گزارش/ از کجا بفهمیم یک جوان و نوجوان معتاد به “گل” است؟

۶۰ درصد معتادان “شاغل” هستند/ نگهداری “یک جای” معتادین متجاهر غلط است

۶۰ درصد معتادان "شاغل" هستند/ نگهداری "یک جای" معتادین متجاهر غلط است

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه “پیشگیری” در اولویت این سازمان قرار دارد گفت: به حدی جریان اعتیاد فزایند شده که برخی چیزها فوریت یافته که این فوریت همان جمع آوری معتادان متجاهر است البته نگهداری یک جای همه معتادان باید حل و اصلاح شود.

به گزارش ایسنا، محمد عباسی در روز نخست از نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های کشور که با عنوان “پیشگیری از اعتیاد، مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهبود یافتگان” امروز دوشنبه (۱۴ شهریور) برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم حلقه‌های ارتباطی میان معتادان و قاچاقچیان را قطع و از ورود افراد جدید به چرخه ویرانگر اعتیاد جلوگیری کنیم  باید بدانیم روش‌های قبلی جواب نمی‌دهد و برای تقویت قبح این عمل باید برخورد ما بازدارنده واقعی باشد.

 

نگهداری یک جای معتادین متجاهر غلط است

معتادانی که برای بار اول و دوم جمع‌آوری شده‌اند باید جدای از دیگر معتادان نگهداری شوند 

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد معتادان، شاغلین هستند و گرچه عامل بیکاری می‌تواند شتاب دهنده باشد اما عامل مستقیم  نیست، ادامه داد: نگهداری یک جای همه معتادان باید حل و اصلاح شود. نگهداری افرادی که بار اول و نهایتا دوم است که جمع آوری شده‌اند حتما باید جدای از دیگر معتادان باشد.

وی با تاکید بر نادرست بودن نگهداری یک جای معتادین متجاهر، خاطر نشان کرد: نگهداری یک جای معتادین متجاهر غلط است. معتادی که علاوه بر متجاهر بودن برای مثال ۷۲ جرم دیگر نیز انجام داده است با جوانی که اولین بار است جرمی انجام داده، نباید یک جا نگهداری شود. مشکل نگهداری یک جای معتادین متجاهر را باید حل کنیم. نگهداری افرادی که بار اول و نهایتا بار دوم است که جمع آوری شده‌اند؛ حتما باید جدای از دیگر معتادان باشد.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور و معاون وزیر با اشاره به تاکید وزیر کشور بر اهمیت جمع آوری معتادان متجاهر، تصریح کرد: وزیر کشور خطاب به استانداران تاکید کرد که «باید همه معتادان متجاهر را ولو اینکه امکانات و جا نداشته باشید و چادر بزنید، باید جمع‌آوری کنید». منظور وزیر آن بوده است که باید فکری برای این امر کرد. نباید آلودگی ها مردم را رنج دهد و نگران کند.

عباسی همچنین با تاکید بر ضرورت بهینه کردن روش نگهداری و تربیتی معتادان، تصریح کرد: اولا وضع موجود را باید اصلاح کنیم، دوما در حوزه روشهای مبارزه با مواد مخدر باید انقلاب و دگرگونی اساسی انجام دهیم. در جلسه شورای اجتماعی آینده نیز یکی از دستورات کار ما همین “تصمیم تحول آفرین” در این امر است.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور معتقد است که نگهداری معتادین متجاهر باید بازدارنده باشد.

عباسی با بیان اینکه شاید عده‌ای از معتادان بخواهند واقعا به زندگی سالم و دور از اعتیاد برگردند و خود را اصلاح کنند و نیز با اشاره به اهمیت هم‌افزایی دستگاه‌ها برای مبارزه با مواد مخدر، توضیح داد: همه دستگاه ها را باید در صحنه آورد و برای این کار اراده محکم و بسیج عمومی همه دستگاه ها را نیاز داریم. تفاوت ما با دنیا به ویژه با کشوری نظیر آمریکا در مبارزه با مواد مخدر این است که ملت ما ستم دیده و قربانیان توسعه های بین المللی استکباری هستند اما سایر کشورها ضمن اینکه خودشان در رنج اند اما عامل این امور هم هستند.

وی با اشاره به سخنان رهبری در خصوص مبارزه قاطع و فراگیر با مواد مخدر و نیز با بیان اینکه طی این سال‌ها حتما اقدامات زیادی در این حوزه شکل گرفته است، یادآور شد: در این مسیر خدماتی انجام شده است اما روشن است فضای موجود اصلا مطلوب نیست و هرچه زمان گذشته است اوضاع بدتر نیز شده و این اوضاع تمام اقدامات ما را به چالش کشیده است.

عباسی با بیان اینکه اعتیاد جرم و در عین حال گناه است و باید با آن مقابله کرد، افزود: اگر جریان اعتیاد را در راس آسیب‌های اجتماعی بدانیم، باید امکانات و ابزار را در اختیار مبارزه با این حوزه قرار دهیم. آنچه تا کنون انجام شده این است که از این امر جلوگیری شده است اما این روش‌ها خیلی پاسخ محکم و مقابله‌ای نیست و کاهش اصولی را در پی ندارد.

 

 

 

 

جزییات تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری اعلام شد/ ایجاد شفافیت در نظام اقتصادی

جزییات تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری اعلام شد/ ایجاد شفافیت در نظام اقتصادی

بانک مرکزی دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط با آن را تصویب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است. با توجه به اهمیت این موضوع که برای نخستین بار در کشور فرآیند تفکیک حساب‌های بانکی تجاری از غیرتجاری را هدف قرار داده است.

به گزارش ایرنا از بانک مرکزی، «ابوذر سروش» معاون نظارت بانک مرکزی در تشریح مزایای تفکیک حساب‌های تجاری از حساب‌های غیرتجاری ، اظهار کرد: هدف بانک مرکزی از تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری ایجاد شفافیت در نظام اقتصادی کشور است، ضمن آنکه مشوق‌هایی همچون افزایش سقف نقل و انتقال پول به صورت غیرحضوری و کاهش حد نصاب بازگشت چک‌های قبلی برای صدور دسته چک جدید برای این دسته از دارندگان حساب‌ها پیش‌بینی شده است.

وی افزود: همچنین صاحبان حساب‌های تجاری دیگر لازم نیست تا برای نقل و انتقالات بیش از دو میلیارد ریال خود به بانک مستند ارائه کنند، بلکه بانک‌ها فقط برای نقل و انتقالات بالاتر از مبلغ ۱۰ میلیارد ریال باید از این اشخاص مستندات مطالبه کنند.

سروش گفت: حساب تجاری، نوعی حساب سپرده بانکی است که اشخاص برای فعالیت‌های تجاری خود استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود که دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به این حساب‌ها منعکس‌کننده کسب و کار اشخاص باشد. در رابطه با اشخاص حقوقی از هر نوعی که باشند از جمله انتفاعی یا غیرانتفاعی/تجارتی یا غیرتجارتی/دولتی یا غیردولتی/مسئولیت محدود، سهامی عام یا سهامی خاص و غیره، حکم واحدی وجود دارد مبنی بر این که همه انواع حساب‌های سپرده بانکی این اشخاص از لحظه افتتاح حساب، به عنوان حساب تجاری محسوب می‌شوند.

معاون نظارت بانک مرکزی ادامه داد: در این میان ممکن است گروهی از اشخاص حقوقی مشمول معافیت‌های مالیاتی باشند؛ ولی این موضوع تاثیری در وضعیت حساب‌های اشخاص حقوقی ندارد و همان‌طور که بیان شد همه حساب‌های آن‌ها تجاری محسوب می‌شوند.

وی اظهار داشت: در رابطه با اشخاص حقیقی شرایط متفاوت است. بانک مرکزی در مقرراتی که اخیراً در رابطه با شرایط و ضوابط ناظر بر حساب‌های تجاری تصویب و به شبکه بانکی ابلاغ کرده که همه حساب‌های اشخاص حقیقی را غیرتجاری قلمداد می‌کند مگر آن که سازمان امور مالیاتی کشور یک یا چند حساب سپرده بانکی یک فرد را به عنوان حساب تجاری به بانک مرکزی اعلام کرده باشد. از آنجایی که صاحبان کسب و کار همگی به موجب قانون باید نزد سازمان امور مالیاتی کشور دارای پرونده مالیاتی و شماره اقتصادی باشند، بنابراین، این اشخاص باید اطلاعات حساب‌های تجاری خود را به روش‌هایی که در نظر گرفته شده به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند تا آن حساب‌ها مشمول شرایط در نظر گرفته شده گردند. سایر حساب‌های صاحبان کسب و کار و نیز  تمامی حساب‌های اشخاص مزدبگیر که به صورت خویش فرما فعالیت اقتصادی ندارند، همگی غیرتجاری هستند.

این مقام بانکی درباره اقدام افراد برای تجاری شدن حساب‌هایشان گفت: اشخاص به دو طریق می‌توانند حساب‌های موردنظر خود را به حساب تجاری تبدیل کنند. در روش نخست، اشخاص مزبور می‌توانند با مراجعه به درگاه‌های تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، شماره حساب یا حساب‌های تجاری خود را اعلام کنند. معمولاً سازمان امور مالیاتی کشور در هنگام تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی شماره حساب‌های تجاری صاحبان کسب و کار را از آن‌ها استعلام می‌کند، بنابراین افراد می‌توانند از همان درگاه، شماره حساب‌های تجاری خود را اظهار کنند.

معاون نظارت بانک مرکزی ادامه داد: پس از اظهار مودیان، سازمان امور مالیاتی کشور صحت اطلاعات حساب و تعلق آن به مودی را از سامانه سیاح بانک مرکزی استعلام می‌کند و در صورت تایید، مراتب را به صورت سیستمی به بانک مرکزی اعلام می‌کند. بانک مرکزی نیز شماره حساب دریافتی را به صورت سیستمی به بانک عامل برای تغییر وضعیت به حساب تجاری، اعلام می‌کند؛ بنابراین همه حساب‌های اعلامی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تجاری می‌شوند. البته به استثنای حساب‌های اشخاص خارجی دارای کسب و کار که مجوز کار یا سرمایه‌گذاری در کشور را از مراجع ذی‌صلاح دریافت کرده باشند.

سروش گفت: بانک مرکزی اجازه تجاری شدن حساب‌های اشخاص خارجی که مجوزهای لازم را در اختیار ندارند به بانک‌های عامل نمی‌دهد. به این اشخاص یک سال فرصت داده شده تا مجوز کار یا سرمایه گذاری اخذ و سپس حساب خود را تجاری کنند.

وی ادامه داد: در روش دوم، افراد می‌توانند به بانک‌های عامل مراجعه و اطلاعات حساب‌های خود نزد آن‌ها را که می‌خواهند به حساب تجاری تبدیل شود اعلام کنند. در این حالت صاحبان کسب و کار باید شماره پرونده مالیاتی خود را نیز به متصدیان بانکی اعلام کنند. بانک عامل پس از ارسال سیستمی اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور از مسیری که بانک مرکزی تدارک دیده است و دریافت تاییدیه از آن سازمان، می‌تواند حساب معرفی شده را تجاری کند.

معاون نظارت بانک مرکزی بیان کرد: بانک مرکزی با هدف تسهیل معاملات و مبادلات تجاری اشخاص و همچنین افزایش شفافیت در تراکنش‌های بانکی که از طریق تفکیک حساب‌های سپرده تجاری از غیرتجاری حاصل می‌شود، مشوق‌های متعددی را برای صاحبان این حساب‌ها در نظر گرفته است. به عنوان نمونه، در حال حاضر سقف نقل و انتقالات غیرحضوری کلیه حساب‌های اشخاص حقیقی در یک بانک از طریق ابزارهایی نظیر همراه بانک و اینترنت بانک روزانه یک میلیارد ریال و ماهانه پنج میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و اشخاص حقیقی برای تراکنش‌های بالاتر از حدود مذکور باید به صورت حضوری به بانک مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی برای صاحبان حساب‌های تجاری، آستانه روزانه نقل و انتقالات غیر حضوری را به ۵ میلیارد ریال و ماهانه ۳۰ میلیارد ریال افزایش داده است. علاوه بر آن، از آنجایی که ابزار چک در کسب و کارهای اشخاص کاربرد زیادی دارد، حد نصاب بازگشت چک‌های قبلی یا ثبت صدور و تأیید چک‌ها در سامانه صیاد برای صدور و اعطای دسته چک جدید که برای عموم مردم ۸۰ درصد در نظر گرفته شده بود برای صاحبان حساب‌های تجاری به ۶۰ درصد کاهش یافته است. مضافاً صاحبان حساب‌های تجاری دیگر لازم نیست تا برای نقل و انتقالات بیش از دو میلیارد ریال خود به بانک مستند ارائه کنند، بلکه بانک‌ها فقط برای نقل و انتقالات بالاتر از مبلغ ۱۰ میلیارد ریال باید از این اشخاص مستندات مطالبه کنند. مشوق‌های دیگری نیز برای صاحبان حساب‌های تجاری در نظر گرفته شده که امید است با اعمال آن‌ها، گام مثبتی در تسهیل مبادلات تجاری برداشته شود.

سروش درباره تمهیدات در نظر گرفته شده در فرایند تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری گفت: ترتیباتی اتخاذ شده که خدمات بانکی مرتبط با کسب و کار و امور تجاری فقط به صاحبان حساب‌های تجاری تخصیص یابد. به عنوان مثال، اعطای تسهیلات در قالب‌هایی نظیر مضاربه، سلف، خرید دین، مشارکت مدنی و امثال ذالک و نیز گشایش اعتبارات اسنادی که صرفاً در امور تجاری کاربرد دارند، فقط به صاحبان حساب‌های تجاری تعلق می‌یابد. وجه این تسهیلات نیز فقط باید به حساب تجاری اشخاص یا فروشندگان کالا و خدمات واریز شود.

معاون نظارت بانک مرکزی افزود: همچنین سایر انواع تسهیلات و تعهداتی که هم در امور تجاری و هم در امور غیرتجاری کاربرد دارند، در صورتی که برای امور تجاری به اشخاص ارائه شوند باید منوط به وجود حساب تجاری به نام متقاضی باشند. ابزارهای پذیرش مانند POS  و درگاه‌های پرداخت نیز فقط به صاحبان حساب‌های تجاری تعلق می‌یابند؛ بنابراین اشخاص چنانچه قصد استفاده از خدمات بانکی تجاری داشته باشند باید حساب‌های تجاری خود را اعلام کنند.

وی گفت: هدف بانک مرکزی از تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری ایجاد شفافیت در نظام اقتصادی کشور است. در اکثر کشورها تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری از سال‌های پیش انجام شده و اثرات مثبتی نیز به همراه داشته است. اقدامات بانک مرکزی در تمهید سیاست‌های تشویقی برای صاحبان کسب و کار نشان می‌دهد که این بانک عمیقاً اعتقاد دارد که صاحبان کسب و کار به اثرات مثبت این طرح برای کشور اشراف دارند و در اجرای این طرح، دستگاه‌های مسئول را یاری خواهند کرد.

سروش بیان کرد: با وجود این در رابطه با حساب‌هایی که در فرضیه مطروحه در سوال شما وجود دارد، روش‌های مشخصی در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به تعیین سطح فعالیت مورد انتظار اشخاص و مقایسه رفتار مالی حساب‌های غیرتجاری با سطح فعالیت مذکور و همین‌طور، پیاده‌سازی الگوهای داده‌کاوی برای شناسایی حساب‌های مشکوک به فعالیت تجاری اشاره کرد.

 

 

 

حمل چه داروهایی در سفر اربعین ممنوع است؟

معصومه نیکنام
حمل چه داروهایی در سفر اربعین ممنوع است؟

هر کشوری قوانین مربوط به خود را دارد و مسافران و گردشگران ملزم به رعایت این قوانین هستند در غیر این صورت با پیامدهای ناشی از پیروی نکردن از این قوانین روبه رو می شوند که نه برای آن ها و نه برای کشورشان خوشایند نیست. سفر اربعین نیز یکی از سفرهای زیارتی به کشور عراق است که هر ساله میلیون ها نفر از مسلمانان از کشورهای مختلف به این کشور و برای زیارت اباعبدالله الحسین (ع) سفر می کنند که البته زوار باید تابع قوانینی باشند.

حمل برخی از داروهای مخدر در کشورهای حوزه خلیج فارس اعم از عربستان، قطر و امارات و آسیانه میانه و کشورهای اروپایی دارای مجازات های سنگین است که کشور عراق از این امر مستثنی نیست براین اساس در این زمینه با سردار مجید کریمی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت و گویی انجام داده ایم که به داروهای ممنوعه در این سفر اشاره کرده است.

حمل چه داروهایی در سفر اربعین ممنوع است؟

حمل چه داروهای ممنوع است؟

سردار کریمی به حبس های طولانی مدت و جریمه های سنگین نقدی حمل کنندگان داروهای ممنوعه و غیر مجاز توسط زائران به مقصد کشور عراق اشاره می کند و می گوید: حمل دارو در اشکالی از جمله قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین یا مواد مخدر از جمله دیازپام، فلورازپام، کلونازپام اگزاز پام، لورازپام، شربت تریاک، دیفن اکسیلا، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین( b۲ )، داروهای بیماری صرع و سرطان و غیره که به نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر بوده، بر اساس قوانین کشور عراق جرم محسوب شده و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای وی پرونده قضایی تشکیل و برای تحمل حبس و جزای نقدی به مراجع قضایی معرفی می شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا تاکید می کند: چنانچه ضرورت دارد فرد بیمار به دلیل وجود سابقه بیماری داروی خاصی را در طول سفر به عتبات عالیات مصرف کند، می تواند با مشاوره یا پزشک معالج خود از او بخواهد داروهای جایگزین را که در کشور میزبان داروهای ممنوعه نبوده برای وی تجویز کند تا درمانگاه های آن سوی مرز با تجویز داروهای جایگزین مشکل این افراد را حل کنند؛ بنابراین همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی می تواند برای پیگیری بیماری در عراق موثر باشد.

حمل چه داروهایی در سفر اربعین ممنوع است؟

 

حمل شیرین بیان و قره قوت ممنوع 

سردار کریمی می گوید: به زوار گرانقدر توصیه می شود از حمل و نگهداری داروهای گیاهی مانند شیرین بیان و قره قروت که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به مواد مخدر دارد و به دلیل عدم مصرف ممکن است برای ماموران کشور عراق ناشناخته باشد، خودداری کنند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با هشدار به زائران اربعین حسینی (ع) می گوید: پلیس برابر قانون از ادامه سفر زائران عتبات عالیات که حتی به مقادیر بسیار اندک مواد مخدر، روانگردان، دارو و قرص های غیرمجاز و ممنوعه حمل می کنند، ممانعت بعمل آورده و برابر قانون با تشکیل پرونده قضائی مجرمین را به دستگاه قضایی معرفی می کند. پلیس از یک سو با هدف صیانت از عزت و اعتبار هموطنان و از سوی دیگر با هدف پیشگیری از عواقب بسیار شدید حاملان مواد مخدر به کشورهای دیگر به ویژه عراق، نسبت به حمل مواد مخدر توسط افراد حتی به مقدار کمتر از یک گرم حساسیت بالایی داشته و در صورت مشاهده با چنین مواردی برابر قانون و با قاطعیت با مجرمان برخورد می کند.

سردار کریمی در ادامه با اشاره به توانمندی های عملیاتی، اطلاعاتی و فنی پلیس در کشف هر گونه مواد مخدر جاساز شده توسط مجرمان تاکید می کند:کارکنان مجرب پلیس با استقرار در مرزها، مبادی ورودی و نیز فرودگاه های محل عزیمت مسافران به کشور عراق، با بهره گیری از تجهیزات فنی پیشرفته و دستگاه های مواد یاب و نیز چهره زنی و رصد و بازرسی وسایل همراه زائران از قابلیت بسیار بالایی در شناسایی متهمان و کشف جاسازهای مواد مخدر برخوردار هستند.

حمل چه داروهایی در سفر اربعین ممنوع است؟

قوانین سختگیرانه ایران و عراق نسبت به حمل کنندگان مواد مخدر سنتی و روانگردان

این مقام ارشد انتظامی در ادامه به قوانین بازدارنده جمهوری اسلامی ایران در حمل و نگهداری مواد مخدر توسط زائرین اشاره کرده و می گوید: به استناد ماده ۱۷ قانون مبارزه با مواد مخدر، اگر از زائری انواع مواد مخدر یا روانگردان به هر میزان کشف شود ضمن جلوگیری از ادامه سفر و توقیف گذرنامه فرد خاطی، در مرحله اول به مدت  یک تا ۵ سال و در مرحله دوم ۵ تا ۱۵ سال گذرنامه آنان باطل و ممنوع الخروج خواهند شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا همچنین بر وجود قوانین سختگیرانه توسط کشور عراق نسبت به حمل کنندگان مواد مخدر سنتی و روانگردان از جمله تریاک، شیشه، هروئین، گل، گراس، ماری جوانا و… اشاره کرده و می افزاید: بر اساس قوانین مبارزه با مواد مخدر کشور عراق، هرفردی نسبت به خرید، فروش، حمل و یا نگهداری مواد مخدر و روانگردان ها حتی به مقدار کمتر از یک گرم اقدام نماید، پس از دستگیری و تشکیل پرونده قضایی از سوی پلیس میزبان، تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به پرداخت جریمه نقدی از ۱۰ تا ۳۰ میلیون دینار و حبس از ۶ ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

حمل چه داروهایی در سفر اربعین ممنوع است؟

توصیه های پلیس مبارزه با مواد مخدر به زوار

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا به زائران کربلای معلی توصیه می کند از آنجایی که یکی از شگردهای قاچاقچیان انتقال مواد مخدر توسط افراد ناآگاه است، بنابراین هموطنان به هیچ عنوان بار یا وسیله ای را به صورت امانت برای انتقال و تحویل به افراد ثالث در خارج از مرز ایران از کسی قبول نکنند. زائران دقت کنند که قبل و بعد از گیت بازرسی پلیس، وسایل و یا کیف دیگران را به دلیل شباهت با وسایل خود به اشتباه بر ندارند.

حمل چه داروهایی در سفر اربعین ممنوع است؟

زائران بیمار تاییدیه پزشک همراه خود داشته باشند

وی تاکید می کنند: زائرانی که احتیاج به مصرف داروهای خاصی دارند، ضمن همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی، مراتب را قبل از حضور در مرزها با پزشک هماهنگ کنند و تاییدیه مربوطه را به همراه داشته باشند.  با توجه به استقرار دستگاه های بسیار پیشرفته کشف مواد مخدر و داروهای غیر مجاز در فرودگاه کشورهای میزبان، به زائرین گرامی توصیه می شود حتی به مقادیر بسیار اندک هم مواد مخدر یا اقلام دارویی ممنوعه و غیر مجاز با خود حمل نکند.  مدیران و و عوامل اجرایی کاروان ها به گونه ای برنامه ریزی کنند تا زائران قبل از رسیدن به کشور عراق نسبت به شناخت جرائم و تبعات مرتبط با مواد مخدر و روانگردان ها در کشور عراق و مرزهای خروجی توجیه شوند تا از انتقال احتمالی این گونه مواد ممانعت به عمل آید.  زائران برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص لیست کلی داروهای ممنوعه و غیر مجاز می تواند به تارنمای پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا به نشانی antinarcotics.police.ir مراجعه کنند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک می توانند مراتب را به مامورین پلیس مستقر در مبادی و گیت های خروجی مرزها و یا فرودگاه ها اطلاع دهند.

 

 

 

نکاتی که قبل از سفر اربعین باید بخوانید؛

در سفر اربعین چه چیزهایی ببریم؟ چه چیزهایی نبریم؟

در سفر اربعین چه چیزهایی ببریم؟ چه چیزهایی نبریم؟

سفر عراق در ایام اربعین با هر سفر دیگری متفاوت است. نوع رفتن و بازگشت به کشور به کنار، برای همراه بردن لوازم یک مسافر اربعینی باید دقت کرد که حداقل‌ها و مفیدترها را برداشت.

به گزارش مهر با نزدیک شدن موعد سفر، زائران امام حسین (ع) در تدارک بستن بار و آماده شدن برای خروج از منزل می‌شوند و برای این سفر خاص، نوعی دیگر بار خود را می‌بندند. بهتر است در این روش به دلیل اینکه سفر با پای پیاده انجام می‌شود، بار و بنه زیادی حمل نشود. با این حال وجود برخی از وسایل همچون لباس، حوله، مسواک، لیوان، کلاه آفتاب گیر و دستمال کاغذی ضروری به نظر می‌رسد.

فراموش نکنید که بسته به نوع طی مسیر که دارید (هوایی یا زمینی) این نیازمندی‌ها متفاوت می‌تواند باشد. مثلاً اگر با هواپیما سفر می‌کنید، برای حمل برخی از وسایل در بار، دقت کنید. همراه بردن اشیا فلزی و برنده مثل چاقو یا سوهان ناخن، انواع قیچی و ناخن‌گیر در کابین هواپیما ممنوع است و در صورتی که در کیف یا کوله‌تان داشته باشید، در فرودگاه باید با آن‌ها خداحافظی کرده و به کادر امنیت فرودگاه تحویل دهید.

در سفر اربعین چه چیزهایی ببریم؟ چه چیزهایی نبریم؟

مدارک

تنها مدارک مورد نیاز و ضروری برای این‌که در این سفر همراه داشته باشید بلیط‌ها و گذرنامه است. دقت کنید از همراه داشتن مدارکی از قبیل شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، دسته چک، کارت اعتباری و… در این سفر خودداری کنید. مقداری ارز هم با خود همراه داشته باشید.

بهترین مرکب حرکت

یکی از لوازم مهم سفر اربعین کفش مناسب برای پیاده روی است. عدم استفاده از کفش مناسب ممکن است با درد پا، تاول زدن و مشکلاتی از این قبیل گریبان گیر شما شود. تا حد امکان یک کفش پیاده‌روی مناسب داشته باشید تا امر پیاده روی برای شما آسان شود.

یکی از ویژگی‌هایی که کفش پیاده روی باید داشته باشد قابلیت دریافت ضربه و عدم انتقال آن به پاهاست. به همین دلیل به سراغ کفش‌هایی بروید که برای این منظور تولید شده‌اند و کمترین فشار را به زانوها وارد می‌کنند.

کفش‌های چرمی به علت سنگین بودن و همچنین عدم گردش هوای مناسب در پاها باعث ایجاد حس بد در جریان فعالیت ورزش شما می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به سراغ کفش پیاده روی با رویه پارچه‌ای بروید که هم سبکترند و هم گردش هوا در آن‌ها بهتر انجام می‌شود.

در سفر اربعین چه چیزهایی ببریم؟ چه چیزهایی نبریم؟

رویه کفش نیز در انتخاب شما مؤثر است. به عنوان مثال رویه‌های چرم ضد آب برای روزهای بارانی برای شما کاراتر خواهد بود. البته انتخاب آن کاملاً بستگی به خود شما دارد. پاشنه کفش پیاده‌روی نباید خیلی ضخیم باشد. این نوع پاشنه به کوبیده شدن پای شما بر زمین منجر خواهد شد که علاوه بر کند کردن حرکت شما، امکان بروز درد مچ پا بعد از پیاده‌روی را افزایش می‌دهد.
پاشنه کفش پیاده روی باید نسبتاً نرم و باثبات باشد و مانع بروز حرکت عمودی یا افقی پا شود، پاشنه‌ای که بسیار نرم باشد توصیه نمی‌شود. زیره کفش نیز نباید لغزنده باشد.
وجود یک بالشتک منعطف که امکان بیشتری برای خم کردن انگشتان پاها را فراهم کند، در کفش پیاده‌روی ضروری است.
زبانه کفش نیز باید نرم و فوم‌دار باشد تا از فشار ناشی از رویه و بند کفش روی پای شما بکاهد، این امر در طول پیاده‌روی‌های طولانی بسیار حائز اهمیت است.
سبک وزن بودن نیز از جمله ویژگی‌های مهم کفش پیاده‌روی است. انتخاب کفش‌های چرمی سنگین برای پیاده‌روی اشتباه است.
متناسب بودن سایز کفش بدون شک یکی از موارد مهم هنگام پیاده‌روی است. بنابراین وجود فضای کافی در قسمت پنجه پا بسیار مهم است، به نحوی که حدود یک سانتی‌متر بین انگشتان پای شما و سر کفش فاصله وجود داشته باشد. مهم است که پای شما در کفش کیپ و چفت نباشد. کفش پیاده روی در اربعین به دلیل اینکه بناست مسافت طولانی را در مدت زمان زیاد طی کند، باید فضای چرخش هوا داشته باشد تا هم از عرق کردن جلوگیری کند و هم از تاول زدن پا.
اگر برای این سفر هنوز کفشی تهیه نکردید بهتر است هر چه سریع‌تر برای این کار اقدام کنید چون نکته مهم بعدی در مورد کفش پیاده روی در سفر اربعین این است که پوشیدن کفش در این مسیر برای اولین بار رخ نداده باشد و قبلاً پا در کفش شما جا باز کرده باشد و اگر اذیت‌های ابتدای کار قرار است رخ دهد، از التیام زخم‌ها و فشارهای ناشی از پوشیدن آن کمی زمان گذشته باشد. بهترین زمان برای خرید یک کفش پیاده‌روی اواخر روز است؛ زمانی که در نتیجه پیاده‌روی یا فعالیت‌های روزانه پای شما کمی متورم شده است.

دمپایی: بعضی از افراد توصیه می‌کنند به منظور این که راحت باشید، یک جفت دمپایی نیز با خود ببرید و در مواقع نیاز از آن استفاده کنید.

خود عراقی‌ها در پیاده‌روی‌های طولانی‌شان یا دمپایی پلاستیکی می‌پوشند یا پا برهنه پیاده‌روی می‌کنند. سعی کنید دمپایی از منزل ببرید، در کشورعراق بیشتر دمپایی‌ها شبیه هم است! حتماً یک کیسه کفش (ترجیحاً پلاستیک نباشد چون زود پاره می‌شود) به ازای هر نفر داشته باشید که دم موکب کفش‌ها را داخل ببرید و گرنه احتمال گم شدنشان وجود دارد. مخصوصاً کفش بچه‌ها که هم حجم کمتری دارد و هم سبک‌تر است و راحت گم می‌شود.

موارد ضروری

داروها: با اینکه سازمان هلال احمر پایگاه‌های زیادی در مسیر نجف به کربلا مستقر می‌کند، اما به همراه داشتن برخی از داروهای ضروری خالی از لطف نخواهد بود. داروهایی مثل سرماخوردگی، مسکن‌ها و… را می‌توانید به همراه داشته باشید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حجم مناسبی از آن را به همراه نسخه لاتین و نظر پزشک معالج خود به همراه داشته باشید. در غیر این صورت حتماً داروهای عمومی، پماد مخصوص برای جلوگیری از گرفتگی عضلات و باند کشی مناسب به همراه داشته باشید.

بطری آب: برای تأمین نیاز بدن به آب در زمان پیاده روی، حتماً یک بطری کوچک آب معدنی به همراه ببرید یا در طول مسیر خود آب‌های پلمپ شده تهیه کنید. در ضمن فراموش نکنید که آب لوله کشی عراق تنها برای شستشو استفاده می‌شود و آشامیدنی نیست.

پول: بهتر است علاوه بر پول ایران، مقداری ارز مسافرتی نیز به همراه داشته باشید و در جهت استفاده از خدماتی که به صورت غیر رایگان ارائه می‌ شوند از آنها بهره بگیرید.

زباله نسازیم: برای کاهش حجم زباله و رعایت بهداشت، لیوان و قاشق به همراه داشته باشید و پس از هر بار استفاده آنها را بشویید.

بهداشتی: همچنین به همراه داشتن مسواک و صابون مایع وشامپوی کوچک، دستمال کاغذی و چند عدد نایلون یک بار مصرف نیز جهت رعایت بهداشت فردی و جلوگیری از بیماری مؤثر خواهد بود.

خواب: حمل یک کیسه خواب سبک می‌تواند یک گزینه برای ساعات استراحت شما باشد.

نخ و سوزن: حتماً نخ و سوزن به همراه خود داشته باشید تا در صورت پاره شدن بندهای کوله و یا لباس‌ها آن‌ها را بدوزید و راحت به پیاده روی بپردازید.

در سفر اربعین چه چیزهایی ببریم؟ چه چیزهایی نبریم؟

غیرضروری

از حمل وسایل غیر ضروری، حجیم و قیمتی نظیر جواهرات، لپ تاپ، تبلت و… خودداری نمائید. به همراه داشتن کتاب غیر ادعیه یا اوراق تبلیغاتی نیز در این سفر مشکل ساز خواهد شد لذا از حمل آنها خودداری کنید.
توجه! حمل مواد مخدر یا داروهای روان گردان در سفر به کربلا غیر مجاز است. همچنین استعمال دخانیات به صورت دسته جمعی نیز می‌تواند شما را در ایست‌های بازرسی دچار مشکل کند.
از حمل سایر وسایل غیر مجاز نظیر قیچی یا چاقوی بزرگ، گوشی یا دستگاه بی سیم، ارز مسافرتی به مقدار زیاد، مواد غذایی فاسد شدنی، اوراق بهادار و مواردی از این دست به شدت خودداری کرده و با ضروری‌ترین وسایل ممکن عازم سفر شوید.

سرگرمی

اگر کودکی همراه خود دارید، همراه بردن سرگرمی‌های متنوع و کوچک فراموش نشود! با توجه به این‌که به دلیل گرمای هوا احتمالاً زمان طولانی از روز را باید در موکب‌ها باشیم!

خوراکی

حتماً نان خشک یا بیسکوئیت، توت خشک، مقداری خشکبار و شکلات با خود ببرید! هم برای ساعاتی که اطراف موکب استقرارتان خوراکی نبود، هم برای مواقعی که در گاراژ و یا فرودگاه و ترمینال‌ها هستید که احتمالاً تا ساعت‌ها اصلاً خوردنی و آشامیدنی پیدا نمی‌شود!

کوله یا چمدان؟

سعی کنید یک کوله پشتی سبک و کم حجم را برای سفر خود انتخاب کنید که برای حمل آن به زحمت نیافتید. اگه نخواستید کوله بردارید، فکر چمدان را از سرتان بیرون کنید! پیشنهاد می‌کنیم چرخ خرید ببرید! یا شاید کالسکه‌های جاندار و بزرگ. این‌طوری هم برای حالت خواب کودک راحت تر است هم هل دادن برای شما بهتر است و هم می‌توانید وسیله داخلش وسایل‌تان را قرار دهید.

در سفر اربعین چه چیزهایی ببریم؟ چه چیزهایی نبریم؟

وسایلی که مجاز به حمل آنها در سفر به کربلای معلی هستید، به شرح ذیل است. فراموش نکنید حمل برخی از این وسایل برای تجربه سفری سالم و لذت بخش در عراق ضروری است.

کیف گردنی

برای حمل بعضی از وسایل ضروی داشتن کیف کوچک توصیه می‌شود. کیف پاسپورتی و یا گردنی برای این موضوع می‌تواند گزینه مناسبی باشد. انواع مختلفی از این کیف‌ها در بازار موجود است که می‌توان به کیف گردنی زیرلباس و کیف پاسپورت مچی اشاره کرد. اگر از نوع چرم آن‌ها به همراه داشته باشید، خیالتان از هر نظر آسوده خواهد بود. همچنین کیف کمر ی می‌تواند ایده مناسبی برای سفر اربعین باشد.

لباس
از لباس مناسب فصل استفاده نمائید. توجه کنید که نیازی به بردن لباس‌های زیاد و حمل کردن آن‌ها ندارید. برای احتیاط می‌توانید یک گرمکن همراه خود داشته باشید تا شب‌ها (شاید) از آن استفاده کنید و البته کلاه آفتابگیر مناسب به دلیل اینکه حجم زیادی ندارد، بهتر است در کوله پشتی خود داشته باشید.

برخی افراد چتر نیز با خود می‌برند و این مورد به سلیقه شما بستگی دارد. مورد مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد داشتن دستکش نخی است. دست‌های شما در طول سفر ممکن است آلوده شود و آبی برای شستشو پیدا نکنید، در این مواقع استفاده از دستکش می‌تواند کمک بزرگی برای رفع این مشکل باشد. بعضی از افراد هم برای جلوگیری از آفتاب سوختگی دستکش نخی می‌پوشند.

همراه بردن لباس‌های کم حجم مورد مناسبی است برای کنترل وزن و حجم کوله شما. مثلاً از یک چفیه بزرگ به جای حوله، سفره، زیرانداز، روانداز، ملحفه، سجاده، سایه بان کالاسکه، پرچم و حتی علامتی برای پیدا کردن یکدیگر می‌توان استفاده کرد.

در سفر اربعین چه چیزهایی ببریم؟ چه چیزهایی نبریم؟

باتوجه به گرمای هوا و اینکه در این شرایط عرق زیاد می‌کنید، همراه بردن یک ضد عرق توصیه می‌شود.

سیم کارت

اگر در سفرهای قبلی سیم کارت عراق را تهیه کرده‌اید، می‌توانید آن را نیز در بین لوازم سفر اربعین بگذارید. برای تماس با خانواده باید از این سیم کارت‌ها استفاده کنید. در مسیر وای فای رایگان وجود دارد که امکان تماس تصویری از پیام‌رسان‌های مختلف را به شما می‌دهد. استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی در مسیر ممکن است اما احتمالاً به دلیل تقاضای بالا دچار اختلالاتی باشد اما سیم‌کارت‌های عراقی در نقاط ورودی شهر و نقاط مختلفی از مسیر پیاده روی و همچنین در خود شهرهای کربلا ونجف و … به فروش می‌رسد و برای پشتیبانی و شارژ مجدد می‌توانید به این نمایندگی‌ها مراجعه کنید.

در سفر اربعین چه چیزهایی ببریم؟ چه چیزهایی نبریم؟

کیسه خواب

یکی دیگر از لوازم سفر اربعین که می‌توانید همراه خود داشته باشید، کیسه خواب است. چرا که ممکن است در شرایط آب و هوایی نامساعد به دردتان بخورد و از شما در برابر گرد و خاک و سرما محافظت نماید.

پاور بانک

به دلیل اینکه شما مدت طولانی در پیاده روی خواهید بود، احتمال کم شدن شارژ گوشی و یا خاموش شدن آن بسیار زیاد است. به همراه داشتن یک پاوربانک می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند و شما عکس‌های یادگاری با دوستان خود در مکان‌های مختلف بیاندازید. به این نکته توجه کنید که پاور بانک خود را به طور کامل شارژ کنید و سپس داخل کوله پشتی خود بگذارید.

 

 

راه‌های تازه درآمدزایی از حیوانات خانگی

از مهدکودک سگ‌های خانگی تا روانشناس سگ‌های افسرده!

از مهدکودک سگ‌های خانگی تا روانشناس سگ‌های افسرده!

انسان‌نگاری حیوانات خانگی و معادل‌سازی تک‌تک محیط‌های انسانی برای حیوانات خانگی هرساله وارد فاز تازه‌ای می‌شود به گونه‌ای که حالا به شکل جدی به نظر می‌رسد این انسان‌نگاری تنها در جهت کسب درآمد تازه از این پدیده وارداتی‌ست.

ایسناپلاس- لیلا شکیب‌مهر:نگهداری از حیوانات در خانه ماجرای دیروز و امروز نیست. از گذشته‌های دور در جوامع انسانی نگهداری از حیوانات مرسوم بوده است. اما در چندسال اخیر این موضوع در نوع نگاه به آن و شکل برخورد، دچار تغییرات جدی شده است؛ در گذشته اگر انسان‌ها از حیوانات اهلی و صرفا برای رفع نیازهای خودشان مانند نگهبانی، تامین امنیت و غذا نگهداری می‌کردند اما امروزه به نظر می‌رسد، نگاهِ کلی نسبت به نگهداری از حیوانات خصوصا در زندگی­های شهری تغییرات زیادی کرده است و اهدافی که افراد برای این نگهدای دنبال می‌کنند درحال دگرگونی‌ است. در برخی موارد نیازهای مادی انسان‌ها برای نگهداری از حیوانات اصلا مطرح نیستند و حیوان صرفا برخی نیازهای روحیِ صاحبش را تامین می‌کند.

حیوان خانگی خط تازه تولید کسب و کار

شاید تا به حال اسم کسب و کارهای جدیدی که مرتبط با حیوانات خانگی هستند به گوش‌تان خورده باشد؛ کسب و کارهای مثل: مزونِ لباسِ حیوانات خانگی، خانه‌ی بازیِ این حیوانات، باشگاه ورزشی، آتلیه‌های عکاسی یا حتی روانشناسِ حیوانات خانگی! این کسب و کارها خصوصا در شهرهای بزرگ و به کمک تبلیغات در فضای مجازی بین کسانی که حیوان خانگی دارند شناخته شده هستند. مراجعه کننده به آن‌ها درحال افزایش است و به بنگاه‌های سودآوری برای صاحبانشان تبدیل شده‌اند. به یک شعبه از هرکدام از آن‌ها در شهر تهران سرزدیم تا از جزئیات کارِشان بیشتر مطلع شویم.

از مهدکودک سگ‌های خانگی تا روانشناس سگ‌های افسرده!

«چی بپوشم» به زبان هاپویی!

فعالیت این مزون در ابتدا از یکی از شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است؛ اما اکنون شعبه‌ی خرید حضوری نیز دارند. چند خانم، موسس و گرداننده‌ی آن هستند، کارِ اصلی‌شان دوخت لباس‌های متنوع برای سگ‌ها، گربه‌ها و سایر حیوانات خانگی است؛ اینجا لباس‌های ورزشی، لباس راحتی و حتی کت و شلوار وسایر لباس‌های رسمی مخصوص حیوانات دوخته می‌شود و چندین رِگال مخصوص حیوانات مختلف دور تا دور آن را گرفته است. لباس‌های مخصوص فصل گرما و سرما از یکدیگر تفکیک شده‌اند، تنوع جنس و رنگ بسیار زیاد است و در نگاه اول لباس‌ها، لباسِ کودک به چشم می‌آیند. مسئول فروش توضیح می‌دهد که: «ما اینجا هم لباس‌های آماده برای حیوانات داریم و هم سفارشِ دوخت قبول می‌کنیم.» جدول راهنمای اندازه گیری را به دست‌مان می‌دهد و تاکید می‌کند که در صفحه مجازی‌شان توضیحاتِ کامل‌تری درباره‌ی آن دارند. او اضافه می‌کند:«در فصل سرما فروش‌مان بیشتر می‌شود و معمولا تعداد مشتری‌های خانم برای ما از آقایان بیشتر است. پرفروش­ترین اجناس ما لباس­ها و لوازم مخصوص سگ­هاست. خود من حیوان خانگی ندارم ولی آن­طور که پیداست رسیدگی به ظاهر سگ­ها جذابیت و اهمیت بیشتری نسبت به سایر حیوانات دارد. ما این روزها سفارشِ دوختِ لباسِ سِت برای حیوانات و صاحبانشان را نیز داریم، این سبک لباس پوشیدن‌ها بیشتر مخصوصِ جشن تولدها و مراسمات است که صاحبان حیوانات دوست دارند لباس‌هایی مثل هم بپوشند و حیوان‌شان زیبا و مرتب به نظر بیاید. البته گاهی هم مراسم مخصوص خود حیوان است، مثل جشن تولد یا سالروزِ به سرپرستی گرفتنِ حیوان‌شان. در این شکل مراسم‌ها، صاحبان حیوانات حساسیت بیشتری نسبت به تیپ حیوان دارند و ما مثلا این مدل‌ها را برایشان تدارک می‌بینیم» بعد به کت و شلوار و کروات و پیراهنی اشاره می‌کند که در اولِ رگال قرار داده شده است که از روی رنگ آن­ها به نظر دخترانه و پسرانه بودن­شان تفکیک شده است.  قیمت‌های لباس‌ها بسته به سایز و جنس متفاوت است و از دویست هزار تومان تا یک ملیون تومان متغیر است. از او درباره­ نحوه­ پوشاندن لباس به حیوانات می­پرسیم و با خنده پاسخ می­دهد: «گربه­ها در این مورد سخت­تر از سگ­ها هستند و در نپوشیدن لباس بیشتر مقاومت می­کنند، گاهی پیش آمده است که صاحب­شان از کوره در رفته و ناامید شده و اصلا لباس را نخریده است.»

از مهدکودک سگ‌های خانگی تا روانشناس سگ‌های افسرده!

به مهدکودک‌ سگ‌ها خوش‌آمدید!

در یکی از مناطق نبستاً خلوت و دنج شمال تهران، به یک خانه‌ی ویلایی رفتیم که ورود به آن مشروط به هماهنگی قبلی و گرفتن وقت بود؛ این خانه که حدود هزار متر مساحت دارد، حیاط دل‌باز و پر دار و درختی در وسط آن است، یک طرف حیاط ساختمانی دو طبقه قرار گرفته و طرف دیگر یک سوییتِ کوچک که دفتر موسسه است و راه در ورود به موسسه نیز از همین جا است. در این دفترِ ورودی خانمِ جوان و خوش برخوردی پشت میز نشسته است و با خوش رویی از حیوانات استقبال می‌کند، پس از ثبت اطلاعات و دریافتِ پیش پرداخت، حیوان را تحویل گرفته و به داخل حیاط می‌برد، در حیاط نیز مربیان به شکل پراکنده حضور دارند و حیوان را تحویل می‌گیرند. پس از آن بر اساس نوع حیوان فعالیت‌های خاصی را برای آن درنظر می‌گیرند. حدود پنج اتاق در فضای داخلی  ساختمانی که در انتهای حیاط است وجود دارد که یکی از آن‌ها دفتر مربیان است. چهار تای دیگر محل استراحتِ حیوانات و اتاق بازی  هستند.

هم چنین داخل حیاط مجموعه چند وسیله‌ی بازی مثل تاب و سرسره نیز وجود دارد که تعدادی سگ درحال جنب و جوش روی آن‌ها هستند. از خانمِ پشت میز درباره‌ی قیمت‌ها سوال می‌کنیم و پاسخ می‌دهد: «قیمت هر ساعت نگهداری از این حیوانات بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که بسته به نوع حیوان و شکلِ نگهداری‌ای که صاحبش انتخاب می‌کند تعیین می‌شود، مراجعه کنندگان باید نصف مبلغ را به شکل پیش‌پرداخت بدهند و علاوه بر این یک کارت شناسایی هم امانت بگذارند» و سپس توضیح می‌دهد که: «کارت شناسایی را برای این دریافت می‌کنیم که چندین بار پیش آمده که صاحب حیوان دیگر دنبال حیوان‌اش نیامده و اینطور برداشت کرده‌ایم که دیگر توان نگهداری از او را نداشته اما دلش نیامده که به امان خدا رهایش کند! برای همین به ما سپرده است. اما ما امکان نگهداریِ تمام وقت از حیوانات را نداریم و برایمان صرفه‌ی اقتصادی ندارد.»  مورد دیگری که البته به ما به دلیل نداشتن وقت قبلی اجازه‌ی ورود ندادند مجموعه ورزشی مخصوص سگ‌های خانگی بود، این مجموعه شامل: استخر، سالن تردمیل، سالن

از مهدکودک سگ‌های خانگی تا روانشناس سگ‌های افسرده!

باشگاه خوشحال‌سازی سگ‌های خانگی به صرف ماساژ!

ماساژ مخصوص سگ‌های خانگی است و با توجه به نوع فعالیتِ انتخابی قیمت استفاده ساعتی از آن‌ها متغییر می‌باشد. پزشک مخصوص حیوانات نیز در یکی از اتاق‌های این مجموعه برای ویزیت حیوانات حضور دائمی دارد. سلامت فیزیکی حیوانات را بررسی می‌کند و درصورت نیاز برایش دارو یا پودرهای تقویتی تجویز می‌کند. با یکی از مراجعین به شکل تصادفی صحبت کردیم، خانمی میانسال که سگ‌اش را هفته‌ای یک بار به این مرکز میاورد تا هم از سلامت جسمی‌اش مطمئن شود و هم برای سگ‌اش تفریح و تنوع باشد. او می‌گوید که «سگ‌ها به توی خانه ماندن حساس‌تر از باقیِ حیوانات خانگی هستند و وقتی زمان زیادی را در خانه سپری می‌کنند دچارِ نوعی اختلال رفتاری مثل کوبیدن خود به در و دیوار می‌شوند.» او پس از اینکه سگ را به نگهبانِ مجموعه تحویل می‌دهد از آن‌ها به خاطر خدمات‌شان تشکر می‌کند و می‌گوید از اینکه پس از کرونا دوباره این مجموعه فعالیت‌اش را شروع کرده بسیار خوشحال است و خیال‌اش راحت است که اینجا به حیوان خانگی‌اش خوش می‌گذرد. قیمتِ این مجموعه در مقایسه با سایر مراکز خدماتی حیوانات خانگی بسیار بالاتر است و به ظاهر کسانی که به آن مراجعه می‌کنند از سطح بالای مالی برخوردار هستند. داخل مجموعه آتلیه‌ی عکاسی حیوانات و یک پِت شاپ نیز وجود دارد که به گفته‌ی خانمِ مراجعه کننده از همه‌ی پت‌شاپ‌های سطح شهر اجناس‌اش کامل‌تر است.

از مهدکودک سگ‌های خانگی تا روانشناس سگ‌های افسرده!

مطب روانشناسی سگ‌های افسرده؛ بفرمایید؟

روانشناس حیوان اگرچه از سه مورد قبلی نادرتر است و احتمالا به گوش خیلی‌ها آشنا نیست اما پدیده‌ای‌ است که اکنون وجود دارد، خیلی‌ها به آن رجوع می‌کنند و به دیگرانی که حیوان خانگی دارند توصیه می‌کنند. خانمی که در دفتر یکی از این روانشناس‌ها حضور داشت تعریف می‌کرد که «سگ‌ام مدت‌ها بود دیگر فعالیت چندانی در طول روز نداشت، بیشتر مواقع در سکوت یک جا نشسته بود، یکی از دوستانم اینجا را به من معرفی کرد و وقتی رجوع کردم سگ‌ام چند ساعت مشاوره همراه با بازی دریافت کرد، تشخیصِ متخصصِ اینجا افسردگیِ فصلی بود که به گفته‌ او حیوانات گاهی دچار آن می‌شوند. یک سری توصیه‌هایی به من کرد که تلاش کردم همه را رعایت کنم و درحال حاضر یک ماه است هر هفته یک ساعت به اینجا مراجعه می‌کنم و متخصصین در اینجا به قیمتِ ساعتی سیصد هزار تومان با حیوان‌ام بازی‌های تخصصی انجام می‌دهند تا از افسردگی رها شود.»

این کسب و کارهای جدید که در رابطه با حیوانات خانگی شکل گرفته‌اند و در شهرهای مختلف درحال افزایش‌اند علاوه بر اینکه بخشی از نیازهای صاحبان حیوانات را برطرف می‌کنند گاهی برای دستیابی به سودِ بیشتر نیازهای جدیدی را نیز در آن‌ها ایجاد می‌کنند؛ امروزه در مراوداتِ صاحبان حیوانات با صاحبانِ این کسب و کارها و در ادبیات آن‌ها درباره‌ حیوانات شاهد نوعی انسان‌انگاری حیوانات هستیم. برای مثال با الفاظی مثل “پسرم یا دخترم” آن‌ها را خطاب می‌کنند و برایشان نیازهایی از جنسِ نیازهای انسان را در نظر می‌گیرند. در کنار همه‌ی این‌ها ما شاهدِ نوعی دگرگونی در نگاهی هستیم که در گذشته نسبت به نگهداری از حیوانات وجود داشت؛ به این شکل که با توجه به هزینه و زمانی که برای حیوانات خانگی گذاشته می‌شود به نظر می‌رسد که بر خلاف گذشته، اکنون در این پدیده، انسان‌ها در خدمت رفع نیازهای حیوانات‌ و درعوض رفع نیازهای روحیِ خود از طریقِ آن‌ها هستند؛ با این تفاوت که شاید آن بازخورد مناسب را از حیوانی که به او به چشم یک انسان نگاه می‌کنند نگیرند و همین در ادامه ممکنه است آن‌ها را از همین سبک‌زندگی دلسردتر کند و در تامین نیازهای روحی و عاطفی‌شان دچار چالش‌های بیشتری شوند. بی‌آنکه حواسشان باشد این دکان‌ها و کسب و کارهای تازه فقط یک بازار تازه است نه جایی که به آن‌ها برای زندگی بهتر حتی با حیوان خانگی‌شان کمک کند.

 

 

 

از کجا بفهمیم یک جوان و نوجوان معتاد به “گل” است؟

چند سالی است که آمار مصرف گل در رده‌های سنی مختلف به صورت تصاعدی رشد یافته، حالا در میهمانی‌ها و جمع‌های گروه‌های سنی نوجوان، جوان و حتی بزرگسالان همراه داشتن و مصرف گل مانند سیگار کشیدن، قبح خود را از دست داده است.
به گزارش ستاد مبارزه با موادمخدر کشور ۱۵ درصد نوجوانان تمایل به مصرف مواد مخدر دارند و گل به دلایل مختلف از جمله در دسترس بودن، بیشترین آمار مصرف را در این گروه سنی دارد.

از کجا بفهمیم یک جوان و نوجوان معتاد به

بر اساس آمارهای موجود، مصرف گل دارای رتبه دوم مصرف موادمخدر در کشور است و متأسفانه بیشترین مصرف را در کمترین گروه‌های سنی به خود اختصاص داده است. به گفته کارشناسان حوزه اعتیاد، علامت فیزیکی مصرف گل شامل خشکی دهان، گیجی، عدم تمرکز، تغییر مدل صحبت کردن و کندتر شدن نحوه کلامی است و علامت‌های رفتاری مصرف آن نیز شامل خشم، پرخاشگری و آستانه تحمل پایین است که خانواده‌ها می‌توانند از روی این نشانه‌ها هشیاری خود را نسبت به جوانان و نوجوانان بیشتر کنند؛ مصرف‌کنندگان این ماده مخدر اعتیادآور، افسرده و منزوی نیز می‌شوند.

عباس دیلمی‌زاده، دبیر کل شبکه سازمان‌های غیردولتی آسیای میانه و غرب آسیا (ADNA)، با اشاره به اینکه مصرف کانابیس‌ها که گل هم شامل آن می‌شود، موضوعی جهانی است، به «ایران» می‌گوید: در انواع مختلف جلسات تحقیقی بین‌المللی، هنوز تصمیم‌گیری جهانی در زمینه مصرف این ماده مخدر به عمل نیامده است.
این کارشناس حوزه اعتیاد در ادامه می‌افزاید: ما در کشور، در زمینه مصرف گل با دو پدیده مواجه هستیم؛ مصرف در سنین نوجوانی یا جوانی و بخش دوم افرادی هستند که در میانسالی آن را مصرف می‌کنند. تفاوت معنادار واقعی بین این دو گروه وجود دارد، چرا که مصرف در دوران نوجوانی، می‌تواند دروازه ورود به مواد پرخطرتر مانند تریاک و هروئین باشد. بر اساس اظهارنظرهایی که در حوزه نوجوانان انجام شده، می‌توان به این منطق رسید که مصرف گل بعد از مدتی عادی می‌شود و نوجوانان پس از یک بازه زمانی مصرف این ماده، به سمت موادپرخطرتر می‌روند. این موضوعی است که در خصوص بزرگسالان وجود ندارد.

آیا گل از سیگار کم خطرتر است؟

حتماً شنیده‌اید، از آنجایی که گل ماده‌ای گیاهی است، کم خطرتر از سیگار است. به گفته دیلمی‌زاده، مصرف ماده مخدر گل در تمام دنیا رفتار پرخطری است و حساسیت درخصوص مصرف آن وجود دارد. حتی زیر سن قانونی یعنی سنین نوجوانی خرید سیگار در دنیا منع قانونی دارد، فروش گل هم از طریق روش‌های غیرقانونی در کشور ما انجام می‌شود و هیچ‌گونه مدیریتی در این حوزه وجود ندارد، این در حالی است که این ماده مخدر دروازه ورود به مصرف موادپرخطرتر است و نظارت‌ها باید جدی باشد. از سویی این ادعا که برخی اذعان دارند، گل نسبت به سیگار کم‌خطرتر است، کاملاً تبلیغاتی است و هیچ‌گونه تأییدیه رسمی در این خصوص وجود ندارد و منابع علمی قاطعی در این خصوص اظهارنظر نکرده‌اند.

دیلمی‌زاده در زمینه مدیریت بر فروش گل معتقد است: بدون شک باید فروش و همچنین مصرف این ماده در کشور مدیریت شود و نیاز است که اتاق‌های فکر و روش‌های مختلفی برای کاهش مصرف ایجاد شود. بسیاری از گروه‌های سنی میانسال که در میهمانی‌ها این ماده را مصرف می‌کنند و به نوعی مصرف این ماده مخدر برای آنها عادی‌سازی شده، بر این باورند که در فلان کشور پیشرفته، مصرف گل آزاد است، پس این ماده اعتیادآور نیست و مصرف آن تهدیدی برای سلامت محسوب نمی‌شود، به تعبیری این ذهنیت در ایشان ایجاد می‌شود که چون در کانادا، برخی ایالت‌های امریکا یا گروهی از کشورهای اروپایی مصرف این ماده مخدر آزاد است، پس کار درستی است و می‌توان آن را مصرف کرد؛ این در حالی است که این رفتار در آن کشورها کاملاً مدیریت می‌شود. نکته‌ای که در خصوص فروش آزاد در این کشورها وجود دارد، این است که به جای اینکه فروشندگان سود ببرند، این دولت است که در ازای فروش، مالیات می‌گیرد و می‌تواند از همین منبع مالی در زمینه پیشگیری و درمان فعال‌تر شود و فروش به افراد زیر ۱۸ سال یعنی نوجوانان نیز به طور کامل از چرخه حذف می‌شود و در کل، فروش به گروه‌های سنی نوجوان در این کشورها، جرم محسوب می‌شود.

اعتیادآوری مصرف گل، قطعی است

بسیاری بر این تصور هستند که گل، اعتیاد آور نیست اما دبیرکل شبکه سازمان‌های غیردولتی آسیای میانه و غرب آسیا معتقد است که همواره موضوعی وجود دارد و آن هم ربطی به مصرف گل ندارد، حتی در خصوص تریاک که پرمصرف‌ترین ماده مخدر در کشور است، افراد ابتدا با خود می‌گویند: «هفته‌ای یک‌بار مصرف می‌کنم، فقط وقتی با دوستانم هستم، می‌کشم.» یا در مورد مصرف گل، می‌گویند که فقط هرازگاهی گل می‌زنم، فقط ماهی یکبار در میهمانی می‌کشم، غافل از اینکه میزان تمایل مصرف به‌تدریج می‌تواند آنقدر زیاد شود که روزانه، فرد به هرطریقی می‌خواهد به این ماده دست پیدا کند و مصرف کند. ما حتی در مورد مصرف سیگاری‌ها هم می‌بینیم که میزان وابستگی به حدی زیاد می‌شود که در هر ساعتی از شبانه روز حتی نیمه شب، فرد ممکن است، بیرون از خانه رفته و سیگار تهیه کند یا اینکه شرایط بیرون رفتن ندارد و به صورت تلفنی یا اینترنتی خلاصه به هر نحوی که شده آن را تهیه می‌کند، چگونه می‌توان پذیرفت که گل چنین خاصیتی نداشته باشد، گل ماده‌ای است که اتفاقاً بشدت می‌تواند افراد را درگیر مصرف کند.

 

ضرورت شناخت فرهنگ مردم عراق در سفر اربعین

ضرورت شناخت فرهنگ مردم عراق در سفر اربعین

این روزها که ورود زائران ایرانی به عراق افزایش داشته است داشتن اطلاعات کافی در خصوص فرهنگ و آداب خاص عراقی ها می تواند باعث راحتی و آرامش خاطر در مواجهه با آن ها باشد.

به گزارش خبرنگار مهر این روزها موضوع سفر به عراق و شرکت در زیارت اربعین موضوع و مهم و نقل محافل است. در سفر به کشورهای مختلف بهترین راهکار برای ارتباط گیری بهتر و جلوگیری از مشکلات احتمالی، یادگیری بخش مورد نیاز فرهنگ کشور میزبان است.

در زمینه سفر اربعین به دلیل معاشرت بسیار نزدیک و مکرر با برادران و خواهران عراقی، هم سفره شدن، هم سفر شدن و مهمان شدن در منازل و موکب‌هایشان این نیاز به حد اعلای خود رسیده است.

تجربه چندین سال اخیر نشان داده عدم آگاهی از اشتراکات و اختلافات فرهنگی، باعث بروز مشکلاتی برای زائران عزیز شده است. علاوه بر این آگاهی از فرهنگ کشور میزبان، زمینه نشان دادن فرهنگ غنی ایرانی و اخلاقیات مثبت زائران را نیز ایجاد می‌کند.

در عراق هم مثل ایران خانواده‌های سنتی و غیر سنتی وجود دارد. در خانواده‌های سنتی ایرانی مسئله ارتباط خانم‌های نامحرم با میهمانان پررنگ‌تر بوده و تقریباً ارتباطی وجود ندارد. کما اینکه این مسئله در خانواده‌های غیر سنتی عراق هم وجود دارد.

در این مبحث برای رعایت فرهنگ میزبان مناسب است که حتی الامکان ارتباطی بین برادران ایرانی با خواهران عراقی خصوصاً جوان‌ها و بالعکس، خواهران ایرانی با برادران عراقی نباشد و نیازها و احتیاجات به میزبانان با هم جنس عراقی مطرح شده و حل شود.

ضرورت شناخت فرهنگ مردم عراق در سفر اربعین

 

البته خوشبختانه بدلیل بحث فرهنگی، معمولاً زمینه این کار در موکب‌ها و منازل فراهم شده و صرفاً آگاهی از این موضوع کافی است. ضمناً برای صدا کردن خانم‌ها بهترین کلمه حجیه و بعد از آن خاله هست و اگر جوان باشند نهایتاً می‌توان از اُختی هم استفاده کرد.

اصلاً لزومی بر صمیمیت با خواهران عراقی، توسط برادران و بالعکس وجود ندارد. کما اینکه حتی ممکن است باعث ناراحتی نیز شود. اشتراکات این مسئله در عراق و ایران یکی است و رفتار عراقی‌ها مثل خانواده‌های مذهبی ایرانی بوده و حتی المقدور ارتباط نامحرم مورد پسند نیست.

در عراق مرسوم است که به جهت راحتی و معذب نشدن مهمان، میزبان حتی المقدور در سر سفره و حتی زمان خواب، کنار مهمان نمی‌ماند. به دلایل فوق می‌توان بحث وجود بانوان نا محرم در سر سفره را هم اضافه کرد.

این عملکرد تا جایی که مهمان و میزبان احساس راحتی زیادی با هم نداشته باشند ادامه خواهد داشت. این احساس راحتی معمولاً بر اثر تعدد روزها یا تعدد سال‌های میزبانی صورت می‌گیرد. کما اینکه در خانواده‌های سنتی عراق این مبحث ممکن است ادامه دارتر نیز باشد.

فلذا این عمل حمل بر بی احترامی نیست و اتفاقاً از روی ادب خادمین امام حسین علیه السلام صورت می‌گیرد. عموماً حضور میزبان در سر سفره به جهت پذیرایی از میهمان می‌باشد. چه بسا اتفاق افتاده که میزبان می‌گوید غذا خورده و صبر می‌کند وقتی میهمان سیر شد، بعداً خودش غذا می‌خورد. از رسوم دیگر عراقی‌ها در زمینه غذا، گذاشتن گوشت یا مرغ با دست خود برای مهمان است و این را نشانه احترام می‌دانند.

در بحث خرید، کرایه تاکسی، هتل و تغذیه، چانه زنی بر سر قیمت در عراق به صورت ایران صورت نمی‌گیرد. غالباً یک بار قیمت اعلام می‌شود و خریدار هم قیمت مورد نظر خود را می‌گوید و در صورت توافق معامله انجام می‌شود.

کمتر دیده شده مثل ایران خریدار شروع به چانه زنی‌های طولانی کند و این مبحث در کشورهای اروپایی هم تقریباً به همین صورت می‌باشد. فلذا چه بهتر است که جهت جلوگیری از بحث‌های احتمالی از چانه زنی بیش از حد خودداری کنیم.

ضرورت شناخت فرهنگ مردم عراق در سفر اربعین

 

در صف ورود به سرویس بهداشتی گاهاً پیش می‌آید که ایرانی‌ها کما فی السابق بنا را بر تعارف می‌گذارند. برای این کار در عراق از کلمه إتکَرَم استفاده می‌کنند. استفاده از کلماتی مثل اتفضل، تفضل یا امثال این، بی احترامی محسوب شده و ممکن است باعث ناخوشنودی عزیزان شود. این نکته قابل عرض است که عموماً مثل ما ایرانی‌ها زیاد اهل تعارف خصوصاً در این مبحث نیستند.

شیوخ عشیره معمولاً در خدمت به زوار سردمدار عشیره هستند و به همین منظور در ابتدای موکب‌ها منتظر زائر هستند. احترام به بزرگان در ایران نیز بسیار مرسوم است و این مبحث در عراق برای بزرگان عشیره‌ها واجب بوده و نشان دهنده شخصیت ماست.

فلذا از اموری مثل دراز کردن پا به صورتی که کف پا به سمت بزرگان باشد، پرهیز کرده و از سلام و احوالپرسی با بزرگان عشیره و تشکر از زحمات آنها غافل نشوید. با کلماتی مثل الله یحفظک و رحم الله والدیک می‌توانید در راستای خدمت به زوار، انرژی لازم رو به آنها هدیه کنید.

در امور تاریخی باید عرض کنم بایستی از بحث در مورد کوفه و شهادت امام حسین (ع) توسط کوفیان یا عراقی‌ها جدا پرهیز نمائید. این میزان از عشق به امام حسین (ع) در جهان نمونه ندارد و عراقی‌ها سرآمد این محبت هستند و مطرح کردن این مباحث بجز درد و ناراحتی چیزی را به دنبال نداشته و کما اینکه باعث ناراحتی خادمین و از دست رفتن ثواب کثیر این زیارت شده و خستگی را بر تن زائران می‌نشاند. جرم پدری را به پای پسری نمی‌نویسند و این مسائل، ارزش همراهی با قدم‌های حضرت زینب (س) را از شما گرفته و چه بسا این عمل مورد غضب عمه سادات هم باشد.

مردم و خصوصاً شیعیان عراق غالباً با جنگ با ایران در زمان صدام مخالف بودند و حتی به دلیل خودداری از اعزام به جبهه جنگ علیه ایران، شهدای زیادی تقدیم اسلام کردند. محدودیت‌های بسیاری از جمله محرومیت از تحصیل، خدمات اجتماعی و غیره شامل حال بسیاری از عراقی‌ها شده که همگی به دلیل فشار صدام در آن زمان برای اعزام نیرو به جنوب عراق بوده است.

حزب بعث در آن زمان جنایت‌های بسیاری بر علیه عراقیان انجام داده است. علاوه بر آن نمونه‌های بسیاری از همکاری سربازان عراقی با برادران ایرانی خود را دیده و شنیده‌ایم که حاکی از نزدیکی فکر و عقیده این دو ملت می‌باشد. فلذا دقت به این نکته که عراقی‌ها اکثراً هم دین و هم دل با ایرانی‌ها هستند بسیار مهم است.

در درخواست کردن از موکب داران و صاحبان منازل بایستی احترام کامل حفظ شود. خود عزیزان قطعاً حداکثر تلاش خود را برای رفاه حال زائر خواهند کرد و چیزی کم نمی‌گذارند. نمونه‌های بسیاری در این خصوص در ذهنمان داریم که غذا و جای خواب خود را به زائر اباعبدالله می‌دهند و با التماس و خواهش از ایشان پذیرایی می‌کنند.

ضرورت شناخت فرهنگ مردم عراق در سفر اربعین

برای بیرون کردن داعش از سرزمین عراق بی شک نمی‌توان نقش پررنگ ایرانی‌ها خصوصاً سردار دل‌ها، حاج قاسم عزیز رو نادیده گرفت. ولی این نکته که برادران عراقی در راه مبارزه با داعش شهدای بسیاری تقدیم اسلام کرده‌اند بسیار حائز اهمیت است.

فلذا این جمله که داعش را ما از عراق بیرون کرده‌ایم، کمرنگ کردن خون شهدای سرافزار عراقی محسوب شده و باعث کدورت آنها می‌گردد. پس از بیان این موضوع خودداری فرموده و صرفاً به اشتراکات این مبحث بپردازید.

در مبحث ولایت و مرجعیت همانطور که مقام معظم رهبری، رهبر سیاسی اعتقادی ایران را بر عهده دارند، آیت الله سیستانی نیز رهبری بر قلوب عراقیون داشته و اعلم و اعلی محسوب می‌شوند. فلذا از ورود به بحث اعلمیت مراجع خودداری نموده و این بحث را برای اهلش باقی بگذارید. بی شک اگر تلاش‌های حضرت آیت الله سیستانی نبود، راه اربعین به صورت فعلی برای ما ایرانی‌ها هموار نبود.

بحث نفوذ فرهنگی در عراق هم مثل سایر کشورهای مسلمان توسط مخالفان اسلام حقیقی انجام گرفته و بسیار شایع است. از همین رو تعرض و توهین به افراد معروف و البته منحرف عراق مثل صرخی و احمد الحسن و غیره کار پسندیده‌ای نیست و ممکن است باعث کدورت شود و در پی آن برای زائران خطرزا باشد. کما اینکه ارتزاق از موکب ها و استفاده از امکانات این فرقه‌های انحرافی قطعاً مورد تائید نیست.

همچنین صحبت در مورد سیاست مرجعیت و کسانی مثل مقتدی صدر، الکاظمی، شیرازی و غیره هم به نوعی مشکل ساز بوده و بدلیل داشتن طرفداران بسیار سر سخت، دیده شده که خطر ساز است و اصلاً به صلاح نیست که در مورد آنها با افرادی که شناخت چندانی از آنها نداریم، صحبتی کنیم.

ضرورت شناخت فرهنگ مردم عراق در سفر اربعین

عراقی‌ها به رسم سایر عرب‌ها، از کلمات محبتی استفاده زیادی می‌کنند. در صدا کردن برادران ایرانی ممکن است از کلماتی مانند حبیبی، عزیزی، ورد، حجی، گلبی، عینی، عیونی و غیره استفاده نمایند که برای صدا کردن به همراه محبت بکار می‌رود و بسیار عادی است.

شما هم می‌توانید اینها را برای هم جنس خود بکار ببرید. فقط دقت کنید این کلمات فقط و فقط برای هم جنس بکار می‌رود و این نقطه اشتراک فرهنک عراق و ایران است. در فرهنگ عراقی هم هیچوقت نباید به جنس مخالف غیر محرم کلماتی از این دست و کلمات مشابه دیگر گفته شود. فلذا دقت در این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

چقدر زیباست که بعد از توافق قیمت جهت جنس یا خدمات، دیگر تغییر در مبلغ صورت نگیرد. در زمینه حمل و نقل در زمان اربعین، به دلیل بسته شدن راه‌ها محدودیت‌های زیادی وجود دارد. این محدودیت‌ها ممکن است باعث افزایش قیمت کرایه‌ها شود. این مبحث در هتل‌ها هم به همین صورت است. فلذا شایسته است بعد از توافق قیمتی، تغییر در توافق صورت نگیرد.

دیده شده بعضی از دوستان ایرانی برای تاول نزدن دست و پاهای خود، از حنا در این ایام استفاده می‌کنند که عملی مستحب در دین ما است. حنا در فرهنگ عراق و سایر عرب‌ها برای شادی‌ها و مراسمات عروسی استفاده می‌شود، و استفاده از آن در اربعین را بسیار توهین آمیز می‌دانند و اصلاً برایشان قابل پذیرش نیست. فلذا سعی کنید در صورت امکان از این کار پرهیز فرمائید.

ضرورت شناخت فرهنگ مردم عراق در سفر اربعین

کلمه اعراب برای برادران عرب زبان، توهین آمیز بوده و از نظر ایشان این کلمه منتسب به اعراب زمان جاهلی می‌باشد. فلذا از این کلمه برای خطاب قرار دادن عرب‌ها اجتناب فرمائید.

در فرهنگ عراق، رعایت امر مستحب غذا خوردن با دست بسیار رایج است و خودشان غالباً به این صورت غذا می‌خورند. این عملکرد برای بیشتر ایرانی‌ها نامأنوس بوده و قابل پذیرش نیست. دقت شود که این حرکت بخشی از فرهنگ عراق بشمار می‌رود و ما فقط با گفتن کلمه خاشوگه، می‌توانیم درخواست قاشق کنیم. البته جدیداً با این قضیه و فرهنگ ما آشنایی پیدا کردند و استفاده از دست برای غذای مشترک کمتر شده است. همچنین استفاده از لیوان مشترک برای آب و قهوه بسیار مرسوم است.

 

۷ نشانه از اینکه دارید به خودتان سخت می‌گیرید

به خودتان آستانه‌ای برای اشتباه کردن بدهید تا قدری از سختگیری‌ای که نسبت به خودتان دارید را کم کنید و به‌اصطلاح بی‌خیال‌تر شوید. برای مثال، به خودتان بگویید اشتباهاتی در محدوده زیر ۵۰۰ هزار تومان یا بین ۵۰۰ تا ۱ میلیون را می‌توانم راحت به خودم ببخشم. افرادی که بیش‌ازحد نسبت به خودشان سختگیر هستند، معمولاً خودانتقادی را چیز موجهی می‌دانند.

۷ نشانه از اینکه دارید به خودتان سخت می‌گیرید

به خودتان آستانه‌ای برای اشتباه کردن بدهید تا قدری از سختگیری‌ای که نسبت به خودتان دارید را کم کنید و به‌اصطلاح بی‌خیال‌تر شوید. برای مثال، به خودتان بگویید اشتباهاتی در محدوده زیر ۵۰۰ هزار تومان یا بین ۵۰۰ تا ۱ میلیون را می‌توانم راحت به خودم ببخشم.

افرادی که بیش‌ازحد نسبت به خودشان سختگیر هستند، معمولاً خودانتقادی را چیز موجهی می‌دانند. به‌خصوص کمال‌طلب‌ها، نسبت به این قضیه آسیب‌پذیرتر هستند.

برای آنکه شدت خودانتقادی‌تان را بررسی کنید، در ادامه ۷ نوع خودانتقادیِ به‌شدت منفی را با شما درمیان می‌گذاریم که با توجه به آن‌ها می‌توانید شدتِ سختگیری نسبت به خودتان را تعیین کنید.

۱. روان‌ِ خودتان را به دلیلِ اشتباهی که پیامد‌های بسیار جزئی دارد آزار می‌دهید

اغلب اوقات اشتباهاتِ ما یا پیامد‌های بسیار کوچکی دارند یا اصلاً پیامدی ندارند. برای مثال، شما اغلب موقع خرید حواس‌تان به تاریخ انقضای محصول هست، اما یک‌بار که توجه نمی‌کنید، یک سطل بزرگ ماست می‌خرید که همین فردا تاریخ مصرفش منقضی می‌شود. یا همیشه در خرید میوه دقت می‌کنید، اما یکبار که حواس‌تان نیست همه میوه‌ها خراب از آب درمی‌آیند.

نکته: به خودتان آستانه‌ای برای اشتباه کردن بدهید تا قدری از سختگیری‌ای که نسبت به خودتان دارید را کم کنید و به‌اصطلاح بی‌خیال‌تر شوید. برای مثال، به خودتان بگویید اشتباهاتی در محدوده زیر ۵۰۰ هزار تومان یا بین ۵۰۰ تا ۱ میلیون را می‌توانم راحت به خودم ببخشم.

۲. بعد از اینکه خطای‌تان را جبران می‌کنید هم به سرزنش خودتان ادامه می‌دهید

امروز صبح در ای‌میلی اسم فرد مخاطب را اشتباه نوشتم. دو دقیقه بعد از ارسال ای‌میل متوجه اشتباهم شدم و به‌محضِ ارسال ای‌میل به او ای‌میل دیگری فرستادم و عذرخواهی کردم. اما بعد به سرزنش کردنِ خودم ادامه دادم، به‌خصوص به این علت که دو هفته پیش نیز چنین اشتباهی را در مورد فرد دیگری مرتکب شده بودم.

آن روز هر وقت یادم می‌آمد خودم را سرزنش می‌کردم که چه‌قدر کار زشت و نامحترمانه‌ای است که اسم کسی را اشتباه بنویسی. این درست است، اما من تمام سعی‌ام را برای درست کردنِ اشتباهم کرده بودم؛ بنابراین خودانتقادی باید همان‌جا پایان می‌یافت.

نکته: یاد بگیرید که وجدان یک کارویژه سالم دارد و آن این است که قرار است ما را تشویق کند خطاهای‌مان را درست کنیم و تلاش کنیم اشتباهات‌مان را تکرار نکنیم. بعد از آنکه خطای‌تان را درست می‌کنید، از آن عبور کنید.

۷ نشانه از اینکه دارید به خودتان سخت می‌گیرید

۳. خودمراقبتی به نفع سایر الویت‌های‌تان از فهرستِ کار‌هایی که باید انجام دهید، حذف می‌شود

فکر کنید به یک تشک تازه نیاز دارید، زیرا تشکِ قدیمی دیگر راحت نیست. شش ماه است دنبال فرصتی هستید که یک تشک بخرید، اما مدام این کار را به نفعِ کار‌های دیگر به تعویق می‌اندازید. یک مثال از خودم این است که آخرین‌باری که ماساژ گرفتم سه سال قبل و زمانی بود که باردار بودم. از آن زمان با خودم می‌گویم به محضِ اینکه فلان کار و بهمان کار را انجام دادم، برای ماساژ وقت دارم. هربار اتفاق تازه‌ای میفتد که مرا مشغول می‌کند و من هرگز ماساژ نمی‌گیرم. این بدبختی نیست، اما سه سال زمانِ زیادی برای به تعویق انداختنِ کاری است که می‌تواند حالم را بهتر کند.

وقتی کار‌هایی که با سلامتی و تناسب اندام‌تان مرتب است را به تعویق می‌اندازید، حواس‌تان بیش‌تر باشد، زیرا این حوزه‌ها، حوزه‌های پرخطر زندگی هستند.

نکته: ممکن است به شکلی منطقی از خودتان در بعضی زمینه‌ها مراقبت کنید، اما از بعضی حوزه‌های دیگر زندگی‌تان غافل بمانید. حتماً به خودتان فرصت بدهید تا از پول، زمان و فضای ذهنی برای مراقبت از خودتان استفاده کنید.

۴. وقتی کسی با شما بد برخورد می‌کند، رفتار او را دستاویز قرار می‌دهید تا خودتان را سرزنش کنید

وقتی با فردی مشکلی دارید همیشه خودتان را مقصر می‌دانید؟ برای مثال:‌ اگر یکی از هم‌تیمی‌ها کار را به موقع تحویل نمی‌دهد خودتان را مقصر می‌دانید؟

وقتی کسی با شما بد برخورد می‌کند با خودتان فکر می‌کنید که حق عصبانی شدن دارید یا نه؟ با خودتان فکر می‌کنید که شما مشکل دارید که مثلاً مطالبه‌تان زیاد است یا اعصاب‌خردکن هستید؟

وقتی کسی به درستی با شما ارتباط برقرار نمی‌کند، فکر می‌کنید تقصیر شماست که نمی‌توانید به او نزدیک شوید یا نمی‌توانید فضا را برای آنکه او بتواند به شما نزدیک شود مهیا کنید؟

آیا وقتی در موقعیتی نیاز دارید از خودتان دفاع کنید یا کلافه و عصبانی هستید این کار را می‌کنید؟ یا به خودتان شک می‌کنید و منصرف می‌شوید؟

نکته: بینِ فقدانِ مسئولیت‌پذیری و مسئولیت‌پذیری بیش از حد یک راه میانه را در نظر بگیرید. اگر درحالِ حاضر ۱۰۰ درصد مسئولیت اشتباهات را گردن می‌گیرید، ۵۰ درصد را قبول کنید و از بقیه عبور کنید. در هر موقعیتی از خودتان بپرسید: «منطقی‌ترین و مفیدترین میزانِ مسئولیتی که می‌توانم قبول کنم چقدر است؟» منظور این است که چه حد از مسئولیت‌پذیری شما بروز مجدد مشکل را کم می‌کند؟ شما بهرحال نمی‌توانید مسئولیت فرد مقابل در بروز مشکل را کاهش دهید.»

۷ نشانه از اینکه دارید به خودتان سخت می‌گیرید

۵. همیشه سنگ تمام می‌گذارید

سنگ تمام گذاشتن ستایش‌برانگیز است، اما اینکه هر بار بخواهید چنین کاری بکنید جز خستگی و فرسودگی نصیبتان نمی‌شود. اگر همیشه با سنگ تمام گذاشتن خودتان را خسته می‌کنید، ممکن است پیامد‌های منفی در انتظارتان باشد. برای مثال، آنقدر مشغول حوزه‌های غیرمهم هستید که حوزه‌های مهم از نگاه‌تان مخفی می‌ماند.

نکته: این الگو می‌تواند ناشی از سندرومِ خودویرانگری باشد؛ یعنی وقتی شما می‌ترسید که اگر به حدِ افراطی وظیفه‌شناس نباشید، عیب‌های‌تان آشکار و زندگی‌تان تباه شود. راحت‌ترین راه برای شکستنِ این الگو آن است که در موردِ چیز‌های بی‌اهمیت و کوچک سنگ تمام نگذارید. هر زمانیکه سنگ تمام نمی‌گذارید و اتفاقی نمیافتد، این کار برای‌تان راحت‌تر می‌شود. به‌طو‌رمشابه، وقتی که سنگ تمام نمی‌گذارید و یک اشتباه کوچک رخ می‌دهد، می‌فهمید که می‌توانید از عهده درست کردنِ آن اشتباه بربیایید.

۶. حتی زمانیکه زندگی‌تان روی غلتک است احساس می‌کنید یک شکست‌خورده هستید

افرادی که خودسرزنش‌گریِ شدیدی دارند، به ابعادِ ناکافی و ناقصِ زندگی‌شان توجه می‌کنند. آن‌ها همۀ چیز‌های خوب را نادیده می‌گیرند.

نکته: از خودتان بپرسید که زندگی‌تان از نظر دیگران چگونه است. اگر دیگران فکر می‌کنند شما زندگی‌ِ منسجمی دارید، پس حداقل نشانه‌ای پیدا کنید که ذره‌ای به این حقیقت نزدیک باشد. اگر کاری را خیلی راحت انجام می‌دهید، آن را بدیهی و بی‌اهمیت در نظر نگیرید. برای مثال، حتی اگر صورت‌حسا‌ب‌ها را به موقع پرداخت می‌کنید، فکر نکنید که این چیز بی‌ارزش و بی‌اهمیتی است.

۷. خطا‌های احمقاله دیگران را منطقی و قابل‌درک می‌دانید، اما خطا‌های خودتان را احمقانه می‌دانید

همۀ ما کار‌های احمقانه می‌کنیم. برای مثال، مخلوط‌کن را بدونِ در روشن می‌کنیم و اسموتی به در و دیوار می‌پاشد. وقتی دیگران چنین خطایی مرتکب می‌شوند آن را منطقی می‌بینید؟ این‌جور حواس‌پرتی‌ها و خطا‌های از روی بی‌فکری راحت رخ می‌دهد. وقتی این خطا‌ها را می‌کنید، بی‌خیال می‌شوید یا تا جا دارد خودتان را سرزنش می‌کنید؟

نکته: وقتی این اتفاقات رخ می‌دهد از خودتان بپرسید که اگر دیگری چنین خطایی کرده بود چه به او می‌گفتید. همان چیزی که به دیگران می‌گویید، به خودتان بگویید.

پیام‌های اخلاقی

_ کار‌های نسبتاً ساده و عملی برای کاهشِ خودانتقادی وجود دارد.

_ برای آنکه تشویق شوید و این استراتژی‌ها را امتحان کنید، باید بدانید چرا تا این‌ اندازه خودانتقادی دارید و خودانتقادی چگونه به نفع‌تان است. اینکه کمتر به خودتان سخت بگیرید، فقط حال‌تان را بهتر نمی‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند که تصمیم‌های بهتری بگیرید و وقت و انرژی عاطفی کم‌تری صرف کنید که در‌عوض باعث می‌شود مولدتر باشید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*