انتخاب کریدور ریلی چابهار-زاهدان-بیرجند به عنوان طرح پیشران وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد.
معاون امور سیاستگذاری توسعه و مشارکتهای سازمان برنامه و بودجه کشور، در برنامه میزگرد شبکه بینالمللی خبر گفت: انتخاب کریدور ریلی چابهار-زاهدان-بیرجند به عنوان طرح پیشران وزارت راه و شهرسازی در ۱۰ روز گذشته ابلاغ شده و این اقدام باعث توسعه سازنده در خراسان جنوبی خواهد شد. ثامنی، افزود: این طرح، استان را از لحاظ خطوط ریلی به دریا متصل میکند و فرصتهای جدیدی برای رشد اقتصادی و ترانزیت فراهم میآورد. رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان خراسان جنوبی هم گفت: فاز دوم مطالعات آمایش استان از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۵ ادامه یافت. بهدانی افزود: سند آمایش به عنوان نقشه راه در جلسات مختلف مدنظر قرار دارد و در سال ۱۳۹۹ به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسید. بهدانی تاکید کرد: هر تصمیم کلان در استان باید با مطابقت سند آمایش گرفته شود و بازبینی این سند ضروری است. استاد دانشگاه بیرجند، در ادامه گفت: با توجه به تغییرات سریع جهانی، برنامهها و به ویژه سند آمایش استانها نیازمند بهروزرسانی است. اسکندری افزود: امروز فناوری و تکنولوژی نوین به تمامی فعالیتهای اقتصادی ورود کرده و سند آمایش باید بازنگری شود.
ویژگیهای اقتصادی و اقلیمی
بهدانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان خراسان جنوبی، به این نکته هم اشاره کرد که خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۲ رتبه ۲۶ کشور از نظر بارندگی را دارد و تغییر اقلیم ضرورت بازنگری در برنامهریزی را ایجاد کرده است. ثامنی، معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: اقتصاد استان متنوع و چندوجهی است؛ ماهیت غالب آن معدنی است و ۶ درصد سهم معادن کشور را در اختیار دارد. او افزود: سرمایهگذاری زیادی در دهه اخیر در حوزه معدن انجام شده اما ضعف اصلی خامفروشی است و سود آن در استان رسوب نمیکند. او گفت: پس از معدن، کشاورزی شامل زرشک، زعفران، عناب، انار و خرما و پس از آن صنایع معدنپایه، از دیگر محورهای اقتصادی استان هستند. او افزود: تقاطعگیری سند آمایش به دلیل کمبود اطلاعات هنوز کامل انجام نشده و دادههای پایه مربوط به سال ۱۳۸۵ است. او ادامه داد: سند آمایش، سندی منجمد نیست و باید متناسب با شرایط زمان تغییر کند. او افزود: اگر استان را به چهار بخش شمالشرق، شمالغرب، جنوبشرق و جنوبغرب تقسیم کنیم، بیشترین بارگذاری جمعیتی و صنعتی در نیمه جنوبشرق، شمالشرق و شمالغرب مشاهده میشود و متناسب با اقلیم و شرایط آبوهوایی است.
کریدورها و زیرساختها
ثامنی گفت: سند آمایش تدابیر خوبی برای پیشرفت استان پیشبینی کرده است که از جمله آن کریدورها هستند. او افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان، دسترسی به بازارهای آسیایی فراهم است و در صورت هماهنگی با کشورهای خارجی و توسعه راههای کرمان-بجستان-زاهدان-بیرجند-قاینات-گناباد، عبور ترانزیتی و اتصال مرکز استان به استانهای همجوار مانند زاهدان، کرمان و یزد تقویت میشود.
این مسئول عنوان کرد که احداث پالایشگاههای کوچک برای تأمین فرآوردههای نفتی استان و صادرات، راهکار دیگر توسعه است و کشور نباید تنها به پالایشگاههای بزرگ متکی باشد.
وبسایت روزنامه امروز خراسان جنوبی