گزارش/ برای صلح یا ضد صلح!

 

مرور برخی اختراعات بشر که علیرغم خواست مخترعانشان ضدصلح استفاده شدند

برای صلح یا ضد صلح!

دهم نوامبر روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه است. این روز را سازمان یونسکو از سال ۲۰۰۱ جهت برجسته کردن نقش قابل توجه علم در جامعه و توجه به اهمیت علوم جدید در زندگی روزانه به تقویم افزود. با اینکه همیشه دانشمندانی هستند که از دانش خود سوءاستفاده می‌کنند و انسان‌ها را به دردسر می‌اندازند، اما اغلب دانشمندان پیشرفت‌های علمی، اختراعات و اکتشافاتشان را جز با هدف خدمت به بشر عرضه نمی‌کنند.

در طول تاریخ اغلب دانشمندان تلاش می‌کردند علم در خدمت بشر باشد و برای اینکه دنیا جای بهتری برای زندگی شود، عمر خود را صرف پیشرفت علم و تولید دانش می‌کردند. در این بین همیشه برخی از ابنا بشر وجود داشتند که برای حفظ منافعشان حاضر بودند حتی از علم هم علیه هم‌نوعان خود استفاده کنند. آن ها نه تنها از علم برای اهداف صلح‌دوستانه و توسعه و پیشرفت بهره نمی‌جستند، بلکه در جنگ و برای تخریب شهرها و کشورها از آن استفاده می‌کردند. آن‌ها که خود غالبا از اهالی قدرت و سیاست بودند، از دسترنج اهالی دانش برای پیشبرد اهداف خود سوءاستفاده می‌کردند و گاهی باعث می‌شدند دانشمندان از کشف یا اختراعاتشان ابراز پشیمانی کنند. به همین مناسبت به تعدادی از این دستاوردهای علمی می‌پردازیم.

 

دینامیت/ آلفرد نوبل:

نوبل با ترکیب نیتروگلیسیرین و سیلیس نوعی خمیر انفجاری ساخت و آن را دینامیت نامید. او این ترکیب را برای تخریب صخره‌ها و سنگ‌های بزرگ کوه‌ها ساخت تا در معادن استفاده شود. چندی بعد نوبل متوجه شد از اختراعش در جنگ‌ها و برای کشتار استفاده می‌شود. در ابتدا از این بابت ناراحت نبود و معتقد بود اختراع او یک اختراع ختثی است و باعث کشته شدن آدم‌هایی می‌شود که جنگ‌طلب هستند و از بین رفتن آن‌ها به ایجاد صلح کمک می‌کند.

آلفرد پس از درگذشت برادرش لودویگ در سال ۱۸۸۸ با تیتر روزنامه‌ای که به اشتباه تصور کرده بود آلفرد مرده به خودش آمد. تیتر روزنامه این بود: «تاجر مرگ مرده است»! این روزنامه ادعا کرده بود نوبل که پس از دینامیت به ساخت برخی ادوات جنگی دیگر هم مشغول بوده، با یافتن راه‌هایی برای کشتن انسان‌ها به ثروت هنگفتش دست یافته است. آلفرد نوبل با دیدن این خبر دگرگون شد و قسمت زیادی از ثروتش را برای تاسیس و اداره بنیاد نوبل و جایزه نوبل با هدف ترویج صلح اختصاص داد.

اکنون نیز جایزه صلح نوبل جایزه پر حاشیه‌ای است که خیلی از دریافت‌کنندگانش با آنچه هدف نوبل بود کیلومترها فاصله دارند.

 

اکستازی/ الکساندر شولگین:

الکساندر شولگین شیمیدان آمریکایی بود که برای بیمارانی که دچار افسردگی بودند، دست به ساخت یک دارو زد. او برای داروی خود یک دستورالعمل مصرف هم نوشت و خطرات مصرف نادرست آن را توضیح داد. چیزی نگذشت که داروی شولگین سر از پارتی‌ها و مهمانی‌های جوانان درآورد. آن‌ها بدون توجه به منع مصرف این دارو برای افراد سالم و خطراتی که می‌تواند داشته باشد، از آن برای سرخوش شدن استفاده می‌کردند. اگرچه همین باعث شد تولید این دارو که به طور قانونی تولید می‌شد متوقف شود، اما سودجویان اقدام به ساخت این دارو به صورت غیرقانونی می‌کردند و حتی مدل‌های خطرناک‌تری از آن را هم تولید کرده و به دست جوانان می‌رساندند. داروی شولگین همان قرص‌های اکستازی بود که الان در دسته داروهای روان‌گردان دسته‌بندی می‌شود.

عامل نارنجی/ آرتور گالستون:

آرتور گالستون در پی راهی بود که بتواند رشد گیاهان را سرعت ببخشد. او در تحقیقات خود دریافت ترکیبی به نام ترییدوبنزوئیک اسید می‌تواند رشد و گلدهی گیاهی مثل سویا را افزایش دهد. البته او متوجه شد که استفاده بیش از حد از این ترکیب باعث پژمردگی و از بین رفتن گیاه خواهد شد.

مدتی بعد ارتش آمریکا از این ترکیب در جنگ ویتنام استفاده کرد تا هم به سربازهای ویتنامی آسیب بزند و هم جنگل‌هایی که سربازها در آن مخفی می‌شدند را از بین ببرد. ارتش آمریکا این ترکیب شیمیایی خطرناک را در بشکه‌هایی حمل می‌کرد که نوار نارنجی بر روی آن بود؛ به همین دلیل «عامل نارنجی» نام گرفت.

گالستون که خودش این ترکیب را کشف کرده بود، یکی از سرسخت‌ترین مخالفان عامل نارنجی بود و به‌طور مداوم برای افشای آسیب‌های زیست محیطی ناشی از آن تلاش می‌کرد. بعداً مشخص شد که دیوکسین‌های موجود در عامل نارنجی باعث سرطان، نقایص مادرزادی و سایر ناتوانی‌ها می‌شود.

البته گالستون از کشف خود پشیمان نبود. او معتقد بود هیچ تضمینی وجود ندارد کاری که در علم انجام می‌دهید لزوما به نفع بشریت باشد. به نظر او هر کشفی از نظر اخلاقی خنثی است و می‌توان آن را در راه اهداف سازنده یا مخرب استفاده کرد. او می‌گفت: «این تقصیر علم نیست!»

 

لابرادودل نوعی نژاد سگ/ والی کورنون

والی کورنون یک جانورشناس استرالیایی بود که در یک موسسه تحقیقاتی مربوط به تولید و پرورش سگ‌های راهنما کار می‌کرد. او یک روز با درخواستی از یک خانم نابینا مواجه شد که همسرش نیز به سگ‌ها حساسیت داشت و یک سگ راهنمای غیرآلرژیک می‌خواست. کورنون پس از مدت زیادی تحقیق، سرانجام با ترکیب نژادهای لابرادور و پودل به یک نژاد جدید رسید: لابرادودل!

سگ‌های این نژاد جدید خیلی زود خود را در میان مردم جا کردند و طرفداران زیادی پیدا کردند. اما قصه به همین جا ختم نشد! استقبال از این نژاد آنقدر افزایش یافت که از تعداد سگ‌هایی که با این نژاد پرورش می‌یافتند پیشی گرفت و بازار سیاهی برای پرورش این نژاد سگ شکل گرفت. رفته‌رفته این پرورش‌دهنده‌های ناشی و غیرقانونی سگ دست به ترکیب غیراصولی برخی نژادهای دیگر از سگ‌ها نیز زدند. نتیجه اقدامات این افراد تولد سگ‌هایی بیمار، ناقص الخلقه و ناتوان بود که هم آن حیوانات بیچاره را آزار می‌داد و هم به محیط زیست صدمه می‌زد.

 

هواپیما/ برادران رایت

ارویل و ویلبر رایت، برادران مشهوری که با اختراع هواپیما سر زبان‌ها افتادند. آن‌ها با اختراع خود انقلابی در جهان ایجاد کردند. اندکی پس از این اختراع، ارتش آمریکا چند هواپیما از برادران رایت خواست. برادران رایت در حالی هواپیماها را به ارتش ایالات متحده تحویل دادند که تصور می‌کردند ارتش از آن‌ها فقط برای رصد استفاده خواهد کرد. اما ارتش آمریکا از هواپیماها برای جابه‌جایی سلاح‌ها و ریختن بمب بر سر آدم‌ها استفاده می‌کرد.

ارویل رایت پس از دیدن هواپیماهایی که در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفتند بسیار وحشت‌زده شد. او پس از جنگ جهانی اول نوشت: «هواپیما جنگ را چنان وحشتناک کرده است که فکر نمی‌کنم هیچ کشوری به آغاز دوباره جنگ فکر کند.»

چند سال بعد جنگ جهانی دوم فرا رسید. برادران رایت پس از مشاهده ویرانی‌هایی که اختراعشان از هوا به بار آورده بود، به این نتیجه رسیدند که اگرچه امیدوار بودند چیزی را اختراع کرده‌اند که صلح پایدار را به زمین بیاورد، اما اشتباه کرده‌اند!»

هرچند  امروزه هواپیما یکی از اختراعات مهم و مفید بشر به شمار می‌رود و مصارف صلح‌آمیز زیادی هم دارد، اما مخترعانش با دیدن کاربرد اختراعشان در جنگ‌ها متاسف شده بودند و اظهار پشیمانی کرده بودند.

 

 

 

 

مردم و حاکمیت چه حقی بر گردن یکدیگر دارند؟

مردم بر حکومت حقوقی دارند و حکومت نیز بر مردم حقوقی دارد که این ها مطالبه گری هستند و اسلام به این مسئله تأکید فراوانی کرده است.

 

اسلام، یکی از ادیانی است که مردم را یکی از ارکان مهم حکومت برشمرده است و این نشان می‌دهد که حق مردم و حاکمیت در این دین، دو سویه است. یعنی هم مردم بر حاکمیت حق دارند و هم حاکمیت بر مردم حق دارد.

در یکی از آیات کتاب آسمانی قرآن بیان شده است: «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط…» «ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آن‌ها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند.». بنابراین، مردم در مواردی چون؛ انتخاب نظام حکومت اسلامی، انتخاب مسئولان عالی رتبۀ نظام به صورت مستقیم و غیر مستقیم، مشورت دهی به حاکم اسلامی، مشارکت در قانون‌گذاری از طریق نمایندگان خود، در مجلس شورای اسلامی و نظارت بر اعمال و رفتار و گفتار زمام‌داران نقش مهمی ایفا می‌کنند. از اینرو، هم مردم و هم حاکمیت باید به حقی که بر گردن یکدیگر دارند توجه ویژه‌ای داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی، کارشناس مذهبی و مدرس حوزه علمیه، درمورد مطالبه گری از نظر آموزه‌های اخلاقی و دینی بیان کرد: رساله حقوق با این عبارت آغاز می‌شود: «بدان که خداوند عز وجل را بر تو حق هاست که ترا فرا گرفته است. در هر جنبشی و آرامشی، یا حالتی یا در هر جایی که در آن فرود آیی، یا در هر عضوی که آن را بگردانی، یا در هر ابزاری که در آن تصرف کنی. پس، بزرگ‌ترین حق‌های خداوند تبارک و تعالی بر تو آن است که برای خود واجب ساخته که آن اصل حق هاست. پس، آن چه بر تو برای خودت واجب ساخته، از سر تا به پاست. با اندام‌های گوناگونی که تو داری.»

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: امام سجاد (ع) در رساله حقوق می‌فرمایند که هم مردم بر حکومت حقوقی دارند و هم حکومت بر مردم حقوقی دارد که این‌ها مطالبه گری هستند. مثلاً مطالبه مردم از حکومت این است که حکومت برای آن ها، رفاه، آرامش و امنیت را تأمین کند و در مقابل، حکومت هم مطالباتی دارد چراکه مردم باید با حاکم همراهی و همکاری کنند که درمورد مطالبه گری باید به ترجمه واژگان نیز توجه شود. زیرا واژگانی وجود دارند که مقدس هستند، ولی متأسفانه، اغلب افراد بر اساس منافع خود، این واژگان را معنا می‌کنند. به طور مثال؛ واژه آزادی که هر کسی از دید خود تعریف می‌کند. مثل این که آمریکایی‌ها بگویند اگر شما به طور کامل در خدمت ما باشید از همه محرومیت‌ها آزاد هستید. اما آزادی، معنای کامل تری دارد که در بند شیطان نباشید چراکه اگر در بند شیطان باشید واقعاً در بند هستید.

به گفته حجت الاسلام علم الهدی، عبودیت به معنای بندگی و زهد از دیگر واژه‌هایی هستند که در ادبیات دینی باید به معنای آن‌ها توجه شود. چون واژه‌ها می‌توانند بار معنایی متفاوتی داشته باشند و در واقع، معنای اصلی واژه را امام باید تعریف کنند.

او با اشاره به موضوع امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: در شرایط امر به معروف و نهی از منکر گفته شده است که افراد به چه صورت می‌توانند مطالبه گری کنند یا به چه صورت باید با مردم صحبت کرده و یا حقایق را درمورد آن‌ها بیان کرد و درواقع، در ادبیات دینی، همه مردم در جامعه رسالت امر به معروف و نهی از منکر را دارند و باید درمورد هنجار‌های اجتماع خود حساس باشند و حفظ فرهنگ‌ها و حفظ هویت ملت‌ها از مهم‌ترین مباحثی هستند که اگر حفاظت و حراست شوند ملت‌ها باقی می‌مانند و در غیر این صورت، تمام هویت ملت‌ها دستخوش برخی از حوادث داخلی فرهنگی خواهند شد و درخقیقت، ملتی که از درون تهی شود و فرهنگ و ادبیاتش ازبین برود دیگر چیزی برای ازدست دادن ندارد.

این کارشناس مذهبی افزود: یکی از توصیه‌هایی که در بیانات اهل بیت (ع) وجود دارد «النصیحه لائمه‏المسلمین‏» است. یعنی مردم باید به رهبران جامعه مشاوره دهند و با یک بیان نرم و لطیف به هدایت آن‌ها بپردازند. درحقیقت، «النصیحه لائمه المسلمین»، یک تعبیر ریشه دار و پُرسابقه است که در روایات متعددى به چشم مى‏خورد و سرچشمه آن، پیامبر اکرم (ص) هستند که در حجه الوداع، ضمن سخنرانى در مسجد، آن را مطرح فرمودند و پس از آن در بیانات ائمه، به عنوان یکى از مسئولیت‏هاى امت اسلامى مورد تأکید قرار گرفت.

حجت الاسلام علم الهدی بیان کرد: حاکمیت‌ها باید برای رفاه و امنیت امور زندگانی مردم تلاش‌های خود را انجام دهند و مردم را از خودشان بدانند و به آن‌ها خدمت کنند و این مسئله در بیانات امام علی (ع) و امام سجاد (ع) وجود دارد؛ به طوری که امیر مومنان (ع) در یکی از بند‌های عهدنامه خود، خطاب به مالک اشتر فرمودند: «ای مالک، آگاه باش که تو را به شهر‌هایی روانه کردم که پیش از تو فرمانروایانی در آن به عدالت و ستم حکومت کردند و مردم به وضع تو به همان صورت می‌نگرند که تو به حاکمان پیش از خود می‌نگریسته‌ای و همان را در حق تو می‌گویند که تو درباره حاکمان گذشته مصر می‌گفته ای؛ شایستگان را به ذکر خیری که خداوند بر زبان بندگانش جاری می‌کند می‌توان شناخت. پس باید محبوب‌ترین اندوخته‌ها در نزد تو عمل صالح باشد.»

به گفته این کارشناس مذهبی، مردم تا آن زمان، حاکمیت‌های مخالف حکومت علوی داشتند. از اینرو، نوع نگاه و خدمات مالک اشتر باید با قبلی‌ها تفاوت داشته باشد و به همین دلیل، حضرت امیر مومنان (ع) تأکید کردند که باید مراقب باشی و مردم را به یک چشم ببینی چراکه این مردم از دو حالت خارج نیستند. یا اِمَّا اَخٌ لَک فِی الدِّینِ. یا برادر دینی تو هستند یا وَ اِمّا نَظیرٌ لَک فِی الْخَلْقِ. یا انسان‌هایی مانند تو که در هر دو صورت، تو در قبال این مردم وظیفه داری و باید همه را به یک چشم ببینی و با آن‌ها به یک شکل برخورد کنی.

او افزود: امیر مومنان (ع) به مردم توصیه کرده اند که به حاکمیت و حکومت وفادار باشند و حاکم را در مسیر خیر راهنمایی کرده و برای برون رفت معضلات اجتماع به او کمک کنند. زیرا کسی نمی‌تواند به حاکم توهین و خیانت کند و در ادبیات دینی ما به این موضوع تأکید شده است.

 

 

ماجرای بازگشت ژاپنی‌ها به بازار لوازم خانگی چیست؟

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر بازگشت بی‌سر و صدای شرکت‌های ژاپنی به بازار لوازم خانگی منتشر شد، اما هم وزارت صمت و هم اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی این موضوع را رد و تاکید کردند که همچنان هرگونه لوازم خانگی با برند خارجی در بازار قاچاق یا تقبلی است.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر اخباری مبنی بر بازگشت بی‌سر و صدای شرکت‌های ژاپنی به بازار لوازم خانگی منتشر شده است. بر اساس این گزارش‌ها تلویزیون‌های برند سونی چند ماهی است که از طریق یک شرکت ایرانی در کشور عرضه می‌شود و برند شارپ نیز به زودی فعال خواهد شد.

اما پیگیری‌های ایسنا این موضوع را تایید نمی‌کند. امید قالیباف – سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) – در این رابطه به ایسنا گفت که در حال حاضر هیچ گونه لوازم خانگی ژاپنی به کشور وارد نمی‌شود و آنچه در بازار هست یا قاچاق است یا تقلبی که یعنی برند بر روی کالا می‌چسبانند و می‌فروشند.

اکبر پازوکی –  رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی – نیز ضمن رد کردن این اخبار، گفت: یک شرکت ایران از بیش از ۱۰ سال پیش بخشی از قطعات خود را از شرکت سونی وارد و در تولیدات خود استفاده می‌کند. بنابراین همچنان کالای تمام شده از هیچ برندی وارد نمی‌شود.

به گفته وی تمام تولیدکنندگان تلویزیون در ایران بخشی از قطعات خود را وارد می‌کنند. در بهترین حالت در برخی شرکت‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد قطعات تلویزیون در داخل تولید می‌شود و مابقی وارداتی است.

پازوکی در پاسخ به سوالی درباره گارانتی این محصولات گفت: این کالاها با برندهای داخلی و گارانتی اصلی فروخته می‌شود و فقط بخشی از قطعات آن خارجی است. بر این اساس همچنان همه کالاها با برند خارجی موجود در بازار قاچاق یا تقلبی هستند و گارانتی آن‌ها تقلبی است.

به گزارش ایسنا، واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ ممنوع است و در حال حاضر عمده کالاهای خارجی موجود در بازار قاچاق هستند که با گارانتی‌های تقلبی فروخته می‌شوند. تاکنون بارها بحث آزادسازی واردات لوازم خانگی مطرح شده، اما به نتیجه نرسیده است. موافقان آزاد شدن واردات لوازم خانگی می‌گویند این قانون حقوق مصرف‌کننده را در نظر نگرفته، اما مخالفان معتقدند تولیدکنندگان ایرانی شرایط برابر با تولیدکنندگان خارجی ندارند که بتوانند با آن‌ها رقابت کنند.

 

 

زوج‌ها بخوانند؛ بهترین رفتار با همسر در حضور دیگران

ابراز محبت همسران در جمع برای بسیاری از ما امری غیر معمول است، اما در مقابل اخم و دعوایشان برایمان عجیب نیست.

 

جوانی که به تازگی ازدواج کرده است؛ می‌گوید: مادرش اجازه نمی‌دهد با همسرش جلوی دیگران صمیمی برخورد کند و شوخی و خنده با شوهرش جلوی دیگران را قدغن کرده، اما همسرش هم از طرف دیگر از او دلگیر شده است و از اینکه جلوی دیگران با او مانند غریبه‌ها برخورد می‌کند، گله دارد.

 

او که به خاطر این موضوع دچار دوگانگی و مشکل شده است، برای حفظ زندگی مشترکش و در عین حال راضی نگه داشتن مادرش کمتر در جمع خانواده حضور پیدا می‌کند تا مورد انتقاد خانواده قرار نگیرد.

این ماجرا با شدت‌های کم یا زیاد ممکن است برای هر خانواده‌ای اتفاق بیفتد؛ عمدتا زوجین از ترس مورد انتقاد قرارگرفتن یا مضحکه خنده نشدن و سوژه جمع نشدن، از ابراز محبت به همسرشان در جمع پرهیز می‌کنند. اما آیا ابراز صمیمیت به جمع از نظر شرعی گناه است و منعی برای آن وجود ندارد؟

در آیات و روایات منعی نسبت به رابطه عاطفی در حریم عمومی وجود ندارد، ابراز محبت به همسر در حریم عمومی از نظر اخلاقی اگر در حد معمولی باشد چه کلامی و چه رفتاری مانعی ندارد، اما اگر بیش از حد معمول باشد از نظر اخلاقی توصیه نمی‌شود و کاری ناپسند است.

چرا ابراز محبت زوجین غیر عادی است؟

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «یکی از عوامل سعادت خانواده، که امید و حرکت را به ارمغان می‌آورد، محبت زن و شوهر به یکدیگر است. انسان‌ها نیاز‌های عاطفی فراوانی دارند که نیاز به محبت و عشق یکی از اساسی‌ترین آن هاست. هر کس دوست دارد مورد محبت دیگران واقع شود و دیگران نسبت به او ابراز علاقه کنند.

زن و شوهر باید هر کدام نسبت به همدیگر ابراز عشق و علاقه کنند و در ظاهر و باطن، خیرخواه یکدیگر باشند. به دلیل آنکه زن موجودی عاطفی است و عواطف و احساسات او بر جنبه‌های دیگرش غلبه دارد، نیاز او به محبت بیش از مردان است و شاید به همین دلیل است که خداوند نسبت به زنان مهربان‌تر از مردان است.»

با اینکه امامان و پیامبران و حتی در قرآن کریم به صمیمیت زوجین توجهی ویژه دارند؛ اما چرا برخی از والدین و افراد ابراز صمیمیت زوج‌ها را در جمع را عیب می‌دانند؟

دکتر «رضا قربان‌جهرمی» عضو هیات علمی روانشناسی دانشگاه علوم و تحقیقات در این باره می‌گوید: «مثل بسیاری از نابهنجاری‌ها می‌توان ریشه را در زندگی و نگاه سنتی دانست. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که تا چندین سال قبل پدران و پدرانشان اکثرا با خانواده‌های خود زندگی می‌کردند و اختلاف نظر و درگیری و بروز خشمی که در هر زندگی پیش می‌آید، به دلیل زندگی در مجاورت هم، به اطلاع افراد فامیل و نزدیکان می‌رسید.

در بیشتر مواقع به دلیل ریش سفیدی بزرگترها، این در جریان قرار گرفتن‌ها بیشتر هم می‌شد. یا به دلیل ازدواج در سن کم و نداشتن آگاهی کافی در مورد مهارت‌های زندگی و وابستگی دختر و پسر به خانواده‌هایشان که هنوز هم ادامه دارد، اکثرا مشکلات درون خانواده به اطلاع والدین زوج‌های جوان می‌رسید.

مشکل اصلی فقدان آموزش‌های ضروری در این زمینه است؛ جایی که زن و شوهر اطلاعات کافی و درست حتی راجع به جنسیت خود و شریک زندگی‌شان را از کودکی کسب نکرده‌اند و به عبارتی حتی شناخت عمومی هم حاصل نشده، چه برسد به شناخت یک شخص خاص.»

اهمیت احترام زوجین در اجتماع

برخی از زوجین برای سوژه نشدن در جمع فامیل و دوستان‌شان، سعی می‌کنند در ملاءعام به همسرشان توجهی نکنند و با آن‌ها مانند غریبه رفتار کنند، برخی هم از آن‌ور بوم افتاده‌اند و حتی ممکن است به همسرشان در جمع بی‌احترامی هم کنند. خانمی تعریف می‌کرد: «همسرم در جمع رفتار خوبی با من ندارد. حتی چندین بار جلوی بقیه رفتار تندی با من کرده است که بعد از آن بی‌احترامی خجالتم می‌آید با آن جمع رو به رو شوم.»

دکتر «رضا قربان‌جهرمی» عضو هیات علمی روانشناسی دانشگاه علوم و تحقیقات، در مورد اهمیت احترام زوجین در حضور بقیه افراد، می‌گوید: «آسیب روانی و زخمی که از یک رفتار ناشایست در حضور جمع بر پیکره شخصیت وارد می‌شود، به مراتب عمیق‌تر از آن است که همین مورد در خفا رخ دهد. حتی اگر طرف مقابل متوجه رفتار ناپسند خود شود و عذر خواهی و اصلاحی را در پیش بگیرد، بر طرف کردن این مورد از اذهان افراد ناظر دشوار است. دیگر قضاوت‌ها و بازخورد‌های کلامی مانند نیش و کنایه و تمسخر و … که جای خود دارد؛ بنابراین احترام به همسر در اجتماع اهمیت زیادی دارد.»

راهکار‌های عادی کردن ابراز علاقه زوجین در جامعه/ لزوم وجود روزی به نام همسران

برخی از والدین از دیدن دعوا زن و شوهر آنقدر تعجب نمی‌کنند و آن را زشت و ناپسند نمی‌دانند که ابراز صمیمیت زن و شوهر در جلوی دیگران را بد می‌دانند! کارشناسان معتقدند از دلایلی که منجر به طبیعی بودن ابراز مشکلات و حتی چالش‌های زندگی زوجین در جمع می‌شود، ریشه زندگی سنتی گذشتگان ماست که به عنوان امری عادی و حتی گاهی ارزش، در نسل ما جا گرفته و نهادینه گشته است.

رسانه‌های غربی در نشان دادن صمیمیت زوجین به شکل افراطی از آن طرف بام افتاده اند؛ اما منظور ما از کنار همسر بودن و احترام گذاشتن به او بدین معنا نیست که به همسرتان بچسبید و هیچ حریم خصوصی برای یکدیگر باقی نگذارید، بلکه با کار‌های ساده‌ای مانند تعارف کردن میوه و غذا به او، کنارش نشستن، با احترام خطابش کردن، تایید صحبت‌هایش، حتی نگاه کردن به او و لبخند‌های عاشقانه زدن به او در جمع نوعی احترام به حساب می‌آید.

عضو هیات علمی روانشناسی دانشگاه علوم و تحقیقات در این باره می‌گوید: «جامعه ما در حال گذار از سنت به مدرنیته است. نیاز شدیدی به تغییر در روابط همسران وجود دارد. چرا که از دلایل مهمی که منجر به آسیب به ارکان زندگی خانوادگی می‌شود، نداشتن آگاهی و انجام رفتار‌های نادرست زوجین در مقابل هم در روابط اجتماعی و حضور دیگران هست.

باید کمپین‌هایی پیرامون مقام زن و مرد در نقش همسری و ابراز علاقه به هم به عنوان یک ارزش انسانی، دینی و امروزی تشکیل شود. البته موضوع دیگری هم که نیاز به اصلاح دارد تفکیک روز پدر و مادر از روز زن و مرد است. می‌تواند کمک شایانی به بودن بهانه‌ای برای ارائه الگویی به منظور ابراز علاقه و محبت به همسران باشد.

علاوه بر این راه شکستن تابو ابراز صمیمیت زوجین در ملاءعام مانند بسیاری از موارد دیگر ابتدا بر دوش رسانه است، که البته در کشور ما به دلیل بعضی ملاحظات دشوار است؛ سخنران‌هایی که هر روزه در بسیاری موارد صحبت می‌کنند و پرداختن به این امر و شنیدن این امر موثر است و البته دیدن ابراز علاقه پدر و مادر به هم در مقابل کودکان می‌تواند به تربیت نسلی آگاه کمک کند.»

 

 

 

 

 

 

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد

پول واقعا می‌تواند خوشبختی به همراه بیاورد

آزمایشی که به تازگی توسط محققان انجام شده است نشان می‌دهد که پول واقعاً می‌تواند خوشبختی به همراه بیاورد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ان‌بی‌سی، مطالعه‌ای که روز دوشنبه در مجله PNAS منتشر شد، به تأثیرات پرداخت یکباره مبلغ ۱۰ هزار دلار به ۲۰۰ نفر پرداخت.

این پول که از سوی دو فرد ثروتمند ناشناس اهدا شده بود با مشارکت سازمان TED در PayPal میان افراد توزیع شد. شرکت‌کنندگانی که این پول را دریافت کردند، موظف بودند که تمام پول را ظرف سه ماه خرج کنند. این افراد احساس شادی خود را به صورت ماهانه ثبت کردند، و همچنین یک گروه کنترل متشکل از ۱۰۰ نفر که هیچ پولی دریافت نکرده بودند نیز در این پژوهش حضور داشتند. محققین شادی افراد را رتبه‌بندی کردند. از آن‌ها خواسته شد تا به میزان رضایت از زندگی خود امتیاز بین یک تا هفت را بدهند و تعداد دفعات تجربه احساسات مثبت مانند شادی و احساسات منفی مانند غم و اندوه را نیز با اعداد بین یک تا پنج بررسی کردند.

گروهی که ۱۰ هزار دلار دریافت کرده بودند، سطح شادی بیشتری نسبت به گروهی که پولی دریافت نکرده بودند، پس از سه ماه گزارش کردند. سپس، پس از گذشت سه ماه دیگر، دریافت‌کنندگان پول همچنان سطوح شادی بالاتری از زمان شروع آزمایش گزارش کردند.

با این حال، افرادی که درآمد خانوارشان بالاتر از ۱۲۳ هزار دلار بود، بهبود قابل توجهی در شادی خود گزارش نکردند.

شرکت‌کنندگان نحوه خرج کردن پول خود را نیز ثبت کردند، اما محققان هنوز در حال تجزیه و تحلیل این داده‌ها هستند تا ببینند آیا تمام روشهای خرج کردن پول باعث احساس شادی می‌شود یا خیر.

افراد شرکت کننده در این مطالعه از سه کشور کم درآمد یعنی برزیل، اندونزی و کنیا و چهار کشور پردرآمد یعنی استرالیا، کانادا، بریتانیا و ایالات متحده بودند. یافته‌ها نشان داد که شرکت‌کنندگان از کشورهای کم درآمد سه برابر افزایش شادی بیشتری نسبت به افراد متعلق به کشورهای پردرآمد داشتند. علاوه بر این افرادی که سالانه ۱۰ هزار دلار درآمد داشتند، دو برابر بیشتر از کسانی که سالانه ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشتند، احساس شادی کردند.

رایان دوایر(Ryan Dwyer)، یکی از نویسندگان این مطالعه، که این تحقیق را به عنوان دانشجوی دکترای دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام داده است، می‌گوید: ده هزار دلار در مناطق خاصی در سراسر جهان واقعاً می‌تواند موارد زیادی برای شما به همراه بیاورد. برخی از مردم مقدار زیادی پول را صرف پرداخت وام مسکن خود یا انجام یک بازسازی بزرگ در خانه خود کردند.

شرکت‌کنندگان در ابتدای مطالعه نمی‌دانستند برای چه چیزی ثبت‌نام می‌کنند. در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰، TED از مردم در توییتر دعوت کرد تا برای یک «آزمایش اسرارآمیز» که «هیجان‌انگیز، شگفت‌انگیز، تا حدودی زمان‌بر و احتمالاً استرس‌زا» خواهد بود، درخواست دهند. آزمایشی که زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد. چند ماه بعد، یک گروه منتخب از افراد ایمیل‌هایی دریافت کردند که به آنها می‌گفت ۱۰ هزار دلار دریافت خواهند کرد.

تحقیقات در سال ۲۰۱۹ نشان داده است که برنده‌ شدن در مسابقات بخت‌آزمایی‌ بزرگ رضایت مردم از زندگی را افزایش می‌دهد و براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، افرادی که تا ۲۰۰ هزار دلار برنده شده‌اند نسبت به افرادی که اصلاً برنده نشده‌اند، سلامت روان بهتری دارند.

این یافته‌ها با تحقیقات قبلی که نشان داده بود برنده شدن در بخت آزمایی تأثیر زیادی بر شادی ندارد، تناقض داشت.

آنیا یاروسزویچ(Ania Jaroszewicz)، دانشمند علوم رفتاری در دانشگاه هاروارد می‌گوید که هنوز هیچ اتفاق نظر علمی در مورد اینکه آیا پول می‌تواند خوشبختی بیاورد یا خیر، وجود ندارد. یاروسزویچ بر آزمایشی نظارت کرد که در آن به ۵۰۰۰ نفر از افراد کم‌درآمد در ایالات متحده یک بار مبلغ ۵۰۰ یا ۲۰۰۰ دلار داده شد و هیچ‌یک از این دو گروه تا ۱۵ هفته پس از دریافت پول، بهبودی در رفاه مالی یا روانی خود گزارش نکردند.

او می‌گوید: تحقیقات ترکیبی زیادی وجود دارد و بسیاری از آن‌ها به این بستگی دارد که چه مبلغی به چه کسانی پرداخت می‌شود و دقیقاً از چه اندازه‌گیری‌هایی استفاده می‌شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که با افزایش درآمد کسانی که سالانه ۷۵ هزار دلار درآمد دارند، رفاه عاطفی آن‌ها بهبود می‌یابد. با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که چنین سقفی وجود ندارد و افرادی که ۸۰ هزار دلار یا بیشتر در سال درآمد دارند نیز با افزایش درآمد، سطوح بالاتری از احساسات مثبت و سطوح کمتری از احساسات منفی گزارش کردند.

دوایر می‌گوید که این امکان وجود دارد که بخشی از شادی گزارش شده در مطالعه او مربوط به هیجان اولیه افراد باشد و این احساس در صورتی که آنها درآمد اضافی دریافت نکنند، در طول زمان به تدریج کاهش می‌یابد.

این موضوع باعث می‌شود که مقایسه نتایج به دست آمده از تحقیقات او با نتایج آزمایشاتی که در آنها به درآمد پایه افراد به طور منظم کمک هزینه‌های کمتری اعطا می‌شود، چالش برانگیزتر باشد.

چنین برنامه‌های آزمایشی عمدتاً بر روی افراد کم‌درآمد، بیکار یا بی‌خانمان متمرکز شده‌اند. به عنوان مثال، یک آزمایش تحت رهبری شهر در استاکتون، کالیفرنیا، به افراد کمک هزینه ماهیانه ۵۰۰ دلاری داد. شرکت کنندگانی که برای واجد شرایط بودن مجبور بودند در محله هایی زندگی کنند که متوسط ‌درآمد خانوار در آن ۴۶۰۰۰ دلار یا کمتر در سال بود، بهبود در رفاه عاطفی خود، کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش اشتغال تمام وقت پس از یک سال را گزارش کردند.

یاروسزویچ تاکید کرد که در هر مطالعه‌ای در مورد پول و شادی، نتایج می‌تواند به شرایط خاص زندگی افراد و انتظارات آنها نیز بستگی داشته باشد.

 

 

 

تلویزیون جام‌جهانی را چگونه پوشش می‌دهد؟

محسن برمهانی، معاون سیما از تدارک تلویزیون برای پوشش تمام بازی های جام جهانی و پرداختن دیگر برنامه ها به فرامتن این رویداد خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، معاون سیما درباره پوشش بازی های جام جهانی قطر گفت: رسانه ملی با خرید حق پخش، ضمن پوشش ۶۴ بازی جام جهانی با اعزام تیمی از گزارشگران، مجریان و عوامل فنی و تولیدی مخاطبان را در جریان این رویداد بزرگ قرار خواهد داد.

وی افزود: در دوره های گذشته ویژه برنامه های جام جهانی سیما محدود به شبکه های مربوط به همین امر بود اما وجه تمایز این دوره این است که انعکاس ابعاد دیگر جام جهانی در دستور کار دیگر شبکه ها و برنامه های عمومی سیما نیز قرار دارد.

برمهانی از تدارک مفصل شبکه های سه و ورزش خبر داد و گفت: شبکه سه سیما، نیمی از جدول پخش ٢۴ ساعته خود را برای پرداختن به این رویداد بزرگ اختصاص داده است و از حوالی ظهر تا بامداد همراه علاقه مندان به فوتبال خواهد بود.

معاون سیما تصریح کرد: ۵۶ بازی از رقابت های فوتبال جام جهانی از شبکه سه سیما و هشت بازی هم به دلیل هم زمانی از شبکه تخصصی ورزش به روی آنتن خواهد رفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: فارغ از نگاه ورزشی و حرفه‌ای به موضوع فوتبال و جام جهانی، برخی از برنامه سازان ما با نگاه اجتماعی، فرهنگی به این رویداد نگاه کرده اند که می توان گفت یکی از ویژگی های برنامه های سیما در این دوره از جام جهانی فوتبال است.

او ادامه داد: در این دوره از رقابت‌های جام جهانی به فراخور موضوع و ساختار برنامه، از مجریان غیرورزشی و چهره های جدید استفاده شده است که البته این به معنای دور شدن از مقوله ورزش حرفه ای نیست. برنامه‌های ورزشی شبکه های یک و دو، با ویژه برنامه‌های خود، نگاه تخصصی و حرفه ای به ورزش دارند و در کنار آن شبکه‌هایی نظیر نسیم با سه برنامه، شبکه امید با دو برنامه با نگاهی خارج از بعد ورزشی و در حوزه‌هایی همچون فرهنگی ـ اجتماعی و … با رویکرد «فرامتن موضوع» به ابعاد مختلف رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌پردازند.

معاون سیما در پایان بیان کرد: تیم‌های مستندسازی هم در دوحه برای تهیه مستندهای روز حضور دارند که در دل برنامه های دیگر پخش خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*