گزارش/ عدالت و شفافیت در پرداخت مالیات با قانون پایانه های فروشگاهی

 

تبعات اجتماعی خشکسالی سنگین‌تر از خود پدیده

امیرحسین غلام‌زاده نطنزی
 تبعات اجتماعی خشکسالی سنگین‌تر از خود پدیده

 بررسی‌ها نشان می‌دهد: خشکسالی و کم‌آبی تنها ابعاد زیست‌محیطی ندارد زیرا همراه با خشکسالی، مهاجرت و حاشیه نشینی افزایش یافته و تضاد میان جامعه مهاجر و میزبان و شکل‌گیری عادتواره‌های فرهنگی جدید، هزینه‌های بیشتری را به جامعه و کشور تحمیل می‌کند.

«پی‌یر بوردیو» جامعه‌شناس معاصر فرانسوی در نظریه «کنش خود» می‌نویسد: «رفتارها و کنش‌های هر فرد یا هر قشری در جامعه نشات گرفته از نوع عادتواره‌هایی است که در طول زندگی یک فرد از ابتدای تولد به بعد و بر اساس برخورد با محیط‌های مختلف مانند خانواده، رسانه‌ها، نهادهای آموزش و پرورش و گروه همسالان کسب می‌کند. این عادتواره‌ها اموری مانند: چگونه غذا خوردن، چگونه لباس پوشیدن، چگونگی ارتباطات اجتماعی، ذوقیات و مشغولیات انسان هستند.
به گفته وی عادتواره‌ها ساختارهای سازمان یافته‌ای هستند که بعد از ورود به ذهن فرد به ساختارهای ساختاردهنده تبدیل می‌شوند و این ساختارها بعد از ورود به هر محیط یا زمینه‌ای به‌گونه‌ای مشخص هر فرد را از دیگری متمایز می‌کند.»
مثال بوردیو در زمینه رفتارهای اجتماعی و عادتواره نشان می‌دهد، فردی که دارای عادتواره‌هایی کاملا مذهبی است در هر محیطی، رفتارهای متناسب با همان عادتواره‌ها دارد. به طور مثال یک فرد ممکن است در مواجهه با یک اثر هنری آن را از دید ایدئولوژی دیده و خالق آن اثر را  فردی خداترس یا لائیک تشخیص دهد و  فرد دیگری با داشتن دارای عادتواره‌های هنری، این اثر را از بعد زیبایی‌شناختی و هنری نگریسته و متناسب با آن نیز رفتاری را از خود بروز می‌دهد. به تعبیر بوردیو چنین عادتواره‌هایی تا آخر عمر با فرد باقی مانده و  آن در کنه رفتارهای اجتماعی خود را نشان می‌دهد.
بر این اساس کنش‌ها مبتنی بر آمادگی و استعدادهای کسب شده هستند و نه بر قصد و نیت قبلی. تأثیر عادتواره‌ها بر اعمال شخص به آن صورت است که انگار شخص از نوعی «محاسبه عقلانی» و یا «قاعده‌ای» تبعیت کرده است. (۱)

عادتواره‌ها رسما تمایزات اجتماعی و طبقاتی را شکل داده و در صورت عدم کنترل در محیط‌های گوناگون می‌تواند منجر به درگیری‌های متعدد میان طبقه‌ای شده و منازعات طبقاتی را به شکل افراطی افزایش داده، جامعه را با یک بی‌نظمی و عدم هنجارمندی مواجه کند                                  پس برای درک رفتار و کردار و عقاید افراد، بایستی عادتواره‌ها و برای شناخت و درک عادتواره‌ها بایستی فضای حاکم یا موجود را درک کرد. عادتواره‌ها به طور رسمی تمایزات اجتماعی و طبقاتی را شکل داده و در صورت فقدان کنترل در محیط‌های گوناگون می‌تواند منجر به درگیری‌های متعدد میان طبقه‌ای شده و منازعات طبقاتی را به شکل افراطی افزایش داده، جامعه را با یک بی‌نظمی و  ناهنجارمندی مواجه کند. این منازعات درست در زمانی شکل جدی به خود می‌گیرند که پدیده‌ای به نام «مهاجرت» از روی اجبار و برای زنده ماندن رخ می‌دهد.

خشکسالی تنها یک معضل محیط‌زیستی نیست  

در بروز خشکسالی یا به تعبیر بهتر تغییر اقلیم در ایران با توجه به شواهد موجود هیچ شکی وجود ندارد. نبود مدیریت صحیح، مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، سدسازی و کمیِ بارش از عمده دلایلی است که موجب مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها یا مهاجرت از استانی به استان دیگر در کشور شده است.
مهم‌ترین شاهد این نوع مهاجرت نیز ورود تعداد زیادی از ساکنان شرق، جنوب‌شرق، جنوب و مرکز ایران به مناطق شمالی است.(۲) این میزان از خشکسالی و مهاجرت به حدی جدی است که «عیسی کلانتری» رئیس وقت سازمان حفاظت از محیط‌زیست گفته بود که اگر وضع فعلی مصرف آب در بخش کشاورزی ادامه داشته باشد، تا کمتر از ٢۵‌ سال دیگر شرق و جنوب ایران کاملا خالی از سکنه خواهد شد. او همچنین هشدار داد که اگر فکری برای بحران آب نکنیم ٢۵‌سال دیگر، باید ۵۰ ‌میلیون ایرانی از کشور مهاجرت کنند که تبعات وحشتناکی دارد.(۳)

استان‌هایی مانند خوزستان، خراسان جنوبی،  سیستان و بلوچستان و کرمان که به نوعی بیشترین میزان مهاجرت به دلیل خشکسالی را در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ داشته‌اند(۴) شاهد مهاجرت اقلیمی و برهم خوردن موازنه اجتماعی بوده‌اند. به استناد جدیدترین آمار مهاجرت توسط درگاه ملی آمار طی ۵ سال ۱۳۹۰ تا ۹۵، بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در داخل ایران مهاجرت کرده‌اند(۵) که این آمار با توجه به خشکسالی‌های مستمر در ۶ سال اخیر می‌تواند بیشتر هم  شده باشد.
 تبعات اجتماعی خشکسالی سنگین‌تر از خود پدیده

بیشتر مهاجران از روستاها به شهرهای کوچک یا از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ جابه‌جا می‌شوند. از آن‌جا که این افراد تخصص یا حرفه متناسب با وضعیت شهر را ندارند از یافتن شغل مناسب باز می‌مانند و در حاشیه شهرها سکنی می‌گزینند
چنین بعدی از مهاجرت تنها به کم‌آبی و خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها ختم نمی‌شود. آن‌چه که در اینجا رخ می‌دهد مهاجرت یا به نوعی برخورد فرهنگی و اجتماعی مهاجران با جامعه میزبان است.
بیشتر مهاجران از روستاها به شهرهای کوچک یا از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند. از آن‌جا که این افراد تخصص ویژه و یا حرفه متناسب با وضعیت شهر را ندارند از یافتن شغل مناسب نیز باز می‌مانند. محل سکونت این افراد هم عمدتا در حاشیه شهرهاست که همین حاشیه‌نشینی به عنوان یک معضل جدی در سال‌های اخیر مطرح است.
افزایش دوره‌گردی، زباله‌گردی، کودکان کار، انواع جرم و جنایت و … جملگی از مواردی هستند که  بسیاری اوقات در سکونتگاه‌های حاشیه‌ای شهرهای بزرگ هویدا می‌شوند. پیدایش معضلی به نام حاشیه‌نشینی که می‌توان آن را زخمی بر پیکر کلانشهرها دانست، بدون هیچ تردید با مهاجرت پیوند خورده است.

براساس مطالعات انجام شده، تا قبل از سال ۹۰، در هزار و ۱۰۰محله از ۱۱۰شهر کشور، حدود ۶میلیون و ۷۰۰هزار نفر ساکن سکونتگاه‌های غیر رسمی بوده‌اند که با تطبیق آن با آمار سرشماری سال ۱۳۹۵، این تعداد به بیش از ۱۱ میلیون نفر رسیده است. از سال ۹۵ تاکنون آمار رسمی از تعداد جمعیت حاشیه‌نشین کشور وجود ندارد، اما برخی کارشناسان تخمین می‌زنند این جمعیت درحال ‌حاضر شاید تا ۱۹میلیون نفر هم رسیده باشد.(۶)
باید توجه داشت  نمودار ذیل (۷) تنها بخشی از جمعیت حاشیه‌نشین را نشان داده و  این آمار تقریبی بوده و رقم دقیقی حاشیه‌نشینی در دسترس نیست، اما می‌توان گفت که  حدود بیش از یک هشتم از جمعیت ایران حاشیه‌نشینانی هستند که از شهرها و روستاهای کوچک به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده و خواسته یا ناخواسته در امور مختلف اجتماعی به دلیل عادتواره‌های متفاوت خود با جامعه میزبان، در تضاد قرار می‌گیرند.

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد؛ خشکسالی که در سال‌های اخیر یکی از دلایل اصلی مهاجرت در ایران است، موجب بروز حاشیه‌نشینی و انواع تضادهای فرهنگی و در بسیاری موارد بروز رفتارهای مجرمانه شده که  این امر در  برخی مقالات متعدد علمی دانشگاهی نیز مورد بحث قرار گرفته و منتشر شده است. چنانچه  «احمد مرعی» در گزارش پژوهشی خود ، افزایش بیکاری، کمبود امکانات خدماتی، رفاهی و بهداشتی و عادت نداشتن به زندگی شهری را  از عوامل افزایش جرم در این‌گونه مناطق نام برده است.(۸)

پیدایش معضلی به نام حاشیه‌نشینی که می‌توان آن را زخمی بر پیکر کلانشهرها دانست، بدون هیچ تردید با مهاجرت پیوند خورده است

مقابله با خشکسالی بهتر از مقابله با تبعات 

هرچند بروز خشکسالی موجب مهاجرت و حاشیه‌نشینی و تضاد فرهنگی با جامعه میزبان می‌شود، اما این مساله در قبال مشکلات بعدی اندک است. در واقع بعد از مهاجرت به شهرهای بزرگ‌تر و ازدیاد جمعیت مهاجران، آرام آرام نسلی ایجاد می‌شود که با گذشته و هویت تاریخی خود کمتر ارتباط داشته و در زمان رشد و نمو در مناطق حاشیه‌ای پرچالش بالغ می‌شود که عملا عادتواره‌های او را شکل می‌دهد. چنین وضعیتی به معنای بازتولید نسلی است که هر روز بر تعداد آن افزوده شده و پیوست کمتری با دیرینه خود دارد.

شاید بتوان برخی از خسارات زیست محیطی را با اختصاص بودجه کاهش داد یا رفع کرد ، اما تغییر تعادل جمعیتی و تولید و بازتولید نسلی که هویت تاریخی -فرهنگی اصیل خود را ندارد و بعضا عادتواره‌ای همراه با جرم و بزه را  به دلایل شرایط سخت پیرامونی تجربه و کسب می‌کند، فقط با اختصاص پول و هزینه‌های مالی رفع نمی‌شود.
رفع این گونه مشکلات اجتماعی نیازمند گذشت چند نسل و صرف بودجه بسیار زیاد برای آموزش و اصلاح است که اگر این هزینه‌ها و راهکارها از ابتدا برای  مقابله با خشکسالی و تبعات آن از جمله مهاجرت اختصاص یابد، جامعه کمتر وارد مسیرهای پرچالش می‌شود.

بسیاری از کارشناسان سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی سیستم آبرسانی و مصرف آب در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خانگی را راهکار اصلی جوامع برای مقابله با خشکسالی و حفظ محیط زیست می‌دانند.

 

 

 

خانه‌های خالی، بلای جان مستاجران/ گرانی مسکن زیر سر بانک‌ها است؟

اوضاع اجاره‌بها در تهران و بیشتر شهرهای کشور چیزی شبیه به قمر در عقرب است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا می‌شد، وضعیت طوری دیگر رقم می‌خورد.

خانه‌های خالی، بلای جان مستاجران/ گرانی مسکن زیر سر بانک‌ها است؟

به گزارش جام جم اوضاع اجاره‌بها در تهران و بیشتر شهرهای کشور چیزی شبیه به قمر در عقرب است. صاحبخانه‌ها با افزایش شدید اجاره‌ها شوک بزرگی به مستاجران داده‌اند و هنوز هم کسی نمی‌داند برای خروج از این وضعیت چه باید کرد. بسیاری از کارشناسان اما بر این باورند که اگر قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا می‌شد، وضعیت طوری دیگر رقم می‌خورد؛ قانونی که یکی از اهدافش ورود خانه‌های خالی به زنجیره مصرف بود.

۲۵ تیر سال ۹۹ طرح دو فوریت مالیات بر خانه‌های خالی به تصویب نمایندگان مجلس رسید. در ابتدا طرح مالیات بر خانه‌های خالی این‌گونه بود که رقم ثابتی برای مالیات سالانه خانه‌های خالی درنظر گرفته شد که براساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، ضرایب آن تغییر کرد و قرار شد هر سال میزان مالیات به صورت تصاعدی افزایش یابد. این اقدام به‌منظور عرضه بیشتر خانه‌های خالی به بازار برای کنترل قیمت انجام شد اما ظاهرا موفق نبود. سامانه ملی املاک و اسکان، محل خوداظهاری افراد بود.

در برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور دیده می‌شود کشور حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد و مجلس در آن زمان قصد داشت با قانون مالیات بر خانه‌های خالی و عرضه‌ای که اتفاق می‌افتاد، آرامش را به بازار مسکن بازگرداند. با این‌که اغلب خانه‌های لوکس در مناطق لوکس‌نشین شهرها قرار دارند اما طراحان این طرح بر این باور بودند افزایش عرضه در یک منطقه لوکس‌نشین هم می‌تواند بر نرخ اجاره‌بها در مناطق دیگر تاثیر بگذارد.  براساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش‌برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.

پس از یک سال و نیم که از طرح مالیات بر خانه‌های خالی گذشت، در زمستان سال گذشته اعلام شد فهرست نهایی خانه‌های خالی تحویل سازمان امور مالیاتی شد. در آن زمان اعلام شد به صاحبان یک میلیون و ۳۱۷ هزار واحد مسکونی خالی پیامک ارسال شده تا در مورد وضعیت ملک خود توضیح دهند و مدارک خود را ارائه کنند. براساس قانون، وزارت راه و شهرسازی مسؤول رسیدگی و معرفی خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی بود. حتی اواخر سال گذشته اعلام شد فهرستی از خانه‌های خالی تحویل سازمان مالیاتی شده که این سازمان این ادعا را رد کرد.

دلایل اجرا نشدن

طرح مالیات بر خانه‌های خالی قرار بود یکی از ابزارهای کنترل قیمت در بخش اجاره باشد اما مرکز آمار ایران اخیرا گزارش داده نرخ اجاره‌بها در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است. بررسی خبرنگار جام‌جم در این زمینه نشان می‌دهد شاید بیش از این ارقام را در سال ۱۴۰۱ در بخش اجاره مسکن شاهد باشیم. این موارد گفته شد تا بهتر مشخص شود زمانی که یک قانون اجرا نمی‌شود چه تبعاتی در انتظار آن است. پس از گذشت دو سال از این طرح، همچنان اخذ مالیات از خانه‌های خالی با ابهاماتی روبه‌روست. به‌نظر می‌رسد هنوز سامانه ملی املاک و اسکان نتوانسته آن‌طور که انتظار می‌رفت بانک اطلاعاتی خود را تکمیل کند.

با این حال، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در جدیدترین اظهارات خود برای اجرای این قانون گفته است: ۵۶۰ هزار واحد مسکونی خالی به وزارت اقتصاد معرفی شده است. قانون به‌گونه‌ای دیده شده که اگر خانه‌های خالی اجاره نروند ضرر سنگینی می‌کنند و اجرای این قانون بسیار فایده خواهد داشت و تاثیر خوبی دارد.  البته در این‌باره نباید فراموش کرد که به‌طور میانگین در ۱۰ سال اخیر سالانه ۴۰۰ هزار مسکن کمتر از نیاز بازار ساخته شده و دولت برای افزایش عرضه باید با ارائه زمین خالی، سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش دهد. با وجود این، یکی از راهکارهایی که می‌توانست در کوتاه‌مدت قیمت‌ها را کنترل کند، اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی بود.

گرانی خانه زیر سربانک‌ها است؟

وحید شقاقی، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به موانع شناسایی خانه‌های خالی می‌گوید:«ضعف آمار و اطلاعات درخصوص کشف خانه‌های خالی در کنار نبود اتصال داده‌های سازمان‌ها، دریافت مالیات از خانه‌های خالی را با مشکل جدی مواجه کرده است.»

این کارشناس حوزه مسکن، مقصر اصلی سوداگری در بازار مسکن را بانک‌ها عنوان کرد و گفت:«کارکرد اصلی بانک فعالیت در حوزه پول و ارائه تسهیلات است اما بانک‌ها در ایران تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی شدند که با سوداگری در بخش مسکن و ارز، علاوه‌بربه‌هم زدن چرخه تقاضا و عرضه، سودهای کلانی را به جیب می‌زنند و با فشار بر سازمان مالیات، مانع اجرای قانون می‌شوند. در این شرایط باید سازمان مالیات را مورد بازخواست قرار داد که چرا تاکنون نسبت به دریافت مالیات از این بخش اقدامی نکرده است؟»

شقاقی با اشاره به نقش مخرب بانک بر اقتصاد کشور می‌گوید:«ریشه تورم اقتصاد کشور در بنگاه‌داری بانک‌هاست. دامنه فعالیت بانک‌ها از پرورش شترمرغ آغاز می‌شود تا سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های کلان نفتی. این موضوع باعث افزایش تورم در کشور شده است. دریافت مالیات از خانه‌های خالی، منجر به افزایش درآمدهای دولت، کاهش شکاف طبقاتی و افزایش عرضه مسکن خواهد شد.»

 

 

 

 

 

درآمد میلیونی به قیمت سوءاستفاده جنسی از نوجوانان

۱۴ سال بیشتر ندارد. اسمش را گذاشته سلطان سم اینستاگرام و وقاحت در کلام و ادبیاتش حرف اول را می زند. دو دختر نوجوان شانه به شانه اش نشسسته اند و حرف هایی بین آنها رد و بدل می شود که ترویج اباحه گری و ارتباط نامتعارف جنسی است .بارها از کودکان کار اینستاگرامی گفته و نوشته ایم اما این بار سوء استفاده جنسی از کودکان در اینستاگرام نوبرانه ای است که یک بار دیگر به مسئولان یادآوری می کند باید تصمیم قاطعی برای سر و سامان دادن به بی بند و باری در فضای مجازی بگیرند.

فارس من |درآمد میلیونی به قیمت سوءاستفاده جنسی از نوجوانان

به گزارش فارس دو روز گذشته بیش از ۲۳هزار نفر از مردم در واکنش به وایرال شدن ویدیوهایی از نوجوانان چهارده پانزده ساله  اینستاگرامی در کمپینی با عنوان  برخورد با سوء‌استفاده جنسی از نوجوانان برای کسب درآمدخواستار برخورد با سوء‌استفاده جنسی از نوجوانان برای کسب درآمد شدند و امضاهای این کمپین هر لحظه در حال افزایش است. اما ماجرا چیست؟

 

*من سلطان سم اینستاگرامم

۱۴ سال بیشتر ندارد. اسمش را گذاشته سلطان سم اینستاگرام و وقاحت در کلام و ادبیاتش حرف اول را می زند. دو دختر نوجوان کمی بزرگ تر از خودش شانه به شانه اش نشسسته اند و حرف هایی بین آنها رد و بدل می شود که محال است شنونده اش باشید و انگشت حیرت به دهان نگزید، انگشت حیرت از عمق ابتذال در ویدیوهای این نوجوان ها که بی پرده پرده دری، تابو شکنی،تبلیغ ارتباط نامتعارف جنسی می کنند. هر روز یک کلیپ و ویدیو و پست بیرون می دهند و به قول خودشان هر کدام سمی تر از دیگری.

 

*رقم عجیب بازدید ویدیوها و عمق یک فاجعه

در این فضای مجازی بی در و پیکر با همین ویدیوهای به قول خودش سمی، نیم میلیون فالوئر دارد. آخرین ویدیوی او بیش از یک میلیون بار دیده شده است. رقم عجیبی که نشان دهنده عمق فاجعه است.از این نیم میلیون فالوئر چند درصد نوجوانند؟ نوجوان هایی که به لطف کرونا یک گوشی پر جیب هر کدامشان است و از صبح تا شب در فضای مجازی می چرخند.

تصاویری از گروه تهیه کننده ویدیوهای نوجوانان جنجالی اینستاگرام

*ترویج کودک هرزگی و ارتباط نامتعارف 

 سبک ویدیوهای این نوجوان شبیه ویدیوهای شاخ های اینستاگرام است که با روش نشان دادن زندگی لاکچری، ترویج اباحه گری و ولنگاری جنسی به دنبال افزایش فالوئر بودند تا در نهایت عضویت در سایت شرط بندی را به خرد دنبال کنندگانشان بدهند. البته شاخ های مجازی سایت شرط بندی، آن ور آب برای ما ویدیوهای آنچنانی ضبط می کردند، اما این بار پای پسربچه ای نوجوان در میان است که بیخ گوش خودمان در کنار دو دختر نوجوان فیلم می گیرد و ترویج کودک هرزگی و کودک همسری و ارتباط جنسی نامتعارف می کند.

 

*تیم حرفه ای گرداننده پیج جنجالی نوجوان/ از باغ لاکچری تا فیلمبرداری با پهباد و اسب میلیاردی

 اشتباه محض است اگر فکر کنیم یک پسر بچه ۱۴ ساله گوشی دست گرفته، به همراه دو دختر نوجوان ویدیو ضبط می کند و در پیجش بارگزاری می کند. اشتباه محض است اگر فکر کنیم این سه نفر برای تفریح و سرگرمی در فضای مجازی گل کرده اند.

فقط کافی است به تصاویری که از پشت صحنه ضبط ویدیوهای این شاخ های سمی مجازی منتشر شده دقت کنید. یک تیم حرفه ای با چهار دوربین عکاسی در حال ضبط فیلم و عکس از این سه نفر هستند. ویدیوهایشان یک روز در باغی مجلل و ساختمانی لاکچری ضبط می شود، یک روز در شمال و کنار ساحل، درویدیوشان از دوربین متصل به پهباد و مجهزترین ابزار تهیه کلیپ و فیلم استفاده می شود. اسبی سفید با نژاد برتر که می گویند یک میلیارد قیمت دارد در یکی از کلیپ ها به چشم می خورد. قطعا پشت پرده این پیج این چند نوجوان نیستند و این چند نفر مجری ایده های گردانندگان پیج هستند. این بماند که پدر و مادر این نوجوان ها با چه توجیهی اجازه حضور فرزندانشان در این ویدیوها را می دهند؟ کمااینکه در گزارش هایی با توجه به بندهایی از قانون حمایت از کودکان و نوجوانان والدین این افراد مجرم شناخته می شوند.

 

*تابو شکنی کنید تا پرفالوئر شوید

ایده پردازان فهمیده اند که هر چه مبتذل تر، پر بیننده تر، می دانند به تعداد شکستن تابوها، تعداد فالوئرها بالا می رود. این قانون فضای ولنگار و رهای مجازی است و از این بی قانونی کسانی بیشترین سوء استفاده را می کنند که از همه بی وجدان ترند.

استوری پیج نوجوان جنجالی اینستاگرام

*از ده ها فن پیج تا درآمد میلیونی از تبلیغات

گردانندگان پیج  این کودکان، یک جنگ فرهنگی تمام عیار را راه انداخته اند و با ترویج اباحه گری مشغول قبح زدایی و تاثیر روی نسل های آینده هستند.کار خودشان را خوب بلدند و با یک تیر چند نشان می زنند. هم قبح زدایی هم کسب درآمدهای نجومی. ماجرا وقتی بغرنج تر می شود که می بینی گردانندگان پیج این پسربچه ۱۴ ساله، چندین فن پیج دارند. ده ها پیچ به همین نام و بازنشر پست هایی که در پیج اصلی به نمایش گذاشته شده است. پسرک در اینستاگرام استوری می گذارد که «عزیزان به دلیل زیاد بودن حجم پیام هاتون نمی تونم اونا رو چک کنم و تبلیغاتی بپذیریم و به همین دلیل یک ادمین و یک صفحه در نظر گرفتم برای انجام این کار. خواهشا صبور باشید.» یعنی دایرکت هاست که به پیج او سرریز می شود برای گرفتن تبلیغ. این یعنی درآمد میلیونی روزانه و باز هم عمق فاجعه.

 

هشدار! گول نخورید، در زمین ایده پردازان پیج بازی نکنید

رسانه ها باید روشنگری کنند و با طرح چنین موضوعاتی در رسانه، تلنگری به مسئولان بزنند اما ممکن است رسانه ای کردن و معرفی این پیج ها کنجکاوی خیلی ها را برانگیزد و شاید شما هم برای رفع این کنجکاوی سر از بازدیدکنندگان این پیج در بیاورید. حواستان را جمع کنید. حتی اگر فقط بیننده باشید و نه لایک داشته باشید نه کامنت، بازدید شما باعث می شود پیج این افراد در اکسپلور بیشتر دیده شود و تعداد افراد بیشتری در موتور جست و جوی اینستاگرام آنها را دنبال کنند؛ نوجوان های از همه جا بی خبری که موتور جست و جو را برای سرگرم شدن در فصل تعطیلی مدارس باز می کنند. ایده پردازان پیج این نوجوان هم همین را می خواهند. پس در زمین آنها بازی نکنید. این ویدیوها به جز مکدر کردن شما و دیده شدن بیشتر آنها هیچ چیز دیگری عایدتان نمی کند.

تصویری دیگر از پشت صحنه تهیه ویدیوهای نوجوانان جنجالی اینستاگرام

*آیا وقت ساماندهی فضای مجازی نرسیده؟

این تنها صفحه در فضای مجازی نیست که گردانندگان آن با رفتارهای جنسیت زده سعی در جذب فالوئر دارند اما این بار پای چندنوجوان در میان است و رفتارهای نامتعارف  و زیر سوال بردن خط قرمزهایی که  همه والدین و پدر و مادرها چه مذهبی و چه غیرمذهبی را نگران و عصبانی کرده است.  تا الان از کودکان کار اینستاگرامی در گزارش های مختلف گفته و نوشته ایم اما سوء استفاده جنسی از کودکان در اینستاگرام نوبرانه ای است که یک بار دیگر به مسئولان  یادآوری می کند باید تصمیم قاطعی برای سر و سامان دادن به بی بند و باری در فضای مجازی بگیرند.

در برخی خبرها آمده است که دو دختر اینستاگرامی و عوامل و گردانندگان پیج  به پلیس فتا احضار شدند. اما آیا قرار نیست  این بار راهکار برخورد با این معضل اجتماعی تنها  به احضار به پلیس فتا خلاصه نشود؟ اوضاع به همین منوال پیش برود هر روز باید منتظر یک نوبرانه دیگر باشیم.

 

 

 

یک پرس و جوی ساده برای ناموس‌کشی!

زهرا چیذری
یک پرس و جوی ساده برای ناموس‌کشی!

خبر کوتاه بود. قاتل غزل حیدری که چندی پیش سر بریده همسرش را در محله های اهواز گردانده بود قصاص نمی شود.این  فرجام قصه نخ نما شده بیشتر قتل های ناموسی در سال های گذشته بوده است.یادمان نرود که پدر رومینا که با داس سر تنها دخترش را درو کرده بود هم از این فرجام خبر داشت.در مصاحبه ای رسمی گفته بود پرس و جو کردم و به من گفتند چون خودم ولی دم هستم قصاص نمی شوم! حال سوال اینجاست که لایحه خشونت علیه زنان کجاست؟ در کدام ایستگاه در جا می زند و چه زمانی قرار است اهرم فشاری برای تکرار این حکم به رای های جاهلانه و ناموس کشی شود؟

 خانه امن ترین جای دنیاست اما نه برای همه! قتل های موسوم به «قتل ناموسی»، نشان می‌دهد گاهی وقتها حتی چهار دیواری خانه و حتی اعضای خانواده هم می توانند امن نباشند. به خصوص اینکه قتل های خانوادگی اغلب به واسطه پیوندهای خویشاوندی و هزار و یک دلیل دیگر به شکایت و قصاص منتهی نمی‌شود. مجازات‌های تعیین شده برای جنبه عمومی این جرائم هم انگار آنچنان بازدارنده نیست. به همین خاطر است که یک بار چهره‌ای همچون محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران همسرش را می کشد و روز دیگر پدر رومینا اشرفی ۱۳ ساله میوه زندگی‌اش را با داس درو می کند! و باز سر غزل حیدری ۱۷ ساله توسط شوهرش بریده شده و در شهر چرخانده می شود تا نمایشی برای فاتحه خواندن بر غیرت و مرادنگی را روایت کند. این ماجرا ادامه دارد و صفحات حوادث رسانه ها هر از چند گاه روایتگر همسرکشی مردانی هستند که غیرت را در خشونت و جنایت می بینند و در نهایت هم ماجرا با چند سال زندان و پرداخت دیه حل و فصل می شود.  هرچند بعد از تبعات اجتماعی ماجرای قتل رومینا دولت دوازدهم لایحه اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی شامل تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند که معروف به لایحه «رومینا» است را برای انجام تشریفات قانونی به مجلس فرستاد، اما پس از مدتی این ماجرا مسکوت ماند. در عین حالی که برخی کارشناسان معتقدند راهکار مقابله با قتل های ناموسی تشدید مجازات نیست و باید اصلاح ساختارهای فرهنگی در دستور کار قرار گیرد.

یک پرس و جوی ساده برای ناموس‌کشی!

آغازی برای اصلاح قانون

ماجرای قتل رومینا دختر ۱۳ ساله تالشی توسط پدرش تا مدتها جامعه را ملتهب کرده بود. رضا اشرفی پدر رومینا هر چند با داس دختر ۱۳ ساله اش را سر برید، اما این تصمیم را خودش به تنهایی نگرفته بود و فشار نگاه ها و حرفهای درگوشی اهالی روستا هم در این ماجرا دخالت مستقیم داشت. بر اساس قانون مجازات اسلامی پدری که فرزندش را بکشد، قصاص نمی‌شود و در صورت محکومیت در دادگاه به پرداخت دیه و حبس محکوم می‌شود. دادگاه کیفری استان گیلان پدر «رومینا اشرفی» به ۹ سال حبس و پرداختِ دیه در حق مادر رومینا محکوم کرد؛ حکمی که نه مادر رومینا را راضی کرد و نه برای افکار عمومی جامعه قابل قبول بود. این قتل موجب شد تا زمزمه هایی برای اصلاح قانون و تشدید مجازات اقدامات این چنینی و قتلهای موسوم به قتل ناموسی در جامعه مطرح شود.

 

طرح لایحه ای موسوم به رومینا

در پی همین ماجرا بود که معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در توئیتر نوشت:  لایحه اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی شامل تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند که معروف به لایحه «رومینا» است را برای انجام تشریفات قانونی به مجلس فرستاده شده است. ابتکار ابراز امیدواری کرد که مجلس در تصویب این لایحه تسریع کند. با پایان عمر دولت دوازدهم اما نه خبری از این لایحه به گوش می رسد و نه حتی از لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت ! در همین گیر و دارهای اصلاح قانون مجازات اسلامی و تصویب لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت بود که یک قتل ناموسی دیگر اتفاق افتاد. این بار هم مقتول دختری نوجوان بود اما به جای پدر، شوهر مسئولیت قتل ر ا به عهده گرفت. از همه بدتر اینکه شوهر غزل حیدری سر بریده همسرش را به میان خیابان آورد و پیروزمندانه مردانگی اش را برای اهالی شهری که در جریان فرار غزل برچسب بی غیرتی بر پیشانی اش چسبانده بودند به نمایش گذاشت! ماجرای غزل و رومینا پایانی برای قتل های ناموسی نبود و همچنان هر از گاهی خبرهای این جنایت ها رسانه ای می شود تا گوشزد کند یک جای کارمان می لنگد!

 

پرس و جو  برای فرزندکشی!

اظهارات بعدی پدر، مادر و وکیل مادر رومینا از تحریک اطرافیان برای کشتن رومینا حکایت داشت. پدر رومینا که تحت فشار روانی و اجتماعی شدیدی قرار داشته برای انجام این قتل تحقیق هم کرده است! وی در تماس با یکی از آشنایان که دانشجوی حقوق بوده پرسیده که اگر پدری فرزندش را بکشد چه اتفاقی می‌افتد؟ و طبیعتا پاسخ این بوده: «قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲، حداکثر مجازات برای ولی که مرتکب قتل فرزند شود، ۱۰ سال حبس و پرداخت دیه است.»

حکم ۹ سال زندان و پرداخت دیه برای پدر رومینا و همچنین حکم دیه و ۷.۵ سال حبس محمد علی نجفی شهردار سابق تهران در دل خود یک پیام مهم داشت؛ اینکه  مجازات کشتن همسر یا فرزند و به طور کلی قتل ناموسی آنچنان سنگین نیست. به خصوص اینکه اغلب این قتلها به شکایت منتهی نمی شود! درست شبیه قتل غزل حیدری توسط شوهرش که با رضایت خانواده مقتول همراه شد و عمو زیر بار شکایت از برادر زاده اش نرفت حتی با وجود آنکه این برادر زاده ، سر دخترش را بریده و در شهر گردانده است این مجرم از قصاص جان سالم به در برد.

تناسب جرم و مجازات در نگاه آسیب شناسی جرم

شاید اگر مجازات بازدارنده‌تری برای قتل های ناموسی و همسرکشی های قبلی اتفاق می افتاد ماجرای قتل غزل با این حجم از خشونت و تبعات اجتماعی رخ نداده بود. هرچند در ماجرای قتل غزل هم نباید از فشارهای روانی و اجتماعی گسترده بر روی خانواده به ویژه همسر غزل یعنی همان قاتل چشم پوشی کرد اما این حجم از خشونت امری غیر قابل تصور بود که علاوه بر چالشهای فرهنگی از نقص قانون هم خبر می دهد ؛ همچنان که خانواده غزل هم قبل از برگزاری دادگاه با حضور در دادسرا از شکایت خود صرف‌نظر کردند و حالا فرزند غزل و سجاد می ماند و داستانهایی از این پس درباره مادرش از خانواده و حتی همشهریانش خواهد شنید.

محمد حسین شاملو وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با «ایرنا» در رابطه با اینکه مجازات قتلهای ناموسی تناسب با جرم ندارد می گوید:« درباره موضوع تناسب مجازت با جرم باید بحثهای جرم شناسی انجام شود و همچنین بحث آسیب شناسی و ضرورتها را باید در نظر گرفت.»

این وکیل و مشاور حقوقی خانواده می گوید قتل در اسلام از جرائم قابل گذشت است اما طبق قانون مجازات برای این جرم جنبه عمومی هم قائل شده اند بر بسته به رضایت اولیای دم، بر مبنای جنبه عمومی قتل بین ۳ تا ۱۰ سال حبس تعیین شده و دادگاه مخیر است این مجازات را انتخاب کند. شاملو تاکید می‌کند: «البته دادگاه باید مجازت حداقلی را بدهد و اگر بخواهد مجازات حداکثری را انتخاب کند، باید برای حکمش توجیه داشته باشند و حتی می تواند از مجازات حداقل هم عبور کند و حتی مجازات را به جزای نقدی تبدیل کند.  جنبه عمومی قتل اخلال در نظم عمومی و تجری دیگران دو شرطی است که برای جنبه عمومی قتل وجود دارد.»

به گفته شاملو وقتی دادگاه می خواهد مجازات را تعیین کند باید به جوانبی که در ماده ۱۸ اشاره شده توجه کند و بر این  اساس ممکن است ۱۰ سال مجزاات تعیین کند یا سه ماه و یک روز حبس مجازات بدهد. به طور مثال برای معاونت در قتل قانونگذار دو درجه گذاشته؛ درجه دو  و سه که در درجه دو بین ۱۰ تا ۱۵ و در درجه سه ۱۵ تا ۲۵ سال حبس در نظر گرفته شده است. چرا برای تعزیر قصاص درجه دو و سه تعیین نشده است؟ چون  پس اگر دادگاه تحت شرایطی با توجه به ماده ۱۸ تشخیص داد جرم با مجازات تناسبی ندارد خفیف‌تر است، مجازات کمتری تعیین کند. ولی عجالتا باید پذیرفت که مجازات تعیین شده برای جنبه عمومی قتل با جرم تناسبی ندارد.

آیا این عدم تناسب زمینه ساز افزایش ارتکاب به جرم نمی‌شود؟ شاملو با بیان اینکه در جرائم خشن در تمام کشورها برخورد با مجرم با رویکرد درمان و اصلاح است، می‌افزاید:« این نیست که به راحتی از کنار یک جرم بزرگ بگذرند اما درباره قتل در قرآن هم داریم که بخشش در مرحله اول است به جز قتلهایی که با صبر و و تصمیم انجام شده یا فردی در حین سرقت های خشن مرتکب قتل هم شده و این موارد باید استثنا شود. در بقیه موارد در واقع باید سعی شود با صلح و سازش از قصاص صرفنظر شود اما من خودم شاهد پرونده هایی بودم از جنبه عمومی اگر سطح مجازات جنبه عمومی بالاتر بود شاید گذشت های بیشتری اتفاق می افتاد بدین معنا که خانواده معنای اگر می دیدند که به طور مثال قاتل ۲۰ سال در زندان می ماند راضی به قصاص رضایت نمی شدند. بنابراین می طلبد از این جهت هم به جنبه عمومی تعزیر بدل از قصاص هم توجه شود.»

 

خبری از اصلاح قانون نیست!

شاملو در پاسخ به پیگیری در رابطه با لایحه اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی در تشدید مجازات قتل پدر می گوید: «این لایحه هنوز به مجلس پیشنهاد نشده است!»  از نگاه این وکیل دادگستری بهتر است تا در چنین مسائلی خود قوه قضائیه پیش قدم شود. چراکه مرجع تخصصی این کار قوه قضائیه است و این قوه یک معاونت پیشگیری از جرم دارد و کارشناسان و متخصصان خوبی هم دارد و باید این قوه برای روزآمد کردن قوانین پیشقدم شود چون خودش با این مسائل دست و پنجه نرم می کند. اما سازمانها و  حوزه های دیگر هم مکلف به همراهی و فراهم کردن امکانات برای قوه قضائیه باشند.

تغییر تعزیر منع شرعی ندارد

شاملو در پاسخ به این سوال ایرنا که آیا افزایش و تشدید مجازات قتلهای ناموسی با اسلام در تضاد است و آیا قوانین فقهی اجازه این اصلاحات قانونی را می دهد یا خیر؟ پاسخ می دهد:« تعیین تعزیر به صلاحدید حاکم است و اگر حاکم تشخیص دهد در جامعه جرائم خشن باب می شود و با کیفر می شود جلوی آنرا گرفت مخالفتی وجود ندارد اما تنها کیفر تعیین کننده نیست بلکه آموزش خیلی مهم است  .»

از نگاه این وکیل پایه یک دادگستری باید به خانواده ها آموزش داده شود همچنان که برای از بین بردن بیماری، باید آنرا درمان کرد و راهش از بین بردن مریض نیست، وقتی فرزندشان دچار مشکلی می شود نباید به روشهای جاهلیت چنین جنایت‌هایی را انجام دهند که نه خدا راضی است و نه پیامبر. و این فرهنگ سازی به خصوص در مناطقی از کشور که آمار چنین قتل هایی بسیار بالاست باید جدی انجام گیرد. اگر زمینه های فرهنگی چنین جنایاتی از بین برود طبیعتا نیازی به قانونگذاری نیست. احساس شرمندگی و سرافکندگی که در آن جوامع برای افراد ایجاد می شود، زمینه ساز اصلی چنین فجایعی است.

 

 

 

 

زوج‌های جوان می‌گویند

از روزی که ازدواج کردیم کمتر همدیگر را می‌بینیم!

نرگس خانعلی‌زاده

بیشتر از ۱۳ میلیون جوان در آستانه ازدواج هستند، اما بیشتر آن ها توانایی تشکیل یک زندگی مشترک را ندارند. حالا این آمار را در کنار آمار زوج‌هایی بگذارید که چندین سال از ازدواج‌شان گذشته است و قصد بچه‌دار شدن ندارند! چه اتفاقی افتاده؟ آیا جوانان جامعه ما دیگر دوست ندارند در کنار کسی که دوستش دارند زندگی مستقلی تشکیل دهند؟ یا شرایط برای آن ها طوری رقم خورده که دیگر نمی توانند زیر بار این مسئولیت که از همیشه سخت‌تر به نظر می رسد طاقت بیاورند؟

در سال هایی نه چندان دور وام ازدواج حکم پشتوانه ای برای شروع یک زندگی جمع و جورو ساده را داشت. می شد روی آن حساب باز کرد و در حساب و کتاب های خرید وسایل ضروری خانه و اجاره بها هزینه های گل درشت را به عهده آن گذاشت اما شما که غریبه نیستید. زوج های جوان امروزی با وجود قانع بودن هم دیگر چندان نمی توانند به این وام دلخوش باشند. تازه عروس و داماد ها می گویند نازل ترین قیمت یکی از ضروی ترین وسایل برقی آشپزخانه یک چهارم کل وام ازدواج شان است. با این حساب پیداست که دیگر وام ازدواج ۱۲۰ میلیونی هم نمی تواند کفاف شروع یک زندگی ساده را بدهد. ازدواج و فرزند آوری یکی از مهم ترین دغدغه های دولت است و به نظر می رسد برای تحقق این امر مسئولان باید بیش از پیش تسهیلاتی برای تشویق جوانان به ازدواج و فرزند آوری درنظر بگیرند.

از روزی که ازدواج کردیم کمتر همدیگر را می‌بینیم!

وام ۱۲۰ میلیونی هم کفاف شروع یک زندگی ساده را نمی‌دهد

«یک یخچال ایرانی، ۳۰ میلیون تومان! شما خودت تا آخر مجموع این مخارج را بخوان.» این را حنانه، دختر جوانی می‌گوید که قرارشان برای سر خانه و زندگی رفتن چهار ماه دیگر است و این روزها حسابی مشغول خرید جهیزیه است:« اصلا هم فکر نکنید که به دنبال بهترین مارک و برند هستم چون به شرایط امروز کاملا آگاه هستم ولی حتی معمولی‌ترین اجناس هم قیمت‌هایی دارند که ما را در خرید آن دو دل می‌کنند.» می‌گوید فکر می‌کردم اگر ازدواج کنیم، بیشتر از روزهایی که همکلاسی دانشگاه بودیم با هم خواهیم بود و روزهای زندگی‌مان را با هم می‌گذرانیم، اما همه‌چیز آنطور که فکر می‌کرده پیش نرفته است: «از روزی که عقد کرده‌ایم، کمتر همدیگر را می‌بینیم! هر دو زمان کاری‌مان را بیشتر کرده‌ایم تا بتوانیم حداقل‌های زندگی‌مان را شروع کنیم.»

 

تامین حداقل هایی برای شروع

حتی وام  ازدواج ۱۲۰ میلیون تومانی هم نمی‌تواند مرهم دل جوان‌هایی باشد که می‌خواهند زندگی مشترک‌ شان را شروع کنند؛ زندگی‌هایی که اگر بخواهد در خانه‌های چهل و پنجاه متری هم شروع شود، باز هم نیاز به مبلغ بیشتری برای رهن آن دارد:«وقتی زوج جوانی به سراغ ما که در یک منطقه معمولی هستیم می آیند و می گویند صد میلیون دارند و می خواهند یک خانه با متراژ پایین اجاره کنیم مجبوریم آن ها را به همکاران دیگرمان حواله بدهیم؛ دیگر خانه معقولی که یک عروس و داماد بتوانند در آن زندگی کنند با این قیمت‌ها وجود ندارد. ودیعه رهن یک خانه ۵۰ متری در مرکز شهر بیش از ۲۳۰ میلیون تومان است.» این را مشاور املاکی درمرکز و شرق تهران می‌گوید که نرخ قیمت‌هایی که صاحبخانه‌ها، برای خانه‌هایشان گذاشته‌اند را روبرویمان می‌گذارد تا حرف‌هایش را باور کنیم. راست هم می‌گوید؛ مبلغ رهنی کمتر از صد میلیون تومان و اجاره‌ای کمتر از ۴ میلیون تومان به چشم نمی‌خورد:« فکر هم نکنید با صد تومن پول پیش و ماهی چهار میلیون خانه مناسبی برای عروس و دامادها پیدا می‌شود؛ نهایتا یک خانه قدیمی و با متراژ کم. آن هم طبقه چهارم بدون آسانسور.»

از روزی که ازدواج کردیم کمتر همدیگر را می‌بینیم!

یک شادی جمع و جور

اغراق نیست که بگوییم سایه کرونا از سر جامعه کم شده است و دوباره بساط دورهمی‌ها راه افتاده است. دوباره مهمانی‌ها برپا شده است و دختر و پسرها هم دوباره شور جشن عروسی در سرشان دارند؛ شوری که از کودکی در دل‌شان بوده است و حالا هم به همین سادگی‌ها نمی‌شود آن را از سرشان انداخت. «جوانه» یکی از همان عروس‌هایی است که با وجود آگاهی به قیمت‌ها، هرچه فکر می‌کند، نمی‌تواند از خیر عروسی بگذرد: «می‌توانم بگویم تعداد مهمان‌ها را کم کنیم، می‌توانم به تنوع غذا اهمیت ندهم، می‌توانم بگویم لباس عروسم را با هزینه به صرفه‌ای بخرم ولی راستش را بخواهید، هم من و هم همسرم، هردو واقعا جشن عروسی را دوست داریم و هرچه فکر می‌کنیم، نمی‌توانیم از خیر آن بگذریم.» حق دارند. خیلی جوان هستند و دلشان مرسوم‌ترین جشن ممکن برای ازدواج‌شان را می‌خواهد. «جوانه»با لبخند این ها را می گوید، اما به همان اندازه هم ته دلش غم دارد: «اما می‌دانید، این روزها اجاره ساده‌ترین سالن و تالار و باغ هم ورودی‌های عجیب و غریبی دارند که ته دل آدم خالی می‌شود. یعنی واقعا یک جشن ساده انقدر باید سخت و پر چالش باشد؟»

 

کمتر کسی جرات ضامن شدن دارد

ظاهرش آسان است؛ اینکه در قدم اول، زوج‌های جوان، برای دریافت وام ازدواج، در سایت ثبت‌نام می‌کنند و بعد از مشخص کردن بانک، به شعبه مورد نظر مراجعه و تقاضای وام می‌کنند. وامی ۱۲۰ میلیون تومانی که در برای پسرهای زیر ۲۵ سال و دخترهای زیر ۲۳ سال، ۱۵۰ میلیون تومان است. قرار هم بر این است که همه بانک‌ها، در سهل‌ترین شرایط ممکن، این مبلغ را به زوج‌های جوان پرداخت کنند. اما واقعا چنین اتفاقی می‌افتد؟ انصاف نیست اگر بگوییم چنین نیست اما اینطور که از خبرها به گوش می‌رسد، در معدود مواردی هم موانعی پیش پای عروس و دامادها قرار گرفته است که معتقدند شرایط دریافت وام را برایشان سخت کرده است؛ از جمله ضامن که به قول آن‌ها، سخت‌ترین مرحله وام ازدواج است و هرکسی نمی‌تواند ضامنی باب میل شرایط بانک فراهم کند. یک ضامن کارمند و رسمی که مبلغ حقوقش هم با مبلغ وام، همخوانی داشته باشد. البته طبق قول و قرارهایی که بین وزارت ورزش و جوانان و وزارت اقتصاد گذاشته شده است، قرار است دریافت این وام برای جوان‌ها آسان شود؛ آنقدر که از روز اول دغدغه ضامن رسمی و تعداد بالا را نداشته باشند؛ اما اینکه چقدر این وعده در بانک‌ها محقق می‌شود و هر بانک طبق دستورالعمل ابلاغ‌شده عمل می‌کند، جای بحث و سوال دارد؛ اما انگار در میان هر چند بانکی که سعی می‌کنند روی خوش به تازه عروس و دامادها نشان بدهند، هستند بانک‌هایی که همچنان موانع وام ازدواج را به طور جدی برای این جوان‌ها اجرایی می‌کنند. آن هم وامی که معلوم نیست می تواند تامین کننده کدام هزینه برای شروع  یک زندگی مشترک شود!

شروع برای آن هایی که گذشت می کنند هم ساده نیست

اگر بخواهیم روراست باشیم، نمی‌توانیم از همه دختر و پسرهای جوان و پر از امید و آرزو، انتظار سنت‌شکنی داشته باشیم؛ انتظار اینکه شرایط را درک کنند و قید بسیاری از خواسته‌هایی که همیشه در ذهن‌شان داشته‌اند را بزنند. واقعیت این است که برخی از آن‌ها می‌توانند و برخی دیگر هم نه! هستند عروس و دامادهایی که خودشان را با واقعیت جامعه تطبیق می‌دهند، مراسم عروسی را ضروری نمی‌دانند و شادی آغاز زندگی مشترک‌شان را به انواع و اقسام تشریفات، گره نمی زنند اما همه‌اش همین است؟ آن‌ها قرار نیست خانه‌ای برای خودشان داشته باشند؟ قرار نیست بتوانند ضروری‌ترین وسایل برای زندگی را تهیه کنند؟ اغراق نیست اگر بگوییم تهیه هم حداقلی‌ها هم می‌تواند برای آن‌ها سخت و دردسرآفرین باشد.زندگی زوج های جوان امروزی با وام ها و اقساط سنگین و اجاره خانه های نجومی آغاز می شود .اگر مسئولان ما  جوانی جمعیت را به عنوان دغدغه ای جدی معرفی می کنند پیش از تشویق برای فرزند آوری می بایست این چالش ها و هفت خوان سخت را از پیش پای جوانان مان بردارند.ساده کردن امر مبارک ازدواج به خودی خودی تشویقی برای فرزند آوری به حساب می آید و تحقق آن در جامعه مان را باور پذیرتر می‌کند.

 

 

 

 

بازار داغ ذبح دام و تب کنگو/

بازار داغ ذبح دام و تب کنگو/ مراقبت های بهداشتی را جدی بگیرید

تب کریمه کنگو، از جمله بیماری های واگیر است که می تواند منجر به مرگ فرد مبتلا هم شود. این در حالی است که این روزها، بازار ذبح دام داغ است و همین موضوع می تواند به سرایت این بیماری دامن بزند.

به گزارش خبرنگار مهر، تب کریمه کنگو، از جمله بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است که همواره در روزهای گرم سال، شایع می‌شود و راه انتقال آن نیز، اغلب از طریق گزش کنه آلوده اتفاق می‌افتد. البته، یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری، از طریق ذبح دام است که به صورت غیر بهداشتی انجام می‌شود.

تب کریمه کنگو نخستین بار در سال ۱۹۴۴ در منطقه کریمه اوکراین و سپس در سال ۱۹۵۶ در منطقه کنگو مشاهده شد و وقتی متوجه شدند که هر دو بیماری، یک منشأ دارند و به وسیله کنه منتقل می‌شود، نام تب کریمه کنگو را برای آن در نظر گرفتند.

این بیماری برای اولین بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور ما تأیید و شناسایی شد.

بهزاد امیری رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، با عنوان این موضوع که تب کریمه کنگو معمولاً در فصل تابستان بیشتر می‌شود و انتظار می‌رود موارد ابتلاء نیز افزایش یابد، گفت: کنه‌ها مخزن ویروس بیماری تب کریمه کنگو هستند و این بیماری از طریق گزش حیوانات منتقل می‌شود و در اثر آن می‌تواند به انسان نیز سرایت کند.

وی با بیان این مطلب که تب کریمه کنگو اغلب افرادی را مبتلا می‌کند که در شغل دامداری و دامپروری و همچنین در کشتارگاه‌ها شاغل هستند، ادامه داد: این بیماری می‌تواند در بعضی از افراد بدون علامت باشد و شاید او اصلاً متوجه ابتلای خود نشود. اما، وقتی ابتلاء شدید شد، چندین دستگاه بدن درگیر می‌شود که با علائم خونریزی دهنده نمایان می‌گردد.

در همین حال، محمدرضا سهرابی معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ذبح کنندگان دام و کارگران شاغل در کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها توصیه کرد هنگام کار از وسایل حفاظت شخصی مانند دستکش، چکمه، عینک، ماسک، روپوش یا پیش‌بند پلاستیکی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: افرادی که در کشتارگاه یا قصابی کار می‌کنند، در صورت وجود زخم یا جراحت بر روی دست‌ها یا انگشتان خود از تماس با ترشحات یا لاشه دام خودداری کنند.

سهرابی با عنوان این مطلب که مردم غالباً از محل‌های غیرمجاز دام زنده خریداری کرده و به صورت سنتی ذبح می‌کنند و این کار خطراتی را به همراه دارد، افزود: خون و ترشحات دام تا چند روز می‌تواند باعث انتقال بیماری شود به همین دلیل ذبح گوسفند در معابر، پارکینگ و حیاط منزل یک رفتار غیربهداشتی است که ممکن است باعث انتشار بیماری شود.

وی، یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری را گزش کنه عنوان کرد و گفت: ویروس این بیماری در دام‌هایی نظیر گاو، گوسفند و بز تظاهرات خاصی ندارد و در نتیجه از ظاهر دام نمی‌توان به وجود بیماری در حیوان پی برد.

به گفته سهرابی، کنه‌ها از خون دام مبتلا به ویروس تغذیه و خون خواری می‌کنند و آلوده می‌شوند. گزش انسان توسط کنه آلوده نیز باعث ورود عامل بیماری به خون و ابتلاء به این بیماری می‌شود. له کردن کنه روی پوست بدن نیز می‌تواند باعث ابتلاء شود.

در همین حال، مهرداد حقیقی متخصص بیماری‌های عفونی، با عنوان این مطلب که تب کریمه کنگو از دام آلوده به انسان منتقل و از انسان به انسان دیگری قابل سرایت است، افزود: این ویروس اگر در بدن دام باشد و آن دام ذبح شود، پس از ۲۴ ساعت بر اثر اسید داخل بدن دام از بین می‌رود. به همین علت است که در کشتارگاه‌های صنعتی، لاشه را پس از ذبح دستکم ۲۴ ساعت نگه می‌دارند.

به گفته عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، متأسفانه در برخی مناطق بلافاصله پس از اینکه دام ذبح می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد که این روش احتمال انتقال بیماری را بالا می‌برد.

وی افزود: در کشتارگاه‌های صنعتی و مجاز، نظارت‌های بهداشتی وجود دارد و کارکنان برای قطعه قطعه کردن گوشت از دستکش، لباس مخصوص و عینک استفاده می‌کنند، بنابراین خطر آلودگی به ویروس تب کریمه کنگو زمانی افزایش می‌یابد که برخی افراد خارج از کشتارگاه اقدام به ذبح دام می‌کنند.

حقیقی در ادامه اظهار کرد: به افراد توصیه می‌کنم با توجه به آغاز فصل گرما و احتمال شیوع این بیماری، در زمان خرد کردن گوشت از دستکش استفاده کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: مردم باید حتماً گوشت خریداری شده را حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگه دارند و سپس مصرف کنند. همچنین از خوردن جگر خام خودداری و پیش از مصرف نیز ۴۸ ساعت آن را در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری کنند.

وی همچنین دمای بسیار بالا را در از بین بردن ویروس مؤثر دانست و گفت: بیماری، چهار فاز دارد. فاز اول دوره کمون یا پنهان است؛ در این مرحله پس از گزش کنه آلوده یا تماس با بافت یا خون آلوده، ویروس وارد بدن فرد می‌شود. در این مرحله هنوز علائم اصلی آشکار نیست، امکان دارد فرد گلودرد یا بدن درد یا علائمی دیگر داشته باشد که به نظرش چندان مهم نباشد.

حقیقی افزود: از زمان ورود ویروس تا وقتی علائم اصلی ظاهر می‌شوند معمولاً یک تا پنج روز طول می‌کشد و بیشترین دوره کمون ۱۳ روز است.

وی ادامه داد: مرحله بعدی، فاز پیش از خونریزی است؛ در این مرحله احساس بی‌حالی، سردرد، درد عضلانی، تهوع، استفراغ و مشکلات گوارشی در فرد دیده می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی، فاز سوم بیماری را مرحله خونریزی دهنده اعلام کرد و افزود: در این مرحله اعضای مختلف بدن دچار خونریزی می‌شوند، فاکتورهای انعقادی خون از بین می‌روند، اختلالات قلبی و عروقی آشکار می‌شوند.

وی از فوت میانگین ۳ نفر از هر ۱۰ نفر مبتلا به این بیماری خبر داد که اغلب در فاز سوم ابتلاء رخ می‌دهد و عنوان کرد: اگر بیماری وارد فاز چهارم یا دوره نقاهت شود، با ادامه مصرف داروها، ضعفش برطرف شده و در طول چند هفته بهبود می‌یابد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم مراقبت و پیشگیری از ابتلاء به این بیماری، گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و نحوه انتقال این بیماری، مردم باید در زمان تماس با حیوان آلوده، در هنگام ذبح حیوان و تماس با اعضای داخلی بدن نکات بهداشتی را رعایت کنند.

 

 

 

 

 

آغاز زندگی جوانان با اقساط میلیونی!

مثبت شدن نرخ ازدواج پس از سال ها، از اشتیاق جوانان به تشکیل خانواده حکایت دارد اما به نظر می رسد بار سنگین اقساط وام های ازدواج و ودیعه مسکن این خانواده های جوان را دچار مشکل خواهد کرد. دبیر فراکسیون ورزش و جوانان مجلس می گوید باید راهکاری برای کاهش بار سنگین این اقساط پیدا کرد.

خرید جهیزیه

به گزارش زندگی سلام اگر خوش‌اقبال باشید و بتوانید بدون دردسر وام‌های ازدواج و ودیعه مسکن را دریافت کنید، باید به شما تبریک گفت که امکان شروع زندگی مشترک را پیدا کرده‌اید، البته شروع زندگی با ماهانه ۴ تا ۵ میلیون تومان قسط!

شغل، خانه، جهیزیه

برای شروع زندگی باید سه چیز فراهم باشد؛ اول شغل آقا داماد که البته داشتن آن چندان هم ساده نیست و برای خیلی‌ها، نیازمند سرمایه اولیه است. با وجود این، فرض می‌کنیم داماد و عروس جوان ما، جربزه کافی را دارند و لااقل یکی از آن‌ها می‌تواند نان‌آور خانه باشد. اما تکلیف خانه و جهیزیهمعمولی‌شان چه می‌شود؟

وام ازدواج چقدر است و به چه کار می‌آید؟

برای خرید جهیزیه می‌توان به وام ازدواج امیدوار بود. وام‌هایی که از ابتدای امسال به ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان رسیده و می‌شود با آن لوازم ضروری یک زندگی ساده را خریداری کرد. یخچال، گاز، تلویزیون، لباسشویی، فرش، لوازم ضروری آشپزخانه، جاروبرقی، سرویس خواب، و البته بسیاری از لوازم ضروری ریز و درشت دیگر. بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد بسته به داخلی یا خارجی بودن و همچنین کیفیت و قدرت این لوازم ضروری، می‌شود با ۱۲۰ میلیون تومان وام عروس خانم، یک جهیزیه معمولی فراهم کرد.

خرید جهیزیه‌های دست دوم

اما برخی زوج‌های جوان به دلایلی که شاید پرداخت قسط یکی از آن‌ها باشد، امکان خرید جهیزیه ندارند و به همین دلیل است که طبق گفته رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان تهران به رکنا، برخی خانواده‌ها سراغ خرید لوازم دست‌دوم برای تهیه جهیزیه دخترانشان رفته‌اند. البته یک دلیل مهم دیگرش هم افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، به ویژه درماه‌های اخیر است که برخی خانواده‌ها را از خرید جهیزیه نو منصرف می‌کند.

کرونا رفت، رسم خوب هم رفت

دو سال کرونایی فرصت خوبی بود که بسیاری از خانواده‌ها رسم غلط برگزاری مراسم پر زرق و برق عروسی را کنار بگذارند و به بهانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم که شده، این هزینه را از سبد مخارج عروسی‌شان کم کنند. اما واقعیت تلخ این است که با جمع شدن بساط کرونا دوباره بساط تشریفات ازدواج هم پهن می‌شود و اگرچه غلط، اما برخی خانواده‌ها نمی‌توانند هزینه‌های آن را از هزینه‌های شروع زندگی‌شان حذف کنند. با وجود این، فرض می‌کنیم بخشی از وام ازدواج آقا داماد هم خرج جشن، آرایشگاه، عکاسی و خرید طلا و هدایا می‌شود و پول آن هم جور است.

وام ودیعه مسکن چطور؟

تصور کنیم با وام ازدواج دختر و پسر جوان ما، هزینه تامین جهیزیه و شروع زندگی فراهم شد. حالا باید هزینه تامین یک خانه نقلی برای آن‌ها را هم حساب کنیم. بدون‌شک، خانواده‌هایی که برای شروع زندگی‌شان نیازمند وام ازدواج هستند، خانه شخصی هم ندارند و حتما به جمع هشت میلیون خانوار اجاره‌نشین اضافه خواهند شد. حالا این‌که در این وضعیت بحرانی اجاره خانه چطور می‌توانند از پس تامین رهن و اجاره یک خانه نقلی بربیایند، جای سوال است و البته اگر خوش‌اقبال باشند، می‌توانند از وام ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن استفاده کنند و بخش دیگری از وام آقا داماد هم روی پول رهن و اجاره خانه گذاشته شود.

ماهانه ۳.۵ تا ۵.۵ میلیون تومان قسط

با همه این سختی‌ها بالاخره زندگی زوج جوان ما آغاز می‌شود؛ اما حالا آن‌ها هستند و ماهانه حدود ۵ میلیون تومان قسط وام‌هایی که دریافت کرده‌اند. حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قسط وام ازدواج برای هر کدامشان که روی هم می‌شود حدود دو و نیم تا سه میلیون تومان، و ماهانه یک تا ۲.۵ میلیون قسط وام ودیعه مسکن. یعنی زوج جوان قصه ما برای شروع زندگی‌شان باید هر ماه بین ۳.۵ تا ۵.۵ میلیون ناقابل، قسط بدهند!

جوانان از ازدواج فراری نیستند

با وجود همه این سختی‌ها، آمار‌ها نشان می‌دهد جوانان ما از ازدواج فراری نیستند و مشتاق تشکیل خانواده‌اند. مصداقش هم خبر دیروز وحید یامین‌پور، معاون وزیر ورزش و جوانان که اعلام کرد «بعد از سال‌ها نرخ منفی ازدواج، در سال ۱۴۰۰ با ثبت ۵۶۸۹۳۰ ازدواج، آمار ازدواج برای دومین سال متوالی مثبت شد و۲/۲درصد افزایش یافت»؛ که البته به گفته یامین‌پور، دو دلیل مهمش «کاهش تشریفات ازدواج در دوران کرونا» و «افزایش ۸ تا ۱۰ برابری مبلغ وام ازدواج (طی ۴ سال)» بوده است.
دبیر فراکسیون ورزش و جوانان مجلس: اقساط وام‌ها جوانان را نسبت به ازدواج نگران می‌کند
اسماعیل حسین زهی، دبیر فراکسیون ورزش و جوانان مجلس، در این باره به خراسان می‌گوید: در قانون جوانی جمعیت مشوق‌های خوبی برای تشویق به ازدواج و فرزندآوری پیش‌بینی شده و افزایش وام ازدواج هم یکی از آن‌ها بوده که به عدد قابل قبولی رسیده است؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی موجود و نیاز جوانان به استفاده از وام‌های دیگر مانند وام ودیعه مسکن، مبلغ اقساط در شروع زندگی سنگین می‌شود و شاید برخی را نسبت به ازدواج بی‌رغبت کند. حسین‌زهی می‌افزاید: حمایت‌های فعلی از جوانان کافی است و اگر واقعا می‌خواهیم به آن‌ها کمک کنیم، در دولت و مجلس باید راهکاری برای سبک کردن بار سنگین اقساط این وام‌ها پیش‌بینی کنیم.

عدالت و شفافیت در پرداخت مالیات با قانون پایانه های فروشگاهی

عدالت و شفافیت در پرداخت مالیات با قانون پایانه های فروشگاهی

با توجه به اینکه تاکنون روش مؤدی محوری در اخذ مالیات بستر ایجاد فساد بوده و موجب معافیت ۵۰ درصدی بخش غیرشفاف شده است،اجرای قانون پایانه های فروشگاهی قدم بلندی برای ایجاد عدالت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای گذشته، کسبه تهران و دیگر شهرها با بستن مغازه‌های خود، نسبت به طرح جدید مالیاتی دولت، یعنی نصب سامانه پایانه‌های فروشگاهی و طرح مالیات بر تراکنش‌ها اعتراض کردند.

هرچند این اعتراضات در حال حاضر فروکش کرده، ولی قطعاً برای جامعه این سوال مطرح شده است چرا دولت سیزدهم در این شرایط که به خاطر تصمیمات ناشی از طرح موسوم به اصلاح اقتصادی و حذف ارز ۴۲۰۰ و همچنین التهابات بازار ارز تحت فشار رسانه‌ای است، به سراغ طرح جدید مالیاتی رفته است. به منظور شفاف شدن این موضوع لازم است چند نکته مطرح شود که در ادامه بررسی می‌شود.

چرا مالیات مهم است؟

مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که شهروندان پرداخت می‌کنند تا دولت‌ها بتوانند وظایف مندرج در قانون اساسی را در جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی محقق کنند. به همین علت گفته می‌شود مالیات ابزاری حکومتی برای تأمین منابع حکمرانی خوب و برقراری ایستگاه‌های توسعه‌ای در هر مقطع برنامه‌ای و زمانی است.

به طور کلی منابع مالیاتی به دلیل نوسان نداشتن و شفاف بودن، بهترین گزینه برای اداره حکومت است و از آن به عنوان محکم‌ترین پل برای عبور از اقتصاد نفتی یاد شده است.

وزیر اقتصاد در این باره با بیان اینکه اگر بخواهیم کشور را تورمی اداره نکنیم و اقتصاد را به نفت گره نزنیم تا با تغییر قیمت‌ها در بازار جهانی، نون و پنیر مردم گران نشود پس باید کشور را با مالیات اداره کنیم، گفت: اینها پارادوکس‌های سیاست‌گذاری و دشواری‌های عملی است.

سهم کم مالیات از بودجه

بررسی کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که سهم عمده درآمدهای دولت را درآمدهای پایدار مالیاتی تشکیل می‌دهد. برای مثال بر اساس داده‌های صندوق بین المللی پول در دانمارک ۹۸ درصد، نیوزیلند ۹۷ درصد، استرالیا ۸۰ درصد و در کانادا و بریتانیا نیز بیش از ۷۰ درصد از بودجه را درآمدهای مالیاتی تشکیل می‌دهد.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱، درآمدهای مالیاتی با افزایش ۶۲ درصدی همراه بوده و سهم مالیات از بودجه نسبت به قانون بودجه سال جاری با ۱۳ درصد افزایش به ۳۸.۴ درصد رسیده است.

 

لازم به ذکر است بر اساس توضیحات خزانه‌داری کل کشور، میزان وصولی درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۰ در حدود ۳۲۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که این میزان رکورد تحقق درآمد مالیاتی با ۱۱۰ درصد آنچه در بودجه پیش بینی شده بود را زد.

قانون پایانه‌های فروشگاهی چیست؟

در فرآیند مالیات ستانی، مهم‌ترین موضوع، دریافت مالیات به شیوه‏ای عادلانه و شفاف است. سیستم‌های مالیاتی دنیا در حال گذار از رویکرد مودی محور به سمت داده محور است تا حد الامکان فرصت‌های ایجاد تعارض منافع را از بین ببرند. در سال‌های گذشته مالیات مشاغل بر اساس چانه زنی بین مودی و مأمور مالیاتی تعیین می‌شد و سالانه درصد بر میزان مالیات سال قبل افزوده می‌شد. شیوه‌ای که امکان ایجاد فساد و تعارض منافع را به شدت تشدید می‌کرد.

ازاین‌رو تصویب قانونی تحت عنوان «قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» در سال ۱۳۹۸ ازجمله مهم‌ترین اقدامات در این زمینه است. مطابق این قانون، مشمولانی که بر اساس فراخوان سازمان امور مالیاتی کشور موظف به نصب و استفاده از پایانه‌های فروشگاهی هستند باید ضمن استفاده از پایانه فروشگاهی، نسبت به درج مشخصات خواسته‌شده در سامانه متعلق به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کنند و خریدوفروش کالاها و خدمات خود را از طریق این پایانه‌ها انجام دهند و برای مشتریان خود نیز رسیدهای ممهور به آرم سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کنند.

بر اساس قانون مذکور، هر رایانه، دستگاه کارت‌خوان بانکی (pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار است; پس مشمولان فراخوان شده نیازی به خرید و نصب دستگاه‌ها و تجهیزات دیگری ندارند بلکه فقط باید در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ثبت گردند.

با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، از یک سو تحقق رصد فعالیت‌های اقتصادی و برنامه ریزی کارآمد در این حوزه میسر و از سوی دیگر مشاغل مختلف نیز از مزایا و قابلیت‌های این سامانه در برقراری نظم، شفافیت و اعتماد برخوردار می‌شوند. مهمترین هدف این سامانه، شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری و درنتیجه نیل به اهداف دولت الکترونیکی، برقراری عدالت مالیاتی، مدیریت جریان مالی و تقویت نظارت در مبادلات اقتصادی از سوی نظام مالیاتی می‌باشد.

متن کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از اینجا قابل دریافت است.

داوود منظور، رئیس سازمان مالیاتی در این باره با بیان اینکه نظام‌های مالیاتی در دنیا به سمت رویکرد داده محور حرکت می‌کند، گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی در سال قبل تصویب شد و ما وقتی کار را تحویل گرفتیم ۱۰ درصد آن تکمیل شده بود و با اقدامات و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان آن را تکمیل کردیم و تا تیرماه از این سامانه رونمایی خواهیم کرد.

رعایت عدالت در پرداخت یارانه / صاحبان مشاغل کمتر از کارمندان مالیات می‌دهند

همانطور که گفته شد، مهمترین جنبه قانون پایانه‌های فروشگاهی، اخذ عادلانه مالیات است. به گفته رئیس شورای مالیاتی کشور، ۵۰ درصد اقتصاد کشور از معافیت و شبه‌معافیت مالیاتی برخوردار است.

به بیان دیگر با وجود آنکه بسیاری از مردم، از جمله جامعه کارگری و کارمندی قبل از دریافت حقوق مالیاتشان کسر می‌شود ولی بخش زیادی از جامعه مالیات یا همان هزینه‌های اجتماعی خودشان را پرداخت نمی‌کنند و این عادلانه نیست.

همچنین در اینباره مهدی موحدی بکنظر، رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان مالیاتی در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: در سال ۱۴۰۰، وصول مالیات از صاحبان مشاغل ۱۷ ه. م. ت بوده یعنی هر صاحب شغلی بطور متوسط در کل سال حدود ۵ میلیون تومان مالیات پرداخته است در حالی که هر حقوق‌بگیر دولتی به طور متوسط حدود ۹ میلیون تومان مالیات پرداخته است.

بدون شک بخش زیادی از جامعه، از از سازمان امور مالیاتی در اخذ عادلانه مالیات از همه صاحبان مشاغل حمایت می‌کنند.

 

 

 

روایتی از طرح ترافیک تهران در دوران قاجار

روایتی از طرح ترافیک تهران در دوران قاجار

۱۶۰ سال پیش با ممنوعیت ورود چهارپایان باربر به محوطه «میدان ارگ» یا «باغ گلشن» نخستین طرح ترافیک اجرا شد. حالا جای چهارپایان در تهران را چهارچرخ‌های آهنی گرفته‌اند که نمی‌توانند هر روز در هر خیابانی که دلشان می‌خواهد سرک بکشند.

بعد از بنای «میدان توپخانه» جدید در «میدان ارگ سلطنتی»، توپ‌ها و توپچیان میدان ارگ را به آن محل منتقل کردند و در وسط میدان ارگ استخری هشت ضلعی ساختند. اطراف آن، راه سنگفرش مربوط به کالسکه ساختند و قسمت‌های دیگر میدان را به فضای سبز اختصاص دادند. همچنین  اطراف باغچه‌ها را با ستون‌های سنگی و نرده‌های چوبی محصور کردند. یک سال بعد برای ممنوعیت عبور و مرور چهارپایان در این میدان خندق شرقی را پُر کردند و روی آن خیابانی ساختند که از توپخانه جدید شروع می‌شد و تا دهنه بازار ادامه داشت. انتهای آن را هم دروازه‌ای به خارج شهر بنا کردند و به این ترتیب عبور چهارپایان باربر از محدوده میدان ارگ قطع شد.

محمدحسن‌خان اعتمادالسلطنه در این‌باره نوشته است: «بعد از وضع میدان ارگ و طرح حوضی وسیع در آن، غرس دوباغ در دو طرف حوض و نصب ستون‌های سنگی به فاصله چهار ذرع جلوی باغ‌ها و محجر چوبی در فواصل ستون‌ها، محض اینکه ساحت چنین میدانی از آمد و شد دواب که حمل اجناس می‌کنند مصون باشد، حکم شد در جانب شرقی ارگ همایون دروازه‌ای از خارج صحرا به شهر قرار دهند و خندق شرقی شهر را انباشته، با سطح زمین برابر کنند و خیابانی عریض تا دهنه بازار تشکیل دهند.» این همان خیابان ناصریه آن زمان یا ناصرخسروی فعلی است.

۱۷۷ سال پیش در عصر صدارت میرزا تقی خان امیرکبیر تمام رفت و آمدها به تهران ثبت می‌شد. همزمان با سفر ناصرالدین شاه به قم، دولت فرمان داد ورود و خروج از دروازه‌های شهر تهران منوط به کسب مجوز شود و اسم آن را «بلیط  دروازه» گذاشتند. هنگام دریافت بلیط، نام مسافر، علت مسافرت، مقصد و مبدا هم پرسیده و ثبت می‌شد. این کار برای حفظ امنیت سیاسی انجام می‌شد. از آنجا که در دوره ناصری، نان شهر مسئله اساسی حکومت بود، ورود و خروج گندم هم روزانه ثبت می‌شد. حتی سندی از اسامی افرادی که از دروازه‌های مختلف تهران رفت و آمد داشته‌اند، ثبت و ضبط شده است. تهران در آن زمان ۱۲ دروازه داشته که شامل دروازه‌های «حضرت عبدالعظیم»، «غار»، «خانی‌آباد»، «گمرک»، «قزوین»، «باغشاه»، «یوسف‌آباد»، «دولت»، «شمیران»، «دوشان تپه»، «دولاب» و «خراسان» می‌شد.

عبور و مرور کالسکه در خیابان‌های آن زمان تهران نیاز به زیرساخت داشته به همین دلیل دستور سنگفرش خیابان‌ها را می‌دهند. سیروس سعدوندیان در کتاب «اولین‌های تهران» نوشته است: «در سال ۱۲۶۷ هجری قمری برای اولین بار خیابان‌های تهران سنگفرش شدند. این امر از کوچه‌های «ارگ» شروع شد. علت آن هم هموارشدن کالسکه‌سواری بود.»

روایتی از طرح ترافیک تهران در دوران قاجار

روزنامه «وقایع اتفاقیه» آن زمان در شماره ۳۶ خبر می‌دهد: «چون همت ملوکانه مصروف بر این است که اسباب آسودگی و استراحت و تسهیل امور که در بعضی از دولت‌های فرنگستان معمول است، در دولت علیه ایران هم شیوع یابد، از جمله کالسکه‌سواری است که پیش از این قرار نبود که همه‌کس داشته باشد؛ در این اوقات، مقرر فرمودند که هر کس بتواند کالسکه به راه بیندازد و سوار بشود از چاکران دولت علیه و اعیان رعایا، در سفرها یا در مرکب همایون، ماذون است. در این خصوص اذن عمومی دادند و این کالسکه‌ها در کارخانه ابواب الجمع مقرب الخالقان «معیرالممالک» ساخته می‌شود.»

همین روزنامه در شماره ۳۸ خود می‌نویسد: «چون در این اوقات قرار شده است که روز به روز کالسکه‌ها در شهر تهران زیاد بشود و باید راه عبور کالسکه هموار و خوب باشد لذا قرار شده که کوچه‌های ارگ پادشاهی را کلاً سنگفرش نمایند؛ طوری که هم عبور اسب و کالسکه آسان شود و هم پیاده به استراحت بگذرد. وسط کوچه‌ها را به جهت عبور کالسکه گودفرش می‌کنند و دو طرف کوچه‌ها را به جهت عبور پیادگان مانند سکو قدری بالا آورده با سنگ‌های بزرگ مرتفع فرش می‌نمایند و این روزها مشغول ساختن این کوچه‌ها هستند.»

روزنامه «وقایع اتفاقیه» در شماره ۳۹ هم می‌نویسد: «روزنامه‌های سابق در باب کالسکه اشعار شده بود که منظور این است کالسکه‌ سوار شدن در میان خلق متداول باشد و این قاعده در دولت علیه ایران نیز رواج یابد و خلق آسوده‌تر در طرق و شوارع حرکت نمایند. مجدداً اعلام می‌شود که حسب الحکم امنای دولت علیه، مقرب الخاقان «معیرالممالک» کارخانه کالسکه‌سازی در قورخانه مبارک به راه انداخته‌اند، به طوری که هر قدر کالسکه بخواهند ساخته و پرداخته می‌شود و به هر قسم و طرح هر کس بخواهد ممکن است و این مخصوص امنا و اعیان دولت علیه نیست بلکه هر کس از تجار و کسبه و غیره که بخواهد، اذن از دولت علیه حاصل است که کارخانه مزبور رجوع نماید و به هر طرح و قسمی که بخواهد به زودی از برای او ساخته می‌شود.»

گفته می‌شود پیش از کالسکه‌سازی معیرالممالک، نخستین کالسکه‌ها در اصفهان ساخته می‌شد؛ کالسکه‌هایی که به نقل روزنامه وقایع اتفاقیه کیفیت خوبی داشتند و حتی بهتر از کالسکه‌های ساخت فرنگ بودند.

در حال حاضر بسیاری از خیابان‌های تهران از جمله پیاده‌روی خیابان لاله‌زار، سی تیر، بخشی از میدان حسن‌آباد و بازار تهران برای زیبایی بیشتر و به تقلید از کشور همسایه‌مان ترکیه سنگفرش شده‌اند که جلوه خوبی هم دارد اما عابران پیاده از این اتفاق چندان دلِ خوشی ندارند چرا که یا پایشان به این تکه‌سنگ‌ها گیر می‌کند و پدر کفش‌هایشان درمی‌آید یا زمانی که باران و برفی می‌بارد، سنگ‌هایی که شُل شده‌اند آب را تا داخل کفش و زانوهایشان هم پرتاب می‌کند.

 

 

 

 

 

با تداوم فقدان قانون رمز ارزها در ایران؛

۸۰ درصد بازار ارزهای دیجیتال در دست ربات هاست!

ربات‌های معامله گر راهنمایی‌هایی را برای تصمیم گیری به معامله گران ارائه می‌دهند و در کاهش اشتباهات معامله گران موثر هستند.

کلاهبرداران با استفاده از ربات‌های یکی از برنامه های شبکه های اجتماعی اقدام به سرقت دارایی فعالان کریپتو می‌کنند.این ربات‌ها برای فریب سرمایه‌گذاران در مراحل احراز هویت دو مرحله‌ای طراحی شده‌اند.

بر اساس گزارشی از شرکت امنیت سایبری intel۴۷۱، ربات‌های رمز یک بار مصرف (OTP) کاربری آسانی دارند. با توجه به مبلغی که از یک سرقت موفقیت‌آمیز به دست می‌آید، می‌توان گفت استفاده از این ربات‌ها برای هکر‌ها کاملا مقرون به صرفه است.

ربات تریدر یا ربات معامله یک سیستم نرم افزاری خودکار است که به جای انسان، کار تحلیل قیمت و معامله ارز‌های دیجیتال را انجام می‌دهد. مبنای کار این ربات ها، تجزیه و تحلیل است و براساس شاخص‌های فنی معامله می‌کنند و می‌توانند مانند انسان‌ها با حدس و گمان کار خود را پیش ببرند.

طبق گفته کارشناسان ربات‌های معامله گر بسیاری، در بازار وجود دارند که البته تمام این ربات‌ها سودآور نیستند و ممکن است برخی از آن‌ها به درستی کار نکنند و به دلیل نقص‌های فنی یا امنیتی باعث ضرر معامله گر‌ها بشوند.

سوال:  نقش ربات معامله گر در بازار ارز دیجیتال چیست؟

آقای آرتا اسدی فعال در حوزه ارز دیجیتال: ربات‌های معامله گر نرم افزار و برنامه‌های کامپیوتری هستند که کد نویسی شدند و در اصل کد‌ها درکی از وضعیت بازار سرمایه دارند. ربات‌ها سفارش می‌گذارند و خود مستقل  برای معامله تصمیم گیری می‌کنند.

این ربات‌ها، معامله گران را برای تصمیم گیری بهتر راهنمایی می‌کنند و در کاهش اشتباهات معامله گران موثر هستند. به این صورت که در محاسبات مختلف دقت بالایی دارند و تحت تاثیر هیجانات قرار نمی‌گیرند.

سوال: مبنای فعالیت ربات‌های معامله‌گر چیست؟

اسدی: اگر  ربات‌های معامله‌گر، بر اساس استراتژی نوشته شده باشند، همیشه با حفظ آن استراتژی فعالیت می‌کنند. مبنای کار این ربات‌ها عموما درکی است که از وضعیت بازار دارند. این ربات‌ها اگر براساس هوش مصنوعی باشند از روش‌های هوش مصنوعی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که این الگوریتم‌ها نیز عموما تست شدند و نتایج خود را نشان داده اند.

سوال:  چند نوع ربات معامله‌گر در بازار رمز ارز وجود دارد؟

اسدی: یک نوع از ربات معامله گر در قالب معرفی کننده استراتژی وجود دارد. به این صورت که، دیتا و استراتژی پایه را بررسی می‌کند و در پایان نتیجه‌ای که به دست می‌آید، براساس استراتژی سیگنال میدهد که هم اکنون شرایط این استراتژی انجام شده و میتوانید وارد معامله شوید.

ربات‌های معامله گر دیگری براساس هوش مصنوعی وجود دارند که درک قوی و عمیق تری از بازار به دست می‌آورند و طبق برنامه‌ای که دارند، متغییر‌های بیشتری را چک می‌کنند و طبیعتا می‌توانند راهنمایی و تصمیم گیری انجام دهند.

البته  ربات‌های معامله گر بسیاری با کد رایگان و یا فروشی در بازار وجود دارند، اما مسلما تمام این ربات‌ها با کیفیت و سودآور نیستند؛ لذا کاربران باید دقت بسیاری در نحوه استفاده و انتخاب ربات‌ها داشته باشند.

سوال: چه حجمی از  معاملات در بازار رمز ارز توسط ربات‌های معامله‌گر انجام می‌شود؟

اسدی: درصد حجم معاملات بازار ارز دیجیتال توسط ربات‌های معامله گر قابل اندازه گیری نیست، اما در بازار‌های جهانی حجم زیادی از معاملات به ویژه معاملات hft (معاملات با حجم و نوسانات بالا) با استفاده از ربات‌ها انجام می‌شود که شاید اصلا امکان اندازه گیری وجود نداشته باشد.

سوال: آیا در بازار سرمایه نیز ربات‌های معامله‌گر وجود دارند؟

اسدی: در بازار سرمایه ایران نیز ربات‌های معامله گر وجود دارند، اما ممکن است ربات‌ها فقط به کاربران مشورت بدهند و تصمیم گیر نهایی کاربر است. زیرا در بورس ایران امکان اتصال ربات به سیستم معاملاتی برای معامله گران وجود ندارد. از این جهت صرفا می‌توانند با تحلیل داده ها، یکسری مشورت انجام دهند.

معاملات الگوریتمی نمونه فعالیت ربات ها در ایران

آقای زمانی کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: ربات‌های معامله گر بسیاری در بازار ارز‌های دیجیتال وجود دارد. یکی از این ربات‌ها تحلیلگر تکنیکال است که از اندیکاتور‌ها و سیگنال‌ها برای پیش بینی تغییرات قیمت استفاده می‌کند. دیگری ربات معاملاتی الگوریتمی است که از کد‌های نرم افزاری برای شناسایی فرصت‌های مناسب خرید یا فروش استفاده می‌کند. بعدی ربات آربیتراژ (معنی) است که از تفاوت قیمت در صرافی‌های مختلف برای کسب سود استفاده می‌کند.

به گفته زمانی، همچنین دو ربات دیگر نیز داریم که یکی ربات معامله براساس روند است که به بررسی روند قیمت در گذشته برای پیش بینی حرکات بعدی بازار می‌پردازد و دیگری ربات بازارساز است که همزمان از سفارش‌های متعدد خرید و فروش برای یک ارز استفاده می‌کند. هم اکنون طبق برآورد‌ها ۷۰ تا ۸۰ درصد از حجم کل معاملات بازار ارز‌های دیجیتال را، ربات‌های معامله گر انجام می‌دهند.

ربات‌های معامله گر دارای مزایا و معایبی هستند که مزایای آن به ترتیب شامل، امکان مدیریت ریسک و شفافیت در ساختار است. معایب این ربات‌ها نیز، نیاز به دانش سرمایه گذاری و آشنایی با بازار و احتمال داشتن ضعف‌های امنیتی است.

 

 

 

 

 

 

ماجرای صفحه مبتذل سه نوجوان اینستاگرامی به کجا رسید؟

ویدیو‌های مبتذل سه نوجوان اینستاگرامی در چند روز گذشته واکنش‌های منفی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است تا دوباره بحث کودکان مجازی به میان بیاید.

ماجرای صفحه مبتذل سه نوجوان اینستاگرامی به کجا رسید؟

به گزارش فارس «کودکان کار مجازی»  اصطلاحی‌ است که در چهارسال اخیر در بین اهالی رسانه برای بررسی آسیب‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی بارها به زبان آمده‌است. اصطلاحی که می‌خواهد نشان دهد در پشت پرده عکس‌ها و ویدیوهای جذاب و رنگی دختر و پسرهای خوش‌پوش مجازی، کار اجباری و حتی بهره‌کشی وجود دارد.

بهره‌کشی که این کودکان نابالغ را مجبور می‌کند طوری خودشان را نمایش بدهند و یا رفتار کنند که بتوانند در شبکه دیده شوند و از این رو صاحب ایده و صفحه را که متاسفانه در بسیاری از موارد والدین‌شان هستند پولدار کند. این ویدیو‌ها گاهی رقصیدن دختران خردسال است، گاهی انجام ورزش‌های سخت توسط پسر خردسال و حالا این روزها یک پسر نوجوان اینستاگرامی با دو دختر نوجوان دیگر ادای مردان دارای چندهمسر را در می‌آورد و توانسته بیش از ۴۰۰هزار دنبال‌کننده برای خودش دست و پا کند. دنبال کنندگانی که در کامنت‌ها و واکنش‌هایشان برای آن‌ها و والدین‌شان اظهار تاسف می‌کنند اما آن‌ها را دنبال می‌کنند تا بدانند سرنوشت این سه نوجوان در نهایت به کجا خواهد رسید و یا تا چه اندازه غم‌انگیز خواهد بود.

دوبار کودکان کار اینستاگرامی!

صفحه «ه.ف» نوجوان ۱۴‌ساله‌ای که این روزها واکنش‌های زیادی را به همراه داشته‌است دوباره بهانه‌ای شده‌است تا ماجرای «کودکان کار مجازی» به زبان بیاید. کودکانی که با تشویق یا به اجبار خانواده تن به انجام کارهایی می‌دهند که سودآوری مالی داشته باشد. اگر پیش از این با شیرین زبانی‌های بچگانه یا با عکس‌های اغراق‌آمیز آتلیه‌ای که قرار بود آن‌ها را خوشبخت نشان دهد این اتفاق می‌افتاد، ماجرای این سه نوجوان نشان می‌دهد بازیگردانان تازه مجازی حالا سعی دارند به هر نحوی ولو به شکل کاملا مبتذل و سخیف با کودکان و نوجوانان پول در بیاورند. عملی که طبق بندهای دقیق و شفاف قانون حمایت از اطفال و نوجوان مصوبه ۲۳/۲/۹۹ جرم است و هرکسی که در این عمل دستی دارد مجرم شناخته می‌شود.

در گزارشی که خبرگزاری فارس روز دوشنبه ۲۳‌خردادماه ۱۴۰۰ منتشر کرد به بندهای این قانون اشاره شده‌است که می‌توانید آن را از اینجا بخوانید.

این سه نوجوان بازیگر یکی از بستگان‌شان هستند!

بعد از موج واکنش‌ها به این سه نوجوان در فضای مجازی و گزارش خبرگزاری فارس  پیرامون این موضوع سرهنگ «رامین پاشایی» معاونت فرهنگی-اجتماعی پلیس فتا در گفتگو با برنامه رادیویی «استودیو هشت» شبکه نمایش به این موضوع اشاره کرد و درباره ورود پلیس فتا گفت:« پلیس فتا سراغ این مورد رفته و پرونده در حال پیگیری است. چون ما درباره چند کودک یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت نوجوان، صحبت می‌کنیم و امثال این پیج‌ها و افراد را ما زیاد داریم. بیشتر سعی می‌کنیم با احضار والدین و توجیه آن‌ها پیش برویم. متأسفانه این کودکان بیشتر قربانی آن امیال و خواسته‌های پدر و مادرشان هستند. یعنی خودشان هم در این صفحه‌هایشان فقط بازیگر هستند. درباره این پرونده بنده به ضرس قاطع عرض می‌کنم کسان دیگری پشت صحنه هستند و پرونده درحال پیگیری است. همان‌طور که عرض کردم چون مرتبط با طیفی از کودکان و نوجوانان است، ما نگاهمان نگاه ارشادی است. ولی متأسفانه این‌ها آن هنجارها و عرف را رد کرده‌اند و محتوایی را منتشر می‌کنند که واقعاً باعث نگرانی والدین و خانواده‌ها شده است. قطعاً برخورد لازم انجام خواهد شد؛ آن هم نه فقط درمورد ایشان، بلکه درباره بیشتر صفحه‌هایی که در رصد ما قرار می‌گیرند.»

سرهنگ پاشایی درباره پیگیری مصداقی این پروند و پشت صحنه این صفحه نیز توضیح داد:« بله، همان‌طور که عرض کردم پرونده تشکیل شده است. حالا مزید اطلاع شما و هموطنان عزیز باید بگویم شخص دیگری از بستگان ایشان هم در این پرونده نقش دارد. که ما در حال پیگیری این موضوع نیز هستیم.»

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا امروز نیز اعلام کرد که دو دختری که در این صفحه حضور دارند احضار و تفهیم اتهام شده‌اند.

عکس‌های منتشر شده از حاشیه‌های عکاسی و فیلم‌برداری کلیپ‌های این سه نوجوان به خوبی نشان می‌دهد تولید و پخش این ویدیو‌ها کار یک نفر نیست و آنان تنها کسانی هستند که ویترین صفحه برای مخاطبان هستند. گفته‌ای که خود مسوولان پلیس فتا نیز آن را تایید می‌کنند. حالا باید دید با وجود قانون دقیق اطفال و نوجوانان و پیگیری‌های پلیس فتا پروند این سه نوجوان اینستاگرامی و همه کسانی که در تولید این ویدیوها و حتی ویدیوهای مشابه نقش داشته‌اند به کجا خواهد رسید؟ پلیس فتا نیز اعلام کرده‌است در روزهای پیش رو نتیجه این پرونده را اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

 

 

 

نخستین شرکت «اقتصاد مقاومتی» ایران در دوره قاجار

حمایت از اقتصاد ملی و کالای ایرانی، حرف امروز و دیروز نیست؛ آرزویی قدیمی و هدفی دیرینه است در ایرانِ معاصر. نخستین شرکت «اقتصاد مقاومتی» ایران نیز در دوره قاجار تأسیس شد و پارچه و البسه تولید می‌کرد و نامش «شرکت اسلامیه» بود.

نخستین شرکت «اقتصاد مقاومتی» ایران در دوره قاجار

به گزارش فارس در اوایل دوره مظفری، خارجی‌ها اقتصاد ایران را قبضه کرده بودند و وضعیت این‌طوری بود که «جرج کرزن» سیاستمدار انگلیسی گزارش داده بود: «گذشته از اشیاء تجملی غربی‏ که طبقات بالا به آن معتاد شده‌‏اند پوشاک همه طبقات جامعه، از مردان گرفته تا زنان، جملگی از غرب وارد می‏‌شود. ابریشم، ساتن و ماهوت برای طبقات‏ اعیان و قماش نخی و پنبه‌‏ای برای همه طبقات. لباس یک روستایی ساده از منچستر می‌‏آید و نیلی را که همسر او به‌کار می‏‌برد از بمبئی وارد می‏‌شود. در واقع از بالاترین تا پایین‌ترین مراتب اجتماعی به‌طور قطع وابسته و متکی به کالاهای غربی شده‌‏اند».

در چنین شرایطی نخستین سخن درباره تشکیل شرکتی ایرانی برای مقابله با نفوذ اقتصادی و سیاسی خارجی‌ها از سوی آیت‌الله «محمدتقی نجفی اصفهانی» مشهور به «آقا نجفی اصفهانی» به گوش رسید و به‌گواهی تاریخ: «سخن از تشکیل شرکت اسلامیه برای نخستین‌بار توسط آقا نجفی اصفهانی در یکی از خطبه‌های وی در مسجد جامع سلطانی اصفهان شنیده شد. منظور از تأسیس شرکت اسلامیه در واقع ترویج و تشویق مردم به مصرف کالای ایرانی در مقابل تولیدات خارجی بود. این رویکرد با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور از سوی برادران نجفی اصفهانی[محمدتقی و نورالله نجفی اصفهانی] مطرح شد. توجه ویژه آقا نجفی اصفهانی به مسائل اجتماعی، سیاسی و به خصوص اقتصادی ایران دوره قاجار به‌حدی بود که روزنامه معروف ثریا[از نشریات تأثیرگذار در نهضت بیداری ایرانیان و مشروطه] ایشان را سرآغاز تاریخ ترقی ایران معرفی کرد». روزنامه «ثریا» نوشته بود: «رؤسای روحانی ملت ایران، معنی وطن و ترقی آن را شناخته و درصدد رسیدن به آن، برآمده‌اند. اگر نام مبارک آقا نجفی مدظله العالی را سرآغاز تاریخ ترقی ایران قرار دهیم، شایسته و سزاست».

 

شرکت سهامی عام ایرانی با شعبه‌های خارجی

از ایده آقا نجفی اصفهانی خیلی‌ها استقبال کردند و از همه مهم‌تر علما و تجار. این‌گونه شد که در سال ۱۲۷۸ شمسی تعدادی از بازرگانان مشهور اصفهان و شیراز و کاشان جمع شدند و «شرکت اسلامیه» را تأسیس کردند و در اساسنامه‌اش نوشتند: «این شرکت به‌کلی از دادوستد متاع خارجه ممنوع است… تمام اجزاء از رئیس و مرئوس و امنای شرکت حسب‌الشرط مجبورند لباس خود را از منسوجات و متاع داخله مصرف رسانند». در جشنی هم که به‌مناسب راه‌اندازی شرکت برپا شد شرکت اسلامیه اعلامیه داد: «الحمدلله به برکت این [شرکت] جمعی کثیر در ایران خصوصاً در اصفهان زیاده از هزار نفر کاسب صاحب شغل و نان شده‌اند».

دیگر چه کسانی از شرکت استقبال کردند؟ مردم. و استقبال‌شان این‌طوری بود که شرکت اسلامیه شرکت سهامی عام شد و چنین شد: «سرمایه شرکت ۱۵۰ هزار تومان بود که به ۱۵ هزار سهم ۱۰ تومانی تقسیم شده و به سهامداران فروخته شده بود. شرکت به‌سرعت با استقبال گسترده مردم در خرید سهام و همچنین محصولات خود مواجه شد و به‌تدریج شعبه‌هایی در بسیاری شهرها و همین‌طور در خارج از ایران ایجاد کرد. محل اصلی شرکت در اصفهان بود ولی شعبه‌هایی در شهرهای تهران، شیراز، بوشهر، مشهد، تبریز و حتی نمایندگی‌هایی را در خارج از کشور ازجمله لندن، کلکته، بمبئی، قاهره، استانبول، بغداد، مسکو و بادکوبه تأسیس نمود. این شرکت ملی هسته اولیه کارخانجات بزرگ به سبک نوین در اصفهان و سایر شهرها شد و تا حدود زیادی احتیاجات ایران را به کشورهای خارجی محدود کرد».

برگه سهام شرکت اسلامیه

لباس خارجی، لباس ذلت شد

با آغاز فعالیت شرکت اسلامیه که به تجارت، فعالیت عمرانی، صرافی و تولید منسوجات و البسه می‌پرداخت روحانیون بسیاری در سراسر ایران به ترویج استفاده از لباس ایرانی پرداختند و حتی کار به جایی رسید که «آخوند خراسانی» از مراجع مشهور زمانه، نامه‌ای به مظفرالدین قاجار نوشت تا حمایت وی را از تولیدات داخلی جلب کند و او را تشویق کرد خودش و وزراء و درباریان لباس ایرانی بپوشند و لباس خارجی را لباس ذلت نامید و آخرسر نوشت: «…تأسی و متابعت نمایند و با خلع لباس ذلت از خود و پوشیدن لباس عزت البسه اسلامیه صاحب شرع را خشنود دارند.کهن جامه خویش پیراستن/ به از جامه عاریت خواستن».

حالا قسمت جالب‌تر ماجرا اینکه در نجف با مشاهده لباس‌های ایرانی غوغایی به پا شد و به‌نوشته نشریات: «وقتی پارچه‌های شرکت اسلامیه وارد نجف می‌شود مراجع و علما جمع می‌شوند و لباس ساخت دست مسلمان‌ها را می‌پوشند و می‌گویند ما به این لباس داخلی افتخار می‌کنیم».

 

آیت‌الله «نورالله نجفی اصفهانی» برادر «آقا نجفی اصفهانی» و از پیشگامان تأسیس شرکت اسلامیه بود

کار شرکت اسلامیه خیلی زود بالا گرفت در این حد: «تنها در یک فقره، به بیان روزنامه‌ حبل‌المتین، هشتصد نفر از رؤسای تجار و اشراف اصفهان متفق شدند و طی اعلامیه‌ای ترک استعمال و خرید و فروش منسوجات خارجی را اعلام کردند». معلوم است آوازه‌ این شرکت به خارج هم رسید و یکی از نشریات انگلیسی نوشت: «معلوم می‌شود ایرانیان اندک‌اندک از خواب غفلت بیدار شده و قدر و اهمیت تجارت شرکت را نیکو دانسته و چیزی که در این شرکت اهمیت دارد این است که علمای این ملت در آن شرکت دارند و مشوق‌اند و اگر این شرکت معتبر شود سکته بزرگی به تجارت انگلیس در اصفهان بلکه در خلیج فارس وارد آید و باید تجار، نوعی رفتار کنند که در آینده بازار تجارت‌شان از رونق نیفتند وگرنه به‌زودی باید منتظر خبر بود که بازار تجارت ما در اصفهان بسته شود».

اشتیاقی که شرکت اسلامیه برای تولید و خرید لباس ایرانی برانگیخت ناراحتی شدید و واکنش سیاسی تجار خارجی را در پی داشت

از کسانی که کالای خارجی می‌خرند، بد می‌گویند

خارجی‌ها و از همه بدتر انگلیسی‌ها فقط از موفقیت شرکت اسلامیه اظهار تعجب نمی‌کردند بلکه دائم با آن دشمنی می‌کردند و حتی کار به جایی رسید که یک‌بار به درباریان نامه‌ نوشتند که دیگر نگذارید آقا نجفی اصفهانی به اصفهان بازگردد و سفیر انگلستان هم برای مقامات دولت انگلیس نوشته بود: «از قرار اطلاعاتی که از اصفهان می‌رسد علمای آنجا بیشتر بر ضد تجارت خارجه می‌باشد. مخصوصاً که می‌گویند کالای خارجی نجس است. در مساجد و سایر نقاط نیز علناً می‌گویند که مردم نباید کالای خارجی را بخرند. علما از اشخاص معتبر که امتعه خارجه می‌خرند، بد می‌گویند. آنها هم از این ‌جهت جرأت خرید ندارند… این مسأله نهایت اهمیت را دارد. شرکای ما ورشکست خواهند شد».

القصه، انگلیسی‌ها تا توانستند دشمنی کردند و نتیجه آنکه گویا شرکت اسلامیه پس از حدود ۵ سال فعالیت موفقیت‌آمیز به‌تدریج مجبور شد فعالیتش را کاهش دهد. البته برخی کارخانه‌های این شرکت تاریخ‌ساز تا چند دهه بعد هم فعال بودند و یادآور نام و موفقیت شرکتی بودند که می‌خواست اقتصاد ایران را ایرانی کند.

فعالیت موفقیت‌آمیز شرکت اسلامیه به راه‌اندازی کارخانجات بزرگ ایران به‌ویژه در صنعت نساجی منجر شد

انتهای پیام/

 

 

 

نقش جالب «یخچال» در زندگی ایرانی‌ها!

قدیم‌ها که یخچال نبود ایرانی‌ها در گرمای تابستان آب خنک از کجا می‌آوردند؟ در حرارت طاقت‌فرسای شهرهای گرم ایران، نوشیدنی خنک چگونه تهیه می‌شد؟ پاسخ این است: «یخچال» بود!

نقش جالب «یخچال» در زندگی ایرانی‌ها!

به گزارش فارس یخچال برقی را که در دنیا «رفریجراتور» می‌نامند بی‌دلیل نیست که ایرانی‌ها یخچال می‌نامند؛ یخچال‌های طبیعی داشتند ایرانی‌ها و یخچال‌های دست‌ساز که یخ را چند ماه نگه می‌داشت و آب و نوشیدنی‌ها و مواد غذایی را تابستان‌ها هم خنک می‌کرد. یخچال‌های طبیعی در شهرهای سردسیر و کوهستانی بودند و در شمال تهران هم بودند و معمولا گودالی آبگیر بودند که زمستان‌ها آب درون‌شان یخ می‌زد و تابستان‌ها تکه‌های یخ را می‌شکستند و به خانه‌ها می‌رساندند. یخچال‌های دست‌ساز هم در شهرهای گرمسیر و معتدل ایران ساخته می‌شدند تا در گرمای تابستان‌ها کسی بدون یخ نماند و این یخچال‌ها انواعی داشتند.

«یخچال زیرزمینی» در نواحی شمال مرکزی و شمال غربی ایران مانند تهران و ساوه و زنجان و همدان و تبریز ساخته می‌شد و بخش عمده‌ بدنه این‌گونه یخچال‌ها در داخل زمین بوده و دیوارهای قطور آن با سنگ یا آجر و ملات‌هایی نظیر ملات ماسه آهک و ساروج پوشید می‌شد. «یخچال بدون طاق» معمولا در اصفهان بنا می‌شد و شامل استخری از یخ بود که روی آن را با کاه یا حصیر می‌پوشاندند. «یخچال گنبدی» هم بود که بر فراز «چال» یا مخزن یخ آن یک گنبد بزرگ خشتی ساخته می‌شد و مخصوص شهرهای کویری و نواحی شمال شرقی ایران بود.

این‌گونه بود که وقتی در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی در اروپا فقط اشراف و ثروتمندان یخ گیرشان می‌آمد که آب خنک بنوشند به‌گفته یک سیاح غربی: «نحوه حفظ یخ در ایران آن‌قدر پیشرفته است که حتی فقیرترین افراد نیز می‌توانند یخ داشته باشند».

عکسی از یک یخچال در دوره قاجار

یخچال‌های صفوی و یخچال‌های قاجار

یخچال‌های دست‌ساز برای قرن‌ها بخشی از زندگی و روزمرگی و لطف تغذیه و خوراک ایرانی‌ها بوده‌اند. و البته که مهندسی هوشمندی داشتند و ایرانی‌ها در یخچال‌ها بهره‌وری و بهینگی را به حد اعلا رسانده بودند که می‌توانستند یخ زمستان را نگه دارند تا آخر تابستان. یکی از قدیمی‌ترین توصیفات مربوط به یخچال‌های دست‌ساز در ایران در سفرنامه «ژان شاردن» سیاح فرانسوی در دوره صفویه ثبت شده و چنین است: «در یک محوطه گود، گودال عمیقی رو به شمال حفر می‌کنند و در مقابل آن حوضچه‌های مربع‌‌شکل… فراهم می‌آورند، آنگاه شامگاهان این‌ها را از آب مالامال می‌سازند…

صبحگاهان که کاملاً منجمد می‌شود آن را با رنده باغبانی یا شن‌کش می‌شکنند و تکه‌تکه می‌کنند و تمام این قطعات را در گودال مزبور روی هم انبار می‌کنند و در آنجا دوباره تا حد امکان به تکه‌های کوچکتر مبدل می‌کنند، چون هر اندازه یخ بیشتر خرد شود بهتر منجمد می‌شود. سپس حوضچه‌های مربع‌شکل را مانند روز گذشته با آب تازه پر می‌کنند…

بعد از اقلاً هشت روز کار مداوم به ترتیب بالا، قطعات یخ به ضخامت پنج تا شش پا به دست می‌آید… در مدت شش هفته… گودال به گودی و درازا و پهنای مطلوب انباشته و مالامال از یخ می‌گردد».

کارگران یخ‌ساز، مشغول کار در یک یخچال

یخچال‌ها تا دوره قاجار در اطراف شهرهای بزرگ ایران بیشتر و بیشتر شدند و در تهران هم زیاد بودند و یخ‌های تهران مشهور بودند به گوارایی. «جعفر شهری» مورخ معاصر در کتاب «طهران قدیم» درباره این یخچال‌ها نوشته است: «دیوارهای چینه‌‌ای بلند طویلی را… بالا برده، آن را سایبان زمین شمالی مشرف به آن قرار داده، زمین مذکور را به عمق یک ذرع گود کرده زمستان‌ها آب می‌انداختند که در اثر برخورد نسیم به دیوار بلند و برگشتن آن آب گودال تبدیل به یخ می‌شد… انبار سرپوشیده‌ای به عمق ده دوازده متر و پانزده بیست متر عرض و هشتاد صد متر طول حفر و ساخته و یخ حاصل‌شده در آن جا داده می‌شد… انبارهای بی‌سقفی هم بودند که روی آنها را پس از پر شدن با پوشال و حصیر می‌پوشاندند که البته این به پای انبار مسقف نرسیده حرارت تابستان قسمت اعظم یخشان را آب کرده به چاه کف انبار می‌فرستاد».

نمونه‌ای از یخچال‌ها در مناطق کویری ایران که میراث فرهنگی و شاهکارهای معماری و مهندسی ایرانیان محسوب می‌شوند

مرغوب‌ترین یخ تهران کدام بود؟

مشهور است که تهرانی‌ها به حوضچه‌ یا گودالی که در آن آب یخ می‌زد «یخ چاوان» و به انباری که یخ‌ها در آن بر روی هم تلنبار می‌شد «توچال» یا «پاچال» می‌گفتند. درباره یخچال‌های تهران نیز چنین روایت شده است: «در بیشتر نقاط تهران قدیم یخچال‌هایی وجود داشت که برای تهیه و فروش یخ به ساکنان محدوده اطراف استفاده می‌شد. این یخچال‌ها اغلب نزدیک دروازه‌های شهر بودند و بیشترین تعداد یخچال را دروازه دولاب داشت. دروازه‌های غار و خانی‌آباد و محدوده دوشان‌تپه نیز از این مزیت تا حدودی بهره‌مند بودند، البته یخچال‌هایی هم در شهر بود که به دروازه‌ها نزدیک نبودند مانند یخچال مستوفی‌الممالک و غیره.
معیرالممالک، حاجی باقر، حاجی آقامحمد، حاجی علی‌اکبر، حاجی شیخ رضا و حاجی رجب تعدادی از معروف‌ترین یخچال‌های تهران بودند».

جالب اینکه خیابان یخچال تهران هم نامش از  یخچال دست‌سازی می‌آید که گویا اهالی قلهک در محدوده این خیابان ساخته بودند و یخ شمیرانی‌ها را تأمین می‌کرد. حالا مرغوب‌ترین یخ تهران کدام بود؟ روایتی هست که این بود: «در بعضی سال‌ها که بارش برف در کوه‌های شمیران فراوان بود تکه‌هایی از یخ و برف کوبیده‌شده که یخ‌فروش‌ها با الاغ و قاطر در اواخر بهار از ارتفاعات به شهر می‌آوردند مرغوب‌ترین یخ‌های تهران قدیم به‌شمار می‌رفت».

یخ‌فروش قاجاری

انتهای پیام/

 

 

 

حساب‌هایی که منجر به قطع یارانه می‌شوند!

تشخیص دهک بندی ها آن هم به دست سامانه های دستگاه های مختلف، نشان داده استفاده از حساب شخصی در تجارت، دهک بندی ها را تغییر می دهد.

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد بازهم به ادامه دار بودن پرداخت یارانه نقدی به مردم در صورت موفق نبودن طرح کالابرگ الکترونیک تاکید کرد.

یارانه ای که هنوز هم تعدادی از اقشار جامعه یا دریافت نکرده اند و یا مبلغ دریافتی آن ها همچنان بلوکه شده است. تا وزارت رفاه با تایید اعتراض آنها به دهک بندی رسیدگی کرده و گزینه رفع مسدودیت حساب آن ها را انتخاب کند.

داریوش ابو حمزه ای، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی احتمالا نتایج نهایی اعتراضات تا پایان خرداد و طی یکی دو هفته دیگر از طریق سامانه حمایت اعلام می‌شود و مردم می‌توانند نتیجه بررسی‌ها را مشاهده کنند.

قشر دوم از متقاضیان یارانه، که ثبت نام کنندگان هستند نیز پیگیر دریافت این رقم هستند. به گفته طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها،اولین لیست ثبت نام کنندکان برای دریافت یارانه، هفته ای که گذشت به وزارت رفاه ارسال شد. لیستی که قرار است به سیستم دریافت یارانه نقدی و احتمال قوی در آینده نزدیک کالابرگ الکترونیک اضافه کند.

لیست جدید و اعتراضات ثبت شده در سیستم ها در سامانه رفاه ایرانیان، بر مبنای موارد مختلفی به بررسی دهک بندی ها می پردازد. یکی از این معیارها گردش حساب هاست.

حساب هایی که در صورت استفاده های تجاری از آن گردش حساب را بیشتر از درآمد یک خانوار نشان می دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی طبق ماده ۱۰ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اقدام به تفکیک حساب شخصی و تجاری کرده و این روند به گفته آقای برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی از ابتدای خرداد آغاز شده و افراد با تسلیم اظهارنامه مالیاتی، حساب تجاری این شغل را نیز معرفی می کند.

حساب شخصی و تجاری چیست؟

سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی در معرفی حساب شخصی و تجاری می گوید: حسابی که مالیات آن از قبل پرداخت شده است را شخصی و درآمد که هنوز مالیات آن پرداخت نشده و قرار است با اظهارنامه این رقم پرداخت شود را تجاری می گویند.

به گفته او، افراد هنوز این تفکیک حساب ها را انجام ندادند و بعضا دیده می شود تنخواه گردان یک شرکت از حساب شخصی خود استفاده می کند، این فرد در دهک بندی یارانه ها به علت ثبت رقم تراکنشها در حساب شخصی با مشکل دهک بندی ها مواجه می شود. چرا که سامانه ها واریزی به حساب فردا را به طور میانگین ۶ ماهه تشخیص داده و محاسبه می کنند. اگر فردی به طور مثال خانه یا خودرویی فروخته باشد این رقم در یک ماه اتفاق می افتد و بررسی سایر تراکنش ها در ماه های گذشته این موضوع را عیان می کند.

شناسایی این حساب ها برای سازمان امور مالیاتی نیز سخت نیست به طوری که آقای منظور رئیس سازمان امور مالیاتی می گوید: رقم های کارت به کارت اگر از سقفی عبور کند ما آن حساب را تجاری تلقی می کنیم.

به گفته خاندوزی وزیر اقتصاد، با معرفی حساب شخصی و تجاری این تشخیص ممکن می شود که شاید چند شریک با یک حساب مشغول به کار تجاری هستند و این گردش مالی نباید بر مبنای درآمد یک نفر محاسبه شود. اجرای سامانه مودیان در آینده نزدیک این شفافیت را برای توزیع عادلانه ثروت فراهم می کند.

 

قطع و وصلی سامانه ها در دادن اطلاعات به پایگاه رفاه ایرانیان!

آقای حسین میرزایی، کارشناس دولت الکترونیک در این باره می گوید: اتصال سامانه های تشخیص نیز قطعا راهکار شناسایی دقیق افراد و دهک بندی ها را فراهم می کند. بیش از ۴۹ زیر مجموعه به پایگاه رفاه ایرانیان متصل است که اگر تمام این بانک های اطلاعاتی به درستی اطلاعات را ارائه کنند، می توان نیازهای درمانی، غذایی و ترابری افراد را به درستی تشخیص دهیم.

او ضمن انتقاد به روند بروزرسانی پایگاه رفاه ایرانیان، گفت: متاسفانه برای راه اندازی این سامانه ها در کشور، اطلاعات از دستگاه ها دادنی نیست بلکه گرفتنی است! یعنی بارها برای اتصال یک بانک اطلاعاتی باید به سراغ دستگاه برویم و اطلاعات را با اعمال فشار بگیریم.

هرچند که هنوز بانک مرکزی غیر از دستور کار قرار دادن تفکیک حساب شخصی از تجاری، اقدام یا توضیحاتی درباره این روند برای عموم نداده است اما سازمان امور مالیاتی امکان این تفکیک حساب را با تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی را تا ۱۵ تیر فراهم کرده است.

 

 

 

جزئیات مالیات بر دستگاه‌های کارتخوان

رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: از اول خرداد ماه تا کنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد صنفی مالیات مقطوع را پذیرفته‌اند و ۵۵۰ هزار واحد صنفی نیز از مالیات معاف شده‌اند.

 جزئیات مالیات بر دستگاه‌های کارتخوان به گزارش ایرنا، داوود منظور در برنامه تلویزیونی صف اول اظهار داشت: کل مبلغ مالیات این تعداد مودی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شده که مودیان پذیرفته اند.

وی افزود: به اصناف به عنوان منبع مالیاتی بزرگ نگاه نمی کنیم، نگاه درآمدی به واحدهای صنفی نداریم زیرا هر واحد صنفی شناسنامه دارد و مالیات را پرداخت می کند، ما به دنبال کشف فرارهای مالیاتی بزرگ هستیم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه رویکرد این سازمان کشف فرار مالیاتی بزرگ است، گفت: در هشت ماه گذشته فرار مالیات را روزانه شناسایی می کنیم، برآوردهای ما حاکی از این است که بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده ضمن اینکه این آمارها برآوردی است و تغییر می کند.

وی ادامه داد: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مودی جدید شناسایی کرده ایم، کسانی که پیش از این به عنوان مودیان مالیاتی حساب نمی شدند برای آنها اظهار نامه برآوری تهیه کرده ایم.
منظور بیان داشت: مودیانی که اظهارنامه نانویس یا صفر ارائه کرده اند، اطلاعات آنها شناسایی و برای ۲۲۰ هزار نفر، اظهارنامه برآوردی صادر شده که باید اقدام به پرداخت مالیات کنند.

وی با اشاره به اینکه در نظام مالیاتی مراحل دادرسی بسیار منصفانه ای داریم، گفت: اگر مودی به مالیات اعلامی اعتراض داشته باشد با مراجعه به اداره های مالیاتی در سراسر کشور می تواند اعتراض کند و این موضوع از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد.

اعتراض اتحادیه ها رسیدگی می شود

رییس سازمان امور مالیاتی کشور ابراز داشت: همکاران مکلف هستند قبل از قطعی کردن مبلغ مالیات به مستندات مودیان توجه و بر روی مبلغ توافق کنند ضمن اینکه توصیه می کنیم که با مردم مدارا کنند.

وی با بیان اینکه اعتراض های اتحادیه های صنفی را مورد رسیدگی قرار می دهیم، گفت: یکی از اعتراض هایی که برخی از اصناف داشتند این بود که مبالغ وارد به پوز، صرفا درآمد نبوده است و این امر در مشاغلی مانند کافی نت ها، بنگاه های املاک و دفترخانه ها وجود دارد.

منظور گفت: به اداره های مالیاتی در سراسر کشور ابلاغ کرده ایم کسانی که نسبت به مبالغ پوز معترض هستند را مورد رسیدگی قرار دهند و بر روی سامان مالیات را اصلاح کنند در همین رابطه اتحادیه دفترخانه ها می تواند برای هشت هزار واحد صنفی، واریزی های درامدی را اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه ما به مردم و اتحادیه های صنفی اعتماد داریم گفت مالیات ها سیستمی حساب شده است و قطعا اختلافاتی وجود دارد که به تشخیص کارشناس مالیاتی این موارد اصلاح می شود.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور افزود: در خرداد ماه مراجعه های مردمی بسیار زیاد شده و همکاران با اینکه ساعات اداری تغییر کرده است تا ساعت ۲۱ شب در محل کار حضور دارند و روزهای سختی را سپری می کنند.
وی با اشاره به اینکه کارشناسان مالیاتی سربازان خدوم و بدون ادعا هستند، گفت: مردم داری یکی از اصول حکمرانی در دولت سیزدهم است از این رو کسانی که اعتراض به مالیات دارند به اداره های مالیاتی مراجعه کنند در اداره ها، چارچوب ها تعریف شده است و اختیارهای خبرگی به همکاران واگذار کرده ایم.

منظور بیان داشت: بر اساس مطالعاتی که داشته ایم، مالیات را محاسبه کردیم اما ضریب سود در تمام کشور یکسان نیست، بر اساس شرایط جغرافیایی و منطقه ای ضرایب سود تعیین می شود و مدیران اختیار دارند که نسبت به این ضرایب تصمیم گیری کنند.

تعامل حداکثری مالیاتی با اصناف

وی خاطر نشان کرد: به دنبال تعامل حداکثری با اصناف هستیم، طی ۲ ماه گذشته جلسه های بسیار زیادی را با اتاق اصناف تهران، بازاریان و اتحادیه ها برگزار کردیم همچنین در چند روز گذشته جلسه ای با حضور وزیر اقتصاد و ۶۰ نماینده اصناف داشته ایم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور شروع ارائه اظهارنامه های مالیاتی را فصل خردادماه اعلام کرد و گفت: مشاغل، اشخاص حقیقی و واحدهای صنفی باید برای عملکرد در سال گذشته اظهارنامه مالیات ارائه کنند یا سازمان مالیاتی که مالیات مقطوع را اعلام می کنند را پرداخت کنند.

وی ابراز داشت: اصناف از چرخه های اصلی اقتصاد کشور هستند، مشاغل نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارند هر واحد صنفی ۲ یا ۳ نفر را اشتغال ایجاد می کند و یک خدمت بزرگی به جامعه دارد.

منظور با اشاره به اینکه رویکرد ما در تعامل با اصناف نرم و ملایم است، گفت: نقش مهمی که اصناف در طول و بعد از انقلاب داشته اند، فراموش شدنی نیست این قشر همیشه همراه بودند و در فراز و فرودهای انقلاب، دفاع مقدس و تحریم ها نقش ویژه و مشارکت فعالانه داشته اند.

وی گفت: در روزهای کرونا شاهد بودیم که اصناف همراهی بسیار بالایی داشتند با آنکه نتوانستند کسب درآمد کنند، اما حقوق کارگران را پرداخت کردند و در کمک های خیرخواهانه و مردمی مشارکت فعالی داشته اند قدردان زحمات این قشر هستیم.

به گفته وی، در بحث مالیات مشاغل، قانونگزار ۲ رویکرد دارد اینکه برای مشاغل کوچک و متوسط قانونگزار می گوید سازمان مالیاتی با استفاده از ابزار ها، مالیات مقطوع را تعیین و به آنها اعلام کند و واحد این مالیات را بپذیرد که پرداخت کند و یا اینکه واحدهای صنفی اظهارنامه مالیاتی ارائه کند.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت: همکاران در سازمان مالیات، اسناد و اظهارنامه ها را مورد بررسی قرار می دهند و خالص درآمد مبنای محاسبه های درآمد قرار می دهند.

وی با اشاره به ماده ۱۳۱ و ۸۴ مالیات گفت: مشاغلی که میزان فروش آنها بیشتر از مبلغ ۴.۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بوده است باید نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. مشاغلی که زیر این مقدار فروش داشته‌اند نیازی به ارائه اظهار نامه ندارند و می‌توانند نسبت به پرداخت مالیات مقطوع اقدام کنند.

مالیات بر دستگاه های کارتخوان

منظور افزود: آنچه که در حساب پوز یا کارت خوان کسبه وارد می شود، درآمد حساب می شود از این رو برای اینکه بتوانیم قانون بودجه و عدالت مالیاتی را ایجاد کنیم، اطلاعات فروش واحدهای صنفی را از طریق سامانه های بانک مرکزی دریافت می کنیم و سابقه مالیات سال گذشته بر اساس این مولفه ها را تعیین می کنیم.

وی بیان داشت: در سامانه این سازمان، هر فعال اقتصادی با کد ملی وارد می شود اطلاعات فروش و مالیات را مشاهده می کند. برای گروه های مختلف اصناف ضریب سودآوری را اعمال کردیم که از سوی وزارت صمت اعلام شده بود.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور خاطر نشان کرد: امسال ضریب ها را تعدیل و منصفانه کردیم و پایین تر از اعلام وزارت صمت قرار دهیم که برای گروه های مختلف متفاوت است.

وی با اشاره به هوشمند سازی نظام مالیاتی گفت: سعی کرده ایم تا پیوستگی بین مالیات سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حفظ شود در سال های قبل نظام مالیاتی هوشمند نشده بود و به اطلاعات اقتصادی فعالان کسب و کار اشراف نداشتیم اکنون این اطلاعات از بانک مرکزی، بیمه و گمرک و سایر نهادها می رسد و ما مکلف هستیم طبق ماده ۱۶۹ مالیات مستقیم از مجموع این درآمدها، مالیات را حساب کنیم.

منظور گفت: با الزام قانون بودجه و هوشمندسازی در روش جدید به عدالت نزدیک تر هستیم.

مالیات بر خانه های خالی

وی از مالیات بر خانه های خالی خبر داد و گفت: سابقه قانونگذاری به سال ۱۳۵۵ باز می گردد که خانه ها خالی نگهداری نشود که متاسفانه قفل شدن و غیرمولد شدن سرمایه مشکلاتی را ایجاد کرده و زوج های جوان متقاضی خانه هستند که دولت و حاکمیت نسبت به تامین مسکن مکلف است.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت: تامین مسکن از دغدغه های مهم رییس جمهور است. طراحی هایی در این زمینه صورت گرفته است که خبر خوش آن در خصوص تامین مسکن مردم و اقشار کم درآمد به زودی از سوی نهادهای متولی اعلام خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: اکنون فصل جابه جایی برای اجاره نشین هاست که به مالکان توصیه می کنیم که با مستاجران منصفانه برخورد کنند. باید به گونه ای اعلام شود که افزایش اجاره بها از یک درصدی بالا نرود.

منظور با اشاره به شناسایی خانه های خالی گفت: باید اقداماتی صورت گیرد که خانه های خالی پر هزینه شود از این رو شناسایی، محاسبه مالیات و وصل مالیات در دستور کار استف وزارت راه و شهرسازی متولی شناسایی خانه های خالی و وظیفه سازمان مالیاتی محاسبه مالیات و وصول آن است.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: کسانی که در مهلت قانونی مالیات پرداخت نکنند جریمه به آنها پرداخت می کند و زمانی که نقل و انتقال ملک را انجام می دهند باید مالیات ملک خالی را پرداخت کنند ضمن اینکه نظام مالیاتی مردم سالار است ، اگر اشتباهی در شناسایی خانه های خالی صورت گیرد این افراد به اداره راه و شهرسازی مراجعه خواهند کرد تا روند اصلاح شود.

وی افزود: در صورتی که مالیات تعیین شده را پرداخت نکنند جریمه ها تشدید می شود هر آنچه که قانون گذار تصویب کند.

منطور بر فرهنگسازی مالیاتی تاکید کرد و گفت: باید دانش و اطلاعات مردم را در حوزه مالیات و مسئولیت اجتماعی تقویت کنیم.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*