اخبار خراسان جنوبی /

۸۱ روز هوای ناسالم در خراسان جنوبی ثبت شد

81 روز هوای ناسالم در خراسان جنوبی ثبت شد

رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از ثبت ۸۱ روز هوای نامطلوب در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، سیدهادی هاشم‌آبادی، اظهار داشت: از ابتدای سال تا پایان آذرماه ۸۱ روز هوا با کیفیت نامطلوب را در استان داشته‌ایم و بیشترین روز‌های نامطلوب مربوط به نهبندان بوده است.

رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی افزود: تعداد روزهای هوای نامطلوب در استان نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

هاشم آبادی به فعال بودن ۵ ایستگاه پایش هوا در استان اشاره کرد و گفت: دو ایستگاه پایش هوا در بیرجند و در نهبندان، سرایان و حاجی آباد نیز هر کدام یک ایستگاه پایش هوا داریم.

رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی، عنوان کرد: در صورت تخصیص اعتبار تعداد ایستگاه‌های پایش هوا در استان افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: براساس استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست مقدار شاخص هوا بین ۰-۵۰ خوب، ۵۱-۱۰۰ قابل قبول، ۱۰۱-۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱-۲۰۰ ناسالم، ۲۰۱-۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱-۵۰۰ خطرناک تعریف شده است.

 

 

همایش دوچرخه‌سواری دانش‌آموزان بیرجندی به‌مناسبت بزرگداشت شهید‌سلیمانی

 همایش دوچرخه سواری دانش آموزان بیرجندی بمناسبت بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

رئیس هیات دوچرخه‌سواری بیرجند گفت: همایش دوچرخه‌سواری دانش‌آموزان بیرجندی به‌مناسبت بزرگداشت سومین سالگرد شهادت شهید‌سلیمانی برگزار شد.

سید علی طباطبایی اعلام کرد: این همایش از میدان ابوذر تا بوستان شهدای گمنام شهر بیرجند به مسافت ۳ کیلومتر و با حضور ۲۰۰ ورزشکار برگزار شد.

وی گفت: در پایان این مسابقات ۳۰ نفر از شرکت کنندگان هدایای نقدی و غیرنقدی از طرف هیات همگانی ، هیات دوچرخه سواری و کانون فرهنگی تربیتی شهید مطهری بیرجند دریافت کردند.

شهردار بیرجند: احیاء هویت تاریخی بازار بیرجند اولویت شهرداری بیرجند

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری؛ شهردار بیرجند اظهار داشت: احیاء هویت تاریخی بازار بیرجند با توجه به قدمت ۳۰۰ ساله یکی از اولویت های شهرداری است.

دکتر مهدی بهترین با اشاره به بهسازی و زیباسازی بازار تاریخی بیرجند در ۲ فاز افزود: بازسازی ورودی های بازار بیرجند به شکل سنتی با حفظ شان و قدمت بازار بیرجند در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

شهردار بیرجند اذعان داشت: هزینه اجرای این پروژه در فاز اول و دوم شامل اجرای سردرب و رواق های مجاور سردرب با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال است که اجرای فاز اول شامل سردرب با زیربنای تقریبی ۵۰ مترمربع و با برآورد تقریبی ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حال انجام می باشد.
دکتر بهترین با تاکید بر مشارکت مالکین مجاور طرح در زمان اجرای این پروژه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بازار در محدوده بافت تاریخی قرار دارد طرح های اجرایی بازار با نظارت اداره کل میراث فرهنگی در حال انجام می باشد.
به گفته وی اماکن تاریخی و خصوصا بازار بیرجند با توجه به هویت تاریخی موجود در آن پتانسیل خوبی به لحاظ تاریخی و فرهنگی دارد، که امیدواریم با همراهی سایر نهادهای ذیربط، گامی بلند در جهت معرفی این اماکن به شهروندان و گردشگران برداریم.

شهردار بیرجند با بیان اینکه احیای بافت تاریخی در سیما و مبلمان شهری نقش بسیار مهم و اثرگذار دارد و شناسایی جذابیت‌های بخش گردشگری به توسعه شهرستان کمک زیادی می‌کند افزود: وجه متمایز شهر بیرجند از سایر شهرها بافت تاریخی آن می باشد.

لازم به ذکر است پیرو تفاهم نامه شهرداری بیرجند و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، در فاز اول ، سردرب ورودی بازار در حال انجام می باشد.

 

 

اعطای ۶۰ میلیارد ریال به بیماران نیازمند در خراسان جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۴۰ میلیارد ریال کمک های خدمات درمانی به بیماران سطح استان پرداخت شده است، عنوان کرد: همچنین مبلغ ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات خدمات درمانی به بیماران صعب العلاج ارائه شده است.

به گزارش روابط‌ عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، محمد علی کاوسی در برنامه تلویزیونی شب های زعفرانی، با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی بر روی ۵۰ گسل زلزله قرار گرفته و استانی حادثه خیز است، اظهار داشت: امروز باید به سمت خودامدادی و دگر امدادی گام برداریم تا در زمان حادثه بتوانیم با آرامش به هم‌ نوعان خود کمک کنیم.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر به صورت رایگان آموزش های همگانی را به مردم ارائه می دهد، افزود: در حال حاضر ۲۱۳ خانه هلال در سطح شهرها و روستاهای استان وجود دارد و این آموزش ها را به علاقه مندان ارائه می دهند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: در هر نقطه ای از استان که بیش از ۱۰ نفر متقاضی جهت یادگیری آموزش های همگانی وجود داشته باشد، مربی اعزام خواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه آموزش های امدادی صرفا کمک های اولیه نیست بلکه در زندگی روزمره نیز کاربرد دارد، گفت: علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت members.rcs.ir عضو جمعیت هلال احمر و در دوره های آموزشی شرکت کنند.

وی ادامه داد: افراد پس از گذراندن دوره های آموزشی، می‌توانند نسبت به درخواست صدور کارت اقدام کنند.

کاوسی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۴۰ میلیارد ریال کمک های خدمات درمانی به بیماران سطح استان پرداخت شده است، عنوان کرد: همچنین مبلغ ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات خدمات درمانی به بیماران صعب العلاج ارائه شده است.

 

 

 

کشف ۵ فقره سرقت و ۶ نفر دستگیری سارق

فرمانده انتظامی شهرستان”زیرکوه” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی با محوریت مبارزه با سارقان در شهرستان خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “هادی سلمانی” در تشریح این خبراظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت در سطح شهرستان زیرکوه و ایجاد جو نارضایتی برای شهروندان، طرح مبارزه با دستگیری سارقان در این شهرستان اجرایی شد. وی افزود: ماموران انتظامی شهرستان زیرکوه با انجام اقدامات فنی و تخصصی پلیسی ۶ نفر سارق را شناسایی و در چند عملیات ضربتی سارقان را دستگیر کردند. فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه بیان داشت: سارقان دستگیر شده در بازجویی های پلیسی به ۵ فقره سرقت اعتراف کردند و متهمان به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

دستگیری سارق و کشف اموال مسروقه به ارزش بیش از یک میلیارد ریال در”بیرجند”

فرمانده انتظامی”بیرجند” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان یک نفر سارق اماکن خصوصی را دستگیر و ۱۰ فقره سرقت را کشف کردند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”احمد رضا کارگر” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت انبار لوازم یدکی موتور سیکلت در سطح شهرستان بیرجند، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت. وی افزود: ماموران”کلانتری ۱۳ جوادیه” شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک نفر سارق را در این خصوص شناسایی و تحت تعقیب قرار دادند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند. فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند بیان داشت: متهم ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شد اما با روبه رو شدن شواهد موجود و اقلام سرقتی کشف شده از نامبرده، به ناچار لب به اعتراف گشوده و به ۱۰ فقره سرقت اعتراف کرد.

 

 

 

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان “زیرکوه”

فرمانده انتظامی شهرستان”زیرکوه ” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و دستگیری ۵ نفرخرده فروش در این شهرستان خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”هادی سلمانی” در تشریح این خبر اظهار داشت: در راستای برخورد و مقابله با هنجارشکنان، به ویژه فروشندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان زیرکوه به اجرا در آمد. وی بیان داشت: مأموران پلیس با انجام تحقیقات گسترده و بررسی های میدانی نقاط جرم خیز را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی وارد پاتوق ها و مخفیگاه های متهمان شدند و در بازرسی از محل ها مقادیری انواع مواد مخدر را کشف کردند. فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه افزود: ماموران انتظامی در این رابطه ۵ خرده فروش موادمخدر را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

۱۸۹ شرکت فناور در خراسان جنوبی فعالیت دارند

بیرجند – ایرنا – رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: ۱۸۹ واحد فناور، ۴۷ شرکت دانش‌بنیان و چهار مرکز رشد از خدمات پارک علم و فناوری استان بهره‌مند هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدحسین مجیدی عصر روز چهارشنبه در نشست قرارگاه استانی حمایت و تسهیل‌گری از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین افزود: از مجموع ۱۸۹ واحد فناور سطح استان، تعداد ۸۵ واحد در بیرجند، ۳۲ واحد در قاین، ۳۱ واحد در فردوس و ۱۲ واحد در طبس مستقر هستند.

وی با بیان اینکه از مجموع ۱۸۹ واحد فناور سطح استان تنها ۴۷ مورد آنان شرکت دانش‌بنیان هستند، افزود: امسال هشت شرکت دانش‌بنیان خراسان جنوبی در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار حضور داشتند که در این نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان استان ۲۳ میلیارد ریال تفاهم‌نامه تجاری امضا کردند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر پارک علم و فناوری استان در مکان استیجاری فعالیت می‌کند و سایت جدید در دست اجراست، بیان کرد: ساختمان جدید پارک علم و فناوری به دلیل دوری مسیر و خارج از محدوده شهر فاقد انشعابات مختلف است.

مجیدی عنوان کرد: سایت جدید پارک علم و فناوری استان به دلیل اینکه خارج از محدوده شهر است، برای ۲۰ سال آینده قابل استفاده خواهد بود در حالی که در حال حاضر در خصوص استقرار واحدها به دلیل استیجاری بودن مکان مشکلاتی داریم.

وی خاطرنشان کرد: فاز نخست پردیس اصلی پارک علم و فناوری استان به وسعت ۱۰ هکتار در جوار دانشگاه بیرجند در دست اجراست که ساختمان اصلی این مجموعه از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

مجیدی از برگزاری نخستین رویداد علمی و فناوری از تانا (توسعه و ارتقای زیست‌بوم نوآوری استان‌ها) در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این رویداد در روزهای اول و دوم اسفندماه با همکاری پارک علم و فناوری و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا(ع) برگزار خواهد شد.

وی افزود: این رویداد برای استارت آپ‌های تخصصی و ایده‌شوها و بررسی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های استانی و شناسایی نظام مسائل اولویت‌دار خراسان جنوبی و شناسایی طرح‌های مرتبط به آن با حضور سرمایه گزاران و طرح‌های فناورانه و دانش بنیان برگزار می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم از روند طولانی و بوروکراسی اداری در صدور مجوز شرکت‌های دانش بنیان انتقاد کرد و گفت: در کل کشور پنج هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد که به دلیل بروکراسی اداری تنها ۴۷ شرکت متعلق به خراسان جنوبی است.

جواد اشرفی افزود: باید روند صدور مجوز برای شرکت‌های دانش بنیان استان از مرکز تسهیل و تسریع شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم از راه اندازی خانه خلاق گیاهان دارویی استان به زودی خبرداد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته برای برخی شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی تسهیلات خوبی اختصاص یافته است.

مهدی جعفری افزود: همچنین در نشستی مشکلات شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی به صورت موردی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای لازم برای حل مشکلات آنها ارایه شد.

سرپرست اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: از محل تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ سال گذشته برای این اداره کل ۳۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

حامد حسن‌نژاد افزود: از محل این تسهیلات ۱۵۰ میلیارد تومان به شرکت‌های فناور و دانش بنیان حوزه صنعت پرداخت شده است.

 

 

۳۳ درصد واحدهای تولید مصالح ساختمانی خراسان جنوبی استاندارد دارند

بیرجند – ایرنا – سرپرست اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان جنوبی گفت: ۱۴۳ واحد تولیدی مصالح ساختمانی غیرفلزی در این استان وجود دارد که ۶۷.۲۳ درصد واحدهای فعال نشان اجباری استاندارد ندارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی دستورانی روز چهارشنبه در نشست کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه دادستانی مرکز استان با موضوع “بررسی نقش دستگاه‌های متولی نظارت در جلوگیری از تخلفات ساختمانی به منظور کاهش آثار زیانبار و تبعات منفی آن در جامعه” افزود: ۱۱۹ مورد واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی غیرفلزی در استان فعال است که از این تعداد فقط ۳۹ واحد نشان استاندارد دارند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست دولت سیزدهم رعایت استاندارد در تولید است گفت: این اقدام با اهرم مدیران کنترل کیفیت و شرکت‌های بازرسی در استان دنبال می‌شود.

سرپرست اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رعایت کیفیت در تولید با التماس انجام نمی‌شود تاکید کرد: اعمال قانون لازمه رعایت استاندارد است و اگر قانون ایراد دارد باید اصلاح شود.

وی به وجود ۲۸ واحد تولید بتن در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: ۱۵ مورد از این واحدها استاندارد لازم را ندارند و بدون توجه به اخطارها زیر بار نمی‌روند که طبق قانون باید فعالیت آنها متوقف شود.

دستورانی بر داشتن ابزار لازم برای کنترل استاندارد در تولید مصالح ساختمانی تاکید کرد و گفت: از ابتدای امسال ۱۸۷ مورد بازدید از واحدهای تولیدی انجام شده اما در این زمینه با کمبود نیرو مواجه هستیم به همین دلیل سامانه نظارت مردمی در استان راه‌اندازی شده است که مردم اگر از کیفیت مصالح ناراضی هستند به سامانه ۱۵۷ گزارش دهند.

وی با اشاره به لزوم کنترل استاندارد در مصالح فلزی ادامه داد: با توجه به اینکه در زمینه مصالح فلزی واحد تولیدی در خراسان جنوبی فعال نیست و عمده اقلام از دیگر استان‌ها وارد می‌شود باید در محل‌های فروش و توزیع کنترل را انجام دهیم.

سرپرست اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان جنوبی گفت: در این زمینه ۲ نوع تیرآهن سبک و سنگین وارد می‌شود که معمولا کد استاندارد باید بر آن حک شده باشد و چون در بخش برش آهن‌آلات ممکن است این قسمت حذف شود، سوء‌استفاده‌هایی را شاهد هستیم.

وی گفت: البته نمونه‌گیری انجام و در آزمایشگاه کیفیت بررسی می‌شود اما برخورد باید در استانی که محصول تولید شده است، انجام گیرد.

دستورانی تصریح کرد: به بهانه حمایت از تولید نباید کیفیت را فدا کرد زیرا داشتن استاندارد به معنای کف کیفیت بوده و اگر محصولی نشان استاندارد نداشته باشند از کیفیت لازم برخوردار نیست.

وی افزود: ورود آهن‌آلات غیراستاندارد در بازار استان رصد شده است و هشدارهای لازم را به صنوف مربوطه داده‌ایم با این وجود سیاست ما بر طراحی ساختمان استاندارد است که این موضوع در سطح کشور دنبال می‌شود.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*