گزارش/

جهان با سگ‌ ولگرد چه می‌کند؟

کشورهای مختلف دنیا همچون ایران درگیر معضل سگ‌های ولگردند و به ناچار سراغ راهکارهای مختلفی رفته‌اند تا از شر این معضل مهم خلاص شوند.

جهان با سگ‌ ولگرد چه می‌کند؟

به گزارش فارس آمار رسمی از سگ‌های ولگرد موجود نیست اما برآوردها حاکی از جمعیت ۲ میلیون قلاده‌ای سگ‌های ولگرد در کشور است. معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از وجود ۴۰۰ هزار قلاده سگ بی‌صاحب فقط در استان تهران خبر داده است.

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت قریب به ۲۶۰ هزار حیوان گزیدگی در سال ۱۴۰۰ رخ داده که عاملیت اکثر آن سگ‌های ولگرد بودند. سال قبل نیز ۱۶ نفر به علت ابتلا به هاری فوت کردند.

این آسیب فقط مختص به شهروندان نیست. این جمعیت عظیم سگ‌های ولگرد ضربات سهمگین به حیات وحش زده است و عامل مستقیم «انقراض یوز ایرانی» و غیرمستقیم «نابودی ۳۰ درصد از جنگل‌ها بلوط زاگرس» است.(بیشتر بخوانید)

از جمله دلایل افزایش جمعیت سگ‌ها نوع رفتار انسان است. سگ‌ بدون تغذیه و سرپناه از بین خواهد رفت و زاد و ولد آن کاهش می‌یابد. از همین روی به انسان وابسته است. اگر یک سگ به طور متوسط ​​۴ توله به دنیا بیاورد، این تعداد در هر نسل چهار برابر می شود! این سگ با تغذیه کافی در عرض پنج سال می‌تواند به بیش از ۱۰۰۰۰ توله تبدیل شود. تغذیه سگ‌های ولگرد نه به نفع حیوانات است نه به نفع انسان‌ و محیط زیست.

فلذا کاهش جمعیت سگ از اولویت‌های مدیریت شهری در هر کشوری است. در این گزارش به برخی از متدها در چند کشور جهان اشاره می‌کنیم:

بمب سیانور

روزنامه گاردین درباره بمب سیانور اینگونه توضیح می‌دهد: «دستگاه M-۴۴ که بمب سیانور هم شناخته می‌شود، لوله‌ فنری و دارای طعمه است که پس از فعال شدن، فواره‌ای از پودر سیانور را به دهان هدف اسپری [پخش] می‌کند.» این سیانور پس از ممزوج شدن با رطوبت دهان حیوان منجر به مرگ هدف می‌شود.


«دستگاه سیانید» که «M-۴۴» که نامیده می‌شود | منبع: AP

 

کایوت (نوعی گرگ) و سگ وحشی از اهداف M-۴۴ هستند. بمب سیانور از دهه ۶۰ میلادی وارد بازار آمریکا شد. وزارت کشاورزی ایالات متحده نیز در سال ۲۰۱۹ مجوز ادامه بهره برداری از بمب سیانور را صادر کرد.

این روش موافقین و مخالفین بسیاری در ایالات متحده دارد. سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا بمب سیانور را عامل بازدارنده مقابل حیوانات وحشی مهاجم به مزارع و دام معرفی کرده است.

امّا منتقدان این متد را روشی غیرقابل کنترل می‌دانند که ممکن است به حیوانات دیگر نظیر خرس و دام (نمودار اول) و حتی انسان نیز ضربه بزند. این موضوع پس از واقعه سال ۲۰۱۷ ایالت آیداهو بر شدت انتقادات افزود. در جریان این واقعه، یک فرد ۱۴ ساله پس از مواجهه با M-۴۴ دچار نابینایی موقت شد.

 

متد ۴ گانه گرفتن-عقیم‌سازی-واکسیناسیون-رهاسازی (CNVR)

عبارت CNVR مخفف ۴ واژه جمع آوری (Collect)، اخته کردن (Neuter)، واکسیناسیون (Vaccinate) و رهاسازی (Return) است. رویه کار به این صورت است: کلیه سگ‌های دارای صاحب و بلاصاحب کشور جمع آوری و تک تک عقیم‌ می‌شوند. پس از واکسیناسیون و علامت‌گذاری سگ به همان مکان قبلی بازگردانده می‌شود.

این روش منطبق بر متد اعلامی سازمان جهانی بهداشت (WHO) و انجمن جهانی حمایت از حیوانات (WSPA) در دهه ۹۰ میلادی است که دارای سه مرحله عقیم‌سازی (Sterilization) آموزش (Education) و ثبت کردن (Registration) است.

در این متد برآورد این است که در صورت عقیم سازی حداقل ۷۰ درصدی، جمعیت سگ‌ها کاهش می‌یابد. این راهبرد در کشورهای قاره اروپا به کار گرفته شد. هلند با این روش تبدیل به اولین کشور بدون سگ ولگرد در جهان شد. البته لازم به ذکر است که مراد از این جمله در ادامه فرهنگ سگ خانگی در غرب است. اکنون حدود ۱/۰۰۰/۰۰۰ سگ در خانه‌ شهروندان هلندی زندگی می‌کنند!

از طرفی، متد CNVR هزینه و زمان بالایی نیاز دارد. با استناد به آمار منتشره از سوی «همشهری»، آماری بالغ بر ۴/۲ میلیون سگ ولگرد و خانگی در ایران وجود دارد. اگر متوسط هزینه عقیم سازی را ۷۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، تقریباً ۳ هزار میلیارد تومان فقط هزینه عقیم سازی سگ‌ها خواهد بود!

اگر به این عدد هزینه «واکسیناسیون سالانه» و «دستمزد ماهانه پرسنل» مراکز بهداشتی مربوط هم اضافه شود، نیازمند بودجه‌ای سنگین است که خود در این وضعیت اقتصادی باری بر دوش خواهد بود و بخش بزرگی از آن باید از سوی دولت (بخوانید جیب مردم) پرداخت شود.

موضوع زمان نیز مهم است. سگ‌های ولگرد درحال وارد کردن ضربات عمیقی به پیکره محیط زیست و امنیت اجتماعی شهروندان هستند و علاقه ویژه‌ای هم به شکار و دریدن کودکان دارند.

مضاف بر این، بحث آموزش صاحبان سگ‌ نیز در میان است. از جمله مفاد آموزش «عدم تغذیه سگ‌های ولگرد»، «عقیم‌سازی» و «واکسیناسیون» سگ‌های خانگی است. به عنوان نمونه؛ عدم رعایت مفاد دوم یا سوم، ۱۶ هزار دلار (حدود ۵۰۰ میلیون تومان) جریمه و یا ۳ سال زندان در انتظار متخلف در هلند خواهد بود.

 

مرگ آسان (Euthanasia)

شروع فرآیند این متد تزریق داروهای بیهوشی با دوز بالا به سگ است که در نهایت منجر به مرگ بدون درد می‌شود. تزریق معمولاً به صورت وریدی (شاهرگ) است که باعث می‌شود پس از گذشت چند ثانیه سگ بمیرد. سگ در هر مرحله تزریق به درجه عمیقی از بی‌هوشی می‌رود تا زمانی که ایست قلبی کند.

سوئیس اولین کشوری بود که مجوز مرگ آسان (Euthanasia) را حتی برای انسان صادر کرد. این متد کاهش حیوانات ولگرد در ایالات متحده آمریکا نیز مرسوم است. با استناد به آمار نیویوک تایمز، آماری بالغ بر ۱۳/۵ میلیون حیوان نظیر سگ در دهه ۷۰ میلادی هر ساله اصطلاحاً یوتانایز می‌شدند. این آمار در سال ۲۰۱۸ به نقل از  «Shelter Animals Count» حدود یک میلیون در سال بود.

وزارت کشور ایران نیز در آخرین بخشنامه خود جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و معدوم‌سازی به روش یوتانایز را  ابلاغ کرده است. معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در همین رابطه با ایسنا گفته است «این فرآیند به این صورت است که در اقدام اولیه با یک تزریق، حیوان به حالت بیهوشی نزدیک می‌شود و سپس با تزریق دوم، سکته قلبی به حیوان دست می‌دهد؛ چون حیوان بیهوش است، دردی را احساس نمی‌کند و پس از مرگ جسد حیوان معدوم می‌شود.»

 

صادرات سگ!

پایگاه آماری «World Population Review» اعلام کرد مصرف گوشت سگ در برخی از کشورهای شرق آسیا بالاست و تقریباً سالانه ۳۰ میلیون سگ برای مصرف انسان کشته می‌شوند. مصرف گوشت سگ در آمریکا، کانادا و سوئیس نیز گزارش شده است. نقشه کشورهای مصرف کننده در ذیل آمده است.

 


کشورهای مصرف کننده گوشت سگ |منبع: World Population Review

 

همانطور که در نقشه آمده است، کشورهای آمریکای شمالی و شرق آسیا مشتری این نوع گوشت هستند. البته این نوع مصرف در این کشورها رایج نیست و حتی در برخی موارد ممنوع است. امّا میزان مصرف عدد قابل توجهی است که قابلیت اندیشیدن پیرامون صادرات آن را دارد.

طبق آمار منتشره در پایگاه آماری «World Population Review»، تجارت سالانه گوشت سگ در ویتنام رقمی بالغ بر ۵ میلیون قلاده است که نسبت به جمعیت آن، بزرگترین مصرف کننده در جهان لقب می‌گیرد. مبدأ واردات ویتنام نیز کامبوج، لائوس و تایلند است.

به نقل از شفقنا؛ «مارگاریت عازر» نماینده مجلس مصر نیز در سال ۱۳۹۷ پیشنهاد صادرات سگ را مطرح کرد و گفت: هدف، صادرات آنها به کشورهای مصرف کننده آن نظیر کره جنوبی است.

 

 

 

وام ودیعه فعلا به ۳ هزار مستأجر رسید/ عقب‌نشینی بعضی بانک‌ها!

وام ودیعه فعلا به ۳ هزار مستأجر رسید/ عقب‌نشینی بعضی بانک‌ها!

بررسی‌های میدانی از وام ودیعه مسکن حاکی است ضریب نفوذ این تسهیلات بسیار پایین بوده و تنها ۳ هزار مستأجر توانسته‌اند تا کنون این تسهیلات را دریافت کنند؛ چند بانک هم متقاضی جدید نمی‌پذیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی‌های میدانی از بانک‌ها حاکی است چند بانک دولتی فعلاً از پذیرش متقاضی جدید وام ودیعه مسکن سر باز زده و سقف اعتبار آنها در پرداخت این تسهیلات به اتمام رسیده است.

تا کنون ۳ هزار نفر وام ودیعه مسکن گرفته اند

این در حالی است که به گفته یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی تا کنون تنها به ۳ هزار نفر وام ودیعه پرداخت شده است.

پیش از این پیش بینی حاکی از اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به ۷۰۰ هزار نفر تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان بود.

نرخ سود ۱۳ درصد وام ودیعه منتفی شد / ‬همان ۱۸ درصد قبلی

همچنین این تسهیلات که بر اساس اعلام رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی قرار بود با نرخ سود یارانه‌ای ۱۳ درصد (۵ درصد کمتر از نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار) پرداخت شود، با مخالفت برخی نهادهای تصمیم گیر در حوزه اقتصاد کلان کشور، با همان نرخ سود ۱۸ درصد به مستأجران متقاضی پرداخت می‌شود.

بررسی‌های میدانی از شعب بانک‌ها نیز حاکی است در حال حاضر قراردادهای وام ودیعه مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد با مستأجر به امضا می‌رسد.

مبلغ اقساط: ماهی ۲.۵ میلیون تومان

رقم اقساط وام ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن برای تهرانی‌ها با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله، ۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان است. این تسهیلات برای کلان شهرها ۷۰ و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

سهمیه هر بانک نیز بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار تعیین شده ولی برخی بانک‌ها خصوصاً دولتی‌ها علی رغم تعیین سقف‌های چند هزار میلیارد تومانی، از پذیرش مستأجر جدید خودداری می‌کنند.

وام ودیعه فعلا به ۳ هزار مستأجر رسید/ عقب‌نشینی بعضی بانک‌ها!

 

همچنین با وجود آنکه سهمیه چند بانک عامل اعطای تسهیلات ودیعه مسکن از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده، اما خبری از اسامی آنها در سامانه وام ودیعه مسکن وزارت راه و شهرسازی نیست.

بانک‌هایی که از پرداخت وام ودیعه عقب نشینی کردند

به عنوان مثال بانک گردشگری با سهمیه ۱۳۰ میلیارد تومانی، پست بانک با سهمیه ۲۶۰ میلیارد تومانی، خاورمیانه با سهمیه ۴۳۰ میلیارد تومانی و مؤسسه اعتباری ملل با سهمیه ۲۱۰ میلیارد تومانی در سامانه وام ودیعه مسکن وزارت راه و شهرسازی قرار ندارند.

طبق دستورالعملی که بانک مرکزی برای بانک‌های عامل وام ودیعه تدوین و به آنها ابلاغ کرده، منابع این تسهیلات از محل قانون جهش تولید مسکن است.

اما به طور مثال در سامانه وام ودیعه مسکن وزارت راه و شهرسازی امکان انتخاب بانک غیر دولتی اقتصاد نوین فراهم شده اما تنها یک شعبه آن در سامانه مذکور پرداخت تسهیلات دارد؛ با پیگیری‌های خبرنگار مهر از بانک مذکور، حتی همان شعبه هم تا کنون حتی یک مورد پرداخت وام ودیعه مسکن نداشته؛ شنیده‌ها حاکی است که دستورالعمل پرداخت این تسهیلات از سوی هیئت مدیره بانک مذکور تا کنون نه تدوین شده و نه به شعب آن ابلاغ شده است.

 

اسامی بانک‌هایی که پذیرش جدید وام ودیعه ندارند

بانک دولتی مسکن نیز در این تسهیلات سهمیه ۷ هزار میلیارد تومانی دارد اما امکان انتخاب این بانک برای متقاضیان نیست.

بانک‌های ملی با سهمیه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی، آینده با سهمیه ۴۶۰ میلیارد تومانی و سپه با سهمیه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی از دیگر بانک‌های دولتی یا غیر دولتی هستند که در سامانه وام ودیعه وزارت راه و شهرسازی از پذیرش متقاضی جدید می‌کنند.

 

اعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومانی به این زودی تمام شد؟

این در حالی است که سقف اعتبار در نظر گرفته شده برای این تسهیلات ۴۰ هزار میلیارد تومان و تعداد مستأجران مشمول آن ۷۰۰ هزار نفر هستند. اما اگر همه ۳ هزار نفری که تا کنون وام ودیعه مسکن گرفته اند هم ۱۰۰ میلیون تومان اخذ کرده باشند، مجموعاً به ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که اختلاف فاحشی با ۴۰ هزار میلیارد تومان دارد. حتی اگر تعداد وام گیرندگان به ۱۰ هزار مستأجری که وام ۱۰۰ میلیون تومانی گرفته اند هم برسد باز هم مجموع آن هزار میلیارد تومان می‌شود که یک چهلم سقف اعتبار در نظر گرفته شده معادل ۲.۵ درصد آن است و ۹۷.۵ درصد اعتبار وام ودیعه باقی مانده است.

مشکل ضمانت حل می‌شود؟

یکی از مشکلات اصلی متقاضیان نیز تأمین وثایق یا ضمانت‌های درخواستی بانک هاست.

یک مستأجر ساکن تهران به خبرنگار مهر گفت: بانک‌ها برای پرداخت وام ودیعه مسکن، علاوه بر گواهی کسر از حقوق، ۲ ضامن معتبر برای وام ۱۰۰ میلیون تومانی از متقاضی درخواست می‌کنند.

همچنین برخی بانک‌های دولتی حاضر به پذیرش ضمانت کارمند بخش غیر دولتی یا کارمند بخش دولتی اما غیر رسمی نیستند. برخی بانک‌ها هم از پذیرش ضامن بازنشسته یا بالای ۷۰ سال امتناع می‌کنند.

شنیده‌ها حاکی است قرار است در جلسه این هفته هیئت دولت، بانک‌ها ملزم به پذیرش ضامن غیر رسمی یا غیر دولتی شده و حتی می‌توانند از مستأجر، گواهی دریافت یارانه معیشتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی به عنوان وثیقه بازپرداخت این تسهیلات خصوصاً تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی که اقساط به مراتب کمتری از وام ۱۰۰ میلیون تومانی مستأجران تهرانی دارد، اخذ کنند.

 

 

 

 

وزارت صمت چند بار تصمیم می گیرد؟/ عرضه مجدد خودرو در بورس

وزارت صمت چند بار تصمیم میگیرد؟/ عرضه مجدد خودرو در بورس

اگرچه دقیقاً یک ماه پیش وزارت صمت به طور کلی جلوی عرضه خودرو از طریق بورس را گرفت و آن را اقدامی غیرقانونی نامید، اما شب گذشته اعلام شد که وزارت صمت با این عرضه ها موافق است.

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته خبری از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد مبنی بر اینکه وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس موافقت کرده است؛ آن هم در حالی که دقیقاً یک ماه پیش وزارت صمت ضمن مخالفت با عرضه خودروهای یک گروه خودروسازی بخش خصوصی در بورس کالا، به طور کلی جلوی عرضه خودرو در این محفل را گرفت و آن را اقدامی غیرقانونی نامید.

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت طی نامه‌ای به سلطانی نژاد مدیرعامل بورس، گفته بود که «تعیین قیمت خودروها بر عهده وزارت صمت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار امکان‌پذیر بوده و حتی خودروهایی که بر مبنای تصمیمات شورای رقابت خودرو، مستثنی از قیمتگذاری هستند نیز مشمول این مصوبه خواهند بود. به همین دلیل، عرضه خودرو در بورس کالا مغایر این قانون بوده و باید لغو شوند.»

حال پس از گذشت یک ماه و جنجال‌های بسیاری که به پا شد، وزارت صمت تاکید کرده که برخی کلاس‌های خودرویی با هماهنگی این وزارتخانه به طور کامل در بورس کالا عرضه شوند.

هنوز وزارت صمت توضیح دقیقی نداده که در طول یک ماه چه اتفاقی افتاد که مجدد قرار بر عرضه این محصول در بورس شده، ولی نکته قابل توجه عدم ثبات در تصمیم گیری هاست آن هم در صورتی که به اذعان همه کارشناسان تصمیمات دفعتی و دستوری به زیان تولید و سهامداران است.

بنابراین اگر عرضه خودرو در بورس مشکلی نداشت چرا همان یک ماه پیش این مساله اعلام نشد و وزارت صمت با دستور دقیقه ۹۰ جلوی عرضه را گرفت؟ اگر عرضه خودرو از طریق این نهاد مشکل دارد چرا باز قرار به عرضه شده است؟

پیشینه شروع بحث عرضه خودرو در بورس

سال ۹۹ بود که مجلس یازدهم به صورت جدی وارد بحث ساماندهی صنعت خودرو شد و بارها به دولت وقت اعلام کرد که لایحه‌ای را برای ساماندهی بازار خودرو ارائه کند که هر بار با بی اعتنایی دولت مواجه شد؛ در نهایت نمایندگان تابستان همان سال اقدام به تدوین طرحی تحت عنوان «طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک» برای اصلاح شرایط موجود بازار خودرو کردند؛ یکی از محورهای مهم این طرح که از همان زمان مورد اختلاف مجلس و وزارت صمت قرار گرفت، بحث عرضه خودرو در بورس و چگونگی انجام آن بود. عده‌ای از نمایندگان مجلس خواستار عرضه تمامی محصولات خودروسازان در بورس و عده‌ای دیگر معتقد به عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس بودند. رزم حسینی وزیر صمت وقت هم از اساس، با عرضه خودرو در بورس مخالف بود. همین اختلاف نظر موجب شد که تا مدت طولانی تصمیم مشخصی در مورد نحوه عرضه خودرو در بورس اتخاذ نشود.

بحث در مورد عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کم و بیش وجود داشت که در ۱۱ آذر ماه سال ۱۴۰۰، مجید عشقی رئیس سازمان بورس ضمن انتقاد از روش قرعه‌کشی خودرو، تاکید کرد که «بخشی از محصولات تولیدی خودروسازان مشمول قیمتگذاری نیستند و توسط خودروسازان تعیین قیمت می‌شوند که اصطلاحاً آنها را به عنوان محصولات لوکس خودروسازان می‌شناسیم، بنابراین سازمان بورس موافق عرضه این محصولات لوکس در بورس کالاست تا در آنجا تعیین قیمت شوند.»

پس از این اظهارات، در ۲۴ اسفندماه اعلام شد که شرکت سایپا به عنوان اولین خودروساز خواستار عرضه خودرو در بورس بوده و قصد دارد خودروی شاهین دنده‌ای خود را از این طریق عرضه کند. در همین راستا نیز در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۱، این خودرو در بورس کالا پذیرش و اعلام شد که طبق مصوبات شورای عالی بورس، ۸۰ درصد از تولید سالانه این خودرو باید از طریق بورس عرضه شود.

در ادامه نیز شرکت خودرو سازی بهمن، به عنوان دومین خودروساز وارد بورس شد و با عرضه مدارک و مستندات خودرو کارا، پذیرش این محصول در تاریخ ۲۴ فروردین‌ماه مورد تصویب قرار گرفت و اعلام شد که کارا دو کابین و تک کابین ۲۸ اردیبهشت‌ماه، برای اولین بار در بورس کالا عرضه خواهند شد.

همچنین در ۲۸ اردبیهشت ماه اعلام شد که دو خودروی دیگنیتی و فیدلیتی، محصول بهمن‌موتور و دو خودروی جک S۵ نیوفیس و جک جی ۴ متعلق به کرمان موتور در بورس کالا عرضه خواهند شد.

ثبت سفارش برای خرید دو خودروی دیگنیتی و فیدلیتی از ۱۱ خرداد ماه آغاز و اعلام شد که فروش این محصولات از تاریخ ۱۸ خردادماه ۱۴۰۱ از طریق بورس کالا آغاز می‌شود.

در همین بحبوحه که هم خریدار و هم بورس کالا آماده خرید و فروش خودرو بودند، وزارت صمت به صورت از پیش تعیین نشده و در پایان وقت اداری ۱۷ خردادماه، جلوی عرضه این خودروها را گرفت.

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت طی نامه‌ای به سلطانی نژاد مدیرعامل بورس، گفت که «تعیین قیمت خودروها بر عهده وزارت صمت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار امکان‌پذیر بوده و حتی خودروهایی که بر مبنای تصمیمات شورای رقابت خودرو، مستثنی از قیمتگذاری هستند نیز مشمول این مصوبه خواهند بود. به همین دلیل، عرضه خودرو در بورس کالا مغایر این قانون بوده و باید لغو شوند.»

در همین راستا نیز سازمان بورس طی اطلاعیه‌ای که در تاریخ ۱۸ خردادماه ۱۴۰۱ منتشر کرد، ضمن عذرخواهی از تمامی ذینفعان، اعلام کرد که تا زمان رفع ابهامات پیش آمده، فروش خودرو از طریق بورس کالا تعلیق می‌شود.

 

پنج اشتباه والدین که نوجوان‌شان را پنهان‌کار می‌کند

پنج اشتباه والدین که نوجوان‌شان را پنهان‌کار می‌کند

نه می توانید دست‌هایش را ببندید و نه می توانید پاهایش را به زنجیر بکشید. همه وجودش را شوق پرواز فرا گرفته است. می خواهد بپرد. اتاق برایش کوچک است، خانه شان کوچک تر، شهرش کوچک تر، اصلا دنیا برایش کوچک است. به هیچ وجه، زیر بار محدودیت و کنترل نمی رود. «نوجوان ها» را می‌گویم. معمولا بسیاری از نوجوان ها با خانواده هایشان سر سازش ندارند و برخی از والدین هم نمی دانند صحیح ترین واکنش در برابر تغییرات روحیات و اخلاق نوجوانان شان چیست و باید چه کار کنند؟

به گزارش ایرنا برای آشنایی با این دوره زندگی، به سراغ «عبدالحسین ترابیان» کارشناس و مشاور خانواده رفتیم تا با رایج ترین اشتباهات والدین در رفتار با نوجوانانشان بیشتر آشنا شویم. او درباره این موضوع معتقد است نوجوانی تولدی دوباره است و همه آسیب ها هم در تولدهاست. اگر در زمان تولد اول، مادر کوتاهی کند، فرزند در آینده با یک سری مشکلات جدی و شاید رفع نشدنی مواجه می شود. در این تولد دوم هم فرزند از کودکی جدا می شود تا به نوجوانی برسد، اگر والدین نوجوان در این دوره کوتاهی کنند، شاید هیچ گاه نتوانند آن را برطرف کنند.

نداشتن شناخت کافی از خصوصیات دوره نوجوانی 

دلیل بیش تر مشکلات خانواده ها در رفتار با فرزندان نوجوان شان، این است که با خصوصیات و ویژگی های دوره نوجوانی آشنا نیستند. همین آشنا نبودن، منجر می شود تا باور نکنند که فرزندشان با ورود به دوره نوجوانی احساس می کند، بزرگ شده است و می تواند برای خودش تصمیم بگیرد. اگر والدین بپذیرند که یک سری از رفتارهای جدید نوجوان شان، اقتضای سن آن هاست، واکنش هایشان به این رفتارهای جدید، واکنش منطقی و صمیمانه خواهد بود. مثلا اگر والدینی ببینند که نوجوان شان چرت می زند و به این درک برسند که او به جز کم خوابی هیچ مشکلی ندارد برای این موضوع با او به جر و بحث نمی پردازند که آرامش خود و نوجوان شان را به هم بزنند. اما معمولا بسیاری از والدین در این دوران با فرزندان شان بسیار سخت گیرانه برخورد می کنند که همین رفتار باعث می شود ارتباط بین والدین با فرزند قطع شود. پیامبر اکرم (ص) هم این دوره زندگی را دوره وزارت و مشاورت می نامند که جمله بسیار دقیقی است و نشان از اهمیت حفظ عزت نفس نوجوانان دارد.

نبود ارتباط صمیمانه بین والدین و نوجوان

اگر والدین می خواهند نوجوان شان را هدایت کنند، اولین قدم این است که بدانند به هیچ وجه نباید ارتباط آن ها با فرزندشان قطع شود. اگر والدین بتوانند یک رابطه همدلانه و صمیمانه با فرزندان شان برقرار کنند نه تنها به شخصیت فرزندان شان بر نمی خورد بلکه آن ها احساس ارزشمندی هم می کنند. اگر نوجوان احساس کند شما به او اهمیت می دهید، در همه مشکلاتش با شما مشورت می کند و شما به راحتی می توانید بر رفتارهای او کنترل بیش تری داشته باشید. زمانی که یک نوجوان می گوید پدر و مادرم مرا درک نمی کنند، یعنی رابطه بین والدین و نوجوان قطع شده است. وقتی ارتباط بین والدین و فرزندان قطع شود، فرزند اگر فعالیت یا رفتارهای اشتباهی داشته باشد، آن ها را زیرزمینی خواهد کرد. این زیرزمینی شدن فعالیت های فرزند باعث می شود تا رفتارهای پر خطر او برای والدین آشکار نشود.

اعمال نظارت‌های مستقیم

در دوره نوجوانی نظارت مستقیم جواب نمی دهد. نظارت مستقیم برای ۲ دوره ۶ ساله اول زندگی کودک، نه تنها بسیار خوب است بلکه لازم هم هست. در این ۲ دوره فرزندان هم به نظارت مستقیم والدین هیچ واکنشی نشان نمی دهند. اما زمانی که فرزندان وارد دوره نوجوانی (بین ۱۲ تا ۲۰ سال) می شوند اگر نظارت والدین مستقیم باشد، معمولا فرزند آن را تحمل نمی کند و ممکن است در برابر آن واکنش های بسیار تندی هم داشته باشد. این که فرزندان نتوانند در دوره نوجوانی نظارت مستقیم را تحمل کنند، ایراد از والدین آن هاست که او را مورد نظارت مستقیم قرار می دهند. نوجوان وقتی خودش را تحت نظارت مستقیم والدین می بیند احساس می کند به حریم شخصی اش تجاوز شده است، بنابراین بسیار طبیعی است که واکنش منفی نشان دهد.

نداشتن اطلاعات از فناوری‌های روز

بعضی خانواده ها پیشرفته ترین فناوری های روز را برای نوجوانان شان تهیه می کنند در حالی که کمترین اطلاعاتی از امکانات و آسیب هایی که ممکن است این فناوری برای نوجوان شان ایجاد کند، ندارند. برای نمونه برخی از والدین پیشرفته ترین تلفن همراه را برای فرزندان شان تهیه می کنند اما نمی دانند که در تلفن همراه نوجوان شان چه می گذرد. یعنی والدین با دست خودشان دارند یک آسیب جدی و جدیدی برای نوجوان شان ایجاد می کنند. این پدر و مادرها باید برای فرزندان شان تلفن همراهی تهیه کنند که حداقل نحوه استفاده از آن را بدانند. این والدین معمولا پس از مدتی مجبور می شوند نوجوان شان را در استفاده از تلفن همراه محروم کنند که همین موضوع، تنش جدیدی ایجاد می کند و اشتباه بعدی والدین است.

هماهنگ نبودن والدین در نحوه رفتار با نوجوان

در بعضی خانواده ها، والدین در تربیت نوجوان شان یک صدا نیستند. یعنی رفتار پدر و مادر با نوجوان شان شبیه هم نیست. در این خانواده ها نوجوان راه خودش را می رود و پدر و مادر هم به فکر مشکلات خودشان هستند.

در این حالت والدین و فرزندان فقط یک « هم خانه بودن » را در کنار یکدیگر تجربه می کنند. در این خانواده ها به جای این که والدین در رفتار با نوجوان شان وحدت رویه داشته باشند، خود نوجوان موضوع اختلاف می شود. مثلا مادر می گوید فرزندش اصلا این کار را انجام ندهد و پدر اصرار می کند که نوجوان حتما باید این کار را انجام دهد و نوجوان هم کاری را که دوست دارد، انجام می دهد. این موارد دست به دست هم می دهد تا نوجوان احساس آرامش نکند و به دوستان نامناسب پناه ببرد. اگر در یک خانواده بین اعضای خانواده، احترام متقابل برقرار باشد، نوجوان کمترین خطر را احساس می کند و در نتیجه رفتارهای پر خطر او هم به کمترین میزان ممکن کاهش می یابد.

 

 

 

چگونه از فرزندمان در دوران بلوغ حمایت کنیم

بلوغ تغییرات زیادی را برای یک فرد جوان و نیز برای والدینش به ارمغان می آورد.دوران بلوغ دوران گذار از کودکی به بزرگسالی است و ممکن است والدین در مورد بهترین روش حمایت از فرزند خود در زمان تغییرات فیزیکی، روانی و عاطفی ناشی از بلوغ، اطلاعاتی نداشته باشند.

به گزارش ایرنا کارهای زیادی می توان برای کمک به فرزند خود در دوران بلوغ انجام داد. یکی از بهترین روش ها این است که به جوان خود اطمینان دهید که در صورت نیاز می‌تواند با شما صحبت کند.

بلوغ صرفاً مجموعه ای از تغییرات طبیعی است که هر کودکی با آن روبرو می شود. برخی از جوانان و خانواده‌هایشان با این تغییرات دست و پنجه نرم می‌کنند، در حالی که برخی دیگر بدون نگرانی از بلوغ عبور می‌کنند. تنها درصد کمی از کودکان در این مرحله از رشد خود آشفتگی شدیدی را تجربه می کنند.

بلوغ و سال های نوجوانی همچنین می تواند هیجان انگیز و خاص باشد. شما به عنوان والدین یا مراقب، در بهترین موقعیت برای کمک به جوان خود در دوران بلوغ هستید، زیرا دانش و تجربه تخصصی از هویت او را در اختیار دارید.

چگونه از فرزندمان در دوران بلوغ حمایت کنیم

در دوران بلوغ چه انتظاری باید داشت
تغییرات دوران بلوغ جسمی، جنسی، اجتماعی و عاطفی هستند. بلوغ زمانی شروع می شود که تغییرات در مغز کودک شما باعث ترشح هورمون های جنسی می شود.

شما نمی توانید پیش بینی کنید که بلوغ جوان شما چقدر طول می کشد. این دوران ممکن است از ۱۸ ماه تا ۵ سال باشد. عوامل ژنتیکی، تغذیه ای و اجتماعی تعیین کننده زمان شروع بلوغ و مدت زمان آن هستند.

در دوران بلوغ، اکثر کودکان موارد زیر را تجربه خواهند کرد:

پوست چرب (آکنه ممکن است)
موهای چرب، احتمالاً نیاز به شستشوی مکرر دارند
افزایش تعریق و بوی بدن (دوش گرفتن مکرر و دئودورانت کمک می کند)
جهش رشد (حدود ۱۱ سانتی متر در سال در دختران و تا ۱۳ سانتی متر در سال در پسران). نوجوانان پس از این جهش اصلی رشد سالانه حدود یک تا ۲ سانتی متر به رشد خود ادامه می دهند. برخی از اعضای بدن (مانند سر و دست) ممکن است سریعتر از اندام ها و تنه رشد کنند. بدن در نهایت یکنواخت می شود.

از نظر اجتماعی و عاطفی چه انتظاری باید داشت
تغییرات خلقی و تغییرات سطح انرژی بخش‌های طبیعی بلوغ هستند، مانند نوسانات بین احساس استقلال و نیاز به حمایت والدین. فرزند شما می خواهد هویت خود را بسازد. این موضوع می تواند به این معنی باشد که کاوش در روابط و دنیایی که خارج از خانواده نزدیک آنها وجود دارد ، افزایش می یابد.

این کار ممکن است شامل دوستی‌ها و تجربیات جدید و یادگیری نحوه غلبه بر چالش‌های اجتناب‌ناپذیری باشد که ممکن است زمانی رخ دهد که یک جوان درک خود را از دنیای اجتماعی خود گسترش می دهد.

آنها همچنین ممکن است از طریق آشنایی و روابط عاشقانه شروع به کشف هویت جنسی خود کنند. اینها همه یادگیری‌های حیاتی برای جوانان هستند، زیرا این تجربیات پایه‌ای برای درک درستی برای نوجوان در مورد چگونگی شناسایی روابط ناسالم و نحوه مشارکت در روابط سالم ایجاد می‌کند که در طول زندگی بزرگسالی او ایجاد می‌شود.

بلوغ و نوجوانی زمانی است که کودکان مستقل تر شوند (مانند رفتن و برگشتن تنهایی به مدرسه).آنها همچنین ممکن است به دنبال مسئولیت بیشتری باشند، مانند گرفتن یک موقعیت رهبری در مدرسه، یا یافتن شغل پاره وقت.

یک فرد جوان ممکن است در مورد ظاهر و تغییرات بدن جدید خود نیز حساس باشد. رعایت حریم خصوصی و فضای شخصی نیز ممکن است برای آنها بسیار مهم شود. نوسانات خلقی ممکن است در مرحله نوجوانی مورد انتظار باشد زیرا جوانان هنوز در حال یادگیری نحوه کنترل احساسات خود هستند در حالی که تغییرات فیزیکی و هورمونی زیادی در بدن آنها رخ می دهد.

یک جوان در حین آغاز فراگیری نحوه جداسازی هویت خود از والدینش و تشکیل هویت مستقل خود، ممکن است خطرات بیشتری را بپذیرد، مرزها را زیر پا بگذارد و قوانین والدین خود را زیر سوال ببرد.

این تغییرات اجتماعی و عاطفی به همراه با رشد مهارت های تصمیم گیری و فراگیری تشخیص و درک پیامدهای اعمالشان، یک نقطه عطف استاندارد در رشد یک فرد جوان به شمار می رود.

چگونه از فرزندمان در دوران بلوغ حمایت کنیم

چگونه می توان از فرزند خود در دوران بلوغ حمایت کرد

یکی از بهترین راهبردها در دوران بلوغ فرزندتان، اطمینان خاطر از این است که او بداند شما بزرگسالی امن هستید و می‌تواند بدون ترس از قضاوت و یا خجالت برای به اشتراک گذاشتن مکالمات دشوار به شما اعتماد کند.

برای فرزند خود توضیح دهید که بلوغ دوران هیجان انگیزی است که به معنای نزدیک شدن به بزرگسالی است ؛ این توضیح می تواند راه مثبتی برای معرفی این دوران از تغییرات باشد. سعی کنید نسبت به تغییراتی که تجربه می کنند دلسوزی نشان دهید و به وی اطمینان دهید که این تغییرات طبیعی و بسیاری از آنها موقتی هستند.

بلوغ زمانی است که پذیرش الگوی بدن بسیار مهم است. فرزند شما بدن خود را با دوستان خود مقایسه می کند و ممکن است در مورد رشد، شکل بدن و اندازه خود احساس نگرانی کند.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که بدون قضاوت گوش دهید، به وی نشان دهید که درک می کنید و توضیح دهید و عادی سازی کنید که بدن افراد مختلف در اشکال و اندازه های مختلف هستند. الگوبرداری از یک سبک زندگی سالم نیز می تواند به فرزند شما کمک کند.

نیاز فرزندتان به حریم خصوصی را بپذیرید و ممکن است فرزندتان از طریق خودارضایی بدنش را کشف کند. همیشه قبل از ورود به اتاق وی در بزنید. احترام گذاشتن به نیاز جوان خود برای برخورداری از یک حریم خصوصی،رابطه شما را با او بطور مستقیم تقویت می کند.

اگر فرزند شما زود یا دیر به بلوغ رسیده است، می تواند با ارائه اطمینان و حمایت زیاد به عادی سازی این تجربه به او کمک کنید. ممکن است او از زود یا دیر شدن دوران بلوغ خود خجالت بکشد اما باید بدانید که این احساس تجربه ای رایج برای جوانان در دوران بلوغ است. می توانید به او بگویید که هرکسی با سرعت خودش رشد می کند.

همچنین ممکن است رعایت نکات زیر مفید باشد:

– نوجوان خود را به خاطر تلاش ها، دستاوردها و رفتار مثبتشان تحسین کنید.
– خود را به جای فرزندتان بگذارید. اگر متوجه شدید که وی مرزها را به عقب می کشد، سعی کنید رفتار وی را به همان شکلی که اغلب است، ببینید: فرزند شما در تلاش برای تبدیل شدن به یک فرد است.

-سعی کنید در هنگام طغیان عصبانیت فرزندتان آرام بمانید. قبل از صحبت کردن در مورد مشکل، صبر کنید تا فرزند شما آرام شود. آنها از روی واکنش شما در هنگام بروز درگیری در خانه، یاد می گیرند که چگونه احساسات خود را تنظیم کنند.

– نسبت به زندگی فرزندتان علاقه مند و درگیر باشید و اگر می خواهند صحبت کنند همیشه به او بگویید که در دسترس هستید.

-با شریک زندگی خود یا والدین سایر نوجوانان گفت و گو کنید. به اشتراک گذاشتن نگرانی‌ها و تجربیات می‌تواند به عادی‌سازی این روند کمک کند و به شما نیز کمک کند که حمایت بیشتری احساس کنید و در نتیجه می‌توانید از جوان خود حمایت کنید.

-سعی کنید از فرزندتان در برابر نحوه ابراز خود حمایت کنید، حتی اگر برخی از آن ها برای شما عجیب به نظر می رسد، مانند کوتاه کردن بیش از اندازه مو یا انتخاب لباس های عجیب و غریب یا متفاوت.

-سعی کنید مدت زمان طولانی را که فرزند شما صرف مراقبت های شخصی می کند مانند ساعات ماندن در حمام را تحمل کنید، اما با فرزندتان در مورد محدودیت های زمانی معقول خانواده صحبت کنید.

-در مورد هر تغییر دائمی که او می خواهد در بدنش ایجاد کند، مانند خالکوبی و سوراخ کردن ، با فرزندتان صحبت کنید و در مورد جایگزین های موقت مانند خالکوبی حنا با او صحبت کنید.

اگر فرزند شما آکنه دارد، با او در مورد احساسش در مورد آن صحبت کنید. اگر آکنه او را آزار می دهد، بپرسید که آیا می خواهد به پزشک مراجعه کنند یا خیر.

 

 

با دخالت اطرافیان در تربیت فرزندمان چه کنیم؟

هدی‌سادات پاک‌نهاد
با دخالت اطرافیان در تربیت فرزندمان چه کنیم؟

اینکه در جمع‌های خانوادگی یا دوستانه یک مادر مجبور می‌شود برای هر رفتار کودک خود، به دیگران جوابگو باشد، موضوع عجیب‌وغریبی نیست و بسیاری از مادران آن را تجربه کرده‌اند اما اینکه با اظهارنظرهای اطرافیان که مغایر با نظرات ما است چطور باید برخورد کنیم، موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم.

تربیت فرزند یکی از مسئولیت‌های سنگین و سخت برای هر پدر و مادری است. حال اگر در تربیت کردن نظر دیگران هم دخیل باشد کار سخت‌تر می‌شود. گاهی اطرافیان به‌خصوص پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به دلیل داشتن نقش جدید احساس می‌کنند می‌توانند بیشتر در زندگی شما دخالت کنند؛ البته گاهی هم آن‌ها از روی دلسوزی و علاقه در تربیت فرزند دخالت می‌کنند و با این دخالت‌ها تصور می‌کنند به نفع کودک عمل می‌کنند غافل از اینکه این کار عواقبی را به دنبال دارد که دکتر نرگس رحمانی، روانشناس تربیتی و درمانگر بالینی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به واکاوی این موضوع و ارائه روش‌های صحیح برخورد با دخالت اطرافیان می‌پردازد.

 

آسیب دخالت اطرافیان در فرزندپروری

دخالت‌های پدربزرگ و مادربزرگ‌ها یا اقوام نزدیک به کودک مثل خاله، عمه، عمو و… می‌توانند آسیب‌هایی را در دو سطح به وجود بیاورند. به گفته دکتر رحمانی یکی از این آسیب‌ها به والدین وارد می‌شود. شما تصور کنید در جمعی هستید و دیگران مادر یا پدر را به خاطر طرز فرزندپروری‌اش مورد سرزنش قرار می‌دهند، در چنین شرایطی والد دچار احساس بی‌کفایتی وناتوانی در تربیت فرزند می‌شود و اعتمادبه نفسش کاهش می‌یابد.

رحمانی می گوید بخش دیگر آسیب دخالت اطرافیان مربوط به روابط زوجین است؛ به‌طوری‌که با دخالت خانواده هر یک از زوجین، طرف دیگر به دنبال متهمی می‌گردد تا تقصیر دخالت دیگران را گردن او بیندازد و همین مسئله منجر به تنش و بگومگو بین زوجین خواهد شد.

 

بهترین سبک فرزند پروری

به گفته رحمانی بهترین سبک فرزند پروری سبک مقتدرانه است اما گاهی اطرافیان به‌خصوص پدربزرگ و مادربزرگ‌ها با دلسوزی‌ها و محبت‌های بیش‌ از اندازه هم به بچه و هم به اقتدار والدین آسیب می‌زنند؛ مثلاً، والدین با همدیگر به این جمع‌بندی می‌رسند که برای بچه زیاد اسباب‌بازی نخرند و در صورت اصرار کودک به خریدن چیزی، به خواسته او اهمیت ندهند اما پدربزرگ و مادربزرگ‌ها با برآورده کردن خواسته‌های کودک به‌نوعی این اقتدار و تصمیم والدین را زیر سؤال می‌برند.»

با دخالت اطرافیان در تربیت فرزندمان چه کنیم؟

دخالت اطرافیان کودک را دچار تعارض می‌کند

این درمانگر بالینی درباره آسیب دخالت اطرافیان بر روی کودک می‌گوید: «در سبک مقتدرانه، حرف و رفتار والدین ثابت است و هیچ جای بحثی وجود ندارد زیرا والد در کنار اقتداری که دارد به کودک احساس امنیت می‌دهد و کودک خود را مقید می‌داند که به قوانین والدینش عمل کند؛ اما زمانی که پای دخالت اطرافیان به میان می‌آید کودک دچار یک بوم و دوهوا می‌شود، مادربزرگ و پدربزرگ اجازه انجام کارهایی را به کودک می‌دهند که آن کارها در کنار والدین قوانینی دارد. در چینی شرایط کودک با دو فرد طرف است، یک دیو سیاه مخوف و یک فرشته مهربان که هرچه می‌خواهد برایش فراهم می‌کند.»

او ادامه می دهد:« اغلب پدربزرگ و مادربزرگ‌ها از اینکه به خواسته‌های نوه‌شان اهمیت می‌دهند و دل او را به دست می‌آورند، خوشحال می‌شوند غافل از اینکه این کار کودک را به‌شدت دچار تعارض، خشم و اضطراب می‌کند و تعاملات بین کودک و والدین را به خطر می‌اندازد.»

رحمانی تأکید می‌کند: «محبت و دلسوزی‌های خارج از چارچوب قوانین والدین توسط پدربزرگ و مادربزرگ‌ها باعث می‌شود کودک، والدینش را به خاطر قوانین دست و پاگیر به شکل یک دشمن سخت‌گیر ببیند و اینجاست که کودک تصمیم می‌گیرد به مقابله با والدینش بپردازد و از این‌ پس دیگر آن امنیت و آرامشی که باید از والدینش دریافت کند را نمی‌گیرد.»

 

 بهترین واکنش در برابر دخالت اطرافیان در تربیت فرزند

والدین باید در برابر کسی که از سر دلسوزی یا از سر پرخاشگری در تربیت فرزند دخالت می‌کنند، بایستند: «پدر و مادری که به روش فرزند پروری خود اطمینان داشته باشند، زمانی که دخالتی از اطرافیان مشاهده می‌کنند، می‌دانند که لازم است جرأتمندانه مداخله کرده و مانع دخالت دیگران شوند؛ لذا زمانی که می‌بینید پدربزرگ و مادربزرگ‌ها با قانون‌شکنی‌ها به روش تربیتی شما خلل وارد می‌کنند لازم است در کمال احترام و ادب آن‌ها را از قوانین فرزند پروری خود آگاه کنید و از آن‌ها بخواهید تا کارهایی که تربیت فرزندتان را به خطر می‌اندازد، انجام ندهند.»

رحمانی یکی دیگر از نکات مهم در برابر دخالت دیگران را تعیین حد و مرز والدین در فرزندپروری می‌داند و می‌گوید: «والدین در برخی مسائل می‌توانند به دیگران اجازه دخالت و نصیحت دهند اما از یکجایی به بعد والدین باید با مشخص کردن مرزهای خود این اجازه را به دیگران ندهند که در تربیت فرزندشان مداخله کنند. مشخص کردن این مرزها چیزی نیست که من مشاور بخواهم برای همه یک نسخه واحد بپیچم، این مرزها را خود والدین بر اساس توافقات و طرز تفکراتشان باید مشخص کنند»

با دخالت اطرافیان در تربیت فرزندمان چه کنیم؟

 تربیت کودک را مختص خانه‌کنید

این روانشناس کودک می‌گوید: «اگر قرار است فرزندتان را دعوا، نصیحت یا تنبیه کنید یا حتی به او پاداش دهید، بهتر است این کار را در فضای خانه انجام دهید زیرا این کار اقتدار شما در آن کاری که قرار است انجام شود را به‌شدت بالا می‌برد اما وقتی شما در جمعی هستید که به‌واسطه غریبگی یا نزدیکی مخاطبتان نمی‌توانید کنترل کامل محیط را داشته باشید، پس بهتر است در آن زمان هیچ مداخله مربوط به تربیت را نداشته باشید چون احتمالاً اگر بخواهید کودکتان را دعوا کنید چند نفر با پادرمیانی مانع چنین کاری خواهند شد؛ اینجاست که کودک با خود می‌گوید پس می‌توان اقتدار پدر را زیر سؤال برد یا قوانین مادر را شکست! بنابراین بهتر است تذکر، دعوا، تنبیه و… را در خانه با کودکتان مطرح کرده و انتظارات و قوانینتان را به فرزندتان گوشزد کنید.»

 

کودکان لجبازی که اقتدار والدین را زیر سؤال می‌برند

گاهی کودکان به دلیل لجبازی، قوانین والدینشان را زیر پا می‌گذارند یا از آن‌ها حرف‌شنوی ندارند: «در چنین شرایطی والدین باید با مراجعه به مشاور کودک به تعارضات درونی بین والد و فرزند رسیدگی کنند؛ زمانی که این تعامل به سمت تعامل مثبت پیش می‌رود، اینجاست که فرزند می‌تواند از والدینش حرف‌شنوی داشته باشد.»

این روانشناس کودک توصیه می‌کند: «والد و کودک تا زمایکه تحت درمان قرار دارند از رفت‌وآمدهای طولانی‌مدت که منجر به دخالت اطرافیان می‌شود، خودداری کنند. در کودکان ۲ تا ۶ ماه زمان لازم است تا یک رفتاری در آن‌ها نهادینه و تبدیل به یک عادت رفتاری شود، بعدازاین زمان شما می‌توانید آزادانه و به‌تدریج ساعات حضورتان را در شرایطی که قبلاً قابل‌کنترل نبوده، ایجاد نمایید.»

با دخالت اطرافیان در تربیت فرزندمان چه کنیم؟

توصیه‌ای مهم به والدین

به گفته رحمانی، در هر رابطه‌ای انگشت اتهام باید به سمت خودمان باشد، به همین خاطر نمی‌توانیم از دیگران انتظار داشته باشیم که در تربیت فرزند ما دخالت نکنند بلکه باید به دنبال این بود که من باید چگونه رفتار کنم که فرد مقابل این اجاره را به خودش ندهد؛ در جهانی که ما زندگی می‌کنیم آن‌قدر آدم‌های متفاوتی وجود دارند که ما هرچقدر از آن‌ها بخواهیم دخالت نکنند، شدنی نیست؛ پس ما باید چه‌کار کنیم؟!

او توصیه می‌کند: «قبل از اقدام به بچه‌دار شدن بهتر است بررسی کنید که با توجه به شرایط چطور می‌توانید یک فرزندی تربیت کنید که در کنار شما احساس امنیت کند؛ اینکه سبک فرزند پروری مقتدرانه چگونه است. گاهی والدین اقتدار را با سخت‌گیری یکسان می‌دانند درحالی‌که این‌گونه نیست. لازم است والدین برای اجرای قوانین انعطاف داشته باشند، یکجایی وقتی می‌بینند کاری شدنی است صد درصد روی حرف خودشان بمانند و در کنار آن نیاز به توجه و دیده شدن فرزند را ارضا کنند زیرا اگر این نیاز ناکام بماند می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد اختلالات بعدی در کودک را فراهم کند.»

این درمانگربالینی در پایان تأکید می‌کند: «اگر والدین در شرایطی قرار دارند که نمی‌دانند چطور باید با فرزندشان رفتار کنند، توصیه می‌کنم حتماً از مشاور کودک کمک بگیرند تا بتوانند بهترین واکنش را نسبت به فرزندشان داشته باشند و فرزندی ازلحاظ سلامت روانی را پرورش دهند.»

 

 

 

 

باقرخان و ستارخان؛ قتل توسط راهزنان و مرگ در انزوا

باقرخان و ستارخان؛ قتل توسط راهزنان و مرگ در انزوا
عده ای از مشروطه خواهان دستگیر شده پس از کودتای محمدعلی شاه علیه مشروطیت

تهران-ایرنا- ۲۲ تیر سالروز واردشدن قوای مشروطه به تهران است. اتفاقی که باعث استقرار دوباره مشروطه در ایران و سقوط محمدعلی شاه قاجار شد. مقاومت مردم تبریز در مقابل قوای دولتی از مهم‌ترین دلایل پیروزی مجدد مشروطه در کشور است که توانست شهرهای دیگر را نیز به مقاومت وادارد.

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه ایرنا، این گزارش به بررسی مبارزه دو شخصیت مشروطه‌خواه اشاره دارد که نقش محوری در مبارزه با فتح تبریز به دست نیروهای شاه داشتند: باقرخان و ستارخان.

حمله سلطنت‌طلبان به مجلس

نزاع ممتد بین محمدعلی شاه قاجار و مجلس شورای ملی در سال‌های ۱۲۸۶ و ۱۲۸۷ باعث شد محمدعلی شاه در ۹ خرداد ۱۲۸۷ با یک اعلامیه که از طریق تلگراف در تمام کشور پخش شد به مشروطه خواهان حمله کند و آن‌ها را سبب تزلزل ملت و حکومت بنامد.

باقرخان و ستارخان؛ قتل توسط راهزنان و مرگ در انزوا
 بازتاب اقدامات محمدعلی شاه در تعطیلی مجلس و دستگیری مشروطه‌خواهان در روزنامهٔ نیویورک تریبیون (۵ ژوئیهٔ ۱۹۰۸)

کمتر از یک ماه بعد یعنی در روز دوم تیرماه ، شاه به لیاخوف فرمانده بریگارد قزاق دستور داد مجلس را به توپ ببندد. علاوه بر این، دفاتر احزاب و روزنامه‌های مشروطه‌خواه و منازل سران مشروطه مورد هجوم جمعیتی که خود را وفادار به شاه می‌خواندند قرار گرفت و غارت شد. مجلس نیز منحل و لیاخوف روسی فرماندار نظامی تهران شد.

با سلطه مجدد دولت کودتا، علاوه بر تهران در برخی شهرهای دیگر از جمله انزلی و اردبیل، چهره‌های مشروطه‌خواه تحت تعقیب قرار گرفتند و عده بسیاری از آنها بازداشت، شکنجه یا اعدام شدند.

وعده سرخرمن محمدعلی شاه

برخی از مشروطه خواهان نیز یا مخفی شدند، یا به کشورهای دیگر فرار کردند و یا به سفارتخانه‌های خارجی پناه بردند. این جنایات در حالی رخ می‌داد که محمدعلی شاه گفت به مشروطه وفادار است و وعده بازگشایی مجدد مجلس مشروطه را تا ۳ ماه آینده داد.

باقرخان و ستارخان؛ قتل توسط راهزنان و مرگ در انزوا
 تصویری از محمدعلی شاه در لباس رسمی در یک روزنامه روسی‌زبان

با این وجود تبریز تسلیم نیروهای سلطنت‌طلب نشد و نیروهای موسوم به مجاهدان مشروطه‌خواه از آن شهر دفاع کردند. این مبارزه باعث مقاومت شهرهایی از جمله بوشهر، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد در مقابل نیروهای محمدعلی شاه شد.

دفاع مجاهدین تبریزی به رهبری ستارخان و باقرخان انجام شد.

بنای مشروطه‌خواه

باقرخان بنّا بود. او در سال ۱۲۴۰ شمسی در تبریز به دنیا آمد و در سال ۱۲۹۵ شمسی در قصرشیرین از دنیا رفت.

باقرخان در جریان محاصره تبریز توسط قوای محمدعلی شاه، به دستور انجمن ایالتی و ولایتی و به همراه ستارخان، به جنگ با قشون دولتی پرداخت. او ریاست مجاهدین در محله خیابان تبریز را بر دوش گرفته بود.

باقرخان و ستارخان؛ قتل توسط راهزنان و مرگ در انزوا
 نشان یادبود باقرخان سالار مشروطه؛ ضرب ۱۳۲۶ هـ ق

او و ستارخان توانستند رشته امور در تبریز را در دست بگیرند و طرفداران شاه و مرتجعین که در شبکه‌ای با نام  انجمن اسلامیه گرد هم آمده بودند را مجبور به ترک شهر کنند.

رقابت با ستارخان

با این وجود عین‌الدوله که از طرف شاه برای سرکوب قیام تبریز آمده و شهر را در محاصره قرار داده بود نبردی خونین را با مشروطه خواهان آغاز کرد. باقرخان رشادت بی‌نظیری را از خود نشان داد و حتی به اولتیماتوم روس و انگلستان توجهی نکرد و به مبارزه با عین‌الدوله ادامه داد.

باقرخان و ستارخان؛ قتل توسط راهزنان و مرگ در انزوا
 عین الدوله

پس از پیروزی مجاهدین، مجلس دوباره تشکیل شده ملی، به او لقب سالارملی داد. اما تبریز این بار توسط روس‌ها اشغال شد و ستارخان و باقرخان راهی تهران شدند.

قتل توسط راهزنان

او با ستارخان رقابت داشت و به طعنه می‌گفت: مرد آن نیست که در امیرخیز جنگ کند. مرد منم که در ساری داغ با قشون دولتی جنگ کرده‌ام.

باقرخان در آبان ۱۲۹۵ حین سفری در نزدیکی قصرشیرین مورد هجوم راهزنانی که به قصد دزدیدن اموال به او و یاران و همراهانش حمله کردند قرار گرفت. سردسته این راهزنان فردی به نام محمدامین طالبانی کرد بود که باقرخان و ۱۸ همراهش را به قتل رساند.

ستارخان که بود؟

ستارخان سال ۱۲۴۵ شمسی در ارسباران به دنیا آمد. پدرش پارچه‌فروش بود. برادر ارشدش در پی پناه‌دادن به شخصی با نام قاچاق فرهاد که از مخالفین قاجار و تحت تعقیب بود، اعدام شد. همین باعث نفرت او از خاندان قاجاریه شد.

خانواده ستارخان بعد از مرگ برادر به تبریز مهاجرت کرد و او در جمله لوطیان این شهر درآمد.

گرفتن از ثروتمندان و بخشیدن به فقرا

مدتی بعد وارد خدمت ژاندارمری شد و حفاظت از راه مرند و خوی به وی سپرده شد. ستار مورد توجه ولیعهد(مظفرالدین میرزا) قرار گرفت و لقب خان به او داده شد. طولی نکشید که به عادت لوطی‌گری‌اش برای دفاع از مظلومین مورد غضب مأمورین شاه قرار گرفت و از شهر گریخت. مدتی عیاری پیشه کرد و به‌زور اموال ثروتمندان را می گرفت و به فقرا می بخشید.

باقرخان و ستارخان؛ قتل توسط راهزنان و مرگ در انزوا
  نقاشی مظفرالدین میرزا سوار بر اسب

سپس با وساطت بزرگان نزد ولیعهد به تبریز برگشت و دلالی اسب پیشه کرد. با وجود عیاری اما به‌درستی و امانت‌داری در تبریز زبانزد بود. او پس از به توپ بستن مجلس، لباس رزم به تن کرد و در مقابل نیروهای شاه که به آذربایجان گسیل شده بودند ایستاد و مردم را نیز به این کار فراخواند.

خاک می‌خوریم و خاک نمی‌دهیم

محاصره تبریز، سنگین بود و گفته می‌شود بیش از ۳۵ هزار سرباز حکومت در آن شرکت داشتند. این محاصره نزدیک یک سال به طول انجامید و عین‌الدوله مانع رسیدن آذوقه به مردم تبریز و مجاهدین شد. مردم از شدت گرسنگی به خوردن یونجه و خاک روی آوردند. معروف است ستارخان گفته است که من هیچ‌وقت گریه نمی‌کردم چون اگر اشک می‌ریختم، آذربایجان شکست می‌خورد و اگر آذربایجان شکست بخورد، ایران‌زمین می‌خورَد اما در مشروطه دو بار آن هم در یک روز اشک ریختم. حدود ۹ ماه بود که تحت‌فشار بودیم؛ بدون غذا، بدون لباس. از قرارگاه آمدم بیرون؛ چشمم به یک‌ زن افتاد با یک بچه در بغلش. دیدم که بچه از بغل مادرش آمد پایین و چهاردست‌وپا رفت به‌طرف بوته و علف. علف را از ریشه درآورد و از شدت گرسنگی شروع کرد خاک ریشه‌ها را خوردن. با خودم گفتم الان مادر آن بچه به من فحش می‌دهد و می‌گوید که لعنت به ستارخان که ما را به این روز انداخت. اما مادر کودک جلو آمد و بچه‌اش رو بغل کرد و گفت: عیبی ندارد فرزندم. خاک می‌خوریم اما خاک نمی‌دهیم. آنجا بود که اشکم درآمد.

تبدیل‌شدن به چهره‌ای بین‌المللی

مقاومت ستارخان و باقرخان در مقابل فشارهای عین‌الدوله، نام ستارخان را بر سرزبان‌ها انداخت طوری که شهرت او به خارج از مرزها رسید و با کمک نیروهای مشروطه‌خواه در تبعید، نشریات اروپایی به درج مبارزات او پرداختند.

ستارخان طرف‌داری تعدادی از مراجع تقلید شیعه از جمله آخوند خراسانی و ثقه‌الاسلام را پشت سرخود داشت. سرانجام قوای روسیه با موافقت انگلستان و محمدعلی شاه قاجار وارد ایران شدند و به سمت تبریز حرکت کردند.

باقرخان و ستارخان؛ قتل توسط راهزنان و مرگ در انزوا
 آخوندخراسانی مهم ترین مرجع تقلید طرفدار مشروطه. او محمدعلی شاه را غاصب و انقلاب مشروطیت را نوعی جهاد می‌دانست که می‌بایست همه مسلمانان در آن شرکت کنند

ستارخان و مجاهدین که از تجاوز بیگانه به‌شدت ناراحت بودند تلگرافی با این مضمون برای شاه فرستادند: شاه به‌جای پدر و توده به‌جای فرزندان است. اگر رنجشی میان پدر و فرزندان رخ دهد نباید همسایگان پا به میان گذارند. ما هر چه می‌خواستیم از آن درمی‌گذریم و شهر را به اعلیحضرت می‌سپاریم. هر رفتاری که با ما می‌خواهند بکنند و اعلیحضرت بی‌درنگ دستور دهند که راه خواربار باز شود و جایی برای گذشتن سپاهیان روس به ایران بازنماند.

پناهندگی 

شاه پس از دریافت این تلگراف به نیروهای دولتی دستور ترک محاصره داد اما روس‌ها وارد تبریز شدند. ستارخان زیر بار حضور نیروهای روسی در خاک ایران نشد و به کنسولگری عثمانی در تبریز پناهنده شد.

آمده است ستارخان به سرکنسول روس که می‌خواست پرچم روس را  به سردر خانه ستارخان زند و او را در حمایت دولت روس قرار دهد گفت: جناب کنسول! من می‌خواهم هفت دولت زیر سایه بیرق ایران باشد، شما می‌خواهید من زیر بیرق روس بروم؟ هرگز چنین کاری نخواهد شد!

زنده‌باد باقرخان زنده‌باد ستارخان

بعد از این اتفاقات ستارخان و باقرخان تصمیم به مهاجرت به تهران را گرفتند. در راه با استقبال شدید مردم روبرو شدند و شعارهای زنده‌باد ستارخان و زنده‌باد باقرخان شنیدند. در تهران نیز استقبال عظیمی از آنها انجام شد.

باقرخان و ستارخان؛ قتل توسط راهزنان و مرگ در انزوا
 پرتره سید عبدالله بهبهانی که در جریان مشروطیت ترور شد

اما پس از ترور سید عبدالله بهبهانی مجلس شورای ملی طرحی را تصویب کرد که همه باید سلاح‌های خود را تحویل دهند. ستارخان و یارانش از این امر امتناع کردند. عده دیگری از مجاهدین هم که با تحویل سلاح‌های خود مخالف بودند به قوای ستارخان پیوستند.

صف‌آرایی مشروطه خواهان مقابل یکدیگر

دولت مشروطه این امتناع را برنتابید و پیامی هشدارآمیز برای ستارخان فرستاد.

سرانجام شانزدهم مرداد ۱۲۸۹، سه هزار نیروی مسلح دولت مشروطه به فرماندهی یپرم خان یار قدیمی ستارخان، نیروهای او در باغ اتابک را محاصره کردند. قوای دولتی که مجهز به توپ و پانصد مسلسل شصت تیر بودند در ۴ ساعت ۳۰۰ نفر از نیروهای ستارخان را کشتند. ستارخان نیز درحالی‌که راه پشت‌بام را پیش گرفته بود با دو گلوله از ناحیه پا مجروح شد.

باقرخان و ستارخان؛ قتل توسط راهزنان و مرگ در انزوا
 ستارخان در بستر بیماری. از آخرین عکس های به جا مانده از ستارخان

قوای دولتی او را دستگیر کردند. نیروهای ستارخان نیز اسلحه‌ها را زمین گذاشتند.

ستارخان که از مشروطیت کنار گذاشته و منزوی شده بود ۴ سال بعد در تهران درگذشت.

 

 

 

 

دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها:

بانک‌ها نباید کپی دریافت کنند

بانک‌ها نباید کپی دریافت کنند

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی گفت: هرگونه خدمات بانکی که نیاز به ارائه مدارک احراز هویتی مشتریان دارد با ارائه اصل مدرک و بدون اخذ کپی در شعب بانک‌ها قابل اجراست.

به گزارش  پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، «علیرضا قیطاسی» با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های سازمان اداری و استخدامی کشور درخصوص دولت الکترونیک از طریق بانک مرکزی در سال ۱۳۹۸ به شبکه بانکی ابلاغ شد، گفت: بعد از پیگیری‌هایی که انجام شد در پایان سال ۱۴۰۰ مجدداً بانک مرکزی بخشنامه‌ای صادر کرد که تمامی شعب بانک‌ها در ارائه خدمات بانکی از متقاضیان کپی مدارک هویتی را دریافت نکنند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها نباید کپی مدارکی که برای احراز هویت اشخاص لازم است اعم از کپی کارت ملی و شناسنامه را دریافت کنند، گفت: بانک‌ها حتماً باید از طریق سامانه‌ای که ثبت احوال آن را ایجاد کرده استعلام‌های لازم را دریافت و کد پیگیری که در سامانه ارائه می‌شود را در پرونده مشتریان نگهداری کنند و هیچ‌گونه کپی مدارک هویتی را درخواست نکنند.

به گفته دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی کپی اسناد محل سکونت متقاضیان تسهیلات که شامل سند مالکیت یا اجاره‌نامه است هم نباید از متقاضیان دریافت شود.

وی افزود: بانک‌ها باید از طریق سامانه‌ای که وجود دارد تایید کد پستی را اخذ کنند و کد پیگیری مربوطه را در پرونده متقاضیان نگهداری کنند.

قیطاسی تاکید کرد: براین اساس روسای شعب بانک‌ها باید این دستورالعمل را نصب العین خود قرار دهند و به دقت بررسی و رعایت کنند تا نارضایتی در بین مشتریان شبکه بانکی به وجود نیاید.

به گفته وی هرگونه خدمات بانکی که نیاز به ارائه مدارک احراز هویتی مشتریان دارد با ارائه اصل مدرک و بدون اخذ کپی در شعب بانک‌ها قابل اجراست.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی درباره پیگیری تخلف بانک‌ها هم گفت: در تمامی بانک‌ها واحد رسیدگی به شکایات و بازرسی وجود دارد و اگر در شعبه بانکی تخلفی مشاهده شد مشتریان می‌توانند به واحد رسیدگی به شکایات مراجعه کنند که ظرف ۲۴ ساعت به شکایات رسیدگی شده و نتیجه اعلام می‌شود.

 

 

 

 

دوربرگردان صمت برای بازگشت امضای طلایی در اتاق‌های تاریک

دوربرگردان صمت برای بازگشت امضای طلایی در اتاق‌های تاریک

بورس تهران امروز در حالی با پیشرو شدن پالایشی‌ها شاهد سبزپوش شدن نماگرهای بورسی بود که ضعف ارزش معاملات همچنان سیگنال فرصت فروش برای برخی معامله گران است.

به گزارش خبرنگار مهر، بورس تهران در آخرین روز کاری این هفته در حالی با سبزپوش شدن نماگرهای منتخب خود به استقبال تعطیلات آخر هفته رفت که حجم و ارزش معاملات ضعیف همچنان پاشنه آشیل بازار سهام است.

در این بازار اگر چه انتشار گزارش‌های تلفیقی برخی شرکت‌های پالایشی و شناسایی سود توانست این گروه را لیدر امروز بازار سهام نشان دهد اما در بازار همچنان معامله گرانی دیده می‌شوند که با نگاه به حجم و ارزش معاملات در کل بازار، همچنان هر گونه سبز شدن قیمت‌ها را فرصتی برای فروش می‌دانند.

در گروه بانک‌ها نیز عزم بانک مرکزی برای واگذاری سهام مازاد مالک واحد در بانک‌های خصوصی در کنار ارزشگذاری دارایی‌ها و ساختمان و مستغلات آنها به منظور تسویه بدهی‌ها و مطالبات بانک مرکزی نوید بخش عزم این نهاد ناظر برای بهبود مستمر در بانک‌های خصوصی دارد.

در شورای عالی بورس اما تصمیم دیروز اعضای این شورا برای موافقت با عرضه خودرو در بورس کالا با نظارت وزارت صمت درحالی است که با توجه به مواضع وزیر صمت به نظر می‌رسد فعلاً با اما و اگرهای بسیاری مواجه است.

همچنین اقدام وزرات صمت با همراهی کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای تجمیع تمرکز نظارت‌ها از طریق وزارت صمت در بورس کالا به بهانه طرح الزام تنظیم بازار کالاهای قابل عرضه در بورس کالا، همه رشته‌هایی که در بازار سرمایه به منظور ارتقای شفافیت و نظارت بر بازارهای متشکل طی سالهای اخیر بافته شده را با افزایش نگرانی‌ها بابت بازگشت امضاهای طلایی و انجام معاملات در اتاق‌های تاریک را پنبه کرده است.

به گزارش مهر، امروز چهارشنبه ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش شش هزار و ۵۱۷ واحدی به یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با افزایش ۱۵۳۷ واحدی به عدد ۴۰۷ هزار و ۱۲ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما در حالی با ۶.۷۵۴ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۲۵ هزار واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۷ هزار و ۱۲۱ واحد افزایش، به عدد ۲ میلیون و ۸۹۴ هزار واحد رضایت داد.

در بورس تهران امروز ۴ میلیارد و ۸۴۷ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۲۹۴ هزار و ۸۲۱ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۲ هزار و ۹۶۵ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۱۱۰و احد افزایش به رقم ۱۹ هزار و ۸۰۹ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۱۶ هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان معامله شد که از این رقم مبلغ ۱۴ هزار و ۸۵۲ میلیارد تومان ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی بود.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر رشد امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نمادهای “شپنا” با ۱۳۲۱ واحد، “شبندر” با ۱۲۴۶ واحد و “شتران” با ۸۷۶ واحد افزایش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی “فملی” با ۶۱۸ واحد، “میدکو” با ۵۰۴ واحد و “فولاد” با ۴۵۲ واحد، بالاترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

 

خبرهای خوش برای زوجین نابارور/بسته بیمه تامین اجتماعی درمان ناباروری در انتظار تصویب دولت

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های ناباروری توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود و بسته خدماتی بیمه تامین اجتماعی درمان ناباروری هم منتظر تصویب هیات دولت است.

خبرهای خوش برای زوجین نابارور/بسته بیمه تامین اجتماعی درمان ناباروری در انتظار تصویب  دولت

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،صابر جباری، رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران، درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای کاهش ناباروری، اظهار داشت: تمامی جوامع دنیا با مشکل ناباروری درگیر هستند. بر اساس آمار ۳ میلیون زوج نابارور داریم. در قانون جوانی جمعیت ۳ سطح خدماتی برای ناباروران در نظر گرفته شده است.

وی افزود: سطح اول خدمات برای ناباروران، پیشگیری است که خدمتی باید برای آن تعریف و در نظام شبکه ادغام شود که این موضوع در حال نهایی شدن است.

جباری با اشاره به اینکه سطح دوم خدمات، تشخیص به هنگام است، گفت: در کشورمان هر دو ناباروری اولیه و ثانویه را داریم. ناباروری اولیه برای زوج هایی است که تاکنون فرزنددار نشده اند و ناباروری ثانویه برای زوجینی است که فرزند دارند اما برای داشتن فرزندان بیشتر دچار مشکل هستند.

وی ادامه داد: اگر تشخیص برای این زوجین هرچه سریع تر انجام شود درمان‌های راحت‌تری خواهند داشت ضمن اینکه احتمال فرزنددار شدن آنها بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سطح سوم خدمات، درمان ناباروری است. در گذشته هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه نبود اما در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های ناباروری توسط بیمه پرداخت می‌شود.

جباری تصریح کرد:در بیمه سلامت که متولی آن وزارت بهداشت است این پوششها انجام شده و بسته خدماتی بیمه تامین اجتماعی هم تعریف شده و در انتظار تصویب هیات دولت است تا تمامی خدمات از ویزیت گرفته تا خدمات سطوح ۱ تا ۳ که مربوط به درمان‌های پیشرفته است، توسط بیمه تامین اجتماعی پرداخت شود و بخش عمده ای از دغدغه های مالی زوجین نابارور مرتفع شود.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت بیان کرد: بسته‌های خدماتی پیشگیری و تشخیص زودهنگام هم تقریبا نهایی شده است و از خانه‌های بهداشت تا مراکز درمانی شهرها را در بر می‌گیرد.

وی اضافه کرد: حدود ۲۳ میلیون نفر از زنان کشورمان که در سنین باروری هستند از این بسته‌های خدماتی برخوردار خواهند شد و حتی دختران نوجوان پایش خواهند شد تا اگر دچار مشکلات ناباروری باشند اقدامات درمانی را دریافت کنند تا با ناباروری پس از ازدواج مواجه نشوند.

جباری تاکید کرد: ارائه بسته‌های خدمات درمان ناباروری در حال انجام است؛ فقط بخشی از دغدغه های مردم، ویزیت متخصص‌های زنان و فلوشیپ‌های نازایی است که البته تحت پوشش بیمه هست؛ فقط مشکلات اداری دارد که با تصویب هیات دولت ، شیرینی آن به کام مردم خواهد نشست.

 

 

 

 

 

غول کرونا دوباره بیدار شد، ترمز احتیاط را بکشید

افشین شاعری
غول کرونا دوباره بیدار شد، ترمز احتیاط  را بکشید

همه‌گیری جهانی کرونا همچنان با خیزهای مکرر به راه خود ادامه می‌دهد. این ویروس تاجدار برای بقای خود، جان سختی می‌کند تا آنان که با خوش خیالی از پایان کرونا خبر می‌دادند، ترمز احتیاط را بکشند. خیز جدید افزایش آمار مبتلایان به کرونا بیانگر بیدارشدن دوباره غول کروناست.

همه‌گیری جهانی کرونا که از دسامبر(آذرماه) ۲۰۱۹ با شناسایی نوع جدیدی از این ویروس در چین شکل گرفت و در مارس(اسفندماه) ۲۰۲۰ شیوع آن از سوی سازمان بهداشت جهانی تائید و اعلام شد، هنوز ادامه دارد.
تاکنون حدود ۵۶۲ میلیون نفر در دنیا به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌ و بیش از ۶ میلیون و ۳۷۴ هزار نفر بر اثر آن جان باخته‌اند. در ایران نیز از اوایل اسفند ۱۳۹۹ وجود این ویروس در کشور تائید شد و بنابر اعلام رسمی وزارت بهداشت تاکنون ۷ میلیون و ۲۵۲ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده و ۱۴۱ هزار و ۴۴۴ نفر در ایران بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

یکی از ویژگی‌های شیوع کرونا، حرکت سینوسی آن است؛ یعنی روند هر خیز آن ابتدا با افزایش تعداد مبتلایان سرپایی شروع می‌شود، بعد از حدود دو تا سه هفته، روند افزایشی تعداد بیماران بد حال و بستری مشاهده می‌شود و دو تا سه هفته بعد از آن روند افزایشی موارد فوتی‌ها به اوج می‌رسد؛ به این ترتیب با قله‌های متعدد نمودار حرکت این ویروس مواجه هستیم که هر کدام یک نمودار زنگوله‌ای شکل را نشان می‌دهد.
نمودار حرکت کرونا در ایران نشان می‌دهد که تاکنون ۶ پیک مهم و اصلی رخ داده است. هر یک از این پیک ها یک زنگوله از نمودار است که در یک بازه زمانی مشخص دو تا چهار ماهه طول کشیده است.
 پیک اول کرونا از ابتدای اسفند ۹۸ با اعلام اولین موارد ابتلا و مرگ در قم شروع شد و تا اردیبهشت ۹۹ ادامه داشت. پیک دوم کرونا بلافاصله بعد از آن و از خرداد ۹۹ با بازگشایی زودهنگام اماکن عمومی شروع و تا شهریور همان سال ادامه داشت.
پیک سوم کرونا نیز بلافاصله از اواخر شهریور ۹۹ شروع شد و تا دی ۹۹ تداوم یافت. سه پیک سخت و جانفرسا در اولین سال پاندمی، زمانی که خبری از واکسن نبود و تمرکز توصیه‌ها بر رعایت اصول بهداشتی مثل ماسک زدن، شست و شوی دست‌ها و رعایت فاصله فیزیکی بود.

فروکش کردن آمار مبتلایان و مرگ کرونا در یک بازه زمانی کوتاه به هیچ‌وجه نشانه پایان و خاموشی کرونا نیست و این احساس می‌تواند به سهل‌انگاری و بی‌خیالی مردم و مسئولان، کاهش رعایت اصول بهداشتی و تردد در واکسیناسیون منجر شده و تشدید موج‌های بعدی را باعث شودپیک چهارم کرونا از فروردین ۱۴۰۰ شروع شد و تا نیمه‌ خرداد ادامه داشت. بلافاصله پس از کاهش موارد ابتلا در پیک چهارم در اواسط خرداد، دوباره روند افزایشی کرونا در کشور این بار با سویه خطرناک دلتا مشاهده شد که پیک پنجم را رقم زد، دوره‌ای که سخت‌ترین پیک کرونایی را به وجود آورد.
آمار رسمی مرگ روزانه مبتلایان از مرز ۷۰۰ نفر هم گذشت و مدام رکورد می‌زد. پیک ششم نیز با سویه امیکرون از بهمن ۱۴۰۰ در ایران شکل گرفت و با وجود خفیف‌تر بودن علایم آن و کمتر بودن میزان مرگ و میر، به علت سرایت بالاتر آن نسبت به سویه‌های قبلی اکثر مردم ایران را مبتلا کرد.

با فروکش کردن سویه امیکرون در اوایل سال ۱۴۰۱ اما تا حدی فضا عوض شد و نوعی احساس خلاصی از کرونا و پایان آن در بین مردم و برخی مسئولان احساس می‌شد. حتی گاهی برخی مسئولان از مهار کرونا سخن می‌گفتند اما واقعیت این است که فروکش کردن آمار مبتلایان و مرگ کرونا در یک بازه زمانی کوتاه به هیچوجه نشانه پایان و خاموشی کرونا نیست و این احساس می‌تواند به سهل انگاری و بی‌خیالی مردم و مسئولان، کاهش رعایت اصول بهداشتی و تردد در واکسیناسیون منجر و تشدید موج‌های بعدی را باعث شود. اتفاقی که در ایران افتاده است و با افزایش تعداد مبتلایان به وضوح پیک هفتم کرونا آغاز شده است.

موج هفتم آغاز شده، عادی‌انگاری را کنار بگذاریم

«دکتر حمید سوری»متخصص اپیدمیولوژی به پژوهشگر ایرنا می‌گوید: افزایش آمار موارد ابتلا به کرونا به وضوع شروع پیک جدید این بیماری را در کشور نشان می‌دهد. از ماهها پیش کارشناسان و متخصصان همه‌گیر شناسی به مسئولان هشدار می‌دادند که وضعیت کرونا شکننده است اما متاسفانه عده‌ای با شتاب زدگی و با استناد به اینکه در برخی روزها آمار فوتی کرونا در کشور صفر شده است فریب آمار را خوردند و به دنبال برگزاری جشن پایان کرونا بودند و از خاموشی همه‌گیری صحبت می‌کردند. در حالی که اپیدمی کرونا خاموش نشده بود. اپیدمی زمانی خاموش می‌شود که حداقل دو دوره معادل ۲۸ روز، هیچ موردی از ابتلا به کرونا نداشته باشیم؛ به شرطی که بیماریابی قوی داشته باشیم و فقط به موارد مراجعه کننده اکتفا نکنیم.

وی می‌افزاید: مدیریت کرونا سه مولفه یا سه ضلع دارد که شامل مردم، مسئولان و رفتار ویروس است. ویروس کرونا برای بقای خود ممکن است جهش یا تغییراتی داشته باشد که هنوز برای بشر ناشناخته است. نمی‌توانیم درباره آینده رفتار ویروس کرونا پیش بینی دقیقی داشته باشیم بنابراین کشورهای موفق در مدیریت کرونا برای کاهش آسیبب‌های این همه‌گیری بر مدیریت رفتار مردم و اقدامات دولت‌ها تمرکز دارند. اینکه مدام از کشورهایی که وضعیت بدتر از ایران دارند و مدیریت ناکارآمدی داشته‌اند صحبت کنیم و خودمان را با آنها مقایسه کنیم درست نیست. باید به کشورهایی که موفق عمل کردند نگاه کنیم و خودمان را با آنها مقایسه کنیم.
از ماهها پیش برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی با روند افزایشی کرونا مواجه شده بودند و اکنون این موج به غرب آسیا رسیده است و روند افزایشی مبتلایان کرونا در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق، کویت، عربستان، امارات، بحرین و ایران دیده می‌شودمتخصص اپیدمیولوژی ادامه می‌دهد: کارشناسان از دو ماه پیش نسبت به خوش بینی، ساده‌انگاری و عادی‌سازی شرایط کشور در مقابله با کرونا هشدار می‌دادند و اعلام خطر می‌کردند  اما بسیاری از مسئولان این هشدارها را کمتر توجه کردند و می‌گفتند امیدواریم که چنین نشود و مساله جدی گرفته نشد.

وی می‌گوید: بی‌توجهی به هشدارها، فرصت‌ها را از دست داد اما هنوز هم می‌توان با اقداماتی جلوی خسارتهای بیشتر را گرفت. رفتار ویروس کرونا قابل پیش بینی نیست. اکنون پیک جدید کرونا شروع شده است، انتظار اولیه این است که اگر این موج جدید به علت شیوع دو زیرواریانت امیکرون باشد، پیک هفتم کرونا قله پایین‌تری نسبت به پیک‌های قبلی داشته باشد البته مدت زمان پیک هم مهم است . با این حال نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که با جهش جدید ویروس مواجه نمی‌شویم و باید برای هر شرایطی آمادگی داشته باشیم.

سوری می‌افزاید: از ماهها پیش برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی با روند افزایشی کرونا مواجه شده بودند و اکنون این موج به غرب آسیا و از جمله ایران رسیده است و روند افزایشی مبتلایان کرونا در بسیاری از کشورهای این منطقه از جمله عراق، کویت، عربستان، امارات، بحرین و ایران دیده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ضعف‌ها و مشکلات زیادی در مدیریت کرونا وجود دارد از جمله اینکه تعداد تست‌های روزانه شناسایی موارد ابتلا بسیار اندک است و وضعیت واقعی همه‌گیری کرونا را در کشور نشان نمی‌دهد. نظام بیماریابی نداریم. با وجود انجام واکسیناسیون در  کشور در ماههای گذشته هیچ گزارش دقیقی درباره میزان اثربخشی واکسن‌ها اعم از واکسن‌های خارجی و به خصوص واکسن‌های داخلی نداریم.

متخصص اپیدمیولوژی می‌گوید: در مورد واکسن‌های موجود تفاوت میزان اثربخشی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است و تفاوت زیادی بین آنها نیست البته هیچ کدام از واکسن‌های تولید داخل هنوز تاییدیه بین المللی ندارند. با این حال مساله مهم این است که از آخرین واکسیناسیون گسترده همگانی علیه کرونا حدود ۶ ماه می‌گذرد. اکنون میزان ایمنی‌زایی این واکسن‌ها به حداقل ممکن رسیده است و ضرورت دارد  همه مردم باید بعد از ۶ ماه دز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

 

غول کرونا دوباره بیدار شد، ترمز احتیاط  را بکشید

مردم دز یادآور تزریق کنند

سوری می‌افزاید: باید هر چه سریعتر مردم به انجام واکسیناسیون ترغیب شوند البته برای اقناع مردم به حضور در مراکز واکسیناسیون باید به فرهنگ و ذهنیت آنها درباره واکسیناسیون توجه کنیم. باید حق انتخاب در نوع واکسن برای مردم وجود داشته باشد در عین حال گزارش شفافی درباره اثربخشی واکسیناسیون در دوره‌های قبلی به مردم داده شود، اطلاعاتی که متاسفانه حتی در اختیار کارشناسان و محققان نیز قرار داده نشده و در بسیار مواقع محرمانه قلمداد می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مساله بسیار مهم سخنانی است که برخی مسئولان به غلط درباره وضعیت کرونا در کشور مطرح می‌کنند و به عادی انگاری و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها دامن می زنند. به طوری که اکنون میزان رعایت پروتکل‌ها از جمله زدن ماسک و فاصله‌گذاری به حداقل ممکن و زیر ۴۰ درصد رسیده و بسیار اندک است و این تصور در مردم به وجود آمده که خطر کرونا بر طرف شده و جدی نیست.

متخصص اپیدمیولوژی می‌گوید: مشکل بسیار مهم دیگر اشکالات کارشناسی و غیر علمی بودن اطلاعات وزارت بهداشت درباره رنگ بندی شهرهاست که متاسفانه بر مبنای میزان بستری بیماران است. شاخصی که به هیچ‌وجه گویای وضعیت کرونا در کشور نیست و باید اصلاح شود. حدود ۲۰ نوع شاخص برای گزارش رنگ بندی وجود دارد. به عنوان مثال شاخص بیماریابی و وضعیت ابتلا در بین بیماران سرپایی می‌تواند یکی از معیارها باشد.
سیاست عادی انگاری کرونا یک اشتباه استراتژیک در مدیریت همه‌گیری کووید۱۹ بود که باعث شد مردم توجه کمتری به اعمال محدودیت‌های کرونا داشته باشند
سوری می‌افزاید: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا قرار بود تست سرلوژی با حدود ۵ میلیون نمونه برای بررسی وضعیت ایمنی ایرانیان علیه کرونا انجام شود اما انجام نشد و اکنون اطلاعات کافی درباره میزان ایمنی مردم علیه کرونا نداریم. هزینه این کار در مقایسه با هزینه‌های گزاف و اعلام نشده درمان بیماران با داروهای کم اثر، در حالی که هنوز کرونا داروی اختصاصی ندارد ناچیز است اما نمی‌دانیم چرا انجام نشد.

وی  ادامه می‌دهد: سیاست عادی انگاری کرونا اشتباه استراتژیک در مدیریت همه‌گیری کووید۱۹ بود که سبب شد مردم توجه کمتری به اعمال محدودیت‌های کرونا داشته باشند. اکنون در تابستان ۱۴۰۱ هستیم و در حالی که مردم خسته شده‌اند، به راحتی نمی‌توان آن‌ها را قانع کرد که محدودیت‌های سختگیرانه سالهای ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ را بپذیرند.

کرونا ادامه دارد

دکتر «حسین کرمانپور» پزشک عمومی می‌گوید: کاهش رعایت اصول بهداشتی به بالا رفتن موج کرونا و اوج گیری موج جدید کمک می‌کند. اما آنچه در این میان از هر علتی مهمتر است از بین رفتن اثر واکسیناسیون و کاهش سطح ایمنی بدن افراد بعد از گذشت ۴ ماه از واکسیناسیون است. بر اساس اصول علمی بهترین زمان اثربخشی واکسن‌های کرونا حدود ۴ ماه است. نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با افزایش واردات واکسن و اطلاع رسانی که قبل از پیک امیکرون انجام شد. تقریبا اکثریت جمعیت ایران واکسن زدند. و از اوایل دی ماه تا اواخر بهمن و اسفند شاهد بهترین زمان پاسخگویی ایرانیان در مواجهه با ویروس کرونا بودیم.

وی می‌افزاید: اکنون در مورد اکثریت مردم ایران بیش از چهار ماه از زمان واکسیناسیون گذشته و سطح ایمنی مردم رو به کاهش گذاشته است و زمان آن رسیده که مردم دز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

کرمانپور ادامه می‌دهد: باید بدانیم که پاندمی کرونا به این زودی‌ها تمام نمی شود و موج‌های سینوسی آن تا چند سال آینده وجود دارد. باید به زندگی مسالمت‌آمیز با این ویروس عادت کرد و تا زمان پایان کرونا اصول بهداشتی، ماسک زدن، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و تکرار دزهای یادآور واکسن کرونا را انجام داد تا با کمترین میزان خسارت‌های انسانی دوران پاندمی را پشت سر بگذاریم.

 

 

 

هشتگ حجاب بی حجاب چگونه رشد کرد؟

ضدانقلاب در روزهای گذشته تلاش کرد با راه انداختن هشتگ حجاب بی حجاب فضای مجازی را متاثر کند. اوج تمرکز و هدف گذاری دشمن برای ۲۱ تیرماه بود یعنی روزی که به نام روز عفاف و حجاب نام‌گذاری شده بود. تحلیل توییت‌ها و مطالب تولید شده برای این هشتگ روند کم رمق رشد این هشتگ را نشان می‌دهد.

هشتگ حجاب بی حجاب چگونه رشد کرد؟

به گزارش فارس ضدانقلاب در روزهای اخیر برای ترویج بی‌بندوباری و بدحجابی در ایران هشتگ حجاب بی‌حجاب را مطرح کرد. کمپینی که به ادعای خودشان بنا بود یک جریان وسیع اجتماعی را برای مقابله با اقدامات جمهوری اسلامی در تبلیغ حجاب اسلامی به راه بیاندازد. اوج این برنامه ریزی برای امروز یعنی ۲۱ تیرماه بود.

#حجاب_بی_حجاب چگونه ترند شد؟

نگاهی به تحلیل کلان داده‌های فضای مجازی به ما نشان می‌دهد که این فضاسازی به چه نحوی شکل گرفته است. تا لحظه نگارش این گزارش هشتگ حجاب_بی_حجاب ترند هشتم توییتر فارسی است و حتی نتوانسته خود را به ۳ ترند اول توییتر فارسی برساند.

آمار توییت‌های منتشر شده با این هشتگ نیز به حدود ۶۸۰۰ توییت رسیده است.

آخرین آمار مربوط به تعداد اکانت‌های فعال فارسی زبان در توییتر نیز حاکی از فعالیت حدود ۳ میلیون ۸۰۰ هزار اکانت است.

این آمارها به این معنی است که تنها یک هزارم کاربران توییتر در این کمپین مشارکت کرده‌اند. نسبت مشارکت‌ کننده‌گان در این کمپین به کل جمعیت ایران هم می‌شود حدود ۰.۰۰۰۰۸%.

کدام اکانت‌ها در این کمپین مشارکت موثر داشته‌اند؟

نکته جالب دیگر در این ماجرا، فعالیت اکانت‌های بدون هویت است. اکانت‌هایی که تحلیل محتوای برخی از آنها رگه‌های سلطنت‌طلبی، منافقین و اعمال نفوذ دولت آمریکا را نشان می‌دهد.

اغلب این اکانت‌ها بدون هویت واقعی در حال فعالیت هستند و تنها اکانت مسیح علینژاد است که با هویت رسمی در حال تولید محتوا برای هشتگ حجاب بی حجاب است. طبق گزارش رسمی منتشر شده توسط دولت آمریکا نیز علینژاد تا کنون برای فعالیت‌های ضد ایرانی خود از دولت آمریکا رقمی معادل ۶۲۸ هزار دلار دریافت کرده است.

 

بررسی محتوای منتشر شده توسط برخی اکانت‌ها از جمله اکانت «چراغ آسمان» نشان می‌دهد گرایشات سلطنت‌طلبی در گردانندگان پشت پرده این اکانت‌ها بنا نیست پنهانی باشد و به طور صریح نسبت به ابراز آنها تمایل نشان می‌دهند.

مسئله دیگر درباره این اکانت زمان جوین شدن این اکانت به توییتر است. در بخش بیوگرافی این اکانت زمان آغاز فعالیت این اکانت ماه جون ۲۰۲۲ ( آمار دقیق‌تر طبق رصد کلان داده ۸ تیرماه ۱۴۰۱) ثبت شده است. یعنی یک ماه قبل این اکانت در توییتر وجود نداشت. احتمالا هدف از ساخته شدن این اکانت عملیات کردن برای هشتگ سازی حجاب بی‌حجاب بوده است.

#ایران_عفیف رقیب #حجاب_بی_حجاب 

هشتگ ایران عفیف نیز در برابر هشتگ حجاب بی‌ حجاب طی دو روز گذشته بالا آمده و در فضای توییتر رشد کرده است. با وجود آنکه هیچ تبلیغ خاصی در خصوص این هشتگ انجام نشده است تا لحظه انتشار این گزارش بیش از ۷۶۰۰ توییت با این هشتگ منتشر شده است.

هرچند جریان ضدانقلاب به دنبال موج سازی رسانه‌ای حول حجاب بی حجاب بود اما نتیجه اکانت‌سازی‌های فیک و هزینه‌های هنگفت در این ماجرا عایدی جز چند کلیپ از برداشتن مخفیانه حجاب توسط چند زن که توسط رسانه‌های مختلف این جریان بازنشر شد نبود. کلیپ‌هایی که بعضا مورد تمسخر فعالان فضای مجازی هم قرار گرفت.

 

 

 

 

 

خانواده‌ها چطور در مصرف آب صرفه‌جویی کنند

صرفه جویی در مصرف آب باید از خانواده ها شروع شود. در گام نخست اعضای خانواده معنای صرفه جویی را به هم آموزش دهند، اینکه چطور ظرف بشویند، حمام کنند، خودرو یا لباس‌شان را بشویند و مراقب باشند آب شرب هدر نرود. کارشناسان در این زمینه نظرات‌شان را بیان می کنند.

خانواده‌ها چطور در مصرف آب صرفه‌جویی کنند

دستم را در ظرف برنج فرو می‌برم و در حالیکه قطرات آب به داخل ظرف می‌چکدو سر ریز می‌شود ، آن را هم می‌زنم، چندین مرتبه این کار را تکرار می‌کنم  بی‌آنکه  فکرکنم چقدر برنج را می‌شویم ؟ آیا اصلا  برنج  نیاز بیشتری به شستشو دارد؟ در همین حین دختر کوچکم با مامان مامان گفتن‌های مکرر توجه ام را جلب می کند: « حواستون نیست نیست، آب همینطوری باز مونده و هدر میره!» یک مرتبه به خودم می‌آیم  و آه از نهادم  بلند می‌شود ، که چه کردم؟!

پیش از این ،مدام به بچه‌ها گفته‌ام در مصرف آب صرفه جویی کنید، خشکسالی و کم آبی است اما خودم رعایت نکردم. بلافاصله به دخترم می‌گویم: «حق با توست، من اشتباه کردم خیلی باید این روزها مخصوصا در فصل گرمای تابستان مراقب مصرف آب باشیم».

در چند ثانیه ناقض گفته‌های قبلی خودم شده بودم : «آب کم مصرف کنید، خشکسالی است، حیاط خانه را  با فشار آب جارو نکنید ، به میزان لازم برای ظرف شستن آب بردارید، آب خنک در یخچال بگذارید تا مدام مجبور نباشید آب شیر باز کنید و… از این توصیه‌های ایمنی در خانه که در نهایت بچه‌ها می‌گویند:«مامان مراقبیم، مامان حواسمان را جمع می کنیم. اما حالا خودم در حواس‌پرتی  هر چه رشته بودم  پنبه کردم راستش می‌خواهم فرزندانم  فرهنگ صرفه جویی را در خانه یاد بگیرند و این از وظایف دینی ماست.»

دین مبین اسلام در آیات و روایاتش مسلمانان را به رعایت صرفه جویی در مصرف هر چیزی توصیه کرده است حال این صرفه جویی می‌تواند در مصرف برق، آب و دیگر انرژی‌ها باشد و اگر بتوانیم چنین فرهنگی را در جامعه خودمان و از خانواده هایمان ایجاد کنیم، در مسائل مختلف موفق خواهیم بود.

*صرفه جویی به چه معناست؟

باید به بچه‌ها یاد بدهیم صرفه جویی چه معنایی دارد. صرفه جویی به معنای مصرف نکردن یا محروم کردن خود از چیزی نیست،  صرفه جویی به معنای درست مصرف کردن است گاه در تبلیغات تلویزیون چیزهایی دراین زمینه می‌بینیم که در یادمان می‌ماند، رسانه در این عرصه خیلی می‌تواند مهم باشد تا یاد بگیریم چطور می‌توانیم درست و بهینه مصرف کنیم و از نعمت های الهی همیشه بهره مند باشیم. آب یکی از همین موهبت های پروردگار است که تا زمانی که دچار بی آبی نشده باشیم، شاید درکش نکنیم که خوب مصرف کردن چه ارزشی دارد، چرا که نبودش فاجعه در زندگی مان محسوب می شود.

*عبور از فصل گرما؛ چطور و چگونه؟

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور معتقد است که برای عبور از تنش فصل گرما که هر ساله با آن روبه رو هستیم و الان نیز به دلیل خشکسالی بیشتر درگیری اساسی تری نیز داریم، نیاز به رعایت الگوی بهینه مصرف از سوی مردم دارد، اما این الگو و این فرهنگ سازی باید چطور در خانواده ها صورت بگیرد و مردم چطور خود را با شرایط می توانند سازگار کنند تا با کم آبی و خدایی ناکرده بی آبی روبه رو نشوند؟

*میوه و سبزیجات را با آب به اندازه شست و شو دهید

«محمد توکلی»کارشناس حوزه آب معتقد است: «خیلی از مردم برای شست و شوی میوه و سبزیجات به دلیل اینکه وسواس به خرج می دهند تا مبادا میکروب یا ویروسی داشته باشد، مدام ظرف آب شست و شو را خالی کرده و پر می‌کنند و چندین لیتر آب اینطور به هدر می‌دهند یا اینکه هر میوه را دقایقی زیرشیر آب می‌گیرند تا مثلا تمیز شود. در حالیکه بهترین حالت این است که یک کاسه آب پر کرده و با مایع ضدعفونی کرده دقایقی اجازه دهیم میوه یا سبزیجات در آن باقی بمانند و بعد آن را آبکشی کنیم. دراین صورت دیگر آب مضاعف هدر نمی‌رود.»

این اتفاق می تواند برای شستن ظرف ها نیز رخ بدهد مثلا برای گرفتن چربی یک ظرفی که روغنی بوده مدت‌ها آب گرم یا داغ را باز بگذاریم تا چربی از بین برود درحالیکه با یک بار آب جوش گرفتن روی ظرف ها می‌توانیم چربی ها را بزداییم.

*زمان مناسب استفاده از ظرفشویی و ماشین لباسشویی

اگر از ماشین ظرفشویی یا لباسشویی استفاده می‌کنید که بهتر است زمانی آنها را به برق بزنید و روشن کنید که کامل پر شده باشند.

توکلی دراین باره می‌گوید: «اگر از ماشین لباسشویی و ظرفشویی استفاده می‌کنند که خود این وسایل کم مصرف هستند به لحاظ استفاده از آب ، فقط باید مراقب باشید که پر باشند نه اینکه با دو لباس یا دو ظرف ماشین را به برق بزنید. اما اگر با دست می شویید هم باید مراقب باشید که آب زیادی مصرف نشود . شاید با پر کردن یک لگن بتوان ظرف هایی زیادی را چربی زدایی کرد و شصت و یک بار هم آبکشی کرد و لباس ها هم به همین منوال می توان شستشو داد.»

اما درباره شستن ظرف هایی که مثلا نیاز به خیساندن دارند مثل قابلمه ها ، بهتر این است که مدام آنها را زیر آب نگیریم تا با آب شستشو شوند شاید بهتر باشد مدتی آنها را میزان کمی آب بخیسانیم تا بتوانیم شست و شوی راحت‌تری داشته باشیم.

در حال حاضر استان های جنوبی و مرکزی درگیری بیشتری با کم آبی دارند و شاید مردم آن مناطق در زمینه مصرف بهینه آب هوشیاری بیشتری داشته باشند ما مسئله مهم این است که همه در این زمینه فرهنگ مصرف درست آب را در خانواده هایمان ترویج دهیم و به صرف اینکه مثلا ما دو نفر یا سه نفر بیشتر نیستیم مدام آب زیاد به هدر ندهیم.

*آب خنک در یخچال نگهداری کنید

بنی هاشمی، یک کارشناس دیگر حوزه آب می‌گوید اقداماتی که تا به حال برای رفع بحران آب در نظر گرفته شده، کافی نبوده ، بنابراین ما نیاز به مدیریت خانگی در این زمینه داریم. در حال حاضر اقلیم کشور تغییر کرده و ما شاهد خشکسالی هستیم، متوسط بارش ها و روان آب ها کم شده و میزان دسترسی به آب نیز کاهش یافته و بنابراین باید بپذیریم که کم آب تر از قبل هستیم.

یکی دیگر از راه های مصرف بهینه آب این است که در خانه مدام برای خنک کردن آب و آب خوردن سراغ شیر نرویم و مدتها صبر کنیم تا آب خنک شود، همیشه مقداری آب در یک پارچ در یخچال داشته باشیم تا در طول روز از آن استفاده کنیم یا اینکه در یک کلمن با یخ در طول روز آب بریزیم یا اگر آب سرد کن یخچال و فریزرمان دارد از آن استفاده کنیم.

*ماشین شویی را به حداقل برسانید

خیلی از مردم هنوز فرهنگ شستن ماشین را بلد نیستند و با یک شیر آب در حیاط یا کوچه به جان شستشوی ماشین می افتند یا اینکه هنوز فرش یا چیزهای دیگر خانه را با آب زیاد می‌شویند.

توکلی دراین باره توضیح می‌دهد: «سعی کنید هر چند وقت یک بار ماشین را به کارواش ببرید تا با حداقل آب ماشین شویی صورت بگیرد یا اینکه یاد بگیرید تنها با یک سطل آب و یک سطل کف ماشین بشویید و این هم شدنی است.»

 

*مراقب کولرهایتان باشید

طبق گفته کارشناسان حوزه آب در حال حاضر سرانه آب هر ایرانی از ۶۹۰۰ به ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده و این یعنی هدر رفت آب در خیلی مسائل و اینکه دیگر به جای اینکه بخواهیم نگران تأمین آب برای نسل های بعد باشیم، می‌بایست به فکر خودمان و شرایط حال نیز باشیم چرا که همان نسل هایی که به آنها فکر می‌کردیم الان خودمان هستیم که باید رعایت کنیم.

توکلی در مطرح کردن نکات دیگر صرفه جویی آب می‌گوید که کولرها یکی دیگر از منابع هدررفت آب محسوب می‌شوند که ابتدای تابستان و در میانه آن می بایست مورد بررسی قرار بگیرند که چکه نکنند یا اینکه شناورها سالم باشند، حتی شیرهای دیگر در منزل چکه نکنند و همین چکه چکه ها باعث هدررفت هزاران لیتر آب در روزها و ماه ها می‌شود که شاید اصلا به چشممان هم نیاید.

از جمله دغدغه‌های دیگری که باید خانواده ها در زمینه صرفه جویی آب داشته باشند، آب و جاروکردن های زیاد است که بهتر است قطع شود، حیاط را با آب زیاد شستن یا برگ‌های خشک و آشغال ها را با فشار آب شستن باید کامل قطع شود، مراقبت از زمان دوش گرفتن های روزانه نیز خیلی با اهمیت است چرا که فصل گرما شاید در روز یک یا دو بار دوش گرفتن بطلبد اما هربار شاید با چند دقیقه کوتاه بتوان سریع دوش گرفت و خنک شد.

شما برای صرفه جویی در زمینه مصرف آب و آموزش آن به اعضای خانواده چه کارهایی می کنید؟

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*