اخبار خراسان جنوبی / آنچه “گنجی” را گنج جغرافیای ایران کرد

معاون استاندار خراسان جنوبی:

مشکلات مردم شهرستان زیرکوه با تعامل دستگاه‌های اجرایی رفع می‌شود

مشکلات مردم شهرستان زیرکوه با تعامل دستگاه‌های اجرایی رفع می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مشکلات مردم شهرستان زیرکوه در قالب مصوبات سفر استاندار و با تعامل دستگاه‌های اجرایی و نهادها قابل رفع است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علیرضا عباس‌زاده در نشست بررسی مصوبات سفر استاندار به شهرستان زیرکوه افزود: موضوعات آبرسانی به ناحیه صنعتی حاجی آباد، مشکل اراضی روستای محمدآباد با بنیاد مستضعفان و بررسی امکان افزایش اراضی کشاورزی در منطقه مرزی، دستورکار این جلسه است.

وی با بیان اینکه همه مشکلات موجود در این موارد، با تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و نهادهای موجود در استان قابل حل است، تصریح کرد: هرچند از اراضی مرزی برای کشاورزی می‌توان استفاده کرد اما برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در آینده، نباید در این زمینه شتاب‌زده عمل کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: لازم است فرماندار زیرکوه، گزارشی مفصلی در زمینه افزایش اراضی کشاورزی در منطقه مرزی تهیه کند تا با طرح آن در شورای مبادلات مرزی استان، با اولویت استفاده از ۹۰ هکتار اراضی احیا شده درگذشته، تصمیم حساب شده‌ای برای رفع این مشکل اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه ایجاد ناحیه صنعتی حاجی‌آباد با توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز، درگذشته به درستی جانمایی نشده است، اظهار داشت: این موضوع بروز مشکلاتی را درپی داشته که از آن جمله می‌توان به تأمین نشدن آب مورد نیاز این ناحیه صنعتی اشاره کرد.

عباس‌زاده تصریح کرد: برای حل مشکل آب مورد نیار ناحیه صنعتی حاجی‌آباد باید صورتجلسه‌ای بین فرمانداری زیرکوه، شهرداری حاجی‌آباد، شرکت آب منطقه‌ای و شرکت شهرک‌های صنعتی استان منعقد شود.

وی گفت: در مصوبات سفر رئیس جمهور برای تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اعتباری در نظر گرفته شده که باید به درستی هزینه شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: برای رفع مشکل مربوط به اراضی کشاورزی روستای محمدآباد زیرکوه، لازم است جلسه‌ای با محوریت فرمانداری شهرستان و با حضور نمایندگان بنیاد مستضعفان، اوقاف و امور خیریه و نیز مالک خصوصی برگزار شود تا با تنظیم صورتجلسه‌ای براساس الگوی روستای موسویه قاین مشکل مورد نظر مرتفع شود.

عباس‌زاده گفت: در طرح توسعه شرکت تعاونی شهید مطهری که در روستای محمدآباد زیرکوه فعالیت می‌کند علاوه بر ۲۳ کشاورز که با این شرکت قرارداد دارند، از بقیه کشاورزان این روستا نیز باید استفاده شود.

وی افزود: در زمینه الحاقات جدید به محدوده این روستا باید با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدامات لازم انجام شود.

۳۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح فاضلاب فردوس اختصاص یافت

۳۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح فاضلاب فردوس اختصاص یافت

 فرماندار فردوس گفت: از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح فاضلاب فردوس اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی روشن روز شنبه در نشست بررسی مشکلات شهر اسلامیه شهرستان فردوس افزود: ۶ پیمانکار با اختصاص این اعتبار اجرای این طرح را به طول ۱۸ کیلومتر شروع خواهند کرد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح فاضلاب شهر فردوس از ۱۱ سال قبل شروع شده است، اضافه کرد: اجرای این طرح در سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی مورد توجه ویژه قرار گرفت که جای قدردانی دارد.

روشن از پیشرفت ۷۰ درصدی باند امداد و نجات فردوس خبرداد و گفت: براساس برآورد روز تاکنون ۷۰ میلیارد تومان در زمینه اجرای این طرح هزینه شده است؛ ایجاد جاده دسترسی و فنس کشی در این طرح در اولویت قرار دارد.

وی بیان کرد: ۱۲ میلیارد تومان دیگر برای اجرای طرح باند امداد و نجات فردوس مورد نیاز است که درخواست توجه ویژه به این طرح و تسریع در اجرای آن است.

فرماندار فردوس عنوان کرد: درخواست ایجاد پارک خطی در مسیر مظهر قنات جهانی بلده فردوس برای استفاده عموم از فضای سبز  را داریم تا این مسیر به یکی از ظرفیت‌های گردشگری شهر تبدیل شود.

روشن با اشاره به اینکه تمام ادارات در شهرستان برای خدمت به مردم استقرار یافته‌اند، اضافه کرد: اداراتی که فاقد مکان ملکی هستند احصاء و به استانداری معرفی خواهد شد.

وی عنوان کرد: ۵۰۰ هکتار زمین در ورودی شهر فردوس داریم که پیشنهاد ما این است که شهرک صنعتی خصوصی معادن در این اراضی ایجاد شود و تمام زیرساخت از جمله آب و برق وجود دارد و تنها مشکل طرح، انتقال گاز است.

 

آئین تقدیر از تیم نوجوان باستانی کار خراسان جنوبی 

آئین تقدیر از تیم نوجوان باستانی کار خراسان جنوبی برگزار شد. این مراسم در محل زورخانه غدیر بیرجند با حضور رئیس ، دبیر ،خزانه دار هیئت پهلوانی استان و مربی تیم با اهداء جوایزی به منتخبین این تیم برای تشویق این ورزشکاران برگزار شد.

 

 

 

همچنین مقام سوم مسابقات والیبال کشوری دستگاه‌های اجرایی وکارکنان دولت توسط تیم آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی کسب شد

 

 

 

برگزاری اولین فستیوال ورزش و بازی کودکان دختر در شهرستان طبس/۷

 

همزمان با میلاد حضرت امام رضا(ع) و به مناسبت روز دختر، فستیوال بزرگ ورزش و بازی ویژه کودکان دختر ۶ الی ۱۲ سال با شرکت ۲۰۰ نفر در شهرستان طبس برگزار شد.

در پایان این فستیوال با حضور پناهی رئیس اداره ورزش و جوانان، محمدیان کارشناس ورزش آموزش و پرورش، امامی نایب رئیس هیات ورزش های همگانی ، هادیان رئیس کمیته آمادگی جسمانی، زنجانی نایب رئیس کمیته، بخشی دبیر کمیته و داوران فستیوال جوایزی به همه شرکت کنندگان اهدا شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به همت دبستان پسرانه علامه حلی ۱ برگزار شد

همایش پرواز بادبادک ها و تسخیر آسمان بوستان طبیعت بیرجند /۷

به مناسبت دهه کرامت و میلاد با سعادت امام رضا(ع) همایش پرواز بادبادک ها به همت دبستان پسرانه علامه حلی ۱ و با همکاری هیأت ورزش های همگانی بیرجند در بوستان طبیعت بند دره برگزار شد .
به گزارش خبرنگار امروز خراسان حنوبی مدیر دبستان پسرانه علامه حلی ۱ افزود : برای هفتمین سال با حضور دانش آموزان این آموزشگاه و خانواده های آنها و سایر مدارس بیرجند همایش پرواز بادبادکها برگزار شد .
علیرضا بنی اسدی افزود : این برنامه به منظور توسعه ورزش همگانی ، ایجاد شادی و نشاط در دانش آموزان ، فراهم آوردن یک روز شاد برای دانش آموزان در محیط باز در کنار خانواده ها انجام شده است .
وی ادامه داد : هیأت ورزش های همگانی و دانش آموزان مدارس علامه حلی ۱ نیز در این برنامه حضوری فعال داشتند و دانش آموزان این مدارس آسمان بوستان طبیعت بند دره بیرجند را به تسخیر بادبادک های رنگی و زیبای خود در آوردند .
وی اظهار داشت : در این همایش بالغ بر ۸۰۰ نفر از دانش آموزان و پدران و مادران آنها و برخی دیگر از شهروندان شرکت نمودند و با به پرواز درآوردن بادبادک های رنگی یک روز به یادماندنی را در کنار هم تجربه کردند .
رییس هیأت ورزش های همگانی بیرجند نیز با اشاره به استقبال با شکوه دانش آموزان و خانواده ها از این همایش گفت: همایش پرواز بادبادک‌ها فرصت مناسبی را پیش روی دانش‌آموزان قرار می‌دهد تا در کنار یکدیگر ورزش و تفریحات گروهی را تمرین کنند که چنین چیزی عامل گسترش روحیه همکاری، کار گروهی و همچنین ایجاد نشاط در بین دانش آموزان و خانواده های آنها خواهد شد.
علی مقدم افزود : این هیأت آمادگی دارد برنامه مفرح و شاد پرواز بادبادک ها را جمعه های پایان هر ماه برگزار نماید و فراخوان آن به موقع اعلام خواهد شد .
گفتنی است در پایان این مراسم، قرعه کشی برای اهدای جوایز انجام شد و به ۵۰ نفر از شرکت کنندگان توسط دبستان علامه حلی ۱ و هیأت ورزش های همگانی بیرجند هدایای ورزشی اهدا شد .

 

 

 

برگزاری مسابقات بدمینتون ویژه بانوان پیشکسوت قاین/۷

 

مسابقات بدمینتون پیشکسوتان شهرستان قاین با حضور ۱۴ ورزشکار به همت اداره ورزش و جوانان و با همکاری اداره آموزش و پرورش در سالن آزادی برگزار شد.

گفتنی است: در پایان مریم مسلمان زاده، سمانه بنی اسدی و زهرا سلمانی به ترتیب مقام های اول تا سوم را به دست آوردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کشف احتکار انواع لوازم خانگی در”بیرجند”/۴

 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان از کشف انواع لوازم خانگی احتکار شده در شهرستان”بیرجند” به ارزش ۱۵ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد بخشی” اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی اخباری مبنی بر احتکار انواع لوازم خانگی در منزلی واقع در سطح شهرستان”بیرجند” دریافت کردند که سریعا موضوع پیگیری و در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی محل کالاهای احتکار شده را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از این محل انواع لوازم خانگی شامل گاز، یخچال، اسپیلت، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و… را کشف کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی با بیان این که کارشناسان ارزش ریالی کالاهای احتکار شده را بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال برآورد کردند، تصریح کرد: مأموران در این رابطه یک متهم را دستگیر و به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی کردند.

 

 

 

محموله مواد مخدر در نهبندان متوقف شد/۴

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان”نهبندان” در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری، ۱۴۲ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: ماموران ایست بازرسی”سهل آباد” شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک اتوبوس مسافربری که از مبدا”زابل” به مقصد”مشهد” در حال حرکت بود مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از اتوبوس مسافربری، ۱۴۲ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

 

 

 

 

 

 

حمل احشام غیر مجاز با کامیونت باری در”فردوس”/۴

 

فرمانده انتظامی”فردوس” از کشف ۶۳ رأس گوسفند غیر مجاز در بازرسی از یک کامیونت باری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران پاسگاه”شهید زارع” شهرستان فردوس هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک کامیونت باری مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیونت، ۶۳ رأس گوسفند فاقد مجوز بهداشتی کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال براورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس بیان داشت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در فردوس کشف شد/۴

۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در فردوس کشف شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان فردوس در بازرسی از یک تریلی، ۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار ناصر فرشید اظهار داشت: ماموران انتظامی پاسگاه “برون” شهرستان فردوس در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک تریلی مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست دادند.

وی افزود: پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از تریلی، ۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی کشف شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: ماموران در این رابطه یک خودرو را توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

 

کشف بیش از ۲۴ تن برنج قاچاق در فردوس/۴

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی هم گفت: ۲۴ تن و ۵۰۰ کیلوگرم برنج پاکستانی قاچاق به ارزش ۱۰ میلیارد ریال در شهرستان فردوس کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ حسن شجاعی‌نسب اظهار داشت: ماموران پاسگاه باغستان شهرستان فردوس هنگام کنترل محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و برای بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی تکمیلی از کامیون، ۲۴ تن و ۵۰۰ کیلوگرم برنج پاکستانی قاچاق و فاقد مجوز حمل کشف شد که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بیش از ۱۰ میلیارد ریال است.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو را توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

وی تصریح کرد: مبارزه با قاچاق کالا یکی از وظایف ذاتی پلیس بوده و پلیس به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت اخبار و اطلاعات از طریق شماره تلفن ۱۱۰ است.

 

 

 

انبار احتکار ارزاق عمومی در طبس لو رفت/۴

فرمانده انتظامی”طبس” از کشف یک انبار احتکار ارزاق عمومی در این شهرستان خبر داد و گفت: ارزش ریالی کالای احتکار شده ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال براورد شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی طبس اخباری مبنی بر احتکار ارزاق عمومی در یک انبار واحد صنفی واقع در این شهرستان دریافت کردند که پیگیری موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران با انجام بررسی و تحقیقات میدانی، انبار احتکار ارزاق عمومی را شناسایی کردند که پس از هماهنگی با مقام قضائی وارد محل شناسایی شده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس بیان داشت: مأموران در بازرسی از انبار ۳۶ کیسه برنج ۱۰ کیلوگرمی، ۲۹۵ کیلوگرم لوبیا، ۴۰ کیلوگرم نخود، هزار و ۴۲۵ قوطی رب و… کشف کردند که بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه ارزش ریالی کالای احتکار شده بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال براورد شد.

 

 

 

پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت “هفته جهاد کشاورزی”
بسم الله الرحمن الرحیم

“وَهُوَ الَّذِیَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ کُلِّ شَئ”
“و اوست که از آسمان، آبی فرو فرستاد و بدان هر گونه گیاه بر آوردیم”
نقش ارزشمند کشاورزی در تمام ادوار و اعصار از اساسی ترین برنامه های رشد و توسعه اقوام، فرهنگ ها و جوامع در امر پیشرفت همه جانبه به شمار می رود. ایران اسلامى نیز به عنوان کشورى صاحب تمدن کهن، از دیرباز در کنار نقش ارزنده خود در پرورش اندیشمندان و نخبگان، داراى پیشینه درخشان در زمینه رشد وتوسعه کشاورزى می باشد. این در حالی است که امروزه کشاورزی و دامپروری به عنوان بستر امنیت و سلامت غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و به عنوان یکی از ارکان مهم و بنیادین نظام اقتصادی کشور به شمار می رود. استان خراسان جنوبی با دارا بودن ظرفیت های مناسب در عرصه تولید محصولات مزیت دار و خاص توانسته است با استعانت از درگاه الهی، پشتکار و تلاش والای تولیدکنندگان، دانش مبتنی بر تجربه نخبگان و همت و حمایت جهادی مسئولان در مسیر آبادانی ایران، گام های موثر بردارد.
هفته جهاد کشاورزی یادآور فرمان تاریخی جهادگر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نهاد مقدس جهادسازندگی است. حفظ روحیه و آرمان جهادسازندگی در راستای خدمت رسانی به مناطق محروم و کمک به توسعه روستا از بزرگترین دستاوردها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بعنوان سال “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” نام گرفته است، می بایست با تکیه برتوان فنی، کارشناسی و اجرایی و نیز بهره گیری از پتانسیل های علمی متخصصین امر، بیش از گذشته برای دستیابی به اهداف عالی استقلال، امنیت غذایی و توسعه همه جانبه کشورگام برداشت.
اینجانب ضمن تقدیر و تشکر از تلاش وافر همکاران سخت کوش در مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان، فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی (۲۱لغایت۲۷ خرداد) را به تمامی جهادگران عرصه کشاورزی و تولید تبریک عرض مینمایم. امید است با تأسی از آرمان های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران (ره) و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر توسعه فرهنگ و روحیه جهادی در جامعه و اجرای برنامه های توسعه کشاورزی “دولت مردمی، ایران قوی” در جهت حفظ ارزش ها، خدمت رسانی به مردم، تامین اقلام و کالاهای اساسی با در نظرگرفتن مسئولیت جدید وزارت جهاد کشاورزی و همچنین افزایش تولید تا رسیدن به مرحله خودکفایی محصولات کشاورزی، همچون گذشته کوشا و موفق باشید.

جواد قناعت
استاندار خراسان جنوبی

تعداد بازدید:

 

 

 

 

۹ اثر صنایع‌ دستی خراسان جنوبی نشان ملی مرغوبیت گرفت

۹ اثر صنایع‌ دستی خراسان جنوبی نشان ملی مرغوبیت گرفت

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌ جنوبی گفت: ۹ اثر صنایع‌ دستی خراسان جنوبی در سال جاری نشان ملی مرغوبیت دریافت کرد و طی یک برنامه سه ساله تلاش داریم این تعداد به ۲۰ مورد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا هادی شاهوردی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته صنایع‌ دستی (۲۰ تا ۲۶ خرداد) افزود: از حدود ۳۰۰ رشته صنایع دستی کشور، ۸۵ رشته در استان خراسان جنوبی شناسایی شده و فعال است که ۱۰ رشته از جمله مله‌بافی، رودوزی سنتی و چرم‌سازی احیا شده است.

وی خراطی، گلیم‌بافی، سیاه چادر، آهنگری، سفال و سرامیک را از رشته‌های فعال صنایع دستی این استان ذکر کرد و گفت: در حوزه صنایع دستی صنعتگران خوبی داریم اما بازار فروش ما آن طور که باید فراهم نیست لذا در معاونت صنایع دستی حوزه بازاریابی را فعال‌تر کردیم تا دغدغه صنعتگران را به نوعی رفع کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌ جنوبی ادامه داد: سال گذشته سه میلیارد و ۲۱۵ میلیون تومان اعتبارات مصوب بخش صنایع دستی این اداره کل بود که حدود ۲ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه ۲۵۸ میلیون تومان از این اعتبار به آموزش اختصاص یافت که نیاز است با کمک فرمانداران این اعتبار توسعه یابد گفت: همچنین در احداث بازارچه‌ها و مراکز صنایع دستی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و برای تجهیز مراکز و تهیه اقلام مورد نیاز صنعتگران نیز ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

شاهوردی با بیان اینکه ۲۲ عنوان برنامه طی هفته صنایع دستی در استان برگزار می‌شود افزود: رونمایی از سایت جدید اداره کل، برگزاری اولین رویداد آموزشی تخصصی در حوزه صنایع دستی، افتتاح کارگاه نساجی و دوخت لباس و کارگاه سرامیک در بیرجند، برپایی نمایشگاه توانمندی‌های صنایع دستی در فردوس، آیین رونمایی از ثبت ملی میراث ناملموس تنورسازی در فردوس، برپایی نمایشگاه عرضه و فروش صنایع دستی در قاین، افتتاح مجتمع رنگ‌ریزی در قهستان، افتتاح کارگاه تولید سفال و زیورآلات در نهبندان از جمله این برنامه‌ها است.

وی برگزاری اولین نمایشگاه صنایع دستی شهرستان‌های شرق استان به میزبانی سربیشه، آیین کلنگ‌زنی احداث مرکز آموزش صنایع دستی زیرکوه و طبس، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای صنایع دستی سرایان، افتتاح کارگاه سنتی خراطی، افتتاح کارگاه آموزشی قلم‌زنی و پته دوزی در طبس، تجلیل از صنعتگران عضو خانواده شهدا و راه‌اندازی خانه صنایع دستی خوسف را از دیگر این برنامه‌ها برشمرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته ۵۱۷ مجوز صنایع دستی در استان صادر شد و ۷۰۰ نفر در رشته‌های بومی و مزیت‌دار استان آموزش‌های صنایع دستی را فرا گرفتند.

وی میزان فروش صنایع دستی استان را در سال گذشته ۲ میلیارد تومان در فروشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و از طریق فضای مجازی اعلام کرد و افزود: شرکت صنعتگران استان در ۱۸ نمایشگاه و برپایی ۱۰۲ بازارچه فصلی صنایع دستی در قالب ۵۷۰ غرفه از دیگر اقدامات است.

شاهوردی اظهار داشت: درآمد صادرات صنایع‌ دستی خراسان جنوبی در سال گذشته ۲۶۷ هزار دلار برآورد شد که باید با ساماندهی آن از این ظرفیت برای معرفی و صادرات به کشورهای همسایه استفاده شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۱ میلیارد تومان طرح در حوزه صنایع دستی از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ به صندوق کارآفرینی امید برای دریافت تسهیلات معرفی شدند گفت: از این میزان چهار میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان معادل ۱۹.۵ درصد تسهیلات پرداخت شده که باید در فرصت باقی‌مانده تا پایان سال مالی، پرداخت تسریع یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بر تقویت و معرفی بازارچه‌های دائم صنایع دستی استان تاکید کرد و افزود: خانه‌های تاریخی با اولویت به حوزه صنایع‌دستی واگذار می‌شود و اگر مکانی در بوستان کاجستان، میدان ابوذر و بوستان توحید بیرجند در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گیرد بازارچه صنایع دستی در قالب شب بازار یا ثابت با سازه سبک دایر خواهد شد.

وی گفت: تاکنون ۳۵۰ صنعتگر صنایع‌ دستی استان از بیمه تامین اجتماعی و سه هزار و ۳۰۰ نفر از صندوق بیمه روستاییان و عشایر  بهره‌مند شدند که در بیمه شاغلان حوزه صنایع دستی چالش‌های زیادی به لحاظ تامین اعتبار وجود دارد.

شاهوردی برندسازی در حوزه صنایع دستی برای حرکت به سمت ثبت جهانی را ضروری دانست و افزود: هر یک از شهرستان‌های استان باید در یک حوزه صنایع دستی فعال شوند.

وی با اشاره به هدف‌گذاری برای ارتقای حوزه صنایع دستی استان طی سه سال آینده گفت: راه‌اندازی ۲ خانه خلاق صنایع دستی، تهیه اطلس صنایع دستی استان، تولید محتوا برای معرفی صنایع دستی، احیای سه رشته صنایع دستی، افزایش ۲ برابری تسهیلات اشتغال، افزایش شهرها و روستاهای ملی، برگزاری ۳۰۰ دوره آموزشی عمومی کوتاه مدت، برگزاری ۵۰ بازارچه موقت در شهرستان‌ها و اخذ گواهی و مهر اصالت از یونسکو برای ۲ نشان صنایع دستی استان از جمله برنامه‌های در دستور کار است.

شاهوردی به بازگشایی باغ رحیم‌آباد بیرجند برای بازدید عموم اشاره و اظهار داشت: ارگ این مجموعه نیز در حال مرمت و بهسازی است و در صورت اتمام آن هفته صنایع دستی بازگشایی می‌شود که استقرار برخی از کارگاه‌های صنایع دستی در این مجموعه می‌تواند برای مردم دیدنی باشد.

وی گفت: انتقال اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به محل فرمانداری در ارگ کلاه فرنگی بیرجند در دست پیگیری است اما به دلیل نبود اعتبار تاکنون محقق نشده لذا در صورتی که محلی برای استقرار این اداره کل فراهم نشود مجبور به انتقال این مجموعه به باغ رحیم‌آباد هستیم.

 

 

 

 

 

 

 

اعتبار نقدی ۴۱۵ میلیاردی سفر رئیس جمهور به راه‌های خراسان جنوبی تخصیص یافت/

اعتبار نقدی 415 میلیاردی سفر رئیس جمهور به راه‌های خراسان جنوبی تخصیص یافت

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تخصیص اعتبار نقدی ۴۱۵ میلیاردی از محل سفر آیت‌الله رئیسی به راه‌های استان خبر داد.

وحید داعی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در  بیرجند ، با اشاره به برنامه‌های سال جاری در حوزه راه‌های استان خراسان جنوبی اظهار داشت: در  سفر ریاست جمهوری به استان مبلغ ۴۱۵ میلیارد تومان تخصیص نقدی به حوزه راه‌های استان داشتیم.

وی به هدفگذاری احداث ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: در راستای اخذ موافقت کمیسیون ماده ۲۳ از سازمان برنامه و بودجه کشور برای تخصیص ردیف اعتباری  بودجه‌ای پروژه‌های راه‌های استان نیز در این مدت اتفاقات خوبی رقم خورده‌ است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: از جمله در  محور بیرجند خوسف سه راهی راهداران دیهوک طبس با پیگیری‌های انجام شده ردیف بودجه‌ای مستقلی توانستیم  بگیریم.

داعی همچنین به دفاع پروژه  محور بیرجند اسدیه در کمیسیون ماده ۲۳ برای اخذ ردیف بودجه‌ای مجزا خبر داد و گفت: مجوز کمیسیون ماده ۲۳ در این محور صادر شده است.

۴۰ میلیارد تومان تهاتر بانکی و مالیاتی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به تهاترهای مالیاتی و بانکی در راستای فعال نگه داشتن پروژه‌های راهسازی استان اشاره کرد و با بیان اینکه ما تنها دستگاهی هستیم که از این ظرفیت قانون بودجه استفاده کرده‌ایم ادامه داد: ۴۰ میلیارد تومان تهاتر بانکی و مالیاتی در راستای پروژه‌های راه سازی استان انجام شده است.

تسهیلات ۵۰ میلیاردی برای محور بیرجند قاین از محل ماده ۵۶

وی به استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ استان خراسان جنوبی و چه بسا  تاریخ خراسان بزرگ و کشور این اتفاق رقم خورده و ما ۵۰ میلیارد تومان برای محور بیرجند قاین تسهیلات گرفتیم و مجوز ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات دیگر را هم گرفته‌ایم.

داعی به اخذ و پیگیری تسهیلات ۱۰۰ میلیاردی برای محور سربیشه ماهیرود و ۵۰ میلیارد برای محور دیهوک فردوس اشاره کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به پروژه راهسازی و دوبانده شدن ماهیرود فراه که در خاک افغانستان در دست اجراست اشاره کرد و افزود: این پروژه برای استان حیاتی  است و شخص رئیس جمهور به استاندار برای تامین مالی آن دستور داده است.

افزایش ۶۳ درصدی  ردیف بودجه باندهای دوم استان 

داعی با بیان اینکه در سال ۹۹، ۲۹۶ میلیارد تومان باندهای دوم استان ردیف بودجه‌ای داشته است افزود: برای اولین بار در تاریخ خراسان جنوبی این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۴۵۰ میلیارد تومان و در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با رشد ۶۳ درصدی به  ۷۴۶ میلیارد تومان رسید که جزو دو استان برتر کشوریم.

وی در پاسخ به اینکه در مورد وعده بنیاد مستضعفان برای تخصیص  ۴۰۰ هکتار زمینی که در اختیار دارد به طرح ملی نهضت ملی گفت: اراضی که با بنیاد مستضعفان در بیرجند توافق کردیم ۱۵۳ هکتار است که این توافق امضا شده و اختلافی در سهم ۱۰ درصد شهرداری وجود دارد که قرار شد حل و فصل شود.

 

 

 

رئیس کمیسیون عمران مجلس از محل حادثه قطار مشهد – یزد بازدید کرد/۴

رئیس کمیسیون عمران مجلس از محل حادثه قطار مشهد - یزد بازدید کرد

رئیس کمیسیون عمران مجلس با حضور در محل حادثه قطار مشهد-یزد از نزدیک جزییات این سانحه را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رضایی کوچی، نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که در محل سانحه قطار مسیر یزد-مشهد حضور پیدا کرده بود از نزدیک جزئیات این حادثه را بررسی کرد.

این اقدام در پی ابلاغ و مأموریت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی انجام شد تا ابعاد و علل وقوع این سانحه بررسی و ضمن ارائه گزارش به مجلس با مقصران و مسببان وقوع برخورد قانونی صورت بگیرد.

برخورد قطار مشهد به یزد با یک دستگاه بیل مکانیکی، که بامداد روز چهارشنبه ۱۹ خرداد رخ داد منجر به خروج قطار مسافربری از ریل و موجب جان‌باختن و مصدومیت جمعی از هموطنان شد.

این حادثه ۲۲ نفر فوتی و ۸۶ نفر مصدوم به همراه داشته است.

 

 

 

جداسازی سهم خراسان جنوبی از سهام مشترک سازمان همیاری شهرداری‌ها/۲-۳

جداسازی سهم خراسان جنوبی از سهام مشترک سازمان همیاری شهرداری‌ها

براساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه معاونان عمرانی استانداری‌های سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی، سهم خراسان جنوبی از سهام مشترک سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان بزرگ جداسازی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در نشستی با حضور معاونان عمرانی استانداری‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی، سهام مشترک بین سازمان همیاری شهرداری‌های سه استان بعد از گذشت ۱۷ سال، تعیین تکلیف شد.

مهمترین دستور کار این نشست اتخاذ تصمیم درخصوص جداسازی سهام شهرداری‌های استان (۱۵ شهرداری عضو سازمان همیاری خراسان بزرگ در سال ۸۳) نزد مؤسسات و شرکت‌های وابسته به سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی بود.

در این نشست، راهکارهای قانونی تعیین ارزش و تفکیک سهام شرکت‌های مشترک و مؤسسات وابسته به سازمان همیاری شهرداری‌های سه استان مورد ارزیابی قرار گرفت.

مذاکرات کارشناسی و مباحث فنی مطرح شده در این نشست سه‌جانبه به تفکیک سهام و تعیین سهم هر استان انجامید که طی تفاهم‌نامه‌ای ثبت و ضبط شد.

براساس این تفاهم‌نامه، میلیاردها تومان سرمایه سازمان همیاری شهرداری‌های استان خراسان جنوبی بعد از ۱۷ سال معین شد. این سرمایه که اعتبارات قابل توجهی را به‌صورت مستمر به شهرداری‌های استان تزریق خواهد کرد، نقش بسزایی در رونق پروژه‌های عمران شهری و توسعه شهرداری‌ها خواهد داشت.

این نشست با حضور معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداران خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی، مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

امام رضا (ع) جایگاه ویژه و فراملیتی دارد/۳

امام رضا (ع) جایگاه ویژه و فراملیتی دارد

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: امام رضا (ع) تنها به شیعیان و مسلمانان خلاصه نمی‌شود و جایگاه فراملیتی دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در دیدار خدام حرم مطهر رضوی ضمن تبریک میلاد حضرت ثامن‌الحجج امام رضا (ع) افزود: به‌طوری که عالم اهل سنت شیخ عبدالرحمن جامی در وصف امام هشتم شعر سروده که مبتنی بر آیات قرآن و تفسیر و ارزش‌های شناخته شده در اسلام است.

وی با اشاره به اینکه ائمه اطهار به‌ویژه امام رضا (ع) جایگاه ویژه در جوامع بین‌المللی دارند گفت: عنایات ائمه اطهار بهانه‌ای است تا به دنبال هدایت صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: در جوامع ارامنه و مسیحیان نیز امام هشتم وجود دارند و حتی مراسم عزاداری امام رضا که توسط مسیحیان انجام می‌شود، بسیار گرم و دلنشین است.

وی افزود: از آنچه در تاریخ ثبت شده یا نشده عنایت‌های زیادی از ائمه اطهار و امام رضا (ع) وجود دارد اما نباید این عنایت‌ها را به عنوان مساله پزشکی نگاه کرد بلکه این عنایات و معالجات بهانه است تا به دنبال هدایت صورت گیرد.

کاروان زیر سایه خورشید در قالب ۲ گروه از ابتدای دهه کرامت وارد خراسان جنوبی شد و تا امروز سالروز ولادت حضرت امام رضا (ع) با حضور خدام رضوی بیش از ۲۸۰ برنامه در سراسر استان انجام شده است.

دهه کرامت در ایران دهه اول ماه ذی‌القعده است که همزمان با ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) در اول ذی‌القعده آغاز می‌شود و با ولادت برادر ایشان، امام رضا (ع) در ۱۱ ذی‌القعده پایان می‌یابد.

۲۸۰ برنامه با حضور کاروان زیر سایه خورشید در خراسان جنوبی اجرا شد

مُبلغ کاروان زیر سایه خورشید نیز گفت: این کاروان در قالب ۲ گروه از ابتدای دهه کرامت وارد خراسان جنوبی شد و تاکنون بیش از ۲۸۰ برنامه در سراسر استان انجام شده است.

حجت‌الاسلام محمدمهدی یاوری در دیدار اعضای کاروان زیر سایه خورشید با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند افزود: خراسان جنوبی در برنامه‌ریزی‌های مربوط به کاروان زیر سایه خورشید نمره خوبی گرفته است.

وی گفت: شاید به دلیل کرونا فکر کردیم مردم فاصله گرفته باشند اما مردم نه تنها از معنویت فاصله نگرفتند بلکه شور و اشتیاق را در جلسات معنوی سراسر کشور می‌توان مشاهده کرد.

مُبلغ کاروان زیر سایه خورشید افزود: هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در انجام برنامه‌ها مهم است و همه ظرفیت‌ها را باید برای بارگذاری فعالیت‌های معنوی بگذاریم.

وی تصریح کرد: دهه نودی‌ها در جای جای استان با اجرای برنامه‌های “سلام فرمانده” سیلی محکمی به جریان غرب زدند که در تلاش هستند ولایت فقیه و محبت ائمه اطهار (ع) را در جامعه تضعیف کنند.

حجت‌الاسلام یاوری با تاکید بر اینکه تشکل‌های زیر سایه خورشید در استان مورد حمایت دستگاه‌های اجرایی قرار گیرند گفت: مردم با وجود مشکلات اقتصادی، معنویت و ارادت خود را با پول گوشت و مرغ مخلوط نمی‌کنند.

وی افزود: ملودی انقلاب ما موسیقی خود را از تاریخ معنوی می‌گیرد و این ملودی و موسیقی جریان زندگی اهل بیت (ع) است.

همچنین در این دیدار پلاک “من امام رضایی‌ام” توسط خدام حرم رضوی به نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند اعطا شد.

 

 

 

 

 

علت اولیه خروج قطار مشهد – یزد اعلام شد

سرعت غیر مجاز، برخورد با بوم بیل مکانیکی/۴

سرعت غیرمجاز لکوموتیو، محل قرار گرفتن بیل مکانیکی و مثبت شدن نتیجه آزمایش هوشیاری راننده بیل مکانیکی علل اولیه سانحه مرگبار خروج قطار مشهد – یزد از ریل عنوان شد.به گزارش «ایران»، ساعت ۵‌ونیم بامداد چهارشنبه ۱۸ خرداد، قطار مشهد – یزد با ۳۸۲ مسافر در کیلومتر ۵۰ طبس ایستگاه مزینو از ریل خارج شد و در این حادثه ۲۲نفر از مسافران جان باختند و ۸۶مسافر دیگر مجروح شدند.دقایقی پس از اعلام این خبر بلافاصله امدادرسانی به حادثه‌دیدگان آغاز و جلسه بحران برای بررسی علت این سانحه ریلی تشکیل شد. با گذشت چند ساعت از این حادثه حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که با حضور وزرای کشور و راه‌وشهرسازی در شهرستان طبس برگزار شد، گفت: دستور بازداشت ۶نفر که در حادثه واژگونی قطار مسافری مشهد – یزد دخیل بوده‌اند، صادر شده است، اما نظر نهایی منوط به نظر کارشناسی است.وی افزود: به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم از جمله انگشت‌نگاری و تشخیص هویت در منطقه با هماهنگی لازم اجساد متوفیان حادثه به یزد منتقل شد. همچنین ضمن هماهنگی با استان یزد شکایات افراد مصدوم و اولیای‌دم در یزد گرفته می‌شود و به پزشکی قانونی معرفی و در نهایت پرونده‌های تکمیل شده به خراسان‌جنوبی منتقل خواهد شد.
موحدی‌راد گفت: درخواست داریم پرداخت خسارت به اولیای‌دم و مصدومان و وسایل آنان موکول به پرونده قضایی نشود و بیمه براساس نظر تکمیلی پزشکی قانونی خسارت مردم را پرداخت کند تا مردم درگیر پرونده قضایی نشوند.از ۲۲فوتی این حادثه ۱۷نفر قابل شناسایی بودند و آزمایش دی.ان.ای پنج فوتی دیگر با هماهنگی لازم در صورت نیاز در استان یزد انجام می‌شود.
مثبت شدن تست هوشیاری راننده بیل مکانیکی
میعاد صالحی مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه راننده بیل‌ مکانیکی بازداشت شده، گفت: لکوموتیوران قطار حادثه‌دیده مشهد – یزد، سرعت غیرمجاز داشته است که همین سرعت غیرمجاز بعد از برخورد با بیل‌ مکانیکی بر شدت حادثه افزوده است. محل وقوع حادثه قطار، منطقه ماسه‌گیری است. پیمانکار بخش خصوصی در آن منطقه کارگاه تعویض تراورس و جمع‌آوری ماسه دارد و در روز حادثه کارگاه تا ساعت ۴:۳۰ صبح کار را به پایان ‌رسانده و پایان کار اعلام شده و مسدودی خط نیز برداشته شده است و تا پیش از ساعت ۰۵:۲۰ که حادثه قطار مسافری رخ داده، یک دیزل منفرد و یک قطار باری از همان مسیر عبور کرده‌اند.
مدیرعامل راه‌آهن درباره اینکه چرا راننده بیل مکانیکی به نحو غیرطبیعی بوم بیل مکانیکی را روی خط و مسیر لکوموتیو قرار داده اظهار داشت: علت وقوع این حادثه همین مانع بوده و برخورد آن با لکوموتیو موجب شده شیشه لکوموتیو خرد شود و از طرفی هم سرعت غیرمجاز لکوموتیوران برای عبور از این بلاک بر شدت حادثه افزوده است.
وی افزود:‌ از لکوموتیوران و راننده بیل ‌مکانیکی تست هوشیاری گرفته شده که لکوموتیوران مشکلی نداشت اما تست هوشیاری راننده بیل ‌مکانیکی مثبت بود که وی بازداشت شد.
محمدحسن اسماعیلی رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن نیز گفت: در صحبتی که با اپراتور بیل مکانیکی داشتیم این بیل مکانیکی در حین عملیات و در ساعت چهارونیم صبح خراب شده که بعد از آزاد کردن مسیر شروع به تعمیر بیل مکانیکی کردند، اما بعد از تعمیر حریم راه‌آهن را رعایت نکردند و در مسیر قطاری که مجوز حرکت داشت قرار گرفتند و برخورد به این دلیل بوده است. در زمان تعمیر بیل مکانیکی دو قطار باری و دیزل منفرد از خط عبور کرده، اما بعد از تعمیر، بیل مکانیکی را روشن کرده و بوم بیل مکانیکی همزمان با ورود قطار مسافری جابه‌جا شده و بوم از بالای قطار به واگن‌ها برخورد و منجر به خروج واگن‌ها شده است. سرعت قطار بالاتر از حد مجاز بوده و با توجه به اهمیت حادثه باید عوامل دیگر حتی مسئولانی که در محل بهسازی نظارت می‌کردند هم مورد بررسی قرار گیرند.رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن افزود: سامانه کنترلی سرعت قطار در این مسیر نداریم. در مورد این حادثه هم در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم و در صورتی که اطلاعات کامل شود اظهارنظر قطعی را اعلام خواهیم کرد.
شناسایی ۸ جانباخته حادثه
فریبرز آیتی مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد گفت: با تلاش شبانه‌روزی کارشناسان پزشکی قانونی و با اقدامات تخصصی، کار تعیین هویت و شناسایی اجساد قربانیان حادثه قطار در حال انجام است و تاکنون ۸ پیکر شناسایی و تعیین هویت شده‌اند. اجساد شناسایی شده با دستور مقام قضایی برای خاکسپاری به خانواده‌ها تحویل داده شد.وی افزود: با توجه به اینکه برخی از اجساد با روش‌های معمول قابل شناسایی نیستند فرایند تعیین هویت به انجام آزمایش ژنتیک منوط شد که تا این لحظه ضمن اخذ نمونه از پیکر ۵جانباخته تعیین هویت نشده، از بستگان ۳جانباخته برای تطابق ژنتیکی نمونه DNA اخذ شده است و کار اخذ نمونه ژنتیک از بازماندگان دو پیکر دیگر به مجرد مراجعه خانواده‌های آنها انجام خواهد شد.
اسامی اجساد شناسایی شده

به بهانه سالروز ولادت پدر علم جغرافیای ایران؛

آنچه “گنجی” را گنج جغرافیای ایران کرد/۵-۷

آنچه "گنجی" را گنج جغرافیای ایران کرد

پروفسور گنجی؛ پدر علم جغرافیای ایران در کنار عناوینی که برای اولین بار توسط او برای ایران کسب شد، از اخلاق منشی که غرور و خودبزرگ بینی آن را آلوده نکرده بود و از علمی که با تلاشش در طول سالیان به دست آمده بود سرشار بود.

محمدحسن گنجی، ۲۱ خرداد ۱۲۹۱ استاد جغرافیا در دانشگاه تهران بود. از او به ‌عنوان بنیان‌گذار دانش جغرافیای نوین و هواشناسی در ایران نام برده می‌شود. همچنین عهده‌دار مقام معاونت اول سازمان جهانی هواشناسی و همین‌طور شورای اجرایی آن مسئول راه اندازی و اولین رئیس دانشگاه بیرجند بین سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ بود.

به گزارش ایسنا، محمدحسن گنجی، در ۲۱ خرداد سال ۱۲۹۱ خورشیدی در بیرجند به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات مقدماتی در مدرسهٔ شوکتیه بیرجند، وارد دارالمعلمین عالی تهران شد و در رشتهٔ تاریخ و جغرافیا به دریافت درجه کارشناسی نائل  شد. سپس به‌عنوان دانشجوی برگزیده به اروپا اعزام شد و در دانشگاه ویکتوریا، منچستر انگلستان به تحصیل ادامه داد و در سال ۱۳۱۷، لیسانس تخصصی خود را در جغرافیا اخذ کرد.

وی بار دیگر، در سال ۱۳۳۱، با استفاده از بورس تحصیلی عازم ایالات متحدهٔ آمریکا شد و دکتری خود را در رشتهٔ جغرافیا، از دانشگاه کلارک دریافت کردو پس از بازگشت به ایران، در دانشگاه تهران مشغول به تدریس شد و با درجهٔ استادی در سال ۱۳۵۸ بازنشسته گردید. بااین‌حال، وی هیچ‌گاه دست از کار نکشید و از سال ۱۳۶۴ همکاری خود را با مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی آغاز نمود. از سال ۱۳۷۰ به‌عنوان مشاور رئیس دانشکدهٔ علوم زمین با دانشگاه شهید بهشتی همکاری داشت.

او از سال ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۴ در خدمت دانشگاه تهران به تدریس اشتغال داشته و نخستین کسی بوده‌است که جغرافیای نوین را وارد برنامه‌های دانشگاهی کرده‌است. وی مراحل دانشگاهی را از دبیری تا معاونت دانشگاه طی کرده و در سال ۱۳۵۴ با اخذ درجه استادی ممتاز بازنشسته شده‌است. وی از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۷ مدیریت اداره کل هواشناسی را عهده‌دار بوده و در واقع بینان‌گذار سازمان هواشناسی ایران بوده ‌است.

در همین سال‌ها، او ۴ سال ریاست منطقهٔ آسیا را در سازمان هواشناسی عهده‌دار بوده و از همان سال تا پایان عمر، رابطه خود را با آن سازمان حفظ کرد. وی چندین کتاب  از جمله اطلس اقلیمیِ ایران -و بیشتر از صد مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر ساخته و به همین مناسبت برنده جایزه ۲۰۰۱ سازمان هواشناسی جهانی شد ه‌است. او مؤسس و اولین رئیس دانشگاه بیرجند بود. در تاریخ سوم آذرماه ۱۳۹۰، منزل مسکونی محمدحسن گنجی توسط معاونت اجتماعی – فرهنگی شهرداری منطقه ۷ تهران خریداری شد.

وی، علاوه بر مدیریت گروه جغرافیا، ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی و معاونت دانشگاه تهران، پیش از انقلاب ایران، ریاست اداره کل هواشناسی ایران و ریاست هواشناسی منطقهٔ آسیا را نیز بر عهده داشته و عضو کمیته اجرایی سازمان هواشناسی جهان بود. گنجی، در کنار تدریس و تحقیق، در بسیاری از مؤسسات دولتی و خصوصی، که با زمینه‌های جغرافیایی ارتباط داشته‌اند در مراحل برنامه‌ریزی و همچنین در دوران‌های اجرایی مشارکت داشته‌است.

گنجی در خاطرات خود چنین می‌گوید: «من با دبیری در دانشگاه تهران شروع کردم و بعد از ۱۳ سال استادیار این دانشگاه شدم. اولین کسی بودم که با تحصیلات عالیه جغرافیا به ایران برگشتم و در سال دوم گشایش دانشگاه تهران به‌همراه دو نفر از همکارانم رشته جغرافیا را پایه‌گذاری کردیم. بعد از ما شش نسل جغرافیدان در ایران تربیت شده‌است که من به‌نوعی احساس می‌کنم پدربزرگ این جریان باشم. مدتی رئیس دانشکده و معاون دانشگاه تهران بودم. در دوران بازنشستگی هم دانشگاه بیرجند را تأسیس کردم. قبل از انقلاب، مدتی معاون پارلمانی وزارت راه بودم. پس از انقلاب، در دوران جنگ ایران و عراق، مشاور وزیر دفاع بودم. حالا هم در دانشگاه شهید بهشتی مشاور دانشکدهٔ علوم زمین هستم و دو دانشجوی دکتری دارم. بیش از صد مقاله به فارسی و انگلیسی نوشته‌ام و چهارده کتاب درسی به چاپ رسانده‌ام. مهم‌تر از همهٔ این‌ها انتشار کتابی با عنوان جغرافیا در ایران از دارالفنون تا انقلاب اسلامی، که داستان علم جغرافیا در کشور است. پانزده سال است که با دائرهالمعارف اسلامی همکاری می‌کنم و این اواخر با مرکز گفتگوی تمدن‌ها ارتباط نزدیک دارم و قرار است اطلس جغرافیایی تمدن‌ها را تهیه بکنم».

در سال ۱۳۵۴، به‌عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران انتخاب شد. وی در بیست‌ونهمین کنگره اتحادیه بین‌المللی جغرافیایی در کره جنوبی در سال ۲۰۰۰ میلادی به‌عنوان یکی از ۱۵ جغرافیدان برجسته جهان شناخته شد، همچنین سازمان هواشناسی جهانی WMO، جایزه علمی سال ۲۰۰۱ خود را به او اعطا کرد. وی نشان درجه سه در خدمات دولتی را نیز دریافت کرده ‌است. گنجی، از اوایل انقلاب تا پایان عمر، بالغ بر ۶۳ لوح تقدیر از مراکز آثار و مفاخر علمی، چهره‌های ماندگار، انجمن‌های علمی جغرافیایی و دانشگاه‌ها دریافت کرده‌ است.

عناوینی که برای نخستین بار کسب شد 

مربیان و استادان گنجی در طی دوران تحصیل او عبارت بودند از: میرزا احمد نراقی، شیخ احمد سلیمانی نراقی، کلنل علینقی وزیری، مفیدالملک، سیدرضی حسین (ناظم هندی)، عباس اقبال آشتیانی، امیرتوکل کامبوزیا، ماژور مسعودخان کیهان، بدیع‌الزمان فروزانفر، سیدمحمدکاظم عصار، صادق رضازادهٔ شفق، عبدالحسین شیبانی وحیدالملک، عیسی صدیق اعلم، اسدالله بیژن و…

از دیگر مشاغل وی می‌توان به این موارد اشاره کرد: عضو مادام‌العمر انجمن جغرافیایی انگلستان، عضو سابق انجمن سلطنتی مردم‌شناسی انگلستان و ایرلند، عضو شورای عالی آمار، عضو هیئت تحریریه دائرهالمعارف بریتانیکا، عضو افتخاری انجمن آمریکایی پیشرفت علوم، عضو شورای عالی مردم‌شناسی، عضو انجمن جغرافیایی کشورهای آسیا و آفریقا، عضو کمیته ملی آب‌شناسی یونسکو، عضو هیئت ممیزه دانشگاه تهران، عضو کمیسیون بورس‌های دانشگاهی، عضو کمیسیون همکاری فرهنگی ایران و فرانسه  ، عضو کمیته جغرافیایی فرهنگستان ایران، عضو شورای عالی جغرافیایی، وابسته به سازمان جغرافیایی کشور، عضو کمیته برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش، عضو هیئت امنای مدرسه عالی بازرگانی رشت، عضو هیئت امنای مدرسه عالی علوم اراک، عضو هیئت امنای مدرسه عالی فنی تهران، عضو اتحادیه انجمن‌های علمی، رئیس اولین کنگره جغرافی‌دانان ایران، عضو شورای دانشگاه تهران و اولین رئیس انجمن جغرافی‌دانان ایران.

محمدحسن گنجی، ۲۸ تیرماه ۱۳۹۱ بر اثر زمین‌خوردن در منزل شخصی خود دچار خون‌ریزی مغزی شد. پس از آن به بیمارستان پیامبران منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت که در نهایت درگذشت. پیکر او، پس از تشییع از مقابل دانشگاه تهران، جهت خاکسپاری به زادگاهش، شهر بیرجند، منتقل شد و در تاریخ ۲ مردادماه ۱۳۹۱ در محل بوستان محمدحسن گنجی در خیابان توحید، به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

طرح واکنش سریع راهداری در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی اجرا شد/۲-۳

طرح واکنش سریع راهداری در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی اجرا شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: طرح واکنش سریع راهداری در ۱۱ شهرستان این استان با حضور ۲۱۵ راهدار و بیش از ۱۸۶ دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک، سنگین و نیمه‌سنگین در حال اجرا است.

اسدالله جلال‌زاده افزود: طرح واکنش سریع راهداری به مناسبت دهه کرامت سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) تا ولادت امام رضا (ع) از ۱۱ خرداد ماه جاری آغاز شد.

وی بیان کرد: ارتقای کیفیت و سرعت ارائه خدمات راهداری، اولویت‌دهی به نیازهای ضروری تامین ایمنی راه‌ها، افزایش رضایتمندی کاربران جاده‌ای و نظارت مردمی در پیشبرد اهداف دولت سیزدهم از اهداف مهم این طرح است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نحوه انعکاس موضوعات از طریق سامانه ۱۴۱ است گفت: با ایجاد این شبکه هموطنان به‌ویژه رانندگان حرفه‌ای می‌توانند موارد نیاز به اقدام سریع شامل مشکلات اولویت‌دار مرتبط با ایمنی در جاده‌ها را با رویکرد اقدامات سریع، موثر و زودبازده گزارش کنند.

وی افزود: موضوعات قابل گزارش در فاز اول اجرای این طرح مواردی از جمله لکه‌گیری و اصلاح چاله‌ها و موانع مخاطره‌آمیز، پاکسازی و شست‌ و شو و رفع نقص تابلوها و علائم موجود، تکمیل علائم در پیچ‌ها و قوس‌های تند و علائمی که خسارت دیده‌ و آشکارسازی تقاطع‌ها به جهت ایمن‌سازی مسیرها است.

جلال‌زاده تاکید کرد: روسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان‌ها موظفند با به‌کارگیری نیروی انسانی، ماشین‌آلات و تجهیزات موجود همچنین ظرفیت اکیپ‌های امانی و پیمانی راهداری و راهدارخانه‌ها و گشت‌های راهداری و ترابری، نسبت به اجرای مفاد طرح واکنش سریع راهداری اقدام کنند.

 

 

 

رئیس هیأت اسکیت خراسان جنوبی خبر داد؛

فعالیت ۸۰۰ اسکیت باز در شهرستان‌های خراسان جنوبی/۷

فعالیت ۸۰۰ اسکیت باز در شهرستان‌های خراسان جنوبی

رئیس هیأت اسکیت خراسان جنوبی از فعالیت حدود ۸۰۰ اسکیت باز در هشت شهرستان خراسان جنوبی به شکل حرفه‌ای و مبتدی خبر داد.

بهروز آدینانی در حاشیه همایش خانواده اسکیت به خبرنگار مهر اظهار کرد: به مناسبت دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) همایش خانواده اسکیت به طور همزمان در هشت شهرستان بیرجند، سربیشه، طبس، فردوس، قاین، بشرویه، سرایان با شرکت یک هزار و ۸۰۰و ورزشکار برگزار می‌شود.

به گفته وی در مجموع حدود ۸۰۰ نفر در شهرستان‌های استان در این رشته ورزشی فعالیت می‌کنند و هدف از برگزاری این همایش آشنایی خانواده‌ها و فرزندانشان با اسکیت و زیر شاخه‌های فعال فری استایل، سرعت و گلباد و اسکیت برد آن در خراسان جنوبی است.

وی اضافه کرد: رونق این رشته ورزشی در استان در ایجاد روحیه شادابی و نشاط به ویژه در بین جوانان و نوجوانان و دیگر رده‌های سنی است.

شمیم عطر رضوی در ۰۴ بیرجند / سفر به مشهد هدیه به کارکنان پادگان/۲-۳

شمیم عطر رضوی در ۰۴ بیرجند / سفر به مشهد هدیه به کارکنان پادگان

کاروان زیر سایه خورشید همزمان با روز میلاد امام رضا (ع) فضای پادگان ۰۴ امام رضا (ع) بیرجند را سرشار از عطر رضوی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مداحی و شعرخوانی خدام رضوی حال و هوای خاصی به فضای پادگان بخشید و دل‌های آماده پرسنل وظیفه و پایور را وارد صحن و سرای حرم امام هشتم (ع) کردند.

سربازان و پرسنل کادر پادگان ۰۴ احترام نظامی به پرچم منور رضوی کردند و ضمن بوسه بر این پرچم نورانی با دل شکسته و اشک‌های جاری بر گونه‌ها حاجت خود را از امام رضا (ع) درخواست کردند.

در ادامه به برکت وجود پرچم امام هشتم (ع) به تعدادی از کارکنان پایور به همراه خانواده به صورت قرعه کشی سفر مشهد مقدس و سایر کارکنان پایور و وظیفه که اسم آنها (رضا) است نیز ۴۸ ساعت مرخصی اهدا شد.

مُبلغ اعزامی کاروان زیر سایه خورشید در جمع پرسنل وظیفه و پایور ۰۴ گفت: استقبال باشکوه مردم از پرچم مطهر حرم رضوی ضربه سهمگین به دشمنان وارد می‌کنند و محبت اهل بیت (ع) در تمام زندگی مردم ورود کرده است.

حجت الاسلام محمدمهدی یاوری بیان کرد: محبت به اهل بیت (ع) به طور قطع پاشنه آشیل و ضعف دشمن خواهد بود و باید برای رسیدن به خدا دنبال وسیله باشید و امروز مردم ثابت کردند هیچ وسیله‌ای جز اهل بیت (ع) نمی‌پذیرند.

وی افزود: دشمنان سال‌ها هزینه کردند که معنویت از دنیا برود اما وقتی چشم باز می‌کنند جمله “یا علی ابن موسی الرضا (ع) ” بیشترین تولیدی در دهه کرامت پیدا کرده و این یعنی ارادت به اهل بیت (ع) هر کجا بوده دشمن احساس ضعف می‌کند.

مُبلغ اعزامی کاروان زیر سایه خورشید با بیان اینکه مردم با گرانی‌ها اهل بیت (ع) را فراموش نمی‌کنند گفت: ارادت امام رضا (ع) خار چشم دشمنان است و با پخش عکس‌های دهه کرامت در فضای مجازی دشمن را مأیوس کنیم.

جشن امام مهربانی برای کودکان بیرجند برگزار شد/۲

جشن امام مهربانی در کانون پرورش فکری شماره یک و فراگیر بیرجند برگزار شد

هم‌زمان با سال‌روز ولادت امام رضا(ع) جشن امام مهربانی در مرکز فرهنگی و هنری شماره یک و فراگیر کانون در شهرستان بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این جشن با حضور ۸۰ کودک و نوجوان برگزار شد و کودکان ونوجوانان حاضر در قالب قصه گویی، معرفی کتاب، شعر خوانی و… میلاد امام مهربانی را جشن گرفتند و با شخصیت و سیره‌ی ایشان بیشتر آشنا شدند.

گفتنی است نمایش فیلم، معرفی فعالیت‌های مرکز و کارگاه‌های اوقات فراغت تابستان با هدف جذب اعضای جدید از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

بانوان فرهنگی خراسان جنوبی،برسکوی سوم تنیس روی میزکشور/۷

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب مقام سوم تنیس روی میز کشور توسط بانوان فرهنگی استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضا موسوی نژاد، با بیان این خبر اظهار کرد: این دوره از مسابقات،باحضور۱۰تیم برتر مرحله منطقه ای به میزبانی استان مازندران به مدت ۳ روز، از ۱۶ لغایت ۱۹ خرداد ماه سال جاری برگزار شد.

برگزاری آزمون روزنامه نگاری مقدماتی برای اولین بار در فردوس/۲

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: آزمون روزنامه نگاری مقدماتی برای اولین بار در استان برای شهرستان ها برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: سال گذشته، علاقه مندان به صوت مجازی در دوره روزنامه نگاری مقدماتی شامل سرفصل های حقوق مطبوعات، تکنیک های مصاحبه، خبرنویسی،  شیوه نگارش فارسی در مطبوعات و اصول گزارش نویسی شرکت کردند.

به گفته وی آزمون این دوره برای اولین بار ۱۸ خردادماه، با حضور ۱۱ نفر شرکت کننده از شهرستان های فردوس، سرایان و طبس در شهرستان فردوس و ۱۹ خردادماه با حضور ۲۰ نفر از شهرستان های بیرجند، قاین، درمیان، نهبندان، سربیشه و خوسف در بیرجند برگزار شد.

رمضانی خاطرنشان کرد: مریم امیدی معاون آموزشی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ناظر این آزمون ها در استان حضور یافت و در جریان این آزمون، از هفته نامه یاقوت کویر فردوس نیز بازدید کرد.

وی هدف از این بازدید را آشنایی با رسانه های محلی، سطح سواد رسانه ای آن ها، مباحث کیفی و نیازسنجی آموزش های مورد نیاز اعلام کرد و گفت: با هدف ارتقاء سطح رسانه های محلی، معاون آموزشی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارتخانه برای برگزاری دوره های آموزشی مختص شهرستان های سرایان، فردوس، طبس و بشرویه و همچنین برگزاری دوره های اقتصاد رسانه و دیزاین برای رسانه های استان با حضور اساتید کشوری، اعلام همکاری کرد.

 

 

 

 

هوای زیرکوه در وضعیت خطرناک/۲

شاخص هوای شهرستان زیرکوه در وضعیت قرمز قرار گرفت.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: شاخص کیفیت هوای زیرکوه در وضعیت خطرناکهوا در زیرکوه به ۵۰۰ رسید.

حاتمی افزود: این شاخص به معنای آن است که هوا در وضعیت خطرناک قرار دارد.

وی گفت: شاخص کیفیت هوای سایر شهرستان‌ها در وضعیت سالم است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان از منزل خارج نشوند و فعالیت خود را به حداقل برسانند.

حاتمی گفت: سایر افراد نیز از فعالیت‌های طولانی و سنگین در خارج از منزل خودداری کنند.

 

 

 

صدردصد جمعیت خراسان جنوبی زیر پوشش پرونده الکترونیک بهداشت/۳

صدردصد جمعیت استان اعم از روستایی و شهری زیر پوشش پرونده الکترونیک بهداشت هستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار صداوسیما صدردصد جمعیت خراسان جنوبی تحت پوشش پرونده الکترونیک بهداشتگفت: سال ۱۳۹۵ سامانه یکپارچه بهداشت(سیب) که بستر نگهداری پرونده‌های الکترونیک شهروندان است راه اندازی و در همان سال ثبت نام همه جمعیت استان در سامانه انجام شد.

دکتر شایسته افزود: تاکنون ۹۲۴ هزار و ۸۳۹ پرونده الکترونیک بهداشت تشکیل شده که بخشی از این تعداد مربوط به افراد مهمان از استان‌های دیگر و برخی مربوط به افراد فوت شده است.

وی گفت: پرونده الکترونیک به نحوی طراحی شده که با توجه به سن افراد مراقبت‌های اختصاصی از جمله خدمات مراقبت سلامت در تمامی گروه‌های سنی، مشاوره رایگان سلامت روان، خدمات دندانپزشکی در گروه‌های هدف و مراقبت پیش و حین بارداری به صورت رایگان به آن‌ها ارائه می‌شود.

معاون بهداشتی انشگاه علوم پزشکی بیرجند از شهروندان خواست با مراجعه به مراکز بهداشت از این خدمات بهره‌مند شوند.

 

 

 

 

عطر رضوی از مرز تا کویر/۷

دهه کرامت است و نقاط مختلف خراسان جنوبی از مرز تا کویر معطر حرم رضوی شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، هم قدم شدم با مرزنشینانی که برخی از آنها سالهاست هوای دیدن حرم او را دارند، فاصله شان از حرم مولایشان بیش از ۹۰۰ کیلومتر است.

یکی یکی می آیند از کوچک و بزرگ، مهمانانی دارند گرانقدر که این مسیر را برای آنها آمدند.

یکی قصه‌ای، یکی رازی دیگری هم ارادتی داشت،  حضور هر نفر با هم متفاوت بود، یکی زیر لب ذکری می گفت، دیگر هم اشک می ریخت ، می گویند آمده ایم برای دیدار با خدام شاه خراسان.

آقای حسینی ۵۵ سال دارد که ۳ ساعتیست منتظر خدام است می گوید: افتخاری برای من شده تا امروز در این منطقه مرزی با خدام رضوی دیدار کنم چرا که  چند سال است به مشهد الرضا نرفتم.

آقای محمدی هم ۷۸ سال دارد می گوید: حضور خدام سبب شد تا پس از ماهها حال و هوای حرم امام رضا(ع) را تجربه کنم .

ساعات ها در انتظار

ای کسی که آبشار مهربانیت را راهی قلب های ما کرده ای تا ما را  سیراب کنی، برایمان بگو از سبز بودن حرمت، از ضریح طلایت، از پنجره فولادت، از نورانی بودنت، از طبیب بودنت که بیماران غریب را درکنار شفا خانه ضریح دخیل معرفت بسته ای و آنان را می نوازی  و در شفا خانه پنجره فولادینت به روی همه ی آنان  باز است، ای که نامت غریب و الغربا نام گرفته است.

۱۵۰ کیلومتر آن طرف تر در شهر سربیشه هم مردم در انتظار خدام رضوی هستند قرار است آنها هم مهمان دارند.

آقای احسانی که ساعتیست منتظر است می گوید: از وقتی متوجه شدم خدام رضوی می خواهند وارد شهر شوند به استقبال آنها آمده ام و ان شاء الله با ورود شان خیر و برکت را به شهرمان بیاورند.

آقای اکبری هم می گویند: مردم آمدند تا اسباط کنند که پای ولایت و دوستی ضامن آهو هستند .

۱۰ سال است به مشهد نرفتم

جوانی هم روی ویلچر نشسته است و می گوید: ۱۰ سال است که به مشهد نرفتیم و امیدوارم هر چه زودتر زائر او شوم.

حال و هوایی رضوی تنها در مرزهای خراسان جنوبی این روزها به مشام نمی رسد بلکه در کویر هم مردم آن دیار حال و هوای رضوی دارند.

اینجا عشق آباد شهرستان طبس است و مردم مدتها از است در انتظار حضور خدام هستند .

آقای رجب زاده می گوید: ۳ سال است به علت کرونا به مشهد نرفتم و حالا انگار در گوشه ای از صحن و سرای رضوی هستم .

خانم استاد هم می گوید: مدتهاست که فرزندم مریض است و با امید شفای فرزندم در این مراسم شرکت کردم.

استقبال بی نظیر

عطر رضوی در مرکز خراسان جنوبی هم با حضور خدام پیچیده است، اینجا امامزادگان شهدای باقریه است و هزاران نفر هم آمدند تا از راه دور به شاه خراسان سلام کنند .

ای آن‌که ابرهای کبود به یاد تو در آسمان راه می روند و ای آن‌که به درد و دل‌هایی می رسی  که آن‌ها را فریادرسی ندارند

خانم خسروی  می گوید: یک سال است که حرم امام رضا (ع) نرفتم و این حضور خدام مرا به مشهد الرضا برد.

یکی از خدام حرم امام رضا هم می گوید:  تاکنون این همه جمعیت برای استقبال ندیدم .

نوجوانی را دیدم که دهه هشتادی است و می گوید: مدتهاست که منتظرم امیدوارم امام رضا (ع) قبول کند.

مدیر روابط عمومی دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی  می گوید: خراسان جنوبی در دهه کرامت میزبان کاروان ۱۰ نفره خدام رضوی در دو گروه است که مهمان شهرستان‌های زیرکوه ، سرایان،درمیان، قائنات، خوسف ، فردوس، بیرجند، سربیشه بشرویه و طبس هستند.

 

 

 

 

حال و روز ناخوش بازار فرش دستباف/ مشکل برگشت ارز حل شود/۷-۵

حال و روز ناخوش بازار فرش دستباف/ مشکل برگشت ارز حل شود

 مشکل برگشت ارز حاصل از صادرات، گرانی مواد اولیه و کاهش مشتری در داخل از مشکلات پیش روی فرش دستباف خراسان جنوبی برای صادرات و بازاریابی است.

به گزارش مهر در حدود تیرماه ۹۵ بود که رسانه‌های خراسان جنوبی خبر از ثبت فرش دستباف مود بیرجند و قهستان در سازمان جهانی مالکیت فکری (wiop) دادند.

این موضوع نشان دهنده کیفیت و اصالت فرش‌های دستباف نقاط مختلف خراسان جنوبی بود که از دیرباز برای زنان و مردان زیادی نیز فرصت اشتغال‌زایی به وجود آورده است. اما به نظر می‌رسد این روزها حال و احوال فرش دستباف خراسان جنوبی خوب نیست و مشکلاتی در عرصه تولید و صادرات آن وجود دارد.

تحریم‌های ظالمانه فرصت رونق صادرات به بسیاری از کشورها را از این برندهای اصیل گرفته است و عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز مشکلات را برای تجار فرش افزون کرده است. از طرفی دیگر اما و اگرها در بیمه قالیبافان نیز رغبت برای ماندن در این عرصه به عنوان یک شغل را کاهش داده است.

فاطمه بیابانی، بانوی جوانی که سال‌ها پشت دار قالی نشسته و در حوزه تابلو فرش نیز فعالیت می‌کند، در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هیچگاه موفق به بیمه کردن خودم نشده‌ام، اظهارکرد: وقتی علت را پرس و جو کردیم گفتند چون عده زیادی برای این کار اقدام کردند سهمیه خراسان‌جنوبی برای بحث بیمه قالیبافان تمام شده است.

حال و روز ناخوش بازار فرش دستباف/مشکل برگشت ارز حل شود

گران شدن فرش دستباف و کاهش قدرت خرید مردم

وی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی قالی دستباف به قدری گران شده که مردم عادی جامعه نمی‌توانند آن را برای منزل خود تهیه و خریداری کند، افزود: در واقع می‌توانم بگویم که سختی کار قالی برای ما و لذت استفاده از آن برای طبقات مرفه و ثروتمند است.

این بانوی قالیباف یادآور شد: درباره فروش ما مشکل خاصی نداریم چون مشتری همیشگی خود را داریم.

فرامرز خراشادیزاده، که حدود ۲۸ سال است هم در حوزه تولید و هم فروش فرش دستباف فعالیت می‌کند، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی موانع مهم پیش روی تولیدکنندگان فرش خراسان‌جنوبی گران شدن قیمت مواد اولیه است.

تولید فرش مقرون به صرفه نیست

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها و موضوع برگشت ارز حاصل از صادرات نیز در کار تولید فرش گره انداخته است، بیان‌کرد: گران شدن قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌های کارگری و عدم امکان صادرات به واسطه تحریم‌ها تولید فرش به صرفه نباشد.

حال و روز ناخوش بازار فرش دستباف/مشکل برگشت ارز حل شود

خراشادیزاده بیان‌کرد: از طرفی ما برای صادرات فرش به کشورهای اروپایی و آمریکا که قبل طالب فرش ما بودند مشکل داریم و از جنبه دیگر وقتی به هر طریقی به نقاطی فرش را صادر می‌کنیم موضوع بازگشت ارز برای ما مشکل ساز شده است و در حقیقت گره به کار تولید فرش زده است.

وی گفت: خرید در داخل نیز به واسطه گران شدن فرش با محدودیت رو به رو است و تنها قشر بسیار مرفه فرش دستباف می‌خرند.

۹۹ درصد فرش تولیدی مود صادراتی بود

این تولیدکننده با سابقه فرش دستباف در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه فرش بیرجند از گذشته با برند مود معروف بوده است، اظهار کرد: از قدیم فرش تبریز علاوه بر صادرات در داخل نیز مشتری داشته است و فروش در داخل کشور نیز در برنامه‌های آن بوده است ولی فرش مود ۹۹ درصد آن صادراتی بود و از این جهت تحریم‌ها به آن فشار مضاعفی وارد کرده است.

محمد حسن کامیابی مسک، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خراسان‌جنوبی یکی از مناطق نام آشنای قالیبافی در کشور است که دو فرش دارای برند ثبت شده نیز دارد.

حال و روز ناخوش بازار فرش دستباف/مشکل برگشت ارز حل شود

برندهای جهانی فرش خراسان‌جنوبی

وی با اشاره به اینکه فرش مود و فرش قهستان ثبت جهانی شده است، گفت: فرش منطقه درخش نیز ثبت ملی شده و مقدمات ثبت جهانی آن نیز انجام شده است.

کامیابی مسک با تأکید بر اینکه فرش خراسان و به ویژه بیرجند برای مردم کشور ما و حتی فراتر از مرزهای ایران شناخته شده است، اظهار کرد: البته تحریم‌ها مشکلاتی را برای صادرات فرش دستباف ایران به وجود آورده و مسئله بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز مزید بر علت شده است.

وی گفت: البته دولت نیز در موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات حق دارد چون گاهی کالایی صادر می‌شود ولی در این شرایط تحریمی و نیاز کشور به ارز، این ارز حاصل از صادرات برگردانده نمی‌شود و مشکلاتی به وجود می‌آید.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی گفت: البته از طرف دیگر دولت نیز باید این نکته را مد نظر داشته باشد که ارز حاصل از صادرات فرش نیز مبالغ زیادی نیست و بیشتر باید بر روی ارز حاصل از صادرات کالاهایی چون پتروشیمی تأکید داشته باشد.

تأکید ما بر حفظ اصالت فرش‌های دارای برند جهانی است

کامیابی مسک ادامه‌داد: با توجه به ثبت جهانی دو برند از فرش‌های خراسان‌جنوبی تأکید ما بر این است که طرح این فرش‌ها در وهله اول اصالت خود را حفظ کند و در گام دوم در تولید این فرش‌ها از مواد اولیه مرغوب استفاده شود.

وی گفت: در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ میزان ۲۹ هزار و ۵۰۰ متر مربع فرش دستباف به ارزش ۵۹ میلیارد تومان در خراسان جنوبی تولید شده است.

یکی از مشکلاتی که همواره قالیبافان در خراسان‌جنوبی با آن رو به رو بوده‌اند، بحث بیمه است که در حدود یک دهه گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی رو به رو شد. به نظر می‌رسد پیگیری این موضوع نیز می‌تواند در افزایش تمایل افراد به اشتغال در بخش تولید فرش دستباف تأثیرگذار باشد.

حال و روز ناخوش بازار فرش دستباف/مشکل برگشت ارز حل شود

بیمه قالیبافان در گذر یک دهه گذشته

علی اکبری، مسئول بیمه شدگان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: برای موضوع بیمه قالیبافان یک قانون در سال ۷۹ و یک قانون نیز در سال ۸۹ داشتیم که به واسطه مشکلات در قانون سال ۷۹ آن قانون لغو و قانون سال ۸۹ مربوط به بیمه قالیبافان با تعهدات کامل برقرار شد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این قانون در خراسان‌جنوبی تا سال ۹۳ حدود پنج هزار قالیباف جذب و بیمه شدند، بیان‌کرد: اما در حدود مهرماه ۹۳ دیوان محاسبات اعلام کرد در عمل بارمالی که بر دوش دولت به واسطه این موضوع گذاشته شده است بیش از تعهدات و بار مالی است که دولت برای این موضوع در نظر گرفته است.

مسئول بیمه شدگان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: در نتیجه این موضوع و این ایراد دیوان محاسبات پذیرش جدید متوقف شد و بررسی کردیم که آیا کسانی وجود داشته‌اند که بدون داشتن حق، بیمه شده باشند یا خیر.

سه هزار قالیباف بیمه شده داریم

اکبری با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود سه هزار قالیباف بیمه شده در خراسان‌جنوبی وجود دارد، اظهارکرد: البته کاهش آمار پنج هزار بیمه شده اولیه تا سه هزار قالیباف بیمه شده امروز به واسطه بازنشستگی بسیاری از این افراد نیز بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس قانون اگر فردی بدون داشتن حق، بیمه قالیبافان شده باشد و همکاران ما شناسایی کند می‌توان فرد دیگری از قالیبافان جامعه را به جای او جایگزین و بیمه کرد.

مسئول امور بیمه شدگان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی یادآور شد: بیمه قالیبافان از نظر تعهدات بلند مدت، بازنشستگی، فوت و بیمه درمان در اندازه بیمه اجباری رایگان هست و از این نظر مشکلی برای قالیبافان عزیز و هنرمند استان ما وجود ندارد.

فرش خراسان جنوبی فقط یک فرصت و ظرفیت برای اشتغال‌زایی نیست بلکه از جنبه دیگر نماد هویت و هنر مردمان دیار خراسان‌جنوبی است. زنان و مردانی که با سرپنجه هنرمندشان گره بر دار قالی زدند، رنج کار شبانه روزی را به جان خریدند تا نام خراسان همزاد با این هنرهای اصیل و برجسته باشد.

شایسته است که هم اقدامات لازم در چارچوب سیاست‌های کلی کشور برای رونق گرفتن صادرات فرش خراسان جنوبی به کشورهای دیگر انجام دهیم و هم با جدی گرفتن موضوع بیمه قالیبافان افراد هنرمند فعال در این رشته را به باقی ماندن در این عرصه تشویق کنیم.

طرح واکنش سریع راهداری در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی اجرا شد

طرح واکنش سریع راهداری در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی اجرا شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: طرح واکنش سریع راهداری در ۱۱ شهرستان این استان با حضور ۲۱۵ راهدار و بیش از ۱۸۶ دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک، سنگین و نیمه‌سنگین در حال اجرا است.

اسدالله جلال‌زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: طرح واکنش سریع راهداری به مناسبت دهه کرامت سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) تا ولادت امام رضا (ع) از ۱۱ خرداد ماه جاری آغاز شد.

وی بیان کرد: ارتقای کیفیت و سرعت ارائه خدمات راهداری، اولویت‌دهی به نیازهای ضروری تامین ایمنی راه‌ها، افزایش رضایتمندی کاربران جاده‌ای و نظارت مردمی در پیشبرد اهداف دولت سیزدهم از اهداف مهم این طرح است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نحوه انعکاس موضوعات از طریق سامانه ۱۴۱ است گفت: با ایجاد این شبکه هموطنان به‌ویژه رانندگان حرفه‌ای می‌توانند موارد نیاز به اقدام سریع شامل مشکلات اولویت‌دار مرتبط با ایمنی در جاده‌ها را با رویکرد اقدامات سریع، موثر و زودبازده گزارش کنند.

وی افزود: موضوعات قابل گزارش در فاز اول اجرای این طرح مواردی از جمله لکه‌گیری و اصلاح چاله‌ها و موانع مخاطره‌آمیز، پاکسازی و شست‌ و شو و رفع نقص تابلوها و علائم موجود، تکمیل علائم در پیچ‌ها و قوس‌های تند و علائمی که خسارت دیده‌ و آشکارسازی تقاطع‌ها به جهت ایمن‌سازی مسیرها است.

جلال‌زاده تاکید کرد: روسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان‌ها موظفند با به‌کارگیری نیروی انسانی، ماشین‌آلات و تجهیزات موجود همچنین ظرفیت اکیپ‌های امانی و پیمانی راهداری و راهدارخانه‌ها و گشت‌های راهداری و ترابری، نسبت به اجرای مفاد طرح واکنش سریع راهداری اقدام کنند.

 

 

 

 

 

۸۶ فقره تصادف امسال در یک بلوار شهر بیرجند روی داد/۴

۸۶ فقره تصادف امسال در یک بلوار شهر بیرجند روی داد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی از وقوع ۸۶ فقره تصادف در بلوار پیامبر اعظم (ص) شهر بیرجند از ابتدای امسال و مجروح شدن ۴۵ نفر در این تصادفات خبر داد.

سرهنگ علیرضا عباسی افزود: اکثر این تصادفات شدید و منجر به خروج از راه یا واژگونی خودرو بوده است.

وی گفت: حوادث و تصادفات این بلوار یکی از دغدغه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی تصریح کرد: مسیر تفرجگاه‌هایی مثل بند امیرشاه و بند دره از بلوار پیامبر اعظم (ص) است و از طرفی عریض بودن و نبود ایمنی کافی در این معبر باعث شده شاهد تصادفات زیادی در این بلوار باشیم.

وی کمبود تجهیزات هوشمند کنترل ترافیک، مشکلات هندسی و ایمنی پایین این معبر و سرعت بالای وسایل نقلیه را از عوامل موثر در وقوع تصادفات این مسیر پرتردد ذکر کرد و از شورای ترافیک و دستگاه های مسئول خواست برای ارتقای ایمنی این معبر تصمیمات کاربردی و جدی اتخاذ شود.

سرهنگ عباسی با بیان اینکه افزایش ۱۳۰ درصدی تصادفات منجر به جرح ماه جاری در مرکز استان نگران‌کننده است گفت: نقش خانواده‌ها در کاهش تصادفات، کنترل و نظارت بر جوانان و نوجوانان غیرقابل انکار است.

وی از والدین خواست چنانچه موتورسیکلت و خودرو در اختیار فرزندان خود قرار می‌دهند به‌صورت مستمر بر رفتارهای ترافیکی آنان نظارت داشته باشند.

 

 

 

هشدار دامپزشکی در خصوص ابتلا به تب کریمه کنگو/۲-۳

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص ابتلای افراد به تب کریمه کنگو هشدار داد.

اصغرزاده گفت: تب کریمو کنگو بسیار خطرناک است و اگر کسی به این بیماری مبتلا شود و درمان نشود، به صورت صد درصد جان خود را از دست خواهد داد.

او گفت: بیماری تب کریمو کنگو از ۴ طریق منتقل می‌شود؛ طریقه اول آن گزیده شدن گوسفند به وسیله کنه، دوم گزیده شدن انسان به وسیله کنه، سوم کشتن کنه به وسیله دست انسان و چهارم انتقال به وسیله تنفس از انسان به انسان است.

اصغرزاده گفت: تاکنون در خراسان جنوبی هیچ مورد ابتلایی به ویروس تب کریمو کنگو گزارش نشده است، اما باید گفت کنه‌ای که مبتلا به این ویروس باشد در استان وجود دارد و مردم و دامداران باید هشیار باشند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون کانون‌های این ویروس که سگ‌های بلاصاحب میدان‌های دام، کشتارگاه‌ها و روستا‌های مرزی است از سوی اداره کل دامپزشکی استان سمپاشی می‌شوند.

او گفت: از سوی دیگر اصلی‌ترین راه انتقال این ویروس ذبح غیرمجاز دام و قاچاق دام است.

اصغرزاده گفت: با توجه به نزدیک شدن به عید قربان و ذبح دام‌های بیشتر، مردم و دامداران گوشت‌های دام را ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند تا این ویروس از بین برود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: هنگام ذبح و تکه کردن گوسفند افراد حتما دستکش در دست داشته باشند و رعایت موارد بهداشتی را در نظر بگیرند.

او گفت: تاکنون ۱۳ نفر در ایران به بیماری تب کریمو کنگو مبتلا شده اند و یک نفر نیز جان خود را از دست داده است.

علائم ابتدایی این بیماری مانند سرماخوردگی است و پس از آن تبدیل به خونریزی‌های زیر پوستی و در نهایت سبب کاهش پلاکت خون فرد می‌شود.

 

 

 

 

 

تمامی زیر ساخت‌های اولیه برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند فراهم است

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت: تمامی زیر ساخت‌های اولیه شامل آب برق گاز در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند فراهم بوده تا فرش قرمزی برای سرمایه‌گذاران باشد.

تمامی زیر ساخت‌های اولیه برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند فراهم است

به گزارش  خبرگزاری فارس از بیرجند، حسین زارعی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی امروز در دیدار با مدیر کل سازمان محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از سیاست های سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان از بدو تاسیس تاکنون امنیت خاطر از نظر سلامت و بهداشت حرفه‌ای است، اظهارداشت: حفظ محیط زیست و بهداشت حرفه‌ای از دیگر سیاست های ما در منطقه ویژه اقتصادی استان است.

وی با بیان اینکه اینکه به طور کلی سیاست های سازمان منطقه ویژه اقتصادی از بدو تاسیس تا کنون این بوده که فضای اقتصادی را برای سرمایه گذاران خود فراهم کنیم تا در این فضا کارگران هر واحد صنعتی احساس امنیت خاطر از نقطعه نظر سلامت وبهداشت حرفه ای خود داشته باشند افزود: یکی از اصلی ترین سیاست های سازمان این است که همگام با توسعه اقتصادی منطقه و استان آسیبی به محیط زیست منطقه وارد نشود و در این راستا به طور جدی اقدام شده و اقدام خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: هیچ واحد سرمایه گذاری نباید خدای نکرده آسیبی به محیط زیست طراف خود چه در حوزه آلودگی آب،خاک وهوا داشته باشد ادامه داد: این موضوع دائم توسط واحد ایمنی بهداشت ان واحد وسازمان رصد می‌کنیم.

زارعی  افزود:از سویی دیگر از سیاست‌های سازمان مسئول این است که تمامی ظوابط و مقررات جاری کشور در حوزه حفاظت فنی، بهداشت حرفه ای ومحیط زیست را در سطح منطقه به طور فراگیر اجرایی کند و از واحدهای صنعتی وخدماتی مستقر انتظار می‌رود که به این امر توجه کافی داشته باشند که البته خوشبختانه چند واحد به این سمت وسو برنامه‌های خود را پیش برده اند که نیاز است تمامی واحدها طبق الزماات سازمان منطقه ویژه اقدام کنند تا خدای نکرده حادثه ای در کارگاهی رخ ندهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ گروه سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان سرمایه‌گذاری کردندو خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده از نظر زیرساخت‌ها مشکلی نداریم و همه زیرساخت‌های اولیه آب، برق و گاز  فراهم است ادامه داد: تاکنون ۱۸ واحد در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و ۳۵ واحد در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی به بهره‌برداری رسیده است مابقی واحدها هم بین ۱۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: شعار محوری سال جاری با عنوان تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین در برنامه‌های سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه در روند سرمایه گذاری‌ها رو به جلو حرکت می‌کنیم اظهار داشت: نسبت به استان‌های مجاور وضعیت قابل قبولی داریم.

زارعی افزود: در سایت مرکزی با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد، سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته و واحدهای مستقر در مرز به عنوان بارانداز تخلیه بار دارند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در سایت مرزی هم در خصوص زیرساخت‌های اولیه اب فراهم است و تا ۱۵ روز دیگر تمامی واحدهای منطقه ویژه اقتصادی مستقر ما در نقطه صفر مرزی برق‌دار می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی هم در این دیدار با بیان اینکه ارزش تنوع زیستی استان تنها به تعداد گونه‌ها نیست بلکه گونه‌های در معرض خطر انقراض ویا کمیابی در استان زندگی میکنند که ارزش حفاظتی بالایی داشته ومورد توجه بوم شناسان است افزود: از جمله این گونه‌ها می‌توان یوزپلنگ ایرانی، پلنگ، آهو، جبیر، گربه پالاس، گربه شنی، شاه روباه، قوچ اوریال، هوبره، زاغ بور، افعی شاخدار، بزمجه بیابانی و پرندگان شکاری مثل بالابان، قرقی، پیغو، دلیجه کوچک و عقاب طلایی را نام برد.

حاتمی برداشت بی رویه از منابع آبی، پدیده گرد و غبار و دفع نامناسب پسماند‌ها را دیگر تهدیدات زیست محیطی ایستان عنوان کردو گفت: برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی به همراه تغییرا قلیم و کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های دو دهه اخیر در استان منجر به بحرانی شدن دشت‌های مهم استان، افت کمی و کیفی شدید سفره‌های اب زیرزمینی و پدیده‌های متاثر از آن از جمله فرونشست زمین در برخی از دشت‌ها، افزایش محسوس کانون‌های فرسایش بادی و پدیده گرد و غبار و کاهش شادابی پوشش گیاهی و کاهش ظرفیت مراتع و ایجاد مشکل برای دامداران و کشاورزان و. گردیده و راهکار‌هایی نظیر انتقال آب از دریا اگر چه تا حدودی برای برخی مصارف خاص نظیر آب شرب و صنعت راهگشا خواهد بود لیکن صرفه جویی و مدیریت مصرف اب در برنامه‌های توسعه‌ای استان مبتنی بر مطالعات آمایش سرزمین و روش‌های سازگار با کم آبی راه نجات و گذر ما از این بحران است.

حاتمی با بیان اینکه ماهیت استان بیابانی است افزود: بیش از یک سوم مساحت استان کانون فرسایش بادی است و سالانه ۷۲۹هزار و  ۶۹۲ تن گرد و غبار برخاسته از این کانون‌ها بر سر مردم فرود می‌آید.

وی گفت:همچنین سالانه ۵۰۵ میلیارد تومان خسارت ناشی از گرد وغبار به منابع مختلف زیرساختی، اقتصادی و زیست محیطی استان وارد می‌شود.

 

 

 

 

۳۵ پرواز امدادی برای حادثه خروج ریل در فرودگاه شهدای شهرستان طبس انجام  شد

  • 35 پرواز امدادی برای حادثه خروج ریل در فرودگاه شهدای شهرستان طبس انجام  شد

مدیرکل فرودگاههای استان خراسان جنوبی بابیان اینکه در پی حادثه قطار مشهدبه یزد، ۳۵پرواز امدادی در فرودگاه شهدای طبس انجام شد گفت:در این حادثه با توان بالای متخصصان کنترل ترافیک هوایی با استفاده از ظرفیت فرودگاه به بهترین شکل صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ا ز بیرجند ،  عظیم طهماسبی  صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با اعلام مدیریت بحران استان هماهنگی و آمادگی لازم در فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی در لحظات ابتدایی این سانحه انجام و نخستین پرواز امدادی در ساعت ۸:۳۰ دقیقه به محل اعزام شد .

وی افزود: همزمان پروازهای امدادی از استانهای همجوار به محل اعزام شدند و در عملیات امدادرسانی سانحه یاد شده سرویس هوانوردی به پروازهای امدادی صورت پذیرفت.

مدیرکل فرودگاه های استان خراسان جنوبی افزود: تعداد ۳۵ پرواز امدادی طی عملیات یاد شده از فرودگاه شهدای طبس انجام و براساس  هماهنگی انجام شده با اداره کل فرودگاه شهید صدوقی یزد تجهیزات روشنایی موقت باند از فرودگاه مذکور برای ارائه سرویس هوانوردی در شب  ارسال شد.

طهماسبی گفت: عملیات سوختگیری،بالگردهای امدادی بدون وقفه و در شرایط ایمن انجام و نهادهای امنیتی و انتظامی با برقراری نظم وامنیت تسهیل کننده خدمات امدادی بودند.

مدیرکل فرودگاه های استان خراسان جنوبی اظهار داشت: علاوه بر پروازهای امدادی  پروازهای مقامات عالی وزارت کشور و راه وشهرسازی و رئیس  سازمان هواپیمایی کشوری نیز به مجموع پروازهای فرودگاه طبس اضافه و  عملیات هوانوردی فرودگاه شاهد ترافیک بالاتری  بود،که با توان بالای متخصصان کنترل ترافیک هوایی، الکترونیک، ایمنی و فنی با استفاده از ظرفیت فرودگاه به بهترین شکل صورت گرفت.

 

 

 

 

 

گلایه مردم از بی‌کیفیتی نان و عدم نظارت بر نانوایی‌ها/ نان‌هایی که خوراک دام می‎شود!

پنج دستگاه نظارتی بر کیفیت نانوایی‌ها نظارت دارند ولی انگار با وجود نظارت‌های آن‌ها هنوز کیفیت مورد نظر ایجاد نشده و باید دید آیا کم‌کاری از این دستگاه‌ها بوده است یا تخلف از سمت نانوایی‌ها صورت می‌گیرد!

گلایه مردم از بی‌کیفیتی نان و عدم نظارت بر نانوایی‌ها/ نان‌هایی که خوراک دام می‎شود!

به گزارش فارس نان قوت غالب مردم را تشکیل می‌دهد و بدون آن سفره مردم خالی است لذا تهیه و تأمین آرد برای پخت نان یکی از موارد مهم و ضروری است که در گذشته با سختی بسیار روبرو بوده است.

آسیاب‌های بادی و آبی گندم‌های مردم را با کیفیت بسیار خوب به آرد تبدیل می‌کردند چراکه سبوس گندم در آن وجود داشت که برای سلامتی مفید است و در دستگاه‌های آسیاب صنعتی این مورد رعایت نمی‌شود و سبوس گندم گرفته می‌شود که ارزش غذایی نان را پایین می‌آورد لذا نان‌های سنتی به مراتب مشتریان بیشتری از نان‌های صنعتی دارند.

با ورود کرونا به کشور و به ویژه در خراسان‌جنوبی مردم برای مراقبت از خود، بیشتر خودشان به پخت نان روی آوردند و صف‌های نانوایی کمتر شد ولی اکنون وقتی در شهر بیرجند حرکت کنی متوجه صف‌های طولانی نانوایی‌ها می‌شوی که افراد باید ساعات زیادی را برای خرید نان وقت بگذارند.

کیفیت نان خوب نیست

با برداشتن ارز ترجیحی و اجرای طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها قیمت هر کیسه آرد به شدت افزایش پیدا کرد و مردم دیگر توانایی خرید آرد را ندارند تا خود به تهیه نان مورد نیاز خود بپردازند و شاید یکی از دلایل طولانی شدن صف‌ها را بتوان این دلیل عنوان کرد.

از طرفی کیفیت نان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و این امر مردم را بسیار نگران و ناراحت کرده است چراکه بخش قابل توجهی از نان خریداری شده را باید دور بریزند و این مورد وجه دینی خوبی ندارد.

پنج دستگاه نظارتی بر کیفیت نانوایی‌ها نظارت دارند ولی انگار با وجود نظارت‌های آن‌ها هنوز کیفیت مورد نظر ایجاد نشده و باید دید آیا کم‌کاری از این دستگاه‌ها بوده است یا تخلف از سمت نانوایی‌ها صورت می‌گیرد. نان بیشترین سهم را در سفره مردم دارد و انتظار می‌رود نانوایی‌ها بهترین خدمات را به مردم بدهند

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با فارس، گفت: بحث عدم نظارت بر نانوایی‌ها معضل جدی جامعه است مشکلات بیشتر از آن است که به نظر می‌رسد.

قاچاق آرد از نانوایی‌ها!

وی با بیان اینکه قاچاق آرد از خود نانوایی‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: در این مورد اگر نظارت وجود داشت نانوایی‌ها به راحتی آرد را به فروش نمی‌رساندند.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه در یک نانوایی آرد به فروش می‌رسید و به دستگاه مسئول گزارش داده شد، یادآور شد: مقام مسئول بیان داشت آنقدر را باید بفروشند چراکه برای آن‌ها صرف ندارد و وقتی دیدگاه یک مسئول این باشد‌ راه به جایی نمی‌بریم.

وی با بیان اینکه نظارت در شهر بیرجند خیلی کم است، ادامه داد: در بحث نانوایی‌ها به ۳۰ تا ۴۰ سال پیش برگشتیم و صف‌های نانوایی دارند طویل می‌شوند و ساعت پخت و میزان پخت آرد کم شده است.

این شهروند از عدم نظارت مسئولان بر نانوایی‌ها به شدت گلایه کرد و افزود: متأسفانه در برخی از نانوایی‌ها نان بی‌کیفیت تولید می‌شود و این نان را برای خوراک دام به فروش می‌رسانند.

نان‌هایی که ضایعات می‌شوند

وی با بیان اینکه در گذشته شورای آرد و نان بر نانوایی‌ها نظارت داشت، خاطرنشان کرد: اکنون نظارت بر عهده چند ارگان قرار گرفته که قصور در این زمینه را روی گردن دیگری قرار می‌دهند.

یکی از شهروندان فردوسی نیز در گفت‌و‌گو با فارس وضعیت پخت نان در فردوس را بسیار بد دانست و گفت: نان از کیفیت خوبی برخوردار نیست و تنها وسط نان قابل خوردن است و بخش قابل توجهی از آن باید به عنوان ضایعات دور ریخته شود.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی جامعه، یادآور شد: در شرایطی که امروز وجود دارد، نباید نان از این کیفیت برخوردار باشد، یک کارگر ساده با حقوق اندک چگونه می‌تواند خرج زندگی خود را تأمین کند که هنوز نان را نیز به ضایعات تبدیل کند و هزینه گزافی را متحمل شود.

این شهروند فردوسی با بیان اینکه اکنون نان کیلویی می‌دهند، افزود: با این شرایط نان سفید دست مردم می‌دهند و وقتی مردم درخواست برشته شدن نان را دارند باید ۵۰۰ تومان گران‌تر بدهند.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها کم شده است، اضافه کرد: اگر نظارت‌ها به جا و به موقع صورت گیرد نانوایی‌ها نمی‌توانند نان بی‌کیفیت را به دست مردم بدهند.

نظارت کامل بر تولید آرد وجود دارد!

«احمد بیکس» معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: کیفیت نان بسیار مهم است و ۸۰ درصد کالری و ۶۰ درصد انرژی بدن را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه پنج دستگاه متولی بر نظارت هستند، تصریح کرد: این دستگاه‌ها تمهیداتی را برای بهبود وضعیت کار در نانوایی‌ها می‌اندیشند.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تولید نان مبنای کار ما است و از مزرعه گندم را ما تولید می‌کنیم، یادآور شد: نظارت کامل برای تولید گندم مرغوب که دارای ارزش غذایی بالا باشد، وجود دارد.

بیکس با بیان اینکه محوریت گندم در وزارتخانه جایگاه خاصی دارد، ادامه داد: میزان کمبود گندم را به صورت وارداتی جبران می‌کنیم و بر روی آن نیز نظارت وجود دارد و همچنین کیفیت و سلامت در محصولات را در نظر می‌گیریم و بعد کمیت را مدنظر داریم.

وی با اشاره به تصمیمی که گرفته شده در راستای مردمی‌سازی یارانه‌ها، اضافه کرد: یکی از هدف‌های این طرح رفتن به سمت کیفیت نان است.

پخت نان از ابتدا تا انتها کنترل می‌شود

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نظارت‌ها به صورت ویژه صورت می‌گیرد، متذکر شد: بازرسین سازمان صمت، تعزیرات و گروه‌های ویژه به صورت روزانه تلاش و عملکرد نانوایی‌های استان را بررسی و اول بر کیفیت و بعد کمیت نظارت کامل دارند.

بیکس با بیان اینکه در نانوایی عوامل تشکیل‌دهنده مختلفی در کیفیت نان مؤثر است، گفت: نیروی انسانی خیلی مؤثر است و شاطر از نظر بهداشتی و تخصصی باید کنترل شود و همچنین مواد نمک مخمر را کنترل می‌کنیم تا به اندازه کافی باشد.

وی با بیان اینکه سامانه ۱۲۴ آماده دریافت اعتراض مردمی است، ادامه داد: نیروی ما در کنار سازمان صمت مستقر است و گشت‌های مشترک در شهرستان‌ها و مرکز استان فعال هستند.

«حسین حسن‌پور» مدیرکل تعزیزات حکومتی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: اداره کل تعزیرات به عنوان آخرین زنجیره مدیریت تنظیم بازار به عنوان رسیدگی و اجرای احکام فعالیت می‌کند.

ورود ۱۷۳ فقره پرونده به تعزیرات حکومتی

وی با بیان اینکه نظارت با اداره تعزیرات نیست، تصریح کرد: حوزه فعالیت ما رسیدگی و اجرای احکام پرونده‌های متشکله در حوزه‌های مختلف است و آرد و نان هم از جمله مواردی است که اداره کل تعزیرات به آن رسیدگی می‌کند.

مدیرکل تعزیزات حکومتی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما از ابتدای امسال تاکنون ۱۷۳ فقره ورودی پرونده داشتیم، ادامه داد: با نظارت سازمان صمت، اتاق اصناف، جهاد کشاورزی، سازمان غله و نیروی انتظامی کشفیاتی داشتند.

حسین‌پور با بیان اینکه برخی از نانوایی‌ها خودسرانه اقدام به تعطیلی می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر موارد تخلف دیده شد با ۱۳۵ تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*