اخبار خراسان جنوبی/

یادداشت: پدر خود بهشت است

امروز خراسان جنوبی – دانش

پدر دیده نمی شود. اگر از من بپرسید چرایی این مسئله را جواب تان را در قالب یک مثل خواهم داد و خواهم گفت که از نگاه من پدر، مثل هواست. چون هست و فراوان هست و بی منت در دسترس، کسی متوجه حضورش نمی شود. فقط وقتی کسی دست بر گلوی مان پنجه کند می فهمیم هوا یعنی چه. اگر سرِ مان را به زیرِ آب فرو برد، می فهمیم هوا چه کیمیایی است که در عین فراوانی، ارزش حیات دارد. الان متوجه نمی شویم چون بی خیال و بی حواس، ریه هامان را از هوا پر می کنیم و به تمدید حیات می پردازیم و خالی می کنیم ریه ها را و به تفریح ذات، جان را طراوتی تازه می بخشیم اما هواس مان نیست که بر هر کدام نه یک شکر که هزاران شکر لازم است و حقیقت همان است که شیخ اجل، سعدی فرمود؛ از دست و زبان که برآید/ کز عهده شکرش به در آید! پدر هم شانی چنین دارد. تا هست، حضورش را –چندان که باید- احساس نمی کنیم اما وقتی نیست، یک دفعه احساس می کنیم زمین زیر پای مان دارد دهان باز می کند. دنیا را خالی می بینیم و در می مانیم پدر، همان پیرِ سپید موی که شاید سواد چندانی هم نداشت و همه سهمش از مالِ دنیا هم فقط دو دستِ ترک خورده بود، همه دنیا مان را چنان پر می کرد که هیچ جای خالی نمی دیدیم. کاش قبل از خالی شدنِ دنیا مان، پدر را حال، باز پرسیم حتی اگر گستره عزت و احترام مان بسان یوسف باشد و بدانیم که لحظه ای تردید در حرمت گذاری، عظمت یوسفانه را هم می شکند و چه خوش گفت لسان الغیب، حضرت حافظ شیرازی که؛
….الا ای یوسف مصری که کردت سلطنت مغرور
پدر را بازپرس آخر کجا شد مهر فرزندی…..
این را باید گفت و به گوش نسل نو، هزاران بار، نو به نو خواند تا بدانند قدر پدر را. بدانند که اگر سوره ای به نام او نیست، آیات خدای علیم و حکیم، شرح اوست. اگر بهشت را زیر پا ندارد، خود بهشتی است که خداوند به مهر و حکمت به عنوان شعبه ای از بهشت خود بر روی زمین آفریده است. این درست که سوره ای به نام او نیست اما می توان به درستی، به مقام او قسم خورد و خواند؛
قسم بر پینه دستانت، که بوی نان می دهد
قسم بر چشمان همیشه نگرانت…
قسم بر بغض فرو خورده ات که شانه کوه را لرزاند
قسم بر غربتت، که درک آن انسان را به قربت می رساند.
قسم به عظمتت که دنیا را به تنهایی برای فرزندانت پر می کنی.
قسم به شب بیداری هایت که فدای خواب آرام فرزندانت می شود.
قسم به خستگی هایت که به زندگی جان می دهد…..
باری، پدر، سوره ندارد، بهشت زیر پای او نیست اما آیات مهر خداوند نشان از او دارد و خود بهشتی است خداداد که جهنم ها را می پوشاند و آتش ها را فرو می نشاند و همه زندگی را به جلوه های بهشت شکوفا می کند…..

ساختمان خانه مطبوعات و رسانه خراسان جنوبی افتتاح شد

ساختمان خانه مطبوعات و رسانه خراسان جنوبی افتتاح شد

مرحله اول ساختمان خانه مطبوعات و رسانه خراسان جنوبی با اعتبار ۹۲۶ میلیون تومان در ششمین روز هفته دولت با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان جنوبی روز دوشنبه در این آیین گفت: خانه مطبوعات خراسان جنوبی از اولین استان‌های کشور است که صاحب خانه و ساختمان می‌شود.

سمانه سالاری ادامه داد: در این مرحله فضای اداری خانه مطبوعات در زمینی به مساحت ۱۵۰متر زیربنا افتتاح شد و در مرحله دوم مهمانسرا و در مرحله سوم مجموعه کنفرانسی پیشرفته ساختمان خانه مطبوعات و رسانه‌های استان احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه مرحله اول پروژه در سال ۹۷  آغاز شده است اظهار داشت: در این سال هزار و ۳۴۰ میلیون ریال برای ساختمان هزینه شد اما با تحویل ساختمان به مجری جدید و بسیج سازندگی در سال ۹۸ هزار و ۹۰۰ میلیون ریال تخصیص یافت و در سال ۹۹ نیز پروژه خانه مطبوعات و رسانه‌های استان، چهار هزار میلیون ریال اعتبار مصوب داشت که با تلاش‌های انجام شده مرحله اول پروژه این هفته به بهره‌برداری رسید.

مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان جنوبی افزود: در فاز بعدی مهمانسرای خانه مطبوعات و رسانه‌های استان برای اسکان مهمانان شهرستانی احداث می‌شود و همچنین احداث مجموعه کنفرانسی پیشرفته در مرحله بعد در دستور کار است.

سالاری اظهار امیدواری کرد با پیگیری و کمک استانداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارتخانه مرحله خانه مطبوعات اجرا شود و در اختیار خبرنگاران قرار گیرد.

وی گفت: در فضای اداری موجود امکان برگزاری جلسات خانه مطبوعات و رسانه‌های استان و نیز نشست‌های مطبوعاتی دستگاه‌ها فراهم شده است.

وی یادآور شد: با تامین و تکمیل زیرساخت‌های لازم امکان استفاده خبرنگاران از فضای اداری و اینترنت خانه مطبوعات استان فراهم می‌شود.

 

 

 

فرماندار فردوس هم در این نشست گفت: اجلاسیه ملی جهادگران که ۱۳ شهریور ماه و  فردوس برگزار می‌شود در قالب رزمایش جهاد مقدس پیگیری شده و این روز باید در تاریخ به عنوان روز ملی اردوهای جهادی در تقویم ثبت شود.

مهدی روشن افزود: اجلاسیه ملی جهادگران دارای دوبال است یکی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری و دیگری بسیج سازندگی کشور است.

وی یادآور شد: با رونمایی از کتاب خاطرات مقام معظم رهبری ابعاد رزمایش جهاد مقدس به خوبی روشن خواهد شد.

وی عنوان کرد: در سال ۱۳۴۷ رهبر معظم  انقلاب در قالب کار تشکیلاتی نیازسنجی های لازم را انجام و با کمک مردم با مدیریت قوی خدمت رسانی را انجام دادند.

فرمانده ناحیه سپاه شهرستان فردوس هم در این نشست با اشاره به آغاز برخی از برنامه‌های اجلاسیه ملی جهادگران گفت: تاکنون ۷۲ گروه جهادی استانی، شهرستانی و کشوری با ۹۶۰ نفرروز به فعالیت جهادی پرداختند.

سرهنگ پاسدار محمد فاطمی‌نسب با بیان اینکه باید در مقابل کار رسانه‌ای دشمن یک جبهه باید تشکیل داد افزود: حضور مقام معظم رهبری برای امدادرسانی به مردم زلزله‌زده  فردوس در سال ۱۳۴۷ در زمانی که هیچ مسوولیتی نداشتند بسیار ارزشمند است.

وی اظهار داشت: قبل از اجلاسیه شاهد حضور گروه‌های جهادی مهمان و بومی در شهرستان فردوس هستیم و در روزهای آینده شاهد حضور گروه جهادی پزشکی در شهرستان خواهیم بود.

فرمانده ناحیه سپاه شهرستان فردوس گفت: رونمایی از کتاب خاطرات رهبری در زلزله سال ۴۷ فردوس و حضور ۶۰۰ نخبه جهادی از سراسر کشور و ۲ هزار و ۵۰۰ مهمان از دیگر برنامه‌های این اجلاسیه است.

فاطمی نسب از افتتاح نمایشگاه اقتصاد به توان مردم با ۸۰ غرفه در شهرستان فردوس خبر داد و یادآور شد: برپایی نمایشگاه عکس در قالب روایت جهاد مقدس و تجلیل از هشت گوه جهادی برتر در برنامه‌های اجلاسیه لحاظ شده است.

 

یادداشت: طیرانِ آدمیت!

امروز خراسان جنوبی –  دانش

از آدمی که خود گم شده است، کسی آدرس نمی پرسد. از سرگشته، سراغ قرار نمی گیرند و چنان که در ضرب المثل مردم همین منطقه ما ثبت و ضبط شده است؛” از دیوانه احوال سلامتی نمی پرسند!” باید سلامت بود تا بتوان درباره سلامتی پرسید و به جواب رسید. باید راه بلد بود تا امید داشت که ما را به مقصد، راه بنماید. این یک قاعده کلی اجتماعی است که برای رسیدن به قرار از آدم های بی قرار دوری کنیم و بر آستانِ کسانی بنشینیم که نهایت آرامشند. این قاعده را می توان برای مُلکِ وجود هم باز تعریف کرد. یعنی انسان وقتی خود را شناخت می تواند به حرکت درآید و به مقصد رسد و جهانی را به مقصد رساند. برای این شناخت هم باید مثل طفل دبستانی همه حروف را شناخت. از آن کلمه ساخت. کلمات را کنار هم نشاند و جمله پرداخت و جملات را غنا بخشید و به پرسش و پاسخ رساند تا به دریافتی تازه رسید. استاد ارجمند، آیت ا… صفائی حائری که رحمت بی منتهای الهی بر او باد، در صفحه ۹۰ جلد ۵ کتاب روش نقد، حرف به حرف خودشناسی را کنار هم می چیند و چنین کلمه می کند که؛ “استعدادهای من بیشتر از خوردن و خوابیدن و لذت و خوشی و رفاه است. این اندازه استعداد برای لذت و خوشی، نه فقط زیاد است که حتی مزاحم است. خودآگاهی من نمی‌گذارد که من حتی در اوج خوشی‌ها، خوش باشم؛ چون من با آینده و با گذشته رابطه دارم و در لحظه حال محبوس نمی‌شوم.
من از خودم می‌پرسم بعد چی…؟
و می‌پرسم که آیا این خوشی‌ها دوام دارد؟
و می‌بینم که در تحول هستم و در چهارراه فصول ایستاده‌ام و اسیر بهار و پائیزم، نه همیشه بهار و نه همیشه پائیز.” درک این مسئله، خود راه را آغاز می کند چه اگر من بفهمم که استعدادی بیش از خور و خواب و خشم و شهوت دارم، قطعا راهی خواهم یافت تا از این ورطه، رخت خویش بیرون کشم و ببینم که “طیرانِ آدمیت” وقتی ببینم این خور و خواب و رفاه و آسایش، نمی تواند مرا قانع کند، برای اقناع خویش و برای غنی سازی اوقات خود، اقدام خواهم کرد. وقتی بدانم ریشه در گذشته دارم و نگاه به آینده، در امروز خود را گم نخواهم کرد . به فهم چهار فصل بودن سال که برسم، نه محصور بهار می شوم و نه اسیر تابستان و نه در حصر پاییز قرار می گیرم و نه به اسارت زمستان می روم بلکه رها از همه قیدها به آزادگی می اندیشم که می تواند من را از زمین قیدها و زمینه بندها به ساحت آزادی برساند. در این آزادگی است که می توان دست دیگران را هم گرفت و دست خدا شد در میان جماعتی که سر رسیدن به بندگی خدا دارند…..

 

 

 

بیان واقعیت‌های جامعه از وظایف رسانه در جهاد تبیین است

بیرجند – ایرنا – فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: در جهاد تبیین همه ما بویژه رسانه‌ها باید وظیفه خود را به نحو شایسته انجام دهیم و با رعایت امانت، صداقت و بدون هرگونه گرایش سیاسی، واقعیت‌های جامعه را بیان کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا مهدوی روز یکشنبه در نشست مجمع فعالان برتر رسانه‌ای خراسان جنوبی که با حضور مدیران رسانه‌های استان برگزار شد ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر افزود: از رسانه‌ها انتظار داریم رسالت تبیینی خود را همانگونه که حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) پیام عاشورا را منتقل کردند به درستی انجام دهند که در طول تاریخ انقلاب نیز همین طور بوده است.

وی از اصحاب رسانه به عنوان سربازان گمنام یاد کرد و گفت: خبرنگاران با همه مشکلات و گرفتاریی‌هایی که دارند در فعالیت و عرصه رسانه‌ای جهادگونه پای کار هستند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی افزود: فعالیت جهادی که امروز جهادگران ما در عرصه های مختلف انجام می‌دهند رهبر معظم انقلاب نخستین فعالیت جهادی‌شان را در سال ۱۳۴۷ زلزله فردوس انجام دادند و در آن شرایط سخت و کمبود امکانات به مردم زلزله‌زده کمک‌رسانی کردند.

وی اظهار داشت: آنچه رسالت و وظیفه رسانه‌ها را سنگین می‌کند تبیین این خدمات جهادی و مقایسه آن با رژیم طاغوت است.

سردار مهدوی گفت: در زلزله سال ۴۷ فردوس، دولت وقت و طاغوت نه تنها به مردم کمک نکرد بلکه بعد از چند روز که کمک‌هایی به این مردم در حال انجام بود مانع ار خدمات‌رسانی شد اما رهبر معظم انقلاب که در آن زمان طلبه‌ای  ۲۹ ساله بودند بدون هیچ مسئولیتی با تعدادی از روحانیون و طلاب به کمک مردم زلزله‌زده جنوب خراسان آمدند.

وی با اشاره به مقایسه خدمت‌رسانی در حوادث طبیعی قبل و بعد از انقلاب افزود: امروز شاهدیم که ارائه خدمات به مردم در حوادثی از جمله زلزله و سیل چگونه انجام می‌شود بطوری در کمترین زمان ممکن، مسوولان کشوری و استانی برای رساندن خدمات به مردم حادثه‌دیده بسیج می‌شوند که این موارد باید توسط رسانه‌ها تبیین و به‌ویژه نسل جوان انتقال یابد.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه رسانه‌ها حلقه واسط بین مردم و مسوولان بر رفع آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی هستند یادآور شد: در جهاد تبیین همه ما باید به درستی به وظیفه و رسالت خود عمل کنیم زیرا اگر مسائل درست بیان و انتقادها سازنده باشد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی بیان کرد: اجلاسیه ملی جهادگران حائز اهمیت زیادی است چراکه گروه‌های جهادی در سطح ملی و بین‌المللی فعال و فراگیر شده‌اند حتی در کشورهای یمن، فلسطین، لبنان و بازسازی عتبات فعالیت چشمگیری دارند.

سردار مهدوی برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس را یک افتخار برای استان خراسان جنوبی دانست و افزود: این اجلاسیه با پوشش رسانه‌ای مناسب در تاریخ ماندگار خواهد شد چراکه منشاء گروه‌های جهادی از خراسان جنوبی و فردوس با محوریت رهبر معظم انقلاب ثبت می‌شود.

فرماندار فردوس هم در این نشست گفت: اجلاسیه ملی جهادگران که ۱۳ شهریور ماه و  فردوس برگزار می‌شود در قالب رزمایش جهاد مقدس پیگیری شده و این روز باید در تاریخ به عنوان روز ملی اردوهای جهادی در تقویم ثبت شود.

مهدی روشن افزود: اجلاسیه ملی جهادگران دارای دوبال است یکی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری و دیگری بسیج سازندگی کشور است.

وی یادآور شد: با رونمایی از کتاب خاطرات مقام معظم رهبری ابعاد رزمایش جهاد مقدس به خوبی روشن خواهد شد.

وی عنوان کرد: در سال ۱۳۴۷ رهبر معظم  انقلاب در قالب کار تشکیلاتی نیازسنجی های لازم را انجام و با کمک مردم با مدیریت قوی خدمت رسانی را انجام دادند.

فرمانده ناحیه سپاه شهرستان فردوس هم در این نشست با اشاره به آغاز برخی از برنامه‌های اجلاسیه ملی جهادگران گفت: تاکنون ۷۲ گروه جهادی استانی، شهرستانی و کشوری با ۹۶۰ نفرروز به فعالیت جهادی پرداختند.

سرهنگ پاسدار محمد فاطمی‌نسب با بیان اینکه باید در مقابل کار رسانه‌ای دشمن یک جبهه باید تشکیل داد افزود: حضور مقام معظم رهبری برای امدادرسانی به مردم زلزله‌زده  فردوس در سال ۱۳۴۷ در زمانی که هیچ مسوولیتی نداشتند بسیار ارزشمند است.

وی اظهار داشت: قبل از اجلاسیه شاهد حضور گروه‌های جهادی مهمان و بومی در شهرستان فردوس هستیم و در روزهای آینده شاهد حضور گروه جهادی پزشکی در شهرستان خواهیم بود.

فرمانده ناحیه سپاه شهرستان فردوس گفت: رونمایی از کتاب خاطرات رهبری در زلزله سال ۴۷ فردوس و حضور ۶۰۰ نخبه جهادی از سراسر کشور و ۲ هزار و ۵۰۰ مهمان از دیگر برنامه‌های این اجلاسیه است.

فاطمی نسب از افتتاح نمایشگاه اقتصاد به توان مردم با ۸۰ غرفه در شهرستان فردوس خبر داد و یادآور شد: برپایی نمایشگاه عکس در قالب روایت جهاد مقدس و تجلیل از هشت گوه جهادی برتر در برنامه‌های اجلاسیه لحاظ شده است.

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی هم در این جلسه بر پوشش رسانه‌ای قوی اجلاسیه ملی جهادگران که ۱۳ شهریور ماه در فردوس برگزار می شود تاکید کرد و گفت: برای تحقق این مهم نیازمند همکاری منسجم و همت همگانی رسانه‌های استان هستیم.

سجاد رضایی با اشاره به اینکه هر یک از رسانه‌ها اعم از سایت‌های اینترنتی، نشریات و روزنامه‌ها و حتی صدا و سیما دارای مخاطب خاص خود هستند افزود: مجمع فعالان رسانه‌ای استان تلاش می‌کند یک جبهه واحد و متحد از تمام رسانه‌های استان داشته باشد تا بتواند با یک برنامه‌ریزی منسجم، رویدادها، مناسبت‌ها را بخوبی انعکاس دهد و حتی با تهاجمات رسانه ای دشمن مقابله کند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مجمع فعالان برتر رسانه‌ای استان گفت: هم‌افزایی و هماهنگی، همکاری و ارتباط های مستمر کمک می‌کند بتوانیم در یک جبهه واحد در عرصه های مختلف فعالیت‌های رسانه‌ای را در سطح استان پیش ببریم.

 

 

 

در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی عنوان شد

عشایر در طول تاریخ به رسالت، اصالت دینی و انقلابی خود به نحو احسن عمل کرده اند/۴

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: عشایر در طول تاریخ به رسالت ، اصالت دینی و انقلابی خود به نحو احسن عمل کرده اند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمدرضا طالبی با بیان این مطلب در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل امور عشایری استان به بیانات حضرت امام خمینی(ره) درخصوص عشایر اشاره کرد و تصریح نمود: عشایر طی این سال ها، همواره نقش مهمی در احیای اسلام داشته اند.
وی متذکر شد: عشایر در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، ۸ سال دفاع مقدس، حضور در انتخابات ها و در تمام صحنه های انقلاب نقش محوری و درخشان خود را به درستی ایفا نموده اند.
به گفته وی؛ به هر میزان برای این جامعه کم توقع و کم برخوردار در سطح کشور و به صورت ویژه در استان فعالیت نماییم، نمی توانیم دین خود را به آنان ادا کنیم.
معاون استاندار تصریح نمود: عشایر از خشکسالی ۲۵ سال اخیر استان به شدت آسیب دیده اند زیرا اگر در معدودی از سال های اخیر بارندگی اندکی به وقوع پیوسته، دیگر برای دامدار دامی باقی نمانده تا بتواند از آن بهره ببرد.
طالبی گفت: انتقال نهاده های دامی از بنادر نیز با توجه به مسافت طولانی هزینه زیادی را به همراه دارد لذا لازم است در این خصوص به استان توجه ویژه ای شود.
وی بیکاری جوانان که باعث حاشیه نشینی آنان شده را از دیگر مشکلات حوزه عشایری عنوان کرد و اظهار داشت: اغلب جوانان عشایری از تمکن مالی کمی برخوردارند و نمی توانند برای خود کار و حرفه ای راه بیندازند لذا لازم است در این خصوص تسهیلات با سود پایین و تضامین سهل تر به آنان تعلق گیرد.
به گفته وی؛ با توجه به شرایط اقلیمی استان، دامداری سنتی توجیه اقتصادی ندارد و نیاز است در مباحث آموزشی، موضوع اصلاح نژاد در دستور کار مسئولین امر قرار گرفته و متعاقب آن توانمند سازی ها در این حوزه صورت پذیرد تا بتوانند از این آموزش ها در راستای توانمندسازی عشایر استفاده نمایند.
معاون استاندار خاطر نشان کرد: عدم تناسب قیمت فروش تولیدات عشایری با هزینه ها ی تولید نیز یکی از مشکلات این حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرد تا تولید برای این قشر زحمتکش صرفه اقتصادی داشته باشد.
طالبی افزود: اداره کل عشایری باید در خصوص تأمین آب پایدار برای مناطق عشایری برنامه ریزی نماید.
وی با اشاره به این که خراسان جنوبی با ۱۵۲ هزار کیلومترمربع وسعت از جمعیت و تراکم جمعیت بسیار پایینی برخوردار است، گفت: با توجه به این مهم و کویری بودن منطقه، لازم است برای شایان ذکر است: در این مراسم از تلاش های عصمتی پور تقدیر شده و ابراهیمی به عنوان سرپرست اداره کل امور عشایری استان معرفی شد.

 

 

 

همزمان با برگزاری رویداد ملی جهاد مقدس

روایت حضور جهادی رهبر معظم انقلاب در زلزله فردوس منتشر می‌شود

روایت حضور جهادی رهبر معظم انقلاب در زلزله فردوس منتشر می‌شود

کتاب «دوباره فردوس» روایت حضور جهادی آیت‌الله خامنه‌ای در زلزله فردوس همزمان با برگزاری رویداد ملی جهاد مقدس رونمایی می‌شود.

در سالگرد حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حادثه زلزله فردوس، رویداد ملی “جهاد مقدس” در این شهرستان برگزار می‌شود.

ایمان عطارزاده معاون هماهنگی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، با اعلام این خبر گفت: به مناسبت پنجاه و چهارمین سالگرد حضور جهادی حضرت آیت الله خامنه‌ای در واقعه زلزله فردوس در شهریورماه سال ۱۳۴۷، رویداد ملی جهاد مقدس در این شهر برگزار می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: در این مراسم از کتاب «دوباره فردوس» که روایتی از حضور  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و خدمات جهادی ایشان در آن ایام است، رونمایی خواهد شد. این کتاب به قلم آقای مهرداد نوشته شده و برای اولین بار خاطرات و اسناد منتشر نشده از رهبر انقلاب در موضوع حضور ایشان در زلزله فردوس سال ۱۳۴۷ منتشر می‌شود.

معاون هماهنگی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب با اشاره به اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان یک روحانی مردمی و دغدغه‌مند، پس از اطلاع از وقوع زلزله فردوس در سال ۱۳۴۷ به این شهرستان سفر کردند، بیان کرد: ایشان طی حضوری دو ماهه در این شهر ضمن جمع‌آوری کمک‌های مختلف مردمی، پایگاه امداد روحانیت را ایجاد کردند و اقدامات مهمی را در خدمت‌رسانی به مردم زلزله زده فردوس سامان دادند.

عطارزاده افزود: با هدف تبیین و ارائه الگوی تراز مدیریت جهادی، رویداد ملی “جهاد مقدس” از اول الی سیزدهم شهریورماه با محوریت خدمت رسانی به مردم شهرستان فردوس و مناطق اطراف آن برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این خدمت رسانی با حضور ۵۰ گروه جهادی و ۵۰۰ جهادگر نخبه در قالب اجلاسیه ملی جهادگران کشور در حوزه‌های خدمات، عمرانی، عشایری پزشکی و دندانپزشکی خواهد بود که به همت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای، سازمان بسیج سازندگی و ستاد استانی این رویداد در استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

معاون هماهنگی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب یادآور شد: برنامه محوری رویداد ملی “جهاد مقدس” آیین رونمایی از کتاب «دوباره فردوس» است.

عطارزاده افزود: این مراسم با حضور جمعی از مسئولین کشوری، فرهیختگان، نخبگان و فعالان عرصه جهاد و خدمت‌رسانی در مصلی جمعه شهرستان فردوس برگزار خواهد شد.

وی برپایی نمایشگاه تصویری” جهاد مقدس” با موضوع روایت حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در زلزله فردوس، برگزاری مسابقه دانش‌آموزی با هدف تبیین الگوی جهادی ویژه نوجوانان، برگزاری کارگاه تبیین گفتمان مدیریت جهادی رهبر معظّم انقلاب اسلامی در سطح شهر فردوس و برپایی نمایشگاه عرصه آثار و محصولات مرتبط با اندیشه معظّم‌له را از برنامه‌های پیش بینی شده در حاشیه این رویداد عنوان کرد.

 

 

 

 

 

کتاب خاطرات مقام معظم رهبری در خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان فردوس رونمایی می‌شود

  • کتاب خاطرات مقام معظم رهبری در خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان فردوس رونمایی می‌شود

امام جمعه اسلامیه گفت: همزمان با برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران، از کتاب خاطرات مقام معظم رهبری در دوره خدمت رسانی به فردوس رونمایی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسین عرب به برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس اشاره و اظهار داشت: به مناسبت حضور مقام معظم رهبری در ۱۳ شهریور سال ۱۳۴۷ در شهر فردوس و منطقه قرار است اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس برگزار شود.

وی افزود: این اجلاسیه نقطه عطف و مبدا حرکت گروه‌های جهادی انقلابی به حساب می‌آید که جوانان در سال ۱۳۴۷ با علمداری مقام معظم رهبری یک حرکت جهادی را آغاز کردند.

امام جمعه اسلامیه بیان کرد: مقام معظم رهبری از همان اوایلی که زلزله فردوس پیش آمد نگاهشان این بود که من نسبت به این واقعه وظیفه‌ای دارم یا ندارم و با این تفکر مقام معظم رهبری وارد عرصه جهاد خدمت می‌شود.

عرب عنوان کرد: مقام معظم رهبری هر جا سخن گفته و درخواستی داشتند خودشان جزو پیشگامان بوده و تنها گوینده نبودند یعنی اگر حرف از جهاد خدمت می‌رنند خودشان در جوانی آغاز کننده جهاد خدمت بودند، کار جهادی عظیمی که در نوع خود بی سابقه است.

وی بیان کرد: با همین جهاد خدمت مقام معظم رهبری در فردوس در آن سال، نگاه مردم به روحانیت انقلابی عوض شده و این اقدام سر منشا خیلی از حرکت‌های انقلابی در منطقه می‌شود.

امام جمعه اسلامیه گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری رویکرد اولیه، رویکرد خدمت بوده و به دنبال جهاد خدمت هستند اما در کنار این اقدام با عمل با سخنرانی‌هایشان جهاد تبیین هم اتفاق می‌افتد و منشا خیر و برکات زیادی برای منطقه می‌شود.

عرب افزود: نوع نگاه مقام معظم رهبری و کاری که انجام شده غیر از اینکه سر منشا حرکت‌های اسلامی انقلابی است درس‌های فراوانی برای جهادگرانی که در حال حاضر در سراسر کشور فعالیت می‌کنند، دارد.

وی بیان کرد: در کنار اجلاسیه رونمایی از کتاب خاطرات مقام معظم رهبری در دوره خدمت رسانی به فردوس در سال ۴۷ رونمایی می‌شود، خاطراتی که سراسر درس و الگو برای گروه‌های جهادی است.

امام جمعه اسلامیه بیان کرد: حضور جهادگران سراسر کشور در این اجلاسیه برای استان و شهرستان فردوس خیلی غنیمت است چراکه جهادگران با خراسان جنوبی، ظرفیت‌ها و محرومیت‌های استان آشنا شده و این اجلاسیه می‌تواند برای رشد و بالندگی شهرستان فردوس و استان خراسان جنوبی مهم باشد و زمینه را برای تعاملات آینده فراهم کند.

عرب عنوان کرد: حضور گروه‌های جهادی در فردوس نقطه امیدی برای مردم منطقه است چراکه یادآور خاطرات خدمت رسانی مقام معظم رهبری در این منطقه است.

وی افزود: در این شرایطی که دشمن تمام توانش را برای ناامیدی مردم گذاشته وظیفه ما امیدآفرینی به مردم است، مسئولان استانی و کشوری که همراه با گروه‌های جهادی به منطقه می‌ آیند باعث امیدواری مردم می‌شود.

امام جمعه اسلامیه خاطرنشان کرد: حضور گروه‌های جهادی مختلف سبب امید، رشد و شکوفایی مردم منطقه است.

اعزام ۶۰ جهادگر از آیسک به رزمایش جهاد مقدس

فرمانده حوزه مقاومت بسیج سیدالشهدا آیسک نیز در جمع خبرنگاران از اعزام دو گروه جهادی به رزمایش جهاد مقدس خبر داد.

وی افزود: گروه‌های جهادی شهیدان حاج قاسم سلیمانی و علی نوری طی دو روز در مناطقی از شهر آیسک خدمات عمرانی ارائه دادند.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج سیدالشهدا آیسک بیان کرد: گروه جهادی شهید حاج قاسم سلیمانی از سال ۹۸ به صورت رسمی تشکیل شده و زمینه فعالیت این گروه جهادی عمرانی است.

دولتی عنوان کرد: فعالیت این گروه‌های جهادی در زمینه عمرانی، گچ کاری، برق کشی، لوله کشی، فرهنگی، جهادعلمی و سایر موارد می‌شود.

وی بیان کرد: فعالیت‌های عمرانی این گروه جهادی در زمینه رفع نیازهای مردم به ویژه در مناطق روستایی و محروم است.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج سیدالشهدا آیسک گفت: این گروه‌های جهادی هر کدام با ۳۰ جهادگر؛ در مجموع ۶۰ جهادگر طی دو روز در شبستان مسجد جامع آیسک خدمات عمرانی و گچ کاری داشتند.

دولتی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال نیز ۸۰ جهادگر به مناطق مختلف بخش آیسک جهت فعالیت های عمرانی اعزام شدند که از جمله این مناطق می‌توان به حصارکشی خانه محرومان در منطقه عشایری چاه غیاث، کانال کشی، احیای قنوات و سایر موارد اشاره کرد.

وی افزود: رزمایش جهاد مقدس در راستای اجلاسیه ملی جهادگران از سوم شهریور در استان آغاز شده است.

 

 

 

مجمع فعالان رسانه‌ای خراسان جنوبی تشکیل شد

 

مجمع فعالان رسانه‌ای خراسان جنوبی تشکیل شد

نشست مجمع فعالان رسانه‌ای استان خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   بیرجند، در این نشست فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: در جهاد تبیین انتظار این است که همه ما وظیفه خود را به نحو شایسته و درست انجام دهیم و با رعایت امانت، صداقت و بدون از هرگونه گرایشات، واقعیت‌های جامعه را بیان کنیم.

سردار سید محمدرضا مهدوی با گرامیداشت هفته دولت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: اصحاب رسانه سربازان گمنامی هستند که وظیفه و رسالت تبیین را با همه مشکلات و گرفتاری‌هایی که در عرصه فعالیت رسانه‌ای دارند جهادگونه ایستاده و کار می‌کنند.

وی افزود: از رسانه انتظار است رسالت تبیینی خودش را همانگونه که حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) پیام عاشورا را منتقل کردند انجام دهند و در تمام تاریخ انقلاب نیز همین بوده است.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی بیان کرد: اقداماتی که امروز گروه‌های جهادی انجام می‌دهند در سال ۱۳۴۷ در آن واقعه‌ای که در فردوس اتفاق افتاده مقام معظم رهبری اولین فعالیت جهادی را انجام دادند.

سردار مهدوی عنوان کرد: مقام معظم رهبری در سال ۴۷ با کمبود امکانات و شرایط سخت با حضور در فردوس خدماتی به مردم این منطقه ارائه دادند و آنچه مهم بوده و وظیفه ما و شما را سنگین می‌کند تبیین این مسائل است.

وی گفت: در سال ۴۷ و زلزله فردوس دولت وقت و طاغوت نه تنها به مردم کمک نکرد بلکه بعد از چند روز که کمک‌هایی به این مردم در حال انجام بود را مانع شد و کمک‌های مردمی و مواد غذایی را برگشت می‌دادند اما مقام معظم رهبری در آن سال بدون هیچ مسئولی با تعدادی از روحانیون برای کمک به مردم جنوب خراسان آمدند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی به مقایسه خدمت رسانی در حوادث طبیعی قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و افزود: در اقدامات و خدماتی که در حال حاضر در شرایط حوادث و مشکلات به مردم ارائه می‌شود و تبدیل وضعیت‌هایی که اتفاق افتاده باید بیان و تبیین شود تا همه به ویژه نسل جوان مطلع شوند‌.

وی با بیان اینکه در جهاد تبیین انتظار این است که همه ما وظیفه خود را به نحو شایسته و درست انجام دهیم و با رعایت امانت، صداقت و بدون از هرگونه گرایشات، واقعیت‌های جامعه را بیان کنیم، اظهار کرد: رسانه‌ها حلقه واسط بین مسئولین، مردم، آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی هستند.

مهدوی بیان کرد: اگر مسائل درست بیان و انتقادها سازنده باشد بسیاری از مشکلات رفع می‌شود‌.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی بیان کرد: اجلاسیه ملی جهادگران بسیار مهم است چراکه گروه‌های جهادی در سطح ملی و بین المللی فعال و فراگیر شده و گروه‌های جهادی در یمن، فلسطین، لبنان، بازسازی عتبات و ..‌. فعال است و از مرز ملی فراتر رفته است.

وی با بیان اینکه برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس افتخاری برای خراسان جنوبی است، اظهار داشت: این اجلاسیه باید به خوبی پوشش رسانه‌ای داده شود که در تاریخ ماندگار شود چراکه منشاء گروه‌های جهادی از خراسان جنوبی بوده است.

در این نشست مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی با بیان اینکه پوشش اجلاسیه ملی جهادگران نیازمند همکاری منسجم رسانه‌های استان است گفت: تلاش مجمع فعالان رسانه‌ای بر این است که بتوانیم یک جبهه واحد و متحد از تمام رسانه‌های استان و از همه عرصه‌ها داشته باشیم.

سجاد رضایی اظهار داشت: هر رسانه از فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی گرفته تا صدا و سیما، نشریات و روزنامه‌ها مخاطب خاص خود را دارند و برای مقابله با این جبهه متحد باید یک جبهه واحد و یکپارچه تشکیل شود.

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی بیان کرد: تلاش مجمع فعالان رسانه‌ای بر این است تا بتوانیم یک جبهه واحد و متحد از تمام رسانه‌های استان از همه عرصه‌ها داشته باشیم و یک برنامه ریزی منسجم برای اتفاقات، رویدادها، مناسبت‌ها و حتی مقابله با تهاجمات رسانه‌ای دشمن برنامه ریزی کنیم.

رضایی با بیان اینکه شاید مجمع در فصلی یکبار تشکیل شود عنوان کرد: این هم افزایی، هماهنگی، همکاری و ارتباط‌ها ادامه دار خواهد بود چراکه کمک می‌کند بتوانیم در یک جبهه واحد در عرصه‌های مختلف دستور کارهای مختلف رسانه‌ای را را در سطح استان پیش ببریم.

وی به دستور کار این جلسه اشاره و اظهار کرد: اجلاسیه ملی جهادگران را ۱۳ شهریور ماه همزمان با حضور مقام معظم رهبری در سال ۱۳۴۷ در فردوس خواهیم داشت‌.

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی بیان کرد: پوشش اجلاسیه ملی جهادگران نیازمند همکاری منسجم رسانه‌های استان و با یک خط رسانه‌ای قوی و پر قدرت است که برای این امر نیازمند همت همگی است.

حضور ۱۰۰ نفر جهادگر از شهرستان گناباد

مسئول قرارگاه جهادی شهید غیوراصلی از خراسان رضوی؛ شهر گناباد در جمع خبرنگاران از فعالیت ۱۰۰ جهادگر این قرارگاه در فردوس خبر داد.

صدیقی افزود: گروه‌های جهادی این قرارگاه به دعوت سپاه خراسان جنوبی و در راستای اجلاسیه ملی جهادگران که قرار است در فردوس برگزار شود به خراسان جنوبی آمده است.

مسئول قرارگاه جهادی شهید غیوراصلی بیان کرد: با توجه به اینکه حوزه فعالیت‌های این قرارگاه عمرانی است ساخت مسکن محرومان در شهرستان فردوس به ما پیشنهاد شد که طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم ساخت مسکن برای سه خانواده فاقد سرپرست که دارای سه و دو یتیم بود را برعهده گرفتیم.

صدیقی عنوان کرد: ۱۰۰ جهادگر قرارگاه شهید غیور اصلی خراسان رضوی طی دو روز کار کچ کاری، نصب درب و پنجره، احداث سرویس بهداشتی، لوله کشی و سیم کشی برق سه واحد مسکن محرومان در فردوس را به پایان رساندند.

وی اظهار کرد: تعدادی از جهادگران در روستای گستج شهرستان فردوس حضور یافته و کار سنگ کاری، دیوارچینی و لوله کشی چند منزل مسکونی را انجام دادند.

مسئول قرارگاه جهادی شهید غیوراصلی گفت: قرارگاه جهادی شهید غیور اصلی از سال ۹۷ تشکیل شده و تاکنون بیش از ۱۲۰ مسکن برای محرومان در خراسان رضوی احداث کرده است.

صدیقی با بیان اینکه جهادگران قرارگاه شهید غیور اصلی برای اولین بار به خراسان جنوبی آمدند بیان کرد: حدود سه هفته قبل نیز کارهای عمرانی دو واحد مسکونی محرومان در شهرستان فردوس را انجام دادیم اما این دو واحد در راستای اجلاسیه ملی جهادگران نبود.

وی به تاثیر فعالیت های جهادی بر روحیه جهادگران اشاره و بیان کرد: خودسازی از مهمترین تاثیر حضور در گروه‌های جهادی است چراکه صفای قلب و آرامش باطنی که در پی حضور در گروه‌های جهادی به دست می‌آید با هیچ فعالیتی دست یافتنی نیست.

مسئول قرارگاه جهادی شهید غیوراصلی گفت: این قرارگاه دارای ۲۵ گروه جهادی با ۱۲۰۰ جهادگر که ۴۰۰ جهادگر فعال هستند، می‌شود.

صدیقی خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت‌های این قرارگاه اهدای جهیزیه، کمک به ترک اعتیاد و کمک مومنانه بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

افتتاح پروژه احداث بند خاکی در روستای خونیکباز بخش میاندشت

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، با حضور اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، فرجامی فرد فرماندار شهرستان درمیان، سروری مدیرعامل آب منطقه‌ای استان، معاون عمرانی فرماندار، بخشدار میاندشت و جمعی از مسئولین شهرستان پروژه بند خاکی در روستای خونیکباز بخش میاندشت شهرستان درمیان افتتاح شد.

🔸 افتتاح پروژه احداث بند خاکی روستای خونیکباز با حجم آبگیری ۲۲۰۰۰ مترمکعب با اعتبار یک میلیارد و پانصد میلیون تومان از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی توسط منابع طبیعی برای بهره مندی تعداد ۲۱ خانوار و تعداد ۹۰ نفر از جمعیت روستا انجام شد.

 

 

 

افتتاح پروژه کتابخانه عمومی در روستای نوغاب بخش مرکزی شهرستان درمیان

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، با حضور اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، فرجامی فرد فرماندار شهرستان درمیان، حاجی مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، معاون عمرانی فرماندار، بخشدار مرکزی و جمعی از مسئولین شهرستان پروژه ساختمان کتابخانه عمومی در روستای نوغاب بخش مرکزی شهرستان درمیان افتتاح شد.

🔸 برای بهره‌برداری از پروژه کتابخانه عمومی روستای نوغاب مبلغ یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار ( ۹۵۰ میلیون تومان بنیاد علوی و ۲۰۰ میلیون تومان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان) هزینه شده است.

 

 

 

افتتاح پروژه زیرسازی، جدولگذاری و آسفالت معابر در روستای آویجان بخش میاندشت

به گزارش روابط عمومی استانداری جنوبی، با حضور اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، فرجامی فرد فرماندار شهرستان درمیان، تنها مدیرکل بنیاد مسکن استان، معاون عمرانی فرماندار، بخشدار میاندشت و جمعی از مسئولین شهرستان پروژه زیرسازی، جدولگذاری و آسفالت معابر روستای آویجان بخش میاندشت شهرستان درمیان افتتاح شد.

🔸 پروژه زیرسازی، جدولگذاری و آسفالت معابر روستای آویجان با اعتبار بیش از یک میلیارد تومان از طرف بنیاد مسکن و مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دهیاری روستا برای بهره مندی تعداد ۵۳ خانوار و تعداد ۱۸۵ نفر از جمعیت روستا انجام شد. گفتنی است در هفته دولت امسال آسفالت معابر ۱۰ روستای شهرستان درمیان در قالب طرح نهضت آسفالت روستایی با اعتبار ۶ میلیارد و ۳۸۶ میلیون تومان با مشارکت فرمانداری، بخشداری‌ها و دهیاری های شهرستان درمیان بصورت پایلوت در روستای آویجان به بهره‌برداری رسید.

 

 

 

افتتاح پروژه جدول کشی معابر، زیرسازی معابر و اجرای آسفالت معابر روستای مهمویی
‌💠با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، فرماندار شهرستان بیرجند پروژه جدول کشی معابر، زیرسازی معابر و اجرای آسفالت معابر روستای مهمویی افتتاح شد.
💠همزمان با ششمین روز از هفته دولت با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، فرماندار شهرستان بیرجند پروژه جدول کشی معابر، زیرسازی معابر و اجرای آسفالت معابر روستای مهمویی با اعتبار ۲میلیارد دویست میلیون تومان افتتاح شد.
شایان ذکر است از این مبلغ یک میلیارد هشتصد میلیون تومان توسط بنیاد مسکن بابت ۷۶۰۰ متر آسفالت۸۱۰متر جدول گذاری آبنمای لوله ای ۱۴متر طول و دیوار ساحلی ۱۲۰مترمکعب و هزینه کرد دهیاری روستای مهمویی در این پروژه زیرسازی ۷۶۰۰مترمربع معابر، جدول گذاری ۶۴۰متر، جابجایی ۳مورد تیر برق، نصب حفاظ و علایم هشدار دهنده با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال می باشد. جمعیت برخوردار از این طرح ۲۲۱ خانوار می باشد.

 

 

 

 

 

 

کلنگ زنی خوابگاه متاهلین دانشگاه بزرگمهر قائنات

🔸به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی با حضور طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، محمدی سرپرست فرمانداری شهرستان قائنات، امام جمعه معزز قائن، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، مسئولین دانشگاه بزرگمهر و تعدادی از مدیران دستگاههای اجرایی؛ ،خوابگاه دانشجویی متاهلین دانشگاه بزرگمهر قاین با اعتبار ۶میلیارد تومان و زیر بنای ۶۰۰متر در ۱۶واحد کلنگ زنی شد.

 

 

 

افتتاح خانه بهداشت روستای افضل آباد

🔹با حضور استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم شهرستان های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی، مراسم افتتاح خانه بهداشت روستای افضل آباد برگزار شد.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ این مرکز بهداشت که در بهمن سال گذشته کلنگ زنی شده در تیرماه مورد بهره برداری قرار گرفته است.
امروز و با حضور دکتر قناعت، خانه بهداشت روستای افضل آباد به صورت رسمی افتتاح شد.
🔹اعتبار هزینه شده برای این پروژه بهداشتی درمانی مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان می باشد که از محل اعتبارات اهدایی خیرین تأمین شده است.
🔹 ۶۵۰ نفر(۱۶۷ خانوار) جمعیت ساکن در ۱۵ روستای منطقه از خدمات این مرکز بهداشت برخوردار می شوند.
🔹شایان ذکر است: این پروژه با حضور نماینده مردم شهرستان های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه، فرماندار و جمعی از مدیران افتتاح شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیام نماینده ولی فقیه درخراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند به مناسبت هشـتم شـهریور سـالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر

بسم الله الرحمن الرحیم

مردم عزیز ایران اسلامی و عزتّمند خراسان جنوبی (دام عزّهم) چتر امنّیت نظام اسلامی را بر سر خود احساس می نمایند و آنچه در طول زمان گذشته و درعرض دنیای امروز، گرگان جهانخوار بر سر ملّت‌ها می‌آورند را فراموش نمی کنند.

رمز این حاشیه امن همسو بودن نظام و دولت و مردم است که به هر میزان آسیب پذیرد هزینه‌اش بر دوش مردم بار می‌گردد و در طول چهار دهه، دشمن با همۀ گزینه‌ها تلاش کرده با نفوذ در بعضی دولت‌ها و یا با حذف عناصر کلیدی آن، این مثلث را به هم زند، در این بازیِ سرنوشت، استعمار پلید توانست رجایی عزیز که فرزند ملت و مقلّد امام بود به همراه نخست وزیر باهنر و فرهنگش را از ما بگیرد اما به رغم خواسته‌ی دشمن، این دولت اسوه را برای همیشه در تاریخ ما ثبت نمود و این داستان همچنان باقی و چشم بصیر مردم ما همچنان گشوده ماند؛ تا اکنون که نه تنها دولت به معنی خاص نیروی اجرائی به دست مردم رقم خورد و شخصیتی با ایمان، انقلابی و مردمی سکان آن را به دست گرفت بلکه سایر قوا نیز با توانی مضاعف و عزمی راسخ، همسو و هماهنگ در خدمت خالصانه به مردم تمام قد ایستاده‌اند تا چشمان بهت زده و منحوس دشمن که خواب دیگر می دید را با نور خدمت صادقانه و بی منت خویش کور کنند.

در کنار این نعمت و افتخار بزرگ آنچه امروز موجب تأسف و نگرانی است عملکرد کوته نظران سودجویی است که از سر بی بصیرتی و غافل از دشمن و نقشه های شوم او با حرص،خیانت،دزدی،کم فروشی،گران فروشی و احتکار عملاً با ورشکستگان سیاسی هم نوا شده و خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمنانِ در حال افول ایران اسلامی می ریزند؛ اما وعده الهی «وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ» تخلف ناپذیر است و ملت صبور، بصیر، انقلابی و ولایتمدار ما همدل و همراه با خدمتگزاران مخلص و بی ادعای خود مشکلات را پشت سر خواهند گذاشت و پاداش این ایستادگی و مقاومت‌ها را از دستان با کفایت ولی اعظم الهی ارواحنافداه دریافت خواهند نمود ان شاءالله.

سید علیرضا عبادی
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند
۷ شهریور ۱۴۰۱

 

 

 

غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدای روستای سیدان درمیان/۷

غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدای روستای سیدان شهرستان درمیان

غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدای روستای سیدان شهرستان درمیان برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، به مناسبت گرامیداشت هفته دولت با حضور خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان، فرماندار، ابراهیمی رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان درمیان، بخشدار و جمعی از مسئولین مزار شهدای روستای سیدان غبارروبی و عطر افشانی شد.
همچنین محمد حسین خسروی با حضور بر سر مزار شهید ورزشکار سید علی رضوی ضمن عطر افشانی یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای ورزشکار را گرامی داشت.

 

 

 

غلبه نماینده رول بال بانوان خراسان جنوبی بر تیم قم و کاشان /۷

تیم رول بال بانوان استان در دومین دیدار خود دررقابت های قهرمانی کشور با برد قاطع چهار بر صفر از سد نماینده قم گذشت و صعود خود به مرحله بعد را قطعی کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی ، نماینده استان موفق شده بود در دیدار اول با نتیجه پنج بر دو از سد نماینده کاشان بگذرد.

خانم ها:ناهید زهدی (کاپیتان)، فاطمه ادیبی فر، مهدیه عباسپور، یاسمن بهنژاد، بهاره شبان، فاطمه رمضانی، فاطمه عادل مهربان، فاطمه سادات فاطمی، مهتاب بختیاری، سمیرا سعیدی، حدیث خرمی، پریسا حیدری و پریما عمیدیان با مربیگری ولی پور اعضای تیم استان را تشکیل می دهند.

تقدیر از افتخار آفرینان نیروی انتظامی در مسابقات جهانی/۷

افتخار آفرینان نیروی انتظامی استان که در رقابت های جهانی اتومبیل رانی جاده خوش درخشیده بودند بودند مورد تقدیرقرار گرفتند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی و به نقل از «اکبرپور» رئیس هیئت اتومبیل رانی و موتور سواری استان، در این مراسم که با حضور مسئولان نیروی انتظامی و هیئت استان برگزار شد، از این قهرمانان که زیر نظر« مجید سامزه» از مربیان برجسته استان آموزش دیده بودند، تجلیل به عمل آمد.

بهره برداری از چمن مصنوعی روستای آسفیچ شهرستان درمیان/۷

چمن مصنوعی روستای آسفیچ شهرستان درمیان به بهره برداری رسید.
به گزارش امروز خراسان جنوبی  این پروژ در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ متر و با هزینه ای بالغ بر شش میلیارد ریال با همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان درمیان و همچنین شورا و دهیاری این روستا اجرا و به مرحله بهره برداری رسید.

 

 

کسب مقام سوم ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات اسکواش ایران جونیور/۷

 

رقابت‌های اسکواش ایران جونیور به مدت ۵ روز با مجوز فدراسیون اسکواش و. اجرای هیات تهران برگزار شد که در یازدهمین دوره آن ۲۲۰ ورزشکار دختر و پسر از سطح کشور در آن شرکت داشتند.

در این دوره از رقابت ها و در رده سنی کمتر از ۱۳ سال: یوسف قرشی (یزد) قهرمان، امیررضا الوانساز(یزد) دوم و ایمان زارع (یزد) و امیرمهدی خراشادی زاده (خراسان جنوبی) مقام سوم مشترک را از آن خود کرد.

 

 

 

 

کسب۸رتبه کشوری معلمان خراسان جنوبی در جشنواره الگوهای برتر تدریس/۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب ۸ رتبه کشوری هجدهمین دوره جشنواره الگوهای تدریس برترمتوسطه نظری توسط دبیران استان در ۲بخش انفرادی و تیمی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضاموسوی نژاد، با بیان این خبر اظهار کرد: هجدهمین دوره جشنواره الگوهای تدریس برتر متوسطه نظری در ۴ محور تجارب موفق و برتر دبیران، تحلیل محتوای کتاب درسی، رسانه و محور مجازی به صورت غیر حضوری برگزار شد.

وی با بیان این که ۶۵۳ نفر از دبیران متوسطه نظری در دو بخش علمی و عملی در این دوره از جشنواره شرکت کرده بودند، عنوان کرد: آثار تولیدی این دبیران در سه بخش به صورت مستقیم به دبیرخانه فناوری جشنواره ارسال شد و در محور مجازی آثار دریافتی پس از داوری در استان ۱۶ اثر مجوز حضور در مرحله کشوری را دریافت کردند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از برگزاری مرحله کشوری محور زیست شناسی به صورت حضوری در نیمه دوم شهریور ماه جاری به میزبانی شهرستان های استان تهران  خبر داد و تصریح کرد: پس از داوری تدریس افراد راه یافته به مرحله استانی، خانم شبان مجوز حضور در مرحله کشوری این محور را کسب کردند.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی با اشاره به کسب مقام اول کشور توسط آقایان ذوالفاری، قلاسی و خانم  ها خاوری و حسینی نسب به ترتیب در محورهای تجارب موفق دبیران و مجازی در گروه های درسی ادبیات فارسی،زبان خارجه و علوم و معارف قرآن، ابراز داشت: خانم محمود آبادی نیز در محور مجازی و گروه درسی مدیریت خانواده  موفق به کسب رتبه دوم کشور شد.

این مقام مسئول با بیان این که خانم آب راهه در محور تجارب موفق دبیران و گروه درسی عربی حائز رتبه سوم این جشنواره شد، خاطر نشان کرد: تیم تحلیل محتوا در گروه درسی اصول عقاید، با مشارکت خانم ها روبیاتی و حسینی نسب رتبه اول کشور در هجدهمین دوره جشنواره الگوهای تدریس برترمتوسطه نظری را از آن خود کردند.

به گفته موسوی نژاد، تیم آقایان رسولی، اظهری، نجفی و خانم واحدی پناه در محور تحلیل محتوا، گروه درسی فیریک، رتبه سوم این جشنواره را کسب کردند.

غبار روبی مزار شهدای شاهیک قاین توسط کودکان و نوجوانان/۲

غبار روبی مزار شهدای شاهیک توسط اعضای مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین

اعضا و مربیان مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری شهرستان قاین به همراه مربیان خود و به مناسبت هفته دولت مزار شهدای شاهیک را غبار روبی کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین با هدف گرامی‌داشت هفته دولت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا  مراسم غبارروبی گلزار شهدای شاهیک را برگزار کرد .

در این مراسم که جمعی از اعضای مرکز حضور داشتند مربیان به معرفی شهدای شاهیک پرداختند و در ادامه باقرائت فاتحه و غبار روبی مراز شهدا با آنان تجدید میثاق کردند.

 

 

 

مدال آوری دانشجویان بیرجندی در المپیاد ورزشی کشور/۷

دانشجویان دانشگاه بیرجند در سومین المپیاد فرهنگی ورزشی موسسات آموزش عالی کشور ۳ مدال خوشرنگ مسابقات را به ارمغان آوردند.

با گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سومین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با شعار «ورزش، همدلی و ایثار» از ۳۰ مردادماه در دو دانشگاه صنعتی اصفهان و اصفهان در حال برگزاری است.

در این ماراتن ملی دانشجویان بیش از ۵۵ دانشگاه‌ دولتی، پیام‌نور، علمی کاربردی و مؤسسات غیردولتی در هفت رشته ورزشی شامل فوتسال، والیبال، تنیس روی میز، دو و میدانی، بدمینتون، شطرنج و شنا به رقابت می‌پردازند.

در مسابقات فوتسال سومین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی کشور تیم دانشجویی پسر دانشگاه بیرجند با سرپرستی علی ثقه الاسلامی و علیرضا قلی پور و مربیگری علیرضا عبداللهی با گردن‌آویز برنز بر سکوی قهرمانی رقابت‌ها ایستاد.

 در مسابقات شطرنج این رویداد فرهنگی ورزشی موسسات آموزش‌عالی کشور تیم دانشگاه بیرجند با ترکیب ریحانه نورمحمدی، زهرا ابراهیمی، اسما مصطفایی و مربیگری حمیده مرکی مدال خوشرنگ برنز را بدست آورد و سکوی سوم قرار گرفت.

 در ماده ۶۶ متر قورباغه مسابقات قهرمانی شنای سومین المپیاد شاهد و ایثارگر دانشجویان دختر مؤسسات آموزش عالی کشور سیده زهرا سیادت از دانشگاه بیرجند مدال برنز رقابت‌ها را از آن خود گرفت و حائز رتبه سوم شد و در مجموع تیم شنای خراسان‌جنوبی در بین ۴۰ دانشگاه مقام چهارم را تصاحب کرد.

 

 

 

حال نامساعد ۴ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی/۲

۱۲ بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که حال عمومی ۴ نفر نامساعد است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۷۲ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۳۸ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۲ مورد از بیرجند، ۲ مورد از بشرویه، ۱ مورد از درمیان، ۱ مورد از زیرکوه، ۱ مورد از سرایان، ۲ مورد از سربیشه، ۵ مورد از طبس، ۷ مورد از فردوس، ۷ مورد از قائنات شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۵۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۴ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۴۷۸ نفر است.

 

 

 

 

 

 

 بهره مندی تمامی کلاس‌های درس خراسان جنوبی از سیستم گرمایشی استاندارد

در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ همه کلاس‌های درس خراسان جنوبی از سیستم گرمایشی استاندارد برخوردار هستند.

مدیرکل توسعه ، نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت:امسال هیچ مدرسه‌ای در خراسان جنوبی از بخاری نفتی و کاربراتوری استفاده نمی‌کند.

 

چاوشان افزود: برای سال تحصیلی آینده سامانه گرمایشی ۹۱۱ کلاس درس و ۶۰۷ فضای جانبی مدارس خراسان جنوبی استانداردسازی شده است.

 

وی گفت: برای این اقدام ۴۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

 

 

 

 

 

 

افتتاح کارگاه صنایع دستی دوخت البسه سنتی در بیرجند/۲

رییس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند از افتتاح یک کارگاه صنایع دستی (البسه سنتی) به نمایندگی از ۹۰ طرح صنایع‌دستی در چهارمین روز از هفته دولت خبر داد.
به‌گزارش‌ امروز خراسان جنوبی، محمدعلی جنتی‌فر گفت: هم‌زمان با هفته دولت کارگاه البسه سنتی به عنوان طرح پیشران صنایع‌دستی به نمایندگی از ۳۲ طرح پشتیبان و ۵۸ طرح مستقل درشهرستان بیرجند افتتاح شد.
جنتی‌فر گفت: «این پروژه‌ها با سرمایه‌ای بیش از ۷۶۳۰۰ میلیارد ریال با همکاری اداره میراث‌فرهنگی ،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند و صندوق کارآفرینی امید شهرستان و دیگر بانک‌های عامل و بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.»
او ضمن تاکید به نقش این پروژه‌ها در اشتغال‌زایی اظهار کرد: «با افتتاح این پروژه‌ها برای بیش از ۲۱۸ نفر نیروی کار شغل ایجاد می‌شود.»

 

 

 

خانه صنایع‌دستی قاین، میزبان اعضای شورای اسلامی و شهردار/۲

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاین گفت: «خانه صنایع‌دستی قاین، میزبان اعضای شورای اسلامی و شهردار قاین بود.»
به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید عباس‌زاده اظهار کرد: «حاضرین در این بازدید، ضمن سرکشی از غرفه‌های هفت‌گانه فعال در خانه صنایع‌دستی قاین، از نزدیک با نحوه فعالیت و روند تولید محصولات آشنا شدند.»
عباس‌زاده گفت: «زمینه‌های همکاری مشترک بین شورای اسلامی، شهرداری قاین و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به همکاری در احداث بازارچه دائمی صنایع‌دستی و سوغات محلی در قاین که در حال پیشرفت است اشاره کرد.»
تمهید ایستگاه موقتی برای عرضه محصولات تولیدی و برخی مسائل فی‌مابین مانند منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر از جمله مواردی بود که راجع به آن بحث و گفتگو شد و حاضرین به ابراز نظر و بررسی روند پیشرفت موضوعات پرداختند.

 

 

 

 

آغاز طرح اجرای سنگ‌فرش بافت تاریخی شهر خوسف

طرح اجرای سنگ‌فرش بخش میان‌ده بافت تاریخی شهر خوسف آغاز شد.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، کلنگ اجرای سنگ‌فرش بخش میان‌ده بافت تاریخی شهر خوسف با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و راه و شهرسازی، فرماندار، امام‌جمعه شهرستان و تعدادی از مسئولان به زمین زده شد.
هادی شاه‌وردی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی در آیین عملیات اجرایی سنگ‌فرش بافت تاریخی خوسف، گفت: «هزینه اجرای این طرح از محل اعتبارات بازآفرینی راه و شهرسازی ۹ میلیارد ریال، میراث‌فرهنگی ۴ میلیارد ریال، شرکت توزیع برق ۳ میلیارد ریال و شهرداری خوسف ۳ میلیارد ریال است.»
شاه‌وردی افزود: «این اعتبارات برای حذف آسفالت و آماده‌سازی معابر، اجرای ۶۰۰ متر کابل زیرزمینی برق، ۱۵۰۰ مترمربع سنگ‌فرش و جداره‌سازی در این بافت در مدت سه ماه هزینه خواهد شد.»
او بابیان اینکه این آغاز یک پروژه عظیم در بافت تاریخی است، ابراز امیدواری کرد: «با تزریق اعتبارات از محل‌های مختلف ازجمله ستاد بازآفرینی شهری بتوان این بافت تاریخی را مرمت و احیا کرد و به جایگاه اصلی آن رساند.»
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به ثبت منظر فرهنگی تاریخی خوسف شامل بافت تاریخی محله‌های خوسف، جومیان، باغان، سر پرچ و باغهای اطراف آن در فهرست میراث کشور گفت: «بافت تاریخی شهر خوسف می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی ثبت جهانی باشد که تحقق این موضوع نیاز به مساعدت نهادها، ادارات و همراهی مردم در بافت تاریخی دارد.»
شاه‌وردی تأکید کرد: «مرمت و احیای بافت تاریخی می‌تواند سبب شکوفایی اقتصادی، اشتغال‌زایی و آشنایی گردشگران بافرهنگ غنی این منطقه شود.»

 

 

 

 

 

افزایش ۳۰۰ میلیارد تومانی بودجه شهرداری‌های خراسان جنوبی/۲

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی گفت: در سال جاری حدود ۴۹ درصد بودجه شهرداری‌ها افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل امور شهری و شورا‌های استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه از محل اعتبارات تملک و دارایی سرمایه‌ای توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در سال جاری ۵۵۴ میلیارد ریال ابلاغ اعتبار داشتیم، گفت: در سال گذشته بودجه کل شهرداری‌های استان ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بوده و در سال جاری این عدد ۸ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال شده است.

صفری با اشاره به اینکه از ماده ۳۹ قانون مالیات به ارزش افزوده ۵۳۸ میلیارد ریال برای کمک به بودجه شهرداری‌های استان پرداخت شده است در یک سال گذشته، گفت: این اعتبارات برای اجرای برنامه‌های مختلف در بودجه سالانه شهرداری‌ها پیش‌بینی شده و هزینه آن توسط شهرداری‌ها پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه برای بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به شهرداری‌های دارای سازمان حمل و نقل عمومی در یک سال گذشته ۱۷ میلیارد ریال کمک شد، گفت: برای ایجاد منابع درآمدی پایدار نیز ۱۱۹ میلیارد ریال از محل ۱۲ در هزار ارزش گمرکی کالا‌های وارداتی اختصاص پیدا کرده و از محل قانون ۳۸ مالیات بر ارزش افزوده و ماده ۵۸ قانون الحاق برای کمک عمرانی و خرید ماشین آلات یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توزیع اعتبار به شهرداری‌های استان انجام شد.

در حال حاضر حدود ۶۸ درصد جمعیت استان خراسان‌جنوبی شهرنشین هستند و در حدود ۳۱ شهر استان ساکن هستند.

 

 

 

 

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی:

نبود زیر ساخت عامل بی رغبتی سرمایه گذاران در خراسان جنوبی

آب فولاد قاین از محل پساب فاضلاب تأمین خواهد شد/۷

آب فولاد قاین از محل پساب فاضلاب تأمین خواهد شد/چالش زیرساخت‌ها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: آب مورد نیاز فولاد قاین را از محل پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر تأمین و هزینه آن را شرکت فولاد پرداخت خواهد کرد.

عباس جرجانی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از مواردی که می‌تواند تأثیر مستقیمی در بی رغبتی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه صنعت، معدن و تجارت ایجاد کند، نبود زیر ساخت لازم است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته برای بهبود زیرساخت‌ها تلاش فراوان کرده‌ایم، بیان‌کرد: در مناطقی، امکان ایجاد کارخانه‌های فرآوری در کنار معادن داشتیم ولی به واسطه نبود زیر ساخت‌هایی چون آب و برق مشکلات جدی در مسیر راه به وجود آمد.

جرجانی ادامه‌داد: در مناطقی نیز کارخانه‌هایی احداث شده ولی در زمینه اتصال به اینترنت مشکل داریم در حالی که برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان زیر ساخت اینترنت برای بحث بازاریابی و فروش از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

پیشرفت ۸۰ درصدی خط انتقال پست ۱۳۲ کیلوولت شاهکوه

وی با اشاره به اینکه در حوزه زیرساخت معادن و صنایع اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است، گفت: به عنوان مثال خط انتقال پست ۱۳۲ کیلو ولت به محل معادن شاهکوه در محل روستای آتشکده در حال احداث است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه یک خط انتقال برق نیز به منطقه زغال پرونده طبس کشیده‌ایم تا پست آنجا تقویت شود، بیان‌کرد: در همین قضیه توافق نامه‌ای با شرکت برق برای خرید ۶۰ مگاوات برق بسته شد.

جرجانی ادامه‌داد: در حوزه آب مورد نیاز صنعت فولاد قاین یکی از مشکلاتی که داشتیم نگرانی مردم منطقه برای چاه‌های کشاورزی شأن بود که در پنج ماه گذشته کاری را با کمک آب و فاضلاب برای حل این مشکل پیگیری کردیم که اکنون به نتیجه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این برنامه مهم آب مورد نیاز فولاد را از محل پساب آب تصفیه خانه فاضلاب شهر قاین تأمین و کل هزینه آن را شرکت فولاد پرداخت خواهد کرد، افزود: هفته آینده توافق نامه این موضوع امضا می‌شود.

رایزنی با ایمیدرو برای تأمین آب معادن خوسف

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در منطقه خوسف نیز معادن با مشکل تأمین آب رو به رو هستند، گفت: در این مورد جلساتی با ایمیدرو گذاشتیم و در نهایت مقرر شد تأمین آب معادن این منطقه توسط یک شرکت زیرساخت آغاز شود.

جرجانی یادآور شد: در این راستا آب پساب شهر بیرجند را به میزان ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به انتهای منطقه قلعه زری انتقال خواهیم داد تا بتوانیم آب چاه‌های زیر زمینی را آیندگان نگه داریم.

وی با تأکید بر اینکه در مجموع تلاش ما بر این است که مشکلات بخش صنایع و معادن را حل کنیم، بیان کرد: به عنوان مثال در بحث استعلامات معادن مسیر را سهل تر کردیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: در زمین تأمین سوخت دیزل‌ها نیز جلسات متعددی با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برگزار کردیم.

به مناسبت هفته دولت انجام شد؛

افتتاح سه خانه هلال روستایی در زیرکوه/۲

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان زیرکوه از افتتاح سه خانه هلال در روستاهای حاجی آباد، پردان و بمرود شهرستان زیرکوه به مناسبت هفته دولت خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد رضا شرعی در حاشیه مراسم افتتاحیه خانه هلال مسجد فاطمه الزهرا(س) شهر حاجی آباد، اظهار داشت: هلال احمر یک نهاد عمومی غیردولتی است که بر هفت اصل بی غرضی، بی طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، بشردوستی، یگانگی و جهان شمولی راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه خانه‌های هلال در واقع چکیده هلال احمر و پل ارتباطی این جمعیت در مناطق مختلف هستند، افزود: این خانه ها زمینه مشارکت فعال مردم را در زمینه های امدادی و بشردوستانه فراهم می‌کند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان زیرکوه با اشاره به افتتاح همزمان سه خانه هلال در شهرستان زیرکوه، گفت: این خانه های هلال در شهر حاجی آباد، روستای پردان و روستای بمرود به مناسبت هفته دولت افتتاح شده است.

 

 

 

 

همزمان با هفته دولت؛

خانه هلال روستای بجد در شهرستان بیرجند افتتاح شد/۲

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از افتتاح خانه هلال روستای بجد از توابع شهرستان بیرجند خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی کاوسی در افتتاحیه خانه هلال روستای بجد، ضمن تبریک هفته دولت، اظهار داشت: اگر امروز ماندگاری در کشور وجود دارد حاصل زحمات تولیدگران بی منت و قانع روستایی است.
وی با بیان اینکه امروز جمعیت هلال احمر به عنوان یک سازمان بی طرف، مردمی و بدون وابستگی فعالیت می‌کند، افزود: بر اساس قرآن کریم کمک و نجات زندگی دیگران از اهمیت بسیاری برخوردار است و جمعیت هلال احمر در راستای اهداف و وظایفی که دارد همواره یاری‌گر مردم در حوادث و بلایا خواهد بود.
سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خانه های هلال باید رویکرد پیشگیرانه و همواره آمادگی لازم جهت مقابله با حوادث را داشته باشند، گفت: همزیستی با حوادث و بلایای طبیعی و آگاهی بخشی لازم در این خصوص در دستور کار جمعیت هلال احمر قرار دارد.
وی با بیان اینکه خود افراد می‌توانند بهترین کمک‌ را در حوادث به یکدیگر داشته باشند، عنوان کرد: علی رغم وجود بهترین و متخصص ترین افراد آموزش دیده در هلال احمر اما در زمان طلایی خود افراد می‌توانند بهترین کمک را به یکدیگر داشته باشند.
وی با اشاره به افتتاح خانه هلال روستای بجد، افزود: در حال حاضر ۵۳ خانه هلال در شهرستان بیرجند و ۲۱۲ خانه هلال در سطح استان فعالیت دارند.
کاوسی با تاکید بر مدیریت سوانح جامعه محور، اظهار داشت: خانه های هلال خانه‌هایی کوچک برای تاب آوری جامعه در مقابله با حوادث هستند و خدمات امدادی گوناگونی به مردم ارائه می دهند.

«یاقوت سرخ» نوبرانه ای که بر باد رفت/ خسارت‌ ۲۰ میلیاردی طوفان به «عناب کاران»/۷

طوفان و گرمای شدید زودتر از موعد، امسال خسارت های۲۰۰ میلیارد ریال به عناب کاران خراسان جنوبی وارد کرده است.

به گزارش شبستان خراسان جنوبی با ۹۷ درصد تولید عناب ایران، به عنوان محصول استراتژیک خراسان جنوبی؛ نقش بسزایی در اقتصاد منطقه دارد. این استان رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید عناب در کشور را به خود اختصاص داده و این روزها برداشت عناب تازه از باغ‌های این استان آغاز شده است.

اما در حال حاضر با شدت گرما و وزش شدید بادهای ۱۲۰ روزه سیستان دومینوی سقوط کشاورزی در خراسان جنوبی تکرار و طوفان؛ خسارت های میلیاردی به عناب کاران به بار آورد و سبب شده تا کشاورزان ۱۵ روز زودتر برداشت محصول نوبرانه عناب را آغاز کنند.

شدت طوفان و گرما سبب شده تا این استان به زیر خاک غوطه ور شود. ریزش برگ و عناب‌های نارس کشاورزان به دلیل گرما بر روی زمین داغ سبب خسارت‌های جبران ناپذیری بر کشاورزان استان شد.

در حال حاضر چهار هزار و ۱۳۴ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت عناب است. مرغوبیت عناب خراسان جنوبی به سبب شده تا دو رقم عناب سیوجان و ماژان ثبت ملی و حرف اول را در کشور بزند.

برداشت زودتر از موعد محصول/ کاشت درخت عناب متوقف شد!

«رضا محمدی»، یکی از عناب‌کاران و فعالین حوزه عناب در قطب عناب کشور (روستای سیوجان) به خبرنگار شبستان اظهار کرد: خسارت طوفان، گرمای هوا و آفت سنک به باغات عناب امسال وحشتناک بوده است و سبب شده تا قیمت این محصول استراتژیک تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

این کشاورز پیش بینی کرد یک سوم عناب خوسف امسال کم شود، گفت: به دلیل شدت بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در استان، گرمای بی سابقه و آفت، ۱۰ تا ۱۵ روز برداشت محصول عناب زودتر از موعد آغاز شد چراکه محصول نارس عناب ریزش کرد.

محمدی در ادامه گذری به کم کردن آب چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی زد و گفت: از هر یک ساعت آب کشاورزی ۲۰ تا ۱۵ دقیقه برای مدیریت مصرف آب کم شده که این مهم سبب شده تا کاشت درخت عناب در قطب این محصول متوقف شود.

وی بیان کرد: کم شدن آب چاه‌های کشاورزی سبب شده آبیاری درختان کمتر شود که این موضوع از مرغوبیت عناب کاسته است، همچنین هزینه کاشت، داشت و برداشت عناب به ویژه کودها تا ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

«سید مهدی خبیری»، مدیر جهاد کشاورزی خوسف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: یک‌هزار و ۹۰۰ هکتار، سطح زیر کشت باغات عناب خوسف است و در هر هکتار، دو نیم تن عناب خشک داریم.

وی با بیان اینکه از یک‌هزار و ۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت عناب، یک هزار و ۶۰۰ هکتار بارور است، گفت: در قطب عناب کشور تعداد سه کاخانه در بحث بسته بندی و سورت عناب، شیره و حبه عناب در شهر خوسف فعال هستند، همچنین پیگیر اخذ مجوزهای مربوطه جهت راه اندازی یک کارخانه دیگر در بحث سورت و بسته بندی عناب هستیم.

وی تصریح کرد: برای کم شدن دغدغه فروش عناب کشاورزان، شرکت تعاونی مالک اشتر خرید توافقی عناب را برای اولین بار در خوسف انجام می دهد.

خسارت ۱۷ میلیارد تومانی طوفان به محصول عناب خوسف

مدیر جهاد کشاورزی خوسف در ادامه به خسارت های ناشی از طوفان، گرما و تغییرات اقلیمی به محصول استراتژیک منطقه خبر داد و افزود: در مجموع مبلغ خسارت بر اثر طوفان، گرما و سایر موارد اقلیمی  امسال ۱۷ میلیارد تومان است.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف با اشاره به قدمت این محصول هم افزود: قدیمی ترین درخت عناب کشور با ۴۰۰ سال قدمت در روستای خونیک هردنگ شناسایی و در میراث فرهنگی ثبت شده است.

خبیری از ثبت دو رقم عناب سیوجان و ماژان خبر داد و گفت: آیین برداشت عناب نیز در فهرست معنوی ثبت میراث فرهنگی ثبت شده است و به دنبال برگزاری آیین شکرگذاری برداشت عناب در شهریور هستیم.

خرید توافقی و انبار بورس عناب در خوسف

وی با بیان اینکه نشست تخصصی عناب در تهران با رئیس هیئت مدیره و شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشور برگزار شد و پیرامون محصولات استراتژیک شهرستان بحث و تبادل نظر شد، افزود: در این نشست مقرر شد انبار بورس در شهرستان راه اندازی شود و هم بحث خرید توافقی و عرضه عناب تازه در بازارهای سایر استان ها در دستور کار باشد، همچنین مقرر شد طرحی از سوی جهاد کشاورزی شهرستان تهیه و اعتباری برای این مهم گرفته شود.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف امیداوری کرد با راه اندازی انبار بورس و خرید توافقی عناب از کشاورزان این منطقه گام بزرگ و مثبتی در حوزه کشاورزی عناب برداشته می‌شود که موجب رونق شهرستان و استان است.

«محمدرضا زرگری»، مدیر جهاد کشاورزی سربیشه هم با اشاره به آغاز فصل برداشت عناب در این شهرستان گفت: با توجه به آب و هوای سرد شهرستان سربیشه، برداشت عناب تازه آغاز و تا اوایل شهریور ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت عناب در این شهرستان ۶۲۰ هکتار است، پیش بینی کرد امسال ۹۵۰ تن عناب خشک به ارزش ۲۹۰ میلیارد ریال از سطح این باغات برداشت شود.

زرگری تعداد بهره برداران عناب شهرستان را ۶۵۰ تفر اعلام و تصریح کرد: امسال برای اولین بار بحث خرید توافقی و یک‌جا عناب تازه توسط اتحادیه تعاون روستایی شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

«مصطفی هاشمی» معاون امور بازرگانی اداره کل تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: امسال برداشت عناب از اواسط مردادماه آغاز و تا اواخر شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به فصل برداشت عناب، خرید توافقی این محصول را در شرکت تعاونی تولید مختاران آغاز کردیم، گفت: همچنین توزیع کالاهای اساسی از طریق سامانه پست سام در حال انجام است، همچنین بحث توزیع و فروش اینترنتی کالاهای استراتژیک استان مانند زرشک، عناب و زعفران نیز در سامانه پست سام در دستور کار است.

 خسارت ۲۰۰ میلیاردی به باغات عناب خراسان جنوبی

«مهدی جعفری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم به خبرنگار شبستان گفت: امسال طوفان و وزش بادهای گرم ۲۰۰ میلیارد ریال به باغات عناب سطح استان خسارت وارد کرده است.

«سید ابوالحسن میرجلیلی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم به خبرنگار شبستان گفت: برآورد نهایی خسارت عناب تا پایان هفته انجام و اطلاع رسانی خواهد شد.

 گفتنی است محصول عناب برای نخستین بار در منطقه‌ای به نام هردنگ در جنوب بیرجند کشت شد اما برخی شواهد حاکی از این است که در دوره هخامنشی بیش از دو یا سه هزار سال قبل عناب کشت می شده است. هم اکنون نیز درخت ۴۰۰ ساله این منطقه ثبت میراث فرهنگی شد است. همچنین تکان دادن و جمع‌آوری محصول عناب در بیشتر روستاهای خراسان جنوبی با آیین خاصی انجام می‌شود، از همین رو مراسم «عناب تکانی» سال گذشته در فهرست میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ثبت شد.

عناب؛ محصولی کم‌آب‌بر و سازگار استان است که با آب و هوای خشک منطقه خو گرفته، اواسط تابستان، فصل برداشت عناب در اکثر شهرها و روستاهای خراسان جنوبی آغاز می‌شود و هم اکنون کشاورزان این منطقه سخت مشغول برداشت نوبرانه های خود هستند. به هر حال برای حمایت از کشاورزان در قطب تولید این محصول باید مشوق هایی همانند بیمه درختان، انبار و سردخانه عناب، خرید توافقی و تضمینی عناب در دستور کار باشد.

نماینده نهبندان: سفر رهبر انقلاب منشا تحول در منطقه بوده است

نماینده نهبندان: سفر رهبر انقلاب منشا تحول در منطقه بوده است

بیرجند – ایرنا – نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به جنوب خراسان در سال ۱۳۷۸ گفت: سفر معظم‌ له به شهرستان نهبندان منشا اثرات و برکات فراوانی بوده که یکی از آنها تصویب طرح توسعه نهبندان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مصطفی نخعی روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت سالروز سفر مقام معظم رهبری به این شهرستان که روز نهبندان نام دارد، افزود: بعد از آن سفر تاریخی، سال ۱۳۸۱ طرح توسعه نهبندان با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان و افق ۱۰ ساله به تصویب هیات دولت وقت رسید و قرار بود بعد از ۱۰ سال شهرستان نهبندان شاهد تحول گسترده باشد.

وی با اشاره به تاسیس استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۸۳ گفت: اقدامات زیادی انجام شد البته در مدت ۱۰ سال کمتر از ۵۰ درصد این اعتبار یعنی ۲۹ میلیارد تومان که در سال‌های انتهایی بود، به شهرستان تخصیص یافت.

“رهبر معظم انقلاب اسلامی که ششم شهریور سال ۱۳۷۸ به جنوب خراسان بزرگ و شهرستان بیرجند سفر کرده بودند، روز بعد به نهبندان رفتند و با مردم خونگرم این شهرستان نیز دیدار کردند.”

“ایشان در بخشی از سخنان خود در اجتماع باشکوه مردم گفتند: با سفرم به شهرستان محروم نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان سطوح مختلف دولتی و استانی را به‌طور کامل به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم و از آنها انتظار دارم که اهتمام خود را بر روی نقاط دورافتاده که غالبا محرومیت‌های زیادی را از دوران‌های قبل تحمل کردند، متمرکز کنند.”

“با گذشت ۲۳ سال از این سفر تاریخی هفتم شهریور ماه مصادف با سالروز سفر مقام معظم رهبری به عنوان روز نهبندان نامگذاری شده است و هر سال گرامی داشته می‌شود.”

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم ادامه داد: اعتبار یادشده به اعتبارات جاری و عادی شهرستان کمک کرد و برای برق‌رسانی، احداث مجتمع‌های آبرسانی، زیرساخت‌های شهری، زیرساخت‌های بازارچه مرزی و از این قبیل هزینه شد.

وی گفت: اکنون که حجم محرومیت را در بسیاری از نقاط شهرستان مرزی نهبندان می‌بینیم، می‌گوییم اگر این سفر اتفاق نمی‌افتاد و طرح توسعه به تصویب نمی‌رسید، چه وضعیتی داشتیم؟

نخعی تصریح کرد: بدون شک در چنین وضعیتی باید برق‌رسانی به روستاهای نهبندان پیگیری می‌شد، پس طرح توسعه بسیار خوب بود و شاهد توسعه شهرستان بودیم اما آنچه انتظار داشتیم و مدنظر مقام معظم رهبری بود، هنوز اتفاق نیفتاده است.

وی حضور سازمان‌های توسعه‌ای برای احداث واحدهای تولیدی را یکی از محورهای طرح توسعه نهبندان برشمرد و گفت: مردم این شهرستان به خوبی می‌دانند که این سازمان‌ها نه تنها حضور پیدا نکردند که حضور جزیی خود را نیز به بیرون شهرستان منتقل کردند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: ایجاد تنوع زمینه‌های اشتغال، افزایش سطح درآمد مردم، حمایت از صنایع فرآوری مواد معدنی، اعمال سیاست‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذار و نیروی متخصص، تکلیف و تمیهدات برای اقدامات زیربنایی از قبیل برق، راه و ارتباطات بازارچه مرزی دوکوهانه از دیگر محورهای سند توسعه نهبندان بوده است.

وی تصریح کرد: آنچه در طرح توسعه نهبندان دیده شده بود با اهداف مد نظر فاصله طولانی داشته و آنچه امروز بیش از هر چیز دیگری می‌تواند به این شهرستان مرزی و تحول و توسعه آن کمک کند، اجرای طرح توسعه شهرستان است.

نخعی گفت: پرونده طرح توسعه به‌طور طبیعی سال ۱۳۹۲ بسته شد اما سال گذشته در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی (۱۹ شهریور ۱۴۰۰) این موضوع را مجدد مطرح کردیم که برای بازنگری طرح به مسئولان و استاندار وقت ماموریت داده شد.

وی افزود: در استان کار خوب پیشرفت رفت، زحمات زیادی کشیده و طرح به مرکز ارسال شد اما با توجه به اینکه مکاتبات زیادی برای این طرح انجام دادیم بازخوردی که باید ندیدیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سندی که تهیه شده بود با یک سند علمی خیلی تفاوت داشت و در چارچوب علمی و کمی با اهداف و برنامه زمان‌بندی مشخص تنظیم شده است.

وی تاکید کرد: طرح توسعه نهبندان مطالبه جدی ما و مردم شهرستان است لذا هرچه زودتر طرح جدید تهیه و ابلاغ شود چون کمک بزرگی برای این منطقه کم‌برخوردار است.

نخعی در ادامه با بیان اینکه پیگیری مسائل مردم نهبندان را به سند توسعه گره نزده‌ایم گفت: در ۲ سال گذشته اقداماتی از قبیل احداث و راه‌اندازی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، مجتمع علوم پزشکی، دپارتمان ملی معدن، راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی برای ایجاد اشتغال در شهرستان انجام شده است.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از واحد کنسانتره آهن، راه‌اندازی واحد فراوری آندولزیت، احداث و فرآوری معدن طلای هیرد، واحد استیل کورد، پیگیری برای سرمایه‌گذاری شستا، طرح توسعه بیمارستان نهبندان، پایگاه امداد و نجات، کلینیک بیمارستان از دیگر اقدامات در دست اجرا است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه گفت: امروز نیز همزمان با هفته دولت عملیات اجرایی پست ۴۰۰ کیلوولت نهبندان آغاز می‌شود زیرا موارد زیرساختی به‌ویژه برق برای سرمایه‌گذاران از مشکلات عمده بوده که با اجرای این پروژه بزرگترین مشکل این شهرستان حل و فصل می‌شود.

پیرو سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به جنوب خراسان بزرگ در سال ۱۳۷۸ و حضور معظم له در شهرستان نهبندان، تحولات بزرگی در منطقه روی داد و تدوین سند توسعه نهبندان یکی از دستاوردهای آن سفر بوده است.

همزمان با سومین سفر استانی رئیس جمهور که نوزدهم شهریور پارسال به خراسان جنوبی انجام شد، موضوع بازنگری این سند و در دستور کار قرار گرفتن آن از سوی استان مطرح شد که مورد تایید آیت الله رییسی قرار گرفت و در فهرست مصوبات سفر لحاظ شد.

مراسم گرامیداشت سالروز سفر مقام معظم رهبری (روز نهبندان) در ششمین روز هفته دولت با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان و مردم در این شهرستان برگزار شد.

نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند و مجاورت کشور افغانستان قرار دارد.

 

 

 

درخشش ۱۸۰ کودک و نوجوان در مسابقات کشوری و جهانی/۲-۳

۱۸۰ کودک و نوجوان از ابتدای سال تاکنون در خراسان جنوبی موفق به دریافت مقام در مسابقات کشوری و جهانی شده اند.

 

حمیدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۴۸ کودک و نوجوان عضو کانون پرورش فکری در استان موفق به کسب مقام‌های مختلف در رویداد‌های ملی تا بین المللی شده اند.

او افزود: همچنین ۱۳۲ کودک و نوجوان قصه گو نیز در مراحل استانی تا بین المللی موفق به کسب مقام شده اند.

حمیدی بیان کرد: بیشتر مقام‌های کسب شده در بخش فعالیت‌های هنری این مسابقات بوده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی ادامه داد: مسابقات اوورا در کشور پرتغال، گالری خانه روشن در کشور استرالیا، لوئی فرانسوا، هشتمین دوسالانه ملی هنر‌های تجسمی آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و هفتمین مهرواره فصلی عکس انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله رویداد‌ها و مسابقاتی بود که کودکان و نوجوانان استان از ابتدای سال تاکنون در آن‌ها شرکت کرده اند.

 

 

 

 

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند مطرح کرد

فروش ۳۸۶ دستگاه خودروی توقیفی مرتبط با جرایم مواد مخدر/۴

حجت الاسلام نسائی زهان گفت: از ابتدای امسال ۳۸۶ دستگاه خودروی توقیفی مرتبط با جرایم مواد مخدر از طریق ۳ مزایده به فروش رسیده است.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: از ابتدای امسال ۴۹۲ خودروی مرتبط با جرایم مواد مخدر توقیف و به پارکینگ‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر منتقل شده اند.

او افزود: از این تعداد ۳۸۵ دستگاه خودرو به نفع دولت ضبط شده است.

حجت الاسلام نسائی زهان بیان کرد: رفع توقیف ۲۰۹ دستگاه خودروی توقیف شده نیز از ابتدای امسال تاکنون انجام شده و هم اکنون هزار و ۶۳۲ دستگاه خودرو در پارکینگ موجود است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری ۳ مرحله مزایده از ابتدای امسال برای فروش این نوع از خودرو‌ها گفت: در این ۳ مرحله ۳۸۶ دستگاه خودرو به فروش رسیده که عواید فروش این خودرو‌ها به میزان ۶۷ میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شده است.

او گفت: هم اکنون ۶۷ درصد از متقاضیان مزایده از خراسان جنوبی هستند و از هم استانی‌ها می‌خواهیم تا با توجه به قیمت این خودروها، نسبت به ثبت نام در مزایده اقدام کنند.

 

 

 

 

تحویل دستگاه سی تی اسکن بیمارستان بشرویه/۲-۳

قولی که عملی شد؛ تحویل دستگاه سی تی اسکن بیمارستان بشرویه

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده، دستگاه سی تی اسکن بیمارستان بشرویه به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تحویل داده شد که در اختیار این بیمارستان قرار می‌گیرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید محمد موسوی میرزایی افزود: خداوند را شاکریم که در راستای تحقق اهداف نظام مبنی بر رفع محرومیت از مناطق محروم کشور، قولی که دانشگاه برای تهیه دستگاه سی تی اسکن بشرویه داده بود، به ثمر نشست.

وی بیان کرد: این دستگاه با پیگیری‌های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و حمایت‌های استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه تحویل گرفته شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قیمت دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسلایس را ۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: دستگاه تا یک هفته دیگر به بیمارستان بشرویه تحویل داده خواهد شد.

وی تصریح کرد: اختصاص این دستگاه به بیمارستان می‌تواند از مراجعه مردم شهرستان بشرویه به شهرهای همجوار جلوگیری کند و رضایتمندی مردم این دیار را به دنبال داشته باشد.

 

 

 

اجرای طرح مدیریت مصرف بنزین در خراسان جنوبی

طرح منطقه ای مدیریت مصرف بنزین به منظور جلوگیری از قاچاق و هدر رفت سرمایه ملی در خراسان جنوبی اجرا می شود.

اجرای طرح مدیریت مصرف بنزین در خراسان جنوبیمدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با اشاره به رشد مصرف سوخت بنزین در ماه‌های اخیر در کشور و استان خراسان جنوبی، گفت: تفاوت قیمت سوخت در کشور ما با کشور‌های همسایه موجب شده است که قاچاق سوخت در استان‌های مرزی افزایش یابد، به همین دلیل به منظور جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی این طرح در کشور اجرا شده است.
مردانی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح تمام زیرساخت‌های لازم تامین شده است، گفت: با تصمیات اتخاذ شده برای اجرای این طرح، همانند طرح مدیریت مصرف گازئیل برای مصرف کنندگان واقعی و مردم هیچگونه مشکلی ایجاد نخواهد شد.
وی گفت: با اجرای این طرح برای کارت سوخت خودرو‌های شخصی علاوه بر سهمیه بنزین یارانه ای، سهمیه بنزین با نرخ دوم نیز تعیین می‌شود.
مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح هیچ تغییر در سهمیه سوخت یارانه‌ای و قیمت سوخت ایجاد نخواهد شد، گفت: میزان سهمیه بنزین نرخ دوم که علاوه بر سهمیه بنزین یارانه‌ای تعیین شده است، ۱۵۰ لیتر در ماه می‌باشد و در هر نوبت سوخت گیری می‌توان ۳۰ لیتر سوخت گیری انجام داد.
مردانی گفت: به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل برای افرادی که به هر دلیلی فاقد کارت سوخت بنزین هستند، برای جایگاه‌های سوخت کارت بنزین با سهمیه نرخ دوم در نظر گفته شده است.
وی با بیان اینکه کارت سوخت با نرخ دوم برای جایگاه‌های سوخت در هر جایگاه با توجه به شرایط این جایگاه‌ها تامین شده است، گفت: حداقل برای هر جایگاه سوخت، یک و حداکثر چهار کارت سوخت با نرخ دوم در نظر گرفته شده است.
مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: کارت سوخت جایگاه داران نیز دارای سهمیه مشخص ۸ هزار لیتری یا ۲۵۵ تراکنشی می‌باشد و در هر بار سوخت گیری مصرف کننده می‌تواند ۲۰ لیتر دریافت کند.
مردانی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح برای مصرف کنندگان هیچگونه مشکلی ایجاد نخواهد کرد، گفت: مردم اخبار مرتبط با اجرای این طرح را فقط از طریق رسانه‌های رسمی پیگیری کنند.

 

 

 

 

 

 

با هدف تامین برق صنایع و معادن؛

عملیات اجرایی پست ۴۰۰ کیلوولت در نهبندان آغاز شد

عملیات اجرایی پست ۴۰۰ کیلوولت در نهبندان آغاز شد

همزمان با هفتم شهریور سالروز سفر مقام معظم رهبری عملیات اجرایی پست ۴۰۰ کیلوولت در ششمین روز هفته دولت با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان آغاز شد و با اجرای این طرح زیربنایی ضمن رفع افت ولتاژ در منطقه، برق مورد نیاز معادن و صنایع معدنی نیز تامین می‌شود.

این پست برق که در زمینی به مساحت ۹ هزار متر مربع احداث می‌شود، شامل یک دستگاه ترانسفورماتور ۲۰۰ مگاولت‌آمپر و یک بی ترانس است.

پست ۴۰۰ کیلوولت در مجاورت روستای خونیک علیا و با هدف تامین برق و نیرو رسانی به معادن نهبندان، شاهکوه، قلعه‌زری و صنایع وابسته و جوار معدنی استان احداث می‌شود.

رفع افت ولتاژ پست‌های منطقه، تغذیه شبکه فوق توزیع و پست‌های محدوده شهرستان‌های مرزی سربیشه تا نهبندان، افزایش قابلیت اطمینان شبکه و کاهش خطر بهره‌برداری از شبکه خراسان جنوبی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

مراسم کلنگ‌زنی این طرح با حضور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران برگزار شد.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

خروج نهبندان از محرومیت نیازمند تکمیل زیرساخت‌ها است

خروج نهبندان از محرومیت نیازمند تکمیل زیرساخت‌ها است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: توسعه نهبندان به تکمیل زیرساخت‌های منطقه نیاز دارد و خروج این شهرستان از محرومیت نیازمند اقدامات زیربنایی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت سالروز سفر مقام معظم رهبری به شهرستان نهبندان که با عنوان “روز نهبندان” گرامی داشته می‌شود افزود: سفر مقام معظم رهبری به نهبندان در سال ۱۳۷۸ به منظور جلب توجه مسئولان به این منطقه توسط معظم‌ له در دستور کار قرار گرفت و نشان از توجه ویژه به مناطق محروم است.

وی گفت: بخشی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به نهبندان انجام شد و خیلی‌ها نیز انجام نشد که یکی از دلایل اصلی اجرایی نشدن بخشی از مصوبات، نبود زیرساخت‌ها در این منطقه است.

استاندار خراسان جنوبی احداث پست ۴۰۰ کیلوولت برای پیشرفت و توسعه نهبندان به‌ویژه حوزه‌های صنعتی و معدنی را لازم دانست و بیان کرد: یکی از ذخایر بسیار غنی این شهرستان معادن آن است که توسعه این بخش به زیرساخت برق نیاز دارد.

وی تصریح کرد: در چند ماه اخیر سرمایه‌گذاران مختلفی را برای شهرستان نهبندان جذب کردیم که به دلیل نبود زیرساخت برق تمایلی به سرمایه‌گذاری نداشتند.

قناعت گفت: یکی از موضوعات حیاتی، زیرساختی و کلیدی برای شهرستان نهبندان احداث پست ۴۰۰ کیلوولت است که هم زیرساخت فعالیت‌های صنعتی و معدنی و هم برق مشترکان را تامین خواهد کرد.

وی افزود: برای احداث این پست برق پیگیری‌های زیادی انجام شد و امروز عملیات اجرایی این پروژه در سالروز سفر مقام معظم رهبری به نهبندان آغاز می‌شود که بدون شک چهره این منطقه را تغییر خواهد داد.

قناعت گفت: درخصوص سند توسعه نهبندان هم برای رفع محرومیت‌ها و تعیین نیازها پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم و در سفر اول دولت سیزدهم به استان مصوبه اجرایی کردن مصوبات سند قبلی توسعه نهبندان مورد تاکید قرار گرفت.

وی بیان کرد: در اولین فرصت در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با موضوع شهرستان نهبندان این سند در دستور کار ویژه قرار می‌گیرد و تصمیماتی اخذ خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: مجوز راه نهبندان – شوسف به طول ۳۰ کیلومتر که ۱۱ کیلومتر آن باقی مانده است، را پیگیری می‌کنیم و حداکثر تا سه ماه آینده پیمانکاران مستقر می‌شوند.

وی گفت: معطل سند توسعه نهبندان نمانده‌ایم و تاکنون اقدامات توسعه‌ای را پیگیری و برخی موارد اجرا شده است.

قناعت عنوان کرد: کارخانه فرآوری طلای هیرد آماده بهره‌برداری است و در اولین فرصت به بهره‌برداری می‌رسد همچنین عملیات اجرایی صنوف آلاینده نهبندان فردا آغاز می‌شود.

وی از اتصال گاز به شهرک صنعتی نهبندان خبر داد و افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری از دیگر اقدامات است همچنین سد بندان بعد از  طولانی شدن ۱۰ سال، تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این استان در انتهای شبکه سراسری قرار دارد گفت: یکی از موضوعات در حال پیگیری اتصال شبکه گاز از دشتک زابل به نهبندان است که با این اقدام مهم شاهد قطع گاز مشترکان در برخی روزهای سال و پیک مصرف نخواهیم بود.

وی در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت: با انتخاب درست مردم و روی کار آمدن دولت انقلابی، با انجام اقدامات جهادی، تلاش و کوشش شبانه‌روزی، شاهد توسعه و پیشرفت کشور و استان هستیم.

قناعت گفت: خوشبختانه در فضای داخلی تعامل بسیار خوبی بین سه قوه ایجاد شده و شاهد اقدامات جهادی هستیم.

وی عنوان کرد: تنها چیزی که اکنون در کشور صحبت آن است، کار و تلاش است که باید از این فرصت برای استان استفاده کرده و عقب‌ماندگی‌های تاریخی را جبران کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برای رسیدن به کرامت باید کار و تلاش و مجاهدت کرد اظهار داشت: انسان‌های پاکدست، سالم، با تقوا، انقلابی و زحمتکش می‌توانند به کرامت برسند که از ویژگی‌های دولت کریمه است.

وی با بیان اینکه دولت کریمه به معنای کامل دولت امام زمان (عج) است افزود: برای رسیدن به این دولت باید مقدمات لازم فراهم شود که مسیر دولت سیزدهم در این جهت و رسیدن به دولت کریمه است.

قناعت گفت: برای اینکه دولت کریمه شکل بگیرد نیاز است جمعیت و ملت انتخاب‌های درستی داشته باشند تا کارهای جهشی، انقلابی، جهادی و جدید با تلاش شبانه‌روزی برای پیگیری امورات مردم شکل بگیرد.

وی افزود: با رهبری‌های پیامبرگونه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در صحنه بین‌المللی شاهد موفقیت‌ها و فتح سنگرها هستیم و امروز جهان اسلام به فرماندهی رهبر معظم انقلاب در حال پیشرفت و فتح قله‌ها است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ملت ایران پای ارزش‌های نظام و انقلاب ایستاده‌ است گفت: اقدامات بسیار خوبی در سطح کشور و استان انجام شده که نشان می‌دهد هر وقت انتخاب درستی داشتیم شاهد شتاب چرخ توسعه بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: در یک سال اخیر دولت سیزدهم شاهد سفرهای استانی رئیس جمهور بودیم که برکات خوبی برای استان ما نیز در پی داشته است و اگر دولت بخواهد کار شایسته یا اقتصادی خوبی انجام دهد و بدنه جامعه یعنی مردم همراهی نکنند کار ابتر می‌ماند.

قناعت تقویت سرمایه اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی را پیش‌نیاز هر گونه تحول و توسعه دانست و افزود: اگر دولت برنامه‌ریزی کند اما مردم همراهی نداشته باشند، کار پیش نمی‌رود که در دولت سیزدهم با توجه به حضور در میدان، مردم نیز همراهی خوبی داشته‌اند.

وی گفت: اگر دولت از پشت درهای بسته و شیک تهران با مردم ارتباط برقرار کند و به‌صورت حضوری وارد بخش‌ها، شهرستان‌ها و روستاها نشود اعتماد مردم را کمرنگ می‌کند اما دولت سیزدهم در بین مردم حاضر شد و ارتباط چهره به چهره دارد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: رئیس جمهور از جنس مردم بوده و مردم او را درک می‌کنند، لذا سفرهای استانی از لحاظ علمی یک کار بسیار اصولی و منطقی است.

وی افزود: دولت از پشت درهای بسته به متن جامعه آمد و در میان مردم حضور پیدا می‌کند تا مردم به دولت و نظام اعتماد کنند و این سبب سرعت بیشتر پیشرفت و توسعه می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی که ششم شهریور سال ۱۳۷۸ به جنوب خراسان و شهرستان بیرجند سفر کرده بودند، روز بعد به نهبندان رفتند و با مردم خونگرم این شهرستان نیز دیدار کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود در آن اجتماع باشکوه مردمی گفتند: با سفرم به شهرستان محروم نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان سطوح مختلف دولتی و استانی را به طور کامل به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم و از آنها انتظار دارم که اهتمام خود را بر روی نقاط دورافتاده که غالبا محرومیت‌های زیادی را از دوران‌های قبل تحمل کردند، متمرکز کنند.

با گذشت ۲۳ سال از این سفر تاریخی هفتم شهریور ماه مصادف با سفر مقام معظم رهبری به نهبندان به عنوان روز نهبندان نامگذاری شده است و هر سال گرامی داشته می‌شود.

پیرو سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به جنوب خراسان بزرگ در سال ۱۳۷۸ و حضور معظم له در شهرستان نهبندان، تحولات بزرگی در منطقه روی داد و تدوین سند توسعه نهبندان یکی از دستاوردهای آن سفر بوده است.

همزمان با سومین سفر استانی رئیس جمهور که نوزدهم شهریور پارسال به خراسان جنوبی انجام شد، موضوع بازنگری این سند و در دستور کار قرار گرفتن آن از سوی استان مطرح شد که مورد تایید آیت الله رییسی قرار گرفت و در فهرست مصوبات سفر لحاظ شد.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*