اخبار خراسان جنوبی/

در ۶۰ سال گذشته

از بین رفتن ۸۰ درصد جمعیت گونه‌های برجسته حیات وحش خراسان جنوبی

با تخریب زیستگاه و شکار بی رویه در ۶۰ سال گذشته حدود ۸۰ درصد جمعیت گونه‌های برجسته حیات وحش خراسان جنوبی از دست رفته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما از بین رفتن ۸۰ درصد جمعیت گونه‌های برجسته حیات وحش خراسان جنوبیگفت:جبیر، آهو، هوبره، قوچ و میش، کل و بز  از جمله این گونه‌ها هستند.
حاتمی افزود:گور خر ایرانی از صحنه طبیعت استان حذف و یوزپلنگ و پلنگ در استان در آستانه انقراض قرار دارند و بر اثر به هم ریختن رابطه طعمه و طعمه خوار و زنجیره‌های غذایی طبیعت، مجال جولان دهی گونه‌هایی همچون گرگ و تشی افزایش یافته و موجب خسارت به اراضی کشاورزی و دام مردم می‌شود.
وی گفت:به این مشکلات و تهدید‌های تنوع زیستی باید قاچاق پرنده کمیاب هوبره، کشته شدن خزندگان بومی بواسطه ناآگاهی مردم، تصادفات جاده‌ای حیات وحش (سالانه بیش از ۳۰۰۰ مهردار زیر چرخ خودرو‌ها له می‌شوند)، تخریب طبیعت با طرح‌های توسعه‌ای، بهره برداری بیش از حد از مراتع و زیستگاه‌ها و آلوده ساختن ساختن زیستگاه‌های بکر در اثر فعالیت‌های انسانی و … را اضافه کرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در خصوص تنوع گیاهی و جانوری خراسان جنوبی گفت: اگرچه اطلاعات کافی پیرامون تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی استان در دسترس نیست، اما یافته‌های پراکنده موجود حاکی از آن است که در این خطه از کشور تاکنون تعداد ۲۲۸ گونه پرنده، ۵۰ گونه پستاندار، ۵۰ گونه خزنده، ۳ گونه دو زیست وبیش از ۱۰۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده است.
حاتمی افزود:ارزش تنوع زیستی استان صرفا به تعداد گونه‌ها نیست بلکه گونه‌های در معرض خطر انقراض و یا کمیابی در استان زندگی می‌کنند که ارزش حفاظتی بالایی داشته و مورد توجه بوم شناسان است از جمله این گونه‌ها می‌توان یوزپلنگ ایرانی، پلنگ، آهو، جبیر، گربه پالاس، گربه شنی، شاه روباه، قوچ اوریال، هوبره، زاغ بور، افعی شاخدار، بزمجه بیابانی و پرندگان شکاری مثل بالابان، قرقی، پیغو، دلیجه کوچک و عقاب طلایی را نام برد.
وی با اشاره به اینکه ۱۳.۳درصد از خاک استان معادل ۲میلیارد و ۶هزار و  ۲۱۳ هکتار در قالب مناطق چهارگانه محیط زیست مدیریت می‌شوند که شامل سه پناه گاه حیات وحش (پناه گاه حیات وحش نایبندان طبس، پناه گاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان، پناه گاه حیات وحش رباط شور) و هفت منطقه حفاظت شده (شاسکوه در قاین، باقران در بیرجند، آرک و گرنگ در خوسف، مظفری در فردوس، کمرسرخ در سرایان، پطرگان در زیرکوه، درمیان سربیشه بصورت مشترک در دو شهرستان درمیان و سربیشه) است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی برداشت بی رویه از منابع آبی، پدیده گرد و غبار و دفع نامناسب پسماند‌ها را دیگر تهدیدات زیست محیطی ایستان عنوان کردو گفت: برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی به همراه تغییرا قلیم و کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های دو دهه اخیر در استان منجر به بحرانی شدن دشت‌های مهم استان، افت کمی و کیفی شدید سفره‌های اب زیرزمینی و پدیده‌های متاثر از آن از جمله فرونشست زمین در برخی از دشت‌ها، افزایش محسوس کانون‌های فرسایش بادی و پدیده گرد و غبار و کاهش شادابی پوشش گیاهی و کاهش ظرفیت مراتع و ایجاد مشکل برای دامداران و کشاورزان و. گردیده و راهکار‌هایی نظیر انتقال آب از دریا اگر چه تا حدودی برای برخی مصارف خاص نظیر آب شرب و صنعت راهگشا خواهد بود لیکن صرفه جویی و مدیریت مصرف اب در برنامه‌های توسعه‌ای استان مبتنی بر مطالعات آمایش سرزمین و روش‌های سازگار با کم آبی راه نجات و گذر ما از این بحران است.

حاتمی با بیان اینکه ماهیت استان بیابانی است افزود: بیش از یک سوم مساحت استان کانون فرسایش بادی است و سالانه ۷۲۹هزار و  ۶۹۲ تن گرد و غبار برخاسته از این کانون‌ها بر سر مردم فرود می‌آید.

وی گفت:همچنین سالانه ۵۰۵ میلیارد تومان خسارت ناشی از گرد وغبار به منابع مختلف زیرساختی، اقتصادی و زیست محیطی استان وارد می‌شود.
حاتمی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته و به منظور مشارکت همه بخش‌ها در مدیریت پدیده گرد وغبار برنامه عمل مقابله با گرد و غبار استان خراسان جنوبی توسط ستاد ملی گرد وغبار کشور تدوین و ابلاغ شده است که نقشه راه برنامه‌های پیشگیری، مدیریت، مقابله و سازگاری با این پدیده خواهد بود. در چنین شرایط شکننده و حساسی، بسیار باید با طبیعت مدارا کرد و هراقدامی که اندک پوشش گیاهی طبیعت و یا حتی سنگ فرش‌های خاک را تغییر دهد موجب تشدید فرسایش و افزایش گرد وغبار می‌شود.
وی مهمترین عوامل تشدید فرسایش گردو غباری شدن استان را چرای بی رویه دام (شتر و گوسفند) در مراتع، ایجاد جاده‌های خاکی متعدد در طبیعت، معدن کاری بدون بازسازی و احیاء، رفت و آمد خارج از جاد ه‌ها در طبیعت به بهانه طبیعت گردی، آفرود دانست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی همچنین گفت: شرایط غیر استاندارد محل‌های دفع پسماند در برخی از نقاط شهری و روستایی، عدم تفکیک زباله‌ها از مبداء، سوزاندن زباله‌ها، زباله گردی و پراکنش و رهاسازی زباله‌ها بویژه کیسه‌های پلاستیکی در طبیعت از جمله مشکلات و معضلات پسماند در استان است اما معضل مهمتر واصلی استان در زمینه پسماند‌ها استفاده بیش از حد از کیسه‌های پلاستیکی و رها سازی آن‌ها در طبیعت است؛ با یک حساب سر انگشتی سالانه دویست میلیون کیسه پلاستیکی (اعم از مشما فریز و نایلون) در طبیعت رهاسازی شده و به بوته‌ها می‌چسبد و اگر برای این معضل چاره‌ای اندیشیده نشود به زودی در دریای کیسه‌های پلاستیکی غرق خواهیم شد.
حاتمی افزود:نظارت مستمر مراکز دفن زباله، پیگیری تهیه و تصویب طرح‌های جامع مدیریت پسماند شهرستان‌ها توسط شهرداری‌های استان و مکان یابی زباله گاه‌های روستایی خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری مراکز دفن شهری، نظارت بر مراکز تولید پسماند‌های پزشکی و پسماند‌های تولیدی بخش صنعت و کشاورزی استان از جمله اقدامات دیگر در حوزه پسماندهاست.
وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی برای مقابله با این تهدید‌ها و معضلات محیط زیستی علی رغم بضاعت ناچیز تلاش‌های گسترده‌ای را انجام داده است گفت: طی یکسال تعداد ۸۱۵ فقره استعلام برای استقرار یا بهره برداری واحد‌های تولیدی و خدماتی را برای پیشگیری از تخریب و آلودگی بیشتر بررسی و اعلام نظر  و هزار و ۱۴۰ فقره پایش از واحد‌های تولیدی و خدماتی مراکز دفن پسماند انجام و ۲۴۴ فقره اخطار آلایندگی را کرده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان افزود:  همچنین ۱۵ واحد به عنوان صنایع آلاینده مشمول پرداخت ۱ درصد فروش خود به عنوان جریمه به امور مالیاتی شده اند.
حاتمی گفت:راهبری ۵ ایستگاه سنجش گردو غبار، نظارت بر آزمایشگاه‌های معتمد، نظارت بر مراکز معاینه فنی خودرو‌ها و پیگیری و نظارت بر اجرای قوانین هوای پاک، حفاظت خاک، پسماند‌ها و آیین نامه‌های آن‌ها از دیگر اقدامات محیط زیست استان برای پیشگیری از آلودگی محیط زیست در یکسال گذشته بوده است.
وی اجرای برنامه عمل مدیریت گونه‌های حیات وحش و حفاظت ویژه از گونه‌های در معرض خطر انقراض از قبیل یوز ایرانی، پیشگیری از وقوع و مقابله با شیوع احتمالی بیماری‌ها در حیات وحش، پایش مستمر زیستگاه‌های تحت مدیریت استان و تالابی بر اساس دستورالعمل ارسالی از سازمان، انجام برنامه سرشماری سالانه پستانداران، پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی، پرندگان خشکزی حائز اهمیت ملی و بین المللی و جمعیت زمستان گذران هوبره، انجام پروژه‌های مقابله با خشکسالی ۲۰ ساله در سطح استان، مدیریت مجوز‌های صید و شکار، مدیریت خسارات وارده توسط حیات وحش به باغات و مزارع و دام و صدور مجوز دفع جانوران آسیب رسان، ورود و خروج گونه‌های جانوری و گیاهی به طرق قانونی، مجوز ورود به مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، صدور مجوز مراکز تکثیر و پرورش در اسارت و باغ پرندگان و مراکز نگهداری از حیوانات، جمع آوری، شناسایی و کد گذاری اجزای تنوع زیستی جهت نگهداری در بانک ژن سازمان را از دیگر افدامات این سازمان عنوان کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تالاب کجی نمکزار نهبندان را یکی از زیستگاه‌های منحصر به فرد در استان خراسان جنوبی دانست و گفت:از آنجا که در فصل‌های پاییز و زمستان این تالاب دارای آب می‌باشد، به محل امنی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و زمستان¬گذران تبدیل شده و همه ساله پذیرای حدود پنج هزار پرنده مهاجر و بعضاً کمیاب کشور است.
حاتمی گفت: هر ساله در راستای حفاظت و احیاء تالاب اعتباراتی مختص تالاب کجی اختصاص یافته و در سال ۱۴۰۰ نیز اعتباری معادل ۸۰۰ میلیون تومان در قالب طرح حفاظت و احیاء تالاب‌ها و رودخانه‌های در معرض خطر به استان خراسان جنوبی اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اقدامات حوزه یگان حفاظت و حقوقی گفت: دستگیری تعداد ۳۰۰ نفر متخلف شکارو صید، کشف تعداد ۳۱ قبضه سلاح غیر مجاز و برخورد با ۱۰۲ مورد حمل غیر مجاز سلاح شکاری، کشف تعداد ۴۶۸ حیوان شکار شده یا زنده گیری شده و تشکیل ۱۲۷ فقره پرونده در مراجع قضایی استان برای متخلفان شکارو صید از دیگر اقدامات محیط زیست برای حفظ تنوع زیستی استان از ابتدای سال ۱۴۰۰ بوده است.
مدیر کل حفاظت محیطزیست استان گفت: در این مدت در صورتجلسات و گزارش‌های اولیه مامورین محیط زیست مبلغ  ۵میلیارد و ۸۷۵میلیون و ۶۰۰هزار تومان جرایم قانونی به عنوان ضرر و زیان شکارو صید به تخلفات مزبور تعلق گرفته که بخشی تایید و وصول شده و مابقی در دست پیگیری است.
حاتمی گفت: همچنین طی یکسال گذشته مبلغ ۶میلیارد و ۴۷۰میلیون  تومان از اعتبارات ملی در حوزه‌های تنوع زیستی، گرد و غبار و تالاب برای ساخت آب انبار و تامین آب، مقابله با بیماری حیات وحش، واکاری و آبیاری نهالکاری‌ها در مناطق بیابانی، اجرای برنامه مدیریت زیست بومی تالاب کجی، آموزش عمومی محیط زیستی و تجهیز یگان حفاظت استان دریافت و جهت اجرا برنامه ریزی شده است.

مدیریت هوشمند جاده‌های خراسان جنوبی توسط ۲۸ سامانه‌ نظارت تصویری

مدیریت هوشمند جاده‌های خراسان جنوبی توسط ۲۸ سامانه‌ نظارت تصویری

معاون اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر محورهای مواصلاتی استان به ۲۸ دوربین نظارت تصویری آنلاین مجهز بوده که به صورت شبانه‌روزی رصد و پایش می شوند.

حمید سهرابی اظهارکرد: در حال حاضر محورهای مواصلاتی استان به ۲۸ دوربین نظارت تصویری آنلاین مجهز بوده که به صورت شبانه‌روزی توسط اپراتورهای مرکز مدیریت راه‌های این اداره کل رصد و پایش می‌شوند تا در صورت نیاز در سریع‌ترین زمان ممکن خدمات لازم را به کاربران جاده‌ای ارائه کنند.

وی با اشاره به اهمیت سیستم‌های حمل و نقل هوشمند در ارتقای امنیت و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از آسیب‌ها و تلفات جاده‌ای، افزود: نتیجه رویکرد استفاده از سامانه‌های هوشمند، افزایش جابجایی و بهره‌وری، ارتقای ایمنی، امنیت، روان سازی ترافیک، بهبود عملکرد و اصلاح روش‌ها، مدیریت مؤثر و توسعه پایدار حمل و نقل جاده‌ای است.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی به فعالیت سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و ادامه داد: مردم می‌توانند با این سامانه قبل از اقدام به سفر از وضعیت جوی و وضعیت ترافیکی راه‌ها مطلع شوند.

به گفته وی همچنین این امکان فراهم شده که با نصب برنامه کاربردی ۱۴۱ بر روی گوشی‌ها بتوانند اطلاعات لازم از وضعیت راه‌های استان به صورت لحظه‌ای رصد کنند.

سهرابی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار مورد تردد از مبادی ورودی و خروجی استان به ثبت رسیده به طوری که شاهد رشد ۳۳ درصدی تردد در ورودی – خروجی استان بوده‌ایم.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی یادآور شد: طبق اهداف تعیین شده برای توسعه سامانه‌های هوشمند جاده‌ای در شبکه راه‌های استان، در حال پیگیری نصب ۸ دوربین ثبت تخلف دیگر نیز به شبکه سامانه‌های هوشمند مدیریت راه‌های استان افزوده خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی خراسان جنوبی توسط ۱۷۴ سامانه هوشمند حمل و نقل رصد می‌شود.

آغاز ثبت سفارش کتب درسی دانش‌آموزان از ۲۱ خردادماه/۲-۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی از آغاز ثبت سفارش کتب درسی دانش‌آموزان از ۲۱ خردادماه در استان خبر داد.

آغاز ثبت سفارش کتب درسی دانش‌آموزان از 21 خردادماه

سید علیرضا موسوی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پروش خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: ثبت سفارش کتب درسی دانش‌آموزان امسال از ۲۱ خردادماه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سفارش کتب درسیشان گفت: دانش‌آموزان می‌توانند به دو صورت گروهی با مراجعه به مدیر مدرسه و انفرادی با مراجعه به سایت ثبت سفارش کتب درسی نسبت به این امر اقدام کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: ثبت‌نام برای سفارش کتب مقطع اول ابتدایی، اول متوسطه اول، و اول متوسطه دوم از پنجم تیرماه در استان آغاز می‌شود.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

حفظ محیط زیست رابطه مستقیم با فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی دارد

حفظ محیط زیست رابطه مستقیم با فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی دارد

 استاندار خراسان جنوبی هفته محیط زیست را گرامی و اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست به عنوان موهبت الهی، رابطه تنگاتنگی با فرهنگ، آداب و ارزش‌های اخلاقی ملت‌های مختلف دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در پیام جواد قناعت با این کلام مقام معظم رهبری که “حفظ حریم محیط زیست باید جزئی از فرهنگ عمومی بشود” آمده است: محیط زیست، بزرگترین موهبت الهیِ هدیه شده به موجودات کره خاکی است و حفاظت از این سرمایه عظیم خدادادی، بی‌شک رابطه تنگاتنگی با فرهنگ، آداب و ارزش‌های اخلاقی ملت‌های مختلف دارد و بدون تردید کوچکترین آسیب زیست محیطی در هر نقطه جغرافیایی زمین، مشکلی برای کل جهان و بالطبع بشریت محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: با این وجود توسعه شهرنشینی، گسترش زمین‌های کشاورزی، قطع بی‌رویه درختان، نابودی جنگل‌ها به بهانه جاده‌کشی، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری، همه و همه پیامدهای بی‌مهری ما انسان‌ها به طبیعتی است که بسان مادری مهربان، ما، نیاکان و فرزندان‌مان را در دامان خود پرورش داده و سخاوتمندانه، همه سرمایه‌های خود را به پای‌مان ریخته است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: این همه در حالی است که در عصر کنونی که به‌واسطه توسعه وابستگی‌ها، دنیا به دهکده‌ای کوچک تشبیه شده، مسایل، مشکلات و تنگناهای زیست محیطی، دیگر یک موضوع منطقه‌ای به شمار نمی‌رود، بلکه هر مشکل جزئی در هر نقطه از کره زمین، معضلی برای کل ساکنان آن محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: لذا بر همه لازم است که هر یک به سهم خود در حراست از طبیعت اطراف‌مان بکوشیم و با این کار، علاوه بر حفظ سلامت محیط زیست اطراف‌مان، طبیعتی سالم برای همتایان و وارث‌مان به یادگار بگذاریم و از همه مهمتر پاسدار واقعی موهبت‌های الهی باشیم.

قناعت ضمن تبریک هفته محیط زیست، از تلاش تمامی فعالان، تشکل‌ها و دست‌اندرکاران حوزه محیط زیست میهن به‌ویژه در خراسان جنوبی، قدردانی و اظهار امیدواری کرد؛ بتوانیم در سالی که به تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی سال “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” نام گرفته، در سایه همدلی و تعامل تمامی دستگاه‌های اجرایی استان و با ارتقای سطح مشارکت‌های مردمی در کاهش آلاینده‌های آب، خاک، هوا و نیز حراست از منابع آبی تشنه از خشکسالی‌های چندین ساله، شاهد تحقق محیط زیستی مردم‌پایه، هوشمند و فناورانه باشیم.

همچنین همزمان با آغاز هفته محیط زیست (۱۶ تا ۲۲ خرداد) نمایشگاه عکس از حیات وحش استان در محل استانداری خراسان جنوبی برپا شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه استانداری عموما محل تردد مدیران ارشد استانی و حتی مدیران خارج از استان است و با توجه به اینکه خراسان جنوبی یکی از استان‌های با ظرفیت بالا در حوزه محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی در کشور به شمار می‌رود بر آن شدیم تا نمایشگاه عکسی از گونه‌های موجود در استان را در معرض دید قرار دهیم.

اسدالله حاتمی ابراز امیدواری کرد که از این طریق گامی هرچند کوچک در جهت آشنایی مدیران و عموم شهروندان و مخاطبان با حوزه محیط زیست طبیعی استان برداشته شود.

 

 

خراسان جنوبی ایستاده در غبار/ خسارت ۵۰۵ میلیاردی گرد و خاک به زیرساخت ها/۷-۵

چند روزی است که تاخت و تاز گرد و غبار بر فراز آسمان خراسان جنوبی وضعیت این استان را خاکستری و در رده استان های اول آلوده در سطح کشور قرار داده و سبب خسارت های میلیاردی شده است.

به گزارش شبستان همزمان با تاخت و تاز خشکسالی در خراسان جنوبی، تعداد روزهای آلوده استان نسبت به سال گذشته چندین برابر رشد کرده و سبب خسارت های جبران ناپذیری شده است.

از ابتدای امسال چندین موج جدید گرد و غبار آسمان کویری خراسان جنوبی را فرا گرفته است و روزهای گرم و آفتابی کویر جای خود را به روزهای ناسالم و هوای گرد و غباری داده است.

طبق گفته کارشناسان افزایش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان به ۱۷۰ روز به دنبال کاهش بارندگی ها و افزایش خشکسالی بر سرعت ورزش بادها افزوده شده و زندگی را بر مردمان خراسان جنوبی به ‌ویژه شهرستان‌ های مرزی نهبندان، درمیان، سربیشه و شهرستان زیرکوه سخت کرده است. این افزایش چشمگیر روزهای گرد و خاکی سبب خسارت هایی به زیرساخت های کشاورزی، تاسیسات و بیماری های تنفسی شده است.

مهمان ناخوانده این روزهای خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از سه برابر افزایش داشته که سبب نگرانی شهروندان و مسئولان شده است.

مجاورت استان خراسان جنوبی با استان ‏‌های غبارخیز و فرسایش‏‌پذیر همانند سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و کشور افغانستان و همجواری با کویرهای لوت و مرکزی ایران؛ و متاثر بودن اقلیم استان از اقلیم خشک و بیابانی حاکم بر این کویرها سبب نوسانات شدید فشار هوا شده است که با توجه به وضعیت توپوگرافی استان و ایجاد زمینه ‏‌های لازم برای حرکت صعودی هوا و انتقال قائم ذرات گرد و خاک معلق به ترازهای بالاتر جو و مناطق دوردست؛ موجبات هوای آلوده استان به صورت طبیعی شده است.

خسارت ۵۰۵ میلیارد تومانی گرد و غبار به خراسان جنوبی/۲۹ روز آلودگی

«اسدالله حاتمی» مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستانبا بیان اینکه ۵۰۵ میلیارد تومان خسارت ناشی از گرد و خاک به خانوارهای شهری و روستایی، افزایش بیماری های تنفسی و چشمی، تصادفات، مصرف آب و تاسیسات است، گفت: در دو ماه گذشته ۲۹ روز آلوده در پنج ایستگاه پایش هوا در شهرستان های بیرجند، زیرکوه، سرایان و نهبندان ثبت شده که نسبت به سال گذشته سه و نیم برابر افزایش داشته است.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰، یک و نیم میلیارد تومان برای مبارزه با ریزگردها در خراسان جنوبی اختصاص یافت.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال جاری هنوز اعتباری برای مقابله با گرد و خاک استان اختصاص نیافته است، افزود: بادهای ۱۲۰ روزه استان و کاهش بارندگی از عومل افزایش تعداد روزهای آلوده و گرد و خاکی است.

حاتمی، استان خراسان جنوبی را دارای رتبه یکِ گرد و غبار در کنار استان های سیستان و بلوچستان و خوزستانعنوان کرد و افزود: تاکنون ۳۵ کانون گرد و غبار در خراسان جنوبی شناسایی شده است و بیشتر این گرد و خاک ها منشا داخلی دارند گرچه استان های سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان رضوی و کرمان عامل تاثیرگذار بر استان هستند.

وی گفت: شهرستان زیرکوه، درمیان، سربیشه به ترتیب با تعداد روزهای گرد و غباری بیشتری مواجه اند اما شهرستان خوسف و بیرجند زیاد درگیر این پدیده نیستند و گرد و غبار شهرستان های بیرجند و خوسف بیشتر تحت تاثیر شهرستان های همجوار است.

اعتبارات ناچیز گرد و غبار

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی افزود: ستاد مقابله با گرد و غبار ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای استان اختصاص داده بود که ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم در حوزه محیط زیست هزینه شده است، این اعتبارات بیشتر در مناطق تحت مدیریت شده، هزینه شده است.

حاتمی تصریح کرد: اعتبارات مقابله با پدیده گرد و خاک در خراسان جنوبی بسیار ناچیز است و نیازمند اعتبار ملی بیشتری هستیم، در سال جاری پیگیری های لازم برای این مهم انجام می شود چراکه در حال حاضر اوضاع گرد و غبار استان در وضعیت مناسبی نبوده و سه برابر شده است.

«فاطمه دعاگویان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار کرد: تعداد روزهای آلوده خراسان جنوبی در فروردین و اردیبهشت ماه امسال نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: داده‌های ثبت شده در پنج ایستگاه‌ پایش هوا از ابتدای سال جاری تا ۲۲ اردیبهشت ماه در بیرجند ۶ روز، سرایان ۹ روز، نهبندان ۲۰ روز و حاجی‌آباد زیرکوه ۱۱ روز کیفیت هوای نامطلوب به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وجود ۳۵ کانون فرسایش بادی

«علیرضا نصرآبادی»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان از شناسایی بیش از ۳۵ کانون فرسایش بادی در استان خبر داد و اظهار کرد: خراسان جنوبی جزو ۹ استان درگیر شدید گرد و غبار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک سوم مساحت استان خراسان جنوبی را کانون‌های گرد و غبار تشکیل می دهد، گفت: پنج میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۹۷ هکتار از مساحت استان یعنی یک سوم مساحت استان را کانون های گرد و غبار تشکیل می دهد.

نصرآبادی تصریح کرد: میانگین سالانه ۷۲۹ هزار و ۶۹۲ تن گرد و غبار از کانون های گرد و غبار برخاسته و در سطح استان و مناطق همجوار ریزش می ‏‌کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته از محل منابع اعتباری مختلف ۳۲ میلیارد تومان برای مقابله با بیابان ‌زایی در استان مصوب شد، گفت: از این مبلغ ۱۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات گرد و غبار بوده که بیش از ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته که هزینه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه بالغ بر هفت هزار هکتار مراقبت آبیاری سنواتی از عرصه های نهالکاری انجام شده است، یادآور شد: ۳۶ کیلومتر احداث تله رسوبی و ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار مدیریت روان آبهای سطحی و ۷۰ هکتار مالچ پاشی انجام و در حال انجام است.

پیشنهاد ۷۰ میلیارد تومان برای بیابانزادیی در سال ۱۴۰۱

وی تصریح کرد: اعتبارات بیابانزدایی سال ۱۴۰۱ هنوز نهایی نشده است اما منابع طبیعی استان مبلغ ۷۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای بحث بیابانزدایی پیشنهاد داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به آخرین برآوردهای سالانه خسارت ناشی از گرد و غبار به منابع مختلف زیست ‌محیطی و زیرساخت های اقتصادی استان، گفت: برآورد شده که گرد و غبار سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان به منابع زیستی و زیرساخت ها خسارت وارد می کند.

براساس آخرین برآوردها سالانه خسارت جبران‌ ناپذیر ناشی از گرد و غبار به منابع مختلف استان وارد می ‌شود که اگر اقدام مثبتی برای کاهش گرد و غبار انجام نشود، اوضاع بدتر هم خواهد شد.

۱۳۵ روز گرد و غباری در خراسان جنوبی

«علیرضا خندان رو» مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: از ابتدای امسال مجموع روزهای گرد و غباری استان ۱۳۵ روز بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته تعداد روزهای گرد و غباری استان در فروردین و اردیبهشت ۴۰ روز بوده است، گفت: تعداد روزهای آلوده استان نسبت به بلند مدت ۵۲ روز است؛ و امسال تعداد روزهای گرد و غباری استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از سه برابر افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: بیشترین روزهای آلوده را در نهبندان با ۲۲ روز و سربیشه با ۲۱ روز داشته ایم، همچنین شهرستان زیرکوه با ۱۹ روز بیشترین افزایش را نسبت به مدت بلند مدت و سال گذشته داشته است.

خندان رو ادامه داد: در شهرستان بیرجند ۱۹ روز، ۲۱ روز در سربیشه، ۲۲ روز در نهبندان و ۱۹ روز در شهرستان سربیشه روز آلوده داشته ایم که افزایش دما، خشکسالی های پی در پی، کاهش رطوبت خاک و کاهش بارندگی ها دلیل اصلی این افزایش روزهای گرد و خاکی است.

کاهش بی سابقه بارندگی طی ۷۰ سال گذشته/ کاهش ۳۱ درصدی بارندگی

وی با بیان اینکه چندین سال است که کاهش بارندگی شدیدی را شاهدیم، ادامه داد: سال گذشته تنها ۶۰ میلیمتر بارندگی داشته ایم و سال ۹۹ هم ۸۰ میلیمتر بارندگی داشته ایم، لذا دو سال پشت سر هم بارندگی بسیار کاهش داشته است که در ۶۰ تا ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در پایان گفت: امسال افزایش بارندگی داشتیم اما نسبت به بلند مدت بازهم ۳۱ درصد کاهش بارندگی داریم که این مهم سبب افزایش روزهای آلوده در استان خراسان جنوبی شده است.

در پایان باید گفت استان کویری و بیابانی خراسان جنوبی برای مقابله با ریزگردها نیازمند برنامه ریزی دقیق و عملیاتی برای جلویگری از بحران ناشی از گرد و غبار و اعتبارات بیشتری از اعتبارات ملی است که اگر به موقع اختصاص داده نشود در آینده با مشکلات و خسارات های جبران ناپذیری مواجه خواهیم شد.

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی خبر داد؛

امیدها برای باز شدن گره ساخت سینما امید طبس/رایزنی ادامه دارد/۲

امیدها برای باز شدن گره ساخت سینما امید طبس/رایزنی ادامه دارد

بیرجند- معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: قرار بر این است در صورت تفاهم‌ها مبنی بر ساخت سینما امید طبس، سازمان سینمایی نیز اعتبار وعده داده شده را اعتبارات سال جدید اختصاص دهد.

سید علی زمزم در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون ساخت سینما امید طبس اظهار کرد: قرار است در هفته آینده جلسه‌ای با حضور سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی و مسئولان شهرداری و شورای شهر طبس در این زمینه برگزار شود.

معاون هنری و امور سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شورای جدید طبس نگاه مثبت و متفاوتی نسبت به بحث ساخت سینما امید طبس دارد، بیان کرد: قرار بر این است که در صورت تفاهم‌ها مبنی بر ساخت در این جلسه، سازمان سینمایی نیز اعتبار وعده داده شده برای ساخت این سینما را در اعتبارات سال جدید قرار دهد.

زمزم گفت: در سال ۹۸ طبق پیش بینی‌ها برای ساخت سینما امید طبس حدود چهار میلیارد و نیم اعتبار لازم بود ولی با گذشت بیش از دو سال و افزایش قیمت‌ها و تورم باید کارشناسی جدید صورت گیرد که این پروژه به چه میزان اعتبار نیاز دارد.

وی بیان کرد: پردیس سینمایی طبس در قالب تفاهم نامه‌ای بین فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری طبس بوده است و در مجموع کمک‌های وزارت خانه و کمک بلاعوض سازمان شهرداری‌ها و … برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: لازم به ذکر است که طبق تفاهم نامه قبلی در مجموع ۷۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض وزارتخانه، ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض سازمان شهرداری‌ها و یک میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات تحفه برای ساخت این سینما در نظر گرفته شده است.

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی یادآور شد: در هر حال در شرایط فعلی و با شورای شهر جدید طبس امیدواریم امکان ساخت این سینما فراهم شود

استاندار در دیدار مقامات افغانستان:

خراسان جنوبی آماده توسعه مبادلات تجاری با افغانستان است/۳

خراسان جنوبی آماده توسعه مبادلات تجاری با افغانستان است

 استاندار خراسان جنوبی از آمادگی برای توسعه مبادلات تجاری با افغانستان از طریق بازارچه‌های مرزی این استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در دیدار معاون وزیر انرژی و جمعی از تجار و سرکنسول افغانستان در تهران افزود: بازارچه‌های یزدان، دوکوهانه، گلورده و ماهیرود خراسان جنوبی هر کدام با توجه به زیرساخت‌هایی که دارند، می‌توانند فرصت خوبی برای توسعه مبادلات تجاری باشند.

وی بر استمرار و افزایش سطح تعاملات تجاری با افغانستان تاکید کرد و گفت: با توجه به مرز مشترک خراسان جنوبی و افغانستان و زیرساخت‌هایی که در این حوزه فراهم شده، برای استفاده بهتر و مؤثرتر از این شرایط باید برنامه‌ریزی شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: این برنامه‌ریزی می‌تواند به ارائه راهکارهایی در راستای استمرار و افزایش سطح تعاملات تجاری بینجامد.

برنامه‌ریزی برای دیدار استاندار و والی فراه، دعوت از وزیر تجارت افغانستان به منظور بازدید از پایانه و بازارچه‌های مرزی استان، تشکیل کمیته‌ مشترک بین ایران و افغانستان برای ارزیابی کالاهای صادراتی از سوی دو کشور از مهمترین مصوبات این دیدار بود که در محل وزارت امور خارجه و با حضور نمایندگان این وزارتخانه و مدیرکل دفتر امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی برگزار شد.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان، ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین مرز خراسان جنوبی در سال‌های اخیر بوده است.

تریلی حامل احشام قاچاق در فردوس توقیف شد/۴

تریلی حامل احشام قاچاق در فردوس توقیف شد

جانشین فرمانده انتظامی فردوس گفت: ماموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از یک تریلی ۱۸۲ رأس احشام قاچاق بدون مجوز دامپزشکی را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ جواد بلوکیان اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان فردوس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک تریلی حامل احشام زنده مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از تریلی ۱۸۲ رأس احشام قاچاق و فاقد مجوز دامپزشکی را کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر چهار میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال برآورد شد.

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو را توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*