گزارش/ پشت پرده اوضاع نابسامان بازار پوشاک بانوان

افشای اسناد از رد پای انگلیس در چهل کودتای خارجی

اسناد خارج شده از طبقه‌بندی شده نشان می‌دهد انگلیس از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون بیش از چهل مورد طرح (کودتا) را برای سرنگون کردن دولت‌های خارجی در ۲۷ کشور برنامه‌ریزی کرده یا به اجرا گذاشته است.

افشای اسناد از رد پای انگلیس در چهل کودتای خارجی

فارس پلاس؛ گزارش ویژه – اسناد خارج شده از وضعیت طبقه بندی شده حاکی است انگلیس در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم تا کنون بیش از چهل مورد طرح (کودتا) یا اقدام برای براندازی دولت‌های خارجی را برنامه‌ریزی یا اجرا کرده است.[۱]

به نوشته پایگاه اینترنتی ”دیکلسیفاید یوکِی“ اسناد خارج شده از وضعیت طبقه‌بندی شده نشان می‌دهند انگلیس از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون بیش از چهل مورد طرح (کودتا) را برای سرنگون کردن دولت های خارجی در ۲۷ کشور برنامه ریزی کرده یا به اجرا گذاشته است. برنامه ریزی و اجرای این طرح ها شامل (اقدام های) نهادهای اطلاعاتی,‏ مداخله‌های آشکار و پنهان و ترور بوده است.

«دیکلسیفاید یوکِی» نشریه تحقیقاتی نگلیسی، سازمان رسانه‌ای است که به گفته خود نقش بریتانیا را در جهان آشکار می‌کند. این نشریه می‌گوید سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی بریتانیا، قدرتمندترین شرکت‌ها و تأثیر آن بر دنیا را بررسی و رد پای بریتانیا را دنبال می‌کند.

برابر گزارش این پایگاه‏‌، شاید یکی از مشهورترین کودتاهایی که دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس از سال ۱۹۴۵  به اجرا درآورده‌اند‏، سرنگونی دولت منتخب و مردمی ایران در سال ۱۹۵۳ بود که در عملیاتی که با همکاری سی آی ای طرح‌ریزی شده بود‏، صورت گرفت. با این حال، انگلیس در دست کم چهل و یک اقدام دیگر برای ساقط کردن دولت‌ها از زمان پایان جنگ جهانی دوم دست داشته است.

این اقدام ها از عملیات اطلاعاتی گرفته تا عملیات نظامی‏، هم به صورت آشکار و پنهان‏، اجرایی شده است و برخی از آنها از دیدگاه دولتمردان انگلیسی موفق بوده، در حالی که بسیاری از آنها در دستیابی به هدف های تعیین شده ناکام ماندند.

بسیاری از این طرح ها و اقدام های اطلاعاتی انگلیس کمتر شهرت یافته اند و تنها جزئیات کمی از آنها منتشر شده است‏، در حالی که باقی آنها به صورت محرمانه باقی مانده اند.

سال ۱۹۵۳ یکی از پرازدحام ترین این سال ها برای طراحان دولت انگلیس از آن زمان به شمار می رفت. افزون بر براندازی (دولت) محمد مصدق در ایران، آنان یک قایق تفنگدار را برای سرنگون کردن دولت منتخب و مردمی در گویان انگلیس که – ”چدی ژاگان“ سیاستمدار حزب ملی گرا آن را رهبری می کرد، گسیل داشتند.

در همان زمان، آنان در حال اجرای عملیات تبلیغاتی ضد دولت در گوآتمالا‏، دیگر کشور آمریکای لاتین, بودند. اقدام انگلیس زمینه را برای اجرای طرح سی آی ای جهت سرنگونی یک ملی گرا و یک دولت منتخب دیگر به رهبری ”ژاکوبو آربنز” فراهم کرد.

انگار که این اقدام ها کافی نبودند‎‌، از این رو، نیروهای عملیات پنهانی انگلیس در حال برنامه ریزی برای برچیدن و ترور ”جمال عبدالناصر“‏ رئیس جمهور مصر، بودند. این طرح و برنامه ‏‌ها پس از آنکه ناصر در انقلاب ملی گرایانه سال ۱۹۵۲ به قدرت رسید‏ه بود‏، طراحی و برنامه ریزی می شد.

به قدرت رسیدن ناصر موقعیت انگلیس در خاورمیانه و ثبات نظام های سلطنتی سرکوبگر و محافظه کار (منطقه) را به چالش کشید – بسیاری از آنها ماهیت نزدیک به قرون وسطی داشتند – حال آنکه دولت انگلیس پس از آن و در حال حاضر در حال حمایت از چنین نظام هایی‏، به ویژه در منطقه خاورمیانه است.

در واقع، چنین نیروهای ملی گرایی بودند که دشمنان اصلی انگلیس در به اصطلاح ”جهان سوم“ و پس از سال های ۱۹۴۵ بودند. حتی خبرنگاران و دانشگاهیان جریان اصلی به طور بی‌وقفه درباره تهدیدهای اتحاد جماهیر شوروی و جنگ سرد می نوشتند.

 طرح‌های بی‌رحمانه

در سال های دهه ۵۰ قرن گذشته (میلادی) طرح های تغییر دولت‌ها توسط رژیم انگلیس بی‌رحمانه (و متهورانه) بود و طرح های عملیاتی مشهورتری را هدف ریزی کردند تا قیام‌هایی را علیه دولت های ملی گرا در سوریه در سال های ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷ طرح‌ریزی کنند که (البته)‌ هیچ یک از آنها به صورت کامل به اجرا درنیامد.

با این حال، یک طرح که به اجرا گذاشت و موثر واقع شد، جنگ مخفیانه‌ای بود که به تحریک آمریکا در اندونزی به اجرا درآمد. هدف از آن‏، زمینه سازی قیام علیه ”سوکارنو“، رئیس جمهور اندونزی، بود و در جزیره های فراوان دوردست این کشور آغاز شد. این یکی از کمتر شناخته شده ترین و سری ترین عملیات انگلیس باقی ماند و در واقع شکست خورد.

سوکارنو یک دهه بعد سرنگون شد و البته در یکی از بدترین حمام خون های قرن بیستم و با اقدام ارتش اندونزی به رهبری ”ژنرال سوهارتو“ از قدرت برکنار شد.

این سندهای خارج شده از وضعیت طبقه بندی شده نشان می دهند که انگلیس از کشتار گسترده کمونیست ها‏، چپگراها و روستائیان ساده در سال‌های ۶۶/۱۹۶۵ که صدها هزار کشته بر جا گذاشت، پشتیبانی کرد.

انگلیس عملیات رسانه ای را برای مقابله با سوکارنو به اجرا درآورد و پیام های مخفیانه ای را به ژنرال ها برای اطمینان دادن به آنها درباره رضایتمندی انگلیس از اقدام آنها برای تسلط بر قدرت فرستاد. سوهارتو بر اندونزی حکمرانی کرد و در بیشتر دوره حکومتش که سه دهه به درازا انجامید‏، به وحشیگری و خونخواری روی آورد.

حاکمیت بر جهان؟

در دوره سال های دهه ۶۰ قرن گذشته (میلادی) کمتر تردیدی در ذهن سران وایت هال وجود داشت که آنها می‌توانند هر کسی را که بخواهند، دست کم در کشورهای خاص، به قدرت برسانند.

در سال ۱۹۶۱، اسناد نشان می دهند که آنها در قتل ”پاتریس لومومبا“، نخستین رهبر مردمی و منتخب کنگو دست داشتند. لومومبا هدف اقدام شرارت آمیز ام آی ۶ و سی آی ای برای سرنگون کردن او از قدرت قرار داشت. انگلیس و آمریکا او را دستگیر و  شکنجه کردند.

عملیات رسانه ای که اداره مخوف ”تحقیق اطلاعات“ دفتر امور خارجه انگلیس – که یک واحد تبلیغاتی است که در سال ۱۹۴۸ شکل گرفت – ترتیب داد همچنین در سرنگونی ”ژوآئو گولارت“ در برزیل در سال ۱۹۶۴ کمک کرد. برنامه بلندپروازانه او برای اجرای اصلاحات ارضی و زمینه سازی رای دادن جمعیت بی سواد برزیل خشم نخبگان سیاسی، نظامی و تجاری این کشور را برانگیخت و سی آی ای در واقع به برکناری او از قدرت کمک کرد.

سال های میانی دهه ۶۰  قرن گذشته (میلادی) نیز یکی از دوره های کودتا در کاخ های کشورهای سلطنتی وابسته به انگلیس در منطقه خلیج (فارس) به شمار می‌آید.

در سال ۱۹۶۴  افسران نظامی انگلیس مستقر در عربستان سعودی – که نقش مشاور را برای گارد ملی عربستان داشتند – به شاهزاده فیصل کمک کردند تا برادش ملک سعود را از قدرت کنار بزند. سال بعد، انگلیس به سرنگونی‌ سقر بن سلطان القیسانی‏، حاکم امیرنشین شارجه، به سود امیری دیگر به نام خالد بن محمد الکاظمی (القاسمی) پشتیبانی کرد.

در آن زمان، در سال بعد آنان اقدام مشابهی را در دیگر امیرنشین، یعنی ابوظبی، صورت دادند و بار دیگر حاکم آن را با برادرش، زاید بن سلطان آل نهیان – پدر رئیس کنونی امارات متحده عربی – تعویض کردند.

در سال ۱۹۷۰ کودتای دیگری در ”عمان“، دیگر حکومتی که به شدت تحت سلطه انگلیس و عروسک خیمه شب بازی اش بود، با اقدام افسران انگلیسی انجام شد. آن کودتا سلطان قابوس را که با مشت آهنین به مدت بیش از ۵۰ سال تا زمان مرگش در سال ۲۰۲۰ حکمرانی کرد، به قدرت رساند.

ترور قذافی و شماری دیگر

معمر قذافی تقریبا به محض به قدرت رسیدن که با کودتایی نظامی در لیبی در سال ۱۹۶۹‏ صورت گرفت، عملیات ملی سازی نفت انگلیس را به اجرا گذاشت و انگلیس درصدد سرنگونی او از قدرت برآمد. ابتدا در سال های ۷۱/۱۹۷۰ یک کودتا و قیام برنامه‌ریزی شده مطرح شد که البته به اجرا گذاشته نشد.

با گذشت بیش از یک دهه دیگر، انگلیس پایگاه های هوایی اش را در اختیار هواپیماهای جنگی آمریکایی که به طرابلس، پایتخت لیبی، حمله می کردند قرار داد. آنها مجتمع (کاخ های محل سکونت) قذافی را هدف قرار دادند و در جریان آن، ده ها نفر کشته شدند اما او زنده ماند.

انگلیس ۱۰ سال بعد از آن، یعنی در سال ۱۹۹۶ دست به کار شد و آن وقتی بود که ام آی ۶ به صورت محرمانه از گروه های تکفیری برای ترور قذافی در شهر ”سرت“ پشتیبانی مالی کرد. عملیات آنها به جان باختن شماری از حاضران انجامید اما رهبر لیبی سالم ماند.

در سال ۲۰۱۱ انگلیس برای سرنگونی او یک عملیات گسترده هوایی را به اجرا گذاشت و به صورت پنهانی از گروه های تکفیری بر روی زمین حمایت کرد تا بتواند او را بالاخره از قدرت به زیر بکشد. قذافی در ماه اکتبر آن سال کشته شد.

بر پایه اسناد تازه منتشر شده، با این حال، تنها لومومبا، ناصر و قذافی نبودند که گمان می رود ترور شده باشند. ”ریچارد تاملینسون“، افسر سابق ام آی ۶، مدعی است که ام آی ۶ طرح هایی را برای کشتن اسلوبودان میلوشویچ‏، رهبر صربستان، در سال ۱۹۹۲ داشت.

پس از آن نوبت به اوگاندا می رسد. در سال ۱۹۶۹ انگلیس طرح ترور ”میلتون اوبوته“‏، رئیس جمهور این کشور، را به اجرا گذاشت. انگلیس به علت سیاست های اقتصادی ملی گرایانه اوبوته و مخالفت او با آفریقای جنوبی گرفتار آپارتاید به مقابله با او پرداخت.

در میانه دهه ۷۰ قرن گذشته (میلادی) بود که ”هرولد ویلسون“‏، نخست وزیر (انگلیس) ترور ”ایدی امین“، جانشین اوبوته، را پیشنهاد کرد. در پایان دهه ۷۰ قرن گذشته بود که دیوید اوون، وزیر امور خارجه انگلیس، گفت که او نیز پیشنهاد ترور امین را مطرح کرده بود. امین تا پایان عمر در عربستان سعودی در تبعید به سر برد.

کودتاهای بیشتر

در طول این دهه ها که انگلیس درصدد سر به نیست کردن قذافی و دیگران بود، سلسله عملیات دیگری را نیز برای براندازی دولت ها، که از بیشترشان اطلاعات اندکی درز کرده است و همچنان سربه مهر مانده اند، ترتیب داد.

در حالی که آفریقا،‌ آسیا و آمریکای لاتین صحنه اصلی شطرنج برای طراحان انگلیسی بود، اروپا از دستور کار (انگلیسی ها) خارج نبود. در سال ۱۹۷۶ سندهای منتشر شده از مداخله انگلیس در یک طرح کودتا برای براندازی دولت ایتالیا حکایت دارد‎‏؛ آن هم در زمانی که حزب کمونیست ایتالیا به گونه ای به نظر می رسید که ممکن است پیروز انتخابات شود یا اینکه بر دولت آینده نفوذ داشته باشد.

گزارش ها همچنین حاکی است که ام آی ۶ در دو کودتا در (جمهوری)‌ آذربایجان در سال های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ برای تامین منافع نفتی انگلستان – به ویژه شرکت بی پی – در این کشور دست داشت. جزئیات اندکی درباره این ماجراها منتشر شده است.

در دهه گذشته، ماموران مخفی انگلیس همچنان در زمینه تلاش برای براندازی دولت ها فعال ماندند. بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، هدف عملیات چندین ساله انگلیس برای آموزش و پشتیبانی مالی از مخالفان مسلح، گسترش جریان های رسانه ای و عملیات امدادرسانی در جهت پشتیبانی از تغییر نظام در این کشور قرار گرفت.

سندهای خارج شده از وضعیت طبقه بندی شده نشان می دهند که در آمریکای لاتین، سفیر انگلیس از کودتای راستگرایان علیه ”اوو مورالس“‏ رئیس جمهور بولیوی، در سال ۲۰۱۹ حمایت کرد‎؛ ضمن اینکه سفیر انگلیس در تامین منافع کشورش در تضمین دسترسی به (منابع) لیتیوم نقشی محوری داشت.

در ونزوئلا انگلیس به همراه شمار دیگری از کشورهای غربی دولت جایگزینی را به جای دولت ”نیکلاس مادورو“ در سال ۲۰۱۹ به رسمیت شناختند و از ”خوآن گوآیدو“ به عنوان ”رئیس جمهور موقت“ پشتیبانی کردند. انگلیس همچنین به تازگی طرح های رسانه های و سازمان های مردم نهادی را برای پشتیبانی از مخالفان ونزوئلا به اجرا درآورده است.

با اقدام کنگره ونزوئلا به منحل کردن دولت گوآیدو، این اقدام دولت انگلیس در ونزوئلا به فهرست دیگر اقدام های شکست خورده انگلیس در زمینه تغییر رژیم افزوده شد.

استقبال از سرنگونی‌ها

این فهرست کودتاها و سرنگونی ها در حال شکوفایی و نو شدن است (چرا که) بی تردید در آینده نمونه ها و جزئیات تازه ای در این باره افشا خواهد شد. آنچه در این فهرست نیامده، آن دسته از کودتاهایی است که انگلیس از آنها استقبال کرده اما تا آنجا که روشن شده، در آنها نقش مستقیم نداشته است.

برای نمونه، این سندهای خارج شده از وضعیت طبقه بندی نشان می دهند که دولت انگلیس قویا از کودتای خونین که ”ژنرال آگوستو پینوشه“ صورت داد و به برکناری ”سالوادور آلنده“، رئیس جمهور منتخب و مردمی شیلی، در سال ۱۹۷۳ انجامید، استقبال کرد.

مقامات انگلیسی از ”ایدی امین“ زمانی که در سال ۱۹۷۱ در اوگاندا به قدرت رسید، پشتیبانی کردند و شاید هم در به قدرت رسیدن او و نشاندن او به جای اوبوته دستی داشته اند.

در دهه بعد از آن بود که دولت ”مارگارت تاچر“‏، نخست وزیر وقت انگلیس، از تهاجم آمریکا به پاناما در سال ۱۹۸۹ که با هدف سرنگون کردن ”دانیل نوریه گا“ بود، با قدرت پشتیبانی کرد. تاچر همچنین به طور علنی از مداخله واشنگتن در گرانادا در سال ۱۹۸۳ که به سرنگونی دولت ”مائوریس بیشاپ“ ختم شد، حمایت کرد. بیشاپ در پی آن اعدام شد.

خبیث  خوش طینت

برخی از مداخله‌های انگلیس علیه نیروهای سرکوبگر و خبیث صورت گرفته است. در طول سال های ابتدایی پس از جنگ (جهانی دوم) سلسله عملیات پنهانی در اوکراین و کشورهای منطقه بالتیک برای زمینه سازی قیام علیه حکومت بی رحم استالین صورت گرفت.

صدام حسین‏ در عراق، دیگر هدف پیوسته انگلیس در سال های دهه ۹۰ قرن گذشته (میلادی)‌، یک هیولا بود. او از سال های دهه ۸۰ آن سده تبدیل شدن به یک هیولا را آغاز کرد و آن هم زمانی بود که انگلیس او را مسلح کرد و از او برای جنگ با ایران (تحت رهبری)‌ آیت‌الله خمینی در جنگ ایران و عراق به داد و ستد پرداخت.

با این حال، بسیاری از کودتاهای انگلیسی، نیروهای مردمی و ترقیخواه را هدف قرار داده‌اند – این کودتاها به طور عمدی برای برچیدن آنان به سود دولت هایی که منافع اقتصادی انگلیس و غرب را به پیش می بردند‏، صورت می گرفت.

دموکراسی در حال شکوفایی مصدق با هدف تامین منافع شرکت نفت انگلیس – ایران (بی پی) سرنگون شد. دولت چدی ژاگان نیز برای سیاست های اقتصادی او که به سود مردم فقیر گویان و تهدیدکننده منافع انگلیس در زمینه شکر و بوکسیت بود، هدف (اقدام براندازنده انگلیس) قرار گرفت.

لومومبا، آربنز، گولارت نیز دیگر کسانی بودند که الگوی پیشرفت چپگرایانه ای را به عنوان جایگزینی برای سیاست های تامین منافع شرکت ها در لندن و واشینگتن به پیش می بردند و با سیاست هایشان دورنمای مثبتی را برای میلیون ها تن از مردم فقیر در کشورهای در حال توسعه ترسیم می کردند.

به همین علت اصلی بود که آنها قربانیان قدرت انگلیس و آمریکا شدند.

 

 

 

 

 اظهارات جدید درباره سنگ نگاره توقیفی ایران در انگلیس

عکس‌ها و اظهارات جدید درباره سنگ نگاره توقیفی ایران در انگلیس

تصاویر تازه‌ای از سنگ‌نگاره ساسانی قاچاق‌شده به انگلیس منتشر شد. این تصاویر را یک باستان‌شناس انگلیسی، درحالی که سنگ‌نگاره در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شده است، منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، نقش‌برجسته ساسانی، طبق توضیحات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال ۲۰۱۶ در فرودگاهی در لندن توقیف شد. پلیس گشت مرزی به بسته‌بندی شلخته این محموله مشکوک می‌شود و پس از بررسی با یک نقش‌برجسته یک متری مواجه می‌شود. این شیء تاریخی به موزه بریتانیا تحویل می‌شود، اما حدود هشت سال طول می‌کشد تا خبر آن را اعلام کنند.

کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز می‌گویند پرونده این سنگ‌نگاره قاچاق شده قدیمی بوده و در این سال‌ها پیگیری‌های حقوقی برای بازگشت آن درحال انجام بوده است. با این وجود نقطه ابهام این پرونده، تاخیر طولانی در اعلام کشف و ضبط چنین شیء تاریخی در انگلیس، چگونگی خروج آن از کشور و نامعلوم بودن محلی است که این نقش‌برجسته از آن جدا شده است؟

جان سیمپسون ـ متصدی ارشد و باستان‌شناس بخش خاورمیانه موزه بریتانیا ـ به روزنامه گاردین گفته بود: «تقریباً هرگز با چنین موردی مواجه نشده‌ایم که نقشی از صخره با چنین سطحی از بی‌رحمی بریده شده باشد. آن را به طرزی باورنکردنی، با دستگاه فرز بد بریده و در یک جعبه کوچک و بدون بسته‌بندی مناسب قرار داده‌ و جعبه را با میخ محکم کرده‌اند.»

او در حالی که اشاره کرده موزه بریتانیا اصالت این سنگ‌نگاره را تایید کرده است، قدمت آن را  به دوران امپراتوری ساسانی در فاصله سال‌های ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی مربوط دانسته و ارزش آن را بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون پوند تخمین زده و این احتمال را مطرح کرده است که «اگرچه پایتخت ساسانی‌ها در تیسفون، نزدیک بغداد کنونی بود، اما به نظر می‌رسد این نقش از یک صخره در شیراز کنده شده باشد و از آنجایی که این نقش از یک سنگ آهکی که در سراسر ایران یافت می‌شود تراشیده شده، نمی‌توان محل دقیق آن را مشخص کرد. تنها حدود ۳۰ نقش برجسته صخره‌ای ساسانی وجود دارد که قدمت بیشتر آن‌ها به قرن سوم میلادی می‌رسد. تقریباً همه در بخش نسبتاً کوچکی از ایران و استان فارس هستند.»

عکس‌ها و اظهارات جدید از شیء توقیفی ایران در انگلیس

احسان شوارابی ـ باستان‌شناس با تخصص دوره ساسانی ـ‌ در حساب کاربری توئیتر خود، درباره خاستگاه این نقش‌برجسته توقیف شده در انگلیس، نوشته است: این قطعه متعلق به هیچ یک از سنگ نگاره‌های شناخته شده ساسانی نیست. بنابراین با یک نگاره جدید ساسانی از محلی نامشخص روبرو هستیم، اما باتوجه به جغرافیای پراکندگی نگاره‌های ساسانی، احتمالا این اثر از جایی در استان فارس آمده است.

این‌باستان‌شناس همچنین گفته است: اظهارنظر درباره اصالت آثاری که از بازار قاچاق سر درمی‌آورند معمولا آسان نیست، اما در تصویری که گاردین منتشر کرده است، در نگاه نخست، جزییات چندان غیر متعارفی در این نقش دیده نمی‌شود، با این حال باید منتظر انتشار تصاویر بهتر و ارزیابی دقیق‌تر همکاران در موزه بریتانیا ماند. از نظر سبک شناسی، برآورد من این است که این اثر متعلق به نیمه دوم سده سوم میلادی و احتمالا از زمان بهرام دوم ساسانی باشد.

از بهرام دوم چند سنگ نگاره بزمی و رزمی در نقش رستم، تنگ چوگان، سرمشهد، سراب بهرام، تنگ قندیل، برم دلک و گویم (همه در استان فارس) شناخته شده است. بر قطعه مورد بحث، تصویر تمام تنه یک بلند پایه ساسانی حجاری شده است. شکل کلاه و آرایش مو و ریش او شباهت زیادی به بلندپایه سمت راست (با نشان هلال ماه روی کلاه) در نگاره بهرام دوم در نقش رستم دارد. در تصویر گاردین مشخص نیست که آیا کلاه در این نقش نیز حامل یک نشان است یا نه.

عکس‌ها و اظهارات جدید از شیء توقیفی ایران در انگلیس

او در تفسیر بیشتر از این نقش‌برجسته گفته است: دست چپ بر قبضه شمشیر قرار دارد و دست راست، با انگشت اشاره برآورده، به نشانه احترام بلند شده است. در سنت ساسانی این شیوه ادای احترام توسط درباریان در پیشگاه ایزدان، شاهنشاه و آتش مقدس مرسوم بوده است؛ مثلا مقایسه کنید با درباریان در سنگ نگاره دیهیم ستانی نرسی در نقش رستم. ادای احترام در این قطعه بیانگر آن است که روبروی این فرد باید نقشی از یک ایزد یا شاه بوده باشد. اما چرا نقش این فرد به تنهایی در یک قاب محاط شده است؟ یک احتمال این است که سنگ نگاره اصلی یکپارچه نبوده و در چند قطعه با فاصله از یکدیگر حجاری شده باشد، مانند سنگ نگاره برم دلک. گذشته از قاب‌بندی این نقش، جزییات پوشاک و کفش و شیوه ایستادن این بلند پایه نیز شباهت زیادی به نقش سمت راست در برم دلک دارد.

این باستان‌شناس در عین حال یادآور شده است: سرقت این اثر باستانی زنگ خطریست که وضعیت اسفبار میراث فرهنگی در ایران را یادآوری می‌کند. نابودی میراث فرهنگی مانند محیط‌زیست فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر است.

عکس‌ها و اظهارات جدید از شیء توقیفی ایران در انگلیس

طبق اعلام مسؤولان موزه بریتانیا این نقش‌برجسته با هماهنگی دولت ایران برای سه ماه در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود، دکتر لیندسی آلن ـ استاد و پژوهشگر تاریخ باستان ایران در کالج سلطنتی لندن ـ اکنون تصاویر جدیدی را در حساب کاربری شخصی خود در توئیتر منتشر کرده که نشان می‌دهد این سنگ‌نگاره ظاهراً در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شده است.

عکس‌ها و اظهارات جدید از شیء توقیفی ایران در انگلیس

عکس‌ها و اظهارات جدید از شیء توقیفی ایران در انگلیس

انتهای پیام

 

 

پشت پرده اوضاع نابسامان بازار پوشاک بانوان/ چطور صنعت مد و لباس به بی‌راهه رفت؟!

دغدغه بانوان برای خرید لباس مناسب و وضعیت نابسامان بازار پوشاک پایش به سامانه فارس‌ من نیز باز شده. پویشی با عنوان «از کجا مانتوی اسلامی بخرم؟!» در سامانه فارس من ثبت شده و مطالبه اصلی حامیان این پویش اصلاح وضعیت فروشگاه‌های عرضه لباس است. اینکه چرا ویترین مغازه‌ها به جای تبلیغ و به نمایش گذاشتن لباس‌های عفیفانه، عرصه را برای لباس‌هایی خالی کردند که بویی از حجاب نبرده‌اند؟

فارس‌ من| پشت پرده اوضاع نابسامان بازار پوشاک بانوان/ چطور صنعت مد و لباس به بی‌راهه رفت؟!

گروه زندگی: دغدغه بانوان برای خرید لباس مناسب و وضعیت نابسامان بازار پوشاک پایش به سامانه فارس‌من نیز باز شده. به تازگی  پویشی با عنوان«از کجا مانتوی اسلامی بخرم؟!» در سامانه فارس من ثبت شده تا خبرگزار فارس بنا به وظیفه‌ای که دارد پیگیر حل این چالش باشد. مطالبه اصلی حامیان این پویش اصلاح وضعیت فروشگاه‌های عرضه لباس است. اینکه چرا ویترین مغازه‌ها به جای تبلیغ و به نمایش گذاشتن لباس‌های عفیفانه، عرصه را برای لباس‌هایی خالی کردند که بویی از حجاب نبرده‌اند؟ چرا در کشوری که اسلامی است باید مانتوهای نامتعارف تولید و به فروش برسد؟ دلیل قیمت‌های گزاف پوشاک اسلامی چیست؟و… برای پاسخ به مطالبات مردمی در رابطه با اوضاع نابسامان بازار تولید وعرضه پوشاک به سراغ «مهسا فرزان» تولیدکننده پوشاک اسلامی و یکی از فعالان این حوزه رفتیم تا از پشت پرده بازار پوشاک باخبر شویم.

 

وقتی مسیر تولید پوشاک به ناکجا می‌رود!

شاید باید گفت مهمترین دستاویز و ابزار دشمن در تهاجمات فرهنگی کشف حجاب بوده و است. ابزاری که دشمن برای رسیدن به آن قدم به قدم و آرام حرکت می‌کند و چه جایی بهتر از هدف قرار دادن صنعت پوشاک؟! اول مانتوهای کوتاه، مانتوی جلوباز، لباس های پاره و بدن نما و بعد کشف حجاب! به عقیده مهسا فرزان این تهاجم فرهنگی یکی از دلایل اصلی تغیر ذائقه مردم و تولیدکنندگان پوشاک نیز است و وضعیت بازار لباس را به این جا کشانده.
این تولید کننده پوشاک اسلامی می‌گوید:« با توجه به هجمه‌ای که  سالهای قبل به فرهنگ کشور ما شده متاسفانه موضوع عِرق ملی در مردم کمرنگ شده و امروزه نیازمند این هستیم که احیای تمدن و سنت غنی ایرانی که وابسته به فرهنگ اسلامی است صورت بگیرد. با توجه به سلیقه سازی اشتباه در مردم ذایقه‌شان  نسبت به سبک پوشیدن لباس تغییر کرده و سبک‌های مختلف لباس و سبک اجتماع بین مردم به اشتباه جا افتاده و تهاجم فرهنگی نیز این این موضوع را پر رنگ تر کرده است. تقریبا در ده سال اخیر هیچ نظارت و بررسی جدی بر بازار تولید و عرضه صورت نگرفته است. در کشورهای اسلامی غیر از ایران بحث مدو تیپ سازی تا حد زیادی با اصول فرهنگی‌شان در تناسب است و این پیاده سازی به درستی توسط دولت و تولیدکنندگان آن کشور صورت گرفته اما در کشور ایران از زمانی که مغایرت فرهنگ و قانون و اسلام با مد صورت گرفت از اصل پوشاک اجتماع فاصله گرفتیم و این سبب وجود یک خلاء بزرگ بین تولیدکننده و مصرف کننده شد و همین امر موجب به خطا رفتن مسیر تولید در کشور است.»

مدیرانی که باید گره از وضعیت بازار باز کنند!

مشکلات بازار پوشاک را نمی‌شود فقط برعهده تهاجم فرهنگی گذاشت و تمام، بلکه به غیر از برنامه‌ریزی دشمن، عدم نظارت جدی بر فرآیند طراحی تا عرضه پوشاک و عدم حمایت از تولیدکنندگان پوشاک اسلامی خود دلیل دیگری برای این وضعیت نابسامان به شمارمی‌روند.
مهسا فرزان به عنوان کسی که ۱۱ سال تجربه تولید لباس و کالای حجاب را دارد در رابطه با بهبود وضعیت لباس‌های موجود در بازار و ترویج حجاب می‌گوید:«در چرخه تولید در صنعت پوشاک ما نیاز به یک سه گانه پایه ریزی شده داریم. تولید کننده، مصرف کننده و دولت.

نمی‌شود تولید کننده محصولات اسلامی تولید کند و از طرفی دولت نظارتی بر روی واردات بی رویه نداشته باشد. نمی‌شود تولید کننده محصول با کیفیت داخلی و با بهای تمام شده بالا تولید کند آنوقت هموطنش در بازار های غیر اصولی به دنبال محصول بنجل و چین و ترک باشد! نمی‌شود محصول مرغوب با قیمت مناسب تولید کرد در شرایطی که تولید کننده باید به قیمت آزاد خرید کند و مالیات بالا پرداخت کند و یا هیچ نظارتی بر فروش محصول در فروشگاه ها صورت نگیرد. ما به مدیرانی نیاز داریم که در گام اول در کنار زنان مسلط به این حوزه باشند تا مشکلات زنان برای دسترسی به محصول با کیفیت اسلامی را بدانند و در گام دوم نظارتی کلان بر کلیه  طراحان، تولید کنندگان و فروشندگان داشته باشند و در گام بعد تسهیلات، فضای تولید و فضای عرضه مناسب برای محصولات ایرانی تهیه کنند.»

 با توجه به وجود ظرفیت های پنهان این حوزه و سودآوری کلان در صنعت پوشاک لازم است چند کار عملیاتی صورت گیرد تا علاوه بر اصلاح وضعیت موجود بازارها و به دنبال آن اصلاح وضعیت حجاب در کشور، صنعت پوشاک اسلامی ایران نیز شناخته شود.
تولیدکننده پوشاک اسلامی که با چالش‌های حوزه تولید پوشاک چندسالی است دست و پنجه نرم می‌کند. اقدامات عملیاتی که می‌تواند بازارهای لباس کشورمان را به یک بازار اسلامی شبیه کند این‌گونه بیان می‌کند:«واردات بی رویه و غیر اسلامی انجام نشود. برای واردات اسلامی گرید بالا در نظر گرفته شود. به تولید کنندگان محصولات اسلامی امکان تولید با پارچه دولتی داده شود. تمامی فروشگاه‌ها موظف به فروش محصول تایید شده و اسلامی شوند.  سامانه‌ای یکپارچه به جهت طراحی و تولید در نظر گرفته شود و کشور به شکل یک خط تولید در این زمینه عمل کند و بازار را از محصولات تایید شده اسلامی اشباع کنند. مدیرانی با تجربه در این حوزه انتخاب شوند و در صورت عدم ساماندهی بازار توبیخ شوند. حمایت دولتی در قالب های مختلف برای تولیدکنندگان محصولات اسلامی در نظر گرفته شود.»

 

 

 

تعطیلات تمام شد، ساعت موبایل‌ها درست نشد

️با وجود گذشت ۱۴ روز از آغاز سال جدید، ساعت برخی دستگاه‌های آنلاین مانند گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها همچنان یک‌ساعت جلوتر را نشان می‌دهد.

ساعت ۲۴ روز اول فروردین، به رغم مصوبه مجلس مبنی بر لغو تغییر ساعت رسمی کشور، ساعت برخی موبایل‌ها به صورت خودکار همچون سال‌های قبل، یک‌ساعت به جلو کشیده شد.

️وزارت ارتباطات پس از آن اعلام کرد که همه اقدامات لازم [برای مطلع ساختن مراجع جهانی از ثابت ماندن ساعت در ایران]را از ماه‌ها قبل انجام داده و سازمان تنظیم مقررات نیز در اطلاعیه‌ای، مشکل اختلال ساعتِ برخی گوشی‌ها را مربوط به شرکت سازنده آن‌ها دانست و از انجام پیگیری‌های لازم برای حل این مشکل و انتشار به‌روزرسانی جدید از سوی تولیدکنندگان تلفن‌همراه خبر داد.

️با این حال این مشکل در چهاردهمین روز فروردین و آغاز به کار رسمی مدارس و ادارات، همچنان باقیست و برخی گوشی‌ها اجازه تنظیم غیرخودکار (دستی) ساعت را به کاربر نمی‌دهند و با وجود امکان تنظیم دستی ساعت برروی برخی دیگر از گوشی‌ها نیز عقب کشیدن دستی ساعت مشکلاتی را برای کار با برخی اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار‌های آنلاین برای کاربران ایجاد می‌کند.

️گفتنی است این مشکل برای سامانه تلفن گویا (۲۰۱۱۹) نیز ایجاد شده بود، اما به محض انتشار خبر آن در فضای مجازی، ساعت آن اصلاح شد.

 

 

 

وفاداری کن تا جلب اعتماد کنی/ اعتماد المثنی ندارد!

بی‌اعتمادی پایه محبت را از بین می‌برد. احساس بی‌وفایی محبت را مثل خوره می‌خورد و از بین می‌برد.

محبت ورزیدن، سرمایه‌ای است که در اول ازدواج، خدا به دختر و پسر هدیه می‌کند. به یکدیگر محبت پیدا می‌کنند. این را باید نگه داشت. محبت همسر شما به شما، وابسته به عمل شماست. اگر بخواهید همسرتان به شما آن محبتش محفوظ بماند باید رفتار خودتان را محبت برانگیز کنید. حالا معلوم است که انسان چه کار باید بکند تا محبتش معلوم شود.

بایستی وفاداری کنید، امانت نشان بدهید، صفا نشان بدهید. توقعات خود را خیلی بالا نبرید باید همکاری کنید، باید اظهار محبت کنید، این‌ها محبت ایجاد می‌کند. هر دو نسبت به هم این وظیفه را داند. محبت در زندگی باید باشد. همکاری باشد، ایراد گیری و زیاده طلبی نباشد. اساس محبت، اطمینان است. اگر اعتماد بین زن و شوهر از بین رفت، محبت آرام آرام از بین خواهد رفت. باید به هم اعتماد داشته باشید.»

این فرمایشات بخشی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به جوانان دم بخت و خانواده هاست. بیاناتی که هر یک از زوجین باید آن را ملکه ذهن خود کنند تا مبادا عشق در زندگی مشترک‌شان راهش را گم کند و رابطه‌شان به بیراهه کشیده شود.

شما همراهان عزیز دیگر می‌دانید که هر هفته مهمان کلام مبارک و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای بهتر شدن روابط زناشویی هستیم. فرمایشاتی که در کتاب مطلع عشق جمع آوری شده و ما هر هفته یکی از سرفصل‌های آن را برایتان روایت می‌کنیم. پس تا انتهای این گزارش همراه ما باشید.

هوای این پل را داشته باشید!

«اعتماد» یکی از اصلی‌ترین محور‌های رابطه زناشویی است که می‌توان آن را به یک پل تشبیه کرد؛ پلی که احترام و صمیمیت و عشق بین زن و شوهر فراهم می‌کند. این پل به قدری حائز اهمیت است که اگر خدایی نکرده بین زوجین اعتماد کم رنگ شود و یا وفایی صورت گیرد، این پل سست می‌شود و حتی نابود می‌شود و با نابودی این پل مهم، پایه‌های زندگی مشترک حتی مستحکم‌ترین آن هم نابود می‌شود و حتی ممکن است منجر به جدایی و طلاق شود.

این داستان؛ فقط برای همسرم وقت ندارم!

علی سرش را در تلفن همراهش فرو برده است. مریم دست روی شانه او می‌گذارد و می‌گوید: «بچه‌ها به سختی خوابیدند. سرم خیلی درد میکنه.» علی واکنشی نشان نمی‌دهد و همچنان مشغول تایپ در صفحه کوچک موبایلش است. مریم دو مرتبه می‌گوید: «وقت داری چند دقیقه با هم صحبت کنیم؟» علی که دلش نمی‌خواهد موبایلش را از خودش دور کند بدون اینکه سرش را بلند کند با کمی اعصاب خوردی می‌گوید: نه الان وقت ندارم. خسته ام.

مریم سرخورده از اینکه شوهرش حتی یک هم صحبتی ساده را هم از دریغ می‌کند، یک شب بخیر می‌گوید، اما به سمت آشپزخانه می‌رود. به جان کابینت‌های مرتب خانه می‌افتد و یک بار دیگر بی‌صدا سرو سامانی به آن می‌دهد تا کمی فکر و خیال‌های این چند وقت را از یاد ببرد. چند وقتی است که همسرش رفتار‌های عجیب و غریب می‌کند و احساساتش کمرنگ شده است. مریم به او شک کرده که نکند پای زن دیگری در میان باشد.

یک لعنت بر شیطان می‌گوید و سراغ دستمال گردگیری می‌رود. تلفن علی زنگ می‌خورد و او سریع صدایش را قطع می‌کند. اما نه. حالا صدای خودش می‌آید که آرام با مخاطب آن‌ور خط مشغول خوش و بِش می‌شود. لحنش آرام و خودمانی است. مریم با خود می‌گوید حتما همکارش است. اما بعد از چند ثانیه صدای قاه‌قاه خنده‌اش را با گفتن این جمله می‌شنود: «اختیار دارید خانومم! من همیشه برای شما وقت دارم. انگار دنیا روی سر مریم خراب می‌شود. شکسته‌های زندگی مشترکش مانند پتکی بر سرش می‌خورد.»

 بلور اعتماد اگر ترک بردارد، به آسانی جوش نمی‌خورد! / وفاداری کن تا جلب اعتماد کنی!

همانطور که می‌دانید و بالاتر گفتیم، اعتماد بین زوجین به قدری مهم است که اگر بلور اعتماد ترک بر دارد به آسانی جوش نمی‌خورد.

علیرضا شریفی یزدی جامعه‌شناس و روانشناس اجتماعی می‌گوید: «برخی بر این عقیده هستند که اعتماد المثنی ندارد. یعنی معتقدند اگر اعتماد سلب یا شکسته شد مثلا بین زن و شوهر شکسته شد تقریبا می‌توان گفت که قابل ترمیم نیست. شاید این تفکر کمی تند باشد. اما سالیان سال طول می‌کشد تا اعتماد شکل بگیرد و با دو سه رفتار بسیار کوچک ممکن است این اعتماد سالیان طولانی به هم بریزد و از بین برود.»

رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: «یکی از چیز‌هایی که محبت را در خانواده به کلی به هم می‌ریزد، بی‌اعتمادی زن و شوهر به همدیگر است. اگر زن یا شوهر احساس کند دل همسرش در گروی جای دیگر است اگر احساس کند به او راست نمی‌گوید اگر احساس کند با دورویی برخورد می‌کند اگر احساس کند صمیمیتی در بین نیست هرچه محبت داشته باشد این محبت ضعیف خواهد شد.

بی‌اعتمادی پایه محبت را از بین می‌برد. نگذارید این بی‌اعتمادی به وجود بیاید. احساس بی‌وفایی محبت را مثل خوره می‌خورد و از بین می‌برد. اگر زن احساس کرد شوهرش به او دروغ می‌گوید یا مرد احساس کرد زن به او دروغ می‌گوید و هر کدام احساس کردند دیگری در اظهار محبت صادق نیست، این دیگر پایه‌های محبت را سست خواهد کرد. اگر می‌خواهید محبت باقی بماند، اعتماد را حفظ کنید و اگر می‌خواهید زندگی پایدار بماند باید محبت را نگه دارید.»

 خیانت شاخ و دم ندارد! / دروغ‌های کوچک کیان زندگی را به آتش می‌کشند

اما چه جور رفتار‌هایی خیانت به حساب می‌آید یا چطور اعتماد‌ها با یک رفتار کوچک ممکن است از بین برود. باید بگوییم که خیانت که شاخ و دم ندارد. شاخ فیل شکستن هم نیست. خیلی ساده است؛ همین که با کسی حرف بزنید که همسرتان آن را منع کرده باشد. همین که در پنهان و خفا کاری کنید و مطمئن باشید اگر همسرتان بفهمد، دلخور و ناراحت می‌شود. همه و همه اسمش خیانت است. همین قدر ساده! دروغ گفتن که دیگر به کنار؛ که چه کوچک چه بزرگش، چه مصلحتی و چه غیر مصلحتی آن هیچ جایی میان زن و شوهر ندارد.

دکتر شریفی یزدی روانشناس اجتماعی در این باره می‌گوید: «برخی از زن و شوهر‌ها بر حسب عادت برخی هم بر حسب ترس و برخی هم برحسب منافع کوتاه مدت، متاسفانه پنهان کاری یا دروغ می‌گویند. دروغ‌های کوچک؛ و فکر می‌کنند دروغ‌های کوچک تاثیر منفی از خودش به جا نمی‌گذارد. در حالی که همین دروغ‌های کوچک مانند خار و خاشاک‌هایی هستند که هنگام آتش افروزی اول آن‌ها آتش می‌گیرند بعد کل کُنده بزرگ را آتش می‌زنند. دروغ‌های کوچک اعتماد و وفاداری را به همین راحتی به آتش می‌کشد و کل کیان زندگی دچار مشکل می‌شود.

در روابط زوجین اگر مقوله اعتماد ولو در امری ساده از بین برود، باید زمان و هزینه روحی و فکری و روانی بسیار بالایی را خرج کرد تا بتوان بخشی از آن اعتماد را بازسازی کرد؛ بنابراین در رابطه زوجین اعتماد و وفاداری یکی از مهم‌ترین پایه‌های زندگی مشترک است.»

اعتماد یک امر قراردادی نیست

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «اعتماد یک امر قراردادی نیست که بیا من به تو اعتماد کنم، تو به من اعتماد کن. این طوری نیست. اعتماد را باید جلب کرد. با خوبیِ عمل، با رعایت اخلاق، با رعایت آداب، با رعایت حدود و ثغور و موازین شرعی…»

با این تفاسیر باید بدانید که بی‌اعتمادی یک سم مهلک برای پایداری و کیان خانواده است. ممکن است بعد از یک یا چند دروغ کوچک یا حتی خیانت، زوجین به زندگی مشترک‌شان ادامه دهند، اما هر روز به بی‌اعتمادی و پنهان کاری‌های همدیگر فکر می‌کنند. خانواده اعتماد را مانند ستونی برای تداوم زندگی مشترک می‌داند و چنانچه این ستون با بی‌اعتمادی سست شود به سهولت موجب فروپاشی زندگی می‌شود.

روانشناس اجتماعی می‌گوید: «منشا بسیاری از بی‌اعتمادی‌ها در زندگی زوجین، عدم شکل گیری زوجیت است، در واقع پنهان کاری و دروغ در زندگی نشان می‌دهد که زوجیت و همدلی صمیمانه بین زن و شوهر وجود ندارد. در صورتی که همدلی و احساس صمیمانه بین زوجین پیش آید، بسیاری از مشکلات آن‌ها حل می‌شود، باید همسران برای یکدیگر حریم و حرمت قائل شده و به نیاز‌های همدیگر اهمیت دهند.»

 

 

 

حمله زارع به قاسمپور در اردوی کشتی آزاد/ قهرمان جهان اخراج شد

حمله زارع به قاسمپور در اردوی کشتی آزاد/ قهرمان جهان اخراج شد

سنگین وزن تیم ملی کشتی آزاد و دارنده مدال‌های طلای جهان و برنز المپیک در جریان اردوی تیم ملی پس از زدن ضربه به سر و سینه کامران قاسمپور از اردوی تیم ملی اخراج شد.

به گزارش ایسنا، در جریان بازی بسکتبال در اردوی تیم ملی کشتی آزاد که بعد از ظهر دیروز یکشنبه برگزار شد، امیر حسین زارع سنگین وزن تیم ملی کشتی آزاد ایران و دارنده مدال‌های طلای جهان و برنز المپیک در اقدامی زشت و غیر اخلاقی به یکباره با کامران قاسمپور آزادکار شاخص و با اخلاق ایران و دارنده ۲ طلای جهان درگیر شد و به سینه و صورت او ضربه زد که این اقدام او هیچ واکنشی را از سوی قاسمپور به همراه نداشت.

پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نیز شب گذشته با عصبانیت شدید و داد و فریاد امیر حسین زارع را از اردوی تیم ملی کشتی آزاد به دلیل ارتکاب این عمل غیر اخلاقی اخراج کرد.

علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی نیز با شنیدن این موضوع دستور برخورد جدی با این کشتی‌گیر را صادر کرد تا جاییکه خواستار اخراج او از چرخه انتخابی تیم ملی شد.

باید دید فدراسیون کشتی چه جریمه‌ای را برای این کشتی‌گیر در نظر خواهد گرفت؟

 

 

 

رتبه‌بندی معلمان قربانی گرفت/ خداحافظی «نوری» از آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش در ۱۵ روز گذشته و در روزهای ابتدایی سال جدید به واسطه تاخیر در پرداخت حقوق اسفندماه و اشکالات به وجود آمده در محاسبه و اعمال امتیازات قانون رتبه‌بندی فرهنگیان، در راس اخبار قرار گرفته بود و بنابود با دستور رئیس جمهور با مقصران و خاطیان برخورد شود؛ در نهایت ظهر امروز رئیس جمهور استعفای وزیر آموزش و پرورش را پذیرفت.

به گزارش ایسنا، قانون نظام رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ سال گرفتاری در پیچ و خم‌های معمول تصویب قوانین، با عزم دولت سیزدهم به اجرا درآمد. در همه سال‌های گذشته نام رتبه بندی به عبارتی آشنا، اما تکراری و آزاردهنده برای جامعه فرهنگیان بدل شده بود و در مقاطع زمانی مختلف به صورت ناقص و در قالب اعمال فوق‌العاده‌هایی در احکام حقوقی معلمان به اجرا درآمده بود؛ فوق العاده‌هایی که هیچ گاه نمی‌توان نام رتبه‌بندی را بر روی آنها گذاشت.

قانون رتبه‌بندی معلمان در دو سال اخیر رنگ  و بوی واقعیت به خود گرفت و به سمت اجرای عملیاتی پیش رفت تا براساس اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت، در وهله اول بتواند توانمندی‌های معلمان را آشکار کند، نقاط قوت شان را تقویت و نقاط ضعف آنها را بکاهد تا به این ترتیب معلم که رکن اصلی تعلیم و تربیت نامیده می‌شود بتواند در ارتقای کیفیت آموزش در مدارس اثرگذارتر از پیش ظاهر شود.

وجه دیگر قانون رتبه‌بندی معلمان ارتقای معیشتی این قشر بود که دریافتی شان در سنوات گذشته همواره در مقایسه با دستگاه‌های اجرایی دیگر فاصله قابل ذکری داشت.

هرچند تلاش‌های مقطعی برای تحقق اهداف مزبور در دوره‌های گذشته صورت گرفته بود؛ اما در نهایت منتج به نتایج ملموسی برای جامعه فرهنگیان نشد، تا آنکه قانون نظام رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ با پیگیری دولت و همراهی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

در ادامه مروری بر روند تصویب قانون رتبه بندی معلمان خواهیم داشت:

قانون رتبه‌بندی معلمان در آغاز مسیر

از اواخر سال ۹۹ اقداماتی برای تصویب قانون رتبه‌بندی در دستور کار قرار گرفت؛ دولت دوازدهم، رتبه‌بندی را در قالب لایحه‌ای در روز ۲۵ اسفندماه ۹۹ به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد که کلیات آن ۱۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید اما در همان زمان هم با ابهامات و اشکالاتی رو به رو شد. مصوبه مذکور با تغییرات قابل توجهی از سوی نمایندگان مجلس روبه‌رو و به علت عدم تامین بار مالی، ماه‌ها در مجلس معطل ماند و با ایرادی که شورای نگهبان به آن وارد کرد دوباره به مجلس برگشت.

در نهایت با اصلاح ایرادات شورای نگهبان، قانون رتبه‌بندی معلمان در روز ۱۶ اسفندماه سال ۱۴۰۰ از سوی رئیس مجلس به دولت و ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰ از سوی رئیس‌جمهور به وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد. زمان اجرای قانون رتبه بندی معلمان از اول مهرماه سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود و بنا شد وزارت آموزش و پرورش از هر زمان که قانون را به اجرا درآورد، معوقات از اول مهر ۱۴۰۰ را نیز به معلمان بپردازد.

تخصیص بودجه ۳۸ هزار میلیاردی و تعیین زمان اجرای قانون از شهریور ۱۴۰۰

در همین راستا در قانون بودجه سال گذشته، ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی معلمان درنظر گرفته شد.

شیوه‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان در نیمه دوم مردادماه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد و سامانه رتبه‌بندی معلمان از ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱ به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد و معلمانی که مشمول این طرح شده بودند ملزم به بارگذاری مدارک و مستندات خود اعم از رتبه‌های کسب شده در جشنواره‌ها، مدرک تحصیلی و غیره شدند.

دومین گرهی که پس از بروز ابهامات و توقف در مجلس به علت تغییرات فراوان لایحه اولیه و عدم تامین بار مالی لازم، به اجرای قانون رتبه بندی افتاد در همان زمان بود؛ بسیاری از معلمان نسبت به بارگذاری مدارک در سامانه مذکور گلایه داشتند و ایراداتی به سامانه، نحوه شاخصه گذاری‌ها و روند ارزیابی‌ها داشتند.

هرچند حجم بالای کار برای ارزیابی شایستگی‌های حدود ۹۰۰ هزار فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش را که پیش از این تجربه‌ای به این وسعت را پشت سر نگذاشته بود با مشکلاتی مواجه کرد.

بنا بود در مرحله اول مدیران مدارس و در گام بعدی ارزیابان آموزش دیده وضعیت معلمان را بررسی کنند و در نهایت گروه‌هایی در قالب هیئت‌های ممیزه رتبه‌های قطعی را اعلام کنند. در ماه‌های گذشته وعده‌های مختلفی برای اعلام قطعی رتبه‌ها داده شد اما در نهایت صدور قطعی رتبه‌ها با تاخیر مواجه شد و تا اسفندماه به طول انجامید.

 

رتبه‌بندی روی ریل افتاد؛

 صدور احکام رتبه پایه برای همه مشمولان و پرداخت بخشی از معوقات

وزارت آموزش و پرورش در اواسط پاییز ۱۴۰۱ اعلام کرد که قصد دارد اجرای رتبه بندی را کلید بزند و به علت زمانبر بودن فرایند بررسی و ارزیابی مدارک معلمان، بیش از این منتظر تعیین رتبه های قطعی نمانَد. به همین خاطر برای همه مشمولان رتبه پایه «آموزشیار معلمی» را در احکام حقوقی لحاظ و بر اساس آن معوقات افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی را از شهریور سال ۱۴۰۰ به این سو پرداخت کرد. به این ترتیب معوقات ناشی از صدور احکام جدید و اعمال رتبه‌های واقعی افراد باید در مراحل بعدی محاسبه و پرداخت می‌شد.

 

آن روی سکه رتبه‌بندی و بروز برخی چالش‌ها

از دیگر چالش‌هایی که وزارت آموزش و پرورش در پاییز و زمستان سال گذشته با آن روبه رو شد عدم شمولیت معلمان مهرآفرین در رتبه‌بندی به علت عدم برخورداری از کد شناسه استخدامی و پس از آن مصوبه مجلس برای اعمال رتبه‌بندی آنها از مهر ۱۴۰۱ و یک سال دیرتر از سایر مشمولان که از شهریور ۱۴۰۰ مشمول قانون شدند، بود. این چالش به واسطه مصوبه مجلس در ابلاغ ضوابط ترمیم حقوق کارکنان وزارت آموزش و پرورش ایجاد و پس از چند هفته حل شد و وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که حکم رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین نیز از شهریور ۱۴۰۰ محاسبه می‌شود.

سرانجام رتبه قطعی معلمان در نیمه دوم اسفندماه ۱۴۰۱ برای ۹۳۰ هزار فرهنگی و بازنشسته وزارت آموزش و پرورش صادر شد؛ اما اعتراضاتی را از سوی برخی معلمان به رتبه‌هایشان در پی داشت. طی ۱۰ روز پایانی سال گذشته، معلمان بسیاری از تعیین رتبه‌های نهایی خود گلایه داشتند. معلمانی با ۳۰ سال سابقه که فاقد رتبه اعلام شده بودند و معلمانی با مدارک تحصیلی عالیه و دارای سوابق علمی و فرهنگی و سنوات خدمتی بالا در رتبه‌های پایین جای گرفته بودند.

معلمی در تماس با ایسنا از ۱۲ کتابی که نوشته و مدرک ارشدی که کسب کرده اما رتبه‌ای که برایش به صورت مناسب دیده نشده گلایه داشت. معلم دیگری با ۲۵ سال سابقه در رتبه دو قرار گرفته بود و حتی معلم دیگری مدعی شده بود که اداره آموزش و پرورش متبوعش در پاسخ به اعتراض او گفته «به ما گفته‌اند تنها به پنج نفر رتبه چهار و پنج می توانید بدهید و رتبه‌ها سهمیه بندی شده‌اند».

هرچند معاون وزیر آموزش و پرورش منکر اشکالات به علت فرایند انسانی نشد و اعلام کرد که مهلت ۱۰ روزه ای برای معترضان درنظر گرفته و موارد حتما بررسی می شوند. همچنین وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که حقوق پرداختی به معلمان از این پس با توجه به رتبه نهایی آنها محاسبه و واریز می شود.

 ولی افتاد مشکل‌ها …

تاخیر در پرداخت حقوق اسفندماه معلمان

این در حالی بود که به علت آنچه «اختلاف مبانی محاسبه فوق‌العاده رتبه‌بندی و بار مالی مربوطه با سازمان برنامه و بودجه کشور» خوانده شد، پرداخت حقوق اسفندماه معلمان با تاخیر و در روز ۲۹ اسفندماه به صورت علی الحساب واریز شد و موجبات نارضایتی جامعه فرهنگیان را فراهم کرد.

این موضوع با عذرخواهی وزارت آموزش و پرورش و پس از آن ورود مستقیم رئیس جمهور به موضوع همراه شد و آیت‌الله رئیسی در روز ۲۹ اسفندماه در دستوری به معاون اول خود خواستار تشکیل جلسه با حضور مسئولان مربوطه برای حل اشکالات در پرداخت حقوق معلمان، برخورد با قصور و تقصیرهای احتمالی مدیریتی، تصمیم‌گیری و اعلام نتیجه در این باره شد.

وزیر آموزش و پرورش در روز اول فروردین ماه درباره پرداخت معوقات معلمان گفت: این حقوقی که پرداخت شده است براساس رتبه‌بندی در سال ۱۴۰۱ بوده است و تفاوتی بین رتبه پایه و رتبه استحقاقی وجود دارد و اختلافی که برخی می‌گویند با سازمان برنامه و بودجه وجود دارد، درست نیست. با توجه به قانون رتبه‌بندی و اعتبار پیش‌بینی شده این مابه‌التفاوت باید پرداخت شود که اختلاف در مبنای محاسبات داشتیم که به دستور رئیس جمهور مقرر شده است که در شنبه یا یکشنبه هفته آینده نشستی با معاون اول رئیس جمهور برگزار شود و نتایج حاصله از آن جلسه زمان پرداخت معوقات را مشخص می‌کند.

 

ورود جدی رئیس جمهور برای رفع اشکالات به وجود آمده:

با سوء مدیریت‌ها که کام معلمان را تلخ کرد برخورد می‌کنیم

رئیس جمهور در روز ششم فروردین ماه و در نخستین جلسه هیئت دولت، با بیان اینکه اجرای نادرست طرح خوب رتبه‌بندی معلمان در آخر سال کام معلمان عزیز را تلخ کرد گفت: تدابیری برای حل موضوع اتخاذ شد، اما موضوع باید تا حصول نتیجه با جدیت بررسی و پیگیری شود تا اگر سوءمدیریتی وجود داشته حتماً با قاطعیت با آن برخورد شود.

در همان اثنا و طی چند روز گذشته، اظهاراتی در برخی شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تصمیم دولت برای عدم پرداخت معوقات رتبه‌بندی مطرح و دست به دست شد که معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اخبار منتشرشده در این باره را تکذیب و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «شایعات منتشرشده در فضای مجازی درباره اتخاذ تصمیم برای عدم پرداخت معوقات رتبه‌بندی به‌جد تکذیب می‌شود. همچنین گزارش‌های خبری منتشرشده در فضای رسانه‌ای و خبری از سوی معاون وزیر، پیرامون میزان تخصیص و زمان پرداخت اعتبارات حق‌التدریس و اخباری پیرامون نبود اعتبارات خزانه‌داری نیز از سوی این معاونت تکذیب می‌شود. اخبار رسمی صرفا از درگاه رسمی وزارت آموزش و پرورش انتشار می‌یابد. بدیهی است جعل اخبار مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.»

مصطفی بابایی، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با ایسنا، توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: پیگیری‌ها و بررسی‌های لازم در دست انجام است و طی سه روز گذشته با دستور ویژه رئیس جمهور، هفت جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان برنامه و بودجه و مابقی ارکان دخیل در این موضوع برگزار شده است. یک جلسه نیز با حضور معاونین دستگاه‌های مرتبط برگزار شده و موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است.

 

توضیحات سازمان برنامه و بودجه:

اعتبار احکام صادره، بالاتر از سقف مصوب بوجه بود

درحالی که مسئولان امر در وزارت آموزش و پرورش تا کنون در زمینه مشکلات به وجود آمده توضیحات مبسوطی ارائه نکرده و سکوت پیشه کرده اند، سازمان برنامه و بودجه که یک پای اختلافات به وجود آمده در پرداخت حقوق ها و اجرای قانون رتبه بندی بود در اطلاعیه ای که در روز نهم فروردین ماه صادر کرد مهم‌ترین علت بروز مشکل، افزایش هزینه‌ها بالاتر از سقف قانونی و تأخیر در صدور احکام و مشکلاتی از این قبیل دانست.

سازمان برنامه و بودجه در این باره توضیح داد: تخصیص اسفندماه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها به همراه علی‌الحساب رتبه‌بندی در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ به خزانه‌داری کل کشور ارسال شده و با درخواست وجه توسط وزارت آموزش و پرورش قابل‌پرداخت بوده است. اما احکام معلمان دیر صادر شده و آموزش و پرورش در تاریخ ۲۴ اسفند یعنی چهار روز مانده به پایان سال اعلام کرد بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان منابع جدید نیاز دارد.

در ادامه این اطلاعیه گفته شده است: با توجه به اینکه این مبلغ از سقف قانون بودجه ۱۴۰۱ فراتر رفته، عملاً پرداخت آن خارج از اختیار دولت بوده و به اصلاح قانون نیاز داشت. به عبارت دیگر احکام صادره مربوط به رتبه‌بندی در اسفند سال ۱۴۰۱ توسط وزارت آموزش و پرورش، حداقل مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و برای سال ۱۴۰۲ نیز حدود ۸ هزار میلیارد تومان کسری اعتبار ایجاد می‌کند. از تاریخ ۲۴ اسفند جلسات متعددی در سازمان برنامه و بودجه و با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت و در نهایت با وجود اینکه تخصیص حقوق اسفندماه این دستگاه در ۲۱ اسفند صادر شده بود، به جهت صدور دیرهنگام احکام که حتی تا ۲۷ اسفند ادامه داشته و ارقام درخواستی مازاد بر اعتبار ابلاغی قانون بودجه ۱۴۰۱ بوده، مقرر شد حقوق اسفند برابر حقوق بهمن پرداخت شود.

در ادامه اشاره شده است که اما در ادامه وزارت آموزش و پرورش از فهرست حقوق ارسالی به خزانه‌داری کل کشور معوقات را کسر کرده؛ ولی از اثرات آن بر دریافتی کارکنان (کسورات بازنشستگی، خدمات درمانی و مالیات) غفلت شده بود. همین موضوع باعث ایجاد اختلال و وقفه در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها شد. به‌نحوی ‌که دریافتی کارکنان نسبت به سقف بهمن‌ماه کاهش یافته بود. با توجه به حساسیت موضوع، رئیس‌جمهور محترم از همان ابتدا علاوه بر تأکید بر حل مشکل، بر ریشه‌یابی موضوع هم تأکید کردند که جلساتی اخیراً در حضور مقامات ارشد برای این موضوع تشکیل شده است. در این جلسات مشخص شد سازمان برنامه و بودجه در این مسیر قصوری نداشته و باید برای حل مشکل به دنبال اصلاح قانون و افزایش سقف اعتبارات رتبه‌بندی رفت. دولت همچنان اعتقاد دارد نباید طرح خوب رتبه‌بندی به کام معلمان تلخ شود و باید بر اساس ظرفیت‌های قانونی حل مشکل فرهنگیان در دستور کار قرار گیرد.

 

معاون اول رئیس جمهور: آموزش و پرورش مقصر است

مطالبات قانونی، محاسبه و پرداخت خواهند شد

به گزارش ایسنا، در روز نهم فروردین ماه معاون اول رئیس جمهور نیز پیرو دستور رئیس جمهور برای بررسی سریع و دقیق علل بروز مشکلات پرداخت حقوق اسفند ماه و امتیازات قانون رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان و رفع مشکل و شناسایی و برخورد با قصور و تقصیرهای احتمالی، نتیجه بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده در این زمینه را اعلام کرد.

در نامه مخبر به رئیس جمهور آمده است: با وجود تقارن موضوع با ساعات پایانی سال، موضوع با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، خزانه‌داری کل کشور، بانک مرکزی و بانک ملی و وزارت آموزش و پرورش بررسی و حقوق اسفند و اصلاحیه آن در حداقل زمان پرداخت شد. پس از برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و بررسی اسناد و مدارک و توضیحات دست‌اندرکاران مشخص شد کوتاهی و نحوه اقدام وزارت‌ آموزش و پرورش علت اصلی بروز مشکل بوده است.

بنا بر نامه معاون اول به رئیس جمهور برای حل مشکل و اجرای دقیق و قانونمند رتبه‌بندی معلمان نیز مقرر شد، با وجود برخی ابهامات در احکام صادره که در فرصت مناسب بررسی خواهد شد، برای رعایت شأن و جایگاه معلمان علاوه بر تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات (۳۸هزار میلیارد تومان) قانون مصوب، دولت نیز از حداکثر اختیارات قانونی خویش برای افزایش رقم مصوب استفاده کرده و بر این اساس مطالبات قانونی شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و دوازده ماهه سال ۱۴۰۱ با فوریت محاسبه و پرداخت شود.

 

واریز بخشی از معوقات حقوقی معلمان

هرچند بخشی از معوقات معلمان حق التدریس و خرید خدمات در روز دهم فروردین ماه به حسابشان واریز شد، اما برخورد با مسببان اتفاقات رخ داده از سوی رئیس جمهور که مکررا مورد تاکید قرار گرفته بود، پیگیری و در ساعات پایانی دهم فروردین ماه اعلام شد که بر اساس اخبار رسیده با مسئولان مقصر در تاخیر پرداخت حقوق فرهنگیان در سطح مدیران عالی آموزش و پرورش برخورد خواهد شد.

همچنین در روز یازدهم فروردین ماه واریز بخشی از معوقات رتبه‌بندی معلمان انجام شد و یوسف نوری در این باره گفت که از رئیس جمهور تشکر می‌کنم که ساعت‌ها وقت گذاشتند و با ورود به موضوع، دستور حداکثر ارفاق برای افزایش اعتبار رتبه‌بندی را دادند. بر این اساس اعتبارات تخصیص یافته امروز در استان‌ها توزیع شد و پرداخت معوقات رتبه‌بندی معلمان نیز توسط بانک‌های عامل انجام و معوقات مربوط به مابه‌التفاوت بین رتبه یک و رتبه استحقاقی همکاران در سال ۱۴۰۱ پرداخت شد.

 

خداحافظی نوری از وزارت آموزش و پرورش پس از ۸۵۷ روز

 

در نهایت این امر استعفای یوسف نوری از وزارت آموزش و پرورش را در پی داشت که با پذیرش رئیس جمهور مواجه و رضا مراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان را با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب و معرفی شد. صحرایی متولد ۱۳۵۵ و دکتری زبانشناسی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام این دانشگاه است که از اردیبهشت سال گذشته به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد.

به این ترتیب «یوسف نوری» که به عنوان سومین گزینه وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم و پس از عدم رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «حسین باغگلی‌» ـ در سوم شهریورماه ـ و «مسعود فیاضی» ـ در ۲۵ آبان ماه ـ  در روز ۲۶ آبان از سوی رئیس جمهور دولت سیزدهم به مجلس معرفی شده بود، در روز هفتم آذرماه اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش جلب کرد اما پس از حدود ۸۵۷ روز به تصدی خود بر وزارت آموزش و پرورش پایان داد.

به گزارش ایسنا، همانطور که در فوق اشاره شد، قانون نظام رتبه بندی که می رفت تا طلیعه‌ای بر ارتقای کیفیت تدریس و افزایش انگیزه معلمی باشد با برنامه ریزی نادرست، عدم اطلاع رسانی شفاف و عدم محاسبه دقیق اعتبارات رتبه بندی، دوباره در سراشیبی افتاد و موجی از ناراحتی، سرخوردگی و نارضایتی در جامعه فرهنگیان به راه انداخت.

سال‌هاست که معلمان از تبلیغات گسترده رسانه‌ای بر روی حقوق‌ها و افزایش‌های قانونی که هرازگاهی بر احکامشان اعمال می‌شود گلایه دارند و معتقدند در حالی که افزایش حقوق سایر دستگاه‌های اجرایی دولت به کرات در بخش‌های مختلف خبری اعلام نمی‌شود، چرا آموزش و پرورش باید در صدر اخباری از این دست قرار بگیرد؟ معلمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: «روی رتبه بندی مانور زیادی صورت گرفت اما در عمل در اسفندماه شاهد آن بودیم که حتی پرداخت اصل حقوق هم با اشکالاتی رو به رو شد و شاهد آن بودید. طرح رتبه‌بندی قربانی اجرای نادرست و بی‌تجربگی شد و ما مصداق آش نخورده و دهان سوخته شدیم.»

حال که با مسببان این موضوع برخورد شده است، معلمان خواستار احقاق حق و اجرای صحیح آیین نامه قانون نظام رتبه بندی معلمان و درصورت لزوم اصلاح قانون مذکور هستند. همانطور که در نامه معاون اول رئیس جمهور آمده، دولت خود برای رفع اشکالات ایجاد شده به صورت مستقیم وارد میدان شده و با به کارگیری حداکثر اختیارات قانونی‌اش، برای اجرای صحیح قانون و پرداخت مطالباتِ به حق معلمان، عمل خواهد کرد.

 

 

 

 

واکاوی ابعاد معنوی و اجتماعی ماه رمضان

واکاوی ابعاد معنوی و اجتماعی ماه رمضان

ماه مبارک رمضان فرصتی بسیار ارزشمند برای ایجاد تحول معنوی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های عظیم مردمی و کنشگران برای جهاد تبیین است.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: رمضان ۱۴۴۴ با شروع سال نو پیوند خورده و بهار طبیعت با بهار قرآن همراه شد. رمضان، ماه خانه تکانی دل و صیقل روح، ماه استجابت دعا و ماه صحبت‌های پنهانی با معشوق حقیقی است.

لحظه لحظه این ماه، سراسر بارش رحمت است و نور و هرکس به قدر ظرفیت و توان از خوان گسترده الهی توشه برمی دارد.

ماه مبارک رمضان جایگاه ویژه ای در دین اسلام و بین مسلمانان دارد؛ ماه نزول قرآن، فرصتِ مناسبی برای خودسازی و تزکیه معنوی مؤمنان است. بهره مندی از این ماه پرفیض درجات مختلفی داشته که برای حصول این توفیق شرایط و پیش شرط‌های متعددی نیاز است.

درک حقیقت و دانستن ارزش واقعی و بهای ماه مبارک رمضان نخستین اصل برای برخورداری و استفاده معنوی از ماه صیام است.

اجرای درست و کامل عبادات، قرائت ادعیه و اعمال خیر در این ماه پرفیض اندوخته‌های معنوی مؤمنان را افزایش می‌دهد و تمکین در برابر مأموریت‌ها و وظایف شرعی در ماه رمضان موجب تقویت جنبه روحانی و معنوی مؤمنان شده و آنها را در برابر وسوسه‌های نفسانی و شیطانی ایمن می‌سازد.

واکاوی ابعاد معنوی و اجتماعی ماه رمضان

علما و اهل عرفان پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های متعددی برای ماه رمضان بیان کرده اند که اولین جنبه آن مقوله جبران مافات و امکان جبران گذشته است؛ موضوعی که از آن به عنوان توبه یاد می‌شود. باز بودن درگاه توبه در ماه رمضان، زمینه بهبود اعمال و رفتار انسان‌ها در آینده را فراهم می‌آورد.

نقطه عطف ماه رمضان شب قدر است، شبی که از هزاران شب بهتر و والاتر استمورد دیگری که از آن به عنوان یک ظرفیت ارزشمند برای ماه مبارک رمضان یاد شده، ارزش و قدر عبادات و تسبیح در درگاه الهی در ماه رمضان است.

براساس احادیث و نص صریح قرآن منزلت و شأن عبادات و تسبیح مؤمنان در درگاه احدیت در شب و روزهای ماه رمضان هزاران برابر افزایش یافته که این امر فرصت مغتنمی برای کسب اندوخته‌های معنوی بیشتر است تا جایی که خواب و نفس کشیدن مؤمنان هم ثواب فراوانی در پی دارد.

این ماه نقطه عطفی دارد و آن شب قدر است، شبی که از هزاران شب بهتر بوده و تقدیر آدمی در آن رقم می‌خورد و باید با از آن نهایت استفاده را برد.

سرآغاز سال معنوی

رئیس مرکز اسلامی گلستان در خصوص فضائل ماه رمضان به خبرنگار مهر گفت: در حدیث قدسی داریم که «إنّ لِرَبِّکُم فی أیّامِ دَهرِکُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ لَعَلَّهُ أن یُصِیبَکُم نَفحَهٌ» یعنی اینکه همانا از سوی پروردگار شما در طول عمرتان نسیم‌هایی می‌وزد، پس خود را در معرض آنها قرار دهید، باشد که نسیمی از آن نفحات به شما بوزد.

حجت الاسلام نورعلی دیلم افزود: یکی از این فرصت‌ها و نسیم‌های الهی که برای بندگان خدا در طول عمرشان تکرار می‌شود، ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر است که ارزش آن از هزار ماه عبادت بیشتر است.

وی گفت: مؤمنان و مومنات باید زیرک باشند و از فرصت‌های ناب معنوی و نسیم رحمت الهی بهره بگیرند.

واکاوی ابعاد معنوی و اجتماعی ماه رمضان

دیلم بیان کرد: بر اساس برخی وقایع تاریخی برخی از ادبا و اهل عرفان برای زمان تسویه معنوی با پروردگار، ماه مبارک رمضان، شب قدر و یا عید فطر را انتخاب می‌کردند که بیانگر جایگاه و منزلت والای این شب و روزها بوده و این ایام بهترین زمان برای سرآغاز یک سال معنوی است.

رئیس مرکز اسلامی گلستان ادامه داد: در این ماه مبارک علاوه بر اینکه عبادت و خشوع در برابر پروردگار عالم ثواب اخروی بسیاری دارد، نفس، خواب و همه کار مؤمن هم سراسر ثواب است.

وی افزود: یکی از مباحثی که باید مد نظر مؤمنان و مومنات باشد این است که نگذاریم نماز ما، تلاوت قرآن ما و دستگیری به ایتام ما، به یک امر تکراری بدل شود؛ نباید امور خیر و عبادات به عادت بدل شود بلکه باید سرآغاز یک تعهد با پروردگار باشد تا به یک تحول عظیم برسیم.

دیلم اضافه کرد: ماه رمضان و شب‌های قدر را باید به فرصتی برای تحول در بندگی پروردگار تبدیل کنیم، باید در کنار مراقبت بر رفتار و اعمال خود، روزه خاص بگیریم و فکر و دل و زبان و دیده را روزه دار کنیم.

رئیس مرکز اسلامی گلستان گفت: باید از ماه مبارک رمضان و عبادات این ماه برای رسیدن به تکامل معنوی و تعالی روحی خویش استفاده کنیم. باید با بهره مندی از فیوضات شب قدر و سایر ایام ماه مبارک رمضان در مسیر تقوای الهی گام برداریم.

رمضان فصل بندگی و ماه خودسازی

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: ماه رمضان فرصتی برای ارتقای باورهای دینی در مسیر تحقق جامعه پردازی و زیست جمعی مومنانه و توحیدی است.

حجت‌الاسلام رضا دیلمی افزود: ماه مبارک رمضان، فصل بندگی، ماه نیایش و خودسازی، انس با قرآن، تهجد و تضرع به درگاه خداوند است.

واکاوی ابعاد معنوی و اجتماعی ماه رمضان

وی گفت: ماه مبارک رمضان فرصتی است تا با تقویت اراده‌های جمعی مومنانه با استفاده از ظرفیت عظیم مردمی و کنشگران انقلابی در مسیر «جهاد تبیین» گام برداریم.

دیلمی ماه مبارک رمضان را فرصت مغتنمی برای ارتباط بیشتر انسان با خدای خویش دانست و افزود: بهره گیری صحیح از این ماه که ماه رحمت، کرامت و بخشش است، سبب آمرزش گناهان می‌شود و همه باید قدر این ماه با عظمت را بدانیم.

حجت‌الاسلام دیلمی با بیان اینکه در این ایام سراسر نور، این نهاد انقلابی برنامه‌های متنوعی را با همت تشکل‌های دینی و انقلابی و مراکز قرآنی در استان با محوریت عملیات مهرواره محله همدل برگزار کرده است، افزود: این برنامه‌ها در هشت کارگروه شامل بانوان، تشکل‌های قرآنی، تبلیغ نوین، رسانه، مساجد، کودک و نوجوان، ادیان و مذاهب با محوریت تقویت اراده‌های جمعی مومنانه، امیدآفرینی، حل نظام مسائل محلات با استفاده از ظرفیت عظیم مردمی و کنش‌گران انقلابی با مرکز فرماندهی مسجد و با پیوست «جهاد تبیین» دنبال شده است.

رمضان ماه تمرین بندگی

یک کارشناس مذهبی هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: رمضان ماه بندگی و گام نهادن انسان در مسیر تکامل برای داشتن زندگی بهتر است، ماهی که انسان با تمرین بندگی، به زندگی خود رنگ و بوی خدایی می بخشد.

حجت الاسلام مسلم رضایی افزود: رمضان، ماهی است که انسان خود را از قیدوبندهای مادی و قفس تنگ جسم و ماده می‌رهاند و در آسمان لایتناهی خوبی‌ها پرواز می‌کند.

وی ادامه داد: رمضان، ماه تلاش برای گره‌گشایی‌های بی‌منت، ماه انفاق و احسان بدون اسم و رسم است.

رضایی گفت: در این ماه فرصتی داده می‌شود تا در آغوش امن الهی با استغفار از گناه و اشتغال به تقوا و عمل صالح به استقبال از آینده‌ای سرشار از عبودیت و بندگی برویم.

وی ادامه داد: ماه رمضان، ماه مهمانی خدا است، ماهی که خوان کرم الهی به روی همه گسترده شده و باید با تمرین و تقویت اراده و دوری از خواسته‌های نفس، برای رسیدن به کمال تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، ماه رمضان فرصت مغتنمی است که آدمی کوتاهی‌هایی که در زندگی داشته و ظرفیت‌هایی را که در بندگی و ارتباط با خداوند متعال چه در حوزه رفتار و چه در حوزه معرفتی از دست داده است را بتواند جبران کند؛ این ماه فرصتی ارزشمند برای رهایی از رذائل نفسانی و رسیدن به اوج معنویت و اخلاق است.

همه لحظات این ماه سرشار از ارزش‌های معنوی است و کسی که بتواند از شب‌ها و روزهای این ایام برای تقویت معنوی درون خود استفاده کند به طور حتم نزد خداوند متعال رو سفید خواهد بود.

 

 

 

 

جریمه سنگین آمریکا برای همکاری با چین و ایران در فناوری ICT

جریمه سنگین آمریکا برای همکاری با چین و ایران در فناوری ICT

آمریکا در لایحه ای که برای محدودسازی فناوری ICT مرتبط با دولت های متخاصم خود از جمله چین و ایران ارائه شده جریمه ای معادل یک میلیون دلار یا ۲۰ سال زندان برای خاطیان در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از لکسولوژی، در لایحه‌ای که مارک وارنر و جان تون سناتورهای آمریکایی برای محدود کردن ظهور تهدیدهای امنیتی که فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات را به خطر می‌اندازد( RESTRICT) برای خاطیان مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شده است.

طبق این لایحه فردی که به طور عامدانه قانون را نقض یا به آن عمل کمک نکند، با یک میلیون دلار جریمه یا ۲۰ سال زندان یا هر دو روبرو خواهد شد.

این لایحه با عنوان «محدود کردن ظهور تهدیدات امنیتی که فناوری اطلاعات و ارتباطات را به خطر می اندازد» (به اختصار قانون محدود سازی)، آخرین تحول در زمینه تلاش طولانی مدت قانونگذاران در واشنگتن برای محدود کردن محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات چین است که ممکن است امنیت ملی را تهدید کند.

مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی گزینه‌های قانونی خود است و قوه مجریه نیز تحت نظر مراجع قانونی فعلی به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

قانون محدودسازی براساس مقررات موجود گسترش می‌یابد و یک سیستم رگولاتوری برای تحقیق، محدودسازی و ممنوعیت تراکنش با هلدینگ های مالی و شرکت‌های ICT که با کشورهای متخاصم مرتبط هستند، ایجاد می‌شود.

این لایحه شامل قوانین فعلی سرویس‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌شود و وزیر بازرگانی را ملزم می‌کند اقداماتی علیه فعالیت‌های ICT انجام دهد و همچنین قدرت لازم برای گسترش قوانین در حوزه‌ای وسیع‌تر را فراهم کند.

علاوه بر آن وزارت بازرگانی برای محدودسازی یا ممنوعیت شرکت‌های ICT می‌تواند به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیشنهاداتی ارائه کند. رئیس جمهور نیز تصمیم می‌گیرد به کدامیک را عمل کند.

در این لایحه از کشورهای جمهوری خلق چین (شامل هنگ کنگ و ماکائو)، کوبا، ایران، کره شمالی، روسیه، ونزوئلا به عنوان کشورهای متخاصم نام برده شده است. البته وزارت بازرگانی آمریکا می‌تواند این فهرست را تغییر دهد.

به طور کلی این لایحه بدان معنا است که وزارت بازرگانی می‌تواند از قدرت خود استفاده کند تا استفاده از سخت‌افزار، نرم‌افزار، یا سایر محصولات یا خدماتی را که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط یک دشمن خارجی تأمین مالی، تولید یا عرضه می‌شوند و خطری برای امنیت ملی هستند را محدود یا ممنوع کند.

به عبارت دیگر برخی از برنامه‌های تلفن همراه ارائه شده توسط شرکت‌های چینی ممکن است تحت قانون RESTRICT قرار گیرند. برخلاف لوایح دیگر که به طور خاص اپ های چینی را هدف گرفته بودند، قانون RESTRICT ماهیت بسیار گسترده‌تری دارد و به نظر می‌رسد هدف آن طیف وسیعی از فناوری‌ها و نرم‌افزارها است.

طبق قانون RESTRICT وزارت بازرگانی آمریکا باید تهدیدهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات را از سوی دشمنان خارجی شناسایی کند.

در این زمینه باید محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات که در زیرساخت‌های حیاتی استفاده می‌شوند، یا مربوط به طیف گسترده‌ای از فناوری‌های نوظهور، بنیادی و مخل امنیت ملی هستند، اولویت بندی شوند.

لایحه مذکور به وزیر بازرگانی، با هماهنگی رؤسای بخش‌ها و آژانس‌های مربوطه، این اختیار را می‌دهد تا چنین تهدیداتی را شناسایی کند و راه‌حل‌هایی را برای منع یا کاهش خطرات مربوط به امنیت ملی ارائه دهد. همچنین وزیر بازرگانی می‌تواند هولدینگ های تحت پوشش را که خطر بالایی برای امنیت ملی ایالات متحده ایجاد می‌کنند را به رئیس جمهور ارجاع دهد.

به طور کلی، قانون محدودیت به وزارت بازرگانی اختیار می‌دهد تا استفاده و عرضه محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات را به یا از کشورهای متخاصم خارجی محدود کند، و به آژانس اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خارج از ایالات متحده را هدف بگیرد که برای پشتیبانی یا فعال کردن استفاده از محصولات و خدمات ICT دشمن خارجی در داخل این کشور به کار می‌روند.

از دیگر موارد ذکر شده در لایحه مذکور می‌توان به این نکته اشاره کرد که هیچ شخصی نمی‌تواند به قصد طفره رفتن از مفاد این قانون یا هر گونه مقررات، دستور، دستورالعمل، اقدام تخفیف، ممنوعیت یا سایر مجوزها یا بخشنامه‌های صادره به موجب آن، دست به اقدام دیگری بزند.

همچنین هیچ شخصی نمی‌تواند از الزامات گزارش‌دهی یا نگهداری سوابق این قانون، یا هر مقررات، دستور، دستورالعمل، اقدام تخفیف‌دهنده، ممنوعیت، یا سایر مجوزها یا دستورالعمل‌های صادر شده به موجب آن کوتاهی یا خودداری کند.

قانون RESTRICT در حقیقت تأکیدی روی چند حوزه مختلف و فعالیت‌های هلدینگ های مختلف رادر بر می‌گیرد که برخی از این موارد عبارتند از:

محصولات یا خدمات ICT که توسط گروهی برای انجام فعالیت‌هایی در یک بخش زیرساخت حیاتی به کار می‌روند.

نرم افزار، سخت افزار یا هرگونه محصول و سرویس‌هایی که برای بخش مخابرات مهم هستند.

نرم افزار، سخت افزار یا هرگونه محصول و سرویسی که برای سرویس‌های میزبانی یا رایانشی اهمیت دارند که در حقیقت برای فراوری یا حفظ داده‌های خصوصی حساس بیش از یک میلیون شهروند در آمریکا به کار می‌روند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*