اخبار خراسان /

 

یادداشت: بوم رنگِ رفتارِ ما!

امروز خراسان جنوبی – حیدری

باید زیبا زندگی کنیم. اصلا خلق شده ایم تا جلوه های جمالِ حضرتِ جمیل را عیان کنیم. خداوند خواسته در خلقِ ما، زیبایی های خویش را آشکار کند. این زیبایی که باید در افزایش باشد، نباید به زخم بی قراری، خراش بردارد. این که خداوند مردامن را از بهوت بی قراری، در پناه ذکر و یاد خویش به سلامتی عبور می دهد می تواند یک جلوه اش این باشد که زیبایی ها در گلستان آرامش، کامل تر به چشم می آید. برای رسیدن به این هدف البته خود انسان باید به اقدام و عمل برخیزد. عملی ساختن تمام ساحتی که همه شئون زندگی را در تعامل با کائنات، در بر گیرد چه رفتار ما در رابطه با دیگران، چون “بوم رنگ” به خود ما برمی گردد. روشن است که به هر رنگی که پرتاب کنیم ، در خواهیم آمد چون بازگشتِ آن به خود ماست. نمی دانم تا به حال در دره و در برابر کوه، به “های” برخاسته اید تا “هوی” بازگشت صدا به خود را تجربه کنید یا نه؟ اگر مجربِ این کارید که می دانید اما اگر چنین فرصتی نداشته اید از زبان حکیمانه مولانا بخوانید که به صراحت می گوید و بر گوشِ جانِ مان می نشاند که؛
…..گر چه دیوار افکند سایهٔ دراز
باز گردد سوی او آن سایه باز
این جهان کوهست و فعل ما ندا
سوی ما آید نداها را صدا…..
یعنی ما آنچه می پنداریم در حق دیگران روا می داریم و به گمانِ مان، سیلی محکم بر گونه دیگری نواخته ایم، به خودِ ما برمی گردد. این سوزش های گاه به گاه که بر گونه حس می کنیم، بازگشتِ همان سیلی هاست. مرحوم شیخ رجب علی خیات که راز های چهار گانه اش در نیل به آرامش را خواندیم، پنجمین راز را هم چنین فاش می کند تا برای همه ما درس شود که؛ دانستم ﮐﻪ نیکی ﻭ ﺑﺪﯼ ﮔﻢ نمی شود ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﻣﻦ ﺑﺎﺯ می گردد ، ﭘﺲ ﺑﺮ ﺧﻮبی ﺍﻓﺰﻭﺩﻡ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺪﯼ ﮐﻢ ﮐﺮﺩﻡ! روشن است با این سنجه که اگر خواهان خوبی در رفتار دیگران هستیم و طالب تکریم و احترام، اول باید که خود بدان همت داشته باشیم تا در بازگشتِ آن به خویش، شاهد کرامتِ تام و تمام شویم. آنانی که رفتاری نا به هنجار دارند، در رفتار دیگران هم خود و رفتار خویش را می بینند و چه توقع می توانند داشته باشند که روزگار ما را به این تجربه رسانده است که زارعانِ باد، دروگرانِ توفان خواهند بود. ما که دل به توفان نداریم و خواهانِ سایه آرامش، برای به کمال رساندن خصایل بندگی هستیم باید به خُلق محمدی، کمال یابیم تا جامعه نیز به مدینه النبی آرمانی، نزدیک شود. ان شاا…

 

 

 

 

یادداشت: آرامش، سهم کسانی است که کار می کنند!

امروز خراسان جنوبی

بی قراری، بیماری امروزی نیست اما شیوع وحشتناک آن، نتیجه ای است که امروزه با سبک زندگی مان به آن گرفتار شده ایم. اضطراب از لحظه هامان برمی خیزد و ریشه های سلامت ما را “می جود” چنان که موش، به جان ریشه ها می افتد!. دیروز در این باره، آغاز سخن کردیم که راهی باید جست برای برون رفت از این”ابرچالش” والا سلامتی ما را خواهد بلعید. سلامتی که قربانی شود، اندیشه و تدبیر هم، از مدار خارج می شود. این هم که اتفاق افتاد، نه فقط امروز که فرداهامان هم زخم برخواهد داشت. قبلا هم چند خط هم خواندیم از چرایی فوران آرامش در شخصیت هایی چون شیخ رجب علی خیاط، خواندیم که او خود گفته بود؛ دانستم ﺭﺯﻕ ﻣﺮﺍ ﺩﯾﮕﺮﯼ نمی خورد ، ﭘﺲ ﺁﺭﺍﻡ ﺷﺪﻡ! خب، ما هم اگر به این باور برسیم نه تنها مانع دیگران نخواهیم شد بلکه به هم کمک هم خواهیم کرد چه می دانیم او جای مرا تنگ نمی کند بلکه می تواند گاهی، دست ما را هم بگیرد. این باور اگر در ذهن ما به بار بنشیند، جایی برای نگرانی نخواهد ماند که با استرس به فرداها نگاه کنیم. ما رزقی مقدر داریم آن هم نه در دست مردمان بلکه در ید قدرت خالق حکیم و مهربانی که روزی یک حشره را در میان سنگ ها هم فراموش نمی کند. پس با باورداشت نگاه هماره خدای علیم، بصیر و خبیر، به تکلیف خویش که برخاستن است، همت می کنیم و برکت، آن چیزی است که او بر ذمه خویش دارد. حیف است که وقتی کودک به مهر و توجه مادر ، آرام است و می داند که مادر از او فراموش نمی کند، ما به خدای مهربان تر از مادر، نگاهی غیر این داشته باشیم. خدا ما را فراموش نمی کند، مطمئن باشیم و روزی خود را از او بخواهیم نه به زبان بلکه به عمل. به این که کاری حلال پیدا کنیم و برای رسیدن به روزی حلال، راه ها را بپیماییم تا به مقصد برسیم. اگر در زندگی افراد پر استرس هم دقت کنیم می بینیم که گمشده آن ها باور به حقیقت رزاقیت خداست و در مرحله بعد، سکون و رکودی که بر زندگی شان حاکم است. زبان شان به نق زدن باز است اما دست شان به کار کردن، باز نیست که اگر بود، گرهی بسته نمی ماند. در کلام نورانی پیامبر خدا نیز برای این جد و جهد، هندسه ای روشن تعریف شده است؛ کسی که برای اداره زندگی خانواده اش تلاش می کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می کند. یعنی خداوند، اجر مجاهد راه خویش را برای کسی می نویسد که اهل تلاش برای خانواده باشد. این را هم فقط برای مردان تکلیف نمی داند بلکه فرض را برای زن و مرد نوشته است و پیغامش را حضرت رسول(ص)، در حدیثی دیگر چنین می فرماید که؛ به دنبال روزی حلال رفتن، بر هر مرد و زن مسلمان واجب{لازم} است. در سپهر اندیشه دینی، کسی حق ندارد مقیم کوی تن پروری و تنبلی شود. کار و کار و کار، راهی است که همه باید بپیمایند. در جامعه ای هم که کار و تلاش، مشق هر روز مردمانش باشد، استرس و بی قراری، جایی نخواهد داشت که کار خود بزرگ ترین تفریح و فرح آور ترین عمل برای انسان است. پس روزی خود را فقط در ید قدرت الهی ببینیم و همان طور که خود فرموده است به تلاش برخیزیم آن وقت نتیجه اش هم گرمای خانه و رونق سفره ما خواهد بود و هم آبادانی دیارمان. این نگاه اگر در دیده ها بنشیند برای همه بهتر است….

 

عضو کمیسیون عمران مجلس: مقصر حادثه قطار مشهد ـ یزد لکوموتیوران بود

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: امروز در کمیسیون عمران جلسه نهایی برگزار شد و در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد لکوموتیوران مقصر این حادثه بوده زیرا در زمان حادثه لکوموتیوران سکان هدایت قطار را برعهده نداشته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس: مقصر حادثه قطار مشهد ـ یزد لکوموتیوران بود

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، احمد دنیامالی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست بررسی علت وقوع حادثه قطار مشهد-یزد، اظهار داشت: کمیسیون عمران مجلس جلساتی را با کمیسیون عالی سوانح برگزار کرد و در آن جلسات علت وقوع حادثه قطار بررسی شد.

وی افزود: امروز در کمیسیون عمران جلسه نهایی برگزار شد و در بررسی های صورت گرفته شده مشخص شد که راننده قطار مقصر این حادثه بوده است زیرا در زمان حادثه لوکوموتیوران سکان هدایت قطار را برعهده نداشته بلکه کمک وی عهده دار هدایت قطار بوده است که قانونا این مورد خلاف قانون است.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: نکته مهمی که وجود داشته این است که قطار می بایست در محل سانحه با سرعت ۱۵ کیلومتر عبور می کرد، اما متاسفانه سرعت قطار در مراحلی ۱۴۴ کیلومتر سرعت داشته و در محلی که باید تقلیل سرعت می داشت اما بعد از فرازی سرعت قطار ۱۳۷ کیلومتر می رسد بعد از این که با بیل مکانیکی مواجه می شود بعد از ترمز سرعت قطار به ۱۰۸ کیلومتر به بیل مکانیکی برخورد می کند.

دنیامالی تصریح کرد: از این رو قطار در محل حادثه بالای ۹۰ کیلومتر سرعت داشته که یک تخلف آشکار در این جا وجود داشته اما موضوع بعدی که وجود دارد و جای سوال است این که بعد از اتمام کار بیل مکانیکی این بیل در محل حادثه چه کار می کرده است؟.

وی افزود: همچنین سوالاتی که از راه آهن کشور وجود دارد این است که متصدی ترافیک چرا در محل حضور نداشته؟ و چرا در ایستگاه عباس آباد به راننده قطار یادآوری مجدد نشده است؟ که این مورد جزو تخلفات به حساب می آید.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان داشت: این کمیسیون درحال جمع بندی گزارش حادثه قطار است تا به زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی خبر داد:
🔸تدوین سند جامع محرومیت زدایی استان، در آینده نزدیک

🔹استاندار خراسان جنوبی از تدوین سند جامع محرومیت زدایی استان، در آینده نزدیک خبر داد.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با اعلام این خبر از دیدار خود با سردار آبرومند دبیر قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) گفت و خاطرنشان کرد: بنا به تصمیمات اخذ شده در این جلسه، مقرر شد با تدوین این سند و با استفاده از ظرفیت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) طی مدت ۵ سال به محرومیت زدایی از مناطق کمتر توسعه یافته استان بپردازیم.
🔹وی تصریح نمود: این نقشه راه کلان در رفع مشکلات از مناطق روستایی و مرزی استان، بسیار مؤثر خواهد بود.
🔹استاندار با اشاره به این که در این دیدار درخصوص مسایل و مشکلات متعددی در حوزه روستایی استان بحث و تبادل نظر شد، اظهار داشت: با عنایت به این که بخش زیادی از روستاهای استان به وسیله تانکر آبرسانی می شوند، همراهی قرارگاه برای اجرای مجتمع های آبرسانی روستایی و رفع این نیاز اساسی از مطالبات مطرح شده بود.
🔹قناعت ادامه داد: فرسودگی شدید در شبکه آب روستایی استان که باعث هدررفت ۴۰ درصدی آب می شود هم از دیگر مباحثی بود که عنوان شد.
🔹وی افزود: در این جلسه درخصوص وضعیت نامطلوب راه های روستایی و ضرورت اجرای طرح های آبخیزداری با توجه به کمبود آب ناشی از خشکسالی های چندین ساله نیز بحث شد.
🔹استاندار با اشاره به موضوع حاشیه نشینی و مشکلات مناطق حاشیه شهر بیرجند، خاطرنشان کرد: ورود قرارگاه به این موضوع و رفع نیازهای محلات حاشیه شهر در راستای کاهش آسیب های اجتماعی از دیگر درخواست های مطرح شده در این دیدار بود.
🔹قناعت تصریح نمود: ضرورت ایجاد صنایع فرآوری محصولات کشاورزی با توجه به ظرفیت های استان در زمینه تولید زرشک، زعفران و عناب و با سرمایه گذاری قرارگاه، از پیشنهادهای ما بود که مورد موافقت واقع شد.
🔹وی متذکر شد: برای تحقق این موضوع، مقرر شد ۵ طرح اصلی با قید ضرورت اجرا، ظرفیت های موجود، جامعه هدف، نتایج و پیامدهای اجرای طرح ها و… توسط استان نوشته و ارائه شود تا جهت پیگیری و اجرا در دستور کار قرار گیرد.
🔹به گفته وی؛ بنا به تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه، مقرر شد کلیه نیازهای استان در حوزه روستایی احصا شده تا در نشست هفته آینده با دبیر قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) تصمیم گیری و عملیاتی شود.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

حل مشکلات بیماران خاص نیازمند مشارکت خیرین است

حل مشکلات بیماران خاص نیازمند مشارکت خیرین است

بیرجند- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: بیماران خاص استان با برخی مشکلات از جمله اشتغال، اسکان و برخی تجهیزات پزشکی مواجهند که حل این مشکلات نیازمند مشارکت خیرین است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ محمدرضا طالبی در کارگروه بررسی مشکلات بیماران خاص استان اظهار داشت: اقدامات مجمع خیرین سلامت کمک شایانی در حوزه درمان، بهداشت و سلامت دارد و اقدامات این مجموعه، قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها متولی باید همراهی‌های لازم را با مجمع خیرین سلامت داشته باشند تا از این ظرفیت نهایت استفاده را در توسعه زیرساخت‌های بهداشتی استان و حل مشکلات بیماران خاص داشته باشیم، تصریح کرد: مرکز جامع بیماران خاص به عنوان ظرفیت درمانی ارزشمند برای استان ضروری است که باید مورد حمایت خاص دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: با امضای آقای استاندار مکاتبه‌ای با وزیر بهداشت و درمان صورت گیرد تا چارت سازمانی مرکز جامع بیماران خاص استان ابلاغ شود و نیروی‌ انسانی مورد نیاز پیش‌بینی شود.

طالبی عنوان کرد: در زمینه خرید دستگاه‌ دیالیز برای این مرکز هم با توجه به ظرفیت بالای مجمع خیرین سلامت، این دستگاه با ورود و مشارکت خیرین تأمین شود.

وی با بیان اینکه مناسب‌سازی ورودی این مرکز را هم خود مجموعه در دستورکار خود قرار دهد، اضافه کرد: تلاش ما این خواهد بود که با ارائه راهکارهای مناسب ساختمان‌های اطراف را برای مرکز آماده کنیم تا در آینده برای توسعه و گسترش در اختیار مرکز قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در زمینه انتقال مرکز ناباروری به بیمارستان ولیعصر(عج) هم جلسه‌ای تخصصی برگزار خواهد شد تا تدابیر و مصوبات لازم برای این انتقال با دریافت نظر متخصصان و کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: بخشی از اعتبار مرکز بیماران خاص که در دانشگاه علوم پزشکی بلوکه شده هم پیگیری‌های لازم انجام شود تا در اسرع وقت با نظارت سازمان برنامه و بودجه استان تخصیص پیدا کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: امنیت شغلی و اشتغال بیماران خاص در دستور کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد و رایزنی و نظارت شود که این افراد در جاهایی بکارگیری شوند که فشاری کاری زیادی را متحمل نشوند.

وی عنوان کرد: در خصوص مسکن بیماران تالاسمی هم مکاتبه‌ای با حوزه مسکن استانداری صورت گیرد تا پیگیری‌ها لازم را انجام دهیم.

طالبی با بیان اینکه بیماران خاص از حق و حقوق خود مطلع نیستند که نیاز است آموزش‌های لازم به آنان ارایه شود تا پیگیر حق و حقوق خود باشند، اضافه کرد: مشکلات بیمه‌ای و نسخه‌های بیماران خاص هم با همکاری بیمه سلامت رفع شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در خصوص اسکان بیماران خاص شهرستانی هم تلاش‌ها و پیگیری‌ها انجام شود تا این افراد در مرکز استان برای اسکان خود دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی با تأکید براینکه ظرف یک ماه آینده کمیسیون رسیدگی به مشکلات بیماران خاص را برگزار خواهیم کرد، اضافه کرد: مصوبات این جلسه پیگیری شود تا به نتیجه برسد و مشکلات سد راه این مصوبات هم به استانداری برای بررسی و حل موضوع منتقل شود.

 

 

ایجاد انبار نگهداری کالای قاچاق در خراسان جنوبی ضروری است

ایجاد انبار نگهداری کالای قاچاق در خراسان جنوبی ضروری است

بیرجند – ایرنا – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: همراهی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشور برای ایجاد انبار نگهداری کالای قاچاق در شهرستان‌های استان ضروری است.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ محمدرضا طالبی در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی که با حضور “صاحب حجتی” قائم مقام سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی برگزار شد، افزود: انتظار داریم این سازمان کمک‌هایی را برای ساخت سوله و انبار نگهداری کالاهای قاچاق کشف شده در برخی شهرستان‌های استان داشته باشد.

وی با بیان اینکه مرکز باید خراسان جنوبی را در این زمینه ویژه ببیند تصریح کرد: اداره اموال تملیکی استان باید بتواند حداقل در ۲ شهرستان، سوله‌ای را برای نگهداری کالاهای قاچاق اجاره کند که مساعدت و همراهی استان را به همراه خواهد داشت.

معاون استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: چنانچه امکانات زیرساختی برای نگهداری کالاهای قاچاق در شهرستان‌ها فراهم شود، میزان کشفیات هم ۲ برابر خواهد شد.

وی با اشاره به در پیش بودن دوازدهم تیر سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبری به رئیس جمهور وقت درخصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مقام معظم رهبری در این خصوص دغدغه‌های فراوانی داشته و دارند و این را در جلسات و سخنرانی‌های متعدد معظم‌له می‌بینیم که ایشان به خاطر پشتیبانی از حوزه اشتغالزایی، تجارت و اقتصاد، تاکید فراوانی بر مبارزه با قاچاق کالای سازمان‌یافته دارند.

طالبی یادآور شد: مقام معظم رهبری حتی در مواردی تاکید کردند در مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اصل بر مبارزه با قاچاق‌‎های سازمان‌یافته است.

وی گفت: این طور نیست که برای مثال فردی یک قلم کالا را به‌صورت کولبری وارد کشور کند و ما او را دستگیر کنیم بلکه هدف، مبارزه با باندهای سازمان‌یافته‌ای است که در این خصوص کار می‌کنند و به اقتصاد کشور صدمات و ضررهای کلانی وارد می‌سازند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای دوازدهم تیر ماه، برنامه‌های متعدد فرهنگی، تبلیغی و نظارتی را مدنظر داشته باشند.

وی افزود: با نهادینه شدن این مناسبت (سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبری درخصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز)، قطعا همه دستگاه‌های متولی، امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز را جدی می‌گیرند و بیشتر به این موضوع اهتمام خواهند داشت.

طالبی گفت: کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، پیشنهادهایی برای هرچه بهتر برگزار شدن برنامه‌های این مناسبت آماده کرده و همه متولیان در هفته منتهی به دوازدهم تیرماه برنامه‌های متنوع و کاملی را به‌ویژه در زمینه اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگسازی در حوزه مبارزه با قاچاق داشته باشند و گزارشات اقدامات خود را در نشست بعدی کمیسیون ارایه کنند.

وی از برپایی نمایشگاه کالاهای قاچاق در بیرجند به مناسبت دوازدهم تیرماه خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی پیشنهادات خود را برای برگزاری هرچه موثرتر این نمایشگاه به جلسه بعدی کمیسیون ارایه دهند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی و آگاهی‌بخشی به مردم درخصوص مضرات کالاهای قاچاق افزود: مردم چنانچه در مورد مضرات کالاهای قاچاق اطلاع کافی داشته باشند، با مشاهده این نوع کالاها در بازار، خرید و استفاده نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: در همین رابطه لازم است معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی کند.

همزمان با سفر قائم مقام سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به بیرجند، “مهدی اسماعیل‌پور” به عنوان رئیس اداره جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان خراسان جنوبی معرفی و از خدمات “محمدحسین شیخ‌زاده” مدیر سابق این مجموعه تقدیر شد.

 

 

سند جامع محرومیت زدایی خراسان جنوبی تدوین می شود

بیرجند- استاندار خراسان جنوبی از تدوین سند جامع محرومیت زدایی استان، در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد قناعت ظهر دوشنبه در حاشیه دیدار با سردار آبرومند دبیر قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: بنا به تصمیمات اخذ شده در این جلسه، مقرر شد با تدوین این سند و با استفاده از ظرفیت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) طی مدت ۵ سال به محرومیت زدایی از مناطق کمتر توسعه یافته استان بپردازیم.

وی تصریح کرد: این نقشه راه کلان در رفع مشکلات از مناطق روستایی و مرزی استان، بسیار مؤثر خواهد بود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این که در این دیدار در خصوص مسائل و مشکلات متعددی در حوزه روستایی استان بحث و تبادل نظر شد، اظهار داشت: با عنایت به این که بخش زیادی از روستاهای استان به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند، همراهی قرارگاه برای اجرای مجتمع‌های آبرسانی روستایی و رفع این نیاز اساسی از مطالبات مطرح شده بود.

قناعت ادامه داد: فرسودگی شدید در شبکه آب روستایی استان که باعث هدر رفت ۴۰ درصدی آب می‌شود هم از دیگر مباحثی بود که عنوان شد.

وی افزود: در این جلسه در خصوص وضعیت نامطلوب راه‌های روستایی و ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری با توجه به کمبود آب ناشی از خشکسالی‌های چندین ساله نیز بحث شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به موضوع حاشیه نشینی و مشکلات مناطق حاشیه شهر بیرجند، خاطرنشان کرد: ورود قرارگاه به این موضوع و رفع نیازهای محلات حاشیه شهر در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از دیگر درخواست‌های مطرح شده در این دیدار بود.

قناعت تصریح کرد: ضرورت ایجاد صنایع فرآوری محصولات کشاورزی با توجه به ظرفیت‌های استان در زمینه تولید زرشک، زعفران و عناب و با سرمایه گذاری قرارگاه، از پیشنهادهای ما بود که مورد موافقت واقع شد.

وی متذکر شد: برای تحقق این موضوع، مقرر شد ۵ طرح اصلی با قید ضرورت اجرا، ظرفیت‌های موجود، جامعه هدف، نتایج و پیامدهای اجرای طرح‌ها و… توسط استان نوشته و ارائه شود تا جهت پیگیری و اجرا در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وی؛ بنا به تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه، مقرر شد کلیه نیازهای استان در حوزه روستایی احصا شده تا در نشست هفته آینده با دبیر قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) تصمیم‌گیری و عملیاتی شود.

مشکلات درمانی، گریبان گیر بیش از ۲ هزار بیمار خاص استان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در کمیته بیماری‌های خاص استان گفت: برای رفع مشکلات بیماران خاص استان دستگاه دیالیز با کمک مجمع خیرین سلامت و هلال احمر خریداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در کمیته بیماری‌های خاص مشکلات درمانی، گریبان گیر بیش از ۲ هزار بیمار خاص استاناستان که بعد از ۲ سال و نیم برگزار شد گفت: برای رفع مشکلات بیماران خاص استان دستگاه دیالیز با کمک مجمع خیرین سلامت و هلال احمر خریداری می‌شود.

وی افزود: همچنین قرار است کمیته امداد از اقشار آسیب پذیر بیماران خاص، حمایت کند و مشکل تامین نیروی انسانی هم از طریق وزارت بهداشت و درمان پیگیری شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با بیان اینکه مقرر شد پیگیری های لازم از طریق وزارت بهداشت و درمان برای کامل شدن چارت مرکز بیماران خاص ابلاغ شود افزود: با این پیگیری مشکل کادر درمان در این حوزه حل می شود.
طالبی از دادن مجوز داروخانه خاص عرضه دارو و لوازم مصرفی ویژه بیماران خاص در محل مرکز جامع درمان بیماران خاص نیز خبر داد.
رئیسی سرپرست مرکز بیماری‌های خاص استان، نیز تامین مسکن، بیمه نبودن، هزینه بالای برخی آزمایش ها، حذف ارز دولتی و کمبود دارو‌های خارجی را از جمله مشکلات بیماران خاص اعلام کرد.

 

 

 

 

جذب ۱۷۰ بیسواد و کم سواد اتباع بیگانه، درکلاس‌های سوادآموزی /۲-۳

۱۷۰ نفر از بی سوادان و کم سوادان، اتباع بیگانه در کلاس های سواد آموزی جذب می‌شوند.

 سرپرست معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت : ۱۷۰ نفرجذب ۱۷۰ بیسوادوکم سواداتباع بیگانه، درکلاس‌های سوادآموزی خراسان جنوبی از بی سوادان و کم سوادان، در طرح اتباع و کمیساریای عالی پناهندگان در دوره‌های سواد آموزی و انتقال جذب می‌شوند.

طیبی افزود :  از ابتدای تیرماه ثبت نام  پناهندگان کمیساریای عالی در کلاس‌های سواد آموزی، آغاز می شود.

وی گفت : طرح آموزش اتباع و مهاجرین خارجی در راستای برقراری عدالت آموزش، تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و منویات مقام معظم رهبری  در استان اجرا می‌شود.

سرپرست معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان جنوبی از تشکیل مرکز یادگیری محلی سردار شهید ناصری، به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند سواد آموزی آموزش و پرورش استان، در خصوص ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به سواد آموزان اتباع در دوره‌های سواد آموزی یاد کرد و افزود: علاوه بر ارائه خدمات آموزشی و پرورشی، مهارت‌های اساسی زندگی، ایفای حقوق شهروندی، پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و حفظ بنیان خانواده نیز در این مرکز ارائه می‌شود.

طیبی از ارائه این خدمات به میزان ۲۰۰ ساعت خبر داد و گفت : : ارتقای سرانه سواد و نرخ سواد آموزی، در بهارستان علم و ادب، مستلزم مشارکت آحاد جامعه به ویژه دستگاه‌های فرهنگی، اداره اتباع و مهاجرین خارجی است.

 

 

مدیر جدید سازمان فروش اموال تملیکی خراسان جنوبی معارفه شد

مدیر جدید سازمان فروش اموال تملیکی خراسان جنوبی معارفه شد

طی مراسمی مهدی اسماعیل پور به عنوان مدیر جدید سازمان فروش اموال تملیکی خراسان جنوبی معارفه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر یکشنبه طی مراسمی با حضور قائم مقام سازمان اموال تملیکی مهدی اسماعیل پور به عنوان مدیر جدید سازمان فروش اموال تملیکی خراسان جنوبی معارفه شد.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند در مراسم تودیع و معارفه مدیر سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور با ۸۱۳ هزار نفر جمعیت دارد که شرایط ویژه‌ای را برای آن رقم زده است.

حجت‌الاسلام علی نسایی بیان کرد: مردم خراسان جنوبی بسیار متدین، دیندار، ولایتی و همراه با انقلاب هستند که باید به آنها خدمت رسانی داشته باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مدیران جمع آوری و فروش اموال تملیکی خراسان جنوبی همواره تعیین تکلیف اموال موجود در انبارها بوده است، گفت: در دوران شیوع کرونا به واسطه مشکلات اقتصادی از محل همین اموال تملیکی و تعیین تکلیف آن، کمک‌هایی به جامعه مخاطب بهزیستی و کمیته امداد و انجمن حمایت از زندانیان داشتیم.

مهدی اسماعیل پور، مدیر جدید جمع آوری و فروش اموال تملیکی خراسان‌جنوبی نیز در این مراسم در سخنان کوتاهی فعالیت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی را آخرین حلقه از زنجیره مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرد و گفت: سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ذیل اداره کل امور اقتصادی و دارایی فعالیت می‌کند و من نیز به واسطه چند سال خدمت در وزارت اقتصاد و دارایی این مسئولیت را پذیرفتم تا به امید خدا به بهترین شکل انجام وظیفه کنم.

وی یادآور شد: اهتمام برای برقراری تعامل سازنده با دستگاه‌های اجرایی و قضایی خراسان‌جنوبی و بازنگری در فرایند تکلیف تعیین به موقع پرونده‌ها از جمله برنامه‌های پیش رو است.

 

 

۱۰ سال انتظار برای بازگشایی استخر شنای «سربیشه»/۷

سرانجام استخر شنای سرپوشیده شهید «حاج قاسم سلیمانی» شهرستان سربیشه که ۲۸ تیرماه ۱۳۹۹ با هزینه‌کرد ۳۵ میلیارد و ۵۲۱ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی افتتاح شد چه زمانی بازگشایی و در اختیار ۹ هزار نفر جمعیت برخوردار قرار گیرد در پرده ابهام است.

۱۰ سال انتظار برای بازگشایی استخر شنای «سربیشه»

به گزارش خبرگزاری فارس، استخرهای سرپوشیده شنا از مهم‌ترین زیرساخت‌های ورزشی هستند که هر چقدر فراگیرتر و مجهزتر باشند می‌توانند در سلامتی جسمی و تربیت قهرمانان‌ ملی نقش‌آفرینی کنند.

روبان افتتاح استخر شنای سرپوشیده سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» ۲۸ تیرماه ۱۳۹۹ توسط «سلطانی‌فر» وزیر وقت ورزش و جوانان و همراهی «معتمدیان» استاندار وقت خراسان‌جنوبی و «عزیزی» مدیرکل وقت ورزش و جوانان و سایر مسئولان کشوری و استانی بریده شد.

گرچه همه‌گیری ویروس منحوس کرونا بهانه‌ای شد تا درب این پروژه ورزشی به بهره‌برداری رسیده به روی جوانان، نوجوانان و سایر علاقه‌مندان باز نشود ولی بعد از فروکش و ضعیف شدن این ویروس و بازگشایی اماکن ورزشی در خراسان‌جنوبی هنوز شهروندان سربیشه‌ای در حسرت ساعتی تنی به آب زدن در این استخر سرپوشیده افتتاح رسمی شده هستند!

آب زلال و تن‌آرای استخر شنای سرپوشیده سردار «شهید حاج قاسم سلیمانی» شهر سربیشه قریب‌بر دو سال است که تعویض نشده، بدبو گشته و رسوبات آن باعث تخریب فیلترهای تصفیه و تجهیزات تأسیساتی این پروژه ورزشی شده است.

بعد از یک دهه چشم‌انتظاری شهروندان سربیشه‌ای برای تنی به آب زدن و  شنایی کردن در تنها استخر شنای این شهرستان، حالا مسئولان ورزش و جوانان شهرستان سربیشه و خراسان‌جنوبی پاسخ می‌دهند که سفارش خرید فیلتر‌های تصفیه آب و تجهیزات تأسیسات داده شده است!

چه‌ زمانی و به چه طریقی گشایشی‌ شود و تجهیزات تأسیساتی استخر شنای سربیشه سرویس کامل شود تازه نوبت به مزایده رفتن و واگذاری آن به بخش خصوصی می‌رسد.

کلنگ احداث استخر شنای سرپوشیده سردار «شهید حاج قاسم سلیمانی« شهر سربیشه در سال ۱۳۸۹ با زیربنای یک هزار و ۵۲۰ مربع بر زمین زده شد و قرار بود در سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری برسد که نه‌ تنها این پروژه افتتاح نشد بلکه سازه‌ای که پیشرفت فیزیکی بالایی داشت به دلیل استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد به کلی برچیده شد و پیمانکار پروژه اسکلت و سقف آن را دوباره‌ طراحی و شروع به ساخت کرد.

سرانجام استخر شنای سرپوشیده شهید «حاج قاسم سلیمانی» شهرستان سربیشه که ۲۸ تیرماه ۱۳۹۹ با هزینه‌کرد ۳۵ میلیارد و ۵۲۱ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی افتتاح شد چه زمانی بازگشایی و در اختیار ۹ هزار نفر جمعیت برخوردار قرار گیرد در پرده ابهام است.

 

 

 

 

 

 

 

 

پس گذشت ۲۳ سال؛
اجرایی نشدن دستور رهبری برای انتقال کامل پادگان ۰۴ بیرجند زیبنده نیست/۲-۳

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با بیان اینکه اجرایی نشدن دستور رهبری برای انتقال کامل پادگان ۰۴ بیرجند پس گذشت ۲۳ سال زیبنده نیست، گفت: پیگیری هایی برای نهایی شدن این موضوع در حال انجام است.

به گزارش شبستان شهریور ماه سال ۱۳۷۸ در سفر مقام معظم رهبری به بیرجند، درخواست انتقال پادگان ۰۴ به خارج از شهر مطرح شد و ایشان با این موضوع موافقت کردند لذا سال ۱۳۸۴ با حضور نمایندگان همه دستگاه‌های مربوط در جلسه‌ای در شورای اسلامی شهر بیرجند قراردادی منعقد شد تا بر اساس آن پادگان ۰۴ به خارج از شهر منتقل شود.

 

اما در سال ۱۳۹۲ بدون حضور نمایندگان شورا، شهرداری و استانداری توافق نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع یک‌طرفه منعقد شد که سبب شد با گذشت ۲۳ سال از دستور مقام معظم رهبری، این مطالبه به حق مردم اجرایی نشود.

 

«حسین خسروی اسفزار» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند درباره پیگیری موضوع اراضی پادگان قدیم ۰۴ اظهار کرد: باید اعتراف کرد که این همه طولانی شدن اجرای فرمان مقام معظم رهبری  زیبنده نظام اسلامی نیست.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییر و تحولات دولت ها نیز زمان را برای اجرای این موضوع گرفته است، افزود: به عنوان مثال در ۲۵ ماهی که از خدمتگزاری بنده در مجلس شورای اسلامی می گذرد، سه نفر استاندار داشته ایم که هر مسئولی تا بر اوضاع استان مسلط شود بخشی از زمان می گذرد.

 

وی ادامه داد: بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی حتی المقدور انتقال کامل پادگان ۰۴بیرجند به خارج از شهر را به مسئولان یادآوری کردم که باید هر چه سریعتر نهایی شود.

 

خسروی اسفزار با بیان اینکه فروردین امسال در دیدار با فرمانده ارشد آجا در خراسان‌ جنوبی تبادل نظراتی در این خصوص انجام شد، تصریح کرد: خوشبختانه در دولت سیزدهم با همکاری استانداری خراسان جنوبی با جدیت مسئله نهایی شدن پادگان ۰۴ پیگیری می شود و بنده نیز به عنوان خدمتگزار مردم تلاش کردم هم افزایی و وحدت رویه در پیگیری ها با مسئولان استان داشته باشم.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در اواخر سال ۱۴۰۰ نیز مسئله طولانی شدن خروج پادگان ۰۴ از داخل شهر بیرجند را از تریبون عمومی مجلس کردم.

 

وی به برگزاری آخرین جلسه ای که مسئولانی استانداری، شورای شهر، مدیرکل راه و شهرسازی و فرمانده ارشد آجا در خراسان جنوبی با سفر به تهران پیرامون این موضوع با نماینده ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: با پیگیری هایی که جمعه ۲۷ خرداد ماه از معاونت عمرانی استانداری خراسان جنوبی داشتم، مقرر بود که شنبه ۲۸ خرداد جلسه ای برای نهایی شدن این موضوع در استانداری برگزار شود و اگر این مسئله هر چه سریعتر در دولت سیزدهم نهایی شود و به نتیجه برسید نقطه نورانی در کارنامه دولت ثبت خواهد شد.

 

 

 

 

یکم تیرماه، اجتماع بزرگ خانوادگی سلام فرمانده۲-۳

اجتماع بزرگ خانوادگی سلام فرمانده، یکم تیر ماه در بیرجند برگزار می‌شود.

ستاد مردمی مراسم سلام فرمانده اعلام کرد: روز چهارشنبه یکم تیرماه ۱۴۰۱ اجتماعیکم تیرماه، اجتماع بزرگ خانوادگی سلام فرمانده بزرگ خانوادگی سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی بیرجند ساعت ۱۷:۳۰ با حضور حاج ابوذر روحی برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نشاکاری در سایه سار نخل های طبس/۲

۱۲هکتار از اراضی کشاورزی روستای ازمیغان زیر کشت برنج رفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس شورای روستای ازمیغان گفت : پیش بینی می‌شود  ۴۰ تن برنج از ایننشاکاری در سایه سار نخل های طبس اراضی برداشت شود.

مرادیان افزود :  بهره برداران برنج کار در روستای ازمیغان طبس ۴۵ نفرند و عملکرد تولید برنج در هر هکتار ۵ تن شلتوک است.

وی زمان برداشت برنج را نیمه اول آبان ماه عنوان کرد وافزود:  برداشت برنج بوسیله یک دستگاه کمباین بومی انجام می‌شود.

رئیس شورای روستای ازمیغان رقم کشت شده  را رقم گرده عنوان کرد وافزود : به دلیل عطر و طعم مناسب علاوه بر مصرف در شهرستان، به سفارش افراد به سایر شهرستان‌ها نیز ارسال می‌شود.

با توجه به وسعت زیاد شهرستان طبس و تنوع شرایط آب و هوایی، کشت برنج از سالیان بسیار دور در تعدادی از روستا‌های بخش دستگردان و دیهوک این شهرستان نیز انجام می‌شده، اما به دلیل خشکسالی و کاهش آب سفره‌های زیرزمینی در این روستا‌ها کشت برنج حذف شده و فقط در روستای ازمیغان از توابع بخش مرکزی با توجه به قرار گیری روستا در یک دره کم عمق و وفور آب در ابتدا تا انتهای این دره و به سبب بیشتر بودن آب نسبت به زمین کشاورزی و عدم امکان تغییر الگوی کشت محل خوبی برای شالیکاری در زیر سایه سار درختان خرما است.

 

 

 

 

یک مصدوم در آتش سوزی منزل مسکونی بیرجند/۴

حادثه آتش سوزی در طبقه دوم منزل مسکونی در خیابان انقلاب بیرجند یک مصدوم بر جای گذاشت .

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: ساعت ۱۱:۱۲یک مصدوم در آتش سوزی منزل مسکونی بیرجند دقیقه امروز به مرکز فرماندهی عملیات آتش نشانی حریق یک منزل مسکونی اطلاع رسانی شد.

حیاتی افزود: همزمان ۳ تیم اطفای حریق از ایستگاه‌های ۱ و ۶ خیابان انقلاب به همراه عوامل اورژانس به این محل اعزام شدند.

وی گفت: در این حادثه جوان ۲۲ ساله دچار سوختگی شد که به بیمارستان امام رضا بیرجند اعزام شد.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند  علت حادثه  را نزاع خانوادگی عنوان کرد.

 

 

 

 

مشترکان کم‌مصرف برق در خراسان جنوبی پاداش می‌گیرند

مشترکان کم‌مصرف برق در خراسان جنوبی پاداش می‌گیرند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: مشترکان برق به ازای هر کیلو وات ساعت کاهش مصرف پنج برابر نرخ، مشمول پاداش می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی دادگر روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع “مدیریت مصرف، اقدامات و راهکارهای گذر از پیک ۱۴۰۱” اظهار داشت: اگر هر مشترک ۱۰۰ وات در مصرف برق صرفه‌جویی کند برای کل استان ۴۰ مگاوات صرفه‌جویی خواهد شد.

وی افزود: آمار مشترکان برق در استان خراسان جنوبی ۴۰۰ هزار و ۷۴۱ مشترک است که ۶۰ درصد شهری و ۴۰ درصد روستایی هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه ۸۳ درصد مشترکان برق در این استان خانگی هستند گفت: ۱۰ درصد مشترکان تجاری، چهار درصد عمومی، روشنایی معابر، کشاورزی و صنعتی هر کدام یک درصد هستند.

وی با اشاره به اینکه مشترکان بخش خانگی ۳۰ درصد برق استان را مصرف می‌کنند افزود: بخش کشاورزی ۳۰ درصد مصرف، صنعتی ۲۱ درصد، تجاری ۶ درصد، عمومی ۹ درصد و روشنایی معابر چهار درصد مصرف برق استان را به خود اختصاص داده است.

دادگر با اشاره به برنامه‌های تعدیل مصرف در بخش خانگی اظهار داشت: امسال در صورت همکاری مشترکان، برنامه شرکت برق خاموشی و قطع برق نیست اما مشوق‌هایی برای مدیریت و کاهش مصرف اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای مدیریت مصرف برق بیش از پیش به همکاری بخش کشاورزی و صنعت نیاز است گفت: با توجه به تعداد روزهای گرم در استان پیش‌بینی می‌شود ۳۶۶ مگاوات بار رقم بخورد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: خشکسالی، نبود توسعه و بهره‌برداری از طرح‌های نیروگاهی متناسب با رشد مصرف، تعییر رفتار مصرف، افزایش بار کشاورزی، افزایش مراکز استخراج رمز ارز غیرمجاز، فقدان اطمینان از تامین به‌موقع و کافی سوخت نیروگاه‌ها، افزایش دفعات و مدت تعمیرات ضروری نیروگاه‌ها به علت افزایش مدت زمان پیک بار از دلایل ناترازی شدید بین تولید و مصرف در سال جاری است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد انرژی برق استان توسط ۱۷ درصد مشترکان استفاده می‌شود افزود: گذر از پیک مصرف نیازمند فرهنگسازی و همراهی بیشتر مشترکان است که در همین راستا وزارت نیرو برنامه هوشمند برای مدیریت مصرف طراحی کرده است.

دادگر، برنامه‌ریزی و اقدامات تامین برق، مدیریت مصرف و تقاضا، آمادگی شبکه سراسری برق و برنامه‌ریزی و مدیریت را از جمله محورهای برنامه هوشمند وزارت نیرو برشمرد و گفت: علاوه بر اینکه وزارت نیرو تلاش دارد تولید نیروگاهی را افزایش دهد، اصلاح ساعت کار ادارات و نهادهای عمومی در روزهای اوج بار و تنظیم وسایل سرمایشی، همکاری در جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز و تعدیل روشنایی بزرگراه‌ها، تولید برق حداکثری نیروگاه‌های در اختیار تمامی دستگاه‌های اجرایی و مراکز نظامی و صنایع و همکاری رسانه‌ها برای مشارکت مردم در کاهش مصرف برق در برنامه است.

وی با اشاره به لزوم مشارکت واحدهای صنعتی و کشاورزی در طرح‌های مدیریت مصرف و جابه‌جایی بار گفت: همکاری مسئولان استانی در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق و رعایت سهمه تعیین شده، اجرای تعرفه اوج بار بحرانی و قطع برق مشترکان پرمصرف در صورت رعایت نشدن هشدارهای صنعت برق نیز الزامی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی یادآور شد: براساس مصوبه هیات وزیران دستگاه‌های اجرایی باید ۳۰ درصد در ساعت اداری و ۶۰ درصد خارج از ساعت اداری نسبت به سال گذشته کاهش مصرف برق داشته باشند.

وی گفت: نصب کنتور هوشمند، مدیریت چاه‌های کشاوری و استفاده از مولدین صنایع نیز جزو برنامه‌های مدیریت پیک بار است و پیش‌بینی شده با ظرفیت‌های ایجاد شده ۵۳.۵ مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق انجام شود تا بتوانیم شرایط عبور از پیک تابستان را به شکل مطلوب داشته باشیم.

دادگر با بیان اینکه ۶ هزار و ۳۳۴ تفاهم‌نامه همکاری در برنامه پاسخگویی بار تابستان منعقد شده است گفت: بیش از ۱۱۷ دستگاه اجرایی تذکر دریافت کرده‌اند و قطع برق از اقدامات بعدی است لذا در صورت مشاهده مصرف بی‌رویه برق از سوی بانک‌ها و سایر مشترکان ابتدا تذکر و اگر رعایت نشود برق آن مشترک قطع خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم آموزش روش‌های صرفه‌جویی به مشترکان افزود: برای این منظور کمپین «۵ = ۱» در راستای کاهش مصرف راه‌اندازی شده و به این صورت مشترکان به ازای هر کیلو وات ساعت کاهش مصرف، پنج برابر نرخ مصرف مشمول پاداش می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به برنامه شرکت برق برای تعدیل روشنایی معابر گفت: نور معابر شهر بیرجند به خاطر وجود درختان متراکم کاج محبوس است علیرغم اینکه تلاش شده از بالاترین بازوها برای روشنایی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نُرم انرژی مصرفی در معابر استان از متوسط کشوری بالاتر است افزود: چند سال است که چراغ ال ای دی در معابر نصب می‌شود زیرا بازده نور بالاتری دارد.

دادگر گفت: شرایط روشنایی معابر استان مطلوب است اما برنامه‌های ارتقا با نصب چراخ‌های جدید را داریم و تعویض ۱۰ هزار دستگاه سال گذشته در برنامه بود که با اجرای آن به‌تدریج جلوه روشنایی تغییر می‌کند.

وی به وجود چهار نیروگاه بزرگ با مجموع ظرفیت ۱۸.۵ مگاوات تولید برق در استان اشاره کرد و افزود: ۵۱۲ نیروگاه کوچک بالغ بر هشت مگاوات هم در تولید برق مشارکت دارند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: این تولید نیروگاهی ظرفیت قابل قبولی در استان است اما با توجه به اقلیم و ظرفیت موجود به‌راحتی می‌توان از نیروگاه‌های تجدیدپذیر بیشتر بهره برد.

وی یادآور شد: دولت در نظر دارد در دوره چهار ساله ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌ها را افزایش دهد که سهم خراسان جنوبی با نصب نیروگاه‌های بالای ۱۰ مگاوات برنامه‌ریزی شده است.

دادگر با بیان اینکه  معادل حدود هفت و ۶ درصد پیک بار استان از نیروگاه‌های خورشیدی تامین می‌شود گفت: نیروگاه بادی درح نیز توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال احداث بوده که  امید است با بهره‌برداری فاز اول آن حداقل ۱۰ مگاوات به مدار وارد شود.

وی از معرفی ۲۶ هزار مددجو برای استفاده از تعرفه رایگان برق خبر داد و افزود: با توجه به اینکه بیشتر مشترکان زیر پوشش مشمول این طرح می‌شوند از پرداخت بهای مصرفی و هزینه انشعاب معاف هستند.

 

 

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی:

۷۰ درصد انرژی برق خراسان جنوبی توسط ۱۷ درصد مشترکین مصرف میشود/ اجازه قطع برق مشترکین پرمصرف را داریم

دادگر گفت: به ۱۱۷ دستگاه اجرایی که مصرف برق را رعایت نکردند تذکر داده شده است؛ در بحث قطعی برق ادارات و مشترکینی که رعایت نکنند ابتدا تذکر داده و در صورت عدم توجه و کاهش مصرف با توجه به قوانینی که امسال در نظر گرفته شده اجازه قطع برق را داریم.

به گزارش خبرنگار خاورستان، مهدی دادگر مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی صبح امروز در نشست خبری با محوریت موضوع “پنج برابر صرفه جویی پاداش بگیرید”، اظهار کرد: در خراسان جنوبی ۴۰۰ هزار و ۷۴۱ مشترک داریم که ۲۴۰ هزار و ۴۴ مشترک شهری، ۱۶۰ هزار و ۶۹۷ مشترک روستایی و ۵۲۴۹ مشترک سنگین هستند‌.

وی به سهمیه تعرفه های مختلف در تعداد و مصرف مشترکین اشاره کرد و افزود: از نظر تعداد ۸۳ درصد مشترکین خانگی، ۱۰ درصد تجاری، ۴ درصد عمومی، روشنایی، صنعتی و کشاورزی هر کدام یک درصد است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: از نظر مصرف نیز ۳۰ درصد مشترکین خانگی، ۳۰ درصد کشاورزی، ۹ درصد عمومی، ۲۱ درصد صنعتی، ۶ درصد تجاری و ۴ درصد روشنایی هستند.

دادگر با بیان اینکه انتظار فرهنگ سازی و کاهش مصرف برق از مشترکین خانگی هستیم، عنوان کرد: در صورت رعایت الگوی مصرف برق، خاموشی نخواهیم داشت.

وی اظهار کرد: از نظر سهمیه تعرفه های مختلف در پیک بار استان نیز ۴۷ درصد در بخش خانگی، ۱۸ درصد کشاورزی، ۱۶ درصد صنعتی، ۹ درصد عمومی و ۱۰ درصد سایر موارد است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: دلایل ناترازی شدید بین تولید و مصرف در سال جاری شامل کاهش ذخایر مخزنی سدهای بزرگ کشور به دلیل افت شدید نزولات آسمانی، عدم توسعه و بهره برداری از طرح های نیروگاهی متناسب با رشد مصرف به دلیل مشکلات شدید نقدینگی و سطح پایین مطالبات، محدودیت های مرتبط با ویروس کرونا، افزایش مراکز استخراج رمز ارزهای غیر مجاز، عدم اطمینان از تامین به موقع و کاهش سوخت نیروگاه ها از جمله دلایل ناترازی بین تولید و مصرف است.

مصرف ۷۰ درصدی برق توسط ۱۷ درصد مشترکین

دادگر بیان کرد: ۷۰ درصد انرژی برق در استان توسط ۱۷ درصد مشترکین غیر خانگی مصرف میشود.

وی از صد برنامه در چهار محور برای جبران ناترازی تولید و مصرف برای عبور از تابستان خبر داد و گفت: این چهار محور شامل برنامه ریزی و اقدامات تامین برق، مدیریت مصرف و تقاضا، آمادگی شبکه سراسری برق و برنامه ریزی و مدیریت میشود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی عنوان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم ظرفیت تولید نیروگاهی افزایش داشته و ۶ هزار مگاوات برق توسط این نیروگاه ها تولید شده است.

دادگر در مورد الزامات تحقق برنامه های عبور از اوج بار در سال جاری، افزود: اصلاح ساعت کار ادارات، همکاری در جمع آوری مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز، تعدیل روشنایی بزرگراه ها، تولید حداکثری برق نیروگاه ها، همکاری رسانه ها برای مشارکت مردم جهت کاهش مصرف برق، مشارکت واحدهای صنعتی و کشاورزی در طرح های مدیریت مصرف، همکاری مسئولان استانی و اجرای تعرفه بار از جمله برنامه های پیش بینی شده است.

وی به برنامه های مدیریت مصرف و تقاضا اشاره کرد و گفت: مدیریت صنایع با همکاری وزارت صمت، تعدیل روشنایی معابر و جمع آوری رمز ارزها، کاهش مصرف ۵۰ درصدی ادارات، نصب کنتور هوشمند، مدیریت چاه های کشاورزی، استفاده از مولدین صنایع و اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی از جمله این برنامه ها است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی به مصوبه هیئت وزیران در اردیبهشت ما در بحث مدیریت مصرف برق اشاره و اظهار کرد: این مصوبه به ادارات استان نیز ابلاغ شده است‌.

دادگر در مورد تعهدات برنامه های پاسخگویی بار تابستان امسال، خاطرنشان کرد: با اجرای این تعهدات مجموعا ۵۳.۵ مگاوات صرفه جویی شده است.

انعقاد بیش از ۶ هزار تفاهمنامه

وی بیان کرد: برای برنامه های پاسخگویی بار تابستان سال جاری ۶۳۳۴ تفاهم نامه منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: به ۱۱۷ دستگاه اجرایی که مصرف برق را رعایت نکردند تذکر داده شده است؛ در بحث قطعی برق ادارات و مشترکینی که رعایت نکنند ابتدا تذکر داده و در صورت عدم توجه و کاهش مصرف با توجه به قوانینی که امسال در نظر گرفته شده اجازه قطع برق را داریم.

دادگر با بیان اینکه غالب مشترکین زیر الگوی مصرف هستند، افزود: اما مشترکین پر مصرفی نیز در استان داریم.

وی در مورد روشنایی معابر شهر بیرجند، بیان کرد: میزان روشنایی معابر و درصد مصرف در  بیرجند با توجه به نُرم انرژی پایین نیست و از کشور بالاتر است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی عنوان کرد: روشنایی معابری در سطح شهر تعدیل میشود که روشنایی کافی را داشته باشد.

دادگر به وجود درختهای کاج در سطح شهر بیرجند و جذب نور، اظهار کرد: برنامه تعویض چراغ های برق شهر از گازی به ال ای دی در برنامه داریم و از شمال شهر کار تعویض را آغاز کردیم.

وی در مورد رایگان شدن برق مشترکان تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی استان، گفت: لیست مشترکان توسط نهادهای حمایتی اعلام و تخفیف ها اعمال شده است.

وجود ۴ نیروگاه بزرگ خورشیدی در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در مورد نیروگاه های خورشیدی استان، بیان کرد: در استان ۴ نیروگاه بزرگ خورشیدی به مجموع ظرفیت ۱۸.۵ مگاوات داریم.

دادگر ادامه داد: تعداد نیروگاه های خورشیدی کوچک ۵۱۲ نیروگاه به مجموع ظرفیت ۵.۳ مگاوات است که مجموعا ۵۱۶ نیروگاه با مجموع قدرت ۲۳.۸ مگاوات میباشد.

وی عنوان کرد: حدود ۷.۶ درصد پیک بار استان از نیروگاه های خورشیدی تامین میشود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در مورد ادارات پرمصرف برق، افزود: بانکها صدرنشین مصرف برق هستند و علی رغم اینکه صرفه جویی میکنند اما به کاهش ۶۰ درصدی نرسیده است.

دادگر از آغاز ساخت فاز اول نیروگاه خورشیدی در شهرستان سربیشه از ابتدای تیر خبر داد و گفت: احداث این نیروگاه در دو فاز تعریف شده که فاز اول به دلیل مسائل مالی آغاز نشد اما با پیگیری های انجام شده با بخش خصوصی و پیمانکار مسائل مالی مرتفع شده و ان شاءالله طی یک ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

حذف خاموشی‌های تابستانه در صورت همراهی مردم

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی: در صورت همراهی مردم در استفاده بهینه از برق، تابستان امسال خاموشی نخواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: سال‌های گذشته نیزحذف خاموشی‌های تابستانه در صورت همراهی مردم خاموشی‌های خراسان جنوبی یک دهم میانگین کشوری بوده و در صورتی که مردم در روز‌های اوج مصرف برق همراهی لازم را داشته باشند امسال خاموشی نخواهیم داشت.

دادگر افزود: تابستان امسال نیز در بخش‌های کشاورزی، صنایع، عمومی، مولد‌های خود تامین و خانگی مشوق‌هایی برای صرفه جویی در مصرف برق در نظر گرفته شده است تا علاوه بر کاهش مصرف برق استان، هزینه برق مصرفی خانوار‌ها نیز کاهش باید.

وی با بیان اینکه در بخش خانگی مشترکان برقی که تا پایان شهریور در مصرف برق صرفه جویی کنند به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف، ۵ برابر تعرفه برق یعنی ۵۰۰ تومان پاداش می‌گیرند گفت: در بخش کشاورزی نیز به ازای ۵ ساعت همکاری روزانه در بازه زمانی ۱۱ الی ۱۸، مابقی ساعات، هزینه برق رایگان محسوب خواهد شد.

تغییر ساعت کار ادارات به بازه ۷ تا ۱۳:۳۰ و الزام ادارات به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعت اداری، و کاهش ۶۰ درصدی مصرف برق در ساعات تعطیلی از دیگر تمهیدات شرکت توزیع برق استان برای گذر از پیک بار تابستان است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همچنین با اشاره به افزایش استفاده از برق در نمای ساختمان‌ها افزود: بر اساس آمار استخراخ شده از پروانه‌های صادره پایان کار ساختمانی، حدود ۲ مگاوات مصرف این مشترکین در بخش نمای تزیینی ساختمان هاست که نیازمند توجه بیشتر مردم است تا در فصول پر مصرف و زمان اوج بار، روشنایی تزیینی ساختمان را قطع و از مدار خارج کنند وهمکاران ما در صورت لزوم در قالب گروه‌های گشت و نظارت تذکرات لازم را به مشترکین خواهند داد.

دادگر با اشاره به تامین بخشی از برق استان توسط نیروگاه‌های خورشیدی گفت: در استان ۴ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۸ و نیم مگاوات و ۵۱۲ نیروگاه خورشیدی کوچک با ظرفیت ۵.۳ دهم مگاوات وجود دارد که در مجموع ۷.۶ درصد بار برق استان از این نیروگاه‌های خورشیدی تامین می‌شود.

 

 

خراسان جنوبی، مقصد اول رئیس جمهور در دور دوم سفر‌های استانی/۲

فرماندار شهرستان بیرجند گفت: خراسان جنوبی مقصد اول رئیس جمهور در دور دوم سفر‌های استانی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان فاضلی فرد در شورای اداری شهرستان بیرجند، خراسان جنوبی را مقصد اول در دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور اعلام کرد و از دستگاه های متولی خواست نسبت به این موضوع آمادگی داشته باشند.

او گفت: یکی از مسائل مربوط به شهرستان شبکه های فرسوده آب است که باید اصلاح و بازسازی آن صورت گیرد.

فاضلی فرد گفت: شهرداری و آب و فاضلاب هر چه سریعتر نسبت به تکمیل فاضلاب شمال شهر بیرجند اقدام کنند تا این طرح به سرانجام برسد.

همچنین در این جلسه عنوان شد خاموشی های برق، با هماهنگی صمت و جهاد کشاورزی صورت گیرد تا ضربه ای به واحدهای تولیدی وارد نشود.

 

 

 

۵۴ کشته و ۸۲۴ مجروح؛ تلفات جاده‌های خراسان جنوبی فقط در ۳ ماه!/۴

 

54 کشته و 824 مجروح؛ تلفات جاده‌های خراسان جنوبی فقط در 3 ماه!

از ابتدای امسال تا کنون ۵۴ نفر در جاده‌های استان خراسان جنوبی جان باخته و ۸۲۴ نفر هم مجروح شدند که در این راستا شهرستان‌های نهبندان و طبس بیشترین تلفات را داشته است.

به گزارش تسنیم ، اینجا در برخی از محورهای خراسان جنوبی هنوز تصادف و مرگ پرسه می‌زند تا جان ستاند و اشک‌ها و خون‌ها را جاری سازد. در مقابل هنوز هم گوش برخی‌ها برای شنیدن ضجه‌ها و ناله‌ها سنگین است یا از کمبود بودجه دم می‌زنند و یا از سهل انگاری دیگران و گذشتگان و یا از تقصیر رانندگان و مسافران می‌گویند.

این روزها اخبار تصادفات و قربانیان را زیاد می‌شنویم از واژگونی تا انحراف به‌چپ خودورها، اینها خبر غریبی نیست و این عادت کردن بد چیزی است که همه چیز را ویران می‌کند.

وقتی می‌شنویم این جاده‌ها قربانیان زیادیگرفته به راحتی از کنار موضوع می‌گذریم و در یک جمله فقط تسلیت بگوییم و بلافاصله خطا و کوتاهی‌ها را توجیه کنیم که اصلا قابل قبول و درک نیست.

کمتر خانواده‌ای وجود دارد که به نوعی داغ دیده جاده‌های مرگ در استان خراسان جنوبی نباشد, ساخت بزرگراه ایمن و جاده دوبانده سال‌ها است که در حد یک آرزو برای مردم این دیار باقی‌مانده و باید دید تا چه زمان وعده‌ها عملیاتی می‌شود.

حال که فصل تابستان در پیش است باید بیشتر حواسمان به رانندگی باشد. همه ساله تصادفات زیادی در جاده‌های خراسان جنوبی رخ می‌دهد که برای کاهش حوادث باید علاوه بر رعایت مقررات، به فکر ایمن سازی جاده‌ها نیز بود.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های کویری کشور است که ۱۷ هزار کیلومتر راه در آن وجود دارد. این استان محل اتصال کریدور‌های ارتباطی است و همه ساله مسافران زیادی از آن برای رسیدن به سایر استان‌ها عبور می‌کنند.

مجتمع‌های خدمات بین راهی افزایش یابد

یکی از رانندگان اتوبوس  به خبرنگار ما گفت: جاده‌های خراسان جنوبی از جمله جاده بیرجند – اسدیه و طبس – یزد نیازمند اقدامات زیادی است و نقاط حادثه‌خیز در آن‌ها زیاد است.

احمدی گفت: جاده‌های استان کویری است و به همین سبب رانندگان خسته می‌شوند و نیازمند مجتمع‌های بین راهی هستیم که کمتر در مسیر‌ها دیده می‌شوند.

وقوع ۴۵۳ حادثه رانندگی در جاده های خراسان جنوبی

رئیس پلیس راه استان خراسان جنوبی نیز امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای امسال ۵۴ نفر در تصادفات جاده‌ای استان کشته شده اند و ۵۲ درصد حوادث از نوع واژگونی است.

سرهنگ رضایی گفت: ۴۵۳ تصادف از ابتدای امسال در جاده‌های خراسان جنوبی به وقوع پیوسته که در این تصادفات ۸۲۴ نفر مجروح شدند. شناسایی، آشکارسازی و رفع نقاط حادثه خیز یکی از راه حل‌هایی است که باید به آن توجه شود تا شاهد کاهش تصادفات باشیم. شهرستان‌های نهبندان و طبس به ترتیب با ۱۶ و ۷ کشته، بیشترین تلفات جاده‌ای را از ابتدای امسال داشته‌اند.

وی بیان کرد: تصادفات درون شهری هم در خراسان جنوبی زیاد است آنگونه که علت عمده وقوع تصادفات درون شهری سرعت غیرمجاز است و ۳۰ درصد رانندگان مقصر آن افراد زیر ۲۵ سال هستند.آمار تصادفات درون شهری نگران کننده است و این موضوع زنگ خطری است که به صدا درآمده و رئیس پلیس راهور در زمینه آن هشدار داده است.

رئیس پلیس راهور استان خراسان جنوبی با بیان اینکه در ۲۰ روز گذشته بالغ بر ۱۳۰ درصد مجروحین تصادفات در مرکز استان افزایش یافته است افزود: رعایت نکردن قوانین از سوی رانندگان و سرعت‌های غیرمجاز آسایش شهروندان را سلب و منجر به اتفاقات ناگوار می‌شود.

سرهنگ عباسی گفت : ۲ جرثقیل که وظیفه جابجایی ماشین‌های تصادفی را از سطح شهر برعهده دارد به طور میانگین روزی ۴ ماشین تصادفی را در شهر جابه‌جا می‌کند.

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: در بیرجند بیشتر تصادفات در خیابان کارگر جنوبی، طالقانی و جمهوری رخ می‌دهد.

عباسی با گلایه از دیر اجراشدن مصوبات شورای ترافیک که به نفع مردم است گفت: مکاتبات متعددی با ادارات ذیربط در زمینه ایمن سازی معابر داشتیم که باید روند اجرای این کار سرعت گیرد زیرا موضوعی است که با جان مردم بازی می‌شود.

رئیس پلیس راهور استان افزود: یکی از معضلات مهم استان فقر تجهیزات هوشمند و کنترل ترافیک است. عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم، سرعت غیرمجاز و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه مهمترین عوامل افزایش تصادفات درون شهری است.

عباسی با بیان اینکه بالغ بر ۳۰ درصد رانندگان تصادفات سن زیر ۲۵ سال و گواهینامه پایه ۳ دارند گفت: برای کاهش تصادفات هماهنگی و همراهی دستگاه‌های مختلف ضروری و لازم است.

توقیف ۱۰۰ گواهینامه رانندگان متخلف 

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: برخورد با تخلفات حادثه ساز را بیش از پیش در دستور کار داریم و از ابتدای سال تاکنون ۴۵ درصد تخلفات حادثه ساز افزایش یافته است.

سرهنگ عباسی گفت: گواهینامه متخلفین‌ شاخص که مرتب در حال تکرار تخلف بودند و نمرات منفی آنان افزایش یافته را توقیف کردیم.در استان بالغ بر ۱۰۰ گواهینامه که دارای نمره منفی بودند توقیف شده و ۵ گواهینامه باطل شده است.

 

 

 

 

 

 

معرفی ابوالفضل داوطلب به عنوان جوان برتر کشور در سال ۱۴۰۰

/صفحه ۷

معرفی ابوالفضل داوطلب به عنوان جوان برتر کشور در سال ۱۴۰۰

ابوالفضل داوطلب به عنوان جوان برتر کشور در سال ۱۴۰۰ معرفی شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، با حضور دکتر کلهر معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان و امیری خراسانی رییس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی کشور، ابوالفضل داوطلب رییس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی خراسان جنوبی، به عنوان جوان برتر کشور در سال ۱۴۰۰ و جوان ترین رئیس هیات فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی کشور، معرفی شد. این مراسم درحاشیه مجمع عمومی سالیانه فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی در استان اردبیل برگزار شد.

راهیابی۱۵معلم استان به مرحله کشوری جشنواره تجارب برترتربیتی/۲-۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۱۵ نفر از فرهنگیان زن و مرد استان مجوز حضور در مرحله کشوری دهمین جشنواره تجارب برترتربیتی را کسب کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، در آیین تجلیل از برگزیدگان استانی این جشنواره، تصریح کرد: دهمین جشنواره تجارب برترتربیتی، در۴بخش تربیتی، مشاوره، آسیب های اجتماعی وتجربه ماندگار  برگزار شد.

 وی، اجرای فعالیتها و تولید محصولات فرهنگی و پرورشی،جلب مشارکت و ارتباط با جامعه محلی، ارائه خدمات یاری دهنده و امور ویژه مانند بهداشت ایمنی و محیط زیست به دانش آموزان را از جمله محورهای مهم این جشنواره برشمرد و اظهار کرد: پس از داوری ۴۰اثر  راهیافته به مرحله ی استانی، آثار ۱۵ معلم استان، مجوز حضور در مرحله کشوری را کسب کردند.

در جلسه بررسی مسائل و مشکلات صنعت چاپ استان مطرح شد

لزوم استفاده دستگاه های اجرایی از خدمات چاپخانه های خراسان جنوبی/۲-۳

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: خرید کالاهای تولیدی و استفاده از خدمات استان خصوصا چاپخانه های خراسان جنوبی در اولویت دستگاه‌های و سازمان‌های اجرایی باشد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات صنعت چاپ استان با بیان این که در حال حاضر مجوز فعالیت برای ۶۰ چاپخانه در خراسان جنوبی صادر شده است که از این تعداد ۴۱ مورد فعال است، ادامه داد: چاپخانه‌های استان در زمینه‌های پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ و با انواع مختلف چاپ سنتی، افست، لیتوگرافی، فلکسو و روتوگراور، سیلک، دیجیتال و چاپ خاص فعالیت دارند.
وی با اشاره به اینکه ۲۹ چاپخانه در مرکز استان (بیرجند) مشغول به کارند، گفت: چاپخانه در همه شهرستان ها به غیر از خوسف و زیرکوه وجود دارد.
به گفته وی اکنون چاپخانه‌های استان علی رغم مشکلات عدیده، علاوه بر پاسخگویی به نیازهای چاپ و بسته‌بندی داخلی، توانسته اند سفارش‌های چاپی از استان‌های همجوار به خصوص کرمان، سیستان و بلوچستان، تهران و استان های غربی کشور و از کشور افغانستان جذب کنند.
رمضانی با بیان این که معرفی ظرفیت چاپخانه های استان به کشورهای همسایه در جهت تقویت آنان بهتر خواهد بود، افزود: چاپخانه ها خودشان در بحث بازاریابی فعال هستند اما به خاطر کرونا و گرانی کاغذ فشار مضاعفی بر آنان تحمیل شده است.
پس از این سخنان، مدیران چاپخانه های حاضر در جلسه به بیان مشکلات خود پرداختند که مالیات بر ارزش افزوده، بیمه پرسنل و برقراری حمایت های دولتی در این زمینه، بالابودن هزینه های اجاره ملک و نبود مکان دائمی جهت استقرار چاپخانه، مشکلات تامین کاغذ از استان های دیگر و سخت گیری کارشناسان دستگاه های اجرایی از اهم مشکلات مطرح شده بود.
جواد اشرفی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی پس از شنیدن این سخنان ، دستوراتی را در جهت حل مشکلات چاپخانه داران به دستگاه های اجرایی مرتبط صادر کرد.
وی با تاکید بر این که دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی جهت حمایت از تولید و اشتغال، لازم است خرید کالاهای  تولیدی و استفاده از  خدمات استان را مورد توجه جدی قرار دهند، ادامه داد: اجرای مصوبات این جلسه باید پیگیری و منجر به نتیجه شود و در حد کاغذ باقی نماند.
وی حمایت همه جانبه از صنعت استان به خصوص در حوزه صنعت چاپ را اعلام کرد و افزود: اگر از ظرفیت های قانونی استفاده صحیح کنیم دیگر نیاز به ظرفیت های فراقانونی نخواهد بود.

ابلاغ معافیت مالیاتی خدمات چاپخانه ها به اتحادیه چاپخانه داران، پیدا کردن رابط های تجاری با کشور افغانستان درخصوص  مبادلات محصولات چاپی، پیگیری شرایط سختی کار در مجموعه های صنعتی چاپخانه ای و بازدید حضوری از این مجموعه ها و همچنین اعطای تسهیلات از محل منابع ملی، تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ برای چاپخانه داران از جمله مواردی بود که در راستای حل مشکلات مطرح شده مصوب شد.

«محمود مقامی»، مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان این که صنعت چاپ به عنوان ظرفیت استراتژیک استان پای کار دولت است، پیشنهاد داد: نمایشگاه صنعت چاپ و نشر در استان برای معرفی ظرفیت های این صنعت برپا شود.

در ادامه جلسه مدیران اداره کل امور مالیاتی و نماینده اداره کل راه و شهرسازی توضیحاتی درخصوص موارد مطرح شده ارائه کرده و راه حل های پیشنهادی برای رفع مشکلات را با همفکری چاپخانه داران، احصاء کردند.

 

 

 

 

تولید بیش از ۶۰۰ متر پارچه مله ایران در خراسان جنوبی/۲

از ابتدای سال تاکنون ۶۰۰ متر پارچه مله در خوسف، شهر مله ایران تولید شد

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف در گفتگو باتولید بیش از ۶۰۰ متر پارچه مله ایران در خراسان جنوبی خبرنگار صدا وسیما خراسان جنوبی گفت:از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶۰۰ متر پارچه مله در شهر مله ایران تولید شد.

علی صالحی افزود:ارزش هر متر پارچه مله بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان بسته به کیفیت پارچه تولیدی است که ارزش اقتصادی آن بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال می‌شود.

تولید پنبه مله، گنجینه‌ای در دل کویر

پنبه مله از قدمت طولانی برخوردار است ؛  پنبه‌ مله ،پنبه ای  منحصر به منطقه خوسف در خراسان جنوبی است.

مله به رنگ قهوه‌ای است که روش‌های کاشت، داشت و برداشت آن مانند پنبه معمولی است.

ارزش اقتصادی پنبه مله ۳ برابر پنبه سفید است.

هم اکنون بیش از ۷  هکتار از اراضی خوسف زیر کشت پنبه مله است.

 

بعد از چیدن پنبه صنعتگران، جداسازی غوزه و چله کشی پنبه را انجام می‌دهند.

وقتی پنبه را چوب  می‌زنند نخ مرغوبی به دست می‌آید و برای بافندگی آماده می‌شود.

صفر تا صد تولید پارچه مله ایران در خراسان جنوبی 

مسئول میراث فرهنگی،   گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف گفت:صفر تا صد تولید پارچه مله ایران در خراسان جنوبی انجام می‌شود.

صالحی افزود:  حدود ۹۰ نفر در چرخه مله بافی در بخش‌های حلاجی، نخ ریسی،   بالشت زنی،   رنگرزی سنتی،   چله کشی مله،   بافت، رودوزی‌های سنتی و تبدیل به محصول نهایی با هدف جلوگیری از خام فروشی مشارکت دارند

وی با بیان اینکه بخاطر سختی تولید بیشتر هنرمندان در کنار پارچه بافی و حوله بافی،   مله بافی را هم انجام میدهند، گفت:، چون محصول نهایی قیمت بالایی دارد اغلب هنرمندان بصورت سفارشی تولیدات را انجام می‌دهند.تولید بیش از ۶۰۰ متر پارچه مله ایران در خراسان جنوبی
پنبه مله در انتظار جهانی شدن

پارچه بافی سنتی مله در مردادماه سال ۹۸ به ثبت ملی رسیده است.

پرونده شهرملی پارچه بافی مله درقالب کتابچه‌ای به دوزبان فارسی و انگلیسی برای جهانی شدن راهی میراث فرهنگی استان  شده است ودر انتظار جهانی شدن است .

تولید بیش از ۶۰۰ متر پارچه مله ایران در خراسان جنوبی

پارچه‌های مله  در صندوقچه‌های قدیمی

بانوان این خطه کویری تولیدات پارچه مله را در  گذشته‌های دور در صندوق‌های جهیزیه نوعروسان می‌گذاشتند و رسمی مرسوم بود.

مسئول میراث فرهنگی،  گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف  با اشاره به سختی چرخه تولید و تبدیل به نخ مله گفت:  افراد صاحب ایده می‌توانند با طرح‌های جدید ما را یاری کنند تا کار با سرعت بیشتری انجام شود .

صالحی  افزود:  علاقمندان به تولید و فعالیت در چرخه مله می‌توانند به خوسف خیابان مطهری ۱۵ دبیرخانه مله مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

وقتی مسکن ساخته‌ایم ولی کلاس درس نه/۲-۳

وقتی مسکن ساخته‌ایم ولی کلاس درس نه

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان حدود ۶۰۰ کلاس درس نیاز داریم، گفت: بیشتر مشکل کمبود در مناطقی است که مسکن مهر در آن‌ها ساخته شده است.

محمود چاوشان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کمبود کلاسهای درس با توجه به جمعیت و پراکندگی استان همان امری است که هر سال بدان اشاره می‌کنیم.

وی افزود: برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است تا بر اساس آن، تا مهر امسال ۲۰۰ کلاس درس به مجموعه فضاهای آموزشی خراسان جنوبی افزوده شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی از کمبود ۳۷۰ کلاس درس در سایت های مسکن مهر و روستاهای اقماری شهر بیرجند خبر داد و بیان کرد: برای ساخت این کلاس‌های درس ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به وجود ۱۲ سایت مسکن مهر در بیرجند، گفت: در این مناطق ۲۲ هزار و ۵۰۳ دانش آموز وجود دارد که ۸۳۴۴ نفر از آنان از فضاهای موجود در این سایت های مسکن استفاده می کنند و مابقی برای تحصیل به سطح شهر می‌آیند.

چاوشان اظهار کرد: کمبود فضای آموزشی در سایت های مسکن مهر و حاشیه شهر بیرجند معضل آموزشی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی در این مناطق ۱.۶۴ مترمربع است، ادامه داد: در ۱۰ روستاهای اقماری شهرستان بیرجند ۲۱۹ کلاس درس مورد نیاز است که از این تعداد ۱۸۱ کلاس درس تحویل شده و ۱۷ کلاس نیمه تمام است.

وی یادآور شد: در مجموع ۳۷۰ کلاس درس در سایت های مسکن مهر و ۱۰ روستای اقماری شهر بیرجند نیاز است که البته به اعتبار نیاز دارد.

 

 

 

 

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

سال زراعی گذشته کم باران ترین سال در ۶۰ سال گذشته/۲

کاهش ۲۸ درصدی بارندگی‌ها در خراسان‌جنوبی/دمای هوا افزایش می‌یابد

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با اشاره به کاهش ۲۸ درصدی بارندگی‌ها در خراسان‌جنوبی نسبت به بلند مدت گفت: دمای هوا در روزهای آتی افزایش می‌یابد.

علیرضا خندان رو  اظهار کرد: طی روزهای آتی گرد و غبار در خراسان‌جنوبی نسبت به هفته قبل کاهش پیدا می‌کند ولی از طرف دیگر شاهد افزایش دما در بسیاری از شهرهای خراسان‌جنوبی خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: دمای هوا در مرکز استان، شهرستان بیرجند حدأکثر به ۳۹ درجه و در شهرهای مانند طبس به ۴۵ درصد نیز خواهد رسید.

خندان رو با اشاره به اینکه میانگین بارندگی‌ها از ابتدای سال زراعی جاری یعنی از مهر ۱۴۰۰ تا به امروز حدود ۸۱.۲ میلی متر بوده است که این آمار نسبت به بلند مدت ۲۸ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: میزان بارندگی‌ها در مقایسه با سال قبل ۳۵ درصد افزایش داشته است.

وی یادآور شد: البته در تحلیل این آمار باید توجه ویژه داشته باشیم که سال زراعی گذشته کم باران ترین سال در ۵۰-۶۰ سال گذشته بوده است و از این جهت باید برای ارزیابی میزان بارندگی در سال زراعی جاری آمار بلند مدت را در نظر بگیریم.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی گفت: همه این موارد برای تأکید بر این نکته است که ما سال‌های کم باران را سپری می‌کنیم و همه ما به عنوان یک شهروند وظیفه شناس هر گونه مصرف آب را باید با توجه به این کمبود نزولات آسمانی داشته باشیم.

 

 

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی اعلام کرد؛

احداث بزرگترین پایگاه امداد و نجات شرق در حوزه معادن زغال سنگ/۲-۳

احداث بزرگترین پایگاه امداد و نجات شرق در حوزه معادن زغال سنگ

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از پیشرفت فیزیکی حدود ۳۵ درصدی ساخت بزرگترین پایگاه امداد و نجات شرق کشور در حوزه معادن طبس توسط ایمیدرو خبرداد.

عباس جرجانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اهمیت امداد رسانی در حوادث احتمالی که ممکن در معادن زغال سنگ طبس به وجود آید، عملیات اجرایی ساخت بزرگترین پایگاه امداد و نجات شرق کشور از بهمن ماه سال گذشته توسط ایمیدرو با انتخاب پیمانکار آغاز شده است.

به گفته وی کاراحداث این پایگاه امداد و نجات در دو بخش احداث ساختمان و خرید تجهیزات در حال انجام است که همه تجهیزات مورد نیاز خریداری و به انبار امیدرو حمل شده است.

وی تصریح کرد: فنداسیون ساختمان امداد و نجات مورد نظر انجام شده و آهن آلات مورد نیاز هم خریداری و به مکان احداث آن حمل شده است و حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جرجانی اضافه کرد: این پایگاه امداد و نجات در مدت زمان ۱۸ ماه قرار است، ساخته شود که با توجه به خریداری تجهیزات مورد نیاز و اینکه یکی از طرح‌های فعال امیدرو است در مدت زمان مشخص شده برای ساخت آن، به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته وی امیدرو در خراسان جنوبی پروژه‌های بسیاری چون فولاد قاین، چند محدوده در معادن زغال سنگ طبس دارد و برروی پروژه‌های یوفیزیک استان کارهای بزرگی را انجام داده است که اکتشاف آن های را که پتانسیل داشته انجام می‌دهد و بقیه را به متقاضیان واگذار کرده است.

۱۴ روستای شهرستان طبس آبرسانی سیار می شوند/۲

 ۱۴ روستای شهرستان طبس آبرسانی سیار می شوند

بخشدار مرکزی طبس گفت: ۱۴ روستا در بخش مرکزی شهرستان طبس به صورت مداوم با تانکر آبرسانی سیار می‌شوند.

علی اکبرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر به تنش آبی با توجه به کمبود آب در این شهرستان اشاره کرد و افزود: با توجه به کم آبی و کاهش ظرفیت سد نهرین جهت جلوگیری از بحران آب فرهنگ سازی برای صرفه‌جویی عموم و بویژه کشاورزان در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: بخش مرکزی شهرستان طبس ۷ هزار ۶۰۰ مشترک دارد که ۸۵ کیلومتر شبکه توزیع در این بخش فرسوده و ۱۰۰ کیلومتر دیگر انشعابات فرسوده در این بخش می‌باشد.

به گفته وی در ۱۴ روستا بخش مرکزی به صورت مداوم آبرسانی سیار صورت می‌گیرد که قرار است تا در یک برنامه زمان بندی منظم نسبت به تعویض فرسودگی‌ها اقدام شود.

بخشدار مرکزی از اجرای پروژه آبی کوثر در این بخش خبر داد و افزود: این پروژه به منظور تأمین آب دهستان منتظریه و کمک به مجتمع کوثر اجرا می‌شود که در این پروژه ۱۸ کیلومتر خط انتقال و ۳ باب مخزن ۲۰۰، ۵۰۰ و هزار مترمکعبی ساخته و آماده بهره برداری است.

وی از اجرای ۸ کیلومتر خط انتقال در این پروژه اشاره کرد و گفت: ۱۰ کیلومتر باقی مانده به قرارگاه امام حسن (ع) واگذار شده و چاه حفر و در حال تجهیز است.

«اکبرزاده» برآورد اولیه این پروژه را ۲۲ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: یکی از مصوبات برای کمبود بحران آب در بخش مرکزی طبس متقاعد کردن مردم به تغییر الگوی مصرف و استفاده از فضای مجازی در خصوص تبیین مسئله تنش آبی و تخصیص اعتبار در خصوص اصلاح و ترمیم شبکه‌های آبرسانی فرسوده و مخازن آب روستا است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*