اخبار خراسان جنوبی/ برداشت یاقوت های سرخ کویر در پائیز هزار رنگ

همزمان با سر برآوردن گل‌های زعفران:

اولین تور گردشگری وارد قاین شد

به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید عباس‌زاده بیان کرد: «این روزها، زعفران کاران در استان به‌ویژه در قاینات به‌عنوان پایتخت طلای سرخ در حال برداشت زحمات یک‌ساله خود هستند که باعث شده تا مناظر زیبایی از همنوایی و یکی شدن انسان و طبیعت در کشتزارهای ارغوانی زعفران، چشم‌ها را بنوازد.»
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاین افزود: «اولین تور گردشگری با موضوع زعفران در سال ۱۴۰۱ جمعاً به تعداد ۴۰ تن از تهران به قاین آمده و در یک صبح سرد و مطبوع پاییزی از لذت دیدن و چیدن غنچه‌های زعفران نورسته بهره‌مند شده و از صحنه شکفته شدن گل‌ها سه رنگ زعفران لذت بردند.»
او یادآور شد: «به مناسبت فرارسیدن فصل برداشت زعفران، به‌زودی جشنواره طلای سرخ در قاینات برگزار خواهد شد.»

تامین یک فروند بالگرد ۴۱۲ امداد هوایی در خراسان جنوبی/۴

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از تامین و جایگزینی یک فروند بالگرد بل ۴۱۲ با بالگرد بل ۲۰۵ در خراسان جنوبی خبر داد.

 کاوسی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دارای شرایط خاصی است و به لحاظ وسعت سومین استان پهناور کشور محسوب می‌شود، گفت: در این راستا با پیگیری‌های استاندار استان و مساعدت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بالگرد بل ۴۱۲ با بالگرد بل ۲۰۵ قبلی مستقر در استان جایگزین شد.

او با بیان اینکه امداد هوایی از سریع‌ترین و آسان‌ترین شیوه‌های امدادرسانی در دنیا است، افزود: هنگام وقوع انواع حوادث می‌توان از پایگاه‌های هوایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آسیب‌دیدگان خدمت‌رسانی کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: این بالگرد دو موتوره و چند منظوره از وضعیت پایداری و ایمنی بالایی در پرواز برخوردار است.

گفتنی است بالگرد بل ۴۱۲ از بزرگ‌ترین بالگرد‌های نیمه‌سنگینِ فعال در ایران است که سه هزار و ۱۵۹ کیلوگرم وزن دارد و ظرفیت آن نیز دو خلبان و ۱۳ مسافر است و با یک بار سوخت‌گیری ۲۷۰ مایل مداومت پروازی دارد.

دستگیری سارق با کشف ۸ فقره سرقت در”بیرجند”

فرمانده انتظامی”بیرجند” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان یک سارق دستگیر و ۸ فقره سرقت را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمدرضا کارگر” اظهار داشت: در پی وقوع چندین فقره سرقت محتویات داخل خودرو در سطح شهرستان” بیرجند”، بلافاصله بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: ماموران”کلانتری ۱۱″ شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک نفر سارق را در این خصوص شناسایی و تحت تعقیب قرار دادند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه سارق را در مخفیگاهش دستگیر کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند بیان داشت: متهم ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شد اما با روبه رو شدن با شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشوده و به ۸ فقره سرقت محتویات داخل خودرو اعتراف کرد.

 

ســــارقی که رتبه سوم کنکور بود

اعضای سه باند که گوشی قاپی و سرقت از خانه را در کارنامه خود داشتند، در عملیات پلیس پایتخت بازداشت شدند. به گزارش «ایران»، کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ در عملیات ویژه‌ای اعضای سه باند را که به شکل حرفه‌ای در پایتخت فعالیت می‌‌کردند، دستگیر کردند.
سرهنگ علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در تشریح این عملیات گفت: از آنجا که مقابله با سرقت‌های خشن و قاپ‌زنی هم دغدغه مردم است و هم پلیس؛ بنابراین تلاش برای دستگیری و انهدام باندهای سرقت ادامه یافت و ۴ سارق را که موبایل‌قاپی می‌کردند شناسایی و دستگیر کردیم. این ۴ سارق با سلاح سرد مردم را تهدید می‌کردند و جز تلفن همراه اموال دیگر مردم را نیز به سرقت می‌بردند.
وی ادامه داد: ۱۰ مالخر هم که با این سارقان همکاری می‌کردند شناسایی شدند که در مخفیگاه آنها ۱۸۰ دستگاه تلفن همراه مسروقه و دو دستگاه لپ تاپ کشف شده است. اولویت پلیس علاوه بر شناسایی و دستگیری سارقان توجه خاص به مالخران است تا چرخه سرقت  به طور کامل قطع شود. تاکنون با همکاری خوبی که با پلیس اماکن داشته‌ایم مالخران زیادی شناسایی و دستگیر شده‌اند.همچنین کارآگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی نیز دو باند ۸ نفره سرقت منزل را دستگیر کردند که با استفاده از خودروهای پژو ۴۰۵، ۲۰۶ و ۲۰۷ با پلاک‌های دستنویس به منازل مراجعه می‌کردند و با تخریب در و یا از راه بالکن وارد منازل می‌شدند. در بازرسی از متهمان یک  کلت کمری از این سارقان کشف شده است. این سارقان معمولاً منازل خالی را سرقت می‌کردند اما اگر صاحب خانه یا نگهبان را می‌دیدند با سلاح گرم یا سرد با این افراد درگیر می‌شدند. تمامی این ۸ نفر سابقه‌دار هستند و بیشتر در مناطق شمالی و مرکز شهر تهران اقدام به سرقت می‌کردند. این سارقان بیشتر اشیای گرانقیمت و وجه نقد را به سرقت می‌بردند تا سریع‌تر از محل خارج شوند.
سارقی که رتبه ۳ کنکور ارشد بود
چهار همشهری، اعضای یکی از باندهایی هستند که دستگیر شده‌اند. شاهین مغز متفکر و طراح این سرقت‌ها است، جوانی که رتبه سه کنکور ارشد را کسب کرده اما از بد روزگار کارش به سرقت کشیده شده است.
سرقت‌ها را چطور انجام می‌‌دادید؟ در خیابان‌های بالای شهر پرسه می‌‌زدیم و با تاریک شدن هوا، به سراغ خانه‌هایی می‌‌رفتیم که چراغ‌هایشان خاموش بود. زنگ در را به صدا درمی‌آوردیم اگر کسی پاسخگو نبود، خودمان را به بالکن طبقه اول رسانده و با تخریب در وارد می‌‌شدیم. خیلی سریع، در کمتر از ۵ دقیقه سرقت می‌‌کردیم چون می‌‌ترسیدیم نکند صاحب خانه سر برسد، به همین دلیلی خیلی معطل نمی‌کردیم.
کمترین سرقت‌تان چه بود؟ در یکی از سرقت‌ها وقتی وارد بالکن شدیم، در بالکن باز بود. صاحب خانه یادش رفته بود در را ببندد. از آن خانه فقط دو گیتار سرقت کردیم.
چرا سرقت می‌‌کردید؟ به خاطر فقر و بی پولی، همدستم که بازداشت شده یکی از گچکاران ماهر و حرفه‌ای است. خود من رتبه سه کنکور سراسری کارشناسی ارشد بودم و در یکی از دانشگاه‌های معتبر تهران درس خواندم.
چرا با مدرکت کار نکردی؟
چون کار نبود. مدتی به عنوان مشاور کنکور کار کردم ولی حقوقش خیلی پایین بود.
با همدستت چطور آشنا شدی؟ داخل قهوه‌خانه در شهرمان نشسته بودیم، هر کسی از مشکلاتش گفت که البته مشکل همه پول بود. یک دفعه به این موضوع رسیدیم که سرقت کنیم. از شهرستان راهی تهران شده و چند سرقت انجام  دادیم و بعد از سرقت راهی شهر خودمان  شدیم. هیچ کسی دلش نمی‌خواهد سارق شود، مشکلات ما را وادار به این کار کرد.

پایان شوم یافتن گنج در خانه قدیمی

مرد جوان که تصور می‌کرد در زیرزمین خانه قدیمی‌ در تهران گنجی نهفته است با کمک دوستش شروع به حفاری کرد اما قبل از رسیدن به گنج زیر خروارها خاک دفن شدند.

به گزارش ایران، هفته گذشته مرد جوانی با آتش‌نشانی تماس گرفت و از ریزش چاه و حبس دو مرد زیر آوار در خانه‌ای ویلایی و قدیمی خبر داد.

با گزارش این حادثه مأموران آتش‌نشانی راهی محل شده و در نخستین بررسی‌ها دریافتند چاهی عمیق در زیرزمین یک خانه ویلایی حفر شده و ریزش کرده است.

دو مرد جوان که در محل حادثه بودند به امدادگران و مأموران پلیس گفتند که قصد حفر چاه فاضلاب داشته‌اند که این حادثه رخ داد و دو نفر از دوستانشان داخل چاه گرفتار شدند اما در ادامه بررسی‌ها شواهد نشان داد این افراد واقعیت را نمی‌گویند.

طبق اظهارات دو مرد جوان، دو مرد دیگر که یکی از آنها صاحب خانه بود و دیگری دوست صاحبخانه در چاه گیر کرده بودند.
امدادگران عملیات نجات را آغاز کردند اما به علت شدت ریزش چاه و سست بودن خاک جست‌و‌جو برای یافتن و بیرون کشیدن افراد دو روز طول کشید و سرانجام اجساد دو مرد از اعماق چاه بیرون کشیده شد و متخصصان اورژانس علت مرگ را خفگی با گازهای داخل چاه اعلام کردند.

با گزارش مرگ دو مرد جوان در چاه خانه قدیمی، بازپرس عظیم سهرابی دستور انجام تحقیقات را صادر کرد. با توجه به حفر غیر قانونی چاه در زیرزمین خانه ویلایی، دو مرد جوان که موضوع را به پلیس خبر داده بودند بازداشت شدند.

در ادامه آنها راز حفاری برای یافتن گنج را برملا کردند. یکی از آنها گفت: هاشم، صاحب خانه بود و مدتی قبل تصمیم گرفت که خانه قدیمی‌اش را تعمیر کند. در حال تعمیرات، داخل طاقچه قدیمی برگه‌ای پیدا کرد. برگه‌ای که چند خط روی آن کشیده شده بود و با ضربدر محلی را نشان می‌داد.

هاشم برگه را به دوستش سامان نشان داد و او مدعی شد که نقشه گنج است. خلاصه شروع به مطالعه در رابطه با گنج کردند و درنهایت به این نتیجه رسیدند که محل دفن گنج زیرزمین خانه هاشم است.

او ادامه داد: بعد ازاینکه به این نتیجه رسیدند که گنج داخل خانه هاشم است، از ما خواستند که در این حفاری کمک‌شان کنیم.

من و دوستم هم به کمک آنها رفتیم. چند روزی حفاری طول کشید تا اینکه آخرین روزی که هاشم برای حفاری به داخل چاه رفت، ظاهراً زیر پایش خالی شده و به داخل چاه افتاده بود. ما با بی‌سیم‌های برد کوتاه با او در تماس بودیم. سامان هم برای کمک به او وارد چاه شد که ناگهان چاه ریزش کرد.

به دستور بازپرس شعبه نهم دادسرای امور جنایی تهران، اجساد برای مشخص شدن علت اصلی مرگ به پزشکی قانونی منتقل شده و دو مرد جوان در بازداشت هستند و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

بررسی تامین سوخت واحدهای تولیدی با اشتغال بالا

تامین سوخت واحد‌های تولیدی با اشتغال بالا باتوجه به نزدیکی فصل سرما در خراسان جنوبی بررسی شد .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در کارگروه تسهیل و رفع موانعبررسی تامین سوخت واحدهای تولیدی با اشتغال بالاتولید استان  با بیان اینکه سه واحد تولیدی سیمان باقران، سیمان قائن و شرکت کویرتایر از عمده تولیدکنندگان استان هستند گفت: با تامین سوخت این واحد‌های تولیدی شاهد راکد شدن آن‌ها در فصل زمستان نخواهیم بود.

اشرفی  از تامین دوماهه سوخت مازاد این واحد‌ها برای  جلوگیری از تعطیلی خبر داد .

همچنین جرجانی ،  مدیرکل صمت استان و دبیر جلسه نیز در ادامه به بررسی تامین آب این بنگاه‌های اقتصادی باتوجه به افزایش قیمت اب اشاره کرد و گفت: در راستای پرداخت آب بها تصمیم گیری‌هایی انجام شد.

 

ترویج فرهنگ کتابخوانی ابزاری موثر در ارتقای توسعه فرهنگی است/

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در جلسه برنامه ریزی ستاد بزرگداشت هفته کتاب با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی ابزاری موثر در ارتقای توسعه فرهنگی است، گفت: محور اصلی هفته کتاب، توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی و جایگاه کتاب است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علی فرخنده در جلسه برنامه ریزی ستاد بزرگداشت هفته کتاب که با حضور دستگاه های فرهنگی استان برگزار شد؛ با اشاره به شعار محوری هفته کتاب در سال جاری مبنی بر «ما همانیم که می خوانیم» بیان کرد: محور اصلی هفته کتاب، توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی و جایگاه کتاب است.

وی با اشاره به روزشمارهفته کتاب، بیان کرد: پیشنهاد می شود در راستای استفاده بهینه از هفته کتاب، بر اساس روز شمار این هفته، میزبانی هر روز بر عهده دستگاه مرتبط باشد.

دبیر ستاد برگزاری هفته کتاب خراسان جنوبی با بیان اینکه سی امین دوره هفته کتاب از ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه جاری برگزار خواهد شد، گفت: امید است برنامه های پیش بینی شده برای این هفته، باعث رونق بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی، دوستی با کتاب در میان جوانان و نوجوانان و معرفی آثار مکتوب و تاثیرگذار اهالی فرهنگ و ادب به نسل جوان شود.

فرخنده با بیان اینکه خواستاریم هر شب یک کتاب فاخراز طریق صدا و سیمای استان به مردم معرفی شود، افزود: این امر باعث ایجاد گفتمان کتاب و تشویق جامعه به کتابخوانی می شود.

گفتنی است؛ دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، سخنرانی پیرامون اهمیت کتاب ازطریق تربیون نماز جمعه، برپایی میز خدمت در حاشیه نمازجمعه، تولید محتواهای مجازی پیرامون فرهنگ کتاب و کتابخوانی، تجلیل از فعالان و نویسندگان برتر، برگزاری مراسم محوری بزرگداشت هفته کتاب با فعالین این حوزه، ایجاد برنامه های متنوع در راستای تشویق جوانان و نوجوانان به سمت و سوی مطالعه کتاب و برگزاری مسابقات کتابخوانی ازجمله برنامه های اجرایی این هفته در سالجاری می باشد.

 

آن یک‌جمله‌ای که «طیب» نگفت که نگفت!

«طیب حاج رضایی» جزو لوتی‌ها بود و یک روز در حمایت از روح‌الله خمینی (ره) مقابل پهلوی‌ها ایستاد و تیرباران شد؛ این‌ها را همه می‌دانند، اما خیلی‌ها نمی‌دانند که طیب فرصت داشت فقط یک جمله بگوید و خودش را نجات بدهد، ولی نگفت!

خواندنی‌های تاریخ| آن یک‌جمله‌ای که «طیب» نگفت که نگفت!

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: «طیب» حرف‌های بسیاری گفته بود و باکی نداشت که به مذاق خیلی‌ها خوش بیاید یا نیاید و مثلا گفته بود: «من زندگی‌ام و پولی را که به‌دست می‌آورم دو قسمت می‌کنم؛ یک قسمت آن را خرج خودم می‌کنم و قسمت دیگر را خرج امام حسین (ع). حالا یا برای او عزاداری می‌کنم یا به راه او خرج می‌دهم». و گفته بود: «ما در قانون مشتی‌گری، با بچه‌های حضرت زهرا (س) درنمی‌افتیم».

لوتی مشهور پایین شهر بود و اهل زورخانه بود و در میدان میوه تهران، صاحب‌نام بود و در پایتخت کسی نبود که نامش را نداند و یک دسته عزاداری برای محرم داشت که از خودش مشهورتر بود و دسته طیب بود و بزرگ بود و بلند بود؛ راه که می‌افتاد از این سر خیابان تا آن سر محله بود. طیب همه عمر حرف خودش را می‌زد و کار خودش را می‌کرد و بود و بود تا اینکه ۱۳ خرداد سال ۱۳۴۲ که عاشورا بود امام خمینی (ره) در مدرسه فیضیه قم علیه انقلاب سفید شاه سخن گفتند و ۱۵ خرداد امام (ره) در منزلشان بازداشت شدند و ماجرای طیب این شد: «شعارهای جمعیت در حمایت از امام خمینی (ره) از تمام قم به گوش می‌رسید… خبر دستگیری امام خمینی (ره) به تهران، مشهد، شیراز و دیگر شهرها رسید و وضعیتی مشابه قم پدید آورد».

در تهران آن جمعیتی که از جنوب شهر راه افتاده بود و شعار می‌داد سردسته‌اش طیب بود. ۱۶ خرداد طیب را به همراه حدود ۴۰۰ نفر دیگر دستگیر کردند و مشهور است که ۵ ماه در زندان تحت فشار و شکنجه از او می‌خواستند که یک جمله بگوید و خودش را خلاص کند. طیب که زیاد سخن گفته بود و کاری نداشت که به مذاق کسی خوش بیاید یا نیاید این بار سخن نگفت. از او خواسته بودند که بگوید از امام (ره) و عوامل خارجی پول گرفته تا آشوب کند و نگفت. به جایش گفت: «من در زندگی خلاف‌های زیادی کرده‌ام، ولی هرگز حاضر نیستم به خاطر چند صباحی بیشتر زیستن به مرجع تقلیدی دروغ ببندم». آخرین ساعات زندگی‌اش هم این‌طوری بود: «وقتی زندان‌بان به او گفت: اعتراف کن که از آقای خمینی و خارجی‌ها پول گرفتی تا بلوا و بی‌نظمی راه بیندازی و با شاه مخالفت کنی، این‌ها را بگو تا مورد بخشش شاه قرار بگیری طیب گفت: برو این‌ها را به ننه‌ات بگو!» و گفته بود: «از شاه بخشش نمی‌خواهم و با فرزند زهرا (س) هم در نمی‌افتم».

۱۱ آبان روز موعود طیب بود جلوی جوخه تیرباران و بعدها امام (ره) فرمودند: «طیب حرّ دیگری بود».

پایان پیام/

شبکه بانکی به استقبال شب عید رفته است؟!

بانک‌ها «وام» نمی‌دهند؛ بانک مرکزی خبر دارد؟

خزانه بانک‌ها سه قفله شد؛ عبارتی است که حال و روز بانک‌های دولتی و خصوصی در پرداخت وام به مردم را نشان می‌دهد. این در شرایطی است که در ماه‌های اخیر، نهاد ناظر بر بانک‌های کشور، همواره بر این نکته تاکید داشته است که «همه بانک‌ها مکلفند روند اعطای تسهیلات خرد به هموطنان را در چارچوب قوانین و مقررات انجام دهند»؛ اما آنچه مردم می گویند، خلاف این ادعاست!

به گزارش تابناک ؛ با گذشت حدود هشت ماه از سال، بسیاری از مردم که در شرایط سخت اقتصادی نیازمند دریافت تسهیلات خرد از نظام بانکی هستند، با موانع متعددی در شعب مواجه شده اند. این در حالی است که بانک‌ها همیشه یکی از تامین کنندگان اصلی منابع مالی خرد مورد نیاز مردم بوده اند.

نکته قابل تامل آنجاست که توقف وام دهی در بانک ها، موضوعی است که در سال‌های گذشته نیز تکرارپذیر بوده، اما با این تفاوت که در گذشته این رویه در ماه پایانی سال یعنی اسفندماه اتفاق می‌افتاد. به گونه‌ای که هر ساله از دهه اول اسفند به بعد، بانک‌ها روند تسهیلات دهی را متوقف یا به سختی و کندی انجام می‌دهند.

از سوی دیگر از سال گذشته، وزیر اقتصاد وعده پرداخت وام بدون ضامن در بانک‌های کشور را داده بود و تاکید داشت: متقاضی بایستی ابتدا اعتبارسنجی شود و در مراحل بعد با توجه به رتبه اعتباری در شبکه بانکی، مشمول دریافت وام بدون ضامن خواهد شد. اما این وعده خوش وزیر اقتصاد در عمل با موانع بسیاری در شعب برای مردم روبرو شد.

به گونه‌ای که متقاضیان این نوع تسهیلات با اشاره به دست رد زدن بانک به سینه ان‌ها برای پرداخت وام بدون ضامن بیان داشتند که بانک اعلام کرده اند «برای دریافت این وام متقاضیان باید در چند ماه اخیر نصف مبلغ وام حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان در بانک مورد نظر سپرده یا گردش مالی داشته باشند تا بتوانند وام بدون ضامن دریافت کنند» موضوعی که عملا مانع بزرگی برای مردمی بود که تنها درخواست وام‌های خرد کمتر از ۵۰ میلیون تومان داشتند تا بتوانند قدری از مشکلات اقتصادی خود را رفع کنند.

حال با گذشت حدود هشت ماه از سال، مخاطبان تابناک در تماس با ما اظهار داشته اند که بسیاری از بانک‌های دولتی و خصوص در پاسخ به درخواست وام خرد، می‌گویند بانک مرکزی اجازه پرداخت وام را از ما گرفته است و با توجه به بخشنامه از سوی بانک مرکزی، امکان و مجوز پرداخت تسهیلات نداریم. این اظهارات بانکی‌ها در حالی است که پیش از این نیز در این مورد گلایه‌های بسیاری از سوی مردم مطرح شده بود و بانک مرکزی واکنش نشان داده بود.

این بانک در اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به محدودیت‌های موقت در اعطای تسهیلات کلان در برخی از بانک‌ها اعلام کرد: هرچند افزایش اضافه برداشت برخی بانک ها، برخلاف سیاست‌های ضدتورمی بانک مرکزی مبنی بر جلوگیری از خلق پول در شبکه بانکی است، بانک مرکزی تاکید دارد که اقدامات انضباطی در این راستا به هیج وجه نباید منجر به بروز اختلال در خدمات رسانی بانک‌ها به مشتریان شبکه بانکی شود و از این روی، همه بانک‌ها مکلفند روند اعطای تسهیلات خرد به هموطنان را در چارچوب قوانین و مقررات انجام دهند. بدیهی است توقف اعطای تسهیلات یاد شده به بهانه اضافه برداشت، تخلف و مشمول رسیدگی بانک مرکزی است. در مواردی که اضافه برداشت برخی بانک‌ها از حد مشخصی تجاوز کند، بانک مرکزی در راستای انتظام بخشی به عملکرد بانک، به طور موقت محدودیت‌هایی را صرفا در اعطای «تسهیلات کلان» برای بانک مذکور ایجاد می‌کند تا بانک نسبت به مدیریت منابع و مصارف و کاهش رقم اضافه برداشت، به عنوان یکی از مهمترین علل رشد پایه پولی اقدام کند. تاکید می‌شود، محدودیت‌های اعمال شده، به هیچ وجه شامل تسهیلات خرد نبوده و پس از تعدیل رقم اضافه برداشت توسط بانک، در خصوص تسهیلات کلان نیز محدودیت‌های یاد شده برطرف می‌شود؛ بنابراین همان طور که بانک مرکزی تاکید داشت، همه بانک‌ها مکلفند روند اعطای تسهیلات خرد به هموطنان را در چارچوب قوانین و مقررات انجام دهند، اما با وجود این، همان طور که اشاره شد خبر‌ها و تماس‌های مخاطبان تابناک حکایت از این دارد که درب برخی از بانک‌ها همچنان بر پاشنه وام نداریم می‌چرخد. به عنوان نمونه یکی از بانک‌هایی که بسیاری از مخاطبان تابناک از ان گلایه‌مند هستند، بانک مسکن است. بانکی که اخیرا با تغییرات مدیریتی و رفتن شایان از این بانک همراه شده است و حالا صراحتا به متقاضی دریافت وام می‌گوید که بخشنامه بانک مرکزی مانع از پرداخت تسهیلات به مردم است. این در حالی است که بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که در زمان مدیرعاملی محمود شایان در بانک مسکن، روند پرداخت تسهیلات در مقایسه با برخی از بانک‌ها قابل قبول بود، اما حالا در کمتر از دو ماه از تغییر مدیرعامل توسط وزیر اقتصاد، مدیریت بانک مسکن با چرخ ۱۸۰ درجه و با استناد به بخشنامه‌ای از بانک مرکزی، چرخه پرداخت تسهیلات را متوقف کرده است و خیلی زودتر از موعد همیشگی به استقبال ماه پایانی سال رفته است!

بررسی‌ها نشان می‌دهد در این بانک‌ها همچنان به ابلاغیه تیرماه بانک مرکزی استنداد می‌شود. این در حالی است که ۲۸ مرداد ماه، بانک مرکزی به صراحت اعلام کرد، «روند اعطای تسهیلات به هم وطنان در همه بانک‌ها مطابق با ضوابط جریان دارد.»

در این میان، بررسی متن ابلاغیه بانک مرکزی خطاب به مدیران عامل بانک‌ها در ۲۱ تیرماه نکات قابل تاملی دارد که در ادامه بیان می‌شود: بانک مرکزی در بیست و یکم تیرماه سال جاری در ابلاغیه‌ای به بانک‌های کشور اعلام داشت: این بانک به منظور کاهش ریسک تمرکز و همچنین پیشگیری از تبدیل بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی به منبع تأمین مالی ترجیحی برای اشخاص مرتبط، آیین نامه‌های تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط را به شبکه بانکی ابلاغ و در سال‌های اخیر طی بخشنامه‌های متعدد بر ضرورت توجه مدیران شبکه بانکی بر رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی تاکید نموده و بر همین اساس این مدیریت کل اجرای آن‌ها را پیگیری می‌نماید.

اما در ادامه این ابلاغیه مهم بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌ها آمده است: با وجود این و به رغم تأکیدات به عمل آمده، مفاد ضوابط موصوف در برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری برای بعضی ذی‌نفعان واحد یا اشخاص مرتبط رعایت نشده است. از این روی، بانک مرکزی ضمن اعمال محدودیت‌های سیستمی در پرداخت تسهیلات برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری که مفاد آیین نامه‌های مزبور را رعایت ننموده اند، در نظر دارد این محدودیت‌ها را برای سایر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که حدود مقرر در آیین نامه‌های موصوف را نقض نموده اند نیز اعمال نماید.

گره کور عدم پرداخت وام به نظر می‌رسد در عبارت فوق باشد. در متن مذکور به صراحت به محدودیت‌های سیستمی در پرداخت تسهیلات برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری اشاره شده است؛ هرچند طبق توضیحات بانک مرکزی (در تاریخ ۲۸ مردادماه) هدف از این اقدام، محدودیت در روند تسهیلات کلان برای اشخاص مرتبط بوده است، نگارش متن این شائبه و ابهام را به وجود آورده که به طور کلی روند پرداخت تسهیلات در برخی از بانک‌ها متوقف شده است و همین موضوع باعث شده تا روند پرداخت تسهیلات خرد به مردم در برخی از بانک‌ها متوقف شود؛ بنابراین، ضرورت دارد تا بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد بانک‌ها در ارائه خدمات به مردم، در این خصوص به طور جدی ورود کند و ضمن شفاف سازی از ابلاغیه ۲۱ تیرماه به بانک ها، روند پرداخت تسهیلات خرد به مردم را شفاف سازی کند و اگر بانکی تخلف کرده است، ضمن برخورد با آن بانک، نتیجه بررسی‌های خود را به اطلاع عموم مردم برساند.

 

بانک‌ها «وام» نمی‌دهند؛ بانک مرکزی خبر دارد؟

 

تغییر مهم در قرارداد دریافت وام؛ مانعی جدید برای تسهیلات خرد

در شرایطی که مردم برای دریافت تسهیلات خرد با مشکلات اشاره شده مواجه هستند، حالا چند روزی است که بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها از تغییری مهم در قرار تسهیلات بانکی خبر داده است. تغییری که صراحتا تاکید دارد از این پس، قرارداد‌های اعطای تسهیلات بانکی را به‌گونه‌ای منعقد کنند که مشتری (حسب مورد مستاجر، جاعل، فروشنده، عامل و …) و ضامن و یا ضامنین با شرط ضمن عقد به‌طور غیرقابل رجوع به موسسه اعتباری اختیار دهند که هرگونه مطالبات مستقیم خود را پس از سررسید و در صورت عدم پرداخت، از موجودی قابل برداشت هر یک از حساب‌های انفرادی مشتری و یا ضامنین (ریالی و ارزی)، اموال و اسناد آنان نزد موسسه اعتباری راسا و بدون نیاز به حکم قضایی یا اجرایی برداشت کرده و به حساب بدهی مشتری منظور کنند. همچنین تأکید شده: مشتری، ضامن و ضامنین در صورت اقدام موسسه اعتباری به شرح یاد شده حق هرگونه اعتراض و طرح دعوی را از خود سلب می‌کنند.

اما نقدی که به این تغییر وارد است در حقیقت به ایجاد مانعی جدید برای مردمی که به دنبال دریافت وام‌های خرد از شبکه بانکی هستند اشاره دارد. چراکه حالا بخشنامه بانک مرکزی به نوعی خط و نشانی است برای شخصی که قرار است به عنوان ضامن به بانک بیاید. ضامنی که باید از قبل بداند که اگر شخص وام گیرنده، به هر دلیلی امکان پرداخت اقساط را نداشت، بانک عامل این اجازه و اختیار را دارد تا از حساب و حتی اموال ضامن برداشت کند. موضوعی که می‌تواند در این شرایط اقتصادی، تردید جدی برای یک ضامن باشد و عملا چرخه پرداخت وام خرد به متقاضی تسهیلات بانکی را متوقف خواهد کرد.

بانک مرکزی خبر دارد؟

بنابراین با توجه به استناد بانک‌ها به بخشنامه عجیب بانک مرکزی مبنی بر عدم اجازه پرداخت وام به مردم و همچنین بخشنامه اخیر مبنی بر تغییر در قرارداد وام و اجازه برداشت از حساب و اموال ضامن، عملا مردم را با درب بسته برای رسیدن به وام‌های خرد و نه وام‌های کلان مواجه ساخته است؛ موضوعی که ضرورت دارد تا مسئولان بانک مرکزی با حضور سرزده در شعب بانک‌هایی همچون بانک مسکن و سایر بانک ها، از نزدیک از سنگ اندازی شعب بانکی مواجه شوند تا مطمئن شوند که بسیاری از بانک ها، به دستور نهاد ناظر بر ضرورت پرداخت تسهیلات به مردم، بی توجهی دارند.

مهلت شرکت در جایزه ملی محیط زیست تمدید شد

مهلت شرکت در جایزه ملی محیط زیست تمدید شد

به مناسبت گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی برگزار شد: رزمایش پدافند زیستی با موضوع رصد و پایش زیستگاه جهت مقابله با بیماری های حیات وحش در منطقه حفاظت شده کمرسرخ سرایان

همزمان با گرامیداشت هفته پدافند غیر عامل ، رزمایش پدافند زیستی با موضوع رصد و پایش زیستگاه جهت مقابله با بیماری های حیات وحش در منطقه حفاظت شده کمرسرخ سرایان برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ، ارشادی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان گفت: این رزمایش توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستانهای سرایان و فردوس و با مشارکت و همکاری اداره کل پدافند غیرعامل استان ،اداره کل دامپزشکی استان، اداره منابع طبیعی  و نیروی انتظامی شهرستان سرایان برگزار شد. وی هدف از برگزاری این رزمایش را بررسی توان عملیاتی اکیپ ها و تجهیزات فنی تخصصی مورد استفاده و بررسی میزان سرعت عمل و رفع نواقص احتمالی و توانمندی آنها در  جلوگیری از انتشار بیماری در حیات وحش و دام‌های اهلی و سرکوب به موقع بیماری عنوان کرد.ارشادی اظهار داشت: طبق سناریوی از قبل تعیین شده مبنی بر گزارش فرضی  شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در جمعیت قوچ و میش وحشی اوریال در منطقه حفاظت شده کمر سرخ، تیمهای تخصصی مختلف به منطقه اعزام و اهداف مورد نظر را عملیاتی و به انجام رساندند. لازم به ذکر است در این رزمایش تعداد۸   اکیپ تخصصی  خودرویی با تجهیزات کامل و تعداد شش اکیپ موتوری و با پشتیبانی چهار اکیپ اطلاع رسانی و آموزشی ، امنیتی و فرماندهی از اداره کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان و تیم‌هایی از محیط زیست و دامپزشکی شهرستان های سرایان و فردوس و با همکاری فرماندهی انتظامی ومنابع طبیعی سرایان برگزار شد . .در این برنامه فرماندار شهرستان به عنوان رییس شورای پدافند شهرستان سرایان، معاونت سیاسی فرمانداری و جمعی از مسولان استانی و شهرستانی حضور داشتند.

مرمت منابع آبی وحوش در منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ/۲

 

 سرپرست نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف  از آغاز مرمت  و پاکسازی منابع آبی منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ خبر داد. دادی گفت: در آستانه فصل زمستان و شروع بارندگی ها ، تمام منابع آبی داخل منطقه ( آب انبار ، آبشخور و چشمه ها) مورد بازدید و بررسی و در صورت وجود عیب ،مرمت و بازسازی شده  تا برای آبگیری در فصل زمستان آمده باشند . رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف اظهار داشت: تعداد ۳۱ آب انبار، آبشخور و چشمه داخل منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ قرار دارد .

درخشش دانشجویان دانشگاه بیرجند در المپیاد کشوری/۳

در مرحله نهایی بیست و هفتمین المپیاد علمی – دانشجویی کشور ۱۰ دانشجوی دانشگاه بیرجند حائز رتبه‌های کشوری شدند. در این المپیاد سیمین عباس‌زاده و کوثر هدایتی نسب دانشجویان مقطع کارشناسی رشته روان‌شناسی به ترتیب رتبه‌های ۲ و ۳ را کسب کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، سیمین عباس زاده دانشجوی رشته روان‌شناسی با رتبه ۲، کوثر هدایتی‌نسب در رشته المپیادی روان‌شناسی با رتبه ۳، محمد ایامی در رشته المپیادی علوم جغرافیایی با رتبه ۱۴، سجاد کدخدائی در رشته المپیادی علوم زمین با رتبه ۲۳، محمدرضا خندان در رشته المپیادی حقوق با رتبه ۲۵، فاطمه داوطلب در رشته المپیادی آمار با رتبه ۲۷، فاطمه مانده‌گار در رشته المپیادی مهندسی عمران با رتبه ۲۷، علی عارفی در رشته المپیادی زبان و ادبیات فارسی با کسب رتبه ۳۶، محدثه قاسمی در رشته المپیادی سلولهای بنیادی و مهندسی بافت رتبه ۴۲، مهناز شمس آبادی در رشته المپیادی زیست شناسی رتبه ۴۳ را کسب کردند.
به منظور تشویق و ترغیب دانشجویان دانشگاه‌های کشور به مطالعه، تحقیق و ایجاد فرصت‌های مناسب برای اعتلای علمی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، در سال ۱۳۷۵ تصمیم گرفت تا المپیاد علمی-دانشجویی کشور را سالیانه برگزار کند و مسئولیت این امرِ مهم، به سازمان سنجش آموزش کشور واگذار شد و این سازمان نیز از آن زمان تاکنون، المپیادهای علمی-دانشجویی کشور را برگزار کرده است.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی:

درآمد مالیاتی از واحدهای معدنی و تولیدی خراسان جنوبی ۱۸ برابر شد/۳

درآمد مالیاتی از واحدهای معدنی و تولیدی خراسان جنوبی ۱۸ برابر شد

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: واحدهای معدنی و تولیدی که پرونده مالیاتی آنها در سایر استان‌های بوده با انتقال به این استان، در ۶ ماه نخست امسال ۹۱ میلیارد تومان با رشدی معادل ۱۸ برابر نسبت به کل سال قبل، مالیات پرداخت کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا جعفر احسانی‌مهر  در نشست شورای معادن استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: سال گذشته مبلغ مالیات وصول شده در این بخش پنج میلیارد تومان بود که در سال جاری به ۹۱ میلیارد تومان افزایش یافت تا برای توسعه و آبادانی استان خراسان جنوبی هزینه شود.

وی بیان کرد: در زمینه معادن و واحدهای تولیدی فعال استان که در خراسان جنوبی پرونده مالیاتی نداشته و سابقه مالیاتی آنها در سایر استان‌ها بوده، تاکنون ۹۵ پرونده مالیاتی شناسایی شده است.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: از این تعداد ۵۱ پرونده موافقت و مراحل انتقال آنها به داخل استان انجام شده است.

وی عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده فعالان اقتصادی که پرونده مالیاتی آنها در استان نبود، مجاب شدند سهم مالیات خود را برای توسعه بخش‌های مختلف به حساب استان واریز کنند.

 

 

 

 

 

 

امام جمعه اهل سنت اسدیه خواستار شد:
«آب و اشتغال» مهمترین مطالبه مردم درمیان از رئیس جمهور/۲

 

مولوی سید احمد عبداللهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با اشاره به سفر هیأت دولت به خراسان جنوبی اظهار داشت: مطالبات مردم شهرستان در دو بخش است بخش عمومی که شامل حل مشکل آب، بیکاری و ایجاد اشتغال است که این مهم به عنوان معضلی بزرگ باید مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد و بخش دوم هم استفاده از ظرفیت نخبگان اهل سنت در دستگاههای دولتی اشت.

امام جمعه اهل سنت اسدیه با بیان اینکه مهمترین مشکل مردم بحث بیکاری است، افزود: اعتیاد هم ناشی از بیکاری و عدم اشتغال بوده و امید است در سفر دوم هیأت دولت به این مهم توجه بیشتری شود.

وی از دیگر مشکلات و دغدغه‌های مردم شهرستان به بازگشایی بازراچه میل ۷۳ اشاره کرد و گفت: میل ۷۸ تنها بازارچه شهرستان است و با وجود فعالیت بازارچه های نهبندان، سربیشه و زیرکوه این بازارچه هنوز فعال نشده است و از مطالبات به حق مردم می باشد و امید است در سفر رئیس جمهور این مشکل مورد بررسی قرار گیرد.

عبداللهی حل این مشکل را در افزایش تبادلات کالا بین دو کشور، ایجاد اشتغال، مهاجرت معکوس مهم دانست و از پیشنهادات در سفر اول به اختصاص اعتبار برای حل مشکل آبرسانی اشاره کرد و گفت: این مهم هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.

امام جمعه اهل سنت اسدیه از دیگر مشکلات مردم مرزنشین درمیان به عدم پرداخت سهمیه سوخت مرزنشینان اشاره کرد و تأکید کرد: در حال حاضر این مهم اجرا نمی شود و در گذشته هم به خانواده های مرزنشین تا شعاع ۲۵ کیلومتر پرداخت می شد که شامل بخش اعظمی از اهالی شهرستان درمیان نمی شد.

وی افزود: فعال شدن بازارچه و ایجاد اشتغال کار بزرگی است و امید است در سفر دوم هیأت دولت برای حل مشکلات و آسیب های اجتماعی و… به این مهم پرداخته شود.

مولوی عبدالهی حل مشکل کارخانه سیمان، قند قهستان و… را هم در ایجاد اشتغال منطقه مهم خواند و خواستار اجرایی شدن این مهم شد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی مطرح کرد:
نیاز ۱۳ هزار میلیارد ریالی تعاون روستایی خراسان جنوبی برای احداث و تکمیل پروژه
رضوی با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال جهت تکمیل و احداث پروژه های تعاون روستایی استان مورد نیاز است، گفت: در صورت تحقق این میزان اعتبار در سفر دوم رئیس جمهور گام مهمی در بهبود جایگاه تشکل های بخش کشاورزی خراسان جنوبی برداشته می شود.

سیدحسن رضوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی هیچ مصوبه و اعتباری برای تعاون روستایی این استان در نظر گرفته نشده بود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به نیازهای تعاون روستایی استان گفت: احداث شرکت‌های سهامی زراعی در شهرستان های سربیشه، درمیان و زیرکوه در قالب کمربند سبز امنیتی نوار مرز افغانستان از محل اعتبارات بلاعوض ملی یا استانی با هدف حفظ و نگهداشت جمعیت برای حفظ امنیت در نوار مرزی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در این مناطق از مهم ترین درخواست های این سازمان در راستای سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: درخواست داریم تا در این سفر به بحث تامین اعتبار ارزان قیمت جهت خرید محصولات استراتژیک زرشک، عناب، انار و خرید حمایتی زعفران توسط تشکل‌های تحت پوشش تعاون روستایی خراسان جنوبی با هدف واقعی شدن قیمت این محصولات، افزایش انتفاع بهره برداران، انتقال ارزش افزوده محصول به کشاورزان، ایجاد امنیت شغلی برای بهره‌برداران این حوزه و درنهایت رضایت بهره‌برداران بخش کشاورزی در استان توجه ویژه ای شود.

رضوی به ایجاد روستا بازار در مرکز استان اشاره کرد و گفت: راه اندازی روستا بازار با هدف تعدیل قیمت به نفع مصرف کنندگان از طریق عرضه مستقیم محصولات کشاورزی که با توجه به ظرفیت بالای تولید در استان و نیز حذف واسطه‌های غیرضرور، بهینه سازی قیمت محصولات برای مصرف کنندگان و اشتغالزایی برای روستائیان همچنین افزایش سهم تولیدکنندگان از قیمت نهایی محصول را در برخواهد داشت و یکی از نیازهای مهم تعاون روستایی محسوب می شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ تشکل تعاونی فعال تحت پوشش تعاون روستایی خراسان جنوبی هستند، افزود: حدود ۲۵ درصد از جمعیت استان در این تشکل ها عضویت داشته و به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از فعالیت آن ها منتفع می شوند.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه عمده فعالیت این تشکل ها در زمینه تامین نهاده های دامی و کشاورزی و کالاهای اساسی در سطح روستاهای استان است و سرمایه تشکل‌ها برای تامین نیاز اقلام کافی نبوده و لذا تامین نقدینگی برای شرکت های مذکور کمک شایانی به پویایی آن ها خواهد نمود.

رضوی ادامه داد: با تزریق نقدینگی مورد نیاز تشکل ها، دغدغه دولت و مردم برای تامین مایحتاج روستائیان مرتفع خواهد شد و همچنین فعالیت شرکت ها در حوزه عمل خود به ثبات رسیده و گسترش می‌یابد و دغدغه دولت در تولید محصولات دامی(شیر و گوشت) به حداقل خواهد رسید.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه ۱۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال جهت تکمیل و احداث پروژه های تعاون روستایی استان مورد نیاز است، افزود: تکمیل انبار چندمنظوره نیمه تمام تعاون روستایی در شهرستان فردوس، احداث سردخانه در شهرستان های قاینات، فردوس، زیرکوه، درمیان، سربیشه و بیرجند به منظور ذخیره سازی محصولات کشاورزی به خصوص زرشک، عناب و انار و …، تخصیص اعتبار جهت تکمیل و تامین سرمایه درگردش برای بهره برداری از طرح های مشارکتی مناطق محروم معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری که در سنوات قبل اجرا شده است از مهم ترین نیازهای تعاون روستایی استان محسوب می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در صورت تحقق این میزان اعتبار در سفر دوم رئیس جمهور گام مهمی در بهبود جایگاه تشکل های بخش کشاورزی و توسعه بخش کشاورزی استان برداشته خواهد شد.

رضوی در خصوص مشکلات تعاون روستایی استان گفت: تامین نقدینگی برای تشکل‌های تحت پوشش مدیریت تعاون روستایی استان در راستای تامین نیازهای ضروری روستائیان، کمبود و نیاز به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی برای تکمیل زنجیره تولید، کمبود زیرساخت‌های لازم برای خدمات رسانی به روستائیان از قبیل سردخانه، انبارهای چندمنظوره، ناوگان حمل و نقل سنگین در سطح تشکل‌های تحت پوشش و نبود انبارهای متناسب با استانداردهای مد نظر سازمان بورس ایران در سطح تشکل های تحت پوشش از مهم ترین مشکلات است که در صورت تحقق، بخش عمده ای از مشکلات فروش محصولات تولیدی کشاورزی استان مرتفع می شود.

احداث مجتمع دانش آموزی دختران در خراسان جنوبی/۷

رئیس سازمان جوانان هلال احمر گفت: در استان خراسان جنوبی اگر نیاز باشد مجتمع دانش آموزی دختران احداث می شود .

محمد گلفشان در جمع دانش آموزان خوابگاه دانش آموزی شهرستان زیرکوه،احداث مجتمع دانش آموزی دختران در خراسان جنوبیبا اشاره به اینکه تا سال گذشته تنها مجتمع دانش آموزی پسران فعال در سطح کشور داشتیم، افزود : خوشبختانه مجوز احداث مجتمع‌های دانش آموزی دختران اخذ شده و در حال حاضر دو مجتمع دانش آموزی دختران در کشور احداث شده است.

وی گفت : در خراسان جنوبی نیز اگر نیاز باشد مجتمع دانش آموزی دختران احداث  می شود .

رئیس سازمان جوانان هلال احمر با اشاره به اینکه برای  رفع مشکلات مجتمع‌ها اقدام خواهیم کرد، افزود: آموزش، محور اصلی برنامه‌های سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر است و ارتقای سطح این آموزش‌ها با تلاش کارشناسان و متخصصان محقق می‌شود.

وی بیان کرد: سال گذشته از سه دانشمند برتر دنیا یک نفر از دانش آموزان مجتمع آموزشی هلال احمر گیلان بوده است ، این مجتمع‌ها می‌تواند فرصت مناسبی برای رسیدن به جایگاه و مقام بالا در سطح کشوری باشد.

گلفشان افزود: از خیران و شورای اجرایی شهرستان انتظار داریم برای  رفع مشکلات مردم منطقه و به ویژه مجتمع‌های دانش آموزی گام بردارند.

گفتنی است اهدای اقلام آموزشی به این دانش آموزان از دیگر برنامه‌های سفر رئیس سازمان جوانان هلال احمر به زیرکوه بود.

ضرورت ایجاد مجتمع‌های آموزشی هلال احمر در شهرستان‌ها

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز خواستار راه اندازی مجتمع های آموزشی هلال در شهرستان ها شد و گفت: مجتمع های فعال نیز باید تقویت شود.

 محمدعلی کاوسی اظهار داشت: مردم استان خراسان جنوبی شاید محرومیت مالی داشته باشند اما دارای غنای فرهنگی زیادی هستند.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی علی رغم تمامی محرومیتی که دارد اما دارای هفت پدر علوم کشور است، افزود: در امور فرهنگی باید توجه ویژه ای به خراسان جنوبی شود چراکه اگر جوانان منطقه دیده شوند قطعاً می‌توانند گام‌های بزرگی برای جامعه بردارند.

مدیرعامل جمعیت خلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مردم خراسان جنوبی قناعت زیادی دارند که باید به مطالبه تبدیل شود، گفت: روحیه مطالبه گری در مردم باید تقویت شود.

وی تاکید کرد: ضمن تقویت مجتمع‌های آموزشی موجود در شهرستان‌های دیگر نیز نباید از وجود این مجتمع‌ها بی بهره بمانیم.

تریلی قاچاق در بیرجند متوقف شد/۴

تریلی قاچاق در بیرجند متوقف شد

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از توقیف یک دستگاه تریلی کشنده خبر داد که به‌صورت قاچاق از مرزهای شرقی وارد کشور شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ حسن شجاعی‌نسب گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان هنگام گشت‌زنی در محورهای مواصلاتی بیرجند به خوسف به یک دستگاه تریلی کشنده اکسور مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: پس از بررسی و استعلام مدارک خودرو مشخص شد که تریلی متوقف شده دارای پلاک جعلی بوده و به‌صورت قاچاق از مرزهای شرقی وارد کشور شده است که با هماهنگی مراجع قضایی خودرو توقیف و راننده آن نیز دستگیر شد.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه ارزش خودروی قاچاق بنا بر نظریه کارشناسان بیش از ۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است تصریح کرد: در این زمینه متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

استان خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان با افغانستان مرز مشترک دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی:

۱۳ آبان محور همبستگی و ولایتمداری مردم است/۸

۱۳ آبان محور همبستگی و ولایتمداری مردم است

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: یوم الله ۱۳ آبان محور همبستگی و ولایتمداری مردم ایران است که با حضور پرشور خود در این روز برگ زرین دیگری از تاریخ انقلاب اسلامی را به ثبت می‌رسانند.

سید محمدرضا طالبی روز چهارشنبه در آیین نواختن زنگ استکبارستیزی در مدارس و همایش ۲ هزار نفری دختران ولایی دهه هشتادی که در سالن فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد افزود: باید در روز ۱۳ آبان دست در دست هم اقدامات استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کنیم.

وی گفت: در این روز نشان خواهیم داد که پیر و جوان، زن و مرد، دختر و پسر متحد در کنار یکدیگر ولایتمدار هستند و از آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: استکبار و مستکبر کشورها و افرادی هستند که با زور و قلدری به دنبال ضعیف کردن و از بین بردن سایر ملت‌ها و افراد هستند و ثروت‌های خدادادی که در این کشورهاست را به یغما می‌برند.

وی افزود: ایران یکی از کشورهایی بود که قبل از انقلاب اسلامی، استکبار بر آن تسلط داشت و اسناد تاریخی متعدد گواه این واقعه تلخ است اما با پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی، دشمن مأیوس شد در نتیجه برنامه‌ریزی کردند که با روش‌های مختلف به نظام و کشور ضربه بزنند.

طالبی خاطرنشان کرد: استکبار جهانی و مستکبر کسانی هستند که چون نمی‌توانستند اهداف متعالی جمهوری اسلامی ایران را تحمل کنند جنگ هشت ساله تمام عیار را بر کشور تحمیل کردند، همزمان با هشت سال جنگ، ترورها را در دستور کار قرار دادند و کودتا در کشور به راه‌ انداختند.

وی گفت: مستکبرین کشورهایی هستند که داعش را به وجود آوردند و به بهانه مقابله با داعش، کشورهای اسلامی را مورد هجوم قرار دادند، مستکبران القاعده را به وجود آوردند و به بهانه القاعده، به افغانستان و سایر کشورها حمله کردند و اجتماعات مردم را به خاک و خون کشیدند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: اخیرا شاهد فعالیت گروهک‌های ضدانقلاب و تروریستی در مناطقی از شرق و غرب کشور بودیم و مایه بسی افتخار است که دشمن با همه توان و تجهیزات خود در جنگ ترکیبی به میدان آمده زیرا همه اینها نشان از ایران قوی دارد.

وی گفت: دشمن چند نوع جنگ را به‌طور همزمان به مرحله اجرا درآورده که جنگ شناختی از مهمترین آنهاست و با القای دروغ و روایت‌های ساختگی درصدد تاثیرگذاری بر افکار مردم به‌ویژه جوانان هستند.

طالبی اظهار داشت: با این وجود همه نقشه‌ها و ترفندهای دشمن یکی پس از دیگری خنثی می‌شود و دلیل اصلی آن بصیرت و پشتیبانی مردم است.

وی گفت: ما به ایران قوی افتخار می‌کنیم و هر کشور دیگری بود با یکی از این جنگ‌ها از هم می‌پاشید اما در سطح بین‌المللی حرف برای گفتن داریم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با طرح این سوال که چرا رسانه‌های استکبار این قدر علیه ایران دروغ‌پردازی می‌کنند افزود: دلیلش این است که ملت ایران مستقل است و حاضر به مستعمره شدن نیست.

وی گفت: اگر استکبار جهانی حمایت خود را لحظه‌ای از برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بردارد، این دولت‌ها در مقابل کوچکترین اقدام نظامی نمی‌توانند استقامت کنند ولی ایران اسلامی امروز مقتدر است‌ و ‌کشوری است که به داد مظلومان جهان می‌رسد.

طالبی افزود: ما به قدری قوی شده‌ایم که هیچ ابرقدرتی جرات اینکه کوچکترین تعرضی به نظام جمهوری اسلامی داشته باشد را ندارد و اگر جرات داشتند لحظه‌ای تامل نمی‌کردند.

وی گفت: اقدامات کوردلانه‌ای همچون حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ شیراز نیز از سر استیصال استکبار بوده و آمریکا ابرقدرت پوشالی است که با ترویج تفکرات التقاطی مزدوران خود را به ایران می‌فرستد تا حوادثی مانند اقدام تروریستی در شیراز را به وجود آورند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: دشمن به دنبال ایجاد نارضایتی در بین مردم است که تجمع ایجاد کند و تجمعات را به سمت اغتشاش سوق دهد سپس کشته‌سازی کند و آن را به نیروهای امنیتی نسبت دهند در صورتی که همه این اقدامات توسط عوامل دشمن انجام می‌شود و مردم صف خود را از اغتشاشگران جدا کرده‌اند.

وی افزود: در اتفاقات اخیر پشت صحنه این کشته‌سازی‌ها با تلاش شبانه‌روزی دستگاه‌های امنیتی کشف شده است و در زمان خود به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

طالبی گفت: تا زمانی که ولی فقیه در کشور داریم و متکی به اسلام و آموزه‌های اسلامی باشیم هیچ نگرانی نداریم در عین حال که نقشه‌های شوم دشمن را باید به موقع بشناسیم و با دشمن‌شناسی باید طوری رفتار کنیم و سخن بگوییم که دشمن شاد نشود.

پخش سرود، برگزاری مسابقه و سر دادن شعارهای انقلابی از برنامه‌های این اجتماع بود که در آستانه ۱۳ آبان روز دانش‌آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی برگزار شد.

امروز همزمان با سراسر کشور زنگ استکبارستیزی در مدارس استان خراسان جنوبی نواخته شد.

 

 

 

برگ زرین دیگری در کارنامه شهرداری بیرجند؛

دکتر بهترین ، شهردار نمونه کشوری در همایش ملی پدافند غیر عامل کشور شد

دکتر بهترین شهردار بیرجند در همایش ملی پدافند غیرعامل، که دوشنبه ۹ آبان ماه در مرکز همایش‌های بین الملل صدا و سیما برگزار شد به عنوان شهردار نمونه ملی در حوزه پدافند غیر عامل مورد تقدیر قرا رگرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر بهترین شهردار بیرجند در همایش ملی پدافند غیرعامل، که دوشنبه ۹ آبان ماه در مرکز همایش‌های بین الملل صدا و سیما برگزار شد به عنوان شهردار نمونه ملی در حوزه پدافند غیر عامل مورد تقدیر قرا رگرفت.

این همایش با حضور محمد مخبر معاون اول ریاست جمهوری، امیر نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات و پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد.

سردار جلالی در این همایش مفهوم پدافند غیرعامل را پویا دانست که هدف آن تشخیص تهدیدات است و خاطرنشان کرد: در هر دستگاه، مسئولیت اجرای ضوابط پدافند غیرعامل، با بالاترین مقام مسئول آن دستگاه است. این افراد باید زیرمجموعه خود را در زمینه اجرای الزامات پدافند غیرعامل تا حصول اطمینان راهبری و نظارت کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه بر همین اساس در دولت سیزدهم با رویکرد تسهیل گرانه و مثبت، به این حوزه نگاه شده، افزود: مطالعاتی که تحت عنوان مطالعات طرح جامع استانی برای هر ۳۱ استان پیش بینی کردیم در ۲۹ استان به اتمام رسیده که براساس آن تهدیدات پایه و آسیب پذیرهای زیرساختها احصا شده و از ۵۱ شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر مطالعات تخصصی مخاطرات شهری در حوزه پدافند غیرعامل انجام شده که در ۲۰ شهر مطالعات به اتمام رسیده است. این مطالعات در انتها باید به عنوان برنامه اجرایی دستگاه تدوین و دنبال شود.

در پایان این همایش از زحمات ارزنده دکتر بهترین شهردار بیرجند به جهت ایجاد بستر تعامل گرایانه با سازمان پدافند غیر عامل کشور و کارنامه موفق خدمت برای مردم و برنامه ریزی اصولی و مدون در حفظ تداوم کارکردها، حفظ آمادگی و حفاظت از زیرساخت ها برابر توافقنامه اهداف و برنامه های فی ما بین شهرداری بیرجند و سازمان پدافند غیر عامل کشور تقدیر به عمل آمد.

در این لوح تقدیر که با امضاء رییس ستاد کل نیروهای مسلح سرلشکر باقری اهداء شده است ،آمده است:
« از زحمات بی شائبه شما که با روحیه جهادی و بسیجی گام های ارزنده ای در این عرصه برداشته اید قدردانی نموده و به رسم یادبود این لوح تقدیر را در همایش ملی پدافند غیر عامل به حضور تان تقدیم می گردد.»

توقف نماینده خراسان جنوبی در لیگ دسته ۳ فوتبال کشور/۷

 

تیم بنتونیت سپاهان اصفهک شهرستان طبس در اولین بازی خود از سری رقابت های لیگ دسته سه فوتبال کشور، میزبان تیم منتخب کازرون بود.

در این دیدار که در شهر طبس با حضور فرماندار و رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان نیز برگزار شد ؛ تیم بنتونیت سپاهان اصفهک بازی را با نتیجه ۲ بر ۱ به مهمان خود منتخب کازرون واگذار کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

برداشت یاقوت های سرخ کویر در پائیز هزار رنگ/۲

این روزها در باغ های خراسان جنوبی کشاورزان مزد یک سال زحمتشان را با برداشت این محصول از دستان پر مهر طبیعت می ستانند .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مهر ماه که فرا می‌رسد در اکثر باغات خراسان جنوبی  که قدم می‌گذاری منظره‌ای زیبابرداشت یاقوت های سرخ کویر در پائیز هزار رنگ از یاقوت‌های سرخ را نظاره می‌کنی.

می‌توان در این استان کوله بار یاقوت‌های سرخ را از نیمه های مهر تا اواخر ابان بر دوش انارکاران دید و طعم شیرین وترش این یاقوت‌ها را چشید.

کشاورزان در این ماه سخت مشغول برداشت انارها با ارقام شیشه کپ، شهسوار، ملس یزدی، شیرین یزدی و خزر هستند .

 خراسان جنوبی پنجمین استان کشور در تولید و سطح انار 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیمای خراسان جنوبی گفت : خراسان جنوبی پنجمین استان کشور در تولید و سطح انار را داراست .

منوچهر شایسته افزود : امسال پیش بینی می‌شود ۴۲ هزار تن انار از سطح ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار باغات استان برداشت شود که این میزان از لحاظ سطح تولید ۱۰ درصد افزایش دارد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تولید انار متعلق به شهرستان فردوس با تولید ۲۵ هزار تن از سطح هزار و ۹۴۰ هکتار است گفت: از حیث سطح زیر کشت شهرستان فردوس بیشترین تولید را دارد و رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص داده است .

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ارزش محصول انار استان ۸۴۰ میلیارد تومان است.

شایسته  افزود: ۲۵ درصد انار خراسان جنوبی به استان‌های خراسان رضوی، یزد، کرمان، سیستان وبلوچستان ارسال می‌شود.

فعال بودن ۳ واحد فرآوری و بسته بندی انار در خراسان جنوبی 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در زمینه فرآوری وبسته بندی انار ۵ واحد در خراسان جنوبی وجود دارد که ۳ واحد فعال و ۲ واحد غیر فعال است.

شایسته افزود: ۳ واحد فعال فرآوری وبسته بندی در شهرستان‌های فردوس و قاین قرار دارد .

وی گفت : در سنوات گذشته انار فردوس به کشورهای شرق آسیا ارسال می شد اما اکنون به خاطر خشکسالی های پی در پی و سرمازدگی ها که  تاثیر  بر این محصول  دارد  انار این استان  بازار خود را از دست داده وکمتر به کشورهای دیگر ارسال می شود

 

 

 

مسیرهای راهپیمایی ۱۳ آبان در شهرستان‌های خراسان جنوبی اعلام شد/۲

 

مسیرهای راهپیمایی 13 آبان در شهرستان‌های خراسان جنوبی اعلام شد

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از اعلام مسیرهای راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان، روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در سطح استان خبر داد.

حجت‌الاسلام مشرفی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران مسیرهای راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان، روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در سطح استان و سخنران مراسم یوم الله ۱۳ آبان مرکز استان را اعلام کرد.

وی گفت: راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان در شهر بیرجند، ساعت ۹ صبح روز جمعه سیزدهم آبان از میدان ابوذر آغاز خواهد شد و پس از طی مسیر خیابان ارتش، بلوار پاسداران تا میدان قدس ادامه خواهد یافت و پس از آن اجتماع پایانی با بهره‌مندی از بیانات حجت الاسلام والمسلمین حسین طیبی‌فر، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل میدان قدس برگزار خواهد شد.

مشرفی بیان کرد: پس از پایان مراسم بزرگداشت یوم الله ۱۳ آبان، نماز عبادی سیاسی جمعه در محل مسجد امام حسین(ع) اقامه خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان در مراکز شهرستان‌های استان نیز برگزار می‌شود.

 

 

 

نمایشگاه اسوه در بیرجند افتتاح شد/۳

 

با حضور مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی صبح امروز نمایشگاه اسوه در محل حسینیه جماران بیرجند افتتاح شد.

با حضور مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی نمایشگاه اسوه با هدف به نمایش گذاشتن بخشی از دستاوردهای بسیج در محل حسینیه جماران بیرجند افتتاح شد.

حجت‌الاسلام کمالی در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه بسیج و بسیجی یادآور خاطره عزیزترین نهاد و بزرگترین مردان تاریخ کشور هستند گفت: هفته بسیج فرصت خوبی برای بازخوانی دوران دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه پایگاه‌های مقاومت بسیج نقش مهمی در ایجاد  بازگو کردن دستاوردهای انقلاب اسلامی بر عهده دارند، اظهار داشت: بسیجیان و پایگاه‌های مقاومت بسیج در همه عرصه‌ها در کنار مردم و انقلاب بوده و در این مدت از هیچ تلاشی در راستای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی دریغ نکردند.

کمالی افزود: پایگاه‌های مقاومت بسیج در این سال‌هایی که از عمر با برکت انقلاب سپری می‌شود در عرصه‌های مختلف دستاوردهای زیادی داشته‌اند.

نمایشگاه اسوه از ۱۱ آبان ماه با هدف به نمایش گذاشتن بخشی از دستاوردهای بسیج و شناسایی پایگاه‌های مقاومت در محل حسینیه جماران بیرجند افتتاح شده است.

در این نمایشگاه ۲۵ پایگاه مقاومت بسیج شهرستان‌های استان در ۲۵ غرفه دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارند.

این نمایشگاه به مدت سه روز از ۱۱ آبان ماه هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ و از ساعت ۱۵ تا ۲۰ برای بازدید عموم دایر است.

 

 

 

 

معرفی برترین دارترهای دانشجویی بیرجند/۷

رئیس هیئت انجمن‌های ورزشی خراسان جنوبی گفت: پرونده مسابقات قهرمانی دارت ویژه دانشجویان دانشگاه‌های بیرجند با معرفی برترین‌ها بسته شد.

معرفی برترین دارترهای دانشجویی بیرجند

علیرضا علیزاده، رئیس هیئت انجمن‌های ورزشی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: پرونده مسابقات قهرمانی دارت دانشجویی دانشگاه‌های شهرستان بیرجند گرامیداشت هفته تربیت بدنی با معرفی برارین‌ها بسته شد.

وی افزود: در این رویداد ورزشی قریب بر ۱۰۰ دانشجو دختر و پسر موسسات آموزش‌عالی در سالن دارت دکتر گنجی شهرستان بیرجند به رقابت پرداختند.

رئیس هیئت  انجمن‌های ورزشی خراسان جنوبی تصریح کرد: سمیرا سلیم از  دانشگاه فنی حرفه‌ای بر سکوی قهرمانی مسابقات دارت دانشجویان دختران ایستاد،  اکرم کیانی از دانشگاه پیام نور نایب قهرمان شد و میترا مرکی از دانشگاه آزاداسلامی به مقام سوم رسید.

علیزاده یادآور شد: در بخش مسابقات دارت دانشجویان پسر دانشگاههای شهرستان بیرجند هادی حکیمی، الیاس عارفی نژاد و جواد سرزهی از دانشگاه آزاد اسلامی در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولیت برگزاری مسابقات قهرمانی دارت دانشجویان دانشگاههای شهرستان بیرجند در بخش بانوان برعهده فاطمه ناصری نایب رئیس بانوان دارت خراسان جنوبی و در بخش آقایان نیز مجتبی فروتن مقدم  عضو کمیته برگزاری مسابقات  انجمن دارت کشور بود.

 

 

آغاز سی و چهارمین جشنواره امتنان/

ثبت نام سی و چهارمین جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحد‌های اقتصادی نمونه از امروز آغاز و تا ۱ آذر ادامه دارد.

 

اشرفی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در اجرای ماده ۱۹۵ قانون کار و با هدف نهادینه سازی فرهنگ خلاقیت و نوآوری، ترویج و تقویت فرهنگ کار و تلاش و تجلیل از کارگران، گروه‌های کار و واحد‌های اقتصادی نمونه، سی و چهارمین جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید در امسال آغاز شده است.

او افزود: گروه‌های کار و واحد‌های اقتصادی استان می‌توانند تا ۱ آذر ماه امسال با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی ttps//www.emtenan.mcls.gov.ir با ثبت مشخصات شخصی، تکمیل اطلاعات مربوطه، بارگذاری مدارک و مستندات لازم در فرآیند انتخاب جشنواره امتنان قرار گیرند.

اشرفی بیان کرد: جشنواره امتنان از کارگران در بخش‌های صنعت، خدمات، کشاورزی برگزار می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی عنوان کرد: ارائه شیوه‌های نوین در کار شامل بهبود مصرف انرژی و تولید، کاهش ضایعات و زمان تولید، افزایش بهره وری، اختراع و ابتکار شامل ساخت قطعه، دستگاه یا اصلاح فرآیند تولید، راه اندازی خط تولید جدید، مهندسی معکوس در انتقال و بومی سازی دانش و فناوری، افزایش بهره وری و کیفیت نسبت به نمونه‌های داخلی و خارجی از جمله شاخص‌های کارگران و گروه‌های کار و واحد‌های نمونه است که در جشنواره مد نظر قرار می‌گیرد.

او تصریح کرد: انگیزه بخشی، اعتمادآفرینی و ترویج حاکمیت روح صداقت و همدلی در جامعه کار و تلاش با توجه به مسائل جامعه، نیاز‌ها و انتظارات جامعه کارگری، ایجاد زمینه و فضای مناسب برای رشد و پرورش نیروی کار و نقش آفرینی و تاثیرگذاری نخبگان جامعه کار از جمله مهمترین اهداف برگزاری سی و چهارمین جشنواره امتنان است.

 

 

 

زنگ خطر انقراض ۱۵ گونه جانوری مهره دار به صدا در آمد/۳

بر اساس فهرست طبقه بندی حفاظتی مهره‌داران کشور، حداقل ۱۵ گونه جانوری مهره دار خراسان جنوبی در معرض خطر انقراض هستند.

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر از مهره داران ایران، در رده‌های پستانداران ۱۹۸ گونه، پرندگان ۵۵۹ گونه، خزندگان ۲۴۲ گونه و دوزیستان ۲۵ گونه شناسایی شده که این فهرست بر اساس مطالعات ژنتیکی و میدانی دست خوش تغییرات است.

او افزود: در خراسان جنوبی ۵۰ گونه پستاندار، ۲۲۸ گونه پرنده، ۵۰ گونه خزنده و ۳ گونه دوزیست تاکنون مشاهده و ثبت شده است.

حاتمی بیان کرد: از ۵۰ گونه پستاندار شناسایی شده، بیشترین تعداد گونه مربوط به خانواده موش‌ها ۱۶ گونه، خانواده گربه سانان ۶ گونه، خانواده سگ سانان ۵ گونه، خانواده خفاشان ۵ گونه و خانواده گاوسانان ۴ گونه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به اینکه وضعیت تهدید فعلی برخی گونه‌های حیات وحش کشور با فهرست سرخ IUCN انطباق ندارد، سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به بروزرسانی فهرست طبقه بندی حفاظتی مهره‌داران کشور بر اساس معیار‌هایی همچون عوامل تهدید، وضعیت جمعیت، پراکنش محدود و وضعیت قاچاق کرده است.

او بیان کرد: بر اساس فهرست منتشره فعلی حداقل ۱۵ گونه جانوری مهره دار استان در معرض خطر انقراض هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست در جهت شناخت تنوع زیستی، به عنوان اولین و مهم‌ترین گام برای پیشگیری از اقدامات نادرست در ارتباط با محیط زیست، اقدام به شناسایی گونه‌های جانوری مهره دار استان در قالب طرح‌های پژوهشی (شناسایی و مستند سازی فون پرندگان و پستانداران خراسان جنوبی، مروری بر خزندگان و مطالعه تنوع جونده سانان و حشره خواران) کرده است.

 

 

 

 

رونمایی از ۷ دستگاه دیزل ژنراتور در خراسان جنوبی

در رزمایش تخصصی پدافند شیمیایی از ۷ دستگاه دیزل ژنراتور برای تآمین آب پایدار در خراسان جنوبی رونمایی شد.

 

امامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در زرمایش تخصصی پدافند شیمیایی گفت: پدافند غیر عامل شامل اقداماتی است که نیاز به جنگ افزار ندارد و بازدارندگی را ایجاد می‌کند تا در مواقع بحران خدمات آب و فاضلاب پایدار باشد و در این خصوص نقاط ضعف شناسایی شده است.

او افزود: مطالعات پدافند غیرعامل در ۵ شهر استان انجام شده و در بقیه شهر‌ها نیز در حال انجام است همچنین تدوین سند جامع تآمین آب در شرایط اضطراری در استان نیز اجرایی شده است.

امامی بیان کرد: با توجه گستردگی شبکه‌های آب و فاضلاب یکی از موضوعات پدافند عامل در این حوزه نشت گاز کلر است که بایستی آمادگی لازم برای مهار خطرات ناشی از نشت را داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تصریح کرد: در بحث پدافند انرژی و با توجه به قطعی برق در کشور امسال ۲ مگاوات در قالب ۷ دیزل ژنراتور برای استفاده در شهرستان‌های خوسف، بیرجند، سربیشه، زیرکوه، قاین و طبس تهیه شده تا در مواقع قطع برق بتوان از آن برای تامین آب پایدار استفاده کرد.

او ادامه داد: ۱۲۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب در استان داریم که از ۲ سال گذشته ۳۰ هزار متر مکعب مخزن نیز در دست ساخت است که از این میزان تاکنون ۹ هزار متر مکعب به بهره برداری رسیده است.

امامی اظهار کرد: در ۲ سال گذشته بعد از ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب اقدامات اساسی در بخش ناوگان آبرسانی سیار انجام شده که در این زمینه ۷ تانکر جدید خریداری شده و تعداد تانکر‌های این مجموعه به ۲۹ ناوگان افزایش پیدا کرده است، ۲ دستگاه تانکر جدید نیز خریداری شده که به زودی به ناوگان آبرسانی اضافه خواهد شد.

او تصریح کرد: عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی عنوان کرد: سامانه تله متری نیز با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در حال تکمیل است و در ۹۰۰ روستای استان عملیاتی شده است.

امامی گفت: همچنین با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری هوشمند سازی تآسیسات آب شرب، عملیاتی و آماده افتتاح است که در پایدار سازی آب و کاهش هزینه‌های نیروی انسانی نقش مهمی دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: در حوزه پدافند غیر عامل تاکنون ۲۰ میلیارد تومان در زمینه خرید تجهیزاتی نظیر واتر جت، بیل مکانیکی، لجن کش و جرثقیل هزینه شده است.

او بیان کرد: در شهر‌های مرزی درح، آویز، شوسف، حاجی آباد و گزیک تآمین آب از ۲ نقطه انجام می‌شود تا در مواقع بحران آب مورد نیاز این شهر‌ها قطع نشود.

خزایی نژاد مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری خراسان جنوبی در پایان این رزمایش گفت: شرکت آب و فاضلاب استان از دستگاه‌های پای کار در حوزه مطالعات پدافند غیر عامل زیرساخت هایشان برای رفع تهدیدات احتمالی است.

او افزود: در بازدیدی که از تجهیزات و زیرساخت‌های پدافند غیر عامل این شرکت صورت گرفته بود نواقص موجود مرتفع شد، اما همچنان نواقصی در این زمینه وجود دارد که بایستی با تآمین اعتبار رف شود.

او ضمن تشکر از شهرداری بیرجند ادامه داد: مطالعات طرح جامع شهر بیرجند انجام و تهیه شده که باید برای رفع نقاط آسیب پذیر برنامه ریزی و تامین اعتبار شود.

این رزمایش با همکاری سازمان آتش نشانی، خدمات ایمنی شهرداری بیرجند و شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد.

 

 

 

دریای عمان ناجی کویر

طرح انتقال آب از دریای عمان به عنوان یکی از اولویت‌های تامین آب در دستور کار قرار گرفته است.

 

تاکنون راهکار‌های مختلفی برای رفع معضل کم‌آبی و تبعات خشکسالی ارایه شده که ویژگی مشترک بیشتر این راهکارها، تمرکز بر استفاده از منابع آبی محدود کنونی است لذا باعث فشار بیشتر بر ذخایر و تشدید روند خشکی می‌شود.

با توجه به اینکه آب پیش نیاز همه طرح‌های توسعه‌ای است، طبق آنچه برنامه‌ریزی شده با اجرای طرح انتقال آب از خارج استان، نیاز آبی خراسان جنوبی در بخش صنعت که رو به رشد است، به‌صورت پایدار تامین خواهد شد.

کشور ایران دارای ساحل طولانی در خلیج فارس و دریای عمان است که فرصت مغتنمی را برای استفاده از منابع آبی گسترده در جنوب و شرق کشور فراهم کرده و مسوولان نیز از چند سال پیش برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌اند تا آب دریا به استان‌های درگیر خشکسالی منتقل شود.

آنچه مشخص است اجرای چنین طرح‌هایی با این حجم و گستردگی از توان اعتبارات محدود دولتی خارج بوده لذا سرمایه‌گذاری واحد‌های صنعتی بزرگ بهترین گزینه روی میز است تا کم‌آبی در بخش صنعت از طریق انتقال آب جبران شود و حداقل این بخش از وابستگی به منابع محدود آبی داخل استان رهایی یابد.

اگرچه در برهه‌ای از زمان انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، چاه نیمه‌های سیستان، سد دوستی و دریای مازندران به خراسان جنوبی از جمله گزینه‌های مختلف انتقال آب به استان بود، حتی مسئولان وقت استان تلاش داشتند تا انتقال آب به خراسان جنوبی از کشور تاجیکستان را مورد بررسی قرار دهند، اما به نظر می‌رسد با تشدید خشکسالی‌ها همه این گزینه‌ها کنار رفته و در حال حاضر بحث جدی در حوزه انتقال آب همان دریای عمان است.

مخاطرات کم‌آبی در خراسان جنوبی که یک استان مرزی نیز هست سال به سال جدی‌تر شده و تاکنون هم تاثیرات بسیار نامطلوبی در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی از خود بر جا گذاشته است.

اما توجه ویژه رئیس جمهور به تامین آب که مشکل اساسی خیلی از استان‌های کشور است و در سومین سفر استانی آیت الله رییسی به خراسان جنوبی نیز مورد تاکید قرار گرفت، امید‌ها برای رسیدن آب به زمین تشنه خراسان جنوبی به‌ویژه تامین آب مورد نیاز صنایع، معادن و کشاورزی صنعتی را تازه کرده است.

به باور کارشناسان و فعالان اقتصادی در صورت اجرای طرح انتقال آب به خراسان جنوبی و استفاده آن در بخش صنعت، بسیاری از منابع آب زیرزمینی برای مصارف آشامیدنی آزاد می‌شود و کشاورزی صنعتی نیز رونق می‌گیرد.

سابقه طرح شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آب به استان‌های شرق کشور برای حل بحران آب به ۲ دهه گذشته باز می‌گردد و طرح انتقال آب از دریای عمان یکی از سنگین‌ترین این پروژه‌هاست که آخرین روز بهمن سال ۱۳۹۵ در قالب قراردادی به عنوان تامین و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی مطرح شد.

بر این اساس تخصیص سهمیه آبی خراسان جنوبی از طرح انتقال آب سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب مشخص شده است.

البته انتقال آب از خلیج فارس نیز گزینه دیگری بوده که در برخی استان‌ها عملیاتی شده است، اما به نظر می‌رسد با توجه به اینکه خط انتقال آب از دریای عمان نسبت به طرح انتقال آب خلیج فارس باید مسیر هموارتری را طی کند، اجرای این طرح برای تامین آب شرق کشور و خراسان جنوبی در اولویت قرار گیرد.

آن طور که کارشناسان برآورد کرده‌اند، هزینه اجرای طرح انتقال آب دریای عمان برای استان‌های شرقی کشور از جمله خراسان جنوبی و خراسان رضوی کمتر بوده لذا سرعت اجرای طرح نیز بیشتر خواهد بود.

براساس مطالعات صورت گرفته تا افق ۱۴۲۰ و ۱۴۲۵ نیاز آبی استان خراسان جنوبی ۷۰ میلیون متر مکعب در بخش شرب، ۱۸۸ میلیون متر مکعب در مطالعات فاز یک و ۱۵۰ میلیون متر مکعب در مطالعات فاز دوم نیاز آب صنعت برآورد شده است.

این در حالی است که طبق آمار رسمی اکنون ۱۰۰ درصد مساحت خراسان جنوبی درگیر خشکسالی از خفیف تا بسیار شدید است و بررسی‌ها نشان می‌دهد پنج درصد مساحت استان درگیر خشکسالی خفیف، ۲۵ درصد متوسط، ۱۸ درصد شدید و ۵۲ درصد درگیر خشکسالی بسیار شدید است.

خراسان جنوبی امسال وارد بیست و دومین سال خشکسالی شده و طرح انتقال آب از طرح‌های اولویت‌دار این استان است.

منبع : ایرنا

 

 

 

 

از ظرفیت دو هزار واحدی شهرک صنوف آلاینده

تنها ۵ واحد صنفی در شهرک صنوف آلاینده بیرجند مستقر شده اند/۴

با وجود ظرفیت دو هزار واحدی شهرک صنوف آلاینده بیرجند و کامل نبودن زیرساختها، تاکنون ۵ واحد پایان کار گرفته و در این شهرک مستقر شده اند.

 

سال ۱۳۸۷ بود که خبر انتقال صنوف آلاینده بیرجند به خارج از محدوده مسکونی شهر، برای اهالی ساکن در برخی مناطق که سال‌ها از وجود این اصناف و سرو صدای ناشی از آن رنج می‌بردند روزنه امیدی ایجاد کرد.

وجود صنوف آلاینده در داخل شهر علاوه بر مشکلات آلودگی و زیست محیطی ناشی از این مشاغل، خسارت‌های مالی در زمینه املاک و به خرید و فروش نرسیدن منازل مردم آن محدوده‌ها را در پی دارد.

با گذشت ۱۴ سال از خبر انتقال صنوف آلاینده همچنان ساکنان خیابان‌های عدل، امام رضا (ع)، کارگران و معصومیه و برخی از خیابان‌های مهرشهر بیرجند با مشکلات صنوف آلاینده دست و پنجه نرم می‌کنند و زیرساخت‌های شهرک هنوز تکمیل نشده است.

استقرار واحدها، شرط تأمین کامل زیرساخت‌ها

عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: یکی از ضروری‌ترین نیاز‌های مدیریت شهری بیرجند که سال‌های زیادی معطل مانده بود بحث انتقال صنوف آلاینده به خارج از محدوده مسکونی شهر است.

او افزود: طبق آخرین جلسه‌ای که در این مورد برگزار شد، مشخص شد بخش‌های عمده‌ای از مشکلات اساسی رفع شده است و متقاضیان می‌توانند به راحتی نسبت به دریافت مجوز ساخت، دریافت زمین و شروع ساخت واحد اقدام کنند.

عباس زاده بیان کرد: خدمات زیربنایی این شهرک در دستور کار و بخشی از آن در حال انجام است و در مورد بحث برق نیز، هم اکنون پاسخگوی نیاز فعلی مجموعه است و در صورت اینکه تعداد واحد‌ها بالاتر رود باید در بحث انتقال برق نیز اقدامات لازم پیگیری و اعتبارات لازم از محل سفر دوم ریاست جهوری جذب شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: هم اکنون ۵ واحد صنفی در شهرک پایان کار گرفته و فعالیت خود را شروع کرده اند و افرادی هم هستند که تاکنون حتی برای دریافت زمین اقدام نکرده اند و نیازمند همکاری شرکت تعاونی صنوف آلاینده برای تعیین تکلیف هستیم.

عباس زاده عنوان کرد: این شهرک ظرفیت استقرار دو هزار واحد را دارد و فعلأ برق شهرک پاسخگوی نیاز فعلی آن است.

او تصریح کرد: در مورد جاده دسترسی به شهرک، این جاده طرح مصوب نداشت که اخیرأ در شورای ترافیک به تصویب رسید و برای شروع عملیات منتظر تأمین اعتبار هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: تأمین کامل زیرساخت‌ها درخواست آخر است یعنی زمانی که تعداد واحد‌های مستقر در شهرک به حد قابل قبول برسد.

 

 

عطر زعفران‌های قاین در جام جهانی قطر می‌پیچد

زعفران قاینات در نمایشگاه صلح و دوستی که همزمان با جام جهانی در قطر برگزار می‌شود، عرضه خواهد شد.

 

عطر و طعم مرغوب‌ترین زعفران جهان سال هاست که در بسیاری از کشور‌ها پیچیده است ، قرار است امسال در نمایشگاه ویژه جام جهانی قطر خود نمایی کند.

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: به دلیل جایگاه و برند زعفران قاینات، این محصول در نمایشگاه صلح و دوستی قطر در غرفه‌ خراسان جنوبی عرضه می‌شود.
وی در خصوص کشت زعفران افزود: این محصول در اصلاح الگوی کشت قرار گرفته است و نگاه ویژه‌ای به این محصول خواهیم داشت تا سطح زیر کشت را در سال‌های آینده افزایش دهیم.

۱۱۰ هکتار از اراضی قاین زیر کشت زعفران ارگانیک

این روز‌ها که عطر زعفران در جای جای قاینات پیچیده است کشاورزان روستای تک باغ برای اولین بار در کشور زعفران ارگانیک تولید می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند: ما متفاوت‌تر کار کردیم و تولید زعفران ارگانیک که نیاز بازار‌های اروپایی است را در ۱۱۰ هکتار از زمین هایمان کشت کردیم که در این مزرعه از هیچ کود شیمیایی استفاده نشده است.

احتشام رئیس شورای ملی زعفران کشور گفت: اگر میخواهیم زعفران بازار خودش را حفظ کند و توسعه یابد باید بهره وری را از طریق توسعه کشت زعفران ارگانیک جدی بگیریم‌.

محمودی کشاورز قاینی گفت: به دلیل برداشت زعفران قبل از طلوع آفتاب عطر و طعم و رنگ زعفران به هیچ عنوان تغییر نمی کند.

با پایان برداشت روزانه زعفران نوبت جداسازی ریشه از گلبرگ می‌رسد.

معصومه خانم که در حال پاک کردن زعفران بود گفت: گل‌های زعفرانی که صبح زود از مزرعه چیده می‌شوند همان روز کلاله و گلبرگ باید از آن جدا شود تا عطر و بو و کیفیت خود را حفظ کند.

در خراسان جنوبی بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار زیرکشت طلای سرخ است که از این سطح ۷۰ تن زعفران خشک برداشت می‌شود.

زعفران قاینات با ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیرکشت بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی خبر داد:

شناسایی ۹۳ واحد تولیدی معدنی فاقد پروانه مالیاتی در خراسان جنوبی /۳

۹۳ واحد تولیدی معدنی فاقد پروانه معدنی در خراسان جنوبی شناسایی شدند .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در جلسه شواری معادنشناسایی  واحد تولیدی معدنی فاقد پروانه مالیاتی در خراسان جنوبی  استان  با اشاره به اینکه در حوزه واحد‌های تولیدی معدنی تا کنون ۹۳ پرونده مالیاتی در استان شناسایی شده که این‌ پرونده ها  فاقد پرونده مالیاتی در استان  بودند گفت :  از این تعداد ۶۸ پرونده مالیاتی  در استان‌های دیگر بوده  که تا کنون با همکاری شورای معادن ۴۸ معدن کار پرونده مالیاتی خود را به داخل استان منتقل کردند.

عباس زاده افزود :  ۳۲ پرونده  با انتقال پرونده مالیاتی به استان‌ مخالفت کردند که باید تعیین تکلیف شوند .

وی در این جلسه تاکید کرد : ۳۲ پرونده مالیاتی که تاکنون تعیین تکلیف نشده و  پرونده مالیاتیشان در سایر استان‌ها است و مالیات استان را پرداخت نمی‌کنند تا مدت ۲ ماه دیگر پیگیری و تعیین تکلیف شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی افزود :  معدنکارانی که پرونده آن‌ها در سایر استان‌ها قبلا باز شده به استان انتقال بیابد.

عباس زاده گفت : ۹۳ معدن از ابتدای سال تا کنون ۹۱ میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند.

وی افزود : باید با برگزاری نشست‌های تعاملی و موردی با معدنکاران آن‌ها را توجیه کنیم که اگر‌پرونده مالیاتیشان در سایر استان‌ها است پرونده‌های مالیاتی خود را به داخل استان منتقل کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت : بر اساس مفاد جز بند الف ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه، باید واحد‌های تولیدی و معدنی حساب بانکی و پرونده‌های مالیاتی خود را به استان‌های محل فعالیت خود انتقال دهند که نظارت آن بر عهده شورای معادن استان است.

عباس زاده از اداره کل امور اقتصادی و دارایی، اداره کل امور مالیاتی و اداره کل صنعت معدن تجارت خواست در این زمینه ورود کنند و پیگیر این پرونده‌ها شوند.

وی گفت:در مواردی که به دلیل بهره برداری از معادن خسارت‌های به اهالی ساکن در آن منطقه، به بخش کشاورزی به بخش زیر ساخت راه‌ها وارد می شود باید این خسارت‌ها به صورت دقیق کارشناسی شود و بر اساس خسارت وارد شده آن خسارت توسط معادن پرداخت شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی از اعضای شورای معادن خواست در جلسه بعدی پشنهادات خود را در خصوص سهم یک درصدی خسارت به معادن و چگونگی وصول آن ارائه دهند

 

 

 

 

نایب رئیس شورای شهر بیرجند:

طرح جامع ترافیک شهر بیرجند در انتظار تصویب نهایی است/۲

طرح جامع ترافیک شهر بیرجند در انتظار تصویب نهایی است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: طرح جامع ترافیک شهر بیرجند در انتظار تصویب نهایی است و هرگونه اقدام یا پروژه‌ای باید براساس این طرح انجام شود.

فرید فروزانفر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح جامع ترافیک شهر بیرجند سال ۱۳۹۹ در شورای هماهنگی ترافیک استان به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به وزارت کشور ارسال شد که با گذشت ۲ سال هنوز تعیین تکلیف نشده است.

وی گفت: در این طرح جامع همه راهکارهای حل مشکل ترافیکی، یکطرفه شدن برخی خیابان‌ها، احداث تقاطع‌های غیر همسطح و اصلاح هندسی بسیاری از معابر پیش‌بینی شده اما چون مصوب نشده است قابلیت اجرایی ندارد لذا در اغلب نقاط شهر دچار مشکل هستیم.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند اضافه کرد: خیابان‌های طالقانی، ارتش، چهارراه غفاری در جنوب شهر و سه راه اسدی یا برخی از مناطق مهرشهر در قسمت شمال بیرجند دچار مشکلات حاد ترافیکی هستند.

وی گفت: علاوه بر احداث تقاطع‌های غیر همسطح به دنبال تعریض خیابان ارتش هستیم اما ارتش انتظار دارد معادل آنچه برای تعریض خیابان به شهرداری می‌دهد در جای دیگری از سوی دولت جبران شود که با توجه به همراهی این نهاد باید اداره کل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری هم در این زمینه همکاری کنند.

فروزانفر با اشاره به اینکه در طرح جامع ترافیکی شهر بیرجند خط بی آر تی در محور شرقی – غربی دیده شده است گفت: این خط حمل و نقل سریع از دانشگاه بیرچند تا معصومیه طراحی شده که احداث آن نیازمند تعریض خیابان ارتش و یکطرفه شدن احتمالی خیابان طالقانی است.

وی ادامه داد: احداث ورودی دوم منطقه مهرشهر بیرجند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا الان فقط یک ورودی در این منطقه داریم و اگر حادثه‌ای در آنجا رخ داد که یک ورودی هم مسدود شود، به بن بست می‌خوریم لذا ورودی دوم باید با کمک راه و شهرسازی ساخته شود.

تعریض خیابان‌های ارتش و طالقانی به بودجه نیاز دارد

نایب رئیس شورای شهر بیرجند با اشاره به ساختار ترافیکی این شهر گفت: در این ساختار معابر شمالی – جنوبی خوبی داریم و نمونه آن خیابان‌های غفاری، شهید ناصری، معلم، پاسداران و صیاد شیرازی است که مشکل ترافیکی و انتقال جمعیت در این محورها نداریم.

وی افزود: سمت غربی – شرقی شهر فقط شبکه شریانی درجه یک شهری خیابان‌های ارتش و طالقانی است که از اهمیت زیادی هم برخوردار بوده اما باید تعریض شود.

فروزانفر ساخت حداقل هشت تقاطع غیر همسطح در قالب طرح جامع ترافیک را برای شهر بیرجند الزامی دانست و گفت: با توجه به بالا بودن هزینه‌ها و زمان‌بر بودن طرح انتظار می‌رود که دولت هم در ساخت برخی از این تقاطع‌ها با شهرداری همکاری کند چون خدمات عمومی و زیربنایی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: با قیمت روز ساخت هر تقاطع حداقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد از طرفی ۱۵۰ میلیارد تومان هم برای تملک باید پرداخت شود لذا طرح زمان‌بر و پر هزینه بوده که از توان شهرداری خارج است.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند افزود: یکطرفه کردن برخی خیابان‌ها از جمله ۱۷ شهریور، طالقانی، منتظری و حکیم نزاری هم به عنوان راهکارهای کوتاه‌مدت در دستور کار شورای شهر است اما هنوز قطعی نیست.

وی گفت: ساخت پارکینگ برای خیابان‌ طالقانی در اولویت شهرداری و شورای شهر است که علاوه بر ساخت پارکینگ طبقاتی هلال از نیازهای اساسی شهر به شمار می‌رود اما هنوز در مرحله تملک اراضی هستیم.

 

 

شناسایی ۲ بیمار کرونایی در قائنات/۲

در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ۲ بیمار کرونایی از شهرستان قائنات شناسایی شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۱۵ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: این ۲ مورد از قائنات شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۲۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۱ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و مورد بدحال گزارش نشده است.
تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۴۷۹ نفر است.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*