گزارش/

نیمه پنهان مهاجرت

هدی‌سادات پاک‌نهاد
نیمه پنهان مهاجرت

دکتر محمدی نیا، مشاوره و روانشناس می‌گوید: «متأسفانه برخی از جوانان با تصورات ذهنی خودشان مهاجرت می‌کنند و فکر می‌کنند اگر به خارج از کشور بروند، بهترین دانشگاه پذیرش می‌شوند و بهترین کار و درامد را کسب می‌کنند درحالی‌که این‌گونه نیست. هر کشوری منافع خودش را در نظر می‌گیرد؛ ازاین‌جهت، در کشورهای خارج به افراد مهاجر حقوق کمتری داده می‌شود.»

 جوانان بزرگ‌ترین گروه از افرادی هستند که هرساله مهاجرت می‌کنند و عمدتاً در جستجوی کار مناسب، تحصیل و شرایط زندگی بهتر این کار را انجام می‌دهند. بر اساس سالنامه مهاجرتی ایران در سال ۱۴۰۰، جمعیت مهاجران ایرانی در دنیا ۱.۸ میلیون نفر است که ۲/۲ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد.

طبق محتوای این سالنامه تراز شاخص تصمیم به مهاجرت در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان که عمده آن‌ها از دانشجویان دانشگاه دولتی بودند، بیش از ۴۴ درصد برآورد شده که بیش از ۷۹ درصد از آن‌ها باانگیزه تحصیل قصد مهاجرت دارند. این گروه مهم‌ترین عامل در میل به مهاجرت را بی‌ثباتی اقتصادی کشور، شیوه مملکت‌داری، امید به زندگی بهتر در خارج از کشور و آزادی‌های فردی و اجتماعی عنوان کردند.

مهاجرت از ایران موضوع تازه‌ای نیست و این موضوع سال‌هاست که به یک مسئله چالش‌برانگیز تبدیل‌شده است اما مخالفت و عدم رضایت والدین برای مهاجرت فرزندانشان موضوعی است که درباره آن با دکتر محسن محمدی نیا روانشناس و مدرس دانشگاه تهران به گفت‌وگو می‌پردازیم.

نیمه پنهان مهاجرت

آقای دکتر بفرمایید خانواده‌ها در برخورد با فکر رفتن فرزندشان به خارج از کشور چطور باید برخورد کنند؟

شاید کسی بهتر از سعدی درباره مهاجرت و حب وطن سخن نگفته باشد؛ سعدی می‌گوید سعدیا حب وطن گر چه حدیثیست صحیح، نتوان مُرد به‌سختی که من اینجا زادم» اما به‌هرحال جوانانی هستند که تمایل به مهاجرت دارند و با مخالفت خانواده‌هایشان مواجه می‌شوند. نحوه برخورد خانواده‌ها با فکر رفتن فرزندشان به خارج از کشور موضوعی است که والدین به باید به آن توجه داشته باشند. بهترین برخورد پذیرش است؛ به این معنا که ما بتوانیم درک کنیم و احترام بگذاریم. خود شما به‌عنوان والد وقتی یک خواسته‌ای از فرزند، دوست یا همکار دارید انتظارتان چیست؟! طبیعی است که در گام اول انتظار دارید طرف مقابلتان شنونده خوبی باشد و متوجه شود که چه چیزی در ذهن و جان شما می‌گذرد.

دقت کنید پذیرش به معنای تائید حرف فرزند برای رفتن به خارج از کشور نیست بلکه به این معناست که والدین باید بدون ابراز مخالفت، تحقیر، سرزنش، نصیحت و جنگ‌ودعوا در ابتدا به صحبت فرزندشان گوش دهند و ببینند اصلاً چرا چنین تصمیمی از جانب فرزندشان گرفته‌شده است. نکته قابل‌توجه این است که والدین در حین صحبت فرزندشان باید یک شنونده خوب باشند و فرصت صحبت کردن را از فرزندشان نگیرند.

گام دوم این است خود والدین در رابطه با مهاجرت اطلاعاتی داشته باشند و با داشتن اطلاعات فرزندشان را روشن کنند که برای مهاجرت نیاز به پول، پذیرش، ویزا، تأمین هزینه در خارج از کشور، مسکن و… دارند.

یکی دیگر از نکات این است که والدین انگیزه فرزندشان از مهاجرت را جویا شوند. گاهی فرزند شما به دلیل تحصیل، کار، شرایط نامناسب خانوادگی و پیشرفت اقتصادی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند.

نیمه پنهان مهاجرت

همچنین والدین باید تیپ شخصیتی فرزندشان را در نظر بگیرند. در شخصیت‌شناسی اناگرام، ۹ تیپ شخصیتی مشخص‌شده است. مثلاً تیپ شخصیتی ۷، فردی خوش‌گذران و کم‌طاقت در برابر مشکلات و سختی‌ها است. این تیپ شخصیتی ازآنجایی‌که دنبال لذت است با کوچک‌ترین سختی همه‌چیز را رها می‌کند؛ لذا این تیپ شخصیتی ممکن است به تصور آرامش و راحتی مهاجرت کند اما با کوچک‌ترین سختی همه سرمایه هزینه شده برای مهاجرت را رها کرده و برگردد. بنابراین، والدین باید تیپ شخصیتی فرزندشان را در نظر داشته باشند که البته این مسئله با کمک روانشناس به‌راحتی قابل‌شناسایی است.

والدین پس از کسب اطلاعات در رابطه با مهاجرت، می‌توانند با توجه به هدف فرزندشان روی یک کاغذ پیامدهای مثبت و منفی رفتن به خارج از کشور و ماندن در وطن را بنویسند و بررسی کنند.

یادتان باشد مهم‌ترین چیزی که برای جوانان مهم است درک و احترام گذاشتن به نظرشان است. جوان شما اگر ببیند که شما او را درک می‌کنید، پذیرای حرف شما خواهد بود.

به نظر شما علت سخت‌گیری برخی از والدین برای مهاجرت فرزندانشان چیست و چطور می‌توان این مسئله را حل‌وفصل کرد؟

بزرگ‌ترین علت سختگیری والدین ترس، عدم اعتماد به فرزند و وابستگی است. والدین اغلب می‌ترسند که فرزندشان پس از مهاجرت نتواند از پس زندگی بربیایید، به دلیل تعارضات فرهنگی فرزندشان به انحراف کشیده شود یا به دلایل مختلف مثل تصادف، اعتیاد و… فرزندشان را از دست بدهند. همچنین گاهی وابستگی والدین به فرزندان باعث می‌شود تا آن‌ها نتوانند مستقل تصمیم بگیرند، فکر و تفریح کنند. این دسته والدین از تنهایی وحشت دارند و حتی تصور مهاجرت فرزند این‌ها را آزار می‌دهد.

اگر والدین دچار طرحواره‌های مختلف باشند، حل‌وفصل مسئله کمی دچار است. عموماً والدین دچار طرحواره‌هایی همچون وابستگی و عدم اعتماد هستند. برای حل‌وفصل این مسئله والدین می‌توانند با برقراری تماس تصویری، صحبت با صاحب‌خانه فرزندشان اطمینان حاصل کنند و گاهی خوب است والدین دو-سه ماه همراه با فرزندشان مهاجرت کنند و بعدازاینکه خیالشان راحت شد، برگردند.

نیمه پنهان مهاجرت

مهاجرت برای نوجوانان و جوانان چه مشکلاتی را در پی دارد و آیا مهاجرت می‌تواند تأثیری در سلامت روانی افراد داشته باشد یا خیر؟

این مسئله کاملاً به شخصیت نوجوان یا جوان بستگی دارد. برای مهاجرت، فرد باید آمادگی‌های لازم مثل تسلط به زبان، اعتمادبه‌نفس بالا، هوش سازگاری با محیط جدید و منابع مالی را دارا باشد.

این را بدانید که در ۶ ماه اول پس از مهاجرت اکثر افراد دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند و این حالت کاملاً طبیعی است چراکه فرد دچار اختلال سازگاری می‌شود اما برخی عوامل مثل مخالفت والدین با مهاجرت، مشکلات مالی، عدم برقراری ارتباط، بلد نبودن زبان و… می‌تواند تأثیر منفی در سلامت روان فرد پس از مهاجرت داشته باشد.

نیمه پنهان مهاجرت

برای پیشگیری از مشکلات روان‌شناختی مهاجرت چه توصیه‌ای دارید؟

اولین مسئله آمادگی مهاجرت است. برخلاف تصور جوانان امروز که تمام آمال و آرزوهایشان را در مهاجرت و زندگی در خارج از کشور می‌دانند باید بگویم که اصلاً این‌گونه نیست. متأسفانه برخی از جوانان با تصورات ذهنی خودشان مهاجرت می‌کنند و فکر می‌کنند اگر به خارج از کشور بروند، بهترین دانشگاه پذیرش می‌شوند و بهترین کار و درامد را کسب می‌کنند درحالی‌که این‌گونه نیست. هر کشوری منافع خودش را در نظر می‌گیرد؛ ازاین‌جهت، در کشورهای خارج به افراد مهاجر حقوق کمتری داده می‌شود.

باوجود آمادگی‌های لازم برای مهاجرت، این را در نظر داشته باشید که شما با ورود به یک کشور دیگر بیگانه هستید و هرچقدر هم که تلاش کنید، زمان می‌برد تا با شرایط آن کشور سازگاری پیدا کنید و این می‌تواند جوان را دچار مشکلات عدیده‌ای کند. به همین دلیل توصیه می‌کنم افراد قبل از مهاجرت حتماً به یک روانشناس مهاجرت مراجعه کنند تا با مشکلات و چالش‌های پیش رو مهاجرت روبه‌رو شوند و ازنظر شخصیتی و روانی، شرایط مهاجرت را پیدا کنند.

برخی از والدین پس از مهاجرت فرزندشان دچار مشکلات روحی-روانی ازجمله افسردگی می‌شوند؛ به نظر شما والدین چطور می‌توانند با این مسئله کنار بیایند؟

اولین راهکار این است که والدین تفکرات غیرمنطقی خودشان را اصلاح کنند. این را در نظر داشته باشید که هر جا ما دچار اضطراب و افسردگی می‌شویم قطعاً درشت‌نمایی و فاجعه سازی کردیم. اینکه برخی والدین پس از مهاجرت فرزندشان دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند به دلیل این است که تنها به پیامدهای منفی مهاجرت فکر می‌کنند و تصور می‌کنند با مهاجرت برای همیشه از فرزندشان جدا خواهند شد درحالی‌که مهاجرت در کنار پیامدهای منفی، پیامدهای مثبتی مثل کسب استقلال دارد؛ بنابراین والدین باید به پیامدهای مثبت مهاجرت برای فرزندشان فکر کرده و از پیامدهای منفی فاجعه سازی نکنند. اگر مواردی والدین را نگران می‌کند به‌جای غصه خوردن دنبال راهکار باشند مثلاً اگر نگران اسکان فرزندشان هستند دنبال راهکار حل این مسئله باشند و اگر راهکاری پیدا نکردند این باور را در خود ایجاد کنند که فرزندشان قدرتمند و قوی است و خودش می‌تواند مشکلاتش را حل‌وفصل کند. کارل راجرز، روانشناس آمریکایی می‌گوید “انسان موجودی است که می‌تواند مشکلات خودش را حل کند فقط کافی است یک شخص فهیمی را در کنارش داشته باشد تا بتواند با او حرف بزند و آن فرد حرف‌های او را بفهمد.” بنابراین اگر والدین احساسات منفی فرزندشان را درک کنند و به خواسته‌های فرزندشان احترام بگذارند، این خودش قدرت این را دارد که مشکلات را حل کند و حل خواهد کرد.

 

 

 

فشار روانی کلاس‌های متعدد تابستانی روی کودکان

هدی‌سادات پاک‌نهاد
فشار روانی کلاس‌های متعدد تابستانی روی کودکان

بعضی از والدین در ایام تابستان برای سرگرم کردن فرزندشان، آن‌ها را در انواع و اقسام کلاس‌ها ثبت‌نام می‌کنند و تصور می‌کنند با این کار در حق فرزندشان لطف می‌کنند، درحالی‌که به گفته دکتر سادات، روانشناس کودک و نوجوان، ثبت‌نام در کلاس‌های متعدد به‌خصوص کلاس‌هایی که کودک انگیزه و علاقه‌ای برای شرکت در آن‌ها ندارد، فشار روانی مضاعفی را به او وارد می‌کند.

 بعد از ۹ ماه تحصیل، با تعطیلات تابستانی کودک شما هیجان‌زده است که چند ماه بدون نگرانی از انجام تکالیف می‌تواند بازی و استراحت کند. تماشای بی‌پایان تلویزیون و فیلم‌های موردعلاقه و بازی‌های موبایلی و آنلاین ازجمله برنامه‌هایی است که بچه‌ها در ایام تعطیلات وقتشان را با آن‌ها سپری می‌کنند اما ازآنجایی‌که این مسئله بخشی از نگرانی و دغدغه والدین است، آن‌ها ترجیح می‌دهند اوقات فراغت فرزندشان را باکلاس‌های تابستانی پر کنند. این در حالی است که به گفته روانشناسان آزاد گذاشتن بچه‌ها و استراحت بیش‌ازاندازه و درعین‌حال پر کردن وقت آن‌ها با انواع و اقسام کلاس‌های تابستانی توصیه نمی‌شود. عدم برنامه‌ریزی والدین و آزاد گذاشتن بچه‌ها در اینکه هر زمان می‌خواهند بخورند و بخوابند و بیدار شوند باعث به هم خوردن ساعات خوردوخوراک بچه‌ها شده و حتی سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد. از طرف دیگر، پر کردن تمام اوقات تعطیلات بچه‌ها با کلاس‌های مختلف، آن‌ها را خسته و بی‌انگیزه می‌کند. پس حد و اندازه کلاس‌های تابستانی برای بچه‌ها چقدر است؟! برای پاسخ به این سؤال به سراغ دکتر سما سادات، روانشناس کودک و نوجوان، مدرس دانشگاه و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران رفتیم.

فواید کلاس‌های تابستانی برای کودکان

اگرچه بیش‌ازاندازه پر کردن اوقات فراغت کودک با کلاس‌های تابستانی می‌تواند پیامدهایی داشته باشد اما به گفته دکتر سادات کلاس‌های تابستانی می‌تواند فوایدی برای کودکان داشته باشد. مهم‌ترین نکته این است که کلاس‌های تابستانی کمک می‌کند تا اوقات فراغت بچه‌ها به بطالت نگذرد و بچه‌ها با توجه به علایقشان بتوانند مهارتی کسب کنند. علاوه بر این، کلاس‌های تابستانی می‌تواند در رشد، مهارت و خلاقیت بچه‌ها تأثیرگذار باشد.

دکترسادات شرکت در کلاس‌های تابستانی را در پیشرفت تحصیلی تأثیرگذار می‌داند و می‌گوید: «این مهم است که بچه‌ها در طول تعطیلات طولانی تابستان ذهنشان را فعال نگه‌دارند تا با شروع سال تحصیلی دچار مشکل نشوند. بچه‌هایی که در تابستان به‌هیچ‌عنوان فعالیت ذهنی ندارند، در طول سال تحصیلی تا یک‌سوم از آموخته‌های خود را از دست می‌دهند؛ به همین خاطر است که معمولاً معلمان چهار تا شش هفته ابتدایی سال تحصیلی جدید را صرف آموزش مجدد مطالبی می‌کنند که دانش آموزان در تابستان فراموش کرده‌اند. بنابراین، شرکت در کلاس‌های تابستانی در فعال نگه داشتن ذهن و  پیشرفت تحصیلی بچه‌ها در سال آینده تأثیرگذار است البته درصورتی‌که آن کلاس‌ها مطابق باعلاقه، استعداد و انگیزه کودک باشد.»

فشار روانی کلاس‌های متعدد تابستانی روی کودکان

ایجاد نظم و الگوی زندگی سالم از نکات مهم دیگر کلاس های تابستانی است: «در ایام تابستان به دلیل کاهش فعالیت بچه‌ها، میزان چاقی در آن‌ها ۲ برابر می‌شود و اینجاست که کلاس‌های تابستانی به‌خصوص کلاس‌های ورزشی می‌تواند بچه‌ها را فعال و پویا نگه دارد.» وی ادامه می‌دهد: «افزایش مهارت‌های اجتماعی، مهارت دوست‌یابی، افزایش اعتمادبه‌نفس، شکوفایی استعدادها و … از دیگر تأثیرات مثبت کلاس‌های تابستانی بر کودکان است.»

فشار روانی کلاس‌های متعدد تابستانی روی کودکان

تأثیر منفی کلاس‌های تابستانی متعدد بر کودکان

بعضی از والدین در ایام تابستان برای سرگرم کردن فرزندشان، آن‌ها را در انواع و اقسام کلاس‌ها ثبت‌نام می‌کنند و تصور می‌کنند با این کار در حق فرزندشان لطف می‌کنند، درحالی‌که به گفته دکترسادات، ثبت‌نام در کلاس‌های متعدد به‌خصوص کلاس‌هایی که کودک انگیزه و علاقه‌ای برای شرکت در آن‌ها ندارد، فشار روانی مضاعفی را به او وارد می‌کند. در چنین شرایطی ممکن است کودک بالاجبار در کلاس‌ها حضور فیزیکی پیدا کند اما عملاً فایده‌ای نخواهد برد؛ درنتیجه به‌جای آنکه وقت کودک به‌طور مثبت استفاده شود و با حضور در این کلاس‌ها بهره‌وری بالایی کسب کند، نتیجه معکوسی خواهد داشت.»

ثبت‌نام در کلاس‌های تابستانی تا چه اندازه خوب است؟

این متخصص روانشناسی کودک و نوجوان در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «ثبت‌نام در کلاس‌های تابستانی تااندازه‌ای خوب است که به بچه فشار وارد نکند. بچه باید اوقات فراغت برای لذت بردن از انجام کارهایی مثل بازی و تفریح که در ایام مدرسه امکان آن‌ها وجود ندارد را داشته باشد.» وی افزود:« اینکه برخی والدین به بهانه یادگیری تعامل با دیگران فرزندشان را در کلاس‌های متعدد ثبت‌نام می‌کنند، اشتباه است؛ حتماً لازم نیست فرزند شما با شرکت در کلاس‌های مختلف مهارت کسب کند بلکه با رفت و آمد با دوستان هم‌سن‌وسال نیز برخی مهارت‌های ازجمله مهارت اجتماعی قابل یادگیری است. واقعیت این است که خیلی از کلاس‌ها فایده لازم را ندارند و تنها باعث بی‌انگیزگی و واردکردن فشار روانی به کودک می‌شوند و این به‌نوعی هدر دادن پول است.»

فشار روانی کلاس‌های متعدد تابستانی روی کودکان

اوقات فراغت فرزندتان را با کلاس‌های آموزشی پر نکنید

دکترسادات پر کردن وقت کودکان صرفاً با کلاس‌های آموزشی را توصیه نمی‌کند و می‌گوید: «اگر قرار بود بچه‌ها تمام سال را درس بخوانند، مدارس در تابستان تعطیل نبود! تعطیلات تابستان فراتر از آموزش‌های درسی است و لازم است بچه‌ها در این دوران به انجام کارهایی همچون تعاملات اجتماعی، ورزش، بازی، تفریح و… بپردازند. زمانی که بازی و تعاملات اجتماعی کودکان ارتقا پیدا کند مسلماً این مسئله در پیشرفت تحصیلی‌شان هم تأثیر می‌گذارد و این‌گونه نیست که صرفاً کلاس‌های آموزشی باعث پیشرفت تحصیلی شود.»

فشار روانی کلاس‌های متعدد تابستانی روی کودکان

چند توصیه به والدین

این روانشناس  می‌گوید برای ثبت‌نام در کلاس‌های تابستانی والدین باید اصولی را مدنظر قرار دهند تا کلاس‌ها هم مفید باشد و هم جنبه سرگرمی داشته باشد: «طبق شناخت از علایق و استعدادهای فرزندتان، کلاس‌ها را انتخاب کنید. به فرض، ثبت‌نام بچه‌ای که هیچ علاقه‌ای به نقاشی ندارد، نه مفید است و نه جنبه سرگرمی دارد چون بالإجبار در کلاس‌ها حضور پیدا می‌کند و هیچ علاقه‌ای ندارد؛ بنابراین، والدین باید کلاس‌هایی که مدنظرشان است را با فرزندشان در میان بگذارند و با توضیح مقدماتی درباره کلاس‌ها، نظر فرزندشان را بپرسند و سپس او را در یک یا دو کلاس ثبت‌نام نمایند.»

دکتر سادات در پایان به والدین توصیه می‌کند: «برای ثبت‌نام در کلاس‌های تابستانی حتماً علایق و استعدادهای فرزندتان را در نظر بگیرید و تصور نکنید که اگر فرزند شما ۵ -۶ تا کلاس را شرکت کند در تمام آن‌ها موفق خواهد شد. مهم‌تر از کلاس، مسائل دیگری همچون ارتقای روابط خانوادگی، تعامل با همسالان و تقویت روحیه با تفریح و بازی است که گاهی این مسائل می‌تواند مفیدتر از کلاس‌هایی باشد که فقط وقت کودک را پر می‌کند.»

 

 

 

پول های بورسی در بازار مسکن

پول های بورسی در بازار مسکن

بورس در هفته‌ای که گذشت همچنان شاهد روند تدریجی خروج پول از بازار بود. این در حالی است که افزایش حجمی معاملات مسکن حاکی از ورود پول‌های جدید به بازار غیر شفاف دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، معامله گران بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت، شاهد پافشاری بسیاری از سوی حقوقی‌های حامی بازار برای حمایت از شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران و باقیماندن در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بودند که به نظر می‌رسد به یک سطح حیثیتی برای مدیران منصوب وزارت اقتصاد در نهاد ناظر بازار سرمایه تبدیل شده است. سطحی که با ریزش‌های مداوم اکنون به زمان آغاز کار دولت سیزدهم در مرداد ماه پارسال رسیده است.

خبر از سرگیری دوباره مذاکرات هسته‌ای، در اوایل هفته گذشته و انتظار برای حصول توافق پس از گذشت بیش از یک دهه در پایتخت میزبان جام جهانی فوتبال اگرچه دوباره امید بخش بود اما اغلب حقیقی‌ها با نگاه به حجم و ارزش واقعی معاملات خرد سهام در بازار همچنان از هر گونه خبر مثبتی به عنوان فرصت فروش استفاده می‌کنند.

 

در نهایت اما اعلام پایان گفتگوهای برجامی دوحه بدون حصول نتیجه و بازگشت مذاکره کنندگان به پایتخت‌های خود دوباره سایه فضای توأم با ابهام و سرگردانی را بر بازار سنگین‌تر کرد.

در بازار مسکن اما گزارش‌ها از تداوم رشد قیمت‌ها حکایت دارند. براساس آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی، متوسط قیمت آپارتمان در این بازار در پایان سه ماهه اول امسال با رشد بیش از ۸ درصدی نسبت به اواسط بهار سال جاری، به قیمت ۴۰ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است.

در عین حال نرخ مسکن مهر پردیس نیز با رشد روبرو شده و روی خط یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.جالب اینکه محاسبه نرخ استهلاک با ارزش فعلی این واحدهای مسکونی، هیچ جذابیتی برای سرمایه گذاران بلند مدت نگر در مقایسه با بازار سرمایه ندارد.

با این همه اگر چه خروج بازار فروش و اجاره مسکن از کسادی و رونق حجم فروش از سوی برخی تحلیلگران عنوان می‌شود که به نظر می‌رسد یکی از مسیرهای مورد علاقه پول پس از خروج از بازار سهام فعلاً بازار غیرشفاف مسکن باشد. بازاری که به زعم اغلب کارشناسان رد پای پول در آن گُم است.

قیمت جهانی کالاهای پایه یا به اصطلاح کامودیتی‌ها در بازارهای بین المللی نیز به دنبال اجرای سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی دنیا از جمله فدرال رزرو آمریکا، همچنان با اُفت ناشی از غلبه فروشندگان مواجه است.

تداوم کاهش قیمت نفت خام برای اقتصاد ایران که دچار تشدید تورم ناشی از انتشار پول‌های بدون پشتوانه و کسری بودجه ۵۰ درصدی دولت در کنار تحریم‌های فسادآور است نیز می‌تواند گران تمام شود.

در رأس ابهام‌های ناشی از سیاست‌های پولی و البته مالی دولت، احتمال افزایش نرخ سود بانکی و نگرانی سرمایه گذاران در تعمیق رکود در اقتصاد متورم ایران قرار دارد که همچنان به جریان خروج پول از بازار افزوده است. هرچند که به نظر می‌رسد تحقق چنین احتمالی با توجه به ظرفیت کنونی جامعه ایرانی فعلاً بعید است.

در حوزه تراز تجاری و بازرگانی کشور نیز سخنگوی گمرک، تجارت غیرنفتی کشور در سومین ماه سال را با ۱۳ میلیون و ۶۲۲ هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار عنوان کرده است.

به گفته روح اله لطیفی، سهم صادرات از این میزان تجارت خارجی غیر نفتی، ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تن کالا و به ارزش چهار میلیارد و ۵۵۳ میلیون دلار بود و واردات نیز سهم دو میلیون و ۹۷۲ هزار تنی کالا به ارزش چهار میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار داشته است. با تداوم پیشتازی صادرات بر واردات، در خرداد ماه تراز تجاری کشور مثبت ۲۰۴ میلیون دلار بوده است.

سخنگوی گمرک در مورد تغییرات تجارت در خرداد ماه بیان کرد: صادرات کشور در خرداد امسال نسبت به خرداد سال قبل تغییری در ارزش کالای صادراتی نداشته، اما واردات کشور در این ماه ۶.۵ درصد افزایش یافته است.

لطیفی درباره میزان ترانزیت خارجی در خرداد ماه گفت: یک میلیون و ۱۱۴ هزار تن کالای خارجی در این ماه از مسیر کشورمان عبور کرده که نسبت به خرداد سال گذشته ۲۱۳ هزار تن بیشتر بوده و با رشد ۲۴ درصدی همراه بوده است.

این در حالیست که در تازه‌ترین اظهارات رئیس کل گمرک ایران، در سه ماهه امسال نزدیک به ۳۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۵ میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که شاهد رشد ۱۹.۵ درصدی تجارت خارجی کشور در بهار امسال بودیم.

به گفته مقدسی، سهم صادرات کشورمان از این میزان تجارت، ۲۷.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بود که نسبت به بهار سال قبل با افزایش ۲۱ درصدی همراه بوده است.

رئیس کل گمرک در خصوص میزان واردات سه ماهه کشور گفت: واردات کشورمان در این مدت نیز با هشت میلیون و ۱۵۴ هزار تن به ۱۲ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار رسید که ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

معاون وزیر اقتصادافزود: با پیشتازی صادرات نسبت به واردات در فصل بهار امسال، تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شد که این پیوستگی سه ماهه برای کشورمان بی‌سابقه بوده است.

به گزارش مهر در هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعادل بخشی بازار سیمان و فولاد با کمک سازوکارهای بورس کالا تاکید کرد: برای قیمت‌گذاری کالاها باید براساس ضوابط تعریف‌شده اقدام کنیم. به گفته رضا فاطمی امین به‌عنوان نمونه کالاهایی مانند سیمان، فولاد با سازوکارهای بورس کالا عرضه می‌شوند و بازارها آن‌ها متعادل است.

در هفته قبل همچنین، معاملات ثانویه صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلا زرفام آشنا با نماد زرفام در بورس کالا آغاز شد که در اولین روز معاملاتی این نماد و در استقبال سرمایه گذاران، ۹ میلیون و ۵۰۹ هزار واحد این صندوق دست به دست شد.

در پی پذیره نویسی هفتمین صندوق سرمایه گذاری طلا با نام صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلا زرفام آشنا در هفته گذشته، معاملات ثانویه این صندوق از روز چهارشنبه ۸ خرداد آغاز شد.تابلوی معاملات گویای استقبال سرمایه گذاران از این دارایی و ثبت معامله ۹ میلیون و ۵۰۹ هزار واحد از این صندوق بود.

همچنین در هفته قبل وزیر اقتصاد از تصویب اوراق صرفه جویی برق برای تولید کنندگان در شورای عالی بورس در حالی خبر داد که با انتقاد برخی محافل خبری مواجه شد. این اوراق که به نوعی یک ابزار تشویقی برای مصرف کنندگان برق است در شرایطی می‌تواند کاربرد داشته باشد که کشور با عدم توازن تولید و مصرف برق مواجه نباشد. هم اکنون کشور نزدیک به ۱۴ هزار مگاوات کاهش تولید برق مواجه است و از اینرو اوراق صرفه جویی برق در شرایط فعلی فراتر از یک تیتر ژورنالیستی نیست.

با توجه به انتشار گزارش عملکرد سه ماهه اول امسال شرکت‌ها و صنایع بورسی در روزهای آینده که اغلب از افزایش حجمی در تولید نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردارند و همینطور روزهای پرترافیک فصل مجامع در تیرماه، می‌توان انتظار داشت در کنار باقی ماندن ابهام‌های بازار سهام از جمله نرخ سود بانکی و همینطور جذاب شدن بازارهای موازی همچون مسکن و طلا، تداوم خروج تدریجی پول از بازار سهام از سوی معامله گران کوتاه مدت نگر را برای هفته جاری نیز شاهد باشیم.

بورس دیگر حرفی برای گفتن ندارد

بورس دیگر حرفی برای گفتن ندارد

بازار سهام در تداوم تکاپوی فروشندگان برای خروج از بازار امروز در حالی شاهد غلبه عرضه بر تقاضا در اغلب نمادهای معاملاتی بود که گزارش‌های سه ماهه عملکردی شرکت‌ها نیز مورد مورد توجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، بورس تهران در نخستین روز کاری هفته جاری همچنان با غلبه عرضه بر تقاضای سهام و تشدید خروج پول در اغلب نمادهای معاملاتی بود. هرچند که در رِنج منفی قیمت‌ها اغلب حقوقی‌های حامی بازار و بازارگردان ها سعی کردند با حمایت پینگ پنگی از روند متعادل معاملات سهام صیانت کنند.

ابهام از دورنمای خاکستری بازار سهام و سردرگمی فعالان بازار از سیاست‌های پولی دولت در کنار بن بست سیاست خارجی ایران در گفتگوهای برجام باعث شده تا با وجود نماگرهای تورمی اما ارزش خواب پول و تداوم سکون و رخوت حاکم بر معاملات به انگیزه‌ای برای خروج از بازار بیانجامد.

اوج این پارادوکس تحلیلی در بازار سهام را می‌توان به سنگینی صف فروش سهام در گروه خودروسازان جاده مخصوصی و در رأس آن ایرانخودرو دید در حالیکه انتشار گزارش‌های عملکردی سه ماهه اول امسال خودرویی‌ها از افزایش رشد حجمی تولید محصولات مختلف در این دو بنگاه حکایت دارد.

به نظر می‌رسد معامله گران بازار سهام حتی با وجود تزریق پول به بازار از هر فرصتی برای خروج از این کوره پول سوزی استفاده خواهند کرد مگر اینکه در برخی سیاست‌های کلان کشور همچون اطمینان دادن بابت عدم تغییر نرخ سود بانکی و یا ابزارهای تشویقی همچون معافیت‌های مالیاتی به شرکت‌های بورسی و سایر اقدام‌های اصلاحی، بارقه امیدی دستکم در میان مدت برای بازار ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز شنبه ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش ۱۲ هزار و ۸۳ واحدی به یک میلیون و ۵۰۱ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با کاهش ۴ هزار و ۲۷۷ واحدی عدد ۴۱۷ هزار و ۲۰۳ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما در حالی با ۱۱ هزار و ۳۷۰ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۱۳۲ هزار واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۱۶ هزار و ۴۹۳ واحدکاهش، به عدد ۲میلیون و ۹۲۲ هزار واحد رضایت داد.

در بورس تهران امروز ۶ میلیارد و ۷۹۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۳۶۵ هزار و ۳۳۰ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۵۸ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۲۰۲ واحد کاهش به رقم ۲۰ هزار و ۲۰۹ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۳ میلیارد و ۶۳۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۳ هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان معامله شد.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر اُفت امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نمادهای “فولاد” با ۸۱۵ واحد، “پارس” با ۷۹۵ واحد و “خودرو” با ۷۷۸ واحد کاهش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی “کگل” با ۵۵۶ واحد، “شسپا” با ۲۱۲ واحد و “افق” با ۴۷ واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

گفت‌وگوی منتشرنشده با مادر شهید ژاپنی

تنها مادر شهید ژاپنی دفاع مقدس گفت: می‌بینیم که چهل و دو سال است که ایران مورد تحریم و دشمنی قرار گرفته و نه تنها ضعیف نشده بلکه روز به روز قویتر شده است.

 

کونیکو یامامورا یکی از انقلابی‌ترین افراد جامعه اسلامی جهانی که انقلاب اسلامی زندگی او را دگرگون ساخته و مسیر زندگی این بانوی ژاپنی الاصل را در راه اسلام قرار داده است. خانم یامامورا در شهر “اشیا” در استان کیودو ژاپن متولد شده است. وی از سال ۱۳۳۸ به واسطه ازدواج با تاجر مسلمان ایرانی به دین اسلام گرویید. پس از مهاجرت به ایران در همان سال نام خود را به “سبا بابایی” که نام فامیلی همسرش بود تغییر داد. خانم یامامورا تنها مادر شهید ژاپنی الاصل در دفاع مقدس است که بعد از شهادت فرزندشان با نام خانم بابایی شناخته شد.

شهید محمد بابایی که در عملیات والفجر یک به شهادت رسید فرزند این مادر است. “مهاجر سرزمین آفتاب “عنوان کتاب خاطرات این مادر شهید از آشنایی خودش با اسلام، مبارزات وی در سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی و شهید شدن فرزندش است.

گفت‌وگوی منتشرنشده با مادر شهید ژاپنی

خانم بابایی به عنوان سفیر فرهنگی ژاپن و ایران نیز شناخته می‌شود. پس از بازنشستگی در سن شصت سالگی از وزارت ارشاد سال‌ها در زمینه‌ی حمایت از جانبازان شیمیایی کوشا بود.

خبرگزاری بسیج در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ در گفت‌وگویی با این مادر شهید نظرات وی در خصوص انقلاب، دفاع مقدس و موضوعات دیگر را جویا شد که تاکنون منتشر نشده است. متن زیر حاصل گفتگوی منتشره نشده خبرگزاری بسیج با مرحوم بابایی است:

باتوجه به این که شما از سال ۱۳۳۸ در ایران بودید لطفا از حال و هوای سال‌های اولیه انقلاب برایمان تعریف کنید و بفرمائید که از آن زمان تا به حال تغییراتی به واسطه این انقلاب به وجود آمده است؟

خانم بابایی: به نظرم در پاسخ به این سوال اول باید ریشه و دلیل انقلاب را بدانیم. کشوری مثل ایران با این مردم و فرهنگ غنی اسلامی و همچنین از لحاظ موقعیتی که از همه‌ی نعمات خدا برخوردار است؛ قبل از انقلاب مورد دست درازی و سو استفاده بیگانگان قرار می‌گرفت. امام خمینی فرمودند که این انقلاب مثل انقلاب امام حسین (ع) است. امام حسین نیز میفرمایند: من نه برای مقام خود بلکه برای مردم، امر به معرو ف و نهی از منکر قیام کرده ام. پس انقلاب اسلامی ایران هم برای مردم و امر به معروف انجام شده است. به عنوان مثال در زمان پهلوی نماز جمعه به پررنگی الان نبود.

امام حسین میفرمایند: انسان همیشه باید آزاد زندگی کند و عدالت داشته باشد. اما در زمان پهلوی عدالتی وجود نداشت. مردمی که از امام تبعیت میکردند احساس میکردند که ایران باید به استقلال برسد. چرا که ایران قبل از انقلاب دارای استقلال نبود. باید به عنوان یک مسلمان وظیفه خود بدانیم که از استقلالمان دفاع کنیم.

بعد از انقلاب اسلامی، ایران به استقلال رسید و دشمنان مخالف ادامه‌ی استقلال ایران اسلامی هستند. کشور‌های غربی سعی دارند از طریق نظامی، اقتصادی و سیاسی به استقلال ایران حمله کنند. از زمانی که انقلاب کردیم دشمنان رویه‌ی تحریم و ستیز را پیش گرفتند، اما مسلمانان ایران از استقلال خود دفاع کردند. در واقع استقلال مقدس است و دفاع مقدس نیز در راستای دفاع از استقلال بود.

از ابتدای انقلاب اسلامی، ملت ایران هرچقدر مبارزه و مقاومت می‌کنند قویتر می‌شوند. باید گفت که ایران پس از انقلاب از نظر اعتقادی، نظامی و سیاسی قویتر شده است. من که در محله‌ی نیرو هوایی زندگی می‌کردم در سال‌های ۵۵ الی ۵۷ درگیری بسیار شدید بود. زمانی که در ژاپن زندگی میکردم هیچوقت فکر این را هم نمیکردم که مسیر زندگیم اینچنین باشد. کشور‌های خارجی که دشمن انقلاب بودند به کنار، داخل ایران هم دشمنان انقلاب و نظام اسلامی به دشمنی خود ادامه میدادند. دشمن زیاد بود. باید اول دشمنان داخلی را از بین میبردیم.

پسر من سال ۴۲ به دنیا آمد. آن موقع هم فضا انقلابی بود. امام میفرمودند که فعلا زود است. سال ۴۲ بود که پس از قیام پانزدهم خرداد امام فرمودند: سربازان من در گهواره هستند. رفته رفته متولدین همان سال‌ها به سربازان واقعی امام خمینی (ره) تبدیل شدند. اواخر سال ۵۷ ما در خانه کوکتل مولوتوف درست می‌کردیم و پسرانمان در خیابان‌ها می‌جنگیدند. در ژاپن که بودم واقعا فکرش را هم نمیکردم که این کار‌ها را انجام بدهم.

به نظر شما آیا انقلاب اسلامی به ثبات منطقه و بیداری اسلام دوستان جهان کمکی کرده است؟

خانم بابایی: بله، کمک کرده است. یقینا هنوز هم کمک می‌کند. اما دشمنان مخالف قویتر شدن نظام جمهوری اسلامی ایران هستند. ملتی که عقیده اش نسبت به اسلام قوی باشد می‌تواند به دشمن غلبه کند. مثلا امروز می‌بینیم که چهل و دو سال است که ایران مورد تحریم و دشمنی قرار گرفته؛ نه تنها ضعیف نشده بلکه روز به روز قویتر شده و به مسلمانان جهان کمک کرده است.

رهبری میفرمایند: “جهش تولید” خب مردم تلاش میکنند و بالاخره نتیجه می‌گیرند. دغدغه‌ی دشمن و کشور‌های استعمارگر نیز همین پیشرفت ملت ایران و مسلمانان است. امروز استکبارگران به این پی برده اند که توان مقابله با ایران را از راه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی ندارند و سعی دارند که فرهنگ اسلامی را هدف قرار دهند. اگر فرهنگ اسلامی در ایران از بین برود استقلال ایران خدشه دار می‌شود.

دشمنان انقلاب اسلامی در دشمنی با ملت ما در هیچ زمینه‌ای کوتاهی نکرده اند. حتی سعی دارند ماهیت دفاع مقدس را هم زیر سئوال ببرند. ما باید بدانیم که جنگ تحمیلی بوده و ایران از استقلال خود دفاع کرده است. همه شهیدان هم می‌دانستند که برای چه به جنگ رفتند و برای چه جان خود را فدا کردند. این‌ها حقایقی است که نباید بگذاریم دشمن آن را تحریف کند.

در شرایط کنونی توصیه‌ای به جوانان ما دارید؟

خانم بابایی: در شرایط فعلی بر جوانان واجب است که درباره فرهنگ اسلامی مطالعه کنند تا ارزش این مسئله را در یابند. متاسفانه خیلی از جوانان ما تمایل به فرهنگ غرب دارند و این دقیقا چیزی است که دشمن از آنان می‌خواهد. اگر دیروز و در زمان دفاع مقدس مبارزه نظامی بود؛ امروز مبارزه فقط سیاسی و نظامی نیست. امروز مبارزه فرهنگی است. مبارزه با فرهنگ غرب همانند دفاع مقدس مهم است.

این توصیه را به جوانانمان دارم که همه باید مثل پسر من از این انقلاب دفاع کنیم. فکر نکنند که الگو‌های غربی بهتر است. هرچه جلوتر بروند می‌فهمند که فرهنگ اسلامی برترین است. مسئولیت جوانان ما سنگین‌تر است. شهدا هم همین را از جوانان می‌خواهند که تا زمان ظهور امام زمان (عج) زیر نظر رهبرمان همه به یکسو حرکت کنیم.

 

 

 

 

 

۱۰ فوتبالیستی که بالاترین دستمزد را می‌گیرند

نشریه مارکا اسامی ۱۰ بازیکنی که بالاترین دستمزد را در فوتبال اروپا دریافت می‌کنند، منتشر کرد.

 

شب گذشته محمد صلاح ستاره مصری باشگاه لیورپول قرارداد خود را با دستمزد هفتگی ۴۶۴ هزار یورو به مدت ۳ سال دیگر با این باشگاه تمدید کرد و به این ترتیب بالاترین دستمزد در بین بازیکنان شاغل در لیگ برتر انگلیس را به خود اختصاص داد.

به همین بهانه نشریه مارکا اسامی ۱۰ بازیکنی را که در فوتبال اروپا بالاترین دستمزد را دریافت می‌کنند، منتشر کرد که رتبه های اول تا سوم در اختیار سه بازیکن پاری سن ژرمن است.

۱. کیلیان امباپه (پاری سن ژرمن). ۱,۱۶۰,۰۰۰ یورو در هفته

۲. لیونل مسی (پاری سن ژرمن) ۱,۱۱۳,۰۰۰ یورو در هفته

۳. نیمار (پاری سن ژرمن) ۷۰۳۰۰۰ یورو در هفته

۴. محمد صلاح (لیورپول) ۴۶۴۰۰۰ یورو در هفته

۵. کریستیانو رونالدو (منچستریونایتد) ۴۴۶۰۰۰ یورو در هفته

۶. کوین دی بروین (منچستر سیتی) ۴۴۶۰۰۰ یورو در هفته

۷. ارلینگ هالند (منچستر سیتی) ۴۳۵۰۰۰ یورو در هفته

۸. داوید دخیا (منچستریونایتد) ۴۳۵۰۰۰ یورو در هفته

۹. آنتوان گریزمان (اتلتیکو مادرید) ۴۱۳۰۰۰ یورو در هفته

۱۰. روبرت لواندوفسکی (بایرن مونیخ) ۴۰۶۰۰۰ یورو در هفته

 

 

 

ماجرای نخستین پرواز بالون در تهران که عبارت «فیل هوا کردن» را ساخت

«فیل هوا کردن» از کجا آمد؟ خیلی‌ها نمی‌دانند این اصطلاح به نخستین پرواز بالون در تهران مربوط است؛ عهد ناصری بود و بزرگی بالون به فیل تشبیه شد و ماجرایی جالب داشت این کار عجیب فرنگی‌ها پیش چشم مردم ساده‌دل زمان قاجار.

ماجرای نخستین پرواز بالون در تهران که عبارت «فیل هوا کردن» را ساخت

به گزارش فارس بالون خیلی پیش از عهد ناصری اختراع شده بود ولی در دوره ناصرالدین قاجار یک بالون به تهران آوردند و ماجرایش این بود: «چند نفر خارجی از اتباع فرانسه ادعا کردند که چیزی اختراع کرده‌اند که می‌توانند با آن به هوا پرواز کنند… قرار نمایش آن را برای روزی در میدان مشق می‌گذارند و مردم هم که این خبر برایشان عجیب بوده برای تماشا هجوم می‌برند. فرنگی‌ها چادر برزنتی بسیار بزرگی را بر سر حفره‌ای که قبلاً دستور حفر آن را داده و در آن کاه فراوان انباشته بوده‌اند گشوده، اطراف آن را با میخ‌ها و طناب‌های مخصوص به زمین محکم کرده…کم‌کم بالون بالا آمده بزرگ و بزرگتر تا هیولایی کروی شکل شده، سرپا می‌شود و آنگاه دهانه‌اش را به هم آورده سبدی به زیرش بسته، یک نفر در آن می‌رود و در یک لحظه طناب‌های آن را بریده، رهایش می‌کنند».

بعد هم این‌طوری شد: «بالن از جا کنده شد. طناب‌ها را رها کردند. فریاد مردم در میدان مشق پیچید. هرکسی چیزی می‌گفت. عده‌ای بنای کف و سوت‌ زدن را پیش گرفتند و عده‌ای دیگر هاج و واج مانده، از خدا‌ طلب بخشش می‌کردند. هنوز هنرنمایی بالن باد شده در آسمان به پایان نرسیده بود که غول پرنده راه سقوط را در پیش گرفت».

عکسی مشهور از بالون هوا کردن در تهران

«خدا زد تو سرش افتاد تو میدون»!

پرواز نخست بالون در میدان مشق که با شکست مواجه شد ماجرای جالبی پیش آمد. مردمان ساده‌دل عهد قاجار گمان کردند که این فرنگی‌ها می‌خواستند سر از کار خدا در بیاورند یا مثلا پیش خدا بروند و خدا زد پسِ کله‌شان! ‌فی‌البداهه و فی‌المجلس شعر هم سرودند به‌همین‌مناسبت:

عرقچین بر سرم بالون هوا رفت
فرنگی توش نشست پیش خدا رفت

می‌خواس سر در کنه از کار سبحون
خدا زد تو سرش افتاد تو میدون!

ماجرای جالب دیگر اینکه می‌گویند عده‌ای بزرگی بالون را به بزرگی فیل تشبیه کردند و از همان‌موقع «فیل هوا کردن» به‌معنای «کار دشوار و عجیب انجام‌ دادن» افتاد در دهان مردم.

حالا این بالون هوا کردن را از منظر چشم ناصرالدین قاجار ببینیم که در خاطراتش نوشته است: «پنج ساعت به غروب مانده… دو بالون بزرگ هوا رفت… اول بالون بزرگ سرخ رنگی هوا کردند، یک نفر نشسته هوا رفت زیاد نرفت، بزودی افتاد به باغ و خانه اعتضادالدوله. ما با پیشخدمت‌ها بالای شمس‌العماره بودیم… مردم زیادی یعنی کل اهل شهر روی بام‌ها و کوچه و غیره بودند و بعد از نیم ساعتِ دیگر، بالون سفید بسیار خوش‌ترکیب بزرگی هوا رفت، دو نفر نشسته بودند، خیلی خوب و راست به هوا رفت، قریب دو هزار ذرع هوا رفت… نیم ساعت تمام روی آسمان در میان ارتفاع ایستاد، تماشای بسیار خوبی به مردم داد، بعد پایین آمد، یکراست توی باغ سپهسالار افتاده بود، قمرالسلطنه[همسر سپهسالار] و کنیزهای او ریخته بودند سر بالونچی‌ها».

ناصرالدین خیلی لذت برده بود از این نمایش و نوشته است که همه لذت بردند؛ «خلاصه خیلی خیلی تماشا داد. هیچ‌وقت همچه تماشا مردم نکرده بودند».

یکی از بالون‌هایی که در اطراف تهران به هوا رفت 

بالون‌بازی موقوف شد

در تهران عهد ناصری باز هم چند باری بالون هوا شد و البته برخی بزرگان هم معترض بودند که فرنگی می‌رود به آسمان و می‌تواند از آنجا به داخل خانه‌های مردم نگاه کند و می‌خواستند پرواز بالون در محدوده شهر ممنوع شود تا اینکه چنین شد: «شاه ابتدا به این حرف‌های معترضان چندان اعتنایی نکرد، تا روزی که خود در ایوان شمس‌العماره نشسته بود و بالونی از بالای سرش عبور و گل‌های زیادی از آسمان نثار شاه کرد. اطرافیان فوری به وی تذکر دادند که ممکن بود به جای گل، گلوله و سنگی بیندازند و شاه را هلاک سازند. این حرف‌ها در شاه اثر کرد و دستور داد بالون‌بازی موقوف شود».

بالون هوا کردن در دوره ناصری در تبریز

بالون را موش خورد!

با دستور ناصرالدین بالون هوا کردن در داخل شهر متوقف شد ولی در دارالفنون علاقه به بالون به جان محصلان و معلمان افتاده بود و به‌روایت روزنامه «وقایع اتفاقیه»: «در دارالفنون آزمایشگاه‌های فیزیک، شیمی و داروسازی دائماً در کار و فعال بودند و ترکیباتی از نوع سولفات دوزنگ، سولفات دوفر، اسید دوپتاس… می‌ساختند. در کلاس هم نقشه می‌کشیدند و علم و عمل را با هم می‌آموختند. یکی از کارها تهیه گاز هیدروژن و فرستادن بالون به هوا بود».

دیگر اینکه در تاریخ مشهور است که مظفرالدین قاجار برای خودش از فرنگ بالون سفارش داده بود که به تهران رسید ولی به هر دلیل گویا این بالون هوا نرفت. بعد هم در دوره محمدعلی قاجار به فکر برخی درباریان رسید که به‌شیوه ارتش فرانسه از بالون استفاده نظامی کنند و با آن مشروطه‌خواهان را سرکوب کنند که البته این طرح هم به جایی نرسید چون وقتی بالون را باز کردند، معلوم شد موش بخش‌هایی از آن را جویده و سوراخ کرده و تمام!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قرارداد ۳۰ میلیارد تومانی یک بازیکن در لیگ ایران!

قرارداد ۳۰ میلیارد تومانی یک بازیکن در لیگ ایران!

قراردادهای میلیاردی و سنگین در فوتبال ایران واکنش فدراسیون فوتبال و اشاره این فدراسیون به قراردادی در حدود ۳۰ میلیارد تومان را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، عقد قراردادهای کلان و میلیاردی با بازیکنان در لیگ ایران همزمان با شروع نقل و انتقالات تابستانی بالا گرفته و اعداد و ارقام عجیبی از بعضی از بازیکنان و باشگاه‌ها شنیده می‌شود.

فدراسیون فوتبال برای مقابله با این قراردادها، به روش آزمون پس داده «سقف قرارداد» روی آورد؛ روشی که سال‌ها پیش در ایران اجرا شد و نتایج معکوسی هم داشت.

حسن کامرانی فر دبیر کل فدراسیون فوتبال یکی از مدافعان سقف قرارداد در فوتبال است. او گفت: سقف قرارداد می‌تواند بازدارنده باشد. این سقف نبود و دیدیم که چه اتفاقی در فوتبال افتاد.

کامرانی فر درباره اینکه در حال حاضر قراردادهای ۲۵ میلیارد تومانی امضا می‌شود، تاکید کرد: من بیشترش را هم شنیده‌ام؛ ۲۹ میلیارد هم شنیده‌ام.

وی سپس بلافاصله گفت که این مبلغ برای دو فصل است.

دبیر کل فدراسیون فوتبال همچنین اظهار کرد: برای ثبت بازیکن خارجی باید ضمانت بگذارند. قرارداد با مربیان و بازیکنان خارجی باید ضمانت داشته باشند. مدیران باشگاه‌ها می‌توانند در این بحث حضور داشته باشند و یک بحث کارشناسی انجام بشود. به شخصه موافق سقف قرارداد هستم.

 

 

 

خطر شیوع وبا جدی است/ میکروبی که فقط انسان را گرفتار می کند

خطر شیوع وبا جدی است/ میکروبی که فقط انسان را گرفتار می کند

بیماری وبا همزمان با گرم شدن هوا شایع می شود و علت شیوع آن نیز، مصرف آب آلوده است که فرد را زمین‌گیر می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، با گرم‌تر شدن هوا، تشنگی نیز شدت می‌یابد و شاید همین موضوع باعث شود، برای رفع عطش، از آب‌هایی بنوشیم که بهداشتی بودن آنها برای ما محرز نیست.

وبا چیست

وبا یک بیماری واگیردار عفونی است که فقط در انسان ایجاد می‌شود. این بیماری شامل دو نوع کلاسیک و التور است که التور قدرت همه گیری بیشتری دارد. در واقع وبا یک بیماری اسهالی است که توسط نوعی باکتری به نام “ویبریوکلرا” ایجاد می‌شود و از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می‌شود.

در این میان آب‌های سطحی و آب‌های چاه‌های کم عمق می‌توانند منابع عفونت باشند. ویبریوکلرا می‌تواند در محیط‌های آبی برای سال‌ها زندگی کند.

فصل همه گیری وبا در ایران از اردیبهشت شروع و در تابستان به اوج خود می‌رسد و در فصل پاییز انتشار بیماری کاهش یافته و در آذر ماه به صفر می‌رسد.

وبا معمولاً ۱۲ ساعت تا ۶ روز پس از مصرف مواد غذایی یا آب آلوده ایجاد می‌شود، در طول این مدت امکان انتقال بیماری به فرد دیگر وجود دارد و همین عامل می‌تواند به عنوان یک عامل خطر در شیوع بیماری وبا تلقی شود.

همچنین هر چیزی که آلوده به باکتری وبا باشد آلوده کننده است، مانند شنا کردن در آب آلوده یا شستن ظروف در آب آلوده، غذاهای دریایی خام، میوه و سبزیجاتی که به طور صحیح شسته نشده‌اند و یا غذاهایی که در خارج از یخچال نگهداری شده‌اند و آب چاهی که نزدیک چاه فاضلاب است، می‌توانند وبا را منتقل کنند.

نکته حائز اهمیت اینجا است که غذاهای ترش یا آب لیمو مانع رشد ویبریوکلرا می‌شوند، پس بیمارانی که آنتی اسید مصرف می‌کنند به این بیماری حساس ترند زیرا اسید معده آنها کاهش پیدا می‌کند.

محمدرضا سربازی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه هر ساله با گرم شدن هوا شرایط برای رشد میکروب در محیط و بیمار شدن افراد فراهم می‌شود، گفت: میکروب عامل وبا، فقط در انسان بیماری ایجاد می‌کند و از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان آلوده سرایت می‌کند. در مواردی نیز انتقال بیماری از انسان به انسان نیز ممکن است صورت گیرد.

مهم‌ترین راه‌های دور ماندن از وبا

رعایت بهداشت فردی و نحوی صحیح شستن دست‌ها بعد از اجابت مزاج و قبل از صرف غذا، مهم‌ترین اصل در پیشگیری از ابتلاء به وبا است.

از مصرف مواد غذایی در بیرون منزل به خصوص فروشندگان دوره گرد خودداری کنید.

برای نوشیدن آب و شستن ظروف از آب سالم استفاده کنید.

در رودخانه‌هایی شنا نکنید که احتمال آلودگی آنها وجود دارد.

از شنا در محل‌هایی که تجمع آب‌های راکد است خودداری کنید، زیرا منشأ آلودگی هستند.

قبل از مصرف میوه و سبزی آنها را انگل زدایی و ضد عفونی کنید.

در صورت دسترسی نداشتن به آب سالم و تصفیه نشده حتماً آن را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید.

کدام استان‌ها درگیر وبا شده‌اند

اولین موارد مشکوک به بیماری وبا، در استان کردستان مشاهده شد و به دنبال آن، گزارش‌هایی از استان کرمانشاه هم داشته‌ایم.

گفته می‌شود، ورود بی رویه و غیرقانونی اتباع بیگانه به کشور و همچنین پدیده خشکسالی در سال‌های گذشته و بالاخص در سال جاری می‌تواند به شیوع بیماری‌های منتقله از آب و غذا به خصوص وبا دامن بزند و عدم رعایت نکات بهداشتی در مصرف آب و غذا در فصل تابستان باعث افزایش شیوع این بیماری در کشور می‌شود.

مریم مسعودی‌فر رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت گفت: افرادی که قصد سفر به مناطق آلوده به بیماری را دارند، باید مراقب سلامتی خود باشند و بهداشت فردی شامل شستن دست با آب و صابون، مصرف آب آشامیدنی سالم و خوردن میوه و سبزی پس از ضدعفونی را رعایت کنند. در برخی از کشورهای همجوار بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت آمار بیماری وبا افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه کاهش دسترسی به آب آشامیدنی سالم تهدیدی برای گسترش شیوع بیماری وبا در منطقه است، افزود: دسترسی مناسب به آب بهداشتی سالم، جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، رعایت بهداشت فردی و…، همگی از عوامل مؤثر جلوگیری از گسترش شیوع وبا است که اگر هر کدام از عوامل به درستی رعایت نشود ممکن است شاهد گسترش بیماری باشیم.

مسعودی فر با عنوان این مطلب که در مورد بیماری وبا دو نگرانی عمده داریم، گفت: اول آنکه بیماری سرایت پذیری بالایی دارد و دوم اینکه اگر به موقع درمان نشود می‌تواند با کشندگی بالای ۵۰ درصد همراه باشد. اگر اقدامات پیشگیری در حین سفر یا در طول فعالیت روزانه به درستی انجام شود و اگر فردی که علائم مشکوک بیماری را داشت به سرعت به مرکز بهداشتی مراجعه کند تا درمان مناسب آغاز شود این خطر به شدت کاهش می‌یابد و حتی مرگ و میر ناشی از وبا به کمتر از یک درصد می‌رسد.

 

 

 

 

اوپک: درآمد نفتی ایران با افزایش ۳ برابری از ۲۵ میلیارد دلار گذشت

اوپک: درآمد نفتی ایران با افزایش ۳ برابری از ۲۵ میلیارد دلار گذشت

اوپک از رشد ۷۷ درصدی درآمد نفتی این سازمان در سال ۲۰۲۱ خبر داد و اعلام کرد ایران نیز در این سال بیش از ۲۵ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات نفت کسب کرده است.

به گزارش ایرنا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در گزارش سالیانه خود از درآمد ۵۶۰ میلیارد دلاری این سازمان از فروش نفت در سال ۲۰۲۱ خبر داد که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۷۷ درصد افزایش یافته است.

درآمد ۱۳ عضو اوپک از صادرات نفت در سال پیش از آن ۳۱۷ میلیارد دلار اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش، ایران نیز از محل فروش نفت در سال ۲۰۲۱ افزون بر ۲۵ میلیارد و ۳۱۳ میلیون دلار درآمد کسب کرده است. درآمد ایران از محل فروش نفت در این سال نسبت به سال قبل از آن سه برابر شده است.

ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۷ میلیارد و ۹۱۴ میلیون دلار درآمد از محل صادرات نفت کسب کرده بود.

اوپک میزان درآمد نفتی ایران در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ را به ترتیب ۵۲.۷۲۸ میلیارد دلار، ۶۰.۵۱۹ میلیارد دلار و ۱۹.۴۰۲ میلیارد دلار برآورد کرده است.

میزان درآمد نفتی سایر اعضای اوپک در سال ۲۰۲۱ عبارت است از: الجزایر ۲۳.۳۱۶ میلیارد دلار، آنگولا ۲۸.۴۴ میلیارد دلار، کنگو ۵.۷۸۵ میلیارد دلار، گینه استوایی ۲.۳۶۶ میلیارد دلار، گابن ۴.۶۴۱ میلیارد دلار، عراق ۷۹.۷۸۸ میلیارد دلار، کویت ۵۶.۵۴۵ میلیارد دلار، لیبی ۲۷.۴۸۵ میلیارد دلار، نیجریه ۴۱.۳۷۸ میلیارد دلار، عربستان ۲۰۲.۸۶۶ میلیارد دلار، امارات ۵۴.۵۹۵ میلیارد دلار و ونزوئلا ۸.۸۱۶ میلیارد دلار.

 

 

 

 

قرار نیست همه خانه امن بسازند

معصومه نیکنام
قرار نیست همه خانه امن بسازند

 چهره پدر برآشفته است، مثل همیشه نیست، اصلا همه چیز امروز در خانه یک شکل دیگر است، هیچ چیز عادی نیست، احساس خطر می کنم، مادرم نیست، برادرم نیست، می ترسم، احساس می کنم پدرم می خواهد من را بکشد… این ها آخرین جملاتی بود که از زبانش جاری شد و این صدا برای دقایقی بعد برای همیشه خاموش شد.

 این روایت تلخی است از یک قتل، قتلی که به دست پدر رقم خورد، “خندان”  دختر جوانی روزی که توسط پدرش به قتل رسید، در خانه احساس نا امنی می کرد، به دوستش زنگ زد تا شاید راهی پیدا کند، مکالمه آن ها که حدود ساعت ۱۹ انجام شد، دقایقی بعد پایان یافت، حدود ساعت ۲۰ قتل اتفاق افتاد و دختر به دست پدرش با بیش از ۲۰ ضربه چاقو در خون خود غوطه ور شد. مدت ها بود که خندان با پدرش اختلاف داشت و این اختلاف حل نشده به این جا ختم شد و دختر جوان، ناامنی های خود در خانه پدری را به گور برد، به راستی در چنین شرایطی چه باید کرد؟ آیا حامی وجود دارد که پناهت دهد؟

رد این وضعیت را می شود در میان برخی از پرونده های موسوم به اورژانسی در کلانتری هم دید.زن جوانی که حدود ساعت ۲ نیمه شب سراسیمه و با چشمانی گریان به کلانتری مراجعه می کند و مدعی می شود، همسرش او را کتک زده و از خانه بیرون کرده است آن هم جلوی چشمان معصوم ۲ فرزندش، پلیس مداخله می کند اما مداخله پلیس هم با وجود با مراجعه به خانه این زن کارساز نبود، همسر آن زن  حتی در خانه را به روی پلیس باز نکرد تا وارد گفت و گو شود، فقط از پشت آیفون (زنگ در خانه) می گفت، حق ندارد وارد خانه ام شود. مدام می گفت طلاقش می دهم و از همین الان برود پی کارش .اینجا دیگر خانه او نیست. این زن در تهران کسی را نداشت  ودر نهایت به کلانتری بازگردانده شد.

 

هستند زنان و دخترانی که این گونه احساس خطر کرده اند و نمی دانستند باید چه اقدامی انجام دهند یا برای انجام اقدام هوشمندانه و به موقع دیر شده بود. پرونده های بسیاری به این شکل در کلانتری و مراجع قضائی تشکیل می شود و برخی از آن ها به سرانجام خوبی می رسد و برخی نه. درباره اینکه تعامل بهزیستی و نیروی انتظامی در این شرایط به چه صورت است و اصلا در چنین شرایطی چه باید کرد و ایا “خانه امن” بهزیستی همیشه و در همه حال از زنان بی پناه استقبال می کند یا نه، با سرهنگ “سید مهدی موسوی راد”  که دارای مدرک دکتری تخصصی روانشناسی و مدیرکل مشاوره و مددکاری معاونت فرهنگی اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی است به گفت و گو نشستیم​.

 

تکرار خشونت را مستند کنید

مدیر کل مشاوره و مدد کاری معاونت فرهنگی و اجتماعی ناجا پیش از هر چیز می گوید پلیس هرگز منکر این نوع از خشنونت های خانگی نیست و آن را به عنوان یک آسیب جدی خانوادگی و اجتماعی  همواره مد نظر دارد:« این گونه مشکلات و آسیب های روانی و اجتماعی در سطح جامعه وجود دارد که باید به صورت جدی مورد رسیدگی قرار گرفته و برای پیشگیری از وقوع هر گونه آسیب و در نهایت جرم، آموزش های لازم به افراد جامعه ارائه شود.»

وقتی از سرهنگ موسوی راد می پرسیم  چه زمانی این تلقی وجود دارد که زنی در خانه اش احساس امنیت نمی کند و ممکن است خطری جدی او را تهدید کند. در واقع آیا برای وجود چنین احساسی باید پیشینه و تجربه زیستی وجود داشته باشد و خانم بداند که اگر در خانه بماند حتما مورد آسیب جدی قرار می گیرد؟ سرهنگ راد در این پاسخ به این سوال می گوید: «احساس خطر کردن برای هر  شخصی ممکن است متفاوت باشد.اگر فرد در این موضوع به اثبات یقینی رسیده باشد که متفاوت است با  اینکه  صرفا احساس این را داشته باشد که شخصی  می خواهد به من آسیب برساند یا امنیت جانی ندارم. بسیاری از افراد سطوح مختلفی از خشونت را در خانه تجربه می کنند. اگر مستنداتی وجود داشته باشد مثلا فرد به پزشکی قانونی مراجعه کرده باشد و حتی برای چندمین بار این اتفاق بیفتد در این زمینه قانون می تواند ورود داشته باشد. افراد خشونت دیده باید این رفتار را مستند کنند. یعنی برای اثبات این ادعا بهتر است به پزشکی قانونی مراجعه داشته باشند. افرادی که این خشونت ها را بروز می دهند ممکن است بیماری زمینه ای روانی داشته باشند و پیشنهاد ما حتما این است که به پزشکان و روانشناسان مجرب مراجعه کنند و درمان شوند. یعنی این درخواست در همان پرونده انجام می شود و نتیجه آن نیز را باید ارجاع بدهند و تعهد داده می شود که دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد.»​

 

با ۱۱۰ تماس بگیرید

داستان “خندان” را مثال می زنم و می گویم، جناب سرهنگ در آن لحظه ای که اتفاق بدی در کمین است و جان فردی در خطر است و فرصتی وجود ندارد تا اقدامات قضائی و انتظامی انجام شود، چه؟  جوابش این است، تماس های فوری ۱۱۰ برای چنین روزهایی است:« در شرایط بحران زا و این که فردی چنین احساسی داشته و احساسش هم درست بوده که جانش در خطر است باید در ابتدا با ۱۱۰ تماس گرفته و در عین حال از رفتارهایی که باعث تشدید شرایط می شود پرهیز کند به عنوان مثال اگر بفهمد که فرد مقابل رفتار متعادل ندارد باید در این شرایط از بگو مگوهای جدی و تشدید شرایط به شدت پرهیز کرده و نسبت به آرام سازی شرایط اقدام کند حتی اگر می داند که فرد مقابل مقصر است. وقتی می دانیم یک آسیب برای ما متصور است در این شرایط آرام سازی شرایط به هر روشی که ممکن است ضروری تلقی می شود.

 

آیا فرد خشونت دیده مورد حمایت پلیس قرار می گیرد؟

مدیر کل مشاوره و مددکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی ناجا در پاسخ به این سوال می گوید پلیس ضابط قضایی است نه مرجع آن .این به این معنی است که برای چنین موضوعی نمی تواند حکم و رای قضایی صادر کند.ممکن است کسی خود زنی کند و به پلیس بگوید که مورد خشونت قرار گرفته است. در واقع اثبات این موضوع کار پلیس نیست و در این حیطه این مراجع قضایی هستند که به درستی یا نادرستی این ادعا رای می دهند. اما این طور هم نیست که پلیس در زمینه پیشگیری یا کاهش خشونت های خانگی و خانوادگی هیچ اقدامی نکرده باشد. در هر کلانتری همکاران ما در بخش مشاوره به صورت رایگان و دلسوزانه در خدمت شهروندان هستند و با همکاری نهادهای حمایتی دیگر می توانند مشاوران بسیار امینی در این شرایط باشند.

 

با ۱۲۳ در ارتباط هستیم

مدیرکل مشاوره و مددکاری معاونت فرهنگی اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی در نهایت در مورد حمایت از زنانی که به هر دلیلی مورد خشونت و آزار قرار گرفته اند، می گوید: «نیروی انتظامی با سازمان بهزیستی در ارتباط است و در این رابطه سیستم ارجاع داریم و از ۱۲۳ یا همان فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی استفاده می کنیم. به عنوان مثال به این سامانه از طریق پلیس اعلام می شود که فلان فرد در معرض خطر است و برای پیگیری قانونی از مرجع قضائی دستور می گیریم. لازم است در اینجا ذکر شود که بارها خانم هایی با این شرایط به ما مراجعه کرده اند و ما با همین ارتباط مستمر که بین نهاد ها وجود دارد آن ها  را به بهزیستی ارجاع داده و از مرجع قضائیی  نیز دستورپیگیری  گرفتیم.» سرهنگ موسوی راد می گوید روسای کلانتری ها ارتباط مستقیم با مشاور و مددکار اجتماعی کمیته امداد و بهزیستی دارند تا این گونه اتفاقات را اعلام کنند: «این مساله به عنوان یک اصل پذیرفته شده است، در بازبینی هایی که دایره اجتماعی دارد این مساله دیده می شود که آیا فلان کلانتری تعاملاتش با حوزه برون سازمانی در این گونه حوزه ها انجام شده، آیا همکاری برقرار شده است؟ در واقع باید گزارش های موثری در این زمینه وجود داشته باشد تا این پرونده ها که منهی به جرائم خشن و سنگین می شوند به حداقل برسند.»

 

پلیس ضابط قضایی است

اگر خانمی در محیط خانه و در ساعات شب احساس ناامنی داشت و به کلانتری مراجعه کرد چه اقداماتی برای او صورت می گیرد؟”سرهنگ موسوی راد در پاسخ به این سوال می گوید: «باید برای این گونه موارد از قاضی کشیک شب دستور گرفته شود و با هماهنگی این افراد تحویل بهزیستی می شوند. از آن جایی که پلیس ضابط قضائی است باید این نوع اقدامات که از حساسیت های ویژه ای برخوردار هستند با دستور مقام قضائی انجام شود. خیلی اتفاقات ممکن است در این حین بیفتد چه کسی می خواهد پاسخگو باشد؟ این به دستور قاضی کشیک شب است و قاضی هم آگاه می شود که این فرد تحویل بهزیستی شده است. در چنین مواردی که یک خانم مورد آزار و اذیت از سوی همسر ، پدر یا برادرش  قرار گرفته باشد در ابتدا همسر فرد فراخوانده و موضوع بررسی و تشکیل پرونده می شود.این موضوع هم  به قاضی کشیک اعلام می شود که همسر این خانم را فراخواندیم و داستان از این قرار است، حالا دستور چیست؟ همه این مراحل برای این است که ما در این نوع پرونده ها فقط ضابط قضائی هستیم و فرآیندهای قانونی برای ما تعریف شده است.

 

پیشگیری به ازدیاد خانه‌های امن اولویت دارد

مدیر کل مشاوره و مدد کاری معاونت فرهنگی و اجتماعی ناجا این باور را دارد که همچنان پیشگیری از خشونت های خانگی و آموزش در این زمینه باید در راس مداخله  ها قرار بگیرد: «در این زمنیه شاهد نوعی موازی کاری بوده ایم. نمی توانیم به جایی برسیم که از همه نهاد ها بخواهیم هر کدام برای خودشان خانه امن تاسیس کنند. این حل کردن صورت مسئله است و کمکی به سلامت جامعه و خانواده نمی کند.» سرهنگ موسوی راد می گوید البته باید به موارد اورژانسی هم توجه داشت و تا آنجا که ممکن است ترتیبی داد تا پرونده های قتل یا ضرب و شتم شدید در خانواده ها اتفاق نیفتد: «ما منکر این نوع از خشونت ها نیستیم اما توجه داشته باشید که  هر کسی هم نمی تواند با هر نیتی برود و اقدام به تاسیس خانه امن بکند.در پرونده های اینچنینی حساسیت های ویژه ای مطرح است که حتما مقام قضایی باید ورود کند. در موارد اورژانسی ما این بانوان محترم را با دستور قاضی به بهزیستی معرفی می کنیم اما با این رویه پیشگیری اتفاق نمی افتد. در حالی که امروزه در تمام دنیا پیشگیری در این موضوع را اصل قرار داده اند.»

سرهنگ موسوی راد می گوید نباید از آموزش های پیشگیرانه در مدارس، صدا و سیما و رسانه ها و اماکن عمومی غافل شویم: «در بسیاری از این پرونده ها که فردی خشونت شدید از خود بروز می دهد می بینیم که اصلا این فرد از حداقل آموزش ها در زمینه همسر داری، مدارا کردن و صبوری و همچنین فهم نیاز های طرف مقابل برخودار نیست. خب این ها چه زمانی باید اتفاق بیفتد. به زعم ما این موارد باید در مدارس کلید زده شود. این که ما مهارت کنترل خشم داشته باشیم و به همسر و اعضای خانواده مان احترام بگذاریم و نسبت به آن ها عشق و مسئولیت داشته باشیم باید در مدارس و خانواده ها و صدا و سیمای ما آموزش داده شود تا هنگامی که جوانان وارد زندگی مشترک می شوند یک فهمی از این مسائل داشته باشد. این ها باید به عنوان اصل در نظر گرفته شود نه این که برویم و در زیر مجموعه هر نهاد حمایتی اقدام به تاسیس خانه امن کنیم و با موازی کاری تبدیل به جزیره شویم. این خانه ها تا چه زمانی می توانند برای این افراد امن باشند؟ چطور می توانیم کاری کنیم که جمعیت این خانه ها بیشتر نشود و پرونده این خشونت ها بسته شود؟ باید به این موضوعات بپردازیم و صورت مسئله را با یک اقدام موقتی پاک نکنیم.»

 

 

 

 

۸ نشانه والدین سمی که باید از آنها آگاه بود

۸ نشانه والدین سمی که باید از آنها آگاه بود

اگر روابط شما و فرزندتان آنطور که دوست دارید پیش نمی‌رود و دائما دچار تعارض‌ها و اختلافات مختلف می‌شوید، این فرض را در نظر بگیرید که شاید در سبک‌های تربیتی خود دچار اشکالاتی هستند که با اصلاح آن‌ها می توانید رضایت بیشتری را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا پدر و مادرها خود انسانند و مانند اغلب انسان های دیگر دارای محرومیت ها، کمبودها، شکست ها و ناکامی های خود بوده اند و اگر عشق و اعتماد و توجه بین والد و فرزند وجود داشته باشد، فرزندان می توانند بدون اینکه آسیبی جدی ببینند، با رفتارهای ناخوشایند و گاه به گاه والدین کنار بیایند.

اما چه بسیار والدینی که رفتارهای غلط و خشونت بار آنها با فرزندانشان دائمی و پیوسته است؛ به طوری که روح و روان کودک را به شکلی جدی دچار آسیب های ماندگار می کنند. ما این دسته از پدر و مادرها را والدین بدرفتار یا سمی می نامیم.

والدین سمی چه کسانی هستند؟

والدین سمی در اصطلاح به والدینی گفته می‌شود که خواسته یا ناخواسته با اتخاذ سبک‌های نادرست تربیتی به فرزندان خود آسیب می‌رسانند و در دراز مدت موجب تجربه مشکلات هیجانی و روانی مختلفی در آن‌ها می‌شوند.

افرادی که توسط این پدر و مادرها پرورش می‌یابند اغلب در برقراری روابط صمیمانه خود در آینده دچار مشکل می‌شوند و در هر مرحله از رشد بحران‌های مختلفی را تجربه می‌کنند.

دکتر «تانو چاودری»، روانشناس بالینی و مشاور در کلینیک مراقبت های بهداشتی در لاکنو  در مورد فرزندپروری سمی می گوید: برخی از والدین در احساسات و رفتار عاطفی فرزندان خود دخالت می کنند، که در واقع روش سالمی برای برقراری ارتباط نیست.

این موضوع نشان می دهد که والدین از نظر عاطفی ناپایدار هستند و فقط سعی می کنند خود را به هر طریقی به فرزندانشان تحمیل کنند.

 

والدین سمی عذرخواهی نمی کنند، در مورد موقعیت ها با فرزندان خود بحث نمی کنند، خانواده بر اساس قوانین ناکارآمد عمل می کند و حتی ممکن است طبیعتی توهین آمیز و کنترل کننده داشته باشد.

همه اینها از ویژگی های والدین سمی است که باید از آنها آگاه بود. این خصوصیات در بیشتر موارد، ناآگاهانه انجام می‌شود، اما می‌تواند ناشی از مشکلات عاطفی یا روانی بالای والدین باشد.

نشانه های والدین سمی
والدین باید مراقب فرزندان خود باشند و عامل مقاومت عاطفی آنها نباشند. علائم و نشانه های والدین سمی عبارتند از:

۱. خودمدار هستند
بسیاری از والدین وجود دارند که به قدری خودپسند هستند که از لحاظ ماهیت بسیار خودخواه می شوند. در نتیجه این ویژگی، والدین برای فرزندان خود از دسترس خارج می شوند و گاهی اوقات از نظر عاطفی بی اعتنا می شوند.

این موضوع باعث می شود که والدین طبیعتی بی توجه و رفتار عاطفی بی اعتنایی داشته باشند. این والدین دیگر درک نمی کنند که فرزندانشان در رفتار عاطفی و فیزیکی چه می خواهند و بیش از حد خود محور هستند که نمی توانند به فرزندان خود اهمیت دهند.

 

۲. از نظر احساسی واکنشی هستند
یکی دیگر از نشانه های فرزندپروری سمی این است که والدین در هنگام ابراز احساسات بسیار پرخاشگر یا واکنشی می شوند. بیان وضعیت عاطفی خود خوب است، اما به عنوان والدین باید شرایط را درک کرد و سپس بر اساس آن واکنش نشان داد.

اما در فرزندپروری سمی اینگونه نمی شود و والدین بسیار نمایشی می شوند، احساسات خود را اغراق می کنند و ماهیت بسیار غیرقابل پیش بینی دارند. به دلیل این خلق و خوی، کودکان چیزهایی را از آنها پنهان می کنند و در اکثر موارد اعتماد به نفس ندارند.

۳. رفتار کنترل گر 
این ویژگی یکی از علامت های بسیار رایج والدین سمی است. میان رفتار سختگیرانه و رفتار کنترل گر تفاوت وجود دارد. والدین در رفتارهای سخت گیرانه نیازهای فرزندان خود را درک می کنند و سعی می کنند همه چیز را بسیار منظم و محدود در نظر بگیرند.

اما در وضعیت کنترل رفتار، والدین سعی می کنند جاسوسی کنند یا همیشه در مورد چیزهای مختلف به فرزندان خود دستور دهند. این باعث می شود بچه ها هویت خود را از دست بدهند و تبدیل به ربات هایی شوند که دستورالعمل ها را دنبال کنند.

این نوع رفتار به ویژه بسیار اشتباه است و نشانه اصلی فرزندپروری سمی است.

۴. سوء استفاده عاطفی
یکی از بدترین بخش های فرزندپروری سمی، سوء استفاده عاطفی است، در این مورد شوخی های نژادپرستانه یا بی رحمانه وجود دارد که سایر اعضای خانواده را مسخره می کند.ایجاد جملاتی که شنیدن و درک آنها برای کودکان بسیار شرم آور است.

این جملات بسیار شبیه به چیزی است که در یک رابطه آزار دهنده عاطفی مشاهده می کنید. والدین سمی با جُک ساختن از هر اشتباه فرزندشان آنها را در هم می شکنند. این رفتار اعتماد به نفس کودک و خود دوست داری او را از بین می برد.

از این رو سوء استفاده عاطفی یکی از علائم جدی رابطه سمی است.

۵- سرزنش گر هستند

ناهماهنگی، اختلاف نظر، خصومت و فروپاشی خانواده ناشی از والدین سمی همیشه تقصیر شخص دیگری است.  این والدین نمی توانند مسئولیت هیچ مشکلی را بر عهده بگیرند، اما بقیه اعضای خانواده را سرزنش می کنند و نحوه نگرش آنها به این رویدادها را تغییر می دهند یا دستکاری می کنند.

 

۶- بسیار انتقادی

والدین سمی نمی توانند یا نمی خواهند دستاوردهای فرزندان خود را ببینند، صرف نظر از اینکه کودک در بزرگسالی چقدر موفق است یا می شود.  آنها دائماً افراد اطراف خود را پایین می آورند و در عین حال خود را استثنایی یا با استعداد می دانند.

۷- به شدت واکنش منفی دارند

والدین سمی از نظر عاطفی خارج از کنترل هستند. آنها حتی مسائل جزئی را دراماتیک می کنند و هر مسئله جزئی احتمالی را دلیلی برای خصومت، عصبانیت و توهین کلامی می دانند.

۸- هرگز از دستاوردهای فرزندان خود راضی نیستند
یکی از نشانه های بسیار مهم والدین سمی این است که هرگز از دستاوردهای فرزندان خود راضی نیستند یا احساس شادی را برای فرزندان خود نشان دهند.  والدینی که همیشه در هر فعالیتی تمایل به عیب یابی و اشاره به نکات منفی دارند را می توان والدین سمی دانست.  اکنون والدین باید اینگونه باشند، شما باید دستاوردهای فرزندانتان را تشویق و به آنها کمک کنید تا اهمیت آنچه را که به دست آورده اند درک کنند. این کار باعث می شود که فرزندان برای این دستاورد ارزش قائل شوند و دفعه بعد بیشتر تلاش کنند.

 

 

 

 

 

محاسبه مالیات بر پایه کارتخوان، درست یا غلط؟

محاسبه مالیات بر پایه کارتخوان، درست یا غلط؟

در حال حاضر نزدیک به ۱۴ میلیون دستگاه pos در کشور فعال است، این در حالی است که در سال گذشته بنا بر اظهارات مسئولان سازمان امور مالیاتی، ۳.۵ میلیون اظهارنامه به این سازمان ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در اکثر کشورهای دنیا، مالیات نقش محوری را در تأمین مخارج دولت‌ها دارد و مالیات باعث توزیع عادلانه ثروت در کشور می‌شود. این در حالی است که «نبود بانک اطلاعاتی جامع از فعالان اقتصادی در نظام حکمرانی»، «بسنده کردن سازمان امور مالیاتی به استفاده از روش‌های سنتی برای اخذ مالیات در سال‌های گذشته» و «در نظر گرفتن معافیت‌های بی‌حساب و کتاب و استثنائات فراوان» موجب آن شده است که «مالیات» در ایران از جایگاه واقعی خود فاصله بگیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هرچند در سال‌های اخیر میزان تحقق درآمدهای مالیاتی مطلوب بوده است اما رقم منابع درآمدی از محل مالیات همچنان فاصله قابل‌توجهی دارد.

ظرفیت بالقوه مالیاتی، به حداکثر میزان مالیاتی اطلاق می‌شود که باید در یک دوره مشخص تحت قوانین و مقررات مشخص وصول شود که به دو دسته «مالیات وصول شده» و «مالیات وصول نشده یا شکاف مالیاتی» تفکیک می‌شود.

فرار مالیاتی یا همان شکاف مالیاتی گسترده در اقتصاد ایران بیش از هر عامل دیگری ناشی از رونق اقتصاد زیرزمینی است، در واقع از آنجایی که اطلاعات مربوط به اقتصاد زیرزمینی کشور ثبت نمی‌شود، عملاً امکان دریافت مالیات با روش‌های سنتی وجود ندارد.

گزارش پژوهشکده مالیاتی کشور حجم اقتصاد غیررسمی ایران را معادل ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی عنوان کرده است، البته این نرخ در سالیان دور ۱۸ درصد بوده و تحت‌تأثیر تحریم‌های غرب و عدم شفافیت بخش‌های اقتصادی، رشد داشته است.

به طور مثال، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اخیراً میزان قاچاق کالا را بیش از ۱۷ میلیارد دلار اعلام کرده است، از همین رو می‌توان ادعا کرد که حداقل در حوزه قاچاق، بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی مربوط به کالاهای قاچاق است که طبیعتاً از سوی عاملان آن به‌هیچ‌وجه اظهار نمی‌شود؛ بنابراین با روش‌های سنتی امکان مالیات ستانی از آن وجود ندارد.

آیا هوشمندسازی نظام مالیاتی قادر به کاهش رونق اقتصاد زیرزمینی خواهد شد؟

هرچند راهکار اصلی و مؤثر مقابله با قاچاق کالا «افزایش تعامل میان دستگاه‌ها» و «تکمیل سامانه‌های نظارتی رصد جریان کالا» به‌منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تفکیک کالای قاچاق از کالای اصیل است اما از سوی دیگر، تغییر شیوه مالیات ستانی از یک نظام سنتی به یک نظام هوشمند و داده‌محور نیز سبب افزایش شفافیت در این حوزه خواهد شد. در چنین شرایطی ضمن کاهش فرار مالیاتی، هزینه تأمین کالای قاچاق نیز افزایش می‌یابد.

این در حالی است که از سال‌های گذشته تاکنون ذی‌نفعان کالای قاچاق زیر سایه عدم پرداخت مالیات و حقوق دولتی در یک نبرد نابرابر با تولیدکنندگان بخش قابل‌توجهی از بازار را به تسخیر خود درآوردند. از سوی دیگر در ایران برخی از افراد باوجود اینکه در نظام مالیاتی کشور دارای پرونده هستند به سبب «کتمان درآمد»، «ارائه اطلاعات غلط» و «بهره‌گیری از حساب‌های اجاره‌ای» از پرداخت مالیات فرار می‌کنند که این امر تحت‌تأثیر شیوه سنتی اخذ مالیات بوده است و به‌مانند اقتصاد زیرزمینی به عوامل خارج از سیستم مالیاتی مربوط نیست.

از منظر کارشناسان اقتصادی، «قوانین نامناسب در حوزه‌های کار، تأمین اجتماعی و شهرداری‌ها»، «فضای نامناسب کسب‌وکار»، «محدودیت واردات و صادرات»، «فساد در سیستم اداری» و «خوداشتغالی» از مهم‌ترین عوامل فرار مالیاتی شناخته می‌شوند؛ از همین رو، بهبود فضای کسب‌وکار، شناسایی و ثبت‌نام فعالان بخش غیررسمی از طریق تقویت واحدیابی مالیاتی، تسهیل تبادل خودکار اطلاعات با دستگاه‌ها به‌عنوان راهکارهای اصلی کاهش حجم اقتصاد زیرزمینی و فرار مالیاتی عنوان شده است.

نظام سنتی مالیات ستانی، محکوم به شکست

دستگاه مالیاتی کشور از سال ۱۳۴۵ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و تا به امروز اصلاحات متعددی در قوانین مالیاتی کشور لحاظ شده است اما این اصلاحات در بستر یک سیستم سنتی مالیات ستانی لحاظ شده و همچنان چالش‌های نظام مالیاتی در زمینه فساد مالی، دادرسی، فرار و اجتناب مالیاتی به قوت خود باقی است.

به بیان دیگر در سیستم فعلی مالیات ستانی کشور، فرصت کافی برای انجام حسابرسی دقیق و کیفی پرونده‌های مالیاتی وجود ندارد، از سوی دیگر فساد اداری در دستگاه‌های اجرایی به سبب دخالت عامل انسانی و کاغذبازی از گذشته وجود داشته و این امر نیز در سازمان امور مالیاتی کشور مشهود است.

گزارش پژوهشکده مالیات کشور بیانگر آن است که نظام جذب، گزینش، استخدام و نگهداری نیروی انسانی در سازمان امور مالیاتی کشور از مشکلات اساسی این سازمان بوده که سبب فساد نسبتاً بالا در سیستم مالیاتی کشور شده است.

نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی، ۶.۱ درصد

در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۰۷ درصد از اهداف بودجه کشور در بخش درآمدهای مالیاتی محقق شده است، همچنین کل درآمدهای مالیاتی کشور بر اساس اعلام نظر پژوهشکده مالیاتی در سال ۱۳۹۹ برابر با ۲,۱۰۸ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۱۳۹۸ رشد ۳۰ درصدی داشته است و در زمینه تحقق درآمد مالیاتی عملکرد دولت گذشته قابل‌قبول بوده است.

از سوی دیگر نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی برابر با ۶.۱ درصد بوده است و همین یک شاخص نشان‌دهنده ضعف در سیستم مالیاتی کشور بوده است، بر اساس برنامه ششم توسعه، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی باید به ۱۰ درصد افزایش پیدا کند و با وجود تمدید دو ساله برنامه ششم توسعه، هنوز فاصله بسیاری وجود دارد.

درواقع باوجوداینکه تحقق درآمدهای مالیاتی نسبت به بودجه قابل‌قبول بوده است، اما دولت و مجلس نسبت به هدف مالیاتی برنامه ششم توسعه بی‌توجه بوده و نمی‌توان عملکرد قابل‌قبولی در خصوص مالیات ستانی متصور بود.

نکته جالب‌توجه این بوده که در کشور توسعه‌یافته نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی بیش از ۳۰ درصد است و دستیابی به نسبت دورقمی در این شاخص با وجود شیوه سنتی اخذ مالیات غیرممکن خواهد بود.

اظهارت سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز بیانگر آن است که اگر رشد اقتصادی کشور نیز محقق شود، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی رشد ۳ تا ۳.۵ درصدی خواهد داشت، با این تفاسیر رشد اقتصادی نیز سبب تحقق هدف مالیاتی برنامه ششم توسعه نخواهد بود.

قانون پایانه‌های فروشگاهی کلید تحقق هدف مالیاتی برنامه ششم توسعه

همان‌طور که گفته شد، یکی از اهداف برنامه ششم توسعه، افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی بود و اگر دولت گذشته عزم جدی برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاه و سامانه مؤدیان داشت و تکالیف قانونی را در موعد مقرر انجام می‌داد، فاصله چندانی با نسبت ۱۰ درصدی این شاخص وجود نداشت.

بر اساس این قانون که در آبان ۱۳۹۸ مصوب شد، شیوه اخذ مالیات از سنتی به هوشمند تغییر خواهد کرد و در مدت ۱۵ ماه باید اجرای آن آغاز شود، با وجود گذشت ۳۲ ماه از زمان تصویب این قانون، هنوز اجرایی نشده است اما اظهارات مقامات سازمان امور مالیاتی حکایت از اقدامات قابل‌توجه و پیشرفت در روند پیاده‌سازی سامانه مودیان دارد.

دولت سیزدهم در همین چند ماه ابتدایی فعالیت خود، اقدامات قابل‌اعتنایی در زمینه شناسایی مؤدیان جدید انجام داده است و به‌موجب همین اقدامات، بخشی از دستگاه‌های pos فاقد پرونده مالیاتی از دسترس خارج شده‌اند. اطلاعات رسیده به خبرگزاری مهر بیانگر آن است که در حال حاضر نزدیک به ۱۴ میلیون دستگاه pos متعلق به حدود ۱۰ میلیون شخص حقیقی یا حقوقی (شرکت‌ها، کسبه، دست‌فروشان، خیریه‌ها، هیئت‌های مذهبی و …) در کشور فعال است، این در حالی است که در سال گذشته بنا بر اظهارات مسئولان سازمان امور مالیاتی، ۳.۵ میلیون اظهارنامه به این سازمان ارائه شده است.

به‌عبارت‌دیگر هنوز بسیاری از مؤدیان مالیاتی شناسایی نشده و اصلاً در مرحله بررسی عملکرد و پرداخت مالیات قرار نگرفته‌اند، از سوی دیگر برخی از مشاغل با وجود نصب دستگاه pos، بعضاً هزینه را به‌صورت وجه نقد یا در قالب واریز به‌حساب دریافت می‌کنند و عملاً در شیوه سنتی مالیاتی امکان رصد و اخذ مالیات وجود ندارد.

بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی، کلیه دستگاه‌های pos باید دارای یک پرونده مالیاتی باشند، البته دستگاه‌های pos خیریه‌ها و هیئت‌های مذهبی نیز باید به‌صورت دقیق شناسایی شوند و از سایر دستگاه‌ها جدا شوند.

همچنین کلیه افرادی که دارای پرونده مالیاتی بوده باید حساب شخصی و تجاری خود را تفکیک و حساب تجاری خود را به سازمان امور مالیاتی معرفی کنند، از سوی دیگر مقررات مبارزه با پول‌شویی نیز با توجه به وضعیت اشتغال افراد، محدوده میزان تراکنش مشخصی برای حساب‌های شخصی در نظر گرفته است که به‌نوعی این مقررات نیز اقدام تکمیل‌کننده برای هدفمندتر شدن تور مالیاتی محسوب می‌شود.

به بیان دقیق‌تر ازآنجایی‌که تمامی افرادی که دارای فعالیت‌های اقتصادی هستند، شماره‌حساب تجاری خود را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده‌اند، سازمان امور مالیاتی قادر است با رصد تراکنش و دستگاه pos به‌صورت کاملاً شفاف و دقیق مالیات را وصول نماید و اظهارنظر مسئولین سازمان امور مالیاتی و کارشناسان نیز بیانگر آن است که در صورت اجرای دقیق مواد این قانون، درآمدهای مالیاتی کشور ۳ تا ۵ برابر خواهد شد.

نکته جالب‌توجه در خصوص اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی به بحث مٌمیزان مربوط بوده است به گونه‌ای که با اجرای این قانون بسیاری از اظهارنامه‌ها بدون دخالت ممیز و صرف زمان و هزینه برای سازمان امور مالیاتی رسیدگی می‌شود و مؤدی به‌مانند شیوه سنتی درگیر مسائل با ممیز نخواهد بود.

محاسبه مالیات بر اساس کارت‌خوان، درست یا غلط؟!

بنا بر اظهارات مسئولان سازمان امور مالیاتی برای محاسبه مالیات مشاغل ۱۴۰۰، برای نخستین‌بار در کنار اظهارنامه مؤدیان، اطلاعات مربوط به فعالیت کارت‌خوان‌ها و درگاه‌های بانکی نیز ملاک عمل قرار می‌گیرد که قاعدتاً اقدام تحسین‌برانگیزی در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی محسوب می‌شود.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد، برای یک فعال اقتصادی خصوصاً اصناف خرد، لازم است هزینه‌های مالیاتی در کنار سایر شرایط کسب‌وکار حتی‌الامکان پیش‌بینی پذیر باشد؛ در نتیجه سازمان امور مالیاتی باید تسهیلات و تخفیفاتی برای آنها در نظر بگیرد تا شرایط خود را بر اساس آن منطبق کنند. به‌عبارت‌دیگر معمولاً کسبه درگذشته مالیات خود را درصدی بالاتر از میزان پرداختی در سال گذشته در نظر می‌گرفتند اما هوشمندسازی اخذ مالیات و دسترسی سازمان امور مالیاتی از اطلاعات مربوط به گردش مالی کارت‌خوان‌ها، ممکن است باعث شود مالیات بالاتری برای شخص در نظر گرفته شود و بدین‌ترتیب محاسبات آنها را دچار اشکال کند.

همچنین سازمان امور مالیاتی باید این ملاحظه را برای اصناف در نظر بگیرد و با تدابیر خود مانع از شکل‌گیری رویکرد منفی به هوشمندسازی نظام مالیات شود. اتفاقی که هرچند می‌توانست زودتر صورت گیرد اما در مالیات مشاغل ۱۴۰۰ انجام شد و تسهیلات و تخفیفات گسترده‌ای برای مشاغل در نظر گرفته شد.

به گزارش مهر در روزهای اخیر رفتارهایی از سوی برخی کسبه مبنی بر جمع‌آوری کارتخوان‌ها و درخواست پرداخت وجه نقد یا کارت به کارت از مشتریان مشاهده می‌شود که به نظر می‌رسد این اقدامات به‌منظور کاهش گردش حساب یا فرار از پرداخت مالیات صورت گرفته است؛ به همین منظور لازم است سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از استمرار این رویه تدابیر خود را پس از اعلام، اجرا کند.

به بیان دیگر سازمان امور مالیاتی با همکاری دولت، با اجرای مواد قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان نظیر صورت‌حساب الکترونیکی، تفکیک حساب تجاری از شخصی برای فعالان اقتصادی و … قادر خواهد بود، رویه فعلی در خصوص دریافت نقدی یا واریز به حساب را کنترل کند.

کد خبر ۵۵۲۷۱۷۵

عطش تقلب در گرماگرم کنکور/

عطش تقلب در گرماگرم کنکور/ بازار داغ رشته های جدید دانشگاهی

در هفته گذشته آموزش عالی روزهای متنوعی را از سر گذراند، از عطش تقلب برخی داوطلب نماها در کنکور سراسری گرفته تا بازار داغ رشته های جدید دانشگاهی که باتوجه به اشتغال فارغ التحصیلان ایجاد شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، کنکور سراسری ۱۴۰۱ در حالی کار خود را در چهارشنبه ۸ تیرماه آغاز کرد که از ابتدای هفته اخباری مبنی بر دستگیری افراد متعددی در حوزه وسایل الکترونیکی ارتباطی برای تقلب کرده بودند، و عوامل گروه‌هایی که اقدام به فروش سؤالات جعلی کنکور منتشر شد. عوامل امنیتی و انتظامی از جمله پلیس فتا در دستگیری این افراد نقش پر رنگی داشته اند.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور برخی از داوطلبان واقعی نیستند و به طور حرفه ای و با همکاری عوامل کلاهبردار در کنکور شرکت می کنند اما ما دستگاه شناسایی هر گونه نویز رادیویی و یا بولوتوث را در طول آزمون بکار می گیریم و متخلفان را شناسایی می کنیم.

گرمای هوای تیرماه بر جلسات کنکور هم اثرگذاشت و برخی از داوطلبان از نبود وسایل سرمایشی کافی در حوزه های کنکور گلایه مند بودند. از سوی دیگر قطعی و کندی اینترنت در مناطق نزدیک به حوزه های کنکور هم موجب شد که برخی کاربران اختلال اینترنت را گزارش کنند اما پس از این گزارش ها مشخص شد اختلال اینترنت به درخواست مراجع ذی صلاح بوده است.

بازار داغ رشته های جدید دانشگاهی

در هفته گذشته رشته های متنوع و جالب توجهی در دانشگاه های مختلف ایجاد شد که نشان می دهد دانشگاهها هرچه بیشتر به سمت بازار کار و کسب و کارهای دانش بنیان علاقه نشان می دهند.

ایجاد رشته هایی مانند «بازرگانی بین‌المللی، تجارت الکترونیکی و بازرگانی داخلی رشته مدیریت بازرگانی و گرایش اقتصاد و تجارت الکترونیک رشته علوم اقتصادی» در دانشگاه تهران، رشته مهندسی «متریونیک» (Materionics) در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، رشته «مدیریت کسب و کار اینترنتی» و «مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌ای» در دانشگاه جامع علمی کاربردی، رشته «جرم‌یابی دیجیتال» در دانشگاه تربیت مدرس از جمله این رشته ها است.

حضور دانشگاه های ایرانی در رتبه بندی های بین المللی

نظام رتبه‌بندی لایدن، نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در سال ۲۰۲۲ میلادی خود را منتشر کرد. در رتبه‌بندی این دوره، تعداد ۴۴ دانشگاه از ایران در جمع ۱۳۱۸ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. این در حالی است که در سال قبل ۳۶ دانشگاه از ایران در این رتبه بندی حضور داشته اند.

در بین کشورهای اسلامی، ایران با حضور ۴۴ دانشگاه رتبه نخست، ترکیه با ۳۲ دانشگاه رتبه دوم و مصر با ۱۰ دانشگاه رتبه سوم را دارند. لایدن یکی از نظام های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه های برتر دنیا را بر اساس شاخص های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد.

لایدن در سال ۲۰۲۲، در قالب چهار معیار کلی مرجعیت علمی ، دیپلماسی علمی ، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در لایدن مورد رتبه بندی قرار گرفتند. این ارزیابی ها از تولیدات علمی دانشگاه ها در سال های ۲۰۱۷ الی ۲۰۲۰ از پایگاه اطلاعاتی Web of Science استفاده کرده است.

ادامه دعوای مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی بر سر مصوبه کنکور ۱۴۰۲

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس معتقد است با مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی داوطلبان مناطق محروم با رشته‌هایی مثل پزشکی باید وداع کنند.

اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در تازه ترین تصمیم درباره کنکور ۱۴۰۲ سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش‌آموزان را از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش دادند. بر این اساس ۶۰ درصد سهم سنجش توان علمی دانش‌آموزان نیز بر اساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آنان تعیین می‌شود.

در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان، در سال ۱۴۰۴ نتایج تحصیلی سال‌های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه‌ خواهد بود.

اما نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور خواستار مسکوت ماندن طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور ۱۴۰۲ شدند. عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس می گوید: آموزش پرورش ما زیرساخت لازم را برای اجرای چنین کار مهمی ندارد، باید امتحان نهایی در کل کشور برگزار شود، جلوی تقلب و رانت و فساد گرفته شود، با توجه به معدل‌های مساوی که وجود دارد، این یک مشکل دیگر است که تمایز بین افراد کم می‌شود.

وی می گوید: برخی از کارشناسان سنجش معتقد هستند با این مصوبه داوطلبان مناطق محروم با رشته‌هایی مثل پزشکی باید وداع کنند در مناطق محروم کنترل روی امتحانات مدارس کم است و همچنین میانگین معدل پایین است و قطعاً رشته‌های پرطرفدار را از دست می‌دهند.

کشمکش وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس درباره ظرفیت رشته دندانپزشکی

در حالی که نامه ۲۰۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور در خصوص افزایش ظرفیت دانشجوی دندانپزشکی در صحن مجلس قرائت شد، دکتر مهدی کدخدازاده دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی می گوید: کاش دوستان موافق افزایش ظرفیت به جای طرح مطالب غیر کارشناسی در فضای رسانه، در کارگروه های تخصصی و با بحث های علمی مسائل را پیش می بردند.

نمایندگان مجلس تاکید دارند تمام سناریوهای مطرح شده از سوی نهادهای مختلف نشان دهنده کمبود جدید نسبت دندانپزشک به جمعیت کشور در مقایسه با سرانه سال ۲۰۱۸ کشورهای منطقه و کشورهای پیش رو در نظام سلامت است و با توجه به وسعت بالای جغرافیای بسیاری از استان‌های کشور، در صورتی که دسترسی مردم به دندانپزشک در شهر محل سکونت فراهم نباشد لازم است تا صدها کیلومتر برای دسترسی به خدمات طی کنند.

در مقابل مقام مسئول در وزارت بهداشت اضافه می کند: در هر کجای دنیا از هر دانشمند سلامت دهان و دندان اگر بپرسید که آیا راه اصلاح و ارتقاء سلامت دهان و دندان افزایش ظرفیت دانشجوی دندان‌پزشکی و افزایش تعداد دندانپزشک است؟ بی شک پاسخ منفی است و به شما خواهد گفت که این راهکار غلط است. پس چرا عده ای اینقدر اصرار بر افزایش ظرفیت دندانپزشکی دارند. حال آنکه می دانند و بارها گفته ایم که کیفیت آموزش در دانشکده های دندانپزشکی نامناسب است و باید به فکر اصلاح این مهم بود.

تشکیل کارگروه مشترک میان ایران و قزاقستان و تعیین تکلیف برای «فارابی»

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی و رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی، کمیته علمی مشترک بین نظام آموزش عالی ایران و قزاقستان برای فارابی تشکیل می شود.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور قزاقستان مبنی بر توجه به آرا و افکار فارابی، دانشمند و فیلسوف بزرگ جهان اسلام و تشکیل کمیته علمی مشترک بین نظام آموزش عالی ایران و قزاقستان، افزود: دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فارابی در همین راستا احساس مسئولیت کرده و کنگره‌ای را تحت عنوان «کنگره جهانی فارابی؛ فرهنگ و تمدن اسلامی» در دستور کار خود قرار داده است. علاوه بر این موضوع، دبیرخانه جشنواره بنا دارد در تشکیل کمیته علمی بین ایران و قزاقستان در زمینه فارابی پژوهی صاحب نقش باشد.

همچنین عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم یادآور شد: جشنواره فارابی می‌تواند قامت قطب‌نمای فعالیت‌های علوم انسانی علوم اسلامی باشد و این جشنواره باید حامی نوآوری‌ها در حوزه علوم انسانی باشد. این جشنواره باید به مرزشکنی و نوآوری در حوزه علوم انسانی بها بدهد و خروجی آن باید به مرجعیت علوم انسانی کمک کند، جشنواره فارابی می‌تواند به گفتمان سازی در علوم انسانی کمک کند و در این مسیر گام هایی برداشته شده است.

کاهش نگران کننده آمار داوطلبان ریاضی در کنکور ۱۴۰۱

علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جریان بازدید از روند برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۱ در حوزه امتحانی دانشگاه سمنان گفت: کاهش آمار داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در کشور نگران کننده است و باید در این خصوص فکر اساسی شود.

وی یادآور شد: تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی امسال در سطح کشور کمتر از ۱۰ درصد است و در علوم تجربی حدود ۴۰ درصد، استقبال از گروه آزمایشی علوم تجربی همچنان بسیار بالاست اما کاهش متقاضیان گروه آزمایشی ریاضی نگران کننده است چرا که میزان داوطلبان در سال‌های گذشته بالای ۲۵ درصد بود و در حال حاضر به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و باید در این خصوص تدابیری از سوی مسئولان وزارت علوم و شورای گسترش آموزش عالی اندیشیده شود.

لحاظ شدن دوران تحصیلی به عنوان سابقه بیمه برای تمامی دانشجویان علوم پزشکی فراهم شد

با اجرای تفاهم نامه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی بستر لازم برای بیمه دانشجویی ایجاد شده و امکان استفاده این پوشش برای کلیه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم شد.

این تفاهم‌نامه این امکان را به دانشجویان خواهد داد تا همزمان با دوران تحصیلی خود در رشته‌های مختلف علوم پزشکی که بین ۴ تا بیش از ۱۰ سال می‌تواند به طول بینجامد، بستری فراهم شود تا دانشجویانی بتوانند با پرداخت حق بیمه دانشجویی از خدمات ۱۸ گانه سازمان تامین اجتماعی استفاده کنند.

بر اساس این تفاهم‌نامه، دانشجویانی که تحت تکفل پدر و مادر خود هستند و بیمه شده تبعی از نظر سازمان تامین اجتماعی تعریف می‌شوند، می‌توانند هزینه حق بیمه درمانی را پرداخت نکنند و مانند گذشته از بیمه درمانی والدین خود استفاده کنند و تنها حق بیمه سنوات، بازنشستگی و از کار افتادگی را پرداخت کنند تا تمامی دوران تحصیل برای این دانشجویان به نوعی سابقه بیمه محسوب شود.

بر اساس قوانین بیمه‌ای تامین اجتماعی در ۳ سطح، پرداخت حق بیمه برای دانشجویان برابر با ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد محاسبه می‌شود که سهم پرداخت دولت نیز معادل دو درصد خواهد بود که در مجموع این مبلغ حدودا بین ۵۱۵ تا ۷۲۰ هزار تومان را در سه سطح شامل می‌شود.

 

 

 

 

 

به شادی سالروز آسمانی ترین ازدواج عالم هستی؛

بی همتا‌ترین ازدواج الهی تاریخ / داماد، اولین مومن عروس ام ابیهاست

شاید کمتر ازدواجی را از بعد الهی بتوان هم ردیف ازدواج امام علی(ع) و خانم حضرت زهرا در تاریخ یافت،چرا که این ازدواج به امرالهی انجام شد.

 

بنا بر گزارش‌های تاریخی و روایی ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا (علیهما‌السّلام) سال دوم یا سال سوم هجری قمری واقع شده است. در مورد روز و ماه آن اختلاف نظر وجود دارد، طبق برخی نقل‌ها در روز اول ماه ذی الحجه این پیوند واقع شده و در تقویم جمهوری اسلامی این روز به عنوان روز ازدواج نام گذاری شده است.

بر اساس منابع شیعه و اهل سنت، پیوند امیرمؤمنان و حضرت فاطمه (علیهما‌السّلام) به دستور خدای متعال بوده و رسول خدا (صلی‌الله‌علیه و‌آله) مامور به اجرای آن بود.

در این جا دو روایت را که دال بر الهی بودن این ازدواج می‌کند، با ذکر منابع آن‌ها بیان می‌کنیم.

ضحاک بن مزاحم گفت: از امام علی (علیه‌السّلام) شنیدم که فرمود: ابوبکر و عمر نزد من آمدند و گفتند:‌ای کاش نزد رسول خدا می‌رفتی و درباره ازدواج با فاطمه گفتگو می‌کردی.

هنگامی که نزد پیامبر خدا رفتم آن حضرت خندید و فرمود: چه درخواست داری؟ من قرابت و سبقت در اسلام و یاری‌کردن خود از آن حضرت و جهادهائی که در راه خدا کرده بودم را برای آن حضرت شرح دادم.

رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: یا علی راست می‌گوئی، مقام تو بالاتر از این است که بیان داشتی. گفتم: یا رسول اللَّه فاطمه را به ازدواج من در می‌آوری؟ فرمود: یا علی قبل از تو چند نفر از مردان این تقاضا را داشتند، ولی هر یک را به فاطمه گفتم کراهت و ناخشنودی را در چهره‌اش دیدم، شما صبر کن تا من نزد او بروم و برگردم.

آن حضرت وارد بر فاطمه (علیهاالسّلام) شدند و فرمودند:‌ای فاطمه! حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) عرضه داشتند: لبیک یا رسول اللَّه! فرمود: علی بن ابی‌طالب کسی است که تو قرابت و فضیلت و سبقت در اسلام او را می‌دانی، من از خدای سبحان خواسته‌ام که تو را برای بهترین و محبوب‌ترین خلق خود تزویج کند.

کسب رضایت از عروس

علی درباره ازدواج با تو با من صحبت کرده است، تو چه صلاح می‌دانی؟ فاطمه (علیهاالسّلام) ساکت شد و صورت خود را از پیامبر خدا بر نگردانید. رسول خدا رضایت فاطمه را از صورتش دریافت، لذا برخاست و فرمود: اللَّه اکبر! سکوت فاطمه دلیل بر رضایت اوست.

پس از این جریان جبرئیل نزد پیامبر اکرم آمد و گفت: یا محمّد! فاطمه را برای علی بن ابی‌طالب تزویج کن، زیرا خدا راضی است که زهرا برای علی و علی برای زهرا باشد. آنگاه رسول خدا (صلی‌الله‌علیه و‌آله) فاطمه را به ازدواج او در آورد. (الامالی شیخ صدوقی)

عل وزهرا

ابوصلت هروی روایت می‌کند: چون مامون از اهل اسلام و ادیان مختلف از یهود و نصاری ومجوس و صائبین و دیگران را نزد امام رضا (ع) جمع نمود، کسی برنخاست تا چیزی بگوید مگر آنکه امام (علیه‌السّلام) او را الزام نموده و ساکت می‌نمود، آنگاه امام (علیه‌السّلام) فرمود: خداوند متعال ازدواج هیچ یک از بندگان را خود به عهده نگرفت مگر ازدواج آدم به حوا، زینب بنت جحش به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)  و تزویج فاطمه به علی بن ابی‌طالب (علیهماالسلام). (عیون اخبار رضا شیخ صدوق)

عبدالله بن مسعود از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نقل می‌کند: همانا خداوند به من دستور داد تا فاطمه را به ازدواج علی بن ابی‌طالب در آورم. هیثمی می‌گوید: طبرانی این روایت را آورده است و راویان آن همگی مورد وثوق‌اند  (منبع اهل سنت).

اما روایت دیگر، جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: آنگاه که پیامبر (صلی‌الله‌علیه و‌آله) فاطمه را به ازدواج علی (علیه‌السّلام) در آورد، عده‌ای از مردم قریش گفتند یا رسول الله؛ فاطمه را با مهریه‌ای اندک به ازدواج علی درآوردی؟ پیامبر (صلی‌الله‌علیه و‌آله) فرمود: من او را به ازدواج علی در نیاوردم همانا خداوند در آن شب که به معراج رفتم، او را به عقد علی بن ابی‌طالب در آورد. (شیخ صدوقی و طبری)

و تعدد روایات در خصوص این ازدواج می‌رساند که اصل قضیه ازدواج این بزرگان مورد تایید وخواسته الهی بوده است.

زهرا تنها فرزند و دختر آخرین نبی الهی یعنی محمد بن عبدالله بود، ودینی که محمد برای جهانیان معرفی کرد کامل‌ترین دین الهی ذکر شده است (آیه ۳ سوره مائده)

از سوی دیگرحضرت زهرا به سبب بعد روحی بالا وعظمتی که در پیشگاه الهی داشت در نزد رسول گرامی اسلام بسیار مورد احترام بود به گونه‌ای که ایشان را ام ابی‌ها نامید که کمترین لقبی در تاریخ توسط یک پدر به دخترش داده شده است.

پیامبرگرامی اسلام مانند دیگرپدران دوست داشت دخترش با مردی شایسته و درخور شان دختر بی همتایش ازدواج کند، فاطمه آن روزگار درسن ۹ سالگی دختری به غایت کامل از نظر روحی و روانی و آماده برای پذیرش ازدواج بود، خواستگاران زیادی به پیامبر و وصلت با ایشان ابراز تمایل کرده بودند.

 

در آن روزگار دین اسلام هم به ثروت برخی بزرگان وهم به قدرت شمشیر زنی برخی دلاوران نیاز داشت در نتیجه این دو گزینه دلیلی شده بود برای تعداد زیاد خواستگاران زهرا (سلام الله علیها)، اما نه رسول خداوند به این خواستگاران تمایلی داشت و نه امر الهی براین مساله تحقق یافته بود درنتیجه، چون علی بن ابیطالب بی نظیرترین وپهلوان آن روز‌های جامعه عربستان و پسرعموی پیامبرپا پیش گذاشت علی رغم فقر ظاهری اش هم رسول گرامی اسلام و هم دخترش براین ازدواج مهر تایید زدند و این ازدواج پیش از آن در عرش الهی تاییدیه گرفته بود.

داماد فقیر اما ملقب به ولی الله

آنچه تاریخ برای ما می‌نویسد این است که علی  ولی الله در آن روزگار جز شمشیر و زره و مرکبی چیزی برای عرضه نداشت ورسول خدا زره او را برای فروش و تهیه مایحتاج اولیه زندگی زوجین، به بازار فرستاد و زندگی ساده ایشان با خرید ظروف سفالی و حصیری بسیار ساده شروع شد.

وجهیزیه ای توسط پیامبر برای زهرا تهیه نشد بلکه با هزینه علی بن ابیطالب اسباب زندگی خریداری شد آن هم به میزان توان داماد که شخصی فقیر اما برترین مردان عالم و اولین مومن به اسلام بود.

علی علیه السلام درمرتبت و مقام الهی فردی شایسته وبسیار عالی برای زوجیت زهرا سلام الله علی‌ها بودو این زوج تاریخ اسلام را تکان دادند تاریخی که شاهد روز‌های خوب و تلخ برای این خاندان بود و تا قیامت نسل این ازدواج ادامه خواهد داشت (طبق وصیت زهرا)

رفاه زدگی مانع ازدواج های آسان

امروزه وبا گسترش فرهنگ رفاه پروری و دوری از ساده زیستی چنین ازدواج‌هایی بسیار کم شده است واغلب ازدواج‌ها با تجملات و وسایلی که هیچ احتیاجی در زندگی به آنان نیست، آغاز می‌شودو بسیار نادرهستند کسانی که اختیاری و نه اجباری؛ شروع زندگی ساده و حقیرانه شبیه آنچه دختر نبی مکرم اسلام در زندگی با علی بن ابیطالب پذیرفت را انتخاب کنند.

 

زندگی بروی حصیر زمخت و نه لطیف، انجام امور روزانه طاقت فرسا نظیر آرد کردن گندم با دستاس سنگی وتهیه نان، تهیه غذا برای کودکان وهمسر، شستن ورفو کردن لباس با آبی که باید به سختی از چاه کشیده می‌شد وگرمای طاقت فرسا درحین کار که توان را ازجثه نحیف زهرا می‌گرفت وکار به جایی رسید که یک بار به پدرش پیامبر خدا عرضه داشت برای گذران زندگی به مشقت افتاده است و پیامبر ضمن تقسیم کار خانه وبیرون خانه بین زن و مرد وی را آرام کرد و زهرا از اینکه نباید برای امورات زندگی نیاز باشد دائما از خانه خارج شود شکر الهی را به جای آورد.

واین است زندگی که مورد تایید خداوند است و ثمره آن نیز دو امام مسلمین که یکی با سرگذشت و انتخاب شهادتش دنیا وتاریخ اسلام وبشریت را تکان داد ودو دختر که هرکدام مادر فرزندانی بوده ودرزمان خود سرآمد دیگر زنان عصرخویش بودند.

مراسم عقدی که مورد پسند الهی است

برای اجرای خطبه عقد، علی (ع) به‌دستور پیامبر به مسجد رفت. همچنین پیامبر (ص) به بلال دستور داد که مهاجر و انصار را در مسجد گرد آورد. پس از مدت کوتاهی همگی در مسجد جمع شدند. پیامبر بر منبر مسجد نشست و در حضور شاهدان، خطبه عقد برترین بانوی اسلام را در مسجد مدینه جاری فرمود. سپس برای عروس و داماد دست به دعا برداشت و فرمود: خداوند برای شما مبارک گرداند و اجتماعتان را پاینده بدارد.

پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج دخترش را به‌ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند. مهریه عروس با مبلغ  پایین ۵۰۰ درهمی برای فاطمه (س) مهتر زنان نیز، به همین هدف صورت گرفت.

 

در روایات، افزون بر این مهریه که جنبه مادی و مالی دارد، مهریه‌های معنوی دیگری نیز برای آن بانوی بزرگ گفته شده است. در روایتی می‌خوانیم که حضرت زهرا (س) از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریه‌اش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. این خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه (س) شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت و حتی در روایتی داریم آب های زمین مهریه حضرت زهراست.

و این چنین است که ازچنین ازدواج ساده ومبارکی نسلی از شجاعان به پا می‌خیزد که سلسله امامت در آن رشد کرده و در ادامه نیز فرزندانی که بنا به گفته خانم حضرت زهرا تا قیامت نسل ایشان ادامه دارد ورهبری امت اسلام نیز درسلاله ایشان واقع شده است.

و اما امروز ؛ در غرب این جهان و در میان سرکش ترین اقوام جاهل ازدواج های حرام (همجنس) و دیگرباش وشیطانی جای ازدواج حلال را گرفته است و در امت های اسلامی نیز به سبب رسوم دست وپاگیر امر ازدواج بسیار سخت  وهمراه با پذیرش بار مالی بالاست.

شاید زمان آن رسیده است که سنت های زیبای ازدواج از منظر اهل بیت و بزرگان دین را احیا کنیم، سنت هایی که امر ازدواج را محترم شمرده و برای آرامش روح و روان زن و مرد ارزش  بیشتری قائل است.

کمی با خودما فکر کنیم چه کسی برای برگزاری یک مجلس شیک وبسیار زیبا وخاص از خانم دو سرا حضرت زهرا که ملقب به سیده زنان عالم است بهتر؟ ازدواج ایشان چگونه بود؟ وقت آن رسیده که منیت ها را دور ریخته و به سبک اسلام و خداوند زندگی کنیم.

 

 

 

 

 

ماجرای پول زور گرفتن داروخانه‌ها از مردم / ابلاغ چراغ خاموش تعرفه‌های غیرقانونی!

با وجود رای دیوان عدالت در ابطال تعرفه خدمات دارویی انجمن داروسازان ایران بر خلاف قانون لیستی از تعرفه‌های خدمات دارویی را برای تایید به سازمان غذا و دارو ارسال و در فضای مجازی منتشر کرد.

خبرگزاری فارس – گروه سلامت: مجاز یا ممنوع بودن یا حتی منطقی یا غیر منطقی بودن «حق مدیریت خدمات دارویی»، ماجرایی است که از چند سال پیش در مسیر بین دیوان عدالت اداری و وزارت بهداشت در رفت و آمد بود. از یک سو دیوان رای می دهد که دریافت «حق مدیریت خدمات دارویی» در داروخانه ها ممنوع است و از سوی دیگر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دریافت نکردن آن را به داروخانه ها ابلاغ نمی کنند و آن ها هم حتی اگر مشاوره ای به مردم نسخه به دست ندهند یا خبری از مدیرفنی در داروخانه نباشد آن را دریافت می کنند.

*حق فنی دارو از کجا آمد؟

این حق در سال ۱۳۶۵ ابداع شد. در شرایط جنگ تحمیلی با توجه به نرخ بیکاری بالا و شرایطی که اغلب کارخانه‌های داروسازی دولتی بودند، دولت قیمت داروها را برای سال‌ها ثابت نگه داشته بود و با توجه به تورم بالا، این ثبات قیمت موجب اعتراض داروخانه‌داران شد.

دولت برای جبران این ثبات قیمت به داروخانه‌ها اجازه داد که به‌ازای پیچیدن هر نسخه، مبلغ ۵۰ ریال علاوه بر قیمت دارو از بیماران گرفته شود که هیچ مصوبه قانونی‌ای نداشت. این هزینه با مصوبه هیئت دولت بدون پشتوانه قانونی از ۱۳۸۴/۱/۱ با استناد به مواد ۸ و ۹ قانون بیمه خدمات همگانی مصوب سال ۷۳  تمدید شد.

مواد ۸ و ۹ قانون بیمه خدمات همگانی مربوط به تعرفه خدمات تشخیص و درمانی است، درحالی‌که داروخانه‌دار به‌عنوان فروشنده دارو حق هیچ‌گونه دخالتی در تشخیص و درمان ندارد. داروخانه فقط طبق نسخه پزشک که به‌مثابه دستور خرید است، عمل می‌کند و وظیفه دارد مانند هر فروشنده دیگر طبق دستور خرید، کالا را به مشتری ارائه دهد.

وزارت بهداشت دستورالعمل حق فنی را در سال ۸۶ بازنگری کرد که براساس آن به مسئولان داروخانه‌ها اجازه داده شد به‌ازای ارائه مشاوره دارویی همچنان از بیماران حق فنی دریافت کنند؛ سالانه این مبلغ همپای سایر تعرفه‌های درمانی افزایش می‌یابد.

*حق فنی غیرقانونی است

در سال ۸۷ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد «سالانه مبلغی حدود ۲۱۷‌میلیارد تومان حق فنی از بیماران دریافت می‌شود و این دریافت‌ها از سوی داروخانه‌ها غیرقانونی و تخلف بوده، زیرا این دریافت‌ها محل قانونی ندارد و به علاوه و در این مراکز به‌جز فروش دارو، هیچ‌گونه خدمتی به بیماران ارائه نمی‌شود».

به دنبال این گزارش و شکایت‌هایی که نسبت به دریافت حق فنی از سوی مردم و برخی کارشناسان و نمایندگان مطرح شد، دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۳۸۸/۳/۳ در حکمی دریافت حق فنی ازسوی داروخانه‌ها را لغو کرد اما هیچ‌گاه این حکم دیوان، از سوی دولت وقت ابلاغ نشد و داروفروشی‌ها همچنان آن را از بیماران دریافت کرده‌اند.

مجددا هیئت عمومی دیوان با دعوت از معاون حقوقی دولت، مدیرکل نظارت و ارزیابی دارویی وزارت بهداشت، کارشناس دفتر حقوقی وزارت بهداشت و کارشناس شاخص‌های درمان وزارت تعاون و رفاه اجتماعی حاضر و استماع نظرات آنها، در تاریخ ۱۳۹۳/۴/۱۶ حکم به غیرقانونی‌بودن حق فنی داد که متأسفانه مسئولان وقت وزارت بهداشت به جای تسلیم در برابر قانون و حمایت از مردم و کمک به کاهش هزینه‌های درمان، مواضعی غیرمنطقی گرفتند.

*تغییر عنوان «حق فنی» به «تعرفه داروخانه»!

برای بار دوم در سال ۱۳۹۳ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جای اجرای حکم دیوان و حفاظت از حقوق مردم متأسفانه با تغییر عنوان «حق فنی» به «تعرفه داروخانه» تعرفه ای را که ازسوی رئیس دیوان عدالت اداری غیرقانونی و غیرشرعی اعلام شده بود، مشروع و قانونی اعلام کرد؛ و به داروخانه‌داران مجوز داده شد که همچنان وجه مورد نظر را با نامی دیگر از مردم دریافت کنند.

برای بار سوم در تاریخ اردیبهشت ۱۳۹۷ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بر احکام گذشته خود تأکید کرده و حکم به غیرقانونی‌بودن اخذ حق فنی داروخانه با نام‌های مشابه از جمله «تعرفه داروخانه» داد که تاکنون وزارت بهداشت این حکم را ابلاغ نکرد و داروخانه‌ها همچنان این وجه را به‌صورت غیرقانونی از بیماران اخذ می‌کنند.

*نرخ‌های عجیب و غریب تعرفه!

حالا با گذشت چند سال از عدم اجرای قانون توسط انجمن داروسازن و داروخانه‌ها برای بار دیگر، چند روز پیش نامه‌ای با امضای رئیس سازمان غذاودارو به معاونت های داروغذای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد که به طور ضمنی در آن، تعرفه خدمات دارویی داروخانه‌ها در سال ۱۴۰۱ اعلام شده بود و بسیاری از داروسازان با بازنشر این نامه در گروه‌های مختلف شبکه‌های مجازی به شکلی اعلام کردند که این نامه تایید نرخ تعرفه‌هایی بود که پیش از این توسط انجمن داروسازان اعلام شده است.

در جدولی که در نامه انجمن داروسازان تنظیم شده است، نرخ تعرفه برای انواع نسخه‌های مختلف اعم از داروهای نسخه‌ای، داروهای بدون نسخه و داروهای ترکیبی اعلام شده است.

بر اساس اعلام انجمن داروسازان ایران، تعرفه نسخه تک قلمی: ۴۴۲۰۰ ریال (ساعات شب و ایام تعطیل: ۶۱۸۰۰ ریال)، نسخه دو قلمی: ۸۸۴۰۰ ریال (ساعات شب و ایام تعطیل: ۱۲۳۷۰۰ ریال)، نسخه سه قلمی و بیشتر: ۱۳۲۶۰۰ ریال (ساعات شب و ایام تعطیل: ۱۸۵۶۰۰ ریال)، و تعرفه داروهای بدون نیاز به نسخه (OTC) به ازای هر قلم داروی تحویلی به بیمار نیز برای داروهای کمتر از ۲۰۰۰۰ ریال: ۱۰ درصد قیمت دارو، داروهای بیشتر از ۲۰۰۰۰ ریال: ۷۷۰۰ ریال تعیین شد. همچنین تعرفه داروهای ترکیبی، به ازای هر دقیقه زمان ساخت: ۴۴۲۰۰ ریال تا سقف ۱۵ دقیقه تعیین شده است. 

 

 

همچنین انجمن داروسازان که خود اطلاع داشته‌اند که ابلاغ تعرفه‌های دارویی، خلاف حکم دیوان عدالت اداری است با نامه‌ای پیچیده و پرابهام درخواست اظهار نظر سازمان غذا و دارو در این خصوص را داشته‌اند که بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو طی نامه‌ای پاسخ آنها را داده است.

*برداشت غلط داروسازان از نامه رئیس سازمان غذا و دارو

البته باید توجه داشت سازمان غذا و دارو در این نامه مبالغ تعرفه‌ها را رد یا تایید نکرده است به دلیل اینکه بر اساس قانون این نهاد اختیار قانونی در این زمینه ندارد. اختیار سازمان غذا و دارو در خصوص تعیین حق فنی بر اساس رای دیوان عدالت زیر سوال است به این معنی که از نظر دیوان عدالت اداری سازمان غذا و دارو فقط می‌تواند در تعیین مبانی هزینه خدمات تعرفه دارویی انجام وظیفه کند. طبق بند ۱۵ ماده یک قانون تشکیلات وزارت بهداشت ، این وزاتخانه می‌تواند مبانی تعرفه خدمات دارویی را احصا و تعیین کند و نمی‌تواند تعرفه آن را مشخص و ابلاغ کند.

سازمان غذا و دارو در واقع مسوول تعیین مبانی و استاندارد است و مسوولیتی در قبال تعیین تعرفه‌ها و ابلاغ آن ندارد و طبق رای دیوان ابلاغ تعرفه از سوی وزارت بهداشت ممنوع است. در واقع در این نامه رییس سازمان غذا و دارو تعرفه پیشنهادی انجمن داروسازان را تایید نکرده است.

 

*داروسازان خدمات دارویی ارائه نمی‌دهند

البته باید توجه داشت که رای دیوان عدالت در ابطال تعرفه خدمات دارویی، به هیچ وجه به معنای خدشه در خدمات و مسؤولیت‌های داروسازان حاضر در داروخانه‌ها نیست، بلکه مبتنی است به شرایطی که داروخانه‌ها، دارو را به مصرف کننده تحویل می‌دهد. شاید برای هر بیمار یا خانواده وی که در پیشخوان داروخانه حاضر است، به تعداد انگشتان دست هم این تجربه اتفاق نیافتاده باشد که داروساز حاضر در داروخانه، توضیحات کامل و جامعی مبتنی بر استانداردهای نسخه پیچی دریافت کرده باشد.

*فعالیت داروخانه محدود به فروش دارو نیست

در این میان شاید برخی داروسازان در ضرورت وجود تعرفه خدمات دارویی به اقتصاد شکننده داروخانه ها اشاره کنند و اینکه سود فروش دارو چندان نیست که بتواند هزینه های داروخانه را پوشش دهد. ولی واقعیت این است که فروش داروخانه، صرفا به دارو محدود نمی‌شود و بسته اقلامی که داروخانه عرضه می‌کند شامل مکمل‌های غذایی، اقلام بهداشتی و آرایشی و همچنین برخی اقلام تجهیزات پزشکی خانگی است که سود آن ها می‌تواند سود ناچیز دارو را پوشش دهد.

حال باید دید وزارت بهداشت و دستگاه‌ قضایی در برابر این قانون شکنی انجمن داروسازان و انتشار خلاف مقررات تعرفه خدمات دارویی در فضای مجازی چه اقدامی انجام خواهند داد، و چرا با وجود رای دیوان عدالت در ابطال تعرفه خدمات دارویی این افراد تلاش می‌کنند تا پول بیشتری از جیب بیماران خارج کنند؟

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*