اخبار خراسان جنوبی/جشن «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» در خراسان جنوبی

در دیدار جمعی از علمای شیعه و اهل تسنن استان عنوان شد

اختلاف و افراط بزرگترین فتنه‌ در جهان اسلام است

 

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

پنج طرح توسعه‌ای خراسان جنوبی ۲ هزار نفر اشتغالزایی دارد

پنج طرح توسعه‌ای خراسان جنوبی ۲ هزار نفر اشتغالزایی دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: حجم سرمایه‌گذاری برآورد شده برای پنج طرح‌ توسعه‌ای استان که زمینه اشتغال مستقیم ۲ هزار نفر را فراهم می‌آورد، حدود ۲ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد اشرفی در نشست بررسی طرح‌های توسعه‌ای و اولویت‌های استانی اعضای شورای توسعه شرق و غرب که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور و نمایندگان دستگاه‌ها در محل وزارت کشور برگزار شد، پنج طرح ویژه مبتنی بر مزیت‌های استان را مطرح کرد.

وی گفت: این پنج طرح در حوزه ظرفیت‌های کشاورزی، دامداری و معادن استان بوده که تاکنون مغفول مانده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: این طرح‌ها که مبتنی بر توسعه پایدار است و تمامی شهرستان‌های استان را دربر می‌گیرند، بخش زیادی از جمعیت خراسان جنوبی را پوشش می‌دهند و با هدف تثبیت جمعیت در مناطق مرزی، کمک به معیشت مردم و تحول در حوزه اجتماعی ارائه شده است.

در نشست بررسی طرح‌های توسعه‌ای و اولویت‌های استانی شورای توسعه شرق و غرب، آخرین وضعیت تکمیل طرح‌های صنعتی و عمرانی در استان‌های عضو این شورا مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت و مقرر شد اولویت اجرا و پیشبرد طرح‌های عمرانی و صنعتی با طرح‌هایی باشد که بیشترین آورده اقتصادی و اشتغال را در استان‌ها دارد.

همچنین تاکید شد با استفاده از منابع استانی، طرح‌های با ظرفیت اشتغال بالا هرچه سریعتر تکمیل شود و در چرخه اقتصادی کشور قرار گیرد.

بررسی وضعیت مناطق آزاد در استان‌های کشور از دیگر محورهای مورد بحث در این نشست بود و قرار شد آسیب‌شناسی دقیق از ظرفیت‌های مناطق آزاد در کشور انجام شود.

در جلسه صحن علنی امروز مجلس؛

نماینده بیرجند در میانه نطق میان دستور از حال رفت

نماینده مردم بیرجند در مجلس در جلسه صحن علنی امروز ۱۹ مهر مجلس شورای اسلامی و در حالی که در حال ایراد نطق میان دستور از حال رفت.

نماینده بیرجند در میانه نطق میان دستور از حال رفت

حسین خسروی نماینده مردم بیرجند در مجلس در جلسه صحن علنی امروز ۱۹ مهر مجلس شورای اسلامی و در حالی که در حال ایراد نطق میان دستور بود، به یکباره با افت صدا بدحال شد و نتوانست نطق خود را ادامه دهد.

پس از این گروهی از نمایندگان با حضور در جایگاه ناطق مجلس، وی را برای خروج از صحن هدایت کردند تا مورد ویزیت پزشک قرار گیرد.

در حال حاضر حال عمومی وی خوب است و برای ویزیت توسط پزشک از صحن مجلس شورای اسلامی خارج شده است.

مصری نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت، تاکید کرد که زمان باقی‌مانده برای نطق وی محفوظ است و در جلسات آتی می‌تواند نطق خود را کامل کند.

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

شیعه و سنی باید در کنار هم با ظالم مقابله کنند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: شیعه و سنی باید در کنار هم با ظالم مقابله و به مظلوم کمک کنند.

شیعه و سنی باید در کنار هم با ظالم مقابله و به مظلوم کمک کنندآیت الله عبادی در دیدار علمای شیعه و سنی با بیان اینکه انسان باید طالب حق باشد و همواره بکوشد نسبت به دین شناخت کامل پیدا کند گفت:خداوند دین را به ما عنایت کرده و ما نیز نیازمند دین هستیم.

وی با اشاره به اینکه از مسلمانان انتظار اخلاق مداری می‌رود افزود: ما باید در فتنه‌ها هوشیار و مراقب مکر دشمنان باشیم.

 

نماینده ولی فقیه در استان گفت: در طول تاریخ همواره عده‌ای قصد سوء استفاده و ایجاد فتنه داشتند و وظیفه همه ما این است که جهاد کبیر کنیم به این معنا که مطیع کفار نباشیم.

آیت الله عبادی با بیان اینکه در مقابل ظلم دشمنان نباید سکوت کنیم و باید از خواب غفلت بیدار شویم افزود: ۸۰ سال است که فلسطین را اشغال کردند و در یمن و افغانستان جنایت می‌کنند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند: اختلاف بزرگترین فتنه در جهان اسلام است

 امام جمعه اهل سنت بیرجند نیز در این مراسم گفت: امروز بزرگترین فتنه‌ در جهان اسلام، اختلاف است که اسباب ضعف و ناتوانی مسلمانان را به وجود آورده است.

مولوی غلام‌حیدر فاروقی افزود: امروز امت اسلامی بدترین شرایط حیات خود را سپری می‌کند و در گوشه و کنار جهان، مسلمانان قتل عام می‌شوند.

وی گفت: جنایات هولناکی علیه مسلمانان انجام می‌شود اما متاسفانه به علت ضعف و ناتوانی مسلمانان و دور شدن از تعالیم قرآن و سنت پیامبر (ص) بسیاری از کشورها در برابر دشمنان، توان دفاع از خود و سرزمین‌هایشان را ندارند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند ادامه داد: علت این وضعیت را خداوند در آیه قرآن بیان می‌فرماید که خدا وعده می‌دهد سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنها در باورها، اعتقادات و عمل خود تغییر ایجاد کنند.

مولوی فاروقی گفت: بزرگترین فتنه در حال حاضر اختلاف، افراط‌گرایی، خشونت و برادرکشی است و متاسفانه اسلام را به عنوان دین خشن، آدم‌کش و دینی که نقض حقوق بشر در آن هست، معرفی می‌کنند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند افزود: اسلام تنها دینی است که به مدارا و حفظ حقوق بشر توصیه کرده و حفظ حقوق، آبرو، جان و مال مسلمان محترم بوده و تجاوز به هر کدام از آنها حرام است.

مسوول دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: عمق خباثت مشرکان، ملحدان و معاندان امروز خود را نشان می‌دهد و در مقابل نسخه شفابخش پروردگار عالم برای این همه زشتی که شیطان‌صفتان در ذهن می‌پرورانند نزول این کتاب آسمانی و پیامبر مهر و رحمت است که جای شکر و قدردانی دارد.

حجت‌الاسلام محسن مشرفی افزود: همین طور رهبری و پیشوایی دو حکیم زمان حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری که قدر آن الان بیشتر دانسته می‌شود و امیدواریم از کسانی باشیم که برای عزت و عظمت اسلام عزیز، قدردان این نعمات هستند و به وظیفه خود در این لباس عمل کنیم.

وی گفت: لازم است در این شرایط به نحو مطلوب و شایسته، وظیفه خود را بشناسیم، به آن عمل کنیم و قدردان نعمات پروردگار باشیم، نعماتی که امروز شاید بهتر در صحنه میدانی عظمت خود را نشان می‌دهد.

۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول به مناسبت سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) هفته وحدت نامگذاری شده است.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با بازرس کل و جمعی از کارکنان سازمان بازرسی استان اعلام کرد

عملکرد دستگاه‌های اجرایی نیازمند نظارت است

گلایه از آمار بالای سقط جنین

آیت الله عبادی گفت: نوع کار نیروهای نظارتی، حراستی، اطلاعات، بازرسی و مجلس باید به گونه ای باشد که نظارت ها قوی و پیگیری ها عبرت آموز باشد.

حجت الاسلام سید علیرضا عبادی در دیدار با بازرس کل و جمعی از کارکنان سازمان بازرسی استان اظهار کرد: هر دستگاهی که بخواهد به نحوی مطلوب عمل کند نیازمند نظارت است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه در تشکیلات دولت اگر مشکلی پیش بیاید عوارض و لوازم دارد، افزود: در سالهای اخیر روی مسئله ترک فعل مسئولان، مشکلاتی برای کشور ایجاد شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه نیروهای نظارتی و حراستی مسئولند و حافظ سرمایه انسانی هستند، ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور و سایر نهادهای نظارتی با باقی سازمان ها و ادارات متفاوت هستند و بزرگترین سرمایه کشور در بعد مثبت و منفی به اینها باز می گردد اگر نظارت ها درست باشد وضع جامعه هم درست است و هزینه های هم بر کشور تحمیل نخواهد شد اما اگر ولنگاری حاکم شود در جامعه مشکل ایجاد خواهد شد.

 

آیت الله عبادی بیان کرد: اگر نیروهای نظارتی و حراستی با کسی تعارف نداشته باشند هیچ مدیری جرأت تخلف پیدا نمی کند. وقتی راهی برای پنهان کاری پیدا می شود برای کشور و اسلام هزینه دارد چون این بدنامی که حاصل می شود را به حساب اسلام و دین خدا می گذارند.

 

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه نوع کار نیروهای نظارتی، حراستی، اطلاعات، بازرسی و مجلس باید به گونه ای باشد که نظارت ها قوی و پیگیری ها عبرت آموز باشد که این نوع پیگیری خودش پیشگیری است، افزود: دشمن در جامعه سالم نمی تواند نفوذ کند اما وقتی از دورن سازمان و جامعه ای ضعیف باشد دشمن از بیرون نفوذ می کند.

 

وی ادامه داد: اگر برخی از دولت‌هایی که آمدند به وظیفه خود درست عمل می کردند و این همه فاصله طبقاتی ایجاد نمی کردند، دشمن نمی توانست با پول های نامشروع و تطمیع یک ایرانی را بخرد که از صهیونیست دستور بگیرد تا دانشمند هسته ای یا علامه مطهری و آیت الله دستغیب را ترور کند.

 

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه وقتی شخصی راضی به خیانت شد همه لوازم خیانت به گردن او است، تصریح کرد: این همه تخلف بخاطر عدم نظارت درست بوده است بنابراین موجب ضرر به جان، امنیت و مال مردم شده است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تأکید کرد: نیروهای نظارتی در مسائلی که به نحوی مرتبط به هم می شود از تبادل اطلاعات فروگذار نکنند و در اولین لحظات قضایا مشترک را به هم منتقل کنند.

 

وی با گلایه از آمار بالای سقط جنین، گفت: باید باندهایی که این خیانت ها را می کنند شناسایی شوند و بی تفاوتی از کنار این مسئله عبور نکنیم.

 

آیت الله عبادی با بیان اینکه برخی افراد تا کی می خواهند ساده لوح باشند که آگاهی های سیاسی خود را از شبکه های معاند نگیرند، افزود: دشمن به بهانه فوت یک خانم جوان، حدود ۴۰ نفر از بهترین ها این کشور را شهید می کنند و اموال عمومی و خصوصی مردم را به آتش می کشند.

 

 

 

دادِ دانشجویان فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی از کمبود خوابگاه درآمد/۵

دانشجویان دانشکده فنی و حرفه‌ای ابن حسام بیرجند از کمبود ظرفیت خوابگاه‌های دولتی این دانشگاه گلایه‌مندند.

 

پیروزفر یکی از دانشجویان دانشکده فنی ابن حسام می‌گوید: برای دانشجویان پسر دانشکده ابن حسام اصلا خوابگاه دولتی وجود ندارد و دانشگاه چند تا از کلاس‌های درس را برای اسکان دانشجویان خالی کرده است.

او گفت: همین چند کلاس درس را هم به دانشجویان خاص که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند و از طبقه ضعیف جامعه هستند اجاره داده اند.

پیروز فر ادامه داد: ما مجبوریم خوابگاه خصوصی و یا خانه جداگانه اجاره کنیم که با توجه به کرایه‌های بالا اصلا صرفه اقتصادی برای دانشجو را ندارد.

او می‌گوید: علاوه بر آن اتوبوس‌های دانشگاه، چون از سمت دانشگاه بیرجند می‌آیند اکثرأ پر است و گاهی دیگرجلوی دانشگاه ما توقف نمی‌کند و این خود باعث می‌شود هزینه اضافی برای تاکسی روی دوش دانشجو بیفتد.

برای پیگیری علت کمبود خوابگاه پسرانه در دانشکده فنی و حرفه‌ای ابن حسام بیرجند با رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفتگو کردیم.

کمبود اعتبار دستمان را از تهیه خوابگاه کوتاه می‌کند

مالکی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: در بخش دانشکده فنی و حرفه‌ای سپیده مربوط به خواهران مشکل خوابگاه نداریم و ۸۰ درصد دانشجویان متقاضی این دانشکده در خوابگاه پذیرش شده اند.

او افزود: در بخش پسران اصلا خوابگاهی نداریم و به ناچار سه کلاس درس را برای دانشجویان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی آماده کردیم تا از آن به عنوان خوابگاه استفاده کنند.

مالکی بیان کرد: ساختمانی در نزدیکی دانشگاه وجود دارد که فضای خوبی برای خوابگاه است، اما چون قراردادش با وزارت علوم تمام شده است راضی به عقد قرار داد با ما نشد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: دانشگاه یک ساختمان در خیابان غفاری دارد که در زمان کرونا که کلاس‌ها حضوری نبود به یکی از نهاد‌ها اجاره داده است و دی ماه قرارداد آن تمام می‌شود.

او عنوان کرد: این ساختمان فضای خوبی برای خوابگاه است و می‌توان گفت تقریبا نیاز دانشکده فنی و حرفه‌ای ابن حسام به خوابگاه را بر طرف می‌کند، اما از آنجایی که نیروی کافی و اعتبار لازم برای جذب نیروی جدید نداریم، در گیر و دار تأمین اعتبار برای آن هستیم تا بتوانیم این ساختمان را تبدیل وضعیت به خوابگاه کنیم.

مالکی تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک سوم دانشگاه بیرجند اعتبار دارد و این موضوع خود باعث کاهش خدمات به دانشجویان می‌شود که امیدواریم با تلاش و پیگیری ردیف بودجه این دانشگاه را افزایش دهیم.

 

 

جشنی برای زرشک

 ۳۸ هزار بهره بردار یاقوت سرخ خراسان جنوبی با همراهی مسئولان در روزهای پاییزی جشن زرشک می گیرند.

به گزارش مهر در روزهای برداشت یاقوت سرخ خونی دوباره در رگ و پی خراسان جنوبی جریان می‌گیرد و رتبه اول تولید زرشک کشور در حال مهیا شدن بزرگترین جشن زرشکی است.

برگزاری جشنواره‌ای در خور نام یاقوت سرخ خراسان جنوبی بهانه‌ای شد تا دوباره پای دغدغه زرشک کاران استان بنشینیم و صدایشان باشیم.

دغدغه‌های زرشک کاران

فاضلی زرشک کار اهل آرین شهر در گفتگو با مهر قیمت زرشک دان شده موجود در بازار را در مقایسه با تورم و هزینه‌های تولید محصول کم می‌داند و می‌گوید: هر چند قیمت زرشک از کیلویی ۸۰ هزار تومان به ۱۰۰ و ۱۱۰ هزار تومان و یا بالاتر رسیده است اما این قیمت در مقایسه با تورم و هزینه‌های تولید جوابگوی دسترنج کشاورزان نیست و دلالان بازار هم زرشک را به قیمت بسیار اندک خریداری می‌کنند.

وی می‌افزاید: زرشک تازه امسالی به زودی برداشت می‌شود و امیدواریم قیمت خرید امسال عادلانه تر باشد.

وی باز هم از زرشک‌های مانده در انبار می‌گوید و ادامه می‌دهد: تولیدات استان بالاست و بازار هنوز هم کشش این میزان تولیدات را ندارد.

وی ادامه می‌دهد: برای فروش و بازاریابی محصول زرشک و همچنین فرآوری آن نیاز به اقدامات ویژه‌تری داریم.

گفته‌های دیگر زرشک کار استان از این محصول مزیت دار دیگر بار هم به میدان فرآوری آن بر می‌گردد و آن طور که «محمد آبدار» اظهار می‌کند: کشاورزان انبار یا سردخانه و تالاری مناسب برای ذخیره زرشک در روزهای برداشت ندارند، بنابراین واسطه‌ها و دلالان بازار وارد کار می‌شوند و این محصول را با قیمت اندک خریداری می‌کنند و تنها تیغ زرشک است که به دست زرشک کاران فرو می‌رود.

وی از خام فروشی زرشک و اینکه فقط فرآوری آن به تهیه آب زرشک بر می‌گردد از قول‌های مسئولان می‌گوید که فقط در حد حرف باقی می‌ماند.

آبدار می‌خواهد تا برای معرفی زرشک و فواید آن اقدامات ویژه‌تری انجام شود و امیدوار است که جشنواره زرشک کمک بزرگی در این زمینه باشد.

وی از کاهش چشمگیر صادرات این محصول، حمله آفات و هزینه سنگین برای تولید زرشک می‌گوید و می‌افزاید: در کرونا خسارت زیادی به زرشک کاران وارد شد و در روزهای برداشت نیاز است برای نگهداری این محصول کمک ویژه‌ای به زرشک کاران شود و با در اختیار قرار دادن تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت بارگاه بهداشتی زرشک به زرشک کاران کمک ویژه شود.

خرید توافقی

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی هم با اشاره به فعالیت مثمر تشکل‌های کشاورزی برای خرید زرشک و با اشاره به خرید توافقی این محصول به مهر می‌گوید: بازار زرشک در حال حاضر شرایط مناسبی دارد و زرشک بسته به کیفیت آن با بالاترین قیمت موجود خریداری می‌شود.

رضوی برگزاری جشنواره زرشک را اقدامی مناسب برای معرفی این محصول می‌داند و می‌افزاید: سازمان تعاون روستایی در هنگام برداشت محصول برای کمک به زرشک کاران خرید توافقی زرشک را انجام می‌دهد.

شهرک زرشکی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در گفتگو با مهر با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زرشک در مهر امسال از کلنگ زنی برای شهرک تخصصی زرشک می‌گوید و می‌افزاید: در حاشیه برگزاری این جشنواره برنامه‌های مختلفی از جمله جشن فرهنگسرا، همایش علمی، استار تاپ زرشک، نمایشگاه‌های مرتبط و دانش‌بنیان، تورهای گردشگری، رویداد شعر زرشک و کلنگ‌زنی شهرک تخصصی زرشک با حضور مسؤولان کشوری اجرا می‌شود.

مهدی جعفری افزایش تقاضا و قیمت محصول زرشک، کمک به معیشت کشاورزان، ایجاد دغدغه بین مسؤولان به منظور حمایت از این محصول ارزشمند را از اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی بیان می‌کند و می‌افزاید: معرفی زرشک به ایرانیان و سراسر دنیا، کمک به فروش محصولات زرشک به‌صورت تره بار، افزایش قیمت فروش با افزایش تقاضا، ایجاد شور و نشاط و امید بین زرشک‌کاران، ایجاد دغدغه در بین مسؤولان استان برای حمایت از زرشک‌کاران و تاکید بر نقش هویتی زرشک در معرفی خراسان جنوبی از دیگر اهدافی است که در جشنواره ملی زرشک به دنبال آن هستیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های پیش‌بینی شده، ارائه محصول زرشک خراسان جنوبی در حاشیه جام جهانی قطر و در قالب یک نمایشگاه است، اظهار می‌کند: یکی از خواسته‌ها و پیشنهادهای مهم، ثبت ۱۵ مهر ماه به عنوان روز ملی زرشک در تقویم رسمی کشور است.

به گفته وی جشن برداشت زرشک از ۲۱ تا ۲۶ مهر امسال در شهرستان‌های زیرکوه، قائنات، سربیشه، درمیان و بیرجند برگزار می‌شود و جشنواره ملی زرشک در ۲۷ مهر ماه برگزار خواهد شد.

جشنی برای زرشک / ایجاد شهرک برای یاقوت های سرخ خراسان جنوبی

تولید ۲۲ هزار تن زرشک

معاون امور باغی و زراعی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در گفتگو با مهر با اشاره به جشنواره زرشک و اهداف برگزاری این جشنواره در راستای معرفی آن و اقداماتی برای فرآوری از تولید ۸۲ هزار تن زرشک تر و یا ۲۲ هزار تن زرشک خشک در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: تعداد ۳۸ هزار خانوار بهره بردار زرشک کار در استان فعالیت دارند.

به گفته محمد حسین اکبری برای فرآوری این محصول اقدامات مناسبی طی سال‌های اخیر انجام شده است و در این حوزه تعداد هشت واحد فرآوری در استان داریم.

وی شمار بارگاه‌های بهداشتی زرشک را ۸۰۰ بارگاه دارای مجوز بیان می‌کند و می‌افزاید: سطح زیر کشت این محصول حدود ۲۰ هزار هکتار است.

اهداف جشنواره

فرماندار زیرکوه هم با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره ملی زرشک کمک می‌کند تا دست دلالان از یاقوت سرخ کوتاه شود و زرشک جایگاه واقعی خود را پیدا کند، می‌افزاید: برگزاری جشنواره سبب می‌شود تا در بحث قیمت گذاری و حمایت دولت، کشاورزان آرامش خاطری پیدا کنند چرا که حدود ۸۲ درصد از جمعیت شهرستان زیرکوه در زمینه دامداری و کشاورزی فعالیت دارند.

محمد غیرتی باکیفیت ترین زرشک استان و کشور را متعلق به زیرکوه می‌داند و می‌افزاید: حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی باغی شهرستان، زیرکشت یاقوت سرخ قرار دارد و روستای افین در شهرستان زیرکوه قطب تولید زرشک شناخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جشنواره ملی زرشک برای اولین بار در خراسان جنوبی برگزار می‌شود، ادامه می‌دهد: مقرر شده است که افتتاحیه این جشنواره روز ۲۱ مهرماه در شهرستان زیرکوه با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شود.

وی اهداف برگزاری جشنواره زرشک را معرفی و بازاریابی می‌داند و می‌افزاید: با توجه به اینکه قیمت زرشک ثبات ندارد و به نسبت تورم افزایش نداشته، امید است با برگزاری جشنواره ملی زرشک دست دلالان را کوتاه کرد.

به اظهار وی با برگزاری این جشنواره زرشک جایگاه واقعی خود را پیدا کند و در بحث قیمت گذاری و حمایت دولت از خرید تضمینی، کشاورزان آرامش خاطری پیدا کنند چرا که نگهداری زرشک به صورت بلندمدت کار سخت و هزینه برداری است و کیفیت آن از دست می‌رود.

وی ادامه داد: حضور مسئولان عالی رتبه در جشنواره ملی زرشک می‌تواند به جلب نظر و توجه جامعه به یاقوت سرخ کمک شایانی کند و از تولیدکنندگان مواد غذایی و کارخانجات مطرح کشور برای حضور در جشنواره دعوت می‌شود تا بیشتر از این محصول، در چرخه تولید و فرآوری استفاده کنند.

فرماندار زیرکوه بر لزوم توجه شرکت‌های دانش بنیان به محصول زرشک تاکید می‌کند و می‌گوید: شرکت‌های دانش بنیان برای فرآوری به محصول زرشک توجه کنند تا جلوی خام فروشی آن گرفته شود.

وی در خصوص مشکلات زرشک کاران هم می‌افزاید: متأسفانه به اندازه نیاز بارگاه زرشک خشک کنی در شهرستان وجود ندارد و نبود سردخانه و کارخانه فرآوری زرشک و هجوم آفات گیاهی و توقف صادرات زرشک از دیگر مشکلات زرشک کاران است.

خراسان جنوبی رتبه اول سطح زیر کشت و تولید زرشک را در ایران دارد و کمبود بارگاه و تالار زرشک خشک کنی، ناشناخته بودن این محصول، ضعف در فرآوری و بازاریابی، حضور دلالان بی شمار در این بازار از جمله مشکلاتی است که ۳۸ هزار بهره بردار زرشک کار را گرفتار کرده است و امید می‌رود با برگزاری چنین جشنواره‌ای برای یاقوت‌های سرخ کویر قدمی برداشته شود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی مطرح کرد:
محصولات مزیت دار خراسان جنوبی نیازمند بازاریابی نوین/ زرشک صادراتی تولید شود
حیدری فرد با بیان اینکه عدم وجود بازاریابی نوین یکی از مشکلات اصلی خراسان جنوبی است، گفت: قبل از صادرات زرشک باید به فکر تولید محصولی درخور صادرات باشیم و کشت محصولات صادراتی با کشت محصولات مصرف داخلی باید متفاوت باشد.

مهدی حیدری فرد در گفتگو با خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: برگزاری جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی اثرات مثبت بسیاری را در پی خواهد داشت.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی با اشاره به بحث آسیب شناسی علت رکود بازار محصولات مزیت دار استان گفت: این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و قبل از صادرات زرشک باید به فکر تولید محصولی درخور صادرات باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: این آسیب شناسی باید صورت گیرد و کشت محصولات صادراتی با کشت محصولات مصرف داخلی باید فرق داشته باشد.

حیدری فرد با بیان اینکه نبود یک تشکل صادراتی و بازاریابی قوی یکی از بزرگترین چالش های استان است، ادامه داد: بازاریابی نوین یکی از مشکلات اصلی خراسان جنوبی است و در ابتدا باید تشکل های قوی در حوزه زرشک ایجاد کنیم که بتوانند با طرف های خارجی وارد مذاکره شوند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی عنوان داشت: بازاریابی سنتی هنوز در خراسان جنوبی در حال اجرا است؛ باید به سمت بازاریابی های نوین حرکت کنیم تا بتوانیم برای محصولات مزیت دار استان از جمله زرشک بازارهای خارجی پیدا کنیم.

وی با اشاره به آمادگی نمایندگی وزارت امور خارجه در استان جهت توسعه صادرات زرشک گفت: هم افزایی باید به صورت همه جانبه در یک زمان صورت گیرد تا شاهد شکوفایی محصولات مزیت دار استان در کشورهای مختلف باشیم.

حیدری فرد درخصوص معرفی محصول زرشک خراسان جنوبی به سفرای کشورهای مختلف اظهار کرد: از طریق تهیه کاتالوگ در این زمینه اقداماتی انجام شده است و پیشنهاد دادیم تا یک بسته صادراتی در حوزه محصولات مزیت دار به سفارت کشورهای خارجی ارسال شود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی در پایان گفت: دعوت نامه هایی با امضای استاندار خراسان جنوبی برای دعوت سفرای کشورهای هدف جهت شرکت در جشنواره ملی زرشک تهیه و ارسال شده است.

با ورود بازرس کل استان

فرهنگسرای شهر بیرجند تعطیل شد

به دلیل وجود نواقص ایمنی در ساخت فرهنگسرای شهر بیرجند دستور عدم برگزاری جلسه در آن داده شد.

رحیمی بازرس کل خراسان جنوبی درباره فرهنگسرای شهرداری بیرجند گفت:ساخت و ساز فرهنگسرای بیرجند از جهات مختلف دارای ابهاماتی بود که در نهایت مورد رسیدگی و بازرسی قرار گرفت که گزارش آن با ۱۰ متهم به مجموعه تخلفاتی ذی‌ربط ارسال شد.

او گفت: با توجه  به ظرفیت دو هزار نفری فرهنگسرا و نواقص فنی و ایمنی مشهود این مجموعه ، دستور عدم برگزاری برنامه و جلسه در فرهنگسرا به شهرداری و شورای شهر بیرجند شده است.

بازرس کل خراسان جنوبی یادآور شد: از دادستان مرکز استان درخواست پلمب فرهنگسرا تا رفع نواقص ایمنی آن شده است که دادستان محترم همراهی لازم را با ما دارند.

رحیمی گفت: در صورت وقوع هر گونه حادثه احتمالی، مسئولیت به صورت مستقیم بر عهده شهرداری خواهد بود.

 

 

 

 

 

بیش از ۱۲ هزار کارت هوشمند ملی درخراسان جنوبی آماده تحویل/۷

۱۲ هزار و ۷۳۳ کارت هوشمند ملی در خراسان جنوبی آماده تحویل است.

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: در نیمه نخست سال ۵۸۰ هزار و ۹۸۴ کارت هوشمند ملی در استان صادر شده است.

مهرآور افزود: همچنین در این مدت ۴۰۸ هزار و ۹۲۸ فقره شناسنامه مکانیزه صادر شد.

وی همچنین از ولادت ۷ هزار و ۴۸۹ نوزاد در ۶ ماه نخست سال خبر داد که ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

مهر آور گفت: از این تعداد ۳ هزار و ۷۴۳ نوزاد پسر و ۳ هزار و ۷۴۶ نوزاد دختر بودند.

مدیر کل ثبت احوال استان با بیان اینکه از این ولادت‌ها ۵ هزار و ۹۰ واقعه شهری و ۲ هزار و ۳۹۹ واقعه روستایی بوده است گفت: میانگین سن مادران ۲۹.۷ و پدران ۳۳.۷ است.

مهرآور همچنین به ۹۵ مورد دوقلوزایی اشاره کردو گفت: ولادت‌ها به ترتیب فرزندان دوم، اول و سوم بودند.

وی گفت: امیرعلی، امیرحسین، علی، ابوالفضل و حسین در پسران و فاطمه، فاطمه زهرا، زینب، حلما و زهرا در دختران بیشترین فراونی نام را داشته است.

 

 

جلسه بسیج دانشجویی با رئیس دانشگاه بیرجند برگزار شد

اعضای شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند با رئیس دانشگاه بیرجند دیدار کردند.
جلسه بسیج دانشجویی با رئیس دانشگاه بیرجند برگزار شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی، اعضای شورای مرکزی و مرکز تحقیقات و مطالعات شهید نوربخش در دیدار با رئیس دانشگاه بیرجند گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های در دست اجرای بسیج دانشجویی را ارائه کردند. همچنین در ادامه این دیدار اعضای بسیج دانشجویی درخواست ها و پیشنهادت خود را اعلام کردند.
دکتر لامعی با اشاره به حضوری شدن دانشگاه‌ها و ایجاد فضایی پویا و با نشاط در دانشگاه، به جذب نیروهای ارزشی در حوزه بسیج دانشجویی تأکید کرد.

 

 

موافقت وزارت بهداشت برای احداث بیمارستان ‌در دو بخش دستگردان و دیهوک

 

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس از موافقت وزارت بهداشت برای احداث بیمارستان ‌در دو بخش دستگردان و دیهوک خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید نصیرایی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به دیدارش با معاونان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: موضوع احداث بیمارستان محلی به عنوان مطالبه‌ای ۳۰ ساله در دو بخش دستگردان و دیهوک به طور جدی پیگیری و پس از مکاتبات متعدد مقرر شد تا پایان سال جاری نقشه‌های هر دو بیمارستان تهیه و به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ابلاغ و عملیات احداث آنها آغاز شود.

وی از تحویل یک دستگاه سی تی اسکن به بیمارستان بشرویه خبر داد و گفت: موضوع تامین پزشک متخصص برای بیمارستان‌های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در وزارت بهداشت و درمان پیگیری که نتیجه آن دستور معاونان وزیر برای تحقق این مطالبه با نظر مثبت شد.

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کنار اخذ مجوز دانشکده پزشکی فردوس و افزایش رشته‌های دانشکده پرستاری طبس برای ارتقاء به دانشکده پزشکی، احداث و راه‌اندازی درمانگاه تخصصی بیمارستان سرایان، اخذ مجوز احداث بیمارستان محلی در دو بخش دستگردان و دیهوک، موضوع تحویل فوری دو دستگاه ام ار آی (MRI) به بیمارستان‌های طبس و فردوس به طور جدی در وزارت بهداشت پیگیری و قطعی شده است.

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح توسعه بیمارستان‌های سرایان و طبس نیز به سرعت در دست پیگیری و احداث است که همه این موارد گواهی بر تحول مطلوب در حوزه بهداشت و درمان شهرستان‌های غرب استان خراسان جنوبی است.

 

 

 

پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از آبان ماه/۲-۳

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: ۵ ماه معوقه افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح از آبان تا پایان اسفند امسال به صورت ماهانه پرداخت می‌شود.

فراتی مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: با تأکیدات ویژه رئیس‌جمهور و پیگیری معاون اول، موانعی که برای افزایش حقوق سایر سطوح به ۳۸ درصد بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان وجود داشت، بر اساس مصوبه وزرای عضو هیأت‌امنای تأمین‌اجتماعی برداشته شد و حقوق شهریور ماه این بازنشستگانرا با اعمال افزایش ۳۸ درصد بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان پرداخت کردیم.

او با اشاره به اینکه در مهرماه نیز حقوق بازنشستگان را به همین منوال و با اعمال افزایش پرداخت خواهیم کرد. ۵ ماه معوقه افزود: تمام برنامه ریزی‌های لازم را می‌کنیم تا ۵ ماه معوقه بازنشستگان سایر سطوح را از آبان تا پایان اسفند امسال پرداخت کنیم.

فراتی ادامه داد: معوقات بازنشستگان از آبان همراه با حقوق آنان پرداخت می‌شود.

 

 

 

 

با حضور شعرای شیعه و اهل سنت رقم خورد

وحدت امت اسلامی در قاب شب شعر محمدی

در محفلی صمیمی شاعران شیعه و اهل سنت خراسان جنوبی اشعار خود را در وصف پیامبر مهربانی‌ها سرودند.

شب شعری از جنس وحدت در یکی از روستا‌های مرزی و سنی نشین نهبندان با حضور گسترده علما و شاعران برجسته و تراز اول تشیع و تسنن خراسان جنوبی، سران و معتمدین قبایل روستا‌های مرزنشین، فرماندار و امام جمعه نهبندان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی برگزار و اشعاری در وصف پیامبر اعظم (ص) سروده شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هر یک به زبان و لهجه‌ی خودش شعر می‌خواند و ارادت خود را به مولایش عرضه می‌داشت شاعرانی از شهر‌های قاین، درمیان، زابل، بیرجند و نهبندان، مستمعین هم با گوش جان از سرای این اشعار لذت می‌بردند، اشعاری که سبب وحدت میان امت اسلامی می‌شد اشعاری که همه از خوبی‌های مولایشان بود و بس.

وحدت امت اسلامی در قاب شب شعر محمدی

ارادت مجری به شاعران

مولوی سنجرانی امام جماعت اهل سنت طبسین سفلی هم که مجری این برنامه بود گویی آشنایی دیرینه‌ای با شاعران داشت و هر یک از شاعران این محفل با او نیز چاق سلامتی گرمی داشتند.

او استکبار جهانی را دشمن اصلی جهان اسلام خواند و اظهار کرد: مومنان نباید به کافران و قوم یهود اعتماد کنند چرا که آن‌ها نمی‌خواهند ما برادرانه با هم باشیم.

مولوی سنجرانی افزود: اتفاقات اخیر هرگز نباید بین شیعه و اهل سنت تفرقه بیاندازد بلکه ما میخواهیم وحدت بین شیعه و اهل سنت بیش از پیش پایدار باشد و استکبار جهانی هم از این وحدت بین ما کور شود.

وحدت امت اسلامی در قاب شب شعر محمدی

دین اسلام جهانی می‌شود

امام جمعه نهبندان هم در این مراسم به بیان برخی از کرامت‌های میلاد پیامبر اعظم (ص) پرداخت وگفت: در شب میلاد آن حضرت بت‌های مکه واژگون شده و شاهان آن زمان تا یک روز توان سخن گفتن نداشتند، طاق کسری فروریخت و آتشکده فارس بعد هزاران سال خاموش شد.

حجت الاسلام خزایی اضافه کرد: همان طوری که در قرآن وعده داده شده که دین اسلام جهانی می‌شود و آمریکا و ایادی آن بندانند که دین مبین اسلام در تمام دنیا مصادره خواهد شد، اما شرط آن وحدت بین امنیت اسلامی است و اگر پیامبر ما هم توانست دین اسلام را گسترش دهد در سایه وحدت بوده و نباید به کافران اتکا کرد.

وی با تاکید بر این که وحدت میان شیعه و اهل سنت این منطقه یک وحدت استراتژیک است، ادامه داد: با وحدت میان شیعه و اهل سنت چشم فتنه گران کور می‌شود و باید هوشیار باشیم و از اتفاقات و تحولات درس گرفته و سعی بر بصیرت افزایی داشته باشیم.

وحدت امت اسلامی در قاب شب شعر محمدی

سرود ملی نماد وحدت

فرماندار نهبندان هم در این مراسم سرود ملی ایران را نماد وحدت دانست و گفت: منشاء استقلال و آزادی در کشور را باید دریافت و باید بدانیم که تا زمانی که امنیت نباشد استقلال و آزادی نیز در جامعه رقم نخواهد خورد.

ایروانی با بیان این که باید نقاط مورد هدف دشمن را بشناسیم، اظهار کرد: باید نماد‌هایی از جنس همدلی برای ایجاد وحدت میان امت خود تولید کنیم و نگذاریم تا دشمن در گام دوم انقلاب از روزنه‌ای وارد شده و به ما ضربه بزند.

در این مراسم اشعاری با مضمون وحدت میان امت اسلام توسط شاعران استان خوانده شد که گزیده‌ای از این اشعار را در ادامه آوردیم.

بی پرده بگویم که محمد (ص) بود آن در گران / در سیطره‌ی عالم امکان بود آن شاه جهان

در روز ولادتش که عالم شده شادان / پس باد بشارت به همه عالم یزدان

مستانه روم بر در کویت هر دم / تا جام شراب عارفانه نوشم من

تکریم کنیم تو را که فخر عالم هستی / بر قلب و زبانمان چو نور گشتی

وی ادامه داد: انقلاب باید به نسل جدید منتقل شود و باید با نزدیک‌تر شدن به این گونه مراسمات استقلال و وحدت را به فرزندانمان بیاموزیم.

گفتنی است در این مراسم مسابقه قرآنی و حفظ قرآن نیز برگزار شد و به شرکت کنندگان نیز هدایایی اهدا شد، علاوه بر این از شاعران برتر استان نیز با اهدای جوایز تقدیر شد.

 

 

 

 

 

 

 

۶ محصول فرآوری شده از زرشک به سرمایه‌گذار نیاز دارد

۶ محصول فرآوری شده از زرشک به سرمایه‌گذار نیاز دارد

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی اعلام کرد: مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی، دانش فنی ۶ محصول فرآوری شده مانند قرص جوشان و آب نبات فراسودمند زرشک را تولید کرده که برای ورود به بازار و تولید نیازمند سرمایه‌گذاری است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “محسن پویان” گفت: تا کارخانه‌ای احداث نشود، فرآوری و ارزش افزوده هم ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: تا زمانی که این محصولات فرآوری شده تولید و صادر نشود، ایده‌های دانشگاهی بی‌ارزش خواهد بود.

پژوهشگر گیاهان دارویی اظهار داشت: از ریشه زرشک پنج مکمل فرآوری غذایی و دارویی و از برگ آن برای درمان بیماری‌هایی مثل زخم روده، از بین بردن غم و غصه و از آب زرشک برای کنترل  فشار خون، کلسترول خون، اوره خون، ترمیم نارسایی ریوی و جوش صورت استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ مکمل دارویی برای زرشک می‌توان تعریف کرد گفت: با این وجود جایگاه مطلوبی در کشور نداریم.

پویان با انتقاد از آنچه ضعف در تبلیغات محصولاتی مانند زرشک دانست، ادامه داد: کشوری مثل چین از فضای ماهواره برای معرفی محصولات دارویی و گیاهی خود به‌خوبی استفاده می‌کند ولی در کشور ما در این زمینه هیچ کاری نشده است.

وی با تاکید بر اینکه ارزش افزوده برای تولیدکننده زرشک بیشتر از طریق فرآوری ایجاد می‌شود گفت: دانش فنی فرآوری زرشک در خراسان جنوبی وجود دارد ولی در زمینه عملیاتی کردن این ایده‌ها و دانش فنی مشکل داریم.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی با بیان اینکه “زرشک بی‌دانه” محصول انحصاری این استان در ایران و جهان به شمار می‌رود گفت: زرشک هرچند به عقیده عده‌ای جزو محصولات استراتژیک و خاص به شمار نمی‌رود اما یک محصول بسیار مهم برای خراسان جنوبی است که در فرآیند اقتصاد خانوار نقش بسزایی دارد.

وی به قدمت ۲۵۰ ساله گیاه زرشک در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: با توجه به محدویت اقلیمی و کمبود آب در منطقه امکان گسترش سطح زیر کشت زرشک وجود ندارد و باید بر افزایش ارزش افزوده و تکمیل زنجیره زرشک کار کنیم که با فرآوی محقق می‌شود.

پویان تاکید کرد: باید روی بازار و محصولات مورد پسند مشتری، فرآوری، بسته‌بندی، میکروب‌شناسی و روش خشک کردن زرشک بیشتر کار شود چرا که سال‌هاست این مشکلات گریبانگیر استان خراسان جنوبی است.

وی گفت: برگزاری جشنواره زرشک کاری ارزنده است که می‌تواند محصول زرشک را به ایران معرفی کند چرا که در برخی کشورها حتی برای محصولات بی‌ارزش هم جشنواره برگزار می‌کنند.

جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه و بیرجند برگزار خواهد شد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره ۲۱ مهر ماه در بزرگترین باغ زرشک خاورمیانه واقع در روستای افین شهرستان زیرکوه با حضور جمعی از مسوولان کشوری، صاحبنظران و تولیدکنندگان برگزار می‌شود.

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

 

 

 

 

 

فرماندار سربیشه از رونق در مسیر تولید خبر داد؛

احداث سه کارخانه فرآوری زرشک در شهرستان سربیشه

احداث سه کارخانه فرآوری زرشک در شهرستان سربیشه

فرماندار سربیشه از احداث سه کارخانه فراوری در شهرستان خبر داد و گفت: زرشک به عنوان محصولی استراتژیک و مزیت دار با حدود ۱۳۰ میلیارد تومان عایدی، بالاترین ارزش تولیدات شهرستان را دارد.

محمدرضا لکزایی  در جمع خبرنگاران فرآوری زرشک را موضوعی مهم خواند و گفت: به این منظور سه کارخانه در بخش درح، مرکزی و مود این شهرستان در حال احداث است که پیشرفت فیزیکی این کارخانه‌های فرآوری بین ۱۰ تا ۳۰ درصد است.

به گفته فرماندار سربیشه، در این شهرستان، زرشک به عنوان محصولی استراتژیک و مزیت دار با حدود ۱۳۰ میلیارد تومان عایدی، بالاترین ارزش تولیدات را دارا است.

وی در ادامه از برگزاری جشنواره زرشک در روستای هریوند در ۲۳ مهر خبر داد و افزود: با توجه به جاذبه‌های بصری مزارع زرشک، جشنواره زرشک در این روستا برگزار می‌شود.

لکزایی برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات فرآوری شده زرشک و… را در کنار برگزاری جشنواره از دیگر اقدامات پیش رو عنوان کرد و با بیان اینکه در این زمینه از ظرفیت صندوق‌های خرد زنان استفاده می‌شود، گفت: علاوه بر معرفی جاذبه‌های بصری، دارویی، اقتصادی و…. زرشک، همزمان با نصب سیاه چادر تولیدات عشایر نیز عرضه خواهد شد.

وی از مهمترین مشکلات کشاورزان به پایین بودن قیمت اعلام شده توافقی زرشک اشاره و ابراز امیدواری کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته شاهد افزایش قیمت خرید توافقی زرشک تر به ازای هر کیلوگرم ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان باشیم.

محمدرضا لکزایی با اشاره به پایین بودن قیمت خرید توافقی زرشک از کشاورزان، سطح زیر کشت زرشک شهرستان سربیشه را دو هزار هکتار اعلام کرده و گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۹ هزار تن زرشک تر و سه هزار تن زرشک خشک از سطح باغات شهرستان برداشت شود.

فرماندار سربیشه با بیان اینکه در شهرستان سربیشه دو هزار خانوار (بیش از ۶ هزار نفر) در زمینه زرشک فعالیت دارند، پایین بودن قیمت توافقی زرشک را با توجه به هزینه‌های جانبی و… زرشک به ضرر کشاورز دانست.

وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری جشنواره زرشک شاهد برآیند و خروجی مثبتی برای کشاورز در زمینه قیمت خرید توافقی مناسب، فروش خوب و از بین رفتن مشکلات باشیم.

بازرس کل خراسان جنوبی خبر داد؛

تخلفات در ساخت و ساز فرهنگ سرای شهرداری بیرجند/۲

تخلفات در ساخت و ساز فرهنگ سرای شهرداری بیرجند

بازرس کل خراسان جنوبی با اشاره به تخلفات در ساخت و ساز فرهنگسرای شهر بیرجند گفت: با توجه به نواقص ایمنی در ساخت فرهنگسرا دستور عدم برگزاری جلسه در آن را تا رفع نواقص داده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رحیمی افزود: در طول سال گذشته ۳۹ مورد بازرسی برنامه‌ای و ۸۹ مورد بازرسی موردی و یک فقره بازرسی فوق‌العاده داشته‌ایم.

بازرس کل خراسان جنوبی بیان کرد: تعداد گزارش کیفری که همکاران ما در بازرسی خراسان‌جنوبی طی سال ۱۴۰۰ به دادسرای مرکز استان و.. مراجع قضائی خراسان جنوبی ارسال کرده‌اند هشت مورد با ده متهم بوده است.

وی ادامه داد: ۱۸ گزارش تخلف اداری با ۳۴ متهم نیز در سال ۱۴۰۰ به مراجع قضائی ارسال شده است.

گزارشی از بازرسی‌های ۶ ماهه

رحیمی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه ۱۴۰۱ تعداد ۳۱ گزارش برنامه‌ای و ۲۷ گزارش موردی و یک فقره بازرسی فوق‌العاده داشته‌ایم، گفت: در نتیجه این بازرسی‌ها ۶ گزارش کیفری مشتمل بر ۲۰ متهم به دادسرای سطح خراسان جنوبی ارسال شده است.

بازرس کل خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در همین مدت ۱۱ گزارش تخلف اداری مشتمل بر ۱۸ متهم نیز به دادسراهای خراسان جنوبی و سایر مراجع قضائی ارجاع شده است، بیان کرد: در طول سال ۱۴۰۰ هزار و ۳۵۹ مورد گزارش مردمی به واحد نظارت ما ارسال شده است.

رحیمی گفت: در همین بازه زمانی تعداد ۴۴۵ مورد گزارش فساد داشته‌ایم که به صورت ناشناس از سوی شهروندان به ما رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه ۱۴۰۱ نیز ۴۵۸ مورد گزارش واصله داشته‌ایم که از این تعداد ۳۸۴ مورد خاتمه و ۷۴ مورد نیز در جریان رسیدگی است، بیان کرد: همه گزارش‌های واصله به بازرسی خراسان جنوبی به صورت دقیق مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

ارسال گزارش تخلفات در ساخت فرهنگسرا با ۱۰ متهم

بازرس کل خراسان جنوبی در زمینه فرهنگ سرای شهرداری بیرجند نیز گفت: ساخت و ساز این فرهنگ سرا از جهات مختلف دارای ابهاماتی بود که در نهایت مورد رسیدگی و بازرسی قرار گرفت.

رحیمی بیان کرد: متأسفانه در ساخت و ساز آن تخلفاتی از جهات مختلف رخ داده که گزارش آن با ۱۰ متهم به مجموعه تخلفاتی ذی‌ربط ارسال شد.

ساختمان فرهنگ سرا ایمنی لازم را ندارد

وی با اشاره به اینکه متأسفانه ساخت فرهنگ سرا همراه با نواقص فنی و ایمنی بود، گفت: با توجه به کارکردی که برای آن متصور است و ظرفیت دو هزار نفری آن دستور عدم برگزاری برنامه و جلسه در فرهنگ سرا به شهرداری و شورای شهر بیرجند شده است.

بازرس کل خراسان جنوبی یادآور شد: از دادستان مرکز استان درخواست پلمپ فرهنگسرا تا رفع نواقص ایمنی آن شده است که دادستان محترم همراهی لازم را با ما دارند.

رحیمی گفت: در صورت وقوع هر گونه حادثه احتمالی، مسئولیت به صورت مستقیم بر عهده شهرداری خواهد بود.

 

 

 

 

 توزیع ۱۲ هزار بسته لبنی ویژه محرومین خراسان جنوبی /۲

با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی  ۱۲ هزار بسته لبنی  به ارزش ۷۲ میلیارد ریال  در سطح استان توزیع شد.

مسئول بنیاد علوی استان که از زیرمجموعه های بنیاد مستضعفان است، گفت: ۱۲ هزار  توزیع ۱۲ هزار بسته لبنی ویژه محرومین خراسان جنوبی بسته لبنی به ارزش ۷۲ میلیارد ریال با همکاری کمیته امداد خراسان جنوبی توزیع شد .
صلاحی افزود: از این تعداد ۲ هزار بسته در شهرستان های هدف این بنیاد در خوسف و درمیان و ۱۰ هزار بسته هم در سایر مناطق استان بین محرومان توزیع شده است.
 به گفته وی بسته‌های لبنی شامل تمامی اقلام لبنی مانند ماست، شیر، پنیر و خامه به ارزش هر بسته ۶۰۰ هزار تومان است.
وی افزود: این بسته‌ها با هدف تأمین نیاز غذایی خانواده‌های محروم و کم برخوردار و با نگاه حمایتی تهیه و توزیع شده است.

 

 

 

پذیرایی از ۸هزار و ۴۰۰ زائر پاکستانی در خراسان جنوبی/۲

تاکنون ۸ هزار و ۴۰۰ زائر پاکستانی در مواکب خراسان جنوبی پذیرایی شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما استان گفت : این زائران از سالروز شهادت امام رضا(ع) تاکنون مهمان خراسان جنوبی بودند.

حجت الاسلام بخشی پور افزود : پذیرایی از زائران پاکستانی تاکنون در پنج موکب استان از جمله موکب امام رضا(ع) خضری با ۴۵۰ نفر ،موکب امامزاده زید قاین با ۷۱۰ نفر، موکب امامزاده سیدعلی نهبندان با ۱۲۰ نفر و موکب امامزادگان باقریه بیرجند با ۵۳ نفر صورت گرفته است .

 

سربیشه برای چهارمین روز متوالی، سردترین شهر کشور/۲

سربیشه با کمینه دمای ۲ درجه زیر صفر برای چهارمین روز متوالی، سردترین شهر کشور بود.

کارشناس هواشناسی گفت: بیرجند نیز مشترکا با اردبیل با کمینه دمای ۴ درجه سانتیگراد دومین مرکز سرد کشور بود.

 

نخعی افزود:تغییرات دمای هوا نیز از چهارشنبه تا جمعه افزایشی است و هوا گرمتر می‌شود.

کارشناس هواشناسی گفت:در شب و روز گذشته بندان با بیشینه دمای ۳۵ درجه گرمترین ایستگاه استان و نوسانات دمای هوا در مرکز استان بین ۴ و ۲۸ درجه ثبت شد.

 

 

 

۲ باند سرقت در خراسان جنوبی متلاشی شد/۲

۲ باند سرقت در خراسان جنوبی متلاشی شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: با تلاش پلیس، اعضای ۲ باند سرقت اموال با کشف بیش از سه میلیارد تومان کالای سرقتی در این استان دستگیر شدند.

سردار ناصر فرشید روز سه‌شنبه در پلیس آگاهی استان در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون از این باندهای سرقت هفت سارق و پنج مالخر دستگیر شده‌اند و سایر اعضای احتمالی نیز به‌زودی دستگیر خواهند شد.

وی گفت: بسیاری از سرقت‌ها مربوط به ساختمان‌ها، تلفن همراه و محتویات داخل خودرو بوده است که تاکنون ۴۴ مالباخته مراجعه و اموال را شناسایی کردند و بقیه مالباختگان باید مراجعه کنند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال با افزایش ۲ درصدی وقوع سرقت در استان روبه‌رو هستیم و اغلب سرقت‌ها از نوع خرد بوده و سرقت خشن نداریم.

وی گفت: به لحاظ نرخ جرم نسبت به جمعیت در کشور رتبه ۲۴ را داریم و ۷۰ درصد سرقت‌ها در استان کشف و اموال سرقتی به مالباخته‌ها مسترد شده است.

سردار فرشید با بیان اینکه پلیس جان بر کف شبانه‌روز برای تامین نظم و امنیت جامعه فعال است افزود: شهروندان هوشیارتر و با جدیت بیشتر برای مراقبت از اموال خود تلاش کنند چراکه در بسیاری از سرقت‌ها مشخص شده اگر شهروند دقت بیشتری داشت قطعا سرقت اتفاق نمی‌افتاد.

برش یک تخته فرش ۶ متری اهدایی به عتبات عالیات در آرین شهر/

هفتمین فرش بافته شده توسط بانوان قالیباف و عاشق اباعبدالله الحسین(ع) آرین شهر جهت تحویل به ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات این شهرستان بُرش خورد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی دکتر محمدی فرمانداردر این مراسم مردم شریف شهرستان قائنات را پیشگام در کمک به بازسازی عتبات عالیات دانست و گفت: مجموعه ی دولت در شهرستان قائنات نیز حامی و پشتیبان ستاد بازسازی عتبات عالیات می باشد.

پیش بیئی تولید ۳۰ تُن زعفران خشک/۲

پیش بینی می‌شود امسال ۳۰ تُن زعفران خشک در خراسان جنوبی تولید شود.

شایسته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پارسال ۳۴ تُن زعفران خشک در استان تولید شده که امسال به دلیل کاهش بارندگی و گرمای زودرس تابستان، پیش بینی می‌شود تولید زعفران ۱۵ درصد کاهش داشته و ۳۰ تن زعفران خشک در خراسان جنوبی تولید شود.

او سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی را ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار عنوان کرد و افزود: بیشترین سطح زیرکشت زعفران استان مربوط به شهرستان قائنات با ۵ هزار و ۲۶۰ هکتار است.

شایسته اظهار کرد: برداشت زعفران در خراسان جنوبی از اواخر مهر شروع و و تا اوایل آذر ادامه دارد.

خراسان جنوبی ۳۲ هزار و ۲۰۰ خانوار بهره بردار زعفران دارد.

 

 

۱۶۰ بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان نیازمند سربیشه توزیع می‌شود/۲

۱۶۰ بسته لوازم التحریر فردا به همت هیئت عاشقان اهل بیت بین دانش آموزان نیازمند سربیشه توزیع می‌شود.

خراشادی سرپرست گروه جهادی هیئت عاشقان اهل بیت گفت: ۱۶۰ بسته لوازم التحریر جمعا به ارزش ۱۶ میلیون تومان در گروه جهادی هیئت عاشقان اهل بیت تهیه شده است.

او افزود: این بسته‌ها که شامل دفتر، مداد، مداد رنگی، جامدادی، مداد تراش، پاک کن و خط کش است با کمک گروه جهادی جوانان رضوی تهیه شده است.

خراشادی بیان کرد: ارزش هر بسته لوازم التحریر ۱۰۰ هزار تومان است.

 

 

 

 

 

اضافه شدن ۱۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان درون شهری بیرجند/۲

۱۰ دستگاه اتوبوس برای ناوگان اتوبوس درون شهری شهرستان بیرجند خریداری شده و برای ورود این اتوبوس‌ها به ناوگان، مراحل اداری در حال طی شدن است.

حسینی سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: برای خرید هر دستگاه اتوبوس شهرداری موظف به پرداخت ۲۵ درصد از هزینه هر اتوبوس است و مابقی آن که ۷۵ درصد است را وزارت کشور پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: سهم شهرداری برای خرید هر دستگاه اتوبوس یک میلیارد و دویست میلیون تومان است که پول ۱۰ دستگاه واریز شده است و در مراحل اداری به سر می‌برد و تا دو ماه آینده وارد ناوگان درون شهری بیرجند می‌شود.

 

 

 

 

 

آزادی ۱۲ زندانی غیر عمد خراسان جنوبی/۲

زمینه آزادی ۱۲ زندانی جرایم غیر عمد خراسان جنوبی در جلسه ستاد دیه استان فراهم شد.

 رئیس ستاد دیه  استان در جلسه امروز که با حضور رییس کل دادگستری و آزادی ۱۲ زندانی غیر عمد خراسان جنوبیاعضای هیات امنای ستاد دیه برگزار شد، گفت: امروز پرونده ۱۲ زندانی جرایم غیر عمد مورد بررسی قرار گرفت.
حسین پور افزود: مبلغ بدهی  این زندانیان ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است که یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون با رضایت شاکی،۷ میلیارد و  ۷۰۰ میلیون  تومان احصار و مابقی توسط ستاد دیه استان، کشور و خیران پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه از این ۱۲ زندانی ۳ پرونده مالی و ۹ پرونده مهریه بوده است، گفت: این زندانیان تا ولادت حضرت محمد (ص) به آغوش خانواده برمیگردند.

درب‌های پلاستیکی بطری، ویلچر می‌شود/۲

عواید حاصل از جمع آوری درب بطری‌های پلاستیکی در خراسان جنوبی،  برای خرید ویلچر معلولان هزینه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  کوچکترین زباله خشک، ویلچر می‌شودپویش جمع آوری درب‌های پلاستیکی بطری  با هدف حفظ محیط زیست و تامین هزینه  ویلچر برای معلولان از سال ۹۴ در خراسان جنوبی  راه اندازی شد.

در یک سال گذشته ۸۰۰ کیلوگرم درب بطری پلاستیکی با تلاش اعضای این پویش، جمع آوری شد که با هزینه جمع آوری این درب بطری‌ها دو ویلچر برای معلولان بشرویه و روستای معدن قلعه زری خوسف خریداری و اهدا شد.

در بیرجند ۱۵ مرکز جمع آوری درب‌های بطری وجود دارد و کتابخانه امام رضا، خوارزمی، اداره کل محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و توانبخشی علی اکبر از جمله مکان‌هایی است که شهروندان می‌توانند درب‌های بطری پلاستیکی خود را برای این امر خیر خواهانه اهدا کنند.

 

 

 

افتتاح چند کارگاه تولیدی و آموزشی در شهرستان نهبندان/۲

کارگاه‌های تولید سفال، تولید زیورآلات سنتی و آموزش تولید گلیم سوزنی از جمله واحدهایی بود که افتتاح شد .

این کارگاهها  به مناسبتافتتاح چند کارگاه تولیدی و آموزشی در شهرستان نهبندان هفته گردشگری و با اعتبارات مشاغل خانگی بنیاد برکت در شهرستان نهبندان  افتتاح شد.

برای کارگاه تولید سفال ۳۰۰ میلیون تومان،  زیور آلات سنتی ۱۵۰ میلیون تومان و برای کارگاه تولید گلیم سوزنی ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

زیورآلات در خانه تاریخی هدایت نهبندان ،کارگاه تولید سفال در روستای خونیک،   و گلیم سوزنی در شهر نهبندان افتتاح شده است.

این کارگاه‌ها هر کدام ظرفیت پذیرش حدود ۲۵  هنرآموز را دارد.

 

 

 

کشف ۵۴ هزار لیتر سوخت قاچاق در محور بیرجند – قاین/۴

کشف ۵۴ هزار لیتر سوخت قاچاق در محور بیرجند - قاین

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ۵۴ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی در بازرسی از ۲ دستگاه تریلی کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار ناصر فرشید اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محور مواصلاتی بیرجند – قاین به ۲ دستگاه تریلی کشنده حامل سوخت مشکوک شدند و خودروها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پلیس امنیت اقتصادی پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از ۲ دستگاه تریلی که با پلمب جعلی قصد عزیمت به مرز ماهیرود را داشتند، ۵۴ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی را کشف کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در این رابطه ۲ دستگاه خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی تاکید کرد: مبارزه با قاچاق سوخت به‌طور ویژه در دستور کار پلیس قرار دارد و از شهروندان می‌خواهیم هر گونه اخبار و اطلاعات از فعالیت قاچاقچیان را با شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

دادستان بیرجند: رعایت استانداردها از مصادیق حقوق عامه است

دادستان بیرجند: رعایت استانداردها از مصادیق حقوق عامه است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: رعایت استانداردهای اجباری در بخش‌های مختلف از مصادیق حقوق عامه است و با هر گونه ترک فعل در این زمینه با جدیت برخورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام علی نسایی زهان روز دوشنبه در حاشیه نشست کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه در جمع خبرنگاران افزود: رعایت استانداردهای اجباری در صیانت از حقوق مصرف‌کننده ضرورت جدی است و ترک فعل در این زمینه توسط متولیان پیگرد قانونی دارد.

وی گفت: ماهیت اقدامات اداره کل استاندارد باید بازدارنده و پیشگیرانه باشد زیرا نقش مهمی در پیشگیری از وقوع حوادث در محیط‌های مختلف دارد.

دادستان بیرجند ادامه داد: یکی از موارد مهم در این حوزه سنجش اوزان و مقیاس‌ها است که برای جلوگیری از کم‌فروشی در پمپ بنزین‌ها، فروشگاه‌ها و سایر مکان‌های عرضه باید دستگاه‌های وزن و مقیاس به‌صورت دوره‌ای کنترل شود و برچسب صحت عملکرد داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه نظارت باید مستمر و هدفمند باشد گفت: نظارت بر عملکرد جایگاه‌های سوخت مایع و سی ان جی از طریق انجام آزمون نازل‌های سوخت برای کنترل صحت عملکرد آنها و جلوگیری از کم‌فروشی با گشت مشترک ادارات کل استاندارد، تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار گیرد.

حجت‌الاسلام نسایی زهان یادآور شد: نظارت، بازرسی و نمونه‌برداری از مراکز عرضه طلا در استان برای بررسی عیار طلا در راستای حقوق عامه در دستور کار اداره کل استاندارد به عنوان تنها مرجع رسمی کشور برای تعیین عیار مصنوعات فلزی گرانبها باشد.

وی گفت: یکی دیگر از وظایف مهم اداره کل استاندارد در راستای حقوق عامه حضور در مدارس، باشگاه‌های ورزشی، هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و سایر مراکز ارایه خدمات و نظارت بر نحوه خدمات‌رسانی است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی بازرسی از واحدهای عرضه‌ روغن موتور را از دیگر موضوعات با اهمیت عنوان کرد و افزود: در ارتباط با رعایت حقوق عامه طبق قانون با هر گونه ترک فعل و تخلف در این حوزه برخورد قانونی می‌شود و دستگاه‌های ذیربط باید پاسخگو باشند.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

مجوز احداث بیمارستان‌های محلی در خراسان جنوبی اخذ شد/۲-۳

مجوز احداث بیمارستان‌های محلی در خراسان جنوبی اخذ شد

استاندار خراسان جنوبی در پی دیدار با معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اخذ مجوز احداث بیمارستان‌های محلی در این استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “جواد قناعت” روز دوشنبه در دیدار با “سعید کریمی” در محل این وزارتخانه، مسایل و مشکلات حوزه درمان استان را مطرح و پیگیری کرد.

در این جلسه درخصوص کمبود پزشک متخصص، ضرورت ایجاد بیمارستان‌های محلی با توجه به پهناوری استان و بعد مسافت مناطق مختلف تا مراکز شهرستان‌ها، نیاز شهرها به تجهیزات درمانی بحث و تبادل نظر شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: قول مساعد معاون وزیر بهداشت در مورد افزایش سهمیه پزشکان متخصص که به‌زودی توزیع می‌شوند و تامین تجهیزات درمانی از مهمترین نتایج این دیدار بود.

قناعت افزود: در این دیدار مجوز احداث بیمارستان‌های محلی اخذ شد و با این مجوز، عملیات اجرایی مراکز “درمان بستر” در برخی مناطق استان به‌زودی آغاز می‌شود.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، رئیس و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این دیدار حضور داشتند.

۱۰ مرکز خرید زرشک در خراسان جنوبی فعال است

۱۰ مرکز خرید زرشک در خراسان جنوبی فعال است

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: ۱۰ مرکز خرید در پنج شهرستان عمده زرشک‌خیز استان تجهیز شده و آماده دریافت زرشک از کشاورزان است.

سید حسن رضوی افزود: امسال تقاضا برای خرید زرشک زیاد و از طرفی محصول تولیدی استان کمتر است لذا مردم کمتر برای تحویل زرشک تازه مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اجرای خرید توافقی زرشک افزود: به دلیل اینکه در چند سال اخیر فضاهای خوبی برای خشک کردن و فرآوری زرشک ایجاد شده بیشتر کشاورزان، زرشک را خشک، فرآوری و بعد به بازار عرضه می‌کنند.

دبیر کمیته تولیدکنندگان و تشکل‌های بخش خصوصی جشنواره ملی زرشک گفت: محصول زرشک کمتر به‌صورت تازه عرضه می‌شود اما اگر کسی قصد داشته باشد زرشک تازه را عرضه کند مراکز خرید آماده دریافت هستند.

وی با بیان اینکه زرشک اکنون جایگاه خود را پیدا کرده است افزود: جشنواره زرشک نیز معرفی خوبی از این محصول ارائه خواهد داد و به دنبال این هستیم که زرشک ارزش افزوده بیشتری پیدا کند و حوزه فرآوری و تنوع محصولات تولیدی آن افزایش یابد.

رضوی اظهار داشت: امیدواریم با برگزاری جشنواره زرشک، این محصول مجالی برای عرضه به بازارهای بین‌المللی و یافتن جایگاه واقعی خود پیدا کند تا علاوه بر کمیت، کیفیت آن نیز ارتقا یابد زیرا یکی از چالش‌های مهم، توجه به کیفیت و رعایت استانداردهای بازارهای جهانی است.

وی گفت: کمیته تشکل‌ها و بخش خصوصی با بکارگیری بخش خصوصی و افزایش سهم آنان به نمایندگی از مردم در جشنواره ملی زرشک فعال است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون جلساتی با حضور همه اعضای کمیته برگزار شده است افزود: با کیفیت برگزار شدن جشنواره، ایجاد بازار برای  فروش زرشک و ارتباط با تجار و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از اهداف این کمیته است.

وی با اعلام اینکه امکان بازدید سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از صنایع فرآوری، باغات زرشک و بارگاه‌های زرشک فراهم شده است گفت: بازاریابی خوب و یافتن مشتری‌های جدید در داخل و خارج هدف‌گذاری شده است.

رضوی با بیان اینکه آموزش کشاورزان در اولویت است تصریح کرد: لازم است از شروع احداث یک باغ تا مرحله بهره‌برداری زرشک همه موارد تحت نظارت کارشناسان باشد و استانداردهای تولید به کشاورزان آموزش داده شود تا بتوان محصول با کیفیت که مورد پسند بازارهای داخلی و خارجی است، تولید کرد.

وی گفت: اگر این امر محقق شود جای نگرانی برای عرضه محصول با قیمت بسیار مناسب نیست و پیش‌بینی می‌شود تقاضای امسال روند افزایشی داشته باشد.

دبیر کمیته تولیدکنندگان و تشکل‌های بخش خصوصی جشنواره ملی زرشک افزود: رعایت برخی استانداردها هزینه دارد اما اگر کشاورزان بدانند ارزش افزوده زیادی به همراه دارد، به این سمت می‌روند.

وی بیان کرد: قیمت زرشک در بازار اکنون منطقی است اما پیش‌بینی می‌شود افزایش یابد.

رضوی گفت: توصیه می‌شود کشاورزان از بخش‌های آموزشی که با همت جهاد کشاورزی یا تعاون روستایی برگزار می‌شود، استقبال کنند تا بتوانیم زرشک را به جایگاه واقعی آن برسانیم.

جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه و بیرجند برگزار خواهد شد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره ۲۱ مهر ماه در بزرگترین باغ زرشک خاورمیانه واقع در روستای افین شهرستان زیرکوه با حضور جمعی از مسوولان کشوری، صاحبنظران و تولیدکنندگان برگزار می‌شود.

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

کسب سه رتبه برترکشوردراجرای برنامه‌های حوزه سلامت و تندرستی

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب سه رتبه برترکشوردراجرای محورهای حوزه سلامت و تندرستی و برنامه‌های، آموزش ایمنی و حفاظت از محیط زیست، اجرای برنامه سفیران سلامت و سرگروه های آموزشی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مهدی گلدانی مقدم با بیان این خبر،  کسب این جایگاه را حاصل تلاش های بی ادعای کارشناسان و دست‌اندرکاران، مراقبین و فعالان حوزه سلامت و تندرستی استان دانست و اظهار کرد: براساس ارزیابی دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش؛ اداره سلامت و تندرستی استان در راستای اجرای برنامه ها و فعالیت های ابلاغی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با هدف سلامت و تندرستی دانش آموزان در سال تحصیلی در سال گذشته به این افتخار نائل آمد.

وی با اشاره به موزش ۲۳ هزار نفر دانش آموز و سرگروه های آموزشی برای ۳ منطقه استان در اجرای طرح  سفیران سلامت تصریح کرد: طرح  سفیران سلامت با محوریت مدرسه برای اجرای برنامه های ارتقای سلامت و آگاهی بخشی به عموم مردم برای انجام راهکارهای خود مراقبتی در سراسر کشور اجرا می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان جنوبی با تأکید بر ترویج و توسعه ی برنامه ملی خود مراقبتی در آموزش و پرورش استان، عنوان کرد:هدف از اجرای طرح سفیران تقویت مدیریت سلامت محور در مدارس، آموزش مفاهیم سلامت و توانمندسازی دانش آموزان، افزایش گرایش دانش آموزان به مشارکت درامور مربوط به پیشگیری و خود مراقبتی و جلب مشارکت اولیا است.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی ازدانش آموزان استان به عنوان پرچمداران انتقال پیام های بهداشتی از مدرسه به خانه و جامعه یادکردو افزود: جشنواره سفیران سلامت با هدف شناسایی،رشدو شکوفایی قابلیت های دانش آموزان درمحورهای تغذیه سالم، ایمنی و بهداشت محیط مدرسه، بهداشت فردی و پیشگیری از بیماری های واگیردار، غیر واگیردار، بهداشت دهان و دندان،حفظ محیط زیست، تفکیک و بازیافت زباله برگزار می شود.

گلدانی با بیان این که  طرح دادرس یکی دیگر از برنامه های حوزه سلامت این معاونت به شمار می رود، ابراز داشت: در این طرح، دانش آموزان ضمن آشنایی کامل با جمعیت هلال احمر، ۸ آیتم امدادی را به صورت تئوری و عملی فرامی گیرندو باتشکیل گروه های۱۴نفره  سرفصل های آموزشی مخاطرات طبیعی،ایمنی،ارزیابی وکنترل علائم حیاتی،احیای قلبی و ریوی،آسیب های بافت نرم، اسکلتی و مفصلی، اطفاء حریق،اسکان اضطراری،انتقال و حمل مصدوم،رادرکارگروهی تمرین می کنند.

 

در آستانه برگزاری جشنواره زرشک بررسی شد؛

دغدغه کشاورزان درمیان؛ از رکود واحدهای فرآوری تا نبود سردخانه زرشک/ دولت تعاونی‌های روستایی را حمایت کند

شهرستان درمیان علی رغم این‌که سومین شهرستان تولید کننده زرشک است اما فاقد سردخانه زرشک بوده و صنایع فرآوری و بسته‌بندی این شهرستان راکد است.

به گزارش خبرنگار خاورستان، همزمان با آغاز پاییز فصل برداشت زرشک این یاقوت های شفابخش آغاز می‌شود. زرشک یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی در خراسان جنوبی است. امسال همزمان با فصل برداشت زرشک جشنواره ملی زرشک در پنج شهرستان خراسان جنوبی که دارای محصول زرشک است برگزار می‌شود.

شهرستان درمیان سومین شهرستان استان در زمینه تولید زرشک بوده و ۲۶ مهرماه امسال میزبان جشنواره ملی زرشک در قلعه تاریخی فورگ است.

سطح زیر کشت زرشک در شهرستان درمیان ۳ هزار هکتار بوده و ۷ هزار بهره‌بردار در این شهرستان از طریق برداشت زرشک امرار معاش می‌کنند.

رحیمی یکی از بهره‌برداران زرشک در روستای نوغاب شهرستان درمیان در گفت‌و گو با خاورستان، در مورد جشنواره زرشک شهرستان درمیان اظهار کرد: در راستای برگزاری جشنواره زرشک پیشنهاد می‌شود از میدان دارهای بازارهای میوه و تره بار شهرهای بزرگ از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز که تا حدودی زرشک از استان خراسان‌جنوبی به این استان‌ها ارسال می‌شود، دعوت کنند که در جشنواره زرشک شرکت کرده و از نزدیک شاهد برداشت و دیدن درختان زرشک و زحمت برداشت باشند و از طرفی این دعوت باعث معرفی بیشتر زرشک و تمایل به خرید بیشتر از سمت بازارهای این استانها می‌شود.

نبود سردخانه زرشک در شهرستان درمیان

وی یکی از مشکلات پیش روی زرشک‌داران در شهرستان درمیان را نبود سردخانه در شهرستان درمیان دانست و عنوان کرد: بیشتر زرشکی که در سردخانه بیرجند نگهداری می‌شود متعلق به شهرستان درمیان است و نبود سردخانه در شهرستان باعث حمل زرشک به بیرجند و هزینه‌های بیشتر روی دست کشاورز شده است.

این بهره‌بردار زرشک اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود دولت در بحث خرید زرشک توسط تعاونی‌ها از نظر نقدینگی تعاون روستایی را بیشتر حمایت کند تا دست آنها برای خرید باز باشد.

رحیمی ادامه داد: وقتی تعاون روستایی به دلیل نداشتن نقدینگی قدرت خرید کمتری داشته باشد، دست دلال برای خرید زرشک با قیمت پایین باز می‌شود که اگر از تعاون روستایی در بحث مالی حمایت شود به نفع کشاورز است.

نیاز به بازاریاب زرشک داریم

وی که از خریداران بخش خصوصی زرشک در شهرستان درمیان نیز است گفت: از دیگر پیشنهادات برای فروش بهتر زرشک این است که در فصل برداشت زرشک، بازاریاب برای فروش و عرضه بهتر به بازار داشته باشیم که کار بازاریابی زرشک را انجام دهند.

این بهره‌بردار زرشک خاطرنشان کرد: در فصل برداشت، زرشک را با بسته بندی‌های بسیار زیبایی بسته بندی کرده و به بازار عرضه می‌کنیم که مشتری پسند است اما عده‌ای زرشک را به صورت فله‌ای و با قیمت کمتر در بازار عرضه می‌کنند که به مرور بازار فروش زرشک به صورت بسته بندی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

واحدهایی که راکد است

رحیمی در مورد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی زرشک در شهرستان که راکد است، افزود: متاسفانه این واحدها تا زمانی که ساختمان آنها در حال احداث و تکمیل است همه رغبت خوبی برای همکاری دارند اما وقتی به پایان رسید و کار اصلی آغاز می‌شود حمایتی نیست و به نوعی همه بی رغبت برای ادامه کار می‌شوند که این آسیب است و با توجه به ظرفیت تولید زرشک در شهرستان درمیان باید از این واحدها حمایت بیشتری انجام شود.

نبود قیمت ثابت برای زرشک مهمترین مشکل

بهاری یکی از بهره‌برداران زرشک در بخش قهستان شهرستان درمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: مهمترین مشکل بهره‌برداران زرشک در شهرستان درمیان، نبود قیمت ثابت برای خرید زرشک در فصل برداشت است.

وی افزود: هم اکنون که فصل برداشت زرشک است دلال با قیمت پایینی که روی زرشک می‌گذارد ارزش این محصول و قیمت خرید را به شدت کاهش می‌دهد.

این بهره‌بردار زرشک بیان کرد: اگر دولت برای زرشک تازه یک قیمت ثابت مشخص کند و همه موظف به خرید با این قیمت تعیین شده باشند بهتر است.

بهاری عنوان کرد: بهره‌بردار زرشکی که مکانی برای نگهداری زرشک ندارد مجبور به فروش محصول در فصل برداشت به قیمت پایین است که این به ضرر کشاورز است.

وی افزود: زرشک هر ساله نیست و یک سال درمیان محصول دارد و کشاورزی که زرشکِ تَر را به دلیل نداشتن مکان مناسب برای خشک کردن با قیمت پایین به فروش می‌رساند تا دوسال بعد زرشکی برای فروش و درآمد نخواهد داشت و بسیار متضرر می‌شود.

این بهره‌بردار زرشک بیان کرد: تنها درخواست بهره‌بردار زرشک از مسئولان این است که قیمت ثابت و عادلانه‌ای که به نفع کشاورز باشد برای فصل برداشت مشخص و بر خرید این محصول نظارت شود.

جشنواره زرشک بهانه‌ای برای معرفی شهرستان درمیان

مهدی فرجامی فرد فرماندار شهرستان درمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در مورد برگزاری جشنواره زرشک، اظهار کرد: شهرستان درمیان برای برگزاری جشنواره زرشک آمادگی کامل را دارد.

وی با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌ها انجام و جلسات برگزار شده، افزود: چند باغ زرشک در شهرستان فریز شده که برداشت تا روز برگزاری جشنواره انجام نشود.

فرماندار شهرستان درمیان بیان کرد: برگزاری جشنواره زرشک در شهرستان درمیان بهانه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های شهرستان در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری، میراث فرهنگی، تولید زرشک و سایر موارد است.

فرجامی فرد عنوان کرد: از جمله اهداف این جشنواره بیان مشکلات بهره‌برداران زرشک در این شهرستان و خرید توافقی است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اهداف برگزاری جشنواره خروجی گرفتن مناسب از جشنواره و عایدی داشتن برای بهره برداران زرشک شهرستان است.

فرماندار شهرستان درمیان گفت: طبق صحبت‌های انجام شده شرکت تعاونی تولید اسدیه آمادگی خرید توافقی زرشک از کشاورزان را دارد و طبق برنامه‌ریزی‌های خوبی که انجام شده ان‌شاءالله امسال مشکلی در مورد خرید محصول زرشک نخواهیم داشت.

محمدحسن جاویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در مورد جشنواره زرشک اظهار کرد: جشنوراه زرشک شهرستان درمیان در دو تاریخ و دو مکان برگزار می‌شود.

وی افزود: ۲۱ مهرماه بازدید مسئولان از باغات زرشک شهر قهستان را خواهیم داشت و ۲۶ مهرماه جشنواره اصلی زرشک در قلعه فورگ برگزار می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان بیان کرد: جلساتی پیرامون جشنواره زرشک در شهرستان با دستور و ریاست فرماندار شهرستان برگزار شده است.

جاویدی عنوان کرد: تمامی دستگاه‌های شهرستان موظف شدند که از ظرفیت آنها در راستای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره استفاده شود.

وی اظهار کرد: وظایفی برای تمامی دستگاه‌هایی که موظف به همکاری شدند ابلاغ شده و تمامی مدیران ادارات شهرستان درمیان از اعضای برگزاری جشنواره زرشک شدند که باید همکاری داشته باشند و در هر مجموعه اداری یک دستور کار مشخصی تعریف شده است.

اهداف برگزاری جشنواره زرشک 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان با بیان این‌که هدف از برگزاری جشنواره زرشک تنها بخش کشاورزی نخواهد بود، گفت: معرفی شهرستان در راستای برگزاری این جشنواره از آداب و معاشرت گرفته تا صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، مباحث فرهنگی، ظرفیت و توانایی شهرستان و سایر موارد مورد نظر است و قطعا اثرگذارخواهد بود.

جاویدی افزود: مهمترین هدف از برگزاری جشنواره زرشک در شهرستان درمیان این است که برای محصول استراتژیک زرشک که در شهرستان داریم و فرآوری که در این حوزه می‌تواند تاثیرگذار باشد بتوانیم به جامعه هدف خودمان برسانیم.

وی اظهار کرد: برگزاری این جشنواره می‌تواند مباحث حمایتی دولت از محصول زرشک از جمله خریدهای توافقی و تضمینی را در برداشته باشد و اعتباراتی که در این حوزه می‌تواند برای ایجاد مراکز فرآوری، بسته‌بندی و صنایع تبدیلی تکمیلی ارائه دهند که ما بتوانیم این ظرفیت را در شهرستان بیشتر کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان در خصوص سطح زیر کشت زرشک در شهرستان درمیان، گفت: در شهرستان درمیان ۳ هزار هکتار سطح زیر کشت زرشک است که ۲۷۰۰ هکتار بارور و ۳۸۰ هکتار غیر بارور است.

جاویدی افزود: در شهرستان درمیان ۷ هزار بهره‌بردار زرشک داریم و میزان برداشت در هکتار به صورت تَر ۴ تن در هکتار و خشک ۱٫۳تن در هکتار است.

وی در خصوص مشکلات فراروی بهره‌برداران زرشک، عنوان کرد: فروش محصول زرشک مهمترین مشکل زرشک‌کاران است. فرآوری محصول و آفت‌هایی که در این محصول وجود دارد از دیگر مشکلات پیش‌روی بهره‌برداران زرشک است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان بیان کرد: یکی از اهداف جشنواره زرشک در شهرستان درمیان فروش محصول زرشک و شناسایی، معرفی و فرآوری این محصول است.

جاویدی گفت: زرشک به عنوان یکی از گیاهان دارویی نیز شناخته شده و با برگزاری این جشنواره این محصول به عنوان گیاه دارویی و تاثیراتی که در سلامت مردم دارد نیز معرفی می‌شود.

وی اظهار کرد: از دیگر اهداف این جشنواره انتظار حمایت دولت و بخش خصوصی با ارائه تسهیلات به تعاون روستایی و متقاعد کردن دولت و بخش خصوصی جهت خرید زرشک از بهره برداران است.

رکود صنایع تبدیلی و تکمیلی شهرستان درمیان/کمبود سرمایه در شرکت تعاونی تولید اسدیه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان بیان کرد: در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز در شهرستان درمیان دو واحد وجود دارد اما متاسفانه علی‌رغم تسهیلاتی که این واحدها دریافت کردند به دلیل عدم وجود سرمایه در گردش در حال حاضر راکد هستند.

جاویدی خاطرنشان کرد: فقط شرکت تعاونی تولید اسدیه با خرید توافقی هنوز پایدار است و خدمات انبارداری و نگهداری را دارد اما به دلیل کمبود سرمایه، توانایی خرید زرشک قابل توجهی در سطح شهرستان را ندارد.

وی اظهار کرد: اگر شرکت تعاونی تولید اسدیه سرمایه‌ای برای خرید زرشک در سطح شهرستان داشته باشد مانع خرید زرشک توسط دلالان با قیمت کم از زرشک دار خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان بیان کرد: شرکت‌های تعاونی می‌توانند با خرید توافقی خرید زرشک در شهرستان را پوشش دهند.

جاویدی گفت: از دیگر مشکلاتی که در محصول زرشک، بهره‌بردار را با مشکل مواجه کرده وجود آفت‌هایی در این محصول است که به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی هایی که در کشور و شهرستان وجود دارد برخی بیماری‌های نو ظهور، لکه‌های برگی، زنگ زرشک، سفید شدن زرشک و ریزش محصول در زرشک نهادینه شده و وجود دارد.

وی افزود: مجموعه جهاد کشاورزی اقداماتی را در بحث مبارزه با آفات زرشک انجام داده که شامل شناسایی عامل عارضه، آزمایش‌های کاربردی سموم، برگزاری کلاس های ترویجی و همکاری با مراکز تحقیقاتی برای پیدا کردن روش مبارزه با این آفت ها است و وظیفه ذاتی جهاد کشاورزی نیز نظارت بر مبارزه همگانی است و از بهره برداران زرشک نیز انتظار داریم در بحث مبارزه با آفات همکاری کنند تا این مشکلات به نحو احسن مدیریت شود.

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد؛ نتایج برگزاری این جشنواره در شهرستان درمیان باید حمایت‌ مالی به واحدهای تبدیلی و تکمیلی راکد شهرستان، ایجاد سردخانه زرشک، حمایت مالی از تعاون روستایی، تثبیت بازار فروش در فصل برداشت و توجه به مشکلات بهره‌برداران زرشک شهرستان درمیان باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*