اخبار خراسان جنوبی/ هوای بیرجند و سرایان ناسالم است

همکاری شهرداری بیرجند با کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای کاهش آسیب های اجتماعی/۲

 شهردار بیرجند در دیدار با معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور و مدیر کل کمیته امداد استان خراسان جنوبی ضمن تبریک دهه ولایت اظهار داشت: در این دوره مدیریت شهری، پرداختن به مسئولیت های فرهنگی و اجتماعی شهرداری مورد تاکید می باشد.

دکتر بهترین در ابتدای این جلسه عنوان نمود: در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص شبیخون فرهنگی و با توجه به رویکرد دولت مردمی سیزدهم در حوزه اجتماعی و فرهنگی ، در کنار مباحث عمرانی، شهرداری بیرجند در این راستای ارتقا سلامت و امنیت اجتماعی گام بر می دارد.

شهردار بیرجند تصریح کرد: با وجود ظرفیت های بی بدیل شهرداری بیرجند در جهت کاهش آسیب های اجتماعی اقدامات بسیار چشمگیری تا کنون صورت پذیرفته است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره‌) کشور نیز ضمن تشکر از اقدامات مشترک شهرداری با امداد در جهت کاهش آسیب های اجتماعی افزود: ایجاد بازارچه در بوستان کاجستان با همکاری و همراهی شهرداری بیرجند جای تقدیر دارد.

فیروزآبادی بر تأمین بازار فروش محصولات با همکاری شهرداری در راستای کاهش دغدغه مددجو و رسیدن به درآمد قابل قبول تاکید کرد و افزود: از شهرداری درخواست داریم که در صورت امکان مکان‌های بلا استفاده متعلق به شهرداری برای ایجاد کارگاه‌های تولیدی با تخفیف ویژه در اختیار مددجویان قرار گیرد.

 

 

 

 

مراسم محوری گرامیداشت شهدای هفتم تیر در بیرجند برگزار می شود/۵

 

 

مراسم محوری گرامیداشت شهدای هفتم تیر با سخنرانی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیرجند برگزار می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جلسه برنامه ریزی دهه امامت و ولایت و هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی با حضور اعضای مجمع شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در محل سالن جلسات این شورا برگزار گردید.

 

حجت الاسلام محسن مشرفی در جلسه برنامه ریزی دهه امامت و ولایت و هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی گفت: افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، این است که همه وجودش مبتی بر مکتب ناب اسلامی، قران و اهل بیت علیهم‌السلام است و اگر قران و اهل بیت علیهم السلام را از این نظام جدا نمائیم چیزی برایش باقی نمی ماند لذا اگر امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی به عزت رسیده است از توجه به قران و اهل بیت و حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) مجسمه حق و عدالت بوده است.

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به روایت نقل شده از امام محمد باقر علیه السلام که فرمودند «الْکَمَالُ‏ کُلُ‏ الْکَمَالِ‏ التَّفَقُّهُ‏ فِی الدِّینِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَهِ وَ تَقْدِیرُ الْمَعِیشَه -کمال انسان و بالاترین کمال او، عالم شدن در دین و صبر در بلا و اندازه‌گیری در زندگى است» افزود: راز موفقیت و کمال حضرت امام خمینی(ره) در این بود که با تمام اعماق وجودش قران و اهل بیت را درک کرد و ما نیز باید از گنج های ثقلین ارزشمندی که در اختیار ماست بهره برداری کامل نمائیم تا انشاء الله جامعه ای مهدوی و علوی داشته باشیم.

 

وی با تاکید بر نشر معارف امیرالمومنین(علیه السلام) در سطح جامعه و خانواده گفت: باید تلاش نمائیم محرومیت جامعه و فرزندانمان را از قران و نهج البلاغه برطرف کنیم تا اندیشه انسان ساز و حلال مشکلات حضرت علی (ع) و قران را در زندگی خویش ساری و جاری کنیم.

 

حجت الاسلام مشرفی در ادامه از برگزاری مراسم گرامیداشت شهید آیت الله دکتر بهشتی و شهدای والامقام هفتم تیر در سطح استان خبر داد و افزود: این مراسم در مرکز استان، روز چهارشنبه هفتم تیر ساعت ۰۹:۳۰ صبح در محل مسجد امام حسین(ع) با سخنرانی حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقاجانپور، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار خواهد شد.

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پایان از برنامه ریزی جهت ویژه برنامه های متنوع  به مناسبت دهه امامت و ولایت در سطح استان خبر داد و افزود: یکی از مهمترین برنامه های پیش بینی شده ویژه عید سعید غدیر، مراسم شادپیمایی می باشد که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته این مراسم در شهر بیرجند ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۱۵ تیر از میدان شهدا آغاز و پس از اجتماع محوری در میدان ابوذر برای اقامه نماز مغرب و عشاء به سمت مسجد امام حسین(ع) امتداد پیدا خواهد کرد.

 

خراسان جنوبی در حوزه غذا توانمند نیست

خراسان جنوبی در حوزه غذا توانمند نیست

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند گفت: خراسان جنوبی استانی مصرفی است و در حوزه تامین مواد غذایی توانمند نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا خامه زر ظهر امروز در همایش گرامیداشت روز جهانی ایمنی غذا، اظهار داشت: خراسان جنوبی از آن جای که در حوزه تامین مواد غذایی استانی توانمند نیست و مصرف کننده مواد غذایی نقاط دیگر کشور است، با اندک تغییری در بازار مواد غذایی استان دچار چالش می‌شود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در تامین اقلام اساسی سبد خانوارهای استان هم نقشی ندارد، افزود: بخش خصوصی با کمک بخش دولتی باید برای تامین مواد غذایی مورد نیاز استان در واحدهای تولیدی خراسان جنوبی تلاش کند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: خراسان جنوبی از لحاظ شرایط جغرافیایی در جای قرار دارد که دسترسی به مواد غذایی تولید شده در کشور سخت است که بخشی از این مشکل به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم مانند زیرساخت‌های ریلی در استان است.

خامه‌زر خاطرنشان کرد: برندهای غذایی سایر نقاط کشور، بازار استان را قبضه کرده‌‍‌اند و ضرورت دارد محدودیت‌های در این زمینه در خراسان جنوبی به وجود آید یا حداقل این برندها به واحدهای تولیدی استان کمک کنند.

وی متذکر شد: کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی آماده دریافت ایده‌های شما در این زمینه هستند تا با تولید مواد غذایی در استان، تغذیه مناسب و محیط زیست بهتر، امنیت غذایی را در جامعه ایجاد کنیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این همایش با اشاره به اینکه کاهش بیماری‌ها جز با ایمنی غذایی امکان‌پذیر نیست گفت: بروز هر یک از بیماری‌ها به نوعی به سبک زندگی ما مربوط می‌شود، لذا ضرورت دارد در سبک زندگی خود علاوه بر تغذیه مناسب، نیم ساعت پیاده‌روی در هر روز را داشته باشیم.

کیانی افزود: واحدهای تولید مواد غذایی ما در سال ۱۴۰۰، ۱۶۳ واحد بود که در سال گذشته به ۱۷۰ واحد رسید.

به گفته وی مراکز عرضه مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی استان نیز از ۱۶۲ واحد در ۱۴۰۰ به ۲۹۴ واحد در سال ۱۴۰۱ و انبارها و مراکز پخش مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی هم از ۲۹ مورد در ۱۴۰۰ به ۴۷ مورد در سال گذشته افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: ۷۱۴ بازرسی از واحدهای تولیدی در ۱۴۰۰ نیز به ۷۵۵ بازرسی و نظارت بر این واحدها در سال گذشته افزایش یافت.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: نمونه‌برداری از واحدهای تولید مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی از ۳۶۰ نمونه‌گیری در ۱۴۰۰ به ۳۷۸ مورد در ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

کیانی یادآور شد: ۳۳۹ صدور پروانه یا تمدید آنها در سال ۱۴۰۰، به ۳۲۱ مورد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی اظهار داشت: نمونه‌برداری از محصولات کشاورزی استان نیز از ۱۲۴ نمونه در سال ۱۴۰۰ به ۴۶۲ نمونه در سال گذشته افزایش یافت که نتایج آنها محرمانه است  و برای وزرای مربوط ارسال می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: محصولاتی که در استان عرضه می‌شوند و ما نتایج آنها را داریم، محصولات خوبی هستند.

 

 

پنج پیرغلام هیئت های مذهبی خراسان جنوبی تجلیل می شوند۳-۷

نماینده بنیاد دعبل در خراسان جنوبی گفت: قبل از ایام ماه محرم تعداد پنج پیرغلام هیئت های مذهبی خراسان جنوبی تجلیل می شوند.

سیدمحمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از اقداماتی که بعد از ایام عید سعید غدیر و قبل از ماه محرم انجام خواهیم داد، تجلیل از پنج پیرغلام هیئت‌های مذهبی خراسان جنوبی که این افراد از میانداران هیئت خواهند بود.

نماینده بنیاد دعبل در خراسان جنوبی ادامه داد: این افراد عمری را در راه خدمت به مجالس و محافل ابا عبدالله حسین (ع) صرف کرده و در این راه موی سپید کرده اند که وظیفه خود می‌دانیم در راستای بزرگداشت آنان گامی ولو کوچک برداریم.

حسینی بر ضرورت هم‌افزایی بیشتر در رویکرد جدید بنیاد دعبل خزاعی، ایجاد و تبادل خدمات در حوزه‌های مختلف مذهبی به‌منظور دسترسی آسان تشکل‌های مردمی به خدمات یکدیگر تأکید کرد و گفت: خراسان جنوبی با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود می‌تواند نقش ویژه‌ای در این خصوص ایفا کند.

وی افزود: پایش استانی مداحان تحت پوشش بنیاد دعبل خزاعی و آئین تکریم پیر غلامان هیئت‌های مذهبی قبل از محرم در استان برگزار خواهد شد.

نماینده بنیاد دعبل در خراسان جنوبی گفت: کلیه خدمات بنیاددعبل خزاعی مانند خدمات زیارتی و سیاحتی، رزو هتل در اماکن زیارتی و تورهای زیارتی، بازار تبادل کالاوخدمات با توجه به نیازهای هیئت، فروشگاه تخصصی هیئت، خدمات ورزشی و تفریحی، خدمات حقوقی، خدمات پزشکی، خدمات بیمه (تأمین اجتماعی، بیمه‌های تکمیلی درمان، بیمه عمرو حوادث، بیمه‌های مسئولیت هیئات مذهبی)، ارائه وام‌های قرض‌الحسنه به مرور در خراسان جنوبی راه اندازی می‌شود.

حسینی افزود: همچنین تسهیلات به مداحان واجد شرایط با مشارکت کمیته امداد، خدمات کارآفرینی و اقتصاد هیئت، رزو حسینیه و مساجد برای مراسمات در سراسر کشور، دعوت از سخنرانان و مبلغین (طبق جدول زمان‌بندی و با استفاده از سامانه‌های موجود سازمان) و.. را نیز طبق جدول زمان بندی پیگیری خواهیم کرد.

چلچراغ حمایت از تولیدات استان روشن شد/ دستگاه های متخلف زیر ذره بین/۷

 

مرتضی ذاکریان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان در جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاه های تابعه وزارت اقتصاد خراسان جنوبی که با حضور بازرس کل استان برگزار شد، اظهارکرد: مهم ترین موضوع در قوام و دوام جامعه بشری مبارزه با فساد و فسادستیزی است.

وی به مسری بودن فرآیند فساد اشاره کرد و گفت: فساد به شدت تسری پیدا می کند و شاید در واقع در لابه لای پرونده های قضایی این حجم از فساد وجود نداشته باشد اما در ذهن عامه مردم ریشه دوانده  و این مهم سایر اقشار را ممکن است به این ترغیب و تشویق کند که وقتی همه دارند به این سمت و سو می روند چرا ما نرویم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش تصدی های دولت و واگذاری امور به مردم و مشارکت دادن مردم در امور اقتصادی و همچنین استفاده از سرمایه های خرد مردم افزود: متأسفانه علی رغم این تأکیدات باز هم در اقتصاد رد پای دولت در همه جا وجود دارد.

ذاکریان ادامه داد: شاید این خود خواسته دولت ها نباشد اما از جایی که احساس می شود که بخش خصوصی توانمند نبوده که بتواند اقدامات مهم را به آن واگذار کنیم به ناچار بخش دولتی آن را بر عهده می گیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از موارد وجود دارد که نیازمند ورود دستگاه قضا است، افزود: الزام دستگاه های اجرایی به خرید تولیدات داخل یکی از تصمیمات این شورا بوده که در این راستا باید تولیدات را احصا می کردیم.

وی عنوان کرد: در این راستا ۱۲۵۷ واحد تولیدی و خدماتی در استان شناسایی شده که می توانند به ارائه خدمات و تولید کالا بپردازند.

ذاکریان به سامانه مجوزها اشاره داشت و گفت: علی رغم تأکیدات بسیار زیادی که توسط رئیس جمهور و وزیر اقتصاد شده که همه دستگاه های اجرایی باید تمامی مجوزهایی را که صادر می کنند در سامانه مجوزها بارگذاری کرده و هر حرفی با متقاضیان دارند از طریق سامانه بزنند اما بازهم این موضوع به طور کامل اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: این سامانه یکی از راه های موثر برای فساد ستیزی بوده ولی در استان وضعیت آنچنان که باید مطلوب نبوده و برخی از دستگاه های اجرایی با همان روال سابق می خواهند به این موضوع بپردازند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: شعبه ویژه ای برای این دعاوی در دادسرای استان ایجاد شده است.

بازرس کل خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: اقتصاد می تواند ضمامداری امر توسعه و عموماً تولید را به صورت مشخص در اختیار داشته باشد.

مهدی رحیمی با اشاره به اینکه اقتصاد امری بوده که دغدغه تمام عیار نظام شده و در شعارهای سال هر ساله با خصیصه ها خاصی به آن پرداخته و توجه داده شده است، تصریح کرد: شاکله اجرایی کشور به حرکت در این سمت و سو و در تصمیم گیری ها و برنامه ها در این خصوص بستگی دارد.

راه اندازی سامانه مجوزها تدبیری برای رشد تولید

بازرس کل خراسان جنوبی راه اندازی سامانه مجوزها را تدبیری لازم و ضروری در راستای توسعه و رشد تولید عنوان کرد و افزود: نظام و دولت به این موضوع پرداخته و لازم بوده پیگیری آن به شکل لازم برای عملیاتی و اجرایی کردن فراهم شود تا آسیب هایی که بر این فرآیند مترتب بوده کم شود.

رحیمی با بیان اینکه بانک ها نقش آفرینی خاص و ویژه ای  در بخش های اقتصادی دارند، ادامه داد: شاید به لحاظ آماری در پرداخت تسهیلات به نسبت منابعی که در اختیار بانک ها بوده عملکردشان قابل قبول باشد اما آسیب های مترتب است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رحیمی با بیان اینکه تجارت خارجی بسیار اساسی و مهم بوده و رویکردی که در این زمینه در پیش می گیریم می تواند سرنوشت ساز باشد و در داخل از آن بهره برداری کنیم، بیان داشت: اگر چه اقتصاد مقاومتی تأثیر خود را همیشه داشته اما اگر اقتصاد مقاومتی هم به باروری برسد چاره آن تجارت خارجی خواهد بود.

وی افزود: سازمان بازرسی به عنوان یک سازمان نظارتی خاص و البته عالی ترین مرجع نظارتی وظیفه خود دانسته تا مجموعه های اجرایی و اداری را با مسئولیت پذیری خود برای مسائل عمومی استان همراهی کند.

 

اتفاق نظر برای حمایت از تولیدات استانی

بازرس کل خراسان جنوبی با اشاره به اینکه همگرایی عمومی دستگاه های اجرایی و نظارتی موجب توسعه منطقه بوده است، اضافه کرد: البته اجرای آیین نامه های قانونی الزامی بوده اما گستردگی کشور از یک سو و نگاه های متفاوت از دیگر سو شرایط یکسانی را برای اعمال و اجرای آیین نامه ها و بخش نامه های ندارد که بایستی در هم گرایی اداری و اجرایی و نظارتی به اتفاق نظری برسیم که نفع آن به مجموعه استان برسد و دولت هم پذیرای آن شده است.

وی تصریح کرد: در زمینه استفاده از تولیدات داخلی استان که در جلسات مختلف مطرح شده به این اتفاق نظر رسیده ایم که دستگاه های اجرایی در خریدهای دستگاه و اجرای پروژه ها باید استفاده از تولیدات استانی را در اولویت قرار دهند.

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه می شود دقت و نظارت بر مجموعه بانک ها در پرداخت تسهیلات صورت گیرد که بعضاً آسیب های سوء در جامعه نداشته باشد و آمار با نتایج متفاوت نباشد.

 

 

 

 

 

 

رفع دغدغه اشتغال دانشجویان با اجرای طرح بورسیه صنعتی/۳

رفع دغدغه اشتغال و کاربردی شدن آموزش‌ها از اهداف اجرای طرح بورسیه صنعتی است.

 رئیس دانشگاه بیرجند در جلسه تصمیم گیری درخصوص اجرای این طرح که با حضور جمعی از فعالان صنعتی،رفع دغدغه اشتغال دانشجویان با اجرای طرح بورسیه صنعتی کشاورزی و معدنی برگزار شد، طرح بورسیه صنعتی را نتیجه رویکرد جدید وزارت علوم برای رفع دغدغه اشتغال دانشجویان و کاهش بیکاری فارغ التحصیلان دانست و گفت: در این طرح دانشجویان با گذراندن ۵۰ ساعت آموزشی خود بصورت ماهانه در مراکز اقتصادی، صنعتی و کشاورزی، ضمن کاربردی شدن آموزشهایشان، دغدغه‌های اشتغال این افراد نیز ، با کار در موسسات برطرف می‌شود.

لامعی افزود: این طرح زمینه تعامل دانشگاه با مراکز تولیدی و اقتصادی را گسترش می‌دهد.

وی گفت: طرح بورسیه صنعتی به دو صورت اجرا می‌شود که دانشجویان دارای رتبه‌های بالا مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان و موسساتی که این دانشجویان را پذیرش می‌کنند قرار می‌گیرند و یا دانشگاه در تعامل با مراکز اقتصادی، صنعتی و کشاورزی، دانشجویان را بورسیه می‌کند.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به وجود ۵۲ رشته تحصیلی در این دانشگاه گفت: از این به بعد، رشته‌های جدید این دانشگاه با نیاز‌های واحد‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی راه اندازی می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هم گفت: در طرح بورسیه صنعتی باید به ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی استان توجه شود.
اشرفی افزود: واحد‌هایی در این طرح مشارکت خواهند داشت که پایداری و ماندگاری لازم را در حوزه صنعتی داشته باشند.
وی گفت: توان و ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی با قوام و پایداری طرح بورسیه صنعتی ارتباطی تنگاتنگ دارد.

 

 

 

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی

پوشش غربالگری شنوایی در خراسان جنوبی ۱۰۰ درصد شد/۳-۷

 مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: براساس تفاهم‌نامه همکاری با ثبت احوال استان پوشش موالید در برنامه غربالگری شنوایی نوزادان را به ۱۰۰ درصد رساندیم و از این حیث رتبه سوم کشور را کسب کردیم.

شرفی مدیرکل صبح امروز با همراهی رحیمی معاون امورتوسعه پیشگیری بهزیستی استان و کرد کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت در این معاونت ضمن حضور در دفتر امیرآبادی زاده مدیرکل ثبت احوال با وی دیدار واز همکاری آن مجموعه با بهزیستی از سنوات گذشته تا کنون تقدیر وتشکر نمود. شرفی مدیرکل بهزیستی استان در این دیدار گفت:استان خراسان جنوبی تنها استان کشوراست که موفق شده با انعقاد تفاهمنامه همکاری با ثبت احوال، صدور شناسنامه را منوط به انجام تستهای غربالگری شنوایی نماید واین مهم به پوشش بیش‌از صد درصدی موالید دراستان وکسب رتبه سوم کشوری توسط بهزیستی دراین حوزه منجر شده است. وی از تمدید این تفاهمنامه برای دومین دوره دوساله درشهریور ماه خبرداد وافزود: درسال ٩۵ یکی از شهرستانهای استان با پوشش ۵٠درصدی رتبه بسیار پایینی داشت واجرای این تفاهمنامه همکاری از همان شهرستان بصورت پایلوت شروع شد ودر حال حاضر به دلیل همکاری ها وپیگیری صورت گرفته در آن شهرستان هم مانند دیگر نقاط استان این پوشش به صد در صد رسیده است. حسن رحیمی معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان هم دراین جلسه ضمن تشکر از مجموعه ثبت احوال به ارائه آمارهایی دراین حوزه پرداخت وگفت:حسب تأکید مدیرکل بهزیستی استان مبنی بر پیشگیری از بروز یک معلولیت در جامعه قطعا بهتر وتاثیرگذارتر از ارائه خدمات به ده هانفر است، موضوع پیشگیری از معلولیت‌ها در اولویت کاری قرار گرفت لذا درسال گذشته ١۴٨٨۶ نوزاد دراستان به دنیا آمده اند که تمامی آنهاتحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفتند و از این تعداد ١١۵ مورد افت شنوایی شناسایی شده که به مرحله بعد دریافت خدمات ارجاع شده اند. وی ادامه داد:از ١١۵ نفر اشاره شده تعداد ٢۴ نفر سمعک دریافت کرده و از خدمات توانبخشی بهره‌مند شده اند و١٠ نفراز آنها پشت نوبت کاشت حلزون قرار گرفته و عمل کاشت حلزون برای آنها امسال بصورت رایگان انجام خواهد شد. رحیمی ضمن اشاره به عدم امکان کاشت حلزون دراستان گفت: تعداد ٢١ نفر هم در سنوات گذشته نیازمند کاشت حلزون شناسایی شدند که به استان خراسان رضوی معرفی وبا همکاری مرکزکاشت حلزون طالع مشهد با پیگیری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بصورت رایگان کار کاشت آنها انجام شده است. امیرآبادی زاده مدیرکل ثبت احوال هم در این دیدار ضمن تشکر از حضور مدیرکل بهزیستی به گستردگی خدمات بهزیستی در جامعه اشاره کرد وگفت :ارائه خدمت به جامعه یک وجه اشتراک در همه دستگاه‌های اجراییست وچه بهتر که دستگاهها با خلاقیت و نوآوری بتوانند به یک هم افزایی رسیده و به نحو مطلوبتری ارائه خدمت نمایند. وی ادامه داد: غربالگری هایی که بهزیستی در راستای کاهش نرخ معلولیت انجام میدهد اهمیت بسیار زیادی دارد و امیدواریم پرسنل ثبت احوال در این حوزه به بعد معنوی کار توجه نموده وکار را به بهترین شکل انجام دهند. مدیرکل ثبت احوال آمادگی آن مجموعه را برای همکاری بیش از پیش با بهزیستی اعلام نمود وابراز امیدواری کرد این همکاری همانند سنوات اخیر به ارائه خدمات مطلوب وتاثیرگذارتر به جامعه در حوزه پیشگیری بیانجامد.گفتنیست در پایان این دیدار با اهدای لوح وهدیه ای توسط شرفی از امیرآبادی زاده مدیرکل ثبت احوال تقدیر شد ومقرر گردید کارشناسان دست اندرکار این حوزه مشترکا توسط بهزیستی وثبت احوال به نحو مطلوب تقدیر شوند

 

 

گزارش امروز خراسان جنوبی از مشکلات روستای هدف گردشگری چنشت:

رنگین ترین روستای جهان در بن بست
بازگشایی جاده چنشت حداقل ۹۱میلیارد تومان اعتبار می طلبد
فرماندار :امسال ۲ میلیارد تومان اعتبار برای احداث جاده چنشت گذاشته ایم

امروز خراسان جنوبی – حمیدی

روستای چنشت رنگین ترین روستای جهان و یکی از ۷ روستای شگفت انگیز ایران در حوزه مردم شناسی بشمار می رود که وجود سنگ نگاره قبل پیدایش خط و دو غار تاریخی و مذهبی از جمله پتانسیل های این روستا می باشند.طی سال‌های گذشته در روستای هدف گردشگری چنشت اقدامات خیلی خوبی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام گرفته و به گفته مسئولین بیش از ۴ میلیارد تومان برای بهسازی بافت آن هزینه شده ولی با این وجود شاهد مشکلاتی از جمله بن بست بودن روستا و عدم دسترسی مناسب گردشگران به این منطقه بکر، عدم انتن دهی تلفن همراه و اینترنت همراه، عدم دفع بهداشتی زباله ها و مشکلاتی از این قبیل هستیم که هر کدام از این کمبودها می تواند مانعی در جذب گردشگر، زائر و مسافران به این روستای هدف گردشگری در استان باشد.

چنشت در بن بست

دهیار روستای گردشگری چنشت شهرستان سربیشه یکی از مشکلات این روستا را که باعث شده گردشگر و زائر کمتری از آن دیدن کنند را بن بستی روستا اعلام کرد و گفت: راه حل این مشکل احداث و بازگشایی مسیر جاده این روستا است تا روستای جهانی خراشاد به روستای هدف گردشگری چنشت متصل شود و بعد مسافت از ۶۶به ۳۶ کیلومتر کاهش یابد.
مشکلات چنشت در دفع بهداشتی زباله

براتی بازگشایی این مسیر را در کاهش بار ترافیک مزار کاهی هم موثر دانست و افزود: مدیریت پسماند زباله ها از دیگر مشکلات این روستا بشمار می رود که درخواست خرید یک ماشین حمل زباله مکانیزه را برای جمع آوری و دفن بهداشتی زباله ها را داشته ایم. وی با بیان اینکه چنشت در دامنه کوه واقع شده و و دفع زباله مشکلات زیادی وجود دارد، افزود:اعتبار ۴۰۰ میلیون تومانی در حساب دهیاری موجود است که بارها از طریق بخشداری، فرمانداری، دفتر امور روستایی و استانداری درخواست خرید این ماشین را داشته ایم ولی تاکنون محقق نشده است.
چنشت جزو ۷ روستای شگفت انگیز کشور

وی با اشاره به اینکه چنشت جزو ۷ روستای شگفت انگیز کشور بشمار می رود، اذعان داشت: با وجود اینکه تاکنون اقدامات عمرانی خیلی خوبی در اینجا انجام شده که شایسته قدردانی است ولی مشکلاتی هم در این روستای هدف گردشگری استان وجود دارد که باید مرتفع شود.
روستای هدف گردشگری استان فاقد طرح جامع گردشگری

دهیار روستای چنشت با اشاره به پتانسیل های مختلفی که در این روستا وجود دارد، از جمله دو غار و هم چنین بقعه متبرکه امامزاده سید حامد علوی، مراسم عروسی ویژه، لباس های محلی خاص،آداب و رسوم متنوع، سنگ نگاره ها،طبیعت بکر و… گفت:با این وجود هنوز طرح جامع گردشگری برای بزرگ ترین روستای شهرستان تهیه نشده و ما درخواست تامین اعتبار برای این طرح را داربم. براتی از وضعیت نامناسب روشنایی در مسیر و ورودی غار چنشت که تاکنون کاری در این حوزه انجام نگرفته هم انتقاد کرد و افزود: بغیر یک بوم گردی که در روستا دایر شده متاسفانه بوم گردی دیگری که بتواند پذیرای گردشگران، مسافران و زائران باشد را نداریم.

در چنشت گوشی ها آنتن نمی دهد
وی هم چنین خواستار احداث سایت همراه اول در روستای چنشت شد و ادامه داد:خط همراه اول و اینترنت در روستای چنشت بسیار ضعیف است که با توجه به حضور گردشگران در این روستا نیاز است این حوزه هم تقویت شود.
راه دسترسی به امامزاده سید حامد علوی اصلاح شود
وی با قدردانی از فعالیت های بنیاد مسکن و مدیران جهادی این مجموعه در چنشت اذعان داشت:برای ادامه سنگ فرش در کوچه های روستا هم نیاز به تامین اعتبار داریم که حدود ۴۰۰ متر از کوچه های فرعی و دالان های روستا باقیمانده و علاوه بر این تامین اعتبار برای سنگ فرش مسیر امامزاده هم از دیگر درخواست های دهیاری است.وی با بیان اینکه مسیر امامزاده شایسته زائران نیست و بابت رفت و آمد به این مکان متحمل سختی می شوند ،افزود:توسعه روستای چنشت در قسمت باقریه از ده سال پیش شروع شده و واگذاری زمین هم انجام گرفته که بدلیل عدم وجود مسیر دسترسی هنوز به سرانجام نرسیده که اهالی روستا تقاضا دارند این مسیر بازگشایی شود تا بتوانند از زمین هایشان بهره برداری کنند.وی با بیان اینکه سال گذشته از محل اعتبارات دهیاری ۳۶۰ میلیون تومان برای انجام عملیات عمرانی مثل سنگ فرش روستا هزینه شده، گفت:تکمیل و بهسازی بوم گردی دهیاری روستا با اعتبار ۱۴۰میلیون تومان از دیگر اقدامات ما در سال گذشته بوده است. تجهیز سالن ورز‌شی روستا با توجه به کمبودهای زیادی که دارد و احداث چمن مصنوعی برای جوانان از دیگر خواسته های مطرح شده توسط دهیار روستای چنشت در این گفت وگو بود.

۱۲۰۰نفر در چنشتسکونت دارند
فرماندار شهرستان سربیشه در گفت و گو با امروز خراسان جنوبی با بیان اینکه اقدامات خیلی خوبی توسط بنیاد مسکن در روستای چنشت انجام گرفته، گفت: در روستای چنشت بیش از ۱۲۰۰ نفر ساکن هستند و در تمام ایام هفته زندگی در اینجا جریان دارد.
پیگیری برای ثبت ملی روستای چنشت

لکزایی با بیان اینکه بافت با ارزش و تاریخی چنشت که توسط بنیاد انجام گرفته باید حفظ شود، افزود:از طریق میراث فرهنگی بدنبال ثبت ملی روستای چنشت هستیم تا از محل اعتبارات ملی بتوانیم در این حوزه هزینه کنیم.وی با بیان اینکه در حوزه احداث اقامت گاه بوم گردی در شهرستان کمتر کار انجام گرفته، اذعان داشت:احداث ۱۰ اقامت گاه بوم گردی در چنشت درخواست شده که بررسی ها در این زمینه انجام و یک مورد به نتیجه رسیده و صدور مجوز و اعطای تسهیلات در دست اقدام است.

وعده فرماندار :چنشت از بن بست خارج می شود

وی به بن بست بودن روستای چنشت و کاهی بعنوان دو روستای گردشگری اشاره و افزود :برای خروج این دو روستا از بن بست مسیری به روستای خراشاد پیش بینی و امسال هم ۲ میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده است .وی اظهار امیدواری کرد این پیگیری بزودی محقق شود و در ادامه اذعان داشت:از این اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان توسط میراث فرهنگی و یک میلیارد تومان هم توسط راهداری تامین شده است.وی کل مسیر پروژه را ۱۵ کیلومتر اعلام کرد که ۶ کیلومتر آن در شهرستان سربیشه قرار گرفته است.
بهسازی بافت با ارزش چنشت با اعتبار ۴ میلیاردی
مدیر کل بنیاد مسکن خراسان جنوبی هم با بیان اینکه برای اجرای طرح هادی روستای چنشت که دارای بافت باارزش می باشد بصورت ویژه مشاور گرفته ایم، به خبرنگار ما گفت: این طرح ۴ میلیارد تومان هزینه در پی داشته و اگر این هزینه ها بروز رسانی شود حداقل ۸ میلیارد تومان در بافت قدیم و ۲ میلیارد تومان هم در زمینه عمرانی و احداث جوی و جدول و سنگ فرش و آسفالت از محل اعتبارات ملی در این روستا کار شده است. مهندس تنها از سنگفرش ۳۹۹۷ متر مربع، جداره سازی سنگی و بن ملات : ۱۵۱۹۸ مترمربع، احداث دیوار سنگی به طول ۱۳۰ مترمربع، رخ بام (سافترک) ۱۹۴۶ متر طول، تابلو معرفی معابر ۳۶ مورد، رنگ آمیزی درب و پنجره بطول ۶۱۸ مترمربع، کابل کشی مسیر معابر بطول ۵۴۳ مترو…. بعنوان گوشه ای از کارهای انجام گرفته در این روستا نام برد.
برای تامین قیر آسفالت مسیر امامزاده آمادگی داریم

وی با بیان اینکه اعتبارات هزینه شده در روستای چنشت ازمحل اعتبارات روستاهای هدف گردشگری و بصورت ملی تامین و هزینه شده، اذعان داشت:طرح بهسازی این روستا به اتمام رسیده و ما علاوه بر یک محور در دو محور کار کرده ایم و دیگر پروژه ای در این زمینه نداریم.وی بیان کرد:با این وجود آمادگی داریم برای آسفالت مسیر امامزاده در صورتی که دهیاری زیرسازی و جدول گذاری را انجام دهد، قیر رایگان را تامین کنیم.وی بر حفظ و نگهداری بافت باارزش روستای چنشت با همکاری دهیاری، فرمانداری و میراث فرهنگی و با تامین اعتبارات ملی تاکید کرد.
ثبت ملی روستای چنشت در مرحله تکمیل پرونده

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه بدنبال تکمیل پرونده روستای چنشت برای ثبت ملی هستیم، گفت: تلاش داریم در هر شهرستان استان یک روستا و یک شهر را در حوزه صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی کنیم که روستای چنشت هم جزو همین روستاهاست.
میراث فرهنگی نمی تواند برای چنشت اعتباری بگذارد

شاه‌وردی در مورد تخصیص اعتبار توسط میراث فرهنگی به این روستا جهت نگهداری و حفظ بافت فعلی افزود:با توجه به اینکه چنشت بافت تاریخی ندارد میراث نمی تواند اعتباری بگذارد و بنیاد مسکن و مجموعه فرمانداری باید از منابع داخلی خود در این زمینه هزینه کنند.

راهداری نمی تواند از اعتبارات ملی برای احداث راه های روستایی هزینه کند

روابط عمومی اداره کل راهداری خراسان جنوبی هم در مورد بازگشایی جاده چنشت و برنامه این مجموعه برای روستای گردشگری چنشت به خبرنگار ما گفت:اداره کل راهداری بر اساس قانون از محل اعتبارات ملی امکان هزینه کرد در راه روستایی را ندارد. صابری افزود:طی سفر استاندار به شهرستان سربیشه موضوع متصل شدن دو روستای چنشت و خراسان از حوزه گردشگری مطرح شده که بایداز محل اعتبارات استانی تامین اعتبار شود.
راه های روستایی باید از محل اعتبارات استانی احداث شوند نه ملی

وی با بیان اینکه در این خصوص مکاتبات لازم از طرف راهداری انجام شده و در صورت تامین اعتبار این اداره کل پای کار است، اذعان داشت:ما به عنوان اداره کل راهداری از هیچ قسمت از اعتبارات خودمان امکان و مجوز هزینه کرد برای راه روستایی را نداریم چرا که احداث و توسعه راه های روستایی از محل اعتبارات ملی حذف و به اعتبارات استانی منتقل شده است.
احداث یک کیلومتر راه روستایی ۷ میلیارد تومان اعتبار می طلبد/بازگشایی جاده چنشت حداقل ۹۱ میلیارد اعتبار نیاز دارد

به گفته روابط عمومی راهداری خراسان جنوبی برای احداث هر کیلومتر ساخت راه روستایی در منطقه چنشت ۷ میلیارد تومان اعتبار لازم است و مسیر پیشنهادی در این روستا برای بازگشایی حدود ۱۳ کیلومتر می باشد. صابری افزود: میزان اعتبار مورد نیاز برای احداث این جاده طی مکاتبه ای به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اعلام شده و در صورت تامین از اعتبارات استانی، اداره کل راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای استان آمادگی اجرای پروژه رو دارد.

رفع مشکل اینترنت و آنتن دهی تلفن همراه چنشت تا پایان سال

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی در مورد رفع مشکل آنتن دهی و اینترنت روستای چنشت هم حامل خبر خوشی برای اهالی این روستا بود.مصطفی بهی از احداث سایت با تکنولوژی کامل ایرانسلی در این روستا تا پایان سال خبر داد که با اعتبار ۴ میلیارد تومانی از محل طرح های توسعه روستاهای وزارت ارتباطات و فناوری اجرایی می شود.وی با بیان اینکه با اجرای این سایت پوشش تلفن همراه تقویت و اینترنت همراه هم تامین می شود، ادامه داد:روستای چنشت در حال حاضر اینترنت ثابت و پوشش تلفن همراه را داراست که با این پروژه تقویت و مشکلات فعلی مرتفع می شود.

دستور ویژه استاندار برای رفع مشکلات چنشت

لازم به ذکر است استاندار خراسان جنوبی در تیر ماه سال گذشته با حضور در شهرستان سربیشه بر اجرا و پیگیری کامل مصوبات سفر یک روزه خود به این، شهرستان مرزی تاکید کرده است.قناعت از احداث جاده چنشت به خراشاد و بررسی مشکلات گردشگری این روستا بعنوان یکی از مصوبات این سفر یاد کردو افزود:در این خصوص به برگزاری جلسه‌ای با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور دستگاه‌های متولی نیاز است. پیگیری خبرنگار ما برای گفت وگو با حوزه معاون عمرانی استانداری در خصوص این مصوبه استاندار در سفر به سربیشه طی چند روز گذشته بی نتیجه بود

 

 

 

 

 

فضای سبزمنطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به آبیاری نوین مجهز شد/۷

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از مجهز شدن فضای سبز این سازمان به سیستم آبیاری قطره ای خبر داد و افزود:فضای سبز سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به سیستم آبیاری قطره ای مجهز شد.
مهندس زارعی با بیان اینکه کاشت درخت باعث افزایش ذخیره منابع آبهای زیر زمینی می شود؛ و میزان قابل توجهی از آبهای زیرزمینی، بر اثر شهرسازی و برداشتهای افسارگسیخته، در حال کاهش است افزود: درخت ضامن سلامتی محیط زیست است کاشت درخت و توسعه فضای سبز سبب کاهش آلاینده‌ها، افزایش تولید اکسیژن، تعدیل آب‌‌وهوا، کنترل آب‌های سطحی، پاکیزگی هوا و آرامش روحی می‌شود.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه در راستای حفظ بیشتر مایه حیات وتوسعه هرچه بیشتر پهنه سبز سازمان منطقه ویژه اقتصادی،برای آبیاری فضای سبز در بلوارهای اصلی به منظور صرفه جویی در مصرف آب ،کاهش تبخیر سطحی به ویژه در فصل گرم سال وکنار گذاشتن روشهای آبیاری قدیمی«غرقابی»از روشهای نوین آبیاری فضای سبز»»طرح آبیاری قطره ای:در سایت مرکزی آغاز شد.
مهندس زارعی ادامه داد: این طرح می تواند نقش به سزایی در کاهش ۷۰ درصدی آب شرب داشته باشد، در شرایط فعلی که استان خراسان جنوبی در منطقه ای گرم و خشک قرار گرفته و با خشکسالی سال های اخیر و بحران آب در استان،شایسته است توجه ویژه در راستای کاهش مصرف آب صورت پذیرد.
منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: از ابتدای بهره برداری تاکنون طبق مطالعات به عمل آمده در زمینه مسائل زیست محیطی، حمایت های ویژه ای در راستای اجرای طرح های صنعتی کم آب بر داشته است که خوشبختانه تا کنون اکثر واحدهای مستقر در این منطقه واحدهای کم آب بر یا واحدهایی هستند که هیچ نیازی به آب در فرآیند تولید و محصول خود ندارند.داشته است.
مهندس زارعی از وجود بیش از ۴هزار اصله درخت در سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی خبر داد وافزود: سیستم آبیاری نوین به طول ۵۵۰متر در سایت مرکزی منطقه ویژه اقتصادی استان انجام شد.

 

 

 

 

در دیدار رئیس کل دادگستری با اعضای هیئت مدیره اتاق بازرگانی خراسان جنوبی عنوان شد:

شعار سال به گوش برخی مدیران برعکس رسیده است

برخی مدیران اهل کار و خدمت نیستند/۴

شعار سال به گوش برخی مدیران برعکس رسیده است / جرم انگاری ترک فعل‌

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: متأسفانه شعار سال مبنی بر «رشد تولید و مهار تورم» به گوش برخی از مدیران برعکس رسانده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام موحدی راد ظهر دوشنبه در دیدار با جمعی با اعضای هیئت مدیره اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: قطعاً اگر موضوع اشتغال، کار و گردش مالی را در استان داشته باشیم جرم و جنایت و سرقت کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در جرایم کیفری بعد از مواد مخدر، بیشترین آمار مربوط به سرقت‌های خرد است، افزود: همچنین بیشترین پرونده‌های حقوقی مربوط به دعاوی خانواده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: با بررسی و شناسایی آسیب‌ها متوجه می‌شویم یک طرف تمامی مشکلات خانوادگی و سرقت‌ها مشکلات مالی و اشتغال است لذا اگر چرخه تولید و اشتغال درست و صحیح بچرخد قطعاً کثیری از جرایم و مشکلات مرتفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز اگر دولت بخواهد برای ایجاد یک شغل دائم سرمایه گذاری کند بیش از یک میلیارد تومان هزینه در پی خواهد داشت، گفت: با این شرایط متأسفانه هنگامی که سرمایه دار با هزینه شخصی اقدام به اشتغال‌زایی می‌کند دل او را با مقررات دست و پا گیر خون می‌کنیم.

حجت الاسلام موحدی راد با بیان اینکه متأسفانه شعار سال مبنی بر رشد تولید و مهار تورم به گوش برخی از مدیران برعکس رسانده شده است، عنوان کرد: اولین قدم در این مسیر را شورای رقابت خودروسازان برداشته‌اند و در همان ماه ابتدای سال قیمت خودرو را چند برابر افزایش دادند.

وی با اشاره به اینکه گاهی مسئولین بالا درست عمل می‌کنند اما بدنه مجموعه خدمت رسانی درستی ندارند، اظهار داشت: متأسفانه بانک‌ها به مافیا و قدرتی تبدیل شده‌اند که از دولت هم حرف‌شنوی ندارند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه سیستم قضائی تنها ترک فعلی را می‌تواند رسیدگی کند که جرم باشد این در صورتی است که برخی ترک فعل‌ها تنها تخلف هستند، افزود: برخی ترک فعل‌ها باید در مجلس پیگیری و به عنوان جرم اعلام و تبدیل به قانون شود تا سیستم قضائی نیز بتواند در آن ورود کند.

وی با اشاره به اینکه باید یک شخص مورد اعتماد از اتاق بازرگانی به عنوان رابط به دادگستری جهت انجام و پیگیری امور معرفی شود، گفت: جهت تشکیل هیئت مستشاری نیز باید نامه‌ای کتبی از سوی اتاق بازرگانی به دادگستری منتقل شود و ما هم سعی خواهیم کرد در اولین فرصت شعبه‌ای ویژه جهت حل اختلاف برای اتاق بازرگانی داشته باشیم.

حجت الاسلام موحدی راد با بیان اینکه سیستم قضائی استان در سرفصل‌های آموزشی امسال برگزاری کلاس‌های آموزشی ضمن خدمت در خصوص معدن را در برنامه خود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر نیز شعب ویژه برای پرونده واحدهای صنعتی و معادن پیش بینی شده تا از تشتت آرا جلوگیری شود.

مغفول ماندن بخش صنعت و معدن در استان

وی با اشاره به اینکه در خصوص مستثنیات دین معدن کاران اگر بدانیم با توقیف معدن و ابزار معدنی به تعطیلی کشیده خواهد شد، قطعاً نخواهیم گذاشت به توقیف برسد، افزود: در این راستا نیاز به یک شخص رابط بین دادگستری و اتاق بازرگانی وجود دارد.

حجت الاسلام نسائی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی استانی محروم و مرزی است، اظهار کرد: طی بازرسی‌هایی که از واحدها انجام می‌شود می‌توان دریافت که بخش صنعت و معدن در استان خراسان جنوبی مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه هدف و برنامه سیستم قضائی این است که گره از مشکلات تولید کنندگان و صنعت گران باز شود، افزود: بسیاری از قوانین متروکه دردسر ساز است و هر چه مدیران دولتی ضعیف‌تر عمل کنند زحمت سیستم قضائی بیشتر می‌شود.

وی، گفت: برخی از مدیران اهل کار و خدمت نیستند و برای صنعت استان دل نمی‌سوزانند لذا باید تدابیری در این خصوص اتخاذ شود.

 

 

کشف ۱۷ رأس احشام قاچاق در”قاین”/۴

 

فرمانده انتظامی”قاین” از کشف ۱۷ رأس احشام قاچاق در بازرسی از یک وانت نیسان به ارزش ۹۵۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود زال بیکی” اظهار داشت: ماموران انتظامی پاسگاه”ولیعصر” شهرستان قاین در اجرای طرح مبارزه با قاچاق احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه خودروی نیسان مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند. وی افزود: مأموران در بازرسی از خودرو، ۱۷ رأس احشام قاچاق که فاقد هر گونه مجوز دامپزشکی بوده کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۹۵۰ میلیون ریال برآورد شد. فرمانده انتظامی شهرستان قاین بیان داشت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

خروج اتوبوس در محور طبس – یزد ۴ مصدوم بر جای گذاشت/۴

خروج اتوبوس در محور طبس - یزد/ ۴ نفر مصدوم شدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از خروج اتوبوس از محور طبس – یزد خبر داد و گفت: این حادثه چهار مصدوم به دنبال داشته است.

 محمد علی کاوسی اظهار کرد: بامداد امروز یک دستگاه اتوبوس در کیلومتر ۵۰ محور طبس – یزد از محور خارج شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه بلافاصله بعد از دریافت گزارش، تیم‌های امدادی و پشتیبان از پایگاه مسجد شکر و شعبه مرکزی به محل اعزام شدند، افزود: این سانحه با ۴۰ حادثه دیده، چهار مصدوم به دنبال داشت که مصدومان توسط نیروهای امدادی به مرکز درمانی انتقال یافتند.

کاوسی ادامه داد: تیم‌های امدادی تلاش کردند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به محل حادثه رسانده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

 

مصوباتی برای تامین آب روستاهای بخش دیهوک طبس/۲

استاندار خراسان جنوبی از مصوباتی برای حل مشکل تامین آب روستاهای بخش دیهوک شهرستان طبس خبر داد و گفت: موضوع تامین آب مناطق مختلف از اولویت‌های دستگاه‌های متولی است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در جلسه بررسی وضعیت شبکه آبرسانی روستاهای بخش دیهوک افزود: پیگیر حل مشکل تامین آب روستاهای بخش دیهوک هم هستیم و باید با همفکری مسئولان این مشکل را در منطقه حل کنیم.

وی با اشاره به مصوبات جلسه گفت: در روستای پیکوه شرکت آب و فاضلاب استان درخصوص اجرای عملیات احداث خط انتقال و اصلاح شبکه به طول ۲ کیلومتر و به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی اقدام می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: با همکاری شرکت زغال‌سنگ پروده طبس مبلغ ۵۰ میلیارد ریال در قالب مسئولیت‌های اجتماعی معادن برای احداث مخزن ۳۰۰ متر مکعبی در روستای پیکوه هزینه می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات تامین آب در روستای اسفندیار طبس گفت: بنا به مصوبه جلسه، شرکت آب و فاضلاب نسبت به زون‌بندی و اصلاح شبکه بهداشتی روستا به طول سه کیلومتر به مبلغ ۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی اقدام می‌کند.

اخذ مصوباتی برای تامین آب در روستاهای بخش دیهوک طبس

قناعت افزود: شرکت آب و فاضلاب باید در راستای تامین آب شرب روستای اسفندیار بخش دیهوک نسبت به نقطه پیشنهادی، مطالعات حفر چاه آب شرب را در دستور کار قرار دهد.

وی تصریح کرد: برای تامین آب روستای فهالنج بخش دیهوک نیز شرکت آب و فاضلاب نسبت به تامین، تخصیص و تجهیز آب شرب به مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در مدت ۲ هفته اقدام می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تامین آب مورد نیاز مناطق مختلف استان از اولویت‌های دستگاه‌های متولی است و باید بی وقفه و بدون هیچ عذری محقق شود.

 

 

 

تجلیل از خانواده‌های شهدای مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی/۴

 

با حضور استاندار خراسان جنوبی در مراسم امحای بیش از ۶۴ تن انواع مواد مخدر و روانگردان، خانواده‌های شهدای مبارزه با مواد مخدر استان تجلیل شدند. به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این مراسم خانواده های گرانقدر شهید مهدی الیاسی نژاد و شهید حسین باقی مورد تقدیر قرار گرفتند. شهید مهدی الیاسی‌نژاد تیرماه سال ۱۳۹۰ در درگیری با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در منطقه ارتفاعات شهاباد بیرجند به شهادت رسید و شهید حسین باقی از دیگر شهدای انتظامی خراسان جنوبی است که دی ماه ۱۳۸۸ در منطقه قلعه بلوچ دیهوک شربت شهادت نوشید.

 

 

 

 

 

 

 

روند کند واگذاری املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی/۳

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: روند واگذاری املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی در این استان نامطلوب است.

ذاکریان در کارگروه مولدسازی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح کمک به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری است گفت: فضا‌های اداری فاقد توجیه اقتصادی از جنبه سرانه استاندارد یا ارزش منطقه‌ای و موقعیت جغرافیایی، دارایی‌هایی که بیش از یک سال راکد یا بدون استفاده باقی مانده باشند، دارایی‌هایی که با کاربری یا بهره برداری تجاری مسکونی اقامتی و مشابه آن و دارایی‌هایی که در سامانه سامانه جامع اموال دولتی (سادا) ثبت نشده باشند و … مشمول اموال و املاک مازاد می‌شوند.

وی با بیان اینکه ارزش اموال و املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی در خراسان جنوبی را ۳۴۸ میلیارد تومان برآورد شده است گفت: تاکنون ۳۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن به فروش رسیده و کل منابع آن هم به استان برگشت داده شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در ادامه با طرح این سوال که تا چه زمانی دولتی‌ها اموال دولت را کتمان می‌کنند؟ گفت: از آن دسته، دستگاه‌های اجرایی که اموال و املاک مازاد در اختیار دارند می‌خواهیم هرچه زودتر، خود پیش قدم شوند و دارایی‌های مازاد خود را معرفی کنند.

ذاکریان افزود: چنانچه دستگاه‌های دولتی اموال و املاک خود را معرفی نکنند از طریق سامانه کشوری این اموال شناسایی و بدون اطلاع به دستگاه مربوطه، از طریق کشور این اموال به فروش خواهند رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم گفت: در خراسان جنوبی نزدیک به ۱۰۰ ملک و اموال مازاد شناسایی شدند که برای شناسایی سایر اموال و املاک هم در تلاشیم.

عباس زاده افزود: با دولت رایزنی می‌کنیم تا از محل فروش املاک مازاد بتوانیم بخشی از زیرساخت‌های ناتمام استان را به پایان برسانیم.

 

 

 

 

 

پیکر پدر شهید عدالتی زاده در قاین تشییع شد/۲

پیکر پدر روحانی شهید حسن عدالتی زاده (خنجوکی) امروز بر روی دستان مردم شهید پرور روستای سفتوک قاین تشییع و به خاک سپرده شد.

غلامرضا عدالتی زاده (خنجوکی)  پدر روحانی شهید حسن عدالتی زاده در سن ۹٠ سالگی به دلیل کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

شهید حسن عدالتی زاده (خنجوکی) از شهدای روحانی استان است که در ۳ بهمن ۱۳۶۵ در شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

ادامه وضعیت ناسالم هوا در خراسان جنوبی

هوای بیرجند و سرایان ناسالم است/۲

کیفیت هوای شهرستان‌های بیرجند و سرایان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بر اساس شاخص لحظه‌ای،  وضعیت کیفیت هوای شهرستان بیرجند با شاخص ۱۱۰ و شهرستان سرایان با شاخص ۱۴۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و شهرستان زیرکوه با شاخص ۵۵ در وضعیت قابل قبول قرار گرفت.

او افزود: سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و عروقی از تردد غیر ضرور در فضای باز خودداری کنند.

 

 

 

 

برترین های پینگ پنگ خراسان جنوبی معرفی شدند/۷

 

امروز خراسان جنوبی_حسینی 

مسابقات قهرمانی پینگ‌پنگ آزاد استان خراسانی جنوبی اعزامی به مسابقات منطقه ای و کشوری در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد.به گزارش امروز خراسان جنوبی و به نقل از حمیدی دبیر هیات پینگ پنگ استان، این مسابقات در بخش آقایان با حضور ۲۰ بازیکن از شهرستانهای بیرجند طبس وقاین در سالن شهید سرحدی بیرجند برگزار شد که در پایان، حسین یعقوب نژاد و امیرحسین عباسپور فردعنوان های اول و دوم را کسب کردند و مقام سوم مشترک هم به آرمین عبداللهی و مصطفی طاهریرسید. به گفته حمیدی در بخش بانوان هم که با حضور ۱۰ بازیکن با انجام ۱۸بازی از شهرستانهای بیرجند و طبس در سالن سرحدی برگزار شد افسانه حسن نژاد و رضوانه رضوی از بیرجند، عنوان های قهرمانی و نایب قهرمانی را به دست آوردند و عنوان سوم مشترک هم به لیلا کلانی از طبس وترنم طالبی از بیرجند رسید.

 

 

 

 

 

افتتاح چهارمین خانه محیط زیست شهرستان درمیان /۲

سرپرست نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان درمیان گفت: خانه ی محیط دهیاری روستای درمیان با حضور صالحی زاده بخشدار مرکزی شهرستان درمیان افتتاح شد. علی رجبی هدف از راه اندازی خانه های محیط زیست را  استفاده از ظرفیت سایر دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی در جهت حفاظت و حراست از محیط زیست و همچنین ارتقای فرهنگ زیست محیطی عنوان کرد .سرپرست نمایندگی حفاظن محیط زیست شهرستان درمیان بیان داشت:  در حاشیه این مراسم  و  با همکاری خانه محیط زیست دهیاری روستای درمیان ، کارگاه آموزشی با موضوع آشنایی مباحث محیط زیست، اهمیت وجود هر یک از گونه های حیات وحش در طبیعت، استفاده از کیسه های پارچه ای به جای استفاده از کیسه های پلاستیکی ویژه جوامع محلی و اهالی روستا ودر انتها کیسه های پارچه ای در بین شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی توزیع شد

 

 

 

وزش باد شدید در خراسان جنوبی دید افقی را کاهش داد/۲

وزش باد شدید در خراسان جنوبی دید افقی را کاهش داد

رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: طی شبانه‌روز گذشته به دلیل وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک، دید افقی در مناطقی از استان تا ۸۰۰ متر کاهش یافت.

جواد نخعی افزود: همان گونه که انتظار داشتیم وزش باد شدید و افزایش گرد و خاک در منطقه کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا را به دنبال داشته است.

وی گفت: سرعت وزش باد لحظه‌ای در علی‌آباد زارعین ۸۳ کیلومتر بر ساعت، نهبندان ۷۶ کیلومتر و خوسف ۶۵ کیلومتر بر ساعت ثبت شد.

رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته کاهش دید افقی در حاجی‌آباد زیرکوه به ۸۰۰ متر، بیرجند به هزار و ۲۰۰ متر، نهبندان ۲ هزار متر و شهرستان‌های سربیشه و طبس سه هزار متر بود در حالی که دید در شرایط عادی ۱۰ هزار متر است.

 

 

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی:

۱۰۰ درصد اعتبارات صنایع‌دستی خراسان جنوبی تخصیص یافت/۳

۱۰۰ درصد اعتبارات صنایع‌دستی خراسان جنوبی تخصیص یافت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه ۱۰۰ درصد اعتبارات صنایع‌دستی خراسان جنوبی تخصیص یافته است.

به گزارش  امروز خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی در دیدار با کارکنان حوزه صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی اظهار کرد: خوشبختانه ۱۰۰ درصد اعتبارات صنایع‌دستی خراسان جنوبی تخصیص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۷۶۰ فرصت شغلی در سال گذشته در حوزه صنایع‌دستی ایجاد شده است و صنایع‌دستی رتبه سوم اشتغال در خراسان جنوبی را کسب کرده است.

شاه وردی با تأکید بر اینکه کارگاه‌های صنایع‌دستی در سطح استان باید اجرا شود، اظهار کرد: بی شک تهیه و هزینه کرد تجهیزات آموزشی صنایع‌دستی باید در همان ردیف و شهرستان باشد.

وی بر لزوم پایش و بررسی خانه‌ها و کارگاه‌های صنایع‌دستی استان تاکید کرد و گفت: تمرکز آموزش‌های صنایع‌دستی استان بر روی رشته‌های مزیت‌دار خراسان جنوبی قرار گیرد تا بتواند به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی یادآور شد: با آموزش و تقویت رشته‌های مزیت‌دار باید تلاش کنیم هر شهرستان یک روستا و یک شهر ملی صنایع‌دستی داشته باشد.

شاه وردی همچنین در زمینه مرمت باغ و عمارت رحیم آباد بیرجند بیان کرد: در ادامه مرمت حوض‌های خیابان مرکزی (اصلی) باغ رحیم‌آباد حوض شمالی باغ و عمارت رحیم‌آباد در حال مرمت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: در جریان مرمت این حوض دو کف جدید پیدا شد که متعلق به دوره‌های اولیه باغ است و در ۸۰ سانتی‌متری از کف فعلی حوض قرار دارد. شاه‌وردی گفت: عملیات شناسایی و بررسی حوض توسط گروه مرمت اداره‌کل در حال انجام است.

 

طرحهای توسعه کارخانه نساجی فردوس ،نیازمند اعتبار/۲

اجرای طرح توسعه کارخانه نساجی فردوس در دو شهرستان فردوس و طبس، بیش از ۲۸۰ فرصت شغلی به همراه دارد که برای تکمیل آن به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

رئیس صنعت ،معدن وتجارت فردوس در گفتگو با خبرنگار صدا وسیمایکارخانه نساجی فردوس در مسیر توسعه استان  گفت : طرح توسعه‌ی رنگرزی، چاپ و تکمیل پارچه‌ی این کارخانه در جوار شهرک صنعتی فردوس، هم اکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .

صادقی افزود: سرمایه گذاری اولیه برای این طرح توسعه ۱۵ میلیارد تومان است.

وی ظرفیت این طرح را  تولید هزار و ۲۰۰ تن پارچه عنوان کرد و گفت : در صورت بهره برداری از این طرح برای ۸۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.  

رئیس صنعت، معدن وتجارت استان افزود : سازمان صنعت، معدن وتجارت استان باید برای اتمام طرح توسعه کارخانه نساجی فردوس ۸۰ میلیارد تومان واریز کند.

این طرح در هفته دولت ۱۴۰۳ به بهره برداری می رسد. 

مدیر عامل کارخانه نساجی فردوس نیز در خصوص طرح توسعه ی این کارخانه در طبس نیز گفت: کلاف سردرگرم کارخانه نساجی طبس  پیچیده شده است.

احد کرمانی افزود : این طرح توسعه به دلیل کمبود سرمایه  ۶ سالی است که ساختمانش ساخته و رها شده که  تجهیز آن به ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد .

وی گفت:  ظرفیت این طرح تولید روزانه  ۱۰ تن نخ است.

هم اکنون در  کارخانه  نساجی فردوس ۲۳۵ نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند.

کارخانه نساجی فردوس حدود بیست سال است که با هدف خِدمت به صنعت نساجی کشور پا به عرصه تولید گذاشته و نیروهایش  سالیانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن نخ وپوشاک تولید می کنند. 

 

 

کشف حدود نیم تُن تریاک از سواری پژو در خراسان جنوبی/۴

در بازرسی از یک سواری پژو ۴۰۵ در شهرستان بیرجند ۴۶۲ کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک کشف شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اطلاعاتی مبنی بر حمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محور‌های مواصلاتی شهرستان بیرجند دریافت کردند که تیم‌های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر برای بررسی موضوع اعزام شدند.

سرهنگ شجاعی نسب افزود: ماموران هنگام کنترل محور‌های مواصلاتی در شهرستان بیرجند به یک سواری پژو ۴۰۵ که با سرعت در حال حرکت بود مشکوک و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست داده که راننده سواری پژو با مشاهده مأموران بر سرعت خودرو افزود و متواری شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب و با اقدامات پلیسی و شلیک چندین تیر با رعایت قانون بکارگیری سلاح آن را متوقف کردند که در بازرسی از خودرو ۴۶۲ کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک کشف شد.

 

دستگیری شکارچی غیرمجاز در فردوس/۴

فرمانده انتظامی فردوس از دستگیری یک شکارچی غیرمجاز با کشف ۸

 قطعه پرنده کبک و تیهو در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ فولادی افزود : مأموران انتظامی پاسگاه باغستان  فردوس اخباری مبنی بر شکار غیر مجاز در مناطق حفاظت شده این شهرستان دریافت کردند که ماموران پلیس به همراه ماموران اداره حفاظت محیط زیست به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی گفت : مأموران هنگام گشت زنی در محور‌های فرعی شهرستان فردوس خودروی شکارچی غیر مجاز را که در حال حرکت بود مشاهده و با علائم هشدار دهنده خودرو را متوقف کردند و در بازرسی از خودرو یک قبضه سلاح شکاری و ۸ قطعه پرنده کبک و تیهو کشف کردند.

 

 

 

همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

امحاء بیش از ۶۴ تن انواع ماده مخدر و روانگردان

بیش از ۶۴ تن انواع ماده مخدر و روانگردان کشف شده از سه استان شرقی کشور امروز در بیرجند امحاء شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، این مواد بخشی از مواد کشف شده در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بود، که امروز در روزامحاء بیش از ۶۴ تن انواع ماده مخدر و روانگردان جهانی مبارزه با مواد مخدر با حضور مشاور عالی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و ارتباط ویدئوکنفراسی با تهران امحاء شد.

مشاور عالی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در این مراسم  مواد مخدر را ابرآسیب امروز دنیا که رو به افزایش است دانست و گفت: امروز فضای مجازی به مکان مناسبی برای تبلیغ و ترویج این مواد افیونی تبدیل شده است که متزلزل کردن بنیان خانواده ها و آسیب به نیروی انسانی مولد از نتایج شوم آن است.
سردار زارعی مقابله با بیان اینکه تاکنون مبارزه با مواد مخدر برای ایران هزینه‌های سنگینی داشته است و افزود: ایران اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته در این راه بیش از ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم کرده است.
وی گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز در کنار مقابله با کاشت، تولید، عرضه و مصرف مواد مخدر، اقدامات فرهنگی برای پیشگیری، حمایت و توانمندسازی معتادان را در اولویت کارخود قرار داده است.

مشاور عالی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به وجود معتادان متجاهر، چهره شهر‌ها را زشت و نامناسب کرده است، از راه اندازی ۱۵ مرکز نگهداری معتادان متجاهر در کشور با همت خیران خبر داد و گفت: در این مراکز علاوه بر درمان معتادان به موضوع توانمندسازی با هدف جلوگیری از برگشت دوباره آن‌ها به چرخه اعتیاد توجه ویژه‌ای می‌شود.
سردار زارعی گفت: این مراکز ظرفیت نگهداری ۱۳ میلیون نفر روز را دارد که امیدواریم روزی برسد که این مراکز تعطیل شوند.
وی بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای مقابله با مواد افیونی تاکید کرد و گفت: مراکز فرهنگی باید در این راه ستاد را یاری و افراد و گروه‌های مرجع از جمله هنرمندان، ورزشکاران و روحانیون که می‌توانند الگوی جوانان باشند، اثرگذار هستند.
مشاور عالی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: سال گذشته در عملیات‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر نزدیک به ۴۸ هزار میلیارد تومان به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربه وارد شد که در مقایسه با سال قبل از آن ۶۴ درصد افزایش داشته است.

استاندار خراسان جنوبی هم در این مراسم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طلایه دار و پرچم دار مبارزه با مواد مخدر است و در همسایگی کشوری است که ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد مخدر جهان را تامین می‌کند، گفت: کشور‌های غربی و اروپایی به جای اینکه در این راه از ایران حمایت و پشتیبانی کنند، ما را در تحریم قرار می‌دهند.
آقای قناعت در ادامه آگاه سازی جوانان و خانواده‌ها با آثار سوء مواد مخدر را در کنار مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر از اولویت‌های مسئولان دانست و افزود: باید ازظرفیت‌های فرهنگی بویژه رسانه و از ظرفیت‌های هنری برای نشان دادن این آسیب اجتماعی خانمان سوز استفاده شود.
وی همچنین گفت: ایستگاه‌های ایست و بازرسی استان با کمترین امکانات در حال مبارزه با قاچاقچیان هستند و لازم است امکانات و تجهیزات بیشتری در این مرز‌ها مستقر شود.

 

تب سوزان ۴۹ درجه در خراسان جنوبی/

تب سوزان ۴۹ درجه در خراسان جنوبی

 گرمای بهار و تابستان امسال در خراسان جنوبی به اوج خود رسید به گونه‌ای که ایستگاه‌ دهسلم نهبندان حداکثر دمای ۴۹ درجه را ثبت کرد که رکورد جدید محسوب می‌شود و همزمان وزش باد شدید پدیده غالب در این استان است.

به گزارش ایرنا افزایش شدید دمای هوا در استان خراسان جنوبی به ویژه شهر بیرجند در پایان خرداد و اوایل تیر امسال مردم را کلافه کرد و مصرف برق و آب را افزایش داد.

شدت گرمای هوا در شهر بیرجند به حدی بود که چند روز متوالی بعد از اهواز با ۴۳ درجه بالای صفر به عنوان دومین مرکز استان گرم کشور ثبت شد.

همچنین از هفته گذشته تاکنون ایستگاه‌های دهسلم، بندان و طبس در این استان با ثبت بیشینه دمای ۴۹ درجه از گرمترین ایستگاه‌های کشور بوده‌اند.

در کنار این گرمای کم‌سابقه در خراسان جنوبی وزش باد شدید نیز پدیده غالب است به ویژه آنکه در معرض بادهای ۱۲۰ روزه قرار دارد و وزش این نوع باد در فصل بهار و تابستان تشدید می‌شود.

با تقویت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه، خیزش گرد و خاک باعث کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی در مناطقی از استان شد به طوری که کیفیت هوا در شهرستان‌های بیرجند، سرایان و زیرکوه طی روزهای اخیر براساس شاخص لحظه‌ای در وضعیت ناسالم یا خطرناک قرار گرفت.

سرعت وزش باد در ایستگاه علی‌آباد زارعین به ۷۹ کیلومتر و کاهش دید افقی در حاجی‌آباد زیرکوه به هزار متر رسید که شدت گرما در کنار گرد و خاک نفس کویرنشینان را تنگ کرد.

تب سوزان ۴۹ درجه در خراسان جنوبی

براساس آمار موجود، رکورد ۳۰ ساله گرما در خراسان جنوبی برای چند روز متوالی شکسته شد و طی هفته گذشته تمامی شهرستان‌های استان به جز سربیشه دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه کردند.

دمای هوا باعث افزایش مصرف برق و آب در خراسان جنوبی شد به گونه‌ای که هفته گذشته مصرف آب در شهر بیرجند به مرز هشدار رسید اما با تدابیر مسوولان و مدیریت مصرف، قطعی آب یا برق روی نداد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این باره گفت: با افزایش دمای هوا در استان، مصرف آب در بیرجند طی شبانه‌روز گذشته ۱۵ درصد افزایش یافت و به وضعیت هشدار رسید.

مهدی دوستی افزود: مصرف روزانه آب در بیرجند به طور متوسط ۸۰ هزار متر مکعب است که در شبانه‌روز گذشته به ۹۲ هزار متر مکعب افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی هم گفت: مصرف برق هفته گذشته به دلیل گرمای شدید در استان ۱۰ درصد افزایش یافت و با توجه به تداوم هوای گرم، صرفه‌جویی در مصرف انرژی همچنان مورد تاکید است.

مهدی دادگر افزود: پیک مصرف برق استان در سال جاری با مصرف ۳۵۰ مگاوات در ۳۱ خرداد به ثبت رسید.

با شروع تابستان و افزایش دما شاهد حضور بیشتر مردم در استخرها و آبگیرها برای آب تنی هستیم؛ هفته گذشته جسد جوان ۲۰ ساله در آبگیر منطقه دُرح شهرستان سربیشه پیدا شد و طی بررسی‌های اولیه این جوان به دلیل گرمای هوا برای آب‌تنی وارد این آبگیر شده بود که جان خود را از دست داد.

 

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی هم از ماندگاری توده هوای گرم تا اواسط هفته جاری خبر داد و گفت: تغییرات هوا در این استان نسبت به شرایط نرمال چهار تا ۶ درجه سلسیوس افزایش یافت که رقم بسیار بالایی بوده و نسبت به بلندمدت هم بی‌سابقه است.

علیرضا خندان‌رو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماندگاری هوای گرم در منطقه افزایش مصرف برق و آب را در پی دارد که درخواست ما از مردم این است در مصرف انرژی صرفه‌جویی داشته باشند.

وی اظهار داشت: شدت گرما در خراسان جنوبی به گونه‌ای بوده که در همه شهرستان‌ها به جز سربیشه دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه کردند و پنجشنبه هفته گذشته ایستگاه‌های دهسلم و بندان با ثبت ۴۹ درجه بالای صفر، دومین ایستگاه هواشناسی گرم کشور بودند.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بیرجند هم پس از اهواز با ۴۳ درجه گرم‌ترین مرکز استان کشور بود.

وی افزود: پیش بینی می‌شود از اواسط هفته جاری یعنی سه‌شنبه و چهارشنبه از شدت گرما در خراسان جنوبی کاسته شود اما هوا نسبت به شرایط عادی فصل کماکان گرمتر است.

خندان‌رو به افزایش دمای هوا در کنار تداوم خشکسالی اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۱) به طور میانگین دمای هوا در خراسان جنوبی ۱.۲ درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت افزایش یافته که موضوع نگران‌کننده در تشدید خشکسالی است.

وی تصریح کرد: این افزایش عدد قابل توجهی است چرا که تبخیر و تعرق منابع آبی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و از طرفی دیگر باعث افزایش مصرف برق و آب در استان می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: در مجموع خرداد گرمی را پشت سر گذاشتیم که این گرمای هوا به خصوص در روزهای آخر این ماه نسبت به بلندمدت بی‌سابقه بود.

وی افزود: وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و هوای گرم امروز و فردا هم در منطقه ادامه دارد و در مرز شرقی، شمال طبس و جنوب سرایان خسارت ناشی از توفان گرد و خاک قابل پیش بینی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

برگشت عوائد ناشی از ضبط اموال قاچاقچیان مواد مخدر به خراسان جنوبی

برگشت عوائد ناشی از ضبط اموال قاچاقچیان مواد مخدر به خراسان جنوبی

بیرجند- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: رئیس جمهور با درخواست استان برای اختصاص بخشی از عوائد ناشی از مصادره اموال قاچاقچیان به استان موافقت کرده است.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: اعتیاد امروز یکی از چالش‌های جدی در جامعه است. متأسفانه امروزه شاهد شیوع مصرف مواد مخدر در جامعه نسبت به گذشته هستیم به طوری که ذائقه‌ها تغییر کرده و اعتیاد تمام گروه‌های سنی و جنسی از جمله کودکان، جوانان، نوجوانان و بانوان را درگیر ساخته است.

همچنین مصرف مواد صنعتی روز به روز رو به رشد بوده و عمدتاً به دلیل باورهای غلطی است که نسبت به این مواد در جامعه تبلیغ شده است.‌

رشد تجارت مواد مخدر با سودهای سرسام‌آور در دنیا

محمدرضا حسنی مقدم دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وضعیت عرضه مواد مخدر در جامعه جهانی روند فزاینده ای داشته است.

وی با بیان اینکه مواد محرک و توهم زا در حال حاضر ۲۰۰ کشور جهان را درگیر کرده است، افزود: مواد مخدر سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار سود خالص نصیب قاچاقچیان در کشورهای مختلف دنیا می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی ادامه داد: این سود سرسام‌آور سبب شده تا افراد زیادی با به‌کارگیری روش‌های خاص به دنبال تجارت در این حوزه باشند.

تبدیل مواد مخدر و روان‌گردان به ابزار سیاسی در برخی از معاملات بین‌المللی و اقتصادی

حسنی مقدم یادآور شد: به دنبال عرضه رو به فزاینده‌ای که مواد مخدر در جهان دارد در حال حاضر ۲۸۴ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال دنیا به طور میانگین در سال یک بار اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تبدیل مواد مخدر و روان‌گردان به ابزار سیاسی در برخی از معاملات بین‌المللی و اقتصادی شده است، بیان داشت: سود سرسام‌آوری که در این بخش نصیب قاچاقچیان می‌شود آنها را به این امر متوسل کرده تا به هر شکلی به تولید مواد صنعتی و شیمیایی مخدر بپردازند.

شناسایی ۱۱۲۷ نوع ماده مخدر در دنیا

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه شاید سال گذشته اعلام شد که بالغ بر ۸۰۰ نوع مواد مخدر در دنیا شناسایی شده اما امروز اعلام می‌کنیم که ۱۱۲۷ نوع ماده مخدر تاکنون در دنیا شناسایی شده است، یادآور شد: این حجم از انواع مواد مخدر به طور گسترده جامعه را درگیر ساخته و با تغییر الگوی مصرف سنین مصرف را پایین آورده و جنسیت خاصی برای مصرف وجود ندارد.

وی بیان داشت: متأسفانه سودجویان در این حوزه از تمام ظرفیت‌ها از جمله فضای سایبری استفاده کرده و مواد مخدر را با اسم‌های فریبنده و ترویج باورهای غلط در جوامع عرضه می‌کنند.

خرد شدن محموله‌های مواد مخدر کار کشف آن را سخت کرده است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته در استان در حوزه مقابله با مواد مخدر کارهای خوبی انجام شده است، تصریح کرد: خرد شدن محموله‌های مواد مخدر کار کشف مواد را سخت کرده است.

وی از کاهش حدود ۴۹ درصدی کشفیات در استان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن خبر داد و گفت: همچنین میزان کشفیات مواد مخدر در استان طی سه ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۲۵ درصد کاهش داشته است.

حسنی مقدم ادامه داد: این کاهش به خاطر خرد شدن محموله‌های مواد مخدر و در مجموع کاهش عرضه مواد بوده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خرد شدن محموله‌های مواد مخدر کارمان را در حوزه مقابله‌ای سخت‌تر و چند برابر کرده است، افزود: افزایش توقیف خودروها و دستگیری قاچاقچیان حاکی از این بوده که در حوزه مقابله‌ای اقدامات افزایشی بوده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته در حوزه درمان، حوزه فرهنگی و پیشگیری اقدامات بسیار گسترده‌ای صورت گرفته که هر چند افزایش این اقدامات ناشی از افزایش اعتبارات در این حوزه بوده اما باید بگوییم که این اعتبارات کافی نیست.

موافقت رئیس جمهور با درخواست استان برای اختصاص بخشی از عوائد ناشی از مصادره اموال قاچاقچیان

حسنی مقدم ادامه داد: در همین راستا مکاتبات و جلساتی با ستاد مرکزی داشته‌ایم و وضعیت خراسان جنوبی برای در نظر گرفتن اعتبارات بیشتر به این حوزه تشریح شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: سال گذشته این درخواست به ریاست جمهور داده شده که بخشی از عوائد حاصل از محل مقابله با مواد مخدر استان به خود استان در حوزه زیرساخت‌های مقابله‌ای، درمانی، حوزه پیشگیری و فرهنگی و به ویژه راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برای ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر اختصاص یابد.

حسنی مقدم ادامه داد: خوشبختانه سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته ریاست جمهور موافقت خود را نسبت به این درخواست اعلام کردند و خراسان جنوبی همراه با ۶ استان دیگر در شرق کشور که بیشترین مباحث را در حوزه مواد مخدر دارند بخشی از عوائد حاصل از فروش خودروها و شناسایی اموال قاچاقچیان به استان اختصاص یابد تا قدرت مانور بیشتری در حوزه مبارزه با مواد مخدر در این استان‌ها وجود داشته باشد.

 

 

توانمندسازی معتادان متجاهر در اولویت قرار گرفته است

بیرجند – ایرنا – مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: امروز در کنار مقابله با عرضه و مصرف مواد مخدر، اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد همچنین توانمندسازی معتادان متجاهر در اولویت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد زارعی روز دوشنبه در مراسم امحای بیش از ۶۴ تن انواع مواد مخدر و روانگردان که همزمان با پنجم تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در بیرجند و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد افزود: وجود معتادان متجاهر در شهرها بسیار نگران‌کننده است لذا یکی از اهداف اصلی، جمع‌آوری این افراد و در مرحله بعد درمان و توانمندسازی آنان برای جلوگیری از بازگشت به اعتیاد است.

وی گفت: اگر در بخش توانمندسازی غفلت کنیم معتاد مجدد به اعتیاد روی می‌آورد از همین رو در مراکز نگهداری معتادان که بخش عمده آن به همت خیران در کشور راه‌اندازی شده، توانمندسازی جدی است.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: زمینه راه‌اندازی مراکز ماده ۱۶ (ترک اعتیاد اجباری) تقریبا در همه استان‌ها برای جمع‌آوری معتادان متجاهر فراهم شده اما به طور مشخص از یک سال گذشته در ۱۵ استان توانمندسازی معتادان متجاهر را دنبال کرده‌ایم که علاوه بر درمان به اشتغال آنان هم توجه جدی شده است.

وی یادآور شد: از سال گذشته زمینه‌های فرهنگی خوبی در طرح یاریگران زندگی برای آموزش و پیشگیری شروع شده است.

زارعی گفت: در ارتباط با نگهداری معتادان متجاهر ۱۳ میلیون ظرفیت نفر در کشور ایجاد شده که امید است روزی اساسا معتاد نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: آموزش برای پیشگیری در حوزه مقابله با مواد مخدر اولویت دارد که همه بخش‌ها باید در این زمینه مشارکت کنند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: امحا نیز یکی از اقدامات برجسته در حوزه مقابله با مواد مخدر است که نشان از اهداف و نیات مقدس جمهوری اسلامی ایران در مبارزه جدی دارد.

وی اظهار کرد: هر روز برای جمهوری اسلامی ایران روز مبارزه با مواد مخدر بوده و گواه آن تقدیم چهار هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در این عرصه است.

زارعی با تاکید بر اینکه اعتیاد به یکی از چالش‌های اساسی دنیا تبدیل شده گفت: اعتیاد ابر آسیبی است که دنیا از آن رنج می‌برد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که رو به رشد است.

وی افزود: تبلیغ در این زمینه نگران کننده است زیرا بیش از ۳۰۰ میلیون معتاد در دنیا وجود دارد که پیامدهای شومی بر بنیان خانواده داشته و تاثیر مهمی بر نیروی انسانی دارد.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر در ایران جدی است عنوان کرد: واقع شدن در منطقه‌ای که همسایگان آن نه تنها اهتمام برای مقابله ندارند بلکه بخش مهمی از مواد مخدر دنیا در این کشورها تولید می‌شود موضوع مقابله را بیش از پیش جدی می‌کند.

وی گفت: پدیده شوم مواد مخدر پیامدهایی داشته که علاوه بر موضوع مقابله که جدی است اولویت دیگر پیشگیری و درمان است.

زارعی با اشاره به اثر گروه‌های مرجع در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر افزود: جوانان از این گروه‌های مرجع الگو می‌گیرند که امید است شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را در زمینه مقابله و پیشگیری کمک کنند.

وی گفت: ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان موضوع دیگری است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود و حمایت قانونی از آن کرد.

بیش از ۶۴ تن انواع مواد مخدر و روانگردان همزمان با پنجم تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در بیرجند امحا شد و فرمانده کل انتظامی کشور از طریق ارتباط تصویری دستور امحا را صادر کرد.

این دستور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور برخی مقامات لشکری و کشوری در ستاد کل مبارزه با مواد مخدر صادر شد.

این میزان مواد مخدر بخشی از کل کشفیات سال گذشته و امسال استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی است که امروز به طور یکجا امحا شد.

همچنین در این مراسم خانواده‌های شهید حسین باقی و مهدی الیاسی‌نژاد از شهدای مبارزه با مواد مخدر در استان خراسان جنوبی تجلیل شدند.

شهید مهدی الیاسی‌نژاد تیر سال ۱۳۹۰ در درگیری با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در منطقه ارتفاعات شهاباد بیرجند به شهادت رسید و حسین باقی از دیگر شهدای انتظامی خراسان جنوبی است که دی ۱۳۸۸ در منطقه قلعه بلوچ دیهوک شهید شد.

 

 

شرق کشور نیازمند توجه بیشتر در مسیر مبارزه با مواد مخدر است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: اقدامات ارزشمندی برای مبارزه با مواد مخدر انجام شده و لازم است توجه سطوح ملی به استان‌های شرق کشور به ویژه خراسان جنوبی افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت روز دوشنبه در مراسم امحای بیش از ۶۴ تن انواع مواد مخدر و روانگردان که همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و با حضور مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بیرجند برگزار شد افزود: نیروی انتظامی و مرزبانی با کمترین امکانات در حال تقابل با قاچاقچیان مواد مخدر هستند لذا برای کاهش مشکلات نیازمند توجه بیشتر هستیم.

وی گفت: امیدواریم دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آینده نزدیک با سفر به خراسان جنوبی از نزدیک ایست و بازرسی‌ها و امکانات استان را بررسی کنند تا خراسان جنوبی بیشتر از منابع ملی بهره‌مند شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان از جمله شوراهای فعال در این عرصه است و تعامل و هم‌افزایی خوبی را در استان شاهد هستیم.

وی گفت: امحای بیش از ۶۴ تن مواد مخدر غیر دارویی و روانگردان حاصل تلاش همه نیروهای مسلح، اطلاعاتی و قضایی در سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان بوده است.

قناعت افزود: در کنار مقابله با مواد مخدر، آگاه سازی جوانان و خانواده‌ها از آثار سوء روانگردان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است که باید اقدامات جهادی و انقلابی در این حوزه صورت گیرد.

وی گفت: بهترین اقدام در کنار مقابله با مواد مخدر، تمرکز بر فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی عمومی است زیرا اگر این آگاهی شکل گیرد جوانان و نوجوانان به سمت مواد مخدر نخواهند رفت.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر استفاده از عنصر رسانه، فرهنگ و هنر در این مسیر برای عملیاتی کردن راهکارهای اثربخش ادامه داد: در کنار اقدامات مقابله‌ای شاهد برنامه‌های خوبی در سطح کشور و استان هستیم و از ظرفیت فرهنگی و هنری باید استفاده شود تا افیون و خانمان‌سوز بودن مواد مخدر به خانواده‌ها برسد.

شرق کشور نیازمند توجه بیشتر در مسیر مبارزه با مواد مخدر است

وی گفت: در حال حاضر مواد مخدر یکی از چهار بحران جهانی است به طوری که بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان به آن معتاد شده‌اند لذا لغو تحریم‌های بین‌المللی و تقویت همکاری‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر مورد انتظار است.

قناعت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طلایه‌دار مبارزه با مواد مخدر است ادامه داد: ایران در همسایگی کشوری است که بیش از ۷۰ درصد مواد مخدر جهان را تامین می‌کند لذا ورودی مواد مخدر از شرق می‌گذرد.

وی گفت: ایران افتخار دارد در مبارزه با مواد مخدر پرچمدار جهانی بوده ولی کشورهای غربی و اروپایی کم لطفی می‌کنند لذا کشوری که در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است را تحریم کرده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امید داریم کشورهای غربی منطق پذیر باشند، ایران را مورد حمایت و پشتیبانی قرار داده و رفتار و کردار عاقلانه از خود نشان دهند.

وی بیان کرد: براساس آموزه‌های دینی، انقلابی و ملی اجازه نمی‌دهیم کاروان‌های حمل مواد مخدر از مرزهای شرقی عبور کنند لذا هر ماه شهید می‌دهیم.

قناعت یادآور شد: بهترین جوانان کشور جان و هستی خود را نثار کرده‌اند تا امنیت و سلامت به جامعه بشریت اهدا کنند.

وی گفت: اگر مقابله صورت نگیرد و انرژی و منابع صرف نشود مواد مخدر دنیا را فرا می‌گیرد و ما در کریدور ورودی مواد مخدر جهان هستیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در دنیای کنونی به خاطر شرایط و اقتضائات دچار تهاجم فرهنگی هستیم و سبب وارد شدن آسیب اجتماعی به ویژه قشر جوان می‌شود که می‌تواند به سمت مواد مخدر تمایل پیدا کند.

بیش از ۶۴ تن انواع مواد مخدر و روانگردان همزمان با پنجم تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در بیرجند امحا شد و فرمانده کل انتظامی کشور از طریق ارتباط تصویری دستور امحا را صادر کرد.

این دستور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور برخی مقامات لشکری و کشوری در ستاد کل مبارزه با مواد مخدر صادر شد.

این میزان مواد مخدر بخشی از کل کشفیات سال گذشته و امسال استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی است که امروز به طور یکجا امحا شد.

شرق کشور نیازمند توجه بیشتر در مسیر مبارزه با مواد مخدر است

همچنین در این مراسم خانواده‌های شهید حسین باقی و مهدی الیاسی‌نژاد از شهدای مبارزه با مواد مخدر در استان خراسان جنوبی تجلیل شدند.

شهید مهدی الیاسی‌نژاد تیر سال ۱۳۹۰ در درگیری با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در منطقه ارتفاعات شهاباد بیرجند به شهادت رسید و حسین باقی از دیگر شهدای انتظامی خراسان جنوبی است که دی ۱۳۸۸ در منطقه قلعه بلوچ دیهوک شهید شد.

 

 

 

۶۴ تن انواع مواد مخدر و روانگردان در بیرجند امحا شد + تصاویر

 

64 تن انواع مواد مخدر و روانگردان در بیرجند امحا شد + تصاویر

همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر؛ سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور دستور امحا بیش از ۶۴ تن انواع مواد مخدر و روانگردان در بیرجند را صادر کرد.

 همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر صبح امروز این دستور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور برخی مقامات لشکری و کشوری در ستاد کل مبارزه با مواد مخدر صادر و در استان خراسان جنوبی اجرا شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی در این مراسم اظهار داشت: شاهد شیوع مصرف مواد مخدر در جامعه هستیم و حتی گروه‌های سنی کودکان، جوانان، نوجوانان و بانوان نیز درگیر اعتیاد شده‌اند.

محمدرضا حسنی مقدم بیان کرد: در حال حاضر ۲۸۴ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال دنیا به طور میانگین در سال یک بار اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کنند.

وی گفت: مواد مخدر سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار سود خالص برای قاچاقچیان در کشورهای مختلف دنیا دارد و سبب شده تا افراد زیادی به دنبال تجارت در این حوزه باشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی بیان کرد: یک هزار و ۱۲۷ نوع ماده مخدر در دنیا شناسایی شده که به طور گسترده جامعه را درگیر ساخته و با تغییر الگوی مصرف سنین مصرف نیز پایین آمده است.

حسنی‌مقدم از کاهش ۴۹ درصدی کشفیات مواد مخدر در استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: همچنین کشفیات مواد مخدر در استان طی سه ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۲۵ درصد کاهش داشته است که علت این کاهش به خاطر خرد شدن محموله‌های مواد مخدر و در مجموع کاهش عرضه مواد بوده است.

وی عنوان کرد: در حوزه درمان، حوزه فرهنگی و پیشگیری اقدامات بسیار گسترده‌ای صورت گرفته که هر چند افزایش این اقدامات ناشی از افزایش اعتبارات در این حوزه بوده اما باید بگوییم که این اعتبارات کافی نیست در همین راستا مکاتبات و جلساتی با ستاد مرکزی داشته‌ایم و وضعیت خراسان جنوبی برای در نظر گرفتن اعتبارات بیشتر به این حوزه تشریح شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: سال گذشته این درخواست به ریاست جمهور داده شده که بخشی از عوائد حاصل از محل مقابله با مواد مخدر استان به خود استان در حوزه زیرساخت‌های مقابله‌ای، درمانی، حوزه پیشگیری و فرهنگی و به ویژه راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برای ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر اختصاص یابد.

حسنی‌مقدم تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته ریاست جمهور موافقت خود را نسبت به این درخواست اعلام کرده و خراسان جنوبی همراه با ۶ استان دیگر در شرق کشور که بیشترین مباحث را در حوزه مواد مخدر دارند بخشی از عوائد حاصل از فروش خودروها و شناسایی اموال قاچاقچیان به استان‌ها اختصاص یابد تا قدرت مانور بیشتری در حوزه مبارزه با مواد مخدر در این استان‌ها وجود داشته باشد.

 

 

 

خروج اتوبوس از جاده در محور طبس-یزد ۱۰ مصدوم برجا گذاشت

 

خروج اتوبوس از جاده در محور طبس-یزد 10 مصدوم برجا گذاشت

رئیس پلیس راه استان خراسان جنوبی گفت: صبح امروز بر اثر خروج اتوبوس مسافربری از جاده در کیلومتر ۵۰ محور طبس- یزد ۱۰ نفر مجروح شدند.

سرهنگ علیرضا رضایی صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: ساعت ۳:۲۷ دقیقه صبح امروز با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع حادثه رانندگی در کیلومتر ۵۰ محور طبس – یزد، بلافاصله مأموران و نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند یک دستگاه اتوبوس مسافربری که با ۴۰ مسافر از بوشهر به سمت مشهد در حال حرکت بود از جاده خارج شده که بر اثر این حادثه ۳ نفر از مسافران اتوبوس مصدوم که با اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

رئیس پلیس راه استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه علت حادثه توسط کارشناسان پلیس راه، عدم توجه به جلو ناشی از خواب آلودگی راننده تشخیص داده شده است، از تمامی رانندگان خواست ضمن رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از هر گونه عجله و شتاب بی‌مورد پرهیز کنند تا شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

 

 

ارائه خدمات به افراد بی حجاب در ناوگان حمل و نقل عمومی ممنوع شد

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند از ممنوع شدن ارائه خدمات ناوگان درون شهری به افراد بی حجاب خبر داد.

حسینی رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: با توجه به این که حکم رعایت حجاب واجب و مطابق قانون، کشف حجاب در انظار عمومی و به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی ممنوع است، به رانندگان ابلاغ شده است تا در جهت رعایت تکالیف شرعی و حدود الهی، از سوار کردن افراد بی حجاب خودداری کنند.

او افزود: با رانندگانی که نسبت به سوار کردن مسافر بی حجاب مبادرت کنند در هیئت انضباطی برخورد قانونی خواهد شد و شهروندان نیز در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این زمینه، می‌توانند مراتب را از طریق شماره تلفن ۵-۳۲۳۳۸۰۳۴ گزارش کنند.

حسینی بیان کرد: با توجه به اهمیت مقوله عفاف و حجاب، ارائه هرگونه خدمات به افراد بی حجاب در سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری نیز ممنوع است.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در پایان عنوان کرد: از بانوان محترم درخواست داریم شئونات اسلامی و به ویژه حجاب خود را در هنگام سوار شدن به ناوگان حمل و نقل عمومی رعایت کنند تا این قشر زحمتکش با مشکل مواجه نشوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حاشیه‌نگاری از امحای مواد مخدر در بیرجند؛

دودی به چشم سوداگران مرگ

دودی به چشم سوداگران مرگ

امحای بیش از ۶۴ تن انواع مواد مخدر و روانگردان کشف شده از سه استان خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان در بیرجند دودی به چشم قاچاقچیان مواد مخدر بود و اینکه جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این بلای خانمانسوز جدی است.

به گزارش ایرنا، طبق قانون همه موادی که به نام هروئین، مرفین، ‌ سوخته، حشیش، تفاله، شیره مطبوخ، کوکایین یا مواد روانگردان، مایعات حاوی مواد افیونی، اسیدهای مورد مصرف در هروئین‌سازی، آلات و ادوات تدخین از مرتکبین قاچاق اخذ شده، پس از آزمایش و مشخص شدن مقداری که غیر قابل مصرف پزشکی یا آزمایشگاهی است باید معدوم شود.

بر همین اساس موضوع امحای مواد مخدر هر سال در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و پنجم تیر امسال همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر بیش از ۶۴ تن مواد مخدر که بخشی از کشفیات سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی است با دستور فرمانده کل انتظامی کشور که با این مراسم ارتباط تصویری داشت در بیرجند به آتش کشیده شد.

این مراسم حوالی ساعت ۹ صبح روز دوشنبه در کیلومتر ۱۲ جاده بیرجند – زاهدان جنب پارکینگ خودرویی مبارزه با مواد مخدر شروع شد که مهمانان ویژه آن مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و استاندار خراسان جنوبی بودند.

دودی به چشم سوداگران مرگ

البته عوامل دخیل در مبارزه با مواد مخدر اعم از سازمان‌های مردم‌نهاد، فرماندهان نظامی و انتظامی، گروه‌های مرجع، نخبگان دانشگاهی، سران طوایف و عشایر، نیروهای امدادی و خبرنگاران هم در این مراسم حضور داشتند.

اما مهمانان ویژه‌تر این مراسم خانواده ۲ تن از شهدای انتظامی خراسان جنوبی بودند که در درگیری با اشرار و قاچاقچیان به شهادت رسیدند.

شهادت ۲ هفته قبل از مراسم عروسی

۱۰۵ شهید در خراسان جنوبی تاکنون در راه مبارزه با مواد مخدر فدا شدند و شهید مهدی الیاسی‌نژاد یکی از آنان است که تیر سال ۱۳۹۰ در درگیری با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در منطقه ارتفاعات شهاباد بیرجند به شهادت رسید.

پدر و مادر با همراهی خواهر و برادر شهید وارد مراسم شدند و در صف اول نشستند، اگرچه ۱۲ سال از شهادت فرزندشان می‌گذرد اما همین که چشمشان به تصاویر شهدا افتاد داغ دلشان تازه و اشک‌ها سرازیر شد.

خواهر شهید به یاد جوانی برادرش افتاد که هنوز ۲۵ سال نشده و در تدارک مراسم عروسی بوده، ۲ هفته قبل از مراسم عروسی به شهادت رسید.

حسین باقی هم از دیگر شهدای انتظامی خراسان جنوبی است و چند ماه از دوران عقدش سپری نشده بود که دی ۱۳۸۸ در منطقه قلعه بلوچ دیهوک در راه مبارزه با مواد مخدر به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

خانواده‌های معظم ۲ شهید مبارزه با مواد مخدر در این مراسم تجلیل شدند.

دودی به چشم سوداگران مرگ

جدی بودن مبارزه با مواد مخدر در ایران

همین داغ‌های بر دل نشسته، مبارزه با مواد مخدر را جدی‌تر کرده به طوری که مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این مراسم گفت: ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان موضوع مهمی است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود و حمایت قانونی از آن کرد.

محمد زارعی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر در ایران جدی است عنوان کرد: واقع شدن در منطقه‌ای که همسایگان آن نه تنها اهتمام برای مقابله ندارند بلکه بخش مهمی از مواد مخدر دنیا در این کشورها تولید می‌شود موضوع مقابله را بیش از پیش جدی می‌کند.

لزوم توجه ملی به شرق کشور

استاندار خراسان جنوبی هم گفت: براساس آموزه‌های دینی، انقلابی و ملی اجازه نمی‌دهیم کاروان‌های حمل مواد مخدر از مرزهای شرقی عبور کنند لذا هر ماه شهید می‌دهیم.

جواد قناعت یادآور شد: بهترین جوانان کشور جان و هستی خود را نثار کرده‌اند تا امنیت و سلامت به جامعه بشریت اهدا کنند.

وی در گفته‌هایش بر لزوم جلب توجه ملی به شرق کشور در مسیر مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و افزود: نیروی انتظامی و مرزبانی با کمترین امکانات در حال تقابل با قاچاقچیان مواد مخدر هستند لذا برای کاهش مشکلات نیازمند توجه بیشتر هستیم.

دودی به چشم سوداگران مرگ

قدردانی از فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر در خراسان جنوبی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

تابلوی بزرگی از تصاویر همه شهدای مبارزه با قاچاق مواد مخدر در گوشه‌ای از محل مراسم نصب شده بود که مسئولان حاضر با حضور در این محل به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

نمایشگاهی از آثار سوء مصرف مواد مخدر هم نظرها را به خود جلب کرد.

دودی به چشم سوداگران مرگ

تصویری از سرهنگ دوم شهید محمدرضا اسداللهی که ۲۱ اردیبهشت امسال در عملیات تعقیب و گریز با قاچاقچیان مواد مخدر در استان هرمزگان به شهادت رسید، نیز برپا شد تا یادش گرامی داشته شود.

مراسم امحای ۶۴ تن مواد مخدر در بیرجند به طور زنده از شبکه خاوران و بخش‌هایی نیز از شبکه خبر پخش شد.

دودی به چشم سوداگران مرگ

فرمانده کل انتظامی کشور که از مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در تهران با این مراسم در بیرجند ارتباط تصویری داشت، دستور امحای انواع مواد مخدر و روانگردان را صادر کرد.

این دستور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور برخی مقامات لشکری و کشوری در ستاد کل مبارزه با مواد مخدر صادر شد و دقایقی بعد شعله‌های آتش به گونی‌های حاوی مواد مخدر غیر دارویی و روانگردان رسید تا یکی پس از دیگری دود شوند و به چشم سوداگران مرگ برود.

 

 

 

 

در نشست طرح بورسیه صنعتی در دانشگاه بیرجند مطرح شد؛

توجه به ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی در طرح بورسیه صنعتی

نشست طرح بورسیه صنعتی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، مدیران کل استان و جمعی از صاحبان و تأثیرگذاران واحدهای صنعتی، معدنی و کشاورزی استان روز یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
توجه به ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی در طرح بورسیه صنعتی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در نشست بحث و بررسی طرح بورسیه صنعتی، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، با اشاره به گام‌های مؤثر دانشگاه بیرجند در عرصه مهارت آموزی دانشجویان، گفت: دانشگاه‌ها باید مهارت آموز و کارآفرین باشند. رئیس دانشگاه بیرجند، افزود: به منظور مهارت آموزی دانشجویان، اولین مرکز مهارت آموزی کشور با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دانشگاه بیرجند افتتاح شد.
همچنین دکتر اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه در طرح بورسیه صنعتی به ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی استان توجه شود، گفت: یکی از وظایف کارگروه اصلی طرح، این است که در تدوین قرارداد دانشجو با واحد های صنعتی، بنگاه های اقتصادی موجود را بررسی نماید. وی تصریح کرد: واحد هایی در این طرح مشارکت خواهند داشت که پایداری و ماندگاری لازم را در حوزه صنعتی داشته باشند.
معاون استاندار به تشریح شرایط موجود واحدهای صنعتی فعال استان پرداخت و تأکید کرد: توان و ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی با قوام و پایداری طرح بورسیه صنعتی، ارتباطی تنگاتنگ دارد.
در ادامه دکتر جعفری، مدیرکل جهاد کشاورزی استان، گفت: هر مزرعه می‌تواند یک مجموعه اقتصادی باشد. وی به نگاه نخبگانی و افزایش بهره‌وری اشاره کرد و ادامه داد: دانشجویان باید دانش محور باشند و از دانش خود پول در بیاورند و علاوه بر آموزش‌های تئوری نیازمند آموزش‌های عملی می‌باشند.
همچنین دکتر ذاکریان، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان نیز با اشاره به اینکه دانشگاه باید مبدأ تحول باشد و تنها راه، حل مشکلات کشور اتخاذ رویکردهای عقلانی، منطقی و علمی است، افزود: تعداد نیروی انسانی زیادی داریم اما عموماً سازمان با تعداد محدودی اداره می‌شود و ما باید از مهاجرت دانشجویان پیشگیری کنیم و حتی برای جذب از استان‌های دیگر نیز تلاش نماییم.
همچنین در این نشست، دکتر سیدجواد حسینی‌واشان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به این جمله از مقام معظم رهبری اشاره کرد که” دانشگاه‌ها باید به سمتی بروند که دانشجویی را که جذب می‌کنند، آینده شغلی او مشخص باشد” اشاره کرد و بیان داشت: به منظور افزایش ارتباط بین جامعه، دانشگاه و صنعت تلاش بر آن است، دانشجویان علاوه بر تحصیل علم در قالب بورسیه صنعتی یا بورسیه اجتماعی و کشاورزی نیز بکارگیری شوند تا این مهم باعث افزایش روحیه امید و خودباوری، افزایش کارآمدی در صنعت و کاهش تعداد فارغ التحصیلان بیکار  شود.
وی در ادامه مروری بر طرح بورسیه صنعتی داشت و به اهداف این طرح من جمله: شناسایی و هدایت،  توانمندسازی، جذب و نگهداشت سرمایه انسانی مستعد برتر و نخبه در واحدهای اقتصادی کشور و  آموزش مهارتهای لازم و مرتبط با نیازهای واحدهای اقتصادی به استعدادهای برتر، ارتقای توانمندی‌های عملی فنی استعدادهای برتر از طریق ارتباط مستمر آنان با واحدهای اقتصادی، استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی نخبگانی برای ارتقای فعالیت‌های اقتصادی به وسیله راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در واحدهای اقتصادی، کاهش هزینه‌های واحدهای اقتصادی مربوط به عدم یافتن نیروی کار مناسب و متخصص در شهرستان‌ها و  تلاش برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان و بسترسازی اشتغال دانشجویان به منظور کاهش نرخ بیکاری استان اشاره کرد.
دکتر حسینی همچنین با تأکید بر شرایط این طرح نخبگی، افزود: دارندگان نشان‌های طلا، نقره و برنز کشوری در المپیادهای دانش آموزی با معرفی باشگاه دانش پژوهان جوان و تأیید بنیاد ملی نخبگان، دارندگان رتبه های ۱ تا ۲ هزار آزمون‌های سراسری ورود به مقطع پایه دانشگاه، دارندگان رتبه‌های ۱۰ درصد برتر استان در آزمون های سراسری ورود به مقطع پایه دانشگاه صرفاً در استان‌های کمتر برخوردار،برگزیدگان رویداد نخبگانی مورد تایید بنیاد ملی نخبگان، دانشجویان حائز ۹۰ درصد حد نصاب برگزیدگی در طرح توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی و اخذ معدل بالا در طول تحصیل، دارا بودن رتبه کنکور مطابق با نظر واحد اقتصادی از شرایط طرح نخبگان است.
ایشان در ادامه افزود: علاوه بر بورس نخبگی بورس صنعتی نیز در دانشگاه بیرجند پیگیری می‌شود که مشمولان این طرح نیز باید دارای شرایطی از جمله داشتن معدل مناسب مورد تایید واحد صنعتی، دارا بودن شرایط عمومی مورد تایید واحد صنعتی و کلیه پذیرفته شدگان رشته های دایر در دانشگاه بیرجند، است.
دکتر حسینی‌واشان در ادامه نیز اتخاذ تدابیر برای تحقق طرح، نظارت بر حسن اجرای طرح، بررسی و اصلاح تعهدات واحدهای اقتصادی  را از وظایف کارگروه و شورا برشمرد و گفت: وظایف و تعهدات دانشگاه نیز شامل احصای رشته‌های مورد نیاز واحدهای اقتصادی و اقدام به منظور اخذ کد رشته، مصاحبه با مشمولان متقاضی با هماهنگی بنیاد استانی و واحد اقتصادی، معرفی پذیرفته شدگان به بنیاد استانی و واحد اقتصادی است.
وی در پایان نیز به وظایف واحد اقتصادی و  دانشجویان پذیرفته شده اشاره کرد.
دکتر ایزدخواه، سرپرست بنیاد نخبگان استان، به سند راهبردی کشور در امور نخبگان و حمایت از دانشجویان مستعد تاکید کرد و گفت: در همین راستا فراهم نمودن شرایط اشتغال پایدار برای مستعدین تحصیلی و به کارگیری دانشجویان مستعد لازم است.  وی افزود: دانشجویان مستعد در طرح بورسیه صنعتی با مهارت و کار آشنا می‌شوند.
وی ادامه داد: ۴۰ واحد درسی متناسب با واحد صنعتی در دانشگاه‌ها ارائه خواهد شد و دانشجو علاوه بر دریافت پول، امتیاز فناورانه نیز دریافت خواهد کرد.
همچنین خامه زر، رئیس اتاق بازرگانی استان به رشته‌های متانسب با پتانسیل‌های استان و موارد مربوط به فعالان اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: در قراردادی که بین دانشجو و واحدصنعتی بسته می‌شود، اتاق بازرگانی می‌تواند نقش داور را داشته باشد.
دکتر شریعتی، مدیر پژوهشی دانشگاه نیز پتانسیل‌های دانشگاه بیرجند از جمله وسایل و تجهیزات موجود در آزمایشگاه‌ها که گاهاً نمونه مشابه ندارند و آزمایشگاه همکار با سازمان غذا و دارو را برشمرد و اضافه کرد: انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه فردوسی برای خدمات بیشتر به صنایع، تفاهم نامه با شرکت دان و علوفه خوشینه بخش دیگری از این اقدامات است.
در این نشست، فروزانفر، مدیرعامل شرکت کاکل زری نیز بیان داشت: ما از این طرح علم و عمل استقبال می‌کنیم و در راستای مهارت افزایی و ایجاد انگیزه برای دانشجو، گام‌هایی بر خواهیم داشت. همچنین مسئول شرکت زمین کاوان معدن طلای گودکان گفت: در حال حاضر چهار نفر بورس تحصیلی، در این شرکت حضور دارند ولی باید اقدامی صورت گیرد تا ماندگاری آنان در شرکت بیشتر شود، همچنین باید رویکردی داشته باشیم که معدن کار و صنعت کار حمایتی از سوی دانشگاه داشته باشند و معرفی دانشجو از سوی دانشگاه صورت بگیرد و زمینه‌های حضور دانشجویان پس از تحصیل در استان فراهم شود.
محمد زاده نماینده معدن مس قلعه زری نیز به اضافه شدن برخی رشته ها از جمله ایمنی و بهداشت ومحیط زیست و مبحث ماندگاری و تعهد دانشجو اشاره کرد.

 

 

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد:

ضرورت همراهی دستگاه های اجرایی با اجرای موفق طرح تابستانه مهارت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت همراهی دستگاه های اجرایی با اجرای موفق طرح تابستانه مهارت تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ جواد اشرفی با تأکید بر این مطلب در شورای مهارت استان اظهار کرد: تفاهم‌نامه”طرح تابستانه مهارت”بین دانشگاه آزاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)،وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بسیج سازندگی، صداوسیما و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور منعقد شده است.

وی تصریح کرد: طرح تابستانه مهارت به منظور استفاده از فرصت مغتنم تابستان و غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های کارآفرینی متناسب با نیاز بازار کار به منظور ارتقاء توانمندی‌ های مهارتی منطبق با ویژگی‌ های فردی پس از استعدادسنجی و رغبت‌ سنجی جهت انتخاب آینده شغلی اجرا خواهد شد.

معاون استاندار با بیان اینکه امروز در شورای مهارت استان اجرای طرح تابستانه مهارت در خراسان جنوبی مورد بحث قرار گرفت، افزود: دستگاه‌های اجرایی استان موظف شدند این طرح را از ۱۵ تیرماه برای جامعه هدف دانش‌آموزان سنین ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز کنند.

اشرفی تأکید کرد: پنج دهک اول جامعه با تأیید کمیته امداد امام خمینی (ره) و نهادهای حمایتی به صورت رایگان از مزایای این طرح بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: برای سایر افراد جامعه هدف نیز مجموعه فنی و حرفه‌ای استان، فرآیند ثبت‌نام و صدور گواهی‌نامه مهارت را به صورت رایگان انجام خواهد داد.

معاون استاندار با اشاره به اینکه در اجرای طرح تابستانه مهارت از ظرفیت مربیان و اساتید دانشگاه‌های سطح استان و گروه‌های جهادی استفاده می شود، خاطرنشان کرد: دبیرخانه این طرح مستقر در اداره کل فنی و حرفه‌ای استان موظف شد تا ۱۵ تیرماه نیازهای آموزشی متناسب با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ های اقتصادی استان در حوزه کشاورزی و معادن و… را احصا و تعریف کند.

اشرفی با بیان اینکه زمان اجرای طرح تابستانه مهارت ۱۵ تیر ماه تا ۱۵ شهریور ماه است، متذکر شد: این دوره‌های مهارتی طی سه سال متوالی به جامعه هدف ارائه خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*