گزارش

ویژه‌خواری و رانت‌بازی در لباس روشنفکری/ تولید کتاب یا دلالی کاغذ؟

تهران- ایرنا- وضعیت تخصیص‌ کاغذ در ابتدای دولت مردمی به حدی ناامیدکننده بود که وزارت ارشاد به‌ویژه معاونت فرهنگی به‌طور جدی به این موضوع ورود پیدا کرد و با احصای مشکلات و برگزاری جلسات مختلف بر آن شدند «رانت‌خواری» و «ویژه‌خواری» اتفاق افتاده در چند سال گذشته را به طور شفاف به عموم فعالان حوزۀ نشر معرفی کنند.

مردادماه سال ۹۷ بود که سید عباس صالحی وزیر ارشاد دولت دوازدهم اولین جلسۀ کارگروه ساماندهی کاغذ را برگزار کرد و گفت: «وقتی ارز چند نرخی می‌شود به‌طور قطع فسادهایی در این زمینه به وجود می‌آید و اگر ما با نظارت بالا در این حوزه حرکت کنیم و به گونه‌ای مسیر را طی کنیم که اعتماد اجتماعی ایجاد شود جلوی بسیاری از این فسادها گرفته می‌شود». پس از سه ماه آن محسن جوادی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد وقت) با دعوت از ناشران برای ثبت درخواست خود در سامانۀ paperds.ir حل مشکل کاغذ را در گرو همکاری ناشران و واردکنندگان کاغذ با سیستم توزیع دانست.

پس از تشکیل کارگروه کاغذ و اعلام سامانه توزیع کاغذ مشخص شد که شرکت اتحادیۀ تعاونی ناشران کشور (آشنا) به مدیریت مهدی اسماعیلی راد، عامل اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم برای تخصیص و توزیع کاغذ در بین اهالی نشر است. در واقع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بار اصلی مسئولیت تخصیص و توزیع کاغذ را به یک شرکت خصوصی که شامل تعاونی‌های مختلفی بود، واگذار کرد و نقش مدیریتی خود را به شکل عجیبی کمرنگ کرد. این واگذاری نقش مدیریتی از این جهت کاری ناصواب بود که به نظر بسیاری از کارشناسان و حتی وزیر ارشاد دولت دوازدهم، چند نرخی شدن ارز می‌توانست در سطوح مختلفی باعث ایجاد فساد شود.

فسادهایی که از تخصیص ارز تا توزیع کاغذ وارد شده را شامل می‌شود. در این شرایط به نظر می‌رسید وزارت ارشاد باید برای جلوگیری از ویژه‌خواری و رانت‌خواری برخی از نورچشمی‌ها و عدم شفافیت برخی از کارگزاران این امر، به شکل جدی و شفاف وارد میدان می‌شد ولی ترجیح داد در این حوزه نظاره‌گر باشد.

زمزمه‌هایی که به رنگ واقعیت نزدیک شد

پس از آغاز فعالیت این کارگروه و توزیع قطره‌چکانی کاغذ در بین ناشران کم‌کم زمزمه‌هایی در بین اهالی نشر به‌وجود آمد که کارگروه کاغذ و تعاونی آشنا در تخصیص‌ها و یا در تأمین کاغذ تخصیص داده شده، به شدت حامی گروهی خاص از ناشران است و با ارائۀ اطلاعات غیردقیق و مبهم سعی می‌کند این موضوع را پنهان کند. این حمایت‌ها از یک گروه خاص در حالی بود که یکی از ناشران به ما گفت: ما تیرماه ۹۹ ، مبلغ هفتاد میلیون تومان پول دادیم ولی تا شش هفت ماه بعد کاغذی به ما ندادند.

موضوعی که هر چند توسط مسئولین و وقت کاغذ در وزارت ارشاد به مدل‌های مختلف تکذیب می‌شد اما انتشار لیستی از مقدار کاغذ دریافتی ناشران در فضای مجازی مهر تأییدی بر این زمزمه‌ها بود و باعث بهت و حیرت فعالان حوزۀ کتاب شد.

نورچشمی‌ها در لباس اپوزیسون

بر اساس لیست منتشر شده ناشرانی صدرنشین این برگۀ رسوایی بودند که سال‌هاست به طیف روشنفکر نشر شهره هستند و حتی ساختارشکنی‌های برخی از آنان در مواجهه با مقدساتی همچون امام حسینعلیه‌السلام مجوز نشر آنان را در معرض تعلیق و ابطال قرار داده بود.  ناشرانی که سال‌ها در محافل رسمی و خصوصی ادعای مستقل بودند داشتند و اعلام می‌کردند که هیچ حمایتی از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی دریافت نکرده‌اند و به آن افتخار می‌کردند.

اما انتشار این لیست نشان داد که اتفاقا همان افرادی که بیشترین طعنه‌ها و کنایه‌ها را تحت عنواینی همچون «رانتخوار» و «ویژه‌خوار» به سایر ناشران داشتند، خود بیشترین رانت را از مدیریت ناکارآمد تخصیص و توزیع کاغذ دورۀ قبل دارا بودند. البته این همۀ ماجرا نیست چرا که در این لیست آمار توزیع یک میلیون و دویست و شصت هزار و نود وشش بند کاغذ را منتشر کرده است و به اذعان بسیاری از کارشناسان صنعت نشر، کاغذ مصرفی نشر کشور از سال ۹۷ تا زمان انتشار این لیست بسیار بیش از این‌ها بوده است.

تولید کتاب یا دلالی کاغذ؟

ماجرا آنجایی جالب می‌شود که گفته می‌شود این لیست برای کاغذهای تحریر (سفید) است. در حالی که اگر نگوییم برخی از این ناشران مصرف کاغذ تحریرشان صفر است، باید بگوییم بسیار اندک است. این به این معناست که ناشرانی که کاغذ بالک مصرف کرده‌اند، کاغذ تحریر یارانه‌ای را بندی بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار تومان از ارشاد دریافت کرده‌اند و آن را در بازار آزاد بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته‌اند و آن را به کاغذ بالک تبدیل کرده‌اند.

یعنی اگر ناشری که کاغذ بالک مصرف می‌کند ۱۰ هزار بند کاغذ یارانه‌ای دریافت کرده باشد مبلغی بین یک میلیارد و صد تا یک میلیارد و پانصد میلیون تومان پرداخته است و آن را در بازار آزاد بین پنج تا هفت میلیارد تومان فروخته است. حالا اگر این ناشر ۲۰ هزار بند دریافت کرده باشد و آن را فروخته باشد این عدد را باید دو برابر کرد. اگر ناشری ۳۰ هزار بند دریافت کرده باشد و آن را فروخته باشد این عدد را باید سه برابر کرد. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که ناشری که سه میلیارد هزینه می‌کند تا کاغذ یارانه‌ای خریداری شود و آن را در بازار آزاد نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان به فروش می‌رساند دیگر چه نیازی به تولید کتاب دارد؟

شناخت منشأ فساد و حرکت به سمت اصلاح

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه معاونت فرهنگی آن به‌طور جدی به موضوع کاغذ ورود پیدا کرد و با احصای مشکلات و برگزاری جلسات مختلفی با کارشناسان این حوزه بالأخص تشکل‌ها و انجمن‌های نشری کشور اقداماتی در جهت اصلاح فرآیند تخصیص کاغذ را آغاز کردند.

وضعیت تخصیص‌ کاغذ به حدی نا امیدکننده بود که انجمن‌ها وتشکل‌های نشر خواستار بازرسی همه‌جانبۀ فعالیت‌های اتحادیۀ شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا) به عنوان متولی اصلی توزیع کاغذ و اتحادیۀ ناشران و کتابفروشان تهران به عنوان ناظر شمارش و توزیع کاغذ شدند. پس از مطالبه خبرها حاکی از تشکیل کارگروهی در شورای تشکل‌های نشر با عضویت سه تن از اعضای انجمن‌های نشری کشور است که مأموریت پیگیری این مسئله را برعهده دارند.

به نظر می‌رسد همانطور که رئیس جمهور بارها اعلام کرده است، خود دولت باید مدعی فساد شود، وزارت ارشاد و دستگاه‌های نظارتی و ناظران خاموش باید با بررسی دقیق تخصیص کاغذ در دورۀ گذشته «رانت‌خواری» و «ویژه‌خواری» اتفاق افتاده در چند سال گذشته را به طور شفاف به عموم فعالان حوزۀ نشر معرفی کرده و در صورت اثبات تخلفات با مسببان آن برخورد شود.

کوله‌ای سبک اما مجهز برای اربعین/چه وسایلی برای پیاده‌روی به همراه داشته باشیم؟!

اگر هنوز کوله سفرتان را جمع نکرده‌اید همراه ما باشید تا وسایل لازم و ضروری برای اربعین را از زبان «حیدر فیضی» راهنمای زائران عتبات بشنویم. کسی که تا به حال ۹۰ بار به کربلا سفر کرده.

کوله‌ای سبک اما مجهز برای اربعین/چه وسایلی برای پیاده‌روی به همراه داشته باشیم؟!

گروه زندگی؛زینب نادعلی: این روزها برخی راهی پیاده‌روی اربعین شدند و برخی از زائران هم تازه در تکاپوی جمع کردن کوله سفرشان هستند. اگر هنوز کوله سفرتان را جمع نکرده‌اید همراه ما باشید تا وسایل لازم و ضروری را از زبان «حیدر فیضی» راهنمای زائران عتبات بشنویم. کسی که تا به حال  ۹۰ بار به کربلا سفر کرده و راهنمای زائران بوده و بیش از ۱۵ سال تجربه سفر اربعین را دارد.

«حیدر فیضی» راهنمای زائران عتبات

از تحریریه فارس تا حرم اباعبدالله!

امکان گفت‌و گوی حضوری فراهم نمی‌شود حیدر فیضی اغلب در کربلا است و این‌بار همراه عاشقان اباعبدالله به سوی حرم ارباب پیاده‌ به راه افتاده‌. شماره تماسش را می‌گیرم و پس از چند بار قطع و وصلی بلاخره تماس حاصل می‌شود. صدای همهمه زائران از پشت خط پای دلم را از تحریریه فارس می‌کشاند تا حرم. آقای فیضی توصیه‌هایش را از انتخاب کوله شروع می‌کند. از حرف‌هایش پیداست برخی زائران همین اول مسیر بخاطر کوله‌های‌شان به دردسر افتاده‌اند:«انتخاب کوله مناسب بسیار اهمیت دارد. کوله‌ای که انتخاب می‌شود باید هم سبک باشد و هم جادار. برخی از زائران از کوله‌هایی استفاده می‌کنند که علاوه بر بندهای روی دوش، یک بند برای دور کمر دارد‌. این قابلیت باعث می‌شود فشار کمتری به شانه‌‌ها وارد شود و کوله آویزان نباشد. بند کوله نباید بسیار محکم یا آویزان باشد. باید مطابق فیزیک  بدن فرد، طولِ بندها تنظیم شود تا باعث افتادگی شانه و خستگی زودرس نشود.کوله ای که انتخاب می‌کنید نه باید خیلی کوچیک باشد و نه خیلی بزرگ! کوله های بزرگ باعث خستگی و گرفتگی عضلات می‌شوند و ادامه مسیر پیاده روی را سخت می‌کنند.»‌

کوله مهم‌ترین هم‌پای و همراه پیاده‌روی شما 

کوله‌ای که می‌برید اولین هم‌پا و همراه این مسیر است. پس باید پایش را محکم کنید تا ـآخر مسیر هم‌پای شما دوام بیارد و رفیق نیمه راه نباشد. آقای فیضی چند توصیه دیگر هم از پشت خط برایمان دارد:«‌ توصیه می‌شود قبل از حرکت بندهای کوله را با نخ و سوزن به کوله کوک بزنید تا محکم شود و در مسیر بندها پاره نشوند. در هنگام خرید و یا انتخاب کوله حتما به جنس آن توجه داشته باشید کوله‌های برزنتی اگرچه استحکام بیشتری دارند اما روند تعریق شما را افزایش می‌دهند. کوله‌های نخی انتخاب بهتری برای هوای گرم عراق و پیاده‌روی اربعین هستند! برخی از زائران برای پیاده روی اربعین از ساک ها و چمدان‌های چرخ‌دار استفاده می‌کنند چرا که احساس می‌کنند حمل و نقل آنها راحت‌تر است اما چون تمام مسیر سطح یکسانی ندارد. وضعیت آسفالت‌ها در تمام مسیر یکسان نیست و بخشی از مسیر خاکی است‌. ممکن است چرخ‌ها از چمدان جدا شوند و حمل و نقل‌شان در ادامه راه مشکل باشد. توصیه می‌شود بجای ساک های چرخ‌دار زائران از کوله استفاده کنند.»‌

چه لباسی بیاوریم؟!

تماس قطع می‌شود. اقای فیضی چندباری جایش را تغییر می‌دهد و دوباره تماس می‌گیرم این بار آقای فیضی از لباس‌هایی می‌گوید که باید به همراه داشته باشیم:دمای هوای عراق حدود ۵۰ درجه است به همین خاطر زائران حتما لباس خنک به همراه داشته باشند. اصلا نیازی به لباس گرم نیست. هرچند گاهی شب‌ها خنک می‌شود اما خنکی هوا به حدی نیست که نیاز به لباس گرم باشد. زائران از برداشتن لباس‌های اضافی بپرهیزند و تا حدالامکان سبک سفر کنند. دو دست لباس خنک برای پیاده‌روی اربعین کافی است. پس از هربار استفاده از لباس‌ها و تعریق،می‌توانند در موکب‌ها لباس‌ها را بشویند. به همین خاطر لازم نیست نگران لباس‌هایشان باشند و لباس های بیشتری به همراه بیاورند

سلاح‌هایی برای مهار آفتاب!

این بخش از صحبت‌های حیدر فیضی شاید از پرکاربردترین توصیه‌ها برای زائران باشد. چرا که صحبت از آفتاب سوختگی است و آفتاب سوختگی سوغات همیشگی  زائران اربعین  است:«‌آقایان اگر قصد دارند در مسیر پیاده روی لباس آستین کوتاه استفاده کنند حتما ساق دست به همراه داشته باشند تا دست‌هایشان آفتاب سوخته نشود. خانم‌ها هم می‌توانند برای جلوگیری از آفتاب سوختگی دست‌هایشان، دستکش نخی به همراه بیاورند. گذاشتن کلاه و چترهای کم‌جا و تاشو در کوله به شدت توصیه می‌شود. کلاه و چتر در برابر آفتاب از صورت محافظت می‌کند و مانع گرمازدگی می‌شود. خانم‌های زائر می‌توانند مثل زن‌های عراقی از پوشیه استفاده کنند تا علاوه بر حفظ حجاب، گرمازده نشوند و صورت‌شان آسیب نبیند. »‌

یک توصیه برادرانه! 

حرف از آفتاب سوختگی که می‌شود این زائر چندین و چندساله آقا که بعد از این همه سال فرهنگ عراق را به خوبی می‌شناسد توصیه‌ای به خانم های زائر می‌کند:«‌ممکن است بعضی از خانم‌ها برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از کرم ضدآفتاب استفاده کنند اما چون فرهنگ عراق با ایران کمی متفاوت است. خانم‌های عراقی هرگونه استفاده از کرم‌ برای صورت را به حرمت ایام عزاداری نادرست می‌دانند. توصیه می‌شود اگر پوست بسیار حساسی دارید و امکان استفاده از پوشیه را ندارید. کرم ضدآفتاب به همراه داشته باشید اما سعی کنید استفاده از این کرم حالت زینت برای صورت نداشته باشد.»‌

کیسه خواب ضرورتی برای این روزهای شلوغ!

«برخی‌ از زائران به هر دلیلی در موکب‌ها استراحت نمی‌کنند و یا تا دیروقت پیاده‌روی می‌کنند و درنهایت محلی برای اسکان پیدا نمی‌کنند. بهتر است هنگام جمع کردن کوله یک کیسه خواب هم به همراه بیاورند تا اگر امکان اسکان در موکب‌ها برایشان فراهم نبود از کیسه‌خواب استفاده کنند. کیسه خواب سبک است و زائران می‌توانند آن را به کوله‌شان آویزان کنند یا آن را روی قسمت بالایی کوله نگهداری کنند.»‌

کتانی بپوشیم یا دمپایی؟! 

شاید این اولین مصاحبه‌ای است که دلم می‌خواست حضوری انجام می‌شد. روبه روی موکبی می‌ایستادیم دو استکان چای عراقی برای مهمانم می‌آوردم و این حرف‌ها را به گوش‌جان می‌خریدم اما حالا مجبورم از پشت تلفن  با کلی حسرت بپرسم کفش بیاریم یا کتانی؟!  «مناسب‌ترین کفش برای مسیر کتانی است. توجه داشته باشید که در مسیر پیاده‌روی حتما از کتانی استفاده کنید چون پیاده‌روی با کفش سخت و دشوار است‌. بعضی از زائران برای اربعین کتانی نو تهیه می‌کنند. این‌کار اشتباه است بخاطر اینکه تا کتانی جا باز کند و پا به آن کفش عادت کند زمان می‌برد. استفاده از کتانی نو باعث تاول زدن و زخم شدن پا در مسیر پیاده‌روی می‌شود. دقت کنید کتانی‌ای که برای پیاده‌روی به همراه می‌برید. از چند ماه قبل خریداری شده باشد و به پای شما نشسته باشد تا در مسیر اذیت نشوید. به همراه داشتن یک جفت دمپایی توصیه می‌شود. خود عراقی‌ها هم برای پیاده‌روی اربعین از دمپایی استفاده می‌کنند. به همراه داشتن دمپایی از دو نظر مفید است. یک اینکه شاید در ازدحام جمعیت کفش و یا کتانی شما گم شود و دو اینکه گاهی بخاطر گرمای هوا پا در کتانی دم می‌کند و تاول می‌زند.  استفاده از دمپایی  در بخشی از مسیر می‌تواند به سلامت پا کمک کند.»‌

چفیه کولر سیار شما!

آقای فیضی چند توصیه دیگر را هم از پشت تلفن گوشزد می‌کند:«‌دو ملفحه سبک و تمیز در کوله‌تان به همراه داشته باشید تا وقتی به محل اسکان رسیدید برای رعایت نظافت شخصی از آنها به عنوان روانداز و زیرانداز استفاده کنید‌ سعی کنید ملحفه سبک و نازک بردارید تا کوله‌تان سنگین نشود!یک حوله کوچیک برای خشک کردن دست و صورت و یا استحمام به همراه داشته باشید.چفیه می‌تواند یکی از پرکاربردترین وسایل کوله شما باشد. می‌توانید از آن، هم به عنوان روانداز یا حوله استفاده کنید و هم به عنوان سایبان. چفیه باعث می‌شود تعریق گردن شما کمتر بشود و آفتاب مستقیم با پوست‌تان برخورد نداشته باشد. بهتر است بطری آبی به همراه داشته باشید تا گهگاهی با آب داخل بطری چفیه‌تان را نم‌دار کنید. باد گرمی که به این چفیه‌های نم‌دار برخورد می‌کند می‌تواند مثل کولر عمل کند و شما را خنک کند.» ‌

حواستان به داروهای ممنوعه باشد!

«زائرانی که مبتلا به بیماری خاص هستند حتما داروهایشان را به همراه نسخه پزشک در کوله‌شان قرار بدهند. به دلیل اینکه بردن برخی داروها به عراق ممنوع است به همراه داشتن نسخه می‌تواند زائران را از پیامدهای منفی این‌کار حفظ کند. از به همراه داشتن داروهای ممنوعه عراق تاحدالامکان خودداری کنند تا برای عبور از مرز مشکلی برایشان پیش نیاید. به همراه داشتن داروهایی مثل کدئین، مورفین، دیازپام،لورازپام و… که پایه آنها مواد مخدر است ممنوع است.برخی از زائران اصرار دارند که بدون قرص استامینوفن کدئین مشکل سردردشان حل نمی‌شود و این قرص را در کوله‌شان قرار می‌دهند. اما به همراه داشتن این قرص برای عبور از مرز می‌تواند برایشان دردسرساز باشد. توصیه می‌کنم این دارو را از چادرهای هلال‌احمر مستقر در مسیر تهیه کنند.»‌

داروهای ضدحساسیت و قطره چشم پایه ثابت کوله‌های زائران

رسیده‌ایم به داروخانه کوچک کوله شما ، فیضی اینطور داروهای مورد نیاز را لیست می‌کند«زائرانی که با فرزندان خردسال‌شان به پیاده‌روی اربعین  می‌آیند حتما قطره‌هایی که برای بچه‌هایشان  استفاده می‌کنند در کوله‌شان قرار دهند. چون گرد و غبار و خاکی که در هوای عراق است می‌تواند آلرژی‌زا باشد توصیه می‌کنم داروهای ضدحساسیت و قطره استریل چشم پایه ثابت کوله‌های زائران باشد. قرص ضدتهوع، قرص اسهال و معده درد، پمادهای سوختگی و… در لیست وسایل زائران اربعین  قرار بگیرد.»‌

بوفه کوچک کوله  شما و مواد مغذی

«یکی از خوراکی هایی که واجب است حتما در کوله زائران باشد خاکشیر است. خاکشیر در بدن احساس خنکی ایجاد می‌کند مانع تشنگی مداوم می‌شود و از گرمازدگی جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود زائران حرم اباعبدالله تعدادی لیموی تازه یا آب لیمو به همراه داشته باشند و با شربت خاکشیر استفاده کنند تا گرمای هوا آسیبی به بدنشان وارد نکند. مقداری آجیل و خشکبار در کوله قرار بدهید و در طول مسیر برای جلوگیری از افت توان بدن استفاده کنید اما استفاده مداوم از خشکبار توصیه نمی‌شود. اگر بچه به همراه دارید حتما چند بسته بیسکوئیت با خود بیاورید. اگر کسی احساس می‌کند از نظر بهداشتی با غذاها و خوراکی‌های عراق، مشکل دارد کنسروهای سبک در کوله‌اش قرار بدهد. البته حواستان به این نکته باشد که در گرما مواد غذایی خراب نشود و تاریخ کنسروها نگذشته باشد!»

چه مدارکی ببریم؟! 

یکی از دغدغه زائران بردن مدارک است. اینکه چه مدارکی ببرند و چطور از آنها نگهداری کنند؟!  فیضی این دغدغه را اینطور پاسخ می‌دهد:«‌به هیچ وجه به جز گذرنامه نیازی به مدارک خاصی نیست! چون اغلب خدمات درمانی به صورت رایگان انجام می‌شود دفترچه بیمه به همراه نداشته باشید. اطلاعات کارت ملی و شناسنامه درگذرنامه موجود است و نیازی به آنها نیست‌. گذرنامه را در جیب‌های کناری یا روی کوله قرار ندهید. حتما آن را در یک جای امن و ترجیحا قسمت انتهایی کوله بگذارید. پولی که به همراه دارید را تقسیم کنید و در چندجای مختلف و امن نگه داری کنید. بخشی را داخل کوله و بخشی را در جیب‌های لباستان.»‌

از واجبابت کوله اربعین 

«بخشی از کوله‌تان را به مواد بهداشتی و شوینده اختصاص بدهید. پودرلباسشویی برای شستن لباس‌ها به همراه داشته باشید. مسواک و خمیر دندان ،صابون و شامپو برای استحمام و شستن دست ها در جلوی کوله قرار بدهید. نمک هم می‌تواند برای ضدعفونی به کار بیاید. اگر از قاشق‌های موکب‌ها استفاده می‌کنید مقداری نمک روی آنها قرار بدهید و با دستمال آن را پاک کنید. یک بسته دستمال کاغذی، پلاستیک فریزر، ماسک، الکل، نخ و سوزن، چند جفت جوراب، کرم مرطوب کننده   و.‌‌.. از وسایلی است که وجود آنها در کوله اربعین مهم و پرکاربرد است. »‌

آنتن بیشتر از این یاری نمی‌کند.همین حالا هم خیلی مردانگی کرده که تا این جای مصاحبه پا به پای ما آمده است. خداحافظی می‌کنم اما دلم می‌ماند پشت خط. قرار به رفتن نبود اما آن صداها مرا بی‌قرار کرد. باید کوله‌ام را زودتر جمع کنم!باید بروم دنبال دلم!

 

 

 

حمل چه داروهایی در سفر اربعین ممنوع است؟

هر کشوری قوانین مربوط به خود را دارد و مسافران و گردشگران ملزم به رعایت این قوانین هستند در غیر این صورت با پیامدهای ناشی از پیروی نکردن از این قوانین روبه رو می شوند که نه برای آن ها و نه برای کشورشان خوشایند نیست. سفر اربعین نیز یکی از سفرهای زیارتی به کشور عراق است که هر ساله میلیون ها نفر از مسلمانان از کشورهای مختلف به این کشور و برای زیارت اباعبدالله الحسین (ع) سفر می کنند که البته زوار باید تابع قوانینی باشند.

گروه ایرنا زندگی- حمل برخی از داروهای مخدر در کشورهای حوزه خلیج فارس اعم از عربستان، قطر و امارات و آسیای میانه و کشورهای اروپایی دارای مجازات های سنگین است که کشور عراق از این امر مستثنی نیست براین اساس در این زمینه با سردار مجید کریمی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت و گویی انجام داده ایم که به داروهای ممنوعه در این سفر اشاره کرده است.

حمل چه داروهایی در سفر اربعین ممنوع است؟

حمل چه داروهای ممنوع است؟

سردار کریمی به حبس های طولانی مدت و جریمه های سنگین نقدی حمل کنندگان داروهای ممنوعه و غیر مجاز توسط زائران به مقصد کشور عراق اشاره می کند و می گوید: حمل دارو در اشکالی از جمله قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین یا مواد مخدر از جمله دیازپام، فلورازپام، کلونازپام اگزاز پام، لورازپام، شربت تریاک، دیفن اکسیلا، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین( b۲ )، داروهای بیماری صرع و سرطان و غیره که به نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر بوده، بر اساس قوانین کشور عراق جرم محسوب شده و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای وی پرونده قضایی تشکیل و برای تحمل حبس و جزای نقدی به مراجع قضایی معرفی می شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا تاکید می کند: چنانچه ضرورت دارد فرد بیمار به دلیل وجود سابقه بیماری داروی خاصی را در طول سفر به عتبات عالیات مصرف کند، می تواند با مشاوره یا پزشک معالج خود از او بخواهد داروهای جایگزین را که در کشور میزبان داروهای ممنوعه نبوده برای وی تجویز کند تا درمانگاه های آن سوی مرز با تجویز داروهای جایگزین مشکل این افراد را حل کنند؛ بنابراین همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی می تواند برای پیگیری بیماری در عراق موثر باشد.

حمل چه داروهایی در سفر اربعین ممنوع است؟

 

حمل شیرین بیان و قره قوت ممنوع 

سردار کریمی می گوید: به زوار گرانقدر توصیه می شود از حمل و نگهداری داروهای گیاهی مانند شیرین بیان و قره قروت که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به مواد مخدر دارد و به دلیل عدم مصرف ممکن است برای ماموران کشور عراق ناشناخته باشد، خودداری کنند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با هشدار به زائران اربعین حسینی (ع) می گوید: پلیس برابر قانون از ادامه سفر زائران عتبات عالیات که حتی به مقادیر بسیار اندک مواد مخدر، روانگردان، دارو و قرص های غیرمجاز و ممنوعه حمل می کنند، ممانعت بعمل آورده و برابر قانون با تشکیل پرونده قضائی مجرمین را به دستگاه قضایی معرفی می کند. پلیس از یک سو با هدف صیانت از عزت و اعتبار هموطنان و از سوی دیگر با هدف پیشگیری از عواقب بسیار شدید حاملان مواد مخدر به کشورهای دیگر به ویژه عراق، نسبت به حمل مواد مخدر توسط افراد حتی به مقدار کمتر از یک گرم حساسیت بالایی داشته و در صورت مشاهده با چنین مواردی برابر قانون و با قاطعیت با مجرمان برخورد می کند.

سردار کریمی در ادامه با اشاره به توانمندی های عملیاتی، اطلاعاتی و فنی پلیس در کشف هر گونه مواد مخدر جاساز شده توسط مجرمان تاکید می کند:کارکنان مجرب پلیس با استقرار در مرزها، مبادی ورودی و نیز فرودگاه های محل عزیمت مسافران به کشور عراق، با بهره گیری از تجهیزات فنی پیشرفته و دستگاه های مواد یاب و نیز چهره زنی و رصد و بازرسی وسایل همراه زائران از قابلیت بسیار بالایی در شناسایی متهمان و کشف جاسازهای مواد مخدر برخوردار هستند.

حمل چه داروهایی در سفر اربعین ممنوع است؟

قوانین سختگیرانه ایران و عراق نسبت به حمل کنندگان مواد مخدر سنتی و روانگردان

این مقام ارشد انتظامی در ادامه به قوانین بازدارنده جمهوری اسلامی ایران در حمل و نگهداری مواد مخدر توسط زائرین اشاره کرده و می گوید: به استناد ماده ۱۷ قانون مبارزه با مواد مخدر، اگر از زائری انواع مواد مخدر یا روانگردان به هر میزان کشف شود ضمن جلوگیری از ادامه سفر و توقیف گذرنامه فرد خاطی، در مرحله اول به مدت  یک تا ۵ سال و در مرحله دوم ۵ تا ۱۵ سال گذرنامه آنان باطل و ممنوع الخروج خواهند شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا همچنین بر وجود قوانین سختگیرانه توسط کشور عراق نسبت به حمل کنندگان مواد مخدر سنتی و روانگردان از جمله تریاک، شیشه، هروئین، گل، گراس، ماری جوانا و… اشاره کرده و می افزاید: بر اساس قوانین مبارزه با مواد مخدر کشور عراق، هرفردی نسبت به خرید، فروش، حمل و یا نگهداری مواد مخدر و روانگردان ها حتی به مقدار کمتر از یک گرم اقدام نماید، پس از دستگیری و تشکیل پرونده قضایی از سوی پلیس میزبان، تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به پرداخت جریمه نقدی از ۱۰ تا ۳۰ میلیون دینار و حبس از ۶ ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

حمل چه داروهایی در سفر اربعین ممنوع است؟

توصیه های پلیس مبارزه با مواد مخدر به زوار

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا به زائران کربلای معلی توصیه می کند از آنجایی که یکی از شگردهای قاچاقچیان انتقال مواد مخدر توسط افراد ناآگاه است، بنابراین هموطنان به هیچ عنوان بار یا وسیله ای را به صورت امانت برای انتقال و تحویل به افراد ثالث در خارج از مرز ایران از کسی قبول نکنند. زائران دقت کنند که قبل و بعد از گیت بازرسی پلیس، وسایل و یا کیف دیگران را به دلیل شباهت با وسایل خود به اشتباه بر ندارند.

حمل چه داروهایی در سفر اربعین ممنوع است؟

زائران بیمار تاییدیه پزشک همراه خود داشته باشند

وی تاکید می کنند: زائرانی که احتیاج به مصرف داروهای خاصی دارند، ضمن همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی، مراتب را قبل از حضور در مرزها با پزشک هماهنگ کنند و تاییدیه مربوطه را به همراه داشته باشند.  با توجه به استقرار دستگاه های بسیار پیشرفته کشف مواد مخدر و داروهای غیر مجاز در فرودگاه کشورهای میزبان، به زائران توصیه می شود حتی به مقادیر بسیار اندک هم مواد مخدر یا اقلام دارویی ممنوعه و غیر مجاز با خود حمل نکند.  مدیران و و عوامل اجرایی کاروان ها به گونه ای برنامه ریزی کنند تا زائران قبل از رسیدن به کشور عراق نسبت به شناخت جرائم و تبعات مرتبط با مواد مخدر و روانگردان ها در کشور عراق و مرزهای خروجی توجیه شوند تا از انتقال احتمالی این گونه مواد ممانعت به عمل آید.  زائران برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص لیست کلی داروهای ممنوعه و غیر مجاز می تواند به تارنمای پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا به نشانی antinarcotics.police.ir مراجعه کنند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک می توانند مراتب را به مامورین پلیس مستقر در مبادی و گیت های خروجی مرزها و یا فرودگاه ها اطلاع دهند.

 

 

 

نکاتی که والدین کلاس اولی ها باید بدانند

آغاز سال تحصیلی با همه هیجان، شور و نشاطی که برای والدین و دانش آموزان دارد، برای برخی از دانش آموزان و والدین آن ها بخصوص کلاس اولی ها همراه با استرس و نگرانی است، به ویژه برای والدین و مادرانی که ۶ سال تمام در کنار فرزند خود بوده و از صفر تا صد کارها از او مراقبت کرده و حال باید او را برای ورود به فضای جدیدی آن هم دور از خود، آماده کنند. اما چگونه می توان برای ورود فرزند کلاس اولی خود به مدرسه آماده شد و او را نیز آماده ورود به مرحله جدیدی از زندگی اش کرد؟

گروه ایرنا زندگی- معصومه نیکنام: انسان در طول عمر خود مراحل مختلفی از زندگی را تجربه می کند، از زمانی که متولد می شود تا زمانی که چشم از این جهان هستی می بندد؛ همواره اولین بارهایی را تجربه می کند که در ابتدا همراه با استرس و نگرانی هایی است. تزریق اولین واکسن، نخستین غم و شادی ها و اولین‌های دیگر اما اینکه چگونه بتوانی بر استرس این اولین ها غلبه کنی، هنر کرده ای و در زندگی‌ات موفق بوده ای.

والدین نیز به حکم پدر یا مادر بودن، باید اولین هایی را همراه با فرزند خود تجربه کنند به عنوان مثال والدینی که برای نخستین بار تجربه فرستادن کودک خود به مدرسه را کسب می کنند، دل نگرانی هایی دارند که نمی دانند چگونه آن را بر طرف کرده و چه راهی در پیش بگیرند.در این گزارش با کمک لیورا سعید روانشناس کودک و نوجوان سعی کردیم با ارائه راهکارهایی آرامش دوباره را به این کودکان و والدین شان برگردانیم و روزهای ابتدایی سال تحصیلی را برای شان شیرین تر کنیم.

نکاتی که والدین کلاس اولی ها باید بدانند

​افکار منفی را مدیریت کنید

هر سال با آغاز سال تحصیلی  و در ماه های شهریور و مهر، والدین به آماده شدن فرزندان خود برای ورود به مدرسه می اندیشند اما در این بین، سهم والدین کلاس اولی ها در هیجانات شادی آور، استرس زا و نگرانی بیش از سایر والدین است. ورود به دبستان هر چند یک مرحله شادی آور برای هر پدر و مادری است که کودکشان به مرحله مهمی از زندگی اش قدم می گذارد و قرار است از نظر تحصیلی، اجتماعی، هیجانی و اخلاقی رشد کند اما در کنارش نگرانی هایی نیز به همراه دارد، اینکه مبادا کودک به راحتی از خانواده جدا نشود یا نتواند از خودش مراقبت کند، در ساعت دوری از والدین نتواند با هم کلاسی هایش ارتباط برقرار کند یا اینکه درس و تکلیف را دوست نداشته و با معلم ارتباط برقرار نکند. هر چند تا حدودی اینگونه افکار طبیعی هستند و با مستقر شدن کودک در ماه های اولیه در مدرسه برطرف می شود، اما برخی از والدین به ویژه برخی از مادران، استرس و نگرانی هایشان از حد طبیعی بیش از سایرین است که به برخی از این مادران که استرس بیش از حدی را متحمل می شوند، اشاره می شود.لیوار سعید در این باره می گوید:مادران دارای اضطراب عمومی افرادی هستند که در مورد هر اتفاق و موضوعی، چه در مورد خودشان، اطرافیان و فرزندانشان دچار استرس و دلشوره می شوند. این مادران در هنگام ورود کودک به کلاس اول هم مثل سایر موارد زندگی خود، دچار ترس و نگرانی می شوند و از این که فرزندشان می خواهد ساعاتی را دور از خانه و به دور از مادر سپری کند، افکار منفی بسیاری به سراغشان می آید.این مادران پیش از هر آموزشی باید این تمرین را پیش بگیرند که بتوانند این افکار را کنترل کنند در غیر این صورت به خود و کودک شان آسیب های روانی وارد می شود.

نکاتی که والدین کلاس اولی ها باید بدانند

 مادران کمال گرا،سخت گیری برای فرزند بدون خطا

سعید می گوید دسته دیگری از مادارن با کمال گرایی در این برهه کودکان شان را نگران می کنند:«مادر کمال گرا یا سخت گیر انتظارات بسیار و نامتناسبی نسبت به سن کودک، از او دارد و می خواهد کودک در هر موقیعتی و در انجام هر کاری، کامل و بی نقص باشد. این دسته از مادران تصور می کنند فرزندشان همیشه در انجام تکالیف، تمیز بودن لباس ها، نگهداری از وسائل مدرسه، ارتباط با سایرین، باید فرزندی خوب و بدون خطا باشد. این مادرها تذکرات و باید و نبایدهای بسیاری به کودک می دهند و فشار و استرس زیادی به فرزند خود منتقل می کنند.»

مادران دارای وسواس

این دسته از مادران نسبت به هر مساله ای اعم از تمیزی، نظم و چک کردن همه امورات زندگی وسواس دارند، این مادران که در ۶ سال اول زندگی فرزند خود همیشه درحال مراقبت بسیار از او بودند، حالا نگران استقلال فرزندشان هستند که چگونه در طول روز از خودش مراقبت کند، مریض نشود، آسیب نبیند، وسایلش را گم نکند و … وسواس این مادران در ایام کرونا نسبت به خود، اطرافیان و فرزندشان شدت یافت واز آنجایی که در اغلب موارد وسواس یا به دلیل ژنتیکی یا به دلیل یادگیری از والدین به فرزند نیز منتقل می شود، کودک نیز در ساعات خارج از خانه به راحتی نمی تواند با مسائلش کنار بیاید. علی رغم خانواده هایی که در حال حاضر نسبت به باز شدن مدارس به شکل حضوری پس از دو سال و نیم خوشحال شده، اظهار رضایت می کنند، مادران دارای وسواس به دلیل ترس از ابتلاء به ویروس کرونا، ابراز نگرانی می کنند، این گونه مادران حتی از اردیبهشت که مدارس حضوری شدند، از فرستادن فرزندان خود به مدرسه امتناع کردند.

نکاتی که والدین کلاس اولی ها باید بدانند

مادرانی که فرزند اول خود را به کلاس اول می فرستند یا تک فرزند دارند

دسته دیگری از مادران، افرادی هستند که نخستین تجربه را در این زمینه دارند و فرزند اول خود را به کلاس اول می فرستند  یا تک فرزند دارند، این دسته از مادران نیز به این دلیل که تجربه ی به مدرسه فرستادن کودک دیگری را نداشته اند احتمال دارد در مورد فرستادن فرزند خود به مدرسه استرس زیادی داشته باشند.این روانشناس می گوید این مادران نیاز به آمادگی دارند:« این مادران باید پیش از فرستادن  کودکان خود به مدرسه مطالعاتی در زمینه زفتار استاندارد داشته باشند در غیر این صورت ممکن است با آگاهی کمی که دارند برای خود و فرزندشان مشکلانی ایجاد کنند.»

مادران دارای فرزند دچار اختلال اضطراب جدایی

این متخصص روانشناسی کودک دستیابی به استقلال نسبی را ازمهم ترین کارکرد های مدرسه می داند :«منظور از کودکان دارای اختلال اضطراب جداییی بچه هایی هستند که کودکانی که ورود به مهد کودک یا پیش دبستانی را به دلیل ناتوانی در جدا شدن از مادر یا مراقب به راحتی نگذرانده و از سوی دیگر درمان هم نشده اند.:«این دسته از کودکان، اختلال اضطراب جدایی دارند و این اختلال به هر دلیلی که باشد، اجازه استقلال و دور شدن کودک از مادر یا مراقب اصلی را نمی دهد. در این شرایط دانش آموز نمی تواند در کلاس درس احساس راحتی کند و تمرکز برای یادگیری داشته باشد؛ از طرفی، گریه و بی قراری کرده و مادر مجبور می شود تا مدت ها، هر روز در مدرسه و پشت کلاس درس حضور داشته باشد.»

نکاتی که والدین کلاس اولی ها باید بدانند

چگونه کودک را برای ورود به مدرسه آماده کنیم؟

سعید به والدین راهکارهایی برای آماده شدن ورود کودک به کلاس اول ابتدایی توصیه می کند. وی معقتد است، پیش نیاز وارد شدن به مدرسه و کلاس اول، قرار گرفتن کودک در محیط های اجتماعی در سنین پایین تر است؛ محیط هایی مثل خانه کودک، مهد کودک، پیش دبستانی، کلاس های آموزشی، پارک، تئاتر، ماندن در خانه اقوام نزدیک برای چند ساعت که او را برای ورود به مرحله مهم دبستان و استقلال از خانواده برای نصف روز آماده کند:«بنابراین با شناختی که هر پدر و مادری از فرزندش در سنین پیش دبستان دارد، باید نسبت به رفع مشکلات او تا پیش از ورود به کلاس اول اقدام کند. گریه و بی قراری برای کلاس اولی ها به ویژه در روزهای اول، طبیعی و گذرا است که با حمایت معلم و کادر مدرسه یا حضور والدین در مدرسه به سرعت برطرف می شود؛ اما اگر بی تابی دانش آموز طولانی شد و هفته ها و ماه ها ادامه داشت و در فرآیند تحصیلی او مداخله ایجاد کرد، باید از مشاور مدرسه یا روانشناس کودک کمک گرفت. اگر کودک از دردهای بدنی برای نشان دادن استرس هایش شکایت داشت، مثلا دل درد یا سردرد داشتن را بهانه ای برای مدرسه نرفتن، مطرح کرد، این نشان دهنده این است که اضطراب خود را جسمی سازی کرده است که این اضطراب نیز نشانه این است که احتمالا یا دچار کمبود توجه شما شده یا در کلاس و مدرسه مشکلی وجود دارد که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.»

دادن شی یا وسیله ای به کودک که خاطره مادر را تداعی کند

یکی دیگراز راهکارهایی که این روانشناس کودک و نوجوان توصیه می کند این است که برای رفع بی تابی و دلتنگی طبیعی کودکان، شی یا وسیله ای از خود(مادر) را به او بدهید تا با خودش به مدرسه ببرد و هر وقت ناآرام شد به این وسیله یا شی نگاه کرده یا آن را بو کند تا خاطره مادر برایش تداعی شده و آرام بگیرد.

پیام های منفی به کودک ندهید

برخی از مادران آگاه نیستند که با زبان کلامی و غیر کلامی در مورد مدرسه، معلم، تکالیف و بچه های دیگر مدرسه، پیام های منفی به کودک انتقال می دهند و زمینه استرس بیشتری را برای او فراهم می کنند.این متخصص روانشناسی کودک در این زمینه می گوید :« به عنوان مثال به او می گویند؛ “مواظب باش وسایلت را گم نکنی”، “مراقب باش در پله های مدرسه نیفتی”، “معلمت را اذیت نکنی”، “با دست کثیف خوراکی نخوری”، “تو کلاس حواست پرت نشود”. این در حالی است که  هدف از مدرسه رفتن، یادگیری و لذت بردن از مدرسه و هر آنچه به مدرسه مربوط می شود، است. هرگز کودک را از مدرسه، تکلیف و معلم نترسانید و نکات و توصیه ها را به شکل منفی تذکر ندهید.

نکاتی که والدین کلاس اولی ها باید بدانند

بهتراست از مدت ها قبل از ورود به مدرسه و حتی در ایام مدرسه به او آموزش دهید چگونه از خودش مراقبت کند، از وسایلش محافظت کرده و با هم کلاسی ها ارتباط بهتری برقرار کند. تمام جملات و تذکرات را به شکل مثبت ارائه دهید تا در ذهن او خوب و مثبت شکل بگیرد. مثلا بگویید، “هر زمان تشنه ات شد از خانم معلم اجازه بگیرو آب بخور”، “زنگ پایانی کلاس زده شد دقت کن همه وسایلت را در کیفت گذاشته باشی”، “خانم معلم مهربان است، تو را دوست دارد و می خواهد مطالب بسیار خوبی به تو بیاموزد.

فرزند خود راقبل از بازگشایی مدارس، به مدرسه ببرید

این روانشاس کودک به نکته ای کلیدی در ارتباط با کلاس اولی ها اشاره می کند؛ اینکه فرزند خود را مدتی پیش از باز شدن مدارس به مدرسه ببرید و او را با فضاهای مدرسه اعم از حیاط، دفتر مدیر، کلاس های درس، سرویس بهداشتی و جاهای مختلف مدرسه آشنا کنید، این اقدام؛ احساس امنیت و آرامش کودک را افزایش می دهد.

نکاتی که والدین کلاس اولی ها باید بدانند

در روزهای اول مدرسه با فرزند خود همراهی کنید

سعی کنید در روزهای اول در رفتن به مدرسه، به جای استفاده از سرویس مدرسه، خودتان با فرزندتان همراهی کنید و در مسیر خانه تا مدرسه با هم در مورد موضوعات خوشایند و مورد علاقه کودک، گفت و گو کنید.  در این حین می توانید آموزش های خود را به شکل خیلی مختصر و مثبت به او ارائه دهید.

چند دقیقه زودتر از پایان کلاس، در مدرسه حضور داشته باشید

سعید در توصیه به والدین تاکید می کند که اگر بعد از پایان کلاس، والدین به دنبال کودک می روند، باید حتما چند دقیقه زودتر از پایان کلاس ها، در مدرسه حضور داشته باشند:« چند دقیقه دیرتر رفتن والدین برای آوردن کودک به خانه، می تواند آغازی برای اضطراب جدایی وی باشد، این مساله باعث می شود تا کودک احساس ناامنی و بی اعتمادی کرده به گونه ای که اصلاح آن دشوار باشد.»

 

نکاتی که والدین کلاس اولی ها باید بدانند

در هنگام بازگشت کودک از مدرسه، در خانه حضور داشته باشید

اگر فرزند با سرویس مدرسه به خانه باز می گردد حتما یکی از والدین در خانه حضور داشته باشد و به گرمی از او استقبال کند،  پس از آن برای غذا دادن به او، بازی و انجام تکالیفش به او کمک کرده و بدانند که کودک، کلاس اول است و برای او زود است که بعد از سپری شدن نصف روز دور از خانه و والدینش، ساعات دیگری را نیز در خانه تنها باشد تا یکی از والدین از سرکار یا بیرون بازگردد.

به کودک فرصت دوست یابی در مدرسه را بدهید

برخی از کودکان، دوستانی از دوران مهد کودک  یا پیش دبستان در دوران دبستان خواهند داشت، این دسته از کودکان راحت تر با مدرسه و دوستان کنار می آیند اما برخی دیگر با دوستان جدید روبه رو می شوند بنابراین باید بتوانند دوستی برای خود بیابد. در این مورد نیز والدین باید آموزش های لازم در مورد پیدا کردن دوست و ارتباط خوب با هم کلاسی ها را به او آموزش دهند. توصیه می شود به کودک فشار نیاورید و به او فرصت دهید تا به تدریج با کودکان یگر آشنا شود و متوجه شود که چه کسی می تواند دوست بهتری برای او باشد.

نکاتی که والدین کلاس اولی ها باید بدانند

خواب کودک را قبل از بازگشایی مدارس تنظیم کنید

سعید می گوید: حتما باید خواب کودک را از مدتی قبل از باز شدن مدرسه تنطیم کرد، اینکه کودک  شب ها به موقع بخوابد تا بتواند صبح به موقع بلند شود. او باید وقت کافی برای خوردن صبحانه در خانه را داشته باشد؛ براین اساس توصیه می شود هرگز او را بدون خوردن صبحانه به مدرسه نفرستید.

تمرکز والدین به انجام تکالیف کودک خلاصه نشود

والیدن باید توجه داشته باشند که تمرکز آن ها با ورود کودک به مدرسه فقط برای انجام تکالیف خلاصه نشود چرا که کودک تازه وارد کلاس اول شده است و نباید مشق و تکلیف برای او جنبه فشار، اجبار و استرس داشته باشد.این متخصص روانشناسی کودک می گوید :« او باید در حین یادگیری و آموختن، از تکالیف خود لذت ببرد؛ براین اساس توصیه می شود نه با سختگیری و نه با سهل گیری و بی تفاوتی، بلکه با شیوه ای متعادل، فرزند خود را در طی گذراندن کلاس اول همراهی کنید.»

 

 

 

همه چیزهایی که درباره بازگشت کی‌روش به ایران باید بدانید

تهران- ایرنا- کارلوس‌ کی‌روش پس از امضای قرارداد با فدراسیون فوتبال تا پایان جام‌جهانی و دریافت ماهانه ۵۰هزار یورو، آخر هفته به تهران می‌آید تا کارش را در تیم ملی آغاز کند.

به گزارش ایرنا، یک هفته پس از انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال، اولین ترکش‌ها به نیمکت تیم ملی فوتبال خورده است و همان طور که پیش‌بینی می‌شد تاج در اولین تصمیم پس از بازگشت دوباره به فدراسیون فوتبال، پرونده بازگشت کارلوس کی‌روش را روی میز گذاشت.

تاج که قبل از برگزاری انتخابات گفته بود که در صورت انتخاب توسط اعضای مجمع، درباره بازگشت کی‌روش به نیمکت تیم ملی فوتبال فکر خواهد کرد، وقتی سه شنبه گذشته رای اعضای مجمع را گرفت، مذاکره با سرمربی پرتغالی را آغاز کرد تا مشخص شود که دراگان اسکوچیچ آخرین روزهای حضورش روی نیمکت تیم ملی فوتبال سپری می‌کند.

کی‌روش – ایران؛ امضا شد

تاج پس از انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون، مذاکرات با کی‌روش را آغاز کرد و در این مدت جلسه‌ای با اسکوچیچ برگزار نکرد تا مشخص شود که اعتقادی به این سرمربی ندارد.

مذاکرات تاج با کی‌روش در نهایت به نتیجه رسید و امروز خبر رسید که فدراسیون فوتبال با سرمربی پرتغالی به توافق رسیده و قرارداد بین دو طرف به امضا رسیده است. حمید سجادی وزیر ورزش هم امروز از بازگشت کی‌روش حمایت کرد تا فدراسیون فوتبال مانند زمان حضور مسعود سلطانی‌فر مقابل وزارت ورزش قرار نگیرد.

پس از توافق کی‌روش و فدراسیون فوتبال، این سرمربی پرتغالی که بهمن ۹۷ پس از نزدیک به ۸ سال از تیم ملی فوتبال کنار رفته بود، پس از سه سال و نیم دوباره به ایران بر می‌گردد تا دوباره روی نیمکت تیم ملی فوتبال بنشیند.

ماهیانه ۵۰هزار یورو تا جام‌جهانی

بر اساس خبرهای رسیده قرارداد کی‌روش و تیم ملی فوتبال به صورت ماهانه و تا پایان جام‌جهانی است. با توجه به توافق تاج و سرمربی پرتغالی، کی‌روش فعلا با یک قرارداد ۴ ماهه و پایان بازی‌های تیم ملی در قطر روی نیمکت ایران می‌نشیند.

گفته می‌شود کی روش بر اساس این قرارداد، ماهانه ۵۰ هزار یورو دریافت خواهد کرد.

پس از بازگشت تیم ملی از جام‌جهانی، درباره ادامه همکاری کی‌روش و تیم ملی فوتبال تصمیم‌گیری خواهد شد و با بررسی عملکرد تیم ملی در جام‌جهانی و نظرات طرفین، تصمیم به تمدید یا قطع همکاری گرفته خواهد شد.

در صورت توافق کی‌روش و فدراسیون فوتبال پس از جام جهانی، سرمربی پرتغالی در جام ملت های ۲۰۲۳ هم تیم ملی را هدایت خواهد کرد.

کی‌روش تا پایان هفته در تهران

اردوی جدید تیم ملی فوتبال در حالی قرار است از ۲۰ شهریور با حضور بازیکنان داخلی در تهران آغاز شود که فدراسیون فوتبال در حال فراهم کردن مقدمات حضور این مربی در تهران است.

از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد که کی‌روش تا آخر هفته به تهران می‌آید تا علاوه بر برگزاری مراسم معارفه، کارش را در تیم ملی فوتبال به صورت رسمی آغاز کند.

 

 

آن «تتلو» چطور تبدیل به این «تتلو» شد؟

تتلو بازیگر یک سناریوی پولساز

تتلو بازیگر یک سناریوی پولساز

«تتلو» حالا خوب بلد است که خودش را هرچند وقت یک بار سر زبان‌ها بیندازد. او بازیگر خوب و پرطرفداری است به خصوص برای گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی و برخی فعالان بازار رمز ارز!

ایسناپلاس ـ سهیلا صدیقی: «امیرحسین مقصودلو» معروف به «تتلو» و طرفدارانش خیلی وقت است به عنوان یک پدیده توسط روانشناسان و جامعه‌شناسان مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند. تتلو خودش به تنهایی یک ژانر است. یک ژانر پر طرفدار که هر کاری دلش بخواهد می‌کند. فراخوان دعوت به حرمسرای شخصی‌اش را منتشر می‌کند، کنسرت می‌گذارد و با فحاشی زیاد به هوادارانش، ‌کنسرت را کنسل می‌کند و خیلی کارهای دیگر که در همه آنها رهاست؛ رها و بی‌پروا. آنقدر که این آخری حتی وعده خودکشی روی استیج کنسرت را هم داده‌است!

پسر آرامی که از همه مرزها عبور کرد

تتلو فعالیتش را از سال ۱۳۸۳ به شکل زیرزمینی آغاز کرد. فعالیت ابتدایی او در بستر یک وبلاگ شخصی که آن را با دوستش ایجاد کرده بود، شکل گرفت. در سال ۱۳۹۰، تتلو نخستین آلبومش را با نام «زیر همکف» منتشر کرد. تتلوی دهه ۸۰ یک رَپِر جوان با ویژگی و مختصات خاص این موسیقی بود که بزرگترین خطایش در زیرمینی بودن او خلاصه می‌شد. اولین بازداشت او در سال ۱۳۸۷ بود وقتی خبری تحت عنوان «بازداشت خواننده معروف و مبتذل رپ» در رسانه‌ها منتشر شد. او به قید وثیقه آزاد شد و سال ۱۳۹۲ آلبوم «تتلیتی» را منتشر کرد. بازداشت‌های او در سال‌های ۹۲ و سال‌های ۹۵ باز هم تکرار شد؛ بازداشتی که به دلیل توهین او به بازپرس پرونده‌اش بود.

این روال ادامه داشت تا اینکه از پسری که از زندگی فقط موسیقی را می‌خواست، موجود دیگری زاییده شد که از همه مرزها عبور می‌کرد. اظهار جملات توهین‌آمیز علیه زنان از اولین طغیان‌های او بود. ۱۳ آبان ۱۳۹۷، اینستاگرام اعلام کرد که اکانت امیر تتلو را بسته‌است؛ به این دلیل که او «جملاتی توهین‌آمیز علیه زنان» به‌کار برد و از هواداران مرد خود خواسته تا «زنان را کتک بزنند یا به آن‌ها توهین کنند». تتلو تا پیش از بسته شدن حسابش حدود ۴ میلیون نفر دنبال کننده داشت و  پس از این اتفاق نه تنها کوتاه نیامد بلکه با حساب کاربری جدید به فعالیت خود در اینستاگرام ادامه داد.

۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹  حساب تازه اینستاگرام تتلو که بیش از ۴/۴ میلیون دنبال‌کننده داشت برای بار دوم بسته شد. این بار ماجرا این بود که او در چند استوری نوشت که قصد دارد «حرم‌سرا» راه‌اندازی کند و از دختران ۱۵ تا ۲۰ ساله خواست که به «حرم‌سرای» او بیایند. انتشار این استوری‌ها که به دعوت برای رابطه جنسی تعبیر شد با واکنش منفی و شدید برخی کاربران توییتر و روزنامه‌نگاران ایرانی و ترک مواجه شد. موجی از انتقادها به امیرحسین مقصودلو برای آنچه ظاهراً درخواست رابطه جنسی با دختران زیر سن قانونی بوده به راه افتاد. چند نفر از فعالان حقوق زنان و روزنامه‌نگاران، با ترجمه مطالب تتلو از اینستاگرام خواستند تا حساب او را ببندد. نهایت اینستاگرام اکانت تتلو را به‌طور کامل حذف کرد. سخنگوی شرکت «فیسبوک» که اینستاگرام زیرمجموعه آن است، گفت: «ایمنی اعضا اولویت اصلی ماست و ما محتوایی که از کودکان بهره‌برداری می‌کند یا آنها را به خطر می‌اندازد را تحمل نمی‌کنیم. ما حساب امیر تتلو را به دلیل نقض سیاست‌های خود از کار انداختیم و او دیگر اجازه حضور در اینستاگرام را نخواهد داشت.»

حالا دیگر او یک یاغی ناکام بود. خبری از کنسرت و  مجوز نبود و از طرفی تنها راه ارتباطی تتلو با مخاطبانش هم برای همیشه از دست رفته بود. پس از ناکامی تتلو برای بازگشت به اینستاگرام، او یک شبکه اجتماعی دیگری را برای ارتباط با مخاطبان خود انتخاب کرد. تتلو در کانال تلگرام خود از همه هوادارانش خواست که اینستاگرام را ترک کرده و به یوتیوب بپیوندند.

پس از بازگشت تتلو به یوتیوب، او تصمیم به شکستن رکورد یوتیوب گرفت و از هوادارانش خواست که زیر پست «یه سرم به ما بزن» در یوتیوب کامنت بگذارند و کامنت هواداران به بیش از ۱۹ میلیون رسید و رکورد کامنت یوتیوب در جهان را زد.

پسری که پیش از این فقط دنبال مجوز از دفتر موسیقی وزارت ارشاد بود و اوج خودنمایی‌ش حضور در تمرینات پرسپولیس بود حالا خودش برای خودش هر مجوزی را صادر می‌کرد؛ صدور مجوز شخصی برای هر عمل غیر اخلاقی مثل توهین به مقدسات، امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) و… او در نهایت تتلویی شد که دیگر خدا را هم بنده نبود و فحاشی و به کاربردن الفاظ رکیک، تنها ابزار تتلو برای ارتباط با مخاطبش بود.

تتلو بازیگر یک سناریوی پولساز

عشق حقیقی یا سریال شبانه در اینستاگرام

خیلی‌ها می‌گویند او فقط بازیگر یک فیلمنامه قوی است که سناریوی آن را گرداننده اصلی سایت‌های شرط‌بندی و برخی فعلان رمز ارز نوشته‌اند. سناریویی که  علاوه بر تتلو بازیگران زیادی دارد. این سناریوی قوی دیگر فقط خلاصه در چند پست اینستاگرامی و ویدئوهای یوتیوب نیست؛ یک سریال بلند با چند نقش اصلی است که در تمام سریال در حال عاشق شدن، فارغ شدن، ازدواج و طلاق نمایشی هستند. سریالی که فقط دنبال فالور زیاد برای تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی است!

قرارداد بازی در این سریال بی سر و ته آنقدر چرب و پر و پیمان هست که هر جوان جویای شهرتی را جذب خودش کند؛ مثل سحر قریشی که تصمیم به جلای وطن گرفت تا برای مدتی با تتلو نقش یک زن و شوهر عاشق را بازی کنند. دستمزد حضور در این نقش، آنقدر اغوا کننده بود که سحر قریشی تصمیم گرفت از خیر صورتش هم بگذرد و با تتوهای رنگی روی دست و صورتش مخاطب جذب کند. نقشی که در کمتر از یک سال تمام شد و سحر قریشی که حالا در این بازی علاوه بر پول بیش از ۵ میلیون فالوئر عایدش بود، اعلام کرد که این رابطه (به قول خودش ازدواج) تمام شده و تتلو او را گول زده‌است.

آرامه اعتمادی (منتقد سینما) چندی پیش از پشت پرده این بازی پرده برداشت و در توییتی نوشت: «ازدواج سحر قریشی و امیر تتلو، یک معامله دو ساله و چندصد میلیاردی با اسپانسری یک رمز ارز و بازدید یوتیوب است. یک تهیه‌کننده بنام سینما، در این سناریو دخیل است که بیست میلیارد سهم خالص او از این ماجراست. دوبی بودن قریشی در همین سناریوست.تتلو در آهنگ جدیدش هم اشاره به رمز ارز دارد».

 ورود تتلو به دنیای رمز ارزها

راه‌اندازی یک ارز دیجیتال توسط تتلو در خردادماه سال ۱۴۰۰  که سر وصدای زیادی را در جامعه کریپتو به پا کرد، می‌تواند مهری بر تایید این ادعا باشد. از آن‌جایی که خود این خواننده اطلاعاتی در مورد بازار رمز ارزها نداشت، فردی به نام هومن کرمی، مسئولیت این پروژه را بر عهده گرفته بود.

توکن TNT در تاریخ ۲۱ خرداد سال گذشته به صورت عمومی عرضه شد؛ توکنی هم که به نام تتلو ساخته شد، پر از مشکل بود. تتلو بارها از کرمی در مورد عدم انتشار «وایت پیپر» این توکن پرسیده بود و او در جواب می‌گفت که به دلیل مسائل مربوط به ترجمه، انتشار آن به تعویق افتاده است. اما بعد از گذشت یک هفته، تتلو اعلام کرد که این پروژه منتفی است و کرمی کلاهبردار است. به گفته تتلو، هدف اصلی کرمی از راه‌اندازی توکن جدید TNT، این بوده که با استفاده از شهرت تتلو، توکن CCN خود را بالا بکشد. این خواننده آن زمان در توییتی نوشت که کرمی باید یک میلیون دلار خسارت به وی پرداخت کند.

تتلو بازیگر یک سناریوی پولساز

اما اینکه تتلو به تازگی در یکی از آثارش مشخصا از رمزارز صحبت کرده است، یعنی این بازی کماکان ادامه دارد. این طور که چندی پیش در برنامه کلاب هاوس به به طرفدارانش اعلام کرد با استفاده از یک ارز دیجیتال خواهند توانست، آهنگ‌هایش را خریداری کنند. همچنین در آینده، امکان خرید بلیط‌های کنسرت و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) این خواننده هم با استفاده از این رمزارز فراهم خواهد شد.

این طور که به نظر می رسد میان تتلو، سحر قریشی و پروژه رمز ارز ارتباط مستقیم وجود دارد.

اینکه «تتلو» الان در زمین چه کسی بازی می‌کند و در ازایش چه چیزی دریافت می‌کند، ‌ قطعا موضوع مهمی است اما پرسش مهم‌تر این است که چرا تتلو بعد از این همه دست و پا زدن برای دریافت مجوز در ایران بر خلاف سایر خوانندگان زیرزمینی به جایی نرسید و چرا مدیران موسیقی هیچ وقت او را ندیدند؟

ما با آدمی روبرو هستیم که موسیقی را فهم کرده است

رضا مهدوی (موسیقی دان و مدیرکل اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری) در تحلیل شخصیت «تتلو» می‌گوید: «ما با آدمی روبرو هستیم که موسیقی را خوب فهم کرده  و در هر گونه از موسیقی های غیراستاندارد که باشد، می‌تواند به عنوان یک مجری توانمند مورد توجه قرار گیرد. اما از بد حادثه و به دلیل مسائلی که خودش بارها به آن اشاره کرده، کودکی و روند طبیعی خوبی در زندگانی نداشته و برای همین دچار عقده و  کمبودهایی است که دوست دارد، به هر طریقی دیده شود.»

این نوازنده سنتور معتقد است: «در سال‌های اخیر جوامع به سمتی، ‌رفته  که مردم از هنرمندشان، انتظار «شق‌القمر» دارند! در گذشته وقتی هنرمندی کار شاخصی ارائه ‌می‌داد، مردم تا مدت های طولانی از آن اثر لذت می‌بردند و با آن زندگی می‌کردند اما از دهه هشتاد تا کنون با نفوذ بی رویه فضای مجازی در زندگی مردم و با وجود حجم زیاد اطلاعاتی که بدرد هر کسی هم نمی خورد،‌ توقع مخاطب از هنرمند حتی هفته‌ای یک اثر نیست؛‌ بلکه لحظه‌ای شده است و توقع دارند هنرمندان در هر فرصتی یک اتفاق رقم بزنند!»

این مدرس دانشگاه ادامه می‌دهد: «گاهی وقت‌ها از هنرجو یان و دانشجوهایم می‌پرسم که چرا این موسیقی‌های رپ با الفاظ رکیک را در تلفن‌های همراهتان ذخیره می‌کنید و گاه به گاه گوش می‌دهید؟ می‌گویند ما از نوع تفاوت این آدم‌ها با دیگران لذت می‌بریم. از آن تاثیر نمی‌گیریم اما بدمان نمی‌آید مثلا یک ساعت در فضای متفاوت تری موسیقی گوش دهیم. به زعم بنده حقیقتا لازم است در یک میزگرد جدی در فضای دانشگاهی و رسانه ای در این باره بحث و چالش پیش بیاید. دانشجویان من در رشته‌های فرهنگی و علوم انسانی و تربیتی تحصیل می‌کنند و موسیقی  برایشان جنبه سرگرمی دارد. آنها می‌خواهند در کنار فضای جدی که در زندگی روزمره دارند با موسیقی سرگرم شوند و نگاه کارشناسانه به آن ندارند اما من و امثال بنده دغدغه موسیقی داریم و به این موضوع حساس هستیم . متاسفانه متولیان امر، خیلی به حرف جماعت کارشناس موسیقی در سطوح مختلف توجه نمی‌کنند.»

این موسیقی پژوه می‌گوید: «تتلو  موسیقی ای به مخاطبش ارائه می‌دهد که  مشخصا نمی‌توانم بگویم این موسیقی خوب است یا بد است. او از بهترین تکنولوژی زمان برای تولید آثار بهره می‌برد و فارغ از کلام های زشت و نامربوطی که به کار می‌برد، برای موسیقی‌اش تلاش می‌کند و بی شک مشاورانی کارآزموده هم دارد. اما گویی هیچ گاه حرف شنوی از معلمانش  نداشته تا برخی بایدها و نبایدها و بنیان روفتار و منش جهان هستی در عالم هنر را برایش معنا بخشی و تفهیم کنند. »

تتلو یک پسر آرام بود که فقط مجوز می خواست

این موسیقی دان با اشاره به فعالیت‌های سابق تتلو در ایران می‌گوید: «زمانی که در ویدئویی تبلیغاتی از «تتلو» منتشر شد؛ «تتلو» در آن ویدئو، یک پسر آرام بود که صرفا مجوز می‌خواست برای ادامه فعالیتش بدون جنجال و نشان می داد که اهلیت هم دارد  اما در کنار مدیران وزارت ارشاد وقت، مسئول و مشاوری نبود که به این موضوع توجه کند؟! متاسفانه قد و قامت مشاوران و معاونان بیشتر مواقع کوتاه‌تر از مدیران بالادستی است.  در دولت  احمدی‌نژاد درخواست هایی از خواننده‌های خارج‌نشین بود که به ایران برگردند، اما مدیر وقت موسیقی توان مدیریتی قوی نداشت و مستاصل در امضای  یک آلبوم ماند و «حبیب» خواننده بی گناه با صدای ویژه و مولف عاقبت از غصه دق کرد.»

مهدوی تاکید می‌کند: «مگر در دوره‌ای «تتلو» روی ناو نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نرفت و برای خلیج همیشه فارس و تمامیت ارضی کشور نخواند و از تلویزیون هم تصاویری کوتاه به نمایش درآمد؟ حرف من این است که تتلو اهل بود، رام بود و حاضر بود برای دریافت مجوز، حداقل در مجامع رسمی عقده‌ها و کمبودهایش را کنار بگذارد اما این اتفاق مثل بسیاری دیگر از بی تدبیری ها ،به هر دلیل اتفاق نیفتاد. تتلو می‌توانست با مجوز و تحت کنترل کار کند و اجراهای خارجی‌اش را هم زیر نظر ضوابط کشورش داشته باشد. او در سال‌هایی که برای کسب مجوز تلاش کرد،‌ فقط توهین و بی‌مهری و بی توجهی دید و طبیعی است پس از سال ها نتیجه نگرفتن به آن طرف آب برود و ژست اپوزیسیون هم بگیرید و ماجراها و بی اخلاقی ها پشت سرهم؛ خیلی‌ها این طور وقت‌ها این رفتار را می‌کنند تا خارجی‌ها حمایتشان کنند و آنها هم شروع می‌کنند به ناروایی ها ! اعتقاد دارم باید جذب حداکثری داشته باشیم.  از زاویه دیدگاهی «تتلو»  را مقصر وموضوع اصلی نمی‌دانم … بلکه برخی مدیران که به هردلیل محافظه کار هستند و گاهی پوست خربزه زیر پای آدم‌ها و هنرمندان ساده دل می‌اندازند و آن ها  را غیر مستقیم روانه آن ور آب می‌کنند!» از یک بیمار روحی یا جسمی چه انتظاری می رود؟ مگر نه آن که باید از سر مهرورزی و مدارا درمانش کرد؟ هنرمندان که از دیگر طبقات جامعه حساس ترند و کاربردی تر. بخشی از مظلومیت فرهنگی ما نشات از نا مَداری ها و رفتارهای بگیر و ببندی است و نه فرهنگی و ارشاد مآبانه.

ماجرای مهاجرت محسن نامجو چه بود؟

مهدوی با اشاره به زمان مدیریتش در مرکز موسیقی حوزه هنری توضیح می‌دهد: «در مرکز موسیقی ما «پروژه‌ سه محسن» داشتیم. برنامه‌هایی برای محسن چاوشی،‌ محسن نامجو و محسن یگانه داشتیم. این سه نفر از نظر ممیزی ارشاد اصطلاحا زیرزمینی کار می‌کردند . قابلیت این را داشتند که فعالیت مجاز داشته باشند و به زعم بنده ناتوانی کارشناسان و طراحی مدیریتی بود که نام مصطلح غلط زیر زمینی گرفتند . اینان تولیدات خانگی داشتند و به توسعه موسیقی و هنر می اندیشیدند از مراتبی دیگر… وقتی بخشی از آلبوم «ترنج» نامجو را با مجوز خود منتشر کردیم او راضی بود،‌ چون می‌خواست در بین هموطنان و کشورش کار کند. کارها داشت خوب پیش رفت اما بخشی از بدنه مدیریتی معاونت هنری ارشاد پس دو مجوزی که به او دادند برای موسیقی تئاتر عاشورایی و تولید کتاب صوتی سپس بدلایل نامعلومی سنگ‌اندازی کردند تا نامجو برود و رفت. نامجو کسی بود که در محفل «در حلقه رندان» حوزه هنری در تالار اندیشه برنامه ها اجرا می‌کرد. اما عده ای از ارشادی های وقت، هنگام بررسی آلبومش، روی کاغذ نوشتند: این موسیقی نیست..!؟»

این منتقدهنری اضافه می‌کند: «تتلو را راحت می‌شد، در ایران نگه داشت اما متاسفانه ما میان برخورد سلبی و  ایجابی‌مان مرز مشخصی نداریم. هنوز جایگاه رافت اسلامی را پاس نمی‌داریم. موضوع اینجاست که  بعضی جوانان ایرانی چند سالی است به دنبال این هستند که مجوز نگیرند؛ چرا که آنطرف تر با آغوش باز پذیرفته می شود و این خیلی خطرناک است.»

 

 

هزینه ۷۰۰۰ میلیارد تومانیِ تشکیل وزارت جدید بازرگانی

با وجود زمزمه‌های چندین‌باره تشکیل وزارت بازرگانی، به‌ویژه از سوی برخی نمایندگان مجلس اما هنوز نه دولت و مجلس طرح ولایحه ای برای آن نداده اند.

به گزارش خبرنگار مهر با وجود زمزمه‌های چندین‌باره تشکیل وزارت بازرگانی، طی هفته‌ها و روزهای اخیر، به‌ویژه از سوی برخی نمایندگان مجلس، هنوز نه دولت، در این خصوص «لایحه» داده و نه مجلس، «طرح». ظاهراً بهارستان‌نشینان و پاستورنشینان، هیچ‌کدام حاضر نیستند تبعات این موضوع را بپذیرند و هریک توپ را به زمین دیگری می‌اندازند! با این حال، نظرات متفاوتی درباره هزینه – فایده تشکیل وزارت بازرگانی وجود دارد. برخی ادغام را در جهت منفعت اقتصادی کشور می‌دانند و برخی دیگر، تفکیک را راهکار بهبود وضعیت بازار معرفی می‌کنند.

ماجراجویی ۱۱ ساله: تیر ۱۳۹۰ تا تیر ۱۴۰۱

هرچند وزارتخانه‌های صنعت و بازرگانی، قبل از دهه ۱۳۹۰ تفکیک بودند و درخواست ادغام، با مخالفت نمایندگان مجلس آن زمان مواجه شده بود اما بالاخره تیرماه ۱۳۹۰، در دولت دهم، وزارتخانه‌های بازرگانی و صنعت، با هدف کوچک‌سازی دولت، ادغام و وزارت صمت تشکیل شد. با این وجود، طی یک دهه گذشته، خصوصاً سال‌های اخیر، موضوع تفکیک و تشکیل وزارت بازرگانی، با هدف بازدهی و بهره‌وری بیشتر بازار داخلی و تجارت خارجی مطرح شد. به گفته ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد، دولت دوازدهم به واسطه نمایندگان همسو در مجلس، سه بار طرح تفکیک وزارت صمت را مطرح کرد و آقای روحانی هم در جلسه دولت و مجلس، بر تفکیک تاکید کرد اما با اقبال نمایندگان روبه‌رو نشد.

اکنون بعد از گذشت ۱۱ سال، این بار در تیرماه ۱۴۰۱، موضوع تفکیک وزارتخانه در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت اما نه تفکیک به نتیجه رسیده و نه استیضاح وزیر صمت که مجلس، اوایل تیرماه، به وی مهلت دوماهه داد تا وضعیت این وزارتخانه را سروسامان دهد. این در حالی است که همزمان با هفته دولت، از اوایل شهریورماه، بار دیگر فشارهای نمایندگان بر دولت درباره تعیین تکلیف ادغام یا تفکیک که با برکناری یا ابقای وزیر صمت گره خورده، شدت یافته است.

ساماندهی صادرات و واردات

در همین رابطه، حسن لطفی، نماینده رزن از موافقان تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه «خاطره و تجربه خوبی» از وجود وزارت بازرگانی دارد، تجربه خود را این‌گونه تشریح می‌کند: «زمانی که بخش بازرگانی کشور، با عنوان وزارت بازرگانی فعال بود، واردات و صادرات و اساساً تراز مالی، روشن بود؛ یعنی یک وزیر، متولی اعلام وضعیت تولید و میزان نیاز کشور به واردات بود.»

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از وضعیت کنونی در حوزه صادرات، واردات و موازی‌کاری ناشی از ادغام صنعت و تجارت ادامه می‌دهد: «اکنون در حوزه صادرات و واردات، اینکه تولید داخل، چگونه است و اینکه نیازمند واردات چه اقلامی هستیم، چند وزارتخانه درگیر هستند. در این زمینه، هم غیرتخصصی عمل می‌کنیم و هم شاهد موازی‌کاری هستیم.»

لطفی با تشبیه کشور به مثابه یک خانواده معتقد است با مدیریت اصولی و ساده، می‌توان متوجه میزان مصرف خانواده شد و همین کار باید برای جمعیت ۸۵ میلیونی کشور انجام شود اما آمار درستی از میزان اقلام مصرفی جامعه نداریم. وی از اظهارات خود این‌گونه نتیجه می‌گیرد که اگر وزارت بازرگانی داشته باشیم، کارشناسان خبره در این وزارتخانه، می‌توانند آمار و ارقام واقعی کشور درباره واردات و صادرات را مشخص کنند و پیرو آن، برنامه‌ریزی مناسب در کشور صورت می‌گیرد.

این نماینده مجلس در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اینکه تشکیل وزارت بازرگانی، «طرح» مجلس است، با انتقاد از این موضوع، می‌گوید: «به نظر من، دولت درخصوص تشکیل وزارت بازرگانی، می‌خواهد توپ را به زمین مجلس بیندازد.» به گفته وی، اگر دولت به این نتیجه رسیده که وزارت بازرگانی تشکیل شود، باید لایحه آن را به مجلس بفرستد تا با تصویب احتمالی آن، سریع‌تر شاهد تنظیم بازار باشیم.

این اظهارات سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، موید این ادعاست که مجلس نیز به دلیل عدم اطمینان از تبعات حاصل از تفکیک، اصرار دارد دولت، لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را بدهد تا اگر در این زمینه، موفقیتی حاصل نشد، خود را از این قضیه مبرا بداند و آن را به دولت حواله دهد.

هزینه ۷۰۰۰ میلیاردی و اتلاف زمان یک‌ساله

از طرف دیگر، نماینده نجف‌آباد برخلاف نماینده رزن، مخالف تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی است. ابوالفضل ابوترابی، در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: «چند سال پیش، ادغام صورت گرفت و به تبع آن، ساختمان‌های وزارتخانه، کارمندان و تمام قسمت‌ها با هم ادغام شدند و اکنون، بازگشت به عقب و تفکیک را کارِ سختی می‌دانم.»

وی درباره مصداق بازگشت به عقب طرح تفکیک خاطرنشان می‌کند: «پس از کلی بحث و بررسی، قانون انتزاع در مجلس تصویب و بر اساس آن، مقرر شد امور مربوط به کشاورزی، از وزارت صمت به وزارت جهادکشاورزی منتقل شود. حال، اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود، تکلیف قانونی که به سختی تصویب شده، چیست؟ این کارها، بازگشت به قبل و هدر دادن انرژی است.»

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، همچنین با اشاره به زمان‌بر بودن این اقدام تصریح می‌کند: «اگر قرار باشد تفکیک انجام شود، نیاز به پنج سال زمان دارد و این کار، به معنای معطل‌کردن مردم است. با اجرای تفکیک، اگر مردم به ادارات وزارت صمت خصوصاً در شهرستان که تشکیلات آن در یک ساختمان تعریف شده، مراجعه کنند، احتمالاً به آنها می‌گویند فعلاً محل ساختمان مشخص نیست یا هنوز حکم رئیس صادر نشده یا معاونان تعیین نشده‌اند!»

ابوترابی، هزینه‌بر بودن تفکیک را از دیگر دلایل مخالفت خود با تشکیل وزارت بازرگانی می‌داند و معتقد است بار مالی این تفکیک، ۷,۰۰۰ میلیارد تومان است. به گفته وی، در شرایط تحریم و وضعیت دشوار اقتصادی، این تفکیک که قرار است تأثیرات آن چند سال دیگر مشخص شود به درد کشور نمی‌خورد. اظهارات این نماینده مجلس در حالی است که اخیراً هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در یک نشست خبری، درباره تفکیک و تشکیل وزارت بازرگانی تاکید کرده بود: «دولت‌های دوازدهم و سیزدهم، مشکلی با تأمین بار مالی نداشتند.» و گفته بود: «اینکه طرح یا لایحه تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس رسیدگی شود، موضوعی است که مجلس و دولت باید درباره آن تصمیم بگیرند.»

تفکیک، بهانه است، بقای وزیر صمت، نشانه!

این نماینده مجلس با طرح این سوال که هر هفت سال یک‌بار، شاهد ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌ها بوده‌ایم و تا کی باید این روند نامناسب را ادامه داد؟ راهکار حل معضلات حوزه بازرگانی را «اقدامات ساختاری» می‌داند. وی برخلاف نماینده رزن که خاطره و تجربه خوشی از دوران تشکیل وزارت بازرگانی داشته، این سوال را مطرح می‌کند: «مگر در گذشته، وزارت بازرگانی جدا نبوده، پس چه عاملی باعث شد ادغام صورت گیرد؟» و خودش پاسخ می‌دهد: «همین کافی است نتیجه بگیریم تشکیل وزارت بازرگانی در آن زمان هم کارایی نداشته است.»

ابوترابی با اشاره به اینکه چاره کار، تفکیک نیست، معتقد است اگر مدیریت هوشمند و الکترونیک را فعال، نظارت سیستمی را دقیق و سامانه‌های خود را راه‌اندازی و به‌روز کنیم، مسیر کنترل بازار درست می‌شود. به گفته وی، هرچند برخی می‌گویند به دلیل به‌هم خوردن تنظیم بازار، وزارت بازرگانی نیاز است اما بنده معتقدم تنظیم بازار و ثبات قیمت‌ها، مستلزم تشکیل این وزارتخانه نیست. این نماینده مجلس بر این باور است که «روحانی و رئیسی، هر دو برای بقای وزرای صمت، به دنبال تفکیک رفتند.»

مهدی عسگری عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز از جمله کسانی است که معتقد است تشکیل وزارتخانه جدید ایجاد «هزینه اضافه» است. به گفته وی، با توجه به انجام جراحی اقتصادی، تغییر ساختار وزارت صمت و تفکیک آن در استان‌ها، حداقل یک‌سال طول می‌کشد و در حین جراحی، نمی‌توان تیم را عوض کرد.

هزینه فراتر از فایده

اظهارات موافقان و مخالفانِ تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی، تجربه دهه‌های گذشته و بررسی شرایط اقتصادی کنونی نشان می‌دهد احیای وزارت بازرگانی، بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است. همچنین اظهاراتِ بیشتر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی در این حوزه، طی ماه‌های گذشته در رسانه‌ها، بیانگر مخالفت با تفکیک است. به اعتقاد کارشناسان و منتقدان تفکیک، مشکلات تنظیم بازار، ریشه‌ای و ناشی از تصمیمات مدیریتی است و در حال حاضر، هزینه تشکیل وزارتخانه جدید از فایده‌اش بیشتر است.

جزئیات اتهامات «تاج» و پرونده های مفتوحه وی در دادسرا+ تصویر نامه

دادستانی تهران در نامه‌ای و در پاسخ به استعلام وزارت ورزش و جوانان قطاری از اتهامات مهدی تاج را به این وزارتخانه اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر روز گذشته نقل قولی از وزیر ورزش در ارتباط با اعلام نشدن نظر نهادهای نظارتی از جمله قوه قضائیه در مورد نامزدهای فدراسیون فوتبال منتشر شد.

ادعایی که با بررسی در دستگاه قضائی مشخص می‌شود نادرست بوده و دادستانی تهران در همان روزی که استعلام مهدی تاج برای دستگاه قضا ارسال می‌شود پاسخ داده و عنوان کرده است افراد مورد استعلام هر کدام چه سابقه و اتهامی در داسرا یا نهادهای قضائی دارند.

بر طبق اسناد به دست آمده دادستان تهران در تاریخ دوم شهریور ماه ۱۴۰۱ یعنی ۶ روز قبل از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال طی نامه‌ای رسمی اعلام کرده برای ۳ مدیر فوتبالی در دادسرای تهران پرونده قضائی تشکیل شده است.

طبق این گزارش، برای مهدی تاج به اتهامات سو استفاده از موقعیت شغلی، استفاده از اوراق مجعول، صدور گزارش خلاف واقع و شروع به جعل و تزویر، تصرف غیر قانونی در اموال دولتی، به کارگیری حیدر بهاروند در سازمان لیگ برتر فوتبال بر خلاف قانون منع بکارگیری بازنشستگان، تصرف غیر قانونی در وجوه عمومی، تصرف غیر مجاز در منابع مالی (مطالبات) فدراسیون از شرکت‌های طرف قرارداد و اهمال منتهی به تضییع وجوه عمومی به میزان ۴ هزار و ۵۱۴ میلیارد و ۹۷۴ میلیون و ۴۷ هزار و ۲۴۵ ریال و ۱۰ میلیون یورو، تضییع اموال و وجوه دولتی، اخلال در نظام پولی و ارزی کشور، کلاهبرداری، گزارش خلاف واقع، تبانی در معاملات دولتی، جعل در سند رسمی و به کارگیری سرمربی اسبق تیم فوتبال ایران (ویلموتس) پرونده قضائی در دادسرای تهران تشکیل شده است.

از سوی دادسرای تهران برای مهدی تاج در اتهامات سوءاستفاده از موقعیت شغلی، استفاده از اوراق مجعول، صدور گزارش خلاف واقع و شروع به جعل و تزویر قرار منع تعقیب صادر شد.

در مورد دیگر اتهامات این فرد قرار جلب دادرسی صادر شده است که پرونده آنها در مراجع قضائی در حال رسیدگی است.

همچنین پرونده مربوط به سرمربی تیم ملی فوتبال ایران (ویلموتس) با گزارش سازمان بازرسی کل کشور به اتهام تضییع وجوه عمومی در جریان رسیدگی قرار دارد.

جزئیات اتهامات «تاج» و پرونده های مفتوحه وی در دادسرا+تصویر نامه

جزئیات اتهامات «تاج» و پرونده های مفتوحه وی در دادسرا+تصویر نامه

در همین رابطه البته برخی تشکل‌ها از جمله بسیج دانشجویی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار ورود و رسیدگی قوه قضائیه به پرونده تاج شده بودند که با توجه به سند بالا باید مد نظر داشت که این دست جریانات باید ورود به پرونده و بررسی موضوع تاج و دیگر نامزدهای انتخاباتی را از حراست وزارت ورزش پیگیری کنند.

 

 

لوازم التحریر لاکچری؛ از قمقمه میلیونی تا پاک کن ۱۰۰هزار تومانی

با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی خانواده‌ها برای خرید لوازم التحریر فرزندانشان اقدام می‌کنند اما متاسفانه انگار سودجویی کودک و بزرگسال نمی‌شناسد.

 

بوی ماه مهر که می‌آید، عید صنف نوشت‌افزار فروشان هم از راه می‌رسد. عیدی که امسال با توجه به رفع محدودیت‌های کرونایی و حضور دانش آموزان در مدرسه و کلاس‌های درس، حسابی رونق گرفته و جای سوزن انداختن در مغازه‌های محلی لوازم التحریر، فروشگاه‌ها و راسته‌های نوشت‌افزار فروشی باقی نگذاشته است. اما نوسان قیمت در این بازار، بیش از سال‌های گذشته به چشم می‌خورد. کافی‌ست وارد شهر کتاب یا فروشگاه نوشت‌افزاری در مناطق شمالی مانند منطقه یک شوید. آن وقت است که با دیدن لیبل قیمت‌ها، هوش از سرتان می‌پرد.


بیشتربخوانید


قیمت‌های عجیب و غریب!

پاک‌کن عروسکی ۱۰۰ هزار تومان، قمقمه آب یک میلیون تومان، دفتر ۱۰۰ برگ فانتزی ۳۰۰ هزار تومان، کیف تغذیه ۵۰۰ هزار تومان، مداد رنگی برند از ۶۰۰ هزار تومان تا بیش از ۲ میلیون تومان و بسیاری دیگر که البته مشتری‌های خاص خود دارد. «لاله کریمی» یکی از همین مشتری‌هاست که می‌گوید: «دخترم با استفاده از این نوع از لوازم التحریر، نسبت به درس و مدرسه مشتاق‌تر می‌شود. به هر حال پاک‌کنی که با یک بار کشیده شدن بر روی برگه دفتر یا کتاب، اثر مداد را پاک کند خیلی بهتر از پاک‌کن‌هایی‌ست که به جای پاک کردن، فقط برگه‌ها را نازک یا پاره می‌کنند!» در فروشگاه دیگری در یکی از سنتر‌های لوکس و معروف پایتخت، انواع لوازم التحریر لاکچری با قیمت‌های عجیب و غریب به چشم می‌خورد که یکی از فروشندگانش، علتِ این قیمت‌های نجومی را این طور، توجیه می‌کند: «خودنویسی که غلتک ورق طلا دارد و سفارشی ساخته شده را که نمی‌شود با قیمت پایین فروخت! این خودنویس‌ها، مشتری‌های خاص‌پسند دارند که گاهی کولکسیونر هم هستند.»

خودکار های گران

ارزان‌تر در بساط کودکان کار و بساط‌گستران

حالا دیگر در بساط جمع و جور کودکان کار سر چهارراه‌ها هم به جای فال و آدامس، دفتر و مداد و تراش دیده می‌شود. «اکبر» ۱۱ ساله، کودک کاری‌ست که سر چهارراهی شلوغ در منطقه ۱۱، بساط کرده است. او می‌گوید: «برادر بزرگترم در بازار بزرگ، باربر است. این‌ها را او برایم آورده. چون از بازار عمده‌فروشان خریده، قیمت‌هایشان به صرفه است. برادرم می‌گوید این روزها، مردم دنبال لوازم التحریر ارزان هستند.» «صابر» هم بساط‌گستری در خیابان شهید بابایی بازار دوم نازی‌آباد است که می‌گوید: «این‌ها را از تولیدکننده‌های داخلی خریدم که کارگاه و کارخانه‌هایشان در محدوده شهر ری است.

قیمت واقعی در بازار عمده‌فروشان

به مرکز شهر می‌آییم. جایی که اصلی‌ترین بازار فروش نوشت‌افزار در آن واقع شده است؛ یعنی پانزده خرداد، پله نوروزخان، بازار بین‌الحرمین و برخی تیمچه‌های اطراف مسجد جامع و مسجد امام خمینی (ره). نخستین برداشتی که می‌توان از ازدحام جمعیت در این راسته کرد شاید این باشد که مشتری‌ها به دنبال قیمت‌های واقعی هستند. «محمد بخشی» یکی از مشتری‌هاست که دست اهل و عیال را گرفته و آمده تا از نزدیک یک خرید مقرون به صرفه را به سفارش دوستانش تجربه کند. او می‌گوید: «دفعه اولی است که میاییم اینجا برای خرید اول مهر. سال‌های قبل از مغازه‌های محلی خرید می‌کردیم که البته حالا متوجه شدیم قیمت‌هایشان چقدر با قیمت‌های همان لوازم در اینجا، فرق دارد! تفاوت قیمت یک طرف و تنوع کالاها، طرفی دیگر! به نظرم خرید از مراکزی مثل این راسته خیلی به سود مشتری است.»

بازار عمده فروشان لواز التحریر

مرغوب‌های ایرانی از چوبی تا پلیمری

«اعظم صداقت» هم از مشتری این بازار شلوغ است. پسرش کلاس ششم و دخترش نیز قرار است در کلاس نهم تحصیل کند. صداقت می‌گوید: «مزیت دیگری که من برای این بازار می‌بینم این است که ظاهرا بیش از ۹۰ درصد محصولاتشان ایرانی است.» گفته او را، «کاظم تقوی» یکی از قدیمی‌های بازار نوشت‌افزار که نزدیک «چهار سوق بزرگ» حجره دارد، تایید می‌کند و می‌گوید: «خیلی از دفتر‌های فانتزی با جلد‌های شکیل را که اینجا می‌بینید، ایرانی هستند. کالا‌های ایرانی که بعضی‌ها با برچسب‌زنی به اسم اجناس برند و مارک خارجی می‌فروشند. مداد‌های مرغوب چوبی ایرانی یا مداد‌های پلیمری بازیافتی را هم همین طور!»

سِت‌های تحصیلی میلیونی!

قیمت لوازم التحریر، در مناطق جنوبی شهر، مهار شده به نظر می‌رسد. این را «نسترن داودآبادی» که تجربه خرید از فروشگاه‌های نوشت‌افزار در مناطق مختلف تهران را داشته، می‌گوید. داودآبادی در این باره توضیح می‌دهد: «همان دفتری را از محله خودمان ۱۷ هزار تومان خریدم، در محدوده کریم‌خان، ۲۵ هزار تومان قیمت کردم. یا مثلا یک سری از محصولات را در یک پَک قرار می‌دهند به اسم «سِت تحصیلی» مقاطع مختلف و بعد به قیمت‌های بیش از چند میلیون می‌فروشند. در حالی که وقتی تک تک محصولات آن پَک را قیمت‌گذاری کنیم، قیمت کلی آن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد! واقعا چرا باید در قیمت محصولی مشابه در ۲ موقعیت جغرافیایی تفاوت وجود داشته باشد؟ محصول که همان محصول است!»

قمقمه های گران

شهروندان هم نظارت کنند

سراغ «موسی فرزانیان»، رئیس اتحادیه نوشت‌افزار فروشان تهران رفتیم تا برایمان از این تفاوت قیمت در بازار نوشت‌افزار بگوید. فرزانیان، صحبت‌هایش این چنین آغاز می‌کند: «طبق نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار، امسال عمده فروشی باید با ۵ درصد و خُرده فروشی با ۱۵ درصد سود برای صاحبان این صنف همراه باشد. بیش از آن تخلف محسوب می‌شود که هم بازرسان اتحادیه نظارت می‌کنند و هم شهروندان می‌توانند موارد تخلف را به شماره ۱۲۴ گزارش دهند. به این موارد می‌توان لوکس فروشی هم اضافه کرد که در هر بازار از جمله بازار نوشت‌افزار فروشی، هم تولیدکننده و هم مصرف کننده دارد.» او همچنین می‌افزاید: «در حال حاضر ۲ هزار واحد نوشت‌افزار فروشی در تهران فعال هستند که البته حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ واحد دیگر نیز به صورت غیرمجاز یا بدون پروانه کسب فعالیت دارند.»

 

 

 

«ضرب‌المَثَل‌های عاشورایی» در زبان فارسی/ طرف، آش یزید را می‌خورد، برای امام حسین(ع) سینه می‌زند!

اینکه واقعه کربلا و قیام عاشورا در زبان فارسی ریشه ضرب‌المثل‌های فراوان باشد عجیب نیست؛ حسین (ع) «جان و جهان» ایران است و نام و یادش بر «دل و زبان» ایرانی‌هاست. و چقدر هم لطیف‌اند و ریزبین و حق‌گو این ضرب‌المثل‌ها.

«ضرب‌المَثَل‌های عاشورایی» در زبان فارسی/ طرف، آش یزید را می‌خورد، برای امام حسین(ع) سینه می‌زند!

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: در ایران همیشه همان‌گونه بوده و هست که «اوژن اوبن» سفیر فرانسه در دوره مشروطه در کتابش توصیف کرده است: «همه شیعیان که از آغاز دوران کودکی با تمام جزییات وقایع تأثرانگیز روز عاشورا آشنایی پیدا کرده‌اند و به اشک‌ریختن برای مصائب امام حسین (ع) قهرمان مذهبی و ملی‌شان خوگرفته‌اند هر قدر هم بی‌تفاوت و بدون احساس باشند هنگامی که در این جایگاهی که با اندیشه‌ها و پندارهای آغاز زندگی آنان پیوندی نزدیک و تنگاتنگ دارد، حضور می‌یابند… به‌طور کاملا  طبیعی و غریزی سیل اشک از چشمان‌شان سرازیر می‌گردد».

و این کربلا که خودش یک فرهنگ است و عاشورا که خودش فرهنگساز است به زبان زندگی روزمره و به حوزه فصاحت و بلاغت و مفاهمه کلامی ایرانیان نیز نفوذ کرده و ریشه ضرب‌المثل‌هایی شده که برخی هنوز پرتکرارند و برخی دیگر کمتر استفاده می‌شوند. برخی از این ضرب‌المثل‌ها را در ادامه مرور کنیم.

دنیایش مثل آخرت یزید است
این مَثَل درباره کسی به کار می‌رود که در زندگی با سختی‌ها و مشکلات فراوان مواجه باشد.

شمر جلودارش نیست
این مَثَل درباره کسی به کار می‌رود که انتقام‌جویی و کینه‌ورزی می‌کند.

آب افتاده دست یزید
درباره فردی به کار می‌رود که کالایی ضروری را از دیگران دریغ می‌کند یا کنایه از شرایطی است که افرادی سختگیر بر دیگران حاکم شده یا رشته امور را به دست گرفته باشند.

آب به امام نمی‌دهد و آتش به یزید
درباره فرد خسیس به کار می‌رود و یعنی نه عشق به امام حسین (ع) و نه نفرت از یزید موجب نمی‌شود به انفاق بپردازد.

هم طبّال یزید است هم علمدار امام حسین (ع)
طبال یعنی طبل‌زن. این مَثَل درباره آدم ریاکار به کار می‌رود.

آش یزید را می‌خورد و برای امام حسین (ع) سینه می‌زند
این مَثَل درباره آدم ریاکار و منافق و کسی که ظاهر و باطنش یکی نیست به کار می‌رود. معادل این مَثَل است: «نماز علی (ع) را می‌خواند و پلوی معاویه را می‌خورد».

مثل حرمله است
درباره افراد سنگدل و بی‌رحم به کار می‌رود.

پسر طوعه است
درباره افراد خیانتکار استفاده می‌شود. طوعه بانویی بود که مسلم بن عقیل (ع) را در خانه‌اش پناه داد ولی پسرش به طمع پاداش، آن حضرت را تحویل دشمنان داد.

نقاره‌چی یزید است
وقتی کسی از ظالم حمایت کند درباره‌اش این مَثَل را می‌گویند.

نخودی در آش امام حسین (ع) انداختن
وقتی می‌خواهند کسی را به کار خیر دعوت کنند یا در کاری به کمک بطلبند به او می‌گویند شما هم نخودی در آش امام حسین (ع) بینداز.

خنجر شمر در خانه اوست
درباره افراد سنگدل و کینه‌جو به کار می‌رود و همچنین درباره آدم فرصت‌طلب.

پولش سکه یزید دارد
یعنی پولش بی‌ارزش است و همچنین درباره کسی به کار می‌رود که با پولش کارهای بی‌ارزش می‌کند یا نمی‌تواند با پول به آنچه نیاز دارد، برسد.

هر بار پای علامت یکی سینه می‌زند
درباره آدم ریاکار به کار می‌رود و کسی که مدام نظرش را عوض می‌کند و همچنین افراد منفعت‌طلب.

آنچنان که حق به جانب یزید است!
درباره نادانی و جهل دوستان است که مایه زیان می‌شود و به این حکایت اشاره دارد: «از کسی پرسیدند در فلان شهر روضه‌الشهدا می‌خوانند؟ گفت: آری، اما آنچنان که حق به جانب یزید است».

طوق به پا شده است
در گذشته طوق نوعی علم عزا بود که هنگام سوگواری آن را بلند می‌کردند و عزاداران دور آن جمع می‌شدند. این مَثَل وقتی به کار می‌رود که عده زیادی در جایی جمع شده باشند.

حسین (ع) را تا جایی دوست دارد که رگ نَبُرَد
این مَثَل درباره افرادی به کار می‌رود که وقتی انجام کار درست برایشان زحمت ایجاد می‌کند یا وقتی هزینه انجام کار درست زیاد می‌شود از آن دست می‌کشند.

موکل آب فرات است
درباره افراد بی‌رحم به کار می‌رود که در کارشان انعطاف و مروت ندارند و به بی‌رحمی سربازانی اشاره دارد که در واقعه کربلا مأمور بستن آب بر یاران امام حسین (ع) بودند و حتی از رسیدن آب به کودکان و اطفال ممانعت می‌کردند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*