اخبار خراسان جنوبی

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر سکوی سوم دارت کشور ایستاد

نایب رئیس انجمن دارت خراسان جنوبی گفت: تیم دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان کشور بر سکوی سوم رقابت‌ها ایستاد.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر سکوی سوم دارت کشور ایستاد

فاطمه ناصری، نایب‌رئیس انجمن‌ دارت خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: در پنجمین‌ دوره المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دانشگاههای‌ علوم پزشکی کشور تیم خراسان‌جنوبی خوش درخشید.

وی افزود: این رویداد ورزشی ملی به میزبانی استان مازندران در شهر خزرآباد‌ ساری برگزار شد.

نایب رئیس انجمن دارت خراسان‌جنوبی تصریح کرد: تیم دارت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با گردن آویز برنز بر سکوی سوم پنجمین دوره المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان کشور ایستاد.

ناصری یادآور شد: مهدیه رضایی، زهرا نوروزی و عارفه سالاری در قالب تیم دارت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به مصاف برترین‌های ایران رفتند که برای خراسان‌جنوبی مدال‌آوری داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش انفرادی مسابقات دارت پنجمین المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دانشگاه های‌ علوم پزشکی کشور مهدیه رضایی با مربیگری فاطمه ناصری با کسب نشان طلا در جایگاه سوم رقابت‌ها قرار گرفت.

نایب رئیس انجمن دارت خراسان‌جنوبی گفت: در بخش تیمی این دوره از مسابقات تیم استان یزد بر سکوی قهرمانی ایستاد، استان خوزستان به نایب قهرمانی دست یافت، تیم خراسان جنوبی و اصفهان مقام سوم مشترک را از آن خود کردند.

 

 

 

با پیگیری سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی محقق شد

 

افزایش دوبرابری سهمیه زیارت اولی ها در خراسان جنوبی

رییس سازمان دانش‌آموزی خراسان جنوبی گفت: با پیگیرهای انجام شده از سوی این سازمان سهمیه اختصاص یافته زیارت اولی های خراسان جنوبی بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

محمد علی حسن آبادی در آیین بدرقه دانش آموزان پسر زیارت اولی خراسان جنوبی به مشهد افزود: این گروه از دانش آموزان پسر در پایه های هفتم، هشتم و نهم مشغول تحصیل می باشند و برای اولین بار به زیارت امام رضا (ع) مشرف می شوند.

وی خاطرنشان کرد: این دانش آموزان از مدارس مختلف با اولویت مناطق محروم انتخاب شده اند که به مدت سه روز به مشهد مقدس اعزام شده و در اردوگاه ثامن الحجج (ع) اسکان داده می شوند.

رئیس سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی اظهار کرد: برای زیارت بارگاه امام رضا (ع) برنامه‌های مختلف فرهنگی، تفریحی و ورزشی تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به آثار معنوی و فرهنگی این سفر و نتیجه مثبت آن بر عملکرد آموزشی دانش آموزان گفت: لازم است نوجوانان و جوانان برای رهایی از توطئه های دشمنان، با آرمان های ائمه اطهار بیشتر آشنا شوند.

وی اظهار کرد: در آموزش و پرورش به عنوان بزرگ ترین نهاد تعلیم و تربیت کشور، ابعاد تربیتی همواره مورد توجه بوده و هست، لذا برگزاری اردوهای فرهنگی تربیتی در قالب آموزش های غیر رسمی قرار می گیرند که به واسطه جدابیت های خاصی که برای دانش آموزان دارند، اثربخشی مطلوبی در زمینه امور تربیتی نیز خواهند داشت.

وی تاکید کرد: سفر‌های تربیتی یا اردو‌ها که سابقه طولانی دارند، یک موقعیت جذاب برای دانش‌آموزان بوده و فرصتی را برای اوقات فراعت با تمرکز بر اهداف تربیتی تأثیرگذار فراهم می‌کند، زیرا علاقه‌مندی و شور و نشاط آن‌ها در اوقات غیررسمی بیشتر است و از تکلیف و اجبار و رتبه‌بندی و نمره و امتیاز و … در آن خبری نیست و متربی آزادی عمل و اختیار دارد و می‌تواند با همسالان خود به طور عادی زندگی خود را طراحی کند. این‌ها شرایطی ایجاد می‌کند که تأثیر برنامه‌های تربیتی دو چندان شود.

گفتنی است دانش آموزان دختر و پسر در دوره هفتم و هشتم و نهم از سراسر کشور که تاکنون توفیق زیارت امام رضا پیدا نکرده اند، به این سفر معنوی اعزام می شوند

 

 

 

 

۱۷۸۰ زندانی خراسان جنوبی مهارت فنی وحرفه ای فرا گرفتند

 

1780 زندانی خراسان جنوبی مهارت فنی وحرفه ای فرا گرفتند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان جنوبی گفت: از ابندای امسال تاکنون هزار و ۷۸۰ زندانی استان در کارگاه‌های مهارت آموزی در ندامتگاه‌های استان و محیط واقعی کار، صاحب یک مهارت شدند.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از بیرجند ،حسن کامرانی فرد صبح امروز در بازدید از کلاس های حرفه آموزی زندانیان استان  اظهارکرد: از آغاز امسال ۱۳۹ دوره آموزشی برای زندانیان ندامتگاه‌های استان برگزار شده است که در این دوره‌ها ۲۶۸ هزار و ۵۶۲ نفر ساعت مهارت‌های جدید را فرا گرفته اند.

وی با بیان اینکه دوره‌های مهارت آموزی ندامتگاه‌ها در بیش از ۸۸ حرفه برگزار شده است افزود: دوره‌های آموزشی نصب آبگرمکن، نصب شیر آلات، لوله کش گاز خانگی، گوهر تراش، جوشکاری، سرویس و نگهداری خودرو، نازک دوزی، پرورش قارچ، آشپزی و …. از پر تکرار‌ترین حرفه‌ها در زندان‌های استان است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان جنوبی با اشاره به جایگاه ویژه مهارت آموزی برای همه اقشار جامعه بالاخص آسیب دیدگان اجتماعی گفت: داشتن مهارت فرصت حضور سالم و سازنده را در جامعه فراهم می‌کند و مانع و سد محکمی برای عدم برگشت زندانیان به زندان‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه  یکی از ارکان حوزه اشتغال بحث مهارت آموزی است که نیاز به توجه جدی و ویژه دارد تصریح کرد:  سهم ناچیزی از اعتبارات آموزشی کشور داریم و باید نگاه ویژه ای شود تا آموزش هایی ارائه کنیم که منجر به اشتغال شود.

کامرانی فرد با اشاره به اینکه به حرفه های نوین و جدید باید پرداخته شود، بیان کرد: برای این موضوع نیازمند تربیت نیروهای ماهر هستیم و ۹۰ نفر مربی در استان داریم و باید مولفه های آموزشی به خوبی دیده شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مشوق های آموزشی دیده شود، گفت: کسی که گواهینامه مهارتی دارد باید برای آن ارزش و جایگاهی قائل شد.

خط انتقال گاز از سیستان و بلوچستان به نهبندان احداث می‌شود

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: موافقت لازم برای احداث خط انتقال گاز به طول تقریبی ۳۰۰ کیلومتر حد فاصل شمال سیستان و بلوچستان تا نهبندان و سپس به سربیشه صورت گرفت.

 

نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: در حوزه تقویت خط انتقال گاز شهرستان‌های سربیشه و نهبندان پیگیری‌های زیادی صورت گرفت.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در جلسه هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران برای تقویت خط انتقال گاز مصوبات خوبی صورت گرفت.

نخعی ادامه داد: در این جلسه با احداث خط انتقال گاز با قطر ۳۶ اینچ و طول تقریبی ۳۰۰ کیلومتر حد فاصل شمال استان سیستان و بلوچستان تا نهبندان و سپس سربیشه موافقت شده است.

وی یادآور شد: خداوند متعال را سپاسگزارم که توفیق داد وعده تقویت یکی از مهمترین زیرساخت‌های استان در حوزه انرژی را تا تصویب نهایی پیگیری کنم.

وی همچنین به دیدار رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی و جمعی از پرسنل قضائی با مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با حضور معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه و برخی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس اشاره و بیان کرد: تعامل و تفاهم بین نمایندگان دو قوه مقننه و قضائیه در سطح استان بسیار مثبت است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی بر ضرورت استمرار و تداوم این تعامل در راستای رفع مشکلات مردم تاکید کرد.

 

 

 

یوزپلنگ و هوبره تحت حفاظت ویژه محیط زیست خراسان جنوبی

محیط‌زیست خراسان جنوبی برای حفاظت از یوز ایرانی و هوبره که جزو گونه های نادر در استان هستند برنامه های ویژه ای دارد.

 

۱۲ اسفند روز جهانی حیات وحش نامگذاری شده تا فرصتی برای آگاهی مردم برای حفاظت از گونه‌های جانوری است.

گونه‌های شاخص جانوری خراسان جنوبی قوچ و میش، کل و بز، جبیر، آهو و هوبره و زاغ بور است.

هوبره پرنده نادری است که گونه شاخص استان است و زیستگاه اصلی این پرنده شهرستان زیرکوه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت : برای جلوگیری از خروج هوبره از استان در منطقه زیرکوه طرحی اجرا کردیم که در این طرح حدود۲ هکتار زمین را زیر کشت یونجه و گندم بردیم تا بتوانیم هوبره را در منطقه چاه عمیق متمرکز کنیم تا از دسترس حوزه استحفاظی استان خارج نشوند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در خصوص تامین زیرساخت و حفاظت از گونه یوز استان گفت: حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از برنامه‌های شاخص محیط زیست استان است که در زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

وی افزود : به دنبال منابع آبی، نیرو و خودروی کمک دار برای مناطق حفاظت شده به خصوص منطقه نایبند هستیم.

حاتمی گفت : مقداری غذا و طعمه یوز در ۳ پناهگاه حیات وحش استان موجود است تا اگر رد پایی از یوز در شمال شهرستان طبس دیدیم بتوانیم به سرعت منابع آبی و  غذای مورد نیاز یوز را تامین کنیم.

در خراسان جنوبی ۷ منطقه حفاظت شده و ۳ پناهگاه حیات وحش وجود دارد که گونه‌های متنوع و متعدد جانوری در آن زیست می‌کند.

همچنین ۶ منطقه شکار ممنوع و ۴منطقه شکار ممنوع مرزی هم در استان وجود دارد.

حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش با مشارکت مردم

شعار امسال روز جهانی حیات وحش مشارکت برای حفاظت حیات وحش است.

قوچ و میش و کل و بز به اندازه کافی در استان داریم و مشکل خاصی در این زمینه نداریم یعنی گونه‌ها در حدی هستند که می‌توان امیدوار بود و باید به کمک هم در حفاظت از حیات وحش استان تلاش کنیم.

یکی از محیط بانان استان گفت: از دیدن وحش و پرندگان لذت می برم.

وی افزود: توریست‌های خارجی در استان زیاد داریم که فقط برای دیدن یک قوچ به اینجا می‌آیند تا بتوانند یک عکس با او بگیرند.

این محیط بان ادامه داد: این گونه قوچ ایرانی شناخته شده است و چیزی که این قوچ را متمایز با دیگر قوچ‌ها می‌کند، شکل ظاهری‌ای اوست.

 

 

 

 

سرمقاله/مافیای دلال و واسطه…!!

دلالی وواسطه گری، حرفه ای است دیرپا و سنتی که دراکثرنقاط دنیا درجریان است و کاربد و مذمومی هم نیست ،این که پلی ایجادشود بین فروشنده یا تولیدگر و مصرف کننده فی نفسه نه این که مخرب نیست بلکه امری است ستودنی برای تنفس بازار و چرخش اقتصاددر هرکشوروتکمیل زنجیره تولیدومصرف.
اماباتوجه به انفجار علمی در دهه های گذشته و دگرگونی عمیق در تمام زمینه ها ، دلالی وواسطه گری نیز دچار تغییراتی شگرف شد، اما هدف اش تغییرنکرد.
عیب کار ومشکل ازجایی آغازمی شود که دلالی و واسطه گری قانون رادورمی زند و باتوجه به عدم وجودوحضور یک سیستم تعریف شده وکارآمدونظارتهای سنگین وسالم ودایمی ،تبدیل به جولانگاه افرادی سودجو و فرصت طلب و هوشمند می شود که با بازخوانی نوع احتیاجات مردم وزمینه های تولید، درست در زمانی که باید حاکمیت درآنجا حضورداشته باشد ،درغیاب اش حاضرمی شود و محصول را از کشاورز، صنعتگر و…پیش خرید می کند آن هم بابهایی نازل وپولش راهم نقد به آنهاپرداخت می  کند. شروع کار از انتقال محصول از زمین یا کارخانه به میادین و بازارها تازه شروع می شود یک کمدی تلخ و ناباورانه، مافیایی که محصول استحصالی را درچندمرحله دست گردان کردن وباعملیاتی روانی حساب شده با چندصد درصد قیمت اولیه به دست مردم می  سانند واین مفهوم اش فاجعه ای است که درآن چندهزار دلال به رقم های نجومی دست پیدا می کنند وچند میلیون تولیدکننده حسرت چیزی را می خورند که مفت ازدست داده اند.
مثالی روشن عمق این درهم ریختگی بی برنامه و سیستم را روشن وبرملا می کند،مثلا سیب رااز باغداربه کیلویی ۵۰۰تومان خریداری وطی عملیاتی بسیارپیچیده ،براق و سرخ وزرد به کیلویی ۵۰۰۰تومان به دست مصرف کننده می رسانند. موادخام کارخانجات نیز همین قانون را در دلالی های آشکارونهان رعایت می کنند، دپوکردن مواد موردنیاز مردم درانبارها باتوجه به بازارخوانی دلالان که در بوجودآوردن آن خودنقش آفرینی می کنندو فروش آنها باتوجه به تشنگی مجازی بازار به قیمتهای جدید ازدیگر ترفندهای مافیای حاکم بردلالان است، پروسه ای عجیب وهزارتو که از پادوها شروع وبه شرکتهای عظیم ختم  می شود.
ازابتدای پیروز انقلاب تمامی مسئولین و وزرا واستانداران و مردم همه متفق القول فریاد می زنند که باید دست دلالان از بازار تولیدومصرف کوتاه شود ،اما چرا دراین چهاردهه هیچ اتفاقی نیفتاد؟!
دلالان وواسطه گرهای حرفه ای با چهره ها وژست های جدید در همه جا حضور دارند، لابی گرهای حرفه ای،کارچاق کن هاو…همان اژدهای چندسری هستند که باقطع هرسر دوسردیگر در مجموعه کاری شان می رویانند.
دلالها و واسطه ها آنقدرهوشمند و کاردان هستند که در بازی شطرنج حذف و اضافه  نظارت و سیستم آفرینی ، همیشه چندقدم جلوترازآنها حرکت کنند.
تا خواست حاکمیت ومردم بر اهمال وچشم پوشی وباری به هرجهت گذراندن امور باشد هیچ امیدی به حذف واسطه ها ودلالهای وجیه المله نخواهدبود.انگاراینان جلیقه های ضدگلوله برتن دارند.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*