آخرین خبر :

گزارش/نگرانی خانواده ها از حضور فرزندانشان در فضای مجازی

نگرانی خانواده ها از حضور فرزندانشان در فضای مجازی

علی رغم همه دستورالعمل ها و صحبت هایی که برای امن شدن فضای اینترنت کودک و نوجوانان در کشور صورت گرفته است، هنوز خانواده‌ها نگران وضعیت مفسده انگیز فضای مجازی و بی بندوباری در آن برای حضور بچه‌هایشان هستند.

فارس من| نگرانی خانواده ها از حضور فرزندانشان در فضای مجازی

گروه زندگی-با یکی از مادرهای دغدغه‌مند دارای کودک و نوجوان صحبت می‌کردم که مدام دم از نگرانی هایش بابت حضور بچه‌هایش در فضاهای مختلف مجازی داشت که اصلا از آنها خبر نداشت، او می‌گفت وقتی پسر نوجوانم گوشی را بر می‌دارد ، دلم هزار راه می‌رود که الان چه کار می‌کند و با کی صحبت می‌کند، منتها نمی‌توانم مدام او را کنترل کنم یا گوشی را از او بگیرم. جای دیگری می‌گفت که وقتی کودک دیگرش برای کارهای مدرسه گوشی برمی‌دارد و با دوستانش در فضای مجازی صحبت می‌کند، مدام به او سر می‌زنم تا یک وقت دست یه جستجوی چیزهایی نزده باشد که برایش ناخوشایند و مضر است و باعث بی بندوباری و فساد اخلاقی او شود.

اینها همه دغدغه‌های یک مادر است که برای حضور بچه‌هایش در فضای مجازی دلشوره دارد. علی رغم اینکه این همه دم از صیانت از فضای مجازی برای کودک و نوجوان می‌شود اما هنوز اتفاق خاصی رقم نخورده و در حد حرف و شعار است و گو اینکه این فضا هنوز برای بچه‌ها امن سازی نشده و خانواده‌هایی هستند که نگران خواندن و دیدن مطالب و عکس و فیلم‌هایی در فضای مجازی از سوی بچه‌هایشان هستند که بی بندوبار و مستهجن است.

در این راستا مطالبه ای پس از چندین مرتبه ، از سوی مخاطبان فارس من در زمینه صیانت از فضای مجازی و بستن صفحات غیراخلاقی برای بچه ها با عنوان «صفحات غیراخلاقی شبکه های اجتماعی فیلتر شود» صورت گرفته است.

درخواست دهنده این پویش در فارس من می‌گوید: «بستر اینترنت این روزها محلی برای فعالیت های فسادانگیز ، شبهه زا برای کودکان و نوجوانان تا جوانان و حضور افراد معلوم الحال در زمینه های سیاسی برای دشمنان اسلام شده است. این افراد تلاش دارند تا عقاید بچه های ما را بدزدند و در آن شبهه ایجاد کنند ما باید تلاش کنیم تا سبک زندگی اسلامی ایرانیمان را به بچه ها آموزش دهیم تا اینکه آنها سبک زندگی شیطان را قالب بچه های ما کنند».

وی همچنین می‌گوید: «حتی پیام رسان های داخلی ما هم که فکر می‌کردیم فضای امنی است، اینطور نیست افرادی در آنها رسوخ کرده اند که به فساد اخلاقی و بی بندوباری جنسی می‌پردازند یعنی کانال‌های ایرانی ما هم نیاز به بررسی مجدد دارند. خیلی از مردم به گزارش این مفسده‌ها پرداخته‌اند اما هنوز هیچ اتفاقی نیافتاده و کسی بدان رسیدگی نکرده است، حتی کانال خیلی از این گروه‌های خواننده کره‌ای و کانال‌های غیراخلاقی نیز در همین پیام‌رسان‌های سروش و ایتا فعال است».

خانواده‌های ایرانی به خاطر کمرنگ شدن سبک زندگی اسلامی ایرانی خودمان این روزها نگران حضور بچه هایشان در فضای مجازی هستند، هر چند عده‌ای این وسط از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و مدام دم می‌زنند که اینترنت بسته شده و کسی نمی‌تواند به هیچ سایتی دسترسی داشته باشد، اما واقعیت این است که فضا برای بچه ها امن نیست و آنها می‌توانند هر چه که دلشان می‌خواهد، جستجو کنند و عده دیگری نیز این میانه با انحرافاتی که به دلائل مختلف دارند، از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و به انحراف بچه ها در این فضاها می‌پردازند و پدر و مادر هم نمی‌توانند بیست و چهار ساعت یا دربست به نظارت بچه‌ها بپردازند. بنابراین ما نیاز به یک فضای مجازی امن برای بچه‌ها داریم تا خیال خانواده‌ها هم راحت باشد.

درخواست کننده این پویش به فارس می‌گوید: «جستجوی خیلی از سایت ها برای بچه ها باید بسته شود، حریم‌های اعتقادی و اخلاقی برای گروه‌های مختلف سنی مورد توجه قرار گیرد و فیلتر سالم برای کاربران نیاز داریم تا والدین با خیال راحت ساعتی اینترنت و گوشی‌ها را در اختیار بچه‌هایشان قرار دهند».

چندی پیش از سوی وزارت ارتباطات مطرح شد که قرار است فضای امن برای اینترنت کودک و نوجوان فراهم شود اما هنوز در حد حرف و شعار مانده و اتفاقی نیافتاده، باید ببینیم با این پویش‌ها می‌توان کاری برای اینترنت کودک و نوجوان انجام داد نیاز به حمایت بیشتر خانواده‌ها برای این پویش‌ها داریم.

 

 

 

دادگستری خراسان جنوبی اعلام کرد:

جزئیات پرونده آزار جنسی ۷ دانش آموز در کلاس تقویتی

جزئیات پرونده آزار جنسی ۷ دانش آموز در کلاس تقویتی

ایسنا/خراسان جنوبی مرد میانسالی که به بهانه برگزاری کلاس‌های تقویتی در پارکینگ منزل مسکونی‌اش، دختران خردسال را هدف آزار و اذیت قرار می داد با رای دادگاه کیفری ۲ فردوس به تحمل ۵ سال زندان و ۲ سال تبعید محکوم شد.

قاضی علی موحدی راد، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی، امروز چهارشنبه ۲۹ تیر گفت: خرداد گذشته و در پی اعلام شکایت خانواده های ۷ تن از دانش آموزان دختر، مبنی بر این که فرزندشان توسط معلمی هدف آزار و اذیت و بهره کشی جنسی قرار گرفته است، بلافاصله پرونده ای در این باره تشکیل شد و با طی روال قانونی در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ مورد رسیدگی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل خراسان جنوبی، وی افزود: پس از انجام تحقیقات مقدماتی در مراجع انتظامی و دادسرا، مشخص شد که متهم ۵۵ ساله که هیچ سابقه محکومیت کیفری هم ندارد، با نشان دادن فیلم های مبتذل از طریق گوشی تلفن همراه به دختران خردسال و برخی رفتارهای غیراخلاقی، اقدام به آزار و اذیت و بهره کشی جنسی از طریق در اختیار گرفتن کودکان خردسال می کرد.

مقام ارشد دستگاه قضایی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، پرونده مذکور از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت دادگاه کیفری ۲ بر اساس استنادات قانونی و با وجود انکارهای متهم در برخی از اتهامات وارد شده، وی را به دلیل در دسترس قرار دادن محتویات مستهجن برای اطفال و نوجوانان به تحمل ۳ ماه حبس تعزیری، به اتهام آزار و اذیت به تحمل ۲ سال زندان و درباره بهره کشی جنسی از طریق در اختیار قرار گرفتن اطفال به تحمل ۵ سال زندان محکوم کرده است.

قاضی موحدی راد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دادگاه متهم را از باب مجازات تکمیلی به ۲ سال ممنوعیت اقامت در فردوس محکوم کرده است. مقام ارشد دستگاه قضا در خراسان جنوبی اضافه کرد: در عین حال و با اعتراض برخی شاکیان به حکم صادر شده از سوی دادگاه، این پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال شده است و بررسی ها و تحقیقات قانونی همچنان ادامه دارد تا همه زوایا و ابعاد این ماجرای تاسف بار مورد بررسی های قضایی قرار گیرد.

وی تأکید کرد: این متهم ۲۹ سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش را داشته است اما برگزاری کلاس های تقویتی آن هم در پارکینگ منزل مسکونی هیچ ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد. با وجود این، دستگاه قضایی با این گونه جرایم به شدت برخورد می کند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی به خانواده‌ها نیز توصیه کرد: حتما برای برگزاری کلاس های خصوصی و تقویتی به مکان های مورد اعتماد و تأیید شده مراجعه کنند و قبل از هر چیز درباره مکان برگزاری یا فرد مربی تحقیق کنند تا خدای ناکرده چنین حوادثی برای دیگران تکرار نشود. قاضی موحدی راد با تأکید بر این که فقط ۷ نفر از خانواده ها شکایت کرده اند، خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی با جدیت این پرونده را پیگیری خواهد کرد و اجازه نمی دهد حقی تضییع شود.

 

 

 

امام موسی کاظم(ع)، باب الحوائجی که سخاوتمندانه و بی حساب می‌بخشد

روز بیستم ذی الحجه سال ۱۲۸ هجری قمری، روستای ابواء میان مکه و مدینه شاهد ولادت نوزادی از تبار خاتم الانبیاء بود.

ابوبصـیر از روز ولادت هفتمین امام شیعیان می‌گوید: در آن سالی که حضـرت موسـی بن جعفر علیه السـلام متولد شد من با امام صادق (ع) همسـفر بودم همین که به محل ابواء رسیدیم حضـرت صادق (ع) برای ما صبحانه طلب کرد.

در هنگام خوردن غذا پیکی از جـانب حمیـده خاتون همسـر آن حضـرت آمـد که حمیـده می‌گویـد: اثر وضع حمل در من ظاهر شـده است و فرموده بودین که همین که آثـار حمل پیـدا شـد شـما را خبرکنم.

امام (ع) درحالی که بسـیار شاد و خوشـحال بود از جا برخاست و متوجه‌ خیمه‌ زنـان شـد و بعـد از انـدک زمانی برگشت درحالی که شـکفته و خنـدان بود به سوی یاران آمد.


بیشتر بخوانید


عرض کردم خـدا همیشه شـما را خندان و دلت را شادان بدارد حال حمیده خاتون چگونه است؟

فرمودند: خداوند تبارک و تعالی پسری به من عنایت فرموده که بهترین خلق خداست.

ولادت امام موسی کاظم(ع)

 


بیشتر بخوانید


 

ولادت امام موسی کاظم(ع)

کودکی عالم، از تبار نور

امام موسی بن جعفر (ع) کم کم دوران کودکی را پشت سـر می گذراند، و در دامن اسلام تربیت می یـافت. امام صادق (ع) با مهر و محبت خود، به تغذیه‌  او می‌پرداختند و از پرتو روح بزرگ خود بر او می‌تاباندند و او را با راه و روش‌های والا آشنا می ساختند و به رفتاری روشنی بخش رهنمون می کردند، به حدی که آن بزرگوار در آغاز عمرش، تمام عناصـر تربیت اسلامی را فراگرفت و به درجه‌ای ازکمال و تهـذیب اخلاقی در همان کودکی رسـید که هیـچ انسانی به آن نرسیده بود.

حجت الاسلام عزیزی کارشناس مذهبی می‌گوید: دوران کودکی امام هفتم(ع) با تربیت صحیح امام صادق(ع) پدر بزرگوار امام هفتم(ع)در دوران کودکی فرزند خویش ایشان را به گونه ای در معرض تربیت صحیح اسلامی قرار دادند تا این بزرگوار در کنار گذران دوران کودکی خود، تمام زمینه های تربیت صحیح را یاد بگیرند.

او می‌گوید: مهر و محبتی که امام صادق(ع) بر فرزند گرامی شان عرضه می‌داشتند مقدم و متفاوت از دیگر فرزندانشان بود که همین خاص بودن ابراز محبت، مسلمانان را نیز متوجه موقعیت به خصوص امام کاظم(ع) کرده بود و آنها نیز با توجه و احترام خاصی با ایشان برخورد می‌کردند.

ولادت امام موسی کاظم(ع)

حجت الاسلام عزیزی می‌گوید: شـیعه معتقـد است که مقام امامت مانند مقـام نبوت بـه دور از تظـاهر به محبت است و تحت تـأثیر عاطفه‌  محبت قرار نمی گیرد، مگر اینکه فضـیلت و ایمان اسـتوار، آن را تأییـد کنـد. در پرتو این بینش بود که امام صادق (ع) محبت بیش از حـد و علاقه‌ قلبی خویش را نسـبت به فرزندش اظهار می داشتند، زیرا  آن بزرگوار، او را آیینه‌  تمام نمایی از همه‌ی ویژگی‌ها وشخصـیت خود می دیدند و او را پس از خود، امام و رهبر امت می دانستند.

این کارشناس مذهبی می‌گوید: امام موسی (ع) در همان کودکی با سخنان گهربار خویش هم بـاعث شـگفتی پـدر بزرگوارشان می شدند و هم مورد تحسین دانشمندان و عالمان مختلف قرار می‌گرفتند.

او می‌گوید: امام کاظم (ع) دانشمند ترین و با فضیلت ترین مرد عصر خویش بود. امام صادق (ع) در باره  دانش آن حضرت چنین می فرمایند: «فرزندم موسی به حدی آمادگی علمی دارد که اگر تمام محتویات قرآن، را از او پرسش نمایی با دانش و علم کافی که دارد، به تو پاسخ قانع کننده ای می دهد او کانون فهم، معرفت و اندیشه است.»

امام موسی کاظم(ع)،

حجت الاسلام عزیزی می‌گوید: امام‌(ع) در دوران نوجوانی و قبل از آغاز امامت نیز با بحث های علمی فراوان با افراد اهل فن، توانست جایگاه علمی خود را بیش از پیش تثبیت کند.

یکی از گفتگوهای شگفتی که مورخان و تاریخ نویسان از کودکی عالمانه امام موسی کاظم(ع) نوشته اند، مناظره ایشان با ابوحنیفه است، که این مناظره باعث جلب توجه مردم و دانشنمدان به توانایی های علمی امام هفتم شیعیان آن هم در سال های اول زندگی شان شد.

گفتگوی امام کاظم با ابوحنیفه به شرح زیر است 

ابوحنیفه سفری به مدینه می کند، تا با امام صادق (ع) بحث و گفتگو کند. در بیرون منزل منتظر اجازه ورود می نشیند که پسر بچه ای پنج ساله بیرون می آید و از او می پرسد: که یک شخص غریب کجا می تواند قضای حاجت کند؟ آن کودک: در جواب، تمام جاهایی که قضاهای حاجت در آن جا مکروه و حرام و … را بیان می کند. از او می پرسد: اسمت چیست؟

امام موسی کاظم(ع)، باب الحوائج که سخاوتمندانه و بی حساب می‌بخشد

می گوید: موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن ابی طالب صلوات الله علیهم

از او می پرسد: معصیت مربوط به کیست؟ از جانب خداوند یا بنده؟

در پاسخ گفت: «از سه حالت بیرون نیست: یا از خداست، که از او نیست؛ زیرا سزا نیست پروردگار بنده را به آنچه نکرده عذاب کند، و یا از خدا و بنده با هم است، و همچنین هم نیست؛ زیرا برای شریک نیرومند، سزاوار نیست که شریک ناتوان را ستم کند و یا از خود بنده است، که از اوست؛ پس اگر خدا بگذرد، از کرم اوست و اگر کیفر دهد، به‌خاطر گنه و جرم بنده است.» ابوحنیفه گوید: امام صادق ـ علیه‌السلام  را ملاقات نکرده و برگشتم و بدانچه شنیدم بی‌نیاز شدم.

امام موسی کاظم(ع)،

این کارشناس مذهبی می‌گوید: امـام موسـی (ع) به تمام علوم نقلی و عقلی آن زمان دانا بود، علم آن بزرگوار همانند علم انبیاء و اوصـیاء الهی الهامی از طرف خدا بود.

او می‌گوید: متکلمان و عالمان شیعه برای اثبات علم لدنی امام(ع)، با دلیل و برهان شک و تردیدی را که از سوی مردم و درباریان می‌آمد را  رد و برطرف می‌کردند.

همینقـدر در گسـتردگی علـوم آن بزرگوار بس، که دانشمندان تمـام فنون از علوم دینی و غیر دینی به قـدری نقـل کرده انـد که کتابهـا پر است و تألیفات فراوانی فراهم کرده انـد، تا آنجاکه میان راویان، آن بزرگوار معروف به عالم است.

شیخ مفید می‌گوید: مردم از ابوالحسن موسی (ع) احادیث فراوانی نقل کرده اند و او فقیه‌ترین مردم زمانش بود.

امـا آثـار فکری امـام (ع) که اصـحاب و دانشجویان مـدرسه اش را بهره‌مند ساخت، از والاترین آثار فکری است که رهبران اسـلامی از خود به یادگار گذاشـته اندو از جمله گرانبهاترین میراث‌های علمی است که از دانشمندان اسلامی بجا مانده است.

امام موسی کاظم(ع)، باب الحوائجی که سخاوتمندانه و بی حساب می‌بخشد

آثار آن بزرگوار مشـتمل بر بسیاری از علوم، همچون حکمت، کلام، فقه، تفسـیر، حـدیث، و دیگر علوم است. علاـوه بر اینها، سـخنان گوهربـار و نظرات گرانقـدرش، که شامـل  آداب زنـدگی، اخلاقو قوانین اجتماعی می باشـدو تمـام این‌ها به برجسته‌ترین شـکل فصاحت و بلاغت اداشده که درحد اعجاز می‌باشند.

امام موسی کاظم (ع) برنامه علمی پدر را دنبال کردند و حوزه وسیعی را تشکیل دادند و شاگردان بزرگی تربیت کردند، به همین جهت می‌توان گفت که شاگردان ایشان در مسیر مکتب دانش جعفری رشد پیدا کردند.

دانش امام کاظم (ع) در میان مردم زبانزد بود و دانشمندان زیادی از مکتب علمی ایشان به جامعه علمی آن زمان معرفی شده اند، علم و دانش بی نظیر امام موسی کاظم(ع) باعث شد تا حتی عالمان اهل سنت هم به این علم لدنی امام اعتراف کنند و این اعتراف‌ها با عبارت‌های گوناگونی بیان شده است که برای نمونه، چند مورد را می‌آوریم.

ابن حجر در الصواعق نوشته است امام موسی کاظم (ع) داناترین مردم زمان خویش بود.» معنای این سخن آن است که همگان به دانش او نیازمند بودند و او به کسی نیاز نداشت. ازاین رو، هیچ پرسش و شبهه‌ای را بی پاسخ نمی‌گذاشت.

امام موسی کاظم(ع)، باب الحوائجی که سخاوتمندانه و بی حساب می‌بخشد

محیی الدین ابن عربی در صلوات نامه اش به نام المناقب، در معرفی امام کاظم (ع ، واژگانی را به کار برده است که گویای مقام علمی امام از دیدگاه آن عارف سترگ است: درود خدا و فرشتگان و بندگان شایسته بر درخت طور، بر کتاب نگاشته شده، بر خانه آباد، بر سقف برافراشته، بر راز نهان، بر برگ‌های منتشر شده، بر دریای خروشان، بر آیه نور، بر موسای کلیم در وادی ایمن امامت، بر سرچشمه بزرگواری، … بر مرکز (و حلقه وسط) امامان (دوازده گانه) علوی، بر محور سپهر شریعت مصطفوی، کسی که فلک شریعت حضرت پیامبر خاتم بر گرد او می‌چرخد و حلقه میانی امامان دوازده گانه است، بی تردید، سرچشمه دانش است. او ادامه دهنده راه پیامبر و امامان پیش است. پس آنچه آنان دارند از جمله دانش گسترده، در امام هفتم نیز هست.

باب الحوائج، سخاوتمند 

باب الحوائج لقب امـام هفتم(ع) بیش از هر لقبی به این لقب یـاد میشود و از همه‌ی القـاب آن بزرگوار مشـهورتر و معروفتر است.

در میان عـام و خاص مشـهور است که هیـچ گرفتار و یا انـدوه رسـیده‌ای رو به آن حضـرت نیاورد، مگر اینکه خداوند گرفتاری‌ها و غم های او را برطرف ساخت، هیـچکسـی به ضـریح مقـدس او پناهنـده نشـد جز اینکه حاجاتش برآورده شـده و با دلی شاد و فکری آسوده از رنج‌ها و بلایـای روزگـار و حوادث دوران به میان خانوادهاش بازگشـته است و همه‌  شیعیان آن حضـرت بلکه توده ای از مسـلمان با اختلاف طبقـات و درجاتی که دارنـد به این مطلب معتقدنـد.

امام موسی کاظم(ع)، باب الحوائجی که سخاوتمندانه و بی حساب می‌بخشد

این ابوعلی خلال دانشـمند بزرگ و رهبر فکری حنبلی‌ها است که می‌گویـد: «هیـچ گرفتاری برای من پیش نیامـد که من به قبر موسـی بن جعفر (ع) متوسل شـدم، مگر اینکه آنچه میخواستم خداوند برایم فراهم ساخت.»

امام شافعی می گوید: قبر موسی کاظم (ع) پادزهر است که مورد آزمایش قرار گرفته است.»

گرفتاری ها‌ی روزگار و مصائب دوران برشانه‌  گروهی از شـعرا و ادبا سنگینی کرده و متوسل به آن بزرگوار و پناهنده‌  ضـریح مقدس اوشده اندو او را در رفع اندوه و برطرف ساختن رنج گرفتاری و بلای خویش، به پیشگاه خدا وسـیله قرار داده اندوخداوندگرفتاری آن‌ها را برطرف ساخته است.

 

 

 

 

مافیا تا صبح/ پیش به سوی افتضاح در جام جهانی

بازیکنان تیم ملی افشا کردند در اردوی قطر تا صبح مافیا بازی می کردند.

 

رسانه‌ها فاش کردند در اردوی تیم‌ملی اتفاقاتی آماتورگونه و به دور از دنیای حرفه‌ای رخ می‌دهد. به عنوان مثال نوشتند بازیکنان تا نزدیکی صبح مافیا بازی می‌کنند. این موضوع کاملا صحت دارد، همانطور که مهدی طارمی هم در آخرین گفت‌وگوی خود شب زنده‌داری بازیکنان را تکذیب نکرد.

در ۶ ماه گذشته و در اردوی تیم‌ملی اگر کادر فنی نتوانست باعث اتحاد بازیکنان شود، در عوض بازی مافیا از پس این ماموریت برآمد چراکه بازیکنان یکدل و متحد هر شب این بازی را انجام می‌دادند! فقط گاهی نقشهایشان در بازی عوض می‌شد و در گروه مافیا یا شهروند‌ها قرار می‌گرفتند.

یکی از بازیکنان تیم‌ملی که دوست ندارد نامش فاش شود، اطلاعات تازه‌ای در این باره به جام جم داده است. او می‌گوید: «ما پیش‌تر ساعت۱۲ را در اردوی تیم‌ملی نمی‌دیدیم. یکی از دلایلش این بود که مربیان تاکید داشتند باید ساعت۹ پای میز صبحانه باشیم. من بازیکن هم مجبور بودم زود بخوابم. برای فردا هم برنامه کاملا مشخص بود. کلاس آنالیز داشتیم، تمرین داشتیم، به سالن وزنه می‌رفتیم، زیر نظر فیزیوتراپ کار می‌کردیم، ماساژ می‌گرفتیم، استخر می‌رفتیم و … خلاصه برنامه‌مان پر بود.

در دوران اسکوچیچ، ولی این گونه نیست. ما معمولا در اردو فقط تمرین می‌کنیم. به همین دلیل وقت آزاد و زمان بیشتری داریم.»
او با تائید بازی مافیا در اردو توضیح می‌دهد: «ماجرا از روزی شروع شد که اسکوچیچ گفت صبحانه اختیاری است و بازیکنان اگر بخواهند می‌توانند صبحانه نخورند.

من یک سوال از شما دارم. مگر صبحانه مهمترین وعده روز نیست؟ اصلا مگر می‌شود در تیم ملی اسپانیا یا آلمان و انگلیس بازیکن صبحانه نخورد؟ اتفاقا همیشه مقوی‌ترین خوردنی‌ها را برای صبحانه می‌گذارند. خلاصه بعد از اعلام اسکوچیچ اکثر بازیکنان فهمیدند شب می‌توانند بیشتر بیدار باشند، چون تا ظهر خبری نیست و می‌توانند بخوابند. این شکلی بود که ما بیشتر سر میز ناهار مربیان را می‌دیدیم. وقتی وعده صبحانه اختیاری شد، با اکثر بچه‌ها شب دور هم جمع می‌شدیم تا مافیا بازی کنیم.»

این بازیکن تیم‌ملی در تکمیل توضیحاتش می‌گوید: «معمولا برای بازی دو گروه می‌شدیم و در اتاق دو تا از بازیکنان جمع می‌شدیم. بازی هم خیلی وقت‌ها تا ۴صبح طول می‌کشید. بعد هم می‌خوابیدیم تا ظهر.

بیدار هم که می‌شدیم برای ناهار می‌رفتیم. ناخودآگاه به لحاظ بدنی خسته بودیم، چون زمان اصلی خواب را از دست می‌دادیم. البته بگویم که بهتر بود همه شب زود می‌خوابیدیم، ولی گاهی در شرایط اردویی که سخت است، بازیکنان دوست دارند بیشتر کنار هم باشند و خوش بگذرانند. وضعیت آب و هوای قطر هم اصلا مطلوب نبود.»

او درباره جلسات تمرینی تیم نکته جالبی را بیان می‌کند: «اکثر بچه‌ها سر زمان تمرینی تیم با اسکوچیچ خیلی بحث داشتند. آن‌ها می‌گفتند یک ساعت زودتر تمرین کنیم، چون شرایط آب و هوایی از لحظه تاریکی اصلا فرقی نمی‌کرد. کلا گرم بود. گفتیم حداقل تمرین زودتر تمام شود.

از آن زمان ساعت بیکاری بعد از ناهار هم کمتر می‌شد. در نهایت فقط نیم ساعت زمان تمرین را جلو کشیدند. کلا اردوی خوبی نداشتیم. هر چند بچه‌ها در زمین خیلی تلاش می‌کردند، ولی در آن شرایط روحی و آن وضعیت آب و هوایی هیچکسی راضی نبود.»

این بازیکن تیم‌ملی درباره دیگر حاشیه‌های اردوی تیم توضیح می‌دهد: «کلا که نظارتی وجود نداشت. اعتراض‌ها هم زیاد بود. زمین چمن اصلا کیفیت لازم را نداشت. بیشتر بچه‌ها می‌گفتند اصلا چرا به قطر آمده‌ایم؟ چرا همان تهران نماندیم. اسکوچیچ ظاهرا می‌ترسید نتواند در تهران بچه‌ها را مدیریت کند و آن‌ها از اردو خارج شوند. ما گفتیم چه حرفی است. این دیگر بسته به مدیریت خود مربی دارد. در قطر یکجور‌هایی کار از دست اسکوچیچ در رفت.»

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*