گزارش/ گزارش میدل ایست آی از «طلوع صنعت پهپادی ایران»

علی دایی: صفحه‌ای در توییتر و تلگرام ندارم

پیشکسوت فوتبال ایران می‌گوید که صفحه شخصی و حسابی در توییتر و تلگرام ندارد.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر که علی دایی موضع‌گیری‌هایی درباره اتفاقات اخیر کشور داشته، شایعات زیادی پیرامون چگونگی فعالیت و حضور او در فضای مجازی منتشر شده و بعضا صفحاتی به نام او راه‌اندازی شده و مطالب مختلفی را منتشر می‌کنند. در همین رابطه و اخیرا یک حساب کاربری در توییتر با نام علی دایی شروع به فعالیت کرده و توییت‌هایی را درباره حوادث اخیر کشور منتشر می‌کند.

در بخش معرفی این حساب کاربری در توییتر هم از قول علی دایی نوشته شده: “به زود با مردم شریف ایران در تلگرام ارتباط مستقیم خواهم داشت” و در ادامه لینکی مربوط به یک کانال تلگرامی قرار داده شده که به نوعی القای مدیریت این صفحات به نام علی دایی را می‌نماید.

علی دایی در گفت‌وگو با ایسنا با رد مالکیتش بر این حساب کاربری در توییتر گفت: این یک حساب کاربری غیر واقعی است. حساب من (در اینستاگرام) تیک آبی دارد.

وی هم‌چنین درباره حضور و فعالیتش در تلگرام ادامه داد: من اصلا به دنبال راه‌اندازی کانال تلگرام نیستم.

 

 

عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان:

مسئولان بخش مسکن از وضعیت بازار خبر ندارند

مسئولان بخش مسکن از وضعیت بازار خبر ندارند

یک کارشناس بازار مسکن گفت: مسئولان وزارت راه و شهرسازی بعضا درخصوص برنامه‌ریزی و سیاست‌ورزی پروژه نهضت ملی مسکن ایده می‌دهند اما به نظر می‌رسد توجه چندانی به وضعیت بازار مسکن ندارند.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نمی‌شود مسئولان وزارت راه و  شهرسازی، پشت تریبون درباره ساخت یک میلیون واحد مسکونی صحبت کنند اما از وضعیت بغرنجی که فعالان صنعت ساختمان با آن مواجهند غافل باشند. به دلایل مختلف از جمله تعلل در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن، تورم به مهم‌ترین بازیگر این روزهای اقتصاد مسکن تبدیل شده، چرا که ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی، ۱۷ درصد اشتغال و ۲۵ درصد نقدینگی کشور به بخش مسکن وابستگی و چسبندگی دارد.

در یک سال اخیر هزینه ساخت مسکن حدود ۴ میلیون افزایش یافت

وی افزود: در یک سال و دو ماه گذشته که با نوعی انفعال در اجرایی کردن پروژه نهضت ملی مسکن در این وزارتخانه مواجه بودیم هزینه‌های ساخت مرتبا افزایش یافت و تلنبار شد. اگر تا یک سال قبل می‌شد با حدود متری ۵ میلیون تومان این پروژه را جمع و جور کرد امروز هزینه‌ها به حدود متری ۹ میلیون تومان رسیده است. در همین یک هفته اخیر از بابت افزایش قیمت یونولیت و بلوک‌های سقفی، قیمت هر متر از واحدهای نهضت ملی مسکن ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که آقایان در وزارت راه و شهرسازی، اصل را رها کرده و فرع را چسبیده‌اند گفت: وزارتخانه به جای تسهیل‌گری، نقش پیمانکاری به خود گرفته است. باید شرایط را برای ورود بخش خصوصی به طرح جهش تولید مسکن مهیا می‌کردند اما این اقدام را صورت ندادند و حتی اعتنایی به هزینه‌های بالای تولید مسکن نکردند. شرایط به گونه‌ای است که سازندگان در دالان‌های پرپیچ و خم اداری رها شده‌اند.

وی با اشاره به طرح اصلاح بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی که توسط مجلس در جریان است گفت: پیکره این قانون با اقتصاد مسکن، همخوانی ندارد و از سال ۱۳۸۸ که به تصویب رسیده همواره مورد نقد بوده و اصلاح بوده است. در حال حاضر نیز در بر همان پاشنه قبلی می‌چرخد.

به گفته پورحاجت، بخش خصوصی باید هزینه‌های سنگینی را برای پوشش بیمه تعریف کند و خدماتی هم دریافت نمی‌کند. ما از این‌که کارگران زحمتکش از نعمت بیمه حداقلی بهره‌مند شوند خوشحال می‌شویم. اما بدون کار کارشناسی، قانونی وضع شده که در آینده نه تنها کارگران عزیز صاحب بیمه نمی‌شوند بلکه با فرار سرمایه‌ها، تولید مسکن به مخاطره می‌افتد که خود عاملی در گرانی مسکن است.

عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان تاکید کرد: با قانون بیمه کارگران ساختمانی، فشار سنگینی به بخش خصوصی وارد شد؛ در حالی که بخش خصوصی این اجازه این نداشت که کارگر را به سازمان تامین اجتماعی معرفی کند. در نتیجه بسیاری از افراد در سامانه تامین اجتماعی، نام خود را به عنوان کارگر ساختمانی ثبت کردند که در بین آنها پزشک هم دیده شد!

کاهش ۴۶ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران

وی با اشاره به کاهش ۴۶ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران گفت: بخش خصوصی بدون اغراق، توانایی ساخت سالیانه ۸۰۰ هزار واحد مسکونی را دارد اما اقدامات وزارت راه و شهرسازی شامل مداخلات و عدم مداخلات، دست و پای فعالان صنعت ساختمان را بسته است. ما حتی در حوزه‌ی صدور پروانه‌ی صلاحیتی که می‌بایست از وزارت راه و شهرسازی اخذ کنیم دچار مشکل هستیم.

پورحاجت بیان کرد: امروز بر همگان روشن شده که اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن از مشکلاتی همچون نبود تسهیلات بانکی، پایین بودن توان متقاضیان و نبود زمین قابل ساخت رنج می‌برد. از آن طرف سازندگان بخش خصوصی با مشکلات عدیده‌ای شامل تورم نهاده‌های ساختمانی، طولانی بودن فرآیند صدور پروانه، خدمات مهندسی معیوب و هزینه‌های دستمزد، بیمه و غیره مواجهند.

 

 

 

 

فوت ۵ ایرانی در جشن هالووین کره جنوبی

سفارت کشورمان در کره‌ جنوبی با اعلام خبر کشته‌ شدن پنج ایرانی در جشن هالووین در سئول، تاکید کرد که پیگیر وضعیت حادثه ‌دیده‌های ایرانی هست.

روز گذشته در پی ازدحام جمعیت در مراسم جشن هالووین در شهر سئول پایتخت کره جنوبی بیش از ۱۵۰ نفر جان خود را از دست دادند.

بر اساس اعلام پلیس کره جنوبی، دستکم پنج ایرانی به نامهای آفاق راست منش، علی پراکند، ریحانه سادات آتشی، سمیه مقیمی نژاد و علیرضا اولیایی نیز در بین جانباختگان هستند. 

طبق گزارش‌ها، یک ایرانی دیگر هم که صدمه دیده بود، به‌صورت سرپایی، درمان و ترخیص شده است.

پیراهن تیم ملی ۱۵ آبان رونمایی می‌شود

زمان رونمایی از پیراهن تیم ملی فوتبال کشورمان برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مشخص شد.

مراسم رونمایی از لباس تیم ملی فوتبال روز یکشنبه ۱۵ آبان ماه برگزار می‌شود. برهمین اساس نشست هماهنگی این مراسم با حضور مهدی محمدنبی، نایب رییس فدراسیون، داود پرهیزکاری، سرپرست دبیرکلی، معاونین دبیرکل و دپارتمان‌های تیم‌های ملی، امور بین‌الملل، پزشکی، تشریفات، فرهنگی، حراست، مالی، بازاریابی، داوران، روابط عمومی امروز در سالن اجتماعات روابط عمومی فدراسیون برگزار شد و حاضرین درباره برگزاری هرچه بهتر این مراسم بحث و تبادل نظر کردند.

 

 

میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اعلام شد

نمایندگان مجلس با افزایش حقوق ۹۰۰ هزار تومانی و افزایش پنج درصدی نسبت به حکم حقوقی شهریور ۱۴۰۱ بازنشستگان کشوری و لشکری موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، با ردیف ۲ این لایحه موافقت کردند.

در ردیف ۲ این لایحه آمده است:

۲-۱- حقوق مشمولین جزء (۲) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی، مبلغ نه میلیون (۰۰۰ , ۰۰۰ , ۹) ریال افزایش می‌یابد.

تبصره – افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، تاثیر میزان ریالی افزایش مذکور در بند (۱) این قانون کمتر از افزایش ناشی از این جزء برای بازنشسته هم طبقه و دستگاه مشابه به علاوه افزایش سنواتی گردد، تا سقف مذکور مبلغ ترمیم را دریافت می‌نمایند.

۲-۲- علاوه بر مبلغ افزایش مندرج در جزء ۱-۲ این قانون، حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، پنج درصد (۵%) نسبت به حکم حقوقی شهریور ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

 

 

 

روز بدون فوتی کرونا در کشور

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای از روز بدون فوتی کرونا در کشور در شبانه روز گذشته خبر داد.

به گزارش وبدا، در این اطلاعیه آمده است: در طول ۲۴ ساعت گذشته، هیچ یک از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست ندادند و مجموع جان باختگان این بیماری، در عدد ۱۴۴ هزار و ۵۷۱ نفر ماند.

از دیروز تا امروز ۸ آبان ۱۴۰۱ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۴۰ نفر از آن‌ها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۴۳۷ نفر رسید.

 

 

 

توماج صالحی خواننده رپ دستگیر شد

دادستان اصفهان گفت: این فرد شب گذشته به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه غیرقانونی دستگیر شد.

به گزارش  میزان، سید محمد موسویان گفت: توماج صالحی با نیابت قضایی در یکی از استان‌ها دستگیر شد. وی در خصوص جزئیات پرونده  صالحی بیان کرد: این فرد شب گذشته به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور دستگیر شد.

وی افزود: متهم در حال حاضر با صدور قرار تحت نظر شعبه بازپرسی قرار دارد.

دادستان اصفهان تصریح کرد: متهم در ایجاد اغتشاشات و دعوت و تشویق به اغتشاش و آشوب‌های اخیر در استان اصفهان و در شهرستان شاهین شهر نقش کلیدی داشته است.

موسوی گفت: کیفرخواست پرونده متهم توماج صالحی پس از بررسی کامل پرونده برای محاکمه به دادگاه ارجاع خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

گزارش میدل ایست آی از «طلوع صنعت پهپادی ایران»

وبسایت خبری انگلیسی در تحلیلی نوشته دهه‌ها توسعه دقیق، ایران را به یک رقیب جدی در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین تبدیل کرده و به آن نفوذ منطقه‌ای جدید می‌دهد.

گزارش میدل ایست آی از «طلوع صنعت پهپادی ایران»

به گزارش فارس، وبسایت خبری «میدل ایست آی» در گزارشی با عنوان طلوع صنعت پهپادی ایران، نوشته دهه‌ها توسعه دقیق، ایران را به یک رقیب جدی در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین تبدیل کرده و به آن نفوذ منطقه‌ای جدیدی می‌دهد.

اولویت ملی

به نوشته میدل ایست آی، برتری پهپادی ایران برای دهه‌ها اولویت ملی آن بوده که مقامات این کشور آن را پرورش داده و از آن به رغم اقتصاد تحریم شده این کشور پاسداری کرده‌اند. طبق این گزارش، از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ و خصومت ناشی از آن بین ایران و غرب، تحریم‌های بین‌المللی تهران را به سوی خودکفایی در زمینه انواع کالاها بخصوص نظامی سوق داده است.

به ادعای این گزارش، در دوران جنگ ایران-عراق در میانه دهه ۱۹۸۰ بود که علاقه تهران به پهپادها به طور واقعی با اولین پهپاد به نام ابابیل–به معنای دسته پرندگان–نامی که از پیش نشان‌دهنده استفاده استراتژیک این کشور از پهپادها در میدان نبرد بود، آغاز شد.

یک کارشناس مسائل ایران در مؤسسه امور بین‌الملل و امنیتی آلمان (SWP) ضمن بیان این که «در دهه‌های پس از آن، برنامه پهپادی ایران به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر ارتش این کشور طراحی شده»، ادعا کرد: استراتژی هواپیماهای بدون سرنشین این کشور یکی از چهار رکن استراتژی نظامی آن است. برنامه موشکی، شبکه متحدان و نیابتی‌های غیردولتی و قابلیت‌های رو به رشد آن در زمینه جنگ سایبری، ارکان دیگر را تشکیل می‌دهد.

به ادعای این کارشناس، در مجموع این‌ها پایه‌های «بازدارندگی نامتقارن» را تشکیل می‌دهد که ایران در برابر تحریم‌های فلج‌کننده ایجاد کرده است. وی افزود: ایران برنامه موشکی و پهپادی خود را برای جبران نیروی هوایی کارآمد توسعه داد و توسعه بومی در تفکر نظامی ایران اولویت پیدا کرد.

یک کارشناس دیگر از دانشگاه دورهام انگلیس در همین خصوص به میدل ایست آی گفت: «همیشه برنامه موشکی ایران بوده که به دلیل ارزش بازدارندگی بویژه در مقابل اسرائیل در کانون توجهات قرار گرفته است. در همین ۱۰ سال اخیر است که توسعه پهپادی در ایران جهش یافته است». وی همچنین مدعی شد: بخشی از آن به دلیل دستیابی ایران به پهپاد آمریکایی است که بر فراز این کشور سرنگون شد.

به نوشته این وبسایت خبری مستقر در لندن، ایران اکنون دارای ناوگانی از پهپادهاست که قادر به حمل موشک‌های هدایت شونده دقیق با برد ۲۰۰۰ کیلومتر به علاوه تعداد زیادی پهپاد تجسسی است.

طلوع تازه

به تحلیل میدل ایست آی، انزوای ایران از تامین‌کنندگان تسلیحاتی سابق آن به این معنا بوده که این کشور در درجه اول بر خودکفایی تاکید کرده است. به گفته کارشناس مذکور از دانشگاه دورهام، در مقایسه با پهپادهای اسرائیلی، ترکیه‌ای یا آمریکایی، پهپادهای ایران شاید ساده باشند اما موثر هستند.

وی ضمن بیان این که «در طول دهه گذشته، پهپادهای ایرانی رشد قابل توجهی داشته است»، مدعی شد: ایران اکنون طیف بسیار پیچیده از پهپادها را در اختیار دارد که از آن‌ها نه تنها برای نظارت، بلکه به شکلی فزاینده برای ارسال مهمات، اختلال راداری، جابجایی اشیا و تهاجم استفاده می‌کند.

به نوشته این گزارش، «شاهد ۱۳۶ که به عنوان پهپاد تهاجمی هم شناخته می‌شود به تنهایی نشان می‌دهد که ایران تا چه حد در تثبیت خود به عنوان مرکز قدرت فناوری پهپادها پیشرفت کرده است. این پهپاد در سال ۲۰۲۱ به طور رسمی توسط ایران معرفی شد و هدف از آن دور زدن سامانه‌های پدافندی دشمن و غلبه بر نیروهای زمینی است. این پهپاد کلاهکی به وزن حدود ۳۵ کیلوگرم را حمل می‌کند و گاهی به عنوان پهپاد کامیکازه (انتحاری) به دلیل پرواز مستقیم به سوی هدف شناخته می‌شود».

به تحلیل این سایت خبری، یکی دیگر از پهپادهای پیشرفته جنگی کشنده در زرادخانه ایران، شاهد ۱۲۹ است. به گفته توماس جونو از دانشگاه اُتاوا ایران منابع محدود خود را برای ساخت «پهپادهای بزرگ، نسبتاً ابتدایی و ارزان اما موثر» به کار برده است.

طبق این گزارش، ژنرال‌های آمریکایی در سال‌های اخیر نسبت به توانمندی پهپادهای ایران هشدار داده‌اند و پیشرفت در فناوری پهپادی ایران به این معنا بوده که تهران می‌تواند از «برتری هوایی محلی» برخوردار شود. یک ژنرال آمریکایی به کنگره این کشور گفت: برای اولین بار از جنگ کره، ما بدون برتری کامل هوایی در حال عملیات هستیم.

در بخشی از این گزارش در اشاره به ادعاهای بی‌اساس درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، ادعایی که تهران و مسکو آن را رد کرده‌اند، آمده است: در حالی که ادامه تحریم‌ها علیه ایران، فروش پهپادها را محدود می‌کند، جنگ اوکراین احتملاً همان کاری را که درگیری ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان برای پهپادهای ترکیه انجام داد، برای پهپادهای ایرانی انجام خواهد داد، یعنی ثابت می‌کند که آن‌ها در درگیری‌های بین کشورها توانمند و موثر هستند.

کارشناس دانشگاه دورهام به میدل ایست آی گفت: در حالی که پهپادهای ایران هنوز ارزش اقتصادی قابل توجهی ندارند، ارزش سیاسی زیادی دارند. هر چه جهان بیشتر شاهد قدرت نظامی آن باشد، افراد در تهران احساس راحتی بیشتری خواهند کرد و البته برای تهران این بخشی از استراتژی بازدارندگی آن است.

 

 

 

مراحل نهایی واگذاری سهام به تأمین اجتماعی/درمان رایگان بیمه شدگان

مراحل نهایی واگذاری سهام به تأمین اجتماعی/درمان رایگان بیمه شدگان

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی، آخرین جزئیات واگذاری سهام ۹۰ هزار میلیاردی به این سازمان را تشریح کرد.

میرهاشم موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر در بخش درمان مستقیم مشکل خاصی وجود ندارد و عملاً هیچ پرداختی از جیب مردم انجام نمی‌شود.

وی در خصوص واگذاری سهام در سال گذشته، افزود: در سال گذشته با همکاری هیئت دولت با تأمین اجتماعی تمامی سهام به تأمین اجتماعی واگذار شد و اتفاق خوبی که رخ داد این بود که در گذشته برخی شرکت‌های ضرر ده به تأمین اجتماعی واگذار می‌شد اما در این دوره این اتفاق رخ نداد به طوری که حتی یک یا دو بار مصوبه هیئت دولت را اصلاح کردیم که سهام ارزنده‌ای را به ما بدهند که در نهایت این اتفاق رخ داد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: تسویه بدهی‌های در این حجم تاکنون سابقه نداشته است و ما توانستیم با این سهام، بدهی ۸۸ هزار میلیاردی بانک رفاه را تسویه کنیم.

موسوی افزود: در سال جاری نیز قرار است بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی پرداخت شود که تمامی سازوکارهای آن انجام و مصوبه دولت در خصوص واگذاری ابلاغ شده به طوری که پیشنهادهایی داشته‌ایم که بتوانیم سهام را به نقدینگی تبدیل کنیم تا برخی از مشکلاتمان برطرف شود.

وی گفت: در این خصوص پیش نویسی را به دولت ارائه داده‌ایم تا سهام را به مجموعه اقتصادی واگذار کنیم و بتوانیم با نقدینگی که دریافت می‌کنیم تعهدات خود را به بیمه شدگان تأمین اجتماعی انجام دهیم.

موسوی افزود: پیشنهاداتی را به دولت ارائه داده‌ایم که امیدواریم تعیین تکلیف و به زودی واگذاری‌ها عملیاتی شود.

 

 

 

بازی غربیها با روان ایرانیها/ از کسب‌وکار مجازی تا سرقت اطلاعات

بازی غربیها با روان ایرانیها/ از کسب‌وکار مجازی تا سرقت اطلاعات

این روزها برخلاف آنکه خیلی‌ها فکر می‌کنند خیابان‌های ایران میدان جنگ است و مردم درگیر یک جنگ خیابانی هستند، این جنگ رسانه‌ای است که بین حق و باطل راه افتاده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جنگی که سالهاست راه افتاده و حالا به اوج خود رسیده با اینکه برخی نهادهای امنیتی از سوابق و زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و خرید و فروش اکانت‌ها و ربات‌ها و یکپارچه شدن جریان نفاق و برانداز و سلطنت‌طلب‌ها و … مستندات ارائه می‌کنند کاری نداریم! اما اتفاقات ۴۰ روز اخیر به خوبی نشان می‌دهد طرفین درگیر یک جریان رسانه‌ای هستند با این تفاوت که طرف مقابل تجهیز شده و با لشکرکشی عظیمی پا به این میدان گذاشته و این طرف در چند روز ابتدایی جنگ غافلگیر شده و حالا با روحیه جهادی و انسجام بهتر سعی در روشنگری و رو کردن دست رسانه‌های دروغ‌گوی طرف مقابل را دارد.

تنها چند شاهد مثال به عنوان مشت نمونه خروار برای درک بهتر این جنگ رسانه‌ای کفایت می‌کند. پس از آنکه طی روزهای نخستین اینستاگرام و واتس‌اپ محفلی شدند برای آموزش به اغتشاشگران و بستری برای تجمع‌های خیابانی و … از سوی نهادهای نظراتی و امنیتی محدود شدند؛ اقدامی قابل درک برای روزهای آشوب. اما طرف مقابل به جای به تصویر کشیدن بغضش از محدودیت اینستا و واتس‌اپ با پروپاگاندای رسانه‌ای اعداد دروغین ۸ تا ۱۲ میلیون کسب و کار فعال در فضای مجازی را از طریق بوقچی‌های داخلی در بوق و کرنا کرد!

اعدادی که هیچ وقت درست نبود و در خوش‌بینانه ترین حالت و با لحاظ کردن کسب و کارهای غیرمشروع و متخلف از ۵۰۰ هزار تجاوز نمی‌کرد.

پس دقت کنید، اینستا و واتس اپ فیلتر شدند و طرف مقابل با راه‌اندازی یک دروغ بزرگ خود را نگران جامعه ایران نشان داد!

مهندسی جنگ رسانه‌ای از سوی غرب به خوبی اجرا می‌شود و با تحریک کردن احساسات مردم در شرایط سخت اقتصادی و القای اینکه با فیلتر شدن اینستاگرام، کسب و کار چندین میلیون نفر به مخاطره می‌افتد، به مقابله با این محدودسازی رفت.

در طرف مقابل جمهوری اسلامی ایران سعی می‌کند با طرحی که از سوی مسئولان دولتی مبنی بر حمایت از کسب و کارهای مجازی مطرح می‌شود، این نقشه غرب را نقش برآب کند.

خود را به جای فرماندهان سایبری غرب قرار دهید و ببینید از یک سو بنگاه‌های شایعه پراکن محدود شده‌اند و ترفند کسب و کارها هم به بن بست رسیده و از سوی دیگر اقبال به پلتفرمهای ایرانی زیاد شده؛ حالا بهترین موقعیت است تا روی یک نقطه ضعف دیگر ایرانیان دست بگذارند و آن‌هم ماجرای سوخته «تیک سوم» است.
ایرانی‌ها که همیشه روی سرق اطلاعات‌شان حساس بوده‌اند، این بار با یک پیام هشدارآمیز از سوی سپر امنیتی گوگل مواجه می‌شوند که براساس آن پلتفرم روبیکا یک بدافزار جاسوسی شناخته شده است!

این اتفاق در حالی است که روبیکا طی چند وقت اخیر هیچ آپدیت جدیدی ارائه نکرده و براساس سطح دسترسی‌های ارائه شده، سطح دسترسی‌هایش به مراتب کمتر از پلتفرم‌هایی چون اینستاگرام و توئیتر و تیک تاک و فیس بوک است!

حالا روبیکا از گوگل خواسته تا برای ادعایش، سند ارائه کند؛ درخواستی که قطعا هیچ‌گاه از سوی گوگل پاسخ داده نخواهد شد اما نکته جالب آنکه غرب در این جنگ رسانه‌ای از ارسال روزانه ۵۰۰ میلیون پیام یکتا توسط نزدیک به ۳۵ میلیون کاربر فعال روبیکا در یک ماه گذشته احساس خطر کرده نه اینکه نگران اطلاعات شخصی کاربران روبیکا باشد.

برای آنکه بفهمیم کارنامه «متا» شرکت مادر اینستاگرام و توئیتر و فیس‌بوک تا چه اندازه در سرقت، فروش و هک اطلاعات کاربرانش سیاه است، فقط یک سرچ اینترنتی کفایت می‌کند اما چرا در تمام این سالها که ماهی یک خبر از سرقت اطلاعات کاربران متا رسانه‌ای شده، سپر امنیتی گوگل نگران کاربران نشده و چنین پیام هشداری را ارسال نکرده؟!

بی تعارف باید گفت امروز میدان جنگ کف رسانه است و نه کف خیابان؛ چراکه کف خیابان هم متاثر از کف رسانه است و حالا رسانه جبهه انقلاب باید مقابل هجمه رسانه‌ای غرب بایستد.

 

 

 

واگذاری ۳۰۰۰ هکتار زمین به مسکن ملی

ادارات از برخی زمین‌ها دل کندند!

درشرایطی که حدود ۷۰۰۰ هکتار زمین مازاد در اختیار دستگاه‌ها و ادارات دولتی شناسایی شده و می‌بایست تا مهرماه سال گذشته به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص می‌یافت، تا کنون حدود ۳۰۰۰ هکتار از این اراضی تخصیص یافته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاههای دولتی و همچنین شرکتهایی که صد درصد سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت است، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود که در چهارچوب مکان‌یابی موضوع ماده (۶) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن قرار می گیرند (به استثنای اراضی تبصره (۲) ماده (۹) این قانون)، ظرف دوماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه وشهرسازی اقدام کنند. ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند پس از اعلام وزارتخانه یادشده ظرف یک ماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام نمایند.

چنانچه دستگاه‌های موضوع این ماده ظرف دوماه از تاریخ درخواست وزارت راه و شهرسازی نسبت به واگذاری و تحویل زمین و تسلیم اسناد و مدارک آن اقدام نکنند، ادارات ثبت اسناد و املاک موظفند به درخواست وزارت راه و شهرسازی، ظرف یک ماه به ترتیب یادشده، اقدام و سند مالکیت جدید را به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی صادر کنند.

در سال‌های گذشته برخی اراضی دولتی به منظور اجرای پروژه‌های دستگاه‌ها و ارگان‌ها به آنها واگذار شده اما بسیاری از این طرح‌ها به مرحله‌ی اجرا نرسیده است. آن‌طور که قانون توضیح می‌دهد باید دو ماه بعد از درخواست وزارت راه و شهرسازی، اسناد زمین‌های مازاد دولتی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به نام این وزارتخانه شود. اما پس از یک سال و دو ماه از زمان تصویب این قانون ۳۰۰۰ هکتار از اراضی در اختیار دستگاه‌های دولتی اختصاص یافته است. اوایل شهریورماه امسال ۵۰۰ هکتار از زمین‌های مذکور واگذار شده بود.

به هر ترتیب از ۳۰۰۰ هکتار زمین واگذار شده به پروژه جهش تولید و تامین مسکن، بیش از ۱۸۰۰ هکتار متعلق به وزارت جهاد کشاورزی، ۵۵۴ هکتار متعلق به زمین‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ۱۶۳ هکتار مربوط به زمین‌های شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت می‌شود. وزارت آموزش و پرورش با ۱۴۳ هکتار، شرکت ذوب آهن با ۶۸ هکتار و وزارت کشور با ۶۷ هکتار زمین هم در فهرست نهادهایی هستند که اسناد زمین‌های مازاد خود را برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرارداده‌اند.

در واقع بیشترین واگذاری مربوط به وزارت علوم بوده و این در حالی است که تا پیش از این انتقاداتی به وزارت علوم درخصوص مقاومت برای واگذاری اراضی خود به طرح جهش تولید و تامین مسکن می‌شد. دستگاه‌هایی که بیشتر کمک می‌کردند در حوزه‌های مربوط با صنایع بود که البته این واگذاری‌ها نیز به شکل محدود صورت می‌گرفت.

گفته شده اراضی واگذار شده در ۲۶ استان کشور قرار دارد که بیشترین میزان انتقال اسناد اراضی متعلق به مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان ایلام بوده است. البرز و اصفهان هم به‌ترتیب رتبه دوم و سوم در انتقال اسناد مالکیت زمین‌های مازاد دستگاه‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی را دراختیار دارند.

پیش از این سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده بود ازآنجا که این زمین‌ها در محدوده شهرها قرار دارند هزینه آماده‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در آنها برای ساخت مسکن دولتی به مراتب پایین‌تر از زمین‌هایی خواهد بود که خارج از محدوده شهر تامین شوند.

 

 

 

هشدار درباره «ترک تحصیل» ۳۰ درصد دبیرستانی‌ها/ افزایش جمعیت نوجوانان به ۱۱ میلیون نفر

یک جمعیت شناس با اشاره به آمار ۱۰.۵ میلیونی نوجوانان کشور، نسبت به ضرورت پوشش تحصیلی همگانی و اجباری ۱۵ تا ۱۸ ساله‌ها تا آخر مقطع دبیرستان تاکید کرد و گفت: ۷۰ درصد نوجوانان دختر و ۷۰ درصد نوجوانان پسر ۱۵ تا ۱۸ ساله محصل‌اند و ۳۰ درصد این جمعیت “رها” هستند. این یک مساله است و باید به پوشش تحصیلی در این رده سنی توجه کرد.

شهلا کاظمی پور در گفت‌وگو با ایسنا، همزمان با «روز نوجوان» با استناد به آمارهای جمعیتی سال گذشته اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد کل نوجوانان (۱۰ تا ۱۸ ساله‌ها)، ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده که از این بین ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن، پسر و ۵ میلیون ۲۰۰ هزار نفر دختر هستند.

به گفته این جمعیت شناس، طبق آمار سال گذشته، جمعیت پسران نوجوان۱۰ تا ۱۴ ساله، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و پسران نوجوان ۱۵ تا ۱۸ ساله نیز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته جمعیت دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله نیز ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر و دختران ۱۵ تا ۱۸ ساله ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده است، درباره وضعیت تحصیلی این رده سنی ادامه داد: طبق آمارهای موجود سال گذشته، ۹۴ درصد از پسران و ۹۵ درصد از دختران نوجوان ۱۰ تا ۱۴ ساله در مقطع ابتدایی و متوسطه اول محصل بوده‌اند. در خصوص نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله نیز حدودا ۷۰ درصد دختران و ۷۰ درصد پسران محصل بوده‌اند.

کاظمی پور ضریب اشتغال پسران نوجوان ۱۰ تا ۱۴ ساله را یک درصد و ضریب اشتغال دختران نوجوان ۱۰ تا ۱۴ ساله را نیم درصد عنوان کرد و این را هم گفت که این ضریب برای پسران ۱۵ تا ۱۸ ساله، ۱۶ درصد و دختران ۱۵ تا ۱۸ ساله ۳ درصد بوده است.

یک پنجم دختران ۱۵ تا ۱۸ ساله ازدواج کرده‌اند

وضعیت «بیکاری» نوجوانان غیرمحصل

این جمعیت شناس با بیان اینکه طبق آمارهای موجود مربوط به سال گذشته ۱.۲ درصد پسران ۱۰ تا ۱۴ ساله و حدودا ۱.۴ درصد دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله دارای همسر بوده‌اند، خاطر نشان کرد: همچنین ۲.۲ درصد از پسران ۱۵ تا ۱۸ سال و ۲۱ درصد یا به تعبیر دیگر یک پنجم از دختران ۱۵ تا ۱۸ سال دارای همسر بوده‌اند.

به گفته وی، حدود ۰.۲ درصد جمعیت پسران ۱۰ تا ۱۴ ساله و ۰.۲ درصد جمعیت دختران همین رده سنی «بیکار» بوده‌اند. این آمار برای پسران ۱۵ تا ۱۸ ساله ۲.۸ درصد و برای دختران ۱۵ تا ۱۸ ساله نیز ۴ درصد بوده است. همچنین این جمعیت بیکار یا به تعبیر دیگر در جستجوی کار، محصل هم نبوده‌اند.

 

افزایش جمعیت نوجوانان به ۱۱ میلیون نفر تا سال ۱۴۰۵

کاظمی پور درباره روند جمعیتی نوجوانان طی ۱۵ سال گذشته نیز تصریح کرد: در سال ۸۵ جمعیت نوجوانان یعنی رده سنی ۱۰ تا ۱۸ سال ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده‌اند، این جمعیت در سال ۹۰ به ۱۰ میلیون و حدود ۸۵۰ هزار نفر، در سال ۹۵ به ۹ میلیون و ۷۰۰ نفر، در سال گذشته یعنی سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. پیش بینی‌های ما این است که جمعیت نوجوانان یعنی رده سنی ۱۰ تا ۱۸ سال تا سال ۱۴۰۵ به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برسد.

طبق اظهارات این جمعیت شناس، جمعیت نوجوانان تا سال ۹۵ به علت کاهش باروری روند نزولی داشته است و پس از آن از آنجا که جوانان دهه شصتی به سن باروری رسیدند و تعداد موالید افزایش یافت، جمعیت نوجوانان یعنی رده سنی ۱۰ تا ۱۸ سال مجددا صعودی شد.

 

هشداری در خصوص پوشش تحصیلی نوجوانان 

وی در عین حالی که معتقد است سطح پوشش تحصیلی در حال زیاد شدن و اشتغال نوجوانان رو به کاهش است، درباره پوشش تحصیلی سنین ۱۵ تا ۱۸ ساله‌ها هشدار داد و گفت: با این حال ذکر این نکته نیز قابل توجه است که در گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال تنها ۷۰ درصد در حال تحصیل هستند. آمار ۷۰ درصدی محصل در این رده سنی بسیار پایین است. پوشش تحصیلی در دبیرستان حتما باید بالا رود. بخشی از این گروه سنی که تحصیل نمی‌کنند به علت مشکلات مالی و نیاز در حال اشتغال‌اند و برخی بیکار و برخی دختران نیز ازدواج کرده‌اند. این مساله است و باید به پوشش تحصیلی در این رده سنی توجه کرد.

کاظمی پور در پایان سخنان خود تاکید کرد: زمانی پوشش تحصیلی همگانی ما تا ابتدایی بود و پس از آن تا راهنمایی ادامه یافت اما پوشش همگانی تحصیلی تا متوسطه اول نباید باشد بلکه حتما باید پوشش همگانی و اجباری تحصیلی را تا آخر دبیرستان قرار دهیم. این خیلی اشکال دارد که فقط ۷۰ درصد این رده سنی مدرسه می‌روند و ۳۰ درصد آنها رها هستند.

 

 

 

آیا بمب اتم هنوز هم سلاحی بازدارنده است؟

سلاح‌های هسته ای و مسئله «بازدارندگی» از جنگ جهانی دوم به بعد چه در حوزه بنیادی و چه در حوزه کاربردی مانعی در برابر تقابل قدرت‌های بزرگ بوده‌است، آیا در بحران اوکراین هم این اصل رعایت میشود؟

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: درکنار واژه‌های متداول روابط بین‌الملل، از انواع موازنه‌ها تا جنگ و صلح، مفهوم «بازدارندگی» از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است؛ مفهومی که درطول سال‌های گذشته با افزایش قدرت کشورها بیشتر رواج پیدا کرده است.

بازدارندگی به‌عنوان رویکرد روانی و ذهنی مثبت در برابر سلاح هسته‌ای قرار می‌گیرد که بار روانی منفی به ذهن متبادر می‌سازد. البته باید توجه داشت که هرچند این مفهوم از لحاظ نظری مولود بعد از جنگ جهانی دوم است اما درطول تاریخ هم جریان داشته و برقرار بوده است.

مفهوم «بازدارندگی» از منظر نظریه

ویرانی‌های جنگ‌جهانی اول باعث گرایش به آرمانگرایی شد و نهادهایی مثل «جامعه ملل» برای همین امر به‌وجود آمد اما سرخوشی از تشکیل نهادهای بین‌المللی دیری نپایید و سرخوردگی ناشی از جنگ جهانی دوم را درپی داشت. خسارات سنگین جنگ‌جهانی دوم ایده واقع‌گرایی را تقویت کرد که براساس آن امکان بقا در گرو قدرتمند بودن است.

برخلاف ایده‌آلیست‌ها که معتقدند با تنظیم معاهدات بین‌المللی و تشویق انسان‌ها و نظام‌های سیاسی با اندرزهای اخلاقی می‌توان صلح و آرامش را در جهان حاکم کرد، رئالیست‌ها بر این باورند که رهیافت ایده‌آلیستی، ذهنی و آرمانی است و با واقعیات جهان مادی منطبق نیست. بنابراین هیچ‌گاه نمی‌تواند جامعه عمل بپوشد، بلکه برای رسیدن به صلح باید طبع زیاده‌خواه انسان و قدرت‌طلبی صاحبان قدرت را مدنظر داشت.

براین اساس هنگامی می‌توان به صلح جهانی اندیشید که همه توان دفاع از خود را داشته باشند. در این وضعیت است که کسی جرأت نمی‌کند حریم دیگری را مورد تجاوز قرار دهد، زیرا از ضربه متقابل او بیم خواهد داشت. بنابراین از بعد نظری، ریشه و سرمنشأ نظریه بازدارندگی در مکتب فکری رئالیسم (واقع‌گرایی) است..

همچنین بازدارندگی یکی از موضوعات روابط بین‌الملل است که در حوزه‌های استراتژی و دیپلماسی کاربرد دارد. بازدارندگی را فرهنگ سیاسی آکسفورد اینچنین تعریف می‌کند: «سیاست مبتنی‌بر تلاش برای کنترل رفتار بازیگران دیگر با استفاده از تهدید.» بنابراین بازدارندگی عبارت است از اقدام یا مجموعه‌ای از اقدامات که برای پیشی‌جستن و پیشدستی از اقدامات خصمانه دشمن صورت می‌گیرد.

تا قبل از جنگ‌جهانی دوم در متون مربوط به روابط بین‌الملل و نظریه‌های استراتژیکی، اصطلاح بازدارندگی به چشم نمی‌خورد. این نظریه بعد از آن جنگ و به‌عنوان همزادی با ظهور سلاح‌های هسته‌ای پدیدار شد. اکثر اندیشمندان معتقدند که ظهور سلاح‌های هسته‌ای در جهان دوقطبی عاملی برای حفظ صلح و ثبات بود زیرا وجود سلاح‌های مخرب نوعی ترس از استفاده آنها را به‌همراه داشت و درواقع ابرقدرت‌ها بیشتر تمایل داشتند با نشان دادن قدرت خود دیگری را از یک حمله‌ اتمی باز دارند.

بحران کوبا، نمونه موفق اجرای بازدارندگی

در ۱۶ اکتبر سال ۱۹۶۲ میلادی به «جان اف کندی» رئیس جمهور وقت آمریکا تصاویر نظارتی از آنچه که آن را «اسناد قطعی و واضح» از ساخت تأسیسات موشک‌های اتمی میان برد توسط جماهیر شوروی در کوبا واقع در ۹۰ مایلی سواحل فلوریدا می‌نامیدند، نشان داده شد. کندی در مذاکرات با مقامات ارشد ۲ پیشنهاد مطرح کرد: یک حمله نظامی یا یک محاصره دریایی.

آیا بمب اتم هنوز هم سلاحی بازدارنده است؟

روز هفتم این بحران، کندی اعمال یک «قرنطینه» دریایی را اعلام کرد و تصمیم گرفت که از واژه «محاصره» که ممکن است به عنوان یک اقدام جنگی تلقی شود، اجتناب کند. محاصره‌ها از تمامی تجارت‌ها و سفرها جلوگیری می‌کنند در حالی که قرنطینه تنها تجهیزات نظامی تهاجمی را ممنوع می‌کند.

این اقدام چند ساعت پس از دیدارهای دشوار میان کندی و مقامات امنیتی آمریکا که بسیاری از آنها خواستار اقدامات تهاجمی‌تر بودند، رخ داد. با این حال به دنبال این قرنطینه، کاسترو ارتش کوبا را بسیج کرد و موشک‌های جماهیر شوروی در حالت آماده شلیک قرار گرفتند و کشتی‌هایشان خیلی زود در خط قرنطینه بودند.

در همین حال، نیروهای ارتش آمریکا در سطح دوم آمادگی دفاعی قرار گرفتند که بالاترین سطح در تاریخ آمریکا است و تنها یک پله با سطح یک آمادگی دفاعی به معنای آغاز جنگ اتمی فاصله داشت.

تا روز یازدهم مذاکرات تلفنی میان «رابرت کندی» مشاور رئیس جمهور آمریکا و «آناتولی دوبرینین» سفیر جماهیر شوروی آغاز نشده بود. در نهایت این گفت‌وگوها آغاز شد و به توافق علنی که از آمریکا می‌خواست تعهد دهد که به کوبا حمله نمی‌کند و در مقابل مسکو نیز سایت‌های اتمی را برمی‌چیند، منجر شد. با این حال، مذاکره‌کنندگان به یک توافق خصوصی نیز دست یافتند مبنی بر اینکه آمریکا موشک‌هایش از ترکیه خارج کند.

این بحرن ۲۸ اکتبر پایان یافت، هنگامی که «نیکیتا خروشچف» رهبر وقت جماهیر شوروی امحای تأسیسات موشکی این کشور در کوبا را اعلام کرد در حالی که توافق در مورد موشک‌های ترکیه را به صورت یک راز نگه داشت. این راه‌حل اجازه داد که هردو طرف وجهه خود را حفظ کنند و تیزهوشی دیپلماتیک ماهرانه کندی و خروشف را نیز نشان داد؛ از آن نوع دیپلماسی‌هایی که کارشناسان نگران فقدان آن در تنش‌های اتمی روزافزون کنونی میان روسیه و آمریکا هستند.

آیا فرمول بازدارندگی در کوبا برای بحران اوکراین جواب می‌دهد؟

از زمان وقوع بحران کوبا تا به امروز ۶ دهه می‌گذرد و در این مدت بسیاری از معادلات دستخوش تغییر و تحول شده‌اند. اندازه و ماهیت زرادخانه‌های امروزی با ۶۰ سال پیش بسیار متفاوت است؛ زمانی که آمریکا ۳۵۰۰ کلاهک هسته‌ای داشت و جماهیر شوروی از حدود ۵۰۰ کلاهک هسته‌ای برخوردار بود. امروزه روسیه با بیش از ۶۰۰۰ کلاهک هسته‌ای در جایگاه نخست ایستاده و آمریکا با حدود ۵۵۰۰ کلاهک هسته‌ای دوم است.

افزون بر آن، بحران موشکی کوبا عمدتاً مربوط به سلاح‌های هسته‌ای «استراتژیک»» بود؛ بزرگ‌ترین در نوع خود که برای از بین بردن شهرهای دشمن که دور از میدان جنگ است، طراحی شده بود. مساله در اوکراین عمدتاً حول محور «غیراستراتژیک» یا «تاکتیکی» می‌چرخد. اینها دارای بُرد کوتاه‌تر و قدرت انفجاری کمتر هستند.

در ارتباط با قدرت تخریب سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی، «بن باری» از مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک که یک اندیشکده بریتانیایی است، معتقد است که برای خنثی کردن یا زمینگیر کردن یک تیپ اوکراینی (تقریباً ۳ تا ۵ هزار سرباز)، حتی اگر برای یک حمله متمرکز شده باشد به چهار سلاح تاکتیکی نیاز است.

با این حال، به شکل مخرب‌تری، روسیه ممکن است حمله به یک شهر اوکراینی را انتخاب تا آنها را مجبور به تسلیم کند. اما این احتمال، مداخله مستقیم ناتو و نابودی ارتش روسیه را افزایش می‌دهد. حمله اتمی به ناتو یک پیشنهاد بالقوه انتحاری خواهد بود، با توجه به اینکه سه عضو آن – آمریکا، بریتانیا و فرانسه – سلاح‌های هسته‌ای خاص خود را دارند.

پایگاه تحلیلی «۱۹۴۵» به تازگی در گزارشی نوشته است: حتی اگر معجزه شده و روسیه موفق شود زیرساخت‌های هسته‌ای آمریکا را نابود کند، باز هم از این حمله جان سالم به در نمی‌برد. ناوگان زیردریایی مجهز به تسلیحات اتمی آمریکا همچنان می‌تواند در عرض ۵ تا ۱۵ دقیقه به این حمله پاسخ متقابل دهد.

این گزارش با استناد با اظهارات گوترش افزود: «دوران باج خواهی هسته‌ای باید پایان پیدا کند. این باور که هر کشوری می‌تواند به جنگ هسته‌ای وارد شده و پیروز شود، نادرست است. هر گونه استفاده از سلاح هسته‌ای یک آرماگدون بشردوستانه را تحریک کند. بنابراین ما باید از این باور عقب نشینی کنیم.»

فرجام کلام

از زمانی که بشر به سلاح هسته‌ای دست یافت تنها یکبار از آن در جنگ استفاده شد؛ بمب‌هایی که آمریکا در سال ۱۹۴۵ یعنی در سال پایانی جنگ دوم جهانی بر سر مردم بیگناه هیروشیما و ناکازاکی انداخت و جمعاً حدود ۲۰۰ هزار ژاپنی قربانی شدند. از جنگ جهانی دوم به تا امروز که ۷۷ سال می‌گذرد واینک حدود ۱۳ هزار سلاح‌های هسته‌ای در دستان ۹ کشورجهان قرار دارد، این سلاح‌ها تنها ابزار تهدید بوده و نقش بازدارندگی داشته‌اند.

«برنارد برودی» اولین و مهم‌ترین نظریه‌پرداز بازدارندگی در دوران جنگ‌جهانی دوم معتقد است که دولت ایالات‌متحده برای تحصیل منافع قابل‌ملاحظه ناشی از ضربه نخست، عمداً جنگ هسته‌ای را شروع نخواهد کرد. بر این اساس ضرورتاً باید دشمنان را متقاعد ساخت که آنها با توسل به ضربه نخست هرگز نمی‌توانند امتیاز قابل‌ملاحظه‌ای را به‌دست آورند.

با عنایت به این نظریه است که مقامات کاخ سفید ضمن اینکه در مواضع اعلامی، خطر استفاده روسیه از بمب اتم را بعید می‌دانند، در عمل نیز به سازوکارهای دیپلماتیک و تبادل اطلاعات درباره زرادخانه‌های استراتژیک مربوطه متوسل شده‌اند تا احتمال حمله از سوی پوتین را به حداقل ممکن برسانند؛ جنگی که از نگاه آنان در صورت وقوع، برنده‌ای نخواهد داشت.

* حسن شکوهی نسب: کارشناس مسائل بین الملل

وقتی داعش آمد نپرسید؛ شما طرفدار کدام «زن،زندگی،آزادی» هستید؟

خیال می‌کنید وقتی داعش آمد. یکی یکی از زائران شاهچراغ پرسید:«شما طرفدار «زن،زندگی،آزادی»هستید یا خیر؟!» آن‌وقت اگر جواب باب‌میلش را نمی‌شنید دست روی ماشه می‌گذاشت و تیرخلاص را نثارشان می‌کرد؟!داعش که آمد از همان اول هرکه را که دید به رگبار گلوله بست. کاری هم به افکار و اعتقادات‌شان نداشت.

وقتی داعش آمد نپرسید؛ شما طرفدار کدام «زن،زندگی،آزادی» هستید؟

گروه زندگی: جنایت داعش در شاهچراغ درد عمیقی بود بر قلب‌ ایران‌مان بود و خون مردم بی‌گناه روی سنگ‌فرش‌های حرم داغ تازه‌ای بود بر دلمان. اما بعضی‌ها این وسط به هر بهانه‌ای تلاش کردند این جنایت را نادیده بگیرند و خون زائران بی‌گناه حرم شاهچراغ را پایمال کنند. حتی وقتی داعش مسئولیت این عملیات تروریستی را به عهده گرفت. باز از این جنایت چشم‌پوشیدند، اما وقتش رسیده چند موضوع را  یادآور شویم!

 شما طرفدار زن، زندگی، آزادی هستید یا نه؟! 

خیال می‌کنید وقتی داعش آمد. یکی یکی از زائران شاهچراغ پرسید:«شما طرفدار (زن،زندگی،آزادی) هستید یا خیر؟!» آن‌وقت اگر جواب باب‌میلش را نمی‌شنید دست روی ماشه می‌گذاشت و تیرخلاص را نثارشان می‌کرد؟! داعش که آمد از همان اول هرکه را که دید به رگبار گلوله بست. کاری هم به افکار و اعتقادات‌شان نداشت. اصلا به قول بعضی‌ها آن چادرهای سفید خونین نشانه آن بود که صاحبانش چادری نبودند و آن چادرها را از حرم امانت گرفته بودند! داعش هم که بیاید کسی را غربال نمی‌کند! آن ها که از عصرچهارشنبه هزار بهانه آوردند که داغ زائران بی‌گناه شاهچراغ را نادیده بگیرند حواسشان باشد چراغ سبز به چه کسانی نشان می‌دهند!

شما شعارهایتان بوی خون می‌داد 

 بگذارید برای بعضی‌ها یادآور توئیت‌ها و حرف‌های قبل از این اتفاقات باشیم! حرف‌هایی که سراسر بوی خون می‌داد! آهای لیدرها شما بودید که می‌گفتید«وای به روزی که مسلح شویم!» شما بودید که می‌گفتید«می‌کشیم می‌کشیم هر آنکه خواهرم کشت!» شما بودید که در این چند روز نیروهای پلیس را به بدترین شکل به شهادت رساندید! گلوی نیروی انتظامی را بریدید و مظلومانه پلیسی را به آتش کشیدید! شما بودید که امنیت ملی را به خطر انداختید و راه را برای تروریست‌های داعش هموار کردید. یادتان می‌آید آموزش استفاده از اسلحه و ساخت کوکتل مولوتف‌هایی که در صفحه مجازی‌تان می‌گذاشتید؟! یادتان می‌آید توئیت‌می‌گذاشتید که فردای براندازی حداقل باید ۵۰ میلیون ایرانی را اعدام یا سلاخی کنید؟! شعارهای شما بوی خون می داد.

داعش کی وارد صحنه اغتشاشات می‌شود؟!

حتما این جمله را این‌ روزها زیاد شنیده‌اید اینکه دشمن به دنبال سوریه‌سازی در ایران است و سناریوی غرب برای اغتشاشات ایران همان سناریوی تکراری سوریه است! بحران سوریه از آنجایی شروع شد که گروهی از دانش‌آموزان بر در و دیوار مدرسه شعارهای ضد حکومت  نوشتند و دستگیر شدند. رسانه‌ها با مانور روی این موضوع شایعه کردند که دانش‌آموزان سخت شکنجه شدند و این موضوع باعث تظاهرات مردمی شد! البته تحریم‌های اقتصادی سنگین آمریکا علیه این کشور باعث مشکلات اقتصادی و نارضایتی مردم از شرایط اقتصادی شده بود. پس از اینکه تظاهرات به جنگ داخلی تبدیل شد پای داعش و گروه‌های تروریستی به سوریه باز شد.
در بخشی از برنامه های ضد سوری که برای آن ۲ میلیارد دلار بودجه اختصاص داده شده بود نوشته اند:« افرادی «داد زن» در میانه ازدحام حضور پیدا کنند و شعار دهند. اگر هیچکس به آنان حمله نکرد و اعتراضی نکرد،‌ عده‌ای دیگر با برنامه‌ریزی قبلی به آنان حمله کنند و این موضوع تصویری فوق‌العاده به رسانه‌ها می‌دهد.»
حتی جزئیات این برنامه هم شباهت زیادی به اغتشاشات ایران دارد. هم‌وطن حواست باشد ناخواسته در زمین دشمن بازی نکنی و ایران را با دست‌های خود به ویرانی نکشی! در سوریه هم حرف از آبادی و آزادی بود اما تصویری که امروز از این کشور مانده چیز دیگری می‌گوید!

لطفا پیاده نظام دشمن نباشید!

این روزها دشمن و رسانه‌های معاند تلاش زیادی کردند تا مردم را رو به روی نیروهای انتظامی و امنیتی کشور قرار دهند. خط و ربط بسیار از شعارها را هم که بگیرید می‌رسد به پلیس و  شهادت نیروهای پلیس ، اما چرا؟!

 ایران در این سال‌ها نه تنها از مرزهای خودش دفاع کرده بلکه از مرزهای کشورهای دیگر هم در مقابل تجاوز دشمن به خاک‌آنها پاسداری کرده است! اگر امروز ایران به سرنوشتی چون سوریه دچار نشده نتیجه فداکاری و جان‌نثاری نیروهای امنیتی کشور است.

خون مهسا امینی رنگین‌تر بود؟!

آدم‌های به ظاهر دلسوز و انسان دوست که برای فوت یک دختر همه را محکوم کردند و دست به هرکاری زدند در فضای مجازی هزاران پست و استوری گذاشتند. حالا چرا در مقابل ترور زائران حرم شاهچراغ ساکت شدند؟ چرا فریادشان بر سر متجاوزان بلند نمی‌شود؟! چرا روحیه خون‌خواهیشان ته کشیده و حتی به اندازه یک استوری تسلیت برای این آدم‌های بی‌گناه ارزش قائل نیستند؟! برایشان صرف ندارد و  یا باب میل لیدرهای آمریکایی_سعودیشان  نیست یا تاریخ انقضای انسان‌دوستیشان تمام شده است؟!

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*