اخبار خراسان جنوبی/ اخذ مجوز پذیرش رشته کارشناسی مهندسی شهرسازی دانشکده هنر

پروژه‌های نهضت ملی مسکن در بیرجند به انبوه‌سازان سپرده می‌شود/۳

پروژه‌های نهضت ملی مسکن در بیرجند به انبوه‌سازان سپرده می‌شود

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس تصمیم امروز شورای مسکن استان، اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهر بیرجند به انبوه‌سازان سپرده می‌شود.

به گزارش امروزخراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در نشست شورای مسکن استان افزود: روش‌های مختلف ساخت مسکن در دوره‌های گذشته همچون مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن نشان‌دهنده آن است که ما می‌توانیم از ظرفیت پیمانکاران، انبوه‌سازان و نیروهای فنی و اجرایی استان بهره ببریم.

وی تصریح کرد: براساس نظریه کارشناسی، ساخت مسکن از طریق انبوه‌سازی هزینه تمام‌شده را کاهش می‌دهد و امید است با این تصمیم، طرح نهضت ملی مسکن در استان با سرعت و دقت بالاتری پیش رود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: تامین مسکن جزو اولویت‌های اجرایی دولت است و اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز در همین راستا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: جلسات شورای مسکن استان به‌طور مستمر و به منظور رفع نواقص و مشکلات احتمالی و مدیریت و اجرای طرح نهضت ملی مسکن برگزار می‌شود.

عباس‌زاده گفت: ابتدا برای همه افرادی که در طرح نهضت ملی مسکن در استان، متقاضی و واجد شرایط ثبت‌نام بودند، زمین تامین شد.

وی اظهار داشت: مرحله پالایش متقاضیان در اداره کل راه و شهرسازی و دبیرخانه شورای مسکن در حال بررسی است لذا هر کدام از متقاضیان که برای آنها پیامک تایید متقاضی ارسال شود، می‌توانند برای ادامه روند کار شامل تخصیص زمین، مشخص شدن نحوه پرداخت هزینه‌های طرح توسط متقاضیان و سایر موارد مراجعه کنند.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در ارزیابی رسمی ماه گذشته وزارت راه وشهرسازی، خراسان جنوبی رتبه دوم کشوری را در طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور داشته و همه تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه قابل تحسین و تقدیر است.

وی افزود: براساس مصوبه امروز، اجرای طرح توسط انبوه‌سازان باید طی مدت ۲ سال انجام شود و قرارداد ساخت بیش از ۴ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهر بیرجند تعیین تکلیف شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: سهمیه استان در طرح نهضت ملی مسکن ۴۰ هزار واحد مسکونی است که از این تعداد ۲۲ هزار واحد مسکونی شهری و ۱۸ هزار واحد مسکن روستایی است.

وحید داعی افزود: از مهمترین مصوبات جلسه امروز موافقت با احداث ۴ هزار و ۲۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهر بیرجند با استفاده از ظرفیت انبوه‌سازان است که در قالب پروژه‌های انبوه‌سازی به‌صورت واحدهای دو خواب و سه خواب در طبقات ۴ و ۵ طبقه پیش‌بینی شده و پیوست قرارداد این واحدها نیز مصوبه شورای مسکن استان است.

وی گفت: در این جلسه تاکید شد دستگاه‌های مرتبط با صدور پروانه ساختمان در شهر بیرجند در جهت تسریع در روند اجرای پروژه‌ها همکاری لازم درخصوص استعلامات مربوط به پروانه را با شهرداری داشته باشند و در حداقل زمان، پروانه ساختمانی یا پیش پروانه ساختمانی حداکثر در یک ماه براساس تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی توسط شهرداری بیرجند صادر شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد دستگاه‌های خدمات‌رسان نسبت به تامین انشعابات موقت آب و برق مورد نیاز پروژه‌ها اقدام کنند.

 

 

 

نمایشگاه آثار صنایع دستی در شهر قاین گشایش یافت/۲

نمایشگاه آثار صنایع دستی در شهر قاین گشایش یافت

نمایشگاه آثار هنرمندان شهرستان قاینات در ۱۰ رشته به مناسبت هفته صنایع دستی گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا این نمایشگاه عصر پنجشنبه با حضور معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قاینات و جمعی از مسوولان در شهر قاین آغاز به کار کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان قاینات در حاشیه آیین آغاز به کار این نمایشگاه گفت: آثار هنرمندان صنایع دستی در ۱۰ رشته سفالگری، تذهیب، نگارگری، معرق، چوب، حوله‌بافی، سفره آردی، میناکاری، نقاشی زیر لعابی سفال و سرامیک، پلاس‌بافی، چرم‌دوزی و ماشته‌بافی به نمایش گذاشته شده است.

حمید عباس‌زاده افزود: هنرمندان رشته‌های پلاس‌بافی، سفالگری، چرم‌دوزی و سفره آردی در این نمایشگاه تولید زنده دارند.

وی خاطرنشان کرد: سفره آردی، پلاس‌بافی و پارچه‌بافی قاین جزو رشته‌هایی است که نشان ملی مرغوبیت کالا دارد.

نمایشگاه صنایع دستی شهرستان قاینات تا ۲۶ خرداد برای بازدید علاقه‌مندان فعال است.

 

 

 

۱۰۹ پروژه کشاورزی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود/

۱۰۹ پروژه کشاورزی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته جهاد کشاورزی ۱۰۹ پروژه با هزینه‌کرد و سرمایه‌گذاری ۱۰۴ میلیارد و ۲۹۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی جعفری  در نشست خبری هفته جهاد کشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۸۱ هزار و ۳۳۰ نفر در قالب ۱۹ هزار و ۸۳۲ خانوار از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

وی بیان کرد: همچنین با افتتاح این پروژه‌ها زمینه اشتغال پایدار و تثبیت اشتغال سه هزار و ۴۸ نفر فراهم و به‌طور غیرمستقیم برای هزار و ۵۸ نفر شغل ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین پروژه‌ها با ۷۵ مورد مربوط به حوزه آب و خاک است گفت: همچنین در حوزه باغبانی ۱۲ پروژه، منابع طبیعی و آبخیزداری ۹ پروژه، صنایع تبدیلی و غذایی چهار مورد، تولیدات دامی سه پروژه، دامپزشکی و مکانیزاسیون کشاورزی هر کدام ۲ و تعاون روستایی و حوزه شیلات و آبزیان هر کدام یک پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: به ترتیب شهرستان‌های سرایان با ۲۵ پروژه، زیرکوه ۱۴، سربیشه ۱۱، نهبندان ۱۱ و خوسف ۱۰ پروژه بیشترین پروژه‌های قابل افتتاح را به خود اختصاص داده‌اند.

جعفری از افتتاح روستابازارها در ۱۱ شهرستان استان خبر داد و گفت: روستابازارها با هدف توزیع محصولات تولیدی همان روستا در شهر یا روستاها راه‌اندازی خواهد شد.

وی عنوان کرد: همزمان با هفته جهاد کشاورزی نمایشگاه یافته‌های تحقیقاتی با تاکید بر حضور شرکت‌های دانش بنیان با محوریت مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی، تعاون روستایی استان و مرکز ترویج جهاد کشاورزی هفته آینده در محل کاجستان بیرجند افتتاح می‌شود و به مدت سه روز دایر خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه جهاد تبیین در این هفته پررنگ‌تر خواهد بود اظهار داشت: حضور مدیران در مراسم نماز جمعه،‌ برگزاری میز خدمت، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مرکز استان، پیاده‌روی خانوادگی، جشنواره بازی‌های بومی و محلی، آغاز کشت قراردادی پایلوت در یک مزرعه و دیدار تشکل‌های بخش کشاورزی با استاندار از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

وی به اجرای طرح هاب شتر در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در بازدیدی که ماه قبل استاندار خراسان جنوبی از برخی پروژه‌های هاب شتر انجام داد توسط مجری ۲ میلیارد تومان اعتبار درخواست و مقرر شد یک میلیارد تومان توسط سازمان جهاد کشاورزی تامین و یک میلیارد دیگر توسط یکی از بانک‌های عامل در قالب تسهیلات داده شود.

جعفری افزود: زنجیره هاب شتر توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حال تکمیل است که بخشی از پروژه‌ها تکمیل و خیلی از محصولات به بازار عرضه شده است.

وی بیان کرد: درخصوص تولید شیر خشک شتر، ماهانه سه تن شیر از سطح استان جمع‌آوری و به استان مجاور برای تبدیل به شیر خشک ارسال می‌شد اما چند ماه است که درخصوص شیر خشک مشکلی ایجاد شده و شیر خشک از شیر شتر تایید نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در بخش کشاورزی به‌ویژه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز به سرمایه‌گذاری داریم گفت: برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بخش ضمن اینکه بروکراسی اداری را حذف می‌کنیم موضوع را شخصا پیگیری خواهم کرد.

وی اظهار داشت: طرح احداث کارخانه فرآوری زرشک با برآورد اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان تهیه شده که با افتتاح آن ۴۵ هزار خانوار زرشک‌کار استان از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

جعفری با بیان اینکه محصول زرشک ظرفیت مهمی برای استان است و باید همه پای کار باشیم عنوان کرد: برای احداث این کارخانه دولت را پای کار می‌آوریم لذا گفت و گوهای دوطرفه انجام شده و هدف این است کار سریع‌تر انجام و دغدغه‌ای از زرشک کاران رفع شود.

وی بیان کرد: تولید شربت زرشک بر پایه عسل تولید شده و مورد استقبال قرار گرفته و تجاری‌سازی این محصول در شهرک صنعتی بیرجند در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به توزیع اقلام تنظیم بازار در استان گفت: در حال حاضر ۹۷۶ تن برنج هندی و تایلندی و ۳۵ تن برنج پاکستانی در حال جذب و حمل به استان است.

وی افزود: درخصوص تامین روغن خوراکی هیچ مشکلی نداریم، ۵۸۶ تن شکر خانوار و ۴۰۰ تن سهمیه صنف و صنعت نیز در حال جذب و حمل به استان است.

جعفری درباره اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان گفت: به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۴۰ میلیون تومان و ‌کم‌فشار ۱۵ میلیون تسهیلات به کشاورز پرداخت می‌شود که ۸۵ درصد هزینه مورد نیاز توسط دولت و ۱۵ درصد توسط مردم تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۸۹۵ هکتار طرح آبیاری نوین در دست اقدام است بیان کرد: امسال تاکنون آبیاری نوین در سطح ۶۱۱ هکتار اراضی استان اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: صرفه‌جویی آب در حوزه آبیاری تحت فشار چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب و کم‌فشار هزار و ۵۰۰ مترمکعب به ازای اجرای هر هکتار آبیاری نوین است.

وی درخصوص کمبود و گرانی سیب‌ زمینی گفت: دو محموله سیب زمینی توسط سازمان تعاون روستایی وارد استان شده که در مرکز استان بلوار شهدای عبادی به‌صورت عمده کیلویی ۱۲ هزار تومان و خرده ۱۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

جعفری با اشاره به اینکه پیشرفت طرح نهضت گلخانه در استان کم بوده است افزود: شعار نهضت گلخانه از خود آن بیشتر بود و مجتمع‌های گلخانه‌ای احداث شده اما آب مورد نیاز تخصیص نیافته است.

وی با بیان اینکه به ازای هر هکتار گلخانه یک لیتر آب نیاز است گفت: برای مجتمع ۳۰ هکتاری ۲ لیتر آب اختصاص یافته و سبب تاخیر در اجرای پروژه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰ هکتار گلخانه با تولید ۱۴ هزار و ۱۳۵ تن محصول در استان فعال است.

وی افزود: یکی از چالش‌ها این است که مجتمع طراحی و احداث شده اما آب تخصیص پیدا نمی‌کند، امسال ۲۳ هکتار گلخانه به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی شد که آب نیز تخصیص یافته است.

جعفری گفت: تا پایان امسال این میزان به ۴۰ هکتار خواهد رسید که برای تخصیص آب ۱۷ هکتار در حال پیگیری هستیم و بدون تخصیص آب، مجتمع در اختیار متقاضی قرار نمی‌گیرد.

 

 

 

 

 

 

شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با پذیرش دانشجو در رشته مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی در دانشگاه بیرجند موافقت کرد.

رئیس گروه برنامه ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه گفت: دفتر گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی موافقت خود را با اخذ دانشجو در رشته مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی با ظرفیت ۳۰ نفر دانشجو اعلام کرد.

 

دکتر رستمی نژاد گفت: ‏رشته مهندسی شهرسازی با توجه به سیاست‌های کلان توسعه رشته‌ها صورت گرفته است و مبتنی بر برنامه راهبردی ‏دانشگاه و دانشکده هنر در سال ۱۴۰۴ است.

وی گفت: دانشگاه بیرجند از مهرماه سال ۱۴۰۱ در این رشته پذیرش دانشجو ‏خواهد داشت. ‏

 

 

 

درمان خانگی دیابت با سیر/

سیر یک ماده ضد دیابت است و مقدار قند خون را تنظیم می‌کند.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان درمان خانگی دیابت با سیرجنوبی گفت: سیر دارای املاح معدنی مهمی مانند سلنیوم، روی، کروم، ژرمانیوم و ویتامین‌های E، C، B، A و مقدار زیادی ید است.

دکتر طیبه شاهی با اشاره به این‌که سیر فشارخون را پایین می‌آورد، افزود: این گیاه یک آنتی‌بیوتیک و یک ضدعفونی‌کننده عمومی است؛ کار موجودات میکروسکوپی روده را تنظیم کرده و از تکثیر برخی باکتری‌های خطرناک در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند؛ به این جهت در اکثر موارد اسهال، اسهال خونی، ورم‌های معده، احساس سنگینی و نفخ، خوردن سیر را توصیه کرده‌اند.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این که در اختلالات کبدی و اختلالات غده کبدی (تیروئید و کلیه)، نقرس، سیاتیک، سرگیجه، احساس صدای مبهم در گوش‌ها و هیجانات، سیر به‌عنوان یک ماده شفابخش توصیه شده است، گفت: سیر یک ماده ضد دیابت است، زیرا این گیاه مقدار قند خون را تنظیم می کند و تمام کسانی که قند دارند و یا چربی در بدنشان جمع می‌شود باید تا حد مقدور از سیر استفاده کنند.

 

شاهی افزود: سیر میزان گلوکز خون را پایین می‌آورد و اثرات ضد میکروبی، ضد سرطان و آنتی‌اکسیدان دارد و در ایمنی بدن هم مؤثر است.

وی در مورد نکات احتیاطی مصرف سیر گفت: گیاه سیر دارای طبیعت خیلی گرم و خشک بوده و نباید با دارو‌های شیمیایی ازجمله آسپرین که رقیق‌کننده خون هستند مصرف شود.

 

 

 

افتخار آفرینی رادیو خراسان جنوبی در جشنواره رادیو زیارت/۲

نمایش رادیویی “سماعیل” از تولیدات صدای خاوران در نخستین جشنواره زیارت شایسته تقدیر شناخته شد.

نمایش “سماعیل” ساخته علی جعفری جم از تولیدات صدای خاوران است که در نخستین جشنواره زیارت شایسته تقدیر شناخته شد.

سماعیل گوشه‌ای از زندگی مادران شهدا را روایت می‌کند که کار نویسندگی آن را منصوره عسکری دشت بیاض و صدابرداری را هانیه پیرامی انجام داده است.

فرشته بهمن زاده، محمدرضا زمانی پور و مهدی حقگو هم نقش آفرینان این نمایش رادیویی ۱۵ دقیقه‌ای هستند.

 

 

 

 

کشف نخستین مدارک از حضور انسان عصر پارینه‌سنگی در دشت سربیشه/۲

کارشناس باستان‌شناسی خراسان جنوبی، از کشف نخستین مدارک از حضور انسان عصر پارینه‌ سنگی در دشت سربیشه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، محمد فرجامی گفت: در بررسی‌های انجام گرفته در دشت سربیشه که برایکشف نخستین مدارک از حضور انسان عصر پارینه‌سنگی در دشت سربیشه نخستین بار توسط کارشناسان این اداره‌کل، در سال ۱۳۹۲ انجام شد، علاوه بر شناسایی محوطه‌های پس از عصر روستانشینی، در شمال روستای کلاته محمد لاله در حاشیه غربی دشت سربیشه، شواهدی مشکوک از دست‌افزارهای سنگی شناسایی شد.

وی افزود : پس از مطالعات مقدماتی، در سال گذشته به شکل فشرده توسط تیمی از کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه شهرکرد مورد مطالعه قرار گرفت که نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعات حاکی از وجود استقراری مهم از دوران پارینه‌سنگی میانی در دشت سربیشه است.

کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود:‌ نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعات در مقاله‌ای با عنوان: An Introduction to the Late Pleistocene Lithic Industries in the East of the Iranian Plateau in Light of the New Findings from Sarbisheh Plain در یکی از معتبرترین مجلات تخصصی در حوزه پژوهش‌های پارینه‌سنگی با نام Lithic Technology منتشر شد.

فرجامی گفت: این مجله که در رده‌بندی مجلات ISI و در پایگاه استنادی Scimago جزو مجلات برتر و مطرح حیطه باستان‌شناسی جهان محسوب می‌شود و همچنین در پایگاه استنادی Taylor &  Francis و Scopus نیز که دارای امتیاز Impact Factor 1.5 بوده، نمایه شده است.

وی گفت :در این پژوهش علاوه بر بررسی دست‌افزارهای به‌دست‌آمده از کلاته محمد لاله سایر محوطه‌های کلیدی در خراسان نیز موردبررسی قرار گرفتند که ازجمله آن‌ها غار کیارام استان گلستان شهرستان گالیکش،ناهگاه صخره‌ای خونیک شهرستان قائنات، محوطه کلاته شور شهرستان سرایان و چهل‌دختران شهرستان سربیشه هستند.

وی گفت : در این میان اهمیت بالای محوطه کلاته محمد لاله در مطالعات پارینه‌سنگی شرق ایران بیش‌ازپیش مورد تأکید قرار گرفته است، موضوعی که با انجام کاوش‌‌های لایه نگارانه در آن می‌توان به سایر ابعاد و پیچیدگی جنبه‌های زیست انسان عصر پارینه‌سنگی میانی نئاندرتئال ها در خراسان جنوبی دست‌یافت و جایگاه واقعی این بخش از فلات ایران را در مطالعات دیرین انسان‌شناسی مطرح کرد.

 

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:
دو بانده سازی چهار محور اصلی شهرستان طبس در دستور کار/۲-۳

قاسمی با اشاره به ضرورت دوبانده سازی محورهای مواصلاتی شهرستان طبس، گفت: دوبانده سازی چهار محور اصلی که به طبس ختم می شود، در دستور کار است.

به گزارش شبستان «رستم قاسمی» در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان، ضمن عرض تسلیت به خانواده های جان باختگان حادثه قطار مشهد- یزد، اظهارکرد: در مدیریت این حادثه، کار بزرگی انجام شد که جای تشکر از همه نیروهای امدادی، عملیاتی، انتظامی و بسیج دارد.

 

وزیر راه و شهرسازی با بزرگ خواندن عمق این حادثه، تصریح کرد: زمانی می شود درخصوص علل و عوامل مؤثر در این حادثه اظهار نظر کرد که کمیسیون رسیدگی به سوانح، بررسی های کامل را انجام داده باشد.

 

به گفته وی؛ با اتمام کار کمیسیون و مشخص شدن ابعاد حادثه، دستگاه قضا، طبق مقررات و ضوابط با عوامل و مقصرین احتمالی برخورد خواهد کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش، از طبس به عنوان بزرگترین شهرستان کشور نام برد و اظهار داشت: با عنایت به این که این شهرستان در مسیر چند راهی قرار گرفته باید موضوع تعریض محورهای آن دنبال شود.

 

قاسمی با اشاره به ضرورت دوبانده سازی محورهای مواصلاتی این شهرستان، متذکر شد: دوبانده سازی چهار محور اصلی که به طبس ختم می شود، در دستور کار است.

 

وی به موضوع نیاز فرودگاه شهرستان طبس به تأمین روشنایی اشاره کرد و گفت: به جهت رفع نیاز فرودگاه و تأمین روشنایی پروازهای شبانه، این موضوع پیگیری خواهد شد.

 

 

 

نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی ها خراسان جنوبی/۲-۳

 

 

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی گفت: لیست نانوایی های استان برای تهیه و نصب دستگاه کارتخوان هوشمند در اختیار بانک سپه قرار گرفته است و کار آموزش و نصب این دستگاه ها بزودی در استان آغاز می شود.

به گزارش شبستان «عباس جرجانی» در ستاد تنظیم بازار استان با بیان اینکه مقدمات طرح خرید نان از طریق کارتخوان هوشمند در خراسان جنوبی در حال انجام است، اظهار داشت: در این خصوص بانک سپه با پیگیری خوبی که انجام داده است؛ ۷۰۰ دستگاه کارتخوان برای نانوایی ها تهیه و وارد استان کرده است.

وی افزود: همچنین لیست تمام نانوایی های استان تحویل بانک سپه شده است تا علاوه بر نصب این دستگاهها به نانوایان آموزش نحوه استفاده را نیز دهند.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نصب این کارتخوان ها هنوز در استان انجام نشده است اما کارتخوان ها خریداری شده است و در استان وجود دارد، گفت: نصب این دستگاه ها از هفته آینده شروع خواهد شد.

جرجانی به مصوبات کارگروه تنظیم بازار استان هم اشاره کرد و گفت: در این کارگروه مقرر شد در خصوص تامین گوشت قرمز و سفید و تخم مرغ سازمان جهاد کشاورزی پیگیری های لازم را انجام دهد تا شاهد افزایش قیمت در استان نباشیم و از طرفی تولید کننده ها هم دچار اشکال نشوند.

وی افزود: همچنین مقرر شد که در خصوص توزیع شکر صنعت و صنف، جهاد کشاورزی توزیع را بر عهده خود اتاق اصناف بگذارد.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی اظهارداشت: در خصوص تامین نهادهای دامی نیز مقرر شد که جهاد کشاورزی نهایت پیگیری ها را در این خصوص انجام دهد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی:
زمینه آزادی ۱۷ زندانی جرائیم غیرعمد در ستاد دیه خراسان جنوبی فراهم شد/۲-۳

حجت الاسلام موحدی راد گفت: به کمک خیرین و تلاش اعضای هیئت امناء ستاد دیه استان و ستاد دیه در مرکز کشور زمینه آزادی ۱۷ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد در استان خراسان جنوبی فراهم شد.

به گزارش  شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «علی موحدی راد» در جلسه هیت امناء ستاد دیه استان اظهار کرد: به کمک خیرین و تلاش اعضای هیئت امناء ستاد دیه استان و ستاد دیه در مرکز کشور پرونده ۱۷ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد در استان مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد هفت پرونده مربوط به افراد محکوم به مهریه و ۱۰ پرونده دیگر افراد محکوم به بدهی مالی بوده است.

 

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی بیان کرد: مبلغ کل بدهی این افراد حدود ۷۲ میلیارد ریال است که از این مقدار بیش از ۴۵ میلیارد ریال به همت همکاران در ستاد دیه استان و مددکاران اجتماعی از سوی شاکیان تخفیف داده شد.

 

وی ادامه داد: همچنین حدود چهار میلیارد ریال اعسار صادر شد تا محکومین بتوانند بصورت اقساط بدهی خود را پرداخت کنند.

 

حجت الاسلام موحدی راد با اشاره به اینکه ۴۵۰ میلیون ریال توسط ستاد دیه استان بصورت نقدی پرداخت شده است، گفت: ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در اسرع وقت توسط ستاد دیه پرداخت می شود تا ۱۷نفر از زندانیان استان بزودی به آغوش خانواده و جامعه باز گردند.

 

پایان پیام/۳۷۵

جهاد دانشجو معلمان خراسان جنوبی در دهه کرامت / «سیدال» و «رومه» رو به آبادی می‌روند

 

 

 

دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیرجند به مناسبت دهه کرامت، اردوی جهادی را در دو روستای «سیدال» و «رومه» به منظور ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی و عمرانی برنامه ریزی و برگزار کردند.

به گزارش شبستان تابستان که فرا می‌رسد، مناطق محروم و روستاهای دور افتاده استان رنگ و بوی جهادی به خود می‌گیرند، خراسان جنوبی از استان های کم برخوردار کشور است که سالانه در دو بازه زمانی تعطیلات نوروز و تابستان میزبان گروه‌های جهادی مختلفی از سراسر کشور است. مقصد بیشتر این گروه ها روستاهای دورافتاده و کم برخوردار شهرستان های نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه است.

تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ تعداد ۱۲ گروه جهادی متشکل از ۷۲۰ جهادگر از استان‌های تهران، قم و مازندران و ۱۶۰ دانشجو از دانشگاه های داخل استان در روستاهای خراسان جنوبی مستقر بودند که توانستند خدمات زیادی را در حوزه های عمرانی، آموزشی، فرهنگی، اشتغالزایی، پزشکی و دندانپزشکی و… به مردم ارائه کنند.

یکی از گروه های جهادی فعال خراسان جنوبی که در طول سال بیش از پنج اردوی یک هفته ای در روستاهای مختلف برگزار می کند، گروه شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان است. دانشجو معلمان دانشگاه شهید باهنر سال گذشته پنج اردوی عمرانی، آموزشی و فرهنگی و امسال از ابتدای سال تاکنون دو اردوی جهادی با حضور بیش از ۴۰ دانشجو برگزار کردند.

دانشجو معلمان علاوه بر ارائه خدمات آموزشی و برگزاری کلاس‌های تقویتی درسی برای بچه ها، خدمات عمرانی و فرهنگی دیگری مانند رنگ آمیزی و خطاطی مدارس، مرمت خانه محرومان، ساخت خانه عالم و کانال کشی جوی آب را نیز برای حضور خود در روستاها تعریف می‌کنند.

حالا نیز به مناسبت دهه کرامت، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اردوی جهادی را در دو روستای «سیدال» و «رومه» به منظور ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی و عمرانی برنامه ریزی و برگزار کردند.

*برگزاری سالانه ۵ اردوی جهادی توسط دانشجو معلمان

«جواد چوپان» مسئول گروه های جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه دومین اردویی است که دانشجو معلمان خراسان جنوبی در سال جاری برگزار می کنند، افزود: در این اردو ۲۰ دانشجوی پسر از دانشکده شهید باهنر در دو روستای «سیدال» و «رومه» برای انجام فعالیت های آموزشی، فرهنگی و عمرانی حضور دارند.

وی با بیان اینکه دانشجویان در مدت پنج روزی که در اردو هستند، در روستای سیدال رنگ آمیزی کلاس های مدرسه، خطاطی، نقاشی و زیباسازی دیوارهای مدرسه را علاوه بر فعالیت های آموزشی انجام می دهند، گفت: همچنین در روستای رومه ساخت و تعمیر منزل یک فرد نیازمند که دختر نابینا دارد، را در برنامه کاری دارند.

مسئول گروه های جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر بیرجند با اشاره به اینکه دانشجویان جهادگر دانشگاه شهید باهنر در حوزه فرهنگی، آموزشی و عمرانی اردوهای جهادی متعددی در طول سال برگزار می کنند، ادامه داد: امسال دومین اردو است که برگزار می شود اما در مجموع سالانه بیش از پنج اردوی جهادی برگزار می کنیم.

چوپان با بیان اینکه یکی از اهداف گروه های جهادی در کنار ساخت مناطق محروم و کارهای فرهنگی و آموزشی، موضوع خودسازی و همچنین کسب تجربه مدیریتی برای آینده است، گفت: دانشجویان در این اردوها با کار کردن در شرایط سخت و روستایی و مدیریت موضوع در این شرایط آشنا می شوند و در آینده می توانند مدیران و افراد موفق تری برای کشور باشند.

*اعزام ۱۶۰ دانشجوی جهادگر به مناطق محروم

«مجید کامران نژاد» مسئول رشد و تونمندسازی گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۶۰ دانشجو از دانشگاه های خراسان جنوبی در قالب ۱۵ گروه جهادی در مناطق محروم استان حضور پیدا کردند، گفت: این گروه ها در قالب ارائه خدمات پزشکی، دندانپزشکی، خدمات غربالگری فشار و قندخون، آموزشی، عمرانی و فرهنگی به ۱۵ روستای کم برخوردار استان اعزم شدند.

وی افزود: مرمت خانه محرومان، کانال کشی جوی آب، ساخت سرویس بهداشتی و حمام برای محرومان، رنگ آمیزی و نقاشی و خطاطی مدارس در قالب کارهای عمرانی، ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان به خصوص پایه های ابتدایی، برگزاری کلاس های مشاوره برای بانوان در قالب فعالیت های فرهنگی و آموزشی و ویزیت رایگان بیماران، ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی پزشکی، پرکردن و ترمیم و کشیدن دندان و ارائه داروی رایگان از جمله اقدامات در حوزه پزشکی و سلامت بوده است.

مسئول رشد و تونمندسازی گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه گروه های جهادی خراسان جنوبی به خصوص در حوزه پزشکی و دندانپزشکی آمادگی کامل برای برگزاری اردوهای جهادی یک روزه تا چند روزه را در روستاهای محروم استان دارند، گفت: یکی از گروه های جهادی بسیار فعال و توانمند استان در زمینه ارائه خدمات پزشکی و سلامت، گروه حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است، که هر سال در دو تا سه بازه زمانی برای ارائه خدمات پزشکی و دندانپزشکی به مناطق محروم اعزام می شوند.

کامران نژاد با بیان اینکه گروه های جهادی دانشجویی خراسان جنوبی نیازمند حمایت و پشتیبانی کامل مسئولان برای کامل کردن تجهیزات و ملزومات یک اردوی جهادی هستند، ادامه داد: وسیله نقلیه سبک و سنگین، بیشترین نیاز گروه های جهادی استان است، بیشتر دستگاه های اجرایی اتوبوس و مینی بوس دارند که می توانند در بازه زمانی اردو دانشجویان جهادگر را به منطقه اردو ببرند و آخر اردو هم برگردانند.

*استاندار با مدیران گروه‌های جهادی دانشجویی جلسه بگذارد

وی با بیان اینکه امید است استانداری وقتی را در اختیار مسئولان گروه‌های جهادی دانشجویی استان قرار دهد تا بتوانند دغدغه ها و مشکلات پیش روی خود را بیان کنند، گفت: اواخر سال قبل نامه درخواست جلسه را به استانداری تحویل دادیم اما هنوز خبری به ما ندادند، امیدواریم حداقل تا قبل از بازه اعزام گروه های دانشجویی که معمولا از اوایل تیرماه و بعد از پایان امتحانات ترم دوم آغاز می شود، این جلسه برگزار بشود.

مسئول رشد و تونمندسازی گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی خراسان جنوبی افزود: سال قبل در خصوص کمک برای خرید تجهیزات گروه های جهادی دانشجویی رایزنی هایی با بنیاد مستضعفان استان داشتیم که گفتند در حال خرید یونیت دندانپزشکی برای دو گروه جهادی فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) و قائم آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) هستند.

کامران نژاد با اشاره به اینکه برای خرید یک بسته کامل از تجهیزات و ملزومات گروه های جهادی مانند موتورجوش کوچک، اتو برای لوله کشی، پمپ باد، فرقون، سنگ فرز، وسایل سرامیک کاری، بیل و کلنگ و غیره حدود ۱۰۰ میلیون تومان نیاز است، گفت: در بحث تجهیز گروه دندانپزشکی نیز تجهیزاتی لازم است که باید تهیه شود، چراکه هم اکنون برای برگزاری هر اردو یونیت و وسایل مورد نیاز را از خانه های بهداشت و مراکز درمانی می‌گیریم.

وی افزود: انتظار داریم که مسئولان از ظرفیت بالای گروه های جهادی دانشجویی استان در راستای شناسایی ظرفیت ها و توانمندی ها و کمبودها و ضعف‌ها در مناطق مختلف و همچنین حل مشکلات آنها استفاده کنند.

*می توانیم به دولت برای حل مشکلات کمک کنیم

«سید مصطفی موسوی نژاد» مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه ایام تعطیلات تابستان یکی از بازه های زمانی شلوغ برای گروه های جهادی دانشجویی است، افزود: بیش از ۱۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاههای استان در ایام تعطیلات نوروز در قالب عهد خدمت به مناطق کم برخوردار نهبندان اعزام شدند که خدمات مختلفی را از جمله در حوزه عمرانی و آموزشی و پزشکی در منطقه سیدال نهبندان به اهالی بیش از ۱۱ روستا ارائه کردند.

وی با بیان اینکه توانمندی گروه های جهادی دانشجویی بر هیچ کس پوشیده نیست، افزود: برای ایام تابستان هم پیش بینی می شود که از بیشتر دانشگاه های بزرگ استان گروه جهادی دانشجویی به مناطق محروم اعزام بشود.

مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی با بیان اینکه با بیان اینکه دانشجویان جهادگر در مناطق محروم علاوه بر ارائه خدمات جهادی، مشکلات را نیز شناسایی می کنند، افزود: بخشی از مشکلات مانند مرمت خانه محرومان، کانال کشی جوی آب، رنگ آمیزی مدرسه و غیره را خود دانشجویان جهادگر با کمک خیرین انجام می‌دهند و بخشی دیگر که نیازمند کمک مسئولان است، از دستگاههای اجرایی مطالبه می‌شود.

وی افزود: امید است مسئولان استانی توجه بیشتری به گروه های جهادی دانشجویی داشته باشند تا شاهد ارائه خدمات بیشتری در مناطق محروم باشیم.

کسب گواهینامه مربیگری بین‌المللی موتورسواران خراسان جنوبی/۷

موتورسواران خراسان‌جنوبی موفق به کسب گواهینامه مربیگری بین‌المللی این رشته هیجان‌زا شدند.

کسب گواهینامه مربیگری بین‌المللی موتورسواران خراسان جنوبی

به گزارش فارس، ورزشکاران خراسان‌جنوبی در دوره مربیگری بین‌المللی رشته هیجان‌انگیز موتورسواری کشور خوش درخشیدند. این دوره آموزشی بین ‌المللی با حضور مدال‌آوران و مربیان‌ برتر موتورسواری ایران در تهران برگزار شد.

 «حامد صادقی و سعیده صائب‌نژاد» از خراسان‌جنوبی در دوره مربیگری بین‌المللی موتورسواری کشور شرکت داشتند.

این دو ورزشکار شایسته‌ خراسان‌جنوبی پس از قبولی دروس تئوری و موفقیت در مواد آزمونی‌ عملی دوره مربیگری بین‌المللی موتورسواری کشور به کسب گواهینامه خود شدند.

اخذ گواهینامه بین‌المللی مربیگری موتورسواری «صادقی و صائب‌زاده» می‌تواند در ارتقای دانش‌ ورزشکاران تأثیرگذار و زمینه پرورش استعدادهای بالقوه ورزشی برای حضور در مسابقات قهرمانی بین‌المللی را فراهم کند.

 

 

 

 

 

 

هشدار دستگاه قضایی؛ نواقص جایگاه‌های سوخت بیرجند رفع شود/۲-۳

هشدار دستگاه قضایی؛ نواقص جایگاه‌های سوخت بیرجند رفع شود

 دستگاه قضایی خراسان جنوبی نسبت به رفع نواقص جایگاه‌های سوخت شهر بیرجند هشدار داد و مهلت یک ماهه تعیین کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، اعضای کارگروه ایمنی شهر بیرجند متشکل از معاون دادستان بیرجند به همراه نمایندگان سازمان نظام مهندسی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری بیرجند از جایگاه‌های سوخت این شهر بازدید کردند.

معاون دادستان بیرجند در این بازدید گفت: نواقص جایگاه‌های سوخت شهر بیرجند باید طی یک ماه برطرف شود در غیر این صورت جایگاه‌های متخلف تا رفع ایراد تعطیل می‌شوند.

رضا دادگر عزیز افزود: در این بازدید شاهد نواقص در تعدادی از جایگاه‌های سوخت شهر بیرجند بودیم که تذکرات لازم برای رفع نواقص موجود داده شد.

وی اظهار داشت: به مدیران جایگاه‌های عرضه سوخت شهر بیرجند هشدار داده شد تا یک ماه نسبت به برطرف کردن نواقص اقدام کنند در غیر این صورت جایگاه‌های متخلف تا رفع ایراد تعطیل خواهد شد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*