

وی  افزود: این قنات در برگیرنده ۱۵ رشته قنات بوده که از این تعداد در حال حاضر تنها ۱۳ رشته آن فعال و آبده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: طی سال‌های اخیر، مبلغ ۲ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان جهت احیاء و مرمت قنوات بلده شهرستان فردوس هزینه شده که منجر به بازسازی و مرمت ۸ کیلومتر از طول مجموعه قنوات بلده شده است.

جعفری افزود: طبق مطالعات صورت گرفته، ۳۵ درصد از عملیات مرمت و بازسازی مجموعه قنوات بلده شهرستان فردوس باقی مانده که نیازمند تامین اعتبار است.

مسابقات کشوری شترسواری در طبس برگزار می شود/۷

برگزاری جلسه هماهنگی مسابقات شترسواری کشور در شهرستان طبس

 مسابقات کشوری شترسواری با حضور ورزشکاران منتخب در شهرستان طبس برگزار می شود.

در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی این مسابقات راهکارها و زیر ساختهای لازم جهت برگزاری هر چه بهتر این مسابقات بررسی شد.
مسابقات شترسواری کشوری در آذرماه سال جاری پس از اخذ مجوزات لازم از طرف فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی در محل روستای حلوان با حضور شترسوارانی از سراسر کشور برگزار می‌شود .

 

ماموران پلیس، راننده ای را از مرگ نجات دادند/۴

فرمانده انتظامی شهرستان طبس از امدادرسانی به راننده‌ای که دچار تشنج شده بود، خبر داد.

سرهنگ فاضل مریمی گفت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان طبس هنگام کنترل محور‌های مواصلاتی در محور”طبس – یزد ” در تاریکی شب یک دستگاه خودروی سواری پراید را که از جاده منحرف شده بود مشاهده کردند.

وی گفت: ماموران بلافاصله در محل حاضر شدند و مشاهده کردند راننده سواری پراید دچار تشنج شده و قادر به تکلم و حرکت نمی‌باشد که سریعا با خانواده وی تماس و ضمن اطلاع از وضعیت روحی و جسمانی راننده تا بهبودی کامل امداد رسانی کرده و وی را از مرگ نجات دادند.

 

 

 

 

 

آزادی سه زندانی جرائم غیر عمد در خراسان جنوبی/۴

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی گفت: امروز ۳ زندانی جرائم غیر عمد در استان آزاد می‌شوند.

حسین‌پور گفت: این سه زندانی به مناسبت ولادت حضرت زینب سلام الله علیها حکم آزادی‌شان داده شد .

وی گفت: بدهی این سه نفر از مهریه بود.حسین پور افزود: مبلغ بدهی مهریه ۳ زندانی آزاد شده ۲ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان از محل تسهیلات ستاد دیه پرداخت شد.

وی گفت : ۴۰ زندانی دیگر جرائم غیر عمد با ۲۳ میلیارد تومان در زندان‌های استان هستند.

 

 

 

افزایش محدوده خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی شمال شهر بیرجند/۲

رئیس سازمان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند از افزایش محدوده سرویس دهی ناوگان اتوبوسرانی درمنطقه مهر شهر بیرجند خبر داد.

سید محمدحسینی گفت: در راستای افزایش سطح کیفی و کمی خدمات به مسافران این امکان فراهم شده تا از ابتدای آذرماه سال جاری همشهریان ساکن در خیابان‌های اجتهاد، ۹ دی و بلوار شهیدهمت مهرشهر برای سفر به مرکز شهر ازسرویس دهی ناوگان اتوبوسرانی بهره‌مند شوند.

وی افزود: مسیر فعالیت ناوگان مذکور از مبدا میدان ابوذر به سمت بلوار شهید ناصری، بلوار شهید احمدی روشن، خیابان اجتهاد، وانت‌های بلوار شهید همت خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

پرداخت تسهیلات به ۲۹۰ طرح اشتغال خانگی در خراسان جنوبی/۲

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: ۳۰ میلیارد و ۲۶۱ میلیون تومان تسهیلات به ۲۹۰ طرح اشتغال خانگی در استان به متقاضیان پرداخت شد.

راستگو از صدور دو هزار و ۷۱۶ مجوز مشاغل خانگی از آغاز امسال در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۶۸۰ برای دریافت ۸۶ میلیارد و ۲۰۶ میلیون تومان تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند.

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: امسال ۸ بانک عامل تسهیلات به متقاضیان را پرداخت می‌کنند.

 

 

 

 

ایستگاه فرهنگی پرواز با کتاب تا شهر آفتاب در روستای مهمویی برگزار شد/۲

 ایستگاه فرهنگی پرواز با کتاب تا شهر آفتاب در روستای مهمویی برگزار شد

همزمان با گرامی‌داشت هفته کتاب و کتابخوانی، کتابخانه سیار روستایی ۲ قاین با مشارکت مرکز ثابت ایستگاه فرهنگی پرواز با کتاب تا شهر آفتاب را در جمع کودکان روستای مهمویی برگزار کرد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این برنامه که با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و برگزار شد مربیان مراکز سیار روستایی ۲ و ثابت قاین با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله معرفی کتاب، قصه گویی و ساخت کاردستی مهمان کودکان ونوجوانان روستای مهمویی بودند.

گفتنی است: امانت کتاب به اعضای شرکت کننده در این ایستگاه پایان بخش برنامه های اجرایی بود .

در جلسه علنی شورای شهر که با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی عنوان شد

بدهی ۵۰میلیاردی شهرداری بیرجند به کتابخانه ها/۲-۳

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: کلید کاهش آسیب های اجتماعی، ارائه خدمات و برنامه های فرهنگی می باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند حجت الاسلام و المسلمین عبدالرزاق نژاد روز گذشته در جلسه علنی شورای شهر که با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی برگزار شد اظهار داشت: باید با هم افزایی، توسعه همه جانبه در امر کتاب، کتابخوانی و کتابخانه ها شکل گیرد چرا که توسعه این حوزه به کاهش آسیب های اجتماعی منجر خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این جلسه را رفع ابهامات در خصوص پرداخت نیم درصد سهم شهرداری به نهاد کتابخانه ها عنوان کرد و افزود: اجرای قانون، فصل الخطاب بوده و باید با همراهی، همدلی و اخلاق حسنه مشکلات را مرتفع کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرزاق نژاد شهرداری و کتابخانه ها را دارای وظیفه مشترک خدمت رسانی به عموم مردم و شهروندان دانست و یادآور شد: این دو نهاد با اشتراک در اهداف، در وظایف سازمانی خود مسئول خدمت رسانی به همه اقشار هستند لذا همراهی، همدلی و همکاری آنها می تواند در ارتقاء سطح فرهنگی جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی، شورای اسلامی شهر و شهرداری برای نامگذاری معابر، خیابان و … به نام کتاب، نویسندگان و… مشکلی ندارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی نیز در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند به طلب پنج میلیارد تومانی نهاد کتابخانه ها از شهرداری بیرجند از سال ۸۴ تا ۱۴۰۲ بدون ضرایب به روزرسانی اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، شهرداری های هر شهر باید نیم درصد درآمد خود را به حساب انجمن کتابخانه ها واریز کنند.

حاجی خواستار واریز نیم درصد سهم کتابخانه های مرکز استان از سوی شهرداری شد و گفت: در صورت عدم واریز از طریق وزارت کشور ورود کرده و این رقم از استان خارج خواهد شد و سهمیه واریزی شهرداری برای خدمت به مردم هزینه می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گریزی به کتابخانه حضرت خدیجه کبری (س) زد و گفت: املاک ما از دیگر ارگانهایی مانند اداره اوقاف و امور خیریه، شهرداری و… است. وی با اشاره به این مهم که این مکان ابتدا محلی برای قرائت خانه بوده و بعدها به کتابخانه ارتقا یافته است، افزود: توان پرداخت اجاره بها را نداریم و نباید بدهی شهرداری منوط به پرداخت اجاره بها باشد. وی در ادامه ضمن انتقاد از عدم نامگذاری معابر، خیابان و میادین با نام کتاب، خواستار تحقق این مساله شد.

 

 

چهارمین برد تیم زغال سنگ طبس هم رقم خورد/۷

نماینده هندبال استان خراسان جنوبی در هفته پنجم مسابقات لیگ برتر هندبال مردان ایران چهارمین برد خود را رقم زد.

نماینده هندبال استان خراسان جنوبی در سالن ۲۵ آبان اصفهان به مصاف تیم قدرتمند سپاهان نوین اصفهان رفت که توانست این بازی را با نتیجه ۲۴ بر۱۹ پیروز از زمین خارج شود.
زغال سنگ در هفته ششم به مصاف تیم شهید شاملی کازرون در سالن پنجم اردیبهشت طبس خواهد رفت.

 

 

 

 

 

تشکیل ۴۴۳ پرونده تخلف تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی/۲

 مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: از آغاز امسال برای حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و مقابله با تغییرکاربری غیرمجاز نسبت به گشت زنی منظم از اراضی کشاورزی اقدام و در این مدت ۴۴۳ مورد تخلف شناسایی و تشکیل پرونده شده است.

باقری  افزود: در این رابطه بیش از ۲۰۰ مورد از مستحدثات واقع در اراضی کشاورزی با تعامل و همکاری کامل مراجع قضایی و انتظامی قلع و قمع شده است.

وی گفت: از هرگونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی که به عنوان بستر تولید و امنیت قضایی قلمداد می‌شود، خودداری کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

خراسان جنوبی از استان‌های مستعد سرمایه‌گذاری است/۳

 استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: مسیر فعالیت سرمایه‌گذاران که آغازگر زنجیره تحول در استان هستند، باید باز باشد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در دیدار متقاضی ایجاد شرکت تسهیلگری سرمایه‌گذاری در استان افزود: حمایت از سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی از اولویت‌های کاری دستگاه‌های اجرایی است.

وی تصریح کرد: بنا به تاکیدات در جلسات شورای اداری، شورای برنامه‌ریزی، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و نیز کارگروه سرمایه‌گذاری، همه دستگاه‌ها مکلف هستند در راستای حفظ آرامش و جلب اعتماد و نظر سرمایه‌گذاران حرکت کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: حضور و فعالیت هر سرمایه‌گذار به اشتغالزایی، درآمدزایی، کمک به رفاه شهروندان و در مجموع رونق اقتصادی استان منجر می‌شود و همه ما باید تلاش کنیم تا در راستای انتفاع استان، بهترین خدمات را به سرمایه‌گذاران ارائه کنیم.

وی افزود: با توجه به حوزه فعالیتی این شرکت که انجام کارهای پژوهشی، مطالعاتی و سرمایه‌گذاری در جهت تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در استان است از حضور و فعالیت بخش خصوصی که روند خدمات دهی را تسهیل می‌کنند، استقبال می‌کنیم.

در این نشست که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در تهران همراه بود، فرصت‌های سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی و اقدامات صورت گرفته برای بهره‌برداری از آنها تشریح شد.

استاندار خراسان جنوبی در دیدار یک گروه سرمایه‌گذاری راغب به حضور در استان نیز با بیان اینکه خراسان جنوبی از استان‌های مستعد سرمایه‌گذاری است گفت: ظرفیت‌های استان برای جذب سرمایه‌گذار و فعالیت‌های اقتصادی بی نظیر است.

وی تصریح کرد: معدن، کشاورزی، فناوری اطلاعات، گردشگری و مرز از پیشران‌های اقتصادی خراسان جنوبی هستند و ما در هر کدام این موارد، حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

قناعت به ذخایر غنی استان در حوزه معادن اشاره کرد و افزود: وجود ۷۶ درصد ذخایر زغال سنگ خاورمیانه و ۸۵ درصد بنتونیت کشور، تنها بخشی از ذخایر معدنی خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه نخستین‌ بار در شرق کشور، ذخایر نیکل به عنوان یکی از عناصر راهبردی در خراسان جنوبی کشف شده است گفت: ما به دنبال این هستیم که منابع خدادادی را به بهترین شکل ممکن برای مردم به ثروت تبدیل کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه حمایت از سرمایه‌گذاران از اولویت‌های دولت سیزدهم است گفت: فراهم کردن شرایط برای حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران دارای اهلیت از اولویت‌های ما در خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: با عنایت دولت سیزدهم، اقدامات خوبی در زمینه تامین زیرساخت‌ها صورت گرفته که می‌تواند شرایط سرمایه‌گذاری و حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران را تسهیل کند.

 

 

 

آغاز پلمب نمایشگاه‌های خودروی متخلف در قاینات/۴

در سومین بازدید شبانه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قائنات از بنگاه‌های املاک وخودروی شهرستان، یک واحد از بنگاه‌های خودرو پلمب شد.

دادستان شهرستان قائنات گفت: بازرسی‌  از بنگاه‌های املاک و خودرو در راستای قانون و به منظور رفع مشکلات مردم و کاهش ورودی پرونده‌ها که از مهمترین اهداف دستگاه قضایی شهرستان به شمار می‌آید، انجام می‌شود.

عبداله زاده در این بازدید‌ها به مهمترین نقایص و معایب مشاوران املاک از جمله بدون مجوز بودن، عدم نصب تعرفه، عدم ارائه فاکتور حق کمیسیون به مشتری اشاره کرد و افزود:در صورت عدم توجه به اخطاریه‌های قانونی نسبت به پلمپ مشاورین املاک متخلف فاقد مجوز نیز اقدام خواهد شد.

به گفته وی در طول بازرسی‌های انجام شده تعدادی از مشاوران املاک فاقد مجوز عمومی و تخصصی پلمب شده و به تعدادی از این دفاتر اخطار پلمب داده شده که در صورت عدم اقدام به مهلت تعیین شده برابر مقررات صنفی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

 

 

 

رعایت اصول فنی تغذیه در خراسان جنوبی عملکرد زعفران را افزایش داد/۷

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در مزارعی که کشاورزان اقدام به رعایت اصول فنی تغذیه کرده‌اند، عملکرد زعفران تا ۵۰ درصد افزایش داشته‌ است.

مهدی جعفری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اصول فنی تغذیه شامل استفاده از اسید هیومیک، کوهای آلی گرانوله، کودهای حیوانی فرآوری شده، سولوپتاس، فسفات و پتاس بالا است.

وی گفت: همچنین حفظ علف‌های هرز در مزارع زعفران در تابستان و استفاده از مالچ ماسه بادی و خاک در سطح مزارع در تابستان برای صدمه نزدن به کورم (پیاز) زعفران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: متاسفانه کشاورزانی که مباحث تغذیه را جدی نگرفته‌اند مزارع آنها عملکرد خوبی ندارد و کاهش عملکرد در این مزارع چشمگیر است.

وی به زعفران‌کاران توصیه کرد که در صورت نبود بارندگی در پاییز و زمستان، آب دادن به مزارع زعفران را قطع کنند و مبارزه با علف‌های هرز مزارع زعفران را در تابستان انجام ندهند تا سطح مزارع پوشیده از گیاه باشد و تبخیر از سطح و صدمه به کورم زعفران کمتر شود.

جعفری گفت: محلول پاشی در ۲ نوبت کودهای پایه و ریز مغذی‌ها در اول و اواخر بهمن ماه اکیدا توصیه می‌شود.

پیش بینی برداشت ۷۰ تن زعفران در سال جاری

وی اضافه کرد: برداشت زعفران در خراسان جنوبی از ۱۵ مهر آغاز می‌شود که تا پایان آذر ماه ادامه دارد و بهتر است زعفران به صورت غنچه و قبل از طلوع آفتاب چیده شود تا کیفیت بالاتری داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در سال جاری پیش‌ بینی می‌شود از ۱۶ هزار و ۶۸۱ هکتار مزارع زعفران استان ۷۰ تن محصول برداشت شود.

وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت زعفران استان در شهرستان قاینات با پنج هزار و ۲۲۰ هکتار و در شهرستان سرایان با سه هزار و ۴۸۰ هکتار است.

جعفری با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۲۳ هزار و ۶۵۵ کشاورز در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند گفت: صادرات زعفران به کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان و اسپانیا بیشتر برای صنایع داروسازی و به سایر کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود.

وی عنوان کرد: سال‌های گذشته حداکثر رکورد بیشتر از ۳۰ کیلوگرم در هکتار زعفران خشک داشته‌ایم ولی امسال علیرغم شرایط گرمی هوا در بهار و پاییز و سرمای شدید زمستان سال قبل حداکثر رکورد عملکرد بیش از ۵۰ کیلوگرم در هکتار (با توجه به معاینه کورم‌های زعفران در مزارع تغذیه شده) پیش‌ بینی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سطح کشت قراردادی زعفران بالغ بر ۳۰۰ هکتار در استان است که بین کشاورزان و شرکت‌های خدمات رسان این قرارداد منعقد شده است.

 

 

 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بیرجند مطرح کرد؛

مصادره خودروهای شوتی/۴

گلایه از عمل نکردن به یک تبصره قانونی در مقابله با شوتی ها

امروز خراسان جنوبی / گروه خبر

دادستان بیرجند گفت:طبق تبصره هفت ماده ۲۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا شوتی ها در صورت تکرار جرم باید وسیله نقلیه شان به نفع دولت مصادره شود که این قانون در هیچ کجای کشور اجرا نمی شود.

حجت الاسلام علی نسایی زهان با اشاره به تصادف دلخراش روز گذشته در محور سربیشه به نهبندان ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه اظهار کرد: علت تصادفات عدم اجرای قانون است.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با تأکید بر اینکه هر کجا به قانون عمل نکنیم شاهد چنین حوادث تلخی خواهیم بود، بیان کرد: خراسان جنوبی یک استان مرزی است و از این به جهت مسیر انتقال بخشی از سوخت قاچاق به افغانستان و پاکستان استان ما است.

نسایی زهان با بیان اینکه سوخت کش‌ها و شوتی ها قوانین راهنمایی و رانندگی را مراعات نکرده و بیشتر آنان پلاک‌های مخدوش دارند، گفت: رانندگان برخی از شوتی ها حتی گواهینامه ندارند و از جاده‌های فرعی حرکت کرده و تصادفات دل خراشی را به بار می‌آورند.

وی ادامه داد: در تعزیرات حکومتی که به پرونده‌های قاچاق رسیدگی می‌شود بیشتر مجازات قانونی را برای این قبیل افراد در نظر گرفته می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با تأکید بر اینکه با جریمه نقدی سوخت کش‌ها دست از فعالیت غیر قانونی خود بر نمی‌دارند، اظهار کرد: در این راستا در شورای تأمین استان مصوب شد که علاوه بر جریمه نقدی وسایل نقلیه این قاچق چیان سوخت و شوتی ها تا شش ماه توقیف شود.

نسایی زهان ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح هشت هزار وسیله سوخت کش و شوتی توقیف شده اند و در واقع پا به میدان مبارزه با قاچاق گذاشته است.

وی افزود: البته همانطور که خراسان جنوبی پا به میدان مقابله با خودروهای شوتی گذاشته است استان‌های کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز جدیت بیشتری در مقابله و مبارزه داشته باشند.

نسایی افزود: اگر این توقیف صورت گیرد بی شک شاهد کاهش فعالیت شوتی ها در قاچاق سوخت خواهیم بود.

هشدار هواشناسی خراسان جنوبی در خصوص یخبندان/۲

 

 کارشناس هواشناسی استان گفت: به لحاظ شرایط دمایی تا صبح پنجشنبه هفته جاری کاهش دما محسوس و قابل ملاحظه است و ۵ تا ۱۰ درجه سلسیوس کاهش دما را انتظار داریم.
نخعی افزود: صبح پنجشنبه کمینه دمای هوا صفر درجه و حتی زیر صفر درجه سلسیوس در بیشتر مناطق استان پیش بینی می‌شود.
وی گفت: با توجه به سرمای هوا طی روز چهارشنبه تا پنجشنبه و پیش بینی یخبندان شبانه، جمع آوری محصولات باغی و زراعی، تامین سوخت مورد نیاز برای گلخانه ها، سالن‌های پرورشی، مرغداری‌ها و دامداری ها، انتقال کندو‌های زنبور عسل به مکان‌های سرپوشیده و گرمتر، بازدید و اطمینان از دارا بودن ضد یخ ماشین آلات کشاورزی، تخلیه آب سم پاش‌ها و سامانه‌های آبیاری تحت فشار، پوشاندن شمارنده‌های آب و محافظت از تاسیسات آبی از سرما و یخبندان توصیه می‌شود.

 

 

 

 

 

آغاز عملیات اجرایی طرح استیل کورد در نهبندان؛ اوایل سال آینده/ ویژه

نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی از پیگیری‌های صورت گرفته برای ایجاد صنعتی بزرگ در نهبندان خبر داد و گفت: در اوایل سال آینده شاهد آغاز عملیات رسمی اجرایی طرح استیل کورد در شهرستان مرزی نهبندان خواهیم بود.

آغاز عملیات اجرایی طرح استیل کورد در نهبندان؛ اوایل سال آینده

مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: یکی از طرح‌های سرمایه‌گذاری که از خیلی وقت پیش برای شهرستان نهبندان دنبال می‌شود، طرح تولید استیل کورد یا سیم لاستیک است.

وی در رابطه با اینکه چرا این طرح از ابتدا برای شهرستان نهبندان پیگیری شده است، تصریح کرد: در نهبندان صنعت بزرگی وجود ندارد و نیاز بود علاوه بر صنایع معدنی در بخش صنعت هم کار بزرگی در شهرستان انجام شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین با توجه به وجود واحد صنعتی کویرتایر در بیرجند و لاستیک‌سازی سیستان که در حال احداث بوده و همینطور شرکت‌های بارز و یزدتایر که در استان‌های یزد و کرمان وجود دارند، مرکزیت نهبندان فرصتی را ایجاد می‌کند که در این زنجیره تولید مواد اولیه لاستیک بتواند نقش‌آفرینی کند.

نخعی بیان داشت: به همین دلیل این موضوع دنبال شد و از ابتدای سال ۱۴۰۰ بسیار جدی نسبت به پیگیری موضوع اقدام شد.

وی با اشاره به اینکه ابتدا پیگیری‌ها از سازمان گسترش و نوسازی (ایدرو) زیرمجموعه وزرات صنعت، معدن و تجارت، این موضوع دنبال گردید و بعد از جلسات متعدد با این سازمان و وزرات اقتصاد، موافقت این سازمان را برای مشارکت در احداث کارخانه استیل کورد در نهبندان اخذ شد، یادآور شد: بعد از آن دنبال مجموعه‌های دیگر رفتیم و مجموعه‌های زیادی را برای مشارکت در این طرح مجاب نمودیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در‌نهایت در سفر دوم هیات دولت به استان مذاکراتی با وزیر اقتصاد انجام شد و ایشان موافقت کردند و دستورات لازم را به بانک سپه دادند که از طریق شرکت سرمایه‌گذاری امید زیرمجموعه این بانک بخشی از مشارکت را انجام دهند.

نخعی ادامه داد: همچنین جلساتی را با مجموعه شرکت امید داشتیم و آنها نیز نهایتاً موضوع را در هیات مدیره خود مصوب کردند که کویر تایر به نمایندگی از گروه سرمایه‌گذاری امید در این طرح مشارکت کند.

وی بیان داشت: بعد از آن سراغ شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی رفته و جلسات متعددی با این شرکت برگزار شد، بیش از ۱۲ جلسه با گروه شستا برگزار و در‌نهایت موافقت این گروه را برای مشارکت و سرمایه‌گذاری اخذ گردید که پذیرفت تاپیکو در این مجموعه سرمایه‌گذاری کند.

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از کسب این موافقت‌ها جلسه را در مجلس داشتیم و صورت جلسه شد که نهایتاً در این طرح مشارکت کنند.

نخعی گفت: مقدار کمی از این سرمایه‌گذاری باقی مانده بوده که شرکت کیان تایر پذیرفت تا در این مجموعه مشارکت نماید.

وی با بیان اینکه تغییر و تحولاتی که در مجموعه‌های شستا و تاپیکو افتاد و مدیران جدید مقداری مقاومت در این موضوع می‌کردند، بیان داشت: در دیدار اخیری که با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتم با دستور ایشان این مجموعه‌ها مجاب شدند تا توافق قبلی را دنبال و مشارکت در این طرح نمایند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی طرح استیل کورد نهبندان را طرح بسیاری بزرگی در استان و کشور دانست و افزود: در حال حاضر محصول صنعت پایین دست استیل کورد وارداتی بوده و صنعت بالادستی مقداری در کشور توسط شرکتی در زنجان حدود ۳۰ درصد نیاز کشور تولید می‌شود ولی مفتول آن وارداتی است.

نخعی تصریح کرد: طرحی که در نهبندان اجرا می‌شود در‌واقع صنعت بخش بالادستی صنعت استیل کورد بوده که در حال حاضر کاملا وارداتی بوده و عمدتا از چین وارد و تبدیل به استیل کورد نهایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در فاز اول محصول صنعت بالادست استیل کورد در نهبندان تولید می‌شود، متذکر شد: در فاز دوم صنعت پایین دست استیل کورد که نیاز صنعت لاستیک‌سازی بوده نیز دنبال خواهد شد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه بیان کرد: بیش از هزار تا هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان میزان سرمایه‌گذاری فاز اول این طرح بوده و برای حدود ۴۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

نخعی گفت: ایجاد این صنعت نه‌تنها برای نهبندان به لحاظ ایجاد اشتغال و رونق صنعت بسیار دارای اهمیت بوده بلکه به لحاظ امنیت اقتصادی و تکمیل زنجیره تولید لاستیک و قطع وابستگی به کشورهای خارجی برای کل کشور و صنعت لاستیک بسیار با اهمیت است.

وی با بیان اینکه تلاش زیادی در این رابطه صورت گرفت و متاسفانه مقاومت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در مناطق محروم بعضاً دیده می‌شود، بیان داشت: خداوند را شاکریم که دو سال و نیم پیگیری منجر به نتیجه شد و این اتفاق بزرگ در نهبندان رقم خواهد خورد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه خاطرنشان کرد: شرکت به نام صبا استیل نهبندان ثبت شده و در حال حاضر شرکت شستا، تاپیکو و گروه سرمایه‌گذاری امید و ایدرو مراحل تصویب هیات مدیره را طی می‌کنند تا سهام این شرکت را تملک کنند و کارها در حال انجام بوده و امید است اوایل سال آینده شاهد عملیات اجرایی رسمی این پروژه در این منطقه باشیم.

 

 

چهار بسته سیاستی به همت بسیج اساتید خراسان جنوبی تهیه شد

بیرجند – ایرنا – مسئول بسیج اساتید استان خراسان جنوبی گفت: تدوین بسته‌های سیاستی توسط اساتید بسیجی برای ارتقای نظام حکمرانی از اقدامات این مجموعه بوده و تاکنون چهار بسته سیاستی در استان تهیه شده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، سید جواد حسینی‌ واشان روز سه‌شنبه در نشست جبهه علمی و فرهنگی بسیج اساتید که همزمان با سراسر کشور در تالار ولایت این دانشگاه برگزار شد، افزود: چهار بسته سیاستی در حوزه محصولات مزیت‌دار کشاورزی استان، گوهر سنگ، فرآوری زرشک و بسته سیاستی جایگاه بانوان در اسناد بالادستی به همت بسیج اساتید استان تهیه شد و در اختیار سازمان بسیج اساتید کشور برای ارسال به وزارتخانه‌ها قرار گرفته است.

وی بیان کرد: سال‌های گذشته نیز استان ما در تهیه بسته‌های سیاستی مقام‌های اول و دوم را کسب کرده است.

مسئول بسیج اساتید استان خراسان جنوبی گفت: از دیگر فعالیت‌های معاونت امور بانوان بسیج اساتید، راه‌اندازی مجله علمی پژوهشی در حوزه بانون و خانواده است همچنین کرسی‌های آزاداندیشی و علمی ترویجی در سطح استان برگزار و دانشگاه بیرجند از این نظر جزو سه دانشگاه ملی برتر در این حوزه شناخته شد.

وی به همکاری با دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه‌های مختلف با دستگاه‌های اجرایی، بنیاد ملی نخبگان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در جهت انجام فعالیت‌های آموزشی تبیینی و فرهنگی منعقد شده که اساتید بسیجی در این زمینه می‌توانند با سازمان بسیج اساتید همکاری فعالانه‌ای داشته باشند.

حسینی واشان از تمامی اساتید بسیجی دعوت کرد تا در جشنواره شهید رجایی شرکت کنند.

وی با تبریک فرارسیدن هفته بسیج (۲۹ آبان تا پنجم آذر) گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که تمام جبهه کفر متحد شده‌اند و در برابر یک نقطه بسیار محدود از نظر وسعت و متراکم ترین نقطه از لحاظ جمعیتی در حال جنگ هستند که به لطف خدا، غزه مظلوم توانسته است به خوبی بدرخشد.

مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی افزود: در جهان و کشورهای مختلف اروپایی و آمریکا نیز شاهد هستیم که اولین‌ بار تظاهرات‌ چند صد هزار نفری یا میلیونی در حمایت از غزه برپا می‌شود و نشان دهنده آن است که جبهه مقاومت در عین مظلومیت توانسته نگاه و اندیشه خود را به کل جهان صادر کند.

وی گفت: نشست امروز با عنوان “نشست سراسری ۳۰ هزار نفری جبهه علمی و فرهنگی بسیج اساتید کشور” همزمان در ۳۰۰ نقطه کشور برگزار می‌شود که در استان خراسان جنوبی در تالار ولایت دانشگاه بیرجند و شهرستان طبس به طور همزمان برگزار شد.

حسینی واشان اعلام کرد: در سال جاری بیش از ۱۰۰ کارگاه و دوره‌های جهاد تبیین و دوره‌های روشنگری با حضور اساتید بسیجی به عنوان شرکت کننده یا مدرس برگزار شده است همچنین اساتید بسیجی در برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها، صدا و سیما و مساجد نقش پررنگی داشته‌اند.

چهار بسته سیاستی به همت بسیج اساتید خراسان جنوبی تهیه شد

بسیج اندیشه‌ جهانی است

رئیس دانشگاه بیرجند هم در این نشست گفت: بسیج در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی ایفای نقش کرده است و بیشترین شهدای دفاع مقدس به بسیج اختصاص دارد.

احمد لامعی گیو ادامه داد: بسیج دارای قابلیت‌هایی است که می‌تواند در عرصه‌های مختلف فکری، فرهنگی و علمی به عنوان مبنا و معیار سنجش قرار گیرد. بسیج اندیشه‌ای جهانی است و بسیاری از کشورها با افتخار از بسیج الگو گرفتند که از آن جمله حشدالشعبی عراق، حزب الله لبنان و در سوریه و دیگر کشورها الگویی از بسیج هستند.

وی گفت: بسیج در دو جبهه نظامی و دفاع از کیان جمهوری اسلامی و جهاد علمی حرکت می‌کند و آنچه مطالبه مقام معظم رهبری و همه دولتمردان بوده، ورود بسیج به جهاد علمی است.

رئیس دانشگاه بیرجند اضافه کرد: هنگامی که مدل‌های توسعه‌ کشورها را مرور می‌کنیم، در برهه و دوره‌ای کشورهایی که دارای ذخایر نفت و گاز بودند به عنوان کشورهای ثروتمند تلقی می‌شدند اما امروزه کشورهایی که دارای فناوری باشند به عنوان کشور مقتدر مطرح می‌شوند.

وی گفت: یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی از جامعه دانشگاهی احیای تمدن اسلامی ایرانی است و بدون شک این تمدن در سایه علم گرایی و به تعبیر دیگر تقوا ایجاد می‌شود.

لامعی گیو افزود: اتاق‌های نظرپردازی یا آینده‌پژوهی و برخی از نظریه‌پردازان می‌گویند تمدن غرب رو به افول است و در آینده نزدیک در کمتر از ۵۰ سال ما شاهد شکل‌گیری تمدن اسلامی ایرانی باشیم.

وی گفت: در این مسیر علیرغم دشمنان جمهوری اسلامی، رقبای زیادی مانند کشورهای عربستان سعودی، ترکیه، کره جنوبی و چین به دنبال تمدن سازی هستند که امیدواریم در سایه پروش اساتید و عالمان ربانی شاهد احیای تمدن اسلامی به رهبری جمهوری اسلامی باشیم و این هدف مهم با تفکر بسیجی و رویکرد جهادی تحقق خواهد یافت.

در ادامه حضار از طریق ویدئو کنفرانس در نشست ۳۰ هزار نفری بسیج اساتید کشور شرکت کردند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*