شلیک به بروکراسی در ایستگاه خدمت

در جغرافیای سیاست، فاصله‌ بین میزهای اداری تا «متن جامعه، گاه به بلندای بروکراسی‌های فرسایشی است؛ اما در روزهایِ اخیرِ خراسان جنوبی، این فاصله به قامت یک دست‌فشردن صمیمانه کوتاه شد. برپایی «میز خدمت» در میانه‌ حضور مردمی، بازگشت به اصالت مدیریت پاسخگو است. جایی که استاندار با همراهی مدیران ارشد، مشق خدمت را از پشت‌میزنشینی به ایستگاهی برای شنیدن مطالبات برد تا ثابت کند در نظام اسلامی، قدرت نه در اتاق‌های دربسته، که در اقناع و رضایت صاحبان اصلی جامعه معنا می‌یابد.

وقتی مردم از مدیران پیشی می‌گیرند
حضور پرشور مردم در رویدادهای اخیر، تابلویی تمام‌قد از بصیرت بود؛ بصیرتی که به تعبیر استاندار، همواره چند گام جلوتر از متولیان امر حرکت کرده است. این میدان‌داری ، مسئولیت کارگزاران را از یک وظیفه اداری به یک تکلیف اخلاقی بدل کرده است. مدیریت عالی استان با صراحتی ستودنی تأکید کرد که وقتی این مردم این‌گونه پای کار ایستاده‌اند، سنگینی بارخدمت بر شانه مسئولان، مضاعف می‌شود. اینجاست که میز خدمت، از یک ساختار تشریفاتی خارج شده و به سنگری برای پیوند دوباره دولت و ملت تبدیل می‌شود.

در هم شکستن دیوار بروکراسی
حضور بیش از ۲۰ مدیر ارشد استانی در کنار فرماندهان نظامی و انتظامی و نماینده مردم در مجلس، نشان‌دهنده یک اراده‌ واحد برای شنیدن است. هدف، عبور از لایه‌های تو در توی نامه‌نگاری و رسیدن به واژه‌های تلنبار شده در سینه مراجعین بود. استاندار تأکید داشت که این رویکرد، تلاشی است برای ادای دِین؛ دِینی که مسئولان به مردمی دارند که در سخت‌ترین پیچ‌های مدیریتی، تکیه‌گاه بوده‌اند. ارتباط بی‌واسطه در این ایستگاه، یعنی لغوِ نوبت‌های طولانی و حذف بروکراسی‌هایی که گاه دیوار میان مردم و مدیران می‌شدند.

از رؤیایِ مسکن تا چرخ اشتغال
واکاویِ درخواست‌هایی که در این ایستگاهِ خدمت گشوده شد، آیینه‌ی تمام‌نمایِ دغدغه‌های معیشتی است. اشتغال، حمایت از واحدهای تولیدی، تسهیلات بانکی و نظارت بر بازار مسکن، چهار‌ضلعیِ اصلی مطالبات مردمی را در بر می‌گرفت. با احصای این نیازها، وعده داده شد که مدیریت عالی استان، پاسخگویی به این درخواست‌ها را در اولویت گره‌گشایی قرار داده است. در واقع، تمرکز بر نقاط حساس اقتصادی، نشان داد که نبضِ مطالبات عمومی به درستی شناسایی شده و بازگشت پاسخ مناسب به این درخواست‌ها، تنها راه تقویت سرمایه اجتماعی است.
در روزگاری که فشارها و تهدیدهای خارجی سعی در ایجاد شکاف در بدنه اجرایی کشور دارند، تداوم این خدمات‌رسانی، حاوی یک پیام سیاسیِ مقتدرانه است: «چرخ خدمت متوقف نمی‌شود.» استاندار با قاطعیت اعلام کرد که حتی در شرایط خاص و زیر سایه تضییقات دشمن، تمامی دستگاه‌های اجرایی خود را مکلف به پاسخگویی می‌دانند. این ثبات قدم، نشان می‌دهد که حل مشکلات معیشتی، رسیدگی به وضعیت بازار و حمایت از سرمایه‌گذار، نه یک فعالیت زودگذر، که یک جبهه پایدار برای مقابله با فشارهای خارجی است.

عبور از حصارِ مرکز‌نشینی
حیاتی‌ترین بخشِ این رویکرد جدید، وعده تسری این الگو به تمامی شهرستان‌هاست. عدالت اجرایی حکم می‌کند که صدایِ مردم در تمامی نقاط استان به یک اندازه شنیده شود. با تأکید بر اینکه این ایستگاه‌های خدمت محدود به مرکز استان نخواهد ماند، جغرافیایی از عدالت ترسیم شده که در آن، مدیر استانی موظف است فاصله کیلومتری را طی کند تا به فاصله صفر با مراجعین برسد و مسائل را از نزدیک پیگیری کند.

خدمت به مثابه پیوند ناگسستنی
آنچه در قابِ این ایستگاهِ خدمت رقم خورد، فراخوانِ دوباره‌ای برای کارِ جهادی است. بازدید از واحدهای تولیدی، نظارت بر بازار و گشودنِ گره‌های تسهیلاتی، قطعات پازلی هستند که اعتمادِ عمومی را بازسازی می‌کنند. حقیقت آن است که مردم، نه با حرف، که با برکت اقدام اقناع می‌شوند. مدیریت استان حالا میراث‌دارِ انتظاراتی است که میان مردم و مدیران رد و بدل شد. فرجام این دیدارها، باید در رفع موانع تولید، بهبود وضعیت مسکن و سفره‌های مردم دیده شود؛ چرا که در مکتب خدمت، هیچ عبادتی بالاتر از گشودن گره از کار فروبسته خلق نیست.