گزارش/

شرط عجیب سازمان مالیاتی

فقط این گزارش‌ها از فرار مالیاتی پاداش می‌گیرند!

فقط این گزارش‌ها از فرار مالیاتی پاداش می‌گیرند!

از اواخر سال گذشته امکان گزارش فرار مالیاتی از سوی مردم در سامانه سوت‌زنی سازمان امور مالیاتی و پرداخت پاداش در این زمینه فراهم شد اما تاکنون موردی مبنی بر پرداخت پاداش در این راستا اعلام نشده و یکی از شروط سازمان مالیاتی برای پرداخت پاداش نیز، وصول بیش از ۴۰ میلیون تومان درآمد از محل گزارش فرار مالیاتی است.

به گزارش ایسنا، سازمان امور مالیاتی در اواخر سال گذشته از سامانه سوت‌زنی رونمایی و رئیس کل این سازمان نیز دستورالعمل سوت‌زنی را ابلاغ کرد.

با این اقدام، مردم از آن زمان تاکنون می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی intamedia.ir و ورود به صفحه گزارش فرار مالیاتی، تخلف مالیاتی را ثبت کنند.

در این زمینه، اگر بر اساس اطلاعات ارسالی اشخاص ثالث، مودیان مالیاتی جدید و درآمدهای کتمان شده مشمول مالیات شناسایی و مالیات مطالبه و وصول شود، سازمان مالیاتی می‌تواند با رعایت مقررات قانونی نسبت به پرداخت پاداش متناسب با اطلاعات کسب شده و مالیات وصولی از درآمد اختصاصی سازمان در وجه اشخاص مذکور در چارچوب دستورالعملی که به تصویب رئیس کل به سازمان می‌رسد، اقدام کند.

البته، برای دریافت پاداش در این زمینه حتماً باید اطلاعات هویتی گزارش دهنده چون شماره تلفن همراه و مشخصات حساب بانکی در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت شود.

در این بین، پیگیری‌ها از سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که از زمان اجرای سامانه سوت‌زنی تاکنون گزارش‌های مردمی درباره فرار مالیاتی به وصول مالیات منجر نشده است و عمده گزارش‌های ارسالی نیز به استفاده نکردن اصناف به خصوص پزشکان از کارتخوان مربوط می‌شود.

همچنین، سازمان امور مالیاتی یک محدودیت در پرداخت پاداش به مردم برای گزارش فرارهای مالیاتی اعلام کرده و آن این است که با توجه به هزینه‌های وصول مالیات، گزارش فرار مالیاتی باید به وصول مالیات موثری منجر شود و مالیات موثر مالیاتی است که وصولی آن بیش از ۴۰ میلیون تومان برای سازمان مالیاتی باشد!

بنابراین، می‌توان دلیل اینکه تاکنون پاداشی برای گزارش‌های مردمی از فرار مالیاتی پرداخت نشده را در موثر نبودن آن گزارش‌ها در وصول بیش از ۴۰ میلیون تومان درآمد برای سازمان امور مالیاتی دانست.

البته، سازمان امور مالیاتی این را ذکر کرده که از آنجا که فرآیند بررسی صحت و سقم گزارش فرار مالیاتی و منتج شدن آن به درآمد طولانی است، برای برخی از این گزارش‌ها که امید بیشتری به آن‌ها است تا به درآمد مالیاتی منجر شود، به تشخیص رئیس کل سازمان امور مالیاتی هدایایی پرداخت می‌شود.

اقتدار در تبعید

اقتدار در تبعید

زندگی در تبعید بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی رهبران سیاسی و معنوی است و این قانون نانوشته در زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی هم نمود عینی داشته است.

به گزارش همشهری«امام‌ خمینی‌(ره) از ابتدای دهه ۴۰ شمسی که در برابر رژیم پهلوی قد علم کرد و در قامت رهبر جریان سیاسی مخالف رژیم وارد میدان مبارزه شد، روزهای پر فراز و نشیبی را از سر گذراند که تبعید به نقاط مختلف جهان بخشی از آن به‌ شمار می‌آید. حضرت امام(ره) ابتدا به کشور ترکیه تبعید شد و رژیم پهلوی بعدها نقشه شوم تبعید ایشان به عراق را عملی کرد. محمدرضا شاه پهلوی که از نفوذ و محبوبیت روزافزون رهبر مخالفان حکومت شاهنشاهی بین مردم هراس داشت، بعدها با همدستی با حزب بعث عراق موجب هجرت امام(ره) به پاریس شد؛ غافل از اینکه رهنمودهای امام(ره) بیش از محل زندگی ایشان برای توده مردم اهمیت داشت و شاه هرگز نتوانست دل مردم را از رهبر معنوی‌شان دور کند؛ چنان‌که امام بعد از ۱۴ سال و چند ماه به آغوش میهن برگشت و با همدلی مردم به حکومت جور و ستم در ایران پایان داد.

ترکیه
نخستین تبعیدگاه

امام خمینی(ره) از همان نخستین روزهایی که بنای مبارزه با رژیم پهلوی را گذاشت همواره تحت نظر ساواک بود و عوامل رژیم شاهنشاهی به بهانه‌های مختلف، محل زندگی ایشان را در قم تحت نظر داشتند. ایجاد فضای امنیتی در حوالی محل زندگی امام(ره) در قم یکی از مأموریت‌های تکراری ساواک بود اما در سحرگاه ۱۳ آبان ۱۳۴۳ منزل امام(ره) در قم جدی‌تر از همیشه مورد تعرض ساواک و نیروهای امنیتی قرار گرفت و کماندوهای مسلح اعزامی از تهران، منزل او را محاصره کردند. این اتفاق یک سال بعد از نخستین حمله نیروهای امنیتی به محل زندگی امام(ره) در قم به وقوع پیوست و عجیب اینکه این بار هم مأموران رژیم شاه به‌ طور شبانه و هنگام نماز و نیایش به منزل امام(ره) یورش بردند.

شب سیزدهم آبان ۱۳۴۳ حضرت امام(ره) بازداشت شد و او را به اتفاق نیروهای امنیتی مستقیماً به فرودگاه مهرآباد تهران بردند تا از آنجا با یک فروند هواپیمای نظامی که از قبل آماده شده بود، به آنکارا اعزام کنند. عصر آن روز ساواک خبر تبعید امام(ره) را به اتهام اقدام علیه امنیت کشور در روزنامه‌ها منتشر کرد و به‌رغم فضای خفقانی که آن سال‌ها در کشور حاکم بود، موج اعتراض‌ها به‌صورت تظاهرات در بازار تهران، تعطیلی طولانی مدت دروس حوزه‌ها و ارسال طومارها و نامه‌ها به سازمان‌های بین‌المللی و مراجع تقلید به راه افتاد. این نخستین واکنش جدی مردم به برخوردهای امنیتی مأموران رژیم پهلوی با حضرت امام(ره) بود.

در روز تبعید امام(ره) به ترکیه، مأموران ساواک، آیت‌الله مصطفی خمینی را هم بازداشت کردند و او هم یک‌ماه بعد به ترکیه و نزد پدر تبعید شد. دوران تبعید امام(ره) در ترکیه بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود و ایشان حتی از پوشیدن لباس روحانیت در این کشور منع می‌شد. محل اقامت اولیه امام(ره) در ترکیه، هتل بلوار پالاس آنکارا بود اما یک روز بعد و به قصد مخفی نگاه‌داشتن محل اقامت، ایشان را به ساختمانی در خیابان آتاتورک منتقل کردند. رژیم شاه برای منزوی‌کردن امام(ره) و قطع ارتباط او با نیروهای انقلابی داخل کشور، در روز ۲۱ آبان ۱۳۴۳ محل تبعید را به شهر بورسا واقع در ۴۶۰کیلومتری غرب آنکارا تغییر داد. در این مدت امکان هرگونه اقدام سیاسی از امام خمینی(ره) سلب شد و ایشان تحت مراقبت مستقیم مأمورین اعزامی ایران و نیروهای امنیتی دولت ترکیه قرار داشت.

اقامت امام(ره) در ترکیه ۱۱‌ ماه طول کشید. در این مدت رژیم شاه با شدت عمل بی‌سابقه‌ای بقایای مقاومت را در ایران سرکوب کرد و در غیاب امام خمینی(ره) به سرعت دست به اصلاحات آمریکایی‌پسند زد. البته رژیم پهلوی بر اثر فشار مردم و علما، چندین بار نمایندگانی به ترکیه اعزام کرد تا از سلامت امام(ره) در تبعید اطمینان حاصل کند. در این مدت امام خمینی(ره) طی چند نامه به منسوبین خویش و علمای حوزه به‌صورت رمز و اشاره و در قالب دعا، عزم خود را در مبارزه با رژیم پهلوی نشان داد و خواستار ارسال کتاب‌های دعا و کتب فقهی شد. اقامت اجباری در ترکیه فرصتی مغتنم برای امام(ره) بود تا جلد نخست کتاب تحریرالوسیله را تدوین کند. در این کتاب که حاوی فتاوای فقهی امام خمینی(ره) است، برای نخستین بار احکام مربوط به جهاد و دفاع و امر به معروف و نهی از منکر و مسائل روز به‌عنوان تکالیف شرعی مطرح شده است.

نجف
ادامه مبارزه

در روزهایی که امام(ره) در ترکیه به‌ سر می‌برد، فشار جامعه مذهبی ایران برای آزادی ایشان هر روز بیشتر می‌شد و شاه چاره را در تبعید امام(ره) به نجف دید. روز ۱۳مهرماه ۱۳۴۴ حضرت امام(ره) به همراه فرزندشان آیت‌الله حاج آقا مصطفی از ترکیه به تبعیدگاه دوم یعنی کشور عراق، اعزام شدند. ایشان پس از ورود به بغداد برای زیارت مرقد ائمه اطهار(ع) به شهرهای کاظمین، سامرا و کربلا رفت و یک هفته بعد به محل اصلی اقامت خود یعنی نجف عزیمت کرد. استقبال پرشور طلاب و مردم عراق از ایشان، بیانگر این واقعیت بود که برخلاف تصور رژیم شاه، پیام نهضت ۱۵خرداد ۱۳۴۲ به شیعیان عراق و نجف مخابره شده است. گفت‌وگوی کوتاه امام(ره) با نماینده اعزامی عبدالسلام عارف، رئیس‌جمهور وقت عراق و رد پیشنهاد مصاحبه رادیو ـ تلویزیونی از سوی امام(ره)، از همان ابتدا ثابت کرد که ایشان شخصیتی نیست که اصل مبارزه با رژیم شاه را وجه‌المصالحه رژیم‌های حاکم بر بغداد و تهران قرار دهد. این مشی سیاسی در دوران اقامت  ایشان در عراق تغییر نکرد و ایشان به یکی از نادر رهبران سیاسی جهان بدل شد که در اوج مشکلات و فشارها حاضر به واردشدن در زد و بندهای سیاسی معمول و مصالحه بر سر آرمان‌های خویش نشد.

امام‌خمینی(ره) از بدو ورود به نجف با ارسال نامه‌ها و پیک‌هایی به ایران، ارتباط با نیروهای انقلابی را حفظ کرد و در هر مناسبتی آنها را به پایداری در پیگیری اهداف قیام ۱۵ خرداد فرا می‌خواند. در همان روزها، سفیر ایران در عراق طی گزارشی خطاب به سران رژیم شاه نوشته بود: آیت‌الله خمینی در عراق ساکت ننشسته و شدیداً علیه رژیم فعالیت می‌کند. خواهشمند است دستوری در این زمینه صادر تا تکلیف روشن شود. شاه در پاسخ به این گزارش با خشم نوشته بود: «برای چندمین بار گفتم این صدا را خفه کنید.»

نوفل لوشاتو
هدایت انقلابیون

حضرت امام(ره) از قبل واقف بود که سخن گفتن از مبارزه و دعوت به قیام در تبعید، کاری بی‌نتیجه است. به همین دلیل ایشان، اصلاح و تغییر تدریجی شرایط و تربیت و آموزش نسلی را که پیام و آرمان‌های انقلاب را دریابد شروع کرد. حضرت امام(ره) سلسله‌درس‌های خارج فقه را با همه مخالفت‌ها و کارشکنی‌های عناصر رژیم شاه در آبان ۱۳۴۴ در مسجد شیخ انصاری نجف شروع کرد. از سوی دیگر بسیاری از شیفتگان ایشان، خود را به نجف رسانده بودند و به این ترتیب کانونی از تجمع انقلابیون معتقد به راه امام در نجف شکل گرفت که همین جمع، مسئولیت انتقال پیام‌های مبارزاتی امام(ره) به مردم ایران را بر عهده داشت.

همین تحرکات انقلابی که هر روز تأثیر عمیق‌تری روی توده مردم می‌گذاشت در نهایت رژیم پهلوی را به این نتیجه رساند که یک‌ بار دیگر محل تبعید امام را تغییر بدهد. روز اول مهر ۱۳۵۷ مأموران حزب بعث عراق، منزل امام(ره) در نجف را محاصره کردند و انعکاس این خبر با خشم گسترده مسلمانان در ایران، عراق و دیگر کشورها مواجه شد. رئیس سازمان امنیت عراق در دیدار با امام خمینی(ره) گفته بود که شرط ادامه اقامت ایشان در عراق دست‌کشیدن از مبارزه و عدم‌دخالت در سیاست است و امام(ره) با قاطعیت پاسخ داده بود که به‌خاطر مسئولیتی که در مقابل امت اسلام احساس می‌کند حاضر به سکوت و مصالحه نیست. همین فشارها باعث شد که امام در روز ۱۲مهر، نجف را به مقصد مرز کویت ترک کند اما دولت کویت با توصیه رژیم شاه از ورود ایشان به این کشور جلوگیری کرد. قبلاً از این ماجرا، صحبت از هجرت امام به لبنان یا سوریه بود اما ایشان پس از مشورت با حاج سیداحمد خمینی تصمیم گرفت به پاریس هجرت کند.

ایشان در روز ۱۴ مهر وارد پاریس شدند و دو روز بعد در منزل یکی از ایرانیان در نوفل‌لوشاتو سکنی گزیدند. در همان نخستین روزهای حضور امام(ره) در نوفل لوشاتو، مأموران کاخ الیزه نظر رئیس‌جمهور فرانسه را مبنی بر اجتناب از هر  گونه فعالیت سیاسی به ایشان ابلاغ کردند. امام در واکنش به این هشدارها گفتند که اینگونه محدودیت‌ها خلاف ادعای دمکراسی است و اگر ناگزیر شود تا از این فرودگاه به آن فرودگاه و از این کشور به آن کشور برود باز از اهداف سیاسی و معنوی‌اش دست نخواهد کشید.

تهران
بازگشت با شکوه

وقتی امام در نوفل‌لوشاتو به سر می‌برد، راهپیمایی مردم علیه رژیم گسترده‌تر می‌شد و راهپیمایی‌های میلیونی که در روز تاسوعا و عاشورا در تهران و دیگر شهرها برگزار شد که حکم رفراندوم غیررسمی مردم علیه سلطنت شاه را داشت. پیام‌های امام خمینی(ره) مبنی بر ادامه مبارزه، طرح‌های رژیم شاه برای خاموش‌کردن آتش اعتراض‌های مردمی را نقش بر آب می‌کرد. امام خمینی(ره) در دی‌ ماه ۵۷ و در نوفل لوشاتو شورای انقلاب را تشکیل داد و اوایل بهمن ۵۷ خبر تصمیم ایشان برای بازگشت به کشور منتشر شد. سرانجام امام خمینی(ره) بامداد ۱۲بهمن ۱۳۵۷پس از ۱۴ سال و چند ماه دوری از وطن وارد کشور شد. در روز استقبال از امام، سیل جمعیت از فرودگاه به‌سوی بهشت زهرا(س) روانه شد تا سخنان تاریخی امام را بشنود. در همین نطق بود که امام خمینی(ره) تعیین دولت با پشتیبانی مردم را اعلام کرد و این سخنرانی نشانه زوال قطعی رژیم شاهنشاهی در ایران بود.»

 

 

سازمان ملل: دورریز سالانه ۵.۹ میلیون تن غذا در ایران

سازمان ملل: دورریز سالانه ۵.۹ میلیون تن غذا در ایران

برنامه محیط زیست سازمان ملل میزان حیف و میل سالانه غذا در ایران را حدود ۵.۹ میلیون تن برآورد و اعلام کرد هر ایرانی به طور میانگین ۷۱ کیلوگرم غذا در سال دور می‌ریزد.

به گزارش ایرنا، برنامه محیط زیست سازمان ملل گزارشی را موسوم به شاخص دورریز غذا منتشر کرده است که نشان می‌دهد هر ساله بخش زیادی از غذای تولیدی در جهان دور ریخته می‌شود.

گرانی و کمبود مواد غذایی در جهان طی ماه‌های اخیر که در پی شیوع کرونا و اخیراً جنگ اوکراین پدید آمده است اهمیت جلوگیری از حیف و میل مواد غذایی را دوچندان کرده است.

غذای یک سال ۶۹۰ میلیون نفر در جهان دور ریخته می‌شود

بر اساس این گزارش هر ساله ۱۷ درصد غذای تولیدی در جهان که وارد بازار مصرف می‌شود به هدر می‌رود. این رقم معادل مصرف غذای ۶۹۰ میلیون نفر برای یک سال است.

میزان کل غذایی که در جهان طی یک سال دور ریخته می‌شود بالغ بر ۹۳۱ میلیون تن برآورد شده است. ۵۶۹ میلیون تن معادل ۶۱ درصد از این دورریز در خانواده‌ها، ۲۴۴ تن معادل ۲۶ درصد در بخش خدمات غذایی مثل رستوران‌ها و ۱۱۸ تن معادل ۱۳ درصد هم در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها انجام می‌شود.

حیف و میل غذا در همه کشورها با سطوح درآمدی متفاوت، از کشورهای دارای درآمد بالا گرفته تا کشورهای با درآمد متوسط و پایین شایع است. حتی برخی کشورهای فقیر دورریز بیشتری نسبت به کشورهای توسعه‌یافته دارند. برای مثال میزان دورریز غذا در اتریش ۳۹ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است اما در نیجریه سرانه دورریز غذا ۱۳۹ کیلوگرم در سال است. سرانه دورریز غذا در کشور پرجمعیت هند نیز بیشتر از اتریش یعنی ۵۰ کیلوگرم در سال است. البته باید توجه داشت که هدر رفت غذا در کشورهای توسعه‌یافته بیشتر در بخش مصرف است اما در کشورهای در حال توسعه، بیشتر هدر رفت غذا در بخش تولید، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل انجام می‌گیرد.

در کشورهای با درآمد بالا به طور متوسط ۷۹ کیلوگرم غذا در سال توسط خانواده‌ها هدر می‌رود. سرانه هدر رفت غذا در خانواده‌های کشورهای با درآمد متوسط ۷۶ کیلو در سال و در کشورهای فقیر ۹۱ کیلوگرم در سال است.

دورریز سالانه حدود ۶ میلیون تن غذا در ایران

این گزارش میزان غذایی که خانوارهای ایرانی طی یک سال دور می‌ریزند را ۵ میلیون و ۸۸۴ هزار تن اعلام کرده است. سرانه دورریز غذا در ایران طی هر سال ۷۱ کیلوگرم برآورد شده است.

ایرانی‌ها کمترین هدردهنده غذا در خاورمیانه شناخته شدند

بر اساس برآورد سازمان ملل، ایرانی‌ها در منطقه خاورمیانه کمترین سرانه دورریز غذا را دارند. بیشترین سرانه دورریز غذا در این منطقه مربوط به بحرین است. هر بحرینی ۱۳۲ کیلوگرم در سال غذا دور می‌ریزد که بیشتر از سایر مردمان منطقه است.

سازمان ملل: دورریز سالانه ۵.۹ میلیون تن غذا در ایران

سرانه دورریز غذا در سایر کشورهای خاورمیانه طی یک سال عبارت است از: عراق ۱۲۰ کیلوگرم، لبنان و عربستان هر یک ۱۰۵ کیلوگرم، سوریه و یمن هر یک ۱۰۴ کیلوگرم، امارات و کویت و عمان و قطر هر یک ۹۵ کیلوگرم، و اردن ۹۳ کیلوگرم.

برخی کشورهای دیگر که سرانه دورریز غذای بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: کانادا ۷۹ کیلوگرم، آمریکا ۷۹ کیلوگرم، فرانسه ۸۵ کیلوگرم، آلمان ۷۵ کیلوگرم، انگلیس ۷۷ کیلوگرم، ترکیه ۹۳ کیلوگرم، و افغانستان ۸۲ کیلوگرم.

از جمله کشورهایی که سرانه دورریز غذای کمتری نسبت به ایران دارند می‌توان به این کشورها اشاره کرد: ایتالیا ۶۷ کیلوگرم، روسیه ۳۳ کیلوگرم، چین ۶۴ کیلوگرم، برزیل ۶۰ کیلوگرم، هلند ۵۰ کیلوگرم، نیوزیلند ۶۱ کیلوگرم و ژاپن ۶۴ کیلوگرم.

 

 

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

افزایش حقوق بازنشستگان از خردادماه/ حقوق بازنشستگان پلکانی بالا می‌رود

افزایش حقوق بازنشستگان از خردادماه/ حقوق بازنشستگان پلکانی بالا می‌رود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش حقوق بازنشستگان از خردادماه خبر داد و گفت: حقوق‌های معوق فروردین و اردیبهشت ماه همراه با حقوق تیر و مرداد پرداخت خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حجت الله عبدالملکی» با اشاره به اینکه مصوبه دولت در ارتباط با افزایش حقوق بازنشستگان صادر شده است، افزود: یکی از دلایل تاخیر در این افزایش حقوق تغییر در نظم پرداخت یارانه‌ها بود.

وی با بیان اینکه دولت مردمی معیار خود را خدمت‌رسانی با رویکرد عدالت قرار داده است، ادامه داد: در تداوم تصمیمات گذشته در خصوص افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل حقوق کارگران و مردمی سازی پرداخت یارانه‌ها، مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان صادر شده است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: این مصوبه در ارتباط با حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران باید به تصویب هیات وزیران می‌رسد به گونه‌ای که حداقل دریافتی بازنشستگان از حداقل حقوق کارگران کمتر نباشد.

وی گفت: در ارتباط با حداقل حقوق بازنشستگان، برای کسانی که حداقل حقوق را دریافت می‌کند ۵۷.۴ درصد افزایش داریم به گونه‌ای که حقوق آنها از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه در افزایش حقوق بازنشستگان با نگاه به معیار عدالت، توجه ویژه به وضعیت معیشتی و نرخ تورم نیز شده است، افزود: باید قدرت خرید برای گروه‌های کم درآمد حفظ شود. از همین رو برای افزادی که حقوق پایین‌تر دریافت می‌کردند درصد بالاتری افزایش حقوق لحاظ می‌شود. به طور مثال کسی که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ دریافتی داشته با این افزایش، دریافتی او به ۶ میلیون تومان می‌رسد و دهک‌های درآمدی بالاتر طبیعتا افزایش حقوق کمتری به لحاظ درصد خواهند داشت و افزایش‌ها پلکانی است.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه دولت برای تمام افزایش حقوق بازنشستگان است و از خرداد اجرا می‌شود، ادامه داد: حداقل  مستمری‌بگیران تامین اجتماعی ۶۰ درصد افزایش حقوق خواهند داشت تا حقوق آنها به ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه برسد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: این مصوبه از ابتدای فروردین ماه لازم‌الاجرا است. بر این اساس افزایش حقوق خرداد در پایان این ماه لحاظ خواهد شد و مابه التفاوت حقوق فروردین و اردیبهشت همراه با حقوق تیر و مرداد به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصوبه امسال هیات وزیران برای افزایش حقوق بازنشستگان ۲ تغییر اساسی نسبت به سال‌های قبل دارد، گفت: نکته اول این است که میزان افزایش برای حداقل حقوق‌بگیران قابل مقایسه با گذشته نیست. نکته دوم عادلانه‌کردن افزایش حقوق‌ها است تا شکاف بین حقوق بازنشستگان بیشتر نشود.

به گفته عبدالملکی، حقوق از کارافتادگان کلی و مجموع دریافتی بازماندگان هم شامل همین افزایش می‌شود.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته رعایت عدالت در افزایش حقوق‌ها اتفاق نمی‌افتاد اما در افزایش حقوق امسال بازنشستگان تلاش کردیم تا به معیار عدالت نزدیک باشیم.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی از سایر صندوق‌ها کمتر است، گفت: برای کسانی که دریافتی زیر ۱۰ میلیون تومان دارند، افزایش ۶۵۰ هزار تومانی حقوق را نیز در نظر گرفته‌ایم تا به معیشت آنها با توجه به شرایط اقتصادی کشور کمک کنیم.

وی در مورد افزایش میانگین پرداخت‌های جانبی مانند حق عائله‌مندی و … نیز گفت: بر اساس قانون این افزایش کمتر از ۱۰ درصد نخواهد بود و ممکن است با تصمیماتی که گرفته می‌شود، بیش از این رقم نیز باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای رسیدن به این فرمول افزایش حقوق بازنشستگان، یک کار کارشناسی جمعی بین سازمان تامین اجتماعی و سایر ارکان برنامه‌ریزی دولت انجام شده و مجموعا تصمیم این بوده که به لحاظ قانونی نیازمند تصویب هیات وزیران بود.

کاهش ۳۰ درصدی تعدیل نیرو در ۲ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱

وی با بیان اینکه یکی از تصمیمات خوب در ارتباط با حقوق کارگران توسط شورای عالی کار در اسفند سال گذشته گرفته شد، ادامه داد:  برای افزایش حقوق کارگران مصوبه هیات وزیران را نداریم و شورای عالی کار تصمیم می‌گیرد. دولت در سنوات و ادوار گذشته نظر خود را تحمیل می‌کرد در اسفند گذشته اجازه دادیم نمایندگان کارگری و کارفرمایی خودشان تصمیم بگیرند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه از سال ۷۷ تا کنون این افزایش را در حقوق کارگران نداشتیم، گفت: با توجه به پرداختی کارفرمایان برای حق بیمه فروردین ماه، عمده کارفرمایان این افزایش حقوق را لحاظ کرده‌اند و یک اتفاق خوبی را در وضعیت رفاهی در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ شاهدیم.

وی افزود: با افزایش حقوق کارگران علاوه بر آنکه حقوق کارگران بیشتر شد، همچنین قدرت خرید در جامعه بالا رفت و این باعث چرخه بهتر تولید و افزایش تقاضا برای خرید شده است که سود کارفرمایان و تولید کنندگان را افزایش خواهد داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در اثر افزایش حقق کارگران، بهره‌وری نیروی کار افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه تورم در کشور اتفاق افتاده است، گفت: اما پیش‌بینی می‌کنم امسال سال خوبی خواهد بود. آمارها نشان می‌دهد در ۲ ماه ابتدایی امسال، میزان تعدیل نیروی کار ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر شده است که به دلیل رونق اقتصادی کشور و همچنین افزایش انگیزه کار بوده است.

عبدالملکی تصریح کرد: تعداد زیادی از کارگاه‌ها تقاضا برای افزایش نیروی کار دارند. از همین رو سامانه جستجوی شغل در وبسایت رسمی وزارت کار در دسترس قرار گرفته و اکنون ۲۸۰ هزار فرصت شغلی در این سامانه وجود دارد. تا چند هفته پیش ۱۳ هزار نفر از افراد مراجعه‌کننده به این سامانه وارد بازار کار شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مراجعه کارفرمایان به سازمان فنی و حرفه‌ای بیشتر شده است، افزود: همین باعث شده رویکرد سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش مبتنی بر نیاز بازار کار و تربیت نیروی ماهر باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تدوین بسته حمایتی از کارفرمایان با توجه به افزایش حقوق کارگران اشاره کرد و گفت: کارفرمایانی که تعدیل نیرو نداشتند و می‌خواهند نیروی کار جدید بگیرند از این بسته استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: علاوه بر آنکه تعدیل نیروی کار کاهش داشته همچنین میزان شکایات کارگران از کارفرمایان نیز کاهش پیدا کرده و  این یعنی با بهبود فضای اقتصادی توافق و عامل سازنده بین کارگر و کارفرما فراهم شده است .

 

 

 

 

وزیر ارشاد: ۲ درصد اعتبارات هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی صرف حوزه فرهنگ می‌شود

وزیر ارشاد: ۲ درصد اعتبارات هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی صرف حوزه فرهنگ می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس لایحه بودجه، ۲ درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی، درحوزه فرهنگ، هنر، رسانه و فعالیت‌های قرآنی هزینه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر دشت ورامین که در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: در دولت مردمی آیت الله رئیسی حوزه فرهنگ و هنر در چند حوزه و راهبرد اصلی پیگیری می‌شود که نسبت به آن و برنامه‌های ارائه شده روشن، وفاداریم تا این برنامه‌ها فقط در صحبت‌های خوش‌آب و رنگ محدود نشده و عملیاتی شود.

وی افزود: دولت سیزدهم، پس از انقلاب تنها دولتی است که در ماه اول فعالیت خود سند اجرایی فعالیت را در اختیار همه افراد قرار داد و دولت سندتحول خود را در ۳۷ بند تدوین کرد که ۷ بند آن به حوزه فرهنگ اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: برنامه‌های فرهنگی دولت با نگاه آسیب‌شناسی و وضعیت موجود در همه وزارت‌خانه‌ها فرهنگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، ورزش و جوانان و سازمان‌هایی از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونت زنان ارائه شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

اسماعیلی تصریح کرد: این بررسی با اشراف کامل نسبت به مسائل و مشکلات و شناسایی ظرفیت‌ها و نقاط ضعف صورت گرفته و هم اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۱۰ سازمان تابعه با یک برنامه تحولی ذیل سند تحول دولت اداره می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر نگاه محرومیت‌زدایی فرهنگی دولت گفت: مهمترین نگاه دولت محرومیت زدایی از حوزه فرهنگ و هنر است به این منظور با تشکل قرارگاه محرومیت زدایی تلاش می‌شود تا شأن و جایگاه وزارت ارشاد به بالاترین جایگاه مدیریتی برسد .

وی افزود: اگر امروز در حوزه اقتصادی، کشور از ساختار مشخصی برخوردار است، تاکنون حوزه فرهنگ از این ساختار بی‌بهره بوده از این رو با کارگروه فرهنگی به ریاست رئیس جمهوری و با حضور ۵ وزارتخانه مرتبط با مسائل فرهنگی و ۵ شخصیت حقیقی تشکیل شده تا هماهنگی لازم بین وزارت‌خانه های فرهنگی و غیر فرهنگی، اقتصادی و صنعتی ایجاد شود.

اسماعیلی گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های فرهنگی که در لایحه بودجه به تصویب دولت و مجلس رسیده، اختصاص ۲ درصد از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی شرکت‌های دولتی برای هزینه در حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و فعالیت قرآنی است.

وی اظهار داشت: آئین نامه این امر تدوین شده و در همین هفته به منظور تصویب به دولت ارائه می‌گردد.

وی تأکید کرد: مرجعیت کار فرهنگی باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز گردد تا بتوان با استفاده از این طرفیت، در حوزه زیرساختی فرهنگ و هنر کشور اقداماتی اساسی صورت داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر لزوم گسترش نگاه عدالت فرهنگی در جامعه گفت: برای تحقق عدالت در حوزه فرهنگ باید آمایش فرهنگی دقیق و جامع از سراسر کشور صورت داد از این رو تا کنون ۳۳ سفر شهرستانی به مناطق مختلف کشور صورت گرفته تا از نزدیک مسائل و مشکلات مناطق مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.

اسماعیلی با اشاره به مشکلات زیرساختی ورامین گفت: امروز با وجود تمامی مشکلات بودجه‌ای و اقتصادی کشور، مرکزی به نام ژولیده نیشابوری در ورامین احداث شده که بی توجهی به آن باعث شده حتی آجرها و پله‌های آن هم به سرقت رود و این امر مایه تأسف و نشان از سوء مدیریت فاحش است.

وی گفت: امروز دستور آغاز به کار تکمیل این پروژه صادر شده و با انعقاد تفاهم نامه‌ای کار اجرایی آن شروع می‌شود، چنین اتفاقاتی نه فقط در حوزه کار اداری، که از نظر شرعی نیز محل اشکال است، دشت ورامین محل بروز جوشش‌های اصیل انقلاب است و باید در حوزه فرهنگ توجه ویژه ای به این منطقه داشت.

 

 

 

حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۵۷ درصد افزایش یافت/ کف حقوق بازنشستگان: ۵.۵ میلیون تومان

حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۵۷ درصد افزایش یافت/ کف حقوق بازنشستگان: ۵.۵ میلیون تومان

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پس از تصویب در هیئت وزیران اعلام شد که بر اساس آن حداقل دریافتی مستمری بگیران نباید از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر باشد.

به گزارش پایگاه خبری سازمان تامین اجتماعی،  براساس مواد۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، افزایش مستمری مستمری بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی هر سال به تصویب هیات وزیران می‌رسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.

وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ ۱۹ اسفند۱۴۰۰ حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید.

براساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد:در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین‌اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷ ممیز ۴ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد. در خصوص مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.

همچنین با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولین که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود. نیز به منظور کمک به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ده درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تاسقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) بصورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*