اخبار خراسان جنوبی

ضرورت تعامل و همدلی با خیرین در راستای توسعه خدمات امدادی

بیرجند- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در راستای توسعه خدمات امدادی با تعامل و همدلی باید از ظرفیت و توان خیرین بهره مند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح یکشنبه دومین جلسه هیئت مدیره با حضور مدیر عامل و مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان و اعضای هیئت مدیره این جمعیت در شهرستان خوسف برگزار شد.

محمد رضا رضایی در این نشست با اشاره به برگزاری دوره‌ای جلسات هیئت مدیره در شهرستان‌های استان، اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسات در شهرستان‌ها بهره‌مندی از ظرفیت اعضا هیئت مدیره در راستای ارتقای همه جانبه شعب و ایجاد وفاق و همدلی است.

وی افزود: اگر به اعضا اعتماد و میدان داده شود و در جایگاه واقعی خودشان قرار گیرند اهداف و ارزش‌های هلال احمر که انسانی و مبتنی بر آموزه‌های اسلام است، حفظ می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به همراهی استاندار در خصوص رفع موانع و مشکلات، بیان کرد: طبق تفاهم نامه با دفتر امور فنی استانداری مقرر شده مشکلات زیرساختی پایگاه‌های امدادی برون شهری هلال احمر بدون دریافت هیچ هزینه‌ای برطرف شود.

وی با بیان اینکه شهرستان خوسف می‌تواند برای مسائل امدادی از ظرفیت تیم‌های تخصصی واکنش سریع شهرستان بیرجند استفاده کند، گفت: هلال احمر شهرستان خوسف به جهت فاصله نزدیک با مرکز استان هیچ گاه در شرایط عادی نباید در مسائل امدادی مشکل خاصی داشته باشد.

رضایی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی و استعدادهای شهرستان خوسف، بیان کرد: در راستای توسعه خدمات امدادی با تعامل و همدلی باید از ظرفیت و توان خیرین بهره مند شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به لزوم توسعه ساختمان امدادی این شهرستان، ادامه داد: باید موافقت نامه‌ای تحت عنوان توسعه ساختمانی پایگاه امدادی شهرستان خوسف تهیه و در شورای برنامه‌ریزی این شهرستان مطرح شود.

مدیر مخابرات منطقه ای خراسان جنوبی گلایه کرد؛
سنگ اندازی دستگاه های اجرایی بر سر راه توسعه ۷ روستای خراسان جنوبی
آذری نصرآباد با بیان اینکه ایجاد و توسعه ارتباطات مخابراتی اوجب واجبات است، گفت: هفت روستا در استان قرار بود سال گذشته متصل به فیبرنوری شوند اما یک دستگاه اجرایی جلوی این کار را گرفت و هنوز محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسن آذری نصرآباد» ظهر امروز (۱ خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: قشر وسیعی از سالمندان در کشور ما وجود دارند و فناوری های دیجیتال می توانند به این اقشار کمک کنند.

مدیر مخابرات منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه امروزه نسخه های دیجیتال به بشر برای عبور از مشکلات می تواند کمک کند، افزود: کاربردهای دیجیتال امروز برای همه ملموس شده است و اتفاقات شگرفی در کوچکترین جزئیات زندگی بشری رخ داده است.

وی بیان کرد: فناوری های دیجیتال و بحث ارائه آن به همه اقشار جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که میدان ارتباطات و فضاهای دیجیتال امروز به شدت در حال گسترش است.

آذری نصرآباد به موضوع توجه به زیرساخت های ارتباطات اشاره کرد و گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا مخابرات به یک کارگاه سازندگی تبدیل شد و بالغ بر یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان خراسان جنوبی طی این مدت اتفاق افتاد.

مدیر مخابرات منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه مخابرات یک سرمایه ملی برای کشور است، ادامه داد: دولت باید توجه ویژه ای به این صنعت داشته باشد و امیدواریم این صنعت به درستی دیده شود و وضعیت کنونی این صنعت قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: در اجرای پروژه های پر اهمیت ارتباطی دچار مشکلاتی می شویم که نیازمند کمک های مردم و دولت هستیم.

*بهره برداری از ۶۹۳ پروژه مخابراتی در خراسان جنوبی

آذری نصرآباد با اشاره به پروژه های هفته ارتباطات در خراسان جنوبی گفت: طی این هفته ۶۹۳ پروژه بالغ بر ۲۱۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان خراسان جنوبی جهت توسعه شبکه خانگی و سایت های تلفن همراه آماده به بهره برداری رسیدن هستند.

مدیر مخابرات منطقه ای خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: ۱۰۴ سایت تلفن همراه جدید راه اندازی شد و ۵۷ سایت به ۳G و ۸۷ سایت به ۴G ارتقا یافته اند.

وی با بیان اینکه ۹۶ درصد روستاهای استان تحت پوشش تلفن خانگی هستند، ادامه داد: ۵۱ درصد از جمعیت روستایی ADSL دارند و ۹۰ درصد از پوشش تلفن همراه بهره مند شده اند.

آذری نصرآباد به رویکردهای سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در حوزه تلفن همراه آماده سازی زیر ساخت اصلی شبکه و تامین تجهیزات برای ایجاد نسل پنجم تلفن همراه در کلان شهرها و مرکز استان اتفاق خواهد افتاد.

مدیر مخابرات منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه فیبر نوری گسترده ای در بیرجند در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: توسعه و بهبود شبکه تلفن همراه و باند فرکانسی سایت های موجود در شهرها و اجرای پروژه های فیبر نوری در شهرها و روستاهای استان برای آماده شدن جهت ارائه سرویس نیز در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه بیان کرد: مذاکرات با شهرداری ها و همکاری های جدی برای کارهای بزرگ در دستور کار است و اگر به زیرساخت های مخابرات توجه نشود دچار مشکلاتی جدی خواهیم شد و ۲ برابر ظرفیت مورد نیاز در استان پهنای باند داریم.

مدیر مخابرات منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متاسفانه تعرفه های مخابراتی ۱۳ سال است که تغیر نکرده است، افزود: در صورت عدم توجه به این موضوع توسعه مخابراتی متوقف می شود و دولت و حاکمیت باید نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشد.

آذری نصرآباد ادامه داد: باید یک بازنگری جدی در تعرفه ها صورت گیرد؛ بالغ بر ۹۵ درصد از شرکت های این صنعت ورشکست شده اند و تاسیس هر سایت تلفن ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی به عدم همکاری برخی از دستگاه های اجرایی با مخابرات اشاره کرد و گفت: یک پروژه نزدیک ۶ ماه به خاطر عدم درک دستگاه ها به تعویق افتاده است و چه دلیلی دارد که برخی از دستگاه های اجرایی بیایند در استان مانع تراشی کنند.

مدیر مخابرات منطقه ای خراسان جنوبی ادامه داد: هفت روستای استان قرار بود سال گذشته متصل به فیبر نوری شوند اما یک دستگاه اجرایی جلوی این کار را گرفت و هنوز محقق نشده است.

آذری نصرآباد در پایان گفت: بسیاری از پروژه های مخابراتی استان به دلیل نبود کارگر در حال حاضر متوقف شده و نرخ کارگری بر روی این موضوعات اثر گذاشته است.

هزار میلیارد تومان در حوزه مخابرات خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری شد

هزار میلیارد تومان در حوزه مخابرات خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری شد

بیرجند – ایرنا – مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: هزار میلیارد تومان طی ۲ سال گذشته همزمان با شیوع کرونا در بخش مخابراتی و ارتباطی این استان از جمله تلفن همراه، تلفن ثابت، فیبر نوری و شبکه انتقال سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسن آذری نصرآباد روز یکشنبه در نشست خبری افزود: در یک سال گذشته ۶۹۳ پروژه ارتباطی و مخابراتی با  ۲۱۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: توسعه شبکه تلفن خانگی و فیبر نوری، توسعه سیستم‌های ارتقا، توسعه شبکه فیبر نوری، افزایش ظرفیت دیتا، نصب و راه‌اندازی پورت پرسرعت اینترنت، توسعه شبکه کابل، توسعه و ارتقای شبکه همراه اول از جمله این پروژه‌ها بوده است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: نصب و راه‌اندازی ۱۰۴ سایت جدید، ۵۷ سایت ارتقای فناوری ۳G و ۸۷ سایت ارتقا به ۴G از جمله این پروژه‌ها است.

وی با بیان اینکه ۹۶ درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی زیر پوشش تلفن خانگی  هستند اظهار داشت: همچنین ۵۱ درصد جمعیت روستایی و ۸۰ درصد جمعیت استان از اینترنت پرسرعت و ۹۰ درصد جمعیت روستایی از پوشش تلفن همراه اول برخوردار شده‌اند.

آذری‌ نصرآباد با اشاره به مهمترین برنامه‌های سال جاری افزود: در حوزه ارتباطات سیار یا تلفن همراه وظیفه داریم آماده‌سازی زیرساخت اصلی، انتقال و شبکه رادیویی را انجام دهیم.

وی از توسعه فناوری همراه ۵G خبر داد و گفت: توسعه نسل پنجم همراه در سطح کشور در دستور کار قرار گرفته و این طرح ابتدا از استان‌های کلان آغاز خواهد شد.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی عنوان کرد: سرمایه گذاری‌ها برای شناساندن و معرفی کاربردهای فناوری ۵G پیش‌بینی شده است که اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه فیبر نوری گسترده در بیرجند در دستور کار قرار دارد ادامه داد: توسعه و بهبود شبکه تلفن همراه و باند فرکانسی سایت‌های موجود در شهرها و اجرای پروژه‌های فیبر نوری در شهرها و روستاهای استان برای آماده شدن به منظور ارائه خدمت نیز در دستور کار قرار دارد.

آذری‌ نصرآباد با بیان اینکه ۲ برابر ظرفیت موجود استان نیاز به پهنای باند داریم گفت: مذاکرات با شهرداری‌ها در دستور کار است و اگر به زیرساخت‌های مخابرات توجه نشود دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه تعرفه‌های مخابراتی ۱۳ سال تغییر نکرده است اظهار داشت: در صورت بی‌توجهی به این موضوع توسعه مخابراتی متوقف می‌شود و دولت و حاکمیت باید نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت بازنگری جدی در تعرفه‌ها افزود: بیش از ۹۵ درصد شرکت‌های این صنعت ورشکسته شده‌اند و تاسیس هر سایت تلفن ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با گلایه از همکاری نکردن برخی دستگاه‌های اجرایی با شرکت مخابرات در استان بیان کرد: یک پروژه نزدیک به ۶ ماه به خاطر نبود همکاری دستگاه‌ها به تعویق افتاده است، اما دلیل این مانع‌تراشی‌ها را نمی‌دانیم.

آذری‌ نصرآباد گفت: سال گذشته قرار بود هفت روستای استان به شبکه فیبر نوری متصل شوند اما یک دستگاه اجرایی جلوی این کار را گرفت و هنوز محقق نشده است.

وی یادآور شد: از طرفی بسیاری از پروژه های مخابراتی استان به دلیل نبود کارگر در حال حاضر متوقف شده و نرخ کارگری بر این موضوعات اثر گذاشته است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی اظهار داشت: امروز برای حل مشکلات، مدیریت‌ها، عبور از بحران‌ها، ارائه راه‌حل و سایر موارد در همه بخش‌های کشور از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر به پنج سال پیش برگردیم اتفاقات شگرفی در حوزه فناوری‌های دیجیتال در کاربردها و رفع نیازها افتاده که در باور ما نمی‌گنجد.

آذری نصرآباد گفت: در دوران شیوع کرونا اگر این شبگه گسترش پیدا نمی‌کرد، دچار مشکلات بسیار زیادی می‌شدیم.

وی افزود: ظرفیت شبکه‌های استان بیش از پنج برابر افزایش یافته و میدان ارتباطات و فضاهای دیجیتال به‌شدت در حال افزایش است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر حجم افزایش نیاز تقاضاهای جامعه با هیچ مقطعی از تاریخ گذشته کشور قابل قیاس نیست لذا فعالیت‌های ICT در همه فعالیت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: اخیرا در هیات دولت وظیفه بسیار سنگینی برعهده شرکت مخابرات و اپراتور همراه اول برای نحوه جدید حکومت‌داری در کشور گذاشته شده بنابراین نبود ‌توجه به این زیرساخت‌ ضربه‌های سنگینی وارد خواهد کرد.

آذری‌ نصرآباد با تاکید بر اینکه دولت و حاکمیت باید این سرمایه‌های ملی را حفظ کنند افزود: وضعیت شرکت مخابرات به لحاظ اقتصادی مناسب نیست اما نقش خود را به‌درستی انجام می‌دهد و در دولت جدید راهکارهایی ارائه شده که امیدواریم وضعیت این صنعت بهبود پیدا کند.

وی گفت: در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای زیرساختی مخابرات دچار چالش هستیم اما الزام اجرای پروژه‌ها بر کسی پوشیده نیست و مردم نیز باید همکاری کنند، از طرفی در برخی حوزه‌ها نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی داریم.

 

آماده سازی زیرساخت‌ها برای  فناوری جدید نسل  پنجم اینترنت همراه

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی از آماده سازی زیرساخت‌ها برای فناوری نسل ۵ اینترنت همراه در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، آذری نصرآباد به مناسبت هفته ارتباطات در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۸۰آماده سازی زیرساخت‌ها برای  فناوری جدید نسل  پنجم اینترنت همراه  درصد جمعیت کل استان و ۵۱ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش اینترنت پر سرعت قرار دارند افزود:  آماده سازی زیرساخت‌های لازم برای تکنولوژی نسل ۵ تلفن همراه، توسعه فیبر نوری از مهمترین کار‌های زیرساختی استان در سطح شهر‌ها و روستا‌های است

وی گفت: توسعه شبکه تلفن ثابت، توسعه شبکه دیتا اعم از ADSL، VDSL و FTTH جزو رویکرد‌های اصلی شرکت مخابرات استان است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی  با اشاره به اینکه دسترسی جامعه به فناوری دیجیتال با کیفیت و به موقع از مهمترین موضوعات مد نظر شرکت مخابرات است افزود: در استان بالغ بر هزار میلیارد تومان در بخش‌های مرتبط با زیرساخت‌های مخابراتی سرمایه گذاری شده است.

آذری نصرآباد از بهره برداری ۶۹۳ طرح در هفته ارتباطات در استان خبر داد و گفت: برای این پروژه‌ها ۲۱۸ میلیارد تومان هزینه شده که بخشی بصورت ملی و‌همزمان با سراسر کشور به بهره برداری رسیده و تعدادی نیز آماده‌ی بهره برداری است. وی گفت:  نصب و راه اندازی ۱۰۴ سایت تلفن همراه جدید در استان، ارتقاء ۵۷ سایت تلفن همراه به تکنولوژی ۳ G و ارتقاء ۸۷ سایت تلفن همراه به تکنولوژی ۴ G از جمله این پروژه هاست.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی در این نشست با اشاره به اینکه نرخ تعرفه‌ای مخابرانی در بخش تلفن ثابت ۱۳ سال است که تغییری نکرده است گفت: مقرون به صرفه نبودن نگهداری برخی مراکز مخابراتی، همراهی نکردن برخی دستگاه‌های اجرایی برای انجام بهتر  طرح‌ها و عدم تمایل پیمانکاران برای انجام پروژه‌های توسعه‌ای به دلیل نوسانات قیمت‌ها از جمله مشکلات پیش روی شرکت ارتباطات است.

اینترنت نسل پنجم، نوعی شبکه جدید بر بستر نوآوری روز است که نه تنها پهنای باند تلفن های همراه امروزی را افزایش می دهد، بلکه شبکه های تلفن همراه را نیز به طرز شگفت انگیزی گسترش می دهد.

 

 

 

نماینده شهرستان‌های قائنات و زیرکوه

واردات گوشت خلاف اقتصاد مقاومتی

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: خرید دام و گوشت از کشور‌های دیگر خلاف اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، سلمان اسحاقی امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با توجه به سخنانواردات گوشت خلاف اقتصاد مقاومتی اخیر معاون وزیرجهاد کشاورزی مبنی بر خرید دام وگوشت از کشور‌های دیگر گفت: رئیس مجلس مکلف است تا در این موضوع ورود پیدا کند.

وی افزود: دولت مکلف است که ابتدا خرید گوشت دام را از عشایر و روستائیان انجام دهد و بعد از آنکه کم آورد نسبت به واردات گوشت اقدام کند.

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی خراسان جنوبی گفت: امروز بعضی از عشایر و روستائیان به خاطر نبود نهاده‌های دامی با مشکل مواجه شدند  که وزارت جهاد کشاورزی موظف است نسبت به خرید دام عشایر و گوشت آن‌ها اقدام کند.

وی افزود : اگر این اتفاق  بیفتد می‌توانیم به عشایر و روستاییان کمک کنیم.

بازنگری آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از دیگر موضوع هایی بود که نماینده مردم شهرستانهای قائنات وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی به آن اشاره کرد .

حادثه رانندگی در محور سربیشه – ماهیرود ۴ کشته و زخمی برجا گذاشت/۴

برخورد کامیون کشنده با سواری پراید یک کشته و ۳ مصدوم برجای گذاشت.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه این حادثه رانندگی ساعت ۱۶ امروز، در کیلومتر ۵۷ محور سربیشه به ماهیرود اتفاق افتاد، گفت: برخورد خودروی کامیون کشنده با سواری پراید در این حادثه، متاسفانه یک کشته و ۳ مصدوم برجای گذاشت.
رضایی گفت: علت حادثه تجاوز به چپ تریلی ناشی از سبقت اعلام شده است.

یک کشته و ۳ مجروح در حادثه رانندگی در محور “نهبندان-زابل”/۴

 

رئیس پلیس راه استان گفت: شب گذشته بر اثر برخورد یکدستگاه تریلی کشنده با یکدستگاه کامیون در محور “نهبندان-زابل” یک نفر نفر جان خود را از دست داد و ۳ نفر مصدوم و روانه بیمارستان شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا رضایی” اظهار داشت: با اعلام مرکز فوریت های پلیسی مبنی بر وقوع حادثه رانندگی در محور “نهبندان-زابل” بلافاصله مأموران و نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند یک دستگاه تریلی کشنده با یک دستگاه کامیون برخورد کرده است که بر اثر این سانحه راننده تریلی کشنده بعلت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد و ۳ نفر نیز مصدوم که با اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان این که کارشناسان علت حادثه را بی احتیاطی از جانب راننده تریلی کشنده بعلت انحراف به چپ اعلام کردند ؛ تصریح کرد: رانندگان با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از هرگونه عجله و شتاب بی مورد پرهیز کنند تا شاهد اینگونه حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

 

 

 

برگزاری همایش پیاده روی در آبیز /۷

 

به مناسبت سوم خرداد ماه سالروز آزادی خرمشهر و هفته میراث فرهنگی و گردشگری، همایش بزرگ پیاده روی با حضور امام جمعه ، خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان، فرماندار و جمعی از مسئولین و حضور پرشور مردم شهرستان زیرکوه در شهر آبیز برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این همایش شرکت کنندگان مسیر سه کیلومتری دبیرستان بنت الهدی صدر تا منطقه نمونه گردشگری آبیز را پیاده پیمودند.

در پایان به قید قرعه جوایز نفیسی از جمله دوچرخه به شرکت کنندگان اهدا شد.

در مراسم تودیع و معارفه رییس آموزش و پرورش خوسف عنوان شد

خوسف پرچمدار تعلیم و تربیت در خراسان جنوبی/۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در فرایند تعلیم و تربیت اسلامی و برای تربیت نسلی مومن، انقلابی، توانمند، فعال و پویا همه آحاد جامعه و دستگاه ها، اعم از فرهنگی و غیر فرهنگی مسئولند و باید مشارکت داشته باشند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، در آیین تکریم و معارفه آموزش و پرورش خوسف، هدف از تغییر ها تحول و تسریع در رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت مطابق باسند تحول و منویات مقام معظم رهبری دانست و گفت: مدیر مدرسه مرجع تحول آفرین در فرایند تعلیم و تربیت اسلامی و انقلابی است.

سرپرست فرمانداری شهرستان خوسف نیز مهمترین دغدغه و رسالت دستگاه تعلیم و تربیت، پرورش انسان هایی توانمند، تمام ساحتی انقلابی و پیشگام در تشکیل تمدن نوین اسلامی دانست و تأکید کرد: معلم آیینه ی تمام نمای دانش آموزان و مرجع و ملجأ ایشان می باشد.

محمد علی ایمانی، با بیان این که آموزش و پرورش خشت زیر بنای جامعه و محور پیشرفت است، ادامه کرد: معلمان ابتدایی هنرمند ترین و زبده ترین ایشان به شمار می روند.

به گفته ایمانی کمبود اعتبارات و اختلالات کرونایی در فرایند تعلیم و تربیت مهم ترین مشکلات آموزش و پرورش در دیار گل های نرگس به شمار می رود.

خطیب جمعه خوسف نیز  گفت: دیار گل های نرگس با تربیت انسان هایی اندیشمند، فرهیخته و انقلابی چون دکتر شکوهی و علمایی چون خاندان گرانقدر عبادی، پرچمدار تعلیم و تربیت در خراسان جنوبی است.

حجت الاسلام ابراهیم اسماعیلی اظهار کرد: باید نسبت به توسعه شاخص های تعلیم و تربیت گام های بلندی برداشته شود و این نیازمند برنامه ریزی دقیق و مدون است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهرستان خوسف، تصریح کرد: دیار گل های نرگس سرشار از معادن مستعد در عرصه های مختلف مب یاشد که باید به همت خادمین تعلیم و تربیت و فرماندهان سپاه پیشرفت در این سامان، شناسایی، هدایت و شکوفا شوند.

امام جمعه این شهرستان در ادامه خواستار افتتاح مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در مرکز شهرستان شد.

شایان ذکر است در این مراسم از زحمات علی نور محمدی تقدیر شد و محمد حسین خسروی عیلکی به عنوان مدیر جدید آموزش و پرورش شهرستان خوسف معرفی شد.
در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی؛

برخورد جدی دستگاه قضا با اخلالگران اقتصادی/۳

جلوگیری از تعطیلی بنگاه های اقتصادی در دستور کار دادگستری خراسان جنوبی است

سلامت و استحکام دستگاه قضا باعث سلامت سایر بخش‌های نظام می‌شود

معاون اول قوه قضاییه گفت: قوه قضائی با محتکران و گرانفروشان برخود جدی می کند.

برخورد جدی دستگاه قضا با اخلالگران اقتصادیمعاون اول قوه قضاییه در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به  اینکه انتظار مردم برخورد با مفسدان دانه درشتی است که دست درازی به بیت المال داشتند، افزود: همه باید به قوه قضاییه در برخورد با مفسدان کمک کنیم.

حجت الاسلام و‌المسلمین مصدق با اشاره به اینکه همزمان با اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها، قوه قضائیه هم در کنار قوه مجریه به اجرای طرح کمک می کند، گفت: تعزیرات حکومتی با محتکران و گرانفروشان برخود جدی خواهد کرد.

وی  با بیان اینکه جامعه ما در گام دوم انقلاب نیازمند حرکت جهادی در همه عرصه هاست و کارگزاران نظام اسلامی باید متفاوت از چهل سال گذشته برای حل مشکلات مردم قدم بردارند، گفت: برای اولین بار امسال برنامه کاربردی و‌ عملیاتی برای اجرایی شدن توسط روسای کل دادگستری در سراسر کشور تدوین و‌ حدود یکماه پیش ابلاغ شد که محور این برنامه ها رضایت مندی مردم از قوه قضاییه است.

معاون اول قوه قضاییه  با اشاره به اهتمام جدی به مأموریت های اساسی قوه قضاییه در قانون اساسی، افزود: امروز یکی از اولویت های که ابلاغ شده این است که نمی توان همه استان ها را با یک بخشنامه اداره کرد لذا باید برنامه تحولی ابلاغی متناسب با نیاز استان ها بومی سازی شود.

حجت الاسلام و‌المسلمین مصدق ضمن تشکر از فعالیت‌های رئیس کل دادگستری سابق خراسان جنوبی، گفت: فرد جدیدی که با عنوان رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی معرفی شده، دارای سابقه روشن و تجربه و توان مدیریتی بالا هستند.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: قوه قضاییه نبض دستگاه‌های اداری و وضعیت عمومی جامعه است بنابراین سلامت و استحکام این قوه باعث سلامت سایر بخش‌های نظام می‌شود.

جواد قناعت افزود: در تمام دنیا قوه قضاییه ملاک و معیار سلامت جامعه است و اگر تشنه عدالت در جامعه هستیم، تحقق این خواسته با سلامت و کارآمدی قوه قضاییه میسر است.

وی گفت: قوه قضاییه در دوره اخیر با حضور آیت الله رییسی و محسنی اژه‌ای به دنبال تحقق تحول قضایی در چارچوب اصول اسلام و قرآن است و دفاع شجاعانه و قدرتمندانه از عدالت در جامعه، از مسایل کلیدی و زیربنایی قوه قضاییه است که در دوره جدید به‌خوبی شاهد تحقق آن هستیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این کلام رهبر معظم انقلاب که “قوه قضاییه مظهر، میزان و مبنای عدالت در کشور است” اظهار داشت: قوه قضاییه برای پیشرفت جامعه بزرگترین وسیله است و بخش زیادی از تحقق مقاصد نظام به کارآمدی این قوه بستگی دارد.

قناعت افزود: قوه قضاییه برای پیشرفت جامعه یکی از اصلی ترین وسیله ها ست چرا که بخش اعظم تحقق مقاصد نظام به کارایی قوه قضاییه بستگی دارد.

وی گفت: ایجاد فضای کسب و کار و فعالیت های اقتصادی با کمک قوه قضاییه و قوه مجریه بسیار می تواند موثر باشد

حجت الاسلام «علی موحدی‌راد» نیز در این مراسم گفت: دستگاه قضایی پس از چند دهه برنامه محوری شده که در قالب آن سند تحول به استان‌ها ابلاغ شده است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه تحقق سند تحول قوه قضاییه در نهایت رضایتمندی مردم را به دنبال خواهد داشت، افزود: باید در اجرای سیاست‌های کلان قوه قضاییه برای تکریم ارباب رجوع، رسیدگی الکترونیکی و دادگاه‌های مجازی، جلوگیری از اطاله دادرسی، کاهش وارده و سایر محورهای این سند تلاش کنیم.

 

وی ادامه داد: زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست که این میزان حجم ورودی پرونده‌های ما به دادگستری باشد و از این جهت با همکاری همه دستگاه‌ها باید نسبت به کاهش ورودی پرونده‌ها اقدام شود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با تأکید بر خواسته مردم برای مبارزه با فساد و احتکار و گران فروشی و ایجاد آرامش اقتصادی در جامعه، افزود: حمایت از کار و کارآفرینی و جلوگیری از تعطیلی بنگاه های اقتصادی در دستور کار است به خصوص با بانک‌هایی که بخواهند با سودهای مضاعف و اقدامات غیر شرعی بانکی بر تولیدکننده فشار بیاورند مقابله می‌کنیم.

رییس قوه قضاییه ۲۵ اردیبهشت امسال حجت‌الاسلام‌ علی موحدی‌راد را به سمت رییس کل دادگستری استان خراسان جنوبی منصوب کرد.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد پیش از این در سمت رئیس شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی مشغول به خدمت بوده و دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از دیگر سوابق وی است.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رییس کل سابق دادگستری خراسان جنوبی هم با حکم رییس قوه قضاییه به سمت رییس کل دادگستری استان کرمان منصوب شد.

 

مسابقه نقاشی «خانواده من» در فردوس برگزار شد/۲

مسابقه نقاشی «خانواده من» در کانون پرورش فکری فردوس برگزار شد

کانون پرورش فکری فردوس با همکاری امور زنان و خانواده فرمانداری و شبکه بهداشت ودرمان این شهرستان مسابقه نقاشی با موضوع جمعیت و خانواده من برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دراین مسابقه جمعی از اعضای کودک و  نوجوان خانواده رویایی خود را به تصویر کشیدند.

گفتنی‌است: درپایان این برنامه که با حضور «زینب پریشان» مسئول کمیسیون امور زنان و خانواده فرمانداری و «محبوبه زمانی» کارشناس جمعیت شبکه بهداشت و درمان شهرستان به مرحله‌ی اجرا درآمد به تمامی شرکت کنندگان در این مسابقه از طرف شبکه بهداشت ودرمان هدیه‌ای به رسم یاد بود  تقدیم شد.

این گزارش می‌افزاید: بحث و گفت‌وگو در خصوص اهمیت خانواده و نقش آن در جامعه، خانواده شاد و پرجمعیت توسط مربی این مرکز، معرفی کتاب «کاش یک برادر داشتم» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از دیگر برنامه‌هایی یود که به مناسبت هفته‌ی ملی جوانی جمعیت با شعار «ایران جوان بمان» در این مرکز برگزار شد.

کاهش کیفیت دید افقی با طوفان گرد و خاک در خراسان جنوبی

طوفان گرد و خاک دید افقی را در شهرستان سربیشه به ۲ هزار متر رساند.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: همانطور که انتظار داشتیم وزش باد شدید و گرد و خاک موجب کاهش دید و کاهش کیفیت هوا از عصر روز گذشته شد
زارعی گفت: بیشترین کاهش دید از ایستگاه سربیشه با ۲ هزار متر، ایستگاه بیرجند با ۲ هزار و پانصد متر و ایستگاه‌های طبس، بشرویه و نهبندان با ۴ هزار متر، قائنات ۵ هزار متر و فردوس و سرایان ۶ هزار متر گزارش شده است.
وی افزود: وزش باد شدید امروز نیز همچنان موجب خیزش گردو خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی خواهد شد.

 

 

 

 

کاهش محسوس دمای هوا در خراسان جنوبی/۲

دمای هوا در خراسان جنوبی کاهش می یابد.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی،  تداوم ناپایداری‌ها را به صورت وزش باد شدید همراه با گرد و خاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا خواهیم داشت.
زارعی افزود: در مرز شرقی و برخی از نقاط غربی احتمال طوفان گرد و خاک و ایجاد خسارت دور از انتظار نیست.
وی گفت: به لحاظ دمایی کاهش محسوس دما پیش بینی می‌شود، اما از بعد ظهر دوشنبه تا روز چهارشنبه افزایش قابل ملاحظه دما پیش بینی می‌شود.

 

 

 

زنان باردار رایگان بیمه سلامت می‌شوند/۲-۳

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: زنان باردار تا پایان دوران شیردهی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

 

اربابی گفت: طبق مصوبه مجلس، از پارسال طرح بیمه رایگان زنان باردار و فرزندان آن‌ها اجرایی شده است.

او گفت: طبق این طرح، زنان باردار تا پایان دوران شیردهی و فرزندان آن‌ها تا ۵ سالگی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

اربابی گفت: از این زمان به بعد، مادر و فرزند برای پا برجا ماندن پوشش بیمه‌ای خود باید در آزمون وسع شرکت کنند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: این طرح پارسال تصویب شد و امسال سازماندهی بهتری شده است.

او گفت: هم اکنون بیش از ۴۰۰ هزار نفر در خراسان جنوبی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

 

 

 

 

درخشش پهلوانان خراسان‌جنوبی در مسابقات قهرمانی زورخانه‌ای کشور/۷

در مسابقات قهرمانی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی انتخابی تیم ملی دو مدال رنگی به خراسان‌جنوبی رسید.

درخشش پهلوانان خراسان‌جنوبی در مسابقات قهرمانی زورخانه‌ای کشور

در این ماراتن ملی ۲۱۰ ورزشکار، سرپرست و مربی از ۲۶ استان کشور از جمله خراسان‌جنوبی، تهران، خراسان رضوی، فارس، گلستان، مازندران، آذربایجان شرقی، کرمان، مرکزی، یزد، البرز، قم، هرمزگان، خوزستان، قزوین، سیستان و بلوچستان، اردبیل، لرستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، اصفهان، کردستان، زنجان، کرمانشاه و خراسان شمالی حضور داشتند.

در مسابقات قهرمانی ورزش‌های زورخانه‌ای و قهرمانی کشور بیش از ۴۳۰ پیکار برای کسب عنوان برتری و تصاحب پیراهن تیم ملی در رشته‌های میانداری انفرادی، چرخ تیز، چرخ چمنی، سنگ، کباده، میل گیری سنگین، میل بازی و کشتی پهلوانی به رقابت پرداختند.

پهلوانان شرکت کننده در این رویداد ورزشی بر اساس سهمیه‌ای که به استان‌های آن‌ها تعلق گرفته بود در این پیکارها وارد گود رقابت‌ها شده و با رقابت در رشته میانداری انفرادی با یکدیگر جدال سخت و نفس گیری را پشت سر گذاشتند و پس از کسب امتیازات لازم، مجوز حضور در رشته‌های دیگر مهارت‌های فردی چرخ تیز، چرخ چمنی، سنگ، کباده، میل بازی، میل گیری سنگین و کشتی پهلوانی را کسب کردند.

در رشته مرشدی ابن دوره از مسابقات محمدرضا حسن‌پور از خراسان‌جنوبی نایب قهرمان شد، ابوالفضل فکور از خراسان رضوی بر سکوی نخست ایستاد و  عبدالرضا رشیدزاده از البرز سوم شد.

در رشته کباده امیرحسین کاردان‌مقدم از خراسان‌جنوبی با گردن‌آویز برنز سوم شد، صابر قنبری از البرز مقام نخست را کسب کرد و  حسین شریفی  از مازندران به نایب قهرمانی رسید.

بنابر گزارش خبرگزاری فارس نفرات اول هر رشته از مسابقات قهرمانی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی کشور به طور مستقیم به اردوهای تیم ملی راه یافتند و نفرات دوم و سوم هر رشته نیز با نظر شورای فنی فدراسیون به اردوهای آتی تیم ملی دعوت خواهند شد.

 

 

مصوبات سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی محقق شد/ گازرسانی به ۱۶۹ روستای استان

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی گفت: گازرسانی به ۱۶۹ روستای خراسان‌جنوبی در نیمه دوم سال گذشته از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان بوده که محقق شده است.

مصوبات سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی محقق شد/ گازرسانی به 169 روستای استان

سید محمود هاشمی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: طی سال گذشته در ادامه خدمت‌رسانی به مردم استان ۲۳۲ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده و برای دومین سال متوالی بالاترین میزان گازرسانی روستایی در بین شرکت‌های گاز استانی به نام شرکت گاز خراسان‌جنوبی ثبت شد.

وی با بیان اینکه در نیمه دوم سال گذشته تعداد ۱۶۹ روستای استان با ۳ هزار و ۴۷۸ خانوار از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند، تصریح کرد: این پروژه‌ها در قالب اجرای ۵۰۰ کیلومتر شبکه تعذیه و توزیع اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی ادامه داد: گازرسانی به این روستاها از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان بوده که در کمتر از ۶ ماه از آغاز دولت اجرا و به بهره‌برداری رسیده که سرعت در اجرای این پروژه صراحتاً مورد لطف و تفقد رئیس جمهور قرار گرفت.

هاشمی با اشاره به اینکه در بخش گازرسانی به صنایع اقدامات ارزشمندی انجام شده است، اضافه کرد: ماحصل این اقدامات اتصال ۲۰۹ واحد صنعتی و تولیدی استان به شبکه سراسری گاز طبیعی است.

وی یکی دیگر از پروژه‌های مهم شرکت گاز استان که در بازه زمانی سال گذشته به بهره‌برداری رسیده را احداث خط انتقال بشرویه به دیهوک در قالب اجرای ۷۰ کیلومتر خط انتقال گازرسانی دانست و گفت: این امر باعث اطمینان از تداوم و استمرار گازرسانی در شهر و روستاهای بخش دیهوک شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی یادآور شد: افتتاح گازرسانی به یک‌هزار و ۲۹۲ واحد طرح اقدام ملی مسکن(شهری) و یک‌هزار و ۶۳۷ واحد مسکن محرومین(روستایی) از دیگر اقدامات شرکت گاز استان طی سال گذشته بوده است.

هاشمی با اشاره به اینکه در مجموع برای اقدامات انجام شده در سال گذشته یک‌هزار و ۶۳۹ کیلومتر شبکه تعذیه و توزیع گاز اجرا شده، بیان داشت: شرکت گاز استان در سال گذشته برای دومین سال متوالی رتبه نخست شبکه‌گذاری را در بین دیگر شرکت‌های گاز استانی را کسب کرده است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته بالغ‌بر ۱۵ هزار و ۵۰۰ انشعاب در شهرها و روستاهای استان اجرا شده که ماحصل آن برخورداری ۲۳ هزار و ۵۰۰ مشترک گاز طبیعی بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در سال گذشته برای مجموع پروژه‌های مذکور بیش‌ از ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

 

 

 

 

راهیابی پهلوانان خراسان‌جنوبی به اردوی تیم ملی

درخشش «کاردان‌مقدم »و «حسن‌پور» در مسابقات قهرمانی ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی ایران راهیابی آنان را به اردوی آمادگی تیم ملی فراهم کرد.

راهیابی پهلوانان خراسان‌جنوبی به اردوی تیم ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، پهلوانان ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان‌جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور خوش درخشیدند.

«محمدرضا حسن‌پور» در دهمین جشنواره مرشدان برتر ایران زمین در بخش ضرب نوین و آواز کلاسیک در رده سنی ۱۹ تا ۳۰ سال موفق به کسب سردم زرین شد.

وی در رشته مرشدی مسابقات قهرمانی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی کشور به مدال نقره رقابت‌ها دست یافت به اردوی آمادگی تیم ملی راه پیدا کرد.

«امیرحسین کاردان‌مقدم» که پیش از مدال طلای میانداری رده جوانان کشور را  به گردن آویخته بود در مسابقات قهرمانی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ایران در رشته کباده به مدال برنز رقابت‌ها دست پیدا کرد.

وی که سابقه حضور در چهارمین دوره آمادگی تیم ملی ورزش زورخانه‌ای کشور را در پرونده ورزشی خود دارد، پس از درخشش دوباره‌اش در مسابقات قهرمانی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ایران مجددا به اردوی تیم ملی راه پیدا کرد.

انتهای پیام/۶۹۰۱۴/ب

 

 

 

«سعید امینی‌نسب» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری درمیان شد

استاندار خراسان‌جنوبی در حکمی «سعید امینی‌نسب» را به سمت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری درمیان منصوب کرد.

«سعید امینی‌نسب» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری درمیان شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی طی حکمی «سعید امینی‌نسب» را  به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان درمیان منصوب کرد.

در متن حکم انتصاب «امینی‌نسب» به سمت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان درمیان آمده؛ با توجه به پیشنهاد فرماندار محترم شهرستان درمیان و تجربیات و توان و تعهد خدمتی جنابعالی، به موجب این ابلاغ به سمت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان درمیان منصوب می‌شوید.

شایان ذکر است؛ «سعید امینی‌نسب» عناوین رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوسف، رئیس گروه دفتر مطالعات راهبردی بیمه سلامت و رئیس دفتر نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی را در سوابق فعالیتی خود دارد.

 

 

 

هوای ۲ شهرستان‌ خراسان جنوبی در شرایط خطرناک قرار گرفت/۲-۳

سرپرست اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین داده‌های ایستگاه‌های فعال پایش کیفی هوا در استان، ۲ شهرستان بیرجند و نهبندان به ترتیب با شاخص ۳۵۹ و ۳۰۴ در شرایط خطرناک قرار گرفت.

اسدالله حاتمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی وزش باد شدید و گرد و غبار، شاخص کیفیت هوای ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۱ امروز، شهرستان های بیرجند و نهبندان در شرایط خطرناک قرار گرفتند.

وی ادامه داد: همچنین شهرستان زیرکوه با شاخص ۸۶ در وضعیت قابل قبول قرار گرفته است.

سرپرست اداره‌ کل محیط زیست خراسان جنوبی توصیه کرد: در هنگام آلودگی همه افراد جامعه و به ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند و در صورت نیاز به حضور در فضای باز حتما از ماسک استفاده کنند.

پنج ایستگاه پایش آلودگی هوا در خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد ۲ مورد در بیرجند، یک مورد سرایان، یک ایستگاه نهبندان و یک ایستگاه در حاجی‌آباد زیرکوه نصب شده است.

 

 

 

 

امام جمعه بیرجند در دیدار با معاون اول قوه قضائیه:

مساله اراضی پادگان ۰۴ حل شود/۳

اراضی پادگان ۰۴ بیرجند حقوق عامه بوده و دادستان مسوول آن است

امام جمعه بیرجند: مساله اراضی پادگان ۰۴ حل شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اراضی پادگان ۰۴ بیرجند حقوق عامه بوده و دادستان مسوول آن است لذا این مساله را حل کنید.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” روز یکشنبه در دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین “محمد مصدق” معاون اول قوه قضاییه افزود: هفته گذشته در نماز جمعه درخصوص تعیین تکلیف زمین‌های پادگان قدیم از من سوال شد که گفتم مسوول اراضی پادگان نیستم و حقوق عامه است که دادستانی در این زمینه مسئولیت دارد.

وی گفت: اینها به جهت سوء‌استفاده سیاسی این کار را می‌کنند و قطعا می‌دانند که مسوول امور قضایی نیستم و مدعی‌العموم باید این مشکل را برطرف کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: امروز در بهترین شرایط هستیم و فرصت طلایی است اما شرط این است که از این فرصت حداکثر استفاده شود، برخلاف خواب‌های دیگران هماهنگی قوای سه‌گانه و حضور مردم در صحنه‌های مختلف وجود دارد و بیشتر توجه به این است که امور براساس نظام تدبیر شود و باید آزمون و خطاهای سیاسی که در بیش از ۴۰ سال گذشته بوده، خاتمه پیدا کند و البته کار زیاد می‌طلبد.

وی تصریح کرد: به همان اندازه که فرصت برای نظام جمهوری اسلامی طلایی است، همه تلاش دشمنان نیز این است که فرصت‌سوزی کنند لذا ملاحظه می‌کنید در امور مختلف از جمله امور اقتصادی و مساله بازار، احتکار و گرانفروشی دست دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: درست است برخی براساس نیات خودشان کاری را انجام می‌دهند اما جریان‌های معاند در جهت تحریک، تهییج و ایجاد فتنه دست دارند که متناسب با برنامه‌های دشمن کار کردن خیلی مهم است.

وی افزود: شب گذشته در اخبار گزارش‌هایی از تخلف و گرانفروشی در برخی نانوایی‌ها منتشر شد بنابراین باید راهکاری ارائه شود و مگر چقدر نیروی تعزیرات دارید که بخواهد هر نانوایی یا هر واحد صنفی را کنترل کند یا چقدر می‌شود نانوایی را پلمب کرد لذا این شیوه، فنی نیست.

امام جمعه بیرجند گفت: به بهانه گران شدن کارگر و خمیر مایه، مشتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نان خود را گران می‌فروشد که واقعیت این نیست، واقعیت را در قالب جدول کارشناسی تنظیم و هزینه‌ها به‌صورت واقعی برآورد و در نانوایی‌ها نصب شود در این صورت نمی‌تواند به بهانه‌های مختلف گرانفروشی کند.

وی اظهار داشت: آگاهی را به‌صورت مستند در اختیار مردم قرار دهید و مردم در راستای منافع خود تعزیرات می‌شوند، در این زمینه آگاهی مردم مهم است و اگر مردم را ناآگاه نگه می‌داریم، ولو ۲ برابر هم فایده کند اما می‌گوید من ضرر می‌کنم.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: نان از جمله اقلامی است که شرعا باید وزن شود و عددی نیست که نصف کنند، برای اینها و از این قبیل موضوعات کارهای بهتری را می‌توان انجام داد و طرف حساب آن نه تعزیرات حکومتی بلکه مردم شوند.

وی اضافه کرد: سال گذشته در این شهر پسر بچه‌ای مورد هجوم سگ‌های ولگرد قرار گرفت و کشته شد، در رسانه‌های مختلف بارها به این موضوع و بی‌قانونی آن پرداخته شده است و تعیین تکلیف سگ‌‎های ولگرد که چیز مضری هستند و همواره در کشور ایجاد ناامنی می‌کنند، چرا انجام نمی‌شود؟

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: جمع‌آوری سگ‌ها باید همراه با ساماندهی باشد و مکان لازم، آذوقه و کارگر مورد نیاز را تعیین کنند.

وی خاطرنشان کرد: این‌ها غیر از ایجاد ناامنی در جامعه، گونه‌های حیوانات دیگر را نیز از بین می‌بردند و محیط زیست کجاست؟ اما سگ قداست دارد و نباید آن را کشت در حالی که چهار میلیون سگ در خانه‌ها پرورش داده می‌شود، جامعه کجا می‌رود و چه طرحی برای مدیریت این موضوع داریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی افزود: برای این موضوع قانونی در کشور نداریم و اگر قانون نیست باید امنیت مردم را تامین و قانون ایجاد کنید یا در جهت اجرا مشکل دارد.

وی گفت: اینها موضوعات خطرناکی است و چیزی نیست که حتما متصدی آن شما باشید اما به عنوان یک نظر موثر حالا چه مجلس قانون گذاری کند و چه دولت می‌خواهد اجرا کند.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: امیدواریم به این مسائل در کنار مسائل عمده که در بهترین شرایط و فرصت هستیم، پرداخته شود.

وی گفت: این موضوعات را کنار هم بگذارید و ممکن است نامتناسب باشد اما از این فرصت استفاده شد و اینها نمونه است که این قبیل موضوعات باید به‌صورت قانونی مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

شناسایی ۳ مورد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته مورد فوت کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۱۹ تست  تشخیص مولکولی و  ۱۸ تست سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۳  بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱ مورد در شهرستان بیرجند و ۲ مورد در شهرستان قائنات شناسایی شد.

وی افزود:  در حال حاضر در استان ۱۱ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲  نفر کرونا مثبتند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: ۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است که حال عمومی وی نامساعد است.

 

 

 

 

 

عدم اجرای مصوبه سقف اجاره بها در بیرجند/۲-۳

۹۰ درصد از مالکان مصوبه سقف اجاره بها را در بیرجند اجرا نمی‌کنند.

عدم اجرای مصوبه سقف اجاره بها در بیرجندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر بیرجند با اشاره به مصوبه دولت برای تمدید خودکار قرارداد‌های اجاره و تعیین سقف افزایش ۱۵ درصدی برای اجاره‌بها، گفت: با توجه به شروع فصل جابه‌جایی مستاجران، همه بنگاه‌های املاک تنظیم قرارداد‌ها را در محدوده سقف تعیین شده پیشنهاد می‌دهند، اما با این حال حدود ۹۰ درصد مالکان این مصوبه را اجرا نمی‌کنند.
اربابی افزود: بازار مسکن تابع سایر بازار‌ها است و کنترل آن در گرو توانمند کردن مستاجران با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و افزایش ساخت و ساز است.
وی گفت: قوانین موجود در مقابل افزایش قیمت اجاره بهای ملک از سوی مالک ضمانت اجرایی موثری ندارند و نقش واسطه‌های ملکی برای کاهش قیمت بسیار ناچیز است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر بیرجند با بیان اینکه به دلیل افزایش نرخ تورم مالکان از اجرای این مصوبه خوداری می‌کنند، گفت: برای کنترل بازار مسکن باید تصمیم‌های کارشناسی گرفته و اجرایی شود.

 

 

پاداش شرکت برق استان برای مصرف بهینه/۲-۳

مشترکان برق خانگی که تا پایان شهریور در مصرف برق صرفه جویی کنند، ۵ برابر تعرفه برق پاداش دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گفت: بر اساس برنامه وزارت نیرو برایپاداش شرکت برق استان برای مصرف بهینه تشویق مشترکان به صرفه جویی که از امروز اجرایی شده است، از ابتدای خرداد تا پایان شهریور مشترکان برق خانگی به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف، ۵ برابر تعرفه برق یعنی ۵۰۰ تومان پاداش می‌گیرند.

دادگر افزود: از آنجایی که متوسط مصرف برق برای هر خانوار در مناطق معمولی در تابستان ۳۰۰ کیلووات تعیین شده است بنابراین به طور مثال خانواده‌هایی که بیش از ۵۰ کیلووات ساعت نسبت به الگوی فصل تابستان، کمتر برق مصرف کنند و مصرف شان را به کمتر از ۲۵۰ کیلووات ساعت برسانند  قبض برق آن‌ها رایگان صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان با بیان اینکه تمامی دستگاه های اجرایی نیز از امروز ملزم به صرفه جویی در مصرف برق هستند افزود: مصرف برق ادارات و دستگاه‌های اجرایی نیز توسط مأموران شرکت برق استان رصد و به مردم اعلام می‌شود تا با دستگاه‌های پرمصرف برخورد شود.

۹۰ درصد مشترکان برق خانگی خراسان جنوبی، طبق الگو، برق مصرف می کنند.

 

اعزام همزمان پدر و پسر به خدمت سربازی در خراسان جنوبی/۴

همزمان پدر و پسر مشمول پایه خدمتی خردادماه ۱۴۰۱ به مراکز آموزشی اعزام شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: در بررسی‌های بعمل آمده از وضعیت مشمولان اعزامی معاونت وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی به مراکز آموزشی نیرو‌های مسلح در یکم خرداد ماه ۱۴۰۱ مشاهده شد، یکی از مشمولان به همراه سومین فرزندش به صورت همزمان عازم خدمت مقدس سربازی می‌باشد.

سرهنگ حسینی افزود: این پدر مشمول متولد ۱۳۶۱ و دارای ۷ فرزند می‌باشد که تاکنون هیچ اقدامی جهت اعزام به خدمت مقدس سربازی انجام نداده بود که اکنون با سومین فرزندش بصورت همزمان به خدمت دوره ضرورت اعزام شده است و هدفش از اعزام به خدمت با داشتن ۷ فرزند را خدمت به میهن و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، احساس مسئولیت با توجه به شرایط فعلی و بهره‌مند شدن از خدمات اجتماعی عنوان کرده است.

وی گفت: عدم معرفی به موقع مشمولان، آنان را با محرومیت‌های اجتماعی همچون استخدام در دستگاه‌های دولتی، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، خروج از کشور، عدم اخذ تسهیلات بانکی و… مواجه خواهد کرد.

 

 

 

 

به بهانه هفته ملی جمعیت؛

پیری جمعیت و کاهش تولد؛ یک معضل اجتماعی جدید/۷

مجموعه آمار نشان از تغییرات جمعیتی و کاهش رشد جمعیت کشور ایران دارد تا جایی که نگرانی از پیری جمعیت و کاهش موالید از دغدغه‌های بسیار مهم مقام معظم رهبری انقلاب در سال‌های اخیر بوده است.

افزایش‌ غیرقابل‌ انتظار جمعیت‌ کشور طی‌ سال‌های‌  ۱۳۵۵ لغایت‌ ۱۳۶۵ که‌ آگاهی‌ از روند تغییرات‌ جمعیت‌ پس‌ از سال‌ ۱۳۵۵ را مورد تأکید قرار می‌داد و نیز وجود جابه‌جایی‌های‌ عمده‌ جمعیت‌، ناشی‌ از جنگ‌ تحمیلی‌ که‌ چارچوب‌های‌ آماری‌ حاصل‌ از سرشماری‌ عمومی‌ نفوس‌ و مسکن‌ سال‌ ۱۳۶۵ را دستخوش‌ دگرگونی‌های‌ بزرگ‌ و غیرقابل‌ اغماض‌ کرده‌ بود، سیستم‌ برنامه‌ریزی‌ کشور و به‌ تبع‌ آن‌، مرکز آمار ایران‌ را بر آن‌ داشت‌ که‌ در زمانی‌ کوتاه‌تر از فاصله‌ متداول‌ ده‌ ساله‌، به‌انجام‌ یک‌ تمام‌شماری‌ از جمعیت‌ کشور تحت‌ عنوان‌ « طرح‌ آمارگیری‌ جاری‌ جمعیت‌  سال‌ ۱۳۷۰» اقدام‌ کند و برای‌ اولین‌ بار در کشور، سرشماری‌ جمعیت‌ را با یک‌ آمارگیری‌ نمونه‌ای‌ همراه‌ سازد.از آن تاریخ تاکنون سرشماری نفوس و مسکن به صورت کامل در سال‌های ۱۳۷۵، (پنجمین سرشماری‌ )،‌ سال ۱۳۸۵،( ششمین سرشماری) ، سال ۱۳۹۰( هفتمین سرشماری) و باتوجه به مصوبه دولت با تاکید بر انجام سرشماری درسری زمانی ۵ ساله،  در آبان ۱۳۹۵ (هشتمین سرشماری) در سراسر کشور به اجرا در آمد.

به گزارش ایسنا، از دیرباز جمعیت و رشد آن از مباحث مهم جمعیتی بوده که همواره اذهان محافل جمعیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را به خود مشغول داشته و پیامدهای آن از جهات مختلف بررسی شده است. کشورها همواره در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در پی چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی افزایش یا کاهش جمعیت و تأثیرات آن هستند. آگاهی از رشد جمعیت همراه با سایر متغیرهای اقتصادی – اجتماعی پایه و اساس هرگونه برنامه‌ریزی برای توسعه‌ ملی است، چرا که پیش‌بینی نیازمندی‌های اولیه‌ هر جامعه مبتنی بر آمارهای مربوط به رشد جمعیت است. می‌توان گفت از مهم‌ترین متغیرها که در برنامه‌ریزی به‌عنوان مبنای محاسبات در نظر گرفته می‌شود، جمعیت، دگرگونی آن در گذشته، حال و پیش‌بینی تحولات آن در آینده است.

به سمت پیری جمعیت می‌رویم

علیرضا مهرآور، مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اولین استان کشور از لحاظ زاد و ولد سیستان و بلوچستان بوده و خراسان جنوبی رتبه دوم زاد و ولد را در کشور دارا است.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه ما در رتبه دوم هستیم، شاهد پایین آمدن رشد جمعیت هستیم، تصریح کرد: در صورتی که نزول رشد جمعیت ادامه پیدا کند، تا سال ۱۴۱۵ بیشتر جمعیت استان سالمند خواهد بود.

مهرآور بیان کرد: باید فکری به حال روند نزولی رشد جمعیت کرد چرا که این معضل ما را در آینده دچار مشکل خواهد کرد.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: با اعلام اینکه نرخ باروری کلی که در دهه ۶۰ در ایران ۶.۸ بوده است متاسفانه در سال ۹۹ به حدود ۱.۷ رسیده است، اظهار کرد: این شاخص بر اساس آمارهای سامانه بهداشت در خراسان جنوبی در سال ۹۹ حدود ۲.۴ بوده که اگرچه فعلا بالاتر از حد جایگزینی است، اما شیب کاهش آن در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده است.

افزایش نرخ ناباروری 

نرجس مصطفوی، مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت خراسان جنوبی نیز گفت: در بررسی وضعیت باروری و جمعیت در هر جامعه شاخص های متعددی وجود دارد که یکی از مهمترین شاخص‌ها نرخ باروری کلی است؛ این شاخص نشان دهنده تعداد فرزندانی است که یک خانم در طول دوران بارداری خود به دنیا می‌آورد.

وی بیان کرد: برای جایگزینی صحیح جمعیت در هر جامعه‌ای لازم است، این شاخص حداقل ۲.۱ باشد، به این معنی که بطور میانگین هرخانم در طول دوران بارداری خود باید بیش از دو فرزند داشته باشد.

مصطفوی تصریح کرد: طبق آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۷ جمهوری اسلامی ایران از نظر جمعیت سومین کشور منطقه بین ۲۶ کشور و بعد از پاکستان و مصر بوده است، اما در همین سال ایران در شاخص نرخ باروری کلی رتبه ۲۵ را در بین این ۲۶ کشور داشته است.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: بررسی شاخص باروری در جهان، آسیا و ایران نشان می‌دهد که از سال ۱۹۹۰ این شاخص در کل دنیا در حال افت بوده است ولی شیب تندتر کاهش آن در ایران قابل توجه است.

مصطفوی تصریح کرد: در بین شهرستان‌های استان شهرستان‌های فردوس، بشرویه و سرایان دارای کمترین شاخص باروری کلی و کمتر از حد جایگزینی بوده و شهرستان‌های خوسف، طبس و قاین نیز در مرز جایگزینی هستند.

پنجره فرصت جمعیت کشور

سید محمد موسوی میرزائی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: بر اساس آمار سرشماری  نفوس و مسکن، متوسط رشد جمعیت کشور از ۳.۱۳ درصد در سال ۱۳۴۵ به ۱.۲۴ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.

وی افزود: بالاترین درصد رشد جمعیت طی سال های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ بوده که سالانه ۳.۹۱ درصد بوده است؛ پس از آن دهه، رشد جمعیت روند کاهشی داشته که این روند کاهشی هشدار جدی برای اقتدار، پویایی و بالندگی کشور است.  مسئله نگران کننده دیگر، ترکیب و ساختار جمعیت کشور و کاهش سطح باروری است.

موسوی تصریح کرد: در حالی که ساختار هرم سنی در سال های ۱۳۳۵ کاملا جوان بوده و سهم قابل توجهی از جمعیت کشور ( ۴۲.۲ درصد) در سنین صفر  تا ۱۴ سال قرار داشتند، از سال ۱۳۷۵ به بعد، با کاهش سهم جمعیت ۱۴-۰ سال، قاعده هرم سنی  در حال جمع شدن بوده و در سال ۱۳۹۵، سهم این گروه به ۲۴ درصد کاهش یافته است. در مقابل، سهم جمعیت ۶۴-۱۵ سال و ۶۵ سال و بیشتر در جمعیت کشور افزایش یافته و ترکیب غالب جمعیت کشور به سمت میانسالی و سالمندی پیشرفت کرده است.

وی بیان کرد: جمعیت جوان و سرمایه انسانی به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان موثر بر توسعه هر کشور از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بستر خلاقیت و پویایی در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی- اجتماعی را برای آن کشور فراهم می‌کند.

موسوی ادامه داد: در سال های اخیر، با توجه به تغییر و تحولات جمعیت در کشور، مقام معظم رهبری در این خصوص “سیاست های کلی جمعیت” (۳۰ اردیبهشت، ۱۳۹۳) را ابلاغ کردند، پس از ابلاغ این سیاست ها وزارت بهداشت برنامه های متعددی را در راستای سیاست های جدید جمعیتی کشور در زمینه های مختلف (ترویج ازدواج سالم و به هنگام، ارائه آموزش‌های حین ازدواج، فرزندآوری، مشاوره‌ های پیش از بارداری و مراقبت‌های دوران بارداری و پس از زایمان، ترویج زایمان طبیعی، پیشگیری از سقط ، ارتقاء مهارت‌های فرزندپروری، پیشگیری و درمان ناباروری ،… ) اجرا کرده که این برنامه‌ها در سال ۱۴۰۰ در برنامه ای با عنوان صیانت از جمعیت با جدیت بیشتر در کلیه حوزه های دانشگاه اجرا شد.

وی بیان کرد: به دنبال ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و دستور وزیر بهداشت، قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت در سطح دانشگاه تشکیل و مقرر شد برنامه ها از طریق ۸ زیر کمیته تخصصی (کمیته علمی، کمیته بهداشت، کمیته پشتیبانی و هوشمند سازی، کمیته درمان و مراقبت،  کمیته بیمه، کمیته امور حقوقی و کمیته رسانه ) پیگیری شود.

موسوی یادآور شد: در حال حاضر کشور در پنجره فرصت جمعیتی  قرار گرفته است که حدودا تا ۳۰ سال آینده تداوم خواهد داشت؛ بدیهی است بهره مندی از این فرصت مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه این جمعیت فعال است و با برنامه ریزی‌های اقتصادی، کار آفرینی و اشتغال زایی برای جمعیت مولد همراه با اتخاذ سیاست های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، انتظار می‌رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم شود.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*