اخبار خراسان جنوبی

سرمقاله / اخلاق، نیاز راهبردی امروز!

 

نیاز ما و جامعه ما به اخلاق پیراسته به اندازه نیاز به اکسیژن، حیاتی است. این نیاز می گوید، سخن روز باید از جنس اخلاق باشد و به دیگر عبارت راه یافتن مباحث اخلاقی به سرمقاله رسانه ها یک باید راهبردی است. بازخوانی این چندما به ما می گوید باید یک بازنگری جدی کنیم در خود و رفتار و پندار خویش. ما به خود و به ایران یک اخلاق انسانی بدهکاریم. نقش و دشمنی های بیگانگان به جای خود. مسئولان باید چاره کنند. ما اما باید به خود بپردازیم و با تزکیه خویش، سهم خود را در سازندگی به عمل تبدیل کنیم. این کلام روشن حضرت روح الله در صفحه ۳۹۱ جلد ۱۴ صحیفه امام، است که،” گرفتاری همه ما برای این است که ما تزکیه نشده‌ایم، تربیت نشدیم. ” یک واقعیت است این. مصادیقش را هم امام خمینی خود برای مان برشمار می کنند که،” عالِم شدند، تربیت نشدند، دانشمند شده‌اند، تربیت نشده‌اند، تفکرات‌شان عمیق است لکن تربیت نشده‌اند. ” خب تا وقتی این “نشده اند” ها را ترجمه “نشده ایم” ها نکنیم، برای اصلاح گام برنخواهیم داشت و همچنان در معرض خطر خواهیم بود. دقیق می گوید امام که،” خطری که از عالمی که تربیت نشده است و تزکیه نشده است بر بشر وارد می‌شود آن خطر از خطر مغول بالاتر است. ” مغول فقط بر جان و مال می زد اما عالمان تزکیه نشده بر جان و مال و ایمان می زنند و هست را نیست می کنند به پهنه دو دنیای آدمی. بدانیم،” غایت بعثت، این تزکیه است، غایت آمدن انبیا این تزکیه است و دنبالش آن تعلیم. ” پس برای رسیدن به این مرحله تلاش کنیم. بدانیم” اگر نفوسی تزکیه نشده و تربیت نشده وارد بشوند در هر صحنه، در صحنه توحید، در صحنه معارف الهی، در صحنه فلسفه، در صحنه فقه و فقاهت، در صحنه سیاست، در هر صحنه‌ای که وارد بشوند، اشخاصی که تزکیه نشدند و تصفیه نشدند و از این شیطان باطن رها نشدند، خطر اینها بر بشر، خطرهای بزرگ است.” دنیا کم داغ به دل ندارد از دانشمندان تربیت نشده که به جای زندگی به مرگ اندیشی گرفتار شدند و برای چگونه کشتن انسان ها طرح می نویسند. باید به تربیت توجه کنیم. به اخلاق برگردیم. به قاعده ای که فلسفه بعثت رسول خاتم است. راه نجات این جاست.

نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران در بیرجند برگزار شد/۵

 

نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران در بیرجند برگزار شد

نخستین همایش زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران صبح چهارشنبه با پیام تصویری حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و نماینده ایران در یونسکو و همچنین پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بیرجند و با حضور ۴۰ میهمان کشوری و مسئولان استانی و اساتید دانشگاه‌ها آغاز شد.

دبیر همایش ملی زبان و گویش‌های مناطق مرزی در حاشیه این برنامه اظهار داشت: ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که از این تعداد ۹ مقاله به شکل مجازی و ۱۵ مقاله هم به صورت حضوری در همایش ارائه می‌شود.

محمدامین ناصح افزود: این همایش با هدف تبادل دانش بین صاحب‌نظران مرتبط و معرفی دستاوردهای پژوهشی استادان و دانشجویان در زمینه زبان‌ها و گویش‌های نواحی مرزی ایران به ویژه از منظر تطبیقی با زبان‌ها و گویش‌های مرتبط در آن سوی مرز و در سطحی کلان برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت حمایت از زبان‌ها و گویش‌های رو به زوال در مناطق مرزی اظهار داشت: بومی سازی و کاربردی کردن منابع درسی دانشجویان در زمینه معرفی و ثبت زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران و بررسی کیفی تعامل این زبان‌ها و گویش‌ها با زبان فارسی به عنوان عامل وحدت و انسجام ملی در این همایش مورد نظر است.

فرهنگ ملت‌ها از طریق زبان منتقل می‌شود

رئیس دانشگاه بیرجند نیز در این همایش گفت: فرهنگ ملت‌ها از طریق زبان منتقل شده و زبان اولین نیاز ارتباطی بشر است.

احمد لامعی گیو با اشاره به تاریخ تشکیل شهر بیرجند گفت: تاریخ تشکیل این دیار به ۵ تا ۶ هزار سال قبل برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه این شهر دانشمندان، دین باوران و پژوهشگران بسیاری را پرورش داده و مهد پدران علم بسیاری است تصریح کرد: در جهان معاصر نیز اندیشمندانی داریم که راه پیشینیان را در پیش گرفته و در عرصه دین، ادب و دانش فعالیت دارند.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه تاریخ حوزه‌های علمیه این دیار به ۸۰۰ سال قبل برمی‌گردد افزود: ایده تاسیس دانشگاه بیرجند نیز به سال ۱۳۴۵ برمی‌گردد و با یک دهه تاخیر در سال ۵۴ مورد تایید وزارت معارف و وزارت علوم وقت قرار گرفت.

لامعی‌گیو بیان کرد: توسعه دانشگاه بیرجند در دوران انقلاب شکل گرفت؛ این دانشگاه که در سال ۵۸ یک مجتمع آموزشی عالی بود، در سال ۷۱ عنوان دانشگاه بیرجند را اخذ کرد.

رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد: اکنون که در آستانه پنجاهمین سال فعالیت این دانشگاه هستیم بیش از ۱۳ هزار و ۳۰۰ دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۵ هزار دانشجو در رشته‌های تحصیلات تکمیلی، ۳۵۲ عضو هیات علمی، ۵۸۰ کارمند و ۵۸۰ دانشجوی بین‌الملل در ۹۸ گرایش و رشته بدنه فعال دانشگاهی را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران به همت دانشگاه بیرجند، یادآور شد: این همایش از ابعاد و زوایای مختلفی حائز اهمیت است که عرصه فرهنگی آن جایگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه فرهنگ ملت‌ها از طریق زبان منتقل می‌شود و زبان اولین نیاز ارتباطی بشر است، یادآور شد: گویش‌های مختلف مکمل زبان بوده و زبان فارسی درخت تنومند فرهنگی است.

لزوم انجام مطالعات بر زبان های مرزی

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این مراسم با اشاره به تأثیر مثبت زبان بر مبادلات اقتصادی مرزها گفت: موضوع مطالعه زبان‌های مرزی باید مورد توجه قرار گیرد.

 غلامعلی حداد عادل روز چهارشنبه در ارتباط تصویری با مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران اظهار کرد: ملت ایران از چند هزار سال قبل در چهار راه تمدن و فرهنگ قرار گرفته و کشور ما با ۱۵ کشور همسایه مرز مشترک دارد.

وی با بیان اینکه این تنوع از جهات مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قابل بررسی است، عنوان کرد: یک خط مرزی دو کشور را از یکدیگر جدا می‌کند این امر به این معنی نیست که در آن مرز همه امور در اراده دولت‌هاست؛ بلکه یک سری از مسائل خارج از تقسیمات سیاسی بوده؛ به طور مثال گیاهان و وضع اقلیمی وضعیت طبیعی خود را داشته و چندان متأثر از اراده دولت‌ها و نظام‌های حکومتی کشورها نیست.

حداد عادل افزود: امور فرهنگی نیز تا حدودی این گونه‌اند که به عنوان نمونه موسیقی کشورها در یک وضعیت سیاسی از یکدیگر جدا شد، اما این موسیقی با یکدیگر متفاوت نبوده و شبیه به یکدیگرند؛ با اینکه کشورها با یکدیگر متفاوت هستند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق مرزی زبان ویژه این مناطق نزدیک به کشور هم‌زبان، مستقل از تقسیمات سیاسی است، ادامه داد: مرزها در کشورها به ویژه ایران به ۲ دسته فعال و خاموش تقسیم می‌شوند و زبان در مناطق مرزی فعال کاملاً دستخوش تحول بوده؛ در حالی که در مرزهای خاموش زبان ساکت و راکد است.

وی با بیان اینکه زبان‌شناسان می‌توانند هم در مرزهای فعال و هم مرزهای خاموش به نتایج خوبی برسند، عنوان کرد: این مهم هم از جهت محفوظ ماندن زبان‌ها و هم به لحاظ متحول بودن و تغییرات آوایی واژگان و صرف و نحوی که به هر حال موضوع بکری در کشور ماست که در زبان‌شناسی کاربردی است می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران اظهار کرد: دانشگاه بیرجند که در مرزهای شرقی ایران واقع شده، با برگزاری نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران به وظایف تخصصی و بومی‌سازی در این منطقه عمل کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد: این همایش آفاق روشنی را به روی زبان شناسان بگشاید تا مقدمه مطالعات علمی تر، بهتر و بیشتری در آینده فراهم شود.

به گفته وی موضوع مطالعه زبان‌های مرزی هم به جامعه‌شناسان زبان مربوط می‌شود هم با لحاظ علمی و ژئوپلیتیک یا معادل آن رابطه جغرافیا و مسائل سیاسی ارتباط دارد.

مطالعات زبان‌های بومی مورد توجه یونسکو است

 سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو نیز در این مراسم گفت: این سازمان یک برنامه ۱۰ ساله دارد که در مورد زبان‌های بومی مجموعه‌ای از مطالعات را انجام دهند و برای زبان‌شناسان در ایران فرصت مناسبی است.

احمد پاکتچی روز چهارشنبه در ارتباط تصویری با مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران که به میزبانی دانشگاه بیرجند در سالن فرهنگسرای این شهر برگزار شد افزود: موضوع زبان در برنامه‌های مختلف یونسکو قرار دارد اما به طور خاص سال‌هاست موضوعی با عنوان “زبان‌های بومی” در این سازمان مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: بخشی در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد در این زمینه کار می‌کنند و در شورای اجرایی یونسکو از اواخر پارسال این موضوع تصویب شد که ۱۰ سال آینده به عنوان دهه زبان‌های بومی شناخته شد.

سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو گفت: بنابراین برای زبان‌شناسان در ایران فرصت مناسبی است که از این دهه استفاده کنند و با توجه به اینکه فضای زبان‌شناسی ایران از لحاظ علمی پیکره قوی دارد و از لحاظ دانشگاهی نیز فعال است می‌تواند در این زمینه فعالیت خوبی داشته باشد و نقش بین‌المللی خودش را ایفا کند.

وی از زبان‌شناسان بومی ایران و انجمن زبان‌شناسی خواست این موضوع را مد نظر قرار دهند و افزود: ما نیز حداکثر همکاری را در این زمینه خواهیم داشت.

پاکتچی گفت: یونسکو در سلسله مباحث خود زبان‌های بومی را مد نظر دارد و هدف از برگزاری این همایش نیز احیای زبان‌های بومی و ارتقای و نگهداری آنها به لحاظ ارتقای جایگاه اجتماعی است.

وی ادامه داد: یونسکو به زبان‌های بومی از این منظر نگاه می‌کند که هر زبان یک میراث ناملموس برای کل بشر است و میراث باقیمانده از گذشته محسوب می‌شود.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در یونسکو گفت: حفظ و ارتقای جایگاه زبان‌های بومی در مناطق مرزی گامی در جهت حفظ و ارتباط پیوندهای فرهنگی دو سوی مرز است.

وی افزود: زبان تعاریف مختلفی دارد و آنهایی که زبان را به مثابه ابزار ارتباط و تفکر و نماد هویت‌بخشی برای یک جامعه در نظر گرفتند اگر همه اینها را با هم لحاظ کنیم می‌بینیم که تک تک اینها مساله زبان را با ماموریت‌های یونسکو مرتبط می‌کند.

پاکتچی گفت: به لحاظ اهمیتی که زبان‌ها به عنوان ابزار هویت‌ساز دارند وقتی در مناطق مرزی قرار می‌گیرند اهمیت آن به لحاظ نقشی که در پیوند بین ملت‌های مختلف در دو سوی مرز و چند کشور می‌توانند ایجاد کنند دوچندان می‌شود.

وی اظهار داشت: در حالی که کشورها سعی می‌کنند با روش‌های خواهر خواندگی ارتباط دو سوی مرز را برقرار کنند، داشتن زبان و گویش‌ها ظرفیتی مهم در مناطق مرزی است که می‌توان آن را در حوزه دیپلماسی هم فعال کرد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو افزود: در ایران به اندازه‌ای موضوع زبان‌ها و گویش‌ها قوی است که ما را به کشوری ویژه در تنوع زبانی و گویشی تبدیل می‌کند به ویژه در مناطق مرزی وضعیت منحصر بفرد از نظر ظرفیت‌ها و گویش‌های مرزی داریم.

وی گفت: پیوستگی گویشی، دو طرف مرز را به هم مرتبط می‌کند اما مردم این سو و آن سوی مرز به گویش واحدی صحبت می‌کنند زیرا مردم در طول تاریخ با هم زندگی کردند و فرهنگ و زبان هم مرزها را نمی‌شناسد و این موضوع به رابطه بین چند ملت تبدیل می‌شود.

 

 

روایتی از پنج ساعت دیدار مردمی استاندار خراسان جنوبی/۳

روایتی از پنج ساعت دیدار مردمی استاندار خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی با جمعی از مردم که برای حضور در گفت و گوی چهره به چهره از طریق مرکز سامد (۱۱۱) درخواست ملاقات دادند، به مدت پنج ساعت دیدار و به درخواست‌های آنان رسیدگی کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سومین برنامه ملاقات مردمی جواد قناعت از ساعت ۹ روز چهارشنبه در نمازخانه استانداری برگزار شد و این مکان تا ساعت ۱۴ امروز میزبان مردمی بود که از چندی پیش از طریق مرکز سامد با شماره تلفن ۱۱۱ درخواست ملاقات کردند.

شماری از مدیران هم متناسب با درخواست‌های رسیده به سامد، به این نشست دعوت شدند. میزها برای استقرار مدیران و کارشناسانی که آنان را همراهی می‌کنند، کنار هم چیده شد و فضایی هم برای گفت و گوی راحت و بی‌دغدغه مردم با استاندار تعبیه شد.

بنری با رنگ نیلی پشت زمینه این فضا مزین به کلام دلنشین امام حسین (ع) است که “اَنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَیکُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکُم، فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ” نیازهای مردم به شما از نعمت‌های خداوند بر شماست، پس از نعمت‌ها ملول نشوید (و آنها را برآورده سازید) و گرنه از دست می‌روند.

مراجعین دو به دو در حال گفت و گو هستند و درد دل مدیران هم حاکی از شلوغی و ترافیک کار در این روزهای پایانی سال است.

عقربه‌های ساعت که از هشت صبح گذشته‌ به دقیقه ۵۹ می‌رسند، استاندار از راه می‌رسد، برنامه رسمیت می‌یابد و دیگر از آن همهمه‌ها خبری نیست.

مراجعین یک نفر یک نفر فراخوانده می‌شوند و با فراغ بال با نماینده عالی دولت در استان به درد دل می‌نشینند؛ یکی برای تامین جهیزیه فرزندش استمداد می‌طلبد، دیگری کارآفرین است و از کم‌توجهی‌ها و بی‌مبالاتی‌ها می گوید.

شهروند دیگری متقاضی دریافت تسهیلات اشتغال است و آن یکی خسته از بالا و پایین رفتن‌های مکرر از پله‌های بانک، تسریع در روند پرداخت وامش را مطالبه می‌کند، نفر بعدی که سقفی بر سر ندارد، ناتوان از پرداخت سهم خود در طرح نهضت ملی مسکن، تسهیل شرایط را خواهان است.

او به استاندار می‌گوید: مسوولان با اصلاحاتی در روند اجرای طرح ملی مسکن، آرزوی خانه‌دار شدن مردم را محقق کنند.

متناسب با وقت پیش‌بینی شده ۲۰ نفر برای ملاقات عمومی استاندار خراسان جنوبی دعوت شده‌اند، تاکید هم بر این است که سقف بسته نماند و دیگرانِ منتظرِ این دیدار را هم تلفنی به نشست امروز دعوت کنند که این اتفاق هم می‌افتد.

گفت و گوها به درازا می‌کشد که صدای اذان، گذشت زمان را یادآور می‌شود و وقفه‌ای به حد ادای فریضه لازم است لذا دیدار برای لحظاتی متوقف می‌شود و بعد از نماز، دوباره شروع گفت و گوها و فرصتی که برای مردم لحاظ شده تا ساعت ۱۴ ادامه می‌یابد.

استاندار خراسان جنوبی در راستای تحقق دغدغه اصلی دولت سیزدهم و اولویت دادن به مطالبات مردمی از طریق دیدارهای چهره به چهره و حتی میدانی، موضوع ملاقات‌ها را به طور ویژه در دستور کار قرار داده است.

علاوه بر این سومین ملاقات عمومی که در نمازخانه استانداری برگزار شد، قناعت با حضور مکرر در نماز جمعه، مساجد و حاشیه جلسات و بازدیدها فرصتی را برای بودن در جمع مردم اختصاص می‌دهد و در سفرهای شهرستانی با مردم به طور مستقیم گفت و گو می‌کند.

نماینده عالی دولت در استان با نمایندگان اقشار و گروه‌های مردمی نشست‌های ویژه برگزار می‌کند و با حضور در مرکز سامد به صورت تلفنی البته بی‌واسطه با مردم همکلام می‌شود و حتی یک روز و در برنامه‌ای که قرار است باز هم تکرار شود، با سوار شدن به اتوبوس درون شهری، فرصتی را برای شنیدن درد دل‌های مردم اختصاص داده است.

تاکید استاندار بر جدیت مدیران در پیگیری مشکلات مردم، دیدارهای مردمی و دهگردشی‌ها را در اولویت برنامه‌های فرمانداران در شهرستان‌ها قرار داده و حتی چهار معاون او هم از این قاعده مستثنی نشده‌اند.

قناعت در ستاد استانداری تاکید کرده تا ملاقات‌های مردمی نیز در حوزه‌های تخصصی برگزار شود؛ دیدارهای هفتگی کارکنان دستگاه‌های اجرایی با معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار، نشست نمایندگان اقشار و گروه‌های مردمی با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، اختصاص روز ویژه به مراجعات تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و مدیران حوزه اقتصادی در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و نشست‌های مکرر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با پیمانکاران و جامعه هدف خود در بخش‌های مختلف تنها بخشی از ملاقات‌ مردمی است که در محیط کار رقم می‌خورد.

اگر به این نشست‌ها، دیدارهای میدانی بی‌واسطه در دهگردشی‌ها و سفرهای شهرستانی معاونین هم اضافه شود، جایگاه مردم در دستگاه اجرایی و دولت سیزدهم به خوبی مشخص می‌شود.

قاین میزبان لیگ دسته یک فوتبال کشور شد/۷

مسابقات لیگ دسته یک فوتبال مناطق کشور به میزبانی خراسان جنوبی در شهر قائن برگزار می‌شود.

قاینات میزبان لیگ دسته یک فوتبال کشور شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، برای نخستین بار در حوزه فعالیت ورزش پرطرفدار و هیجانی فوتبال شهرستان قاینات‌ خراسان جنوبی در مسابقات لیگ دسته یک کشور خوش درخشید.

در این ماراتن ملی تیم فوتبال انتظار قائن خراسان جنوبی به مرحله نهایی رقابت‌های لیگ مناطق کشور صعود کرد.

در راستای ایجاد شور و نشاط اجتماعی، شناسایی قابلیت‌ها و توانمندی‌های و معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های شهرستان قائن با کمک خیران، پیشکسوتان و مسئولان شهرستان میزبانی از این رویداد مهم ورزشی به خراسان جنوبی واگذار شد.

مسابقات مرحله نهایی لیگ فوتبال مناطق کشور( زیرگروه لیگ یک کشور) از تاریخ ۱۹ تا ۲۳ اسفندماه جاری در شهرستان قائن برگزار می‌شود.

در این دوره از رقابت‌های کشوری تیم‌های نام آشنایی همچون گل گهر سیرجان، شهر خودرو مشهد، ایرانمهر تهران و آرمان سازه خراسان حضور دارند که می‌تواند برای خراسان جنوبی عواید فراوانی در حوزه‌های ورزشی و گردشگری داشته باشد.

در همایش استانی طلایه‌داران تربیت در بیرجند عنوان شد

خدمت فرهنگی بالاترین نوع خدمت ها/لزوم دقت در تربیت نسل آینده/۷

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: تربیت درست، انسان را به کمال می‌رساند.

آیت الله عبادی در همایش استانی طلایه‌داران تربیت که به مناسبت هفته تربیت اسلامی در سالن قلم‌چی شهر بیرجند برگزار شد گفت: علم یک فریضه است که علاوه بر اینکه جنبه تکلیفی دارد یک امر ارشادی است و آموزش و پرورش یک وزارتخانه نیست که در هر کشوری کاری به آن محول شده است بلکه پرورش و تربیت در نظام خلقت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه دانستن به عنوان انگیزه فطرتی در انسان گفت: انسان متفکر مانند علامه مطهری‌ها نیازمند پرورش است همچنین انسان انگیزه عبودیت و حس پرستش دارد که این هم باید تربیت شود.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه انسان در تفکر قارونی و لیبرال دموکراسی غرب، بنده مال و شهرت شده است و حالت انحرافی به خود گرفته است، افزود: اگر عبودیت در انسان تربیت صحیح شود بنده خدا همانند ابوذر و غفاری‌ها می‌شود.

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه ماده اولیه عبودیت، اخلاق، زیبایی در فطرت انسان وجود دارد، اما باید تربیت درست شود تا به کمال الهی برسد، گفت: بالاتر از همه هنرمندها، انسانی هنرمند است که هنر را روی انسانیتش انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه هیچ کاری بالاتر از معلمی و مربی بودن نیست، گفت: کار شما همان کار انبیاء الهی است که باید پایان کارتان تربیت و پرورش جامعه خدایی باشد.

نماینده ولی فقیه در استان همچنین خطاب به معلمان و مربیان تربیتی گفت: امیدواریم نسل آینده را به گونه‌ای تربیت کنید که آسیب‌های موجود از جانب دشمنان کاهش یابد و بی اثر شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هم گفت: مسئولیتی که شما مربیان تربیتی بر عهده دارید در حوزه اسلامی بسیار حائز اهمیت است و پایه همه پیشرفت‌های ما پایه‌گذاری تربیت صحیح، دینی، اخلاقی، انقلابی و ولایی است.

طالبی با بیان اینکه دشمن در جنگ ترکیبی بر روی افکار و اندیشه نوجوان و جوانان هدف‌گذاری کرده است، افزود: زمانی فضای مجازی اثرگذاری مطلوب و اخلاق‌مداری خواهد داشت که مدیریت آن بر عهده ما باشد نه دشمنان؛ در چنین شرایطی مسئولیت معلمان و مربیان تربیتی چند برابر می‌شود، چون باید با یک امپراطوری رسانه‌ای مقابله کنند.
وی با بیان اینکه جوانان مقصر نیستند، چون محیط‌ها بر روان پاک آنان تاثیر می‌گذارد، افزود: دشمن در هر صورت از پای نمی‌نشیند و از هر روزنه‌ای که ببیند وارد می‌شود لذا با جهاد تبیین باید این روزنه‌ها را مسدود کنیم و در جامعه اقناع‌سازی انجام دهیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با تأکید بر ضرورت تبیین دستاورد‌های انقلاب و نظام اسلامی برای جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان، افزود: از مربیان تربیتی در مدارس انتظار است که جمع‌بندی از پیشرفت‌های نظام اسلامی داشته باشند و به صورت مستند برای دانش‌آموزان بیان کنند.

در این مراسم علاوه بر تقدیر از خانواده شهیدان سالاری و شبانی از ۳۰ پیشکسوت تربیتی و معاون پرورشی استان هم قدر دانی شد.

برپایی نمایشگاه طرح ضیافت در خراسان جنوبی/۷

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از برپایی نمایشگاه طرح ضیافت و عرضه مستقیم کالاهای اساسی از شانزدهم تا بیست و یکم اسفندماه در استان خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ جواد اشرفی با اعلام این خبر در کارگروه تنظیم بازار استان اظهار داشت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در خراسان جنوبی برگزار خواهد شد. وی افزود: این نمایشگاه با همکاری اتاق های اصناف و تعاون استان در راستای عرضه کالاهای اساسی و ضروری در محل نمایشگاه بین المللی بیرجند برپا خواهد شد. معاون استاندار با اشاره به ذخیره‌ سازی میوه شب عید در استان گفت: بعد از اعلام قیمت مصوب کشوری میوه، نسبت به توزیع آن در زمان مقرر اقدام خواهیم کرد و این نوع میوه‌ها با قیمت پایین‌تر از قیمت بازار عرضه خواهد شد. اشرفی عنوان کرد: در زمینه تأمین برنج نیز علاوه بر ۵۷۰ تن سهیمه قبلی، هزارو ۵۰۰ تن دیگر هم برای استان جذب شده و در مجموع در تأمین اقلام اساسی مشکلی نداریم و مردم نگران نباشند. وی از تأمین هزار تن شکر تنظیم بازار برای استان خبر داد و گفت: مرغ منجمد به صورت نامحدود با قیمت هر کیلوگرم ۴۴ هزار تومان در فروشگاه‌های عرضه در حال توزیع است. اشرفی ادامه داد: در حال حاضر ۹۸ تن گوشت گوساله منجمد نیز در همه شهرستان‌ها در حال توزیع می باشد. به گفته وی؛ مقدمات اجرای طرح کالا برگ الکترونیک در استان در حال فراهم شدن است و برای این منظور ۴۰۰ فروشگاه در خراسان جنوبی اعلام آمادگی کرده اند. وی با تأکید بر اینکه اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی پیش از این در استان‌های هرمزگان، قزوین، گیلان و مرکزی آغاز شده، اظهار داشت: این طرح که با هدف تقویت سلامت غذایی و حمایت از معیشت خانوار به اجرا درآمده بتدریج در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد. معاون استاندار افزود: امکان خرید از تمامی فروشگاه‌های موجود برای مردم فراهم شده و همه فروشگاه‌ها می‌توانند در صورت تمایل برای عضویت اپلیکیشن “شما” (شبکه ملی اعتبار) را از سایت shoma.sfara.ir دانلود کرده و نسبت به ثبت‌نام از طریق پنل فروشنده اقدام کنند.

ایجاد صف های طولانی گوشت منجمد در طبس/۲

فرماندار طبس علت ایجاد صف در محل های توزیع گوشت منجمد گوساله را محدود بودن تعداد فروشندگان نسبت به تقاضای مردم دانست.

فرماندار طبس در گفتگو با خبرنگار صداوسیمای خراسان جنوبی گفت: میزانکم بودن تعداد فروشندگان گوشت منجمد علت ایجاد صف در طبس سهمیه گوشت تنظیم بازار اختصاص یافته به شهرستان طبس ده تن بوده است که از این میزان ۷ تن مربوط به شهر طبس بوده است.

رحیمی در خصوص صف های ایجاد شده برای دریافت گوشت گوساله منجمد تنظیم بازار در این شهر افزود: در شهرستان طبس عوامل داوطلب برای توزیع گوشت منجمد گوساله که سردخانه نیز داشتند محدود بودند و تنها سه فروشنده این امر را بر عهده گرفتند.

وی در ادامه گفت: با توجه به قیمت پایین گوشت توزیعی، کم بودن تعداد فروشندگان و زیاد بودن تعداد مراجعه کننده برای خرید گوشت؛ در محل های فروش صف ایجاد شده است.

فرماندار طبس با اشاره به اینکه توزیع و نظارت در این حوزه بر عهده جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت است، افزود: با پیگیری های صورت گرفته مقرر شده است جهادکشاورزی تعداد فروشندگان را افزایش دهد تا مردم به زحمت نیوفتند و از ایجاد صف جلوگیری شود.

“شهرِ بُحرانیِ ما: بیرجند!!…”/۵
امروز خراسان جنوبی- حسین رضازاده

در “تصادف”، وضعِ شهرِ ما بَد و بُحرانی است!…این خیابان هایِ تَنگَش، پیستِ ماشین رانی است!!
شهرِ ما بیگانه با بحران نباشد، آشناست!…سِبقه یِ این شهر در بحران، بَسی طولانی است!!
“اُفتِ گاز” و “اِنحصارِ میوه” و “محرومیت”…شهرِ ما اَندَر تمامِ عرصه ها، قربانی است!!…
“نِرخِ بالایِ زمین و مَسکَنَش” همچون “حُباب”!!سالها بیگانه با تَرکیدن و اَرزانی است!!…
“خشکسالی”، بدترین بحران، برایِ شهرِ ماست!…گَر چه “بُخلِ آسمان”، یک مُعضَلِ اُستانی است!…
“جَنبه یِ باران ندارد”، “شهرِ کَم بارانِ ما”!…شهر، دریا می شود تا آسمان، بارانی است!!
در “خیابان ها” دِگَر جایی برایِ “پارک” نیست!…جایِ”پارکینگِ هلال”، “اِستَخرِ آبدرمانی” است!!
این “ترافیکِ خیابانهایِ باریک و شلوغ”…چاره اَش یک “روگُذَر” یا مَعبَری تَحتانی است!!
شب که شد رانندگان، گیج و پریشان می شوند!بَس که برخی از مَعابر، روشن و نورانی است!!
“اَرگ ها” و “قلعه ها” و سایر “میراث ها”…جُملگی مَتروکه و در مَعرضِ “ویرانی” است!!
“بخشِ آموزش” بُوَد دَرگیرِ “کمبودِ فضا”…گَرچه کارش، حذفِ جَهل و جنگ با نادانی است!
گَرد و خاک و باد و طوفان”، باعثِ آزارِ ماست…این همان”طوفانِ سیستان و بلوچستانی” است!!
عامِدانه خُشک می گردد درختان، یک به یک!!شهرِ ما محتاجِ “جنگلبان و جنگلبانی” است!
آبِ شُربِ شهر، بَس سنگین و بی کیفیُت است!زین سبب، خَلقی اَسیرِ مشکلِ جسمانی است!
با وجودِ این همه بحران، عزیزم! غم مخور!!…بَعدِ هر سختیّ و بحرانی، بدان! آسانی است!!

 

 

 

محفل انس با قرآن کریم در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی برگزار شد/۲

✅محفل انس با قرآن کریم با حضور دو تن از قاریان توانمند در سالن کنفرانس پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان استان برگزار شد.
در این مراسم معنوی و نورانی که با حضور دکتر اکبری مطلق سرپرست،معاونین دانشگاه فرهنگیان و سرپرست و معاونین پردیس امام سجاد(علیه السلام)، دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه برگزار شد، آقایان غزنوی و چوپانی با تلاوت زیبای آیاتی از کلام الله مجید حال و هوای خاصی به‌وجود آوردند که مورد استقبال حاضرین در جلسه شد.
✅در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین اسداللهی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی به تفسیر آیاتی قرآن کریم پرداخت.در پایان از فعالان حوزه قرآن کریم دانشگاه فرهنگیان استان قدردانی شد.

 

تیرانداز استان قهرمان رقابت های بازنشستگان کشور شد/۷

امر‌وز خراسان جنوبی_ حسینی_

ناصر سلیمانی تیرانداز  با سابقه استان در مسابقات بازنشستگان کشور موفق به کسب مدال طلای این رقابت ها شد.به گزارش خبرنگار ما مسابقات بازنشستگان کشوری با حضور شرکت کنندگان از سراسر کشور به میزبانی شیراز برگزار  شد.

همزمان با بهار طبعیت و قرآن در طبس انجام می شود:

بهاری متفاوت در راستای تحقق نوروز امید آفرین/۲

 

امروز خراسان جنوبی/مودی

شهرستان طبس نگین کویر خراسان جنوبی امسال نیز همانند سال های گذشته در میزبانی از مسافران و زائران حرم حسین بن موسی کاظم (ع) با شعار نوروز امید آفرین به استقبال بهار می رود.رئیس شورای سلامی شهر طبس در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی برگزاری جشن های نوروزی و نیمه شعبان گفت: اهمیت استقبال شایسته و متفاوت همراه با ایجاد شور و نشاط و شادابی اجتماعی بی نظیر از برنامه های اصلی حوزه مدیریت شهری در راستای تحقق نوروز امید آفرین است. رسول عراقی افزود: هدف از برنامه ریزی وسیع و مردم محور برای استقبال خاص از نوروز ۱۴۰۲، شاد بودن و نشاط آفرینی آحاد جامعه است و این کار تیمی بزرگ از ایام ولادت باسعادت امام زمان(عج) استارت خواهد خورد و برنامه متفاوت و باشکوهی برای ایام پایانی سال و آغاز سال جدید خواهیم داشت .شهردار طبس نیز در این نشست گفت: شهر ما در ایام نوروز از مقاصد اصلی گردشگری در سطح استان خواهد بود و با توجه به موقعیت استراتژیک منطقه و شاهراه استان های مرکزی کشور شاهد حضور چشم گیر مسافران و میهمانان نوروز خواهیم بود لذا در حوزه برنامه های فرهنگی کار های بزرگی را باید انجام دهیم و مسئولیت ما سنگین است .نصیری ادامه داد: مقام معظم رهبری در مسئله ایجاد شور و نشاط و امید آفرینی در آحاد جامعه تاکید کردند که بر همین اساس ما نیز برای تحقق این فرمایش معظم له در شعار محوری نوروز امید آفرین با جدیت تمام تلاش، توان و ظرفیت خود را معطوف این مسئله خواهیم کرد تا شاهد نوروزی زیبا ، دلنشین و امید آفرین برای مردم عزیز در عرصه باشیم.به گفته وی یکی از برنامه های شاخص در آستانه عید نوروز و تقارن آغاز فصل بهار و ماه‌ مبارک رمضان، بهار قرآن و به یمن بهار مهدویت راه اندازی کارناوال شادی در آستانه طنین رویش دوباره طبیعت در ایام پایانی سال، جشن و برنامه میدانی ویژه ای برای همشهریان در نظر گرفته شده است. محمد نصیری در پایان خاطر نشان کرد:برگزاری جشن های عیدانه با حضور مجریان، هنرمندان ونخبگان برتر کشوری و شهرستانی در فضای باغ زیبای گلشن و سایر محلات شهری از دیگر برنامه‌ های حوزه مدیریت شهری در ایام نوروز ۱۴۰۲ است.

 

در مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی عنوان شد
حل مشکلات کشور با کمک نخبگان/۸ رپرتاژ

امروز خراسان جنوبی – حمیدی

مراسم تودیع و معارفه سرپرست بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی با حضور دکتر ابراهیمی معاون سرآمدان و نخبگان و دکتر شاهرضایی مدیر تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی، جمعی از نخبگان و دانشگاهیان و هم چنین با حضور پرفسور بلالی مود برگزار شد.
حل مسائل و مشکلات استان ها با ورود مستقیم نخبگان
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در این مراسم با قدردانی از زحمات ۱۳ ساله دکتر احمدی زاده در خراسان جنوبی گفت :از این به بعد نخبگان در حل مسائل استانی ورود مستقیم خواهند داشت و طرح شهید بهشتی یکی از روش‌های درگیر کردن نخبگان با مزیت‌ها و مسائل استان‌هاست.عباس ابراهیمی با بیان اینکه بنیاد نخبگان با هدف حل مشکلات اساسی کشور از تشکیل هسته‌های مساله‌محور اعضای هیات علمی در قالب طرح شهید بهشتی حمایت و پشتیبانی می‌کند، افزود:تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز در استانداری‌های کشور یکی دیگر از طرح‌هایی است که نخبگان و استعدادهای برتر به عنوان کانون‌های تفکر و بازوهای مشورتی به استانداران و معاونان استانی در حل چالش‌ها کمک می‌کنند.وی هدف اصلی از اجرای این طرح را درگیر کردن استعدادهای برتر و نخبگان استانی و ملی با مسائل بخش‌های مختلف جامعه و ارائه راه حل توسط آنها اعلام کرد.
جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی به قوت خود باقیست

وی با تاکید بر اینکه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی و جذب به عنوان هیات علمی نیز با قوت دنبال می‌شود، گفت:در دیدار اخیر نخبگان کشور با مقام معظم رهبری، ایشان تاکید کردند که نخبگان باید پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور را ببینند که در این راستا بازدید از واحدهای صنعتی، فرهنگی و اقتصادی با حضور اساتید خبره و راهبر که دارای سوابق علمی و فرهنگی خوبی هستند در دستور کار قرار گرفته است.

حمایت ویژه از نخبگان رشته‌های علوم پایه و انسانی
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان افزود: توجه و حمایت ویژه از نخبگان رشته‌های علوم پایه و انسانی در دستور کار جدی بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته و در یکی دو هفته اخیر برنامه مشترکی با انجمن‌های علوم پایه طرح‌ریزی کردیم که حدود ۵۰ پژوهشگر برتر در حال شناسایی و انتخاب هستند.ابراهیمی ادامه داد: طی یک سال آینده، دوره یک ساله با حضور اساتید توانمند و برجسته حوزه تخصصی خودشان به منظور تحقیق و پژوهش بر موضوعات علوم پایه برگزار می‌شود.وی با بیان اینکه سال آینده اعتبارات بنیاد ملی نخبگان افزایش چند برابری نسبت به سال جاری دارد، گفت: هرچند این حجم اعتباری هم پاسخگوی همه مسائل و حمایت از نخبگان نمی‌شود اما با این افزایش اعتبارات امید می‌رود حجم زیادی از فعالیت‌های جدید و فعال را در سال آینده پشتیبانی کنیم.
نقش موثر بنیان نخبگان در رشد و توسعه نیروهای انسانی استان ها
مدیر تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان هم به نقش موثر این مجموعه در رشد و توسعه نیروهای انسانی استان ها اشاره کرد و گفت :مسئولین بنیاد نخبگان در استان ها نقش مهم، اساسی و مستقیم در این رشد و توسعه دارند که قابل انکار نیست. شاهرضایی با قدردانی از فعالیت های تاثیر گذار دکتر احمدی زاده در خراسان جنوبی افزود:حضور ایشان هم در بنیاد نخبگان خراسان جنوبی و هم استان های هم جوار از جمله خراسان رضوی منشا خیرات و برکات زیادی بوده است. وی هم چنین از رئیس جدید بنیان نخبگان خراسان جنوبی دکتر ایزدخواه بعنوان یک استاد جوان، علاقه مند و کارآمد یاد کرد.
پیشرفت کشور با کمک نخبگان در شرایط تحریم همه جانبه
معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری خراسان جنوبی هم در این مراسم با بیان اینکه کشور ما در شرایط جنگ تمام عیاری قرار گرفته و دشمن می خواهد پیشرفت های ما را متوقف کند، گفت : کشور ما در این شرایط تحریم و مشکلات، با وجود نخبگان به پیشرفت های زیادی رسیده است. طالبی با اشاره به اینکه پیشرفت های کشور عیان و آشکار و غیر قابل انکار است، افزود:اگر ایران ما ایران قوی ای نمی بود دشمن این قدر تلاش نمی کرد که این چرخ پیشرفت ما را از کار بیندازد. وی با تاکید بر اینکه در خراسان جنوبی هم اتفاقات خیلی خوبی بلحاظ کمی کیفی در حوزه های مختلف علمی و فناوری رقم خورده، ادامه داد:انتظار می رود استان خراسان جنوبی در تخصیص اعتبارات ویژه تر دیده شود. وی هم چنین خواستار معرفی بیشتر جامعه نخبگانی استان به مردم شد و ادامه داد:اردوهای پیشرفت با هدف بازدید جوانان و نوجوانان از صنایع و معادن استان در راستای آشنایی نسل جوان با دستاوردهای انقلاب برنامه ریزی شده است.
حمایت از ۵۳۶ نخبه در خراسان جنوبی

رئیس اسبق بنیاد نخبگان خراسان جنوبی هم در ادامه جلسه با اشاره به حضور ۱۳ ساله اش در بنیاد نخبگان استان گفت :در حال حاضر ۵۳۶ نخبه در استان از خدمات بنیاد بهره مند هستند. دکتر احمدی زاده با بیان اینکه رضایت مردم و خداوند در اولویت قرار دارد، به خطوط قرمزش در این مسئولیت اشاره کرد و افزود: حمایت از دانشجوبان و نخبگان جوان و توجه ویژه به صرفه و صلاح بیت المال و کشور از جمله این خطوط قرمز است.
مسئولین بدنبال منافع شخصی و گروهی خودشان نباشند

وی ادامه داد: من در طول این ۱۳ سال یک طرح پژوهشی انجام ندادم و معتقدم مسئول نباید دچار تضاد منافع بشود و چون دسترسی به منابع دارد برای خودش طرح بگیرد چرا که متاسفانه در برخی از مسئولیت ها ، عده ای دنبال منافع خودشان رفتند و برای گروه خودشان کارهایی کردند که بسیاری از مردم از آن منفعت بهره نبردند. وی تاکید کرد :مسئولین وقتی مسئولیتی را می گیرند نباید بدنبال سهم، شرکت مدال افتخار استادی یا دانشیاری باشند چرا که اینها برای کشور کاری نمی کندو اساتید بجای اینکه بدنبال ارتقای خودشان باشند بیایند و برای مردم کاری انجام دهند.
بودجه بنیاد نخبگان افزایش یابد
وی خواستار افزایش اعتبارات بنیاد نخبگان شد و با بیان اینکه کل اعتبار بنیان در بودجه ۵۰ میلیارد تومان است، گفت:ساختارهای بنیاد بعد ۱۳ سال هنوز مصوب نشده و ما فقط دو نیرو داریم. وی خواستار توجه ویژه به مناطق محروم و کسب و کار گروهی شد و افزود:از نخبگان در ستادها و کارگروه های استانی باید استفاده شودچرا که بگفته رهبری نخبگان، راه میان بر توسعه جامعه هستند.وی خطاب به نخبگان گفت :در ایران بمانید و آینده فرزندانتان را بسازید.
توسعه هیات های اندیشه ورز بعنوان بازوی دستگاه های اجرایی استان
رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی هم در ادامه با قدردانی از زحمات دکتر احمدی زاده که سنگ بنای بنیاد را در استان نهادند، گفت:منطقه خراسان جنوبی بحق میراث دار علم، فرهنگ، ادب و ایمان است و نخبگان استان هم در کشور سرآمد هستند. دکتر محمدمهدی ایزدخواه با اشاره به برنامه ریزی هایی که برای توسعه هیات های اندیشه ورز نخبگان بعنوان بازوی مشورتی دستگاه های اجرایی در استان انجام گرفته، افزود: استفاده از ظرفیت فردی و شخصی نخبگان و تبدیل آن به ظرفیت منطقه ای و ملی با تشکیل هسته های مساله محور که تحت عنوان طرح شهید احمدی روشن و طرح شهید بهشتی برنامه ریزی شده از جمله این برنامه ها خواهد بود. وی به دغدغه اشتغال و کار نخبگان و توجه به این مقوله در بنیاد نخبگان اشاره کرد و اذعان داشت: در همین راستا طرح شهید شهریاری و بکارگیری نخبگان در دستگاه های اجرایی در دستور کار قرار دارد. وی به پیگیری دغدغه های نخبگان در حوزه پژوهشی و تحقیقاتی اشاره کرد و افزود :طرح شهید وزوایی، طرح شهید دکتر کاظمی آشتیانی، طرح شهید دکتر چمران بعنوان طرح های حمایتی دنبال خواهد شد. وی بیان کرد : در حوزه دانش آموزی طرح شهاب و شناسایی استعدادهای برتر را خواهیم داشت و بازدید های علمی جهت آشنایی نخبگان با ظرفیت های استان هم ادامه خواهد داشت.در این آیین “محمدمهدی ایزدخواه” به عنوان سرپرست بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی معرفی و از خدمات ۱۳ ساله سید “سعیدرضا احمدی‌زاده” رئیس سابق این مجموعه قدردانی شد.

 

فراهم شدن ابلاغ الکترونیکی برای کلیه اوراق مالیاتی در خراسان جنوبی/ ۵رپرتاژ

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی از فراهم شدن امکان ابلاغ الکترونیکی برای کلیه اوراق مالیاتی خبر داد.علی کریمدادی مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی درخصوص طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی گفت: طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی از مهمترین و بروزترین اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور در دولت سیزدهم می باشد که با هدف توسعه دولت الکترونیک و پیشبرد اهداف و برنامه های سازمان در زمینه بهینه نمودن فرایندهای خدماتی، کاهش هزینه تردد مؤدیان مالیاتی و صرفه جویی در وقت، آگاهی سریع از جریان رسیدگی پرونده های مالیاتی و مالیات متعلقه و جلوگیری از تضییع حقوق مودیان، عدم نیاز به بایگانی کاغذی اوراق، ایجاد امکان صدور گواهی های مالیاتی در اسرع وقت، ثبت اعتراض به اوراق مالیاتی و … به صورت یک سامانه جامع و کاربردی، اجرایی شده است. وی افزود: یکی از مهمترین مراحل در مطالبه مالیات، مرحله ابلاغ اوراق مالیاتی است. از آنجا که بر اساس قوانین مالیاتی ، تاریخ ابلاغ این اوراق به مؤدی مبنای مهمی برای تعیین مهلت انجام تکالیف قانونی است، انجام صحیح آن نیز نقش عمده ای در حفظ حقوق مؤدیان دارد. وی ادامه داد بر اساس ماده ۲۰۳ قانون مالیات های مستقیم، ابلاغ اوراق مالیاتی به صورت فیزیکی و با مراجعه به محل کسب و یا اقامتگاه قانونی شخص می باشد که در این شیوه گاهی به دلیل عدم حضور مؤدی در محل کار، موجب بروز مشکلاتی برای مؤدیان و سازمان امور مالیاتی کشور می گردد و مؤدی نیز در مواردی نیاز به مراجعه به ادارات امور مالیاتی به منظور پیگیری وضعیت ابلاغ اوراق مالیاتی دارد که این امر زمینه ترددهای غیرضروری به ادارات را بوجود می آورد؛ ولی اکنون مؤدیان مالیاتی بدون مراجعه به واحدهای مالیاتی در کوتاهترین زمان ممکن قادر به مشاهده اوراق مالیاتی خود می باشند.کریمدادی درخصوص نحوه استفاده از خدمات ابلاغ الکترونیک گفت: مؤدیان مالیاتی برای استفاده از ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی می‌بایست با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir گزینه درخواست ابلاغ الکترونیک را انتخاب و تأیید نمایند. پس از این مرحله، به محض بارگذاری اوراق مالیاتی جدید، مؤدی از طریق پیامک از آن مطلع خواهد شد. وی ادامه داد: نکته مهم درخصوص ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی این است که تاریخ رویت اوراق مالیاتی توسط مودی طی ده روز از زمان بارگذاری در حساب کاربری، تاریخ ابلاغ به مودی محسوب می شود و تاریخ و زمان رویت اوراق مالیاتی و سایر جزئیات در سیستم ذخیره شده و کلیه آثار ابلاغ واقعی به آن مترتب است و ورود به حساب کاربری و رویت اوراق مالیاتی به منزله رسید ابلاغ الکترونیکی می باشد. همچنین خودداری از مراجعه به حساب کاربری ظرف ده روز از تاریخ بارگذاری اوراق مالیاتی، در حکم استنکاف از گرفتن اوراق مالیاتی بوده و روز یازدهم به عنوان تاریخ ابلاغ قانونی محسوب می گردد. چنانچه روز یازدهم با تعطیلات رسمی یا عمومی مصادف شود، اولین روز بعد از تعطیلات مزبور به عنوان روز ابلاغ در نظر گرفته می شودمدیرکل امور مالیاتی در پایان یادآور شد: خوشبختانه بیش از ۹۹ درصد مؤدیان مالیاتی استان درخواست ابلاغ الکترونیک خود را ثبت و تأیید نموده اند و تاکنون ۴۳ درصد از مؤدیان استان جنوبی نسبت به رؤیت اوراق مالیاتی خود به صورت الکترونیک اقدام نموده اند که متاسفانه نسبت به آمار کشوری در این زمینه رتبه مطلوبی نداریم.وی در پایان یادآور شد با توجه به مزیت های ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی از کلیه مودیان محترم درخواست می گردد نسبت به مشاهده اوراق مالیاتی صادره در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور اقدام نموده و بدون نیاز به مراجعه به ادارات امور مالیاتی نسبت به ثبت اعتراض و یا پرداخت مالیاتی متعلقه اقدام نمایند. همچنین مؤدیان مالیاتی در صورت هرگونه سئوال و ابهام و نیاز به برگزاری دوره های آموزشی به منظور استفاده مناسب و حداکثری از امکانات و خدمات کاملاً الکترونیک و رایگان سازمان امور مالیاتی کشور، می توانند به ادارات امور مالیاتی محل سکونت خود مراجعه و یا با شماره ارتباط مردمی و پاسخگویی تلفنی ۱۵۲۶ تماس حاصل نمایند.

 

 

 

شهرداری بیرجند برای ارتقای سطح کمّی و کیفی موسسه خیریه توانمند ساز حضرت رسول(ص) پیش قدم می شود/۴رپرتاژ

وعده کمک شهرداری بیرجند به خروج موسسه خیریه توانمندساز حضرت رسول(ص) از غربت

شهردار بیرجند به همراه معاونین “توسعه” و “خدمات شهری” شهرداری از موسسه خیریه توانمندساز حضرت رسول(ص) بیرجند و بخش های مختلف کارگاه دستان پرتوان این موسسه بازدید کرد.پس از پایان بازدید، مدیر عامل موسسه خیریه توانمند ساز حضرت رسول(ص) بیرجند در نشستی با شهردار بیرجند و همراهان وی، گفت: مکان فعلی در اختیار موسسه، ساختمانی قدیمی و ۹۰ ساله، متعلق به بهزیستی است و ما به عنوان مستاجر در این مکان مستقر هستیم.
تامین ۳۰ درصد هزینه ساخت دی کلنیک با کمک خیّران؛ استاندار محترم هم وعده کمک دادند

مهندس احمدی افزود: در این راستا برای احداث مکانی جدید با پیگیری های صورت گرفته، یک سال پیش زمینی به متراژ ۱۷۰۰ متر مربع از راه و شهرسازی به بهزیستی و طی توافقنامه ای از یهزیستی به موسسه خیریه توانمندساز حضرت رسول(ص) واگذار شد و در ادامه با توصیه جمعی از پزشکان خیّر و مرتبط با موسسه در مشهد و وعده آنها برای همکاری، بحث احداث دی کلنیک و مرکز جراحی محدود نیز در زمین جدید پیش آمد و سطح زمین و تراکم بر این اساس، افزایش یافت.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد منابع ساخت این مجموعه را از طریق کمک خیّران، تامین و بخشی از آهن آلات را خریداری کرده ایم، افزود: استاندار محترم هم در بازدید از کارگاه دستان پرتوان، وعده کمک دادند.
مهندس احمدی با اشاره به ارائه آموزش رایگان خیّاطی و تولید صنایع دستی، در اختیار قرار دادن مکان و تجهیزات کارگاهی و فراهم نمودن زمینه فروش تولیدات برای بانوان معلول و زنان سرپرست خانوار و نیازمند در کارگاه دستان پرتوان موسسه خیریه توانمندساز حضرت رسول(ص) بیرجند، از آمادگی این مجموعه برای جذب و به کارگیری بانوان بیشتر برای اشتغال در این کارگاهها خبر داد.

دغدغه کمبود فضا و عدم ایمنی فضای فعلی در اختیار
مسوول کمیته جذب مشارکت های موسسه خیریه توانمند ساز حضرت رسول(ص) بیرجند نیز گفت: این مجموعه، نسبت به اقدامات قابل توجه صورت گرفته در طی ۲۵ سال گذشته، سر و صدای خاصی در سطح شهر بیرجند نداشته و  گمنام و بعضا مظلومانه پیگیر خدمت رسانی به جامعه هدف است و البته در خارج از بیرجند و استان به لحاظ جذب خیّر و فروش تولیدات، بسیار خوب عمل شده است.مهندس فخّار با اشاره به دغدغه کمبود فضا و عدم ایمنی فضای در اختیار فعلی، افزود: برای احداث دی کلنیک در ۴ هزار متر مربع زمین در اختیار در حاشیه بلوار شهید ناصری، موافقت اصولی صادر شده و این مجموعه در سه طبقه، هر طبقه با ۲۳۶۷ مترمربع زیربنا، با پارکینگ و تاسیسات در هم کف و زیر زمین و رعایت تمامی ضوابط شهرسازی، فراتر از استاندارد شهر و استان، احداث خواهد شد که در بحث صدور پروانه ساختمانی و هزینه های مربوطه، خواستار حمایت و مساعدت شهرداری و شورای شهر هستیم.وی با قدردانی از نظام مهندسی به دلیل بخشودگی هزینه های مربوط به احداث دی کلنیک، اضافه کرد: علاوه بر این در صورت امکان از شهردای می خواهیم فضایی به منظور نمایش و عرضه تولیدات کارگاه دستان پرتوان موسسه، در اختیار قرار دهند.
* وعده های شهردار برای حمایت از موسسه خیریه توانمند ساز حضرت رسول(ص)
شهردار بیرجند هم با تبریک اعیاد شعبانیه و خداقوت به دست اندر کاران موسسه خیریه توانمندساز حضرت رسول(ص) بیرجند، از حضورش در این مجموعه ابراز خوشحالی کرد و گفت: من اولین مسوول توانبخشی بهزیستی استان پس از تاسیس خراسان جنوبی بودم و مکان فعلی در سال ۱۳۸۴، خوابگاه معلولین و نابینایان بود و وضعیت ناخوشایندی داشت که با پیگیری از طریق ریاست وقت سازمان بهزیستی و تخصیص بودجه، به وضعیت نابسامان آن رسیدگی و کتابخانه ای نیز برای نابینایان احداث کردیم.دکتر بهترین با بیان اینکه احساس میکنم شهروندان بیرجندی خیلی با موسسه خیریه توانمند ساز حضرت رسول(ص) و اقدامات آن آشنا نیستند، افزود: آمادگی داریم در بحث تبلیغات و معرفی این مجموعه در سطح شهر کمک کنیم و تیزرهای مجموعه را در جشنواره ها و برنامه های فرهنگی فرهنگسرای شهر، پخش نماییم تا از این غربت خارج شود و قطعا با توجه به نوع خدماتی که ارائه می دهد چنانچه مجموعه به مردم معرفی شود، بازدید عموم و کمک های آنان افزایش خواهد یافت.وی به ایجاد بازارچه ۲۴ غرفه ای صنایع دستی در ضلع شمالی فرهنگسرای شهر اشاره کرد و گفت: البته این بازارچه دائمی نیست اما می شود از این ظرفیت برای عرضه تولیدات موسسه استفاده نمود و علاوه بر این از بازار محله ای و روز بازارهای سطح شهر نیز به جز غفاری، می توان برای این منظور استفاده کرد.دکتر بهترین اظهار کرد: در بحث صدور پروانه ساختمانی و هزینه های مربوطه نیز تا جایی که در اختیار شهرداری است مساعدت خواهد شد و در صورت نیاز لایحه ای به شورا در این خصوص ارسال خواهیم نمود و آنها نیز قطعا همراهی و کمک خواهند کرد.

رقابت بیش از ۶ هزار نفر در آزمون‌های دکتری و ارشد/۲

 ۶ هزار و ۲۴۴ نفر در آزمون‌های دکتری و ارشد در خراسان جنوبی با هم رقابت می‌کنند.

 نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در خراسان جنوبی گفت: ساعت ۸ صبح پنجشنبه هزار و ۳۶۸ نفر شامل ۶۱۸ داوطلب خانم و ۷۵۰ داوطلب آقا در آزمون دکتری در دانشگاه بیرجند با هم رقابت خواهند کرد.

حسینی واشان افزود: همچنین ۴ هزار و ۸۷۶ نفر در سه نوبت روز جمعه در آزمون کارشناسی ارشد شرکت می‌کنند.

 

 

 

پیدا شدن دو نوجوان شاهرختی پس از ۵ساعت جستجو/۴

جانشین انتظامی شهرستان “زیرکوه” از پیدا شدن دو نوجوان گمشده در بیابان های روستای “شاهرخت” پس از ۵ ساعت ، با همت و هوشیاری ماموران پلیس و دیگر نیروهای امدادی این شهرستان خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “حسین آسفی” در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر فقدانی ۲ نوجوان در روستای ” شاهرخت” شهرستان زیرکوه، بلافاصله ماموران انتظامی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند . وی با اشاره به نگرانی شدید خانواده ۲ نوجوان و استمداد از پلیس جهت پیداکردن فرزندانشان بیان داشت: پلیس با عزمی جدی ، تلاش گسترده خود را جهت پیدا کردن افراد گمشده آغاز کرد. جانشین انتظامی شهرستان زیرکوه تصریح کرد: در نهایت پس از ۵ ساعت تلاش و پیگیری صورت گرفته توسط پلیس ، ۲ نوجوان در بیابان های اطراف روستای “شاهرخت “پیدا گردیده و صحیح و سالم به آغوش خانواده بازگردانده شدند.

 

 

 

 

عقب ماندگی خوسف در طرح نهضت ملی مسکن/متقاضیان منتظر پیامک/۲

عقب ماندگی خوسف در طرح نهضت ملی مسکن/متقاضیان منتظر پیامک

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خوسف با اشاره به عقب ماندن خوسف در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: متقاضیان پیامک جهت واریزی اولیه را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش مهر بر اساس آمار ارائه شده توسط ادارات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن تاکنون هزار و ۳۵۵ نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده و ۶۵۰ نفر تکمیل پرونده کرده‌اند.

نوروزی با اشاره به اینکه متأسفانه به دلیل تعلل بنیاد مسکن اسامی این ۶۵۰ نفر به اداره کل جهت معرفی به بانک انجام نشده است، ادامه داد: متقاضیان پیامک جهت واریزی اولیه را دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: طی یک هفته گذشته ۱۸۰ نفر از این طرح به دلیل ارائه اطلاعات غلط و عدم شفاف سازی انصراف داده‌اند که از دادستان محترم به عنوان مدعی‌العموم خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم.

عضو شورای شهر خوسف اظهار کرد: ۳۲۷ هکتار تقاضای الحاق به شهر شده که ۱۰۰ هکتار آن در کارگروه استانی در مراحل پایانی قرار دارد.

نوروزی با اشاره به اینکه هیچ گونه نگرانی در خصوص تأمین زمین وجود ندارد، یادآور شد: ۱۴۵ قطعه زمین تحویل بنیاد مسکن شده که تا پایان هفته کار قرعه کشی و واگذاری به متقاضیانی که واریزی اولیه را انجام داده‌اند، انجام خواهد شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خوسف با بیان اینکه متقاضیان پس از واریزی اولیه به مبلغ ۴۰ میلیون تومان دیگر واریزی نخواهند داشت، گفت: افراد واجد شرایط هرچه سریع‌تر ثبت نام و پرونده شأن را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه مردم به شایعات در خصوص اقساط سنگین توجه نکرده و از این فرصت ایجاد شده جهت خانه دار شدن استفاده کنند، افزود: تا پایان سال فرصت ثبت نام وجود دارد.

مردم و بیماران باز هم سرگردان ماندند

لغو ۱۰ پرواز ایران ایر در فرودگاه بیرجند/۲

پرواز‌های شنبه و پنجشنبه شرکت هواپیمایی ایران ایر در فرودگاه بیرجند تا پایان اسفند لغو شد.

 

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: شرکت ایران ایر پرواز‌های روز‌های شنبه در تاریخ‌های ۱۳، ۲۰ و ۲۷ اسفند در مسیر تهران- بیرجند- تهران و روز‌های پنج شنبه ۱۸ و ۲۵ اسفند در مسیر تهران- بیرجند- مشهد را به دلیل کمبود ناوگان باطل کرده است.

طهماسبی با بیان اینکه در مجموع ۱۰ پرواز رفت و برگشت فرودگاه بیرجند در اسفند ماه از این شرکت کنسل شده است، افزود: از آنجایی که پرواز‌های بیرجند – مشهد ما بسیار محدود و از طرفی بیشتر متقاضیان این مسیر افراد بیمار هستند که برای درمان به مشهد مراجعه می‌کنند، باطل شدن پرواز‌های این مسیر برای ما بسیار نگران کننده است.

وی گفت: هم اکنون فرودگاه طبس دو پرواز به مقصد تهران و بالعکس و فرودگاه بیرجند ۳۰ پرواز رفت و برگشت در هفته دارد که دو پرواز آن مربوط به نجف و بقیه در مسیر بیرجند- تهران – بیرجند است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان با بیان اینکه برنامه پروازی ایام نوروز شرکت‌های هواپیمایی برای فرودگاه بیرجند هنوز مشخص نیست افزود: مجموعه فرودگاه‌های خراسان جنوبی در تلاش است که مانند نوروز ۱۴۰۱ پرواز‌ها در روز‌های تعطیلی عید کنسل نشود و پرواز‌های بیرجند به نجف نیز تا ایام ماه مبارک ماه رمضان به صورت قطعی ادامه خواهد داشت.

طهماسبی گفت: پیش بینی ما بر این است که پرواز‌های عتبات در ایام ماه مبارک رمضان برقرار نباشد و بعد از آن، مجدد این پرواز‌ها ادامه یابد و از طرفی حج و زیارت خراسان جنوبی به دنبال باقی ماندن پرواز‌ها حتی در ایام ماه مبارک در صورت تمایل مسافران است.

 

 

 

کشف مواد محترقه غیرمجاز در خراسان جنوبی/۴

ماموران انتظامی بیرجند با همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی خراسان جنوبی ۲ هزار و ۲۲۰ عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز کشف کردند.

 در پی کسب خبری مبنی بر خرید و فروش مواد محترقه به صورت غیر مجاز توسط فردی متخلف در یک واحد صنفی در شهرستان بیرجند، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

مأموران انتظامی با همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی استان با اشراف اطلاعاتی فروشنده مواد محترقه را شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از واحد صنفی، تعداد ۲ هزار و ۲۲۰ عدد انواع مواد محترقه غیر مجاز و ممنوعه کشف کردند که در این خصوص متهم پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

 

افزایش ۲۰ درصدی تولید محصولات باغی در خراسان جنوبی/۲

تولید محصولات باغی امسال در خراسان جنوبی ۲۰درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو و با خبرنگار صدا وسیمایافزایش ۲۰ درصدی تولید محصولات باغی در خراسان جنوبی استان گفت: ۱۹۶هزار و ۱۱۶ تن محصول باغی از ابتدای امسال تاکنون در خراسان جنوبی تولید شده است.

جعفری افزود: از ۱۹۶هزار و ۱۱۶تن محصول باغی،۸۲هزار و ۴۴۱تن زرشک،۷هزار و ۳۸۳ تن عناب،۱۲هزار و ۶۵۱ تن پسته،۳۹هزار و ۸۹۰تن انار ، ۴هزار و ۶۳۹تن بادام،۱۴هزار و ۳۶۵ تن تولیدات گلخانه‌ای و مابقی در سایر محصولات بوده است.

وی گفت: محصولات زعفران، پسته، زرشک و عناب علاوه بر داخل استان به کشور‌های عربی، روسیه، اتحادیه اروپا، افغانستان، هندوستان و پاکستان صادر می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: این استان ۴۴هزار و ۶۰۰بهره بردار محصولات باغی دارد.

خراسان جنوبی رتبه اول در تولید زرشک و عناب  و همچنین رتبه دوم در تولید زعفران را داراست.

 

 

پیش بینی بارش باران در نیمه شرقی خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی تا پایان هفته برای نیمه شرقی استان بارش باران پیش بینی کرد.

نخعی گفت: مطابق با نقشه‌های هواشناسی طی ۲۴ ساعت آینده شرایط جوی نسبتاپیش بینی بارش باران در نیمه شرقی خراسان جنوبی پایدار خواهد بود.

وی افزود: از فردا عصر و شب تا جمعه با نفوذ توده هوای ناپایدار جوی در نیمه شرقی استان انتظار بارش باران داریم.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده تغییرات محسوسی ندارد و به تدریج از فردا تا اوایل هفته آینده روند تغییرات دما افزایشی است و هوا گرمتر می‌شود.

 

مربیان قاین به دیدار بچه های روستا رفتند/۲

مربیان مرکز ثابت و سیار روستایی قاین به دیدار بچه های روستا رفتند

مربیان مرکز فراگیر قاین و کتابخانه سیار روستایی شماره ۲ قاین در قالب یک اردوی فرهنگی جهادی به دیدار کودکان دو روستای ” بیدمشک و مهنج ” رفتند.

مربیان مرکز فرهنگی هنری فراگیر قاین با مشارکت کتابخانه سیار روستایی شماره ۲ قاین و بنیاد توسعه فرهنگی سپهر در جمع کودکان روستاهای بید مشک و مهنج حضور یافتند و به اجرای برنامه های متنوع فرهنگی پرداختند. در این اردوی جهادی برنامه هایی از جمله قصه گویی، بازی و سرگرمی، شعرخوانی، کاردستی ویژه کودکان با صفای این دو روستا اجرا شد.

 

 

 

پیشرفت‌های امروز، محصول تربیت صحیح،دینی،اخلاقی،انقلابی و ولایی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: مسئولیتی که شما مربیان تربیتی بر عهده دارید در حوزه اسلامی بسیار حائز اهمیت است و پایه همه پیشرفت‌های ما پایه‌گذاری تربیت صحیح، دینی، اخلاقی، انقلابی و ولایی است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، محمد رضا طالبی در همایش معاونان و مربیان پرورشی و مشاوران استان که در سالن قلم چی برگزار شد، اظهار کرد:  دشمن در جنگ ترکیبی بر روی افکار و اندیشه نوجوان و جوانان هدف‌گذاری کرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ، افزود: زمانی فضای مجازی اثرگذاری مطلوب و اخلاق‌مداری خواهد داشت که مدیریت آن بر عهده ما باشد نه دشمنان؛ در چنین شرایطی مسئولیت معلمان و مربیان تربیتی چند برابر می‌شود، چون باید با یک امپراطوری رسانه‌ای مقابله کنند.

این مقام مسئول در استانداری خراسان جنوبی،با اشاره  به تاثیر ‌گذاری  محیط‌ها بر  روان پاک جوانان و سوء استفاده دشمن از خلأ های فرهنگی در جنگ ترکیبی، اضافه کرد: دشمن در هر صورت از پای نمی‌نشیند و از هر روزنه‌ای که ببیند وارد می‌شود لذا با جهاد تبیین باید این روزنه‌ها را مسدود کنیم و در جامعه اقناع‌سازی انجام دهیم.

طالبی با تأکید بر ضرورت تبیین دستاورد‌های انقلاب و نظام اسلامی برای جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان، افزود: از مربیان تربیتی در مدارس انتظار است که جمع‌بندی از پیشرفت‌های نظام اسلامی داشته باشند و به صورت مستند برای دانش‌آموزان بیان کنند.

در این مراسم علاوه بر تقدیر از خانواده شهیدان سالاری و شبانی از ۳۰ پیشکسوت تربیتی و معاون پرورشی استان قدر دانی و از تولیدات حوزه پرورشی، تربیتی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی رونمایی شد.

تربیت درست انسان را به کمال می‌رساند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: تربیت درست، انسان را به کمال می‌رساند.

به گزارشاداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، آیت الله عبادی در همایش استانی طلایه‌داران تربیت که به مناسبت هفته تربیت درست انسان را به کمال می‌رساند تربیت اسلامی در سالن قلم‌چی شهر بیرجند برگزار شد گفت: علم یک فریضه است که علاوه بر اینکه جنبه تکلیفی دارد یک امر ارشادی است و آموزش و پرورش یک وزارتخانه نیست که در هر کشوری کاری به آن محول شده است بلکه پرورش و تربیت در نظام خلقت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه دانستن به عنوان انگیزه فطرتی در انسان، گفت: انسان متفکر مانند علامه مطهری‌ها نیازمند پرورش است همچنین انسان انگیزه عبودیت و حس پرستش دارد که این هم باید تربیت شود.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه انسان در تفکر قارونی و لیبرال دموکراسی غرب، بنده مال و شهرت شده است و حالت انحرافی به خود گرفته است، افزود: اگر عبودیت در انسان تربیت صحیح شود بنده خدا همانند ابوذر و غفاری‌ها می‌شود.

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه ماده اولیه عبودیت، اخلاق، زیبایی در فطرت انسان وجود دارد، اما باید تربیت درست شود تا به کمال الهی برسد، گفت: بالاتر از همه هنرمندها، انسانی هنرمند است که هنر را روی انسانیتش انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه هیچ کاری بالاتر از معلمی و مربی بودن نیست، گفت: کار شما همان کار انبیاء الهی است که باید پایان کارتان تربیت و پرورش جامعه خدایی باشد.

نماینده ولی فقیه در استان همچنین خطاب به معلمان و مربیان تربیتی گفت: امیدواریم نسل آینده را به گونه‌ای تربیت کنید که آسیب‌های موجود از جانب دشمنان کاهش یابد و بی اثر شود.

تحصیل ۱۳هزار و ۸۲۵ هنرجو در ۱۱۴هنرستان خراسان جنوبی/۳

مدیرکل دفترآموزش های  فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار هنر آموز در هنرستان های کشور مشغول تحصیل هستند که این میزان ۳۷ درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، عباس بیات در گردهمایی ۲ روزه مدیران هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش استان اظهار کرد: آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار دانش محرک اصلی اقتصاد و اشتغال پایدار به شمار می روند.

وی، با بیان این که لازم است خروجی نظام آموزش‌وپرورش با توجه به تاکید سیاست‌های ابلاغی متناسب با نیازهای بازار کار تربیت شوند، افزود:مهارت‌آموزی جزو اولویت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است، زیرا مهارت باعث ارتقای کیفیت زندگی و افزایش کارایی افراد می‌شود.

مدیرکل دفترآموزش های  فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، تربیت افراد متخصص و ماهر از جمله عوامل اصلی توسعه پایدار و تولید ثروت ملی دانست و عنوان کرد: در حال حاضر ۲۰۰ رشته در ۴ زمینه به هنرجویان هنرستان های کشور، به صورت تخصصی آموزش داده می شود.

این مقام مسؤل در وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تلاش وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد ظرفیت ها و زیر ساخت های لازم برای پاسخگویی به نیازهای اولیا و دانش آموزان علاقمند به تحصیل دررشته های هنرستانی،تصریح کرد: گردهمایی مدیران هنرستان های استان، با هدف توسعه ظرفیت ها و توانمندی های استان برای حمایت بهتر و سیاستگذاری بهتربرگزارمی شود.

مدیرکل دفترآموزش های  فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش،با بیان این که خراسان جنوبی با میانگین ۴۲ درصد تحصیل در رشته های هنرستانی، جلوتر از میانگین کشوری حرکت می کند،خاطر نشان کرد: مهارت افزایی، توانمند سازی، کار آفرینی،اشتغالزایی و تولید محور سازی هنرستان ها در سایه توسعه رشته های دانش بنیان از جمله رویکردهای وزارت در رابطه با فعالیت های آموزشی و تربیتی هنرستان ها است .

وی، برپایی نمایشگاه های استانی و کشوری به منظور بازاریابی برای تولیدات هنرجویان هنرستان ها را ضرروی دانست و تأکید کرد: با توجه به تولید محصولات استراتژیک کشاورزی همچون عناب، زرشک و زعفران، توسعه رشته های کشاورزی در خراسان جنوبی اولویت دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در این مراسم  گفت: ۱۳ هزار و ۸۲۵ هنر جو در ۱۱۴ هنرستان فنی و حرفه ای و کار دانش استان تحصیل می کنند.

سید علیرضا موسوی نژاد یاد آور شد: در حال حاضر۸۵ رشته فنی و حرفه ای و کار دانش متناسب با نیازهای شغلی و  حرفه ای استان به هنرجویان آموزش داده می شود.

وی، بر بروز رسنای تجهیزات کارگاهی هنرستان های استان تأکید کرد و ادامه داد: هنرجویان سرمایه های مادی و معنوی آموزش و رورش در هنرستان ها به شمار می روند.

نماینده وزیرآموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با اشاره به استقرار ۳ رشته بهیاری، صنایع چوب و نان، شیرینی و شکلات در هنرستان های شهرستان های بیرجند و فردوس در سال تحصیلی جاری، تصریح کرد: هنرستان ها محور توسعه اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی، الشتغال پایدار و گفتمان سازی تربیتی در بهارستان علم و ادب هستند.

 

 

 

 

افتخارآفرینی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در المپیاد ورزشی/۷

دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی در پنجمین المپیاد ورزشی دانشجویان علوم پزشکی کشور یک قهرمانی، یک نایب قهرمانی و دو مقام سومی را کسب کردند.

در پنجمین المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در خزرآباد ساری برگزار شد تیم فریزبی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قهرمان این دور از رقابت‌ها شد.
همچنین تیم فوتبال دستی دانشگاه موفق شد نایب قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کند و تیم دارت دانشجویان دختر دانشگاه پس از چندین پیروزی مقتدرانه برابر دانشگاه‌های یزد، تربت حیدریه، اهواز، دزفول وایلام جایگاه سوم رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.

همچنین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در بخش انفرادی مسابقات دارت توانست مقام سوم را کسب نماید.

گفتنی است تیم دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ازبین ۴۶ تیم توانست مقام پنجم این رقابت‌ها را از آن خود کند.

 

 

 

اجرای طرح ایما در هزار مدرسه خراسان جنوبی/۲

در قالب اجرای طرح ایما بیش از هزار مدرسه خراسان جنوبی توسط دانش آموزان اداره می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: این طرح به مناسبت بزرگداشت هفته تربیت اسلامی با محوریت شغلهای دانش آموزی همزمان با سراسر کشور در مدارس خراسان جنوبی به مدت یک روز اجرا شد.

موسوی نژاد افزود: تمرین مشارکت جویی و مسئولیت پذیری و کسب مهارت برای نقش اجتماعی که در آینده ایفا می کنند، توسعه و بهبود نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری از طریق مشارکت دانش آموزان ، تسهیل در حسن اجرای برنامه های آموزشی و مدیریتی و امور اجرایی مدارس از طریق واگذاری مسئولیت به دانش آموزان ، کسب مهارت های زندگی، توسعه و تقویت فعالیت های گروهی اعم از آموزشی، پرورشی و اجتماعی و تکریم شخصیت دانش آموزان با تقویت خودباوری و اعتماد به نفس از اهداف این طرح است.

 

 

 

 

 

 

کشف هزار و ۷۰۰ لیتر سوخت قاچاق در سربیشه/۴

فرمانده انتظامی شهرستان” سربیشه” از کشف هزار و ۷۰۰ لیتر سوخت قاچاق در بازرسی از یک وانت نیسان دراین شهرستان خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “محمود رضا صالحی ” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان سربیشه در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت هنگام کنترل محورهای فرعی این شهرستان به یک وانت نیسان مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند. وی بیان داشت: ماموران انتظامی پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از نیسان، هزار و ۷۰۰ لیتر سوخت قاچاق خارج از شبکه توزیع فرآورده های نفتی کشف کردند. فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه افزود: ماموران در این رابطه یک دستگاه خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

۱۴ هزار و ۴۰۰ عدد ترقه سیگاری در بیرجند/۴

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یکدستگاه اتوبوس۱۴ هزار و ۴۰۰ عدد ترقه سیگاری کشف کردند . به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “جواد بخشی” در تشریح این خبر اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی با دریافت خبری مبنی بر حمل و جابجای مواد محترقه در شهرستان بیرجند، بلافاصله پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرارگرفت. وی بیان داشت: ماموران هنگام کنترل خودروهای عبوری در ورودی شهرستان بیرجند به یکدستگاه اتوبوس مسافربری مشکوک شدند وخودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند. رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از اتوبوس، تعداد ۱۴ هزارو ۴۰۰ عدد ترقه سیگاری کشف کردند.

 

 

 

کشف ۴ هزار و ۷۰۰ لیتر سوخت قاچاق در ماهیرود/۴

۴ هزار و ۷۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی در بازرسی از یکدستگاه تریلی در بازارچه مرزی ماهیرود کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: ماموران پلیس گمرک در اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودرو‌های بازارچه مرزی ماهیرود به یکدستگاه تریلی کشنده مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ بخشی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از تریلی، مقدار ۴ هزار و ۷۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی که به طرز ماهرانه‌ای جاساز شده بود کشف کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی گفت: ماموران در این رابطه یکدستگاه تریلی  را توقیف و یک نفر متهم را دستگیر و به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی کردند.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*