اخبار خراسان جنوبی

۱۲۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی اجرا نشده در خراسان جنوبی

اجرا نشدن ۱۲۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در خراسان جنوبی

 

 

آغاز عملیات روکش راه های روستایی نهبندان

عملیات روکش آسفالت راه‌های دسترسی به چند روستای نهبندان با اعتباری بیش از ۲ میلیارد تومان آغاز شد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نهبندان در بازدید فرماندار از محور روستایی کهنو گفت: عملیات روکش آسفالت به چند روستا در شهرستان نهبندان در دست اقدام است و طبق اولویت آسفالت راه ها انجام خواهد شد .

او با اشاره به اینکه اولین پروژه محور روستای کهنو به طول ۸ کیلومتر است افزود: اعتبار اختصاص یافته برای اجرای عملیات روکش راه‌های روستایی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون استک.

جعفری ادامه داد: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات اختصاص یافته برای اجرای این پروژه آن از محل اعتباراتی است که با پیگیری‌های نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس اسلامی از سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص یافته و ۷۰۰ میلیون تومان دیگر از محل اعتبارات استانی است.

 

سخنگوی فراجا:

زائرانی که از مبدأشان دور نشده‌اند، برگردند/ اجازه خروج به هیچ اتوبوسی از مرزها داده نمی‌شود

سردار حاجیان گفت: زائران از مبدأ حرکت نکنند و اگر خیلی از مبدأشان دور نشده‌اند، برگردند.

سردار حاجیان، سخنگوی فراجا درباره آخرین وضعیت مرز‌ها گفت: همان‌طور که می‌دانید با توجه به ازدحام جمعیت در پایانه‌ها، مرز‌های ۶ گانه ما تا اطلاع ثانوی بسته است تا به پایداری در خروج برسیم. از نظر ترافیکی نیز، ترافیک بسیار سنگینی در محور‌های مواصلاتی به پایانه‌های مرزی داریم. این کار به منظور حفظ جان زائران و به دلیل گرمای هوا است.

وی با اشاره به اینکه از مبدأ کنترل‌ها صورت گیرد، گفت: مسیر‌هایی که به ۳ استان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان ختم می‌شود، کنترل شده و اجازه ورود به این مسیر‌ها داده نمی‌شود. روز پنج‌شنبه بالای ۳۲۰ هزار خروج از کشور داشتیم و حدودا ۷۰ هزار نفر نیز وارد شدند. همین موضوع باعث تراکم زیادی در مرز‌ها شد.

سردار حاجیان درباره صدور گذرنامه‌ها گفت: براساس مصوبه ستاد مرکزی، صدور گذرنامه‌ها متوقف شده است. نه گذرنامه‌ای تمدید و نه برگ گذر موقت صادر می‌شود. برهمین اساس، از مردم درخواست دارم که به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه نکنند. در مدت اخیر ۵۵۰ هزار برگه گذر ویژه اربعین صادر شد که همه را تحویل پست دادیم؛ علاوه براین، نزدیک به یک میلیون و ۴۵۰ هزار گذرنامه صادر کردیم و بیش از ۴۱۰ هزار گذرنامه که تاریخ اعتبارش تمام شده بود، اعتبار مجدد خورد؛ بنابراین در مجموع، بالای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مجوز خروج از کشور صادر شده است.

سخنگوی فراجا درباره دلیل ترافیک خودرویی در مرز‌ها گفت: با توجه به اینکه سیستم حمل و نقل عمومی توان جابه‌جایی مسیر با این حجم را نداشت، خیلی‌ها از خودرو‌های شخصی‌شان استفاده کرد و صف ترافیک در مرز‌ها به ۱۵-۲۰ کیلومتر رسید. اگر زوار نزدیک مبدأ هستند، برگردند تا به وضعیت ثابتی برسیم.

وی همچنین درباره وضعیت پارکینگ‌های مرزی گفت: اکثر پارکینگ‌ها در حال پر شدن است.

سردار حاجیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حرکت اتوبوس‌ها از پایانه‌ها به سمت مرز گفت: فعلا در پایانه‌های مسافربری اجازه خروج به اتوبوس‌ها به سمت استان‌های مرزی داده نمی‌شود. همچنین بنابر مصوبه ستاد اربعین، وجه آن کسانی که بلیط خریده‌اند و نمی‌توانند به مرز بروند، مسترد می‌شود.

وی درباره تصمیم ترافیکی مربوط به این روز‌ها گفت: درخواست ما این است که مردم از مبدأ حرکت نکنند، اگر خیلی از مبدأشان دور نشده‌اند، برگردند و ما هم در لایه‌های مختلف تردد‌ها را کنترل می‌کنیم.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

نخبگان راهکارهای خود را برای توسعه اقتصادی ارائه کنند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندارخراسان جنوبی گفت: برای این که اقدامات انجام شده برای مردم ملموس باشد باید پیشران های اقتصادی استان مشخص شوند لذا از نخبگان درخواست می کنیم راهکارهای خود را برای توسعه اقتصادی خراسان جنوبی ارائه کنند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ اشرفی با بیان این مطلب در جلسه تبیین نظام مسایل شناسی استان بیان داشت: یکی از اهداف کلان در سفر دوم رئیس جمهور به استان ، کمک به حرکت ملموس در حوزه معیشت مردم است لذا باید پیشران های حوزه اقتصادی استان مشخص شود.
وی با اشاره به این که باید به ایجاد واحد های فرآوری تولیدات معدنی و کشاورزی با وجود محصولات مزیت دار، توجه بیشتری شود، افزود: صنایع فرآوری گوشت قرمز باید در استان ایجاد شود تا در زمانی که امکان خرید دام عشایر وجود ندارد، برای فرآوری آن اقدام گردد.
معاون استاندار تصریح کرد: با توجه به ضعف استان در مراتع عشایری برای تقویت آن باید راهکار مناسبی ارائه شود، همچنین ایجاد شهرک های تخصصی نیز با توجه به ظرفیت های موجود باید در دستور کار قرار گیرد.
اشرفی با بیان این که تاکنون استاندارد لازم برای محصولات مزیت دار خراسان جنوبی تدوین نشده، تأکید کرد: اسناد کاغذی به اندازه کافی موجود است و در شرایط فعلی باید راهکارهای قابل اجرا ارائه شوند.
وی تصریح کرد: در این راستا مجمع بسیجیان استان فراخوانی را با هدف شناسایی و ارائه راهکارهای مسایل کلیدی و راهبردی برای کمک به توسعه اقتصادی از ۲۵ شهریور منتشر خواهد کرد.
به گفته وی؛ نخبگان استان تا ۲۵ مهرماه فرصت دارند راهکارهای خود را در محورهای مشخص شده برای توسعه اقتصادی خراسان جنوبی ارائه کنند تا با کمک هم دیگر شاهد ایجاد تحولات خوبی در استان باشیم.
شایان ذکر است: در این جلسه محورهایی که در مجمع بسیجیان استان و کارگروهای اندیشه ورز در زمینه مسایل کلان خراسان جنوبی احصا شده بود با حضور مدیران اجرایی دستگاه های مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

درمان رایگان مشکل شنوایی کودکان زیر ۴ سال

عمل پروتز حلزون شنوایی برای کودکان زیر ۴ سال رایگان شد.

درمان رایگان مشکل شنوایی کودکان زیر ۴ سالبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس کمیته‌های بیماران نادر و خاص مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه بررسی وضعیت بیماران نادر و بررسی سند ملی بیماران نادر در معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: بهره مندی تمام افراد جامعه شامل شهروندان و روستائیان کشور از سند ملی بیماران نادر در دستور کار وزارت بهداشت است.
اسحاقی با اشاره به فواید اجرای طرح سند ملی بیماران نادر، گفت: با تصمیم وزارت بهداشت هزینه درمان کاشت پروتز حلزون شنوایی برای کودکان زیر چهار سال که پیش از این به علت هزینه بالای درمان و عدم مراجعه بیماران موجب از دست دادن شنوایی و تکلم کودمان می شد، رایگان اعلام شد.
وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مکلف است با کمک از تمام ظرفیت‌های موجود بیماران را در استان شناسایی و جهت درمان رایگان این بیماران اقدامات لازم را انجام دهد.

اخذ مجوز گمرک تخصصی ماشین‌آلات معدنی برای ماهیرود/۳

 

استاندار خراسان جنوبی از اخذ مجوز گمرک تخصصی مرز ماهیرود جهت واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی به استان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر جواد قناعت با بیان اینکه خراسان جنوبی بحاظ داشتن بالغ بر ۶۹۸ معدن از قطب های معدنی کشور محسوب می شود، اظهارکرد: از ۶۹ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور حدود ۵۰ نوع آن از قبیل زغال سنگ ( ۷۶ % زغال کشور ) ، طلا ، سنگ های قیتمی و زینتی و … در این استان وجود دارد.
استاندار عنوان کرد: از خراسان جنوبی با داشتن ذخایر قطعی بیش از هفت میلیارد تن ؛ به عنوان بهشت معادن نام برده می شود .
وی با اذعان به اینکه علیرغم ظرفیت های معدنی متأسفانه بخش قابل تأملی از معادن بصورت نیمه فعال و یا غیر فعال هستند، بیان داشت: در این راستا در اولین سفر استانی هیئت دولت رئیس جمهور بر فعال سازی ظرفیت های معدنی استان برای رونق اقتصادی تأکید کرد.
استاندار با بیان اینکه به منظور فعال کردن ظرفیت های این بخش چالش ها و مشکلات معادن استان بررسی شد، گفت: فرسودگی ماشین آلات معدنی از مهمترین علل نیمه فعال بودن بسیاری از معادن مطرح شده بود.
قناعت با بیان اینکه در حوزه راهسازی نیز ۵۸۰ کیلومتر باند دوم و پروژه راه آهن زاهدان- بیرجند- قاین -یونسی در دست اجراست، گفت: هزار و ۲۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی اجرا نشده نیز در استان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد ماشین آلات راهسازی استان عمر طولانی داشته و مستهلک شده اند، ادامه داد: برای اجرای پروژه های راهسازی استان در افق ۱۰ ساله نیاز به حدود ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین راهسازی است.
استاندار با اشاره به اینکه به منظور تحقق دستور رئیس جمهور و اجرای سند تحول دولت مردمی در راستای چرخش های تحول آفرین و ارتقاء بهره وری ، ضرورت بهره گیری از تجهیزات ، ماشین آلات متناسب و به روز در این زمینه از ضروریات بود، عنوان کرد: این ظرفیت در افغانستان مهیا بود ولی متأسفانه گمرگ رسمی ماهیرود با وجود تمامی امکانات و تأسیسات مورد نیاز در فهرست گمرکات مجاز به واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی قرار نداشت.
قناعت تصریح کرد: در همین راستا درخواست مجوز گمرک تخصصی مرز ماهیرود برای واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی را اعلام کردیم که با پیگیری های اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان و توجه ویژه وزیر اقتصاد توانستیم این مجوز را اخذ کنیم.
وی با بیان اینکه تمامی امکانات در گمرک ماهیرود مهیاست و آمادگی ارائه خدمات وجود دارد، عنوان کرد: تجار کشور افغانستان نیز آمادگی لازم برای همکاری در این زمینه را اعلام کرده اند.
به گفته وی؛ اخذ این مجوز، گامی مؤثر برای رونق توسعه و اشتغال استان و کشور خواهد بود.

 

 

 

 

 

جهت‌یابان‌ خراسان‌جنوبی به  مسابقات جهانی اعزام می شوند/۷

کسب دو مقام قهرمانی و کسب مقام سوم تیمی در مسابقات جهت یابی قهرمانی انتخابی تیم ملی

دو مقام قهرمانی و کسب مقام سوم تیمی در مسابقات جهت یابی قهرمانی انتخابی تیم ملی توسط تیم جهت یابی خراسان جنوبی کسب شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در مسابقات قهرمانی کشور که به مناسبت گرامیداشت شهدای هفده شهریور در استان گیلان برگزار شده بود ، مهدی صادقی شاهرخت توانست مقام اول انفرادی در بخش حرفه ای را کسب کند و به اردوی تیم ملی اعزامی به مسابقات جهانی ترکیه دعوت خواهد شد .
گفتنی است ؛ در بخش آماتور سجاد سنجری از استان خراسان جنوبی به مقام قهرمانی رسید و تیم استان نیز در مجموع تیمی به مقام سوم قهرمانی کشور دست یافت .
دیگر اعضای تیم: رضا خدادادی ، مهرزاد لیریایی ،علی رحمتی و یاسین دری بودند.
شایان ذکر است ؛ مربیگری تیم را مهدی صادقی و سرپرستی تیم را جواد سلیمانی نایب قهرمان مسابقات ارتش های جهان در روسیه بر عهده داشتند .

دعوت از دو بانوی ورزشکار خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی چوب کشی/۷

دعوت از دو بانوی ورزشکار خراسان جنوبی برای حضور در اردوی انتخابی تیم ملی چوب کشی

از دو بانوی ورزشکار خراسان جنوبی برای حضور در اردوی انتخابی تیم ملی چوب کشی دعوت شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، آرزو حسینی و محدثه شخمگر به اردوی انتخابی تیم ملی چوب کشی اعزامی به مسابقات جهانی عشایر۲۰۲۲ ترکیه دعوت شدند.
اردوی انتخابی تیم ملی چوب کشی ۲۸ و ۲۹ شهریور ماه به میزبانی استان اصفهان برگزار می‌شود.

نائب قهرمانی موتور سوار خراسان جنوبی در مسابقات کشوری/۷

نائب قهرمانی سعید قربان زاده در مسابقات موتورکراس قهرمانی استان اصفهان

سعید قربان زاده در مسابقات موتورکراس قهرمانی استان اصفهان نایب قهرمان شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، سعید قربان زاده ورزشکار موتورسوار خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی استان اصفهان مقام دوم کلاس ۲۵۰ سی سی پیشکسوتان در رشته موتور کراس را از آن خود کرد.
در این دوره از مسابقات قریب‌بر ۲۰۰ موتورکراس‌ برتر استان های کشور به میزبانی اصفهان به رقابت پرداختند.

کسب مدال طلا محمدرضا رمضانی در مسابقات مچ اندازی کشور/۷

کسب مدال طلا محمدرضا رمضانی در مسابقات مچ اندازی قهرمانی کشور

محمدرضا رمضانی از خراسان جنوبی در مسابقات مچ اندازی قهرمانی کشور طلایی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مسابقات مچ اندازی قهرمانی کشور به میزبانی شهرستان نیشابور برگزار شد و محمد رضا رمضانی در دست چپ عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.
در این ماراتن ملی ۳۰۰ مچ انداز (دو بخش دست چپ و راست)خوشنام کشور در ۵ رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان برای پوشیدن تیم ملی به رقابت پرداختند.

همزمان با برگزاری اولین المپیاد ورزشی دانشجویان بین الملل؛

کسب مقام دوم مسابقات شنا توسط دانشجوی دانشگاه بیرجند/۷

دانشجوی بین الملل دانشگاه بیرجند، مقام دوم در ماده ۳۳ متر کرال پشت مسابقات شنای اولین المپیاد ورزشی دانشجویان بین الملل را از آن خود کرد.
کسب مقام دوم مسابقات شنا توسط دانشجوی دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، براساس نتایج نهایی المپیاد دانشجویان بین الملل دختر، تیم دانشگاه بیرجند بالاتر از تیم‌های دانشگاه حکیم سبزواری، فردوسی مشهد، یزد، سیستان و بلوچستان و اصفهان قرار گرفت.

 

 

 

مربی کانون پرورش فکری خراسان جنوبی برگزیده سیزدهمین سوگواره سراسری عاشورایی/۲

مربی کانون پرورش فکری خراسان جنوبی برگزیده سیزدهمین سوگواره سراسری عاشورایی

نرگس اسماعیلی اول مربی مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان بشرویه برگزیده سیزدهمین سوگواره سراسری عاشورایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین معرفی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این سوگواره در مجموع ۳۰ نفر به عنوان برگزیده شامل سه نفر جداگانه در بخش‌های تصویرسازی بزرگسال، تصویرسازی کودک، عکاسی بزرگسال عکاسی کودک، داستان بزرگسال، داستان کودک، شعر بزرگسال، شعر کودک، قصه‌گویی بزرگسال و قصه‌گویی کودک معرفی شدند که در این بین در بخش عکاسی بزرگسالان اثر عکاسی نرگس اسماعیلی اول مربی هنری مرکز فرهنگی وهنری کانون در شهرستان بشرویه عنوان برگزیده را از آن خود کرد.

کسب رتبه نخست کشوری توسط صنعتگر فردوسی/۲

 جواد محمد زاده، صنعتگر رشته گوهر تراشی شهرستان فردوس در رشته دامله توانست رتبه نخست کشوری را از آن خود کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری شهرستان فردوس گفت: با توجهکسب رتبه نخست کشوری توسط صنعتگر فردوسی به برگزاری اولین همایش گوهر سنگ ایران به میزبانی مرکز تربیت مربی فنی و حرفه‌ای کل کشور، جواد محمدزاده، صنعتگر حوزه صنایع دستی شهرستان فردوس، حائز کسب رتبه نخست این دوره از مسابقات شد.

شبنم زاده افزود: همایش گوهر سنگ ایران با همکاری انجمن صنفی، دانشگاه خوارزمی، سازمان ایمیدرو و مرکز فنی و حرفه‌ای کل کشور ۱۲ و ۱۳ شهریور ماه در شهر کرج برگزارشد.

وی گفت: در این مسابقات که بیش از ۱۰۰ صنعتگر حوزه گوهر تراشی در رشته‌های دامله، کاروینگ، فست با دقت یک صدم و فست با دقت یک دهم با حضور اساتید و داوران مطرح کشوری برگزار شد، صنعتگر حوزه گوهر سنگ شهرستان فردوس از بین ۲۴ صنعتگر برتر کشوری راه یافته به مرحله نهایی رتبه نخست در رشته دامله را کسب کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری شهرستان فردوس با اشاره به سبک‌های رشته گوهرتراشی افزود: رشته دامله یا گنبدی، به نوعی تراش مختص سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی گفته می‌شود و در این تراش هیچ زاویه‌ای بر روی نگین  ایجاد نمی‌شود و سطح آن کاملا صاف است.

شبنم زاده گفت: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان در زمینه گوهر سنگ‌ها و روی آوردن مردم به استفاده از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بعنوان زیورآلات و جنبه درمانی و همچنین رویکرد دولت مردمی در ایجاد اشتغال و مشاغل خانگی و نیر به تاکیدات فرماندار در خصوص فردوس شهر کار در خانه، رشته تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بعنوان یکی از رشته‌های پرطرفدار در حوزه صنایع دستی شهرستان قرار گرفته و در حال حال حاضر حدود ۶۰۰ صنعتگر در این رشته فعالیت می‌کنند.

 

 

 

 

 

کاهش شهرستانهای نارنجی کرونایی در خراسان جنوبی/۲

تعداد شهرستانهای نارنجی خراسان جنوبی از ۴ به ۲ شهرستان کاهش یافت.

 بر اساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی کشور، با تغییر رنگ دوشهرستان بیرجند و نهبندان از نارنجی به زرد تنها دو شهرستان سرایان و فردوس در نقشه کرونایی استان نارنجی رنگ (پرخطر) هستند.

سایر ۹ شهرستان خراسان جنوبی (بیرجند، نهبندان، طبس، درمیان، خوسف، سربیشه، بشرویه، قائنات و زیرکوه) در وضعیت زرد یا نسبتا پرخطر قرار دارند.

در خراسان جنوبی هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز و آبی وجود ندارد.

 

 

 

 

 

هفت خوان ثبت نام در مدارس بیرجند/۴-۷

مشکل خانواده ها برای ثبت نام فرزندانشان با فرا رسیدن فصل تابستان و پاییز دو چندان می شود. مشکلاتی مانند اجرای محدوده جغرفیایی، کمبود فضای آموزشی و… یک داستان تکراری است که همه ساله وجود دارد.

به گزارش شبستان با تعطیلی مدارس و فرارسیدن فصل تابستان، دغدغه والدین کلاس اولی و دانش آموزانی که برای پایه بالاتر باید مدرسه فرزندشان را تغییر بدهند دو چندان می شود تاجایی که تمام انرژی و وقت پدر و مادر را به خود اختصاص می‌دهد. اغلب خانواده‌ها که از میان اقشار متوسط و رو به پایین جامعه هستند؛ مدارس دولتی گزینه اول برای فرزندانشان است و باید به دنبال مدرسه دولتی با کیفیت آموزشی بالا باشند و همین امر باعث می شود مدارس خوب و دارای اسم و رسم به سرعت پر شده و نارضایتی والدین را به همراه داشته باشد.

پر شدن ظرفیت مدارس، بُعد مسافت مدرسه تا منزل محل سکونت، محدوده جغرافیایی و درخواست قولنامه و یا سند منزل برای پذیرش دانش آموزان، دریافت شهریه به بهانه کمک به مدرسه و… همه و همه دغدغه هایی است که از آغاز فصل تابستان شروع شده و تا مهر ماه و بازگشایی مدارس ادامه دارد.

حداقلی‌ترین حق یک دانش‌آموز، ثبت‌نام در مدرسه با سیستم آموزشی مناسب است که متأسفانه برخی مواقع خانواده و دانش آموز از حق مسلّم خود با دیالوگ «جا نداریم»، «در محدوده جغرافیایی قرار ندارید» و… بازمی مانند. این مشکلات از سالیان گذشته در حال تکرار است و متأسفانه تاکنون نسخه درمانی برای آن از سوی مسئولان پیچیده نشده است.به طور معمول مهمترین مشکل برای خانواده دارای دانش آموز کلاس اولی یافتن مدرسه خوب و پر طرفدار است که متأسفانه اینگونه مدارس به سرعت و بر اساس ضابطه و رابطه پر شده و نه تنها باعث سردرگمی مردم بلکه نارضایتی خانواده ها را نیز به همراه دارد.

ایجاد مدارس متنوع اعم از غیر انتفاعی، نمونه، هیأت امنایی و… در سردرگمی خانواده ها تأثیر بسزایی دارد هرچند ورود به این گونه مدارس برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه امکان‌پذیر نیست. یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی می گوید: امسال فرزندم به کلاس اول می رود؛ از خرداد ماه درگیر ثبت نام هستم و هنوز موفق به ثبت نام نهایی نشده ام.

یاسین محمدی می افزاید: پس از پرس و جو برای ثبت نام فرزندم به یکی از مدارس هیأت امنایی مراجعه کردم که متأسفانه به بهانه نبودن در محدوده، فرزندم را ثبت نام نکردند.

وی ضمن گلایه مندی از قوانین دست و پاگیر برخی مدارس می افزاید: برای ثبت نام در برخی مدارس نیاز به حفظ یک جزء قرآن توسط دانش آموز، دارا بودن امتیاز ایثارگری، شهدا و… می باشد که برخی از این موارد در حد سن پدر خانواده نیست.

وی ادامه می دهد: متأسفانه برخی از خانواده ها در قبال ثبت نام فرزندشان مبالغ بالایی پرداخت می کنند در حالیکه خانواده های متوسط و رو به پایین توان پرداخت این هزینه ها را نداشته و به همین دلیل فرزندانشان در اینگونه مدارس پذیرش نمی شوند.

قوانین دست و پاگیر ثبت نام

یکی دیگر از شهروندان هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی ضمن گلایه از وضع قوانین دست و پاگیر ثبت نام به قرار داشتن در محدوده جغرافیایی اشاره کرده و این اقدام را باعث سودجویی تعدادی افراد اعلام می کند و می گوید: داشتن قولنامه از محله نزدیک مدرسه باعث شده تعدادی از خانواده ها با مراجعه به مشاوره املاک و پرداخت هزینه ای بین ۳۰۰ تا حتی یک میلیون تومان قولنامه صوری درست کرده تا فرزندشان در مدرسه مدنظر ثبت نام شود.

حسین امیرآبادی گریزی به یکی از مدارس خیابان توحید می زند و می گوید: متأسفانه تعداد قابل تأملی از دانش آموزان این مدرسه از دیگر نقاط شهر شامل شعبانیه، معلم، غفاری، مهر شهر هستند که اقدام به گرفتن قولنامه صوری کرده اند.

یکی دیگر از والدین که منزلش در ابتدای خیابان پاسداران است و مدرسه مد نظر که می خواهد فرزندش را در آن ثبت نام کند در انتهای این خیابان قرار دارد، می گوید: هر روز صبح قبل از رفتن به اداره محل کار، فرزندانم را به منزل پدری در انتهای خیابان پاسداران برده و پس از اتمام کار اداری از منزل پدری آنها را به خانه می آورم.

قولنامه صوری

علی محمودی با بیان اینکه برای ثبت نام دخترم به مدرسه ای در انتهای خیابان پاسداران مراجعه کردم اما به بهانه محدوده جغرافیایی فرزندم را ثبت نام نکردند این در حالی است که این مدرسه در نزدیکی منزل پدری واقع شده و دخترم باید پس از بازگشایی مدارس تا زمان تعطیلی اداره در منزل پدر، که در نزدیکی مدرسه قرار دارد، حضور داشته باشد.

وی ضمن گلایه از این قوانین، این اقدام را باعث سودجویی تعدادی از افراد دانست و می گوید: می توانم قولنامه ای صوری از منزل پدری درست کنم اما آیا این کار از نظر شرعی مشکلی ندارد؟!

به گفته وی مسئولان با این اقدام و وضع قوانین سخت، صورت مسئله را پاک کرده و باعث تخلف خانواده ها مبنی بر درست کردن قولنامه صوری، اخذ گواهی مبنی بر حفط یک جزء و… می شوند.

یکی دیگر از شهروندان هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی که به تازگی از تهران به بیرجند مهاجرت کرده و دارای سه فرزند دانش آموز است، می گوید: در بلوار شعبانیه مستأجر هستم و برای ثبت نام دخترم در پایه اول از یک ماه قبل به مدرسه علیزاده مراجعه کردم که متأسفانه با وجود قرار داشتن در محدوده جغرافیایی فرزندم ثبت نام نشد.

ترک تحصیل

زهرا نوگیدری می افزاید: پس از بارها مراجعه به مدرسه دخترم در لیست ذخیره ثبت نام شد اما با وجود گذشت یک ماه از ثبت نام از مدرسه تماس گرفته شد که مجوز راه اندازی پایه اول به مدرسه داده نشده و اسامی ذخیره ها ثبت نام قطعی نمی شوند.

وی ضمن گلایه از مسئولان آموزشی می افزاید: بنا به گفته مسئول مدرسه با توجه به راه اندازی یک پایه اول در مدرسه نصیری در بلوار شعبانیه، برای ثبت نام به این مدرسه مراجعه کردم که متأسفانه با توجه به این مهم که دخترم متولد مهر ماه است، ثبت نام فرزندم انجام نشد.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل به اداره آموزش و پرورش بیرجند مراجعه کردم اما متأسفانه مسئول مربوطه با بیان این که ظرفیت مدارس محدوده منزلتان تکمیل است، می گوید: فرزندتان را در مدارس خیابان سپیده، غفاری یا در مدرسه غیر انتفاعی نزدیک محل سکونت خود ثبت نام کنید!

وی که همسرش بیکار بوده و با دریافت بیمه بیکاری امرار معاش می کند، می افزاید: پرداخت هزینه های هنگفت کرایه منزل در مناطق جنوب شهر و یا هزینه سرویس ایاب و ذهاب برای ما امکان پذیر نیست و اگر فرزندم را ثبت نام نکنند او را به مدرسه نمی فرستم.

یکی دیگر از شهروندان هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی نبود کلاس پیش دبستانی را از مشکلات اعلام کرده و می گوید: متأسفانه به علت نبود پایه پیش دبستانی در مدارس دولتی خانواده ها مجبور به فرستادن فرزندان خود به مدارس غیر انتفاعی و مهدهای کودک می شوند.

مهدی یوسفی ضمن گلایه از نبود پایه پیش دبستانی می افزاید: برای پایه پیش دبستانی در مدارس غیر انتفاعی و مهد کودک ها بین ۶ تا ۸ میلیون تومان در سال دریافت می شود که با توجه به اوضاع اقتصادی، خانواده‌ها با مشکل مواجه می شوند.

در ادامه مدیر آموزش و پرورش بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی تعداد دانش آموزان ثبت نام شده تاکنون را ۶۴ هزار و ۶۸۰ نفر اعلام کرد و می گوید: از این تعداد ۳۲ هزار و ۴۷ دانش آموز دختر و ۳۲ هزار و ۵۴۹ دانش آموز پسر است و با وجود ادامه ثبت نام در برخی مقاطع، این آمار به ۶۶ تا ۶۷ هزار دانش آموز می رسد.

مجید بهدانی با بیان اینکه در سطح مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بیرجند همه امور شامل رعایت اصل تکریم ارباب رجوع، حفظ کرامت انسانی خانواده و فرزندان آنها و… بی تردید ضرروی و مورد انتظار است، تأکید می کند: در این راستا چنانچه موردی از نقض آن در سطح مدارس، کانون‌های فرهنگی هنری، اداره و… مشاهده و یا گزارش شود به صورت ویژه مورد پیگیری و رصد قرار می‌گیرد.

وی تعداد مدارس بیرجند را ۴۴۰ آموزشگاه اعلام کرده و در خصوص سرانه آموزشی می گوید: میانگین سرانه فضای آموزی در کشور ۵.۲۲ و در بیرجند ۴.۸۰ می باشد.

کمبود فضای آموزشی

وی درخصوص کمبود فضای آموزشی می گوید: کمبود فضای آموزشی قصه پر غصه ای است که آموزش و پرورش به عنوان بحران با آن مواجه است به استناد ماده ۱۸ قانون تشکیل آموزش و پرورش، انبوه سازان به ازای احداث هر ۲۰۰ واحد مسکونی، باید فضای آموزشی نیز احداث کنند که متأسفانه این مورد تاکنون در بیرجند اجرایی نشده و باعث بروز مشکلات فراوان شده است.

وی ادامه داد: تأمین فضای آموزشی وظیفه ذاتی ادارات نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن می باشد و متأسفانه خانواده ها به اشتباه این وظیفه را در حیطه کاری آموزش و پرورش می دانند و در تمامی مقاطع به ویژه مقطع ابتدایی با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم.

به گفته وی ادارات آموزش و پرورش موظف به تأمین نیروی انسانی و برنامه ریزی در جهت اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی برای دانش‌آموزان هستند هر چند این مسوولیت برعهده سایر دستگاه های اجرایی است اما آموزش و پرورش نیز پیگیری و رایزنی‌های مختلفی را در این زمینه به صورت مداوم داشته و خواهد داشت.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند تأکید می کند: در شهرک های اقماری شامل حاجی آباد، مهرشهر، دستگرد و حتی برخی از نقاط داخل شهر (جنوب شهر) کمبود فضای آموزشی محسوس است و با رایزنی های انجام گرفته با اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، جذب خیران جهت ساخت و بهره‌برداری مدارس با کیفیت بالا در سطح شهرستان در حال انجام است و امید است با تلاش های انجام شده مشکل کمبود فضای آموزشی مرتفع شود.

بهدانی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مدارس بیرجند و شهرک های اقماری به صورت دو شیفت هستند، یادآور می شود: تا پایان سال تعداد سه یا چهار مدرسه در شمال شهر، چهکند، دستگرد، حسین آباد سادات و فوداج با حضور مسئولان استانی و کشوری افتتاح خواهد شد و امید است با افتتاح این مدارس گوشه‌ای از مشکلات فضای آموزشی شهرستان نیز مرتفع شود.

وی در خصوص دریافت قولنامه از خانواده ها برای ثبت نام و تخلفات صورت گرفته در این راستا، می گوید: در خصوص قولنامه صوری آماری نداشته و هرگونه تصمیم، برخورد و یا پیگیری بر عهده اتاق اصناف و معدن و تجارت می‌باشد.

وی در خصوص ثبت نام دانش آموزان اول ابتدایی می افزاید: اولویت ثبت نام برای دانش آموزان متولد اول مهر ۱۳۹۵ بوده و چنانچه ظرفیتی از آموزشگاه خالی باشد دانش آموزان متولد دوم مهر ماه سال ۱۳۹۵ تا ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۵ با اولویت تاریخ تولد و تأیید موضوع در شورای مدرسه، ثبت نام می شوند.

وی در خصوص نبود دوره پیش دبستانی و مشکلات مطرح شده می گوید: پیش دبستانی مقطعی رسمی و اختیاری است و در گذشته با وجود داشتن فضای مناسب، نیروی انسانی کافی، دوره پیش دبستانی به صورت دولتی ارائه می‌شد اما بعد از اجرای نظام جدید یک پایه به ابتدایی اضافه شده و فضای مدارس با ضریب پنج کلاس، پایه ششم را نیز پوشش می‌دهند و با وجود کمبود فضا، دوره پیش دبستانی در مدارس دولتی ارائه نمی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دوره پیش دبستانی به صورت غیردولتی دایر است، تأکید می کند: در حال حاضر پیش دبستانی دولتی نداریم و به منظور همراهی با اولیا و مؤسسان، فضای مازاد برخی مدارس دولتی از طریق مزایده در اختیار مربی مؤسسان مراکز پیش دبستانی قرار می گیرد.

به گفته وی تا سال گذشته امور مهدهای کودک به عهده آموزش و پرورش نبوده و آموزش نوآموزان اغلب در مهد کودک‌های زیر نظر بهزیستی و آموزش و پرورش انجام می شد که از امسال با تجمیع مدیریت مهدهای کودک در بدنه آموزش و پرورش و تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در وزارت آموزش و پرورش، آموزش پیش دبستانی نوآموزان از طریق آموزش و پرورش به صورت جدی و برنامه‌ریزی شده پیگیری و اجرا خواهد شد.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند در زمینه دریافت هزینه از خانواده ها می گوید: هزینه‌های دریافتی فقط در زمینه هزینه کتاب و بیمه دانش‌آموزان است و دریافت هزینه مازاد بر این از خانواده ها، تخلف محسوب می شود.

بهدانی با بیان اینکه مدارس هیأت امنایی بر اساس مصوبه شورای آموزش و پرورش مبالغی را به عنوان هزینه فوق برنامه دریافت می کنند، یادآور می شود: بر اساس برنامه های ارائه شده مدیران مدارس هیأت امنایی و با هدف ایجاد هماهنگی این مبالغ در دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به ترتیب ۴۵۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ هزار تومان است.

به گفته وی شهریه مدارس غیر دولتی از طریق آموزش و پرورش به مؤسسان اعلام و پوستر شهریه تأیید شده در معرض دید اولیا نصب و بر اساس آن رارداد شهریه با اولیا منعد می شود.

وی در پایان از شهروندان می خواهد در صورت مشاهده تخلف در مدارس shekayat.medu.ir به این آدرس مراجعه و برای رسیدگی شکایات خود را ثبت کنند.

حرف آخر

امسال نیز ماجرای ثبت نام مدارس و مشکلات جانبی آن در حال تکرار است، محدوده جغرافیایی، تکمیل ظرفیت پایه اول، ارائه قولنامه های صوری و… همه و همه از مشکلات مهم والدین برای ثبت‌نام فرزندان‌شان در مدارس دولتی است و جالب آن که با وجود مرز بندی و محدوده جغرافیایی تعیین شده، از والدین درخواست می شود فرزندشان را در مدارس غیر انتفاعی یا دیگر نقاط شهر که تعداد دانش آموز کمتری دارند ثبت نام کنند که این روش چیزی جز پاک کردن صورت مسئله نیست.

تامین اعتبار بخشی از مطالبات بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی/۳

تامین اعتبار بخشی از مطالبات بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی از تامین اعتبار بخشی از مطالبات بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد.

حمید جهانشاهی، افزود: در بحث اعتبارات هزینه‌ای و پرداخت مطالبات بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی، متولی ۲۳ دستگاه اجرایی مشمول نظام بودجه هزینه‌ای استان هستیم و تامین اعتبار مابقی دستگاه‌های اجرایی بصورت ملی صورت می‌پذیرد.

وی گفت: با پیگیری‌های صورت پذیرفته و مطابق ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه کشور از محل جز (۶۸) ردیف ۵۵۰ هزار قانون بودجه سال جاری کلیه مطالبات مانده مرخصی و بخشی از پاداش پایان خدمت بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی تا پایان سال ۱۴۰۰ تامین اعتبار و نسبت به ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی مربوطه اقدام شد.

جهانشاهی یادآور شد: تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد صد و سه نفر از پرسنل دستگاه‌های اجرایی به کسوت بازنشستگی نائل شده‌اند که منابع اعتباری ابلاغی در اسرع وقت به ذی‌نفعان پرداخت خواهد گردید و پیگیری برای تامین اعتبار الباقی مطالبات در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوده و در آینده نزدیک کل مطالبات این افراد تسویه خواهد شد.

 

 

 

آسمانی شدن پدر شهید علیزاده در زهان/۲

پدر شهید علی اصغر علیزاده به فرزند شهیدش پیوست.

مرحوم حاج محمد علی علیزاده پدر شهید علی اصغر علیزاده  در سن ۸۴ سالگی آسمانی شدن پدر شهید علیزاده در زهانبه دلیل بیماری  دعوت حق را لبیک گفت و آسمانی شد.

مراسم تشییع پیکر پدر شهید علیزاده عصر امروز  ساعت ۱۵ در روستای سرودان زهان  برگزار خواهد شد.

شهید علی اصغر علیزاده در سن ۲۱ سالگی و در سال ۶۷ در منطقه فکه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیر حج وزیارت خراسان جنوبی:

مردم از سفر به سمت مرزهای عراق خودداری کنند/

مردم از سفر به سمت مرزهای عراق خودداری کنند

مدیر حج وزیارت خراسان جنوبی گفت :با توجه به اعلام رسمی ستاد اربعین مبنی بر بسته بودن مرزهای کشور عراق، مردم از عزیمت به سمت این مرزها خودداری کنند.

ابوالفضل نوفرستی افزود: زائرانی که از استان خراسان جنوبی در کشور عراق هستند هر چه زودتر سفر زیارتی خود را به پایان برسانند تا زمینه برای ورود سایر زائران به این کشور فراهم ‌شود.

وی اظهار داشت: هم استانی‌هایی که تاکنون سفر خودشان را آغاز نکردند و برای روز اربعین برنامه‌ریزی داشتند تا در عراق باشند، تا اطلاع ثانوی به سمت مرزهای کشور عراق نروند.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: بعضی از هم استانی‌ها در شهرهای اهواز، اصفهان و قم مستقر هستند که درخواست داریم در ۲۴ ساعت آینده اگر وضعیت مرز مشخص نشد به استان برگردند.

وی بیان کرد: تاکنون ۴۱ هزار نفر در استان در سامانه سماح برای عتبات عالیات ثبت‌نام کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر افزایش داشته است.

نوفرستی با اشاره به پروازهای هوایی به سمت نجف گفت: هم استانی‌ها که از قبل بلیط پرواز به نجف دریافت کرده بودند می‌توانند از طریق  مرزهای هوایی به این کشور سفر کنند و هیچ گونه محدودیتی نیست و طبق برنامه پروازی مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

با مشارکت خیران و جوانان هلال احمر انجام شد؛

اجرای طرح مهربانی مهر در شهرستان بیرجند/۲-۳

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند گفت: اولین مرحله طرح مهربانی مهر با مشارکت اعضای جوانان و خیّران داوطلب و به منظور کمک به دانش آموزان نیازمند در روستاهای کم‌ برخوردار شهرستان بیرجند اجرایی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسین ذاکریان اظهار داشت: طرح مهربانی مهر همچون دیگر طرح های موفق جمعیت هلال احمر در آستانه‌ی آغاز سال تحصیلی با هدف تهیه بسته های لوازم التحریر، کیف، بسته های ویژه دانش آموزان و… تا پایان مهر ماه جاری در این شهرستان اجرا می شود.
وی ادامه داد: به همت مهد کودک فروغ و باشگاه کوهیدر و خانه هلال خراشاد تعداد ۱۵۰ بسته غذایی، بهداشتی و همچنین  لوازم‌التحریر تامین و توزیع شده است.
ذاکریان با اشاره به اینکه ارزش ریالی این بسته ها ۲۵۰ میلیون ریال برآورد شده است، گفت: تمامی بسته ها بین اهالی و دانش آموزان روستاهای  زمان آباد، خونیک، تنگل علی بیک و حلوایی شهرستان بیرجند توزیع شده است.

ارتقای سایت تلفن همراه اول در باغ دهک بشرویه/۲

سایت همراه اول روستای باغ دهک بشرویه در راستای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و خدمت رسانی در استان و برخورداری مردم از اینترنت پرسرعت ارتقا یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،   مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: در آستانه سال تحصیلی جدید با ارتقای سایت همراه اول در باغ دهک بشرویه، اهالی این روستا از نعمت اینترنت پرسرعت برخوردار شدند.

آذری نصرآباد افزود: با توسعه سایت همراه اول این روستا با تلاش و همت کارکنان مخابرات منطقه، کیفیت شبکه سیار و اینترنت همراه اول بهبود یافت و مشترکین از نعمت اینترنت پرسرعت برخوردار شدند.

تجهیزات تکنولوژی سایت یادشده از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (uso) تامین شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در ادامه‌ی برنامه‌های اجلاسیه جهادگران کشور در فردوس منتشر شد؛

فراخوان مسابقه‌ی «نجوای دوستانه با رهبرم» /۲

فراخوان مسابقه‌ی «نجوای دوستانه با رهبرم» از سوی کانون پرورش فکری شهرستان فردوس منتشر شد

مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری در شهرستان فردوس با مشارکت شهرداری این شهرستان فراخوان مسابقه ادبی «نجوای دوستانه با رهبرم» را منتشر کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ بر این اساس کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۸ سال در شهرستان فردوس می توانند دل نوشته های خود را خطاب به مقام معظم رهبری(مدظله العالی)  را بنویسند و به مرکز فرهنگی و هنری کانون در این شهرستان به آدرس: فردوس، خیابان قائم (عج) تحویل دهند.

گفتنی است آیین اختتامیه این مسابقه همزمان با هفته ملی کودک برگزار و به تعدادی از صاحبان آثار برتر به رسم یادبود هدایایی اهدا خواهد شد.

این گزارش می افزاید: اجلاسیه ملی جهادگران روز یکشنبه سیزدهم شهریور ۱۴۰۱ همزمان با سالروز حضور جهادی رهبر معظم انقلاب در فردوس با حضور معاون اول رئیس جمهور و شماری از مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد.

 

 

چهل و پنجمین دوره مسابقات استانی قرآنی اوقاف در خراسان جنوبی پایان یافت

چهل و پنجمین دوره مسابقات استانی قرآنی اوقاف در خراسان جنوبی پایان یافت

چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآنی مرحله استانی خراسان جنوبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با معرفی قاریان وحافظان برتر استان در طبس به کارخود پایان داد.

به گزارش تسنیم، آیین اختتامیه چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآنی مرحله استانی خراسان جنوبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، با حضور رحیمی، معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس، حجت‌الاسلام میریان، مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام بخشی‌پور، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی  در سالن میقات الرضا طبس برگزار شد.

در این دوره از مسابقات در بخش آوایی تعداد ۱۲۳ نفر در دو بخش خواهران و برادران در سه روز به رقابت پرداختند و نفرات برتر این رقابت‌ها در این مراسم تجلیل شدند.

همزمان با برگزاری آیین اختتامیه چهل و پنجمین دوره استانی مسابقات قرآن کریم در شهرستان طبس ۳۳ برگزیده در رشته‌های مختلف تجلیل شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در این آیین گفت: مرحله پایانی مسابقات قرآن کریم با حضور ۱۲۲ نفر از برگزیدگان شهرستانی در  طبس برگزار شد.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور افزود: این مسابقات از ۱۶ شهریورماه آغاز و به مدت سه روز در آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) شهرستان طبس برگزار شد.

وی عنوان کرد: متسابقین در دو گروه خواهران و برادران روزهای پنجشنبه و جمعه در رشته‌های حفظ، قرائت تحقیق و ترتیل با هم رقابت کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: بعد از پایان رقابت‌ها ۱۵ نفر از گروه برادران و ۱۸ نفر از گروه خواهران منتخب این دوره از مسابقات شدند که با اهدای لوح و هدیه نقدی تجلیل می‌شوند.

بخشی‌پور یادآور شد: هشت برگزیده از دو گروه خواهران و برادران نیز مرحله کشوری این مسابقات راه یافتند.

وی ادامه داد: زمان دقیق برگزاری مرحله کشوری مسابقات هنوز اعلام نشده، اما از مهرماه مقدمات آن فراهم می‌شود.

آموزش مهمترین نیاز برای متسابقین قرآن است

سرپرست هیئت داوران چهل و پنجمین دوره استانی مسابقات قرآن کریم(گروه خواهران) در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات گفت: به نظر می‌رسد با توجه به استعدادهای خوبی که خراسان جنوبی در حوزه قرآن دارد، باید متولیان به بحث آموزش علاقه‌مندان بیشتر توجه کند تا شاهد مسابقاتی در سطح بالاتر باشیم.

مریم خطیب افزود: استقبال شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات خوب بود، زیرا با وجود مشکلات زیاد اما علاقه‌مند حضور در مسابقات بودند.

وی با اشاره به استعدادهای فوق‌العاده در بین متسابقین افزود: در همه رشته‌های این دوره از مسابقات استعدادهای بسیار خوبی داشتیم که نیاز به توجه بیشتر از سوی متولیان هستند.

سرپرست هیئت داوران بر مسئله آموزش قرآن در خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: شرکت‌کنندگان مشتاقانه حضور یافتند، اما انتظار می‌رود مسئولان هم به رشد آنها کمک کنند.

وی تصریح کرد: در بحث صحت حفظ برای هیچ کدام از رشته‌ها نمره ۱۰۰ درصد نداشتیم در حالی که مسابقات استانی شرکت‌کنندگان باید به ۱۰۰ برسند.

سرپرست هیئت داوران بر مسئله آموزش قرآن در خراسان جنوبی اظهار داشت: این موضوعی است که نیاز به آموزش تخصصی ندارد بلکه مجموعه اوقاف و امور خیریه می‌تواند در این زمینه شرکت‌کنندگان را تقویت کند.

خطیب گفت: وجود نمره منفی برای برخی شرکت‌کنندگان نشان از ضعف آموزش‌های لازم در این حوزه است.

وی بر برنامه‌ریزی لازم برای رشد استعدادهای قرآنی تاکید کرد و گفت: باید ضمن تشویق علاقه‌مندان مباحث قرآنی به مسئله آموزش نیز بیش از پیش توجه کرد.

این داور چهل و پنجمین دوره استانی مسابقات قرآن کریم با بیان اینکه برخی از متسابقین علی‌رغم داشتن مشکلات خاص در مسابقات شرکت کرده‌اند ادامه داد: وقتی که افراد آرامش را در قرآن جستجو می‌کنند این بار مسؤلیت را بر متولیان سنگین‌تر می‌کند تا مسابقات با کیفیت بیشتری برگزار شود.

وی اظهار داشت: آموزش‌های مجازی قرآن کریم ظرفیت بسیار خوبی برای علاقه‌مندان است که باید معرفی شوند.

خطیب استقبال، علاقه و استعداد شرکت‌کنندگان را خوب توصیف کرد و گفت: هیئت داوران در همه بخش‌ها شاهد استعدادهای خوبی در حوزه قرآن خراسان جنوبی بودند، اما باید آموزش حتما مورد توجه قرار گیرد.

این داور ملی یادآور شد: مسابقه خروجی آموزش است و اگر به این مساله پرداخته نشود مسابقات هم معنایی نخواهد داشت و متسابقین هم باید برای موضوع آموزش قرآن مطالبه‌گر باشند.

برگزاری مسابقات قرآن در سطح حرفه‌ای کار دشوار و حساس 

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات گفت: با بسط و گسترش آموزش‌های قرآنی آستان قدس بالغ بر ۵۰ هزار نفر از این آموزش‌ها در شهر و روستا بهره‌مند می‌شوند.

حجت‌الاسلام میریان افزود: برگزاری مسابقات قرآن آن هم در این سطح حرفه‌ای کار پیچیده، دشوار و حساس اما شیرین است.

وی افزود: کار برای قرآن کریم هرگز خستگی ندارد و قرآن هیچ وقت مدیون کسی نمی‌ماند.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی تصریح کرد: مانوس بودن با قرآن در زندگی بسیار راهگشا است و اگر جامعه قرآنی شود همه مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه وجود هر آسیب در جامعه به دلیل پناه نبردن به قرآن است گفت: در کل جوامع بشری اگر ظلم و ستم می‌بینند علت آن دور افتادن از قرآن است.

میریان افزود: اگر می‌توانستیم قرآن را در کل جهان به نحو احسن منتشر کنیم تمام مشکلات بشری برطرف می‌شد و در گام دوم انقلاب اسلامی و در مسیر تمدن‌سازی عصر ظهور وظیفه متولیان و فعالان عرصه قرآن بسیار سنگین است.

وی ادامه داد: از آنجایی که بعد از ظهور خیمه‌های قرآنی مهدوی برپا می‌شود متخصصان قرآنی باید خود را برای این مسیر آماده کنند تا سرداران قرآنی امام زمان(عج) باشند.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی گفت: بنابراین  باید مجهز به دانش قرآنی شوند تا بتوانند در دولت کریمه امام زمان(عج) جزو معلمان، مربیان و مبلغان قرآنی باشند.

میریان عنوان کرد: در پنج سال گذشته با افتتاح مرکز قرآن کریم آستان قدس، فعالیت‌های قرآنی حرم مطهر امام رضا علیه السلام بسط و توسعه یافته است.

وی افزود: پیش از این عمده فعالیت‌ها در مشهد مقدس و چند شهر موقوفه‌دار همچون طبس داشته‌ایم، اما اکنون بیش از ۲۰۲ شهر و روستا از آموزش‌های قرآن آستان قدس بهره‌مند می‌شوند.

میریان با بیان اینکه چهارصد و ۸۰ شعبه در کشور راه‌اندازی شده است افزود: آموزش بالغ بر پنجاه هزار قرآن‌آموز از مهد تا بالاترین سطح از برنامه‌های تبلیغی و ترویجی و آموزش اساتید برجسته رشته‌های مختلف در دستور کار است.

وی با اشاره به آغاز طرح قرآنی مشکات در شهرستان طبس گفت: دارالقرآن حرم حسین بن موسی الکاظم(ع) نیز افتتاح شده و امید است این طرح‌ها روز به روز گسترش پیدا کند.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی اظهار داشت: اگر مدیران طرح مشکات تفاهم‌نامه‌ای با مرکز قرآن امضا کنند و طرح مشکات زیرمجموعه طرح تحفیظ رضوی قرار گیرد، ضمن توسعه طرح در مساجد اعزام اساتید برای آموزش‌ قرآن با دو برابر شدن جوایز خواهیم داشت.

میریان با تاکید بر لزوم توجه به حافظان قرآن گفت: بیش‌ از ۱۰ سال پیش مقام معظم رهبری فرمان دادند که ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته‌باشیم که باید عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: برای دوره‌های تربیت مربی نیز از آنچه در اختیار داریم شهرستان طبس ویژه دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید

اسامی نفرات برتر چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم مرحله استانی خراسان جنوبی به شرح ذیل است.

حفظ ۵ جزء: بخش برادران:

نفر اول: سعد یعقوبی_ شهرستان درمیان

بخش خواهران:

رتبه اول: نجمه رفیعی _شهرستان بیرجند

رتبه دوم: زینب پارسا _شهرستان طبس

رتبه سوم:  طاهره رحیمی_ شهرستان طبس

حفظ ۱۰ جزء: بخش برادران

رتبه اول: محمدرضا محمدی _ شهرستان بیرجند

رتبه دوم: سید محمد جواد معصوم زاده _ شهرستان قاین

رتبه سوم: حامد معزی فر _شهرسدان بیرجند

بخش خواهران:

نفر اول: راضیه آبدار_شهرستان خوسف

نفر دوم: معصومه چمن آرا_شهرستان قاین

نفر سوم: زهرا ملکی_شهرستان سربیشه

حفظ ۲۰ جزء: بخش برادران:

نفر اول: محمود احمدی درمیان_ شهرستان بیرجند

نفر دوم: مرتضی زمانی _ شهرستان بیرجند

بخش خواهران:

نفر اول: صدیه دلاکه نژاد _شهرستان بیرجند

نفر دوم: زهرا سادات عبدالهی _شهرستان بیرجند

نفر سوم:  ریحانه حسین زاده _ شهرستان قاین

حفظ کل: بخش برادران:

نفر اول: محمد خسروی_ شهرستان بیرجند

نفر دوم: حسین نوقانیان مقدم_ شهرستان قاین

نفر سوم:  ابراهیم خسروی _ شهرستان بیرجند

بخش خواهران:

نفر اول: صدیقه خسروی زاده_ شهرستان طبس

نفر دوم: نرگس صفائی _ شهرستان طبس

نفر سوم:  فاطمه خسروی _ شهرستان بیرجند

قرائت ترتیل: بخش برادران:

نفر اول: حسن شیرین _ شهرستان بیرجند

نفر دوم: احمد بذرافشان_ شهرستان بیرجند

نفر سوم: محسن سکندری مقدم _شهرستان فردوس

بخش خواهران:

نفر اول: سمیه دشتبان_ شهرستان فردوس

نفر دوم: فاطمه کارکن_ شهرستان بیرجند

نفر سوم :فاطمه چوپانی_ خضری

قرائت تحقیق: بخش برادران:

نفر اول: حسین چوپانی _ شهرستان بیرجند

نفر دوم: ایمان نیک شعار_ شهرستان بیرجند

نفر سوم: حسن رستمی_ خضری

بخش خواهران:

نفر اول: فهیمه صبحی_ شهرستان فردوس

نفر دوم: معصومه شریف زاده _شهرستان سرایان

نفر سوم: بهنانه سادات ترابی _ شهرستان قاین

به کمک شرکت های دانش بینیان

بازار زرشک خراسان جنوبی رونق می گیرد/

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: با ایده پردازی و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان بازار زرشک در استان رونق می گیرد.

 

رضوی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: موضوع مهم این روز‌ها مطالبات به حق زرشکاران با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت این محصول است.

او با تأکید بر قیمت منصفانه زرشک، افزود: در بحث زرشک، امسال سعی کرده‌ایم که در آغازین روز‌ها نشست‌هایی را در حوزه‌های مختلف مرتبط با محصول مزیت دار زرشک در  استان برگزار کنیم.

رضوی با اشاره به تشکیل جلسه با بسیج مهندسین و شرکت‌های دانش بنیان، تصریح کرد: لازم است اطلاعات را در مورد پتانسیل‌های منطقه افزایش دهیم؛ درخواست‌هایی از شرکت دانش بنیان داشته و نیاز‌ها را اعلام کرده ایم تا ایده‌ها شکل گرفته و کشاورز از محصول خود بهره ببرد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه حدود ۱۰۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تن زرشک‌تر در استان تولید می‌شود، اظهار کرد: زرشک محصول بسیار پرارزشی است که اگر معرفی شود، می‌تواند بازار خوبی داشته باشد.

او با تأکید بر بازاریابی برای فروش محصولات در استان‌های دیگر، بیان کرد: گرفتن غرفه‌هایی در میادین میوه و تره و بار استان‌ها را پیگیری کرده ایم و وقتی فصل برداشت میوه تازه آغاز شود براساس ذائقه مردم به استان‌های دیگر ارسال می‌کنیم.

رضوی با تأکید بر برگزاری نمایشگاه‌ها در استان‌ها، ادامه داد: در حوزه صادرات بخشی از محصول زرشک اقداماتی انجام شده و در بحث فروش محصول زرشک به کشور عراق نیز فعالیت‌هایی انجام شده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با تأکید بر بازاریابی داخلی و خارجی تصریح کرد: برای بحث نگهداری زرشک، ایجاد بارگاه‌هایی را در دستور کار قرار داده ایم.

او با تأکید بر ارتباط گیری با بخش خصوصی و ارائه فرآورده‌های ذائقه پسند از محصول زرشک، اظهار کرد: اگر این فعالیت‌ها عملیاتی شود در کاهش نگرانی کشاورزان بسیار موثر بوده و قیمتی که بنا به عرضه و تقاضا ایجاد شود، منطقی است.

رضوی بیان کرد: بیش از ۲۰۰ تشکل فعال داریم که حدود ۱۹۷ هزار نفر از مردم استان در آن عضو هستند.

 

 

 

 

 

 

 

تداوم وزش باد شدید در خراسان جنوبی/۲

تداوم وزش باد شدید در خراسان جنوبی

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: براساس نقشه‌های هواشناسی در ۲۴ ساعت آینده ادامه وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در مناطق شرقی استان پیش‌بینی می‌شود.

جواد نخعی افزود: در این مدت کاهش کیفیت هوا به‌خصوص در شهرستان‌های مرز شرقی دور از انتظار نخواهد بود.

وی ادامه داد: در این مدت دمای هوا تغییر محسوسی نخواهد داشت و برای روز دوشنبه کاهش دمای هوا را انتظار داریم.

 

 

۵ هزار و ۴۷۹ دانش آموز هنوز کتاب سفارش نداده اند/۲-۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: هنوز ۵ هزار و ۴۷۹ دانش آموز خراسان جنوبی ثبت نام کتاب درسی خود را انجام نداده اند.

 

موسوی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هنوز ۵ هزار و ۴۹ دانش آموز در سامانه سفارش کتب درسی ثبت نام نکرده اند، گفت: ۱۶۹ هزار و ۵۳۴ دانش آموز ثبت نام کتاب درسی خود را انجام داده اند.

او افزود: به والدین و دانش آموزان توصیه می‌کنیم تا هر چه زودتر اقدام به ثبت نام دریافت کتاب کنند تا در صورت اتمام مهلت ثبت نام کتاب با مشکلی مواجه نشوند.

موسوی نژاد در خصوص اصلاحیه‌های ثبت نام کتاب از سوی مدارس استان تصریح کرد: مدارس باید قبل از آنکه حواله کتاب آن‌ها صادر شود اقدام به اصلاح کتاب دانش آموزان کنند در غیر اینصورت اصلاحیه صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: مانند سال‌های قبل، برای دانش آموزان مناطق محروم و کم برخوردار استان کتاب‌ها به‌صورت رایگان و یا نیم بها ارسال می‌شود.

 

به همت دولت سیزدهم؛

تکمیل پروژه فاضلاب بیرجند در گام آخر

تکمیل پروژه فاضلاب بیرجند در گام آخر

یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی تصویب ۲۵ میلیارد تومان برای توسعه و تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب بیرجند بود که با اجرای ۱۵ کیلومتر شبکه در یک سال گذشته پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۹۳ درصد رسید.

به گزارش ایرنا، شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی در راستای اهداف و سیاست‌های دولت و وزارت نیرو و با هدف بازچرخانی آب، سالم‌سازی محیط زیست، تامین آب جایگزین صنعت و کشاورزی و نیز اشتغالزایی، پروژه شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند را اجرا کرده است.

اجرای پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب و اتصال واحدهای مسکونی به شبکه از مطالبات مردم منطقه است که در برنامه‌های اجرایی استان و دستگاه متولی قرار دارد.

بنابر اعلام آب و فاضلاب خراسان جنوبی؛ مدول اول تصفیه خانه فاضلاب بیرجند با ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز که جمعیت ۶۵ هزار نفر را تحت پوشش دارد از سال ۸۴ وارد مدار بهره‌برداری شده است.

اوایل دهه ۹۰ بود که مسئولان امور آب و فاضلاب، به دلیل نهایی شدن ظرفیت تصفیه خانه قدیمی بیرجند، ایجاد مدول دوم تصفیه خانه فاصلاب را برای این شهر لازم و ضروری دانستند، چراکه مدول اول تصفیه خانه فاضلاب بیرجند مربوط به سال ۷۸ و متناسب با جمعیت همان زمان و معادل ۶۵ هزار نفر طراحی شده بود.

پاییز سال ۹۲ بود که بانک اکو دومین سرمایه‌گذاری در طرح‌های آب و فاضلاب کشور را در خراسان جنوبی انجام داد و پس از مبادله تفاهم‌نامه، از اوایل سال ۹۳ مرحله اجرایی طرح آغاز شد و مدت زمان اجرای آن پایان سال ۹۶ اعلام شده بود.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند، با جدیدترین روش‌ها و برابری با استانداردهای جهانی در حال احداث است بطوری‌که در کمتر از هشت ساعت عملیات تصفیه را انجام می‌دهد، در این نوع تصفیه هیچ بویی منتشر نمی‌شود، در حالیکه در مدول اول تصفیه خانه که از روش برکه ثبتی استفاده شده فاضلاب ۳۵ روز برای تصفیه در برکه باقی‌مانده و سبب ایجاد بوی نامطبوع می‌شود.

بر این اساس، طرح مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر بیرجند نخستین طرح عمرانی برخوردار از منابع مالی بین‌المللی در سطح خراسان جنوبی است که دارای ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز یا ۲۵۰ لیتر برثانیه است که ۱۴۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

علت تاخیر در مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب چه بود؟

پروژه در حال اجرا بود که از سال ۹۷ به علت تغییرات قیمتی، روند اجرایی آن دچار مشکلاتی شد، همچنین ۱۷ میلیون یورو اعتبار اولیه به پایان رسید و پولی برای ادامه کار وجود نداشت، اما با پیگیری‌های انجام شده، حدود ۶ میلیون یوروی دیگر توسط شورای اقتصاد برای این پروژه اختصاص داده شد که این مبلغ به عنوان قسط دوم در سال ۹۷ ، به حساب پروژه واریز شد.

در همین زمان بود که مدیر آبفای وقت اعلام کرد، امیدواریم در صورت تامین تمامی کالاهای مورد نیاز، بهره‌برداری از فرایند تصفیه در تصفیه خانه فاضلاب بیرجند تا پایان نیمه اول سال ۹۹، به سرانجام برسد اما این اتفاق نیفتاد.

شهریورماه سال گذشته رئیس جمهور در سومین سفر استانی خود به خراسان جنوبی سفر کرد، سفری که ۱۰۰ نوع مصوبه داشت و تصویب ۱۱۰ هزار و ۷۲۵ میلیارد ریال اعتبار، تسهیلات و سرمایه‌گذاری رهاورد آن بوده است.

یکی از نتایج سفر رئیس جمهور به این استان تصویب ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاضلاب بیرجند بود که از این مبلغ ۲۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و پنج میلیارد ریال توسط وزارت نفت و بقیه اعتبار مورد نظر از محل فروش پساب تامین خواهد شد.

و اما سید “صولت مرتضوی” معاون اجرایی رئیس جمهور هم که خرداد امسال برای رصد میدانی اجرای مصوبات سفر استانی دولت به خراسان جنوبی آمده بود، از طرح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند بازدید کرد.

تکمیل پروژه فاضلاب بیرجند در گام آخر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این بازدید گفت: در یک سال اخیر با تزریق ۱۹ میلیارد تومان این اعتبار، روند اجرایی پروژه سرعت گرفته و بیش از ۱۵ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب اجرا شد که پیشرفت فیزیکی شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب بیرجند را بیش از ۹۳ درصد رساند.

حسین امامی افزود: این پروژه در مرحله پیش راه‌اندازی و آزمایشی قرار گرفته است به گونه‌ای که بیش از ۹۰ درصد فاضلاب تولیدی توسط مجموعه جدید در حال تصفیه است و با استانداردهای مطلوب زیست محیطی، پساب آن از تصفیه‌خانه خارج می‌شود.

تامین تجهیزات تصفیه‌خانه فاضلاب از تولیدات داخلی

وی همچنین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند جزو تصفیه‌خانه‌های پیشرفته کشور محسوب می‌شود افزود: از کل تجهیزات مورد نیاز این تصفیه‌خانه فقط سه میلیون یورو خرید خارجی است و بقیه تجهیزات از تولیدات داخلی خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح فاضلاب بیرجند از سال ۹۴ آغاز شد و در مرحله پیش راه‌اندازی قرار دارد که خط انتقال آن ۱۰۰ درصد اجرا شده است.

وی با اشاره به نصب ابزار دقیق تصفیه‌خانه به عنوان آخرین تجهیزات مورد نیاز در خرداد امسال گفت: برخورداری کل شهر بیرجند از شبکه فاضلاب، کاهش بوی تصفیه‌خانه با ارتقای مدول اول و افزایش ظرفیت دو مدول به ۴۰۰ لیتر و استفاده از پساب در معادن و شهرک صنعتی خوسف از اهداف راه‌اندازی مدول دوم این تصفیه‌خانه است.

امامی ادامه داد: به دنبال این هستیم که پساب را جایگزین چاه‌های شرب استفاده شده در بخش کشاورزی به میزان چهار میلیون مترمکعب کنیم.

وی گفت: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند با اعتبار ارزی معادل ۷۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری آزمایشی رسیده است و بحث بوی بد فاضلاب و معضلات روستاهای اطراف رفع شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: برنامه ارتقای مدول یک را در برنامه داریم و به صورت ریشه‌ای معضلات تصفیه خانه رفع می‌شود.

وی یادآور شد: پس از تکمیل پروژه فاضلاب بیرجند فاضلاب سایت‌های مسکن ملی در دستور کار قرار می گیرد همچنین اجرای شبکه فاضلاب در روستای چهکند بیرجند نیز در برنامه این مجموعه قرار دارد که مطالعات اجرایی آن در سال گذشته تکمیل شده است.

تکمیل پروژه فاضلاب بیرجند در گام آخر

در پنجمین روز هفته دولت امسال هشت کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب بیرجند با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که در این مراسم مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی اعلام کرد: برای اتمام این پروژه به اجرای ۴۰ کیلومتر شبکه نیاز است که در صورت همکاری شهرداری تا هفته دولت سال آینده به اتمام می‌رسد تا معضل دفع فاضلاب در این شهر رفع شود.

اجرای ۴۶۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: ۴۶۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در بیرجند از مجموع ۵۰۰ کیلومتر اجرا شده‌ است.

وی اظهار داشت: در سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های فاضلاب شهرهای سربیشه، بیرجند و فردوس مصوب شده که از این مقدار ۶۰ میلیارد تومان برای طرح فاضلاب سربیشه، ۶۰ میلیارد تومان برای طرح فاضلاب فردوس و ۲۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح فاضلاب شهر بیرجند مصوب شد.

امامی تصریح کرد: درهمین راستا در شهر فردوس پیمانکار اجرایی برای پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب بکارگیری شده و حدود ۱۳ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در یک سال اخیر اجرا شده است و در شهر سربیشه نیز با توجه به پیشرفت فیزیکی حدود ۸۳ درصدی شبکه جمع آوری و خط انتقال فاضلاب قرار داد.

وی افزود: احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر سربیشه با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال منعقد و وارد فاز اجرایی شده که پیش‌بینی می شود ظرف مدت ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد.

 

 

گرد رکود بر بازار اجاره مسکن/۲-۳

با شروع سال تحصیلی جدید، آمار مراجعه کنندگان برای اجاره مسکن در خراسان جنوبی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان اربابی رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در ارتباط با بازار اجاره مسکن در خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید هستیم اکثر مستأجران جا به جا شده و توانسته اند خانه اجاره کنند.

او افزود: آمار مراجعه کنندگان برای اجاره مسکن نسبت به ۳ ماه گذشته کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته و هم اکنون راکد است.

اربابی بیان کرد: سقف قیمت اجاره‌ خانه در شمال شهر بیرجند از ۵۰۰ تا یک میلیون تومان و در جنوب شهر نیز میانگین ۴ میلیون تومان است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند با بیان اینکه ۸۰ درصد از موجران بخشنامه دولت در خصوص نرخ مصوب اجاره بها (۲۰ درصد افزایش) را رعایت نمی‌کنند، ادامه داد: بازار مسکن تابع سایر بازار‌ها است برخی موجران تقاضای افزایش کرایه خانه‌ها را دارند، اما تا پایان امسال افزایشی در این زمینه نخواهیم داشت و تمدید قرارداد‌ها بر اساس همان ۲۰ درصد مصوب است.

او گفت: هر چند مبلغ اجاره بها برای خیلی از خانواده‌ها سنگین است، اما در خراسان جنوبی بیش از سایر نقاط موجران با مستأجران مراعات می‌کنند و در زمینه ارزانی مسکن ما بعد از شهر یاسوج در رتبه دوم قرار داریم.

 

 

راه‌اندازی مرکز سرطان پستان در خراسان جنوبی نیاز به حمایت دارد

راه‌اندازی مرکز سرطان پستان در خراسان جنوبی نیاز به حمایت دارد

 سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: راه‌اندازی مرکز پیشگیری و درمان سرطان پستان در استان نیاز به حمایت‌های مسئولان امر دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی ابراهیمی روز شنبه در دیدار با نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: سرطان پستان یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده مادران و دختران است.

وی تاکید کرد: برای به حداقل رسیدن تعداد بیماران مبتلا به این بیماری و درمان مبتلایان باید بیش از پیش تلاش کنیم.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: جهاد دانشگاهی خدمات شایسته‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی در کشور ارائه می‌کند که دارای دو ویژگی منحصر شامل خدمات با کیفیت بالا و تعرفه پایین است.

وی اظهار داشت: با پیگیری‌هایی که در هفته‌های اخیر صورت گرفت، قول پرداخت نیمی از هزینه‌های اولیه تامین یکی از مهمترین تجهیزات مرکز پیشگیری و درمان سرطان پستان توسط یکی از نهادهای انقلابی کشور داده شده است.

ابراهیمی ادامه داد: در صورت همراهی مسئولان استان در پرداخت مابقی هزینه خرید این دستگاه، سنگ بنای ایجاد مرکز پیشگیری و درمان سرطان پستان در جهاد دانشگاهی استان گذاشته خواهد شد.

وی بیان کرد: محدودیت‌های استان خراسان جنوبی و برخی استان‌های همجوار در زمینه شناسایی و تشخیص زودهنگام این بیماری و دسترسی نداشتن سریع و آسان این خدمات برای بانوان استان، چالشی است که چنانچه مورد پیگیری و اقدام عاجل قرار گیرد، خواهد توانست نجات بخش امنیت جانی، روانی و مالی شمار قابل توجهی از خانواده های این دیار باشد.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای در خصوص ماموریت جهاد دانشگاهی برای تشکیل شبکه ملی تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان با متولی‌گری پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی ابلاغ کردند.

وی افزود: جهاددانشگاهی خراسان جنوبی این آمادگی را دارد تا در این زمینه ورود جدی کند که این اقدام نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی نمایندگان استان، دستگاه‌های اجرایی به ویژه استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

ابراهیمی یادآور شد: پژوهشکده معتمد (سرطان پستان)، وابسته به جهاد دانشگاهی برای توسعه خدمات پیشگیری و درمان زود هنگام این بیماری در سطح کشور از واحدهای جهاد دانشگاهی که شرایط اولیه را فراهم کنند حمایت می‌کند.

وی ضمن قدردانی از اعلام حمایت نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان از اقدام جهاد دانشگاهی استان در پیگیری راه‌اندازی مرکز پیشگیری و درمان سرطان در بانوان بر عزم جدی جهاد دانشگاهی کشور برای رفع مشکلات مردم در گام دوم انقلاب اسلامی تاکید کرد.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: جهاد دانشگاهی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و لازم است خدمات جهاد دانشگاهی در استان بیش از پیش معرفی شود.

حسین خسروی ضمن اعلام حمایت از جهاد دانشگاهی در پیگیری ایجاد مرکز پیشگیری و درمان سرطان بانوان، اقدام برای بهبود اوضاع مردم استان را از وظایف ذاتی همه دستگاه‌های اجرایی و مسئولان کشور بر شمرد و بر پیگیری برای تحقق مطالبات مردم در چارچوب قوانین و در راستای محرومیت زدایی از استان تاکید کرد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*