خبرنگار سابق جمهوری اسلامی ایران در سوریه تاکید کرد: ضرورت آموزش فعالان فضای مجازی برای روایت بحران

خبرنگار سابق جمهوری اسلامی ایران در سوریه و عراق گفت: روایت بحران در میدان اگر درست و اصولی انجام شود، تأثیرگذار است و در این زمینه باید به فعالان فضای مجازی و رسانه آموزش صحیح داده شود. به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسن شمشادی روز گذشته در کارگاه «روایت در بحران» که در بیرجند برگزار شد، افزود: حق و حقیقت تلخ است و فعالان فرهنگی، فضای مجازی و رسانه باید بتوانند به جز فضای مجازی داخلی، در سایر پیام‌رسان‌ها از جمله اینستاگرام، توییتر، واتساپ و … نیز فعال بوده و تولید محتوا بر اساس حقیقت داشته باشند تا مخاطب را جذب کنند. وی گفت: رسانه‌ها نباید تنها به ارائه آمار و گزارش‌های خشک بسنده کنند. آنچه امروز بیش از هر چیزی اهمیت دارد، بازتاب صدای واقعی مردم و دغدغه‌های آنهاست. اگر رسانه‌ها نتوانند این ارتباط عمیق و تأثیرگذار را برقرار کنند، هیچ‌گاه موفق نخواهند شد در فضای پیچیده امروز اثرگذار باشند. وی ضمن بررسی مشکلات و راهکارهای ارتقای اثرگذاری رسانه‌ها در شرایط بحرانی با لحنی صریح و واقع‌بینانه، به نکات مهمی درباره عملکرد رسانه‌های داخلی، ضرورت آموزش مستمر و هوشمندی در تولید محتوا اشاره کرد.
تحلیلگر رسانه مقاومت تأکید کرد: نگاه به مسائل رسانه‌ای نباید سیاه یا سفید مطلق باشد، بلکه باید واقع‌بینانه و خاکستری نگاه کنیم. وی گفت: نه خوش‌بین محض هستیم و نه بدبین محض؛ اما این را می‌دانیم که آزمون و خطاها باید به پایان برسد و دیگر فرصت اشتباه و آزمایش‌های بی‌هدف وجود ندارد. شمشادی تأکید کرد: محرومیت جغرافیایی یا نبود امکانات فنی به‌تنهایی مانع فعالیت مؤثر نیست. حتی در زاغه‌های دورافتاده سیستان و بلوچستان نیز می‌توان محتوایی تولید کرد که میلیون‌ها نفر در داخل و خارج کشور آن را ببینند و تأثیرگذار باشد. خبرنگار سابق جمهوری اسلامی ایران در سوریه افزود: مسأله اصلی، هوشمند بودن و دانستن شیوه ورود به فضای رسانه‌ای است. این تحلیلگر رسانه‌ای همچنین به نقد عملکرد برخی مسئولان پرداخت و گفت: مردم از شنیدن آمار و گزارش‌های بدون اثر خسته شده‌اند. ما باید صدای واقعی مردم را منعکس کنیم و کاری کنیم که رسانه‌ها بیشتر از یک اعلامیه عملکرد نباشند.شمشادی به مشکلات رایج در فضای مجازی اشاره کرد و توضیح داد: در بسیاری از مناطق حتی کسانی که امکانات دارند، آموزش نمی‌بینند، تمرین نمی‌کنند و زمان نمی‌گذارند. اگر انتظار داریم اثرگذار باشیم باید آموزش ببینیم و محتواهای جذاب و علمی تولید کنیم.
وی در پایان توصیه کرد: رسانه‌ها باید با برنامه‌ریزی دقیق، استفاده از ابزارهای متنوع و تولید محتوای تخصصی و مبتنی بر مخاطب‌شناسی، اعتماد مردم را جلب کنند و به جای هزینه‌های پراکنده، سرمایه‌گذاری هدفمند و متمرکز داشته باشند. وی ضمن مهم شمردن آسیب‌شناسی فضای مجازی، بر دانستن ادبیات فضای مجازی، تکنیک‌های اقناع، داشتن مستندات و … تأکید و بیان کرد: همچنین باید به اهمیت زمان، تکنیک، بستر، رنگ و نوع قالب‌ها برای تهیه صوت و تصویر به درستی توجه کنیم و ادبیات فاخری داشته باشیم، فیلم‌های تاریخی ببینیم، تحلیل‌ها و مستندها را مرور کنیم و با شناخت و دانش وارد عرصه تولید محتوا شویم تا اثرگذار باشیم.