گزارش

ترفند مستاجران برای دریافت وام ودیعه مسکن!

برخی بنگاه‌ها با دریافت مبلغی از متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن که شرایط آن را ندارند، کد رهگیری صوری دریافت می‌کنند.

 

وزارت راه و شهرسازی تداوم پرداخت وام ودیعه مسکن را با سود ۱۸ درصد تصویب کرد. ثبت‌نام متقاضیان دریافت این وام از ۱۲ خرداد در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن آغاز شده است. اما در این میان برخی برای دریافت این وام دست به تقلب می‌زنند؛ دریافت کد رهگیری صوری با پرداخت مبلغی میان ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تومان.


بیشتربخوانید


کد رهگیری ضروری است

افرادی که متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه اجاره مسکن هستند باید دارای اجاره‌نامه و کد رهگیری باشند.

به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن هدف این است که وام تسهیلات ودیعه مسکن، واقعاً صرف کمک ودیعه اجاره مسکن بشود و نه صرف خرید کالا‌ها و خدمات دیگر که آثار تورمی دارند.

پروانه اصلانی چندی پیش در این مورد توضیح داد: تصمیم بر آن است که حتما پس از دریافت کد رهگیری وام ودیعه مسکن پرداخت شود؛ بنابراین مراحل اولیه توافقات بین موجر و مستأجر می‌تواند در دفاتر مشاوران املاک انجام بشود و در نهایت وام ودیعه به متقاضیان واجد شرایط تعلق می‌گیرد (ایسنا).

کد صوری برای وام ودیعه مسکن

البته در این بین افرادی نیز هستند که صاحب‌خانه‌اند یا به هر دلیلی اکنون واحدی را اجاره نکرده‌اند، اما به‌دنبال راهی برای دریافت این وام می‌گردند. پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز نشان می‌دهد برخی بنگاه‌های املاک، برای این دسته از افراد کد رهگیری صوری تهیه می‌کنند.

یکی از فعالان این بازار درباره هزینه کد‌های صوری می‌گوید: برای اینکار باید یک سند به ما ارائه دهید و هنگام دریافت کد نیز باید یک میلیون تومان پرداخت کنید.

یکی‌دیگز از بنگاه‌ها می‌گوید حتی درصورت نداشتن سند نیز با دریافت مبلغی می‌تواند سند ملکی را برای دریافت کد استفاده کند: «اگر سند نداشته باشید و خود ما بخواهیم آن را تهیه کنیم مبلغ باتوجه به مکان خانه افزایش پیدا می‌کند. در مناطق پایین حدود سه میلیون تومان و در مناطق بالاتر تا پنج میلیون تومان.»

همچنین در در سایت دیوار نیز آگهی‌هایی وجود دارد که مستقیم برای اینکار ایجاد شده‌اند. آن‌ها نیز مبلغی بین ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تومان دریافت می‌کنند.

به نظر می‌رسد مبلغ و شرایط بازپرداخت این وام، در شرایط اقتصادی موجود کشور، برخی افراد را برای دریافت آن، حتی به قیمت تقلب مجاب کرده است.

 

 

 

خاطرات هولناک فرمانده دفاع مقدس از جنگ با کُومله‌ها

تهران- ایرنا- یکی از فرماندهان دفاع مقدس در خاطرات خود از نبرد با کومله‌ها در جبهه غرب می‌گوید: برای حفاظت از یک بیمارستان به شهر پاوه اعزام شدیم، بعد از ورود به داخل بیمارستان متوجه شدیم کومله ها تعدادی از بیماران را سر بریده و برخی از آنها را با بستن به رگبار به شهادت رسانده بودند.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، در وقایع کردستان اصغر وصالی فرمانده گروه دستمال سرخ‌ها بود، وجه تسمیه این گروه به شهادت یکی از اعضای جوان آن باز می‌گردد. او به هنگام شهادت، لباسی سرخ بر تن داشت که همرزمانش به‌ عنوان یادبود وی، تکه‌هایی از لباس او را بر گردن بستند و عهد کردند که تا گرفتن انتقامش، آن را از خود جدا نکنند.

سردار حاج مهدی زمردین در خصوص خاطرات خود در جنگ با نیروهای کومله و دمکرات‌ها در کردستان به خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا گفت: روز دوم جنگی که توسط کومله دمکرات ها در شهر پاوه به وقوع پیوسته بود به دستور حضرت امام خمینی (ره) به عنوان اولین گروه از تهران برای کمک به گروه شهید اصغر وصالی یا همان اصغر چریک که به دستمال قرمزها معروف بودند اعزام شدیم.

وی افزود: برای رفتن به کردستان پشت یک تریلی که گوشه‌های آن سنگر بندی شده بود نشستیم که در پیچ و خم‌های مسیر اگر به ما تیراندازی می‌شد پشت گونی‌های شن قرار می‌گرفتیم و به دشمن تیراندازی می کردیم.

وی اضافه کرد: روز دوم برای حفاظت از یک بیمارستان به شهر پاوه اعزام شدیم، بعد از ورود به داخل بیمارستان متوجه شدیم کومله ها تعدادی از بیماران را سر بریده و برخی از آنها را با بستن به رگبار به شهادت رسانده بودند، صحنه اسفناکی ایجاد شده و بوی تعفن کل فضا را در بر گرفته بود.

زمردین خاطرنشان کرد: ۲ ساعت به تاریکی هوا مانده بود که در بیرون از بیمارستان از رزمندگان خواستم هر کس برای خود یک سنگر انفرادی حفر کند چراکه کومله ها شبانه به ما حمله می کنند، پس از ایجاد ۲ هلال در جلوی بیمارستان برای جلوگیری از اصابت تیر به نیروهای خودی، به نیروها اعلام کردم اگر کسی می‌خواهد دستشویی برود یا چیزی بخورد زودتر اقدام کند و قبل از ورود دشمن در سنگرها قرار بگیرند، همه ما تا صبح در سنگرها بیدار ماندیم، نیمه های شب دشمن به ما حمله کرد و ما نیز به مبارزه پرداختیم چند نفر از نیروهای آنها توسط ما کشته شدند و یکی از نیروهای خودی که به دلیل ترس از سنگر بیرون آمده بود مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

این فرمانده‌ جبهه‌های جنگ می گوید: بعد از آن درگیری در کردستان ماندیم و برای مبارزه با نیروهای کومله از شهری به شهر دیگر می رفتیم، یکی از رزمندگان به نام سرلشگر محمد فدایی فرمانده سپاه وقت کردستان زمانی که متوجه شد ما در کردستان مشغول مبارزه هستیم بنده را به عنوان فرمانده گروه انتخاب کرد.

خاطرات هولناک فرمانده دفاع مقدس از جنگ با کُومله‌ها

اصل درگیری ها در شهر کامیاران بود     

زمردین گفت: شهر کامیاران در کردستان یکی از مناطق یهودی نشین بود و اصل درگیری ها در آنجا اتفاق می افتد؛ برای حفظ یک شهر پوست ما کنده می شد، امکانات و تجهیزات نظامی ما بسیار کم بود، ما اسلحه (ژ س) که زمان انقلاب در درگیری ها به دست آورده بودیم و تیربار (ام یک) که مربوط به جنگ جهانی دوم نیروهای نازی بود و آنها را ارتش به سپاه داده بود را به همراه داشتیم.

وی تاکید کرد: بنی صدر در آن زمان به ژاندارمری دستور داده بود مهمات در اختیار نیروهای سپاه قرار ندهند، ما نیز شب ها قبل از انجام عملیات بر علیه ژاندارمری و کومله دمکرات ها ماشین های خود را جلوی زاغه ها پارک می کردیم و پس از تیراندازی به سوی آنها زمانی که نیروهای دشمن از سنگرهای خود بیرون می آمدند، مهمات آنها را سرقت و با همان تجهیزات با آنان مبارزه می کردیم؛ این رویه تا ۲ سال ادامه داشت و در عملیات های مختلف پیروز شدیم و دشمن تلفات زیادی داد.

این فرمانده‌ جبهه‌های جنگ اذعان داشت: به دلیل علاقه ام به تخریب برای دشمن کمین می زدم و کم کم با مطالعات و تجربه هایی که در این زمینه به دست آورده بودم به این کار ادامه دادم. سال ۱۳۶۰ که در حال خنثی کردن یک بمب بودم آن بمب در شکمم منفجر شد، پس از آن به دلیل اینکه چشمم از انفجارها ترسیده بود حدود پنج سال این کار را کنار گذاشتم چراکه با دیدن نارنجک تنم به لرزه می افتاد در این مدت در حفاظت اطلاعات مشغول به کار شدم و در قرارگاه خاتم مسئولیت قرارگاه عملیاتی را بر عهده داشتم که اطلاعات به بیرون درز پیدا نکند در همین حین یک هواپیما مدام شهر را بمباران می‌کرد و کم کم دیدن انفجار برای من عادی شد.

به گفته زمردین، تخریب جنگ ۲ نوع است یکی تخریب جبهه و جنگ که به آن کاشت و برداشت مین گفته می شود و یکی تخریب ویژه نام دارد در این نوع تخریب باید تحصیلات آکادمیک را در رشته فیزیک، الکترونیک پشت سرگذاشت که به دلایلی ادامه تحصیل برای من ممکن نبود، از وجود متخصصان در این رشته بهره گرفتیم در تخریب ویژه اصلاحاتی همچون شیمی انفجار، فیزیک انفجار و الکترونیک انفجار وجود دارد در این رشته ها با متخصصان مربوطه صحبت کردیم و از آنها خواستیم مواد دست سازی را با ترکیب های متفاوت برای ما بسازند پس از آن ما قدرت انفجار آنها را ثبت می‌کردیم.

وی اضافه کرد: در فیزیک انفجار نیز مواد در حال عادی مثلا ۱۰۰ کیلومتر قدرت دارد و بعد از تغییر شکل به یکهزار کیلومتر تبدیل می شود با مهندسان سیالات همکاری می کردیم. برای الکترونیک انفجار نیز از متخصصان می خواستیم برای ما دستگاه و کیت های مختلف بسازند ما نیز آنها را تست می کردیم و بعد ارتقاء ایمنی آنها را بالا می بردیم با استفاده از این شیوه مکان مورد نظر را از راه دور با وسایل الکترونیک منفجر می‌کردیم.

زمردین توضیح داد: قبل از بازنشستگی نیز کار بر روی ساخت موشک را آغاز کردیم، کار من این بود که تعمیرات آن را انجام دهم یکسال قبل از پایان خدمت به دلیل فشارهای روحی و جسمی که بر من وارد شد ۲ بار دچار سکته شدم و به خاطر این مسئله بعد از دوران خدمت با بازنشستگی بنده موافقت شود.

 

 

 

دعایی نه مُنشی داشت نه از روزنامه اطلاعات حقوق می‌گرفت
حجت الاسلام معزی(دوم از راست) در مراسم تشییع پیکر مرحوم دعایی

تهران- ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر گفت: مرحوم دعایی بیش از ۴۰ سال موسسه عظیم اطلاعات را مدیریت کرد اما رئیس‌دفتر هم نداشت و جواب تلفن‌ها را خودش می‌داد.

حجت‌الاسلام عبدالحسین معزی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: برخی خلقیات مرحوم دعایی بی‌نظیر بود. آن بزرگوار از طرفی از روزنامه اطلاعات حقوق نمی‌گرفت و با همان شهریه طلبگی که روزگاری از امام (ره) و سپس از مقام معظم رهبری دریافت می‌کرد، گذران زندگی می‌کرد.

وی که از سال ۱۳۴۴ در نجف با مرحوم دعایی ارتباط داشت، اضافه کرد: آقای دعایی رحمت‌الله علیه از آغاز طلبگی تا زمان فوت که نزدیک ۶۰ تا ۷۰ سال می‌گذرد، همواره عاشق اسلام بود و برای اسلام خدمت می‌کرد. امام خمینی (ره) مقتدای او بود و همیشه به حضرت امام (ره) عشق می‌ورزید و همین خصوصیات باعث شد که از هر طیفی در تشییع پیکر او گرد هم آمدند.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر ادامه داد: در رابطه‌ با مسائل سیاسی نیز پیرو امام (ره) و بسیار پابرجا و استوار بود و کوتاه نمی‌آمد اما آن چه باعث شد مردم این‌طور به او علاقه‌مند شوند، نه مسائل سیاسی، بلکه اخلاق و صفات انسانی او بود وگرنه سیاستمدار در دنیا زیاد است، مردم چیزی در دعایی مشاهده کردند که‌این‌طور به او علاقه‌مند شدند.

معزی گفت: مرحوم دعایی بسیار فروتن و مهربان بود و به انسان‌ها فارغ از این که از چه طیف و طبقه اجتماعی یا سیاسی باشند، نهایت احترام را می‌گذاشت. همین صفات اخلاقی باعث شد که همه، خودشان را مدیون مهربانی‌ها و تواضع او بدانند. همچنین بسیار ساده‌زیست و پاکدست بود.

موسوی لاری: قلبی عاری از کینه داشت

حجت الاسلام عبدالواحدموسوی لاری وزیر اسبق کشور نیز گفت: ویژگی اصلی آقای دعایی این بود که خود را حق مطلق نمی دانست و به دیگران هم حق می داد. او به همه محبت می کرد و محبتش مختص یک فرد یا گروه نمی شد. همچنین کینه کسی را به دل نمی گرفت و قلبی عاری از نفرت داشت.

دعایی نه مُنشی داشت نه از روزنامه اطلاعات حقوق می‌گرفت
 موسوی لاری در مراسم تشییع پیکر مرحوم دعایی

لاری گفت: من بیش از نیم قرن او را می شناختم. آقای دعایی با تمام وجودش انقلابی بود و می خواست راه امام، بدون نفی دیگران ادامه پیدا کند.

او اضافه کرد: به نظر من آقای دعایی یا انسان کم نظیری بود یا در عصر ما بی نظیر بود. الان اشخاصی که این وسعت دید را داشته باشند، یا نداریم یا اگر هم داشته باشیم، تعدادشان بسیار کم است.

 

 

 

رکورد بیشترین افزایش حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا – آمارها در ۶ سال اخیر نشان می‌دهد که امسال و در دولت سیزدهم بیشترین میزان افزایش حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی با ۵۷.۴ درصد در راستای ارتقای معیشت و قدرت خرید این قشر ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی پس از تصویب در هیات وزیران در ۱۵ خردادماه امسال اعلام شد تا حداقل دریافتی بازنشستگان کمتر از حداقل حقوق مصوب کارگران کمتر نباشد.

بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید که طبق این مصوبه، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای‌عالی کار، میزان دریافتی بازنشستگان تأمین اجتماعی، معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین شد.

در همین راستا نباید بازنشستگان کمتر از پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بگیرند ضمن اینکه مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.

دولت سیزدهم امسال بیشترین حداقل حقوق بازنشستگان را رقم زد و این آمار در ۶ سال گذشته بیشترین حد بوده است به‌گونه‌ای که در سال  ۱۳۹۶ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با ۱۴.۵ درصد، سال ۱۳۹۷ با ۱۹.۵ درصد، سال ۱۳۹۸ با  ۳۶.۵ درصد، سال ۱۳۹۹ با ۲۶ درصد، سال ۱۴۰۰ با ۳۹ درصد و سال ۱۴۰۱ با ۵۷.۴ درصد به ثبت رسیده است.

رکورد بیشترین افزایش حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم
 بررسی آماری حداقل دریافتی بازنشستگان تأمین اجتماعی

امسال دریافتی بازنشستگان تأمین اجتماعی کمتر از پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان نخواهد بود بر این ‌اساس اگر بازنشسته‌ای در سال گذشته سه تا چهار میلیون دریافت می‌کرد، امسال ۲ میلیون و ۲۶۹ میلیون تومان به حقوق آنان اضافه می‌شود.

همچنین دریافتی بازنشسته‌ای که  بین ۶ تا هفت میلیون تومان بود امسال یک‌میلیون و ۵۲۶ هزارتومانی بیشتر دریافت خواهد کرد و بازنشستگان تأمین اجتماعی که حقوق آن‌ها بین ۹ تا ۱۰ میلیون تومان بود افزایش حقوق یک‌میلیون و ۴۴۴ هزارتومانی را لمس خواهند کرد.

طبق افزایش ۵۷.۴ درصدی، بازنشستگان تأمین اجتماعی که ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند، بر روی حقوقشان یک‌میلیون و ۵۹۹ هزار تومان افزایش را شاهد خواهند بود.

همچنین طبق حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای همسان ‌سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق‌های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولان که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود.

این در حالی است که به‌منظور کمک به معیشت مستمری‌بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ده درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تا سقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) به‌صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

طبق آخرین آمار سازمان تأمین اجتماعی، میانگین دریافتی ۳۰ درصد از بازنشستگان تأمین اجتماعی از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حدود ۶ میلیون تومان افزایش یافت که سهم قابل‌توجهی در افزایش حقوق قدرت خرید و معیشت بازنشستگان دارند.

با این افزایش مستمری حداقل بگیران تأمین اجتماعی، عدالت اجتماعی در بین حداقل و حداکثر بگیران بازنشستگان تأمین اجتماعی محقق شد که نشانگر نگاه دولت سیزدهم به کاهش فاصله طبقاتی، عدالت‌محوری و معیشت اقشار کم‌درآمد جامعه است.

 

 

 

آخرین جزئیات از یارانه واریزی به حساب سرپرستان خانوار

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: برداشت یارانه مسدودی واریزی به متقاضیان منوط به پایش اطلاعات در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بلافاصله پس از اعلام این وزارتخانه افراد می‌توانند آن را برداشت کنند.

«طیبه حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهارداشت: هم اکنون دو دسته از افراد هستند که یارانه اردیبهشت و خرداد ماه آنها مسدود است، نخست افرادی که تا فروردین ماه یارانه دریافت می‌کردند اما پس از طرح اصلاح ارز ترجیحی و بررسی‌های انجام شده از لیست دریافت کنندگان یارانه خارج شدند.

وی افزود: دسته دیگری از افراد در سال‌های گذشته یارانه دریافت نمی‌کردند و با اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی خواستار دریافت یارانه نقدی شدند و در سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست خود را ثبت کردند.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: افرادی که تا فروردین ماه یارانه دریافت می‌کردند و پس از آن از لیست خارج شدند بنا به دستور رییس جمهور یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد اما مبلغ واریزی مسدود است که باید این دسته از افراد همچنان منتظر بمانند تا وزارت تعاون سامانه‌ای را که برای بررسی وضعیت این افراد در نظر گرفته معرفی کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این خانوارها پیش از این اعتراض خود را ثبت کردند باید در سامانه جدید وزارت تعاون، باید جزئیات اعتراض خود را وارد کنند و پس از انجام بررسی‌های لازم مشخص می‌شود که آیا مشمول پرداخت یارانه هستند یا نه و چنانچه در پایش انجام شده جزو ۹ دهک ابتدایی تشخیص داده شدند یارانه واریزی اردیبهشت ماه برای این افراد قابل برداشت است.

حسینی توضیح داد: دسته‌ دیگری از افراد بودند که در سنوات گذشته یارانه آنها قطع شده بود این افراد در صورتی که خواهان دریافت یارانه نقدی باشند باید در سامانه وزارت تعاون ثبت نام کنند و دیگر نیازی نیست که منتظر سامانه وزارت تعاون باشند چرا که پایش اطلاعات آنها درحال انجام است و چنانچه تایید شود یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

برداشت یارانه خردادماه مشمولان طی روزهای آینده اعلام می‌شود 

وی درباره برداشت یارانه خردادماه افرادی که مشمول یارانه طرح مردمی سازی یارانه‌ها شدند نیز گفت: یارانه خردادماه این افراد پس از اعلام سازمان برنامه و بودجه طبق روال گذشته قابل برداشت است.

زوج‌های جدید برای دریافت یارانه چه کار کنند؟

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها درخصوص افرادی که به تازگی ازدواج کردند و می‌خواهند یارانه دریافت کنند، گفت: زوج‌های جوانی که در دوره جدید خانواده‌های آنها مشمول یارانه‌بگیران بودند می‌توانند با مراجعه به پلیس ۱۰+ از خانواده خود جدا شوند و از این پس یارانه به حساب آنها واریز می‌شود.

وی افزود: زوج‌هایی که خانواده آنها در دوره جدید از لیست مشمولان دریافت یارانه حذف شدند و اعتراض خود را ثبت کردند باید منتظر معرفی سامانه جدید وزارت تعاون برای ثبت موارد اعتراضی باشند و پس از ثبت جزئیات اعتراض می‌توانند برای جدا کردن یارانه خود اقدام کنند.

 

 

 

تعلل وزارت آموزش و پرورش در اجرای رتبه‌بندی قابل قبول نیست

اردبیل- نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تعلل وزارت آموزش و پرورش در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان قابل قبول نیست.

علی نیکزاد در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مجلس طرح رتبه‌بندی معلمان را با تأمین ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مصوب کرده اما با گذشت چند ماه وزارت آموزش و پرورش اجرای آن را به تعلل و تأخیر انداخته است.

وی تصریح کرد: نباید شیرینی اجرای رتبه‌بندی معلمان در کام فرهنگیان تلخ شود بلکه بهتر است هر چه سریع‌تر وزیر آموزش و پرورش بدون تعلل و تأخیر اجرای آن را آغاز کرده و از شهریور سال گذشته پرداخت مابه‌التفاوت حقوق معلمان را در قالب این طرح انجام دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد با قانون رتبه‌بندی معلمان حقوق فرهنگیان به طور متوسط سه تا ۶ میلیون تومان افزایش یافته و در کنار افزایش حقوق، جایگاه معنوی و شأن و منزلت معلمان نیز در گروه‌های مختلف حفظ خواهد شد.

نیکزاد افزود: در اجرای این قانون معلوم نیست وزیر آموزش و پرورش به دنبال چه موضوعی است که در روند اجرای آن تعلل و تأخیر ایجاد کرده و بهتر است هر چه سریع‌تر این قانون اجرایی و عملیاتی شود.

وی در مورد افزایش حقوق ۵۷ درصدی کارگران و ضرورت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان خاطرنشان کرد: وزارت تعاون رقم دقیق افزایش حقوق بازنشستگان را اعلام کرده و به نظر می‌رسد برای گروه‌های مختلف به ویژه با حقوق پایین افزایش مناسبی در نظر گرفته شده که انتظار می‌رود از ماه جاری با پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان افزایش مطلوبی را نشان دهد.

نیکزاد در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: درآمد روزانه دولت از فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت با محاسبه هر بشکه ۱۰۰ دلار بیش از ۲۱ میلیارد دلار در طول سال است که بخشی از این منابع باید صرف خرید کالاهای اساسی شود.

وی بیان کرد: با حذف ارز ترجیحی دولت و مجلس مصمم بود تا این یارانه به دست خود مردم برسد که البته نمایندگان علاقه‌مند به توزیع کالا برگ الکترونیکی بودند اما دولت پرداخت نقدی را برای دهک‌های مختلف مد نظر قرار داد.

نیکزاد در ادامه اظهار کرد: بنده معتقدم که دولت باید برای همه اقشار مختلف مردم یک رقم یارانه پرداخت می‌کرد و برای دهک دهم نیز داوطلبانه اجازه می‌داد تا در صورت علاقه‌مندی از دریافت یارانه انصراف بدهند.

وی تصریح کرد: توزیع یارانه به شکل مردمی و عادلانه جلوی رانت و فساد و ثروت بادآورده عده‌ای را خواهد گرفت و در حقیقت به بهبود معیشت مردم کمک خواهد کرد.

نیکزاد گلایه‌های مردمی را از وضعیت اقتصادی و رها شدگی بازار یادآور شد و گفت: ما بارها از دولت خواسته‌ایم تا در کنار اجرای این قانون، کنترل بازار و تورم را به عنوان هدف اصلی مد نظر قرار داده و از رهاشدگی در این حوزه جلوگیری کند.

وی افزود: اگر مدیریتی در حوزه بازار و تورم انجام نشود، به هیچ وجه پرداختی دولت به حساب مردم کفاف زندگی روزمره را نخواهد داد و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده به جای پول نقد کالا برگ الکترونیکی توزیع شود.

نیکزاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بسیاری از کارکنان آرزومند هستند که به جای افزایش ۱۰ درصد حقوق، تورم در جامعه کنترل شده و اجناس را با همان قیمت سال‌های گذشته خریداری کنند.

وی اضافه کرد: ما همچنان وضعیت اقتصادی کشور را رصد می‌کنیم و به عنوان نمایندگان مردم در فرآیند اجرایی تذکراتی را به دولت می‌دهیم تا در کنار مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، وضعیت معیشتی مردم نیز بهبود یابد.

بانک‌ها در طرح نهضت ملی مسکن همراهی خوبی را ندارند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید چند موضوع مد نظر قرار گیرد تا مردم به راحتی صاحب سرپناه شوند.

نیکزاد یکی از راه حل‌ها را تأمین منابع از طریق بانک‌ها اعلام کرد و ادامه داد: بانک‌ها همراهی خوبی را با طرح نهضت ملی مسکن نداشتند و به جای پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به این طرح، همچنان از پرداخت تسهیلات طفره می‌روند.

وی تصریح کرد: شایسته است ۸۵ درصد منابع احداث مسکن در طرح نهضت ملی مسکن از طریق تسهیلات بانکی و ۱۵ درصد نیز به عنوان آورده اشخاص مد نظر قرار گیرد.

نیکزاد گفت: بهتر است دولت در قالب پول ارزان خط اعتباری را برای تولید مسکن از طریق بانک‌ها در نظر بگیرد یا صندوق مسکن این مسئولیت را عهده‌دار شود.

وی افزود: در کنار پرداخت تسهیلات کم بهره برای مسکن، بهتر است در شهرها زمین رایگان نیز در اختیار اجرای این طرح قرار گیرد که رئیس جمهور می‌تواند با برگزاری منظم جلسات شورای مسکن این موضوعات را پیگیری کرده و شرایط بهتری را در اجرای نهضت ملی مسکن به وجود آورد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قطعاً با رونق گرفتن ساخت و ساز، ۱۳۶ رشته متناسب با حوزه مسکن نیز رونق گرفته و اشتغال مولدی را در این بخش شاهد خواهیم بود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*